Inhoud blog
  • een interieur
  • even een ander werkje
  • De terrassen zijn nog leeg
  • zomer aan de Bodensee
  • Pretpark
  • Een toren met kleintjes
  • Een nieuwe MAXIA bij Hobby
  • Leuker met een boot
  • Opletten in Spanje
  • Een mooie hoek
  • Subaru valt in de smaak
  • Waarom?
  • Zwerfauparkeerplaats reserveren
  • Achter de bloemen
  • De nieuwe ITrend van Dethleffs
  • Veel verschillende
  • Een nieuwe versie van een Niesmann-Bisschoff
  • Opgepast !!
  • Rijdt niet te snel !!!!!
  • niet te snel rijden
  • Hobby caravans in de kijker
  • Feest in de stad
  • Fietsen in Belgiê
  • Een oude granaat werper
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    10-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weinsberg oud en nieuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    10-04-2023 om 19:46 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weinsberg met nieuwelingen

    Weinsberg CaraLoft en CaraSuite

    Weinsberg gebruikt door gebrek aan vlotte leveringen van Fiat Ducato wagens meer en meer Ford Transit basisvoertuigen.

    Nu brengt de prijsgunstige fabrikant Weinsberg van het huis Knaus-Tabbert concern enkele kampeerauto’s op Ford Transit op de markt.

    Na de voorstelling van de twee camperbus types volgen nu de halfintegrale reeksen CaraLoft en de CaraSuite. We bekeken de ongeveer 7 m lange CaraLoft 650 MF. Deze reeks werd ontwikkeld enkel voor een koppel zwervers. Hij heeft geen hefbed boven de zitgroep. Zij moeten tevreden zijn met een fransbed in de lengte richting.

     Wat niet belet dat het zeer comfortabel overkomt. Daarnaast is het zoals in de meeste zwerfauto’s met een fransbed de douchecel, wc en wastafeltje verborgen achter een kloeke deur. Dat soort indeling geeft een ruimtelijk gevoel omdat je van vooraan tot achterin een ononderbroken zicht hebt. Het nadeel is dat er geen hoge garage is om fietsen in onder te brengen tijdens de reis.

    Bij de CaraSuite reeks is een hefbed boven de zitgroep een standaard uitvoering. Hiermee is het mogelijk dat een gezin met twee kinderen comfortabel kan wonen, of bij gelegenheid vrienden die eens mee op weekeind willen. Langs buiten zijn de CaraSuite  zwerfauto’s te herkennen aan het wat naar boven uitgewerkte dak boven de stuurcabine waarin langs binnen het hefbed gedeeltelijk in schuift.

    CaraSuite op Ford Transit.

    Ontwerpers van Weinsberg hebben voor de CaraSuite twee indelingen bedacht. Ze hebben achterin enkele bedden die het dak vormen van een grote garage. Fietsliefhebbers kunnen hier hun fietsen veilig en droog in opbergen. De nodige ankerpunten zijn er voorzien. Terwijl de 6,99 m lange CaraSuite 650 MEG met in de badkamer een geïntegreerde douche uitgerust is, rolt de 7,42 m lange 700 MEG met een goed ingericht sanitair gedeelte de fabriek uit.

    In standaard uitvoering heeft de Ford Transit een 130 pk turbo diesel met een zes versnellingsbak. Wie van meer comfort wil genieten kan de kampeerauto bestellen met een 155 pk turbodiesel plus een zes gangen automatische versnellingsbak, tractie controle en hillholder  zijn standaard. Typisch voor Duitse producten is er nog een lange lijst opties in de cataloog te vinden.

    Prijzen waren nog niet bekend, om u een idee te geven, de CaraLoft op Fiat Ducato werd de vorige jaren aangeboden tegen ongeveer 62.000 euro de CaraSuite ongeveer 2.000 euro meer.

    Technische gegevens

    Basisvoertuig  Ford Transit

    Motor 130 pk turbo diesel

    MTM 3,5 ton

    L X B X H  9,99 x 2,32 x 2,94 m

    Meer info www.weinsberg.com 

    10-04-2023 om 19:34 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elektrisch auto's

    Volledig elektrische wagen is qua totale kost en milieu-impact beste keuze voor de toekomst
    Grootschalige studie van Vias institute over transitie elektrische voertuigen in de privé-vloot.

     

    In een grootschalige studie heeft Vias institute voor het eerst bekeken hoe we de transitie naar elektrische voertuigen op de privé-vloot kunnen vergemakkelijken, want 9 op de 10 elektrische voertuigen zijn momenteel bedrijfswagens. Zowel qua totale kostprijs over de gehele gebruiksduur van de wagen als qua impact op het milieu blijkt dat de volledig elektrische wagen nu al de beste keuze is als je een nieuwe wagen wil kopen. Het is belangrijk om de consument correct te informeren, want er bestaan nog veel vooroordelen. Op het vlak van verkeersveiligheid moet de impact op de ernst van de ongevallen aandachtig in de gaten worden gehouden.

     

    De grootschalige studie van Vias institute bestaat uit verschillende delen, naast de impact op het milieu en een berekening van de totale kost van voertuigen over de hele levensduur, werden ook verschillende scenario’s voor de uitrol van elektrische voertuigen in ons land in kaart gebracht. Ook de intenties van een representatieve steekproef van 2000 bestuurders werden bevraagd.

    Bijna 9 op de 10 volledig elektrische wagens zijn bedrijfswagens
    De verkoop van elektrische wagens zit in de lift. Bij de plug-in hybrides (mengvorm tussen elektrische wagen en verbrandingsmotor) steeg het aandeel van 12% in 2021 naar 16% in 2022. Bij de volledig elektrische wagens was er een stijging van 6% in 2021 naar 10% in 2022. Bijna 9 op de 10 van de volledig elektrische wagens was een bedrijfswagen. Momenteel is het aandeel elektrische wagens bij de private kopers zeer beperkt.
     
    Volgende aankoop? 20% wil plug-inhybride kopen.
    Zoals bij elke innovatie heb je ‘early adopters’ en een grote groep die pas later overtuigd is van de mogelijke voordelen van een innovatie. Dat is bij elektrische voertuigen niet anders. In een enquête bij 2000 bestuurders polste Vias naar hun mening over elektrische voertuigen. Wat de aankoopintenties voor privépersonen betreft, wil 12% als volgende wagen een volledige elektrische wagen kopen, 20% een plug-in hybride, 26% een benzinewagen en 8% een diesel.
    Bij de bestuurders die niet van plan zijn om als volgende wagen een elektrische wagen te kopen is de top 3 van argumenten om dat niet te doen de prijs (68%), de beperkte actieradius (31%) en geen oplaadmogelijkheden dichtbij huis (24%). Het financiële aspect speelt dus voor veel mensen een belangrijke rol.
     
    Totale prijs van een elektrisch voertuig nu al concurrentieel
    Vias berekende de gemiddelde totale kostprijs over de levensduur van een voertuig (TCO) voor elektrische voertuigen, plug-in hybrides, benzine- en dieselwagens. Er werd met verschillende factoren rekening gehouden zoals de aankoopprijs, de restwaarde, brandstofprijzen, taksen, verzekering etc. Er werd een gemiddelde prijs berekend voor automodellen die in deze verschillende aandrijvingsvormen beschikbaar waren.

    Als je uitgaat van een levensduur van 9 jaar en gemiddeld 15 000 kilometers per jaar aflegt, dan is een volledig elektrische wagen nu al financieel gezien de beste oplossing. Hoewel de aankoopprijs van een volledig elektrische wagen hoger is, speelt oa de hogere restwaarde bij doorverkoop een belangrijke rol. Ook betaal je minder aan elektriciteitskosten dan aan brandstof en er zijn minder taksen dan wanneer je een wagen met benzine -of dieselmotor aankoopt.

    Een plug-in hybride is op financieel vlak het duurste. Dat komt omdat de voertuigen gemiddeld genomen zwaarder zijn en daardoor meer brandstof en elektriciteit verbruiken. Bovendien is er vaak een overschatting van het aantal kilometers dat ermee elektrisch gereden wordt.
    Het financieel voordeel van een elektrische wagen is momenteel vooral aanwezig bij de grotere modellen en wanneer je veel kilometers rijdt. Dat komt omdat het aanbod kleine elektrische wagens nog vrij beperkt is en ze in verhouding duur zijn in aankoop. De verwachting is wel dat daar de komende jaren verandering in komt.
     
    Elektrische wagens: reductie van 50% van CO2 op hele levenscyclus
    Een elektrische wagen stoot in tegenstelling tot wagens met een verbrandingsmotor geen CO2 uit via de uitlaat. Om de totale impact op het milieu te berekenen en te vergelijken met voertuigen met een brandstofmotor moet je echter met nog veel meer zaken rekening houden dan enkel de uitstoot van CO2 via de uitlaat.

    Zo is er energie nodig bij het fabriceren van de auto en vooral de batterij. In dat proces is er ook uitstoot van CO2. Daarnaast moet de elektriciteit waarmee de wagen rijdt ook opgewekt worden en tot aan de wagen gebracht worden om die op te laden. Ook hierbij komt er CO2 vrij.

    Op basis van een gedetailleerde analyse, die ook rekening houdt met onder andere de wijze waarop de energie in ons land gefabriceerd wordt, komen de onderzoekers van Vias tot de conclusie dat een gemiddelde elektrische wagen over zijn hele levenscyclus op dit moment tot 50% minder CO2 emissie tot stand brengt dan een soortgelijk voertuig op benzine of diesel. Door de al bij al beperkte reductie in CO2 en de trage hernieuwing van de vloot, is het niet mogelijk de vooropgestelde klimaatdoelstellingen te halen. Het is  dus niet alleen belangrijk om duurzamer te rijden, maar ook om minder te rijden. Bij elke rit moet de afweging gemaakt worden of die niet met een andere duurzamere vervoerswijze kan uitgevoerd worden, zoals met het openbaar vervoer, te voet of met de fiets. Dat is ook nodig om het fileprobleem aan te pakken. Een elektrische wagen lost immers het fileprobleem niet op.
     
    Impact op verkeersveiligheid
    Momenteel is nog maar een klein deel van ons totaal wagenpark volledig elektrisch. Dat maakt het niet eenvoudig om de impact op de verkeersveiligheid nu al goed in kaart te brengen. Feit is wel dat de huidige generatie elektrische voertuigen gemiddeld genomen vaak zwaarder zijn dan voertuigen met een brandstofmotor. Een elektrische wagen beschikt ook meteen over zijn volledige vermogen. Elektrische wagens maken minder lawaai bij lage snelheden, wat er mogelijk voor zorgt dat niet elke kwetsbare weggebruiker ze voldoende hoort naderen.
     
    De impact op de verkeersveiligheid van een toenemende vloot aan elektrische wagens moet dus nauwgezet opgevolgd worden. Daarnaast is het noodzakelijk om in te zetten op een groter aanbod van kleinere, lichtere elektrische wagens.
     
    Conclusie
    Er is bij consumenten nog veel onwetendheid over elektrische wagens. Het financiële aspect speelt een grote rol bij het al dan niet aanschaffen van een elektrische wagen. Uit de analyse van Vias blijkt dat een volledig elektrische wagen nu al concurrentieel is met een verbrandingsmotor op het vlak van de totale kost. Voor het milieu is een elektrische wagen beter dan eentje met een verbrandingsmotor. De totale emissie van CO2 bedraagt ongeveer de helft als je de hele levenscyclus van een wagen in rekening brengt. Een plug-in hybride blijkt zowel op het vlak van totale kost als op het vlak van beperking van uitstoot geen ideale oplossing. Hij is meestal minder vervuilend, maar door hem te gebruiken als ‘zwaar’ benzinevoertuig, verbruikt hij meer dan een gewone elektrische wagen.
    Voor het milieu en de mobiliteit in het algemeen is het sowieso beter als er minder kilometers met de wagen worden afgelegd en meer gebruik gemaakt wordt van het openbaar vervoer of andere duurzame vervoersmiddelen zoals de fiets.
    De impact op de verkeersveiligheid van elektrische wagens is momenteel nog niet correct in te schatten. Het is essentieel om dat goed te monitoren. Voertuigbouwers gaan de komende jaren ook inzetten op een aanbod lichtere, kleinere wagens.

    Meer infi VIAS
     
     

     

    07-04-2023 om 16:30 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een Tabbert luxe caravan

    Tabbert PEP Pantiga 550 E

    Tabberts nieuweling, de Pantiga, is totaal anders.

    Hij heeft een volledig nieuw interieur dat helemaal niet aan een Tabbert doet denken. Aan de zitgroep zijn geen bovenkasten wel hoge vensters zij zorgen voor meer licht binnen. Het meubilair is rechtlijnig en de witte deuren van de bovenkasten doen het zonder handgrepen. De vensterloze voorkant biedt een super moderne  wandbekleding en kunstvolle verlichting.

    Koetswerk

    De karosserie is met zorg opgebouwd, maar heeft nog duidelijk de Tabbert vorm met een mooi achterfront. Hoge getinte vensters verraden dat er toch iets nieuws is bij de fabrikant. Voor een comfortabele in en uitstap leent de brede eendelig deur met geïntegreerde opstap zich best.

     

    Wie in de Pantiga stapt en verwacht een typisch Tabbert inrichting te vinden komt bedrogen uit wat niet wil zeggen dat de nieuwe stijl aan veel wensen voldoet. Bovenkasten zijn hier zoals in bijna alle caravans de eerste blikvangers. Ze hebben vlakke witte deuren zonder handgrepen. Een donkere band bovenaan werkt de kasten af en verhoogt een grotere indruk van het interieur.

    In de zitgroep moesten de bovenkasten plaats ruimen voor de hoge getinte vensters wat zich vertaald in meer invallend licht en zo nodig betere ventilatie. Het tafelblad rust op een stevige telescopische poot, de dikke zit- en rugkussens voelen warm en comfortabel aan. Bij gelegenheid kan de zitgroep tot een bed omgevormd worden.

    Gaan we een paar stappen naar voor komen we in het slaapvertrek met enkele bedden. Comfortabele matrassen gedragen door een lattenbodem met veerborden zorgen voor een zalige nachtrust. Onder de bedden zijn grote koffers waar een deel van ingenomen wordt door de technische uitrusting. Tot de technische uitrusting behoort alvast de vloeistofverwarming van Alde(optie) en een luchtkoeler.

     Al is het niet in de koffers geborgen, bij de optie behoren nog tapijt, een 24 duim vlakscherm tv, transportboxen voor een HD Tuner, uitgebreid verlichting systeem. Niet goedkoop, het hoort nu eenmaal bij zulk een luxe caravan. Buiten de witte deuren is het meubilair uitgevoerd met een licht dwars getekend houdecor. Van hoekig gesproken, de keuken is als een vierkante doos en ziet er heel eenvoudig uit. In het donker aanrecht zijn een vierkantige spoelbak met geïntegreerde waterkraan. Om te koken is ernaast een inductie kookplaat. Onderaan is een oven en enkele laden voor het keukengerief.

    Bereidingen voor de culinaire eerlijkheden zullen op tafel moeten gebeuren want veel werkoppervlak is er niet overgebleven van het aanrecht. In de bovenkast is redelijke wat plaats voor het overige keukengerief. In tegenstelling tot de keuken werd er aan de ruime badkamer meer tijd besteed. Knap ingericht met wanden in warm dwars getekend houtdecor. In de grote spiegel boven het wastafeltje kunt ge u ten voeten uit bestuderen. ER zijn enkele openschapjes en in de smalle kast met witte deur kan veel toiletgerief. Een vaste wc en de grote douchebak met enkele afloop zijn aan de zijkanten goed afgekit. Tegenover de vaste wc is de sproeier en de bediening van de douche. Om hem te gebruiken eerst het wastafeltje over de wc draaien.

    Samengevat

    De nieuwe Tabbert PEP Pantiga is een knappe luxueuze keurig afgewerkte caravan de naam Tabbert waard. Kampeerders die graag iets moderns willen en toch een Tabbert wens hebben moeten beslist deze wat anders uitgevoerde luxe caravan eens bekijken.

    Meer info: www.Tabbert.com

    Technische gegevens.

    Totale lengte  7,9 m

    Hoogte 2,6 m

    Breedte 2,3 m

    Stahoogte 1,97 m

    Bedden 2- 0,86 x 2,0 m

    Keuken H X B X D  0,94 x 1,08 x 0,57 m

    Koelkast Dometic 133 l

    Verwarming Truma C 6

    Leeg gewicht 1.523 kg

    MTM 2.00. kg  

    05-04-2023 om 20:09 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OP weg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    30-03-2023 om 21:54 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Te snel gereden















    8 op de 10 bestuurders rijdt te snel in een zone 30
    Gedragsmeting brengt snelheidsproblematiek in heel het land in kaart

     

    8 op de 10 bestuurders rijdt nog steeds te snel in een zone 30. Op wegen met een snelheidslimiet van 50 km/u respecteert 68% van de bestuurders in Wallonië de maximumsnelheid niet, ten opzichte van 42% in Vlaanderen. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de nieuwe gedragsmeting snelheid die Vias institute met de steun van de gewesten op 215 locaties in ons land heeft uitgevoerd.

     

    De gedragsmeting bestaat uit een observatie van verkeersgedrag in het reële verkeer. Voor deze studie is eind 2021 de snelheid van 3,8 miljoen personenwagens gemeten. De snelheid werd gemeten in omstandigheden waar de bestuurders zelf hun snelheidskeuze konden bepalen en waar er dus zo min mogelijk beïnvloeding was door externe factoren zoals snelheidsremmers, flitspalen of files.

    De 5 opvallendste resultaten uit de studie:

    1. Het percentage bestuurders dat de maximumsnelheid in een zone 30 niet respecteert daalt, maar blijft met 78% nog altijd heel hoog.
    2. Op de wegen met een maximumsnelheid van 90 km/u rijdt 1 bestuurder op 100 minstens 47 km/u te snel. Dat zou betekenen dat wanneer ze betrapt worden, dat ze automatisch voor de rechtbank moeten verschijnen.
    3. Op 10 jaar tijd is het percentage bestuurders dat te hard rijdt op wegen met een maximumsnelheid van 90 km/u bijna verdubbeld (van 26 naar 54%).
    4. In Wallonië rijdt 7 op de 10 bestuurders te snel op wegen met als limiet 50 km/u. In Vlaanderen is dat 42%.
    5. Tijdens de observaties werd bij een bestuurder een snelheid van 169 km/u vastgesteld op een weg waar de maximumsnelheid 50 km/u was. Op de autosnelweg werd iemand geobserveerd die 247 km/u reed.

    De resultaten in detail
    De gemiddelde snelheid te hoog in zone 30
    De gemiddelde snelheid op onze wegen ligt rond de maximumsnelheid, behalve in de zones 30 in Vlaanderen en Wallonië en de wegen in Wallonië met een maximumsnelheid van 50 km/u.
     

    Snelheidslimiet

    Gemiddelde snelheid in België

    Gemiddelde snelheid in Wallonië

    Gemiddelde snelheid in Brussel

    Gemiddelde snelheid in Vlaanderen

    30 km/u

    38 km/u

    42 km/u

    33 km/u

    38 km/u

    50 km/u

    52 km/u

    56 km/u

    44 km/u

    49 km/u

    70 km/u

    69 km/u

    72 km/u

     

    68 km/u

    90 km/u

    93 km/u

    93 km/u

     

    94 km/u

    120 km/u

    119 km/u

    118 km/u

     

    120 km/u


    8 op de 10 bestuurders rijdt te hard in een zone 30
    Op wegen die beperkt zijn tot 30 km/u, stellen we het hoogste percentage bestuurders dat te snel rijdt vast (78%). 15% van de bestuurders rijdt zelfs harder dan 47 km/u!
    Op wegen die beperkt zijn tot 70, 90 en 120 km/u is er geen significant verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. Op wegen met een beperking tot 50 km/u rijden daarentegen veel meer bestuurders te snel in Wallonië dan in Vlaanderen en het Brussels Gewest.
     
    Een kleine minderheid van de bestuurders overschrijdt de maximumsnelheid aanzienlijk. Op wegen met een maximumsnelheid van 90 km/u wordt het meest veel te hard gereden. 1 op de 100 bestuurders op deze wegen rijdt meer dan 137 km/u, wat betekent dat zij bij een controle daarna voor de rechter zouden moeten verschijnen.
     

    Maximumsnelheid

    Percentage bestuurders die te snel rijden in België

    Percentage bestuurders die te snel rijden in Wallonië

    Percentage bestuurders die te snel rijden in Brussel

    Percentage bestuurders die te snel rijden in Vlaanderen

    30 km/u

    78%

    84%

    64%

    79%

    50 km/u

    51%

    68%

    29%

    42%

    70 km/u

    42%

    53%

     

    37%

    90 km/u

    54%

    53%

     

    55%

    120 km/u

    44%

    41%

     

    46%


    Meer snelheidsovertredingen op de wegen waar maximumsnelheid 50 km/u en 90 km/u is
    Ten opzichte van de vorige edities zien we een daling bij het percentage bestuurders dat te snel rijdt op wegen met een snelheidsbeperking van 30 km/u. Voor het eerst daalt dat ruim onder de grens van 90% (78%).
     
    Voor wegen met een maximumsnelheid van 50 km/u is de dalende trend van voorgaande jaren gestopt.Het percentage bestuurders dat te snel rijdt is gestegen van 36% in 2015 naar 51% in deze editie. In Wallonië klimt het zelfs tot 68%. Deze stijging kan worden verklaard door het feit dat de samenstelling van het geheel van wegen die beperkt zijn tot 50 km/u is gewijzigd ten opzichte van de vorige meting. Een deel van de wegen die voorheen beperkt waren tot 50 km/u hebben hun limiet verlaagd tot 30 km/u.
     
    De situatie is nog zorgwekkender op wegen met een snelheidsbeperking van 90 km/u, waar het percentage bestuurders dat te snel rijdt het hoogste is sinds het begin van de metingen: 54% tegenover 26% in 2012. Deze stijging kan onder andere worden verklaard door het feit dat de standaard maximumsnelheid buiten de bebouwde kom in Vlaanderen in 2017 is verlaagd van 90 naar 70 km/u. De samenstelling van het geheel van wegen met een snelheidsbeperking van 90 km/u is sterk gewijzigd ten opzichte van de vorige meting. Er zijn minder wegen waar deze snelheidslimiet nu geldt. De wegen waar de maximumsnelheid nu nog 90 km/u zijn vaak brede wegen (2x2 rijstroken), die de indruk geven dat te snel rijden kan zonder gevaar.

    Evolutie percentage bestuurders dat de snel rijdt per snelheidsregime

     

     Meer info VIAS

     

     

    30-03-2023 om 21:48 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Startklaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    29-03-2023 om 17:55 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Euro-Park start voor de 49 st keer

     

    Europa-Park start 49e seizoen met volop nieuwigheden

     Op zaterdag 25 maart 2023 opent Europa-Park zijn deuren voor het 49e seizoen met diverse nieuwigheden naast de al aanwezige meer dan 100 attracties en shows. Zo opent het 16e themagebied, vorstendom Liechtenstein, en komt de klassieke ballonvaart-attractie terug in een andere thematisering. De nieuwe boten in "Josefina’s kaiserliche Zauberreise" schitteren in pracht en praal en bezoekers leren wat de Yomis met Josefina te maken hebben in de nieuwe film in de Sprookjesbosbioscoop. Daarnaast licht de 360 graden film in de Traumzeit Dome een tipje van de sluier van het nieuwe Kroatische themagebied op. Showliefhebbers komen dit jaar helemaal aan hun trekken; het programma telt meerdere nieuwe en verrassende shows.

     Een nieuw themagebied: Liechtenstein

    Met het vorstendom Liechtenstein doet nog een Europees land zijn intrede in Europa-Park. Het 16e Europese themagebied ligt tussen Zwitserland en Engeland. Het middelpunt is de nieuwe "Liechtensteinse Ballonvaart", waarvan de kleurrijke ballonnen de namen dragen van de steden Liechtenstein, Vaduz en Triesenberg. De geheel vernieuwde ballonvaart is een attractieklassieker, die voor het eerst in 1996 in het park in gebruik werd genomen. Geheel nieuw is het "Liechtenstein Plein" met het grote ingemetselde wapen van het vorstendom. Daarnaast kunnen gasten in het park een miniatuurversie van de "Liechtensteiner Weg" verwachten, die in zijn oorspronkelijke vorm in verschillende wandeletappes door alle elf gemeenten van het vorstendom voert.

    Een keizerlijke vaartocht

    Het boottochtje met "Josefina’s kaiserliche Zauberreise" in het Oostenrijkse themagebied is nu nog romantischer. De gloednieuwe boten, voorzien van een tafeltje voor een lekkere eet- en drinkpauze, schitteren in keizerlijke pracht en praal.

    Keizerin Josefina neemt de bezoekers mee op een reis door haar rijk - maar wie zijn die kleine groene trollen die overal kattenkwaad uithalen? Deze mythische wezens, ook bekend van "Zauberwelt der Diamanten", hebben in 2023 hun weg gevonden naar de Sprookjesbosbioscoop in "Grimm's Sprookjesbos". De film "Fina & de Yomis" combineert alle facetten van het Oostenrijkse thema en geeft antwoord op de vraag wie de Yomis zijn en wat ze te maken hebben met keizerin Josefina. Speciaal voor dit filmavontuur werd de Sprookjesbosbioscoop omgebouwd en uitgerust met interactieve elementen en nieuwe bioscooptechnologie om het verhaal over de Yomis nog beter tot zijn recht te laten komen.

    Het prachtige Kroatië van Nikola Tesla

    De nieuwe 360-graden film in de Traumzeit Dome laat de bezoeker alvast verheugen op het Kroatische themagebied dat voor 2024 op de rol staat. In "Nikola Tesla's Beautiful Croatia" vergezellen de kijkers visionair Nikola Tesla bij zijn baanbrekende experimenten met elektriciteit aan het eind van de 19e eeuw en verkennen met hem de bezienswaardigheden van zijn geboorteland Kroatië. De ontdekkingstocht begint midden in zijn laboratorium: de revolutionaire uitvinding van de wetenschapper maakt een geheel nieuwe manier van voortbewegen mogelijk, waarmee de bezoekers op ongekende wijze de mooiste plekken van Kroatië verkennen.

    In de wachtruimte van de Traumzeit Dome kunnen bezoekers een tentoonstelling met spannende inkijkjes in de nieuwe  achtbaan verwachten en een overzicht van belangrijke Kroatische persoonlijkheden en hun opmerkelijke prestaties bekijken.

    Een nieuw showprogramma

    Showliefhebbers komen dit jaar helemaal aan hun trekken: de artiesten zorgen met hun adembenemende shows voor onvergetelijke hoogtepunten. In de nieuwe show "Surpr'Ice presents GalaXia" zweven de schaatsers niet alleen over het spiegelgladde oppervlak en brengen ze het publiek in vervoering met een grandioze voorstelling, maar fascineren ze de toeschouwers voor het eerst in de geschiedenis van Europa-Park met LED-verlichting in hun kostuums. De LED-choreografie past zich perfect aan het decor van de show aan en varieert per scene. De nieuwe editie van "Ed's Adventure Parade" is een van de dagelijkse hoogtepunten met gedetailleerd ontworpen paradewagens en kostuums. Het spannende spektakel "De terugkeer van de Sultan" zal de gasten verbazen met gewaagde stunts op paarden. De "SECRET - The Illusion-Show" met Vincent Vignaud in Europa-Park Teatro zal de zaal versteld doen staan met verbazingwekkende magie. Waaghalzige sprongen zullen de bezoekers verrassen tijdens de High Diving Show "Retorno dos Piratas" van 27 mei tot 3 september.

    Rulantica: extra glijbanen en rustruimtes

    Om het vakantiegevoel nog langer vast te houden is een bezoek aan het tweede park van het resort, Waterwereld Rulantica, een echte aanrader. Het hoogtepunt van de nieuwe 30 meter hoge “Nordiskturn” is de "Vikingløp"-raceglijbaan, gebouwd op een fonkelende edelsteenmijn. Als de toren is beklommen, zijn er in totaal acht buizen waarin de bezoekers het tegen elkaar kunnen opnemen. Op matten gaat het dan ‘head first’ de diepte in. Elke seconde telt op de snelste glijbaan van Europa, want slechts één persoon kan bij de finish als winnaar uit de bus komen en toegejuicht worden door de toeschouwers op de tribune.

    De meer dan 400 extra ligstoelen en zitjes in "Nordiskturn" zorgen voor ontspanning na al het waterpret. De toren strekt zich uit over zes verdiepingen, waarvan er drie speciaal ingericht zijn als ligruimte. Jong en oud kunnen zich onder meer ontspannen in het "Lågerhus". Gasten genieten daar nog meer van hun rust op de Lågerhus Sofa’s, die exclusief gereserveerd kunnen worden. In "Viking Snåck - Frisk & Lækker" en in "Viking Kaffi" op de begane grond en de eerste verdieping vinden bezoekers ook een vers en heerlijk aanbod aan eten en drinken.

    Nieuw VR-avontuur

    Fans van virtual reality zullen in 2023 ook niet teleurgesteld worden: in de nieuwe YULLBE PRO-experience "Amber Blake: Operation Dragonfly" beleven de gasten een interactieve 3D-actiethriller. De 30 minuten durende VR-beleving is gebaseerd op de "Amber Blake"-stripboeken van het Belgisch supermodel Jade Lagardère. Het brengt bezoekers in vervoering met state-of-the-art technologie en een zenuwslopend avontuur met op de achtergrond de indrukwekkende skyline van Singapore. Samen met de stoere agente Amber Blake maken de deelnemers jacht op de mysterieuze crimineel "Blue Dragon". Dit vereist niet alleen sterke zenuwen, maar ook vaardigheid en teamgeest.

    Restaurant wereldprimeur Eatrenalin

    Een ander absoluut hoogtepunt is "Eatrenalin" - de futuristische gastronomische beleving voor alle zintuigen. Hier worden de gasten ondergedompeld in de meest uiteenlopende werelden - niet alleen door geuren en smaken, maar ook visueel, akoestisch en middels bewegingen. Dit wordt mogelijk gemaakt door een indrukwekkend samenspel van multimedia-inhoud, gastronomische topprestaties en een gepatenteerde nieuwe ontwikkeling, de ‘floating chair’ van MACK Rides. De gasten worden getrakteerd op een culinair menu van acht gangen. De keuken combineert moderne en internationale invloeden, passend bij de ambiance van de verschillende ruimtes van het restaurant. Tot eind april is de oorspronkelijke menukaart nog te beleven; vanaf mei kun je zowel een nieuw menu met vlees ("Red Dimensions") als een nieuwe veganistische variant ("Green Dimensions") ontdekken.

    29-03-2023 om 17:47 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pilot bouwt op Ford Transit

    Pilot Atlas.

    Pilot deed beroep op Ford bestelwagens en maakte er knappe A603G camperbussen van.

    Het is lang geleden dat Pilot beroep deed op Ford basisvoertuigen. Wegens de moeilijkheden om aan basisvoertuigen te geraken besloot de Franse fabrikant Ford onderstellen aan te schaffen.

    De eerste camperbus liep van de band als Atlas A603G, min of meer in beeld gebracht voor het 60 jarig jubileum van Pilot. Welke types en hoeveel er nog op de planning staan is voorlopig nog niet bekend.

    Als basis voor de A603G heeft men een Ford Tansit Trail met een 170 pk dieselmotor genomen, die camperbus zal zeker een vluggertje zijn. De 6 m lange zwerfauto kan zowel voor dagelijks transport of voor vakantie worden ingezet. Een interessant punt is de grote garage achterin. Sportgerief vindt er ruimschoots plaats en de ruime badkamer zal de sportlui goed ontvangen na hun sportactiviteiten. Een lekkere warme douche draagt er toe bij. Ook het voorste deel van het interieur met de draaibare zetels past best bij sportieve zwervers.

    Er werd werk gemaakt om de A603G een autarke uitrusting mee te geven. Ondersteunt door zonnepanelen kan het sportief gezelschap vrij in de natuur verblijven, stroom, water en gas zijn voldoende aan boord. Zelfs een dieselverwarming is ingebouwd zodat de 2,7 kg gasflessen alleen nodig zijn om eten te bereiden. Er is een compressor koelkast bij de keuken geïnstalleerd. De brede schuifdeur zorgt voor veel licht en lucht. Achterin boven de garage is het dubbelbed. Tenslotte zorgt het lichte meubilair voor een aangename woonruimte. Een luifel met verlichting behoort eveneens tot standaard uitvoering.

    Technische gegevens.

    Basis voertuig:  Ford Transit  Trail

    Motor: Turbo diesel 170 pk

    MTM: 3.500 kg

    L X B X H: 5,98 x 2,06 x 2,76 m

    Vermoedelijke prijs 75.000 euro

    Meer info: www.pilot.com

    26-03-2023 om 17:52 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    25-03-2023 om 20:53 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over rijbewijzen en gewichten

    Reisemobil Union publiceert officiële link naar de burgerenquête

     Doe mee: Van 1 maart tot en met 2 mei 2023 vindt er weer een burgerenquête plaats, onder meer over de gewichtslimiet van het B-rijbewijs, waarvoor u zich kon inschrijven.

     Binnen enkele dagen was er al een driecijferig aantal reacties binnengekomen; Er is unanieme vraag naar een verhoging van de gewichtslimiet voor voertuigen van alle soorten aandrijving.

     Voor de herziening van de EU-rijbewijsrichtlijn van 2006.

    Van april tot mei 2021 hoorde de Europese Commissie voor het eerst van de direct betrokken en geïnteresseerde autoriteiten, verenigingen en EU-burgers. Er kwamen 2213 reacties binnen, uiteraard ook van ons, de Reisemobil Union, en van onze Europese overkoepelende organisatie FICM. De unanieme stemming van alle caravan en kampeerautobestuurders betrof de 3,5 ton limiet van het B-rijbewijs, die verhoogd zou moeten worden naar 4,5 of minimaal 4,25 ton.

    De EU-commissie wilde een dergelijke verhoging alleen accepteren voor voertuigen met alternatieve aandrijvingen om het daarmee gepaard gaande extra gewicht te compenseren.

    7.534 burgers en organisaties namen deel aan een tweede ronde van hoorzittingen (februari tot mei 2022), waarvan 3.438 alleen al uit Duitsland. Gewichtslimieten zijn dringend vereist, ongeacht het aandrijfsysteem van het voertuig. De onverwacht hoge deelname aan de enquête maakte het noodzakelijk om de planning aan te passen om alle inzendingen te kunnen beoordelen en in aanmerking te nemen.

    Als resultaat van de evaluatie is het concept voor een nieuwe rijbewijsrichtlijn beschikbaar sinds 1 maart 2023. Het concept heeft 64 pagina's in het Engels origineel en bevat een groot aantal kleine en grote wijzigingen; zo moet een "mobiel" elektronisch rijbewijs in de toekomst de standaard worden en de huidige rijbewijskaarten vervangen.

    Wat betreft de regels die belangrijk zijn voor kampeerautoshauffeurs, met name de 3,5 te beperken, gaat de EU Commissie volledig voorbij aan de ontvangen opmerkingen!

     

    Het B-rijbewijs moet geldig blijven tot maximaal 3,5 ton; de enige mogelijke uitzondering is een verhoging tot 4,25 ton voor voertuigen met alternatieve aandrijving. De Commissie blijft daarom bij haar standpunt van voor de start van het tijdrovende herzieningsproces, een grote teleurstelling voor duizenden burgers en verenigingen die met constructieve suggesties aan het overleg deelnamen.

    Is nu alles verloren? Moeten we alle hoop begraven? Eerlijk gezegd weten we het niet. Maar het is volstrekt onlogisch om deze toename te beperken tot voertuigen met alternatieve aandrijvingen om redenen van verkeersveiligheid. Daarom mag het publiek, d.w.z. kampeerders, niet worden ontmoedigd. Doorzettingsvermogen moet uiteindelijk worden beloond.

     

    En wat zegt de Duitse politiek hierover?

    In juli 2022 diende de CDU/CSU-fractie in de Duitse Bondsdag een motie in

    "Aanbevolen resolutie en verslag van de Commissie toerisme over de motie van de CDU/CSU-fractie gedrukt papier (20/2561) "Bevorder caravantoerisme" achter ons en eiste onder meer dat de "Herziening van de "Derde Rijbewijsrichtlijn 2006/126/EG" wordt de gewichtslimiet van het autorijbewijs (categorie B) voor het besturen van kampeerauto’s verhoogd van 3,5 naar 4,25 t". Daarnaast werd gevraagd om kampeerauto’s van meer dan 3,5 ton uit de zgn. Inhaalverbod vrachtwagens uitsluiten. Deze motie werd op 2 maart 2023 door het parlement verworpen met de stemmen van de stoplichtcoalitie SPD, Bündnis 90/Die Grünen en FDP.

    Uit de argumenten van de tegenstanders van de aanvraag komen niet altijd de belangrijkste naar voren.

    Expertise. In sommige gevallen werden valse beweringen gedaan, bijvoorbeeld dat

    "Kampeerauto’s zijn tegenwoordig ofwel geregistreerd als auto of als vrachtwagen" en de verkeersregels voor auto's of vrachtwagens zouden dienovereenkomstig moeten gelden. Dat deze valse verklaring op politiek niveau komt en tegelijkertijd van een leider in de kampeerbranche komt, is niet alleen triest, maar ook onbegrijpelijk. Op deze manier moet een industrie die onder moeilijke economische omstandigheden wordt beschouwd als een steunpilaar in de nationale economische mix, als een eenheid bij elkaar staan. Degenen die eronder lijden zijn helaas de klanten die kampeerauto’s en caravans kopen en dan bij gebrek aan steun van politici die met verschillende problemen de gevolgen moeten dragen (achterstand in het wegverkeer  gebrek aan infrastructuur). Niet genoemd zijn de problemen die bereidwillige ondernemers hebben die door deze omstandigheden hun producten niet goed kunnen verkopen of de benodigde infrastructuur kunnen bouwen.Dus als er ooit iets verandert in de richting van onze legitieme en gefundeerde eisen, moeten we met één stem optreden tegen de blokkades in Berlijn en Brussel. Daarom roept de Reisemobil Union op tot "Neem deel aan de (derde) enquête van de EU-commissie over de wijziging van het rijbewijs en schrijf ook naar uw parlementsleden of de leden van de Bondsdag voor toerisme". Als we als klanten berustend toegeven, verandert er nooit iets.

    Informatie over Reisemobil Union vindt u op www.reisemobil-union.de.

    25-03-2023 om 17:23 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    25-03-2023 om 17:19 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Zomertijd? Bandenwisseltijd!

    TRAXIO en diens bandenfederatie Federtyre & bandencommissie Pneuband roepen de automobilisten op om de vervanging van hun winterbanden door zomerbanden zo snel mogelijk te plannen nu de temperaturen in stijgende lijn gaan. Bij warmere temperaturen slijten winterbanden immers niet alleen sneller dan zomerbanden maar ze presteren ook minder goed, en dat al vanaf temperaturen boven 7 °C. De remweg wordt langer en de wegligging verslechtert waardoor het – zowel vanuit economisch als veiligheidsstandpunt – sterk aan te raden is om bij stijgende temperatuur de winterbanden te wisselen met zomerbanden.

    “Rijden met winterbanden tijdens de zomer is wettelijk toegelaten maar heeft een negatief effect op het weggedrag van de auto en de verkeersveiligheid,” zegt Filip Rylant van TRAXIO. “Boven 7 °C – en dus zeker tijdens warme dagen – presteren winterbanden minder goed dan zomerbanden. Niet alleen is de remafstand langer, ook de wegligging is minder goed dan met zomerbanden. Het is daarom van belang dat de bandenwissel van winter- naar zomerbanden nu snel gebeurt.

    Vier nadelen van winterbanden bij temperaturen van meer dan 7 °C en in het bijzonder bij zomerse temperaturen:

    1. Winterbanden hebben tijdens de zomer een langere remweg dan zomerbanden;
    2. Winterbanden hebben tijdens de zomer een minder goede wegligging dan zomerbanden;
    3. Winterbanden slijten sneller tijdens de zomer;
    4. Winterbanden zorgen voor een hoger brandstofverbruik dan zomerbanden.

    Duidelijk langere remweg bij hogere temperaturen

    Door het zachtere rubbermengsel en het winterse profiel slijten winterbanden sneller.

    Belangrijker nog is dat - onder andere - een test van ADAC (2021) aangetoond heeft dat de remafstand van winterbanden bij hogere temperaturen duidelijk langer is:

    • Op droog wegdek (wegdektemperatuur 30-36 °C):

    80 km/u  >> 0 km/u : +5 meter t.o.v. een zomerband, restsnelheid 32 km/u

    • Op nat wegdek (wegdektemperatuur 16°C):

                80 km/u >> 0 km/u : +3,4 meter t.o.v. een zomerband, restsnelheid 27 km/u

    Tot slot: met winterbanden verslechtert de wegligging bij hogere temperaturen en daalt de stabiliteit, in het bijzonder wanneer de wagen volgeladen is.

    Besluit: zo snel mogelijk een afspraak boeken om tijdig de winterbanden te wisselen

    Rijden met winterbanden tijdens de zomer is wettelijk toegelaten maar heeft een negatief effect op het weggedrag van de auto en de verkeersveiligheid. Mensen zijn zich meestal niet bewust van dit probleem: je rijstijl aanpassen en zo snel mogelijk zomerbanden laten monteren is dus echt een must!  Daarnaast heeft het ook economische voordelen om op de juiste banden te rijden die zijn aangepast aan het seizoen.

    Controle profieldiepte en algemene staat van je banden

    De bandenwissel is ook het uitgelezen moment waarop je bandenspecialist de profieldiepte meet en je  banden controleert op mogelijke schade en de juiste bandenspanning. Dit komt niet alleen de levensduur van je banden maar ook het brandstofverbruik van je wagen ten goede. Maar vooral: versleten of beschadigde banden evenals een niet correcte bandenspanning kunnen leiden tot verkeersongevallen. 

    Meer info TRAXIO

    24-03-2023 om 19:09 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    24-03-2023 om 19:06 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Adria Matrix Supreme MD 670 SL

    Adria breidt zijn Matrix reeks uit met enkele varianten op Mercedes Benz Sprinter.

    Na de luxueuze Supersonic volgen uitrustingsvarianten Supreme MB van de reeks Coral en Matrix met een ster in de radiator grille. Bij de twee reeksen kan de klant kiezen tussen twee 7,69 m lange halfintegralen.

    De Coral Supreme MB 670 DC heeft een eilandbed boven de garage, een ruime badkamer, een L-keuken  en vooraan een F-zitgroep. Zijn broeder het type Coral Supreme MB 670 DC heeft in plaats van een eilandbed twee enkele bedden, die tot één groot bed kunnen omgevormd worden. De Matrix Supreme MB 670 SL heeft een L-zitgroep.  Bij de Matrix reeks is een hefbed boven de zitgroep standaard.

    Alle 4 halfinteralen zijn gebouwd op Mercedes Benz Sprinter 415 CDI met een verlaagd AL-KO chassis en als basisvoertuig een MTM van 4,5 ton. Ze zijn standaard uitgerust met luchtkussens, ESP, ASR, noodrem en zijwindassistentie, bergaf rijhulp, bandendruk controle. Daarbij hebben ze ook nog in de stuurcabine standaard een luchtkoeler, snelheidsregelaar, start-stop systeem, elektrische handrem en de banden zijn gevat in aluminium velgen.

    Het zorgvuldig en doordacht opgebouwd koetswerk heeft een technische dubbele bodem, stadaard uitgerust met een Alde vloeistofverwarming. Dure vensters en uitdraai hoeksteunen achteraan, centrale vergrendeling en horrendeur. Zelfs de gas zekerheidsregelaar met crashsensor is aan boord.

    Meer info www.adria.com

     

     

     

     

     

     

     

    22-03-2023 om 19:57 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Resten van oude glorie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    22-03-2023 om 19:55 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motorrijders eerst wat oefenen

    Het motorseizoen begint: tijd om je manoeuvres op te frissen
    8 op de 10 motorijders rijdt niet in de winter

     

    De afgelopen 10 jaar kwamen er zo’n 18% motorrijders bij. Het aantal ongevallen daalde tijdens diezelfde periode met 15%. Toch zijn motorrijders nog steeds de gemotoriseerde weggebruikers die het vaakst betrokken zijn bij eenzijdige ongevallen. 2 op de 3 ongevallen gebeurt buiten een kruispunt op een doorlopende weg. 8 op de 10 motorijders rijdt trouwens niet in de winter. Nu het stilaan weer warmer wordt en de motorijders hun motor van stal halen, roept Vias institute op om je manoeuvres zeker op te frissen vooraleer te gaan rijden.

     

    18% meer motorrijders, 15% minder ongevallen
    In ons land waren vorig jaar 533.107 motorfietsers ingeschreven. Dat is een stijging van 18% in de afgelopen tien jaar. Het aantal ongevallen is nochtans tijdens diezelfde periode gedaald met 15%. Gemiddeld gebeuren er nog altijd zo’n 7 motorongevallen per dag, 2659 in totaal in 2022. Vorig jaar kwamen ook 65 motorijders om het leven, in 2013 waren er dat nog 106.
     
    In Vlaanderen daalde het aantal letselongevallen op 10 jaar met 24%, in Wallonië slechts met 6%, terwijl in Brussel het aantal ongevallen nagenoeg gelijk bleef. Dat komt natuurlijk ook omdat er in Brussel veel motorijders zijn bijgekomen die een motorfiets als alternatief gebruiken voor het woon-werk verkeer.
     
    Bij kwart van de ongevallen geen tegenpartij
    In het merendeel van de ongevallen met een motorrijder is er sprake van een aanrijding met een andere weggebruiker. Echter is bij een kwart van de geregistreerde ongevallen alleen een motorrijder betrokken (25%). In Wallonië gaat het zelfs over een derde van de ongevallen (35%). Motorrijders zijn daarmee de gemotoriseerde weggebruikers die het vaakst betrokken zijn bij eenzijdige ongevallen. Motorrijders zijn bij ongevallen met een tegenpartij ook het meest kwetsbaar langs opzij. Bij 34% van de ongevallen in België met motorrijders werd de motorrijder namelijk langs opzij geraakt.
     
    2/3 van de ongevallen gebeurt op een doorlopende weg
    Bijna 2/3 van alle motorongevallen (65%) gebeurt op een doorlopende weg. In Wallonië ligt dat percentage oa door de vele bochtige wegen hoger (73%). Slechts 8% van de letselongevallen gebeurt in België op een lichtengeregeld kruispunt. In Brussel is dat bijna 1 op 5 (20%).
     
    8 op de 10 motorijders rijdt niet in de winter
    Uit een profileringsstudie van motorrijders door Vias institute blijkt dat 8 op de 10 motorijders niet rijdt in de winter. Vanaf maart begint het aantal letselongevallen terug te stijgen, maar 73% van de ongevallen met motorrijders gebeurt tussen april en oktober. Vooraleer je na de winterperiode terug gaat rijden, is het dus nodig om alle nodige manoeuvres terug even te oefenen of een opfrissingscursus te volgen. Zo heb je terug volledige controle over je voertuig.
    Wanneer er terug meer motorijders rondrijden, is het uiteraard belangrijk dat ook alle andere bestuurders extra aandachtig zijn.
     
    Motorongevallen in Wallonië, 14 keer ernstiger dan in Brussel
    Van alle weggebruikers zijn de motorrijders betrokken bij de meest dodelijke ongevallen. Op 1000 letselongevallen vallen er 26 dodelijke slachtoffers onder de motorrijders, ten opzichte van 8 fietsers, 8 automobilisten en 20 voetgangers bijvoorbeeld. De combinatie van snelheid en het gebrek aan een beschermend koetswerk maakt dat de ernst van de ongevallen met motorrijders zo groot is.
    Er zijn sterke regionale verschillen. In Wallonië vallen er per 1000 letselongevallen met een motorfiets 36 doden. Daarmee zijn de motorongevallen daar 1,5 keer zo ernstig dan in Vlaanderen (26 doden per 1000 letselongevallen) en maar liefst 14 keer ernstiger dan in Brussel (3 doden per 1000 letselongevallen). 
     
    Motorrijpubliek verouderd
    Het publiek dat met de moto een ongeval krijgt wordt gemiddeld ook steeds ouder. In 2005 was de gemiddelde leeftijd van een motorrijder in een ongeval 35 jaar. Vorig jaar was dat 41 jaar. Op een dikke 15 jaar is de gemiddelde leeftijd van een motorrijder in een ongeval dus met 6 jaar gestegen.
    Op nationaal vlak is de helft van de slachtoffers (50%) ouder dan 40 jaar. Vooral oudere rijders hebben er dus baat bij om eens een bijkomende rijcursus te volgen.
     
    Kishan Vandael Schreurs, onderzoeker Vias institute: “Elke rijder heeft zo zijn eigen motieven om te kiezen voor het rijden met een motorfiets. Ongeacht de reden is het dragen van beschermende kledij een toegevoegde waarde. Laat je niet afschrikken door de ‘motorrijder look’ en kostprijs om dit type kledij te dragen. Er zijn vandaag veel alternatieven op de markt die lijken op gewone kledij. Kies daarbij voor veilige en gecertificeerde kledij. Motorspeciaalzaken kunnen hierbij perfect adviseren.”

    10 tips voor motorrijders om veilig het motorrijseizoen in te zetten

    1. Fris je manoeuvres op voor je na de winterperiode terug de weg op gaat. Zo krijg je terug ‘voeling’ met de motor.
    2. Denk aan je zichtbaarheid! Gebruik niet alleen je dimlicht, maar draag ook kledij die opvalt.
    3. Doe tijdig een technische check-up van je motor. Check zeker de banden, de bandenspanning en je remschijven.
    4. Maak niet meteen een lange rit, maar doe eerst een paar korte ritten! Zo leer je terug wennen aan een defensieve rijstijl, het nemen van bochten en oefen je je kijktechniek.
    5. Check de levensduur van je helm. Vervang je helm zeker na een val, maar wees ervan bewust dat ze sowieso een beperkte levensduur hebben. (polycarbonaat tussen 3 à 5 jaar, glasvezel tot 7 jaar)
    6. Gebruik steeds je richtingaanwijzers.  Zo weten de andere weggebruikers je intenties.
    7. Kijk uit voor onaangename verrassingen: wegmarkeringen, riooldeksels, steenslag, etc; zijn onschuldig voor automobilisten, maar kunnen gevaarlijk zijn voor motorrijders.
    8. Positioneer je niet uiterst rechts op de rijstrook. Als je iets centraler rijdt kan je zelf het verkeer beter zien en ben je beter zichtbaar.
    9. Pas op je tellen als je een file inhaalt of voorbijrijdt.
    10. Als je in groep gaat rijden, laat de minst ervaren rijders vooraan rijden. Zo kunnen ze de groep beter volgen.

    18-03-2023 om 17:16 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog een stadspoort
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    18-03-2023 om 17:13 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weinsberg op Mercedes Benz

    Weinsberg CaraCompact Suite MB640 MEG Edition Pepper.

    Jarenlang zijn de kampeerauto’s van Weinsberg het succes van de fabrikant bijzonder de Edition Pepper. Om nog een ander publiek te bereiken kreeg de nieuwe CaraCompact Suite MB640 Meg een Mercedes Benz basisvoertuig. (Ik vraag mij af kunnen ze bij Weinsberg geen kortere benaming vinden?)

     Weinsberg is waarschijnlijk één van de grootste aanbieders van verschillende soorten rollend kampeermateriaal. In de aanbieding  hebben ze caravans, camperbussen, halfintegralen al dan niet met een hefdak of hefbed, integrale, alkoofmodellen en de laatste zijn de smalle halfintegrale. Bijna alle zwerfauto’s rollen op Fiat Ducato, de laatste nieuweling heeft een Mercedes Benz Sprinter als basisvoertuig. Dat is een stapje hoger voor zwervers in het financieel aanbod.

    Standaard heeft deze nieuwste Weinsberg een Mercedes Benz Sprinter 315 CDI met een 2 l turbo diesel van 150 pk, 6 versnellingen, voorwielaandrijving en origineel verlaagd chassis, samen goed voor 3,5 ton. Hij is ook verkrijgbaar met 4,2 ton MTM 170 pk dieselmotor en een 9 versnellingen automaat. Dat kost ongeveer een 12.000 euro meer.

     Anders als concurrenten gebruikt Weinsberg niet het overbekende AL-Ko chassis maar het originele ladder chassis van Mercedes Benz. Voor de opbouw gebruikt de fabrikant goed geïsoleerde sandwich panelen 40 mm dik voor de bodem, 31 voor dak en wanden. Voor de wanden is het aluminium buitenplaat voor het dak hagelbestendig polyester. De 65 cm brede buitendeur met venster is een luxe om in of uit de wagen te stappen. Het elektrisch opstapje is een optie. Achterin heeft de ruime garage twee deuren. Om wille van de prijs is de bumper achteraan uit één stuk gemaakt. De achteruit rijcamera moet helpen de bumper niet aan flarden te botsen. Dank zij een brede deur aan de gaskoffer kunnen de flessen gemakkelijk om geruild worden. Veiligheidsinrichting voor het gas is voorzien, zo kan de koelkast en de eventueel de verwarming blijven functioneren tijdens de rit.

     Het interieur is een typische Weinsberg uitvoering met wat donkere meubelen en met wat goede wil een schuine midden gang  naar achter. Aan de succesvolle indeling met enkele bedden hebben de ontwerpers niet veel aandacht besteed, het is goed. Een paar vensters minder in de slaapkamer bepaald hier ook een beetje de prijs van het voertuig. Echter voor een optie kan men de twee vensters laten installeren. Van de kwaliteit en fabricatie van het meubilair kan men niets anders goed spreken. Stevige scharnieren, sloten en  enkele bedden omvormen tot één groot bed behoren tot de beste. Wegens de prijs heeft de fabrikant geen dubbele bodem voorzien.

     Zitgroep

    De zitgroep is samen met de cabine zetel een typische treinzit met tafelblad bevestigd aan de wand en steunt op één poot. Aan de zitbank zijn veiligheidsgordels en hoofdsteunen. Een deel van het tafelblad is draaibaar, met wat goede wil kunnen 4 zwervers hun bord met bijhorigheden op de tafel zetten. Het draaien van de cabinezetels vraagt wat oefening omdat de Mercedes cabine smaller is dan die van de Fiat Ducato. In de zitbank ontdekken we de verswatertank. Bedienpaneel voor de regeling van de Truma C 6 CP plus iNet vinden we boven de keuken. 12 volt lader en zekeringen zijn onderin goed bereikbaar. Bij avond of duister een goede verlichting aan tafel vinden we zeer belangrijk en daar voldoet de Pepper uitstekend aan. Het hefbed boven de zitgroep heeft een lattenbodem en een goede matras. Dank zij de verticale glijprofielen  en riemen voor het ophalen en neerlaten hangt het bed zeer stabiel een laat zich gemakkelijk bedienen. Onder de comfortabele matrassen van de enkele bedden liggen lattenbodems. Afgesloten met plaats besparende rolluiken zijn onder de voeteinden ruime bergvakken.

    Meer info: www.weinsberg.com  

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    17-03-2023 om 19:04 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een ,mooie halfintegraal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    17-03-2023 om 18:57 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!