CD&V mag dan al afkomen met een Vlaamse minister-president in 3D, de electorale verrassing van de week komt – nog maar eens – van de N-VA. De (waarschijnlijke) aanstelling van ex-NMBS baas Marc Descheemaecker tot Europese lijstduwer voor de N-VA gaat gegarandeerd nog voor vuurwerk zorgen. Bij Open VLD zullen ze er (weer) niet mee kunnen lachen, want De Scheemaecker had de naam van liberale strekking te zijn. Maar de grote klappen dreigen elders te vallen: bij de SP.a in het algemeen en bij Vande Lanotte in het bijzonder. De Scheemaecker had in zijn zopas uitgekomen boek ‘De Dwarsligger’ een heel hoofdstuk gewijd aan de ‘keizer van Oostende’ en dat was niet bepaald vleiend voor de ideoloog van de regering Di Rupo. En zeggen, dat het uitgerekend keizer Vande Lanotte was die indertijd de opstapvergoeding voor Descheemaecker bij de NMBS contractueel had vastgelegd (op ± één miljoen euro!). Dat het dezelfde Vande Lala was die Descheemaecker’s mandaat niet meer wou verlengen en dus wist wat het de belastingbetaler weer ging kosten, tekent de man helemaal.
Volgens De Scheemaecker heeft Vande Lanotte zich nooit een bal aangetrokken van de belangen van het bedrijf, noch van de reizigers, nog minder van het personeel, laat staan van de belastingbetaler die de NMBS elk jaar drie miljard euro toesteekt. Die NMBS is maar één van zijn speeltjes, waarmee hij denkt te kunnen doen wat hij wil. De, zoals nu blijkt, nutteloze driedeling van het bedrijf was ook al zijn idee. Het heeft honderden miljoenen euro’s gekost. Voor ABX schat men het verlies op 700 miljoen. Het contract voor de diabololijn zal ook nog eens miljoenen kosten en over het verlies van de Thalys met zijn drie reizigers vanuit Oostende zullen we het dan nog niet eens hebben. Het pensioenfonds van de NMBS, dat hij indertijd als minister van begroting in de regering Verhofstadt overnam, blijkt fictief met dat doel te zijn gereorganiseerd. Hij zorgde er tevens voor dat zijn mannetjes op belangrijke functies binnen het bedrijf gepositioneerd werden. Volgens Descheemaecker werd de (nutteloze) holding boven het bedrijf opgericht om Jannie Haeck (Vande Lala’s kabinetschef, nota bene), de kans te geven waakhond voor de keizer te spelen. De vakbonden hebben steeds elke modernisering van de NMBS tegen gehouden, wat miljarden euro’s heeft gekost (Het NMBS-statuut dateert van 1926!). Met de goedkeuring van Vande Lala hebben ze er tevens voor gezorgd dat de NMBS pensioenen er berekend werden volgens het loon van het laatste jaar en niet op tien jaar zoals gebruikelijk. Voor een bedrijf van die omvang zijn dan ook al snel miljoenen extra die nu door de staat moeten worden bijgepast.
Kortom, als Descheemaecker straks meespeelt in de politiek, zouden er wel eens enkele beerputten kunnen opengaan. Er is trouwens buiten de NMBS nog genoeg gebeurd om Vande Lala het vuur aan de schenen te leggen. Denk maar aan de miljoenen die, grotendeels dank zij hem, naar het nu zieltogende Electrawinds zijn gevloeid. Vanuit het verleden is er dan nog het verlies bij het hotelakkoord van Sabena, waarover niemand nog spreekt, maar waar de put anderhalf miljard was. Men kan zich waarlijk afvragen, hoever een Belgisch minister kan gaan vóór hij verzocht wordt op te stappen.
Ik heb zo het idee dat Vande Lanotte en zijn partij er alles aan zullen doen om Descheemaecker in de verkiezingscampagne links te laten liggen. De schade zou wel eens té groot kunnen worden voor een partij die stilaan moet gaan vrezen de 10% niet meer te zullen halen, juist op een moment dat uitgerekend het Vlaams Belang het weer ziet zitten.
Als Descheemaecker als Europese lijstduwer van de N-VA wordt bevestigd, blijft er wel één vraag: waarom? Wel, in zijn boek pleit de man voor een opsplitsing van de NMBS in een Vlaamse en Waalse poot, net zoals de partij pleit voor een opsplitsing van heel België. Tevens wil hij het bedrijf klaar te stomen voor een vrije Europese passagiersmarkt. Voor die twee projecten zou hij wel eens de geknipte man kunnen zijn.
|