Al in 2016 kondigde Knaus zijn nieuwe werkwijze aan, de traditionele bouwwijze van caravans zou vervallen. Met nieuwe systemen en materialen zou een caravan anders gemaakt worden. Met de D’eseo werden de eerste proefcaravans gebouwd. De spectaculaire vierkante caravan met zijn grote klapdeur achteraan was een echte blikvanger.
Op de CTM 2019 stonden de handelaars te dringen om er enkele van in huis te hebben. Knaus was verplicht de verkoop voorlopig stil te zetten want de productie kom toen gewoon nog niet volgen. Dat was geen wonder want het frame systeem moest nog met manueel aan mekaar gelijmd worden. Intussen is in Jandelsbrunn een nieuwe montagehal gebouwd. Daar worden met robotten zeer nauwkeurig alle delen aan mekaar gelijmd.
De Azur bestaat uit 22 delen in kunststof en vormen de basis van het koetswerk. Het zelfdragend frame zal niet alleen een lang leven en een stevige stabiliteit hebben maar veel mogelijkheden bieden om verschillende indelingen te produceren.
Wat zeker nieuw is, bij lichte beschadigen kan het koetswerk zich zelf herstellen. Dat kan door warmte inwerking, bijvoorbeeld van de zon. Krassen kunnen door de plaatdikte wat weggeslepen worden, polieren en hij is terug als nieuw. Het materiaal van het koetswerk is UV bestendig en beschilderbaar.
Voor de wanden gebruikt de fabrikant gladde aluminiumplaat met PU isolatie. Voor het hagelbestendig dak polyesterplaat. De bekende FoldXpand technologie werd niet alleen voor het achter front toegepast maar ook voor het voorste. Dat geeft meer winst voor het interieur. De fronten voor en achteraan zijn wit terwijl de zijwanden in licht grijs behouden zijn. Lichtblokken zijn dezelfde als die van de andere Knaus caravans. Enkele wat donkerder decorstukken en zwaar getinte vensters geven de Azur een modern uitzicht. De zwart glanzende 17 duim wielen zijn de puntjes op de i.
De ontwerpers van Knaus kiende een zeer modern interieur uit. Met accent op huiselijkheid. Hout met dwars tekening, licht materiaal voor de deuren, wanden en plafond met zacht donker materiaal, kussens in aangepaste lichte kleur. Aan de verlichting werd veel aandacht besteed waarbij de LED techniek veelvuldig werd toegepast. Delen van het interieur kan men in volle licht zetten terwijl een ander deel om de een of andere reden donker kan houden. Achter een klapdeurtje aan de keuken is plaats voor een koffiezet apparaat.
Voor de meubelopstelling gebruikt men de schuine indeling die men in de kampeerauto’s vindt, dat geeft meer bewegingsvrijheid en een ruimtelijk gevoel. Alle deurtjes en laden zijn zelfsluitend, bedden zijn iets groter. Kookvuren en de 133 l koelkast zijn gebleven.
Voor het modellenjaar 2023 wordt de nieuwe Azur in 4 indelingen aangeboden. De 500 FU, 460 EU, de 500 EU en de 500 UE. Allen met een Uzitgroep.
Over de invoering van zomer- en wintertijd zijn de meningen tussen voor- en tegenstanders nog steeds verdeeld. Over het nut van winterbanden bestaat echter geen discussie: “De banden van je auto zijn het enige contact met het wegdek en maken het verschil tussen een veilige en een minder veilige rit”, legt Filip Rylant van TRAXIO uit. “Zomerbanden verliezen immers veel van hun efficiëntie van zodra de temperatuur daalt onder de 7°C. Winterbanden daarentegen hebben een andere rubbersamenstelling waardoor ze soepel blijven bij lagere temperaturen. Ze hebben ook een ander profiel: de profielblokken hebben veel meer lamellen, die als het ware de waterfilm op de rijweg “breken” waardoor een winterband een grotere trekkracht krijgt. Dit “klauweffect” zorgt voor een betere grip op het gladdere wegdek in winterse omstandigheden”.
Winterbanden zijn geen marketingtruc
Er is daadwerkelijk een groot verschil tussen winter – en zomerbanden. Bij lage temperaturen garandeert een winterband een betere grip en dat kan resulteren, in een beduidend kortere remafstand op een besneeuwde of beijzelde weg. Zo bedraagt de remafstand op een besneeuwde weg aan 50km/u 50m met een zomerband en 23m met een winterband. Een belangrijk verschil, wetende dat een paar centimeter soms het verschil kunnen maken in het steeds drukkere verkeer.
“In België zijn winterbanden vlg. het verkeerreglement niet verplicht, maar wel aangeraden”, verduidelijkt Filip Rylant. “Winterbanden moeten wettelijk een minimale profieldiepte hebben van 1,6mm, maar voor extreme winterse omstandigheden raadt de sector eerder 4 mm aan. Het tijdig vervangen van zomer- door winterbanden draagt dus bij tot een verhoogde veiligheid voor alle weggebruikers, maar uiteraard is het ook van belang om je rijstijl aan te passen aan de winterse omstandigheden.”
Hoe herken je winterbanden? En wat met vierseizoenbanden?
Gecertificeerde winterbanden zijn voorzien van een kenmerk op de zijwand met een sneeuwvlok in een berg met 3 pieken: het zogenaamde Alpine- of sneeuwvloksymbool, officieel 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake) genaamd.
Een bandenfabrikant mag deze markering enkel aanbrengen indien de winterprestaties bewezen zijn op basis van een voorgeschreven prestatietest op besneeuwde ondergrond. Je vindt deze markering ook terug op de meeste vierseizoenbanden, die een verdedigbaar alternatief kunnen zijn om een heel jaar door te blijven rijden in gematigde klimaatzones met slechts matige en occasionele sneeuwval. Bepaalde landen zoals Duitsland en Luxemburg verplichten het gebruik van banden met een 3PMSF markering “wanneer de omstandigheden dat vereisen” zonder evenwel een specifieke tijdsperiode te bepalen zoals dat bv. wel het geval is in Oostenrijk.
Rolling Wheel
Tijdens een recent onderzoek naar de staat van de banden waarmee de Belgische automobilist op weg is, bleek dat 4,7% van de voertuigen voorzien is van minstens één band waarmee een probleem zou kunnen zijn. Opvallend is dat ook 6,5% van de chauffeurs in volle zomer rondreden met winterbanden, met alle nadelige gevolgen qua slijtage, wegligging en veiligheid vandien. Een reden te meer om tijdig de zomer- en winterbanden te wisselen en regelmatig uw banden te laten controleren door een specialist.
Tijdig afspraak maken
TRAXIO raadt alle automobilisten aan niet te wachten op vorst of sneeuw om hun zomerbanden om te wisselen voor winterbanden. Je kan hiervoor best terecht in je garage of bij een bandencentrale.
Om deze wissels vlot te laten verlopen is het aangeraden om tijdig een afspraak te maken teneinde onnodige wachttijden te vermijden.
Tijdig winterbanden monteren kan – in combinatie met een aangepaste rijstijl – een enorme verbetering betekenen op vlak van verkeersveiligheid.
Bestuurders rijden 2% van hun tijd met de gsm in de hand Bij de vrachtwagenbestuurders gaat het zelfs over 6%
Vias institute heeft 2 maanden lang bestuurders geobserveerd om te meten hoeveel bestuurders hun gsm en andere elektronische apparaten gebruiken zonder handenvrije kit. Het blijkt dat 2% van de tijd bestuurders afgeleid zijn door hun gsm. Bij de bestuurders van een bestelwagen is dat zelfs 4%, voor de vrachtwagenbestuurders 6%. Belgische bestuurders zijn eerder afgeleid op de autosnelweg (5%) dan in de bebouwde kom (2%). Vias institute hoopt dat er snel werk gemaakt wordt van het inzetten van camera’s om het gsm-gebruik achter het stuur tegen te gaan.
Om na te gaan hoe groot het fenomeen van afleiding achter het stuur is, heeft Vias het gedrag van bestuurders op 161 plaatsen op verschillende momenten van de dag en de week bestudeerd. De laatste soortgelijke gedragsmeting werd in 2013 uitgevoerd. 1 bestuurder op 50 bezig met zijn gsm tijdens observaties Op het moment van de observatie was 2% van de bestuurders van een wagen, bestelwagen, bus of vrachtwagen bezig met zijn gsm of andere elektronisch toestel met een scherm. In 1 op de 2 gevallen (51%) was de bestuurder bezig om een bericht te typen of om een tekst te lezen. In 4 op de 10 gevallen telefoneerde hij zonder handenvrije kit. Minder telefoontjes, meer boodschappen In 2013 was 3% van de geobserveerde bestuurders bezig met te bellen of met het sturen van een sms terwijl ze hun gsm vasthadden. Bluetooth systemen worden nu veel meer gebruikt en hebben dus een rol gespeeld in de daling van het aantal bestuurders die bellen zonder handenvrije kit. We zien wel dat als bestuurders hun gsm gebruiken, ze steeds vaker hun gsm manipuleren terwijl ze hem in de hand hebben. In 2013 was 38% van degenen die hun gsm gebruikten bezig met hun gsm te bedienen achter het stuur, nu is dat 59%. We gebruiken de gsm achter het stuur dus steeds vaker om een bericht te sturen, te lezen of te scrollen in plaats van te bellen met de gsm in de hand. Dat is geen goede evolutie voor de verkeersveiligheid. Het risico voor een persoon die een telefoontje doet met de gsm in de hand verdubbelt ten opzichte van een bestuurder die niet afgeleid is. Voor iemand die een tekst leest of een nummer intypt verhoogt het risico op een ongeval met een factor 12. Resultaten in detail Bestuurders van bestelwagens zijn vaker afgeleid Bij de autobestuurders is 2% afgeleid op het moment van de observatie, bij de bestuurders van bestelwagens ligt dat percentage met 4% een stuk hoger. Bij de vrachtwagenbestuurders gaat het zelfs over 6%. Aan het stuur zitten vaak professionele bestuurders die onder tijdsdruk zijn om goederen te leveren. Dat is een van de verklaringen waarom ze vaker de gsm achter het stuur gebruiken. Nochtans zijn de gevolgen vaak ernstiger bij een ongeval door de hogere massa van hun voertuigen. Vaker op de autosnelwegen Bestuurders gebruiken vaker hun gsm op de autosnelweg. Waarschijnlijk is dat omdat de rijtaak daar monotoner is en omdat de kans op een conflict met een fietser of voetganger quasi nihil is. 5% van de geobserveerde bestuurders was afgeleid op de autosnelweg ten opzichte van 2% binnen de bebouwde kom. Iemand die op de autosnelweg zijn blik gedurende 5 seconden richt op zijn gsm legt meer dan 160 meter af en is niet meer in staat om op tijd te remmen als er zich een file voordoet of om bij wegenwerken op tijd de juiste snelheid aan te nemen. De laatste tijd stellen we regelmatig ongevallen vast bij mobiele werven. Afleiding door de gsm is een van de oorzaken van dit soort ongevallen, want de botsabsorbeerders zijn al van ver zichtbaar. Fenomeen doet zich vaker voor in Brussel en Wallonië dan in Vlaanderen De Brusselse (5%) en Waalse bestuurders (3%) gebruiken vaker hun gsm dan de Vlaamse bestuurders (1,6%). In Brussel was zelfs 7% van de geobserveerde bestuurders van een bestelwagen bezig met zijn gsm. Het lijkt dat het verschil in pakkans zeker een rol speelt tussen Vlaanderen en Wallonië. Van de 115 000 bestuurders die vorig jaar geverbaliseerd werden voor gsm-gebruik, werden er slechts 20 000 boetes in Wallonië uitgeschreven. In Vlaanderen waren er dat 3,5 keer zo veel (68 000 boetes) Bij alle leeftijdsgroepen GSM-gebruik komt voor bij automobilisten van elke leeftijd. Er is bijna geen verschil tussen de leeftijdsgroep 18-24 jaar (2%) en de groep 25-64 jaar (1,9%). Bij de senioren is er wel maar een heel kleine groep die de gsm achter het stuur gebruikt (0,1%). Meer mannen dan vrouwen Bij de mannelijke bestuurders gebruikt 2,1% de gsm achter het stuur, bij de vrouwen ligt dat percentage lager (1,3%). Uit eerdere studies van Vias bleek al dat mannen meer risicogedrag vertonen dan vrouwen. Zo rijden mannen vaker sneller en rijden ze ook meer onder invloed van alcohol dan vrouwen. Conclusie Gsm-gebruik achter het stuur komt nog steeds vaak voor op onze wegen. Dat geldt zeker voor bestuurders van bestelwagens en vrachtwagens. Vias institute hoopt dat door gebruik te maken van een camerasysteem dat gsm-gebruik achter het stuur kan detecteren de situatie zal verbeteren. Er bestaan verplaatsbare systemen die bijvoorbeeld elke week op een andere brug geplaatst kunnen worden. Op die manier verhoog je de pakkans op de wegen waar het vaakst gebruik gemaakt wordt van de gsm achter het stuur. Die hogere pakkans is nodig om het gedrag van de mensen te beïnvloeden. We schatten dat vorig jaar ongeveer 50 personen en 4500 gewonden in ons verkeer gevallen zijn door het gebruik van de gsm achter het stuur.
Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit: “Naar je werk, je hobby of naar school gaan met de garantie dat je onderweg geen afgeleide weggebruiker tegenkomt: dat is geen luxe... Rijden en je gsm gebruiken gaan niet samen: dat is levensgevaarlijk, niet allen voor jezelf maar ook voor anderen. Dat brengt deze studie duidelijk aan het licht. In het interfederaal actieplan All For Zero hebben we dan ook met alle betrokken ministers afgesproken dat we op verschillende beleidsniveau’s actie ondernemen en we lanceren hierover binnenkort een testproject met camera’s om deze overtredingen vast te stellen. Elke verkeersdode is er een te veel.” Meer info VIAS
De uit een speciale aanbieding ontstane Aero bekomt hij voor 2023 een “up” achter zijn naam en een uitbreiding met drie indelingen met een hefbed. Het meubilair was goed in vorige uitvoeringen en blijft op een paar kleinigheden na gelijk. De rechtlijnige meubelen en de schuine bovenkasten geven een ruimtelijke indruk in het woongedeelte. Dat hefbed in de drie indelingen stoort niet, het wordt met een riem opgetrokken, neergelaten en heeft metalen geleiders voor goede stabiliteit.
Gedurende de nacht is het hefbed mechanisch vergrendeld. Om het te ontgrendelen is links en rechts een drukknop. Met zijn 2 m lengte en 1,44 m breed bed voorzien van een zeven zonen koudschuim matras gelegen op een bordveder systeem is een heerlijke nacht gewaarborgd. In beide modellen met stapelbedden de 530 KR en de 530 ER kan men een driedeling stapelbed bekomen. Zo heeft men zeven volwaardige slaapplaatsen. Er ontbreekt wel een beetje laadruimte want de koffers onder de bedden hebben niet veel laadcapaciteit.
Dethleffs doet echter in zijn laatste types moeite om alle koekjes te benutten. Als uitrusting heeft de Aero-Up in de keuken drie kookvuren, een waskommetje met waterkraan en een 137 l grote koelkast. In de badkamer is een wastafeltje, een wc, een douche is een meerprijs.
Als optie is een pakket met een groot dakluik voor meer licht in het interieur te bekomen, een Truma therme voor warmwater verzorging en een Trumavent voor een betere warme lucht verdeling hoort er ook bij. Het kost net geen 1.000 euro. De fabrikant uit Isny heeft ook nog een veiligheidspakket in de aanbieding, dat bestaat uit een Styling Pakket met 17 duim alu velgen. Hoeksteunen met “Big foods”, een disselafdekking, een disselweegschaal voor de drie nieuwelingen.
Voor de kleinste gezinscaravan de 460 KR was de prijs nog niet vastgesteld, de 530 ER met enkele bedden en hefbed kost op 1 eiro na 28.000 euro en voor de gezinscaravan 530 KR moet men 1.000 euro meer op tafel leggen.
Nu drie dagen kermis voor het actieve vakantiejaar
Fiets- en wandeltochten verlengd op de CMT 2023 in Stuttgart: natuurbelevenissen, sportieve extravagantie en hightech onder één dak
De "winnaars" van vroeger waren en zijn allemaal activiteiten die buiten mogelijk waren: fietsen, wandelen of golfen kende een enorme vraag die aanhoudt. De vreugde van de Duitsers in buitenactiviteiten is ongebroken. Aanbieders van fietsen, uitrusting en fiets- en wandelvakanties kunnen nog steeds op grote belangstelling rekenen. Tegelijkertijd hebben actieve vakantiegangers steeds meer keuze als het gaat om de juiste fiets, de juiste outfit om te wandelen en de perfecte sportvakantie of een korte mountainbiketocht.
Bezoekers van de vakbeurs Fahrrad- und Wander-Reisen, die van 14 t/m 16 januari 2023 in Stuttgart plaatsvindt, hebben dus een duidelijk voordeel. De beurs geeft een overzicht van welke toeristische trends het komende jaar in zwang zijn, welke nieuwe high-end producten op klanten wachten en welke bijzondere bestemmingen er voor fietsers en wandelaars worden aangeboden. In het GPS-forum is er ook informatie over de bediening, reisplanning en routebepalingsfuncties van navigatiesystemen. In de 10.500 vierkante meter grote hal 9 kunnen beursbezoekers zich verheugen op een ware explosie van inspiratie en informatie. En nog een innovatie: de beurs wordt voor het eerst uitgebreid naar drie dagen, zodat je de maandag ook kunt gebruiken om de "fiets- en wandeltochten" te bezoeken. De openingstijden zijn van 10.00 tot 18.00 uur.
Vraag naar fietsvakanties groeit
De Algemene Duitse Fietsclub (ADFC) kwam in haar jaarlijkse fietstochtanalyse tot de conclusie dat in 2021 in totaal vier miljoen mensen zouden hebben gekozen voor een fietstocht, een half miljoen meer dan in het voorgaande jaar. "We zijn erg blij dat het fietstoerisme weer in opkomst is na het moeilijke reisjaar 2020", zegt ADFC Tourism Director Christian Tänzler. “Fietsen is populair, zeker als de fietspaden van goede kwaliteit zijn. De infrastructuur speelt een centrale rol bij het maken van een keuze voor een fietstocht of een dagtocht.” Volgens de analyse let bijna 70 procent goed op de verkeersveiligheid van een route en waardeert het gescheiden fietspaden en weinig autoverkeer. Daarnaast speelt de bouwkundige staat van de paden voor 66 procent van de fietstoeristen een belangrijke rol.
In tegenstelling tot dagtochten is toeristische aantrekkelijkheid van groot belang bij langere fietstochten: 71 procent van de ondervraagden geeft aan bij het plannen van hun reis aandacht te besteden aan bezienswaardigheden langs de route. 61 procent wil ook graag fietsvriendelijke accommodatie langs de route. Gevraagd naar de redenen voor een fietstocht, gaf 80 procent van de deelnemers aan tijdens een fietstocht veel over het land en de mensen te willen leren kennen. 67 procent wil actief zijn op vakantie, 52 procent reist graag milieuvriendelijk en voor 48 procent is het belangrijk om je eigen gezondheid te bevorderen. Over het algemeen is de ervaring van een fietstocht positief voor een duidelijke meerderheid: 68 procent van de ondervraagden zei dat ze het komende jaar nog een reis op twee wielen plant
Steeds meer mensen in het zadel
Volgens de fietsreisanalyse fietsen steeds meer mensen in hun vrije tijd. 42 miljoen burgers maakten in 2021 minimaal één dagtocht met de fiets. Dat zijn er elf miljoen meer dan in het voorgaande jaar. Daarnaast kocht 24 procent van de fietserspopulatie vorig jaar een nieuwe fiets, waarbij bijna de helft van de nieuwe aankopen elektrische fietsen zijn. De keuze aan fietstypes is enorm: stadsfiets, toerfiets, racefiets, mountainbike, gravelbike, singlespeed of ligfiets - alle fietsmodellen zijn nu verkrijgbaar met en zonder elektrische ondersteuning. Er is ook veel vraag naar handige en lichte fietsmodellen en hightech vouwfietsen.
Volgens onderzoek van de tweewieler branchevereniging (ZIV) is de marktontwikkeling van Duitse fiets- en e-bikefabrikanten ondanks de moeilijke algemene omstandigheden indrukwekkend. Na het recordjaar 2020 mag ook het jaar 2021 als een succes worden gezien. Het aantal verkochte elektrische fietsen is gestegen van 1,95 naar 2 miljoen en komt nu overeen met een marktaandeel van 43 procent. Tegelijkertijd daalde het aantal verkochte fietsen van 3,09 naar 2,7 miljoen stuks, waardoor het aantal verkochte fietsen daalde van 5,04 miljoen naar 4,7 miljoen. Het ligt echter ruim boven het pre-coronaniveau.
Forum voor buitenenthousiastelingen
De vakbeurs "Bike and Hiking Travel" bevestigt deze trend en is al jaren een belangrijk forum voor wielerfans in Zuid-Duitsland. "Een groot voordeel is bijvoorbeeld dat alle tentoongestelde fietsen ter plaatse kunnen worden uitgeprobeerd", zegt Alexander Ege, directeur Trade Fairs & Events en verantwoordelijk voor de vakantiebeurzen op Messe Stuttgart. Een 1.600 vierkante meter groot fietsparcours moedigt zowel nieuwsgierigen als kopers aan om een paar testrondjes te rijden. Daarnaast kunt u bij de outdooradviesstand uitgebreide informatie krijgen van Ralf Stefan Beppler over de juiste wandelschoenen of geschikte rugzakken. De vakhandelaar, reclamemanager en vakjournalist is een echte outdoor-veteraan en al meer dan 30 jaar werkzaam in de branche. Het wandel-pretpark biedt ook actuele informatie over de respectievelijke trends en stromingen in dit vakantiesegment.
Top exposanten aan de start
Beurshal 9 zal volgeboekt zijn, met zo'n 170 exposanten uit twaalf landen die zich daar presenteren, waaronder een grote gezamenlijke stand uit Frankrijk en voor het eerst Polen. Ook nieuw is de vereniging "Tasuleasa Social" uit Roemenië, die met haar sociale projecten hulp aan kinderen en jongeren combineert met duurzaamheid en milieubewustzijn. In een educatief bosavonturenpark dat Tasuleasa Social in 2010 heeft aangelegd, overigens het enige in Roemenië, leren kinderen de natuur te waarderen en te beschermen. Bovendien zijn "perfecte wandel- of fietstochten, professionele uitrusting, technische hoogtepunten en een innovatieve sfeer gegarandeerd", kondigt Rebekka Körner, projectmanager van de vakbeurs, aan. "We hebben topexposanten bij ons, waaronder Bosch ebike-systemen, Paul Lange en Cube, maar ook enkele nieuwe dealers uit de e-bikebranche."
Wandelvakanties zijn nog steeds erg populair
Wandelvakanties zijn het 4e meest populaire type vakantie voor Duitsers en ongeveer elf procent van de Duitsers geeft in een onderzoek van de IfD Allensbach aan dat ze vaak in hun vrije tijd gaan wandelen. In 2021 verklaarden ongeveer 1,45 miljoen mensen van de Duitstalige bevolking van 14 jaar en ouder dat ze zelfs meerdere keren per week wandelden. Wie dus graag zijn wandelschoenen aantrekt, kan kiezen uit een indrukwekkende regionale verscheidenheid: van lokale middelgebergten en berggebieden tot exclusieve wandeltochten door heel Europa. Of het nu op de fiets of te voet is, in de bergen, in het bos of aan zee, in Duitsland of daarbuiten - wie graag actief vakantie of vrije tijd doorbrengt, mag de Fahrrad- und Wander-Reisen niet missen.
Een hoogtepunt uit het uitgebreide voorprogramma is zeker het live verslag "Running, Eating, Sleeping" van en met Christine Thürmer op zondag 15 januari in hal 9. Ze vertelt hoe ze in totaal 4277 kilometer op de Pacific Crest Trail aflegde van Mexico tot Canada - eigenlijk onsportief en zonder ervaring. De langeafstandswandelaar veroverde later de Continental Divide Trail en de Appalachian Trail. De ProCycle Outdoor Treff, een specialistisch evenement voor fiets- en wandelspecialisten, staat in het teken van bewegwijzering en eventuele financiering van fiets- en wandelroutenetwerken en de natuursportacademie uit het Zugspitzedorp Grainau presenteert zich voor het eerst op de beurs met verschillende evenementen.
Meer informatie op https://www.messe-stuttgart.de/ Fahrrad/
Ruim, licht, divers, design minnend en gezellig, de EXCELLENT EDITION combineert al deze eigenschappen perfect.
Tien plattegronden, waarvan vier met kinderbedjes, bieden ruimte voor een breed scala aan behoeften. In sommige modellen zijn er zelfs aparte zitgroepen voor kleinere kinderen. Dus schilderen en knutselen kan soms achterblijven.
De moderne Scandinavisch ogende combinatie van felle kleuren en rechte lijnen gaat gepaard met indrukwekkende LED-verlichting.
DE MODELLEN VAN DE EXCELLENT EDITION
Een caravan gemaakt voor familievakanties: Met 4 kinderbedplattegronden is de EXCELLENT EDITION bijzonder kindvriendelijk. In de praktische stapelbedden is ruimte voor maximaal 2 jonge kampeerders. Ouders maken zich comfortabel in een tweepersoonsbed of in eenpersoonsbedden. Ook aan boord: veel opbergruimte en grote zitgroepen.
De EXCELLENT EDITION: Aan boord van de EXCELLENT EDITION is het net zo gezellig als in je eigen woonkamer. Geniet van het uitzicht vanuit de zithoek of vanuit de slaapkamer en kijk uit naar de mooiste dagen van het jaar in uw caravan.
Plezier aan boord
Het is maar goed dat de EXCELLENT EDITION zo ruim is. Het maakt niet uit of schilderspullen achterblijven of dat gasten spontaan op bezoek komen. In het grote tweepersoonsbed is er zelfs voldoende ruimte voor ochtendkussengevechten.
Redelijk goed uitgerust
De neus van de teddybeerlamp draaien, je favoriete boek van de plank pakken en lezen tot je ogen dicht vallen: kleine avonturiers zijn dol op de knusse kinderbedjes. Overdag wordt hier ruimte gecreëerd om te schilderen, te spelen en grotten te bouwen.
HOBBYCOMPLETE VOLLEDIGE UITRUSTING
Bij Hobby Caravan hoeft u niet te kiezen tussen comfort en budget. Want alles wat je nodig hebt voor een geweldige vakantie is er vanaf het begin. Slechts een van de vele redenen waarom Hobby al jaren een prijs-prestatiewinnaar is.
DE SLIMME VERBINDING MET UW CARAVAN
Controleer de batterijstatus, controleer het tankniveau, regel verlichting en verwarming allemaal handig vanaf uw smartphone of tablet. Dit en nog veel meer is eenvoudig gratis mogelijk via de app met HOBBYCONNECT. Nu standaard in alle Hobby caravans!
ENORME SELECTIE
Voor koppels en gezinnen, beginners en professionals: met een enorme selectie van modelseries en plattegronden bieden caravans, Kampeerauto’s en camperbussen precies het juiste voertuig voor uw behoeften.
Reeks OVERZICHT
ONTDEK ALLE HOBBYCARAVANS
Enorme verscheidenheid van kleine caravans tot praktische familiecaravans tot luxe premium caravans: Ontdek alle Hobby caravan reeksen en vind het perfecte model voor u en uw gezin.
Sterckeman caravans vrijwel ongewijzigd na succesvol seizoen!
De Franse caravanproducent Sterckeman is al jaren op de Nederlandse en Belgische markt aanwezig en heeft een trouwe klantenkring opgebouwd. Afgelopen seizoen zijn de verkopen uitstekend geweest mede dankzij een programma van lichtgewicht caravans met een uitgekiende prijs/kwaliteitsverhouding.
De veranderingen voor komend seizoen blijven beperkt tot het vervallen van 1 model en detailwijzigingen.
Alle modellen Easy krijgen standaard een voorraam.
De Easy 472 LJ vervalt.
Het bekende pack Touring (AKS 3004, schokbrekers, serviceluik 75x30 cm, reservewiel- houder in de disselbak, vers- en afvalwatertank) blijft voor komend jaar ongewijzigd.
Easy Comfort.
Deze Easy Comfort serie is een combinatie van de Easy- en de duurdere Graphite serie.Naast het Touring pakket bestaat de uitrusting uit een waslijst aan standaard zaken zoals onder andere: polyester zijbeplating, schapjes onder de bovenkasten met verlichting, bovenkastdeurtjes in twee kleuren, LED verlichting onder de werkbladen, 4 LED spotjes met USB aansluiting, een groot dakluik van 70 x 50 cm, een comfortmatras op het tweepersoons vaste bed van 15 cm dik, een boiler en luxe stoffering
.Er is keuze uit 4 indelingen.
Naast kleine detailwijzigingen blijft de serie ongewijzigd.
Starlett Graphite
Kiest de klant voor nog meer luxe dan is daar de Starlett Graphite serie. Boordevol luxe in 3 indelingen. Alle drie de indelingen hebben een ruime zitgroep en er is keuze tussen een twee persoons vast bed, een twee persoons eiland bed of twee enkele bedden.
Ook de Starlett Graphite blijft vrijwel ongewijzigd.
Evolution
Bij het topmodel Evolution krijgen de 490 CP en 492 LJ standaard een voorraam.
De serie blijft bestaan uit de 3 bekende indelingen en ook hier zijn er op detailwijzigingen na geen verschillen met afgelopen seizoen.
De Easy serie bestaat uit 3 indelingen en is geprijsd vanaf € 18.445,-. De Easy Comfort serie heeft 4 indelingen en start vanaf € 21.050,-. De 3 Starlett Graphite indelingen zijn verkrijgbaar vanaf € 24.850,-. De Evolution is leverbaar in 3 modellen vanaf
€ 28.550,-.
De prijzen zijn All-in, dus inclusief 21% BTW, kentekenbewijs, verwijderingsbijdrage, transport naar de dealer en kosten rijklaar maken.
Sterckeman geeft op alle modellen 3jaar fabrieksgarantie en 7 jaar garantie op vochtinwerking.
1 op de 10 Belgische bestuurders gebruikt manier om alcoholcontroles te vermijden Pakkans is de laatste jaren wel toegenomen
Volgens een nieuwe enquête van Vias institute gebruikt 1 op de 10 Belgen achter het stuur een manier om de alcoholcontroles te vermijden. Dat zijn er dubbel zo veel als 4 jaar geleden. Toch is de pakkans in die periode toegenomen. Ruim 1 op de 3 Belgen is in de laatste 3 jaar achter het stuur gecontroleerd op alcohol. De helft van de Belgen brengt een vriend of vriendin naar huis als die aanstalten maken om dronken achter het stuur te kruipen.
Om de mening te kennen van de Belg over alcohol achter het stuur werd een representatieve steekproef van 1000 Belgische bestuurders bevraagd. In 2018 werd een soortgelijke enquête uitgevoerd zodanig dat we zinvolle vergelijkingen kunnen maken. 7% gebruikt sociale media om alcoholcontroles te vermijden 11% van de Belgische bestuurders doet beroep op middelen om alcoholcontroles te vermijden. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2018. Toen gebruikte 5% een middel om alcoholcontroles te omzeilen. Er zijn echter grote verschillen tussen de regio’s. In Wallonië (16%) en Brussel (21%) wordt er veel vaker dan in Vlaanderen (7%) gebruikt gemaakt van middelen om de alcoholcontroles te omzeilen.
Gebruikt u middelen om alcoholcontroles te vermijden?
Wallonië
Brussel
Vlaanderen
Totaal België
Ja, sociale media
10%
13%
5%
7%
Ja, een radarverklikker
5%
9%
2%
4%
Ja, een applicatie
1%
5%
2%
2%
Ja, iets anders
0,5%
0,3%
0,7%
0,6%
Totaal ‘ja’
16%
21%
7%
11%
Andere bestuurders waarschuwen voor alcoholcontroles getuigt van weinig burgerzin. De bestuurder onder invloed gaat immers mogelijk blijven rijden, maar via een andere route. Dat kan uiteraard zeer kwalijke gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid. Tijdens alcoholcontroles controleert de politie trouwens niet alleen op alcohol, maar komen vaak ook andere inbreuken aan het licht (onverzekerd rijden, gezochte personen, etc). Pakkans toegenomen de laatste 4 jaar 36% van de Belgische bestuurders geeft aan in de afgelopen 3 jaar een alcoholcontrole te hebben ondergaan. Dat is iets meer dan in 2018 (33%). In totaal geeft 2 op de 3 Belgische bestuurders (66%) aan ooit op alcohol achter het stuur gecontroleerd te zijn. Dat is in vergelijking met 2018 een stijging. Toen gaf 60% aan dat ze ooit gecontroleerd werden. De pakkans is met andere woorden de voorbije 4 jaren licht toegenomen. Dat ondanks het feit dat er door de coronapandemie tijdelijk minder controles geweest zijn.
Nultolerantie? De meningen zijn verdeeld De publieke opinie is verdeeld als het gaat over de mogelijkheid om nultolerantie voor alcohol achter het stuur in te voeren. 45% van de Belgen is voorstander, iets minder dan 4 jaar geleden, toen was 48% nog voorstander. 55% is tegen nultolerantie.
Bij de tegenstanders willen sommigen zelfs de alcohollimiet terug verhogen. In totaal 11% van de Belgische bestuurders wil de limiet zelfs naar 0,8 promille brengen, wat tot 1994 de wettelijke alcohollimiet was. Tijdens de coronacrisis is het drankverbruik toegenomen, wat mogelijk ook voor een verandering in het draagvlak voor nultolerantie heeft gezorgd.
In Vlaanderen zijn er iets meer voorstanders (47%) dan in Wallonië (39%). De verschillen zijn vooral leeftijdsgebonden. Bij de jonge bestuurders tussen 18-34 jaar is 54% voorstander, bij de bestuurders ouder dan 55 jaar is dat slechts 36%. Hoewel de meeste bestuurders bij een letselongeval ver boven de wettelijke alcohollimiet zitten, kan nultolerantie zeker een rol spelen in het terugdringen van het aantal verkeersdoden door alcohol achter het stuur. Vanuit communicatiestandpunt is nultolerantie veel duidelijker. Uit eerder onderzoek van Vias bleek al dat er jaarlijks 17 doden, 20 zwaargewonden en 315 lichtgewonden mee vermeden kunnen worden op onze wegen.
Familiefeestjes en etentjes met vrienden nodigen uit tot drankgebruik Vooral bij een etentje of bezoek bij vrienden (32%) zijn we geneigd om toch alcohol te drinken, ook al moet je zelf nog met de wagen naar huis. Ook familiefeesten zoals een trouw of communie (31%) zijn risicomomenten. Als je zelf een feestje organiseert, is het belangrijk om voldoende alcoholvrije alternatieven te voorzien.
Helft Belgen brengt vriend veilig thuis als die gedronken heeft en nog wil rijden De helft van de Belgische bestuurders (48%) brengt een vriend of vriendin die te veel gedronken heeft naar huis wanneer die toch aanstalten maakt om dronken achter het stuur te kruipen. Op die manier wordt er vermeden dat een persoon onder invloed de weg op gaat. 1 op de 8 (13%) maakt een opmerking, maar laat de bestuurder zelf de keuze om al dan niet te rijden. Slechts 3% zegt niets. 1 op de 4 zegt niets wanneer onbekende met te veel op toch wil rijden Wanneer de persoon die te veel gedronken heeft een onbekende is, zijn we veel minder geneigd om hem of haar aan te spreken op zijn gedrag. Slechts 10% brengt dan de dronken persoon naar huis, 1/3 (36%) zoekt wel een oplossing zoals een taxi die vermijdt dat hij of zij moet rijden. Verontrustender is dat 1 op de 4 (24%) helemaal niets zegt. Of de persoon die dronken achter het stuur wil kruipen nu een bekende of onbekende is, de gevolgen van zijn of haar daden kunnen even groot zijn.
Conclusie De mentaliteit van de Belgische bestuurder ten opzichte van alcohol blijft een probleem. Steeds vaker zoeken Belgische bestuurders een manier om aan alcoholcontroles te ontsnappen. Een bestuurder die niet drinkt, heeft geen reden om een controle te vermijden. De pakkans is de jaren wel toegenomen, maar het blijft essentieel om in te zetten op een bredere mentaliteitswijziging. Niet drinken en rijden doe je niet alleen om aan een boete of rijverbod te ontsnappen. Het is vooral een keuze om te zorgen dat je jezelf en alle andere weggebruikers niet in gevaar brengt.
In de volledig nieuwe reeks Apero heeft de fabrikant een gezinstype met stapelbedden ontworpen.
De nieuwe Apero is binnen zowel als buiten zeer modern uitgevoerd. Het interieur heeft rondom mat-witte bovenkasten, gecombineerd met horizontaal getekend houtdecor voor de deuren en wanden. Vlakke elementen zijn in grijze kleur net zoals de kussens. Zeer knap zijn de rug panelen aan de keuken. Voor-en achterfront zijn een beetje afgekeken van zijn broer de Diamant.
We bekeken de 560 SKM met zijn 2,5 m breed koetswerk wat nader.
Bijna alle Fendt caravans hebben op enkele details na hetzelfde koetswerk. Voor 2023 heeft Fendt alle koetswerken aangepast en 2 cm hoger gemaakt. De zijwanden blijven echter nog altijd in hamerslag profiel. Om de mooie vorm te bekomen zijn het voor- en achter front in kunststof uitgevoerd. Vooraan is het grote laag gehouden venster een blikvanger. Hij valt met zijn over de volle breedte lopend modern achterlicht best in de smaak. Het 2 cm hoger koetswerk vertaalt zich in meer stahoogte in het interieur. De donkere velgen blijven nog altijd behouden. Zwaar getinte vensters zijn een sterk contrast met het lichte koetswerk, daar moeten we aan wennen. Enkele grote dakvensters zorgen voor voldoende licht binnen. Bij de nieuwe Apero zijn de hoeksteunen met hun lange draadstang beter te bereiken. De disselkoffer gaat ver open, de nodige haken en ogen zijn voorzien om gasflessen, waterkit en ander materiaal veilig te verankeren.
Super modern interieur.
Voor de indeling van het interieur hebben de ontwerpers niet veel moeit gedaan om een of andere spitsvondigheid te bedenken. Zij hielden het bij een reeds uitgekiende gezinsindeling met vooraan een dwars opgesteld dubbelbed, links achterin een stapelbed er tegenover een badkamer. Centraal staat de zitgroep tegen de wand en de keuken heeft op de andere zijde een plaats gekregen. Aan het voeteinde van het dubbelbed vooraan blijft nog plaats om door te kunnen naar de kleerkast in de hoek. Het is ook handig voor de tegen de wand slaper, hij kan langs het voeteinde in en uit het bed zonder zijn partner veel te storen. De witte bovenkasten links en tegen de voorwand hebben onderaan nog een open legvak om wat kleinigheden te bergen.
Tussen bed en zitgroep zien we nog een kleerkast. De ruime zitgroep met zijn comfortabele zitbanken is goed voor vier, vijf zou nog kunnen. Onder de tafel kan het een beetje lastig zijn om al die benen en voeten een plaats te geven. Handig is de tafel op één poot, men kan ze zo nodig verplaatsen, de stabiliteit is natuurlijk iets minder. Eén van de zitbanken heeft een lade zodat men de kussens niet hoeft te verplaatsen om iets uit de koffer onder de kussens te nemen. De andere zitbanken kunnen veel materiaal bergen.
Lichtere zaken kunnen in de bovenkasten. Ja, men kan de zitgroep ombouwen tot een bed voor twee. Aan tafel moeten de zes bewoners dan wel wat inschikkelijk zijn met armen en benen. Achterin tegen de zijwand zijn stapelbedden. Een van 1,86 m lang het andere is 1,94 m lang beide zijn 0,75 m breed. Alle koudschuim matrassen liggen op lattenbodems. Voor het bovenste bed is een vaste ladder en veiligheidsspon geplaatst.
Aan de andere zijde is de badkamer, tussen beide nog een kleerkast en we zien er ook de overbekende Truma kachel staan blinken. Hoewel de Apero 560 SKM groot en breed is de badkamer niet in verhouding. Onderaan heeft de kast met het waskommetjes schuifdeuren. Wel staat de wc wat te dicht om zich fatsoenlijk te kunnen bewonderen in de spiegel boven de kast. Een afzonderlijke douchecel heeft men nog net in de hoek kunnen persen. De keuken een beetje het ponkstuk in het moderne interieur is in donker materiaal uitgevoerd.
Het 1,28 m brede en 0,54 m diepe aanrecht heeft plaats voor 3 kookvuren en spoelbakje met een robuuste waterkraan. Er blijft nog genoeg werkblad over om lekkere gerechte voor te bereiden. Er is voldoende plaats in de kast voor het keuken gerief. In de bovenkasten, de deuren hebben drukknoppen, kan men het kleinere gerief kwijt. Stopcontacten voor elektrische toestellen zijn voorzien en de rug achter het aanrecht is knap decoratief uitgevoerd. Aan licht ontbreekt het niet in het interieur. Slierten LED zorgen voor sfeer verlichting en waar nodig is zijn heldere spots geplaatst.
Samen gevat
Voor een Fendt heeft de Apero een supermodern interieur. Alles is zeer doordacht uitgevoerd. Witte bovenkasten met donkere handgrepen, licht hout decor voor wanden en deuren. Lichten, schakelaars en stopcontacten zijn klasse. Kwaliteit en afwerking is zoals we van Fendt gewoon zijn super. Met zijn eerste verschijning kunnen we de Apero al direct op een hoog niveau klasseren.
Caravelair heeft een zeer succesvol seizoen achter de rug en voert kleine wijzigingen door in het programma!
De Franse caravanproducent Caravelair heeft afgelopen seizoen uitstekende zaken gedaan.
Kamperen zit in de lift en daar profiteert de markt optimaal van. Caravelair doet het overigens nog beter dan dat, mede door een uitgekiend programma van betaalbare en lichtgewicht caravans.
Voor komend seizoen zal het programma kleine wijzigingen ondergaan ten opzichte van vorig jaar.
ALBA serie:
Alle modellen Alba krijgen standaard een voorraam.
De Alba 472 vervalt.
Deze serie is ook komend seizoen uit te breiden met het bekende pack Travel (AKS 3004, schokbrekers, serviceluik 75x30 cm, vaste watertank van 50 liter, afvalwatertank van 30 liter en reservewiel-houder in de disselbak) waardoor deze caravan alles biedt voor een geslaagde vakantie.
De indelingen Alba 390, 400, 426 en 466 blijven gelijk aan het 2022 seizoen.
ALBA STYLE serie:
Deze serie is een combinatie van de Alba serie, met looks en uitrusting die uit de Titanium serie komen. Dit zien we terug in het meubelwerk, dat is uitgevoerd in de Titanium stijl in combinatie met fraaie bekleding.
De Alba Style heeft veel extra standaarduitrusting ten opzichte van de standaard Alba:
Polyester zijbeplating.
AKS 3004 stabilisator.
Serviceluik 100 x 40 cm.
Reservewielhouder in de disselbak.
Accessoires in de buitendeur.
Schapjes onder de bovenkasten met verlichting.
Bovenkastdeurtjes in twee kleuren.
LED verlichting onder de werkbladen.
4 LED spotjes met USB-aansluiting.
Groot dakluik 70 x 50 cm.
Comfortmatras op het tweepersoons vaste bed van 15 cm dik.
Tweepersoons vaste bed opent met behulp van gasveren.
Luxe Sydney bekleding.
Boiler Trumatherme 5 liter.
Kraan met uittrekbare slang en douchekop.
Vaste watertank 50 liter.
Losse vuilwatertank van 30 liter.
Qua indelingen wijzigt het volgende:
Alba Style 466 krijgt standaard een XL-Freeze 150 liter koelkast.
Alba Style 460 vervalt.
Alba Style 497 vervalt.
ANTARES TITANIUMserie:
Deze succesvolle en overcomplete serie blijft voor komend jaar ongewijzigd.
De te verkrijgen indelingen blijven de Antares Titanium 450, 455 en 470.
De keuze blijft dus tussen een ruime caravan met eventueel enkele bedden, een vast twee persoons bed of zelfs een ruim eilandbed.
ARTICA serie:
De Artica 490 en 492 krijgen standaard een voorraam.
Verder blijft deze uit 4 caravans bestaande serie ongewijzigd, wat inhoud dat elke indeling voorzien is van de grote 150 liter XL Freeze compressor koelkast.
De basisserie van Caravelair, de Alba is verkrijgbaar vanaf € 18.445,-, de Alba Style begint bij € 21.050,-, de Antares Titanium wisselt vanaf € 24.850,- van eigenaar en de Artica start bij € 28.550,-.
De prijzen zijn All-in, dus inclusief 21% BTW, kentekenbewijs, verwijderingsbijdrage, transport naar de dealer en kosten rijklaar maken.
Caravelair geeft op alle modellen 3jaar fabrieksgarantie en 7 jaar garantie op vochtinwerking.
Als je met een camper of camper goed voorbereid bent op winterwonderland, wachten er wintersportdagen met berghutgevoel en avontuur op je. SUNLIGHT geeft tips om van de camper een berghut te maken voor wintersportvakanties.
Van de gezellige berghut direct naar de skipiste – klinkt fantastisch en dat is het zeker. Maar de implementatie is vaak moeilijker dan verwacht. Zoek een geschikte hut, controleer beschikbaarheid, regel beklimming, draag bagage ... Dus waarom zou je de camper niet gewoon in een berghut veranderen?
SUNLIGHT Adventure Crew-lid Oli Dorn is in de zomer op de paden en snowboardt in de winter op de berg. Ondanks alle actie gedurende de dag, moet ook de sfeer passen. De opgeleide timmerman en uitgelegde estheet weet van zijn camper een berghut te maken – als een aangenaam basiskamp direct aan de.
Zijn tips:
#1 De juiste plaats is het allerbelangrijkste Als u een camper of camper bezit of huurt voor een skivakantie, moet u eerst uw verwachtingen van uw vakantiebestemming en kampeeruitrusting definiëren. Is er een familievakantie gepland naast de rodelbaan en beginnersheuvel, of bent u op zoek naar de ideale plek in de buurt van de droompoederpistes? Of het nu gaat om tourers, alpineskiërs of winterwandelaars – of het nu uiteindelijk gaat om de skiruimte, het wellnessaanbod of de nabijheid van het volgende skigebied – wie van tevoren duidelijke ideeën heeft, vindt snel de ideale parkeerplaats. De zoekopdracht helpt bijvoorbeeld bij het zoeken Pincamp, het campingportaal van de ADAC. Hier kunt u wintercampings per regio bekijken en alle belangrijke informatie krijgen.
Oli Dorn reist het liefst in de winter naar het Engadin: "Ik ga graag met mijn gezin op de 356 dagen Camping Morteratsch. Het biedt alles wat je je als wintersporter maar kunt wensen. De skigebieden in de omgeving zijn allemaal bereikbaar met de gratis skibus. Na een lange dag op de kan ik mijn snowboard in de skiruimte zetten. Daarna gaat het naar de sauna – inclusief uitzicht op de Bernina Group."
#2 Upgraden en uitrusten Als u in de winter onderweg bent, hebt u een voertuig nodig dat geschikt is voor de winter - uitgerust met verwarming en koude isolatie, zoals het geval is met alle SUNLIGHT-voertuigen.
"Als je een skivakantie combineert met vanlife, moet je wel geschikte sneeuwkettingen bij je hebben. Daarnaast heb ik er een gewoonte van gemaakt om altijd elektrische skischoendrogers mee te nemen – ze kunnen gemakkelijk in de camper of in de achterste garage worden aangesloten en de volgende dag begint skiën of snowboarden met droge voeten."
#3 Kokolores voor het hutgevoel Om de avonden comfortabel af te sluiten en het zekere hutgevoel te laten ontstaan, wordt de camper snel opnieuw ontworpen. Een kleine vuurschaal voor het voertuig, een lantaarn of de SPIN tafelhaard van het merk Allgäu Höfats zorgen voor een perfecte sfeer. Daarnaast knuffeldekens en in het interieur van het voertuig natuurlijk noodzakelijkerwijs sprookjesachtige lichten.
"Voor mij heeft winterkamperen zijn heel bijzondere charme. In de zomer breng je zoveel mogelijk tijd buiten door, in de winter is mijn SUNLIGHT T 68 nog meer mijn nest. Buiten de duisternis, de stilte, de koude lucht, binnen in mijn warme, gezellige huis met hutgevoel – precies waar ik wil staan en dat is in het beste geval precies waar de sneeuw perfect is..."