Een dezer dagen hoorde ik op de radio een mededeling van Defensie, waarin gezegd werd dat een kwart van de kandidaat rekruten tegenwoordig wordt afgekeurd omdat er sporen van cannabis en/of XTC in hun bloed werden gevonden. Het leger kan zich niet veroorloven dergelijke mensen aan te werven, wetende dat die vroeg of laat met wapens en munitie te maken krijgen. Men zal in ons toekomstig leger dan ook niet veel jongsocialisten meer aantreffen. Waar men die laatsten wél zal vinden, zij het – hopelijk voor hen – een stuk later, is bij de sociale zekerheid. Het is nl bewezen dat een jointje zeven keer meer teer bevat dan een normale sigaret. En laat het nu juist die teer zijn, die verantwoordelijk is voor de meeste longkankers en problemen met hart en bloedvaten (en niet de nicotine, die alleen maar verslavend werkt).
Buiten de motie tot legalisering van cannabis, werd er op het verkiezingscongres nog een ander belangrijk punt besproken, nl dat de partij – als ze het ooit voor het zeggen zou hebben, ook al is dat wishful thinking – geen nieuwe vliegtuigen voor het Belgische leger wil kopen. Daarmee hoopt de partij een dubbelslag te slaan, want dan zouden er, volgens Vande Lala – niet voor niks de ideoloog van de regering Di Rupo - ook geen kernwapens vanuit Kleine Brogel meer kunnen vervoerd worden. Dit laatste is al even wishful, want die zouden ook door andere NATO-leden kunnen worden opgepikt. Maar dat is eigenlijk niet het punt.
De huidige Belgische militaire luchtvloot bestaat uit F-16’s die zo stilaan een halve eeuw oud zijn en – ondanks enkele ‘upgradings’ – stilaan vervangen zullen moéten worden. Gebeurt dat niet, dan stelt het Belgische leger, of wat daarvan overblijft, helemaal niets meer voor. De luchtmacht is de enige eenheid binnen dat leger die nog kan worden ingezet in zware conflicten. De taken van onze marine beperken zich tot het ruimen van mijnen en het landleger naar conflicten sturen is een risico dat niemand nog wil nemen. En dat is nog niet alles.
Door de komst van de F-16’s, ontstond er in dit land, als gevolg van compensatieorders, een degelijke luchtvaartsector, die ondertussen flink uit de kluiten gewassen is (Sabena Technics, Barco, Sonaca, Asco e.a.) en die –rechtstreeks en onrechtstreeks - voor enkele duizenden arbeidsplaatsen zorgt. Deze sector kan straks ook compensatieorders krijgen voor de eventuele opvolger van de F-16 en dan praten we over orders die járen kunnen aanlopen. De kostprijs van een aankoop van de gedoodverfde F-35 van Lockheed Martin is inderdaad rond de 4 miljard euro, maar strekt zich ook uit over jaren, wat Vande Lala er wijselijk (?) niet bij zegde.
Kortom, als onze Vlaamse socio’s het voor het zeggen zouden hebben, stonden er morgen weer enkele duizenden (méér) op straat. Hoe meer doppers hoe groter de vreugde, lijkt het wel.
|