Er komt in dit land dus een extra overkoepelend parket onder leiding van een nationale procureur. De bedoeling daarvan is de toestroom van verkeersboetes op te voeren en efficiënter te verwerken. Dit zal o.m. gebeuren door het plaatsen van extra flitspalen en het activeren van de bestaande (wat tot nu niet altijd gebeurde). Tot daar – min of meer - het officieel verhaal.
Dat extra verkeersparket zal in werkelijkheid betekenen dat onze armlastige staat veel meer geld hoopt te incasseren en dan voornamelijk uit Vlaanderen. Onze regio heeft immers vijf keer meer flitspalen en trajectcontroles dan Wallonië. Daarbij komt nog dat men in Vlaanderen op de gewestwegen maar 70km/uur mag rijden, daar waar dat in Wallonië nog steeds 90 is, zoals vroeger bij ons. Die limiet werd indertijd van 90 naar 70 km/uur teruggebracht door toenmalig Vlaams minister voor Verkeer Ben Weyts (N-VA). Ik herinner me nog destijds geschreven te hebben dat die 20km/uur verschil qua veiligheid niet veel zou veranderen, maar dat het wel zou leiden tot een grotere luchtvervuiling in Vlaanderen. Dat laatste heb ik toen al eens uitgelegd, maar wil ik nog eens herhalen.
Tegenwoordig hebben bijna alle nieuwe personenwagens een vijfde en soms zelfs een zesde versnelling, die men in technische termen de ‘overdrive’ noemt. Technisch gesproken is het zelfs de enige echte versnelling, alle andere zijn in werkelijkheid vertragingen. Om zo zuinig mogelijk te rijden en tegelijkertijd zo weinig mogelijk te vervuilen, doet men er best aan de wagen op te trekken naar die overdrive-versnelling, waarna men het gaspedaal haast niet verder moet indrukken om een constante snelheid aan te houden, waarbij men het minst verbruikt en vervuilt. Als men echter slechts 70km/uur mag rijden, krijgt men de versnelling niet meer tot in overdrive. Die werkt doorgaans pas van ergens tegen de 90 km/uur. Daar 70 sindsdien in Vlaanderen op de gewestwegen de norm is, wordt er in onze regio op alle gewestwegen sindsdien meer vervuilde lucht uitgestoten. In Wallonië is er blijkbaar geen probleem en daardoor wordt Vlaanderen tweemaal gediscrimineerd: eerst door de snelheidsverlaging naar 70km/uur, met een hoger brandstofverbruik en meer vervuiling, en daarna door een pakkans die bij ons vijfmaal hoger ligt dan in Wallonië.
Geweldig land!
|