Een nieuwe reeks
Rapido uit het Franse Mayenne heeft het segment van de smalle bestelwagen ontdekt dat bekend staat als gedeeltelijk geïntegreerd. De modellen in de nieuwe C-reeks zijn slechts 2,17 meter breed. De Fransen beginnen met drie indelingen op basis van een Fiat Ducato: De 6,99 meter lange CB6 heeft een eilandbed boven de garage achterin, met een badkamer ervoor. Achter de zitgroep face-to-face is de l keuken. De 6,72 meter lange C55 biedt enkele bedden boven de garage achterin, ervoor een compacte badkamer met zwenkbare wastafel en geïntegreerde douche en een lang aanrechtblad met groot werkblad. Rapido gebruikt de ruimte voor een L-vormige zitgroep richting de bestuurderscabine. Derde in de groep is de Rapido C56 die we hier bekijken. Met een uitwendige lengte van slechts 5,99 meter biedt de keurige zwerfauto van drie en een halve ton een Fransbed naast de lange badkamer. Het keukenblok bevindt zich tussen de badkamer en de buitendeur en de L-vormige zithoek in het voorste deel van de opbouw nodigt uit tot verpozen. Kortom: een ideale indeling voor twee reizigers. Kenmerkend voor Rapido is de houtvrije constructie van dak, wanden en vloer van hagelbestendig GVK. Als isolatie wordt waterafstotend piepschuim gebruikt. De Fransen plaatsten de cabine op het originele verlaagde chassis van de Fiat Ducato. De afwerking is goed, zo worden technisch noodzakelijke doorbraken op de onder vloer keurig afgedicht De PU-kozijnramen op de carrosserie zijn net zo standaard als het echt glazen panoramavenster in het dak, dat volgens de fabrikant UV-beschermd is. Samen met het dakraam boven het zitgedeelte zorgt het voor een luchtige, vriendelijke sfeer in het voertuig, ondersteund door het aangenaam lichte meubeldecor. Het raam in de buitendeur en het tweede slot maken deel uit van het optionele Rapido Pack Select. Wie de Rapido C56 betreedt via de standaard elektrische opstap, kijkt eerst naar het zitgedeelte. De fabrikant rust de bank uit met twee hoofdsteunen en driepuntsgordels, zodat de kleine Rapido geschikt is voor vier personen. Het tafelblad kan in het midden naar beneden worden geklapt. Dit maakt het gemakkelijker om bij de stuurcabine te komen. Er is een kleine klapstoel tussen de buitendeur en de voorste passagiersdeur, die bij gebruik tamelijk veel ruimte inneemt. Wie plaats neemt op de voorste passagierszetel, die in de vergaderpositie wordt gedraaid, zal hem ook graag als beensteun gebruiken. Naast de genoemde grote dakramen gaan er genoeg LED’s branden. De keuken is voorzien van al het nodige. Zelfs indirecte LED verlichting,. Het klassiek ontworpen keukenblok naast de buitendeur is voorzien van alles wat je nodig hebt om op vakantie te koken. De compressor koelkast van 90 liter die in de basiseenheid is ingebouwd, ze is niet enorm groot, maar goed genoeg voor twee of drie personen.. Het visueel aantrekkelijke tweepits fornuis met zwarte omlijsting heeft een grote afstand tussen de twee branders zodat de kok geen derde brander mist. Daarnaast is het glaspaneel boven de branders gemakkelijk schoon te maken. De opbergruimte in de onderkast is niet bepaald groot. De twee bovenkasten compenseren dit. De rechthoekige spiegel is qua vorm en afmeting goed bedacht. Om ruimte te besparen kan de kleine zijstoel worden neergeklapt. Voor de zwerver op de gedraaide passagiersstoel kan deze ook als beensteun worden gebruikt. De fabrikant heeft zelfs aan een afzuigkap gedacht. De verlichting van de tafel is ook goed. Aan de achterkant voorbij de keuken gaat het de badkamer in. Men moet wel door de douchecel om bij de wc te geraken. De acrylglazendeuren zijn gebruiksvriendelijk en sluiten goed af van de rest van de badkamer. Water en schuim verlaten de douchebak via twee verzonken afvoeren. Bij de C-serie van Rapido worden het warme water en het interieur niet verwarmd door een Combi 4 of 6 gaskachel van Truma, zoals zo vaak het geval is, maar wel door het Truma Combi D dieselmodel. Dit helpt om gas te besparen en maakt vakantiegangers minder afhankelijk van de soms moeilijk te vinden gasflessen. Voor een redelijke luchtverversing in de badkamer zorgt een dakraam van 40 bij 40 centimeter. Naast de badkamer is ongeveer 2,O4 X 1,33 meter groot Frans bed met een comfortabel Bultex koudschuim matras. Omdat deze aan het voeteneinde sluit om ruimte te creëren voor de openingshoek van de badkamerdeur, gebruikt de fabrikant een trucje: simpelweg een push-lock aan de zijkant bij het voeteneinde losmaken en een houten lade uittrekken, dan een extra kussen aan de matras bevestigen met een rits, en het bed ligt er al ook breder aan het voeteneinde. Met een beetje vaardigheid kun je nog steeds de badkamer in. De houten lattenbodem onder de in lengterichting verdeelde matras kan met een gasdemper worden opgesteld. Onder: de achterste bergruimte. Het basisoppervlak meet ongeveer 110/68 bij 135 centimeter. De gasfleskast is toegankelijk via de buitenzijde van deze bergruimte. De kachel wordt ook onder het bed geïnstalleerd. De Combi D werkt iets luider dan zijn gas-tegenhangers, maar het bedrijfsgeluid wordt voldoende gedempt door de matras. De fabrikant hangt een kleerkast boven het voeteneinde van het bed, waaronder nog voldoende ruimte is tijdens het slapen, vooral omdat de fabrikant ervoor heeft gezorgd dat er geen uitstekende randen zijn die de slaap abrupt kunnen onderbreken. Blijf nog tussen de kleerkast en de achterkant van de bank een paar centimeter voor een apothekerskast. Boven deze apotheeklade hebben de ontwerpers een uittrekbare houder voor een vlakscherm televisie in een meubelnis geplaatst.
De nieuwe slanke Rapido C56 overtuigd in termen van structuur, meubilair en plattegrond, langs de hele lijn. Alle drie de voertuigen van de nieuwe C-serie hebben standaard met 140 pk turbodiesel. Als een optie Rapido biedt ook de motoren van 160 pk en 180 pk, evenals de nieuwe, alom geprezen automatische transmissie met negen versnellingen. Met zijn wielbasis van slechts 3,45 meter is de gedeeltelijk geïntegreerde C56 ook een extreem wendbaar voertuig.
De koper krijgt waar voor zijn geld een goed uitgerust en solide kampeerauto.
Info: www.rapido-reisemobile.de
|