Voor het verkeer rond Antwerpen dreigt de complete paralysie, nu het Lange Wapper project voor de zoveelste keer wordt uitgesteld. Daarmee was men begonnen in 2005 en toen waren alle partijen van de toenmalige meerderheid binnen de koekenstad ermee akkoord, ook de Groenen. Toen deze laatsten bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen uit de boot vielen, werden ze ineens tegenstanders van het project. Dat project heeft trouwens meer downs dan ups gekend. Zo werd er tenslotte maar één kandidaat bouwer weerhouden, wat niet alleen een einde maakte aan de concurrentie, maar ook aan de controle op de kosten. Die werden in eerste instantie geraamd op 1,85 miljard euro, maar zijn ondertussen al een paar keer "aangepast" en bedragen nu zo'n 2,2 miljard. Zoals met de meeste van dergelijke projecten in dit land, is de kans groot, dat we straks misschien wel over 3 miljard zullen mogen praten. Dat alles natuurlijk in de veronderstelling, dat er van heel die Oosterweel verbinding ooit echt iets in huis zal komen. De belangrijkste officiële reden van het nieuwe uitstel is een vergelijkende studie met een paar nieuwe projecten, waarbij er één zit dat goedkoper zou zijn. Dat is echter maar gezichtsbedrog, want in dat geval, zal er tol moeten geheven worden, niet alleen op de Lange Wapper, maar ook voor de Kennedy-tunnel. Daarmee is de Vlaamse deelregering, die een belangrijk deel van de kosten zal moeten dragen, het niet eens. De échte reden van het uitstel is echter 7 juni 2009, de dag van de regionale verkiezingen. Er dreigt nl ook nog een referendum over de Oosterweelverbinding, waarvoor al meer dan 50.000 handtekeningen zijn opgehaald en waardoor burgemeester Janssens en zijn krimpende SP.a vrezen stemmen te zullen verliezen. Dat het verkeer op de Antwerpse ring straks helemaal vast komt te lopen, lijkt Janssens een kleiner risico dan minder stemmen te behalen voor het Vlaamse parlement. Tussen haakjes: dat parlement, waarin hij nu ook zetelt, maar alleen komt opdagen tegen 16.00 uur om op zijn knopje te drukken, waarna hij weer verdwijnt (zonder zelfs zijn collega's een goede dag te zeggen)... Ondertussen heeft het hele Lange Wapper verhaal al hopen geld gekost. 5 miljoen euro daarvan zijn gegaan naar het studiebureel van de groep C van de heer Slangen, de man achter de schermen bij Open VLD. Slangen zelf heeft ondertussen wel ontslag genomen bij dat bureau, maar ondertussen zijn de centen toch maar lekker binnen. Groep C is tot op heden dan ook de enige overwinnaar in de zaak, dit ten koste van de Vlaamse Gemeenschap in het algemeen en Antwerpen en zijn haven in het bijzonder. Tenslotte nog dit: ter ontlasting van het verkeer rond en door Antwerpen zou men ook de grote ring ten westen van de stad kunnen doortrekken en zo de E34 vanuit Eindhoven/Turnhout en een groot gedeelte van de Antwerpse Kempen een snellere verbinding kunnen geven met Brussel. Daarvoor liggen er in Ranst al 40 jaar landhoofden kant en klaar. Maar daarover schijnt niemand wakker te liggen. Waarschijnlijk is dat een te simpele oplossing, die electoraal niet zo renderend is...
|