CCC viert haar 25 jarig jubileum
Rond deze tijd vieren veel Duitse fabrikanten hun 50 tot 60 jarig bestaan. Het is een beetje logisch een tiental jaren na de oorlog fleurde de economie op. Werknemers verdiende een redelijk loon en de drang naar vakantie steeg. Met een tent gaan kamperen was in. Voor enkele handige mannen was dat niet het ideale onderkomen, ze begonnen aan de bouw van een caravan. De eerste was voor hen zelf maar de buren of familie hadden ook graag zulk een rollend vakantie huisje bekomen. Er werd een tweede een derde en meer gebouwd in de garage achter in de tuin. Later werden dat belangrijke fabrikanten die hun naam gaven aan hun producten. Al zijn de oprichters van de grote firma’s overleden hun caravans dragen nog altijd hun naam, om er enkele te vernoemen: Bürstner, Knaus, Tabbert, Wilk is gestopt, voor Ingenieur Striewsky was het een hobby en hij noemde zijn caravans dus “Hobby”, Dethleffs begon met het bouwen van caravans vóór de oorlog. In België startte de heren De Reu, De Roeck, Bourgeois hun bedrijf.
1994 Camping, Cars & Caravans verschijnt.
Een nieuw tijdschrift opstarten is niet zo eenvoudig, toch maakten enkele journalisten uit de caravanwereld en van het reeds 5 jaar bestaande Reisemobil International magazine het waar om van “Camping, Cars & Caravans” snel een bekende verschijning in boekenwinkels en bij de kampeerders te maken.
De medewerkers hadden al ervaring opgedaan in het tijdschriftenbos en in de campingindustrie. Desalniettemin moesten lezers, marktdeelnemers en de industrie er eerst van overtuigd worden dat er een nieuw tijdschrift over caravaning zou komen. Dat bleek echter een succes te zijn. Caravans begonnen te evolueren en dat wilden de redacteuren overbrengen aan het publiek. Een klein team rond hoofdredacteur Franz-Peter Strohbicker zorgde voor teksten van en rond de nieuwe modellen, technische artikels want de nieuwe caravans waren niet meer die eenvoudige witte koekendozen van voor 25 jaar. Reisverhalen kwamen aan bod en nu en dan waren tenten, vouwcaravans en trekauto’s het onderwerp van een artikel.
In die tijd waren alle foto’s nog niet in kleuren en het was dank zij de vakkennis van de vormgevers en de drukker die er een geslaagd tijdschrift van maakten. Foto's waren nog steeds analoog, digitale camera's stonden in de kinderschoenen. Een MB opslagruimte was beperkt veel zaken moesten opgelost worden om mooie kleurfoto’s te drukken. Iedere uitgave was een kleine verbetering tot het blad de mooie en verzorgde verschijning was zoals we het nu kennen. Het is rijkelijk voorzien van artikels over nieuwe caravans, technische informatie, toebehoren, reizen en een graag gelezen rubriek voor lezersbrieven vullen maandelijks het blad.
Een Hobby Excellent 460 SFe om het 25 jarig jubileum te vieren
Zoals het past in de caravanwereld viert een fabrikant maar ook een gerenoveerd tijdschrift zoals “Camping, Cars & Caravans” beter bekend als “CCC” zijn jubileum met een uitzonderlijke caravan. Besprekingen werden gevoerd met Hobby een fabrikant in het hoge noorden van Duitsland. Naar wensen van de redactie en een uitgebreide test kwam de 6,74 m lange Excellent 460 SFe in aanmerking als jubileum caravan. Waar het technisch mogelijk is zijn enkele verbeteringen aangebracht en al wat denkbaar is aan nuttige toebehoren en uitrusting is vanaf het fabriek ingebouwd. Het meest aantrekkelijke is de prijs die men voor deze jubileum caravan zal moeten betalen.
|