Laika Kreos H 5109
Laika keek tevreden naar zijn halfintegrale Kreos L 5009 en vond het tijd om een integraal type op de markt te brengen. Kreos H 5109 werd zijn naam.

Koetswerk
De nieuweling is niet alleen groot hij heeft ook een mooi koetswerk. Het voorfront is knap getekend, de buitendeur met venster houdt met zijn drievoudige vergrendeling ongewenste buiten, de garagedeuren hebben gasdrukveren om het onverwacht dichtklappen te voorkomen. Om het achterfront zijn mooie vorm te kunnen geven werd polyester gebruikt. Ramenvensters zijn van een goede kwaliteit en keurig ingebouwd, hetzelfde mag men zeggen van de kofferdeksels. Zelfs de bekabelingen onder de bodem zijn vakkundig verankerd. Heel de kampeerauto wordt gedragen door het AMC chassis van AL-Ko.
Zoals men verwacht van de Italiaans fabrikant is het interieur van de bovenste plank. Tijdens koude dagen zorgt de Alde Comfort voor voldoende warmte en is het aangenaam verblijven in het schitterend woongedeelte. Voor de indeling hebben de ontwerpers zich aan een succesvolle inrichting gehouden. Bij het binnen stappen staat men even in volle bewondering van het prachtig meubilair met vlakke vloer van voor tot achter.
Achterin zijn enkele bedden die het dak van de garage vormen. Vooraan is een L-zitgroep met ronde tafel gedeeltelijk in de stuurcabine met 2 comfortabele zetels geïntegreerd. Naast de buitendeur is nog een zitbank. Aan de andere kant van de buitendeur staat de 153 l koelkast gevolgd door het sanitair. Achter de L-zitbank zien we de keuken en een afzonderlijke douchecel. De zitgroep met zijn tweekleurige kussen heeft een ronde tafel, mooi om naar te kijken maar een rechthoekige vonden we echter wel praktischer. Voor een gemakkelijke doorgang van en naar de stuurcabine is het tafelblad verschuifbaar.

Vier zwervers kunnen zich comfortabel nestelen rond de tafel. Er zijn ook vier plaatsen met veiligheidsgordels met in de hoogte verstelbare hoofsteunen. Aan de verlichting is veel aandacht besteed, in verschillende delen van het interieur kan men het dimmen. Op een nauwelijks opvallende manier heeft men het hefbed in de stuurcabine geïnstalleerd. Bedienen gebeurt met een druk op de knop en het zakt of stijgt geruisloos. Met zijn 1,9 x 1,4 m afmetingen en de met veren uitgeruste matras slaapt men als een rozeke. Twee zwanenhals lichten geven de mogelijkheid om nog wat te lezen voor je in slaap valt.

Achter de zitgroep heeft de fabrikant een 1,19 x 0,63 m groot keukenmeubel geplaatst met drie elektrisch aansteekbare kookvuren ver genoeg van elkaar om grote potten of pannen te kunnen gebruiken. In de ruime bovenkast en de lade onderin vindt het keukengerief een geschikte bergplaats, door de nauwkeurig geplaatste tussenwanden blijft het netjes in zijn vak liggen. Boven de keuken is een elektrisch bediende dakventilator om de keuken geurtjes naar buiten te blazen. De links en rechts opendraaiende deuren van de 153 l absorptie koelkast houdt voeding en drankjes koel. De standaard geplaatste gas bakoven zal een vreugde zijn van menig koks van dienst.

Achter de keuken is een ruim bemeten sanitair knap uitgevoerd. Het is nogal donker, door een krachtige LED lamp komt het echter tot haar recht. Het kleine kamertje voor de wc is uitgevoerd in meubeldecor.

Een kloeke deur sluit de slaapkamer af van het woongedeelte. Via een trapje komt men in de slaapkamer waar enkele bedden boven de garage pronken. De onderste trede van het trapje klapt weg om de lade in de kleerkast onder het voeteinde van het bed te kunnen uit trekken. De 1,95 x 0,80 brede bedden plus de dikke matrassen waarborgen een zalige nachtrust. Dank zij de opslaande hoofdeinden heeft men een comfortabele zit om nog wat te lezen vooraleer in slaap te vallen. Vergeet echter niet de zwanenhals lichten te doven voor je in slaap valt. In de met aluminium versterkte bovenkasten kan men redelijke wat reisgoed kwijt.

Reizen met de Laika Kreos H 5109 is een leuke ervaring. Zeker als je de 180 pk diesel neemt en als optie de 9 gang automaat kan de pret niet meer op.
Technische gegevens
Basisvoertuig: Fiat Ducato met AL-Ko AMC chassis.
Motor: Turbo Diesel 180 pk
MTM: 4.500 kg
Rijklaar: 3.855 kg
Afmetingen: LXBXH 7,88 x 2,32 x 3,03 m
Stahoogte: 2,05 m
Bedden: 2 – 1,95 x 0,8 m
Meer info: www.laika.it
|