Te warm?
Dit jaar heeft het weer al gekke sprongen gemaakt, de opwarming van de aarde zou er mee te maken hebben. Als je op een dag in de auto stapt kan het zijn dat je de verwarming moet aanzetten. De volgende dag is het weer omgeslagen en is het gloeiend heet in de wagen. Om het interieur een beetje af te schermen tegen de hevige zonnestralen kan je de voorruit of misschien de achterruit, het hangt af waar de zon staat, een isolatiematje dat je ook in de winter gebruikt tegen het aanvriezen van de ruiten voor het glas hangen. Een doek op het dak en zeker over de ruiten hangen helpt ook, het schermt de zonnestralen af. Het beste resultaat bekom je met gelijk welk afschermmiddel langs buiten aan de vensters te brengen. Kan je die voorzorgen om de een of andere reden niet nemen zet vóór je instapt de deuren open. Terwijl het buiten misschien 30°C is kan de temperatuur in de wagen oplopen tot 70-80°C in de wagen. Laat de vensters nog open staan tijdens de eerste paar honderd meter dat je rijdt. Pas dan is het de moment om de luchtkoeler of de airco zoals de Vlamingen hem graag noemen aan te zetten. Sluit de voorste vensters en laat de achterste nog met een grote kier open staan. Zo werkt de airco veel beter omdat hij de warme lucht kan buiten blazen. Nog beter is als je een schuifdak hebt dat wat open te schuiven. Zet de bovenste ventilatieroosters open, de frisse lucht kan zo gemakkelijker in heel het interieur stromen. Laat de koude lucht niet rechtstreek tegen de voorruit blazen. Jaren geleden is zo mijn voorruit gebarsten. Verminder geleidelijk aan de aanvoer van ijskoude lucht. De motor heeft minder vermogen nodig en het verbruik zal dalen. Let op, een luchtkoeler vraagt redelijk wat energie van de motor. Als je met een caravan op stap bent in de bergen wordt de motor soms tot op het uiterste van zijn kunnen belast. Zet de airco af, de motor wint voelbaar aan vermogen. Bij de meeste kampeerauto’s gaat de eerste afkoeling iets moeilijker wegens de grote woonruimte. Meubelen en al wat er zich in het interieur bevind is warm. Hier ook eerst de buitendeur en de cabinedeuren open zetten, de dakluiken openen vóór het vertrek. Als het type dakluik het toelaat kan het blijven open staan tijdens het rijden. Pas na een paar honderd meter rijden de airco aan zetten. Niet alle zwerfauto’s hebben een overschot aan paardenkracht. Sommige hebben een motor die het wel goed presteert op de vlakke wegen, eens de hellingen voor de boeg komen krijgt hij het moeilijk. Om wat pk’s te winnen aan motorvermogen zet hier ook de airco af.
|