Voor modeljaar 2025 presenteert KABE een reeks interessante noviteiten op het gebied van caravans en campers. De nieuwe slanke Novum Compact, de herlancering van het instapmodel Classic op Fiat-chassis en de eerste volledig geïntegreerde camper met dubbele wielen behoren tot de spannendste campernoviteiten van dit jaar. In het caravanprogramma krijgt de instapserie Estate een uiterlijke designupgrade en worden alle KABE-caravans uitgerust met een nieuw modern keuken en slimme tv-oplossingen.
Het jaar 2023 was een van de beste jaren in de geschiedenis van de KABE-groep. De toenemende belangstelling voor duurzame en klimaat neutrale vormen van vakantie – en niet te vergeten de binnenlands vakantie – heeft de positie van KABE als marktleider in Scandinavië in de productie van caravans en campers verder versterkt. In het caravansegment heeft KABE een indrukwekkend marktaandeel van 24 procent op de Zweedse markt, terwijl het percentage voor campers 7 procent bedraagt. Bovendien is de exportinspanning van het bedrijf zeer succesvol gebleken, met name de verkoop naar de Benelux, Duitsland en Groot-Brittannië is aanzienlijk gestegen. Een officieel bewijs van de kwaliteiten van het merk werd in januari 2024 gegeven toen KABE prachtige onderscheidingen ontving op de beurs CMT in Stuttgart. In totaal werden zes prijzen gewonnen in de prestigieuze competitie, waaronder de prijs voor ”Caravan van het Jaar 2024”.
KABE Campers 2025
KABE Novum Compact – korter, smaller, handiger
De KABE Novum is een betaalbaar half geïntegreerd model met een totaalgewicht van 3,5 ton, gebouwd op de Mercedes Sprinter met AL-KO chassis en goed uitgerust met de volledige KABE-standaard. Nu wordt de Novum Compact gelanceerd, een nieuw segment in KABE’s al brede camperprogramma. Het model is 716 centimeter lang en 224 centimeter breed, dus 29 centimeter korter en 15 centimeter smaller dan de reguliere Novum. De vraag naar compacte campers groeit snel en met de Novum Compact voldoen we aan een behoefte bij veel klanten. Een iets kortere, iets smallere en iets handigere camper die makkelijk te navigeren is op de wegen en campings, vertelt Peter Vlaanderen, sales manager van onder andere Nederland en België. De Novum Compact wordt aangeboden in twee indelingen – LXL en LGB. LXL heeft een Frans bed (196x132) terwijl LGB is uitgerust met enkele bedden (196x78). Beide indelingen hebben face-to-face banken, een recht keukenblok met werkblad, gaskookplaat en afzuigkap, evenals een badkamer met toilet, wastafel en douche. Het enige dat in de praktijk het interieur van de Novum Compact onderscheidt van de gewone Novum is dat de koelkast smaller is en dat een hefbed niet als optie beschikbaar is.
Handig in gebruik
De compacte afmetingen in combinatie met slimme materiaalkeuzes geven de Novum Compact een laadvermogen van ongeveer 500 kilo, wat indrukwekkend is voor een premium model met watergedragen Alde-verwarming. De Novum Compact is de kleinste camper in KABE’s modelprogramma, maar maakt geen compromissen op de basiswaarden die altijd kenmerkend zijn voor de producent uit Zweden. – Dit is een echt goede camper om mee rond te rijden. We denken dat hij aantrekkelijk is voor een klant die misschien een campervan heeft en een stap groter wil zonder een hele brede camper aan te schaffen, zegt Peter Vlaanderen. De Novum Compact kan worden besteld met twee uitrustingspakketten. Het Heavy-pakket met een totaalgewicht van 4,5 ton of een Royal-pakket met extra uitrusting zoals een 170 pk-motor, KABE Air Vent, het vloerverwarmingssysteem AGS II Pro, leren stuurwiel, draadloze oplaadplaat en extra luidsprekers.
Classic 740 T.Altijd een stap verder…
KABE Ri810 LGB – groter trekvermogen met dubbele wielen
Voor het eerst lanceert KABE een volledig geïntegreerde camper met dubbele wielen, dat wil zeggen dubbele achterwielen op dezelfde as. De reden is de toenemende vraag naar de mogelijkheid om zwaardere aanhangers te trekken. Actieve camperbezitters met vrijetijdshobby’s zoals bijvoorbeeld paarden, boten, motoren of racewagens willen de mogelijkheid hebben om zware aanhangers te trekken met hun camper, zegt Mikael Blomqvist, CEO van KABE. De nieuwe KABE Ri810 LGB met dubbele wielen heeft een maximale treinlast van 7 ton, wat het hoogste toegestane gecombineerde gewicht van auto en aanhanger is. Het trekgewicht bedraagt tot 2 ton. Het model, dat is gebouwd op de Mercedes Sprinter met Mercedes eigen chassis met framebalken, kan worden geleverd met een motor van 190 pk. – De sterke motor in combinatie met de achterwielaandrijving biedt zeer goede rijeigenschappen, vooral op winterse wegen of gladde ondergronden, zegt Mikael. De KABE Ri810 is beschikbaar in zowel Crown- als Imperial-uitvoering met een LGB-indeling met queensbed, hoekkeuken, in hoogte verstelbaar dubbel bed en gecombineerde douche en toilet in dezelfde ruimte.
KABE Travel Master Classic 740 – een langverwachte comeback
Dit jaar wordt de Travel Master Classic 740 herlanceerd in KABE’s modelprogramma. Classic, die veel succes heeft geboekt als instapmodel in de jaren 2015–2022, is terug met een nieuw uiterlijk en nieuwe specificaties, maar met hetzelfde beproefde en gewaardeerde concept. Gebouwd op het geheel nieuwe Fiat Ducato-chassis met een 140 pk-motor, 8-traps automaat en een handige lengte van 740 cm, beschikt de serie over goede rijeigenschappen en biedt het een ervaring met veel auto-gevoel. De TMC 740 heeft een nieuw extern ontwerp met een unieke decoratie in de klassieke KABE-kleuren rood en zwart. De grijs gelakte bestuurderscabine draagt bij aan een frisse uitstraling van de serie.
Drie indelingen
De nieuwe Classic wordt gelanceerd in drie vertrouwde indelingen; LXL met Frans bed en de enkele bedvarianten LGB en T. Alle drie de modellen zijn half geïntegreerde campers in de 3,5-ton klasse en kunnen worden bestuurd met een gewoon B-rijbewijs. – De nieuwe Classic is waarschijnlijk de meest betaalbare modelserie op de markt met gepatenteerde KABE-kwaliteit, all-year eigenschappen en moderne techniek, zegt Mikael Blomqvist, CEO van KABE. Classic kan worden besteld met drie verschillende optiepakketten – veiligheidspakket, heavy pakket met een totaalgewicht van 4250 kilo en heavy pakket met een totaalgewicht van 4400 kilo en een motor van 180 pk.
Deze foto is bewerkt.
Classic 740 LXL.
Classic 740 LGB.
Classic 740 T.
Deze foto is bewerkt. Altijd een stap verder…
KABE Van – designupdate en nieuw off-road pakket
Dit jaar is het vijf jaar geleden dat KABE haar eerste Van-model lanceerde. Het is snel populair geworden, niet in de laatste plaats vanwege de goede winterse eigenschappen, het comfortabele rijgedrag en het mooie design. Voor modeljaar 2025 is het externe ontwerp geüpdatet met een groter decor die een sportieve indruk geven. Onlangs werd een off-road pakket geïntroduceerd voor de KABE Van van de modellen 2023 en 2024. Dit pakket bevat 18-inch off-road banden en velgen, spatbordverbreders en een robuuste frontbeugel. Voor 2025 wordt dit pakket uitgebreid met onder andere elektrische opstappen, een praktische en designmatige verbetering. – Het off-road pakket vergemakkelijkt het rijden in moeilijk bereikbare gebieden. Maar de externe uitstraling wordt ook indrukwekkender, het is natuurlijk ook een designkwestie, zegt Peter Vlaanderen. Een andere nieuwigheid is het unieke verstelbare tv-montagesysteem, geplaatst tussen de voorkant van de toiletruimte en de rugleuning van de zithoek. Met een simpele druk op de knop kan de tv omhoog of omlaag worden gehaald. Andere nieuwtjes op de KABE Van zijn een vernieuwde zitgroep met nieuwe gordelhouder met verstelbare hoofdsteun en een grotere verswatertank van 91 liter.
Overige campernieuwtjes
Voor modeljaar 2025 wordt de garage in alle volledig geïntegreerde KABE-campers geüpdatet. Het achterste deel van de garage is herontworpen, wat zorgt voor een ruimere opbergruimte. Dit betekent ook dat de deuren van de garage groter zijn geworden, zowel in breedte als hoogte. De garagedeuren zijn nu 118 cm hoog en 95 cm breed, wat 12,5 cm hoger en 18 cm breder is dan voorheen (behalve bij de 790-modellen en Imperial 910 GB/QB). Verder zijn alle KABE-campers die zijn gebouwd op de Mercedes-Benz Sprinter bijgewerkt met nieuwe geavanceerde veiligheidssystemen. Dit komt vooral de volledig geïntegreerde modellen ten goede die nu zijn voorzien van Active Lane Keeping Assist (helpt om de auto in de juiste rijstrook te houden), Crosswind Assist (corrigeert zijwind) en Tire Pressure Monitoring (bewaakt de bandenspanning).
KABE Caravans 2025
KABE Estate - stijlvolle facelift
KABE biedt vijf verschillende modelseries caravans aan – van het instapmodel Estate tot de exclusieve Imperial-caravan, eigenlijk het meest exclusieve caravanmodel van Europa. Het brede aanbod en de hoge kwaliteit hebben van KABE de meest verkochte caravan van Zweden in 2023 gemaakt met een marktaandeel van maar liefst 24 procent. Een van de noviteiten van dit jaar bevindt zich in de moderne Estate-serie die het modeljaar 2025 verwelkomt in een nieuwe frisse outfit. De betaalbare Estate-serie werd gelanceerd in 2022 en spreekt vooral nieuwe kampeerders en jonge gezinnen aan. Het strakke design en de moderne vormgeving vallen op, met name de fraaie bovenkasten die de toon zetten voor de hele caravan. Vorig jaar werden de bovenkasten verder verbeterd met nieuwe deuren in folie Grau met houten rand en zwarte streep.
KABE Van met vernieuwd exterieur.
KABE Van met off-road pakket. Altijd een stap verder…
Nieuw exterieur
De KABE Estate krijgt voor modeljaar 2025 een nieuw sportief exterieur design. – De serie krijgt een geheel nieuwe decals-set met 3D-gevoel die een stijlvol statement vormt, zegt Peter Vlaanderen, salesmanager voor onder andere Nederland en België. Het rechte design van vorig jaar is vervangen door vloeiende lijnen die snelheid en vooruitgang uitstralen. Net als voorheen heeft de Estate veel standaarduitrusting, waaronder water gedragen vloerverwarming met Alde Compact verwarmingselement, tv-antenne, stereo, ingebouwde luidsprekers, router, USB-aansluiting en een skivak met een externe vergrendelbare klep. De KABE Estate is beschikbaar in dertien indelingen.
Slimme tv-oplossing in alle caravans
Veel mensen willen hun favoriete serie ook onderweg kunnen bekijken. Daarom heeft KABE de tv-oplossing dit jaar prioriteit gegeven in het modelprogramma. – Alle caravans hebben nu een instap met een nieuw ontwerp. Het tv-statief is geplaatst op de wand bij de entree en kan eenvoudig worden uitgedraaid, legt Peter Vlaanderen uit. Het nieuwe ontwerp maakt het mogelijk om een tv tot 32 inch te hebben. De indelingen CTDL en CXL behouden hun slimme tv-oplossing met het op-en-neer verstelbare tv-montagesysteem geplaatst in de rugleuning van de zithoek. Hier kan je de tv omhoog of omlaag brengen met een simpele druk op de knop. Standaard bij alle KABE-caravans wordt een tv-antenne met versterker en een router geleverd die het gebruik van streamingdiensten eenvoudig maakt.
Stijlvolle en functionele keukens
Voor modeljaar 2025 krijgt de keuken in alle KABE-caravans een smakelijke update die de ervaring in misschien wel het belangrijkste gedeelte van een recreatievoertuig verbetert. – De keuken is vaak het hart van een caravan. De interesse om te koken tijdens de vakantie neemt toe en met de keuken-noviteiten van dit jaar verbeteren we zowel de functionaliteit als de esthetiek, zegt Peter Vlaanderen. De focus ligt op schone lijnen en naadloze overgangen. Zijkanten en lijsten zijn minder zichtbaar gemaakt om een homogeen geheel te geven. De keukenkastjes hebben zwarte handgrepen die mooi in het geheel passen. Op Royal en Imperial zit een afstand tussen de vloer met verlichting. De afstand zorgt voor ruimte voor de voeten, wat een betere werkhouding bij het keukenblad creëert.
Gas-under-Glass kookplaat – unieke noviteit!
De luxe Imperial-caravans krijgen de exclusieve keukenmengkraan die we herkennen van de Imperial-campers van vorig jaar. In de Imperial vinden we ook een andere interessante noviteit, namelijk de kookplaat Gas-under-Glass. Deze heeft twee gaspitten en een inductiekookplaat – alles mooi verborgen onder de gladde kookplaat. – Het is zowel esthetisch aantrekkelijk als eenvoudig schoon te maken. Gas-under-Glass is een spannende innovatie die we als eerste in de caravanmarkt introduceren, zegt Peter Vlaanderen.
Nieuwe hoekkeuken
Verder wordt er een geheel nieuwe hoekkeuken aangeboden als optie voor de modellen 560 XL en 600 XL in de Edelstenen-, Royal- en Imperial-series. In de serie Edelstenen en Royal heeft KABE een nieuwe module ontwikkeld met een hoekkookplaat voor de kleinere keukens. – Ook de oven is nieuw, een fraai model met glazen front dat een moderne indruk geeft, voegt Peter toe. Vier modellen in de Edelstenen-serie krijgen een nieuwe rechte kookplaat. Ook de Estate wordt geüpdatet met een rechte kookplaat met drie gaspitten. Als optie in de kleinere Royal-caravans is er een kookplaat met twee gaspitten en een inductiekookplaat. Dit jaar zijn bijna alle KABE-caravans uitgerust met koelkasten van Thetford. Een verdere verbetering is dat alle caravans nu standaard worden geleverd met de grote koelkast.Altijd een stap verder…
Ik was onlangs op weg naar het zuiden van Frankrijk. Om Parijs en zijn eventuele verkeersopstoppingen te vermijden, reed ik de snelweg af in Troyes, de D944 op richting Nitry waar ik weer de autosnelweg zuidwaarts zou kunnen nemen.
De D944,werd lang geleden door de Romeinen aangelegd. Hij begon in Nederland liep door België verder tot in het zuiden van Frankrijk. Door de eeuwen heen werd de weg aangepast en kregen veel stukken een andere nummering. Van Laon via Sante Vertu tot Lornes heeft hij zijn nummer behouden.
Het landschap is prachtig en we rijden door vele mooie dorpjes, maar nergens eens iets te drinken… Tot we in Sainte Vertu toekwamen en een terrasje ons lokte om even uit te blazen. De gelegenheid om het dorpje eens te bekijken, een dynamisch dorpje, we zagen onder andere de aankondiging van « Ville à Joie » événementen waar openbare en gezondheidsdiensten ter plaatse komen om de minder uit de voeten kunnende mensen te bereiken en te behelpen, samen met openluchtvertoningen die de jongere mensen aantrekken en zo intergenerationele banden te bevorderen.
Maar wat ons vooral onmiddelijk opviel was de street art die verschillende huizengevels van het dorp bevolkt. Een parijse kunstenaar die hier zijn buitenverblijf heeft zorgt voor deze originele bedrukte papier-maché kunstwerken.
Nog meer kunst zagen we in tentoonstellingsruimte « Le 2 » waar kunstschilder Joëlle Kem Lika haar kleurrijke schilderijen tentoon stelt in een prachtig gerestaureerde boergondische boerderij.
We bereiken het kerkpleintje via een met gras begroeide trap, het naamplaatje leert ons dat het een officiële straat betreft. Het kerkje is mooi in zijn eenvoud : typische boergondische witte kalksteen, eenvoudige romaanse constructie zonder fioritures. Een plaatje op de kerkdeur leert ons de legende van de oorsprong van de naam "Sainte Vertu" ("Heilige Deugd") : Saint Médard, die in het toenmalige Sylvanicus étape maakte op weg naar Noyon om er bischop te worden, kwam in verleiding van de frisse jonge meisjes uit het dorp, maar zij herinnerden hem aan zijn heilige taak en om hen te bedanken deed St Médard een afscheidsrede waarin hij de heilige deugden van de bevolking loofde.
Voor wie het liever wat sportief maakt, we hebben een mooie wandeling gemaakt langs het lokale riviertje de Serein en op de oude spoorweg. Hier begint ook de Véloroute du Serein, een 53 km lange fietsroute die u van Sainte Vertu naar Montréal voert.
Net voor u vanuit het noorden Sainte Vertu binnenrijdt is aan de rechterkant een pick nick wei. Ze is gelegen aan de Serein en enkele lokale jongeren waren zich in het water spetterend aan het amuseren : begrast strandje en een aan een boom over het water hangende koord om Tarzan te spelen. Is dat niet paradijselijk ?
Wie met een caravan of camper reist kan vooraan en achteraan van het dorp parkeren. Bent u met de auto op weg, als u van het noorden komt in het tweede huis rechts kunt u overnachten en een heerlijke ‘petite dejeuner’ bekomen.
Pas op met de ongewenste en onbetaalde advertenties die veel blogs teisteren. Het is waarschijnlijk een nieuwe vorm van phising. Een gevaar dat al veel lezers kennen. Dus zeker niet op reageren en vooral niet op de advertentie klikken
Adria Aviva 422 PY.
Grote fabrikanten zoals Adria wagen zich soms eens aan een ongewoon interieur zoals de Aviva 422 PY. Als het weinig kampeerders kan bekoren is het geen financiële catastrofe voor de fabrikant.
Eerste blik
Bij het binnen komen valt de ongewone zitgroep onmiddellijk op. Een zijzitbank aan de ene kant, aan de andere zijde de keuken en daar tussen twee tafels. Toch wel iets nieuws. Tegenover de buitendeur is de badkamer en vooraan een dwars opgesteld twee persoonsbed. Dat laatste zijn we gewoon.
Koetswerk
Het koetswerk is opgebouwd met sandwich panelen, langs buiten aluminium plaat met hamerslag profiel. Het dak is beschermd met hagel bestendige polyester laag. De disselkoffer over de volle breedte van het koetswerk is knap in het gebogen voorfront verwerkt. Het deksel ondersteunt door gasveren blijft ver openstaan om gemakkelijk bij de inhoud te geraken.
Aan het vlakke achterfront zijn de handgrepen verticaal gemonteerd en de brede moderne verplichte lichten zijn goed zichtbaar in de blauwe decor band, die ook de zijwanden siert. Hij heeft een hoog geplaatst achterlicht en met zijn voortent licht mag de Avivi 422 PY gezien worden. Vensters van het eenvoudige doch een goed type, alsook, de tweedelige buitendeur. Koffers onder de zitbank en bed zijn langs buiten en binnen bereikbaar, gasleidingen, stroomdraden en waterleiding zijn zowel binnen als buiten vakkundig gelegd.
Interieur
Het rechtlijnig interieur met licht houtdecor geeft een vakantie gevoel. Ontwerpers hebben bewust gekozen voor dit soort meubelen. Ze wegen niet veel zijn eenvoudig te plaatsen wat de prijs en het gewicht sterk bepaald, maar daarom toch geen mindere kwaliteit is. Voor de bovenkasten zijn dunne schuifdeurtjes gebruikt wat we zelf vroeger als eens zagen zelfs in dure caravans. De beide tafels kan men samen plooien en hebben, hun eigen opbergvakken. Zo komt er meer ruimte vrij voor een extra bed. De brede zitbank kan men met wat inspanning in en uittrekken en gebruiken voor een extra bed.
Goedkoop ziet de Aviva 422 PY er helemaal niet uit. Ontwerpers hebben kleuren combinatie bedacht die best bij het lichte houtdecor passen. Kleurige zit- en rugkussens, losse kussens, plus de gordijnen maken er een gezellig interieur van. Het grote venster achterin zorgt niet alleen voor ruime ventilatie maar laat een brede blik naar buiten toe. Kijken we naar voor waar 2 matrassen liggen op een in twee plooibare lattenbodem kwestie van met minder moeite in de grote koffer bagage te leggen of uit te nemen. Tegen de voorwand is een bovenkast. Dit deel van het interieur is met een schuifdeur afsluitbaar.
Aansluitend is de badkamer nogal spartaans uitgerust, heeft vooral met de prijs en het gewicht te maken. Er staat een draaibaar wc gebruiksvriendelijk opgesteld, een mooi smal waskommetje in de hoek, een klein kastje voor toiletgerief en dat is het. Naar het sanitair van de camping gaan is een sterke aanrader.
De achterste helft.
Dat is toch wel eens iets anders dan we gewoon zijn. Tussen badkamer en keuken is de kleerkast voor hangkleren met onderaan een legkast. Daarnaast de redelijk grote 1,14 m brede keuken met wit aanrecht en voldoende werkblad. Onder de zwarte afdekplaat zijn een combinatie van 2 kookvuren en het spoelbakje in RVS uitgevoerd. Onderaan en samen met de bovenkast is er voldoende plaats voor keuken gerief. Naast de buitendeur is de 82 l Dometic koelkast geïnstalleerd.
Er zijn 4 USB stopcontacten, maar slechts één 230 Volt stopcontact, dat is weinig. Met lampen is er voldoende licht op de juiste plaatsen. Tijdens de frisse of koude dagen houdt Truma met ringverwarming het interieur gezellig warm.
Sanengevat
Zoals we gewoon zijn van Adria bouwt hij goede caravans tegen redelijke prijzen. De nieuwe Aviva 422 PY behoort daar zeker bij. Alleen zal de fabrikant hier en daar nog wat aanpassingen moeten doen. De indeling is ongewoon en wie een Aviva 422 PY koopt zal dat waarschijnlijk goed overwogen hebben.
Technische gegevens
Totale lengte: 6,24 m
Binnen lengte: 4,62 m
Binnen breedte: 2,17 m
Stahoogte: 1,96 m
Dikte wanden 23 mm. dak 24 mm. bodem 40 mm.
Leeg gewicht 924 kg (afhankelijk van de toebehoren)
Juli 2024 : tweedehandswagens : inschrijvingen herpakken zich (+12,3%), prijzen blijven dalen
Dalende prijzen occasies kunnen hogere interestvoeten compenseren
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: "Na een onverwachte maar eenmalige daling in juni ten opzichte van juni 2023, herpakten detweedehandswagens zich behoorlijk goed in juli, met een totaal van 64.660 stuks (+12,3%). Dat is meteen het hoogste maandresultaat van 2024.
Juli is traditioneel een kalmere maand. Enerzijds omdat heel wat consumenten in mei en juni een tweedehandswagen kopen voor hun zomerreis en anderzijds omdat tijdens het bouwverlof heel wat landgenoten met vakantie in het buitenland zijn. Toch is het goed om vast te stellen dat het aantal inschrijvingen hoog lag in juli, waardoor de stijgende trend van dit jaar wordt bevestigd (cumul 7 maanden: +7,0%). Nog belangrijker is dat het druk blijft in de showrooms.
Het aanhoudende succes van de tweedehandsmarkt is opmerkelijk want de markt blijft het al jarenlang bijzonder goed doen. Duurdere nieuwe wagens in combinatie met de gestegen levensduurte bewegen heel wat consumenten naar de occasiemarkt. Daar zien we het aantal elektrische wagens stijgen tot 12.123 eenheden – een stijging met 90%, ten nadele van diesels. Opgelet: de particuliere occasie EV-markt wordt nog tijdelijk gestimuleerd door de Vlaamse premie, maar we merken anderzijds ook dat de helft (50,9%) van de occasie EV’s wordt aangekocht door bedrijven.
Op de tweedehandsmarkt blijven de prijzen geleidelijk dalen – men spreekt van een gemiddelde prijsdaling van ongeveer 8% op een jaar tijd – wat de gestegen financieringskosten mogelijks kan compenseren en zo de occasiewagens extra interessant maakt.
In juli 2024 werden in totaal 32.151 nieuwe auto's ingeschreven. Dat zijn er -7,3 % minder dan de 34.669 van juli 2023. De cumulatieve cijfers voor de eerste zeven maanden van het jaar laten ook een licht dalende trend zien, van 299.144 in 2023 naar 295.559 in 2024, een daling van -1,2%.
Het is belangrijk ook deze daling binnen de juiste context te zien. Het jaar 2023 kende namelijk een hoog aantal inschrijvingen door de levering van een groot aantal eerder bestelde auto's. Als we de cijfers vergelijken met die van 2022, toen er 221.307 inschrijvingen waren, zien we een opmerkelijke groei van zo’n 33% in 2024."
Inschrijvingen van tweedehands (juli 2024)
De cijfers voor de eerste zeven maanden van 2024 laten een aanhoudende groei van het aantal inschrijvingen voor de tweedehandswagens zien, vergeleken met 2022 en 2023. Van januari tot juli 2022 bedroeg het totaal 379.377 stuks. Voor dezelfde periode in 2023 was dat 406.564 en het steeg in 2024 naar 435.176.
Dat is een groei van 7,0% tussen 2023 en 2024, en zelfs van 14,7% tussen 2022 en 2024.
Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.
Marc Van den Kerkhof, Van Mossel: “Hoewel de verkoop van nieuwe wagens aan particulieren aan de zwakke kant blijft, merken we de laatste maanden wel een lichte verbetering. De klant blijft zeer prijsgevoelig waardoor aanbiedingen op instapwagens uit het B- en C-segment – veelal wagens uit voorraad of die snel leverbaar zijn - gekoppeld aan aantrekkelijke financieringsvoorstellen het nodige succes kennen. De voorkeur van de consument blijft uitgaan naar voordelige benzine motoren en de impact van de Vlaamse EV-premie blijft marginaal.
Bij de fleet-klanten merken we dat er veel tijd wordt genomen om te beslissen, en soms stelt men een nieuw contract zelfs uit. De EV’s domineren omwille van de gunstige fiscaliteit maar door de hoge prijsstelling van de elektrische wagens overwegen sommige vloten of een verbrandingsmotor geen alternatief is ondanks de fiscale afstraffing. PHEV zijn in mindere mate een alternatief – het uitdovende fiscale voordeel indachtig.
Op de occasiemarkt, die wordt gedomineerd door de particuliere klant, merken we dat het aanbod verder verruimt waardoor de prijzen normaliseren en de verkopen gunstig evolueren. Ook hier is de vraag naar budgetwagens groot, dit ter compensatie van het lagere aanbod van nieuwe instapwagens. Aangezien klanten steeds meer de aankoop van een recente occasiewagen overwegen ipv een nieuwe auto, vragen ze steeds meer naar de financieringsvormen die gangbaar zijn op de nieuwmarkt, zoals Private Lease-formules.
De meest gewenste motorisatie is de benzine motor, de EV markt dient nog ontwikkeld te worden: de vraag is niet stabiel en het aanbod niet in verhouding tot de vraag.
In de werkplaatsen blijven de planningen goed gevuld.
Ivo Willems, Cardoen: “Het is in juli druk geweest bij Cardoen met 10% meer bezoekers in de toonzaal. Opvallend is dat de klanten vragen om de auto snel te leveren. Het kan momenteel niet snel genoeg gaan: niet alleen om op vakantie te vertrekken, maar er zijn bijvoorbeeld ook jongeren die verder van huis gaan studeren, klanten die in september van job veranderen, enzovoort... We merken dus dat behalve een lage prijs ook de snelle levertermijn aan belang wint. Opmerkelijk is ook dat we in juli qua occasies evenveel 100% elektrische voertuigen als dieselwagens hebben geleverd. Dat komt niet door een te lage voorraad aan diesels, maar wel door een gestegen vraag naar EV’s.
Goed nieuws voor de klant is dat de prijs van een gemiddelde occasiewagen met ongeveer 8% gezakt zou zijn op een jaar. Die prijsdaling kan de gestegen intrestvoeten en het bijhorende verschil in afbetaling mogelijks compenseren.
Bij de nieuwe wagens is het goede nieuws dat er voldoende wagens beschikbaar zijn. We hebben begin 2024 geen autosalon gehad waardoor de stijging in de verkoop niet even hoog was in de salonjaren. Daardoor is er nu meer stock voorhanden.”
Simon Bossuyt, DEX: “We mochten in juli veel bezoekers ontvangen in onze showrooms – misschien zit het mindere weer bij de aanvang van de maand daar voor iets tussen. Dat heeft geleid tot - alweer- een mooie stijging in verkoop tegenover vorig jaar, zowel voor de nieuwe als de tweedehandse wagens.
Ondertussen is het aanbod voor onze aankopers weer toegenomen en kunnen we zeer interessante deals afsluiten waar de klanten dan mee van profiteren. Nu ons aanbod scherper geprijsd staat, kopen klanten sneller aan. Die consument heeft steeds meer vragen naar leasing en rentingformules, maar een traditionele financiering blijft vaak de beste keuze voor ons particuliere publiek.
Geen grote veranderingen deze maand op het vlak van motorisaties: het aandeel plug-in hybrides (PHEV) stijgt geleidelijk, bij volledig elektrische wagens (EV) is het nog steeds afwegen of het product qua prijs interessant wel interessant is voor een particulier. We hebben momenteel niet veel wagens in stock die voldoen aan de voorwaarden voor de Vlaamse EV-premie en de stijging van het aantal verkochte EV’s is daarom beperkt. Daarnaast merken we dat het voor klanten niet altijd even soepel verloopt om de EV-premie aan te vragen.
In de werkplaats is het door de verlofperiode iets minder druk, ook al omdat veel klanten die op reis vertrokken met de wagen al langsgekomen voor een check-up in de laatste weken voor de vakantie.
Details tweedehandse personenwagens
De merken van tweedehandsauto's die de verkoop domineerden tijdens de eerste 7 maanden van 2024 zijn Volkswagen en BMW. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes, voor Opel en Peugeot.
Wat betreft de populairste modellen veranderde er in juli niets voor de top 5. De VW Golf (17.464) kwam op de eerste plaats, voor de VW Polo (12.341), de Opel Corsa (10.968) en de BMW 3 Reeks (9.876). De BMW 1 Reeks, die in juni op de vijfde plaats stond, behield zijn positie met 8.837 inschrijvingen.
De benzinemotoren domineren nog steeds bij de tweedehandswagens met 54,9% marktaandeel, terwijl diesel terrein verliest tot 31,7%. Die trend is nog duidelijker bij nieuwe dieselvoertuigen, waar het marktaandeel halveert van 9,2% in 2023 naar 5,5% in 2024.
Het is anderzijds bemoedigend dat het aandeel hybride en elektrische voertuigen blijft toenemen, zelfs al blijft deze stijging bescheiden. 12,9% van de ingeschreven wagens zijn nu oplaadbaar, iets meer dan drie kwart daarvan (10,1%) plug-inhybrides en de rest (2,8%) volledig elektrisch.
De verhoudingen liggen duidelijk anders voor nieuwe inschrijvingen van personenauto's, waar hybride en elektrische voertuigen, aangevuurd door leasingaankopen en aankopen voor bedrijfsvloten, het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen, met een percentage van 63,3%.
In mei 2024 de mediane leeftijd van tweedehandsvoertuigen bedraagt 7 jaar en 10 maanden, wat nog steeds relatief hoog is. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.
In de laatste maanden van 2023 is het aantal geleverde nieuwe auto's aanzienlijk toegenomen, waardoor er meer recente tweedehandsauto's op de markt zijn gekomen en het Belgische wagenpark is verjongd – 34% van de ingeschreven tweedehandswagens is minder dan 5 jaar oud.
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar er is beweging in. Maar liefst 88% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt 12% is voor de eerste zeven maanden van 2024. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij – voorlopig nog - vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Vlaanderen blijft de markt voor inschrijvingen van tweedehandse personenwagens domineren, met een aandeel van 55%. Het marktaandeel van Wallonië blijft 37%, terwijl Brussel behoudt zijn marktaandeel van 8%.
TRAXIO STATS
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs. De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.
Speed pedelecs: verschuiving naar tweedehandsmarkt wijst op vertrouwen, kwaliteit én circulaire meerwaarde
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de cijfers samen: "In juli zette de trend van de afgelopen maanden zich verder: de nieuwe speed pedelecs verliezen terrein (-17,8%, 1.119 ex.) en de tweedehandse snelle fietsen blijven verder groeien (+18,1%, 788 ex.).
Dat leidt tot een verrassende vaststelling: daar waar het aantal inschrijvingen van occasies twee jaar geleden minder dan één derde (32,7%) bedroeg van het aantal nieuwe exemplaren, is dat aandeel over de eerste 7 maanden gegroeid tot 58% en in de maand juli zelfs tot 70,4%! De sneltreinvaart van de occasies versus de sputterende motor van de nieuwe speed pedelecs maakt dat het belang van de tweedehandsmarkt zeer snel toeneemt.
Het is daarnaast ook duidelijk dat de consument - terecht - vertrouwen heeft in de kwaliteit van de tweedehands speedpedelec. Daarmee is de Speed Pedelec een absoluut topproduct binnen de circulaire economie.
De cijfers per provincie laten een algemene daling zien voor nieuwe SP's, terwijl tweedehands bijna overal sterk groeit. Het bevestigt de duidelijke groeitrend voor tweedehandse speedpedelecs in België.
Enkele trends liggen aan de basis van die evolutie. Heel wat leasingcontracten die werden afgesloten in 2019-2020-2021 lopen op hun einde waardoor er heel wat speed pedelecs vrij komen voor de tweedehandsmarkt. Consumenten met een beperkter budget kunnen dank zij het grotere aanbod nu dus een kwalitatieve high-performance fiets kopen tegen een aantrekkelijke prijs."
“Een tweedehands speed pedelec blijft natuurlijk een sterk kwalitatief product. De consument die in tijden van dalende koopkracht zijn centen optimaliseert, heeft hierin terecht vertrouwen. Daarnaast blijft het slechte weer een dealbreaker en blijft de aanhoudende regen negatief doorwegen op de ganse fietsenmarkt.” zegtFrank Glorieux, Algemeen Secretaris van TRAXIO VELO.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs (juli 2024)
Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe SP's worden gekocht, tonen de cijfers van 2023 en 2024 een significante verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In 2023 waren tweedehandse SP’s nog goed voor 27,5% van de markt, terwijl nieuwe SP's goed waren voor 72,5%. In 2024 stijgt tweedehands naar 36,7% tegenover 63,3% voor nieuw.
Particulier versus bedrijven en leasing (juli 2024)
De markt voor nieuwe speedpedelecs vertoont een aanzienlijke daling voor de eerste 7 maanden van 2024 ten opzichte van het voorgaande jaar: het totale aantal registraties is met 16,2% gedaald, van 9.776 in 2023 naar 8.192 in 2024.
In 2024 laat het leasesegment de grootste daling optekenen, van 5.201 naar 4.149 inschrijvingen of -20,2%. Het segment particulieren daalt ook maar minder hard, met -14,9%, van 3.365 naar 2.865. In het bedrijfssegment gaat het echter van 1.210 naar 1.178, een daling van -2,6%.
In de eerste zes maanden werden bijna 2 op de 3 nieuwe speedpedelecs (65%) ingeschreven door niet-particulieren, in het bijzonder door leasing. Ongeveer de helft (50,6%) van de inschrijvingen is afkomstig van leasing, 35% van particulieren en 14,4% van zakelijke klanten.
Inschrijvingen van tweedehandse speed pedelecs (juli 2024)
De markt voor gebruikte speedpedelecs blijft exponentieel groeien tot 788 (+18,1%) eenheden die opnieuw werden ingeschreven in juli 2024, ten opzichte van 667 voor dezelfde periode in 2023. Over de eerste zeven maanden van 2024 is het aantal inschrijvingen van tweedehandse SP's met +22,9% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023, en met +75,7% ten opzichte van 2022.
Op de tweedehandsmarkt overheersen de particulieren met een marktaandeel van 93,8% , gevolgd door leasing met 4,8% en bedrijven met slechts 1,3%.
Deze cijfers duiden op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehandse snelle fietsen. Leasefietsen komen na enkele jaren op de markt als betaalbare tweedehands exemplaren indien de eigenaar ervoor kiest om dat model in te ruilen voor een moderner exemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief. Bovendien een goed voorbeeld van een circulair product!
Inschrijvingen nieuwe en tweedehandse speed pedelecs per provincie (cumul 2024)
Vergeleken met juni vorig jaar merken we grote verschillen tussen nieuwe en tweedehandse speedpedelecs in de Belgische provincies .
In 2024 blijven zowel nieuwe als tweedehandse speedpedelecs een overwegend Vlaams fenomeen. Vlaanderen is goed voor respectievelijk 94,7% (nieuw, 7.754 eenheden) en 90,7% (occasie, 4.752 eenheden) van de markt.
Alle Vlaamse en Waalse provincies laten een daling optekenen voor nieuwe speed pedelecs in vergelijking met 2023. De procentuele dalingen variëren van -1% tot -48%, met Namen (-48%), Henegouwen (-35%), en Vlaams-Brabant (-30%) als uitschieters.
Aan de andere kant tonen alle provincies (behalve Luik) een aanzienlijke groei van tweedehandse speedpedelecs tijdens de eerste zeven maanden van 2024 vergeleken met 2023. De stijgingen varieerden van +3% tot +52%, waarbij provincies als Luxemburg (+25%), Waals-Brabant (+28%) en Oost-Vlaanderen (+28%) alsook Brussel (+52%) een mooie groei lieten optekenen.
TRAXIO STATS
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speedpedelecs. De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.Meer info: TRAXIO -
CARAVAN SALON wordt het centrum van de caravaning-wereld
Mobiel reizen is meer dan een vorm van vakantie; het is een levensgevoel dat steeds meer aanhangers vindt. Voor ieder, die zich overal ter wereld thuis voelt, verandert CARAVAN SALON van 25 augustus tot 3 september in het centrum van de caravaning-wereld. Op een oppervlakte van 250.000 vierkante meter, worden meer dan 770 exposanten caravans, campers en kampeerbusjes gepresenteerd - voor elke smaak en elk budget. Daarnaast vinden bezoekers in 16 hallen en op het buitenterrein basisvoertuigen, accessoires, uitbouwonderdelen, tenten, stacaravans, vakantie-bestemmingen, camping- en staplaatsen.
CARAVAN SALON is tien dagen lang hét belangrijkste internationale platform voor mobiel reizen en het hoogtepunt van het jaar voor alle caravaning-fans. Naast het brede scala aan producten en een groot aantal diensten rond caravaning, biedt de toonaangevende beurs ook een gevarieerd programma, dat perfect op de interesses en behoeftes rond de mobiele vrije tijd is afgestemd. Speciale tentoonstellingen en talloze events vol actie, plezier en een goede sfeer nodigen jong en oud uit om naar het beursterrein in Düsseldorf te komen. Bovendien is CARAVAN SALON het belangrijkste forum voor professionals, experts en brancheverenigingen uit de hele wereld.
Ticketshop CARAVAN SALON 2024 geopend!
Beste kampeerliefhebber,Van 30 augustus tot en met 8 september (30 augustus Preview Day) presenteren meer dan 700 exposanten in 16 hallen de nieuwste trends voor mobiel reizen. Alleen in Düsseldorf tijdens CARAVAN SALON 2024 vindt u zo'n verscheidenheid aan vrijetijdsvoertuigen die allemaal ter plekke te bewonderen zijn. Het belooft een opwindende beurservaring te worden, die u niet mag missen; naast verschillende wereldpremières, ontdekt u de laatste ontwikkelingen aan accessoires, innovatieve technologieën en onderdelen, maar ook fascinerende reisbestemmingen!
Wacht niet langer en bestel nu al uw e-Ticket!
Houdt er rekening mee dat tickets alleen online verkrijgbaar zijn.
Bij 1 op de 8 letselongevallen in ons land neemt de dader de vlucht Elke week bijna 100 ongevallen met vluchtmisdrijf
Op 10 jaar tijd is het aantal vluchtmisdrijven in ons land met 9% toegenomen. In totaal is bij 1 op de 8 letselongevallen sprake van vluchtmisdrijf. Elke week gebeuren er zo bijna 100 ongevallen met vluchtmisdrijf. Steeds vaker worden de daders wel gevat. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van Vias institute.
92 ongevallen met vluchtmisdrijf elke week In 2023 gebeurden er 4799 letselongevallen waarbij de dader achteraf vluchtmisdrijf pleegde. Op 10 jaar tijd is er zelfs een stijging met 9% (van 4400 in 2014 naar 4799 in 2023). Elke week zijn er in ons land dus 92 ongevallen met gewonden of doden waarbij de dader de vlucht neemt! Daarbij kwamen vorig jaar 19 personen om het leven en raakten 5266 anderen gewond. Niet alleen in absolute cijfers, maar ook verhoudingsgewijs neemt het aantal vluchtmisdrijven toe. In 2023 waren 13% van alle letselongevallen er eentje waarbij de dader vluchtmisdrijf pleegt ten opzichte van 10,6% in 2014.
Jaar
Aantal letselongevallen met vluchtmisdrijf
Totaal slachtoffers
% ongevallen met vluchtmisdrijf
2014
4400
4902
10,6%
2015
4284
4772
10,6%
2016
4467
4989
11,1%
2017
4199
4684
11,0%
2018
4436
4910
11,5%
2019
4458
4956
11,8%
2020
3614
3948
12,0%
2021
4232
4663
12,2%
2022
4786
5316
12,7%
2023
4799
5285
13,0%
Gemiddeld 2014-2023
4368
4843
11,7%
Evolutie 2014-2023
+9%
+8%
+23%
Helft van de slachtoffers zijn fietser of voetganger 1716 slachtoffers waren onderweg met hun fiets en 940 te voet toen ze slachtoffer werden van vluchtmisdrijf. Daarmee maken ze iets meer dan de helft uit van alle slachtoffers van vluchtmisdrijven. In totaal is zelfs 22% van alle voetgangers die gewond raken in ons verkeer een slachtoffer in een ongeval met vluchtmisdrijf. Op elk moment van de dag Ongevallen met vluchtmisdrijf komen verhoudingsgewijs ongeveer even vaak voor overdag (13% van alle letselongevallen) als ’s nachts (16% van alle ongevallen). In absolute cijfers zijn er zelfs meer ongevallen overdag dan ’s nachts. Vluchten loont niet! Steeds meer daders gevat. Op basis van cijfers van de politie en het Belgisch gemeenschappelijk waarborgfonds blijkt dat de daders ook steeds vaker gepakt worden. Waar er in 2014 nog 24,5% van de ongevallen met vluchtmisdrijf onopgelost bleven, bleek dat in 2022 (meest recente cijfer) nog in 13,7% van de ongevallen zo. De pakkans is de laatste jaren zeker toegenomen omdat er onder andere meer camera’s in de publieke ruimte staan, waardoor daders makkelijker opgespoord kunnen worden. Die camera’s staan vaker in stedelijke gebieden. Sowieso gebeuren er meer ongevallen met vluchtmisdrijf in stedelijke omgeving (17,5%) dan in landelijk gebied (7,4%) Zware straffen De straffen voor vluchtmisdrijf zijn niet min. Bij een ongeval zonder gewonden riskeert de dader een gevangenisstraf van 15 dagen tot zes maanden en een geldboete tussen 1.600 en 16.000 euro. Daarnaast kan de rechtbank nog beslissen een rijverbod op te leggen van acht dagen tot vijf jaar. Wanneer een slachtoffer van vluchtmisdrijf daarentegen gewond geraakt, of in het slechtste geval overlijdt, dan gelden er nog zwaardere straffen. Dan riskeert de dader een gevangenisstraf van 15 dagen tot 4 jaar en/of een boete van 3.200 tot 40.000 euro. In dit geval kan er ook worden beslist een levenslang rijverbod op te leggen. Daarnaast zorgt recidive, binnen 3 jaar minstens 2x keer vluchtmisdrijf plegen, voor een dubbele boete en een rijverbod van minimaal vijf jaar. Conclusie Vluchtmisdrijf komt de laatste jaren steeds vaker voor. Vaak zijn kwetsbare weggebruikers slachtoffer ervan. Uit eerder onderzoek is duidelijk dat vaak de daders van vluchtmisdrijf rondreden onder invloed of niet in orde waren met hun papieren (rijbewijs of verzekering). Jaar na jaar worden echter meer zaken van vluchtmisdrijf opgelost. Na een ongeval wegvluchten, zelfs als je in shock bent, is nooit een goede oplossing. De sancties zijn de laatste jaren fors verzwaard (tot zelfs een mogelijke gevangenisstraf van 4 jaar), maar het is vooral je morele plicht om iemand in nood hulp te verlenen. Getuigenis: ongeval met vluchtmisdrijf is een levenslang trauma Elk verkeersongeval zorgt in min of meerdere mate voor een (korte) shock of trauma. Meestal worden de oorzaken of verzwarende oorzaken van een ongeval echter snel duidelijk. Dat is bij ongevallen met vluchtmisdrijf vaak niet het geval. De onwetendheid zorgt ervoor dat het voor slachtoffers mentaal vaak heel lastig is omdat ze geen antwoord krijgen op waarom iemand de vlucht genomen heeft. In deze getuigenis legt Lotte uit wat de impact van een ongeval met vluchtmisdrijf op haar geweest is. Via de ‘VZW Getuigen onderweg’ gaat ze ook af en toe op scholen spreken om jongeren te sensibiliseren rond deze problematiek.