We misten nog iets in Vlaanderen, maar nu hebben we het: de Sudbury school. In Gent is er een opgericht, weliswaar nog maar met 4 leerlingen, maar alle begin is moeilijk. De Sudbury school is overgewaaid uit de States en noemt zich wel "school", maar is het eigenlijk niet. Alles kan, niets moet en de kinderen beslissen mee over alles wat er kan of mag gebeuren. Complete anarchie dus. In Nederland, waar ze er snel snel bij zijn als er iets nieuws op de markt komt, heeft men reeds een 25-tal van deze scholen. Kenschetsend is, dat men het daar niet meer heeft over "onderwijs"; men noemt het "iederwijs". Die iederwijs scholen zijn in Nederland een netwerk gaan vormen dat zou kunnen bestempeld worden als een alternatieve vorm van onderwijsinstelling. Alleen zijn er geen leerplannen, geen klassen, geen leraars, geen examens, zelfs geen testen, geen diploma. De kinderen bepalen er zelf wat ze gaan doen en wanneer. Luiheid is dus troef. De "iederwijs" scholen in Nederland zijn privé en vallen niet onder het subsidiestelsel. Merkwaardig genoeg zijn ze daar vrij populair, maar dit komt in de eerste plaats omdat ze veel goedkoper zijn dan de klassieke privéscholen. Het verhaal van de Hollanders en hun centen, weet je wel. In tegenstelling tot wat men zou denken, zijn de kinderen die er naartoe gaan echter niet die van arbeiders of bedienden, maar komen ze uit milieus van hoogopgeleide, intellectuele ouders, die een hoog inkomen hebben en politiek links gericht zijn. "Denk links, leef rechts", dus. In Nederland grotendeels het cliënteel van D66, bij ons een beetje te vergelijken met Spirit en, in zekere mate, Groen! De vraag is wel, hoe lang dit soort onderwijs in Nederland gaat stand houden. Er is nl reeds een negatief rapport van de nationale onderwijsinspectie die stelt dat dit type onderwijs niet voldoet aan de wettelijke eisen voor privéscholen en dat het beneden elk niveau is. Zowel CDA als de VVD hebben in het parlement al gevraagd dergelijke scholen te verbieden. In werkelijkheid zijn deze Sudbury scholen niets meer dan veredelde speeltuinen, waarop op onverantwoorde wijze geëxperimenteerd wordt met kinderen. Het zijn neohippiescholen, waarin de gefrusteerde en neurotische kinderen van de toekomst worden gemaakt.Dit als gevolg van een compleet verkeerde mentalitiet van hun ouders, die waarschijnlijk zelf niet weten waarmee te bezig zijn en hun kinderen dan maar bloot stellen aan experimenten waarvan men nu al kan zeggen dat ze fout zullen aflopen. Als men ziet hoeveel problemen kinderen hebben gehad die nog maar uit alternatieve scholen als het vernieuwd secundair onderwijs, de Freinet en Steiner scholen e.d. kwamen ,eens dat ze verder moesten studeren, dan kan men zich voorstellen wat deze kinderen zullen meemaken.
|