Inhoud blog
  • Nieuwe halfintegrale bij Laika
  • Duitsland
  • Verkeersongevallen
  • Op reis
  • De nieuwe Diamant van Fendt
  • Een voledig nieuwe sport bij Knaus
  • Malibu unieke prestaties met zijn 4x4
  • Bij duisternis lichte kleren dragen.
  • Winterbanden voor de winter
  • In de sneeuw
  • Opgepast met winterbanden
  • Achteruit kijken is noodzakelijk
  • Brommobielers opgepast
  • Inschrijvingen kampeerauto's
  • Open deurdag Bij Nismann-Bischoff
  • Het loont om eens naar de top te rijden
  • Nieuwe Carthago's voor 2025
  • Een stevige brug
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    27-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kampeerauto toeristen welkom in Antwerpen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Provincie Antwerpen verwelkomt kampeerauto toeristen
    Nieuwe infoborden, Kempense campertour en 84 campergastvrije logeerplekken

    Kampeerautotoerisme piekt en reizen met de camper groeide uit tot een volwaardige vakantiebeleving.

    Antwerpen profileert zich steeds meer als campervriendelijke provincie.

    Ze biedt logeerformules bij campings, op camperterreinen, op openbare camperparkings én campergastbedrijven.

    Veertig borden bij campergastvrije overnachtingsplaatsen informeren de internationale vakantieganger over logies en toeristische aanraders.

    Toerisme Provincie Antwerpen werkte ook een aantrekkelijke kampeerauto tour in de Kempen - dé Vlaamse camperregio - uit.

    Mee door de coronapandemie en de stijgende belangstelling voor dichtbij vakanties is reizen met de kampeerauto vandaag een van de snelst groeiende vormen van kampeertoerisme in Vlaanderen.

    In de nota ‘Campergastvrije provincie’ formuleert Toerisme Provincie een duidelijke visie en strategie rond kampeerautotoerisme. Gedeputeerde voor Toerisme Jan De Haes: “Enerzijds ondersteunen we aanbieders die kampeerauto toeristen gastvrij willen ontvangen. Zo verlenen we advies aan gemeenten die willen inzetten op campertoerisme. Daarnaast stimuleren we een  gevarieerd en kwaliteitsvol aanbod voor de vakantieganger. Uiteraard waken we daarbij over de draagkracht voor de omgeving en de bewoners. Ten slotte kaderen we onze inspanningen bewust binnen de bredere promotie van het kampeertoerisme, in het bijzonder in de Kempen. ”

     

    Vier kampeerauto formules

    Het camperpubliek is heel divers: voor de ene campertoerist primeert de service, de andere opteert voor beleving en een persoonlijk onthaal.

    Met een ruim en gevarieerd aanbod speelt de provincie Antwerpen daar perfect op in. De vakantieganger kiest er uit 84 campergastvrije logeerplekken en vier formules: overnachten op een camping, op een camperterrein, op een openbare kampeerauto parking of bij een campergastbedrijf.

    Als een van de actiepunten binnen het relanceplan plaatst Toerisme Provincie Antwerpen 40 nieuwe, drietalige borden bij campergastvrije logeerplaatsen in de provincie. Ze informeren de binnen- en buitenlandse vakantieganger over de aanwezige voorzieningen op de locatie zelf, het camperaanbod in de buurt en de toeristische aanraders in de regio.

    kampeerauto tour langs Kempentoppers

    Vooral voor de ‘beginnende’ kampeerartotoerist werkte Toerisme Provincie Antwerpen een kant-en-klare Kempense campertour uit. Het traject (ca. 250 km) volgt voornamelijk minder drukke N-wegen en verbindt absolute Kempentoppers in onder meer Kalmthout, Turnhout, Kasterlee, Mol, Herentals, Westerlo en Lier. Je overnacht onderweg zowel op een camping, als op een openbare kampeerautoplaats en bij een campergastbedrijf. Een gedroomde kennismaking met dé camperregio van Vlaanderen, concludeert gedeputeerde Jan De Haes: “De Kempen vormen sowieso al de Vlaamse kampeerbestemming bij uitstek. Het vele groen, de actieve buitenbeleving en de combinatie van campings en alternatieve kampeerauto locaties beantwoordt prima aan de vrijheid die de hedendaagse campertoerist zo waardeert.”

    PRAKTISCHE INFO

    Meer info:
    Actueel camperaanbod in de provincie Antwerpen: https://www.campercontact.com/nl/belgie/antwerpen

    Camperplaatsen in de Kempen:

    https://www.kempen.be/camperplaatsen

     Camperplekken langs het water in Scheldeland:

    https://www.scheldeland.be/camperplekken-langs-het-water

     Details Kempense campertour:

    https://www.kempen.be/route/kempense-campertour

    WEER EEN ACTIE UIT HET RELANCEPLAN TOERISME

    Na een zware coronaperiode willen we dat bezoekers dit jaar opnieuw ten volle vakantie kunnen beleven, zelfs nog intenser dan voorheen. Daarom werkt Toerisme Provincie Antwerpen dit jaar met een relancebudget van 300.000 euro aan de versterking van het toeristisch aanbod, een betere ontsluiting van de toeristische producten en de verdere professionalisering van de toeristische sector.

    Het relanceplan toerisme gaat uit van vijf grote projectlijnen.

    1/ We zetten in op de promotie van fiets- en wandelvakanties, waarbij we bestemmingen en producten aan elkaar koppelen.

    2/ We bieden belevingsvolle pop-ups aan ter promotie van de Vlaamse icoonfietsroutes.

    3/ We zetten een bezoekersanalyse van logies op met als doel de kwaliteit, de beleving en de rendabiliteit te verbeteren.

    4/ We creëren een camper- en kampeervriendelijk klimaat en belevingsvolle suggestielussen voor de kampeerauto toerist.

    5/ We bieden de kampeersector een gebruiksvriendelijke en performante reserveringsmodule aan en ondersteunen kleinschalige logies bij hun inspanningen voor een vlottere online boekbaarheid.

    Info Provincie Antwerpen

    27-06-2021 om 15:26 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met een kampeerauto op vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kampeerauto's steeds populairder: het aantal inschrijvingen is verdubbeld op 10 jaar tijd

     Eerste trip met een kampeerauto? Dit zijn 10 tips om veilig ermee op reis te gaan

     Een kampeerauto is een ideaal vervoersmiddel om eropuit te trekken en toch alle coronamaatregelen te respecteren. De verkoop en verhuur van de kampeerauto kent een enorm succes momenteel. De komende weken vertrekken veel reizigers ermee op vakantie, soms zelfs voor de eerste keer. Het is belangrijk om toch op een aantal specifieke zaken te letten om een zorgeloze reis tegemoet te gaan. Vias institute heeft de belangrijkste tips in een film samengevat. Ook al gebeuren er zelden ongevallen met kampeerauto’s, toch blijkt uit recente crash-tests dat de gevolgen zeer ernstig kunnen zijn.

     Vorig jaar zijn bijna 5400 nieuwe kampeerauto's ingeschreven in België. Dat zijn er dubbel zoveel dan 10 jaar geleden (2789 in 2011). Momenteel rijden er ongeveer 60 000 kampeerauto’s rond in België.

     Ongevallen gebeuren zelden, maar zijn mogelijk wel ernstig

    Ongevallen met een kampeerauto of andere campingcars en caravans gebeuren gelukkig zelden. De voorbije jaren gaat het gemiddeld over een 40-tal ongevallen in ons land per jaar. De bestuurders zijn meestal zeer voorzichtig en zelden gehaast. Als er toch een ongeval zich voordoet, kunnen de gevolgen wel ernstig zijn.

    Een recente Duitse crash-test tussen een kampeerauto en een break-personenwagen van een Frans merk aan 56 km/u toonde aan dat de personenwagen er nog redelijk goed uitkwam, ondanks het verschil in gewicht. Moderne wagens hebben belangrijke kreukelzones die de passagiers beschermen. Kampeerauto’s hebben als basis een platform en hebben een veel kleinere kreukelzone. Ze dienen vooral om een grote lading te kunnen vervoeren. Het materiaal aan boord zoals de koelkast, het vuur, enz. is niet altijd voldoende verankerd in het voertuig om grote schokken te weerstaan. Die spullen kunnen bij een botsing los komen te zitten en op die manier de passagiers verwonden.

     Om te kunnen genieten van een veilige reis met je kampeerauto zijn dit alvast 10 gouden tips:

     Voor het vertrek

    1) Let op het maximaal toegelaten gewicht

    De grote meerderheid van de kampeerauto’s wegen minder dan 3,5 ton en mogen dus bestuurd worden met een rijbewijs B. Het is belangrijk om deze maximaal toegelaten massa (MTM) niet te overschrijden.

    In dat gewicht zit dus alles inbegrepen: de passagiers, de gasflessen, waterreservoir, fietsen, andere bagage, enz. In de meeste gevallen kan je dus ongeveer 400 kg meenemen, passagiers inbegrepen. In het geval dat je het gewicht overschrijdt, riskeer je bij een controle om een boete te betalen. Je zal dan ook verplicht gewicht ter plaatse moeten laten.

    Een gouden raad. Meestal gaat de verkoper met de kampeerauto naar de autokeuring. Als u de wagen afhaalt en zeker als hij 7 m of langer is, vul de verswatertank en de dieseltank en laat hem terug afwegen. Zo weet u exact hoeveel u nog mag laden zoals hiervoor beschreven is.

    Enkele gewichten

    2 gasflessen 50 kg

    2 fietsen met elektrische ondersteuning 50 kg

    80 l water  80 kg

    80 l diesel 80 kg

    Mits een optie voor een grotere dieseltank 120 kg

    2 personen  140 kg

    Om u slechts een idee te geven. 

      

     2) Je moet je kampeerauto correct laden.

    Plaats alle grote objecten zoals fietsen, tafels, stoelen om buiten te eten, etc. in de bagageruimte. Vergeet niet om ze met riemen vast te maken. Zware objecten moet je zo laag mogelijk plaatsen om te vermijden dat ze vallen tijdens je rit.

    Lichte bagage kan je wel zonder problemen hoger plaatsen. Het laden is wel een belangrijke stap voor het vertrek. Een slecht geladen of overladen kampeerauto’s heeft een minder goede wegligging. Je remafstand wordt er ook langer door. 

     3) Noteer de afmetingen van je voertuigen op een post-it.

    Het is essentieel om de afmetingen van je voertuig goed te kennen. Noteer daarom op een post-it of papiertje de lengte, hoogte en breedte van je kampeerauto. Zorg ervoor dat je die info altijd bij de hand hebt. Dat kan door de info op je zonneklep te kleven. Op die manier vermijd je om ergens vast komen te zitten omdat je de afmetingen niet kent. 

     4) Kies voor een speciale kampeerauto GPS.

    Niet alle kampeerauto zijn standaard uitgerust met een ingebouwd navigatiesysteem. Als je er eentje moet kopen, kies voor een speciaal model die rekening houdt met je lading en je snelheid van je voertuig. De voorgestelde routes houden rekening met interessante plekken zoals campings of rustplaatsen.

     Op het moment van vertrek

    5) Doe een laatste grondige check

    Wandel nog één keer rond je voertuig en check of alle luiken goed dicht zijn, zoals de afdekking van de elektriciteit, de toiletcassette en de bagageruimte. Enkel als je een gasdrukregelaar hebt die aan de Europese regelgeving voldoet, mag je tijdens je rit rijden wanneer de gaskraan open staat. Klap ook de antenne van je satelliet-tv in wanneer je rijdt.

     6) Vergrendel ook alles in het voertuig

    Zorg ervoor dat ook binnen het voertuig alle lades en deuren gesloten zijn. Stop alles weg wat onderweg kan vallen of wegrollen. Alles wat tijdens de reis valt, kan de bestuurder afleiden. Sluit de koelkast af en als dat niet automatisch al gebeurt, zet hem dan op 12 volt.

     7) Relax vanaf het begin van je reis

    Op reis vertrekken met je kampeerauto, dat is een ‘way of life’, eerder dan een manier om op je bestemming te geraken. Vertrek niet met de gedachte om zo snel mogelijk op je bestemming te geraken. Frankrijk in bijvoorbeeld één keer doorkruisen is dus geen goed idee. Meer nog dan met je wagen, begint de vakantie vanaf het moment dat de deur van je kampeerauto sluit en je de motor start.

     Tijdens je rit

    8) Hou je gordel aan tijdens de rit.

    Tijdens de rit is de verleiding soms groot voor kinderen om hun gordel los te doen. Ze gaan dan soms speelgoed uit de kast halen of een drankje uit de koelkast. Maar net zoals voor alle andere passagiers geldt, dat ze altijd hun gordel moeten aanhouden.

     9)  Een langer voertuig =  een grotere draaicirkel in de bochten

    Hoe groter je voertuig, hoe ruimer je je bocht moet nemen om te vermijden dat je met de zijkant ergens vast komt te hangen of dat je met je achterste wielen een obstakel raakt. Dat is een klassieke fout die bestuurders, die voor het eerst met een kampeerauto’s rijden, wel eens maken.

     10) Hou rekening met het gewicht en de hoogte.

    Een kampeerauto weegt ongeveer 1,5 ton meer dan een gewoon voertuig. Daardoor is de remafstand ook langer. Hou daarom dubbel zo veel afstand ten opzichte van je voorligger als je zou doen met een gewone personenwagen. Het voertuig is ook hoger, waardoor het gemakkelijker wind vangt. Dat kan ervoor zorgen dat het voertuig wankelt wanneer je een vrachtwagen passeert of wanneer er veel wind staat. Pas je snelheid dus altijd aan naargelang de weersomstandigheden.

     Goede reis wees voorzichtig en neem vooral je tijd om ten volle van je vakantie te kunnen genieten

     Info VIAS

     

     

    24-06-2021 om 00:00 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laika heeft er een nieuweling bij

    Laika Ecovip L 3010

    De bekende Italiaanse fabrikant Laika voegt een nieuw type aan de Ecovip reeks toe. De L 3010 verschijnt met een dwarsbed achterin. Voor een halfintegrale is een totale lengte van 7 m niet uitzonderlijk. De meeste hebben boven de garage achterin 2 enkele bedden. Ontwerpers van Laika plaatsten in de L 3010 achterin een dwarsbed, dat bespaart in het interieur ongeveer een halve meter in vergelijk met langsbedden. Die winst heeft men benut om in de zitgroep achter de stuurcabine een 1.01 m lange sofa te plaatsen. Het optionele hefbed laat nu in de lage stand de buitendeur vrij. In veel halfintegrale kampeerauto’s durft het hefbed nogal eens gedeeltelijk voor de buitendeur hangen en belet snel de wagen te verlaten. Ook de l-keuken en de badkamer kregen er enkele centimeter bij. Slapen  in een dwarsbed heeft het nadeel dat gewoonlijk beide slapers wakker worden als één ’s nachts uit het bed moet.

    Technische gegevens.

    De nieuwe Ecovip L 3010 is gebouwd op Fiat Ducato met verlaagd chassis, aangedreven door een 120 pk sterke turbo diesel. Hij heeft een dubbele bodem en mag maximum 3.500 kg op de weegschaal zetten.

    Info www.laika.it







    22-06-2021 om 15:23 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat een schoonheit
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    22-06-2021 om 15:20 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer integrale iSmove
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Niesmann+Bischoff neemt de Smove 2022 uit zijn programma.

    Zo wil de fabrikant uit Polch productie capaciteit vrij maken voor de fabricatie van de succesvolle iSmove. Onderdelen en reservestukken voor de Smove zullen bij de verdelers te koop blijven.

    De kwaliteitsvolle iSmove heeft de fabrikant wat verrast met het grote succes. Hij wil daarmee verder gaan en de luxe kampeerauto’s nog meer optimaliseren.  Het streven is om nog meer luxe en comfort in de nieuwe integrale iSmove te bouwen. Een model daarvan was vorig jaar al te zien met een bijna ongelooflijk succes. Het resultaat was dat de halfintegrale Smove uit productie genomen werd en plaats moest maken voor iSmove een integrale kampeerauto.

    Info www.niesmann-bischoff.de

    18-06-2021 om 21:06 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws van Morelo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Morelo investeert

     Productiehallen worden uitgebreid.

     Intussen zijn de werkzaamheden reeds begonnen. Door het enorme succes met kampeervoertuigen waar ook Morelo kan van genieten was de fabrikant verplicht zijn productie te verhogen. Zonder onvoorziene omstandigheden zouden binnen 7 maanden 2 nieuwe productiehallen klaar zijn, goed voor 4.350 m² werkvloer. Daarbij wordt de winkel ook nog met 675 m² vergroot. Vergaderzalen, een plaats voor klantenopvang, burelen en een afdeling voor vertegenwoordigers,  verdelers en invoerders komen in de nieuwe gebouwen.

    Einde van de werkzaamheden zijn voorzien tegen het einde van 2021.

    Info; www.morelo.de

    18-06-2021 om 21:02 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onder een brug bij nacht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    18-06-2021 om 20:59 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij Knaus

    Knaus Van Ti 650 MEG Vansation

    Een beetje afgekeken van zijn familielid de Weinsberg Pepper lanceert Knaus nu ook een halfintegrale met alles erop en eraan.

    Het succes van Weinsberg in aanmerking genomen dacht men bij Knaus om ook een vergelijkbaar type te fabriceren, maar dan in een Knaus jasje.

    Voor deze uitvoering werden modellen van de Van Ti genomen. Ze zijn wat smaller dan de doorsnee halfintegralen en hebben al een uitgebreide uitrusting. Er zijn twee indelingen, de 5,99 m lange 550 MF met een Frans-bed, de 1 m langere 650 MEG heeft twee enkele bedden boven de garage. Een opmerkelijk verschil tussen de Knaus en Weinsberg is de achterwand. Bij een zelfde lengte heeft men bij Knaus de bumper in de wand geïntegreerd wat het interieur 10 cm langer maakt. In de koffer voor gasflessen staan ze naast elkaar wat het omwisselen gemakkelijker maakt. Het technisch vak is op dezelfde manier ingericht als dit van de Peper, vulopening voor verswater, de afvoerkraan en het veiligheidsventiel van Truma zijn er allen aanwezig.Als basisvoertuig werd de Fiat Ducato met een 140 pk sterke turbo dieselgenomen. Met zijn slechts 2,2 m breedte laat de Van Ti 650 MEG zich vlot over smalle en heuvelachtige wegen rijden. Een extra brede buitendeur met centrale vergrendeling zorgt voor een  gemakkelijke doorgang naar het interieur.

    De ontwerpers hebben de meubelen wat schuin laten uitvoeren waardoor de doorgang tot aan de bedden even breed blijft. Naast de buitendeur is een éénpersoons zitbank. Zo kan nog een vijfde persoon aan het verlengde tafelblad plaats nemen. Laat het echter voor een noodgeval zijn of voor een kort weekeind want de Van Ti 650 MEG is bedoeld en ingericht voor een koppel. Vooraan valt er een zee van licht door het dakvenster boven de stuurcabine en de vensters van de zitgroep. Een goed punt verdienen de 2,0 meter lange bedden. Zwervers worden alsmaar groter en om comfortabel te slapen dienen de bedden groot genoeg te zijn. Aan het hoofdeinde zijn drie afgesloten bovenkasten met onderaan een open legvak. In beide hoeken is een leeslamp met schakelaar, een USB stopcontact zien we aan een bed en in de zitgroep. Onder het voeteinde vinden we een kleerkast aan de ene zijde aan de andere kant is een legkast. Via een zijdeur of een deel van het omhoog kantelend voeteinde is de inhoud gemakkelijk te bereiken. Zoals in de meeste uitvoeringen met enkele bedden kunnen ze hier ook omgevormd worden tot een groot bed. Tussen het voeteinde van het linker bed en de badka[P1] mer heeft men een smalle kleerkast geperst, handig om je jas te hangen als je van buiten komt. Het sanitair achter de zitgroep is knap uitgekiend, een schuifdeur sluit het sanitair af. De meeste delen zijn uit witte kunststof vervaardigd. Met een draaibare wand waaraan het wastafeltje kleeft sluit het sanitair gedeelte af en een bruikbare douchecel komt te voorschijn.

     

    Keuken

    In de keuken heeft men slechts twee kookvuren in het aanrecht voorzien, ernaast is de RVS spoelbak. Enkel de kookvuren kan je afdekken. Onderaan zijn 3 zelfsluitende laden met een brede handgreep. Links van het aanrecht is een omhoog klappend verlengstuk, kwestie van het werkoppervlak wat te vergroten. Boven heeft de kast met witte licht gebogen deuren voldoende inhoud voor het kleine keukengerief. Tussen bed en keuken staat een smalle 142 l koelkast.

    Zwervers zullen in de smalle halfintegrale Van Ti 650 MEG Vansation een ideale reiswagen vinden zonder dat ze eerst uren de optielijsten moeten uitpluizen. Op enkele extra zaken, dat zijn meestal pure luxe uitrusting stukken zijn alle noodzakelijke en minder noodzakelijke toebehoren vanaf fabriek ingebouwd. Zoals we van Knaus gewoon zijn worden degelijke materialen gebruikt en zijn de kampeerauto’s keurig afgewerkt

    Meer info: www.knaus.com

    Technische gegevens

    L x B X H     6,96 x 2,2 x 2,76 m

    Stahoogte 1,96 m

    Bedden 2,0 x 0,8 m     2,01 x 0,97 m

    Gewicht rijklaar 2.790 kg

    MTM  3.500 kg

     











    15-06-2021 om 01:20 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overal bloeien bloemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    15-06-2021 om 01:10 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij Truma
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sneller op temperatuur

    De hybride kachels van de Truma Combi

     De E-serie belooft meer flexibiliteit. Ze verwarmen ofwel met gasstroom of in een mix, waardoor verschillende situaties mogelijk zijn in elk geval de optimale energiebron.

    Twee elektrische in de warmtewisselaar geïntegreerde verwarmingselementen van 900 watt zorgen voor uitsluitend met elektriciteit te verwarmen. Dat betekent nul uitstoot en een goedkope alternatief vooral als men een vast bedrag op de camping betaald. In de verdere ontwikkeling richtte Truma zich op twee functies: snellere verwarming en warmer en meer warm water. In de boost-modus warmt het interieur tot 25 procent sneller op. Bij gemengd bedrijf wordt het verwarmingsvermogen bij elkaar opgeteld de elektrische verwarmingsstaven en de gasbrander, waarmee een totaal vermogen van 6.900 watt wordt opgewekt. Deze functie is echter alleen beschikbaar als het verschil tussen de binnentemperatuur en de ingestelde temperatuur meer dan tien graden Celsius is en het voertuig is aangesloten op 230 volt. In elektriciteitsmodus is de bijna stille werking prettig, want er zijn geen geluiden van de gasbrander. Degenen die volledig zelfvoorzienend zijn, zijn daarentegen aangewezen op gas.

    De nieuwe hybride verwarming kan niet achteraf worden gemonteerd vanwege de ingebouwde elektrische verwarmingselementen, dus u moet er een bestellen wanneer een aankoop van de kampeerauto voorzien is en erop letten of het gewenste model is geïnstalleerd.

    www.truma.com

     

     

     

    10-06-2021 om 20:55 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die mooie molen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    10-06-2021 om 20:51 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    HUUR EN REIZEN:

    Knaus Tabbert inspireert nieuwe caravanklanten met innovatieve ideeën

    • Vijf jaar op een steile weg naar succes

    • Meer dan 2200 voertuigen in de aanbieding

    • De ideale introductie tot de caravanwereld caravan

    • Handige, veilige digitale boekingsopties

     

    De caravaning beleeft momenteel een hausse die ongekend is. Dat blijkt uit de actuele cijfers van RENT AND TRAVEL, het verhuurmerk van Knaus Tabbert AG. Steeds meer jonge gezinnen, stellen of alleenstaanden voelen zich aangetrokken tot deze fascinerende, ongebonden vorm van vakantie. Zonder grenzen, zonder barrières, of het nu ver in de natuur is of spontaan direct naar de culturele schatten van Europese steden: reizen met kampeerauto’s en caravans is in de zomer van 2021 populairder dan ooit tevoren. "RENT AND TRAVEL is een absoluut succesmodel voor Knaus Tabbert", benadrukt Gerd Adamietzki, bestuurslid / CSO van Knaus Tabbert AG, de huidige cijfers: we bereiken  vele duizenden nieuwe klanten die caravannen als een veilige vorm ontdekken vakantie voor zichzelf."

    Het aantal beginners dat voor het eerst enthousiast is over de grote vrijheid van reizen is enorm gestegen. Voor hen is huren een ideaal  en innovatieve middel. Sinds de start vijf jaar geleden is er het ene succes na het andere: momenteel staan ​​meer dan 2200 voertuigen ter beschikking van klanten bij verhuurbedrijven in heel Duitsland. Ook het aantal verhuurstations (2021: 180) en reisbureaus (2021: 440) in het assortiment is fors gestegen.

    Dat steeds meer nieuwkomers hun weg vinden in de caravanwereld is ook een gevolg van het comfortabele en veilige boekingsplatform met uitgekiende software die RENT AND TRAVEL al snel populair maakte. Vooral klanten die geen ervaring hebben met mobiel wonen, krijgen veel praktische informatie en actieve hulp van experts bij het kiezen van het juiste voertuig. Bovendien waarderen geïnteresseerden het enorm dat ze gemakkelijk verschillende voertuigformaten kunnen testen voordat ze een specifieke aankoopbeslissing nemen.

    Het succesverhaal van RENT AND TRAVEL wordt momenteel ook bevestigd door de onderscheiding van het Duitse Instituut voor Servicekwaliteit: eind mei 2021 ontving RENT AND TRAVEL de felbegeerde onderscheiding "Duitslands beste online portals" in de categorie "Motorhome Rental". De onderscheiding is het resultaat van een uitgebreid consumentenonderzoek, onder meer naar de kwaliteit en variëteit van de aangeboden diensten.

    De intuïtieve RENT AND TRAVEL-app is ook bijzonder praktisch gebleken en biedt uitgebreide services voor en tijdens een reis - zelfs digitaal inchecken is mogelijk. Met snelle, ongecompliceerde gebruikersinterfaces, veel opties en, last but not least, een maximaal aanbod aan voertuigen, maakt de verhuurder indruk op elke klant met een slimme en individuele ervaring in de aanloop naar hun unieke vakantie. Dat blijkt ook uit de ontwikkeling van de leeftijdsopbouw: in 2020 was ruim 43 procent van de websitebezoekers jonger dan 34 jaar - een forse stijging van zo'n kwart ten opzichte van het jaar ervoor. Dit aantal bewijst op indrukwekkende wijze hoe sterk de jonge doelgroep dit type vakantie nu zelf ontdekt. De gemiddelde leeftijd van kopers ligt daarentegen nog steeds tussen de 51 en 57 jaar.

    Ondanks het grote aantal voertuigen in het wagenpark adviseert men momenteel niet lang te wachten met het boeken van een zomervakantie in 2021. Vooral dit jaar, wanneer na lange maanden van beperkingen eindelijk stap voor stap terugkeer naar onbeperkt reizen mogelijk is, verwacht men een verdere sterke stijging van de vraag.

    Meer informatie: www.knaustabbert.de

     

     

     

     

     

     







    09-06-2021 om 20:44 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inschrijvingen


     
    Inschrijvingen van zowel nieuwe als tweedehandse voertuigen doen het in mei slechter dan voor de coronacrisis

    Net zoals in de maanden maart en april moeten we de cijfers met 2019 vergelijken omdat de garages in mei 2020 nog deels verplicht gesloten waren. Dan merken we een terugval voor alle categorieën van zowel nieuwe als tweedehandse voertuigen, enkel de motorfietsen houden ongeveer gelijke tred met 2019. Er is dus (tijdelijk?) een einde gekomen aan de sterke prestaties van tweedehandse voertuigen, die al enkele maanden onafgebroken hoge inschrijvingscijfers konden voorleggen.

    Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “In mei 2020 waren de garages nog gedeeltelijk gesloten en dus vergelijken we de resultaten van mei 2021 best met mei 2019. Dan merken we dat de inschrijvingen van nieuwe wagens (-31,1 %) ronduit slecht blijven ten opzichte van mei 2019. Nieuwe lichte en zware bedrijfsvoertuigen doen het eveneens slecht met dalingen tussen -18,9 % en -57,7 % terwijl de motorfietsen een status quo laten noteren (+0,7 %). Opvallend zijn de negatieve tweedehandscijfers in mei, en dit in tegenstelling tot de sterke prestaties in de afgelopen maanden: alle categorieën dalen ten opzichte van 2019 – zelfs de motorfietsen! Voor wat nieuwe voertuigen betreft spelen productie- en leveringsproblemen mee in het negatieve resultaat maar het lijkt er nu ook op dat de tweedehandsmarkt verzadigd raakt. Het wordt nu uitkijken naar juni, een maand waarin traditioneel veel tweedehandswagens worden aangekocht met het oog op de nakende zomervakantie.”

    Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

    Inschrijvingen speed pedelecs stijgen in mei licht ten opzichte van mei 2020 (+3,3 %) maar liggen ver achter t.o.v. mei 2019

    Na zeer sterkte prestaties in maart en april, vallen de inschrijvingen van speed pedelecs in mei terug op een niveau dat net boven dat van mei 2020 ligt (+3,3 %). Aangezien de fietshandels vorig jaar in mei nog deels gesloten waren, kijken we ook naar de cijfers van mei 2019 en dan zien we een sterke daling met -23,9 %. Toch blijft de balans over de eerste 5 maanden positief met een stijging van +31,2 % ten opzichte van 2020 en van +0,5 % ten opzichte van 2019. Alle provincies doen het duidelijk beter dan vorig jaar met procentueel zeer sterke stijgingen in enkele Waalse provincies. Leasing is sterk in opmars.

    Meer info TRAXIO

    07-06-2021 om 20:47 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerkjes in de Alpen zijn stevig gebouwd
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    07-06-2021 om 20:39 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Giottiline met alles er op en er aan

    Giottiline,

    Voor dit jaar worden weer meer kampeerauto’s aangeboden met alles erop en eraan. Giottiline T37S behoort tot die groep. Gebouwd als een halfintegrale kampeerauto op een Citroen basisvoertuig met een 140 `Pk sterke dieselmotor.

    Hij is 7,5 m lang, heeft enkele bedden en een ruime badkamer. Dak, wanden en bodem hebben hagelbestendige buitenbeplating. Voor een mooi effect tussen de 16 duim banden heeft hij licht metalen velgen en een sierlijk koetswerk decoratie gepaard aan een metallic kleurige stuurcabine. Een dakvenster boven de stuurcabine brengt veel licht in het interieur. Bij avond heeft men een gezellige sfeerverlichting en een sterk licht boven de tafel en de zitgroep. Bijna rondom zijn bovenkasten met witte licht gebogen deuren.

    We gaan de lange lijst aan toebehoren waarin een TV antenne, vlakscherm TV, 100 Watt zonnepaneel, navigatie systeem en nog veel meer niet vermelden. Misschien interessant om weten is dat ook een winterpakket met een Truma C met elektrische verwarmingselement voorzien is. Omdat al die opties meer gewicht veroorzaken is aan de achteras een luchtveersysteem gemonteerd en krijgt hij een MTM van 3.850 kg. Dat vertaalt zich natuurlijk in een rijbewijs C voor de chauffeur.





    04-06-2021 om 20:11 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooie voorgevel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    04-06-2021 om 20:08 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn BOB is top

    Wil je dit EK pas echt scoren?
    Kies dan een BOB!
    EK voetbal centraal in de nieuwe BOB-campagne

    Tijdens de wereldbeker van 2018 verdubbelde het aantal letselongevallen na de matchen van de Rode Duivels. Vooral overmatig drankgebruik van sommige bestuurders achter het stuur was de oorzaak. Met die wetenschap richt de BOB-campagne zich deze zomer in eerste instantie op het Europees Kampioenschap voetbal. Om tot de verbeelding te spreken, worden beelden van verkeersongevallen gecombineerd met echt voetbalcommentaar van Frank Raes en Filip Joos om duidelijk te maken dat drinken en rijden combineren gevaarlijk is. De slogan van de campagne geeft zoals steeds een positieve boodschap: ‘Mijn BOB is top”.
     

    Nieuwe campagne: ‘Mijn BOB is top’.

    Dit jaar start de BOB-campagne na een periode met zeer strenge gezondheidsmaatregelen. De heropstart van de horeca, het feit dat je terug samen dingen kan doen met vrienden en familie en het EK voetbal zijn allemaal potentiële momenten om feest te vieren. Het is daarom meer dan ooit nodig volgens  vzw Belgische Brouwers, Assuralia en Vias institute om een BOB-campagne te organiseren. Die wordt trouwens ondersteund door alle regio’s, de federale en de lokale politie.

    Euforie en…ongevallen na voetbalwedstrijden

    Een analyse van Vias institute toont aan dat in de uren na de wedstrijden van de Rode Duivels op het WK voetbal van 2018 het aantal ongevallen verdubbelde. De euforie en de feestroes van sommige bestuurders spelen daarbij zeker een rol. Nog een andere vaststelling is dat er zowel voor als na de matchen meer bestuurders onder invloed rondreden. Zo is bij 16% van de ongevallen in het uur voor een wedstrijd van de Rode Duivels de bestuurder onder invloed, ten opzichte van 5% op een soortgelijke dag zonder match.  In het uur na de wedstrijd blaast maar liefst 19% van de bestuurders na een ongeval positief, ten opzichte  van 11% in soortgelijke dagen zonder wedstrijd.

    Bob 2.0: weg van de platgetreden paden

    Na 25 jaar is BOB een door iedereen gekend concept. Om actueel te blijven, is het nodig om af en toe de platgetreden paden te verlaten en wat gedurfder uit de hoek te komen. De campagnespot wil daarom dit jaar het grote publiek sensibiliseren met beelden van echte verkeersongevallen in combinatie met voetbalcommentaar van Frank Raes en Filip Joos. Die mix lijkt op het eerste zicht humoristisch, maar maakt de problematiek toch heel erg duidelijk. Het drukt de kijker met de neus op de feiten: rijden en alcohol drinken, gaan niet samen.

    Beide commentatoren schaarden zich meteen en volmondig achter het initiatief:


    Frank Raes: “De feestroes en uitbarsting van vreugde na een overwinning van de Rode Duivels kunnen overweldigend en begeesterend zijn, met niets te vergelijken. Maar die bedwelmende euforie valt in het niets als dronken supporters verkeersongevallen veroorzaken. Daarom steun ik deze BOB-campagne zodat we met zijn allen het EK nog lang zullen herinneren en wel om de juiste reden!’’

    Filip Joos: “Ik steun de campagne omdat geen enkele voetbalwedstrijd ter wereld ook maar een verkeersdode waard is. Liever een exit van de Duivels na de eerste ronde en nul verkeersdoden dan EK- winst die tot een zegedronken ongeval met dodelijke afloop leidt.”

     

    Beide commentatoren schaarden zich meteen en volmondig achter het initiatief:


    Frank Raes: “De feestroes en uitbarsting van vreugde na een overwinning van de Rode Duivels kunnen overweldigend en begeesterend zijn, met niets te vergelijken. Maar die bedwelmende euforie valt in het niets als dronken supporters verkeersongevallen veroorzaken. Daarom steun ik deze BOB-campagne zodat we met zijn allen het EK nog lang zullen herinneren en wel om de juiste reden!’’

    Filip Joos: “Ik steun de campagne omdat geen enkele voetbalwedstrijd ter wereld ook maar een verkeersdode waard is. Liever een exit van de Duivels na de eerste ronde en nul verkeersdoden dan EK- winst die tot een zegedronken ongeval met dodelijke afloop leidt.”

    Deze spot zal trouwens te zien zijn via de sociale media, Sporza en de RTBF.

    Ook de Koninklijke Belgische Voetbalbond steunt de actie, CEO Peter Bossaert: “We hebben fantastische supporters. Ze zijn de steun en toeverlaat van onze Rode Duivels. Hopelijk kunnen we straks samen met hen  genieten van grootse sportmomenten. Maar hoe mooi het ook wordt, we houden het graag veilig. Niet alleen op het vlak van Covid-19, maar ook op de weg. Onze oproep:   supporter   zo   hard   voor   ons   als   je   kan,   maar   hou   het   veilig."



    Een wedstrijd om barbecues te winnen

    Om zoveel mogelijk mensen te enthousiasmeren, is er ook een wedstrijd met mooie prijzen (BBQ set, BOB-gadgets). Om deel te nemen moet je op de sociale media een foto of filmpje plaatsen die jouw BOB duidelijk in de kijker zet met de hashtag #mijnBOBisTOP. De origineelste foto’s en filmpjes vallen in de prijzen.

     

     

    Alcohol achter het stuur: nog altijd elke twee uur een ongeval!

    Sinds 2016 is het aantal ongevallen met een bestuurder stabiel gebleven en schommelt rond de 4200 per jaar, ofwel 1 ongeveer elke twee uur. In die ongevallen zijn er gemiddeld 5400 gewonden. Op langere termijn stellen we wel een verbetering vast. Het aantal ongevallen met een  bestuurder onder invloed is gedaald met 20% in vergelijking met 10 jaar geleden. Het aantal positieve blaastesten na een ongeval is gedaald van 11 naar 9%. In 2020 is het aantal ongevallen wel fors gedaald (2922 ongevallen) maar dat komt voor het grootste deel door de coronamaatregelen zoals de avondklok,  de sluiting van de horeca en de annulatie van bijna alle evenementen.

    Vooral een probleem bij de mannen.

    Hoewel bij 31% van de letselongevallen een vrouw betrokken is, maken ze maar 19% uit van de bestuurders onder invloed na een ongeval. Dat wil zeggen dat wanneer er bij een ongeval alcohol in het spel  is, dat in 4 op de 5 gevallen een man achter het stuur zat.

    Niet alleen ‘s nachts

    De laatste gedragsmeting over alcohol door Vias toont dat het percentage positieve bestuurders ‘s nachts het hoogst ligt: 10,7% tijdens weeknachten en 12,6% tijdens weekendnachten. Overdag ligt het percentage veel lager: 0,4% tijdens weekdagen en 1,2% tijdens weekenddagen.
    Het verkeer is overdag natuurlijk wel drukker en er gebeuren ook meer ongevallen. In totaal gebeuren er daarom meer ongevallen met een bestuurder onder invloed tijdens weekdagen (1427), dan tijdens weekendnachten (1117). Dat toont de noodzaak om op elk moment van de dag controles uit te voeren, dus ook tijdens de dag.

    Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet: "Deze zomer kunnen we eindelijk opnieuw genieten van gezellige momenten met vrienden en familie. Dat hebben we allemaal echt nodig! Ik neem aan dat veel mensen, net als ik, gaan supporteren voor de Rode Duivels. Om die momenten optimaal te beleven, lanceer ik samen met Vias institute en de sponsors de nieuwe campagne "Mijn Bob is Top". Ons doel is dat dit Europees Kampioenschap dankzij alle Bobs een echt feest wordt voor iedereen. Scoren kunnen we enkel samen, als een team van 11 miljoen. Bob zijn, dat is een reflex van vriendschap en verantwoordelijkheid, om veilig te feesten."

    Koen Ricour, directeur Federale Wegpolitie: "BOB is een partnership om te strijden tegen alcohol achter het stuur en zo de verkeersveiligheid te verbeteren. Voor de Federale Wegpolitie is verkeersveiligheid onze hoofddoelstelling. We zijn fier om één van de partners te zijn van de campagne. We blijven erover waken dat onze wegen veiliger worden en we blijven alle weggebruikers wijzen op hun verantwoordelijkheid in het verkeer.”

    Bart Van Thienen, Korpschef Lokale Politiezone Aarschot en Co-voorzitter Centrex Verkeer:”De vrijheid om te bewegen in een veilige en leefbare omgeving is iedereen terecht zeer genegen en het hoofddoel van verkeershandhaving. We zijn zeer voorzichtig en risico-avers over onder andere de neveneffecten van vaccins, maar staan in verhouding nog te weinig stil bij de neveneffecten van alcohol en drugs achter het stuur. Het is al een hele sinecure om het verkeer in nuchtere toestand zonder ongevallen en gewonden of doden te laten verlopen, laat staan dat dit voldoende veilig zou lukken met een glas te veel op. Met de BOB-campagne blijft politie streven naar leefbare en veilige wegen voor iedereen." 

    Download hier het beeldmateriaal: https://www.dropbox.com/sh/y6nlf9c3edx96ao/AADP9739jkDnkeJjqTF2UfJla?dl=0 

     

     

     











    03-06-2021 om 21:23 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede raad voor u vertrekt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Vertrek veilig op zomervakantie en laat tijdig je auto nazien op 10 essentiële punten!

    Voor het tweede opeenvolgende jaar zullen heel wat landgenoten deze zomer veeleer met de auto of kampeerauto op reis vertrekken en binnen Europa rondrijden dan met het vliegtuig naar verre bestemmingen te vertrekken. Het is daarbij van groot belang om de wagen in de garage goed te laten nazien of een onderhoud te laten uitvoeren vooraleer te vertrekken. Zeker omdat heel veel zwerfauto’s het afgelopen jaar maar weinig hebben gereden.

    Vorig jaar zijn veel minder mensen met het vliegtuig vertrokken op zomervakantie. De auto – en in mindere mate ook de kampeerauto’s – waren de grote reisfavorieten. Voor dit jaar verwachten we dezelfde tendens. Maar de meeste wagens hebben veel stilgestaan en minder gereden dan normaal. Dat kan problemen veroorzaken aan heel wat onderdelen zoals batterijen, banden, ruitenwissers, allerlei vloeistoffen tot zelfs de roetfilter. Aangezien je op vakantie behoorlijk wat kilometers aflegt in vaak warme omstandigheden is het echt nodig om je wagen preventief te laten nazien of een onderhoud te laten uitvoeren vooraleer op vakantie te vertrekken. Dat is belangrijk vanuit veiligheids- en ecologisch standpunt. Bovendien wil je op vakantie niet in panne vallen. TRAXIO heeft daarom een “10 om te laten nazien”-lijstje opgesteld voor een veiligheidscheck die je kan laten doen door je garagist, die daarnaast eventueel ook de nodige software-updates zal doorvoeren.

    10 om te laten nazien

    1. Banden: algemene staat, profieldiepte, bandendruk - eventueel ook controle van de schokdempers;
    2. Remmen en remvloeistof: de staat van remblokken en remschrijven, controle van het remvloeistofniveau;
    3. Lichten en richtingaanwijzers: werking en afstelling controleren;
    4. Ruiten: controle op barstjes of sterretjes door steenslag – licht beschadigde ruiten kunnen bij warm weer plots scheuren wanneer de airco wordt ingeschakeld;
    5. Ruitenwissers en ruitensproeiervloeistof: gebruik in de zomer sproeivloeistof waarmee insecten gemakkelijk worden verwijderd van de voorruit;
    6. Koelvloeistof: controle van het niveau en nazicht op mogelijke lekken van het koelsysteem;
    7. Batterij: bij zomerse temperaturen wordt de batterij hard belast, dus controle van de staat (en eventueel van de alternator);
    8. Airconditioning: nazicht, desgewenst filter vervangen en gas bijvullen;
    9. Roetfilter: controle van de staat en van het AdBlue-niveau
    10. Trekhaak, stekker en fietsrek, dakkoffer: controle van de algemene staat en de bevestigingspunten. Laat desgewenst monteren door je garagist of toebehorenspecialist.
    11. Meer info:TRAXIO

     

    01-06-2021 om 19:52 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rijbewijs voor meer als 3,5 ton kampeerauto's??????

    EMHC PERSBERICHT

    Binnenkort autorijbewijs voor kampeerauto’s tot 4,25 ton?

    Brede steun voor het EMHC-idee

    De Euro Motorhome Club (EMHC), de oudste en grootste zwerfautoclub van Duitsland, beschrijft de onlangs afgesloten hoorzitting over de wijziging van de EU-rijbewijsrichtlijn, die kampeerautobestuurders in de toekomst in staat moet stellen om auto's van klasse B tot 4,25 ton te hebben momenteel is het B-rijbewijs beperkt tot voertuigen tot 3,5 ton. Met de verhoging van de limiet naar 4,25 ton zou een oude eis van de EMHC werkelijkheid worden: in 2011 startte de club haar “Aktion 4,25”, waarin precies deze eis werd gesteld. De EMHC had hiervoor duizenden steunhandtekeningen verzameld bij de kampeerauto gebruikers.

    Als quasi-uitvinder van het nieuwe doelmerk is het EMHC verheugd dat er nu brede steun is voor haar initiatief in heel Europa. Dat was niet altijd het geval: toen de Euro Motorhome Club in 2011 het onderwerp rijbewijzen in de publieke discussie bracht, verwierp de Duitse vereniging van kampeerautofabrikanten CIVD (voorheen VDWH) het initiatief als "zinloos".

    Intussen is dat fundamenteel veranderd: Europa's grootste autoclub, ADAC, en zijn Oostenrijkse equivalent, ÖAMTC, pleitten voor het verhogen van de 3,5 ton limiet voor kampeerauto’s naar de Europese Unie, net als Europa's grootste zwerfautoclub, de Nederlandse NKC, de Deense AutoCamperRådet, de Oostenrijkse Camping Club (ÖCC) of de dealerverenigingen DCHV (Duitsland) en Assocamp (Italië). De Europese kampeerautofabrikanten sloten zich ook aan bij de oproep voor een nieuwe limiet van 4,25 ton via hun overkoepelende organisatie ECF. Naast de EMHC voerden ook de Reisemobil Union (RU) en het Duitse Caravaning Institute (DCI) campagne voor de EU-vlag om de rijbewijswetgeving te wijzigen. Met succes: van de precies 2213 reacties aan de Europese Commissie over de herziening van de rijbewijswet gingen er meer dan 2000 over de kampeerauto regelgeving. Ruim 99 procent (!) Van hen eiste dat de autorijbewijsgrens voor kampeerauto’s zou worden verhoogd naar minimaal 4,25 ton. Naast een aantal belangen-, auto- en consumentenverenigingen kwamen ook veel kampeerautoliefhebbers direct in de

    hoorzitting van een maand voor de Europese Commissie.

    Wat het EMHC bekritiseerde sinds de laatste uitgebreide wijziging in de rijbewijswet in 1999, is allang uitgekomen: dat de starre gewichtslimiet het voor nieuwkomers moeilijk maakt om toegang te krijgen tot de wereld van kampeerauto’s. Het EMHC bekritiseerde ook het feit dat chauffeurs sinds 1999 de dure C1- of C-vrachtwagenrijbewijzen moesten halen, die bedoeld waren voor het goederenverkeer, als ze een voertuig van meer dan 3,5 ton wilden besturen. Hierdoor worden nieuwe bestuurders duidelijk benadeeld ten opzichte van degenen die nog een oud rijbewijs klasse 3 (C1E) hebben. Hiermee kunnen voertuigen tot 7,5 ton worden bestuurd.

    Daarnaast wilde de EMHC met haar “Aktion 4.25” bereiken dat een aantal kampeerauto’s van de 3,5-tons klasse die nu overbelast zijn weer legaal gebruikt kunnen worden. Omdat veel kampeerauto’s inmiddels de grens van 3,5 ton hebben overschreden omdat veiligheidscomponenten zoals ABS, ESP, sterkere remmen, betere kreukelzones, uitlaatgasreinigingssystemen, elektronische componenten en prestatiegerichte motoren standaard zijn en omdat de gebruikelijke comfortuitrusting (zonwering, zonne-energie) panelen, airconditioning, satellietsystemen, luchtvering, krikken, extra batterijen, enz.) zetten de gewichtsbalans onder druk. Als gevolg hiervan zijn de campers in de loop der jaren zwaarder geworden - maar over het algemeen zijn ze ook veel veiliger en net zo gemakkelijk te besturen als een auto.

    Het feit dat de Europese Commissie tot nu toe alleen een verhoging van het rijbewijsgewicht boven 3,5 ton heeft geaccepteerd met het B-rijbewijs als het extra gewicht wordt veroorzaakt door alternatieve aandrijvingen (dwz elektromotoren en batterijen) is vanuit het standpunt van de EMHC niet gepast. weergave: Indien u met het B-rijbewijs probleemloos een elektrisch voertuig mag besturen, dan moet dit ook gelden voor voertuigen met moderne dieselmotoren. Al het andere is "discriminerend" vanuit het standpunt van het EMHC.

    Na de meer dan eenduidige feedback aan de EU hoopt EMHC-voorzitter Dieter Steinacker "dat de uitbreiding van het autorijbewijs naar 4,25 ton, waar we al tien jaar om vragen, eindelijk en snel werkelijkheid zal worden."

    Nu ligt de bal in de politiek: de Europese Commissie komt naar verwachting eind 2021 met een voorstel voor een nieuwe Europese rijbewijswet, dat naar de Raad gaat.

    Ronde van Europese regeringsleiders. De Raad moet het Europees Parlement raadplegen voordat de wet in werking kan treden.

    Als alles volgens plan verloopt, zou de lang gevraagde 4,25-tons regeling voor kampeerauto’s eind 2022 of begin 2023 werkelijkheid kunnen worden.

    Meer info: Joachim Sterz, Rieslingstraße 4, D-67454 Haßloch

    TEL +49 151 2062 1000

    MAIL sterz@sterz-media.de

     

    30-05-2021 om 21:10 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer als 3,5 ton
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    30-05-2021 om 21:07 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!