Bij 1 op de 8 letselongevallen in ons land neemt de dader de vlucht Elke week bijna 100 ongevallen met vluchtmisdrijf
Op 10 jaar tijd is het aantal vluchtmisdrijven in ons land met 9% toegenomen. In totaal is bij 1 op de 8 letselongevallen sprake van vluchtmisdrijf. Elke week gebeuren er zo bijna 100 ongevallen met vluchtmisdrijf. Steeds vaker worden de daders wel gevat. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van Vias institute.
92 ongevallen met vluchtmisdrijf elke week In 2023 gebeurden er 4799 letselongevallen waarbij de dader achteraf vluchtmisdrijf pleegde. Op 10 jaar tijd is er zelfs een stijging met 9% (van 4400 in 2014 naar 4799 in 2023). Elke week zijn er in ons land dus 92 ongevallen met gewonden of doden waarbij de dader de vlucht neemt! Daarbij kwamen vorig jaar 19 personen om het leven en raakten 5266 anderen gewond. Niet alleen in absolute cijfers, maar ook verhoudingsgewijs neemt het aantal vluchtmisdrijven toe. In 2023 waren 13% van alle letselongevallen er eentje waarbij de dader vluchtmisdrijf pleegt ten opzichte van 10,6% in 2014.
Jaar
Aantal letselongevallen met vluchtmisdrijf
Totaal slachtoffers
% ongevallen met vluchtmisdrijf
2014
4400
4902
10,6%
2015
4284
4772
10,6%
2016
4467
4989
11,1%
2017
4199
4684
11,0%
2018
4436
4910
11,5%
2019
4458
4956
11,8%
2020
3614
3948
12,0%
2021
4232
4663
12,2%
2022
4786
5316
12,7%
2023
4799
5285
13,0%
Gemiddeld 2014-2023
4368
4843
11,7%
Evolutie 2014-2023
+9%
+8%
+23%
Helft van de slachtoffers zijn fietser of voetganger 1716 slachtoffers waren onderweg met hun fiets en 940 te voet toen ze slachtoffer werden van vluchtmisdrijf. Daarmee maken ze iets meer dan de helft uit van alle slachtoffers van vluchtmisdrijven. In totaal is zelfs 22% van alle voetgangers die gewond raken in ons verkeer een slachtoffer in een ongeval met vluchtmisdrijf. Op elk moment van de dag Ongevallen met vluchtmisdrijf komen verhoudingsgewijs ongeveer even vaak voor overdag (13% van alle letselongevallen) als ’s nachts (16% van alle ongevallen). In absolute cijfers zijn er zelfs meer ongevallen overdag dan ’s nachts. Vluchten loont niet! Steeds meer daders gevat. Op basis van cijfers van de politie en het Belgisch gemeenschappelijk waarborgfonds blijkt dat de daders ook steeds vaker gepakt worden. Waar er in 2014 nog 24,5% van de ongevallen met vluchtmisdrijf onopgelost bleven, bleek dat in 2022 (meest recente cijfer) nog in 13,7% van de ongevallen zo. De pakkans is de laatste jaren zeker toegenomen omdat er onder andere meer camera’s in de publieke ruimte staan, waardoor daders makkelijker opgespoord kunnen worden. Die camera’s staan vaker in stedelijke gebieden. Sowieso gebeuren er meer ongevallen met vluchtmisdrijf in stedelijke omgeving (17,5%) dan in landelijk gebied (7,4%) Zware straffen De straffen voor vluchtmisdrijf zijn niet min. Bij een ongeval zonder gewonden riskeert de dader een gevangenisstraf van 15 dagen tot zes maanden en een geldboete tussen 1.600 en 16.000 euro. Daarnaast kan de rechtbank nog beslissen een rijverbod op te leggen van acht dagen tot vijf jaar. Wanneer een slachtoffer van vluchtmisdrijf daarentegen gewond geraakt, of in het slechtste geval overlijdt, dan gelden er nog zwaardere straffen. Dan riskeert de dader een gevangenisstraf van 15 dagen tot 4 jaar en/of een boete van 3.200 tot 40.000 euro. In dit geval kan er ook worden beslist een levenslang rijverbod op te leggen. Daarnaast zorgt recidive, binnen 3 jaar minstens 2x keer vluchtmisdrijf plegen, voor een dubbele boete en een rijverbod van minimaal vijf jaar. Conclusie Vluchtmisdrijf komt de laatste jaren steeds vaker voor. Vaak zijn kwetsbare weggebruikers slachtoffer ervan. Uit eerder onderzoek is duidelijk dat vaak de daders van vluchtmisdrijf rondreden onder invloed of niet in orde waren met hun papieren (rijbewijs of verzekering). Jaar na jaar worden echter meer zaken van vluchtmisdrijf opgelost. Na een ongeval wegvluchten, zelfs als je in shock bent, is nooit een goede oplossing. De sancties zijn de laatste jaren fors verzwaard (tot zelfs een mogelijke gevangenisstraf van 4 jaar), maar het is vooral je morele plicht om iemand in nood hulp te verlenen. Getuigenis: ongeval met vluchtmisdrijf is een levenslang trauma Elk verkeersongeval zorgt in min of meerdere mate voor een (korte) shock of trauma. Meestal worden de oorzaken of verzwarende oorzaken van een ongeval echter snel duidelijk. Dat is bij ongevallen met vluchtmisdrijf vaak niet het geval. De onwetendheid zorgt ervoor dat het voor slachtoffers mentaal vaak heel lastig is omdat ze geen antwoord krijgen op waarom iemand de vlucht genomen heeft. In deze getuigenis legt Lotte uit wat de impact van een ongeval met vluchtmisdrijf op haar geweest is. Via de ‘VZW Getuigen onderweg’ gaat ze ook af en toe op scholen spreken om jongeren te sensibiliseren rond deze problematiek.
D’Ieteren Mobility Company neemt hypermoderne locatie in gebruik
Begin juli namen de eerste werknemers van D’Ieteren Mobility Company hun intrek in de nieuwe vestiging langs de Industrielaan in Anderlecht.
Na de opening van het D’Ieteren Mobility Center langs de E19 in Kontich half april 2024, neemt het bedrijf een nieuwe en unieke mobiliteitssite in gebruik. Het nieuwe Brusselse D’Ieteren Mobility Center is strategisch gelegen in het zuidwesten van Brussel en bedient op die manier de klanten langs deze kant van de hoofdstad voor de merken Volkswagen, SEAT, CUPRA en Škoda. Concreet huisvest de nieuwe Brusselse vestiging de teams van Brussels Auto Group Anderlecht en van D’Ieteren Centers Brussels.
“Op deze hypermoderne mobiliteitssite vinden klanten al onze mobiliteitsoplossingen en onze kwaliteitsvolle service onder één dak. Naast showrooms voor onze merken Volkswagen, SEAT, CUPRA en Škoda, is er ook meer dan 3.000 vierkante meter werkplaatsruimte beschikbaar voor onderhoud en herstellingen”, verduidelijkt Didier Willems, CEO van D’Ieteren Mobility Company. “Het spreekt voor zich dat de klant hier meegenomen wordt in een nieuw uitgetekende customer journey die verkoop en onderhoud samenbrengt, voor een efficiëntere en meer op de klant gerichte benadering. Met de drive-in receptie en comfortabele businesslounge met gratis wifi, voldoende stopcontacten en een coffee corner met gratis warme en koude dranken staat de beleving van de klanten centraal.”
Multifunctioneel en energieneutraal
Het nieuwe D’Ieteren Mobility Center in Anderlecht vormt een onderdeel van de grotere Mobilis-site, die ook plaats zal bieden aan andere activiteiten zoals een vestiging van mobiliteitsprovider Lucien. Flexibiliteit, innovatie en duurzaamheid lopen als een rode draad doorheen het hele project. Zo is de site volledig CO2-neutraal. Alle energie die in het gebouw verbruikt wordt, is afkomstig van hernieuwbare bronnen. Op de Mobilis-site liggen meer dan 1.000 zonnepanelen. Voor zowel verwarming als koeling maakt het gebouw gebruik van geothermie.
Meermaals bekroond
Het project werd ook al meermaals bekroond. Zo behaalde het de eerste prijs in de categorie ‘Circulariteit’ op de prestigieuze wedstrijd BE-Circular. Daarnaast draagt het Mobilis-gebouw het BREEAM Outstanding-label. BREEAM (Building Research Establishment’s Environmental Assessment Method) is wereldwijd de leidende methode om de duurzaamheid van projecten in de gebouwde omgeving te beoordelen. Met een score van 92% sleepte het Mobilis-project meteen ook een nominatie voor de internationale BREEAM-awards 2024 in de wacht.
De ongewenste advertenties die de laatste dagen mijn en nog een aantal andere blogs teisteren kunt u best negeren. Laat u niet beïnvloeden door die advertenties. Want de bekende uitspraak kunnen we hier toepassen “Alle waar naar zijn prijs” Aangezien de prijzen laag zijn is de waar in verhouding.
Speed pedelecs: nieuwmarkt blijft verder dalen (-15,9%), tweedehands blaakt van gezondheid (+23,9%)
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de cijfers samen: "De eerste 6 maanden van 2024 liggen de inschrijvingen van nieuwe speed pedelecs (SP) een stuk lager dan in 2023 met 7.073 stuks vs. 8.414 (-15,9%). De daling van de eerste 5 maanden zet zich in juni stevig door : -24,4% (375 SP's minder).
Maar de tweedehandsmarkt doet het wel erg goed. In de eerste jaarhelft werden in België al 3.964 tweedehandse SP's ingeschreven, dat is 23,9% meer dan in 2023 (3.199 eenheden) en 46,6% meer dan in 2022 (2.704 eenheden).
De cijfers per provincie laten een uniforme daling zien voor nieuwe SP's, terwijl tweedehands overal sterk groeit. Het bevestigt de duidelijke groeitrend voor tweedehandse speedpedelecs in België.
Enkele trends liggen aan de basis van die evolutie. Heel wat leasingcontracten die werden afgesloten in 2019-2020-2021 lopen op hun einde waardoor er heel wat speed pedelecs vrij komen voor de tweedehandsmarkt. Consumenten met een beperkter budget kunnen dank zij het grotere aanbod nu dus een kwalitatieve high-performance fiets kopen tegen een aantrekkelijke prijs."
“Het is duidelijk dat heel wat consumenten dit jaar de vinger op de knip houden voor de aankoop van een nieuwe speed pedelec. De gedaalde koopkracht en de onzekerheid over de maatregelen van de nieuwe regeringen wegen hier door. . Dit heeft ook een sterke impact op de fietsleasing, waar de duurdere modellen minder gekozen worden. Daarnaast zorgt het aanhoudende slechte weer voor een vertraging in de hele fietsmarkt”, zegt Frank Glorieux, Algemeen Secretaris van TRAXIO VELO.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs – eerste helft van 2024
Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe SP's worden gekocht, tonen de cijfers van 2023 en 2024 een significante verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In 2023 waren tweedehandse SP’s nog goed voor 27,5% van de markt, terwijl nieuwe SP's goed waren voor 72,5%. In 2024 stijgt tweedehands naar 35,9%, tegenover 64,1% voor nieuw.
Particulier versus bedrijven en leasing - eerste helft van 2024
De markt voor nieuwe speedpedelecs vertoont een aanzienlijke daling voor de eerste 6 maanden van 2024 ten opzichte van het voorgaande jaar: het totale aantal registraties is met 15,9% gedaald, van 8.414 in 2023 naar 7.073 in 2024.
In de eerste helft 2024 laat het leasesegment de grootste daling optekenen, van 4.477 naar 3.561 inschrijvingen of -20,5%. Het segment particulieren daalt ook maar minder hard, met -13%, van 2.842 naar 2.472. In het bedrijfssegment gaat het echter van 1.095 naar 1.040, een daling van -5%.
In de eerste zes maanden werden bijna 2 op de 3 nieuwe speedpedelecs (65%) ingeschreven door niet-particulieren, in het bijzonder door leasing. Bijna de helft (50,3%) van de inschrijvingen is afkomstig van leasing, 34,9% van particulieren en 14,7% van zakelijke klanten.
Inschrijvingen van tweedehandse speed pedelecs – eerste helft van 2024
De markt voor gebruikte speedpedelecs blijft exponentieel groeien tot 739 (+9,2%) eenheden die opnieuw werden ingeschreven in juni 2024, ten opzichte van 677 voor dezelfde periode in 2023. Over de eerste zes maanden van 2024 is het aantal inschrijvingen van tweedehandse SP's met +23,9% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023, en met +46,6% ten opzichte van 2022.
Op de tweedehandsmarkt overheersen de particulieren met een marktaandeel van 93,7% , gevolgd door de bedrijven met 4,9%. Leasing vertegenwoordigt hier slechts 1,4%.
Deze cijfers duiden op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehandse snelle fietsen. Leasefietsen komen na enkele jaren op de markt als betaalbare tweedehands exemplaren indien de eigenaar ervoor kiest om dat model in te ruilen voor een moderner exemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief.
Enkele professionals uit de sector deelden hun interessante inzichten met ons:
Stijn Ennekens, myStromer AG: "Sinds april 2023 maakt de leasingsector een moeilijke periode door, maar we mogen niet vergeten dat 2022 uitzonderlijk goed was. De slechte weersomstandigheden sinds oktober 2023 hebben ook niet geholpen.
Het besluit van verschillende merken met Bosch-motoren om de productie van speed pedelecs stop te zetten, kan er ook toe leiden dat consumenten andere opties overwegen indien ze bij de plaatselijke fietsenzaak niet kunnen vinden wat ze zoeken. Die dynamiek wordt versterkt door een onzeker economisch klimaat dat veel mensen doet kiezen voor een meer toegankelijke tweedehandsfiets, eerder dan te investeren in een nieuwe speed pedelec.
De tweedehandsmarkt profiteert van de lage restwaarden, waardoor 90% van de consumenten wordt aangemoedigd hun fiets aan het einde van de leaseperiode terug te kopen en zo hun volgende aankoop te financieren. Dit alternatief is vooral aantrekkelijk door het aanzienlijke prijsverschil met nieuwe fietsen.”
Jorrit Heidbuchel, Ellio: “De terugval in particuliere verkopen is geen verrassing aangezien we merken dat de koopkracht(perceptie) onder druk staat en dit zich duidelijk vertaalt in een lagere appetijt voor dure aankopen zoals een speed pedelec. Ook de inburgering van thuiswerk en de aanpassing van de fietsvergoeding lijken - althans in de hoofden van de mensen - hun effect te hebben op de economische zinvolheid van een speed pedelec aankoop. Dat de tweedehandsmarkt stijgt, hoeft ook niet te verbazen gezien de prijsdruk en het snelgroeiende aanbod tweedehandsfietsen door de leasingboom vanaf 2019-2020 waardoor heel wat contracten nu einde-lease komen.”
Inschrijvingen nieuwe en tweedehandse speed pedelecs per provincie (cumul 2024)
Vergeleken met juni vorig jaar merken we grote verschillen tussen nieuwe en tweedehandse speedpedelecs in de Belgische provincies .
In 2024 blijven zowel nieuwe als tweedehandse speedpedelecs een overwegend Vlaams fenomeen. Vlaanderen is goed voor respectievelijk 94,7% (nieuw, 6.700 eenheden) en 91,7% (occasie, 3.631 eenheden) van de markt.
Alle Vlaamse en Waalse provincies laten een daling optekenen voor nieuwe speed pedelecs in vergelijking met 2023. De procentuele dalingen variëren van -2% tot -48%, met Namen (-48%), Henegouwen (-39%), Luxemburg (-36%) en Vlaams-Brabant (-29%) als uitschieters.
Aan de andere kant tonen alle provincies een aanzienlijke groei van tweedehandse speedpedelecs tijdens de eerste helft van 2024 vergeleken met 2023. De stijgingen varieerden van 6,3% tot 75%, waarbij provincies als Luxemburg (+75%), Waals-Brabant (+59,3%), Brussel (+56,8%), en Oost-Vlaanderen (+29,8%) een mooie groei lieten optekenen. Meer info: TRAXIO
TRAXIO STATS
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerauto’s, aanhangers en speedpedelecs. De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.
De ongewenste advertenties die de laatste dagen mijn en nog een aantal andere blogs teisteren kunt u best negeren. Laat u niet beïnvloeden door die advertenties.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : “Het goede nieuws is dat de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen tijdens de eerste zes maanden van 2024 - ondanks het bijzonder natte weer - licht zijn blijven stijgen tot 15.542 exemplaren (+1,7%). Juni was wel een tegenvaller (-20,2%, 2.907 ex.), mogelijks omdat heel wat mensen eerder aan een zonvakantie dachten dan aan een nieuwe motor. Hoopgevend is dat het algemeen genomen vrij druk blijft in de showrooms, met uitzondering van de maand juni. De klanten waren vaak goed voorbereid naar de motordealer getrokken met de duidelijke intentie om niet te wachten op de zon maar om meteen tot een aankoop over te gaan. We hoorden bij de motorhandelaars ook dat de commerciële acties hun doel niet hebben gemist en dat er budgettair wat meer wordt beknibbeld dan vorig jaar. Kortom: een goed eerste semester dus, ondanks het vaak koude, wisselvallige en natte weer.
De tweedehandsmarkt deed het in het eerste semester +3,1% beter dan vorig jaar, maar het echte referentiepunt is 2022. Dan zie je dat de markt -24,6% is gedaald, wat al een verschil maakt van iets meer dan 10.000 motoren. Ook bij de occasies was juni een slechte maand met een daling van -19,3% (2023) of -33,5% (2022). Aan de basis van dit drastisch lager aantal inschrijvingen en de omgekeerd evenredig hogere export van occasiemotoren ligt – nog steeds - de tweedehands motorkeuring.
Door het slechte voorjaar worden er minder kilometers met de motor gereden en daardoor staat de planning van de werkplaatsen niet altijd helemaal vol. Wanneer de zon zich eindelijk laat zien, dan stroomt het aantal aanvragen voor onderhoud en herstellingen wel binnen en kunnen de wachttijden oplopen.”
Feedback uit de motorshowroom De eerste zes maanden zijn vrij druk geweest voor de motorhandelaars, ondanks het slechte weer. We horen dan ook dat er vrij veel volk én interesse was in de showrooms, met doorgaans goed geïnformeerde klanten die goed weten wat ze willen en die vaak snel beslissen. Dat maakt dat de door ons gecontacteerde dealers qua verkoop tevreden zijn over de eerste zes maanden.
De verkoop van elektrische motorfietsen blijft op een laag pitje, maar in stedelijke omgevingen doen de elektrische scooters het niet slecht.
Tweedehands blijft een moeilijk verhaal en daarom houdt een aantal dealers er zich niet meer mee bezig. Bij diegenen die nog wel actief zijn op de tweedehandsmarkt krijgen we feedback dat het afgelopen maand beter is gegaan. In het geval van BWM blijken de occasie GS’sen vlot van de hand te gaan. De technische keuring blijft sowieso nog een belangrijke rem op het aantal tweedehandse transacties.
In de werkplaatsen was het soms minder druk dan normaal maar bij goed weer worden de wachtrijen langer en kan het tot enkele weken duren om aan de beurt te komen.
Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt
1. Tweedehandse motoren
De tweedehandsmarkt deed het in juni -19,3% slechter dan vorig jaar, maar het echte referentiepunt is 2022. Dan zie je dat de markt -33,5% is gedaald, wat op maandbasis een verschil maakt van bijna 3.300 motoren. De cumul van de eerste zes maanden vertelt hetzelfde verhaal: licht beter dan vorig jaar maar net geen 25% en iets meer dan 10.000 eenheden slechter dan twee jaar geleden. Het wijst op een probleem van lange duur voor de Belgische occasiemarkt, waarvan de tweedehands motorkeuring aan de basis ligt.
Gewesten en provincies kleuren stilaan terug groen Vlaanderen is ook tot en met juni 2024 de grootste tweedehandsmarkt (60,0% gecumuleerd) en won +5,0% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. Brussel (+1,3%) en Wallonië (+0,1%) boeken een licht minder grote winst. Opvallend is dat de grotere cilinderinhouden het over het algemeen beter doen dan de lichtste klassen.
We waren stilaan bloedrode kaarten gewoon op provinciaal vlak maar gelukkig is het tij wat gekeerd. We zien met name stijgingen in verschillende provincies, van een bescheiden +0,3% in Limburg en Henegouwen tot een stevige +10,4% in Waals Brabant.
Let op: dit zijn verbeteringen in vergelijking met een barslecht eerste semester 2023.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (eerste zes maanden 2024)
De zware jongens stijgen het meest Alle klassen stijgen ten opzichte van vorig jaar. De sterkste stijgers zitten in de zwaarste klassen: vooral dan bij de +1.001cc. Een mogelijke verklaring is dat de meerkost van de technische keuring gemakkelijker kan verrekend worden bij duurdere motoren dan bij lichte en goedkopere modellen. Ook de instroom van extra BMW R1200GS en R1250GS op de tweedehandsmarkt speelt hier zeker mee.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per cilinderinhoud (eerste zes maanden 2024)
Minder rood in de Top10 van de verschillende klassen In de gecumuleerde Top10 zien we nog enkele dieprode cijfers maar we merken ook steeds meer positieve cijfers op, vooral bij de motoren van meer dan 750cc. Logisch, want we komen uit een heel diep dal gekropen. BMW gaat stevig vooruit met zowel parallel twins als de boxers (oudere GS-modellen die vrijkomen op de occasiemarkt) en ook KTM doet het goed bij de grotere cilinderinhouden. Net als Ducati. Suzuki stijgt sterk in de lichte klassen maar verliest bij de zwaardere jongens terwijl de andere Japanse merken ongeveer status quo blijven dank zij een duidelijk verlies in lichte klassen dat wordt gecompenseerd door een relatieve winst in grotere cilinderinhouden (behalve Yamaha).
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk (eerste zes maanden 2024)
2. Nieuwe motorfietsen
De nieuwe motorfietsen blijven positief evolueren. Juni was wel een valse noot met een daling van -20,2% tot 2.907 exemplaren. Over het eerste semester loopt het aantal nieuwe motoren op tot 15.542 eenheden (+1,7%) en dat is het beste resultaat van de afgelopen jaren. Hoopgevend is verder dat het vrij druk blijft in de showrooms en dat heel wat klanten waren bereid om tot een aankoop over te gaan. Een prima eerste semester dus, ondanks het natte weer.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (juni 2024)
De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen groeit met +3,5% en blijft de grootste regio met 62,1% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 31,7% (-1,4%) voor zijn rekening en Brussel 6,2% (-0,1%).
Bij de provincies blijft Vlaams-Brabant stevig groeien (+13,0%) - het gevolg van meer leasing motorfietsen…? - maar moet toch Antwerpen (+2,0%) en Oost-Vlaanderen (-3,7%) voorlaten. Henegouwen wordt nu de eerste Waalse provincie vóór Luik terwijl hekkensluiter Luxemburg ook mooi scoort met een +7,5%, weliswaar met een beperkt aantal motoren.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (eerste zes maanden 2024)
In juni zien we verliezen in alle klassen. Maar op cumulbasis voor de eerste zes maanden gaan enkel de 125cc en de +1.001cc er licht op achteruit. Vooral dat laatste is opvallend met de komst van enkele belangrijke nieuwe modellen bij de grote cilinderinhouden.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (eerste zes maanden 2024)
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (eerste zes maanden 2024)
De markt van de nieuwe motoren kende tijdens het eerste semester enkele stevige verliezers zoals Piaggio (-15,6%) en KTM (-12,5%) maar ook enkele krachtige groeiers waaronder Yamaha (+21,4%) en Kawasaki (+18,1%). Leider Honda steeg lichtjes met +2,5% maar opvallend is de daling met -5,6% van BMW. Het Duitse merk krijgt klappen met zijn monocilinder, maar verliest ook licht met zowel de paralleltwin als de boxermotor. Dat is eerder toe te schrijven aan een beperkte levering van de nieuwe 900- als 1300-modellen dan aan een verminderde interesse in het merk, lijkt ons.
Helaas was de eerste jaarhelft erg nat. Tijdens de betere dagen kwam er meer volk naar de showrooms en de klanten waren kooplustig. Dat is beloftevol voor de inschrijvingen van de komende maanden. Hopelijk gaan nu ook de weergoden nog hun duit in zakje doen en zorgen voor aangenaam motorweer tijdens de (na)zomer ! Meer info TRAXIO ---------------------------------------------------------------------------------------------------- TRAXIO STATS TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerauto’s, aanhangers en speed pedelecs. De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.
Die ongewenste advertenties die de laatste dagen mijn en nog een aantal andere blogs teisteren kunt u best negeren. Laat u niet beïnvloeden door die advertenties.
Campingkachels van Webasto: stiller, sneller, brandstofbesparend, stil, snel en efficiënt: op de Caravan Salon 2024 presenteert verwarmings- en koelingsexpert Webasto zijn nieuwe, bijzonder stille Air Top Pro 25 luchtverwarmer en de geavanceerde, brandstofbesparende Thermo Top Evo boiler.
De nieuwe Air Top Pro 25 luchtverwarmer van Webasto is zeer stil, zuinig en snel dankzij de extreem lage deellastfase en het nieuwe motorconcept. De Thermo Top Evo boiler van Webasto wordt stiller en efficiënter door het laagste verwarmingsvermogen te verlagen.
Webasto introduceert nieuwe kachels voor kampeerauto’s
Op het Caravan Salon 2024 presenteert verwarmings- en koelingsexpert Webasto een nieuwe luchtverwarmer en een geoptimaliseerde boiler voor kampeervoertuigen. De volledig nieuw ontwikkelde Air Top Pro 25 en de doorontwikkelde Thermo Top Evo zijn te zien op stand 13A60 (hal 13).
De nieuwe Air Top Pro 25 luchtverwarmer van Webasto verwarmt het interieur van het voertuig met maximaal 2,5 kilowatt (kW). Kampeerauto’s, caravans en zwerfauto’s krijgen snel een aangename kamertemperatuur. Zodra de doeltemperatuur is bereikt, regelt het apparaat bij deellast. Dankzij een extreem laag deellastniveau van slechts 0,7 kW verbruikt de kachel minder brandstof en is hij nauwelijks hoorbaar. Bovendien draagt een nieuw borstelloos motorconcept bij aan de verhoogde efficiëntie van de Air Top Pro 25 ten opzichte van zijn voorganger, de Air Top 2000 STC. Diesel, benzine en HVO zijn mogelijke brandstoffen. De verwarming is traploos instelbaar en houdt de temperatuur zeer constant. De automatische hoogteverstelling breidt het toepassingsgebied uit. Het kan zowel binnen als buiten het voertuig worden geïnstalleerd. De Air Top Pro 25 kan worden bediend met verschillende bedieningselementen van Webasto, waaronder de ThermoConnect-app. Integratie in bestaande voertuigsystemen is ook mogelijk via LIN, CAN en CI-Bus.
De Webasto Thermo Top Evo standkachel verwarmt het koelvloeistofcircuit van het voertuig en brengt warmte in het voertuig via de bestaande luchtuitlaten. De voorruit ontdooit en het interieur warmt op. Nu heeft het waterverwarmingssysteem een nieuwe circulatiepomp gekregen met een nog langere levensduur. In de automatisch geregelde verwarmingsmodus is het apparaat aangenaam stil door het laagste verwarmingsvermogen te verlagen tot 1,8 kW. De geoptimaliseerde efficiëntie zorgt voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik en dus ook voor lagere emissies. Een andere nieuwe functie is dat de Thermo Top Evo automatisch het type communicatie-interface met het voertuig detecteert. Dit scheelt installatietijd en is minder foutgevoelig. De communicatie vindt analoog plaats via Webasto-bedieningselementen, LIN- of CI-bus. Diesel, benzine en HVO zijn mogelijke brandstoffen.
Beide kachels zijn beschermd tegen cyberaanvallen volgens ISO 21434 en dienovereenkomstig gecertificeerd. De nieuwe toestellen zijn vanaf het voorjaar van 2025 verkrijgbaar.
Over Webasto
Als wereldwijde innovatieve systeempartner voor de mobiliteitsindustrie is Webasto een van de 100 grootste leveranciers van de auto-industrie wereldwijd. Bij ontwikkeling, productie en verkoop richt het bedrijf zich enerzijds op daksystemen en anderzijds op de elektrificatie van voertuigen. Het productassortiment omvat te openen en vaste daken, elektrische hoogspanningskachels en batterijen, evenals oplossingen voor thermisch beheer. Tot de klanten van Webasto behoren fabrikanten van personenauto's, bedrijfsvoertuigen en boten, maar ook dealers en eindklanten. In 2022 genereerde de Groep een omzet van meer dan 4 miljard euro en had het ongeveer 16.800 mensen in dienst op meer dan 50 locaties. Het hoofdkantoor van het bedrijf, opgericht in 1901, is gevestigd in Stockdorf bij München.
Die ongewenste advertenties die de laatste dagen mijn en nog een aantal andere blogs teisteren kunt u best negeren. Laat u niet beïnvloeden door die advertenties.
Juni 2024: plots minder inschrijvingen voor nieuwe en tweedehandswagens
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: "We zien dat de tweedehandswagens in juni een lichte terugval kennen, met een totaal van 62.186 stuks (-7,9%), vs. de 67.528 van 2023. Die daling in juni is opvallend omdat ze tegen de gebruikelijke zomertrend ingaat. Normaal kopen consumenten dan net meer tweedehandswagens voor hun zomerreis.
Daar zijn echter verklaringen voor. Ten eerste doen de budgettaire beperkingen een aantal mensen kiezen voor een erg lokale vakantie of zelfs thuisvakantie. Ten tweede speelt het aanhoudende slechte weer een belangrijke rol. Veel consumenten hebben gekozen voor zonnige bestemmingen en die worden vaak met het vliegtuig of de trein bereikt en niet met de auto.
Deze daling in juni is ook maar een tijdelijke dip binnen een ruimere context van voortdurende groei sinds 2022. In de eerste zes maanden van dit jaar waren er al 21.546 (+6,2%) meer inschrijvingen dan in 2023 en 40.545 (+12,3%) meer dan in 2022.
In juni 2024 werden in totaal 49.662 nieuwe auto's ingeschreven. Dat zijn er -4,1 % minder dan de 51.760 van juni 2023. De cumulatieve cijfers voor de eerste zesmaanden van het jaar laten ook een licht dalende trend zien, van 264.475 in 2023 naar 263.408 in 2024, een daling van -0,4%.
Het is belangrijk ook deze daling binnen de juiste context te zien. Het jaar 2023 kende namelijk een hoog aantal inschrijvingen door de levering van een groot aantal eerder bestelde auto's. Als we de cijfers vergelijken met die voor 2022, toen er 195.116 inschrijvingen waren, zien we een opmerkelijke groei van +35% in 2024."
Inschrijvingen van tweedehands (eerste helft van 2024)
De cijfers voor de eerste zes maanden van 2024 laten een aanhoudende groei van het aantal inschrijvingen voor de tweedehandswagens zien, vergeleken met 2022 en 2023. Van januari tot juni 2022 bedroeg het totaal voor het eerste halfjaar 329.971. Voor dezelfde periode in 2023 was dat 348.970 en het steeg in 2024 naar 370.516.
Dat is een groei van 6,2% tussen 2023 en 2024, en zelfs van 12,3% tussen 2022 en 2024.
Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.
Ivo Willems, Cardoen: “Wat de nieuwe wagens betreft, is het goede nieuws dat er wagens zijn en dat ze kunnen geleverd worden. Wat zijn dan de mechanismen die spelen? In 2023 werden veel nieuwe wagens geleverd die de jaren ervoor verkocht werden, maar die uitgesteld geleverd werden. Dat heeft de cijfers van 2023 positief beïnvloed en vertroebelt de vergelijking met dit jaar. We hebben begin 2024 geen autosalon gehad. We hebben wel een verhoging in de verkoop gezien, maar die was niet gelijk aan de salonjaren. Nieuwe wagens worden duurder en occasies worden goedkoper! Volgens mijn data zou de prijs van een gemiddelde occasiewagen met 8% gezakt zijn op een jaar. Intrestvoeten zijn gestegen en de afbetaling wordt duurder. Dus, als ik een jonge occasie kan vinden, kan ik als klant nu het verschil in afbetaling mogelijk compenseren.”
Frédéric Vassamillet, SOCO: "De vertragingen in de productie en levering van nieuwe auto's, veroorzaakt door een wereldwijd tekort aan elektronische onderdelen, zijn afgenomen, waardoor de vraag naar nieuwe auto's geleidelijk toeneemt. Door de inflatie en de economische onzekerheden kiezen consumenten echter liever voorzichtig voor de betaalbare opties zoals tweedehands. Bij SOCO steeg de verkoop van tweedehands in 2024 ten opzichte van het jaar daarvoor, en dat weerspiegelt een algemene trend naar meer toegankelijke en direct beschikbare alternatieven. Er is een gestage toename van het aandeel benzinevoertuigen ten koste van diesels, terwijl hybride voertuigen aan populariteit winnen. De mogelijke herzieningen van de CO2-uitstootnormen voor hybride voertuigen kunnen hun toekomst echter aanzienlijk beïnvloeden, ondanks hun huidige aantrekkingskracht, vanwege hun efficiëntie en competitieve prijs onder de juiste omstandigheden. "
Simon Bossuyt, DEX: “Bij ons zijn nieuwe wagens net aan een opmars bezig, omdat het aanbod goed is en de prijzen zakken. Onze aankoopcel legt nu vooral de focus op de nieuwe wagens, hiervan is onze stock ook het hoogst en verkopen we het meest van al. Het aanbod nu tegenover vorig jaar is een stuk hoger en dat zien we ook in de verkoop. We hebben heel wat jongere wagens in stock (nieuw en occasie) en zijn afgestapt van het oudere segment. Dit merken we ook aan de vlotte verkoop = meer loten nieuwe wagens met en snellere omlooptijd. De gewone particulier is qua budget nog steeds gebonden aan benzine of hybride. Zeker wanneer ze langere afstanden doen is een elektrische wagen vaak nog iets te duur. De voorkeur gaat dus vooral uit naar een automaat in benzine of hybride.”
Details tweedehandse personenwagens
De merken van tweedehandsauto's die de verkoop domineerden in maart en in het eerste helft van 2024 zijn Volkswagen en BMW. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes, voor Opel en Peugeot.
Wat betreft de populairste modellen veranderde er in januari niets voor de top 4. De VW Golf (14.850) kwam op de eerste plaats, voor de VW Polo (10.596), de Opel Corsa (9.389) en de BMW 3 Reeks (8.368). De BMW 1 Reeks, die in januari op de vijfde plaats stond, behield zijn positie met 7.604 inschrijvingen.
De benzinemotoren domineren nog steeds bij de tweedehandswagens met 54,8% marktaandeel, terwijl diesel terrein verliest tot 32%. Die trend is nog duidelijker bij nieuwe dieselvoertuigen, waar het marktaandeel halveert van 9,9% in 2023 naar 5,6% in 2024.
Het is anderzijds bemoedigend dat het aandeel hybride en elektrische voertuigen blijft toenemen, zelfs al blijft deze stijging bescheiden. 13% van de ingeschreven wagens zijn nu oplaadbaar, iets meer dan drie kwart daarvan (10%) plug-inhybrides en de rest (2,7%) volledig elektrisch.
De verhoudingen liggen duidelijk anders voor nieuwe inschrijvingen van personenauto's, waar hybride en elektrische voertuigen, aangevuurd door leasingaankopen en aankopen voor bedrijfsvloten, het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen, met een percentage van 63,8%.
In mei 2024 de mediane leeftijd van tweedehandsvoertuigen bedraagt 7 jaar en 11 maanden, wat nog steeds relatief hoog is. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.
In de laatste maanden van 2023 is het aantal geleverde nieuwe auto's aanzienlijk toegenomen, waardoor er meer recente tweedehandsauto's op de markt zijn gekomen en het Belgische wagenpark is verjongd – 35% van de ingeschreven tweedehandswagens is minder dan 5 jaar oud.
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar er is beweging in. Maar liefst 88% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt is 12% de eerste helft van 2024. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij – voorlopig nog - vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Vlaanderen blijft de markt voor inschrijvingen van tweedehandse personenwagens domineren, met een aandeel van 55%. Het marktaandeel van Wallonië blijft 37%, terwijl Brussel behoudt zijn marktaandeel van 8%.
TRAXIO STATS
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs. De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.
Grote fabrikanten zoals Adria wagen zich soms eens aan een ongewoon interieur zoals de Aviva 422 PY. Als het weinig kampeerders kan bekoren is het geen financiële catastrofe voor de fabrikant.
Eerste blik
Bij het binnen komen valt de ongewone zitgroep onmiddellijk op. Een zijzitbank aan de ene kant, aan de andere zijde de keuken en daar tussen twee tafels. Toch wel iets nieuws. Tegenover de buitendeur is de badkamer en vooraan een dwars opgesteld twee persoonsbed. Dat laatste zijn we gewoon.
Koetswerk
Het koetswerk is opgebouwd met sandwich panelen, langs buiten aluminium plaat met hamerslag profiel. Het dak is beschermd met hagel bestendige polyester laag. De disselkoffer over de volle breedte van het koetswerk is knap in het gebogen voorfront verwerkt. Het deksel ondersteunt door gasveren blijft ver openstaan om gemakkelijk bij de inhoud te geraken. Aan het vlakke achterfront zijn de handgrepen verticaal gemonteerd en de brede moderne verplichte lichten zijn goed zichtbaar in de blauwe decor band, die ook de zijwanden siert. Hij heeft een hoog geplaatst achterlicht en met zijn voortent licht mag de Avivi 422 PY gezien worden. Vensters van het eenvoudige doch een goed type, alsook, de tweedelige buitendeur. Koffers onder de zitbank en bed zijn langs buiten en binnen bereikbaar, gasleidingen, stroomdraden en waterleiding zijn zowel binnen als buiten vakkundig gelegd.
Interieur
Het rechtlijnig interieur met licht houtdecor geeft een vakantie gevoel. Ontwerpers hebben bewust gekozen voor dit soort meubelen. Ze wegen niet veel zijn eenvoudig te plaatsen wat de prijs en het gewicht sterk bepaald, maar daarom toch geen mindere kwaliteit is. Voor de bovenkasten zijn dunne schuifdeurtjes gebruikt wat we zelf vroeger als eens zagen zelfs in dure caravans. De beide tafels kan men samen plooien en hebben, hun eigen opbergvakken. Zo komt er meer ruimte vrij voor een extra bed. De brede zitbank kan men met wat inspanning in en uittrekken en gebruiken voor een extra bed.
Goedkoop ziet de Aviva 422 PY er helemaal niet uit. Ontwerpers hebben kleuren combinatie bedacht die best bij het lichte houtdecor passen. Kleurige zit- en rugkussens, losse kussens, plus de gordijnen maken er een gezellig interieur van. Het grote venster achterin zorgt niet alleen voor ruime ventilatie maar laat een brede blik naar buiten toe. Kijken we naar voor waar 2 matrassen liggen op een in twee plooibare lattenbodem kwestie van met minder moeite in de grote koffer bagage te leggen of uit te nemen. Tegen de voorwand is een bovenkast. Dit deel van het interieur is met een schuifdeur afsluitbaar.
Aansluitend is de badkamer nogal spartaans uitgerust, heeft vooral met de prijs en het gewicht te maken. Er staat een draaibaar wc gebruiksvriendelijk opgesteld, een mooi smal waskommetje in de hoek, een klein kastje voor toiletgerief en dat is het. Naar het sanitair van de camping gaan is een sterke aanrader.
De achterste helft.
Dat is toch wel eens iets anders dan we gewoon zijn. Tussen badkamer en keuken is de kleerkast voor hangkleren met onderaan een legkast. Daarnaast de redelijk grote 1,14 m brede keuken met wit aanrecht en voldoende werkblad. Onder de zwarte afdekplaat zijn een combinatie van 2 kookvuren en het spoelbakje in RVS uitgevoerd. Onderaan en samen met de bovenkast is er voldoende plaats voor keuken gerief. Naast de buitendeur is de 82 l Dometic koelkast geïnstalleerd.
Er zijn 4 USB stopcontacten, maar slechts één 230 Volt stopcontact, dat is weinig. Met lampen is er voldoende licht op de juiste plaatsen. Tijdens de frisse of koude dagen houdt Truma met ringverwarming het interieur gezellig warm.
Sanengevat
Zoals we gewoon zijn van Adria bouwt hij goede caravans tegen redelijke prijzen. De nieuwe Aviva 422 PY behoort daar zeker bij. Alleen zal de fabrikant hier en daar nog wat aanpassingen moeten doen. De indeling is ongewoon en wie een Aviva 422 PY koopt zal dat waarschijnlijk goed overwogen hebben.
Technische gegevens
Totale lengte: 6,24 m
Binnen lengte: 4,62 m
Binnen breedte: 2,17 m
Stahoogte: 1,96 m
Dikte wanden 23 mm. dak 24 mm. bodem 40 mm.
Leeg gewicht 924 kg (afhankelijk van de toebehoren)