Zoals ik reeds vermeldde in mijn blog van 25 dezer zal het Prinses Elisabeth Eiland driemaal meer kosten dan eerst gepland, en dan praten we over miljarden euro. Datzelfde geldt ook voor de Oosterweel-verbinding. Die extra kosten zouden er grotendeels gekomen zijn nadat werd vastgesteld dat de gronden rond de 3M-fabriek in Zwijndrecht vervuild werden door Pfos- & Pfas-stoffen. Ik heb dat nooit ontkend, maar anderzijds is er sindsdien – en we zijn al enkele jaren verder – nog altijd een eerste persoon die ervan ziek moet worden en dient het Pfos/Pfas verhaal ook om de uit de hand lopende kosten van de werken rond Antwerpen mee te verrechtvaardigen.
Had men indertijd de Lange Wapperbrug gebouwd, dan zou daarmee het mobiliteitsprobleem rond de koekenstad niet zijn opgelost, maar wel een stuk eenvoudiger zijn geweest en zeker miljarden minder hebben gekost.
Voor wie het zich niet meer zou herinneren: bij het referendum over de Lange Wapper in Antwerpen in 2009 brachten slechts 133.288 op een totaal van 388.089 Antwerpse kiezers een geldige stem uit (34,34%). Dat terwijl het gros van het verkeer op de ring bestond (en nog bestaat) uit voertuigen van mensen van buiten de koekenstad, maar die mochten niet mee stemmen.
|