Filip Rylant, woordvoerder van de mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen: “November bevestigt de trend van de voorbije maanden en de daarbij horende tegengestelde dynamiek tussen nieuw en tweedehands aan het licht. De tweedehandsmarkt behoudt een sterke groei met een stijging van +7,6% (524 stuks) ten opzichte van 2023. Omgekeerd daalt de verkoop van nieuwe speed pedelecs met -15,1% (864 stuks), wat de huidige uitdagingen in de fietssector vertaalt.
Wanneer we het marktaandeel van nieuwe en tweedehandse speed pedelecs analyseren in de voorbije elf maanden, dan stellen we een verschuiving vast in consumentenvoorkeur: zij kiezen steeds meer voor de tweedehandsmarkt. Wanneer we de gecumuleerde inschrijvingscijfers van nieuw en tweedehands bekijken, dan valt op dat het marktaandeel occasies aanzienlijk gestegen is, meer in het bijzonder van 30,3% in 2023 naar 38,4% in 2024, terwijl het marktaandeel nieuwe snelle fietsen is gedaald van 69,6% naar 61,6%.
Volgens de feedback van onze professionals is er weliswaar een hernieuwde interesse voor nieuwe speed pedelecs. Zo werden in de afgelopen weken opnieuw meer bestelbonnen getekend voor speed pedelecs, die logischerwijs in 2025 ingeschreven zouden moeten worden. Daaruit kunnen we afleiden dat dat de markt van nieuwe modellen volgend jaar waarschijnlijk opnieuw zal aantrekken.”
“In november is het aantal inschrijvingen van speed pedelecs licht gedaald in vergelijking met vorig jaar. In 2024 zien we een afname van ongeveer 150 nieuwe exemplaren, wat deels wordt gecompenseerd door een toename van occasies. Deze verandering kan de start zijn van een verkoopherstel en geeft hoop op betere vooruitzichten in 2025”, vertelt Frank Glorieux, Algemeen Secretaris van TRAXIO VELO.
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs (november 2024)
Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe SP's worden gekocht, tonen de cijfers van 2023 en 2024 een significante verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In 2023 waren tweedehandse SP’s nog goed voor 30,4% van de markt, terwijl nieuwe SP's goed waren voor 69,6%. In 2024 stijgt tweedehands naar 38,4% tegenover 61,6% voor nieuw.
Particulier versus bedrijven en leasing (november 2024)
De markt voor nieuwe speed pedelecs vertoont een aanzienlijke daling voor de eerste 10 maanden van 2024 ten opzichte van het voorgaande jaar: het totale aantal inschrijvingen is met -17,8% gedaald, van 14.704 in 2023 naar 12.092 in 2024.
In 2024 laat het leasesegment een stevige daling optekenen, van 7.367 naar 6.117 inschrijvingen of -17%. Het segment particulieren daalt met -18%, van 5.243 naar 4.297. In het bedrijfssegment gaat het van 2.094 naar 1.678, een daling van -19,9%.
In de eerste elf maanden werden bijna 2 op de 3 nieuwe speed pedelecs ingeschreven door niet-particulieren, in het bijzonder door leasing. Iets meer dan de helft (50,6%) van de inschrijvingen is afkomstig van leasing, 35,5% van particulieren en 13,9% van zakelijke klanten.
Inschrijvingen van tweedehandse speed pedelecs (november 2024)
De markt voor gebruikte speed pedelecs blijft groeien tot 524 (+7,6%) eenheden die opnieuw werden ingeschreven in november 2024, ten opzichte van 487 voor dezelfde periode in 2023. Over de eerste elf maanden van 2024 is het aantal inschrijvingen van tweedehandse SP's met +17,1% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023, en met +40,8% ten opzichte van 202
Op de tweedehandsmarkt overheersen de particulieren met een marktaandeel van 92,9%, gevolgd door bedrijven met 5,7% en leasing met slechts 1,4%.
Deze cijfers duiden op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehandse snelle fietsen. Leasefietsen komen na enkele jaren op de markt als betaalbare tweedehands exemplaren indien de eigenaar ervoor kiest om dat model in te ruilen voor een moderner exemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief. Bovendien een goed voorbeeld van een circulair product!
Inschrijvingen nieuwe en tweedehandse speed pedelecs per provincie (cumul 2024)
Vergeleken met november vorig jaar merken we grote verschillen tussen nieuwe en tweedehandse speed pedelecs in de Belgische provincies.
In 2024 blijven zowel nieuwe als tweedehandse speed pedelecs een overwegend Vlaams fenomeen. Vlaanderen is goed voor respectievelijk 94,6% (nieuw, 11.441 eenheden op een totaal van 12.092) en 91,2% (occasie, 6.867 eenheden op een totaal van 7.532) van de markt.
Alle Vlaamse en Waalse provincies laten een daling optekenen voor nieuwe speed pedelecs in vergelijking met 2023. De procentuele dalingen variëren van -3% tot -44%, met Namen (-44%), Luik (-43%) en Vlaams Brabant (-27%) als uitschieters. Oost-Vlaanderen beperkte de schade dan weer tot slechts -3%.
Aan de andere kant tonen alle provincies (behalve Luik en Henegouwen) een aanzienlijke groei van tweedehandse speed pedelecs tijdens de eerste elf maanden van 2024 vergeleken met 2023. De stijgingen varieerden van +7% tot +45%, waarbij provincies als Waals-Brabant (+23%), Antwerpen (+19%), en West-Vlaanderen (+18%) alsook Brussel (+45%) een mooie groei lieten optekenen.