Inhoud blog
  • Nieuwe halfintegrale bij Laika
  • Duitsland
  • Verkeersongevallen
  • Op reis
  • De nieuwe Diamant van Fendt
  • Een voledig nieuwe sport bij Knaus
  • Malibu unieke prestaties met zijn 4x4
  • Bij duisternis lichte kleren dragen.
  • Winterbanden voor de winter
  • In de sneeuw
  • Opgepast met winterbanden
  • Achteruit kijken is noodzakelijk
  • Brommobielers opgepast
  • Inschrijvingen kampeerauto's
  • Open deurdag Bij Nismann-Bischoff
  • Het loont om eens naar de top te rijden
  • Nieuwe Carthago's voor 2025
  • Een stevige brug
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    25-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over rijbewijzen en gewichten

    Reisemobil Union publiceert officiële link naar de burgerenquête

     Doe mee: Van 1 maart tot en met 2 mei 2023 vindt er weer een burgerenquête plaats, onder meer over de gewichtslimiet van het B-rijbewijs, waarvoor u zich kon inschrijven.

     Binnen enkele dagen was er al een driecijferig aantal reacties binnengekomen; Er is unanieme vraag naar een verhoging van de gewichtslimiet voor voertuigen van alle soorten aandrijving.

     Voor de herziening van de EU-rijbewijsrichtlijn van 2006.

    Van april tot mei 2021 hoorde de Europese Commissie voor het eerst van de direct betrokken en geïnteresseerde autoriteiten, verenigingen en EU-burgers. Er kwamen 2213 reacties binnen, uiteraard ook van ons, de Reisemobil Union, en van onze Europese overkoepelende organisatie FICM. De unanieme stemming van alle caravan en kampeerautobestuurders betrof de 3,5 ton limiet van het B-rijbewijs, die verhoogd zou moeten worden naar 4,5 of minimaal 4,25 ton.

    De EU-commissie wilde een dergelijke verhoging alleen accepteren voor voertuigen met alternatieve aandrijvingen om het daarmee gepaard gaande extra gewicht te compenseren.

    7.534 burgers en organisaties namen deel aan een tweede ronde van hoorzittingen (februari tot mei 2022), waarvan 3.438 alleen al uit Duitsland. Gewichtslimieten zijn dringend vereist, ongeacht het aandrijfsysteem van het voertuig. De onverwacht hoge deelname aan de enquête maakte het noodzakelijk om de planning aan te passen om alle inzendingen te kunnen beoordelen en in aanmerking te nemen.

    Als resultaat van de evaluatie is het concept voor een nieuwe rijbewijsrichtlijn beschikbaar sinds 1 maart 2023. Het concept heeft 64 pagina's in het Engels origineel en bevat een groot aantal kleine en grote wijzigingen; zo moet een "mobiel" elektronisch rijbewijs in de toekomst de standaard worden en de huidige rijbewijskaarten vervangen.

    Wat betreft de regels die belangrijk zijn voor kampeerautoshauffeurs, met name de 3,5 te beperken, gaat de EU Commissie volledig voorbij aan de ontvangen opmerkingen!

     

    Het B-rijbewijs moet geldig blijven tot maximaal 3,5 ton; de enige mogelijke uitzondering is een verhoging tot 4,25 ton voor voertuigen met alternatieve aandrijving. De Commissie blijft daarom bij haar standpunt van voor de start van het tijdrovende herzieningsproces, een grote teleurstelling voor duizenden burgers en verenigingen die met constructieve suggesties aan het overleg deelnamen.

    Is nu alles verloren? Moeten we alle hoop begraven? Eerlijk gezegd weten we het niet. Maar het is volstrekt onlogisch om deze toename te beperken tot voertuigen met alternatieve aandrijvingen om redenen van verkeersveiligheid. Daarom mag het publiek, d.w.z. kampeerders, niet worden ontmoedigd. Doorzettingsvermogen moet uiteindelijk worden beloond.

     

    En wat zegt de Duitse politiek hierover?

    In juli 2022 diende de CDU/CSU-fractie in de Duitse Bondsdag een motie in

    "Aanbevolen resolutie en verslag van de Commissie toerisme over de motie van de CDU/CSU-fractie gedrukt papier (20/2561) "Bevorder caravantoerisme" achter ons en eiste onder meer dat de "Herziening van de "Derde Rijbewijsrichtlijn 2006/126/EG" wordt de gewichtslimiet van het autorijbewijs (categorie B) voor het besturen van kampeerauto’s verhoogd van 3,5 naar 4,25 t". Daarnaast werd gevraagd om kampeerauto’s van meer dan 3,5 ton uit de zgn. Inhaalverbod vrachtwagens uitsluiten. Deze motie werd op 2 maart 2023 door het parlement verworpen met de stemmen van de stoplichtcoalitie SPD, Bündnis 90/Die Grünen en FDP.

    Uit de argumenten van de tegenstanders van de aanvraag komen niet altijd de belangrijkste naar voren.

    Expertise. In sommige gevallen werden valse beweringen gedaan, bijvoorbeeld dat

    "Kampeerauto’s zijn tegenwoordig ofwel geregistreerd als auto of als vrachtwagen" en de verkeersregels voor auto's of vrachtwagens zouden dienovereenkomstig moeten gelden. Dat deze valse verklaring op politiek niveau komt en tegelijkertijd van een leider in de kampeerbranche komt, is niet alleen triest, maar ook onbegrijpelijk. Op deze manier moet een industrie die onder moeilijke economische omstandigheden wordt beschouwd als een steunpilaar in de nationale economische mix, als een eenheid bij elkaar staan. Degenen die eronder lijden zijn helaas de klanten die kampeerauto’s en caravans kopen en dan bij gebrek aan steun van politici die met verschillende problemen de gevolgen moeten dragen (achterstand in het wegverkeer  gebrek aan infrastructuur). Niet genoemd zijn de problemen die bereidwillige ondernemers hebben die door deze omstandigheden hun producten niet goed kunnen verkopen of de benodigde infrastructuur kunnen bouwen.Dus als er ooit iets verandert in de richting van onze legitieme en gefundeerde eisen, moeten we met één stem optreden tegen de blokkades in Berlijn en Brussel. Daarom roept de Reisemobil Union op tot "Neem deel aan de (derde) enquête van de EU-commissie over de wijziging van het rijbewijs en schrijf ook naar uw parlementsleden of de leden van de Bondsdag voor toerisme". Als we als klanten berustend toegeven, verandert er nooit iets.

    Informatie over Reisemobil Union vindt u op www.reisemobil-union.de.

    25-03-2023 om 17:23 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    25-03-2023 om 17:19 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Zomertijd? Bandenwisseltijd!

    TRAXIO en diens bandenfederatie Federtyre & bandencommissie Pneuband roepen de automobilisten op om de vervanging van hun winterbanden door zomerbanden zo snel mogelijk te plannen nu de temperaturen in stijgende lijn gaan. Bij warmere temperaturen slijten winterbanden immers niet alleen sneller dan zomerbanden maar ze presteren ook minder goed, en dat al vanaf temperaturen boven 7 °C. De remweg wordt langer en de wegligging verslechtert waardoor het – zowel vanuit economisch als veiligheidsstandpunt – sterk aan te raden is om bij stijgende temperatuur de winterbanden te wisselen met zomerbanden.

    “Rijden met winterbanden tijdens de zomer is wettelijk toegelaten maar heeft een negatief effect op het weggedrag van de auto en de verkeersveiligheid,” zegt Filip Rylant van TRAXIO. “Boven 7 °C – en dus zeker tijdens warme dagen – presteren winterbanden minder goed dan zomerbanden. Niet alleen is de remafstand langer, ook de wegligging is minder goed dan met zomerbanden. Het is daarom van belang dat de bandenwissel van winter- naar zomerbanden nu snel gebeurt.

    Vier nadelen van winterbanden bij temperaturen van meer dan 7 °C en in het bijzonder bij zomerse temperaturen:

    1. Winterbanden hebben tijdens de zomer een langere remweg dan zomerbanden;
    2. Winterbanden hebben tijdens de zomer een minder goede wegligging dan zomerbanden;
    3. Winterbanden slijten sneller tijdens de zomer;
    4. Winterbanden zorgen voor een hoger brandstofverbruik dan zomerbanden.

    Duidelijk langere remweg bij hogere temperaturen

    Door het zachtere rubbermengsel en het winterse profiel slijten winterbanden sneller.

    Belangrijker nog is dat - onder andere - een test van ADAC (2021) aangetoond heeft dat de remafstand van winterbanden bij hogere temperaturen duidelijk langer is:

    • Op droog wegdek (wegdektemperatuur 30-36 °C):

    80 km/u  >> 0 km/u : +5 meter t.o.v. een zomerband, restsnelheid 32 km/u

    • Op nat wegdek (wegdektemperatuur 16°C):

                80 km/u >> 0 km/u : +3,4 meter t.o.v. een zomerband, restsnelheid 27 km/u

    Tot slot: met winterbanden verslechtert de wegligging bij hogere temperaturen en daalt de stabiliteit, in het bijzonder wanneer de wagen volgeladen is.

    Besluit: zo snel mogelijk een afspraak boeken om tijdig de winterbanden te wisselen

    Rijden met winterbanden tijdens de zomer is wettelijk toegelaten maar heeft een negatief effect op het weggedrag van de auto en de verkeersveiligheid. Mensen zijn zich meestal niet bewust van dit probleem: je rijstijl aanpassen en zo snel mogelijk zomerbanden laten monteren is dus echt een must!  Daarnaast heeft het ook economische voordelen om op de juiste banden te rijden die zijn aangepast aan het seizoen.

    Controle profieldiepte en algemene staat van je banden

    De bandenwissel is ook het uitgelezen moment waarop je bandenspecialist de profieldiepte meet en je  banden controleert op mogelijke schade en de juiste bandenspanning. Dit komt niet alleen de levensduur van je banden maar ook het brandstofverbruik van je wagen ten goede. Maar vooral: versleten of beschadigde banden evenals een niet correcte bandenspanning kunnen leiden tot verkeersongevallen. 

    Meer info TRAXIO

    24-03-2023 om 19:09 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    24-03-2023 om 19:06 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Adria Matrix Supreme MD 670 SL

    Adria breidt zijn Matrix reeks uit met enkele varianten op Mercedes Benz Sprinter.

    Na de luxueuze Supersonic volgen uitrustingsvarianten Supreme MB van de reeks Coral en Matrix met een ster in de radiator grille. Bij de twee reeksen kan de klant kiezen tussen twee 7,69 m lange halfintegralen.

    De Coral Supreme MB 670 DC heeft een eilandbed boven de garage, een ruime badkamer, een L-keuken  en vooraan een F-zitgroep. Zijn broeder het type Coral Supreme MB 670 DC heeft in plaats van een eilandbed twee enkele bedden, die tot één groot bed kunnen omgevormd worden. De Matrix Supreme MB 670 SL heeft een L-zitgroep.  Bij de Matrix reeks is een hefbed boven de zitgroep standaard.

    Alle 4 halfinteralen zijn gebouwd op Mercedes Benz Sprinter 415 CDI met een verlaagd AL-KO chassis en als basisvoertuig een MTM van 4,5 ton. Ze zijn standaard uitgerust met luchtkussens, ESP, ASR, noodrem en zijwindassistentie, bergaf rijhulp, bandendruk controle. Daarbij hebben ze ook nog in de stuurcabine standaard een luchtkoeler, snelheidsregelaar, start-stop systeem, elektrische handrem en de banden zijn gevat in aluminium velgen.

    Het zorgvuldig en doordacht opgebouwd koetswerk heeft een technische dubbele bodem, stadaard uitgerust met een Alde vloeistofverwarming. Dure vensters en uitdraai hoeksteunen achteraan, centrale vergrendeling en horrendeur. Zelfs de gas zekerheidsregelaar met crashsensor is aan boord.

    Meer info www.adria.com

     

     

     

     

     

     

     

    22-03-2023 om 19:57 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Resten van oude glorie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    22-03-2023 om 19:55 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motorrijders eerst wat oefenen

    Het motorseizoen begint: tijd om je manoeuvres op te frissen
    8 op de 10 motorijders rijdt niet in de winter

     

    De afgelopen 10 jaar kwamen er zo’n 18% motorrijders bij. Het aantal ongevallen daalde tijdens diezelfde periode met 15%. Toch zijn motorrijders nog steeds de gemotoriseerde weggebruikers die het vaakst betrokken zijn bij eenzijdige ongevallen. 2 op de 3 ongevallen gebeurt buiten een kruispunt op een doorlopende weg. 8 op de 10 motorijders rijdt trouwens niet in de winter. Nu het stilaan weer warmer wordt en de motorijders hun motor van stal halen, roept Vias institute op om je manoeuvres zeker op te frissen vooraleer te gaan rijden.

     

    18% meer motorrijders, 15% minder ongevallen
    In ons land waren vorig jaar 533.107 motorfietsers ingeschreven. Dat is een stijging van 18% in de afgelopen tien jaar. Het aantal ongevallen is nochtans tijdens diezelfde periode gedaald met 15%. Gemiddeld gebeuren er nog altijd zo’n 7 motorongevallen per dag, 2659 in totaal in 2022. Vorig jaar kwamen ook 65 motorijders om het leven, in 2013 waren er dat nog 106.
     
    In Vlaanderen daalde het aantal letselongevallen op 10 jaar met 24%, in Wallonië slechts met 6%, terwijl in Brussel het aantal ongevallen nagenoeg gelijk bleef. Dat komt natuurlijk ook omdat er in Brussel veel motorijders zijn bijgekomen die een motorfiets als alternatief gebruiken voor het woon-werk verkeer.
     
    Bij kwart van de ongevallen geen tegenpartij
    In het merendeel van de ongevallen met een motorrijder is er sprake van een aanrijding met een andere weggebruiker. Echter is bij een kwart van de geregistreerde ongevallen alleen een motorrijder betrokken (25%). In Wallonië gaat het zelfs over een derde van de ongevallen (35%). Motorrijders zijn daarmee de gemotoriseerde weggebruikers die het vaakst betrokken zijn bij eenzijdige ongevallen. Motorrijders zijn bij ongevallen met een tegenpartij ook het meest kwetsbaar langs opzij. Bij 34% van de ongevallen in België met motorrijders werd de motorrijder namelijk langs opzij geraakt.
     
    2/3 van de ongevallen gebeurt op een doorlopende weg
    Bijna 2/3 van alle motorongevallen (65%) gebeurt op een doorlopende weg. In Wallonië ligt dat percentage oa door de vele bochtige wegen hoger (73%). Slechts 8% van de letselongevallen gebeurt in België op een lichtengeregeld kruispunt. In Brussel is dat bijna 1 op 5 (20%).
     
    8 op de 10 motorijders rijdt niet in de winter
    Uit een profileringsstudie van motorrijders door Vias institute blijkt dat 8 op de 10 motorijders niet rijdt in de winter. Vanaf maart begint het aantal letselongevallen terug te stijgen, maar 73% van de ongevallen met motorrijders gebeurt tussen april en oktober. Vooraleer je na de winterperiode terug gaat rijden, is het dus nodig om alle nodige manoeuvres terug even te oefenen of een opfrissingscursus te volgen. Zo heb je terug volledige controle over je voertuig.
    Wanneer er terug meer motorijders rondrijden, is het uiteraard belangrijk dat ook alle andere bestuurders extra aandachtig zijn.
     
    Motorongevallen in Wallonië, 14 keer ernstiger dan in Brussel
    Van alle weggebruikers zijn de motorrijders betrokken bij de meest dodelijke ongevallen. Op 1000 letselongevallen vallen er 26 dodelijke slachtoffers onder de motorrijders, ten opzichte van 8 fietsers, 8 automobilisten en 20 voetgangers bijvoorbeeld. De combinatie van snelheid en het gebrek aan een beschermend koetswerk maakt dat de ernst van de ongevallen met motorrijders zo groot is.
    Er zijn sterke regionale verschillen. In Wallonië vallen er per 1000 letselongevallen met een motorfiets 36 doden. Daarmee zijn de motorongevallen daar 1,5 keer zo ernstig dan in Vlaanderen (26 doden per 1000 letselongevallen) en maar liefst 14 keer ernstiger dan in Brussel (3 doden per 1000 letselongevallen). 
     
    Motorrijpubliek verouderd
    Het publiek dat met de moto een ongeval krijgt wordt gemiddeld ook steeds ouder. In 2005 was de gemiddelde leeftijd van een motorrijder in een ongeval 35 jaar. Vorig jaar was dat 41 jaar. Op een dikke 15 jaar is de gemiddelde leeftijd van een motorrijder in een ongeval dus met 6 jaar gestegen.
    Op nationaal vlak is de helft van de slachtoffers (50%) ouder dan 40 jaar. Vooral oudere rijders hebben er dus baat bij om eens een bijkomende rijcursus te volgen.
     
    Kishan Vandael Schreurs, onderzoeker Vias institute: “Elke rijder heeft zo zijn eigen motieven om te kiezen voor het rijden met een motorfiets. Ongeacht de reden is het dragen van beschermende kledij een toegevoegde waarde. Laat je niet afschrikken door de ‘motorrijder look’ en kostprijs om dit type kledij te dragen. Er zijn vandaag veel alternatieven op de markt die lijken op gewone kledij. Kies daarbij voor veilige en gecertificeerde kledij. Motorspeciaalzaken kunnen hierbij perfect adviseren.”

    10 tips voor motorrijders om veilig het motorrijseizoen in te zetten

    1. Fris je manoeuvres op voor je na de winterperiode terug de weg op gaat. Zo krijg je terug ‘voeling’ met de motor.
    2. Denk aan je zichtbaarheid! Gebruik niet alleen je dimlicht, maar draag ook kledij die opvalt.
    3. Doe tijdig een technische check-up van je motor. Check zeker de banden, de bandenspanning en je remschijven.
    4. Maak niet meteen een lange rit, maar doe eerst een paar korte ritten! Zo leer je terug wennen aan een defensieve rijstijl, het nemen van bochten en oefen je je kijktechniek.
    5. Check de levensduur van je helm. Vervang je helm zeker na een val, maar wees ervan bewust dat ze sowieso een beperkte levensduur hebben. (polycarbonaat tussen 3 à 5 jaar, glasvezel tot 7 jaar)
    6. Gebruik steeds je richtingaanwijzers.  Zo weten de andere weggebruikers je intenties.
    7. Kijk uit voor onaangename verrassingen: wegmarkeringen, riooldeksels, steenslag, etc; zijn onschuldig voor automobilisten, maar kunnen gevaarlijk zijn voor motorrijders.
    8. Positioneer je niet uiterst rechts op de rijstrook. Als je iets centraler rijdt kan je zelf het verkeer beter zien en ben je beter zichtbaar.
    9. Pas op je tellen als je een file inhaalt of voorbijrijdt.
    10. Als je in groep gaat rijden, laat de minst ervaren rijders vooraan rijden. Zo kunnen ze de groep beter volgen.

    18-03-2023 om 17:16 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog een stadspoort
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    18-03-2023 om 17:13 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weinsberg op Mercedes Benz

    Weinsberg CaraCompact Suite MB640 MEG Edition Pepper.

    Jarenlang zijn de kampeerauto’s van Weinsberg het succes van de fabrikant bijzonder de Edition Pepper. Om nog een ander publiek te bereiken kreeg de nieuwe CaraCompact Suite MB640 Meg een Mercedes Benz basisvoertuig. (Ik vraag mij af kunnen ze bij Weinsberg geen kortere benaming vinden?)

     Weinsberg is waarschijnlijk één van de grootste aanbieders van verschillende soorten rollend kampeermateriaal. In de aanbieding  hebben ze caravans, camperbussen, halfintegralen al dan niet met een hefdak of hefbed, integrale, alkoofmodellen en de laatste zijn de smalle halfintegrale. Bijna alle zwerfauto’s rollen op Fiat Ducato, de laatste nieuweling heeft een Mercedes Benz Sprinter als basisvoertuig. Dat is een stapje hoger voor zwervers in het financieel aanbod.

    Standaard heeft deze nieuwste Weinsberg een Mercedes Benz Sprinter 315 CDI met een 2 l turbo diesel van 150 pk, 6 versnellingen, voorwielaandrijving en origineel verlaagd chassis, samen goed voor 3,5 ton. Hij is ook verkrijgbaar met 4,2 ton MTM 170 pk dieselmotor en een 9 versnellingen automaat. Dat kost ongeveer een 12.000 euro meer.

     Anders als concurrenten gebruikt Weinsberg niet het overbekende AL-Ko chassis maar het originele ladder chassis van Mercedes Benz. Voor de opbouw gebruikt de fabrikant goed geïsoleerde sandwich panelen 40 mm dik voor de bodem, 31 voor dak en wanden. Voor de wanden is het aluminium buitenplaat voor het dak hagelbestendig polyester. De 65 cm brede buitendeur met venster is een luxe om in of uit de wagen te stappen. Het elektrisch opstapje is een optie. Achterin heeft de ruime garage twee deuren. Om wille van de prijs is de bumper achteraan uit één stuk gemaakt. De achteruit rijcamera moet helpen de bumper niet aan flarden te botsen. Dank zij een brede deur aan de gaskoffer kunnen de flessen gemakkelijk om geruild worden. Veiligheidsinrichting voor het gas is voorzien, zo kan de koelkast en de eventueel de verwarming blijven functioneren tijdens de rit.

     Het interieur is een typische Weinsberg uitvoering met wat donkere meubelen en met wat goede wil een schuine midden gang  naar achter. Aan de succesvolle indeling met enkele bedden hebben de ontwerpers niet veel aandacht besteed, het is goed. Een paar vensters minder in de slaapkamer bepaald hier ook een beetje de prijs van het voertuig. Echter voor een optie kan men de twee vensters laten installeren. Van de kwaliteit en fabricatie van het meubilair kan men niets anders goed spreken. Stevige scharnieren, sloten en  enkele bedden omvormen tot één groot bed behoren tot de beste. Wegens de prijs heeft de fabrikant geen dubbele bodem voorzien.

     Zitgroep

    De zitgroep is samen met de cabine zetel een typische treinzit met tafelblad bevestigd aan de wand en steunt op één poot. Aan de zitbank zijn veiligheidsgordels en hoofdsteunen. Een deel van het tafelblad is draaibaar, met wat goede wil kunnen 4 zwervers hun bord met bijhorigheden op de tafel zetten. Het draaien van de cabinezetels vraagt wat oefening omdat de Mercedes cabine smaller is dan die van de Fiat Ducato. In de zitbank ontdekken we de verswatertank. Bedienpaneel voor de regeling van de Truma C 6 CP plus iNet vinden we boven de keuken. 12 volt lader en zekeringen zijn onderin goed bereikbaar. Bij avond of duister een goede verlichting aan tafel vinden we zeer belangrijk en daar voldoet de Pepper uitstekend aan. Het hefbed boven de zitgroep heeft een lattenbodem en een goede matras. Dank zij de verticale glijprofielen  en riemen voor het ophalen en neerlaten hangt het bed zeer stabiel een laat zich gemakkelijk bedienen. Onder de comfortabele matrassen van de enkele bedden liggen lattenbodems. Afgesloten met plaats besparende rolluiken zijn onder de voeteinden ruime bergvakken.

    Meer info: www.weinsberg.com  

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    17-03-2023 om 19:04 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een ,mooie halfintegraal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    17-03-2023 om 18:57 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jawel kamperen is ontspannend
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kamperen is meer dan caravannen!

    Motie van de CDU/CSU-fractie om “caravantoerisme te bevorderen” verworpen in de Bondsdag

    Een verkeerslichtcoalitie met onder meer senior campingvertegenwoordigers stemde tegen financiering voor caravans

     Frankfurt in maart 2023

    De uitspraken "Kamperen is meer dan caravaning" of "Kamperen is kamperen" werden gedaan in het kader van een motiedebat over "Promotie van caravantoerisme" op 2 maart 2023 in de Duitse Bondsdag. De CDU/CSU-fractie diende een motie in om “caravantoerisme te bevorderen”, die op 2 maart 2023 werd behandeld tijdens een debat in de Bondsdag. Met zoveel "expertise" lijkt het niet verwonderlijk dat de eigenlijk redelijke motie van de CDU/CSU-fractie voor een voorstel voor een resolutie door de voltallige toerismecommissie in de Duitse Bondsdag uiteindelijk werd verworpen.

    Zelfs de "lachend spottende" aankondiging van het agendapunt door de voorzitter van de Bondsdag, Kubicki, aan het begin van het debat gaf de gewillige waarnemer een idee van de betekenis van de motie "Bevordering van caravaning" in de Tweede Kamer van vertegenwoordigers. Spreektijden van maximaal vijf minuten voor de vertegenwoordigers van partijen zijn een welsprekend bewijs van de nietigheid van het onderwerp. De realiteit was nog erger. De individuele sprekers van de regeringscoalitie toonden in hun emotieloze, zwakke bijdragen niet alleen inhoudelijk, maar ook retorisch het belang dat zij aan dit onderwerp hechten.

    De Reisemobil Union verwijst iedereen die naar de hoorzitting wil luisteren naar https://www.bundestag.de/dokumente/textarchiv/2023/kw09-de-caravaning-tourismus-933862

    Niet alleen kunnen de video's van alle toespraken daar in de mediatheek worden bekeken en beluisterd, iedereen die geïnteresseerd is, kan daar ook alle relevante Bondsdagdocumenten vinden.

    De Reisemobil Union, die al tientallen jaren op de lobbylijst van de Duitse Bondsdag staat en doorgaans een van de eerste technische contacten is, is ontzet over de onwetendheid dat dit (gewichts)belang in de hele Duitse economie en toerismemix wordt gepercipieerd door de huidige generatie politici.

    De RU heeft de afgelopen jaren voortdurend contact onderhouden met de vervoersbeleidswoordvoerders van de afzonderlijke fracties en hen in dialoog geïnformeerd met basiskennis en actuele ontwikkelingen - van deze mensen is in deze hoorzitting helaas niets gezien of gehoord. Of ze waren niet op de hoogte, of het was al na 20.00 uur en de plenaire zaal was nog maar door enkele parlementariërs bezet.

    In haar aanvraag riep de vakbondsfractie op tot een grotere uitbreiding van de parkeerinfrastructuur voor stacaravans. Een betere infrastructuur voor overnachtingsaccommodatie zou "de regionale economische effecten van de caravan- en kampeerindustrie in Duitsland meer kunnen bevorderen", aldus het. De Bondsdag moet daarom samenwerken met de deelstaten en gemeenten om bureaucratische hindernissen bij de goedkeuring van parkeerplaatsen voor campers uit de weg te ruimen. Afwijkend van het hoofdonderwerp riepen de Kamerleden onder meer op om de bouw van e-laadstations en tankstations voor alternatieve brandstoffen te bevorderen en het openbaar vervoer in landelijke gebieden uit te breiden.

    Ter onderbouwing van de aanvraag schreef de Unie dat caravantoerisme al jaren een constante groeimarkt was en door de coronapandemie en het groeiend binnenlands toerisme weer aan belang won. Volgens de Kamerfractie zijn meer dan 180.000 banen afhankelijk van caravantoerisme. Duitsland is ook een belangrijke productielocatie voor caravans met 25.000 hoogwaardige banen in ontwikkeling en productie en nog eens 11.000 banen in de detailhandel.

    Het uiteindelijke, negatieve besluit was te verwachten en werd ook betreurd door een grote branchevereniging. Het is echt jammer dat een dergelijke aanvraag wordt opgestart, maar de betrokkenen krijgen geen specialistische kennis of relevante informatie van de initiatiefnemer. Duizenden banen en 14 miljard industriële verkopen bewijzen dat caravaning en kamperen zeker relevant zijn voor de toekomst van Duitsland als industriële locatie, maar helaas kan zonder verdere expertise geen positieve politieke beslissing worden verwacht van de politiek verantwoordelijken.

    Hier is het proces in "officiële" vorm:

    De CDU/CSU-fractie pleit in haar aanvraag onder meer voor een grotere uitbreiding van de Staanplaatsinfrastructuur voor kampeerauto’s om de regionale economische effecten van de caravan- en kampeerindustrie in Duitsland te bevorderen. De Bondsdag moet daarom samenwerken met de deelstaten en gemeenten om bureaucratische hindernissen bij de goedkeuring van parkeerplaatsen voor kampeerauto’s uit de weg te ruimen. Ter onderbouwing van de aanvraag schreef de Unie dat caravantoerisme al jaren een constante groeimarkt was en door de coronapandemie en het groeiend binnenlands toerisme weer aan belang won. Volgens de Kamerfractie zijn meer dan 180.000 banen afhankelijk van caravantoerisme. Duitsland is ook een belangrijke productielocatie voor caravans met 25.000 hoogwaardige banen in ontwikkeling en productie en nog eens 11.000 banen in de detailhandel.

    Het uiteindelijke, negatieve besluit was te verwachten en werd ook betreurd door een grote branchevereniging. Het is echt jammer dat een dergelijke aanvraag wordt opgestart, maar de betrokkenen krijgen geen specialistische kennis of relevante informatie van de initiatiefnemer. Duizenden banen en 14 miljard industriële verkopen bewijzen dat caravaning en kamperen zeker relevant zijn voor de toekomst van Duitsland als industriële locatie, maar helaas kan zonder verdere expertise geen positieve politieke beslissing worden verwacht van de politiek verantwoordelijken.

    15-03-2023 om 17:38 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minder tweedehandsmotoren

    Markt tweedehandsmotoren stuikt in elkaar, nieuwe motorfietsen veren recht

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : “De tweedehandsmarkt voor motorfietsen stuikt zoals verwacht in elkaar : in februari werden er -30,7% minder verkocht dan in februari 2022 en zelfs -38,8% minder dan in februari 2021. Gecumuleerd over de twee eerste maanden van het jaar betekent dat een daling van -22,1% of een verlies van 1.825 eenheden. De reden moeten we niet ver zoeken : de tweedehandskeuring van motorfietsen die verplicht is sinds 1 januari 2023. Dit effect zullen we in de komende maanden verder blijven voelen, en onze prognose is ook dat er meer dan vroeger tweedehandse motoren in de buurlanden zullen terechtkomen. Bij de motorhandelaars vingen we op dat de particulieren sneller geneigd zijn om hun motor over te laten aan een dealer of aan een opkoper zodat ze zelf niet naar de keuring voor verkoop moeten gaan. De verwachting is dan ook dat de particuliere verkoper in die gevallen minder gaat krijgen voor zijn motorfiets, en mogelijks dat de prijzen op de tweedehandsmarkt in het algemeen zouden gaan dalen. Voor de motordealers is de motorkeuring geen eenvoudige situatie. Zij hebben ondertussen vaak de nodige apparatuur in huis gehaald voor bijvoorbeeld de afstelling van de lichten en decibelmeting. Maar door het beperkte aantal stations dat motorkeuringen doet, moeten ze vaak ver rijden voor een technische keuring en ook de wachttijden beginnen op te lopen. We hoorden tevens dat enkele invoerders de keuringscentra aan het begeleiden zijn in deze opstartfase. Bij de nieuwe motorfietsen zien we een stijging van het aantal inschrijvingen : +7,6% in februari. Dit is te danken aan de beschikbaarheid van motorfietsen bij de invoerders : het gaat hier immers over levering van bestellingen die eerder in 2022 werden gedaan. De leveringen blijven nog altijd wat onvoorspelbaar en dus is het niet gemakkelijk aan de klant mee te geven wanneer de bestelde motorfiets beschikbaar zal zijn. Ondertussen beginnen klanten na een moeilijke start van de maand meer naar de showrooms te komen. Uit de inschrijvingscijfers blijkt dat Vlaanderen wat achterloopt op Brussel en Wallonië, dat vooral de 126cc-500cc-klasse sterk scoort en dat voornamelijk BMW en Honda de meeste nieuwe motorfietsen konden leveren.”

    In de sector horen we bekommernissen over de motorkeuring: “Sommigen beginnen zich zorgen te maken over de motorkeuring : er worden nu veel rode kaarten uitgegeven voor bijvoorbeeld slecht afgestelde koplampen of voor papieren die niet helemaal in orde zijn bij oudere motoren. Dat mag geen aanleiding zijn om later te insinueren dat veel afgekeurde motoren niet veilig waren : de afkeuring gaat immers vaak niet over technische mankementen.”

    Uit de motorsector kregen we de volgende interessante feedback over het showroombezoek:

    “Begin februari is het na de salonperiode  - want ook al is er geen motorsalon, elk merk heeft wel zijn acties bij de dealers - wat rustiger geworden in de showroom, naar eind februari werd het gelukkig weer wat drukker. Over het algemeen is er vrij veel interesse en loopt de verkoop redelijk goed, ook al voelen we dat de klant door de energiecrisis soms moeilijker beslist. Laat ons hopen die twijfel zal verdwijnen met de komst van het mooie weer en daarmee de verwarmingskosten.”

    Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt

    1. Tweedehandse motoren

    Het jaar start barslecht door de invoering van de motorkeuring voor tweedehandsmotoren. De weerslag zien we nu duidelijk in februari: -30,7%, of amper 2.959 exemplaren. Hieronder de verdere details.

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (februari 2023)

    Vlaanderen en Wallonië krijgen zware klappen

    Vlaanderen is ook over de twee eerste maanden de grootste tweedehandsmarkt (60,9%) maar verloor toch -22,1% . De daling doet zich in Vlaanderen in elke klasse door en dan vooral bij de +1.000cc. Wallonië verliest nog meer (-24,7%) : daar verliezen alle klassen van +125cc ongeveer evenveel. In Brussel daarentegen zien we een lichte winst, vooral in tot 500cc. Op provincieniveau verliest Antwerpen het minst (-14,1%) en Luxemburg het meest (-31,4%).

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (februari 2023)

    De lichtste klasse verliest het minst : gevolg van de motorkeuring

    Opvallend is dat de lichtste klasse in februari opnieuw het best (of beter : minst slecht) scoort in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 30% van de markt, maar ook de middenklasse en de zware jongens (+1.001cc) bleven met cijfer van 21,6% erg groot. Door de motorkeuring verliezen alle klassen van meer dan 125cc niet minder dan -32% en meer ten opzichte van vorig jaar…

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud (februari 2023)

    Volledige top 10 diep in het rood

    Bij de Top10-merken niets dan verliezers ditmaal met cijfers die gaan van -16% tot -50%. Enkel Piaggo beperkt de schade, dank zij hun gamma lichtere motoren. 

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (februari 2023)

     

    2. Nieuwe motorfietsen

    Bij de nieuwe motoren gaat het aantal inschrijvingen ten opzichte van februari 2022 met 134 eenheden omhoog tot 1.908, hetzij een stijging van +7,6%. Dit cijfer omvat uiteraard heel wat motoren die in 2022 werden aangekocht en pas nu weden geleverd – ook in de motorsector gelden nog steeds langere levertermijnen dan normaal.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (februari 2023)

    De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen kleurt opnieuw groen (+3,2%) en blijft de grootste regio met 60,6% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 32,2% (+6,2%) voor zijn rekening en Brussel de overige 7,2% (+7,4 %). Op provincieniveau kleurt enkel Antwerpen rood.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (februari 2023)

    Net zoals bij de tweedehandse zijn ook de kleinste – 125cc (21,5%) en grootste +1.001cc (29,2%) de meest gegeerde segmenten, terwijl de middenklassen 126-500cc (17,8 %), 501-750cc (16,3%) en 751-1000cc (15,2 %) aan elkaar gewaagd bleven. Opvallend is dat de kleinste segmenten afgelopen maand aan marktaandeel hebben ingeboet terwijl alle klassen van meer dan 500cc zijn gegroeid.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (februari 2023)

    Een duidelijke verschuiving bij de nieuwe motoren : in februari zijn niet meer de kleinste – 125cc (21,4%) of de zwaarste +1.001cc (21,0%) de meest gegeerde segmenten, maar wel de lichtere middenklasse van 126-500cc (26,1%) die spectaculair stijgt. Waarschijnlijk dank zij (tijdelijk?) meer beschikbaarheid dan in de andere klassen.  

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (februari 2023)

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (februari 2023)

    De beperkte beschikbaarheid en leveringsproblemen blijven voortduren waardoor er grote verschillen bestaan in inschrijvingen, wat niet noodzakelijk overeenkomt met de orderboekjes bij de merken. De marktcijfers worden vooral omhooggestuwd door BMW (+19,7%) en Honda (+10,4%) maar ook Kawasaki leverde vlot (+3,8%) alsook – met kleinere aantallen – Ducati (+17,3%).

    -

    12-03-2023 om 20:24 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.echt vakwerk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    11-03-2023 om 21:07 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Letters achter het type

    Letters achter de typenaam van een caravan.

    Achter de type benaming van de caravan zet bijna iedere fabrikant 1 of meer letters. Wie de betekenis er van kent heeft snel een idee over de indeling van het interieur. De T was waarschijnlijk de eerste letter en beduide Toilet. Snel volgde de K voor kinderkamer of kinderbedden. Geleidelijk werden meer letters gebruikt zodat de klant vlug een idee kreeg over de inrichting van het interieur.

    We geven een klein overzicht welke letters de meeste fabrikanten gebruiken.

    Adria

    D Dinette

    H Keuken

    K Kinderbed

    L Enkele bedden

    P Tweepersoonsbed

    T Toilet

    U U-zitgroep

     

    Dethleffs

    B Keuken vooraan

    D Tweepersoonsbed

    E Enkelbed

    F Fransbed

    H keuken achterin

    K Kinderbed

    Q Dwarsbed

    R Rondzitgroep

    S Zijzitgroep

    T Toilet

    Up Hefbed

     

    Fendt

    D Afzonderlijke douche

    G Gescheiden bedden

    S Slim Tower

    K Kinderbed of kamer

    W Warm vloeistof verwarming

    FB Fransbed

     

    Hobby

    B Zitgroep vooraan

    C Rondzitgroep

    D Dinette

    F Frans bed

    Ff/Q Eilandbed

    H Hefbed

    K Kinderbedden

    L Enkel bed

    M Middenzitgroep

    U Zitgroep

    W Badkamer achterin

     

    Knaus

    B Badkamer achterin

    D Dinette

    E Enkele bedden

    F Fransbed

    K Kinderbed of kamer

    L L-zitgroep

    P Keuken vooraan

    Q Dwarsbed

    U U-zitgroep

    X Eilandbed

     

    Tabbert

    D Tweepersoonsbed

    DF Eilandbed

    E Enkele bedden

    F Fransbed

    HT Badkamer achterin

    K Kinderkamer of bed

    L L-keuken

    M Dinette midden zitgroep

    QD Dwarsbed

    T Toilet.

    Sommige letters hebben dezelfde betekenis bij verschillende fabrikanten, maar de meeste hebben bij ieder merk een andere betekenis.

    11-03-2023 om 20:49 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hobby Vantana

    Hobby Vantana K65ET Ontour Edition.

    Met alles er op en er aan belooft de Vantana K65ET Ontour Edition een zorgeloze zwerfauto te zijn.

    Een wit koetswerk met zwarte radiator grille en een paar zwarte decor tekeningen blijkt de Vantana een eenvoudige ca   mperbus te zijn. Doch standaard met luifel, navigatiesysteem, achteruitrij camera en een automatische TV ontvanger uitgerust zal men snel van gedachte veranderen want bij de meeste fabrikanten zijn het allemaal dure opties, wat bij een schijnbaar goedkope wagen de prijs achteraf stevig opdrijft.

    Klassieke indeling met grote garage.

    Voor de indeling van de 6,36 m lange Citroen Jumper hielden de ontwerpers van Hobby aan de succesvolle interieurs. Vooraan een zitgroep met de bijhorende cabinezetels, ongeveer in de midden de natte cel met er tegenover aan de schuifdeur de keuken, tot zover niets nieuws. Achterin heeft Hobby wel eens iets anders gemaakt. In plaats van de traditionele enkele bedden, dat kan net in dit type bestelwagen, heeft men een 2 m lang bed in de volle breedte van het interieur geïnstalleerd.

    Het vormt het dak van een al even grote garage. Langs de zijkanten van de garage zijn bergvakken voor een kabeltrommel, waterslang, keggen om onder de wielen te leggen alles netjes opgeborgen en direct bij de hand. Voor het vervoer van fietsen of ander groot materiaal kan men een deel van de lattenbodem en de matras op klappen. Profielen met verschuifbare verankeringsogen zijn in de vloer voorzien. Zo kan men fietsen of ander sportgerief voor de reis stevig vast sjorren. Zelfs in het interieur zijn nog genoeg bergvakken te vinden. Waar mogelijk zijn bovenkasten voor het klein en licht gerief. Aan de passagier zetel zijn enkele open bergvakken, handig om iets te leggen dat de bijrijder zou kunnen nodig hebben tijdens de rit. Een minpunt is de plaats van de afvoerkraan van het vuilwater. Wil men de watertank ledigen of reinigen en het water laten afvloeien moet men eerst een deel van de matras opzij porren.

    Badkamer en keuken.

    De badkamer is doordacht ingericht met een Thetford-cassette wc met draaibare zit, in de hoek is een wastafeltje met uittrekbare waterkraan. Met een beetje goede wil biedt de badkamer voldoende bewegingsvrijheid bij het wassen en kleden. Om te douchen, men moet de sproeier in de hand houden, moet de afdekking van het bad worden verwijderd en het rondom lopende gordijn achter het decoratieve zijpaneel uittrekken, zodat niet de hele ruimte onder water komt te staan. Wie zich al die moeite wil besparen kan via het venster de sproeier naar buiten hangen en zich daar afspoelen. Een spiegelkast boven de wc, een open legplank ernaast, twee beker houders, verder nog legplanken voor douchecel, zonnecrème en ander bad gerief zijn voorzien.

    De keukenblok biedt voor een camperbus een redelijke groot werkblad. Links om de culinaire voorbereidingen te doen en rechts is plaats voor een koffiezet apparaat. Een 230 volt stopcontact is vlakbij. Boven de kookvuren is voldoende LED verlichting. De kookvuren met elektronische ontsteking staan dicht bij elkaar. Zwervers mogen geen grote eters zijn want het kookfestijn moet in kleine potten voorbereid worden. Onder het aanrecht zijn drie redelijke grote laden. De 90 l koelkast kan zowel links als rechts open draaien, een uitvoering die tegenwoordig veel wordt gebruikt.

    Samen gevat

    De Vantana K65ET Ontour Edition is keurig afgewerkt en na het inladen van de persoonlijke spullen is hij klaar om op zwerftocht te vertrekken.

    Meer info: hobby-caravans.de

    Technische gegevens.

    Basis voertuig Citroen Jumper

    Motor 2,2 l - 140 pk

    L X B X H; 6,36 x 2,05 x 2,74 m.

    MTM 3.500 kg

    Prijs vanaf 62.000 euro  

    08-03-2023 om 17:51 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar is een plaats te vinden?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    08-03-2023 om 17:47 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer nieuwe pedelecs

    Reeds 1.004 nieuwe speed pedelecs meer ingeschreven dan vorig jaar, tweedehandsmarkt stijgt bijna 70% in februari.

    07/03/2023

     

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen :  “In de twee eerste maanden van 2023 zijn er al 1.004 meer nieuwe speed pedelecs ingeschreven dan in dezelfde periode van 2022. In de maand februari lag het aantal inschrijvingen +44,7% hoger (1.240 eenheden) waardoor het totale aantal voor januari en februari samen nu reeds op 2.581 stuks ligt. We verwachten dat de interesse van de particuliere klant in de komende maanden mogelijks nog zal toenemen dank zij de stijgende temperaturen. Ondertussen blijkt uit de cijfers alvast dat er heel veel speed pedelecs worden ingeschreven door bedrijven en leasingmaatschappijen : zij zijn minder afhankelijk van het weer of de periode van het jaar. Exploderende cijfers zien we ook terug op de tweedehandsmarkt, die het in februari +68,4% beter deed (507 eenheden) dan vorig jaar. Gecumuleerd over de eerste twee maanden zijn er nu al +55% meer occasie speed pedelecs ingeschreven.”

    Het succes van de tweedehandse speed pedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het stijgende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht. Goed nieuws is bovendien dat vanaf 1 mei alle werknemers in de privésector recht zullen hebben op een fietsvergoeding, wat de fietsverkoop in het algemeen alsook die van de speed pedelec nog een extra boost zou kunnen geven.

    Stefaan Lampaert, algemeen secretaris van TRAXIO Velo, geeft verdere toelichting: “Deze topcijfers voor februari tonen aan dat de speed pedelec nog steeds aan populariteit wint. De verkoop van de speedpedelec wordt hoofdzakelijk door fleetaankopen aangestuurd. Slechts 30% van de inschrijvingen gebeurt door particulieren. De fietsmerken die sterk aanwezig zijn in de fleetmarkt genieten duidelijk mee van deze trend. De ingevoerde cafetariaplannen in zowel de private als de publieke sector en de interessante kilometervergoeding voor de werknemers, geven de inschrijvingen van de speed pedelec een extra boost!”

     Inschrijvingen speed pedelecs februari 2023

    Particulier versus bedrijven en leasing

    We merken een enorme verschuiving. Het aantal speed pedelecs ingeschreven door particulieren is quasi gelijk gebleven (+1,2%) maar hun aandeel is enorm gezakt. Daar waar de particulieren vorig jaar (2022) bijna de helft van de verkoop voor hun rekening namen, is hun aandeel in de eerste 2 maanden gezakt tot slechts 30,1%. Bedrijven (+125,5%) en leasingmaatschappijen (+122,1%) schreven elk meer dan dubbel zoveel snelle fietsen in en zagen hun marktaandeel stijgen tot respectievelijk 19,2% en 50,7%.

    Stefaan Lampaert wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing:  minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud,  verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.”

    Geografische verschillen

    De speed pedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid maar het klassement is danig overhoop gegooid. Antwerpen was jarenlang koploper, maar groeit over de twee eerste maanden ‘slechts’ met 15% tot 439 stuks en wordt ruim geklopt door 3 Vlaamse provincies die explosief groeiden : Oost-Vlaanderen (710 ex., +74%),  Vlaams- Brabant (679 ex., +99%) en Limburg (477 ex., +148%). Enkel West-Vlaanderen doet het minder goed dan vorig jaar (167 ex., -3%).

    Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen.

    Toch zien we enkele mooie groeicijfers aan Waalse/Brusselse kant met bijna een verdubbeling in Brussel (65 ex., +97%) en in Waals-Brabant een krachtige +100% tot 24 stuks. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.

    De stijging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opmerkelijk omdat de hogesnelheidsfiets er minder troeven heeft in de erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en er bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio. Mogelijks zijn er daar meer fietsen door bedrijven ingeschreven.

    Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (februari 2023)

    Cijfers tweedehandse speed pedelecs

    Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat op meer dan 60.000 eenheden.  Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.

    De tweedehandsmarkt van de speed pedelec groeit daardoor exponentieel : 2 jaar geleden werden er in de maand februari 109 opnieuw ingeschreven maar dat aantal is vorige maand opgelopen tot 507 stuks. Bijna een vervijfvoudiging op 2 jaar tijd, en een mooie +68,4% ten opzichte van 2022.

    In februari werden in totaal 1.747 nieuwe en tweedehandse snelle fietsen ingeschreven, net iets minder dan vorige maand.

    --------

    07-03-2023 om 19:50 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doorheen de rots
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    07-03-2023 om 19:47 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fendt Tendenza 550SG

    Fendt Tendenza 550 SG

    De Fendt Tendenza is zowat het proefmodel van de fabrikant uit Mertingen. Drastische veranderingen zal men zelden vinden bij Fendt. Een beetje voorzichtig krijgt de Tendenza de eerste veranderingen die geleidelijk op andere types worden toegepast.

     Bij de nieuwe Tendenza geven de hoogglans tinten en de kussens afgewisseld met houtdecor een heel ander beeld dan dat we gewoon van Fendt. Gecombineerd met warm wit en veel onrechtstreekse verlichting heeft hij een stijlvol interieur.

    De 550 SG heeft een klassieke  indeling met een ruime U-zitgroep achterin, enkele bedden vooraan, keuken en badkamer maken het centrale deel uit van de caravan.  Opvallend is de links en rechts openende koelkast aan de buitendeur.

    De basisversie van de 550 SG heeft een MTM van 1700 kg, wat alvast een trekauto vraagt met de nodige pk’s onder de motorkap. Rijklaar zet hij 1400 kg op de weegschaal. Daarmee kunnen de gebruikers nog 300 kg bagage meenemen, zeker niet slecht.

    Het chique moderne interieur met veel houtdecor en perfect passende kussens nodigen uit tot een lang verblijf. Daarbij kan men TV kijken van uit de comfortabele zitgroep en vanuit het bed. De enkele bedden met een redelijke smalle midden gang kunnen met enkele handgrepen tot een ruim bed worden omgebouwd. Hiervoor wordt een lattenbodem tussen de bedden uitgetrokken en opgevuld met een kussen dat even comfortabel aanvoelt als de matrassen.

    Voor het aangenaam gevoel en zeker voor de voeten is overal tapijt gelegd. Schoenen zet men best in het bergvak aan de buitendeur als men binnenkomt. Voor de vroeger veel gebruikte donkere vensters heeft men nu een iets lichtere type ingebouwd.  Voor de volledige verduistering gebruikt Fendt nog de goed werkende combirollo’s. Het sanitair is mooi uitgetekend en biedt voor van alles en nog wat plaats. De keuken uitgevoerd in combinatie van hout en witte fronten heeft 2 kookvuren en spoelbak. Onderaan zijn brede laden, samen met de bovenkast voldoende plaats voor het keukengerief. In de zitbanken liggen watertanks en een deel van de warmelucht leidingen. Voldoende warmte wordt geleverd door de Tuma C 6, bewoners zullen zeker geen koude hebben tijdens een wintervakantie.

    Het koetswerk wordt gedragen door een AL-KO chassis en as met rubber vering. Wanden zijn uitgevoerd in aluminium met hamerslag profiel. Het dak is 39 mm dik, de wanden 31 mm en de bodem zelfs 47 mm. De totale lengte van de Tendenza 550 SG bedraagt 7,72 m, opbouwlengte 6,57 en de breedte 2,32 m.

    Samen gevat.

    De Fendt Tendenza 550 SG is een keurig afgewerkte caravan, ingericht als een aangename woonruimte. Hij heeft een redelijk laadvermogen. Bagage ligt op goed bereikbare plaatsen in het interieur.

    Basisprijs rond de 34.500 euro.  

     

    04-03-2023 om 20:58 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterkamperen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    04-03-2023 om 20:55 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!