Het is ingewikkeld.
Het wordt in veel landen als maar moeilijker om met een dieselwagen rond te rijden. Het bouwjaar en de euro normen spelen een belangrijke rol. Moesten die regeltjes voor alle steden en landen in Europa het zelfde zijn zou dat wel eenvoudiger zijn voor de reizigers. Maar neen iedere stad heeft zijn eigen milieuzones wat betreft de toegang van diesel en soms van benzine wagens. We bekeken er enkele, hebt u vrienden in Nederland is het een aanrader om ze op de hoogte te brengen van de Belgische dieselpuzzel.
Amsterdam
Oude dieselauto’s mogen Amsterdam niet meer in. De gemeente wil hiermee de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Het verbod is op 1 november ingegaan en geldt voor personen- en bestelauto’s die voor 2006 zijn gemaakt. De begrenzing van deze milieuzone is de Ring A10. Op de Ring A10 rijden is wel toegestaan. Op de site van de gemeente is met een kentekenchecker te controleren of het voertuig de milieuzone in mag rijden.
Geen boetes
Tot 1 maart 2021 worden nog geen boetes uitgeschreven, maar worden waarschuwingsbrieven verstuurd als een dieselvoertuig dat niet aan de eisen voldoet in de milieuzone rijdt. Op deze manier gunt de gemeente Amsterdam bestuurders tijd om te wennen aan de nieuwe regels.
Uitzondering
De NKC berichtte al eerder dat bewoners in de milieuzone die een kampeerauto hebben met de aanduiding SA op het kenteken een vrijstelling hebben. Zij mogen na 1 november de stad wel in- en uitrijden met hun kampeerauto.
Het Belgische gewest Wallonië gaat vanaf 1 januari 2023 oudere benzine- en dieselvoertuigen weren. Het verbod gaat gelden voor het gehele gebied en zal in fases worden ingevoerd.
Vanaf begin 2023 zijn het allereerst de voertuigen van voor 1996 met een euronorm van 0 of 1 die de lage-emissiezone niet meer in mogen. Vanaf 2024 worden voertuigen met een euronorm 2 uitgesloten. Vanaf 2025 zijn voertuigen van voor 2005 niet meer welkom. Voor voertuigen van voor 2010 geldt dit vanaf 2026 en vanaf 2028 voor diesels met euronorm 5. Vanaf 2030 mogen voertuigen met een euronorm 6 Wallonië niet meer in.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Zo geldt het verbod niet voor voertuigen die minder dan 3.000 kilometer per jaar rijden, ongeacht euronorm of leeftijd. Voor oldtimers wordt nog aan een regeling gewerkt.
Steden in Wallonië stellen mogelijk al eerder een milieuzone in. Namen en Eupen hebben hier plannen voor.
Verbod gaat in per:
|
Diesel
|
Benzine
|
Voertuig uit jaar:
|
1-1-2023
|
euronorm 0 of 1
|
euronorm 0 of 1
|
< 1996
|
1-1-2024
|
euronorm 2
|
euronorm 2
|
1997 - 2000
|
1-1-2025
|
euronorm 3
|
euronorm 3
|
2001 - 2005
|
1-1-2026
|
euronorm 4
|
euronorm 4
|
2006 - 2010
|
1-4-2028
|
euronorm 5
|
Toegestaan
|
2011 - 2015
|
1-1-2030
|
euronorm 6
|
Toegestaan
|
2015 - 2019
|
Bron: www.wallonie.be
in België is een nauwelijks te bevatten woud van regels rond milieuzones ontstaan. Met onder meer als gevolg dat bonnenmachines overuren maken. Voor zwerfautomobilisten geldt in Brussel een uitzondering, maar ook daar moeten zij op hun hoede zijn.
Vooral buitenlandse bezoekers aan Gent moeten goed opletten. Sinds 1 januari 2020 gelden daar dezelfde regels als in Antwerpen: diesels tot en met Euro-klasse 4, gebouwd voor 2010, mogen de stad niet meer in, net als benzineauto’s lager dan Euro-klasse 2, gebouwd voor 1996. Wie wel de stad in wil met een dergelijke auto, mag dat maximaal acht keer per jaar met een dagpas, verkrijgbaar voor 35 euro.
Proefperiode voorbij
Maar anders dan in Antwerpen moeten eigenaren van auto’s met een Nederlands kenteken hun auto registreren voordat ze de stad inrijden, ook als deze aan de nieuwste eisen voldoet. Dit op straffe van een boete van 150 euro. De maand januari is gebruikt om waarschuwingen uit te delen, maar sinds 1 februari is het menens. Hoeveel er tegen de lamp zijn gelopen heeft Gent nog niet vastgesteld, maar in januari bleken er volgens cijfers van de gemeente per dag gemiddeld 150 auto’s uit Nederland nietsvermoedend de stad in te rijden. Anders dan de Belgen werden zij er niet op gewezen dat dit niet mag. De boete wordt echter wel bezorgd.
Uitzondering voor Nederlandse voertuigen
Voor Antwerpen en Brussel liggen de regels iets soepeler: ook daar moeten buitenlandse kentekens vooraf worden geregistreerd, maar voor Nederlandse auto’s geldt een uitzondering. Waarom dat niet voor Gent geldt, kan een woordvoerder niet uitleggen. Ook voor de ANWB is dit een raadsel en de club zet zich ervoor in om een einde te maken aan dit onderscheid. ‘Het schijnt dat je tegenwoordig kunt afstuderen op milieuzones in België’, grapt een woordvoerder. Om het geheel overzichtelijk te houden, mogen alle kampeerauto’s de binnenstad van Brussel in, op voorwaarde dat het kenteken is geregistreerd. Deze regel geldt echter weer niet in Antwerpen en Gent.
De gemeente Gent verwacht jaarlijks zo’n 6 miljoen aan boetes op te strijken.
Enkele verkeersborden die u kunt tegen komen onderwag
|