Carthago c Compactline I 141 LE
Voor 2021 heeft de fabrikant uit Aulendorf zijn smalle integrale opgefrist.
Integralen horen tot de top van de kampeerauto’s. Door hun constructie zijn ze niet van de goedkoopste en daarbij hoort een luxueus interieur. Al zijn de Compactline wagens wel smaller dan hun broeders, is een stadsbezoek of ritjes door bergdorpjes toch niet direct een aanrader.
Dat het in een “smalle” Compactline net zo comfortabel wonen als in “brede” konden we ondervinden in de I 141 LE.
Hij is 2,12 m breed, in het interieur bemerkt men er nauwelijks iets van. Aan uitrusting en kwaliteit ontbreekt zeker niets. Er is een verwarmde dubbele bodem, een houtvrije opbouw, de overgang van wanden naar dak is keurig afgerond, ramen zijn van de beste kwaliteit en hij heeft hangende zijspiegels.
Voor 2021 ging de aandacht van de ontwerpers voornamelijk naar het interieur. Talrijke details werden verbeterd. Bij de 6,67 m lange compacte I 141 LE werden achterin 2 enkele bedden geïnstalleerd. Dat kon door de natte cel wat variabel te maken. In en rond het woongedeelte is geen plaats gebrek. Rond de tafel vinden 4 zwervers een zitplaats. Het tafelblad op een enkele poot is verschuifbaar. Eigen aan tafels met een enkele poot moet men een beetje oppassen met soep in de borden, die tafelbladen liggen meestal niet muurvast zoals men pleegt te zeggen. Handig is het schoenkastje dat uit een zitbank draait. Bij middel van een gesofistikeerde mechaniek schuift een tv uit een smalle kast achter de leuning van een zitbank. Om het ruimtelijk gevoel niet te beïnvloeden is er geen hefbed boven de zitgroep. Mits optie is dat wel te verkrijgen. De I 141 LE is trouwens bedoeld voor twee personen. Door het hefbed weg te laten boven de zitgroep kon men er bovenkasten hangen. Buiten de bergruimte lenen ze zich uitstekend om onrechtstreeks verlichting aan te brengen en LED spots. Bij avond dus geen gebrek aan licht.
De keuken is knap bedacht, aan bergruimte geen gebrek. Voor het voorfront heeft men lichte kleuren gebruikt wat een schitterend contrast geeft met het donkere houtdecor van het meubilair. In het aanrecht zijn 3 kookvuren geïntegreerd plus een ronde spoelbak. Onderaan zijn zes laden voor keukengerief, het lichte materiaal kan in de bovenkasten met gebogen deuren en een stevige handgreep. Ernaast ontdekken we ze zelfs een koffiezetapparaat achter een omhoog klappend deurtje. In de 133 l koelkast kan voldoende mondvoorraad mee.
Achterin
Hoewel de wagen niet zo lang is zijn de enkele bedden toch nog respectievelijk 1,9 en 2,0 m lang. Koudschuim matrassen op lattenbodems zorgen voor een comfortabele nachtrust. Met de beweegbare wanden aan de natte celis er voldoende plaats, zelfs om te douchen en de draaibare wc te gebruiken. Spijtig zijn de kapstokken aan de buitenkant van de badkamer geschroefd, we vonden het niet erg praktisch. Een mini Heki dakluik voert eventuele geurtjes snel af. Met de brede deur kan men toiletruimte en slaapkamer van het woongedeelte afsluiten. Gelijktijdig zorgt dit systeem voor een soort van omkleedkamer aan het voeteinde van de bedden. Vandaar kan men bij de kleerkasten onder de bedden.
Technische gegevens
Basis voertuig Fiat Ducato met laag Al-Ko chassis
40 pk turbo diesel.
L X B X H 6,67 x 2,12 x 2,89 m
Rijklaar 2.874 kg
MTM 3.500 kg
Bedden 2.0 x 0,85 en 1,9 x 0,85 m
Info www.carthago.com
|
|
|
|
|
|