Inhoud blog
  • Duitsland
  • Verkeersongevallen
  • Op reis
  • De nieuwe Diamant van Fendt
  • Een voledig nieuwe sport bij Knaus
  • Malibu unieke prestaties met zijn 4x4
  • Bij duisternis lichte kleren dragen.
  • Winterbanden voor de winter
  • In de sneeuw
  • Opgepast met winterbanden
  • Achteruit kijken is noodzakelijk
  • Brommobielers opgepast
  • Inschrijvingen kampeerauto's
  • Open deurdag Bij Nismann-Bischoff
  • Het loont om eens naar de top te rijden
  • Nieuwe Carthago's voor 2025
  • Een stevige brug
  • Hobby met rolstoel
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    03-07-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Totaal nieuwe Knaus Azur

    Caravan Azur

    Al in de jaren 80 was het de premiumklasse van de KNAUS caravans, die staat voor de hoogste kwaliteit en de modernste techniek. En dus kan alleen hij het zijn die de nieuwe premiumserie in toekomstgerichte frametechnologie zijn naam geeft: AZUR . 

    De nieuwe AZUR combineert functionaliteit, comfort en innovatieve technologie. Het frame bestaat uit 22 framedelen van vezels die door een robot aan elkaar zijn gelijmd . Het zelfdragende, zeer sterke frame zorgt niet alleen voor de beste stabiliteit en duurzaamheid, maar ook voor flexibiliteit in de plattegrond en de ruimte-inrichting. Het UV-bestendige en "zelfherstellende" oppervlakverwijdert gemakkelijk deuken en deuken: Als er zich een ongeluk voordoet en het frame heeft een kras (zonder materiaalverwijdering) door contact met een boom of tak, zal deze zich weer vormen door de inwerking van warmte - bijvoorbeeld in de zon. Dankzij de hoge laagdichtheid van het frame kunnen krassen (materiaalverwijdering) eenvoudig worden verwijderd door slijpen en polijsten. Langs het frame heeft de caravan een omlopende, platte geïntegreerde voortentrail. De geïntegreerde en homogeen verlichte contourverlichting in de zijwand maakt van de nieuwe AZUR een blikvanger op elke camping. Dankzij de innovatieve FoldXPand-technologieniet alleen achterin, maar ook in de boeg is de lengte van het interieur perfect benut. De achter- en voorwand evenals het frame zijn wit, de zijwanden zijn campovolo grijs. De subtiele filmgraphics met fijne lijnen nemen de dynamische KNAUS-schommeling over. Zwarte KNAUS-emblemen, standaard kozijnen met privacy-glas en 17" KNAUS lichtmetalen velgen in zwarte glansafwerking onderstrepen de moderne uitstraling.

    Bij het interieurdesign van de AZUR lag de focus op gezelligheid en waardevolle materialen en functionele oplossingen . Het interieur doet meer denken aan een moderne, uitnodigende loftwoning dan aan een caravan. Donker, dwarsgenerfd hout, grijze en lichte oppervlakken, grote ramen, stoffen bekleding van het hele dak en alle muren, een comfortabele zithoek die eigenlijk een bank is - de nieuwe AZUR maakt indruk met een gezellig interieur dat een echte feel- goede factor. Bij de ontwikkeling van de nieuwe caravan werd veel belang gehecht aan een holistisch verlichtingsconceptgeplaatst. Niet alleen de natuurlijke helderheid door de ramen, maar ook de verlichting met LED-technologie zet de AZUR meer dan vakkundig in scène: de voegbanden van alle meubels worden verlicht, de rechte lijnen van het gehele interieur worden met licht onderstreept en de lijn van het meubilair dat de voorkeur geeft aan een opzettelijke verplaatsing van het plafond vanwege de rechte contouren, wordt benadrukt door een speciale lichtband. Deze is speciaal voor KNAUS ontwikkeld en bestaat uit meerdere lichtsegmenten die in de stijl van een "looplicht" effectief in- en uitschakelen en zo de woonruimte geleidelijk lichter of donkerder maken. Nog een bijzonderheid in het interieur: de smart wall . Dit zijn gebeeldhouwde, met stof beklede oppervlakken die in de muur zijn geïntegreerd en die kunnen worden geopend om de achterliggende opbergruimte te gebruiken, b.v. B. een koffiezetapparaat opzetten. Er is ook opbergruimte achter de bekleding van de zitgroep - zo wordt elke beschikbare ruimte effectief gebruikt. Kasten en opbergdozen zijn aan de achterzijde geventileerd voor een bijzonder aangenaam en gelijkmatig binnenklimaat. Dit voorkomt ook de vorming van mogelijke condensatie. Alle kleppen en lades hebben een handige soft-close functie. 

    Daarnaast zijn de meubels schuin geplaatst , vergelijkbaar met de KNAUS campers . Dit zorgt voor meer ruimtegevoel en geoptimaliseerde zichtlijnen en ook het ligvlak van het bed en de opbergruimte zijn groter. De ruime keuken is voorzien van een driepits kooktoestel en een koelkast van 133 liter met automatische energiekeuze. Het slaapgedeelte, dat door middel van een roomdivider van de rest van de woonkamer kan worden gescheiden, is voorzien van moderne leeslampen en opbergvakken. En ook de badkamer maakt indruk met zijn unieke design en doet minder denken aan een caravan dan aan je eigen badkamer thuis. 

    De AZUR overtuigt niet alleen met comfort en functionaliteit - ook de zeer uitgebreide standaarduitrusting laat niets te wensen over. Deze omvatten b.v. B. een neuswiel met geïntegreerde dissellastindicatie, de PREMIUM kajuitdeur met meervoudige vergrendeling, ramen inclusief verduisterende plisségordijnen, parapluhouder en multifunctionele tas in KNAUS design, een hordeur, GFK dak met verminderde hagelgevoeligheid, gladde aluminiumplaat voor en achter een breed LED-voortentlicht, de KNAUS CATEYE evolution-achterlichten met exclusieve nachtsignatuur en dynamische knipperlichten in LED-technologie, een derde remlicht in exclusief KNAUS-design over de gehele breedte van het voertuig en het blauwe water filter.

    Voor modeljaar 2023 kan de nieuwe AZUR worden besteld in vier verschillende indelingen van de populaire compacte carrosserielengte 500: 500 FU met U‐-zitgroep en Frans bed, 460 EU, 500 EU en 540 UE met eenpersoonsbedden en U‐ gevormde zitgroep

    03-07-2022 om 16:21 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Just go is nieuw bij Dethleffs

    Camper voor starters met aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding

    Dethleffs Just Go: drie extra indelingen voor de nieuwe camperserie op Ford-basis

    In mei 2022 vierde de Dethleffs Just Go zijn première. Voor het modeljaar 2023 breidt Dethleffs de nieuwe camperserie op basis van de Ford Transit nu uit met drie extra indelingen. Kampeerliefhebbers die op zoek zijn naar een voordelige camper van goede kwaliteit met een reisklare uitrusting, kunnen nu kiezen uit in totaal zes verschillende indelingen.

     Met de Just Go, die nog maar enkele weken geleden op de markt werd gebracht, komt Dethleffs tegemoet aan de vraag van heel wat nieuwe kampeerders naar een compacte en tegelijk reisklare camper. De halfintegraal op basis van de Ford Transit onderscheidt zich door een bijzonder aantrekkelijke prijskwaliteitverhouding. Zo behoren draaibare pilotenstoelen met twee armsteunen, een cabineverduistering en 150 millimeter dikke premium 7-zone-matrassen van klimaatregulerend materiaal op de vast ingebouwde bedden al tot de standaarduitrusting. Het omvangrijke startpakket omvat in de basisuitvoering een EcoBlue-dieselmotor van 96 kW (130 pk) met voorwielaandrijving en een uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting. 

    Het exterieur van de Dethleffs Just Go met de dynamisch gebogen lijn onder de ramen en de fraaie achterbumper past naadloos in het karakteristieke design van de Dethleffs camperseries. In het interieur combineert de Just Go de lichte, houten oppervlakken van de meubels met fijn gestructureerde wanden in grijze viltoptiek en de trendy donkergrijze deuren van de bovenkasten, zonder greep en   wandoplossing draagt ook bij tot de ruimtewinst in de Just Go T 6615. Hier zijn de wastafel en een kunststof scheidingswand aan een centraal geplaatste, draaibare kolom bevestigd. In ‘normale toestand’ is de draaibare wand parallel aan de buitenwand opgesteld, terwijl de wastafel zich goed toegankelijk in het douchegedeelte van de badkamer bevindt. Als de wand naar buiten wordt gedraaid, draait de wastafel over het toilet en ontstaat een comfortabele douche met vaste kunststof wanden. De keuken tegenover de badkamer is beschikbaar met ofwel een groot werkblad en een koelkast van 83 liter eronder, ofwel een hooggeplaatste koelkast met een inhoud van 137 liter. Voor wie de Just Go T 6615 met drie personen wil gebruiken, is er een optie voor een hefbed.

    Just Go T 6905: open interieur

    Een tweepersoons “Frans” bed en het royale interieur kenmerken de Just Go T 6905.De luchtige zitgroep met extra zitplaats aan de passagierskant biedt comfortabel plaats aan vijf personen. De camper uit de zeven-meter-klasse heeft ook een grote hoekkeuken met een werkblad van 1300 millimeter en veel bergruimte in de laden en bovenkasten: deze ruimte ontstaat doordat de koelkast tegenover de keuken en wat hoger is geplaatst. Naar achteren toe vormen een 60 cm brede garderobekast aan de ene kant en een 30 cm grote linnenkast aan de andere kant de overgang naar de slaapkamer en de badkamer. Het comfortabele bed meet 200 centimeter in de lengte, 135 centimeter in de breedte aan het hoofdeinde en is aan het voeteneinde afgeschuind voor een betere doorgang naar de badkamer. Een in lengterichting geplaatste badruimte met banktoilet en scheidbare douchecabine grenst aan de bestuurderskant. Een extra tweepersoonsbed kan besteld worden als een optioneel hefbed.

    Just Go T 7055 EBL: combinatie van eenpersoonsbedden en zitbank in lengterichting. 

    De 7,36 meter lange Just Go T 7055 EBL biedt nog meer ruimte voor wonen en slapen tijdens de reis. Deze combineert eenpersoonsbedden achterin met een met Softclose-technologie. In overeenstemming daarmee bieden de stofferingen ‘Ravello’ en ‘Salerno’ nieuw, qua kleur bij elkaar horend design.

    Voor Nederland en België is gekozen voor een standaard Comfort line uitvoering, met extra standaard uitrusting. Twee uitrustingspakketten – het Assistentiepakket en het One-pakket – vullen de uitgebreide basisuitrusting naar wens tegen aantrekkelijke voorwaarden aan. Een wintercomfortpakket met voorzieningen voor kamperen in het koude seizoen is ook verkrijgbaar.

    Drie extra indelingen voor het modeljaar 2023

    De Just Go was tot nu toe slechts in drie indelingen verkrijgbaar – een korte versie met eenpersoonsbed en twee zeven-meter-versies met een ruime badkamer en eenpersoonsbedden of een centraal tweepersoonsbed -, maar Dethleffs breidt het gamma voor modeljaar 2023 uit met drie extra en zeer verschillende indelingen. Er is de compacte Just Go T 6615, de net geen zeven meter lange Just Go T 6905 en de Just Go T 7055 EBL, een derde versie met een lengte van 7,36 meter, die eenpersoonsbedden achterin combineert met een in de lengterichting geplaatste zitbank voorin. Dit betekent dat nu voor bijna alle eisen in dit segment de juiste oplossing kan worden gevonden.

    Just Go T 6615: korte lengte, perfect gebruikt

    De Just Go T 6615 is compact en wendbaar. Dankzij een slimme indeling en innovatieve oplossingen biedt deze indeling veel meer camper dan u zou verwachten bij een lengte van slechts 6,69 meter. De 2,0 meter lange eenpersoonsbedden in het achterste gedeelte zijn verhoogd, zodat er veel ruimte onder is voor kleding- en linnenkasten alsook voor een grote garage. In combinatie met het Comfortpakket krijgt de garage er een praktische beladingsmogelijkheid bij, dankzij een tweede achterklep links. De badkamer met praktische draaibare  wandoplossing draagt ook bij tot de ruimtewinst in de Just Go T 6615. Hier zijn de wastafel en een kunststof scheidingswand aan een centraal geplaatste, draaibare kolom bevestigd. In ‘normale toestand’ is de draaibare wand parallel aan de buitenwand opgesteld, terwijl de wastafel zich goed toegankelijk in het douchegedeelte van de badkamer bevindt. Als de wand naar buiten wordt gedraaid, draait de wastafel over het toilet en ontstaat een comfortabele douche met vaste kunststof wanden. De keuken tegenover de badkamer is beschikbaar met ofwel een groot werkblad en een koelkast van 83 liter eronder, ofwel een hooggeplaatste koelkast met een inhoud van 137 liter. Voor wie de Just Go T 6615 met drie personen wil gebruiken, is er een optie voor een hefbed.

    Just Go T 6905: open interieur

    Een tweepersoons “Frans” bed en het royale interieur kenmerken de Just Go T 6905.De luchtige zitgroep met extra zitplaats aan de passagierskant biedt comfortabel plaats aan vijf personen. De camper uit de zeven-meter-klasse heeft ook een grote hoekkeuken met een werkblad van 1300 millimeter en veel bergruimte in de laden en bovenkasten: deze ruimte ontstaat doordat de koelkast tegenover de keuken en wat hoger is geplaatst. Naar achteren toe vormen een 60 cm brede garderobekast aan de ene kant en een 30 cm grote linnenkast aan de andere kant de overgang naar de slaapkamer en de badkamer. Het comfortabele bed meet 200 centimeter in de lengte, 135 centimeter in de breedte aan het hoofdeinde en is aan het voeteneinde afgeschuind voor een betere doorgang naar de badkamer. Een in lengterichting geplaatste badruimte met banktoilet en scheidbare douchecabine grenst aan de bestuurderskant. Een extra tweepersoonsbed kan besteld worden als een optioneel hefbed.

    Just Go T 7055 EBL: combinatie van eenpersoonsbedden en zitbank in lengterichting. 

    De 7,36 meter lange Just Go T 7055 EBL biedt nog meer ruimte voor wonen en slapen tijdens de reis. Deze combineert eenpersoonsbedden achterin met een badkamer die, wanneer de deur open is, de douche- en toiletruimte samenvoegt tot een ruime badkamer, die het slaap- en badgedeelte scheidt van de woonruimte. In het voorste gedeelte nodigt een royale zitgroep met twee in de lengte geplaatste banken uit om lekker te relaxen. De grote, vrijstaande tafel in het midden kan opzij geschoven worden om de toegang tot de cabine te vergemakkelijken. Ook kopers van de T 7055 EBL kunnen het aantal bedden uitbreiden tot vier met een optioneel hefbed.

         

    Meer info  www.dethleffs.de

     

    24-06-2022 om 22:02 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel plaats in de Aero Up

    Toercaravan met hefbed

    Dethleffs Aero Up: het compacte ruimtewonder  

    Dethleffs breidt de caravanserie Aero uit met drie nieuwe indelingen, waarbij een hefbed boven de rondzitgroep is geplaatst. Ondanks de compacte afmetingen kunnen zo snel en eenvoudig extra slaapplekken worden gecreëerd, zonder dat daarbij de woonruimte wordt beperkt. Vooral voor grotere gezinnen en kampeerders met incidentele slaapgasten is deze extra flexibiliteit absoluut een pluspunt. 

     In het jubileumjaar 2021 liet recreatievoertuigfabrikant Dethleffs de toercaravandesignreeks Aero terugkomen in een 90 jaar-editie en dat met groot succes. De Aero werd goed verkocht. Voor het modeljaar 2023 breidt Dethleffs het nu al veelzijdige assortiment uit en voegt aan de acht populaire indelingen (van het compacte model met dwarsliggende bedden Aero 410 QS en verschillende gezinsmodellen met stapelbedden tot de ruime variant met eenpersoonsbedden Aero 520 ER) drie extra indelingen toe. Alle drie modellen hebben de toevoeging ‘Up’ in de naam, waarmee Dethleffs verwijst naar een hefbed. Als het hefbed niet wordt gebruikt kan het vlak tegen het plafond worden geplaatst. Het kan indien nodig met enkele handelingen naar beneden worden gezwenkt, zodat een verhoogd aangebracht tweepersoonsbed ontstaat. Zo kan het aantal bruikbare bedden worden uitgebreid, zonder dat de woonruimte wordt beperkt. Daarmee is het Dethleffs gelukt om op een relatief compacte ruimte maximaal zeven bedden te plaatsen. De Aero up-modellen zijn vooral voor degenen die met veel personen reizen of die af en toe vrienden of kleinkinderen op bezoek hebben een ideale en bijzonder flexibele combinatie van compacte afmetingen met veel slaapplekken.

    Ondanks bovenbed veel ruimte in de rondzitgroep

    Dethleffs biedt de nieuwe Aero up in drie indelingen aan. Ze hebben allemaal een grote rondzitgroep in het achterste gedeelte, met daarboven een bovenbed dat tegen het plafond is aangebracht. Dankzij de binnenhoogte van 1,98 meter in de Aero up blijft boven de zitgroep voldoende ruimte. De bovenkasten boven de rondzitgroep hebben de ontwerpers van Dethleffs naar achter toe schuin vormgegeven, waardoor extra vrijheid boven het hoofd en een royaal ruimtegevoel ontstaat. Als het bovenbed niet wordt gebruikt is het mechanisch vergrendeld. Om te ontgrendelen moet een knop links en rechts worden ingedrukt om het bed zachtjes naar beneden te zwenken. Zonder verdere ombouw kan het  bed met een afmeting van 2,00 meter lang en 1,44 meter breed met een 13 centimeter dik, op veerlatten geplaatst 7-zones-koudschuimmatras van klimaatregulerend materiaal, direct worden gebruikt. Het stabiele bed is belastbaar met maximaal 200 kg. Via het meegeleverde trapje klim je eenvoudig naar het bed. Zowel boven alsook onder het bovenbed blijft er voldoende ruimte over, zodat ook bij naar beneden gezwenkt bovenbed de rondzitgroep als slaapplek voor maximaal twee personen gebruikt kan worden.

    Met stapel- of eenpersoonsbedden

    De compacte Aero up 460 KR wordt gekenmerkt door dwars ingebouwde stapelbedden in het voorste gedeelte, de centraal ingedeelde keuken, een badkamer en, bij omgebouwde rondzitgroep, maximaal zes slaapplekken. Bij uitrusting met de optioneel verkrijgbare drievoudige stapelbedden zijn zelfs zeven slaapplekken  mogelijk. Ook de 70 centimeter langere Aero up 530 KR is bedoeld voor reislustige gezinnen.  De in de lengte ingebouwde stapelbedden met tegenoverliggende dinette zorgen voor een royale, afzonderlijke kinderkamer in het voorste gedeelte, die bovendien met een vouwdeur kan worden afgescheiden. De indeling van de Aero up 530 ER wordt daarentegen gekenmerkt door een afscheidbare slaapkamer in het voorste gedeelte met in de lengte ingebouwde eenpersoonsbedden, een grote keuken, veel opbergruimte en een zeer royaal ruimtegevoel. Ook de verdere uitrusting van de nieuwe Aero up-modellen laat niets te wensen over. Zo beschikt de keuken standaard over een driepits fornuis met eenvoudig te reinigen kookoppervlak alsmede over een 137 liter grote koelkast met 15 liter groot vriesvak. Alle modellen beschikken over een badkamer met toilet en wastafel. Een douche-uitrusting is naar wens afzonderlijk of in een pakket met de City-wateraansluiting verkrijgbaar. Het optionele Touring-pakket bestaat uit een 70 centimeter breed panorama-dakluik voor veel daglicht, een Truma-boiler voor de warmwatervoorziening en een warmeluchtinstallatie. Een veiligheidspakket voor extra rijveiligheid en een Styling-pakket met 17 inch aluminium velgen, Big Foot-steunen, een disselafdekking en een ingebouwde kogeldrukweergave zijn eveneens voor alle drie modellen verkrijgbaar.

            

    Meer info www.dethleffs.de

     



    23-06-2022 om 23:08 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de warmte
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-06-2022 om 23:03 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe camperbus bij Dethleffs

    Dethleffs Globetrail 590 C: royale Camper Van met pit

    Aan het einde van het modeljaar 2022 breidt Dethleffs het gamma van zijn nieuwe Camper Van-serie Globetrail uit met de Globetrail 590 C. De bijna zes meter lange buscamper op basis van de Ford Transit heeft een ruim woongedeelte, een dubbele bodem, een innovatieve comfort-badkamer en nog veel meer praktische details. 

    In de zomer van 2021 presenteerde Dethleffs voor het eerst een Camper Van onder zijn eigen naam. In de Dethleffs Globetrail op basis van de Fiat Ducato voerde de fabrikant veel vernieuwende uitbreidingsideeën door en het nieuwe model werd al snel succesvol. Nu breidt Dethleffs de Globetrail-serie uit met een buscamper op basis van de Ford Transit: de Globetrail 590 C.

    De indeling van dit nieuwe model is gebaseerd op de bekende en beproefde indeling uit de Globetrail 600: voorin een zitgroep met twee zitplaatsen in de rijrichting en een draaibare bestuurders- en passagiersstoel, daarachter de badkamer en de keuken en in het achterste gedeelte een dwars ingebouwd tweepersoonsbed. Wat klinkt als een vertrouwde buscamper indeling, blijkt bij het instappen bij nader inzien een innovatief ruimtewonder te zijn. Zelden bood een camper van zes meter zo’n royaal ruimtegevoel, terwijl hij tegelijk overvloedige woon- en comfortfuncties en veel bergruimte biedt.

    Nieuw type comfort-badkamer

    Het geheel nieuw ontwikkelde comfort-badkamerconcept levert een belangrijke bijdrage aan de open, ruime woonsfeer in de Globetrail 590 C. Dethleffs maakt daarbij gebruik van de modulaire, opklapbare constructie van het dwarsbed achterin en combineert dat met een slimme draaibare wandoplossing in matglaslook, de deur met rollo die bekend is van de vorige Globetrail-modellen en

    een douchebak met een breedte van 87 centimeter en een diepte van 47 centimeter, wat ongewoon groot is voor Camper Vans.

    Als de douche niet in gebruik is, biedt de veelzijdige badkamer voldoende ruimte voor het onbelemmerd gebruik van wastafel en toilet. Tegelijkertijd schept hij dankzij de compacte afmetingen extra woonruimte en daardoor een onvergelijkbaar ruimtegevoel. Met enkele handelingen maakt u er een douche van: klap het voorste deel van het bed aan de bestuurderskant op, zwenk de douchewand naar buiten en u heeft een ruime douche-oase met een stijlvol hotelkarakter, veel daglicht en een stahoogte van 1,94 meter. De antracietkleurige douchebak met rooster van echt hout en het openslaande raam scheppen ook een behaaglijke sfeer in de comfort-badkamer van de Globetrail. De doucheslang kan ook door het raam naar buiten worden geleid: ideaal om zand af te spoelen, wetsuits schoon te maken of uw trouwe viervoeter te wassen. 

    Open voorzijde

    Maar niet alleen de vernieuwde badkamer, ook de nieuw ontworpen open ruimte in het voorste gedeelte van de nieuwe Globetrail 590 C draagt bij aan het royale gevoel van ruimte. De smalle bovenkasten in een knus houtdecor boven de dinette lopen door naar voren tot in de cabine, waar ze bijna naadloos aansluiten op de praktische bergruimten boven de voorruit. Op deze manier combineert Dethleffs veel vrije ruimte aan de voorzijde met talrijke praktische opbergmogelijkheden. De boven- en keukenkasten zijn greeploos, zodat er niets achter kan blijven haken. En met hun elegante uitstraling met gladde panelen en afgeschuinde randen benadrukken ze de open totaalindruk in het interieur van de Globetrail.

    Slim lichtconcept

    Indirecte verlichting op de bovenkasten en in de keuken zorgt ’s avonds voor een gezellige sfeer. In plaats van uitstekende spots gebruikt Dethleffs in de nieuwe

    Globetrail 590 C verzonken touchspots als functionele verlichting boven het aanrecht in de keuken, bij de zitgroep en als leeslampjes in het slaapgedeelte. Deze touchspots hebben het voordeel dat ze niet verblinden en de bewegingsvrijheid niet beperken.

    Doorlopende dubbele bodem

    De ontwerpers van Dethleffs gebruikten de aanpassing van het Globetrailruimteconcept aan de Ford Transit als basisvoertuig voor een andere innovatie: de installatie van een dubbele bodem. Zo ontstaat een volledig vlakke vloer van de cabine naar het achterste gedeelte. Toch biedt de woonruimte een royale stahoogte van 1,94 meter. Alle kabels en leidingen zijn, zonder struikelgevaar en beschermd tegen de kou, netjes in de dubbele bodem verwerkt. 

    Keukenladen voor binnen en buiten

    De keuken van de Globetrail 590 C loopt langs de rechter zijwand door tot in het openingsgedeelte van de zijschuifdeur. Zo ontstaat niet alleen een ruim werkoppervlak, Dethleffs gebruikt deze constructie ook voor een andere ingenieuze vernieuwing: de keukenlades kunnen zowel van binnen als van buiten geopend worden – dit laatste als de schuifdeur open staat. Dat is het echte buitenleven! Maar de keuken overtuigt met nog meer praktische details. Zo is de 84 liter grote compressor-koelkast verhoogd geplaatst voor een gemakkelijke toegang. Tegelijkertijd benadrukt het consequent open ontwerp met een legplank in plaats van een kast boven de koelkast het royale ruimtegevoel in de Globetrail 590 C. Het fornuis en de gootsteen kunnen afgedekt worden om het werkoppervlak te vergroten, indien nodig. Een optionele uitklapbare plank in de doorgang naar buiten breidt de opbergmogelijkheden nog uit.

    Bedden om van te dromen

    De praktische bedconstructie, die links en rechts op grote opbergboxen rust, is door Dethleffs voor de Globetrail 590 C nog eens verbeterd. De deelbare bedbodems kunnen zonder moeite omhoog geklapt worden en samen met de matras veilig tegen de zijwand opgeborgen worden, zodat er een middenpad ontstaat dat als garage gebruikt kan worden. Nieuw is echter de mogelijkheid om het tweepersoonsbed op te splitsen, zodat er achterin een eenpersoonsbed ontstaat, of zelfs ruimte voor de douche-oase. Bovendien heeft Dethleffs het dwars ingebouwde tweepersoonsbed met een schotelbodem uitgerust. De ergonomische schotelveren passen zich individueel en precies aan de wervelkolom aan, ondersteunen het lichaam op de juiste plaatsen en zorgen zo voor een gezonde en rustgevende slaap.  Het slaapkamerkarakter van het achterste gedeelte wordt benadrukt door fraaie achterdeurpanelen, waarin de zonweringen inclusief hun frame gewoon verdwijnen. Dankzij het aangename oppervlak en de bijna randloze vorm leent het deurpaneel zich ervoor om tegenaan te leunen, zodat rechtop in bed zitten nu mogelijk is zonder het koude metaal van de deur of de uitstekende raamkozijnen aan te raken. Voor extra comfort en een onbelemmerd uitzicht op koude dagen zijn er verwarmde achterruiten.

    Dat de ontwerpers van Dethleffs zich ook hebben toegelegd op minder zichtbare, maar daarom niet minder belangrijke details, blijkt uit het voorbeeld van de linker opbergbox onder het bed. Hier vindt u een ergonomische uittrekbare houder voor gasflessen. De gasflessen kunnen nu gemakkelijk verwisseld worden door de zware cilinders op de uittrekbare plaat te leggen en ze naar binnen te duwen.

    Geen gezwoeg meer en vriendelijk voor de rug. Echt een verlichting. 

    Basisvoertuig Ford Transit

    Het basisvoertuig van de Dethleffs Globetrail 590 C is een Ford Transit met hoog dak van de nieuwste generatie, met voorwielaandrijving en een lage-emissie 2,0liter TDCi Ford EcoBlue motor, handgeschakelde zesversnellingsbak, cruisecontrol, bestuurdersairbag, alsook een elektronisch stabiliteitsprogramma bedbodems kunnen zonder moeite omhoog geklapt worden en samen met de matras veilig tegen de zijwand opgeborgen worden, zodat er een middenpad ontstaat dat als garage gebruikt kan worden. Nieuw is echter de mogelijkheid om het tweepersoonsbed op te splitsen, zodat er achterin een eenpersoonsbed ontstaat, of zelfs ruimte voor de douche-oase. Bovendien heeft Dethleffs het dwars ingebouwde tweepersoonsbed met een schotelbodem uitgerust. De ergonomische schotelveren passen zich individueel en precies aan de wervelkolom aan, ondersteunen het lichaam op de juiste plaatsen en zorgen zo voor een gezonde en rustgevende slaap. 

    Het slaapkamerkarakter van het achterste gedeelte wordt benadrukt door fraaie achterdeurpanelen, waarin de zonweringen inclusief hun frame gewoon verdwijnen. Dankzij het aangename oppervlak en de bijna randloze vorm leent het deurpaneel zich ervoor om tegenaan te leunen, zodat rechtop in bed zitten nu mogelijk is zonder het koude metaal van de deur of de uitstekende raamkozijnen aan te raken. Voor extra comfort en een onbelemmerd uitzicht op koude dagen zijn er verwarmde achterruiten.

    Dat de ontwerpers van Dethleffs zich ook hebben toegelegd op minder zichtbare, maar daarom niet minder belangrijke details, blijkt uit het voorbeeld van de linker opbergbox onder het bed. Hier vindt u een ergonomische uittrekbare houder voor gasflessen. De gasflessen kunnen nu gemakkelijk verwisseld worden door de zware cilinders op de uittrekbare plaat te leggen en ze naar binnen te duwen.

    Geen gezwoeg meer en vriendelijk voor de rug. Echt een verlichting. 

    Basisvoertuig Ford Transit

    Het basisvoertuig van de Dethleffs Globetrail 590 C is een Ford Transit met hoog dak van de nieuwste generatie, met voorwielaandrijving en een lage-emissie 2,0liter TDCi Ford EcoBlue motor, handgeschakelde zesversnellingsbak, cruisecontrol, bestuurdersairbag, alsook een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP), hulp bij het wegrijden op een helling, tractiecontrole, hulpremsysteem, extra zijwindassistentie en stabiliteitscontrole voor aanhangwagens. 

    De basisversie van de Globetrail 590 C wordt aangedreven door een krachtige viercilindermotor van 130 pk (96 kW). Als alternatief kan gekozen worden voor een 170 pk (125 kW) motor. Beide versies zijn verkrijgbaar met handgeschakelde of automatische versnellingsbak. 

          

    De nieuwe Globetrail 590 C is vanaf augustus te zien bij onze Dethleffs-dealers

    Meer info www.dethleffs.de

    23-06-2022 om 23:00 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een stadhuis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-06-2022 om 22:57 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dethleffs c'joy 2023

     

    Dethleffs cjoy: nieuwe outfit, meer comfort 

    Dethleffs geeft zijn caravanserie voor starters cjoy een upgrade. Een innovatief houtdecor en stoffering van duurzame grondstoffen bepalen het nieuwe trendy interieur. Bovendien zorgt een efficiënte compressorkoelkast in het modeljaar 2023 voor een upgrade van de standaarduitrusting van de Dethleffs cjoy.  

    De start in de Dethleffs caravanwereld wordt gemaakt met cjoy. De wendbare en compacte caravan is verkrijgbaar in vijf verschillende indelingen en is een geschikte kampeeroplossing voor jonge gezinnen en prijsbewuste stellen. Dankzij het lage eigen gewicht kan de c’joy zelfs door trekkende voertuigen uit de compacte klasse met minder krachtige motor worden getrokken. Ook bezitters van rijbewijs B mogen onder bepaalde omstandigheden met een dergelijke combinatie rijden. Met een breedte van 2,12 meter kan met de cjoy bovendien over smalle toegangswegen worden gereden, wat zorgt voor een ontspannen reis voor caravanstarters, ook op krappe delen van de route. 

    Nieuw, modern interieur 

    Voor het modeljaar 2023 maakt Dethleffs het interieur van de cjoy moderner en voert een nieuwe meubeldecor en stofferingen in. De meubelpanelen hebben een vriendelijk, licht houtdecor met dwars lopende nerf, wat het interieur groter doet lijken en voor een behaaglijke woonsfeer zorgt. De bovenkasten krijgen lichte kleppen en decorstrepen die fraai aansluiten bij de stofferingskleuren. Bij de vernieuwde cjoy kan worden gekozen uit twee stofferingen: Bij de stoffering Kappan harmoniëren kussens in lichtgrijs en beige met het nieuwe houtdecor van de meubels. Bij de stoffering Timor zijn zitkussens daarentegen in antraciet, terwijl turquoise rugkussens hier voor kleuraccenten zorgen. Bij beide stofferingen wordt de behaaglijke sfeer onderstreept door een qua kleur bijpassende stoffen bekleding. Ook bij de materiaalkeuze voor de stofferingen slaat Dethleffs bij de cjoy nieuwe, innovatieve wegen in. Het polyestergaren van de stoffen is gemaakt van 100 procent gerecyclede PET-flessen en ontziet daarmee het milieu. Het garen, dat ook wordt gebruikt in sportkleding, geeft de stofferingen een aangenaam zachte haptiek en draagt zo bij aan de behaaglijkheid in de cjoy.

    Efficiënte compressorkoelkast in alle modellen

    De keuken van de cjoy wordt in het modeljaar 2023 eveneens herzien, wat op het eerste gezicht echter minder opvallend is dan bij de meubels en stofferingen. In plaats van de tot nu toe gebruikte absorptie koelkast voorziet Dethleffs de caravan voor starters nu van een efficiënte compressorkoelkast. Deze kan zowel tijdens het rijden met 12 volt alsmede met landstroom worden gebruikt en koelt snel en betrouwbaar. Terwijl de modellen 410 LK, 420 QSH, 480 FSH en 480 QLK een 132 liter grote koelkast met vriesvak hebben, heeft het model met eenpersoonsbedden cjoy 460 LE vanwege de constructie een koelkast met 83 liter inhoud.

    De indeling van het grote gezinsmodel cjoy 480 QLK met tweepersoonsbed voor en stapelbedden achter heeft Dethleffs voor het modeljaar 2023 in geringe mate herzien. Zo sluit de badkamer nu direct op de stapelbedden aan, terwijl de linnenkast naar voren is verplaatst. Daardoor heeft deze indeling nu ook een grote koelkast met 132 liter inhoud. 

    Uitrustingspakketten voor meer comfort en veiligheid

    Voor de cjoy van het modeljaar 2023 worden verder de uitrustingspakketten Touring en Dynamik aangeboden. Het uit andere series bekende Touring-pakket bevat de warmwatervoorziening met een Truma-boiler, een warmeluchtinstallatie en een 50 x 70 centimeter groot hef-kanteldakluik en een hordeur. Bij het uitrustingspakket Dynamik wordt naast een mobiele vuilwatertank in de opbergkast voor gasflessen en een 44 liter grote verswatertank een reservewielhouder in de opbergkast voor gasflessen alsmede een serviceluik aan de buitenkant toegevoegd. Verder zijn bij het Dynamik-pakket schokdempers en een veiligheidskoppeling inbegrepen. Daarmee mag cjoy in combinatie met een geschikt trekkend voertuig worden gebruikt voor snelheden tot 100 km/u.

    Praktische, tweedelige toegangsdeur

    Alle cjoy-modellen beschikken over een praktische, tweedelige toegangsdeur. Deze is vooral gewild bij gezinnen en hondenbezitters, want het geopende bovendeel maakt aanvullende ventilatie mogelijk, terwijl het gesloten benedendeel voorkomt dat de caravan zonder toezicht wordt betreden of verlaten. Het dak, de voor- en achterzijde van de cjoy zijn gemaakt van hagelbestendig GFK.

    Indelingen voor elke doelgroep

    Zoals altijd kan in de serie worden gekozen uit vijf indelingen. Het kortste model cjoy 410 LK, met een opbouwlengte van 4,99 m, heeft stapelbedden in het achterste gedeelte, een toiletruimte, keuken en een grote, om te bouwen zitgroep in het voorste gedeelte en is daarmee een comfortabele startersmodel voor jonge gezinnen. De cjoy 420 QSH heeft een dwars in het voorste gedeelte geplaatst vast tweepersoonsbed en een midden-dinette. Keuken en badkamer bevinden zich in het achterste gedeelte. De indeling van de cjoy 460 LE wordt gekenmerkt door in de lengte geplaatste eenpersoonsbedden en een dinette in het voorste gedeelte met keuken en tegenoverliggende toiletruimte in het middengedeelte. De cjoy 480 FSH biedt maximale ruimte voor stellen met een keuken en badkamer in het achterste gedeelte en een grote slaapruimte met in de lengte ingebouwd tweepersoonsbed voorin. De grote gezinscaravan cjoy 480 QLK heeft een dwars geplaatst tweepersoonsbed in het voorste gedeelte, een grote zitgroep, keuken en badkamer erachter en stapelbedden achterin. Hier is ruimte voor zes personen. In alle cjoy-modellen kan de badkamer optioneel met een douche worden uitgerust

     

     

     

     

    23-06-2022 om 19:56 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-06-2022 om 19:44 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nachtrijders















    6 op de 10 Belgen vertrekt ’s nachts als ze met de auto op reis gaan.
    3 op de 4 stopt onderweg om een dutje te doen

    6 op de 10 Belgen rijdt bij voorkeur ‘s nachts wanneer ze een lange rit voor de boeg hebben. Om de vermoeidheid tegen te gaan, stoppen 3 op de 4 bestuurders om een dutje te doen. Dat is absoluut noodzakelijk, want 1 op de 4 bestuurders zegt wel eens het gevoel te hebben gehad dat ze achter het stuur enkele seconden in slaap dommelden. Dit zijn de resultaten van een nieuwe enquête over het gedrag tijdens lange ritten die vandaag door Vias institute gepubliceerd worden. Tijdens de vakantie is vermoeidheid verantwoordelijk voor 1 op de 3 ongevallen op de Franse autosnelwegen. De volgende tips zijn zeker nuttig om ongevallen te vermijden.

    Pauzeer om de twee uur!
    Tijdens de nacht rijden biedt op het eerste zicht verschillende voordelen: er is minder verkeer, het is frisser en als je met kinderen reist, is het rustiger in de wagen als ze slapen. Veel Belgen zijn schijnbaar overtuigd van deze voordelen, want 6 op de 10 Belgen (60%) vertrekken ’s nachts als ze een lange rit gaan maken. Zo blijkt uit een nieuwe enquête waarvan Vias de resultaten publiceert (bron: Les Européens et la conduite responsable – Fondation VINCI Autoroutes - 2022).

    Om vermoeidheid achter het stuur tegen te gaan, is een dutje doen de beste oplossing.
    Meer dan 3 op de 4 Belgen (76%) zeggen dit tijdens hun traject te doen. Een probleem is wel dat de bestuurders zeggen gemiddeld pas na 3 uur te stoppen voor een pauze. Om de aandacht optimaal te houden, wordt aanbevolen om na maximaal twee uur te stoppen. 2 op de 3 vakantiegangers (65%) wisselen van bestuurder tijdens hun traject. Op die manier kunnen de bestuurders om beurt even tot rust komen.

    1 op de 4 bestuurders had al eens het gevoel ingedommeld te zijn
    Rijden tijdens de nacht heeft het grote nadeel dat de vermoeidheid sneller toeslaat. 1 op de 4 bestuurders (26%) zegt wel eens het gevoel gehad te hebben dat ze even ingedommeld waren. 1 op de 6 (17%) geeft aan dat ze zelfs even uitgeweken waren naar de pechstrook omdat ze in slaap waren gevallen. De slaperigheid kan nog versterkt worden door een slechte voorbereiding. Zo geeft 3 op de 4 bestuurders (76%) aan dat ze pas laat in de avond voor het vertrek helemaal klaar waren voor hun reis.   De rit dreigt zo een voortdurende strijd tegen de slaap te worden, wat absoluut af te raden is.

    Voor het vertrek controleert maar 1 op de 3 bestuurders de bandenspanning
    Voor je vertrekt, kan je zelf ook een paar belangrijke veiligheidsvoorwaarden vervullen. Zo controleert slechts 1 bestuurder op de 3 (35%) de bandenspanning en 1 op de 4 bestuurders (27%) controleert het oliepeil. Het is essentieel om met goede banden op de juiste spanning te rijden. Wanneer je wagen geladen is, is het zelfs beter om de bandenspanning lichtjes te verhogen ten opzichte van de gebruikelijke bandenspanning.

     5 tips voor een efficiënt dutje in de wagen

    1. Stop op een rustige en veilige plek
    2. Drink een koffie vooraleer je een kort dutje doet. De cafeïne begint na ongeveer 20 minuten te werken en zal je niet hinderen om in te slapen.
    3. Maak het comfortabel voor jezelf en kantel je stoel zodat je je benen wat meer kan strekken
    4. Doe een dutje van maximaal 20 minuten. Anders geraak je in een diepe slaap en zul je moeite hebben om wakker te worden. Als je na 20 minuten wakker wordt, zul je de effecten van de koffie (en de cafeïne) voelen.
    5. Strek even je benen en je hele lichaam vooraleer je terug vertrekt.

    5 tips voor een vlotte en veilige reis

    1. Zorg dat je goed uitgeslapen aan je reis vertrekt. Je vermijdt dus best om tot laat voor je vertrek alles voor te bereiden.
    2. De vakantie begint vanaf dat je in je wagen stapt. Fixeer je niet op een uur van aankomst. Door ontspannen te rijden, zal het traject minder lang lijken.
    3. Denk aan de basisregels: gordel voor alle inzittenden, ook voor de passagiers die slapen, respecteer de snelheidslimieten en geen alcohol voor de bestuurder(s).
    4. Blijf kalm als je in een file belandt. Een woedeaanval kan je hele vakantie verpesten. Bezie de andere bestuurders in de file als lotgenoten en niet als vijanden.
    5. Sla geen rustpauze over omdat je er bijna bent. Het risico op een ongeval verhoogt in de laatste 100 kilometer van je rit.


     Meer informatie VIAS 

     

    23-06-2022 om 15:43 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussen her groen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-06-2022 om 15:37 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dethleffs heeft een nieuwe halfintegraal

    Dethleffs Just Go: nieuwe instapcamper op chassis van

                   Ford Transit

     

    In periodes van reisbeperkingen voor hotels en pensions ontdekken steeds meer mensen kamperen als aantrekkelijke reisoptie. Beginnende kampeerders en mensen die de overstap maken naar kamperen vinden bij Dethleffs meteen een alternatief: een voordelige camper van goede kwaliteit met een reisklare uitrusting, de Dethleffs Just Go. Het nieuwe model op basis van de Ford Transit gaat vanaf eind juni 2022 bij de Dethleffs-dealers in première.

    Het stijgend aantal registraties van kampeerauto's weerspiegelt het aantal kampeerders dat voor het eerst reizen met een zwerfauto ontdekt. Maar net voor starters is de keuze van het juiste model en van aangepaste uitrusting vaak moeilijk. Dethleffs komt nu tegemoet aan de vraag naar een voordelige en tegelijk reisklare kampeerauto met een nieuwe, betaalbare serie en biedt vanaf eind juni 2022 de nieuwe Dethleffs-serie Just Go.

    De halfintegraal onderscheidt zich door een erg aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding, zowel voor de basisvariant met omvangrijke basisuitrusting als in de uitgebreide variant met Comfortpakket. Als basisvoertuig gaat Dethleffs bij de Just Go voor de Ford Transit. Het omvangrijke startpakket omvat in de basisuitvoering al een EcoBlue-dieselmotor van 96 kW (130 pk) met voorwielaandrijving en een uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting. De standaarduitrusting omvat o.a. cruisecontrol, verwarmbare, elektrisch instelbare buitenspiegels en een digitale DAB+-autoradio met afstandsbediening op het stuur evenals talrijke hulpsystemen, zoals noodremassistent, hill-holder-, zijwind- en hulpremsysteem. Voor extra comfort tijdens de rit zorgen de draaibare, in hoogte en helling instelbare pilotenstoelen met twee armsteunen.

    Dynamisch buitendesign van de Dethleffs modeljaar 2022

    Zoals de naam al doet vermoeden, is de Just Go afgeleid van de populaire Dethleffs-camperserie voor starters Just – met enkele kenmerkende verschillen. De Just Go krijgt een nieuwe kap boven de cabine, die past bij de cabine van het basisvoertuig Ford Transit. Het design van de zijkant met de voor Dethleffs kenmerkende, dynamisch golvende lijn onder de ramen, doet onmiskenbaar denken aan de actuele serie Just. De achterkant van de Just Go wordt echter gesierd door een nieuw ontworpen, mooie achterbumper, die optisch doet denken aan de bumper van de nieuwe Premium-integraal Dethleffs XL I. Zo past de buitenkant van de Dethleffs Just Go draadloos in het design van het modeljaar 2022 bij Dethleffs.

    Drie indelingen op de markt

    De halfintegraal Just Go wordt in juni 2022 op de markt gebracht met drie indelingen en twee uitvoeringsvarianten. De korte T 6815 EB beschikt over eenpersoonsbedden achterin en een L-vormige keuken in het midden, tegenover de badkamer. Hierbij is optioneel een vijfde zitplaats mogelijk. De langere T 7055 is beschikbaar in een versie met eenpersoonsbedden (T 7055 EB) of met een in hoogte verstelbaar, centraal queensbed achterin (T 7055 DBL). Beide lange modellen pronken bovendien met een ruime badkamer met afzonderlijke douche, die van de woonruimte gescheiden kan worden.

    In de basisstructuur van het interieur is de overeenkomst met het zustermodel Just goed zichtbaar, maar de Just Go combineert lichte, houten meubels met fijn gestructureerde wanden in grijs vilt-optiek en trendy donkergrijze bovenkastkleppen, greeploos en met Softclose-technologie. In overeenstemming daarmee bieden de stofferingen ‘Ravello’ en ‘Salerno’ nieuw, qua kleur bij elkaar horend textiel, het laatste voorbehouden als deel van het Comfortpakket.

    De zitgroep is bij de modellen met eenpersoonsbed T 6815 EB en T 7055 EB in de basisuitrusting uitgevoerd als halve dinette met tafel aan de wand. In de uitvoeringsvariant met Comfortpakket bevatten beide modellen een L-zitgroep met vrijstaande tafel. Het model T 7055 DBL met tweepersoonsbed beschikt over een zitbank langs beide zijwanden en tussenin een vrijstaande tafel.

    Twee uitvoeringsvarianten vereenvoudigen de keuze

    Om voor starters de keuze te vereenvoudigen, biedt Dethleffs voor de nieuwe Just Go slechts een overzichtelijk aantal opties. De omvangrijke basisconfiguratie omvat bijv. al de opbouwdeur met hor, cabineverduistering en matrassen van 150 mm dik op vast ingebouwde bedden. In de indeling T 7055 DBL behoort zelfs het in hoogte verstelbare queensbed tot de standaarduitvoering. De garage beschikt standaard al over een vloer met antislipvloer en nieuwe, soepele draai-spansluitingen.

    De uitvoeringsvariant Comfort voldoet aan de eisen voor meer woon- en rijcomfort. Naast extra uitrusting voor het basisvoertuig, zoals een koplampassistent, regensensor en airco, beschikt het Comfortpakket o.a. over een dakraam in de cabine en een raam in de toegangsdeur, een hef-kanteldakluik van 70 cm lang boven de zitgroep, vouwverduistering in de cabine, de mogelijkheid om de eenpersoonsbedden om te bouwen tot tweepersoonsbed en een tweede garageluik. Het Comfortpakket omvat ook de indirecte verlichting Light Moments. 

    Voor beide versies is bovendien een assistentiepakket met meer veiligheidsassistenten verkrijgbaar. Dankzij het optionele wintercomfortpakket wordt de Just Go een absolute specialist tijdens de winter, die ook in ijskoude omstandigheden een prima wooncomfort biedt, zonder risico dat de waterinstallatie bevriest.

    Daarnaast kan de zwerfauto voor een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding een persoonlijke touch krijgen dankzij opties, zoals een sterkere motor van 118 kW (160 pk), automatische versnelling, trekhaak, elektrische vloerverwarming, zonnepaneel of een elektrisch bedienbaar hefbed boven de zitgroep.

    Meer info www.dethleffs.de

     

    22-06-2022 om 20:36 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hobby nieuwste kampeerauto's

    Hobby-bestelwagen MAXIA VAN zijn première.

    De tot nu toe bekende details verhogen de verwachting. De naam MAXIA alleen al geeft een idee van de innerlijke werking van de nieuwste bestelwagen van de familie Hobby. De MAXIA-wereld is bekend uit het caravansegment. Daar staat het voor de nieuwe premiumklasse Hobby caravans met Scandinavisch design, perfect op elkaar afgestemde kleuren en Scandinavisch comfort. "Het Hygge-design zal ook terug te vinden zijn in de MAXIA VAN", bevestigt Bernd Löher, algemeen directeur van Hobby. "Het beschrijft de nieuwe manier van kamperen, waarbij je zwerfauto net zo comfortabel en stijlvol is als je eigen huis." De VW Crafter dient als basis voor de MAXIA VAN. Bernd Löher weet dat het werken met Volkswagen grote voordelen met zich meebrengt: “Onze klanten zijn al bekend met veel eigenschappen van auto's. Dat waarderen ze, vooral op het gebied van veiligheids- en assistentiesystemen.” Binnenkort volgt meer informatie over de nieuwe MAXIA VAN. 

     EDITION (Citroen-chassis) en VANTANA DE LUXE (Fiat-chassis) beginnen het seizoen 2023 ongewijzigd, elk met twee verschillende plattegronden en in totaal drie bekledings-/meubeldecors om uit te kiezen. "Beide reeksen hebben veel fans en de vraag is nog steeds groot", legt Löher uit. Highlights zoals het extra brede panoramadak HOBBY TOP in de VANTANA DE LUXE zorgen daarvoor. "De eersteklas prijs-kwaliteitverhouding in alle Hobby-voertuigen is voor veel klanten cruciaal", zegt de Hobby-directeur. “Veel hoogwaardige en handige uitrustingsdetails zijn vanaf het begin bij Hobby zonder enige bijbetaling.” Het instapmodel VANTANA ONTOUR EDITION scoort hier bijzonder hoog met zijn uitgebreide standaarduitrusting, de af fabriek gemonteerde luifel, het navigatiesysteem met geïntegreerde achteruitrijcamera en het satellietsysteem inclusief TV.

     OPTIMA DE LUXE BLIJFT OPWINDEN

    In het kampeerauto segment begon het afgelopen seizoen met een update op het gebied van interieurdesign: de volledig herziene OPTIMA DE LUXE (Fiat Chassis) bracht het Scandinavische Hygge-design voor het eerst naar de camper. Lineaire meubels, perfect op elkaar afgestemde kleuren en een stijlvol interieur overtuigden meteen veel klanten. Net als het gemoderniseerde exterieurdesign met een nieuwe daklepel en dynamische ruitenwisserrichtingaanwijzers achter. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Hobby het seizoen 2023 ongewijzigd begint met de OPTIMA DE LUXE. "Met 5 plattegronden biedt de OPTIMA DE LUXE veel flexibiliteit voor zowel paren als gezinnen", legt Matthias Schätzle, hoofd camperbouw bij Hobby, uit. "Je kunt bijvoorbeeld kiezen tussen een Frans bed, eenpersoonsbedden of een praktisch hefbed."

     OPTIMA ONTOUR-SERIE BLIJFT OP KOERS VOOR SUCCES

    De camperbestseller OPTIMA ONTOUR EDITION (Citroen Chassis) gaat ongewijzigd het nieuwe seizoen in. De bekende Hobby Complete uitrusting, b.v. met navigatiesysteem, satellietsysteem, zonnescherm, plisségordijnen en vele andere extra's verzekeren de wendbare OPTIMA ONTOUR EDITION al jaren op de prijs-prestatieschaal. Ook dit zal komend seizoen niet veranderen.

    "We zien aan het aantal bestellingen dat we een assortiment kampeerauto’s hebben dat zeer goed is afgestemd op de behoeften van onze klanten", zegt Schätzle. "Van het instapmodel OPTIMA ONTOUR tot de compacte OPTIMA ONTOUR EDITION tot het opbergwonder OPTIMA ONTOUR ALKOVEN (allemaal op Fiat-chassis), er is voor iedereen een geschikte camper."

    Meer info www.hobby-caravaning.de

    18-06-2022 om 19:59 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De sensatie van vorig jaar verbeterd

     

    GRENZELOOS BEACHY GEVOEL

    De drie BEACHY-modellen 360, 420 en 450 blijven ongewijzigd het seizoen 2023 ingaan om het verlangen van avonturiers naar spontane vrijheid te blijven bevredigen.

    Naast het BEACHY schaduwzeil zijn er nu extra opbergmanden verkrijgbaar als speciale accessoires in de hobbywinkel. Net als de BEACHY zelf zijn alle items chique, rechttoe rechtaan en passen ze perfect bij de Scandinavische beachhouse-stijl. Voor nog meer BEACHY om mee te nemen, zijn er ook veel stijlvolle fanartikelen - om weg te geven of af te trekken.

    Luifel

    Flexibel, ongecompliceerd, stijlvol: het ultralichte schaduwzeil past perfect bij de BEACHY. De installatie is snel en eenvoudig. Er wordt al een schaduwrijke plek gecreëerd.

    Het op maat gemaakte schaduwzeil past universeel bij alle drie de BEACHY modellen. Het begint bij het rechterneuswiel en loopt uit in de rechte loop van de leidingen. Zo kan de deur nog steeds zonder problemen worden geopend. Drie inbouwstangen van staalbuizen zorgen voor een stabiele standaard en voldoende stahoogte.

    Opbergmanden

    Praktisch, mooi en past perfect: De opbergmanden in BEACHY design zorgen voor orde in de Beachy. Of het nu gaat om oplaadkabels, zonnebrillen, keukenaccessoires of handdoeken: hier verdwijnen grote en kleine prullaria in een mum van tijd. Nu al ziet de beachy er weer perfect netjes uit!

    De BEACHY opbergmanden zijn verkrijgbaar in verschillende maten. Ze passen perfect op de planken en het ontwerp van de Beachy caravans.

     Meer info www.hobby-caravaning.de

    18-06-2022 om 17:13 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hobby veel caravan nieuws voor 2023

    Nieuwe caravans voor 2023

    Hobby start het nieuwe seizoen  met een aantal nieuwe interieurs en indelingen. De ontwerpers van Hobby hebben niet tegenstaande de Covit 19 nu en dan wat roet in het eten strooide toch prachtig werk geleverd om de caravans mooi te optimaliseren. De meeste aandacht ging naar het inwendige van de caravans. De keukentechnologie werd aandachtig bekeken met verrassende resultaten. Grote caravans hebben vloeistof verwarming.

     

    Nieuw meubilairdecor.

    Met het nieuwe antraciethouten decor “platino” in combinatie met heldere elementen heeft hij een moderne stijl en is het er aangenaam vertoeven.

    De keuken in een supermoderne stijl ontworpen waar de kok van dienst met genoegen de culinaire producten kan voorbereiden. De combinatie van wit en grijze vlakken maakt het zelfs een plezier om er naar te kijken.

    Enkele nieuws indelingen in de EXCELLENT EDITION reeks voor volgend modellen jaar. Dat betekent dat de populaire reeks in de toekomst in een nog grotere variëteit beschikbaar zijn.

    Andere bekledingen

    Lichtgrijze bekleding met eenvoudige grijze siersjaal. De nieuwe uitvoering maakt de PRESTIGE nog comfortabeler. Het is vriendelijke en comfortabel. De Vivalife stoffen van de zitkussens zijn bijzonder duurzaam. Ze zijn gemaakt van upcyclingvezels en zijn volledig resyclerbaar. Daarnaast is de stof eenvoudig schoon te maken met een vochtige vod of een zachte borstel.

    Nieuwe combinatie fornuis-spoelbak

    Een aantal caravans 2023 krijgen vanaf volgend seizoen een nieuwe kookplaat en spoelbak. Ze zijn zo gemaakt dat ze gemakkelijk te reinigen zijn. Voor een mooi uitzicht zijn ze buiten gebruik afgedekt met een glazen plaat. Ze schermt tevens de kookvuren, de spoelbak af en men kan er eens iets opleggen.

    De Maxia

    Modern Scandinavisch. Maxia

    De Scandinavisch caravans zijn zowat de vlaggeschepen  van Hobby. Ze zijn niet goedkoop, maar men krijgt waar voor zijn geld. Voor een wintervakantie kan men niet beter vinden al zijn ze ook best geschikt voor een zomervakantie, daar houden ze de warmte buiten. Door het succes met de eerste modellen de 495 UL en de 600 WQM werd een nieuw type de Maxia 585 UL ontworpen.                                           

    Hij past net tussen de reeds bekende modellen. Met een breedte van 2,5 m en heldere meubeloppervlakken biedt de Maxia 585 UL een enorm gevoel van ruimte. Het nieuwe model is lager en breder dan de Maxia 495 UL. Nieuw zijn de 2 hoekpanelen met leesplekken in de ronde zitgroep voor meer licht in de avonduren, de ronde zitgroep in de 585 UL biedt meer beenruimte. Naast de grote kleerkast is een praktische apotheek laden waar men veel lege en volle dozen en flessen kwijt kan.

    Meer info www.hobby-caravaning.de

    18-06-2022 om 16:54 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de warme landen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    15-06-2022 om 19:53 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Technisch personeel te kort

    Straffe machines zoeken straffe fixers: essentiële sector bouw- en goederenbehandelingsmachines kampt met groot tekort aan technisch personeel

    Sigma, de federatie van invoerders van materieel voor (burgerlijke) bouw en goederenbehandeling, onderdeel van koepelfederatie TRAXIO, kent een forse economische groei. Tussen 2012 en 2019 nam de omzet van de bedrijven uit de sector met gemiddeld 40 % toe.  De twee “corona”-jaren hadden een duidelijke impact, maar de sector kon zich in 2021 herpakken op het niveau van 2019, o.a. dankzij mega infrastructuurwerken (zoals het Oosterweelproject) en de booming e-commerce. Alle bedrijven kampen echter met een structureel tekort aan instroom van technisch personeel. Naargelang de grootte van het bedrijf hebben ze 2 tot 50 openstaande vacatures. Om de unieke troeven van de sector zoals innovatie, flexibiliteit, afwisseling en autonomie bekend te maken en te promoten, lanceert Sigma vanaf 15 juni de website www.strafgefixt.be. 

    Recordaantal openstaande vacatures 

    Als belangrijke partners van de bouw-, de transport- en de logistieke sector kampen de ledenbedrijven van Sigma met eenzelfde hoge nood aan personeel. Vooral op vlak van technische profielen is de situatie schrijnend. Het aantal kandidaten krimpt zienderogen, bedrijven hebben vaak vacatures die maanden open blijven.

    Sigma, de Belgische federatie van de algemeen vertegenwoordigers van materieel voor openbare en privéwerken, voor de bouw en de goederenbehandeling telt 70 leden. Samen stellen ze 3.100 directe personeelsleden tewerk en vertegenwoordigen ze een omzet van € 1,7 miljard.  De federatie omvat twee secties: Goederenbehandeling (vorkheftrucks, magazijntrucks, …) en Burgerlijke Bouw (graafmachines, overslagkranen, bulldozers, breekhamers, asfaltwerkmachines, breekhamers…) en twee subsecties Generatoren & Bekisting).

    Concreet zijn er momenteel zo’n 500 vacatures. Dat zijn er dubbel zoveel als in 2020. In 2021 was de vacaturegraad (het aantal openstaande vacatures per 1.000 banen van werknemers) in de sector 12, dit is drie keer hoger dan de Belgische vacaturegraad van 4,3.

    David Vandermeulen, Voorzitter Sectie Burgerlijke Bouw“Onderhoudstechnicus binnen onze sector is al jaren een knelpuntberoep. Het aantal werkzoekende technici ligt heel erg laag en vaak gaat het om laaggeschoolden die al lang werkzoekende zijn en niet over de nodige ervaring beschikken. Daarom investeren veel bedrijven in interne opleidingen zodat ze ook kandidaten met minder ervaring kunnen aantrekken.”

    Uitdagende en technologische jobs die aansluiten op de verwachtingen van jongeren

    Hugues van Espen, Voorzitter Sectie Lift-Trucks : “Uit onderzoek blijkt dat jongeren die geïnteresseerd zijn in technische jobs vooral op zoek zijn naar uitdagingen, afwisseling en autonomie. Dit zijn precies de troeven die onze sector hen kan bieden. Na een interne opleiding kom je als technicus snel op heel uiteenlopende plaatsen en maak je dankzij je expertise vaak het verschil. Je herstelt machines die cruciaal zijn in de uitvoering van bouwwerven of logistieke projecten.”

    De sector kampt nog te vaak met de foute perceptie van een weinig uitdagende en innovatieve sector terwijl de realiteit heel anders is. Vandaag worden kandidaten opgeleid tot gespecialiseerde technici die autonoom hoogtechnologische en computergestuurde bouwmachines en heftrucks kunnen onderhouden, van inspectie en diagnose tot de herstelling van of een volledige revisie.

    Een job met maatschappelijke impact

    Machines voor bouw en goederenbehandeling zijn een onmisbare schakel om grote delen van de economie draaiende te houden. Als werknemer in de sector zorg je ervoor dat alles in beweging blijft, dat het materieel om pakketjes te laden en te lossen operationeel blijft of dat graafmachines en bulldozers blijven werken zodat wegen, (lucht)havens, ziekenhuizen, huizen en kantoorgebouwen, gebouwd kunnen worden.  Je komt in een sector terecht waar je impact hebt op de maatschappij en de economie.

    Straf gefixt!

    Om de sector bekend en aantrekkelijk te maken, zal  Sigma in de komende maanden investeren in verschillende initiatieven waaronder arbeidsmarktcommunicatie. De eerste fase van de communicatiecampagne start op 15 juni en bestaat in de lancering van de website www.strafgefixt.be, een digitale bannercampagne en een videocampagne op sociale media (Facebook, Instagram en YouTube).

    Joëlle Germain, Algemeen secretaris Sigma“Onze campagne toont dat de technici die we zoeken echt straf zijn in wat ze doen. Met hun laptop en technologische kennis herstellen ze allerhande machines. Ze analyseren het probleem en fixen het. Zo helpen ze werfleiders en logistieke managers uit de brand. Maar eigenlijk reikt hun impact nog veel verder, want ze houden de economie draaiende. En dus worden ze overal met open armen ontvangen en zijn hun ‘klanten’ altijd heel dankbaar als de klus geklaard is.”

    De campagne toont de veelzijdigheid van de job: de uitdaging om op hoogtechnologische niveau te werken en het warme, menselijke aspect. De technici zijn meer dan gewone technici, wat ze doen is echt straf gefixt!

    Op de website www.strafgefixt.be vind je alle vacatures terug van de ledenbedrijven van Sigma.

    15-06-2022 om 19:51 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussen het groen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    15-06-2022 om 19:48 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adria Compact Plus DL

    Adria Compact Plus DL

    Smalle halfintegrale kampeerauto’s zijn tegenwoordig veel gevraagd. Bij Adria noemt men ze Compact. Zijn nieuwste uitvoering kreeg dan ook de naam Compact Plus DL

    Logischer wijze hebben halfintegrale met een smalle opbouw ook een smal interieur. De fabrikant biedt om te beginnen drie interieurs aan: Axess, Plus of Supreme in 3 tot 4 indelingen. De Adria Compact Plus DL is 6,99 m lang en gebouwd op een Fiat Ducato met 140 pk motor.

    Met zijn licht modern uitgevoerd meubilair heeft hij een ruime indruk. Hoofdzakelijk ligt het aan de zitgroep met zijn 2 zitbaken tegen de wanden. Daarachter de keuken dat is ook een laag meubelstuk, zodat men een bijna onbelemmerd zicht heeft van voor tot aan de bad- en slaapkamer. Achterin zijn twee enkele bedden die het dak van de garage vormen. De badkamer staat tussen het bed en de buitendeur. Voor de verwarming zorgt een Truma Combi 6 C Plus.

    Koetswerk

    Dak, wanden en vloer zijn uit polyester beklede sandwich panelen. Dak en wanden zijn 31 mm dik de vloer is 10 mm dikker. Heel het koetswerk is zorgvuldig afgewerkt en afgekit. De buitendeur heeft wel een venster en centrale vergrendeling maar met een breedte van 0,53 m is ze aan de smalle kant. De garage heeft aan iedere zijde van de wagen een deur, gemakkelijk om fietsen in te laden. Een paar mooie lichtblokken sieren het achter front. De bumper bestaat uit verschillende delen. Bij schade moet men waarschijnlijk niet de hele bumper vervangen.De architecten hebben een rechtlijnig meubilair met witte deuren, beige panelen en passend houtdecor voor de nieuwelingen ontworpen. Met een lichte druk op de deurtjes van de bovenkasten openen ze zich automatisch en hoeft men geen handgrepen te monteren. Een knappe uitvoering zijn de deuren onder de voeteinden van de bedden. Ze draaien gewoon in de kast.

    Zitbanken tegen de zijwanden in de zithoek zijn in, in bijzonder bij de iets smallere zwerfauto’s. De tafel op één poot kan tot de helft samen plooien om de doorgang naar de stuurcabine vlotter te maken het tafelblad kan zelfs hoger en lager ingesteld worden. Draait men de cabinezetels om  is er plaats om met z’n vieren gezellig te keuvelen. Heeft men een derde bed nodig kan de tafel zakken, de rugkussens platleggen zo hebt je een bed voor den derde bewoner. Achterin zijn twee enkele bedden met comfortabele matrassen gedragen door lattenbodems. Ze zijn iets smaller dan in een kampeerauto met klassieke breedte. Dat belet echter niet dat men er zalig op slaapt. Met een smal matrasje tussen beide bekomt men een  dubbel bed. Onder de voeteinden zijn kasten zoals bijna overal. De ontwerpers van Adria hebben de gewoonlijk opendraaiende in de weg staan deur in de kasten laten schuiven. Knap gevonden, volgend jaar zullen we dat waarschijnlijk bij andere fabrikanten ook zien.

    Duidelijk afgetekende fronten geven aan dat de keuken over 6 laden beschikt. In het lichtere aanrecht zijn 3 kookvuren op een lijn met aan de rechterkant een vierkante spoelbak. Vooraan blijft nog een strookje over als werkblad. Rondom het venster is een kunststof beschermplaat. Dan blijven er nog de bovenkasten met witte deurtjes over voor het kleine keukenmateriaal. Naast de keuken staat een 142 l grote compressor koelkast van Thetford. Door er onderaan een kastje te maken komt de koelkast voor een deel op  oog hoogte te staan. Zo moet men zich telkens niet bukken om iets uit de koelkast te nemen of er in te steken. Aan de andere zijde is de kleerkast.

     Volledig in witte kunststof met enkele donkere vlakken is de badkamer mooi om te bekijken. Het draaibaar wc is gebruiksvriendelijk opgesteld. Handen wassen lukt best aan het wastafeltje. Wil je toch een douche nemen draai de spiegelwand over het wc, met een magneetsysteem blijft hij daar kleven. Bewegingsruimte is wel wat beperkt zeker als de zwerver veel gewicht op de weegschaal zet. Het dakvenstertje had wat groter mogen zijn om dampen sneller af te voeren.

    Met de Compacte Plus DL biedt Adria een smalle halfintegrale aan dat men nauwelijks merkt met zijn knap doordachte indeling. Hij is zowel van buiten als van binnen keurig afgewerkt. Voor een koppel is hij bijzonder goed ingericht en uitgerust.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig Fiat Ducato met verlaagd chassis

    Motor  Turbo Diesel 2,2 l  140 pk

    Gewicht rijklaar 2870 kg (afhankelijk van de toebehoren)

    MTM  3.500 kg

    L X B X H  6,99 x 2,12 x 2,78 m

    Bedden 1,95 x 0,75/0,66 m

           1,94 x 0,83 m

    Noodbed  1,9 x 0,8/0,9 m.

    Verwarming  Truma Combi 6CP Plus

    Meer informatie www.adria.com

     

     

     

    12-06-2022 om 20:25 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.600 jaar oud
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    12-06-2022 om 20:16 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motorfietsen in de kijker

    Occasie motorfietsen kleuren groen in mei, nieuwmarkt beperkt de schade

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, becommentarieert: “Na een moeilijke start tijdens de eerste vier maanden lijkt de markt zich te herpakken en werden er in mei 2022 8.883 occasiemotoren ingeschreven, een bonus van +8,0% vergeleken met  vorig jaar. Ondanks deze positieve cijfers kijkt de occasiemarkt inmiddels nog steeds tegen verlies aan van -13,1% of al zo’n 4.781 eenheden ten opzichte van 2021.  Cijfers vergelijken met 2020 is niet relevant omwille van de corona-lockdown destijds.

    Vlaanderen blijft de grootste markt (56,6%) maar verliest -17,3% vergeleken met vorig jaar. Wallonië neemt 36,2% van de markt voor zijn rekening en verliest iets minder (-12,1%), terwijl Brussel – een kleinere markt (7,2%) met bijgevolg grotere procentuele schommelingen – het verlies weet te beperken tot -7,7%. Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar vrijwel de volledige top 10 ziet zijn cijfers rood kleuren. De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen gingen er in mei met -1,5% op achteruit, maar beperken het verlies over de eerste vijf maanden tot -4,8%.”            

    We legden ook even ons oor te luister op de motormarkt:  “De terugval bij de nieuwe motoren is vaak terug te brengen tot de beschikbaarheden o.w.v. schaarste aan grondstoffen, nasleep corona-lockdown in Azië, transportproblemen en dus langere levertermijnen.  Op de tweedehandsmarkt liggen de zaken wat ingewikkelder: het aanbod wordt stilaan schaarser waardoor niet alleen de keuze beperkter wordt, maar ook de prijzen hoger klimmen – vooral particulieren durven stevig doorvragen – en er is veel interesse uit Nederland waar motoren omwille van de bijtelling nog een flink stuk duurder zijn.  Maar de gestegen levensduurte, de exponentiële prijs van de benzine en zeker ook de Oekraïne-crisis en bijhorende sombere blik op de toekomst laten zich voelen. Motorrijden is vaak nog een vrijetijdsbesteding en we merken dat er veel minder gereden wordt dan voor corona. Vele motards opteren dus om hun huidige motor nog wat langer te houden en stellen de vervanging van hun motor dus wat langer uit in afwachting van betere tijden.”

    1. Tweedehandse motoren

    De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best

    Opvallend is dat lichtste en zwaarste categorieën het best blijven scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125 cc maar liefst 26,4%  van de gecumuleerde inschrijvingen over de eerste vijf maanden, ook de +1.001 cc-klasse is met 21,2% aardig gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze, van 14,3 tot 19,5%

    Volledige top 10 kleurt rood

    Het aandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand: ze vertegenwoordigen samen zo’n 56,6% van de totale markt: Honda (17,6%) blijft marktleider voor Yamaha (13,1%), BMW (11,2%), Suzuki (7,6%) en Kawasaki (7,1%), maar ze verliezen allemaal dikke procenten vergeleken met vorig jaar. Enkel scooter-fabrikant SYM wist zijn verlies te beperken tot -1,9%.   

    Mooie regionale verdeling

    Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt en zien we dat Brussel relatief beter scoort dan de rest van het land. 56,6% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 36,2% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 7,2% voor haar rekening. Alle regio’s zien hun marktaandeel echter flink dalen met vorig jaar.

    Slotsom: de occasiemotorfietsen zien na een topjaar 2021 hun markt met een dikke -13,1% inkrimpen. Toch blijft er een intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrijetijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken.

    2. Nieuwe motorfietsen

    In tegenstelling tot de occasiemotoren, zien we de markt van de nieuwe motorfietsen in mei voor de vierde opeenvolgende maand rood kleuren: dit keer blijft het verlies met zo’n 2.876 nieuwe motoren  beperkt tot -1,5%. Over de eerste vijf maanden van 2022 beperkt de nieuwmarkt het verlies echter tot -4,8% met een totaal van 11.869 nieuwe motoren of zo’n 597 stuks minder dan vorig jaar.

    De nieuwe motorfietsen van -125 cc (25,1%) en +1.001 cc (22,9%) waren  de voorbije maanden het meest gegeerd, terwijl de klassen 125-500 cc (17,9%), 501-750 cc (17,5%) en 751-1000 cc (16,5%) aan elkaar gewaagd bleven. Een identieke rangorde als bij de 2dehandsmotoren. Zowel in april, als over de eerste vijf maanden boeten het kleinste en de grotere segmenten aan marktaandeel in. Enkel de categorieën 126-500 cc en 501-750 cc scoorden positief. 

    Marktleider Honda kende een prima maand april en zag zijn marktaandeel stijgen naar 15,0%, een stijging van +10,7%. BMW kampt met leveringsproblemen, maar neemt nog steeds 13,6% van de totale markt voor z’n rekening en boette toch 21,7% aan marktaandeel in. Het behoudt evenwel nog een voorsprong op sterke groeier Yamaha (10,6% marktaandeel en groei +8,2%)). Ook Harley-Davidson (+23,3%) en Ducati (+14.1%) en scooter-fabrikant SYM  (+21,8%) tekenden voor positieve cijfers. 

    Honda heerst in de categorieën tot 500cc,  Yamaha regeert in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere jongens. Kawasaki blijft netjes op de vierde plaats en de scooters van Piaggio duwen KTM uit de top 5.

    De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen verliest -11,1 % aandeel, maar blijft nog goed voor 56,3 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 36,9% en Brussel voor 6,8%, de enige regio die een groei (+2,2%) laat noteren.  

     

    10-06-2022 om 20:48 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!