Speed pedelecs: verschuiving naar tweedehandsmarkt wijst op vertrouwen, kwaliteit én circulaire meerwaarde
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de cijfers samen: "In juli zette de trend van de afgelopen maanden zich verder: de nieuwe speed pedelecs verliezen terrein (-17,8%, 1.119 ex.) en de tweedehandse snelle fietsen blijven verder groeien (+18,1%, 788 ex.).
Dat leidt tot een verrassende vaststelling: daar waar het aantal inschrijvingen van occasies twee jaar geleden minder dan één derde (32,7%) bedroeg van het aantal nieuwe exemplaren, is dat aandeel over de eerste 7 maanden gegroeid tot 58% en in de maand juli zelfs tot 70,4%! De sneltreinvaart van de occasies versus de sputterende motor van de nieuwe speed pedelecs maakt dat het belang van de tweedehandsmarkt zeer snel toeneemt.
Het is daarnaast ook duidelijk dat de consument - terecht - vertrouwen heeft in de kwaliteit van de tweedehands speedpedelec. Daarmee is de Speed Pedelec een absoluut topproduct binnen de circulaire economie.
De cijfers per provincie laten een algemene daling zien voor nieuwe SP's, terwijl tweedehands bijna overal sterk groeit. Het bevestigt de duidelijke groeitrend voor tweedehandse speedpedelecs in België.
Enkele trends liggen aan de basis van die evolutie. Heel wat leasingcontracten die werden afgesloten in 2019-2020-2021 lopen op hun einde waardoor er heel wat speed pedelecs vrij komen voor de tweedehandsmarkt. Consumenten met een beperkter budget kunnen dank zij het grotere aanbod nu dus een kwalitatieve high-performance fiets kopen tegen een aantrekkelijke prijs."
“Een tweedehands speed pedelec blijft natuurlijk een sterk kwalitatief product. De consument die in tijden van dalende koopkracht zijn centen optimaliseert, heeft hierin terecht vertrouwen. Daarnaast blijft het slechte weer een dealbreaker en blijft de aanhoudende regen negatief doorwegen op de ganse fietsenmarkt.” zegtFrank Glorieux, Algemeen Secretaris van TRAXIO VELO.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs (juli 2024)
Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe SP's worden gekocht, tonen de cijfers van 2023 en 2024 een significante verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In 2023 waren tweedehandse SP’s nog goed voor 27,5% van de markt, terwijl nieuwe SP's goed waren voor 72,5%. In 2024 stijgt tweedehands naar 36,7% tegenover 63,3% voor nieuw.
Particulier versus bedrijven en leasing (juli 2024)
De markt voor nieuwe speedpedelecs vertoont een aanzienlijke daling voor de eerste 7 maanden van 2024 ten opzichte van het voorgaande jaar: het totale aantal registraties is met 16,2% gedaald, van 9.776 in 2023 naar 8.192 in 2024.
In 2024 laat het leasesegment de grootste daling optekenen, van 5.201 naar 4.149 inschrijvingen of -20,2%. Het segment particulieren daalt ook maar minder hard, met -14,9%, van 3.365 naar 2.865. In het bedrijfssegment gaat het echter van 1.210 naar 1.178, een daling van -2,6%.
In de eerste zes maanden werden bijna 2 op de 3 nieuwe speedpedelecs (65%) ingeschreven door niet-particulieren, in het bijzonder door leasing. Ongeveer de helft (50,6%) van de inschrijvingen is afkomstig van leasing, 35% van particulieren en 14,4% van zakelijke klanten.
Inschrijvingen van tweedehandse speed pedelecs (juli 2024)
De markt voor gebruikte speedpedelecs blijft exponentieel groeien tot 788 (+18,1%) eenheden die opnieuw werden ingeschreven in juli 2024, ten opzichte van 667 voor dezelfde periode in 2023. Over de eerste zeven maanden van 2024 is het aantal inschrijvingen van tweedehandse SP's met +22,9% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023, en met +75,7% ten opzichte van 2022.
Op de tweedehandsmarkt overheersen de particulieren met een marktaandeel van 93,8% , gevolgd door leasing met 4,8% en bedrijven met slechts 1,3%.
Deze cijfers duiden op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehandse snelle fietsen. Leasefietsen komen na enkele jaren op de markt als betaalbare tweedehands exemplaren indien de eigenaar ervoor kiest om dat model in te ruilen voor een moderner exemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief. Bovendien een goed voorbeeld van een circulair product!
Inschrijvingen nieuwe en tweedehandse speed pedelecs per provincie (cumul 2024)
Vergeleken met juni vorig jaar merken we grote verschillen tussen nieuwe en tweedehandse speedpedelecs in de Belgische provincies .
In 2024 blijven zowel nieuwe als tweedehandse speedpedelecs een overwegend Vlaams fenomeen. Vlaanderen is goed voor respectievelijk 94,7% (nieuw, 7.754 eenheden) en 90,7% (occasie, 4.752 eenheden) van de markt.
Alle Vlaamse en Waalse provincies laten een daling optekenen voor nieuwe speed pedelecs in vergelijking met 2023. De procentuele dalingen variëren van -1% tot -48%, met Namen (-48%), Henegouwen (-35%), en Vlaams-Brabant (-30%) als uitschieters.
Aan de andere kant tonen alle provincies (behalve Luik) een aanzienlijke groei van tweedehandse speedpedelecs tijdens de eerste zeven maanden van 2024 vergeleken met 2023. De stijgingen varieerden van +3% tot +52%, waarbij provincies als Luxemburg (+25%), Waals-Brabant (+28%) en Oost-Vlaanderen (+28%) alsook Brussel (+52%) een mooie groei lieten optekenen.
TRAXIO STATS
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speedpedelecs. De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.Meer info: TRAXIO -
CARAVAN SALON wordt het centrum van de caravaning-wereld
Mobiel reizen is meer dan een vorm van vakantie; het is een levensgevoel dat steeds meer aanhangers vindt. Voor ieder, die zich overal ter wereld thuis voelt, verandert CARAVAN SALON van 25 augustus tot 3 september in het centrum van de caravaning-wereld. Op een oppervlakte van 250.000 vierkante meter, worden meer dan 770 exposanten caravans, campers en kampeerbusjes gepresenteerd - voor elke smaak en elk budget. Daarnaast vinden bezoekers in 16 hallen en op het buitenterrein basisvoertuigen, accessoires, uitbouwonderdelen, tenten, stacaravans, vakantie-bestemmingen, camping- en staplaatsen.
CARAVAN SALON is tien dagen lang hét belangrijkste internationale platform voor mobiel reizen en het hoogtepunt van het jaar voor alle caravaning-fans. Naast het brede scala aan producten en een groot aantal diensten rond caravaning, biedt de toonaangevende beurs ook een gevarieerd programma, dat perfect op de interesses en behoeftes rond de mobiele vrije tijd is afgestemd. Speciale tentoonstellingen en talloze events vol actie, plezier en een goede sfeer nodigen jong en oud uit om naar het beursterrein in Düsseldorf te komen. Bovendien is CARAVAN SALON het belangrijkste forum voor professionals, experts en brancheverenigingen uit de hele wereld.
Ticketshop CARAVAN SALON 2024 geopend!
Beste kampeerliefhebber,Van 30 augustus tot en met 8 september (30 augustus Preview Day) presenteren meer dan 700 exposanten in 16 hallen de nieuwste trends voor mobiel reizen. Alleen in Düsseldorf tijdens CARAVAN SALON 2024 vindt u zo'n verscheidenheid aan vrijetijdsvoertuigen die allemaal ter plekke te bewonderen zijn. Het belooft een opwindende beurservaring te worden, die u niet mag missen; naast verschillende wereldpremières, ontdekt u de laatste ontwikkelingen aan accessoires, innovatieve technologieën en onderdelen, maar ook fascinerende reisbestemmingen!
Wacht niet langer en bestel nu al uw e-Ticket!
Houdt er rekening mee dat tickets alleen online verkrijgbaar zijn.
Bij 1 op de 8 letselongevallen in ons land neemt de dader de vlucht Elke week bijna 100 ongevallen met vluchtmisdrijf
Op 10 jaar tijd is het aantal vluchtmisdrijven in ons land met 9% toegenomen. In totaal is bij 1 op de 8 letselongevallen sprake van vluchtmisdrijf. Elke week gebeuren er zo bijna 100 ongevallen met vluchtmisdrijf. Steeds vaker worden de daders wel gevat. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van Vias institute.
92 ongevallen met vluchtmisdrijf elke week In 2023 gebeurden er 4799 letselongevallen waarbij de dader achteraf vluchtmisdrijf pleegde. Op 10 jaar tijd is er zelfs een stijging met 9% (van 4400 in 2014 naar 4799 in 2023). Elke week zijn er in ons land dus 92 ongevallen met gewonden of doden waarbij de dader de vlucht neemt! Daarbij kwamen vorig jaar 19 personen om het leven en raakten 5266 anderen gewond. Niet alleen in absolute cijfers, maar ook verhoudingsgewijs neemt het aantal vluchtmisdrijven toe. In 2023 waren 13% van alle letselongevallen er eentje waarbij de dader vluchtmisdrijf pleegt ten opzichte van 10,6% in 2014.
Jaar
Aantal letselongevallen met vluchtmisdrijf
Totaal slachtoffers
% ongevallen met vluchtmisdrijf
2014
4400
4902
10,6%
2015
4284
4772
10,6%
2016
4467
4989
11,1%
2017
4199
4684
11,0%
2018
4436
4910
11,5%
2019
4458
4956
11,8%
2020
3614
3948
12,0%
2021
4232
4663
12,2%
2022
4786
5316
12,7%
2023
4799
5285
13,0%
Gemiddeld 2014-2023
4368
4843
11,7%
Evolutie 2014-2023
+9%
+8%
+23%
Helft van de slachtoffers zijn fietser of voetganger 1716 slachtoffers waren onderweg met hun fiets en 940 te voet toen ze slachtoffer werden van vluchtmisdrijf. Daarmee maken ze iets meer dan de helft uit van alle slachtoffers van vluchtmisdrijven. In totaal is zelfs 22% van alle voetgangers die gewond raken in ons verkeer een slachtoffer in een ongeval met vluchtmisdrijf. Op elk moment van de dag Ongevallen met vluchtmisdrijf komen verhoudingsgewijs ongeveer even vaak voor overdag (13% van alle letselongevallen) als ’s nachts (16% van alle ongevallen). In absolute cijfers zijn er zelfs meer ongevallen overdag dan ’s nachts. Vluchten loont niet! Steeds meer daders gevat. Op basis van cijfers van de politie en het Belgisch gemeenschappelijk waarborgfonds blijkt dat de daders ook steeds vaker gepakt worden. Waar er in 2014 nog 24,5% van de ongevallen met vluchtmisdrijf onopgelost bleven, bleek dat in 2022 (meest recente cijfer) nog in 13,7% van de ongevallen zo. De pakkans is de laatste jaren zeker toegenomen omdat er onder andere meer camera’s in de publieke ruimte staan, waardoor daders makkelijker opgespoord kunnen worden. Die camera’s staan vaker in stedelijke gebieden. Sowieso gebeuren er meer ongevallen met vluchtmisdrijf in stedelijke omgeving (17,5%) dan in landelijk gebied (7,4%) Zware straffen De straffen voor vluchtmisdrijf zijn niet min. Bij een ongeval zonder gewonden riskeert de dader een gevangenisstraf van 15 dagen tot zes maanden en een geldboete tussen 1.600 en 16.000 euro. Daarnaast kan de rechtbank nog beslissen een rijverbod op te leggen van acht dagen tot vijf jaar. Wanneer een slachtoffer van vluchtmisdrijf daarentegen gewond geraakt, of in het slechtste geval overlijdt, dan gelden er nog zwaardere straffen. Dan riskeert de dader een gevangenisstraf van 15 dagen tot 4 jaar en/of een boete van 3.200 tot 40.000 euro. In dit geval kan er ook worden beslist een levenslang rijverbod op te leggen. Daarnaast zorgt recidive, binnen 3 jaar minstens 2x keer vluchtmisdrijf plegen, voor een dubbele boete en een rijverbod van minimaal vijf jaar. Conclusie Vluchtmisdrijf komt de laatste jaren steeds vaker voor. Vaak zijn kwetsbare weggebruikers slachtoffer ervan. Uit eerder onderzoek is duidelijk dat vaak de daders van vluchtmisdrijf rondreden onder invloed of niet in orde waren met hun papieren (rijbewijs of verzekering). Jaar na jaar worden echter meer zaken van vluchtmisdrijf opgelost. Na een ongeval wegvluchten, zelfs als je in shock bent, is nooit een goede oplossing. De sancties zijn de laatste jaren fors verzwaard (tot zelfs een mogelijke gevangenisstraf van 4 jaar), maar het is vooral je morele plicht om iemand in nood hulp te verlenen. Getuigenis: ongeval met vluchtmisdrijf is een levenslang trauma Elk verkeersongeval zorgt in min of meerdere mate voor een (korte) shock of trauma. Meestal worden de oorzaken of verzwarende oorzaken van een ongeval echter snel duidelijk. Dat is bij ongevallen met vluchtmisdrijf vaak niet het geval. De onwetendheid zorgt ervoor dat het voor slachtoffers mentaal vaak heel lastig is omdat ze geen antwoord krijgen op waarom iemand de vlucht genomen heeft. In deze getuigenis legt Lotte uit wat de impact van een ongeval met vluchtmisdrijf op haar geweest is. Via de ‘VZW Getuigen onderweg’ gaat ze ook af en toe op scholen spreken om jongeren te sensibiliseren rond deze problematiek.
D’Ieteren Mobility Company neemt hypermoderne locatie in gebruik
Begin juli namen de eerste werknemers van D’Ieteren Mobility Company hun intrek in de nieuwe vestiging langs de Industrielaan in Anderlecht.
Na de opening van het D’Ieteren Mobility Center langs de E19 in Kontich half april 2024, neemt het bedrijf een nieuwe en unieke mobiliteitssite in gebruik. Het nieuwe Brusselse D’Ieteren Mobility Center is strategisch gelegen in het zuidwesten van Brussel en bedient op die manier de klanten langs deze kant van de hoofdstad voor de merken Volkswagen, SEAT, CUPRA en Škoda. Concreet huisvest de nieuwe Brusselse vestiging de teams van Brussels Auto Group Anderlecht en van D’Ieteren Centers Brussels.
“Op deze hypermoderne mobiliteitssite vinden klanten al onze mobiliteitsoplossingen en onze kwaliteitsvolle service onder één dak. Naast showrooms voor onze merken Volkswagen, SEAT, CUPRA en Škoda, is er ook meer dan 3.000 vierkante meter werkplaatsruimte beschikbaar voor onderhoud en herstellingen”, verduidelijkt Didier Willems, CEO van D’Ieteren Mobility Company. “Het spreekt voor zich dat de klant hier meegenomen wordt in een nieuw uitgetekende customer journey die verkoop en onderhoud samenbrengt, voor een efficiëntere en meer op de klant gerichte benadering. Met de drive-in receptie en comfortabele businesslounge met gratis wifi, voldoende stopcontacten en een coffee corner met gratis warme en koude dranken staat de beleving van de klanten centraal.”
Multifunctioneel en energieneutraal
Het nieuwe D’Ieteren Mobility Center in Anderlecht vormt een onderdeel van de grotere Mobilis-site, die ook plaats zal bieden aan andere activiteiten zoals een vestiging van mobiliteitsprovider Lucien. Flexibiliteit, innovatie en duurzaamheid lopen als een rode draad doorheen het hele project. Zo is de site volledig CO2-neutraal. Alle energie die in het gebouw verbruikt wordt, is afkomstig van hernieuwbare bronnen. Op de Mobilis-site liggen meer dan 1.000 zonnepanelen. Voor zowel verwarming als koeling maakt het gebouw gebruik van geothermie.
Meermaals bekroond
Het project werd ook al meermaals bekroond. Zo behaalde het de eerste prijs in de categorie ‘Circulariteit’ op de prestigieuze wedstrijd BE-Circular. Daarnaast draagt het Mobilis-gebouw het BREEAM Outstanding-label. BREEAM (Building Research Establishment’s Environmental Assessment Method) is wereldwijd de leidende methode om de duurzaamheid van projecten in de gebouwde omgeving te beoordelen. Met een score van 92% sleepte het Mobilis-project meteen ook een nominatie voor de internationale BREEAM-awards 2024 in de wacht.
De ongewenste advertenties die de laatste dagen mijn en nog een aantal andere blogs teisteren kunt u best negeren. Laat u niet beïnvloeden door die advertenties. Want de bekende uitspraak kunnen we hier toepassen “Alle waar naar zijn prijs” Aangezien de prijzen laag zijn is de waar in verhouding.
Speed pedelecs: nieuwmarkt blijft verder dalen (-15,9%), tweedehands blaakt van gezondheid (+23,9%)
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de cijfers samen: "De eerste 6 maanden van 2024 liggen de inschrijvingen van nieuwe speed pedelecs (SP) een stuk lager dan in 2023 met 7.073 stuks vs. 8.414 (-15,9%). De daling van de eerste 5 maanden zet zich in juni stevig door : -24,4% (375 SP's minder).
Maar de tweedehandsmarkt doet het wel erg goed. In de eerste jaarhelft werden in België al 3.964 tweedehandse SP's ingeschreven, dat is 23,9% meer dan in 2023 (3.199 eenheden) en 46,6% meer dan in 2022 (2.704 eenheden).
De cijfers per provincie laten een uniforme daling zien voor nieuwe SP's, terwijl tweedehands overal sterk groeit. Het bevestigt de duidelijke groeitrend voor tweedehandse speedpedelecs in België.
Enkele trends liggen aan de basis van die evolutie. Heel wat leasingcontracten die werden afgesloten in 2019-2020-2021 lopen op hun einde waardoor er heel wat speed pedelecs vrij komen voor de tweedehandsmarkt. Consumenten met een beperkter budget kunnen dank zij het grotere aanbod nu dus een kwalitatieve high-performance fiets kopen tegen een aantrekkelijke prijs."
“Het is duidelijk dat heel wat consumenten dit jaar de vinger op de knip houden voor de aankoop van een nieuwe speed pedelec. De gedaalde koopkracht en de onzekerheid over de maatregelen van de nieuwe regeringen wegen hier door. . Dit heeft ook een sterke impact op de fietsleasing, waar de duurdere modellen minder gekozen worden. Daarnaast zorgt het aanhoudende slechte weer voor een vertraging in de hele fietsmarkt”, zegt Frank Glorieux, Algemeen Secretaris van TRAXIO VELO.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs – eerste helft van 2024
Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe SP's worden gekocht, tonen de cijfers van 2023 en 2024 een significante verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In 2023 waren tweedehandse SP’s nog goed voor 27,5% van de markt, terwijl nieuwe SP's goed waren voor 72,5%. In 2024 stijgt tweedehands naar 35,9%, tegenover 64,1% voor nieuw.
Particulier versus bedrijven en leasing - eerste helft van 2024
De markt voor nieuwe speedpedelecs vertoont een aanzienlijke daling voor de eerste 6 maanden van 2024 ten opzichte van het voorgaande jaar: het totale aantal registraties is met 15,9% gedaald, van 8.414 in 2023 naar 7.073 in 2024.
In de eerste helft 2024 laat het leasesegment de grootste daling optekenen, van 4.477 naar 3.561 inschrijvingen of -20,5%. Het segment particulieren daalt ook maar minder hard, met -13%, van 2.842 naar 2.472. In het bedrijfssegment gaat het echter van 1.095 naar 1.040, een daling van -5%.
In de eerste zes maanden werden bijna 2 op de 3 nieuwe speedpedelecs (65%) ingeschreven door niet-particulieren, in het bijzonder door leasing. Bijna de helft (50,3%) van de inschrijvingen is afkomstig van leasing, 34,9% van particulieren en 14,7% van zakelijke klanten.
Inschrijvingen van tweedehandse speed pedelecs – eerste helft van 2024
De markt voor gebruikte speedpedelecs blijft exponentieel groeien tot 739 (+9,2%) eenheden die opnieuw werden ingeschreven in juni 2024, ten opzichte van 677 voor dezelfde periode in 2023. Over de eerste zes maanden van 2024 is het aantal inschrijvingen van tweedehandse SP's met +23,9% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023, en met +46,6% ten opzichte van 2022.
Op de tweedehandsmarkt overheersen de particulieren met een marktaandeel van 93,7% , gevolgd door de bedrijven met 4,9%. Leasing vertegenwoordigt hier slechts 1,4%.
Deze cijfers duiden op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehandse snelle fietsen. Leasefietsen komen na enkele jaren op de markt als betaalbare tweedehands exemplaren indien de eigenaar ervoor kiest om dat model in te ruilen voor een moderner exemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief.
Enkele professionals uit de sector deelden hun interessante inzichten met ons:
Stijn Ennekens, myStromer AG: "Sinds april 2023 maakt de leasingsector een moeilijke periode door, maar we mogen niet vergeten dat 2022 uitzonderlijk goed was. De slechte weersomstandigheden sinds oktober 2023 hebben ook niet geholpen.
Het besluit van verschillende merken met Bosch-motoren om de productie van speed pedelecs stop te zetten, kan er ook toe leiden dat consumenten andere opties overwegen indien ze bij de plaatselijke fietsenzaak niet kunnen vinden wat ze zoeken. Die dynamiek wordt versterkt door een onzeker economisch klimaat dat veel mensen doet kiezen voor een meer toegankelijke tweedehandsfiets, eerder dan te investeren in een nieuwe speed pedelec.
De tweedehandsmarkt profiteert van de lage restwaarden, waardoor 90% van de consumenten wordt aangemoedigd hun fiets aan het einde van de leaseperiode terug te kopen en zo hun volgende aankoop te financieren. Dit alternatief is vooral aantrekkelijk door het aanzienlijke prijsverschil met nieuwe fietsen.”
Jorrit Heidbuchel, Ellio: “De terugval in particuliere verkopen is geen verrassing aangezien we merken dat de koopkracht(perceptie) onder druk staat en dit zich duidelijk vertaalt in een lagere appetijt voor dure aankopen zoals een speed pedelec. Ook de inburgering van thuiswerk en de aanpassing van de fietsvergoeding lijken - althans in de hoofden van de mensen - hun effect te hebben op de economische zinvolheid van een speed pedelec aankoop. Dat de tweedehandsmarkt stijgt, hoeft ook niet te verbazen gezien de prijsdruk en het snelgroeiende aanbod tweedehandsfietsen door de leasingboom vanaf 2019-2020 waardoor heel wat contracten nu einde-lease komen.”
Inschrijvingen nieuwe en tweedehandse speed pedelecs per provincie (cumul 2024)
Vergeleken met juni vorig jaar merken we grote verschillen tussen nieuwe en tweedehandse speedpedelecs in de Belgische provincies .
In 2024 blijven zowel nieuwe als tweedehandse speedpedelecs een overwegend Vlaams fenomeen. Vlaanderen is goed voor respectievelijk 94,7% (nieuw, 6.700 eenheden) en 91,7% (occasie, 3.631 eenheden) van de markt.
Alle Vlaamse en Waalse provincies laten een daling optekenen voor nieuwe speed pedelecs in vergelijking met 2023. De procentuele dalingen variëren van -2% tot -48%, met Namen (-48%), Henegouwen (-39%), Luxemburg (-36%) en Vlaams-Brabant (-29%) als uitschieters.
Aan de andere kant tonen alle provincies een aanzienlijke groei van tweedehandse speedpedelecs tijdens de eerste helft van 2024 vergeleken met 2023. De stijgingen varieerden van 6,3% tot 75%, waarbij provincies als Luxemburg (+75%), Waals-Brabant (+59,3%), Brussel (+56,8%), en Oost-Vlaanderen (+29,8%) een mooie groei lieten optekenen. Meer info: TRAXIO
TRAXIO STATS
TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerauto’s, aanhangers en speedpedelecs. De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.
De ongewenste advertenties die de laatste dagen mijn en nog een aantal andere blogs teisteren kunt u best negeren. Laat u niet beïnvloeden door die advertenties.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : “Het goede nieuws is dat de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen tijdens de eerste zes maanden van 2024 - ondanks het bijzonder natte weer - licht zijn blijven stijgen tot 15.542 exemplaren (+1,7%). Juni was wel een tegenvaller (-20,2%, 2.907 ex.), mogelijks omdat heel wat mensen eerder aan een zonvakantie dachten dan aan een nieuwe motor. Hoopgevend is dat het algemeen genomen vrij druk blijft in de showrooms, met uitzondering van de maand juni. De klanten waren vaak goed voorbereid naar de motordealer getrokken met de duidelijke intentie om niet te wachten op de zon maar om meteen tot een aankoop over te gaan. We hoorden bij de motorhandelaars ook dat de commerciële acties hun doel niet hebben gemist en dat er budgettair wat meer wordt beknibbeld dan vorig jaar. Kortom: een goed eerste semester dus, ondanks het vaak koude, wisselvallige en natte weer.
De tweedehandsmarkt deed het in het eerste semester +3,1% beter dan vorig jaar, maar het echte referentiepunt is 2022. Dan zie je dat de markt -24,6% is gedaald, wat al een verschil maakt van iets meer dan 10.000 motoren. Ook bij de occasies was juni een slechte maand met een daling van -19,3% (2023) of -33,5% (2022). Aan de basis van dit drastisch lager aantal inschrijvingen en de omgekeerd evenredig hogere export van occasiemotoren ligt – nog steeds - de tweedehands motorkeuring.
Door het slechte voorjaar worden er minder kilometers met de motor gereden en daardoor staat de planning van de werkplaatsen niet altijd helemaal vol. Wanneer de zon zich eindelijk laat zien, dan stroomt het aantal aanvragen voor onderhoud en herstellingen wel binnen en kunnen de wachttijden oplopen.”
Feedback uit de motorshowroom De eerste zes maanden zijn vrij druk geweest voor de motorhandelaars, ondanks het slechte weer. We horen dan ook dat er vrij veel volk én interesse was in de showrooms, met doorgaans goed geïnformeerde klanten die goed weten wat ze willen en die vaak snel beslissen. Dat maakt dat de door ons gecontacteerde dealers qua verkoop tevreden zijn over de eerste zes maanden.
De verkoop van elektrische motorfietsen blijft op een laag pitje, maar in stedelijke omgevingen doen de elektrische scooters het niet slecht.
Tweedehands blijft een moeilijk verhaal en daarom houdt een aantal dealers er zich niet meer mee bezig. Bij diegenen die nog wel actief zijn op de tweedehandsmarkt krijgen we feedback dat het afgelopen maand beter is gegaan. In het geval van BWM blijken de occasie GS’sen vlot van de hand te gaan. De technische keuring blijft sowieso nog een belangrijke rem op het aantal tweedehandse transacties.
In de werkplaatsen was het soms minder druk dan normaal maar bij goed weer worden de wachtrijen langer en kan het tot enkele weken duren om aan de beurt te komen.
Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt
1. Tweedehandse motoren
De tweedehandsmarkt deed het in juni -19,3% slechter dan vorig jaar, maar het echte referentiepunt is 2022. Dan zie je dat de markt -33,5% is gedaald, wat op maandbasis een verschil maakt van bijna 3.300 motoren. De cumul van de eerste zes maanden vertelt hetzelfde verhaal: licht beter dan vorig jaar maar net geen 25% en iets meer dan 10.000 eenheden slechter dan twee jaar geleden. Het wijst op een probleem van lange duur voor de Belgische occasiemarkt, waarvan de tweedehands motorkeuring aan de basis ligt.
Gewesten en provincies kleuren stilaan terug groen Vlaanderen is ook tot en met juni 2024 de grootste tweedehandsmarkt (60,0% gecumuleerd) en won +5,0% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. Brussel (+1,3%) en Wallonië (+0,1%) boeken een licht minder grote winst. Opvallend is dat de grotere cilinderinhouden het over het algemeen beter doen dan de lichtste klassen.
We waren stilaan bloedrode kaarten gewoon op provinciaal vlak maar gelukkig is het tij wat gekeerd. We zien met name stijgingen in verschillende provincies, van een bescheiden +0,3% in Limburg en Henegouwen tot een stevige +10,4% in Waals Brabant.
Let op: dit zijn verbeteringen in vergelijking met een barslecht eerste semester 2023.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (eerste zes maanden 2024)
De zware jongens stijgen het meest Alle klassen stijgen ten opzichte van vorig jaar. De sterkste stijgers zitten in de zwaarste klassen: vooral dan bij de +1.001cc. Een mogelijke verklaring is dat de meerkost van de technische keuring gemakkelijker kan verrekend worden bij duurdere motoren dan bij lichte en goedkopere modellen. Ook de instroom van extra BMW R1200GS en R1250GS op de tweedehandsmarkt speelt hier zeker mee.
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per cilinderinhoud (eerste zes maanden 2024)
Minder rood in de Top10 van de verschillende klassen In de gecumuleerde Top10 zien we nog enkele dieprode cijfers maar we merken ook steeds meer positieve cijfers op, vooral bij de motoren van meer dan 750cc. Logisch, want we komen uit een heel diep dal gekropen. BMW gaat stevig vooruit met zowel parallel twins als de boxers (oudere GS-modellen die vrijkomen op de occasiemarkt) en ook KTM doet het goed bij de grotere cilinderinhouden. Net als Ducati. Suzuki stijgt sterk in de lichte klassen maar verliest bij de zwaardere jongens terwijl de andere Japanse merken ongeveer status quo blijven dank zij een duidelijk verlies in lichte klassen dat wordt gecompenseerd door een relatieve winst in grotere cilinderinhouden (behalve Yamaha).
Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk (eerste zes maanden 2024)
2. Nieuwe motorfietsen
De nieuwe motorfietsen blijven positief evolueren. Juni was wel een valse noot met een daling van -20,2% tot 2.907 exemplaren. Over het eerste semester loopt het aantal nieuwe motoren op tot 15.542 eenheden (+1,7%) en dat is het beste resultaat van de afgelopen jaren. Hoopgevend is verder dat het vrij druk blijft in de showrooms en dat heel wat klanten waren bereid om tot een aankoop over te gaan. Een prima eerste semester dus, ondanks het natte weer.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (juni 2024)
De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen groeit met +3,5% en blijft de grootste regio met 62,1% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 31,7% (-1,4%) voor zijn rekening en Brussel 6,2% (-0,1%).
Bij de provincies blijft Vlaams-Brabant stevig groeien (+13,0%) - het gevolg van meer leasing motorfietsen…? - maar moet toch Antwerpen (+2,0%) en Oost-Vlaanderen (-3,7%) voorlaten. Henegouwen wordt nu de eerste Waalse provincie vóór Luik terwijl hekkensluiter Luxemburg ook mooi scoort met een +7,5%, weliswaar met een beperkt aantal motoren.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (eerste zes maanden 2024)
In juni zien we verliezen in alle klassen. Maar op cumulbasis voor de eerste zes maanden gaan enkel de 125cc en de +1.001cc er licht op achteruit. Vooral dat laatste is opvallend met de komst van enkele belangrijke nieuwe modellen bij de grote cilinderinhouden.
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (eerste zes maanden 2024)
Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (eerste zes maanden 2024)
De markt van de nieuwe motoren kende tijdens het eerste semester enkele stevige verliezers zoals Piaggio (-15,6%) en KTM (-12,5%) maar ook enkele krachtige groeiers waaronder Yamaha (+21,4%) en Kawasaki (+18,1%). Leider Honda steeg lichtjes met +2,5% maar opvallend is de daling met -5,6% van BMW. Het Duitse merk krijgt klappen met zijn monocilinder, maar verliest ook licht met zowel de paralleltwin als de boxermotor. Dat is eerder toe te schrijven aan een beperkte levering van de nieuwe 900- als 1300-modellen dan aan een verminderde interesse in het merk, lijkt ons.
Helaas was de eerste jaarhelft erg nat. Tijdens de betere dagen kwam er meer volk naar de showrooms en de klanten waren kooplustig. Dat is beloftevol voor de inschrijvingen van de komende maanden. Hopelijk gaan nu ook de weergoden nog hun duit in zakje doen en zorgen voor aangenaam motorweer tijdens de (na)zomer ! Meer info TRAXIO ---------------------------------------------------------------------------------------------------- TRAXIO STATS TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerauto’s, aanhangers en speed pedelecs. De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.
Die ongewenste advertenties die de laatste dagen mijn en nog een aantal andere blogs teisteren kunt u best negeren. Laat u niet beïnvloeden door die advertenties.