De elektrificatie van het Belgische wagenpark beperkt zich tot nu toe hoofdzakelijk tot de bedrijfswagens, die door de werkgevers worden aangekocht als compensatie voor loonsverhogingen, waarbij de aanschafprijs niet de doorslag geeft. Voorlopig blijft het aandeel van elektrische en plug-inhybride hangen op iets meer dan één vijfde van het totale wagenpark en ziet het er niet naar uit dat daarin veel verandering zal komen. Het lijkt er steeds meer op dat we in dit land gaan naar tweedeling in de autosector.
Volgens een studie van de autofederaties Febiac, Renta en Traxio, verenigd in Mobia, volgt de particuliere koper niet. Redenen daarvoor zijn in de eerste plaats de kostprijs, maar ook de verdere ontwikkeling en kosten van de laadpalen en de problemen errond, het gevaar van kortsluitingen* en de schrik dat we straks over niet genoeg of niet meer betaalbare elektriciteit zullen kunnen beschikken, zeker mocht de kernuitstap doorgaan, iets waarvoor ook de verenigde werkgeversorganisaties al gewaarschuwd hebben.
Voor de meer dan 4 miljoen particuliere auto’s blijft de ‘stekkerauto’ een rariteit en zelfs de autofederaties vrezen dan ook dat in 2030 nog driekwart van het wagenpark diesel- en benzine aangedreven auto’s zal zijn.
---
*Op woensdag 16 dezer brak er ter hoogte van de Azoren , dus in volle oceaan, brand uit op het autoschip Felicity Age. De 22 bemanningsleden werden opgepikt door een tanker, nadat duidelijk werd dat zij het vuur niet onder controle kregen. Die bleek nl ontstaan te zijn bij de lading die bestond uit 4.000 nieuwe auto’s, voornamelijk van het VW-concern, waarbij 1.100 Porsches, 189 Bentley’s en zelfs enkele Lamborghini’s. De oorzaak van de brand werd nog niet officieel vastgesteld, maar blussen bleek een onbegonnen werk omdat het hoofdzakelijk ging om elektrisch aangedreven wagens met een grote lithium-ion-batterij die, eens in brand, alleen maar kan geblust worden door de hele wagen onder te dompelen in een container gevuld met water, iets wat (nog) niet kan op zo’n schip.
De schade wordt geschat op 400 miljoen euro. Het verlies van de wagens betekent tevens voor VW nóg meer productieachterstand na deze opgelopen door het tekort aan onderdelen.
Dat zo’n Lithium-ion-batterij vanzelf in brand kan gaan is zeldzaam, maar niet uit te sluiten. Het gebeurde ook nog dezelfde week in de Brusselse parkeergarage van De Standaard. Het zal maar in je eigen garage zijn, zeker als die deel uitmaakt van je huis...
|