Rond deze tijd vieren veel Duitse fabrikanten hun 50 tot 60 jarig bestaan. Het is een beetje logisch een tiental jaren na de oorlog fleurde de economie op. Werknemers verdiende een redelijk loon en de drang naar vakantie steeg. Met een tent gaan kamperen was in. Voor enkele handige mannen was dat niet het ideale onderkomen, ze begonnen aan de bouw van een caravan. De eerste was voor hen zelf maar de buren of familie hadden ook graag zulk een rollend vakantie huisje bekomen. Er werd een tweede een derde en meer gebouwd in de garage achter in de tuin. Later werden dat belangrijke fabrikanten die hun naam gaven aan hun producten. Al zijn de oprichters van de grote firma’s overleden hun caravans dragen nog altijd hun naam, om er enkele te vernoemen: Bürstner, Knaus, Tabbert, Wilk is gestopt, voor Ingenieur Striewsky was het een hobby en hij noemde zijn caravans dus “Hobby”, Dethleffs begon met het bouwen van caravans vóór de oorlog. In België startte de heren De Reu, De Roeck, Bourgeois hun bedrijf.
1994 Camping, Cars & Caravans verschijnt.
Een nieuw tijdschrift opstarten is niet zo eenvoudig, toch maakten enkele journalisten uit de caravanwereld en van het reeds 5 jaar bestaande Reisemobil International magazine het waar om van “Camping, Cars & Caravans” snel een bekende verschijning in boekenwinkels en bij de kampeerders te maken.
De medewerkers hadden al ervaring opgedaan in het tijdschriftenbos en in de campingindustrie. Desalniettemin moesten lezers, marktdeelnemers en de industrie er eerst van overtuigd worden dat er een nieuw tijdschrift over caravaning zou komen. Dat bleek echter een succes te zijn. Caravans begonnen te evolueren en dat wilden de redacteuren overbrengen aan het publiek. Een klein team rond hoofdredacteur Franz-Peter Strohbicker zorgde voor teksten van en rond de nieuwe modellen, technische artikels want de nieuwe caravans waren niet meer die eenvoudige witte koekendozen van voor 25 jaar. Reisverhalen kwamen aan bod en nu en dan waren tenten, vouwcaravans en trekauto’s het onderwerp van een artikel.
In die tijd waren alle foto’s nog niet in kleuren en het was dank zij de vakkennis van de vormgevers en de drukker die er een geslaagd tijdschrift van maakten. Foto's waren nog steeds analoog, digitale camera's stonden in de kinderschoenen. Een MB opslagruimte was beperkt veel zaken moesten opgelost worden om mooie kleurfoto’s te drukken. Iedere uitgave was een kleine verbetering tot het blad de mooie en verzorgde verschijning was zoals we het nu kennen. Het is rijkelijk voorzien van artikels over nieuwe caravans, technische informatie, toebehoren, reizen en een graag gelezen rubriek voor lezersbrieven vullen maandelijks het blad.
Een Hobby Excellent 460 SFe om het 25 jarig jubileum te vieren
Zoals het past in de caravanwereld viert een fabrikant maar ook een gerenoveerd tijdschrift zoals “Camping, Cars & Caravans” beter bekend als “CCC” zijn jubileum met een uitzonderlijke caravan. Besprekingen werden gevoerd met Hobby een fabrikant in het hoge noorden van Duitsland. Naar wensen van de redactie en een uitgebreide test kwam de 6,74 m lange Excellent 460 SFe in aanmerking als jubileum caravan. Waar het technisch mogelijk is zijn enkele verbeteringen aangebracht en al wat denkbaar is aan nuttige toebehoren en uitrusting is vanaf het fabriek ingebouwd. Het meest aantrekkelijke is de prijs die men voor deze jubileum caravan zal moeten betalen.
Reisemobil International viert haar 30 jarig jubileum
Voor 30 jaar verscheen de Reisemobil International .
Na een wat rustige periode kwam in 1989 het wereldgebeuren in beweging. Na 3 decennia veranderde het regelmatig leven van veel bewoners. Enkele voorname figuren en gebeurtenissen zorgden dat in 1989 de toekomst hier en daar er anders zou uitzien. In januari wordt George H.W.Bush de 41e president van de Verenigde Staten. Februari, de terugtrekking van Sovjettroepen uit Afghanistan is voltooid. Mei, Hongarije ontmantelt grensbarrières in Oostenrijk. Juni, de eerste democratische parlementsverkiezingen in Polen. China maakt het Tiananmen-plein met veel geweld vrij. Oktober, de DDR viert zijn 40e verjaardag. November, de Berlijnse Muur stort in. December, de Brandenburger Tor gaat na 28 jaar weer open. Niettemin vinden de mensen in BRD hun dagelijks leven normaler, maar kijken toch met een wat angstige blik, wat de toekomst zal brengen.
Minder wereldschokkend maar voor de mobile vakantiegangers verschijnt het nieuwe tijdschrift “Reisemobil International” Het wordt een bron van informatie voor het stijgend aantal zwerfautomobilisten. Tijdens het toenmalige jaar 1989 schreef de hoofdredacteur Cole in het eerste hoofdartikel: “Met Reisemobil International willen we je meer plezier doen beleven aan je vrije tijd”. De eerste 120 pagina's van de editie waren een lust om te lezen. Een geest van optimisme, de roep om vrijheid wordt hoorbaar.
Verschillen zijn ook duidelijk te merken aan de recreatieve voertuigen in de twee Duitse staten. Terwijl in de DDR kampeerders zich moeten beperken tot tenten en caravans, kunnen in het Westen in 1989 al 14.418 mensen hun nieuwe kampeerauto ophalen, in 1971 waren er dat slechts 6.581. Het feit dat de groei in vergelijking met 1988 liefst 40,2 procent bedraagt, toont aan dat het bestand begint te groeien. Het klom naar 211.989 eenheden in juli 1989, en de trend is opwaarts. Dit was een veelbelovende opleving en het juiste moment om een nieuw magazine op te starten. De jonge redactie van Reisemobil International was erg optimistisch en zag de toekomst rooskleurig te gemoed.
Het team had al veel ideeën: testen, enkele reisverhalen en bespreking van toebehoren waren de eerste verhalen. Vanaf 1988 past Fiat Ducato zijn bestelwagens en chassis aan naar de wensen van de fabrikanten ten koste van bekende automerken en wordt geleidelijk aan de nummer één als basisvoertuig. In detail presenteert Reisemobil International alle innovaties en presenteert het nieuwe gezicht van de Fiat Ducato op het titelblad.
Op 17 juni 1996 hielt Reisemobil International een symposium om de talloze parkeerplaatsen voor kampeerauto’s in Duitsland te promoten. Bovendien pleit Reisemobil International voor een lijst met overnachtingsmogelijkheden aan boord beschikbaar te hebben niet alleen voor de buurlanden maar voor heel Europa, dat was het begin van de bekende “Bord Atlas”. Hij is uitgeroeid tot een goede gids voor zwerfautomobilisten met een lijst van meer dan 6000 overnachtingsplaatsen in heel Europa. Daarnaast zijn de redacteuren van het magazine voortdurend op tournee om de nieuwste trends in de mobiele wereld aan te sporen.
Jubileum kampeerauto.
Om dit 30 jarig jubileum te vieren heeft de redactie van Reisemobil International een akkoord gesloten met Knaus. In samenwerking met de fabrikant uit Jandelsbrunn werd de 6,98 m lange Knaus Sky Ti Platinun Selection standaard met enkele pakketten uitgerust. Het is moeilijk om nog iets te vinden waarmee de jubileum kampeerauto niet is uitgerust. Niettegenstaande de enorme uitrusting wordt hij voor een zeer gunstige prijs aangeboden.
De trend in de zwerfautowereld volgend brengt LMC twee nieuwe instapmodellen op de markt. De half integrale Element T 668G en de T 758G lijken met het exterieur helemaal niet op een goedkope versie en dat kan men al evenmin van het interieur zeggen. De fabrikant uit Sassenberg heeft al meer dan 60 jaar ervaring in de sector, hij weet dus waar de klanten naar uit kijken.
De 2 nieuwkomers T 668G en de T 758G zijn populaire halfintegrale gebouwd op een Fiat Ducato met een MTM van 3.5 ton. Het exterieur onderscheidt zich van zijn oudere broers door de moderne decorstukken op de wanden en de nieuw gevormde snoet met groot dakvenster boven stuurcabine, ook het achterfront is vernieuwd. Met hun respectievelijke lengtes van 6,98 m en 7,41 m voor de T 758G en 2,32 m breed behoren ze beslist niet tot compacte zwerfauto’s, ze bieden echter meer wooncomfort. Het interieur is wat lichter uitgevoerd en zoals we van LMC gewoon zijn keurig afgewerkt. Beide wagens hebben een ruime zitgroep met zijzitbanken tegen de wanden iets wat meer en meer wordt toegepast. Zo kan men grotere bovenkasten hangen en met het samengeklapt tafelblad heeft men een betere doorgang van en naar de stuurcabine. Veel aandacht werd besteed aan de meubelen om er meer bergvakken in te bouwen. De fabrikant heeft een bredere buitendeur geplaatst om comfortabeler in en uit de wagen te kunnen. Door de opstelling van de zitgroep en het 2,12 m hoog interieur krijgt men een ruim uitzicht. Een schuifdeur sluit de slaapkamer en sanitair af van de woonkamer. De keuken bevindt zich zowat tussen beide afdelingen. Met een beetje goede wil heeft ze een L vorm. In het aanrecht zijn drie kookvuren geïntegreerd met een afdekplaat, ernaast is het ovaalvormig spoelbakje. Onderaan zijn 3 laden met brede handgrepen en geïntegreerde sluiting plus een koelkast. Achteraan zijn 2 enkele bedden van 2,08 x 0,8 m ondergebracht. Optioneel kan men een hefbed bestellen. Zoals alle kampeerauto’s en caravans van LMC hebben de nieuwelingen een 12 jaar waterdichtheid garantie.
CARAVAN SALON 2019: moderne vrijetijdsvoertuigen zijn variabel, gekoppeld en comfortabel
De trends van het komende seizoen worden in Düsseldorf getoond
CARAVAN SALON zal haar positie als noviteitenshow met talrijke innovatieve producten en wereldpremières ook dit jaar waarmaken. Van 31 augustus tot en met 8 september 2019 tonen meer dan 600 exposanten op een oppervlakte van 214.000 vierkante meter rond de 130 caravan- en campermerken en meer dan 2.100 vrijetijdsvoertuigen in de meest uiteenlopende prijsklassen. “CARAVAN SALON is dé toonaangevende beurs en trendbarometer van de branche. In Düsseldorf presenteren alle gerenommeerde nationale en internationale producenten de nieuwste generaties vrijetijdsvoertuigen, en wagen zich bovendien met studies of prototypes aan een blik in de toekomst van het mobiele reizen
Door de sinds jaren stijgende vraag naar kampeerauto’s en caravans, breiden gevestigde merken hun modelportfolio’s continu uit en steeds meer nieuwe merken zetten hun eerste stappen in de markt. Zo presenteren bijvoorbeeld producenten van grote premium voertuigen steeds vaker compactere en gunstigere instapmodellen, terwijl sommige andere aanbieders van deze voertuigen zich meer en meer aan het midden en hoge segment wagen.
Trend voor compacte voertuigen wordt sterker Ondanks de groei binnen alle voertuigsegmenten neemt dit jaar de trend voor compacte voertuigen verder toe. Kampeerbusjes vormen een steeds groter aandeel van de productie en hebben de middelgrote deels geïntegreerde modellen als nieuwe nummer 1 afgelost. De klanten waarderen het, dat deze nog eenvoudiger in smalle straten te manoeuvreren zijn en daarmee geschikter zijn voor stedentrips en dagelijkse activiteiten. Tegelijkertijd groeit de vraag naar comfortabele opties, extra’s in de inrichting en elektronische hulpmiddelen. Inmiddels zijn bijna alle apparaten in een vrijetijdsvoertuig via een centraal bedieningspaneel aan te sturen en de vulstanden van accu’s, watertanks en gasflessen per smartphone af te lezen.
Door de EU rijbewijsreformatie, mogen met een rijbewijs voor een personenauto sinds 1999 alleen nog voertuigen tot 3,5 ton worden bestuurd. Het is dan ook belangrijk onder deze grens te blijven. Bij caravans ligt de uitdaging daarin, dat veel consumenten steeds vaker een compacte personenauto met een beperkte aanhangbelasting rijden. Om de voertuigen ondanks de vele extra’s in de uitrusting toch wendbaar te houden hebben producenten innovatieve lichte bouwwijzen ingezet. Steeds meer producenten kiezen ervoor om de gebruikelijke bouw en constructie van vrijetijdsvoertuigen compleet opnieuw uit te denken.” legt Onggowinarso uit.
Variabele inrichting en modern design Een modern vrijetijdsvoertuig dient er ook chic uit te zien, waarbij sportieve en markante lijnenvoering de design aan de buitenkant bepalen. Dit wordt ook in het interieur doorgevoerd, want ook hierin zijn de klanten veeleisender. Om een zo huiselijk mogelijke ambiance te creëren worden er lichte, op elkaar afgestemde kussens en patronen gebruikt. De producenten verruimen steeds vaker hun horizon en laten zich door binnenhuisarchitecten inspireren of ontwikkelen met verlichtingsspecialisten innovatieve LED-verlichtingsconcepten.
Bij de beschikbare basisvoertuigen voor zwerfauto’s neemt de keuze ook toe. Zo is er steeds meer vraag naar de modellen Citroën Jumper en Peugeot Boxer die qua bouwwijze lijken op de marktleider Fiat Ducato. Sinds twee jaar is een nieuwe generatie Crafters op de markt. De TGE van MAN, die op de Crafter lijkt, met naar keuze voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving, is sinds vorig jaar beschikbaar. Mercedes presenteerde op haar beurt het afgelopen jaar de nieuwe Sprinter. De autobouwer uit Schwäbingen zet met de derde generatie van de Transporter in op een uitgebreide uitrusting, en richt zich daarmee voornamelijk op bijzonder veeleisende klanten. “Concurrentie stimuleert momenteel de business en de producenten positioneren zich met aantrekkelijke extra’s en opties. De nieuwe veelzijdigheid binnen de branche is dus geheel in het belang van de klanten,” aldus Onggowinarso.
Specials, shows en activiteiten voor groot en klein
Het CARAVAN SALON van Düsseldorf komt steeds dichterbij en zal van 31 augustus tot en met 8 september weer liefhebbers van caravaning van overal ter wereld naar Düsseldorf trekken. Op 214.000 vierkante meter presenteren rond de 600 exposanten meer dan 2.100 vrijetijdsvoertuigen voor iedere smaak en ieder budget. Daarnaast vinden de bezoekers in 13 hallen en op het buitenterrein toebehoren, opbouwonderdelen, tenten, mobiele woningen, vakantiebestemmingen, camping- en zwerfautoparkings. “CARAVAN SALON is ’s werelds grootste platform voor vakmensen uit de branche, die hier informatie uit kunnen wisselen en het netwerk uit kunnen breiden. Tegelijkertijd presenteert de beurs aan iedereen de mobiele vakantie, door het tonen van producten en het informeren en vermaken van bezoekers. De bezoekers mogen net als anders van de toonaangevende beurs in Düsseldorf de nieuwste techniek en ontwikkelingen op het gebied van caravaning, een compleet overzicht op de markt en actuele trends verwachten,” zegt projectleider Stefan Koschke.
Ook dit jaar biedt CARAVAN SALON DÜSSELDORF naast het aanbod van exposanten een informatief en onderhoudend programma, speciale shows en talrijke activiteiten volop actie, plezier en een prima sfeer, die er voor zorgen dat gezinnen bij hun bezoek aan het beursterrein in Düsseldorf een dag vol bijzondere ervaringen hebben.
Special Caravaning Sports Op het buitenterrein viert de special ‘Caravaning Sports’ haar première. Hier worden voertuigen gepresenteerd, die bijzonder goed geschikt zijn om sportieve activiteiten met een vakantie op vier wielen te combineren – of het nu gaat om watersport, fietsen, wintersport of andere fun- en actiehobby’s. Verschillende producenten presenteren in de hallen 15 en 16 hun ideeën rondom het transport van sportuitrustingen – van surfplank tot aan motoren. Zij presenteren draagsystemen, individuele meubelconcepten, slimme constructies in het interieur en sportieve ontwerpen.
Caravan Center: staplaatsen met flair en gezelligheid In het Caravan Center (grote parkeerplaats P1) wordt een bezoek aan de beurs een echte beleving. De tijdens de looptijd van CARAVAN SALON grootste staplaats van Europa laat met circa 3.500 staplaatsen met en zonder voorzieningen geen wens open. Een feesttent met een muzikaal avondprogramma zorgt voor plezier, ontspanning en een gezellig samenzijn. Wie na een beursdag de Altstadt van Düsseldorf wil verkennen, kan gebruik maken van een gratis shuttlebus ze brengt de gasten naar de Altstadt en ’s nachts weer terug naar het Caravan Center.
Bezoekers kunnen van de reis naar CARAVAN SALON een bijzondere beleving maken en de industrieel-culturele geschiedenis van het Ruhrgebied op een van de meest interessante vakantiestraten van Duitsland ervaren. De ‘Route van de Industriecultuur’ voert via circa 400 kilometer tot de parel van de industriecultuur aan de Emscher en Lippe. Tot haar kern behoren 25 zogenaamde ankerpunten, waaronder talrijke belangrijke musea, zoals het Duitse Bergbau-Museum in Bochum, 13 nederzettingen uit verschillende tijdperken en 17 als ‘panorama’s van het industrielandschap’ bestempelde uitzichtpunten.
Online-ticket twee dagen geldig. Zeer klantgericht is dit jaar ook weer het online-ticket. Online aangeschafte tickets geven persoonsgebonden recht op twee dagen toegang tot het beursterrein. Bezoekers van CARAVAN SALON kunnen zodoende nog langer in de belevingswereld van caravaning onderduiken en hoeven daarvoor maar één keer te betalen dit geldt uitsluitend voor eTickets
We komen samen bij: Camping Grimbergen Veldkantstraat 64 1850 Grimbergen
Aankomst vanaf 14 uur honden zijn toegelaten mits aan de leiband! Zaterdag 14 september: 13h15 vertrek naar Grimbergen voor een geleid bezoek aan de basiliek en het abdijbiermuseum. Zaterdagavond vertrekken we om 19h15 naar de volkssterrenwacht Mira voor een geleid bezoek (duur 2 uur) Zondag 15 september: 10 uur vertrek wandeling langs het “Parelpad”. Afstand naar keuze maximaal 5 km vanaf Grimbergen centrum Prijs Op basis van: 2 personen per motorhome: € 40 Per Persoon 1 persoon per motorhome: € 60 Per Persoon Inclusief: 2 overnachtingen op camping Elektriciteit Gidsen en bezoeken volgens programma Bij problemen onderweg: 0473 36 05 78 (Luc en Heidi) Hoe inschrijven? Neem eerst contact op met Heidi en Luc om uw deelname te bevestigen. (0473 36 05 78 na 19 uur of reymenengels@skynet.be Uiterste inschrijvingsdatum: 31 augustus 2019! Het verschuldigde bedrag kan u dan overschrijven op de rekening van De Zwervers: BE88 7755 9103 2741 Met vermelding van uw naam, welke activiteit (Grimbergen in dit geval) en het aantal personen.
Modelserie HOME en LOFT stralen met een nieuw ontwerp
Het is ongeveer drie jaar geleden dat de eersteklas zwerfautofabrikant uit Schlüsselfeld een vooruitstrevende richting opging in het ontwerpen van voertuigen. Met het toen volledig nieuwe EMPIRE LINER in 2016, stelde MORELO voor het eerst een meer onderscheidend uiterlijk met een duidelijke ontwerptaal, wat gepaard ging met zeer positieve feedback van klanten. Na de verdere ontwikkeling van het herontwerp van het MORELO PALACE vorig jaar, bevinden echte EMPIRE-genen zich nu ook in de HOME- en LOFT-modelseries. Op het Caravan Salon 2019 in Düsseldorf presenteert MORELO wederom spannende nieuwe ontwikkelingen uit de wereld van zijn First Class-campers vooral de twee opgewaardeerde HOME- en LOFT modellen. De LOFT scoort hier twee keer, omdat hij niet alleen naar buiten toe zijn titel als First Class kampeerauto veel eerlijker is. De strakke lijnen van het exterieurontwerp gaan door in het interieur, waardoor de LOFT een volledig moderner en luxueuzer uitzicht krijgt. De bovenkasten zijn onder meer eleganter en passen harmonieus in het totaalbeeld. Dankzij hun comfortabele diepte bieden ze extra opbergruimte, zoals gebruikelijk is bij MORELO. Maar niet alleen visueel, de HOME en de LOFT hebben de 'grote' benaderd. MORELO blijft zich richten op veiligheid. Daarom kunnen alle reeksen nu worden uitgerust met een rijveiligheidspakket inclusief noodremhulp, elektrische parkeerrem en bandenspanningscontrolesysteem. Met vijf indelingen op het IVECO DAILY-chassis biedt de HOME nog steeds iets minder opties dan de LOFT, maar laat niets te wensen over als het gaat om comfort en luxe. De LOFT is verkrijgbaar in acht indelingsvarianten en ook op IVECO DAILY. Overigens biedt MORELO nu alleen chassis aan met de Euro 6d-emissieklasse. Een ander hoogtepunt van MORELO komt tot uiting in Schlüsselfeld zelf: de afgelopen maanden heeft de fabrikant van luxe zwerfauto’s geïnvesteerd in de uitbreiding van onroerend goed en fabrieken. Terwijl de bouwwerkzaamheden aan de nieuwe parkeerplaatsen in volle gang zijn, is het servicecentrum al in gebruik genomen. Het bevat 7.200 m2 aan ruimte en 19 nieuwe servicestations voor ongeveer 4,3 miljoen euro, evenals een eigen bezorghal. In de toekomst zullen hier alle onderhouds- en reparatiewerkzaamheden aan de kampeerauto’s worden uitgevoerd. Daarnaast biedt de servicehal nog eens 1.500 m2 opslagruimte en een lounge. Klanten kijken ook uit naar de nieuw verworven 55.414 m2 grond. Bovendien worden momenteel 52 moderne zwerfautoparkeerplaatsen met aan- en afvoerfaciliteiten, elektriciteitsaansluitingen en een natuurlijke vijver van ca. 900 m3 gebouwd voor ongeveer 1 miljoen euro. "Dit is een stap in de goede richting", zegt algemeen directeur Reinhard Löhner. "De persoonlijke nabijheid van onze klanten en vrienden is altijd erg belangrijk voor ons geweest. Temeer, zodra u zich thuis voelt op het MORELO-veld, trouw aan ons merkmotto "WELCOME DAHEIM". " Tot de voltooiing van de uitbreiding van de parkeerruimte zal enige tijd verstrijken. U kunt de kampeerautonieuwigheden echter eind augustus live beleven op de caravansalon in Düsseldorf in hal 05 stand C05. meer info www.morelo-reisemobile.de
Eura Mobil viert jubileum jaar met nieuwe kampeerauto's
Integra 760 HS: Luxe lounge aan de achterzijde
Voor het jubileum jaar brengt Eura Mobil de achterzitgroep terug in beeld. Echter, de luxe lounge van vandaag met de originele versie van de eerste Integra 1999 heeft niets gemeen met de positie. Weelderige 2 m banken met complexe, voorgevormde gevoerde en comfortabele rugleuning rond de tafel met twee poten met opklapbare tafelblad. Op aanvraag installeert Eura Mobil zelfs een wandpaneel met LCD-haard voor een effectieve en gezellige avondstemming. Zoals thuis is er een keuken van 1.5 m breed met een 160 l Tower koelkast, een oven drie kook vuren en intrekbare RVS waterkraan. Vooraan heeft men een knap ruimtelijk uitzicht. Dit is het resultaat van de centrale ingang van een open, meer dan 4 meter lange zichtlijn naar achteren. Het sanitair met doorgang naar de cabine heeft twee deuren en vormt zo een extra zicht naar voor. Het elektrisch aangedreven hefbed is ontworpen als een configuratie met één bed. Een totaal van drie kleerkasten completeren het meubilair. In de 20 cm hoge dubbele vloer vinden in de kelder van de Integra, bagage en het kampeergerief hun plaats. Alle Integra’s voldoen ook aan de vereisten van de wintersterktenorm EN 1646-1 met behulp van de verwarmde dubbele bodem.
Om haar 60-jarig jubileum te vieren lanceert Eura Mobil nog een andere kampeerauto de nieuwe Integra Line 650 HS in de compacte 6,5 m klasse
De nieuwe Integra Line 650 HS overtuigt met royale ruimte zowel in het voertuig zelf als in de verwarmde verhoogde vloer. Reeds bij de ingang geeft de IL 650 HS een grote indruk. De feiten bewijzen dat: Twee 2,20 m en 1,43 m lange banken zijn gegroepeerd rond de 2,17 m brede dwarse bank aan de achterzijde, zodat er ruimte is voor een gezellige ronde van maximaal 5 personen. Daaronder is een grote opslagruimte in de verwarmde dubbele vloer. Uniek in de branche is de gordelverankering in aluminium profielen aan de binnenwanden. Het opslagvolume onder de banken is dus volledig bewaard, zelfs bij het installeren van de derde en vierde zitplaats met veiligheidsgordels. Met drie grote serviceluiken hebben reizigers altijd optimale toegang tot hun bagage. Vóór de achterste zitgroep reikt een ergonomisch gebogen keukenblok met een 140 liter koelkast aan de andere kant. In het midden van het voertuig is een moderne, slechts 114 cm lange wasruimte met draaibare wastafel en geïntegreerde douchecabine geplaatst. Het extra lage hefbed zakt aan de bestuurderszijde tot op een halfhoge kast. Alle Integra kampeerauto’s voldoen aan de vereisten van de wintersterktestandaard EN 1646-1 met behulp van de verwarmde dubbele bodem. Blootsvoets lopen in de winter op deze manier wordt snel een favoriete gewoonte in de Integra-Line. Een tienjarige garantie op de waterdichtheid van het koetswerk en drie jaar op het meubilair bewijzen de kwaliteit van Eura Mobil. De ruggengraat hiervan is de moderne constructie van gelijmd GRP-composietmateriaal met houtvrije wanden en een robuuste meubelconstructie met aluminium profielversterkingen.
De nieuwe Contura zwaait de vlag in de bovenklasse.
Met de nieuwe Contura zal Eura Mobil vanaf 2020 de vlag dragen voor luxe halfintegrale kampeerauto’s. In de vorm van een auto ontwerp met opvallende lichte randen en een vlakke verbinding tussen de bestuurderscabine en de moderne glasvezelconstructie, benadrukt de Contura vanaf het begin de hoge normen van zijn ontwerpers. Hij is gebouwd op een ALKO verlaagde chassis, het draagt een slijtvaste structuur die met de vloeistofverwarming en opslagruimte in de geoptimaliseerde verhoogde vloer vakanties heel het jaar door mogelijke maken.
Minutieuze details worden zichtbaar en niet alleen aan het uitwendige, de optisch soepele overgang van de bovenkasten naar de cabine wordt begeleid op het plafond met het tweedelige panoramische glazen dak. Het voorfront is geïntegreerd in de dakverbinding van de cabine als vast glazen dak, terwijl het tweede dakvenster een hefdak is met meer oppervlakte dan een conventionele dakluik voor frisse lucht en licht. De leefruimte in de Contura wordt ook gekenmerkt door een sfeervolle ambiance en praktische functies. De ontwerpers oriënteerde zich op het meubilair en de uitrusting van de luxe geïntegreerde Integra gepresenteerd in 2017. De nieuwe Contura profiteert van een meubeldesign dat exclusief is ontwikkeld voor de luxeklasse. Sfeervolle inrichting door hoogwaardige materialen en eersteklas vakmanschap vormen de basis. Hoogglans bovenkasten in edelhoutdecor met brede verchroomde handgrepen tonen de premiumkwaliteit zelfs op het eerste gezicht. Weelderig gebruik van verchroomde elementen is ook te vinden in de onderkasten, het bedfineer op de achterwand en in vele andere details. Het visueel aantrekkelijke contrast met de anders matte oppervlakken van de meubelen en in lichte crèmetinten voor werkbladen, meubelwanden en wandelementen. In de woonkamer zijn twee luxe langszit banken of een klassieke L-vormige zitplaats met zachte kussens. In plaats van de klassieke rugsteun domineren afhankelijk van de indeling het lounge karakter van het interieur. In de cabine zelf bieden de comfortstoelen, die uitgerust zijn met verwarmde zit, lendensteun en elektrische hoogteverstelling, een luxe reiscomfort. Een verwarmde voorruit en een geluidssysteem behoren tot de andere opties, terwijl centrale vergrendeling en spiegels met elektrische aanpassing en groothoekveld al zijn inbegrepen in de standaarduitrusting. In de keuken kunnen reizigers genieten van een ergonomisch gebogen keukenblok met een grote koelkast, het ingerichte fornuis met glazen deksel en de vele opbergvakken met verlichting. Een stijlvol en detail is de glazen vitrinekast. De wasruimte wordt gekenmerkt door de lichte sfeer van de verlichte douchekolom, die net als de deur van de badkamer een ontspannen sfeer creëert met het verlicht bloemenmotief. Zelfs in het slaapgedeelte vormt de aangename sfeer het centrale startpunt voor het ontwerp. Afhankelijk van de plattegrond bieden de slaapkamers ofwel twee grote eenpersoonsbedden tot een lengte van 2,00 m of een royaal eilandbed voor een prima slaapcomfort op massagematrassen. Onder de bedden biedt de 1,24 m hoge garage veel bergruimte. De typische, continu verwarmde verhoogde vloer van Eura Mobil herbergt alle technische installaties in de vorstbestendige kelder, hij is toegankelijk vanuit de binnenkant. Een centraal technisch compartiment biedt toegang van buiten naar waterafvoerkranen en de centrale elektrische verdeler. Het optioneel verkrijgbare, bediend door het indrukken van een knop vanaf de bestuurdersstoel, ledigen van afvalwatertanks door monitorbediening en camerabesturing optimaliseert het gebruiksgemak. Nieuw in het concept van de dubbele vloer van zijn de extra, verlaagde vakken van de vloer en aan de zijkant met een hoogte van 30 cm. Eura Mobil biedt 10 jaar garantie op de waterdichtheid van het koetswerk en drie jaar op het meubilair.
De nieuwe Activa One: kan het een beetje een zee zijn?
Maritieme flair speelt rond de nieuwe editie van de alkoof bestseller Activa One van Eura Mobil. Het gedoopt interieur "Beach Home" brengt een frisse zeewind in het anders klassieke alkoofsegment. Het lichte meubellichaam in een natuurlijke houtlook omringt mat witte meubelfronten en zitmeubels in de stijl van een strandstoel. In combinatie met turquoise-blauwe bekleding en decoratieve elementen straalt de Activa One een vleugje luchtige lido-atmosfeer uit. De frisse en jonge apparatuur weerspiegelt de oriëntatie van de alkoofserie naar jonge gezinnen en verhuurders. In dezelfde richting, de uitbreiding van het aandeel voertuigen met compacte lengtematen in de Activa One. Na de presentatie van de Activa One 570 HS vorig seizoen, rondt de nieuwe Activa One 550 MS met klassieke middelste zitgroep en een totale lengte van 5,89 m deze reeks af. Daarom plaatst de fabrikant nu vier van de vijf modellen in de klasse tot een totale lengte van 6,50 m. Deze manoeuvreerbare gezinsindeling gemonteerd op een 3,45 m korte wielbasis, heeft nog steeds veel ruimte en opslagruimte. Of het nu gaat met een stapelbed in VB 650, met zitgroep achter, zoals de 570 HS of 6 personen zitplaatsen groep op 630 LS - alle Activa One overtuigen dankzij 37cm verhoogde vloer en bovenkasten met veel ruimte. De bijzonder robuuste meubels met versterkingen gemaakt van aluminium profielen tonen andere tastbare praktische voordelen in het dagelijks gebruik. Keukens met 140 liter koelkasten en wasruimtes met geïntegreerde douchecabines maken langere vakanties een plezier. Slimme details zoals de roteerbare anti-drup uitgang van de kraan, de handdoek rek of stabiele laden in de keuken tonen de ervaring in de bouw van eengezinswoningen aan. De Activa One-reeks voldoet ook aan de eisen van de winterbestendige norm EN 1646-1 met behulp van de verwarmde dubbele bodem en vorstbestendige watertanks. Met deze opmerkelijke winterse kenmerken heeft Eura Mobil al jaren strenge winters doostaan. Al in de instapserie van Eura Mobil gelden dezelfde kwaliteitsparameters als in de hoger geplaatste reeks Een tienjarige opbouwgarantie en een garantie van drie jaar op het ontwerpen van meubels weerspiegelen de premiumambities van Eura Mobil. De basis hiervoor is de moderne constructie van gelijmd GRP-composietmateriaal met houtvrije wanden.
G+S, de stoffeerders presenteren exclusieve stoffen die het vuil afstoten. Dagelijkse presentatie van volledig nieuw ontwikkelde vuilafstotende stoffenproducten in hal 13 stand D14 tijdens het Caravansalon van Düsseldorf.
De G+S Polstermöbel GmbH, in de caravan sector beter bekend als "de kussen makers", tonen volledig nieuw ontwikkelde materialen die door hun aard en eigenschappen extreem vuilafstotend of bijzonder gemakkelijk te reinigen zijn. De stoffen zijn speciaal behandeld zoals microfiber-stoffen, synthetische stoffen en zogenaamde outdoor-stoffen. Daarnaast worden het uitgebreide kleurenpalet en verschillende ontwerpvarianten gepresenteerd op basis van verschillende patronen. Na een voorstelling bekomt iedere deelnemer, een praktische G+S stoffentas of als alternatief een tafellaken (zolang de voorraad strekt) die bestaan uit het materiaal dat de meeste vlekbestendig eigenschappen heeft. Met een hoog marktaandeel is G+S een van de 'verborgen kampioenen' in de caravanbranche. Ondertussen is G+S nieuwe vrijetijdsvoertuigen aan het uitrusten met matrassen, stoffering, gordijnen, sierelementen en tapijten voor talrijke fabrikanten. Over het algemeen bestaat het klantenbestand van G+S uit fabrikanten van recreatievoertuigen die G+S producten overnemen voor de eerste uitrusting, maar ook handelspartners en eindklanten. Deze laatste kunnen hun recreatieve voertuigen in het nieuwe klanten center in Enkenbach-Alsenborn na afspraak aanbieden om verouderde, versleten of vuile stoffen te laten vervangen.
Oorsprong en geschiedenis van Motorhome Union (RU) De slogan: samen zijn we sterker was de geboorte van de Motorhome Union op 7 oktober 1989. Het begon allemaal met een handvol zwerfautoclubs uit Noord-Duitsland, die elkaar vaak ontmoetten op evenementen. Zo begonnen de eerste activiteiten in 1986. Allereerst werden "gemakkelijke" data voor verschillende evenementen gecoördineerd. Het eerste grote algemene onderwerp was "parkeerplaatsen” hiervoor werd contact gelegd met de operators, werd hulp aangeboden, autoriteiten gecontacteerd, lijsten werden geschreven, enz. Ondersteuning is verleend sinds het begin van de activiteiten van het tijdschrift Promobil (toen uitgegeven door de gebroeders Bues, die vandaag nog steeds het RU-verenigingsblad Mobil Szene produceren). Ook in contact met andere belangengroepen (ADAC, DCC, toeristische verenigingen) werd vanaf het begin gewerkt aan het imago om negatieve vooroordelen tegen te gaan en milieubewust reizen te bevorderen. Met veel inzet werd gestreden voor zwerfauto-vriendelijke plaatsen, en aan- en afvoerfaciliteiten. Een belangrijke mijlpaal in 1987 was de grote lezersbijeenkomst van Promobil, waarbij het onderwerp van de overkoepelende organisatie werd gepresenteerd aan een auditorium met meer dan 1.000 personen. Hier werd voor het eerst duidelijk dat niet alleen de coördinatie van de bovenregionale clubbijeenkomsten zinvol was, maar dat ook politieke invloed moest worden uitgeoefend. Want het snelgroeiende aantal zwerfautomobilisten overweldigde op veel plaatsen de infrastructuur van de gemeenschappen. Reeds in deze tijd was het erg belangrijk dat de motorhomeclubs samen lobbyen om negatieve trends in het publiek effectief tegen te gaan (vaak gevoed door de hotelindustrie en exploitanten van campings). Twee andere soortgelijke bijeenkomsten in 1988 en 1989 leidden tot de oprichtingsvergadering van de Motorhome Union op 7 oktober 1989. In totaal werden 16 grote motorhome-clubs geregistreerd als stichtende leden van Motorhome Union e.V. De Motorhome Union begon haar lobbywerk. Men praatte met de overheid voor gratis parkeerplaatsen en bergingsfaciliteiten, ze werkten aan educatieve en public relations. De RU scoorde.
Ze had al snel successen bij ministeries en verenigingen en was betrokken bij kampeerautovriendelijke beslissingen en discussies. In 1994 werd de RU geregistreerd als een "geregistreerde vereniging", vanaf 1996 verscheen het tijdschrift "Mobile Scene News" en in 1997 werd de eigen homepage in het net geplaatst. Successen in de politiek zijn met moeite en met een grote uithoudingsvermogen bereikt, bijvoorbeeld van toepassing (2001) tot het verhogen van de topsnelheid van 100 km / u voor zware kampeerauto’s, het duurde bijna vijf jaar om goedkeuring te verkrijgen. Tot 2003 was de RU een pure overkoepelende organisatie voor regionale clubs. Alleen waren er individuele leden die geen interesse hadden in het verenigingsleven, maar wilden werken voor de belangen van de zwerfautomobilisten Deze ontwikkeling werd niet door alle clubs geaccepteerd, omdat ze hun invloed zagen afnemen. Veel clubs keerden zich in de nasleep af van de RU. Tegelijkertijd kende de kampeerauto industrie een snelle stijging, die de laatste jaren enorm is toegenomen. Veel nieuwe acteurs verschenen in de scene, die wilden deelnemen aan deze toerismevariant en politiek en bestuur in hun voordeel wilden beïnvloeden. Zo staat de RU vandaag voor grote concurrentie tegenover andere verenigingen en organisaties, waarvan sommige zijn uitgerust met aanzienlijke financiële middelen van de industrie en hun belangen nastreven met groot menselijk en financieel engagement. In het bijzonder proberen de exploitanten van de camping met steeds nieuwe initiatieven om ervoor te zorgen dat parkeerterreinen hun aantrekkelijkheid verliezen vanwege dure omstandigheden en dat zwerfautomobilisten gedwongen zijn campings te gebruiken. De RU gaat hier tegenin en slaagt erin de echte interesses van zwerfautomobilisten te laten horen door publiciteitscampagnes, zoals de Messekrant die in Düsseldorf wordt verspreid. De concurrentie op het gebied van lobbyisten is echter zeer sterk en verwarrend geworden. De exclusieve focus van de RU op het lobbyen voor de zwerfautomobilisten gedurende meerdere jaren heeft geleid tot een groot aantal clubs, die vooral geïnteresseerd waren in sociale evenementen en regelmatige bijeenkomsten van hun leden (evenals dans en muziek). Momenteel zijn slechts vijf relatief kleine clubs RU-leden, maar het aantal individuele leden is aanzienlijk toegenomen. Om het aantal leden te behouden en nieuwe te krijgen, moet de RU een complexe public relations uitvoeren, vooral door eigen stands op alle grote kampeerbeurzen Ongeveer 150 bedrijven ondersteunen nu de RU als ondersteunende leden. Bij de Duitse Bondsdag is de RU geregistreerd als een officiële belangenorganisatie. In 2004 trad de RU toe tot F.I.C.M., het Europese bestuursorgaan, in de hoop op politieke steun op EU-niveau. Helaas bleek de taalbarrière een nauwe samenwerking te belemmeren; Bovendien moest de RU worstelen met frequente veranderingen in het leiderschap en interne conflicten. Na de deelname van RU-delegaties in het EuroCC in Portugal en België in 2014 en 2015 ontstond er een sterke oppositie, die uiteindelijk leidde tot een besluit om lidmaatschap bij de FICM. weer op te zeggen. Alleen met veel persoonlijke aandrang en toewijding slaagde het in 2018 om terug lid te worden van de F.I.C.M.
In Duitsland is de overkoepelende organisatie voortdurend actief om de rechten van gebruikers van kampeerautogebruikers actief te promoten. Het gaat om verschillende punten in het kader van de wegcode, de verdere versterking van de infrastructuur voor de kampeerautoparkeerplaats en de positionering van mobiel toerisme in de hele toeristische mix. De momenteel gestaag groeiende acceptatie van de RU komt tot uiting in de steeds meer bezochte jaarlijkse algemene vergaderingen en in de oprichting van een nieuwe RU Stammtisch West als regionale vertegenwoordiging van de RU, analoog aan de reeds bestaande stamgasten uit het Noorden.
Slechte slaap kan je de hele dag verknoeien en slechte matraskwaliteit zelfs je gezondheid! Erkende artsen wijzen er al jaren op dat een perfecte, optimaal zelfs individuele, kwaliteit van een bed of de matrassen ideaal is voor een gezonde slaap. Dat geldt voor thuis en vooral voor reizen met de caravan of zwerfauto de tijd waarin de mens zou moeten genieten van de vakantie.
Op de Caravan Salon in Düsseldorf bieden de stoffeerders exclusief de mogelijkheid om een "gepersonaliseerde" matras GRATIS te laten ontwerpen. De bodyscanner werkt contactloos en verzamelt alle relevante gegevens van het lichaam, de slaapgewoonten en de omgeving, om de ideale matras en bed constellatie te bepalen. Het buitengewone evenement vindt plaats op de G+S stand in Hal 13, stand D14, en het duurt ongeveer 10 minuten per bezoeker een kleine investering in termen van tijd die een beslissend verschil kan maken in het leven om beter te slapen
Het innovatieve BODYSCAN®-concept wordt exclusief gebruikt door G+S, op het Caravan Salon. Het systeem is uniek en eenvoudig. Aan het begin worden de individuele gegevens van de klant ingevoerd in het systeem en de scanner. Dit zijn geslacht, leeftijd, gewicht, gewenste slaappositie en matrashardheid, evenals drukgevoeligheid, allergieën, warmtebehoefte en slaapkamertemperatuur.
Op basis van deze gegevens volgen drie metingen: de eerste meet de afstand tussen de achterkant van het hoofd, de diepte van de nek en de diepte en hoogte van de eventueel gekromde rug. De tweede meting bepaalt de kopbreedte, schouderbreedte en schouderhoogte en de derde meting heeft betrekking op de taillebreedte en -hoogte en de bekkenbreedte en -hoogte. Uit al deze gegevens berekenen de scanner en het systeem de optimale matraskwaliteit, de ideale topper, de bijpassende lattenbodem en het perfecte nek ondersteuningskussen.
De scanner bestaat uit een centrale meetkolom met twee sensorarmen die zijdelings bewegen. Hoogwaardige scanners op de sensorarmen detecteren de contouren van het menselijk lichaam met behulp van infrarood - veilig voor de gezondheid en zonder enig contact. Deze meetresultaten worden gecombineerd met alle andere gegevens en bepalen het geschikte ligsysteem. De selectie van ligsystemen en individuele behoeften omvat enkele duizenden varianten. De stoffeerders zijn voorbereid op elke opstelling en kunnen elke schuimkwaliteit leveren voor matrassen die volledig op maat zijn gemaakt volgens de berekende ligkwaliteit.
In de hele sector levert G+S originele uitrusting voor veel fabrikanten met matrassen, stoffering, gordijnen, sierelementen en tapijten voor hun vrijetijdsvoertuigen. Meer dan 1.000 eindklanten hebben G+S al vertrouwd door hun kampeervoertuigen uit te rusten of te laten aanpassen met nieuwe schuim kwaliteit of aangepaste vorm.
Meer informatie vindt u op www.diepolstermacher.de
De Franse caravanproducent Sterckeman is al jaren op de Nederlandse en Belgisch markt aanwezig en heeft een trouwe klantenkring opgebouwd. Dit jaar wordt het programma uitgebreid met een aantal nieuwe indelingen.
Easy
De vorig seizoen geïntroduceerde Easy serie wordt uitgebreid met de Easy 420 CP.
De caravan is een bekende succesvolle indeling van het concern. Hij heeft een eindkeuken met ernaast de toiletruimte. In het midden bevindt zich de treinzit met daar tegenover de hangkast en laag meubel. Voorin de staat een ruim dwarsgeplaatst tweepersoonsbed. Naast de ruimte die deze caravan biedt, heeft de Easy 420 CP nog een voordeel, namelijk een laag gewicht.
De standaard uitrusting van de Easy reeks is uit te breiden met twee pakketten waardoor de caravan meer dan compleet wordt.
Het Touring Plus Pakket: AKS 3004 stabilisator, schokbrekers, serviceluik 75x30 cm, reservewiel en reservewielhouder in de disselbak.
Het Pack Performance: een 5 liter Trumatherme boiler, handdouche, een Midi Heki dakluik van 70x50 cm, een hordeur, een vaste watertank van 30 liter en 3 extra LED leesspots.
Starlett Comfort
Nieuw in deze reeks is de Starlett Comfort 400 CP, een caravan met een compacte binnen lengte van 4,2 meter. Op deze lengte biedt de caravan een ruime zit en eindkeuken met voorin een in de lengte geplaatst tweepersoonsbed met aansluitend een toiletruimte. Handig is de open ruimte bij het voeteneind voor een makkelijkere in- en uitstap.
De serie wordt verder uitgebreid met een kinderkamer indeling: De Starlett Comfort 476 PE.Deze ruime caravan heeft een stapelbed aan de achterzijde, een midden treinzit met daar tegenover de keuken. Voorin staat het in de lengte geplaatste tweepersoonsbed naast de toiletruimte.
De Starlett Comfort gaat een stap verder in luxe en comfort met als standaard polyester dak en zijwanden, luxe stoffering, extra flexibele spotjes, een AKS 3004 stabilisator, een groot serviceluik, een groot dakluik, schokbrekers, een afvalwatertank en een 5 liter boiler. Ook het verfrissende meubilair mag gezien worden.
Evolution
De Evolution serie krijgt voor komend jaar een aantal uiterlijke wijzigingen. De zijwanden worden in taupe gespoten. De rokken worden in donkergrijs uitgevoerd, net als de optionele disselafdek. De hordeur wordt nu standaard gemonteerd en het interieur krijgt het luxe Ambiance lighting pakket. Uiteraard heeft de Evolution de 150 liter XL Freeze koelkast standaard.
De Easy serie bestaat uit 3 indelingen
De Starlett Comfort serie heeft eveneens 3 indelingen
De Evolution is verkrijgbaar in 2 modellen
Sterckeman geeft op alle modellen 3jaar fabrieksgarantie en 7 jaar garantie op vochtinwerking.
CamperClean is niet alleen de uitvinder van het volautomatische en gepatenteerde reinigingsstation voor mobiele toiletcassettes, maar nu ook een complete leverancier voor elke parkeerplaats installatie. Deze omvatten servicepijlers, slagboom en toegangssystemen evenals incheckterminals. Met dit in gedachten heeft het nieuwste CamperClean-product, een state-of-the-art barrièresysteem, een optionele volautomatische kentekenherkenning. Het systeem houdt rekening met alle wettelijke bepalingen van de GDPR (Basic Data Protection Regulation).
Speciaal camerasysteem ondersteunt barrièresysteem van Duitse productie In samenwerking met een fabrikant die meer dan 20 jaar ervaring heeft in de sector, heeft CamperClean een camerasysteem in gebruik dat ook door de politie wordt gebruikt. Het is belangrijk voor de exploitant van de camping te weten dat tijdens een "zakelijke relatie" met de gast uiteindelijk de exploitant de verantwoordelijkheid draagt voor deze "relatie". Verantwoordelijkheid in deze context betekent de verplichting om de belangrijkste informatie van zijn gasten te bewijzen. Dit betreft zowel vragen van de politie als die van de stad (toeristenbelasting) en mogelijke terroristische dreiging, evenals andere vragen. Het camera-ondersteunde barrièresysteem biedt campingoperators de mogelijkheid van complete en optimale archiverings- en bewijsdocumentatie. De fabrikant levert alle technische apparatuur volgens de nieuwste wettelijke vereisten. De portfolio loopt uiteen van de verwijdering via serviceterminals tot een verscheidenheid aan verschillende informatie die een kampeerplaats of camping tegenwoordig nodig heeft. Op het gebied van servicepijlers is de richtlijn (Richtlijn meetinstrumenten) van het Europees Parlement, die sinds 2009 verplicht is, van groot belang. De fabrikant benadrukt dat alle CC-servicepijlers MID-getest zijn sinds hun eerste lancering.
CamperClean biedt complete technische uitrusting voor parkeerplaatsen zij voldoen sinds de marktintroductie aan de nieuwste richtlijnen
In maart 2004 werd de richtlijn "MID" (richtlijn meetinstrumenten) uitgegeven door het Europees Parlement. Deze richtlijn specificeert specifieke vereisten voor meetapparaten voor specifieke apparaatgroepen. Deze omvatten sinds 2009 ook bevoorrading kolommen op pitch-faciliteiten en campings. Aldus is elke eigenaar verplicht om de verkoop van bijvoorbeeld elektriciteit in een "gekalibreerde" vorm te bewijzen en deze op een transparante manier aan de gast te presenteren en dienovereenkomstig te regelen. Kalibratieagentschappen onderzoeken deze situatie. In het geval van wangedrag of onjuiste facturering dreigen hoge boetes. Alle bevoorradingskolommen zijn sinds de lancering MID getest en beschermen hun operator tegen deze latente dreiging. Over het algemeen biedt CamperClean verschillende kracht- en servicekolommen die harmonieus in het landschap passen. Ze hebben nu duizenden keren hun waarde bewezen en garanderen een lange levensduur. Het is mogelijk om het basismateriaal van de kolom aan te passen aan individuele behoeften. Het assortiment omvat ABS-kunststof, aluminium of roestvrij staal. De functies van de afzonderlijke kolommen bieden de volgende diensten in elke combinatie: tv-aansluiting, stroomaansluiting, wateraansluiting, LAN-verbinding met RFID-kaartsysteem of muntvalidator. Afhankelijk van de apparatuur zijn de kolommen vorstbestendig, waterdicht, vandalismebestendig, demontabel en nog veel meer ...
Mikro Green
CamperClean, de uitvinder van het geoctrooieerde verwijderingssysteem voor mobiele toiletcassettes, heeft bewezen het ecosysteem in heel Europa te ondersteunen met zijn volledig automatische reinigingsstation en het exclusief gebruikte sanitaire additief "Mikro Green. Dankzij de microbiologische sanitaire additieven wordt de omgeving beschermd en wordt voorkomen dat afvalwaterzuiveringsinstallaties verzadigd worden met chemische toiletadditieven. "Micro-groen" is een microbiologisch sanitair additief ontwikkeld zonder formaldehyde en quaternaire ammoniumverbindingen. Speciale enzymen en micro-organismen zorgen voor een effectieve vloeibaarmaking van de fecaliën en een optimale ontleding van het toiletpapier. Geuren worden ook op natuurlijke wijze verminderd. "Micro Green" is zeer biologisch afbreekbaar en heeft ook een hoge concentratie met anti-urinaire steenformule. Door middel van geïntegreerde injectie is het microbiologische sanitaire additief precies op elkaar afgestemd.
Rijden en manoeuvreren is nu nog gemakkelijker en comfortabeler omdat Arto en Smove vanaf het modeljaar 2020 de 9-traps automaat aan boord nemen. Bij de Flair bestuurders is de Wandlerautomaat bekend sinds meer dan vier jaar, het schakelen is nu nog zachter en vloeiender dan voorheen. "Door de integratie van de automatische koppelomvormer verhogen we het rijcomfort aanzienlijk in zowel de Arto als de Smove en afhafhankelijk van de rijstijl zal het brandstof verbruik verminderen", zegt Hubert Brandl, managing director van Niesmann + Bischoff GmbH. De nieuwe 9-traps automatische koppelomvormer is als optie verkrijgbaar. Het vervangt de gerobotiseerde versnellingsbak van Fiat, die uit het programma wordt gehaald.
Nieuwkomer Arto 82 E en nieuwe interieurvariant Op dit moment opgenomen in Niesmann + Bischoff de meest gewilde indeling van het model Arto 77 E. Met 8,34 meter, een halve meter langer, kan een extra kast bijkomen voor meer opslagruimte. De Arto 82 E is gebouwd op twee assen, hopelijk valt hij in de smaak van het publiek. In de woonkamer is de tafel uitschuifbaar. De massieve schuifdeur scheidt de slaapkamer van de badkamer, die een kleerkast heeft. Nieuwkomer Arto 82 E evenals de Arto 77 E behoren tot de Arto indelingen 78 F, 85 E, 88 E, 88 EG en 88 met zij zitbanken op de zeven modellen van de "Generatie 2020", en dat op verzoek van het nieuwe interieur variant " Face-to-Face ". In deze versie van de woonkamer vormen de keuken en de bank achter de bestuurder een rechte lijn. Als u naar de andere kant kijkt, is de stoel optioneel verkrijgbaar met een vierde gordelzitting. Hubert Brandl: "Met onze nieuwe face-to-face variant komt comfort tegemoet aan gezelligheid. Reizigers kunnen genieten van meer ruimte en bewegingsvrijheid in de voorste helft van de kampeerauto. Gewoon perfect om met twee te reizen. Door het verhoogde vloeroppervlak heeft ook een meereizende hond voldoende ruimte om alle vier de poten uit te strekken. In het nieuwe modeljaar 2020 zijn alle types van Arto en Smove op Fiat uitgerust met Euro 6d-Temp-motoren. Standaard is 140 pk, optioneel 160 of 180 pk mogelijk.
Standaard BWT waterfiltersysteem in kampeerauto’s en caravans van Knaus Tabbert. Een onbekende graffitikunstenaar heeft het ooit in een notendop gezegd: stil water is muf. Omdat de transparante chemische verbinding met de formule H2O vaak wordt onderschat als "stilstaand water", hoewel het voedsel nummer één is. In België en Duitsland drinkt u vrijwel overal kraanwater zonder te aarzelen, omdat het regelmatig wordt schoongemaakt en gecontroleerd door de gezondheidsautoriteiten. De Belgische en Duitse drinkwaterverordening stelt strikte grenswaarden voor verontreinigende stoffen vast. Want: schoon water is een symbool van gezondheid en kwaliteit van leven zelfs onderweg. BWT-filtersysteem maakt water schoon en smakelijk Maar hoe zit het met uitstapjes naar het buitenland, waar de kwaliteit van het drinkwater iets te wensen overlaat? Als u een zwerfauto of een caravan bij Knaus Tabbert koopt, hoeft u zich geen zorgen te maken: vanaf het modeljaar 2020, zorgt het ruimtebesparende BWT-waterfiltersysteem voor schoon water aan boord. BWT staat voor "Best Water Technology". Het bedrijf uit Schriesheim, niet ver van Heidelberg, is gespecialiseerd in waterbehandeling, reiniging en filtratie. In Knaus Tabbert voertuigen vanaf modeljaar 2020 wordt het water gefilterd en is dus schoon, zacht en aangenaam van smaak. Bovendien worden apparaten zoals koffiemachines effectief beschermd tegen kalkaanslag. Aangename bijwerking: in de douche en wastafel zijn minder kalkvlekken. Niet alleen de nieuwe voertuigen profiteren: het BWT-waterfiltersysteem kan ook achteraf worden ingebouwd in oudere Knaus Tabbert-modellen
Schoon water is levenskracht Het aantal stoffen dat het drinkwater vervuilt, is groot. Pesticiden, nitraten, huishoudelijke chemicaliën, medicijnresiduen, ziekteverwekkers, chloor, kalk, zware metaaldeeltjes of zwevende deeltjes veroorzaken problemen. Bovendien worden tanks en waterleidingen van kampeerauto’s en caravans over het algemeen niet regelmatig doorgespoeld, waardoor er na verloop van tijd afzetting en bacteriën ontstaan aan koffieautomaten en waterkokers. Water dat lange tijd in containers en pijpen blijft, blijft niet vers. Vooral veroorzaakt hitte een film in de watertank, die een ideale broedplaats voor micro-organismen vormt. Kiemen vermenigvuldigen zich ook aanzienlijk sneller onder deze omstandigheden. Deze kiemen kunnen zich ook ophopen in pompen en kleppen.
Kalkafzetting is een ander probleem het kan de kiemvorming bevorderen. Als het water een paar dagen stil staat, is dit meestal geen probleem, maar het geeft al snel een muffe smaak. Als u echter per zwerfauto of caravan naar warme landen reist, moet u zich ervan bewust zijn dat er meer ziektekiemen ontstaan als het water te lang in de tank blijft. Alleen wanneer water luchtdicht afgesloten blijft is het nagenoeg onbeperkt houdbaar. Iedereen die regelmatig de schoonwatertank reinigt en desinfecteert, vermindert het risico van kiembesmetting. Dit schoonmaken kan het beste twee keer per jaar worden gedaan. Afhankelijk van de ouderdom en toestand van het watersysteem, zijn er reinigingsproducten en ontkalker in de gespecialiseerde handel. Controversieel is ondertussen het gebruik van zogenaamde zilverionen voor de strijd tegen ziektekiemen. Volgens recente interpretatie van de drinkwaterverordening zijn oplosbare additieven die zilverchloride bevatten problematisch. Het is maar goed dat Knaus Tabbert nu het standaard BWT-waterfilter gebruikt om dit te voorkomen, zodat het water niet langer ongezond is.
Hobby presenteert nieuwe instapmodellen van OPTIMA ONTOUR en innovatieve interieurs
Hobby presenteert acht reeksen met 26 verschillende plattegronden in het seizoen van 2020. De grootste nieuwigheden bevinden zich in de halfintegrale en de met succes gelanceerde Van serie OPTIMA ONTOUR EDITION. Voor het komende seizoen wordt dit uitgebreid met het unieke en nieuwe eilandbed Van V65 GQ. Niettegenstaande zijn compacte buitenafmetingen, biedt hij een groot ruimtegevoel. In het halfintegraal segment wordt de productportfolio in het instapmodel aangevuld: de nieuwe OPTIMA ONTOUR. Hij maakt indruk met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en vier aantrekkelijke indelingen. De Van-serie OPTIMA ONTOUR EDITION met de modellen V65 GE en V65 GF is met succes gelanceerd sinds de CMT Stuttgart 2019 en is binnen een zeer korte tijd een bestseller geworden. Met het nieuwe model V65 GQ breidt Hobby de serie uit en presenteert de eerste eilandbed oplossing in een bestelwagen. Uniek en goed doordacht, het overtuigt door het royale slaapcompartiment. Het eilandbed is gemakkelijk toegankelijk, verplaatsbaar en biedt ook veel opbergruimte onder het bed, waardoor een volledig huiselijke sfeer ontstaat. "Deze populaire plattegrondoplossing is bedoeld voor klanten die waarde hechten aan compacte buitenafmetingen. De uitdaging om een groot ruimtegevoel op een breedte van 2,16 m te creëren, is met dit model optimaal gerealiseerd, zegt Matthias Schätzle, hoofd Design kampeerauto’s.
De nieuwe OPTIMA ONTOUR maakt indruk voor het seizoen 2020 met het instapmodel met een gunstige prijs verhouding en vier aantrekkelijke indelingen. De populaire T65 FL-modellen met een Frans-bed, de T65 HFL met opklapbaar bed en Frans-bed en de T65 GE met twee eenpersoonsbedden zijn ook standaard.
Nieuw in het programma is de T65 HKM met een stapelbed van 2 verdiepingen en een comfortabel opklapbed. In de gezinsindeling kunnen maximaal zes personen slapen. Een interne stahoogte van 2,05 meter zorgt voor een gevoel van ruimte.
Zowel de volledig uitgeruste Hobby zwerfauto OPTIMA ONTOUR EDITION als de instap OPTIMA ONTOUR bieden een moderne, compacte keuken die uitgebreid kan worden zodat het hele gezin hen kan helpen met koken. De omringende bovenkasten en de 140 liter Slim-Tower koelkast bieden voldoende opbergruimte voor al het belangrijke voedsel en keukengerief. Bijzonder handig is de gasflessenslede, waardoor het omwisselen van de gasflessen kinderspel wordt. Zelfs ijzige winterdagen vormen geen obstakel, integendeel zelfs. De Truma verwarming, de geïsoleerde en verwarmde afvalwatertank, evenals de achtergarage en de GRP-vloer met XPS-isolatie zorgen voor een aangenaam warm interieur
Truma behoort tot de elite op het vlak van innovatie Innovatieprijs TOP 100. Truma behoort reeds voor de vierde keer tot de honderd meest innovatieve middenstanders in Duitsland. Het familiebedrijf werd op 28 juni 2019 bekroond met het TOP 100-zegel.
Ruimte voor ideeën.
Voor de innovatieprijs heeft de Wirtschaftsuniversität Wien ongeveer 400 bedrijven uit heel Duitsland beoordeeld. Truma heeft de jury vooral overtuigd met zijn innovatieve klimaat en het innovatiebevorderende management. “Wij geven onze teams veel ruimte voor ideeën en creativiteit. Dit wordt ondersteund door ons open, flexibel bureauconcept. In onze “garage” werken gevarieerde teams geconcentreerd aan nieuwe producten en oplossingen en proberen ze dingen uit. Daarbij worden de klanten vaak reeds in vroege fases bij het proces betrokken”, aldus bedrijfsleider Alexander Wottrich.
Philipp Wegmann, hoofd Product Management & Business Development en Jutta Bringazi,
PR & bedrijfscommunicatie, ontvingen de onderscheiding in Frankfurt uit handen van TOP 100-mentor en wetenschapsjournalist Ranga Yogeshwar.
Weetjes over Truma
Wie wij zijn Buiten intensief de natuur beleven, binnen genieten van een optimaal comfort: onze uitgebreide productportfolio op het gebied van verwarmen, gas, koelen, manoeuvreren en de digitale koppeling ervan zorgen voor zorgeloos kamperen – en dat sinds 70 jaar. Truma is de toonaangevende systeemleverancier voor caravans en zwerfauto’s in Europa. Ons familiebedrijf ontwikkelt en produceert in de locatie Putzbrunn bij München en heeft vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Zweden, de Verenigde Staten, China en Australië. Wereldwijd zetten 800 medewerkers zich elke dag maximaal in om onze klanten betrouwbare premiumproducten en een excellente service te bieden. Truma is top-werkgever en behoort tot de 100 meest innovatieve bedrijven in het Duitse midden- en kleinbedrijf.
Special "Edition 30 jaar op Iveco" Al 30 jaar, Concorde en Iveco onderhouden een vertrouwensrelatie. De chassis leverancier is een van de meest betrouwbare partner van Concorde. Ter gelegenheid van dit jubileum brengt Concorde een speciaal model Charisma "Edition 30 jaar op Iveco" op de markt met enkele bedden. De motor van het nieuwe Iveco Daily chassis werd ook gewijzigd en voldoet aan de emissienorm VI . Iveco aggregaten zijn voorzien van een 20-liter AdBlue tank voor de reductie van stikstofoxiden. Als aanvulling op de bekende luxe faciliteiten van de "normale" Charisma modellen, heeft het Edition model speciale apparatuur ter waarde van ongeveer 70.000 euro. In aanvulling op het nieuwe chassis zijn in het bijzonder een hydraulische hulpsteun systeem, een navigatiesysteem, een dak airconditioning en de uitrusting met de hoogwaardige lederen bekleding in twee kleuren Coco Vanille en tal van andere functies.
Centurion nu ook op Daily en Atego Concorde presenteert voor de eerste keer de nieuwe Centurion-modellen op Iveco Daily en Atego chassis. Als onderdeel van het project "Concorde 21", een vijfjarenplan waarin ten minste één reeks van het Huis Concorde volgens de laatste technische en design criteria zal jaarlijks worden herzien. Momenteel ziet het chassisaanbod in de Centurion-serie er als volgt uit: Geheel nieuw zijn de Centurion 860 LI MI en 910, respectievelijk de Daily 70C, 4-cilinder, 3,0 liter, 154 kW (210 pk), 470 Nm en Centurion 990 tot 1060 GI op Atego, met 6-cilinder, 7,7 liter, 220 kW (299 pk), 1200 Nm. Deze worden gecomplementeerd door bekende Actros Varianten: Centurion 990 MI, MT 990, 1100 GSI, GSI 1160, 1165 GSI, 1200 GST, GST in 1204 en 1205 respectievelijk GST standaard 6-cilinder, 10,7 liter, 290 kW (394 pk ), 1900 Nm. Als innovatie, de aanvullende motor varianten met 10,7 liter motor en 394 pk en 12,7 liter motor met 530 pk bij 2600 Nm 1900 Nm. De compacte Centurion 990 MT op het chassis van Actros, heeft geen uitschuifbare garage. Bij de nieuwe generatie is de Centurion 1204 GST nu uitgerust met een Fiat 500 garage en een aparte toiletruimte. Bijzonder innovatief in de Actros-modellen is het ultramoderne camerasysteem met twee schermen die het conventionele buitenspiegelensemble vervangen. Ze geven de lengte van het voertuig en de minimale afstand tot de achterste hoek aan, maar ook de kritieke of veilige afstand van een naderend voertuig. De belangrijkste innovaties van nieuwe Centurion-modellen zijn de volgende: De voorkant van de jongere Centurion-modellen wordt aanzienlijk beïnvloed door het uiterlijk van de oudere broer. De serviceluiken hebben een gasveer om gemakkelijker op te tillen. Ze sluiten met de centrale vergrendeling. De luifel, ingebed in de carrosserie van het voertuig en gelijk met het oppervlak, werd ook overgenomen van de oudere broer. Niet alleen oogt het elegant, maar voorkomt windgeruis tijdens het rijden en dient voor de algehele ergonomie van het voertuig. Het 360° camerasysteem, dat nu geïntegreerd is in de achterkant van de zwerfauto geeft een perfect overzicht van de gebeurtenissen rond het voertuig. In de garage is een railsysteem dat de lading veilig verankerd. Het Ambiligt in de stuurcabine is afgekeken van de moderne auto’s en zet op een slimme manier de functieknoppen en bedieningseenheden voor de bestuurders in het licht. Het ondersteunt een nieuw ontworpen ergonomisch dashboard, dat geschikt is voor de bestuurder, maar ook alle werkeenheden waaronder twee beeldschermen (voor de camera en het navigatiesysteem) en alle controle-elementen goed afleesbaar maakt voor de bestuurder. De cabine stoelen geven de bestuurder een comfortabel rugsteun.