Inschrijvingen speed pedelecs krijgen in juni een stevige opdoffer
De inschrijvingen van speed pedelecs verlopen erg atypisch in 2021 met een curve die bijna het omgekeerde is van een normaal jaar (2019): de matige start van het jaar werd gevolgd door heel positieve prestaties in maart en april, waarna mei veel lager uitkwam dan normaal. Om nu in juni terug wat te herpakken ten opzichte van 2019: toch was juni was een slechte maand. Gelukkig is de balans over het eerste halfjaar wel licht positief met een stijging van +13,8 % ten opzichte van 2020 en een beperkte terugval van -1,8 % ten opzichte van 2019. Op Namen na, doen alle provincies het beter dan vorig jaar met procentueel erg sterke stijgingen in enkele Waalse provincies. Leasing is sterk in opmars.
“Het aantal inschrijvingen ligt met 1.187 eenheden -28,7% lager dan in juni 2020, toen er na de lockdown sprake was van een ware stormloop op de fietshandels die een hele zomer lang bleef duren. Ten opzichte van 2019 liggen de inschrijvingen van juni -11,0 % lager. Gelukkig blijft de schade heel beperkt wanneer we kijken naar het eerste halfjaar : -1,8 %, met 6.531 verkochte eenheden ten opzichte van 6.633 exemplaren in de eerste zes maanden van 2019,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “We zien dit jaar een bijna omgekeerde verkoopcurve ten opzichte van een normaal jaar, met een sterke stijging in maart-april en een terugval in mei-juni, hoewel de files in de twee laatste maanden terug waren van weggeweest. Dat zou de verkoop en inschrijvingen van speed pedelecs moeten stimuleren, maar nu zien we dus een omgekeerd fenomeen. Misschien heeft het kwakkelende weer een negatieve invloed – uitkijken dus wat de rest van de zomer ons zal brengen.”
Fendt heeft niet de gewoonte om ieder jaar serieuze veranderingen aan zijn caravans door te voeren. Voor de klant is het een positief punt want zijn vakantiehuisje op wielen houdt lang zijn waarde.
Voor 2022 heeft de fabrikant uit Mertingen weer een aantal kleine veranderingen of verbeteringen doorgevoerd. Alleen de Diamant kreeg een beetje veranderd uiterlijk.
Enkele van de kleine wijzigingen
Zo staat de afvaltank in de disselkoffer en is de dissel geoptimaliseerd. Binnen zijn de winterstand rugleuningen wat hertekend en beschermen beter tegen de koude, voorkomen condentie, de cirkulatie van de warme lucht verloopt beter in het interieur. In de ruime zitgroepen is de bekleding van een betere kwaliteit. Bij de Diamant kan men zelfs een lederen bekleding bekomen. De bovenkasten zijn goed doordacht hebben nu robuuste scharnieren. Voor de hoogwaardige meubelconstructies heeft men gelaagd multiplex gebruikt. Voor zalige nachten zijn de lattenbodems met permanent elastische knikbrug en hardheidsaanpassing gemaakt. Tot slot heeft men overal aangepast LED verlichting. Toch de moeite om een Fendt caravan eens van nabij te bekijken want er zijn nog veel meer van die kleine soms nuttige dingen veranderd voor het komende modellenjaar 2022.
Saffier
De metgezel voor de perfecte vakantie.
De saffier is de intrede in de Fendt caravan wereld. Ook in het seizoen 2022 zal de saffier met zijn kenmerken opnieuw een zeer aantrekkelijke keuze zijn voor gezinnen en kampeerders die de voor de hand liggende sterke punten van de saffier waarderen. Met de saffier zijn er zes moderne en functionele indelingen dus vrije tijd, zoals het hoort is ontspannend.
Enkele aanpassingen voor 2022
nieuwe luifellamp met verschillende schakelbare verlichtingsscenario's
Het nieuwe Saphire-assortiment bestaat uit 6 modellen, waarvan er twee aantrekkelijke "stapelbedvarianten" zijn
Afhankelijk van de indeling zijn er verschillende wasruimtevarianten
Kledingkast in de slaapkamer (afhankelijk van het model)
hoogwaardige koelkasten, e.B. 133 liter slanke toren of 98 liter koelkast, aan beide zijden te openen (afhankelijk van het model)
comfortabele, robuuste verenmatrassen in eenpersoons- en Franse bedden
In de 495 SKM is de ladder op het stapelbed gemaakt van aluminium
Bianco
Moderne caravans voor elke behoefte.
De Bianco-serie krijgt in het seizoen 2022 een groot aantal nieuwe modellen met zeer aantrekkelijke en interessante plattegronden. Een Bianco Selection 550 SKM, een Bianco Activ 465 SFH, een Bianco Activ 550 SD en een Bianco Activ 560 SKM zijn opgenomen in het programma.
De Bianco Selection 550 SKM biedt een ouder tweepersoonsbed dat in de lengterichting in de boeg is geïnstalleerd, een grote zithoek in het midden van het voertuig, tegenover de keuken en in de achterste stapelbedden met de lengte over de hele caravanbreedte, evenals een comfortabele badkamer / wc-ruimte.
Bekend van de opaal van vorig jaar is de indeling van de nieuwe Bianco Activ 465 SFH. In de boeg is een grote zitgroep geïntegreerd en achterin is een frans bed in de lengterichting geplaatst. De Fridge Slim Tower is in het midden van het voertuig geplaatst in de nieuwe centrale meubelmodule, zodat deze zowel vanuit het interieur van het voertuig als van buitenaf via de toegangsdeur kan worden geopend. Een optionele tv kan ook worden gemonteerd op dit modulaire meubilair, waardoor comfortabele televisie in de woonkamer en in het slaapgedeelte mogelijk is.
Met de Bianco Activ 550 SD valt de achterste wasruimte op over de gehele breedte van het voertuig. Een geïntegreerde aparte douche zal hier veel liefhebbers vinden. In de boeg nodigt een grote zitgroep u uit om te blijven hangen en in het midden van het voertuig wordt een Frans bed aan de zijkant geplaatst. Ook in dit model wordt gebruik gemaakt van het nieuwe multifunctionele centrale meubilair met koelkast en tv-ruimte.
Het model 560 SKM is al enkele jaren een succesvol onderdeel van de Saphir serie. Deze indeling vindt nu ook zijn weg naar de Bianco-serie. Met een kleine maar subtiele verandering. Terwijl het S 5004 gasverwarmingssysteem van TRUMA in de Saphir is geïnstalleerd, maakt de Bianco Activ 560 SKM gebruik van de TRUMA Combi 6-kachel en zo krijgt de kledingkast in de kinderkamer opslagruimte en bruikbare ruimte. Daarnaast zijn voor de standaard douche nu ook 10 ltr. warm water beschikbaar.
Met de Bianco vormen 15 indelingen als Bianco Activ of Bianco Selection de basis voor een breed scala aan camperwensen.
Bianco is erkenbaar aan het nieuw exterieurontwerp.
TENDENZA
Moderne woonconcepten in aantrekkelijke indelingen.
Nog steeds erg trendy! De Tendenza 2022 ondergaat een lichte modelverzorging en zal in 2022 weer een sensatie en stralende camperogen veroorzaken met de bekende modellen. Bij Fendt is de Tendenza gewoonlijk het type waar voorzichtig de eerste vernieuwingen worden aan uitgevoerd, met het oog op het publiek wat men er van denkt. De Tendenza wordt aangeboden in vier overtuigende indelingen voor designliefhebbers.
Langs buiten zien we nieuwe voortentlamp met verschillende schakelbare lichtscenario's.Binnen zien we tussen de vele kleine verbeteringen voor volgend jaar een TRUMA gasverwarming Combi 4 of Combi 6 (650 SFD) met digitaal bedieningspaneel CP plus iNet klaar met recirculerende luchtverdeling en geïntegreerde warmwaterboiler (inhoud 10 liter) en iNet Box voor het regelen van de verwarming via de Truma app.
Opaal
Vakantietijd met comfort plus.
Met de Opaal komen we al in een hogere klasse caravan, de Opal heeft geboeid talloze klanten in Europa voor vele jaren. Met detail veranderingen en nieuwe stoffen werelden, de opaal zal weer overtuigen in het seizoen 2022. Vijf interessante indelingen in combinatie met hoogwaardige materialen en speciale ontwerpoplossingen ronden dit luxe klasse programma af.
Voor 2022 is hij alvast herkenbaar langs buiten aan de licht metalen velgen in zilverlook en wie een beetje aandachtig kijkt ziet ook de nieuwe voortentlamp met verschillende schakelbare lichtscenario’s
Binnen omvat het nieuwe Opal-programma 5 indelingen, waaronder een met een L-keuken (560 SRF) en een met stapelbed (515 SKF) De kledingkast in de slaapkamer is afhankelijk van het model. Net zoals de Tendenza heeft de Opaal ook een TRUMA gasverwarming Combi 4 of Combi 6 (afhankelijk van het model) met digitaal bedieningspaneel CP plus iNet klaar met recirculerende luchtverdeling en geïntegreerde warmwaterboiler (inhoud 10 liter) en iNet Box voor het regelen van de verwarming via de TRUMA app. De onrechtstreekse verlichting boven de dakbergingskasten is nieuw.
Diamant
Het juweel in de Fendt caravan luxe klasse.
Vorig jaar volledig vernieuwd, overtuigde de luxe diamantserie. In het seizoen 2022 wordt een nieuwe indeling in het programma geïntegreerd. De Diamond 650 SGD. De tandemas heeft een ruime en volledig uitgeruste centrale wasruimte met geïntegreerde aparte douche. Een ruime ronde zitgroep in de boeg met aangrenzende ladekast, evenals een tv-ruimte en koelkast Slim Tower voor de centrale wasruimte ronden de woonkamer harmonieus af. Tegenover is een grote keuken met aparte gootsteen en oven. Daarna wordt een grote kledingkast geplaatst als overgang naar de eenpersoonsbedden. Dit resulteerde in een tandemas die alles bevat wat je maar kunt wensen voor een luxe kampeervakantie. In de Diamant wordt deze droomcaravan nu aangeboden voor het seizoen 2022. Drie indelingen inspireren met hun stijlvolle design.
De buitenkant werd in een nieuw kleedje gezet waar bijzonder de zwart gepolijste velgen in het oog vallen. De nieuwe voortentlamp met verschillende schakelbare lichtscenario’s werd hier ook gemonteerd. Aangezien de reizigers steeds groter worden werd de stahoogte van de 3 nieuwe indelingen verhoogd tot 1,98 m .In het dak heeft de fabrikant een uit de kluiten gewassen dakluik gemonteerd met LED verlichting voor een centrale verlichting bij duisternis. Van de gelegenheid heeft men gebruik gemaakt om de keuken achterwandbekleding in glaslook en verlicht te installeren. Winterkampeerders zullen zeker de vloertemperatuurregeling, in het getemperde gebied, met elektronische automatische uitschakeling waarderen. Voor een aantal bewoners is het verlaagd instapniveau met instaptapijt zeker nuttig. Het neusje van de zalm is de optioneel hoogwaardige originele lederen uitrusting "Zingst"
Inschrijvingen eerste semester rampzalig voor nieuwe voertuigen, maar nog steeds positief voor occasies.
Vorig jaar waren de garages in juni voor het eerst na de lockdown opnieuw een volledige maand open. Toen was er een grote vraag naar nieuwe wagens en motorfietsen evenals naar tweedehandse auto’s en moto’s. Auto’s konden nog uit stock worden geleverd – er was zelfs een heel grote voorraad nieuwe wagens – en tweedehandswagens kenden een ‘boom’. Een jaar later ziet het landschap er helemaal anders uit: productieproblemen (o.a. door chiptekorten) hinderen de aanvoer van nieuwe wagens en occasies doen het nog goed maar lijken stilaan over hun hoogtepunt heen. De gecumuleerde cijfers over de eerste zes maanden blijven gelukkig positief ten opzichte van 2020, maar in vergelijking met 2019 blijft de nieuwmarkt ver achter (behalve motorfietsen en trucks +12 T) terwijl de occasiemarkt gelukkig licht positief blijft – met een uitschieter voor de occasie motorfietsen (+22 %). Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “In juni 2020 waren de garages voor het eerst opnieuw een volledige maand open, met – dank zij stevige promotie-acties - een rush op nieuwe stockwagens en een grote interesse in tweedehandse voertuigen. In juni 2021 krijgen - op de motorfietsen na - alle categorieën nieuwe voertuigen stevige klappen ten opzichte van zowel juni 2020 als juni 2019. De tweedehandsvoertuigen deden het in juni 2021 bijna allemaal beter dan in juni 2019 maar verliezen t.o.v. juni 2020. Wanneer we de gecumuleerde cijfers over de eerste zes maand erbij nemen dan zien we enerzijds (bijna) overal stijgingen ten opzichte van rampjaar 2020, maar ook dat de inschrijvingen van nieuwe voertuigen rampzalig blijven achterlopen op 2019: -24,5% voor nieuwe wagens tot -45,5 % voor nieuwe trekkers. Enkel de nieuwe motorfietsen houden een status quo. Deze cijfers zijn zorgwekkend voor de hele sector en iedereen hoopt dat de productie- en toeleveringsproblemen snel achter de rug zijn zodat de inschrijvingen terug kunnen aantrekken naar een aanvaardbaar niveau, zeker nu de tweedehandsmarkt op de terugweg is met nog slechts een beperkte voorsprong ten opzichte van 2019. Behalve dan voor de occasie moto’s die hoge toppen blijven scheren.”
LMC start het nieuwe seizoen met een heldere vormentaal, moderne ontwerpen en past daarbij ook de externe communicatie aan. Het huisstijlontwerp is fundamenteel herzien en de identiteit is consequent aangescherpt. Het nieuwe logo als middelpunt en symbool staat voor de voortdurende merkwaarden kwaliteit, levensduur, waarde en veiligheid. Geconstrueerd als een zelfstandig merk, weerspiegelt het de nuchtere houding en de gestructureerde manier van leven van de doelgroep met sterke lijnen en hoge rechte lijnen, waarbij de nadruk ligt op kwaliteit, veiligheid en functionaliteit. Het nieuwe logo maakt indruk met veel helderheid en présence, is fris, tijdloos en modern.
LMC
LMC caravans.
In elke prijsklasse voor elke leeftijdsgroep start LMC het nieuwe modellen jaar 2022 met vijf nieuwe indelingen en verfijning van de afwerking
Van de Sassino in het voordelige instapsegment tot de hogere middenklasse met de Exquisite VIP: met in totaal zes caravan reeksen heeft LMC een breed assortiment qua uitrusting, comfort en design. Voor het modeljaar 2022 hebben de Sassenbergers vijf nieuwe, slim doordachte indelingen aan hun productportfolio toegevoegd en ook enkele reeksen verfijnd.
Populaire reeks op instapniveau
Voor velen is de Sassino vaak de eerste caravan waarmee caravan nieuwkomers zich in de grote wereld van mobiel reizen kunnen wagen. Vooral jonge gezinnen vertrouwen op de modellen van het instapprogramma 'Made in Sassenberg', die beginnen met prijzen vanaf 13.900 euro en afhankelijk van de indeling tot zes bedden bieden.
In het modeljaar 2022 toont LMC drie nieuwe, spannende Sassino-versies, die allemaal verschillende USP's hebben. Kiest u voor de 6,25 meter lange Sassino 390 K, dan kunt u zich verheugen op extra kinderbedjes achterin, een grote garage achterin en een ruime zithoek met een flexibel bed. Een achterkeuken met raam, een serviceluik voor het laden en een dressoir voor gemakkelijke toegang tot het bed is wat je aantreft als je de 6,18 meter lange Sassino 430 D binnenstapt. De langste van het nieuwe trio is de Sassino 450 D met 7,08 meter - voldoende ruimte voor onder meer een achterkeuken met koelkast, ramen en grote kledingkasten.
Indrukwekkend ruimtegevoel
Grote luxe, enorm veel ruimte, hoogwaardige materialen, stoffen en oppervlakken: de LMC Exquisite VIP is gebouwd voor de hoogste eisen met totale lengtes van 8,43 tot 9,42 meter, pure extravagantie voor de caravan. In combinatie met zijn gemiddelde breedte van 2,52 meter creëert het een onvergelijkbaar ruimtegevoel. Lederlook bekleding, rondom comfortabele bedden met in hoogte verstelbaar hoofdbord door middel van gasdrukdempers en indirecte verlichting behoren tot de standaarduitrusting van het luxe voertuig, waarvan de binnenwanden zijn gedecoreerd met stijlvol meubilair. Extravagante stickers en lakwerk benadrukken de hoge mate van exclusiviteit aan de buitenkant. De LMC Exquisite VIP is verkrijgbaar in de vier modellen 595, 655, 685 en 695. Prijs vanaf 38.900 euro.
Hoogwaardige bekleding met een knappe kleurstelling.
De caravanspecialisten van Sassenberg hebben op alle series modelupdates uitgevoerd. Het interieurdesign de Style, Style Lift, Vivo en Musica is verder geoptimaliseerd. Alle modellen in de vier series, waaronder de Sassino, hebben een bekledingsupdate gekregen met als doel het interieur nog beter op elkaar af te stemmen. De hoogwaardige stoffering, waarmee de eindklant zijn eigen accenten kan aanbrengen door middel van decoratie en toebehoren dankzij de patroonloze en goede kleurstelling. Bij de Sassino komt het trenddesign "Silver Selection" in beeld, bij de Styl "Gray Stone" en "Blue Mountain", bij de Vivo "Gravel" en "Desert" en bij de Musica "Graphit" en "Dolomit". Daarnaast is het exterieur van de Musica vernieuwd en valt op door de exterieurstickers terug te brengen tot zwarte elementen met rode accenten.
Xnxnxnxnxnxnxnxnxnxnxnxnxnxnxnxnxnxnxnxnxnxnxnxn
Kampeerauto’s
Voor elke behoefte heeft LMC de juiste kampeerauto: de Cruisers en de Tourers
Twee sterke reeksen, één duidelijke signatuur
Doordachte indelingen, een dynamisch ontwerp, een hoog beveiligingsniveau en veel slimme oplossingen aan boord. LMC gaat het modeljaar 2022 in met twee sterke reeksen: De Cruiser, die afgelopen zomer voor het eerst aan het publiek werd gepresenteerd, krijgt nu een uitgebreidere standaarduitrusting en is gebouwd op het nieuwe Fiat Ducato Series 8 chassis. Aan de buitenkant is de Cruiser nu ook voorzien van de typische LMC achterlichtdrager en past samen met de geoptimaliseerde stickers nog beter in het familiedesign. Het grote nieuwe hoogtepunt bij LMC is de Tourer, die als nieuwe serie op de markt komt. “Met deze twee kampeerauto series bieden we onze potentiële klanten een perfect op elkaar afgestemde selectie die hen in staat stelt om precies het voertuig van hun keuze te filteren op basis van hun eigen eisen en wensen. De nieuwe Tourer voelt zich thuis in het lagere mainstream-segment en is gemaakt voor stellen en gezinnen, of als een voertuig van meerdere generaties om onbezorgd mobiel reizen te ervaren en te genieten. De nieuwe designstrategie is doorgevoerd in de Tourer, die door ingetogen kleuren, heldere, hoekige meubelen een aangename rust in het interieur brengt. Qua gewicht, uitrusting, functionaliteit en design bereikt de Tourer een absoluut topniveau.
Aantrekkelijk speciaal model met uitgebreide standaarduitrusting
Comfort en variabiliteit zijn erg belangrijk bij de nieuwe Cruisers. De twee geoptimaliseerde halfintegrale T 662 G en T 732 G staan voor een hoog slaapcomfort met comfortabele eenpersoonsbedden en veel opbergruimte, plus de hoge laadmogelijkheden als extra USP. In de grote garage achterin is plaats voor e-bikes of vrijetijdsuitrusting zodat u ter plaatse mobiel en actief kunt zijn. De derde in de cruiser-groep is de V 646 G, die verkrijgbaar is vanaf 60.900 euro. Een compact en mobiel toevluchtsoord dat vooral bedoeld is om de actieve jongere doelgroep aan te spreken. Qua interieur scoort het Cruiser-trio met een uitgebreide standaarduitrusting, met frisse kleuraccenten, waaronder de nieuwe, eigentijdse bekledingskleuren Light Stone en Deep Stone. Alle chromen elementen zijn vervangen door matte uitvoeringen en de kleppen zijn rechtgetrokken. Aan de buitenkant vallen de moderne achterlichtbeugels op. De speciale uitrusting omvat: LED-dagrij verlichting, verwarmde en geïsoleerde vers- en vuilwatertanks en een 6,30 meter brede, verlichte luifel.
Tweemaal vier indelingen voor alle wensen.
Als nieuwe reeks in het lagere mainstream-segment spreekt de Tourer iedereen aan die een stuk van thuis mee wil nemen op reis. Dit wordt mogelijk gemaakt door de eigentijdse sfeer met tal van slimme oplossingen van anti vingerafdruk tot glijdende wastafels. De nieuwe Tourer komt in twee vier-indelingen van de LMC-assemblagelijn. Naast de vier indelingen T 630, T 660 G, T 720 en T 730 G zijn er gelijknamige liftversies die een elektrisch bedienbaar hefbed aan boord hebben. De prijsbewuste Tourer is vooral aantrekkelijk voor gezinnen met kinderen en stellen die graag reizen en meer ruimte willen. De lichte kampeerauto heeft een coupé-ingang en biedt naar individuele ideeën verschillende hoogte punten, afhankelijk van de gekozen indeling: van de comfortabele douche in het achtergedeelte tot extra keuken opbergruimtes en de vijfde veiligheidsgordel tot de comfortabele slaapbank oplossing. In de stofferingswereld wachten de trenddesigns Moon en Mercury op de eindconsument.
“Met de LMC Innovan voegen we het productsegment kampeerauto‘s toe aan ons portfolio. De compacte afmetingen van 5,40 tot 6,40 meter zijn perfect voor kampeerliefhebbers die zowel op een spontane weekendtrip als op vakantie willen beginnen. Sassenbergers bieden drie slimme indelingen voor de nieuwe Camper Van - twee met tweepersoonsbedden achterin en één model met eenpersoonsbedden. Met prijzen vanaf 39.900 euro bevindt de Innovan zich weer in het instapsegment ondanks hoogwaardige standaarduitrusting.
Tijdloos en modern grijs
Gezellig en comfortabel voor twee, ook met een baby en door gebruik te maken van een hefdak met twee kinderen reist en woont u comfortabel in de compacte Innovan. Het interieurontwerp is minimalistisch. De kleuren: gereduceerd.
Tijdloos moderne ideeën doen hun intrede. Voor maximaal aanpassingsvermogen, want dit warme, donkerdere grijs past bij elk kleurenpalet en zet in combinatie met licht eikendecor individuele accenten. Grijs straalt een zekere rust uit. “Een rust die vakantiegangers mee op reis moeten nemen.” Op het gebied van interieurdesign scoort “de nieuwkomer” met praktische oppervlaktedecors met anti-vingerafdrukken. Het hoekige design is een statement.
Slimme oplossingen
In de badkamer harmonieert een lichtwit met de grijze tinten, slim verzonken led-spots zorgen voor een aangename verlichting. Daglicht komt door het dakluik.
Ergonomische bekleding zorgt voor maximaal comfort aan boord. De naam is programma. Doordachte oplossingen maken de Innovan van LMC tot een bijzonder voertuig: de deur van de energiebesparende compressorkoelkast is aan beide zijden voorzien van een scharnier en kan zowel links als rechts worden geopend. De universele haakrails zijn zeer praktisch in de keuken voor het ophangen van kookgerei en ander keukengerei. De geïsoleerde en verwarmde verswatertank is onder het voertuig gemonteerd en zorgt zo voor meer opbergruimte. De dieselverwarming werkt geluidsarm en emissiearm. Isofix-bevestigingen zorgen ervoor dat zelfs de allerkleinsten veilig kunnen reizen.
De nieuwe premium reeks “Made in Sassenberg” brengt alles aan boord om mobiel reizen en leven met al je zintuigen te beleven en te genieten. De LMC Exquisite VIP: dit is caravan extravagantie met een totale lengte van 8,43 tot 9,42 meter. "Met de Exquisite VIP presenteren we vier verschillende exclusieve indelinvgen waarmee we ons uitrustingsaanbod naar een nieuw luxueus niveau tillen met een gemiddelde breedte van ruim 2,50 meter.
Wie door de brede ingangsdeur de nieuwe high-class caravan betreedt, ervaart een heel bijzonder ruimtegevoel. Want naast de gemiddelde lengte is de breedte van de LMC Exquisite VIP met 2,52 meter een absoluut onderscheidend kenmerk van de nieuwkomer. Aan boord kunnen geïnteresseerden topuitrusting verwachten die hen uitnodigt om exclusief te blijven hangen en comfortabel te reizen. Van de vitrine voorzien van licht, als onderdeel van de hoogwaardige meubelen, tot lederlook bekleding en comfortabele bedden waarvan de hoofdborden in hoogte verstelbaar zijn met gasdrukdempers. De indirecte verlichting draagt bij aan de aangename sfeer in het luxe voertuig. De binnenmuren in de boeg en achtersteven zijn behouden in het meubeldecor. In de keuken staat een fornuis met oven te wachten.
Extravagante stickers en lakwerk
De 595 indeling heeft een grote koelkast van 140 liter aan boord; De drie andere indelingen zijn nog een maatje groter: de 190 liter versie van de Exquisite VIP 655, 685 en 695 wacht op eten en drinken. De vers- en vuilwatertank heeft een inhoud van 44 liter. De uitgebreide hoogwaardige standaarduitrusting omvat ook raamkozijnen inclusief rolgordijnen en betrouwbare verwarming met circulerende lucht. Van buitenaf vallen de extravagante stickers en het lakwerk op ze benadrukken de exclusiviteit. Premium front, dak (met elegante decoratieve reling) en achterzijde zijn gemaakt van gegoten GFK-onderdelen. Niet alleen de achterlichten hebben LED's, maar ook de luifel met regengoot. Het winterpakket met warmwaterverwarming is optioneel voor de serie. De LMC Exquisite VIP is verkrijgbaar bij geselecteerde verdelers vanaf 38.900 euro inclusief btw.
Provincie Antwerpen verwelkomt kampeerauto toeristen Nieuwe infoborden, Kempense campertour en 84 campergastvrije logeerplekken
Kampeerautotoerisme piekt en reizen met de camper groeide uit tot een volwaardige vakantiebeleving.
Antwerpen profileert zich steeds meer als campervriendelijke provincie.
Ze biedt logeerformules bij campings, op camperterreinen, op openbare camperparkings én campergastbedrijven.
Veertig borden bij campergastvrije overnachtingsplaatsen informeren de internationale vakantieganger over logies en toeristische aanraders.
Toerisme Provincie Antwerpen werkte ook een aantrekkelijke kampeerauto tour in de Kempen - dé Vlaamse camperregio - uit.
Mee door de coronapandemie en de stijgende belangstelling voor dichtbij vakanties is reizen met de kampeerauto vandaag een van de snelst groeiende vormen van kampeertoerisme in Vlaanderen.
In de nota ‘Campergastvrije provincie’ formuleert Toerisme Provincie een duidelijke visie en strategie rond kampeerautotoerisme. Gedeputeerde voor Toerisme Jan De Haes: “Enerzijds ondersteunen we aanbieders die kampeerauto toeristen gastvrij willen ontvangen. Zo verlenen we advies aan gemeenten die willen inzetten op campertoerisme. Daarnaast stimuleren we een gevarieerd en kwaliteitsvol aanbod voor de vakantieganger. Uiteraard waken we daarbij over de draagkracht voor de omgeving en de bewoners. Ten slotte kaderen we onze inspanningen bewust binnen de bredere promotie van het kampeertoerisme, in het bijzonder in de Kempen. ”
Vier kampeerauto formules
Het camperpubliek is heel divers: voor de ene campertoerist primeert de service, de andere opteert voor beleving en een persoonlijk onthaal.
Met een ruim en gevarieerd aanbod speelt de provincie Antwerpen daar perfect op in. De vakantieganger kiest er uit 84 campergastvrije logeerplekken en vier formules: overnachten op een camping, op een camperterrein, op een openbare kampeerauto parking of bij een campergastbedrijf.
Als een van de actiepunten binnen het relanceplan plaatst Toerisme Provincie Antwerpen 40 nieuwe, drietalige borden bij campergastvrije logeerplaatsen in de provincie. Ze informeren de binnen- en buitenlandse vakantieganger over de aanwezige voorzieningen op de locatie zelf, het camperaanbod in de buurt en de toeristische aanraders in de regio.
kampeerauto tour langs Kempentoppers
Vooral voor de ‘beginnende’ kampeerartotoerist werkte Toerisme Provincie Antwerpen een kant-en-klare Kempense campertour uit. Het traject (ca. 250 km) volgt voornamelijk minder drukke N-wegen en verbindt absolute Kempentoppers in onder meer Kalmthout, Turnhout, Kasterlee, Mol, Herentals, Westerlo en Lier. Je overnacht onderweg zowel op een camping, als op een openbare kampeerautoplaats en bij een campergastbedrijf. Een gedroomde kennismaking met dé camperregio van Vlaanderen, concludeert gedeputeerde Jan De Haes: “De Kempen vormen sowieso al de Vlaamse kampeerbestemming bij uitstek. Het vele groen, de actieve buitenbeleving en de combinatie van campings en alternatieve kampeerauto locaties beantwoordt prima aan de vrijheid die de hedendaagse campertoerist zo waardeert.”
Na een zware coronaperiode willen we dat bezoekers dit jaar opnieuw ten volle vakantie kunnen beleven, zelfs nog intenser dan voorheen. Daarom werkt Toerisme Provincie Antwerpen dit jaar met een relancebudget van 300.000 euro aan de versterking van het toeristisch aanbod, een betere ontsluiting van de toeristische producten en de verdere professionalisering van de toeristische sector.
Het relanceplan toerisme gaat uit van vijf grote projectlijnen.
1/ We zetten in op de promotie van fiets- en wandelvakanties, waarbij we bestemmingen en producten aan elkaar koppelen.
2/ We bieden belevingsvolle pop-ups aan ter promotie van de Vlaamse icoonfietsroutes.
3/ We zetten een bezoekersanalyse van logies op met als doel de kwaliteit, de beleving en de rendabiliteit te verbeteren.
4/ We creëren een camper- en kampeervriendelijk klimaat en belevingsvolle suggestielussen voor de kampeerauto toerist.
5/ We bieden de kampeersector een gebruiksvriendelijke en performante reserveringsmodule aan en ondersteunen kleinschalige logies bij hun inspanningen voor een vlottere online boekbaarheid.
Kampeerauto's steeds populairder: het aantal inschrijvingen is verdubbeld op 10 jaar tijd
Eerste trip met een kampeerauto? Dit zijn 10 tips om veilig ermee op reis te gaan
Een kampeerauto is een ideaal vervoersmiddel om eropuit te trekken en toch alle coronamaatregelen te respecteren. De verkoop en verhuur van de kampeerauto kent een enorm succes momenteel. De komende weken vertrekken veel reizigers ermee op vakantie, soms zelfs voor de eerste keer. Het is belangrijk om toch op een aantal specifieke zaken te letten om een zorgeloze reis tegemoet te gaan. Vias institute heeft de belangrijkste tips in een film samengevat. Ook al gebeuren er zelden ongevallen met kampeerauto’s, toch blijkt uit recente crash-tests dat de gevolgen zeer ernstig kunnen zijn.
Vorig jaar zijn bijna 5400 nieuwe kampeerauto's ingeschreven in België. Dat zijn er dubbel zoveel dan 10 jaar geleden (2789 in 2011). Momenteel rijden er ongeveer 60 000 kampeerauto’s rond in België.
Ongevallen gebeuren zelden, maar zijn mogelijk wel ernstig
Ongevallen met een kampeerauto of andere campingcars en caravans gebeuren gelukkig zelden. De voorbije jaren gaat het gemiddeld over een 40-tal ongevallen in ons land per jaar. De bestuurders zijn meestal zeer voorzichtig en zelden gehaast. Als er toch een ongeval zich voordoet, kunnen de gevolgen wel ernstig zijn.
Een recente Duitse crash-test tussen een kampeerauto en een break-personenwagen van een Frans merk aan 56 km/u toonde aan dat de personenwagen er nog redelijk goed uitkwam, ondanks het verschil in gewicht. Moderne wagens hebben belangrijke kreukelzones die de passagiers beschermen. Kampeerauto’s hebben als basis een platform en hebben een veel kleinere kreukelzone. Ze dienen vooral om een grote lading te kunnen vervoeren. Het materiaal aan boord zoals de koelkast, het vuur, enz. is niet altijd voldoende verankerd in het voertuig om grote schokken te weerstaan. Die spullen kunnen bij een botsing los komen te zitten en op die manier de passagiers verwonden.
Om te kunnen genieten van een veilige reis met je kampeerauto zijn dit alvast 10 gouden tips:
Voor het vertrek
1) Let op het maximaal toegelaten gewicht
De grote meerderheid van de kampeerauto’s wegen minder dan 3,5 ton en mogen dus bestuurd worden met een rijbewijs B. Het is belangrijk om deze maximaal toegelaten massa (MTM) niet te overschrijden.
In dat gewicht zit dus alles inbegrepen: de passagiers, de gasflessen, waterreservoir, fietsen, andere bagage, enz. In de meeste gevallen kan je dus ongeveer 400 kg meenemen, passagiers inbegrepen. In het geval dat je het gewicht overschrijdt, riskeer je bij een controle om een boete te betalen. Je zal dan ook verplicht gewicht ter plaatse moeten laten.
Een gouden raad. Meestal gaat de verkoper met de kampeerauto naar de autokeuring. Als u de wagen afhaalt en zeker als hij 7 m of langer is, vul de verswatertank en de dieseltank en laat hem terug afwegen. Zo weet u exact hoeveel u nog mag laden zoals hiervoor beschreven is.
Enkele gewichten
2 gasflessen 50 kg
2 fietsen met elektrische ondersteuning 50 kg
80 l water 80 kg
80 l diesel 80 kg
Mits een optie voor een grotere dieseltank 120 kg
2 personen 140 kg
Om u slechts een idee te geven.
2) Je moet je kampeerauto correct laden.
Plaats alle grote objecten zoals fietsen, tafels, stoelen om buiten te eten, etc. in de bagageruimte. Vergeet niet om ze met riemen vast te maken. Zware objecten moet je zo laag mogelijk plaatsen om te vermijden dat ze vallen tijdens je rit.
Lichte bagage kan je wel zonder problemen hoger plaatsen. Het laden is wel een belangrijke stap voor het vertrek. Een slecht geladen of overladen kampeerauto’s heeft een minder goede wegligging. Je remafstand wordt er ook langer door.
3) Noteer de afmetingen van je voertuigen op een post-it.
Het is essentieel om de afmetingen van je voertuig goed te kennen. Noteer daarom op een post-it of papiertje de lengte, hoogte en breedte van je kampeerauto. Zorg ervoor dat je die info altijd bij de hand hebt. Dat kan door de info op je zonneklep te kleven. Op die manier vermijd je om ergens vast komen te zitten omdat je de afmetingen niet kent.
4) Kies voor een speciale kampeerauto GPS.
Niet alle kampeerauto zijn standaard uitgerust met een ingebouwd navigatiesysteem. Als je er eentje moet kopen, kies voor een speciaal model die rekening houdt met je lading en je snelheid van je voertuig. De voorgestelde routes houden rekening met interessante plekken zoals campings of rustplaatsen.
Op het moment van vertrek
5) Doe een laatste grondige check
Wandel nog één keer rond je voertuig en check of alle luiken goed dicht zijn, zoals de afdekking van de elektriciteit, de toiletcassette en de bagageruimte. Enkel als je een gasdrukregelaar hebt die aan de Europese regelgeving voldoet, mag je tijdens je rit rijden wanneer de gaskraan open staat. Klap ook de antenne van je satelliet-tv in wanneer je rijdt.
6) Vergrendel ook alles in het voertuig
Zorg ervoor dat ook binnen het voertuig alle lades en deuren gesloten zijn. Stop alles weg wat onderweg kan vallen of wegrollen. Alles wat tijdens de reis valt, kan de bestuurder afleiden. Sluit de koelkast af en als dat niet automatisch al gebeurt, zet hem dan op 12 volt.
7) Relax vanaf het begin van je reis
Op reis vertrekken met je kampeerauto, dat is een ‘way of life’, eerder dan een manier om op je bestemming te geraken. Vertrek niet met de gedachte om zo snel mogelijk op je bestemming te geraken. Frankrijk in bijvoorbeeld één keer doorkruisen is dus geen goed idee. Meer nog dan met je wagen, begint de vakantie vanaf het moment dat de deur van je kampeerauto sluit en je de motor start.
Tijdens je rit
8) Hou je gordel aan tijdens de rit.
Tijdens de rit is de verleiding soms groot voor kinderen om hun gordel los te doen. Ze gaan dan soms speelgoed uit de kast halen of een drankje uit de koelkast. Maar net zoals voor alle andere passagiers geldt, dat ze altijd hun gordel moeten aanhouden.
9) Een langer voertuig = een grotere draaicirkel in de bochten
Hoe groter je voertuig, hoe ruimer je je bocht moet nemen om te vermijden dat je met de zijkant ergens vast komt te hangen of dat je met je achterste wielen een obstakel raakt. Dat is een klassieke fout die bestuurders, die voor het eerst met een kampeerauto’s rijden, wel eens maken.
10) Hou rekening met het gewicht en de hoogte.
Een kampeerauto weegt ongeveer 1,5 ton meer dan een gewoon voertuig. Daardoor is de remafstand ook langer. Hou daarom dubbel zo veel afstand ten opzichte van je voorligger als je zou doen met een gewone personenwagen. Het voertuig is ook hoger, waardoor het gemakkelijker wind vangt. Dat kan ervoor zorgen dat het voertuig wankelt wanneer je een vrachtwagen passeert of wanneer er veel wind staat. Pas je snelheid dus altijd aan naargelang de weersomstandigheden.
Goede reis wees voorzichtig en neem vooral je tijd om ten volle van je vakantie te kunnen genieten
De bekende Italiaanse fabrikant Laika voegt een nieuw type aan de Ecovip reeks toe. De L 3010 verschijnt met een dwarsbed achterin. Voor een halfintegrale is een totale lengte van 7 m niet uitzonderlijk. De meeste hebben boven de garage achterin 2 enkele bedden. Ontwerpers van Laika plaatsten in de L 3010 achterin een dwarsbed, dat bespaart in het interieur ongeveer een halve meter in vergelijk met langsbedden. Die winst heeft men benut om in de zitgroep achter de stuurcabine een 1.01 m lange sofa te plaatsen. Het optionele hefbed laat nu in de lage stand de buitendeur vrij. In veel halfintegrale kampeerauto’s durft het hefbed nogal eens gedeeltelijk voor de buitendeur hangen en belet snel de wagen te verlaten. Ook de l-keuken en de badkamer kregen er enkele centimeter bij. Slapen in een dwarsbed heeft het nadeel dat gewoonlijk beide slapers wakker worden als één ’s nachts uit het bed moet.
Technische gegevens.
De nieuwe Ecovip L 3010 is gebouwd op Fiat Ducato met verlaagd chassis, aangedreven door een 120 pk sterke turbo diesel. Hij heeft een dubbele bodem en mag maximum 3.500 kg op de weegschaal zetten.
Niesmann+Bischoff neemt de Smove 2022 uit zijn programma.
Zo wil de fabrikant uit Polch productie capaciteit vrij maken voor de fabricatie van de succesvolle iSmove. Onderdelen en reservestukken voor de Smove zullen bij de verdelers te koop blijven.
De kwaliteitsvolle iSmove heeft de fabrikant wat verrast met het grote succes. Hij wil daarmee verder gaan en de luxe kampeerauto’s nog meer optimaliseren. Het streven is om nog meer luxe en comfort in de nieuwe integrale iSmove te bouwen. Een model daarvan was vorig jaar al te zien met een bijna ongelooflijk succes. Het resultaat was dat de halfintegrale Smove uit productie genomen werd en plaats moest maken voor iSmove een integrale kampeerauto.
Intussen zijn de werkzaamheden reeds begonnen. Door het enorme succes met kampeervoertuigen waar ook Morelo kan van genieten was de fabrikant verplicht zijn productie te verhogen. Zonder onvoorziene omstandigheden zouden binnen 7 maanden 2 nieuwe productiehallen klaar zijn, goed voor 4.350 m² werkvloer. Daarbij wordt de winkel ook nog met 675 m² vergroot. Vergaderzalen, een plaats voor klantenopvang, burelen en een afdeling voor vertegenwoordigers, verdelers en invoerders komen in de nieuwe gebouwen.
Einde van de werkzaamheden zijn voorzien tegen het einde van 2021.
Een beetje afgekeken van zijn familielid de Weinsberg Pepper lanceert Knaus nu ook een halfintegrale met alles erop en eraan.
Het succes van Weinsberg in aanmerking genomen dacht men bij Knaus om ook een vergelijkbaar type te fabriceren, maar dan in een Knaus jasje.
Voor deze uitvoering werden modellen van de Van Ti genomen. Ze zijn wat smaller dan de doorsnee halfintegralen en hebben al een uitgebreide uitrusting. Er zijn twee indelingen, de 5,99 m lange 550 MF met een Frans-bed, de 1 m langere 650 MEG heeft twee enkele bedden boven de garage. Een opmerkelijk verschil tussen de Knaus en Weinsberg is de achterwand. Bij een zelfde lengte heeft men bij Knaus de bumper in de wand geïntegreerd wat het interieur 10 cm langer maakt. In de koffer voor gasflessen staan ze naast elkaar wat het omwisselen gemakkelijker maakt. Het technisch vak is op dezelfde manier ingericht als dit van de Peper, vulopening voor verswater, de afvoerkraan en het veiligheidsventiel van Truma zijn er allen aanwezig.Als basisvoertuig werd de Fiat Ducato met een 140 pk sterke turbo dieselgenomen. Met zijn slechts 2,2 m breedte laat de Van Ti 650 MEG zich vlot over smalle en heuvelachtige wegen rijden. Een extra brede buitendeur met centrale vergrendeling zorgt voor een gemakkelijke doorgang naar het interieur.
De ontwerpers hebben de meubelen wat schuin laten uitvoeren waardoor de doorgang tot aan de bedden even breed blijft. Naast de buitendeur is een éénpersoons zitbank. Zo kan nog een vijfde persoon aan het verlengde tafelblad plaats nemen. Laat het echter voor een noodgeval zijn of voor een kort weekeind want de Van Ti 650 MEG is bedoeld en ingericht voor een koppel. Vooraan valt er een zee van licht door het dakvenster boven de stuurcabine en de vensters van de zitgroep. Een goed punt verdienen de 2,0 meter lange bedden. Zwervers worden alsmaar groter en om comfortabel te slapen dienen de bedden groot genoeg te zijn. Aan het hoofdeinde zijn drie afgesloten bovenkasten met onderaan een open legvak. In beide hoeken is een leeslamp met schakelaar, een USB stopcontact zien we aan een bed en in de zitgroep. Onder het voeteinde vinden we een kleerkast aan de ene zijde aan de andere kant is een legkast. Via een zijdeur of een deel van het omhoog kantelend voeteinde is de inhoud gemakkelijk te bereiken. Zoals in de meeste uitvoeringen met enkele bedden kunnen ze hier ook omgevormd worden tot een groot bed. Tussen het voeteinde van het linker bed en de badka[P1]mer heeft men een smalle kleerkast geperst, handig om je jas te hangen als je van buiten komt. Het sanitair achter de zitgroep is knap uitgekiend, een schuifdeur sluit het sanitair af. De meeste delen zijn uit witte kunststof vervaardigd. Met een draaibare wand waaraan het wastafeltje kleeft sluit het sanitair gedeelte af en een bruikbare douchecel komt te voorschijn.
Keuken
In de keuken heeft men slechts twee kookvuren in het aanrecht voorzien, ernaast is de RVS spoelbak. Enkel de kookvuren kan je afdekken. Onderaan zijn 3 zelfsluitende laden met een brede handgreep. Links van het aanrecht is een omhoog klappend verlengstuk, kwestie van het werkoppervlak wat te vergroten. Boven heeft de kast met witte licht gebogen deuren voldoende inhoud voor het kleine keukengerief. Tussen bed en keuken staat een smalle 142 l koelkast.
Zwervers zullen in de smalle halfintegrale Van Ti 650 MEG Vansation een ideale reiswagen vinden zonder dat ze eerst uren de optielijsten moeten uitpluizen. Op enkele extra zaken, dat zijn meestal pure luxe uitrusting stukken zijn alle noodzakelijke en minder noodzakelijke toebehoren vanaf fabriek ingebouwd. Zoals we van Knaus gewoon zijn worden degelijke materialen gebruikt en zijn de kampeerauto’s keurig afgewerkt
De E-serie belooft meer flexibiliteit. Ze verwarmen ofwel met gasstroom of in een mix, waardoor verschillende situaties mogelijk zijn in elk geval de optimale energiebron.
Twee elektrische in de warmtewisselaar geïntegreerde verwarmingselementen van 900 watt zorgen voor uitsluitend met elektriciteit te verwarmen. Dat betekent nul uitstoot en een goedkope alternatief vooral als men een vast bedrag op de camping betaald. In de verdere ontwikkeling richtte Truma zich op twee functies: snellere verwarming en warmer en meer warm water. In de boost-modus warmt het interieur tot 25 procent sneller op. Bij gemengd bedrijf wordt het verwarmingsvermogen bij elkaar opgeteld de elektrische verwarmingsstaven en de gasbrander, waarmee een totaal vermogen van 6.900 watt wordt opgewekt. Deze functie is echter alleen beschikbaar als het verschil tussen de binnentemperatuur en de ingestelde temperatuur meer dan tien graden Celsius is en het voertuig is aangesloten op 230 volt. In elektriciteitsmodus is de bijna stille werking prettig, want er zijn geen geluiden van de gasbrander. Degenen die volledig zelfvoorzienend zijn, zijn daarentegen aangewezen op gas.
De nieuwe hybride verwarming kan niet achteraf worden gemonteerd vanwege de ingebouwde elektrische verwarmingselementen, dus u moet er een bestellen wanneer een aankoop van de kampeerauto voorzien is en erop letten of het gewenste model is geïnstalleerd.
Knaus Tabbert inspireert nieuwe caravanklanten met innovatieve ideeën
• Vijf jaar op een steile weg naar succes
• Meer dan 2200 voertuigen in de aanbieding
• De ideale introductie tot de caravanwereld caravan
• Handige, veilige digitale boekingsopties
De caravaning beleeft momenteel een hausse die ongekend is. Dat blijkt uit de actuele cijfers van RENT AND TRAVEL, het verhuurmerk van Knaus Tabbert AG. Steeds meer jonge gezinnen, stellen of alleenstaanden voelen zich aangetrokken tot deze fascinerende, ongebonden vorm van vakantie. Zonder grenzen, zonder barrières, of het nu ver in de natuur is of spontaan direct naar de culturele schatten van Europese steden: reizen met kampeerauto’s en caravans is in de zomer van 2021 populairder dan ooit tevoren. "RENT AND TRAVEL is een absoluut succesmodel voor Knaus Tabbert", benadrukt Gerd Adamietzki, bestuurslid / CSO van Knaus Tabbert AG, de huidige cijfers: we bereiken vele duizenden nieuwe klanten die caravannen als een veilige vorm ontdekken vakantie voor zichzelf."
Het aantal beginners dat voor het eerst enthousiast is over de grote vrijheid van reizen is enorm gestegen. Voor hen is huren een ideaal en innovatieve middel. Sinds de start vijf jaar geleden is er het ene succes na het andere: momenteel staan meer dan 2200 voertuigen ter beschikking van klanten bij verhuurbedrijven in heel Duitsland. Ook het aantal verhuurstations (2021: 180) en reisbureaus (2021: 440) in het assortiment is fors gestegen.
Dat steeds meer nieuwkomers hun weg vinden in de caravanwereld is ook een gevolg van het comfortabele en veilige boekingsplatform met uitgekiende software die RENT AND TRAVEL al snel populair maakte. Vooral klanten die geen ervaring hebben met mobiel wonen, krijgen veel praktische informatie en actieve hulp van experts bij het kiezen van het juiste voertuig. Bovendien waarderen geïnteresseerden het enorm dat ze gemakkelijk verschillende voertuigformaten kunnen testen voordat ze een specifieke aankoopbeslissing nemen.
Het succesverhaal van RENT AND TRAVEL wordt momenteel ook bevestigd door de onderscheiding van het Duitse Instituut voor Servicekwaliteit: eind mei 2021 ontving RENT AND TRAVEL de felbegeerde onderscheiding "Duitslands beste online portals" in de categorie "Motorhome Rental". De onderscheiding is het resultaat van een uitgebreid consumentenonderzoek, onder meer naar de kwaliteit en variëteit van de aangeboden diensten.
De intuïtieve RENT AND TRAVEL-app is ook bijzonder praktisch gebleken en biedt uitgebreide services voor en tijdens een reis - zelfs digitaal inchecken is mogelijk. Met snelle, ongecompliceerde gebruikersinterfaces, veel opties en, last but not least, een maximaal aanbod aan voertuigen, maakt de verhuurder indruk op elke klant met een slimme en individuele ervaring in de aanloop naar hun unieke vakantie. Dat blijkt ook uit de ontwikkeling van de leeftijdsopbouw: in 2020 was ruim 43 procent van de websitebezoekers jonger dan 34 jaar - een forse stijging van zo'n kwart ten opzichte van het jaar ervoor. Dit aantal bewijst op indrukwekkende wijze hoe sterk de jonge doelgroep dit type vakantie nu zelf ontdekt. De gemiddelde leeftijd van kopers ligt daarentegen nog steeds tussen de 51 en 57 jaar.
Ondanks het grote aantal voertuigen in het wagenpark adviseert men momenteel niet lang te wachten met het boeken van een zomervakantie in 2021. Vooral dit jaar, wanneer na lange maanden van beperkingen eindelijk stap voor stap terugkeer naar onbeperkt reizen mogelijk is, verwacht men een verdere sterke stijging van de vraag.
Inschrijvingen van zowel nieuwe als tweedehandse voertuigen doen het in mei slechter dan voor de coronacrisis
Net zoals in de maanden maart en april moeten we de cijfers met 2019 vergelijken omdat de garages in mei 2020 nog deels verplicht gesloten waren. Dan merken we een terugval voor alle categorieën van zowel nieuwe als tweedehandse voertuigen, enkel de motorfietsen houden ongeveer gelijke tred met 2019. Er is dus (tijdelijk?) een einde gekomen aan de sterke prestaties van tweedehandse voertuigen, die al enkele maanden onafgebroken hoge inschrijvingscijfers konden voorleggen.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “In mei 2020 waren de garages nog gedeeltelijk gesloten en dus vergelijken we de resultaten van mei 2021 best met mei 2019. Dan merken we dat de inschrijvingen van nieuwe wagens (-31,1 %) ronduit slecht blijven ten opzichte van mei 2019. Nieuwe lichte en zware bedrijfsvoertuigen doen het eveneens slecht met dalingen tussen -18,9 % en -57,7 % terwijl de motorfietsen een status quo laten noteren (+0,7 %). Opvallend zijn de negatieve tweedehandscijfers in mei, en dit in tegenstelling tot de sterke prestaties in de afgelopen maanden: alle categorieën dalen ten opzichte van 2019 – zelfs de motorfietsen! Voor wat nieuwe voertuigen betreft spelen productie- en leveringsproblemen mee in het negatieve resultaat maar het lijkt er nu ook op dat de tweedehandsmarkt verzadigd raakt. Het wordt nu uitkijken naar juni, een maand waarin traditioneel veel tweedehandswagens worden aangekocht met het oog op de nakende zomervakantie.”
Inschrijvingen speed pedelecs stijgen in mei licht ten opzichte van mei 2020 (+3,3 %) maar liggen ver achter t.o.v. mei 2019
Na zeer sterkte prestaties in maart en april, vallen de inschrijvingen van speed pedelecs in mei terug op een niveau dat net boven dat van mei 2020 ligt (+3,3 %). Aangezien de fietshandels vorig jaar in mei nog deels gesloten waren, kijken we ook naar de cijfers van mei 2019 en dan zien we een sterke daling met -23,9 %. Toch blijft de balans over de eerste 5 maanden positief met een stijging van +31,2 % ten opzichte van 2020 en van +0,5 % ten opzichte van 2019. Alle provincies doen het duidelijk beter dan vorig jaar met procentueel zeer sterke stijgingen in enkele Waalse provincies. Leasing is sterk in opmars.
Voor dit jaar worden weer meer kampeerauto’s aangeboden met alles erop en eraan. Giottiline T37S behoort tot die groep. Gebouwd als een halfintegrale kampeerauto op een Citroen basisvoertuig met een 140 `Pk sterke dieselmotor.
Hij is 7,5 m lang, heeft enkele bedden en een ruime badkamer. Dak, wanden en bodem hebben hagelbestendige buitenbeplating. Voor een mooi effect tussen de 16 duim banden heeft hij licht metalen velgen en een sierlijk koetswerk decoratie gepaard aan een metallic kleurige stuurcabine. Een dakvenster boven de stuurcabine brengt veel licht in het interieur. Bij avond heeft men een gezellige sfeerverlichting en een sterk licht boven de tafel en de zitgroep. Bijna rondom zijn bovenkasten met witte licht gebogen deuren.
We gaan de lange lijst aan toebehoren waarin een TV antenne, vlakscherm TV, 100 Watt zonnepaneel, navigatie systeem en nog veel meer niet vermelden. Misschien interessant om weten is dat ook een winterpakket met een Truma C met elektrische verwarmingselement voorzien is. Omdat al die opties meer gewicht veroorzaken is aan de achteras een luchtveersysteem gemonteerd en krijgt hij een MTM van 3.850 kg. Dat vertaalt zich natuurlijk in een rijbewijs C voor de chauffeur.