Inhoud blog
  • Nieuwe halfintegrale bij Laika
  • Duitsland
  • Verkeersongevallen
  • Op reis
  • De nieuwe Diamant van Fendt
  • Een voledig nieuwe sport bij Knaus
  • Malibu unieke prestaties met zijn 4x4
  • Bij duisternis lichte kleren dragen.
  • Winterbanden voor de winter
  • In de sneeuw
  • Opgepast met winterbanden
  • Achteruit kijken is noodzakelijk
  • Brommobielers opgepast
  • Inschrijvingen kampeerauto's
  • Open deurdag Bij Nismann-Bischoff
  • Het loont om eens naar de top te rijden
  • Nieuwe Carthago's voor 2025
  • Een stevige brug
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    18-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog een stadspoort
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    18-03-2023 om 17:13 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weinsberg op Mercedes Benz

    Weinsberg CaraCompact Suite MB640 MEG Edition Pepper.

    Jarenlang zijn de kampeerauto’s van Weinsberg het succes van de fabrikant bijzonder de Edition Pepper. Om nog een ander publiek te bereiken kreeg de nieuwe CaraCompact Suite MB640 Meg een Mercedes Benz basisvoertuig. (Ik vraag mij af kunnen ze bij Weinsberg geen kortere benaming vinden?)

     Weinsberg is waarschijnlijk één van de grootste aanbieders van verschillende soorten rollend kampeermateriaal. In de aanbieding  hebben ze caravans, camperbussen, halfintegralen al dan niet met een hefdak of hefbed, integrale, alkoofmodellen en de laatste zijn de smalle halfintegrale. Bijna alle zwerfauto’s rollen op Fiat Ducato, de laatste nieuweling heeft een Mercedes Benz Sprinter als basisvoertuig. Dat is een stapje hoger voor zwervers in het financieel aanbod.

    Standaard heeft deze nieuwste Weinsberg een Mercedes Benz Sprinter 315 CDI met een 2 l turbo diesel van 150 pk, 6 versnellingen, voorwielaandrijving en origineel verlaagd chassis, samen goed voor 3,5 ton. Hij is ook verkrijgbaar met 4,2 ton MTM 170 pk dieselmotor en een 9 versnellingen automaat. Dat kost ongeveer een 12.000 euro meer.

     Anders als concurrenten gebruikt Weinsberg niet het overbekende AL-Ko chassis maar het originele ladder chassis van Mercedes Benz. Voor de opbouw gebruikt de fabrikant goed geïsoleerde sandwich panelen 40 mm dik voor de bodem, 31 voor dak en wanden. Voor de wanden is het aluminium buitenplaat voor het dak hagelbestendig polyester. De 65 cm brede buitendeur met venster is een luxe om in of uit de wagen te stappen. Het elektrisch opstapje is een optie. Achterin heeft de ruime garage twee deuren. Om wille van de prijs is de bumper achteraan uit één stuk gemaakt. De achteruit rijcamera moet helpen de bumper niet aan flarden te botsen. Dank zij een brede deur aan de gaskoffer kunnen de flessen gemakkelijk om geruild worden. Veiligheidsinrichting voor het gas is voorzien, zo kan de koelkast en de eventueel de verwarming blijven functioneren tijdens de rit.

     Het interieur is een typische Weinsberg uitvoering met wat donkere meubelen en met wat goede wil een schuine midden gang  naar achter. Aan de succesvolle indeling met enkele bedden hebben de ontwerpers niet veel aandacht besteed, het is goed. Een paar vensters minder in de slaapkamer bepaald hier ook een beetje de prijs van het voertuig. Echter voor een optie kan men de twee vensters laten installeren. Van de kwaliteit en fabricatie van het meubilair kan men niets anders goed spreken. Stevige scharnieren, sloten en  enkele bedden omvormen tot één groot bed behoren tot de beste. Wegens de prijs heeft de fabrikant geen dubbele bodem voorzien.

     Zitgroep

    De zitgroep is samen met de cabine zetel een typische treinzit met tafelblad bevestigd aan de wand en steunt op één poot. Aan de zitbank zijn veiligheidsgordels en hoofdsteunen. Een deel van het tafelblad is draaibaar, met wat goede wil kunnen 4 zwervers hun bord met bijhorigheden op de tafel zetten. Het draaien van de cabinezetels vraagt wat oefening omdat de Mercedes cabine smaller is dan die van de Fiat Ducato. In de zitbank ontdekken we de verswatertank. Bedienpaneel voor de regeling van de Truma C 6 CP plus iNet vinden we boven de keuken. 12 volt lader en zekeringen zijn onderin goed bereikbaar. Bij avond of duister een goede verlichting aan tafel vinden we zeer belangrijk en daar voldoet de Pepper uitstekend aan. Het hefbed boven de zitgroep heeft een lattenbodem en een goede matras. Dank zij de verticale glijprofielen  en riemen voor het ophalen en neerlaten hangt het bed zeer stabiel een laat zich gemakkelijk bedienen. Onder de comfortabele matrassen van de enkele bedden liggen lattenbodems. Afgesloten met plaats besparende rolluiken zijn onder de voeteinden ruime bergvakken.

    Meer info: www.weinsberg.com  

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    17-03-2023 om 19:04 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een ,mooie halfintegraal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    17-03-2023 om 18:57 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jawel kamperen is ontspannend
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kamperen is meer dan caravannen!

    Motie van de CDU/CSU-fractie om “caravantoerisme te bevorderen” verworpen in de Bondsdag

    Een verkeerslichtcoalitie met onder meer senior campingvertegenwoordigers stemde tegen financiering voor caravans

     Frankfurt in maart 2023

    De uitspraken "Kamperen is meer dan caravaning" of "Kamperen is kamperen" werden gedaan in het kader van een motiedebat over "Promotie van caravantoerisme" op 2 maart 2023 in de Duitse Bondsdag. De CDU/CSU-fractie diende een motie in om “caravantoerisme te bevorderen”, die op 2 maart 2023 werd behandeld tijdens een debat in de Bondsdag. Met zoveel "expertise" lijkt het niet verwonderlijk dat de eigenlijk redelijke motie van de CDU/CSU-fractie voor een voorstel voor een resolutie door de voltallige toerismecommissie in de Duitse Bondsdag uiteindelijk werd verworpen.

    Zelfs de "lachend spottende" aankondiging van het agendapunt door de voorzitter van de Bondsdag, Kubicki, aan het begin van het debat gaf de gewillige waarnemer een idee van de betekenis van de motie "Bevordering van caravaning" in de Tweede Kamer van vertegenwoordigers. Spreektijden van maximaal vijf minuten voor de vertegenwoordigers van partijen zijn een welsprekend bewijs van de nietigheid van het onderwerp. De realiteit was nog erger. De individuele sprekers van de regeringscoalitie toonden in hun emotieloze, zwakke bijdragen niet alleen inhoudelijk, maar ook retorisch het belang dat zij aan dit onderwerp hechten.

    De Reisemobil Union verwijst iedereen die naar de hoorzitting wil luisteren naar https://www.bundestag.de/dokumente/textarchiv/2023/kw09-de-caravaning-tourismus-933862

    Niet alleen kunnen de video's van alle toespraken daar in de mediatheek worden bekeken en beluisterd, iedereen die geïnteresseerd is, kan daar ook alle relevante Bondsdagdocumenten vinden.

    De Reisemobil Union, die al tientallen jaren op de lobbylijst van de Duitse Bondsdag staat en doorgaans een van de eerste technische contacten is, is ontzet over de onwetendheid dat dit (gewichts)belang in de hele Duitse economie en toerismemix wordt gepercipieerd door de huidige generatie politici.

    De RU heeft de afgelopen jaren voortdurend contact onderhouden met de vervoersbeleidswoordvoerders van de afzonderlijke fracties en hen in dialoog geïnformeerd met basiskennis en actuele ontwikkelingen - van deze mensen is in deze hoorzitting helaas niets gezien of gehoord. Of ze waren niet op de hoogte, of het was al na 20.00 uur en de plenaire zaal was nog maar door enkele parlementariërs bezet.

    In haar aanvraag riep de vakbondsfractie op tot een grotere uitbreiding van de parkeerinfrastructuur voor stacaravans. Een betere infrastructuur voor overnachtingsaccommodatie zou "de regionale economische effecten van de caravan- en kampeerindustrie in Duitsland meer kunnen bevorderen", aldus het. De Bondsdag moet daarom samenwerken met de deelstaten en gemeenten om bureaucratische hindernissen bij de goedkeuring van parkeerplaatsen voor campers uit de weg te ruimen. Afwijkend van het hoofdonderwerp riepen de Kamerleden onder meer op om de bouw van e-laadstations en tankstations voor alternatieve brandstoffen te bevorderen en het openbaar vervoer in landelijke gebieden uit te breiden.

    Ter onderbouwing van de aanvraag schreef de Unie dat caravantoerisme al jaren een constante groeimarkt was en door de coronapandemie en het groeiend binnenlands toerisme weer aan belang won. Volgens de Kamerfractie zijn meer dan 180.000 banen afhankelijk van caravantoerisme. Duitsland is ook een belangrijke productielocatie voor caravans met 25.000 hoogwaardige banen in ontwikkeling en productie en nog eens 11.000 banen in de detailhandel.

    Het uiteindelijke, negatieve besluit was te verwachten en werd ook betreurd door een grote branchevereniging. Het is echt jammer dat een dergelijke aanvraag wordt opgestart, maar de betrokkenen krijgen geen specialistische kennis of relevante informatie van de initiatiefnemer. Duizenden banen en 14 miljard industriële verkopen bewijzen dat caravaning en kamperen zeker relevant zijn voor de toekomst van Duitsland als industriële locatie, maar helaas kan zonder verdere expertise geen positieve politieke beslissing worden verwacht van de politiek verantwoordelijken.

    Hier is het proces in "officiële" vorm:

    De CDU/CSU-fractie pleit in haar aanvraag onder meer voor een grotere uitbreiding van de Staanplaatsinfrastructuur voor kampeerauto’s om de regionale economische effecten van de caravan- en kampeerindustrie in Duitsland te bevorderen. De Bondsdag moet daarom samenwerken met de deelstaten en gemeenten om bureaucratische hindernissen bij de goedkeuring van parkeerplaatsen voor kampeerauto’s uit de weg te ruimen. Ter onderbouwing van de aanvraag schreef de Unie dat caravantoerisme al jaren een constante groeimarkt was en door de coronapandemie en het groeiend binnenlands toerisme weer aan belang won. Volgens de Kamerfractie zijn meer dan 180.000 banen afhankelijk van caravantoerisme. Duitsland is ook een belangrijke productielocatie voor caravans met 25.000 hoogwaardige banen in ontwikkeling en productie en nog eens 11.000 banen in de detailhandel.

    Het uiteindelijke, negatieve besluit was te verwachten en werd ook betreurd door een grote branchevereniging. Het is echt jammer dat een dergelijke aanvraag wordt opgestart, maar de betrokkenen krijgen geen specialistische kennis of relevante informatie van de initiatiefnemer. Duizenden banen en 14 miljard industriële verkopen bewijzen dat caravaning en kamperen zeker relevant zijn voor de toekomst van Duitsland als industriële locatie, maar helaas kan zonder verdere expertise geen positieve politieke beslissing worden verwacht van de politiek verantwoordelijken.

    15-03-2023 om 17:38 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minder tweedehandsmotoren

    Markt tweedehandsmotoren stuikt in elkaar, nieuwe motorfietsen veren recht

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : “De tweedehandsmarkt voor motorfietsen stuikt zoals verwacht in elkaar : in februari werden er -30,7% minder verkocht dan in februari 2022 en zelfs -38,8% minder dan in februari 2021. Gecumuleerd over de twee eerste maanden van het jaar betekent dat een daling van -22,1% of een verlies van 1.825 eenheden. De reden moeten we niet ver zoeken : de tweedehandskeuring van motorfietsen die verplicht is sinds 1 januari 2023. Dit effect zullen we in de komende maanden verder blijven voelen, en onze prognose is ook dat er meer dan vroeger tweedehandse motoren in de buurlanden zullen terechtkomen. Bij de motorhandelaars vingen we op dat de particulieren sneller geneigd zijn om hun motor over te laten aan een dealer of aan een opkoper zodat ze zelf niet naar de keuring voor verkoop moeten gaan. De verwachting is dan ook dat de particuliere verkoper in die gevallen minder gaat krijgen voor zijn motorfiets, en mogelijks dat de prijzen op de tweedehandsmarkt in het algemeen zouden gaan dalen. Voor de motordealers is de motorkeuring geen eenvoudige situatie. Zij hebben ondertussen vaak de nodige apparatuur in huis gehaald voor bijvoorbeeld de afstelling van de lichten en decibelmeting. Maar door het beperkte aantal stations dat motorkeuringen doet, moeten ze vaak ver rijden voor een technische keuring en ook de wachttijden beginnen op te lopen. We hoorden tevens dat enkele invoerders de keuringscentra aan het begeleiden zijn in deze opstartfase. Bij de nieuwe motorfietsen zien we een stijging van het aantal inschrijvingen : +7,6% in februari. Dit is te danken aan de beschikbaarheid van motorfietsen bij de invoerders : het gaat hier immers over levering van bestellingen die eerder in 2022 werden gedaan. De leveringen blijven nog altijd wat onvoorspelbaar en dus is het niet gemakkelijk aan de klant mee te geven wanneer de bestelde motorfiets beschikbaar zal zijn. Ondertussen beginnen klanten na een moeilijke start van de maand meer naar de showrooms te komen. Uit de inschrijvingscijfers blijkt dat Vlaanderen wat achterloopt op Brussel en Wallonië, dat vooral de 126cc-500cc-klasse sterk scoort en dat voornamelijk BMW en Honda de meeste nieuwe motorfietsen konden leveren.”

    In de sector horen we bekommernissen over de motorkeuring: “Sommigen beginnen zich zorgen te maken over de motorkeuring : er worden nu veel rode kaarten uitgegeven voor bijvoorbeeld slecht afgestelde koplampen of voor papieren die niet helemaal in orde zijn bij oudere motoren. Dat mag geen aanleiding zijn om later te insinueren dat veel afgekeurde motoren niet veilig waren : de afkeuring gaat immers vaak niet over technische mankementen.”

    Uit de motorsector kregen we de volgende interessante feedback over het showroombezoek:

    “Begin februari is het na de salonperiode  - want ook al is er geen motorsalon, elk merk heeft wel zijn acties bij de dealers - wat rustiger geworden in de showroom, naar eind februari werd het gelukkig weer wat drukker. Over het algemeen is er vrij veel interesse en loopt de verkoop redelijk goed, ook al voelen we dat de klant door de energiecrisis soms moeilijker beslist. Laat ons hopen die twijfel zal verdwijnen met de komst van het mooie weer en daarmee de verwarmingskosten.”

    Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt

    1. Tweedehandse motoren

    Het jaar start barslecht door de invoering van de motorkeuring voor tweedehandsmotoren. De weerslag zien we nu duidelijk in februari: -30,7%, of amper 2.959 exemplaren. Hieronder de verdere details.

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (februari 2023)

    Vlaanderen en Wallonië krijgen zware klappen

    Vlaanderen is ook over de twee eerste maanden de grootste tweedehandsmarkt (60,9%) maar verloor toch -22,1% . De daling doet zich in Vlaanderen in elke klasse door en dan vooral bij de +1.000cc. Wallonië verliest nog meer (-24,7%) : daar verliezen alle klassen van +125cc ongeveer evenveel. In Brussel daarentegen zien we een lichte winst, vooral in tot 500cc. Op provincieniveau verliest Antwerpen het minst (-14,1%) en Luxemburg het meest (-31,4%).

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (februari 2023)

    De lichtste klasse verliest het minst : gevolg van de motorkeuring

    Opvallend is dat de lichtste klasse in februari opnieuw het best (of beter : minst slecht) scoort in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 30% van de markt, maar ook de middenklasse en de zware jongens (+1.001cc) bleven met cijfer van 21,6% erg groot. Door de motorkeuring verliezen alle klassen van meer dan 125cc niet minder dan -32% en meer ten opzichte van vorig jaar…

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud (februari 2023)

    Volledige top 10 diep in het rood

    Bij de Top10-merken niets dan verliezers ditmaal met cijfers die gaan van -16% tot -50%. Enkel Piaggo beperkt de schade, dank zij hun gamma lichtere motoren. 

    Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (februari 2023)

     

    2. Nieuwe motorfietsen

    Bij de nieuwe motoren gaat het aantal inschrijvingen ten opzichte van februari 2022 met 134 eenheden omhoog tot 1.908, hetzij een stijging van +7,6%. Dit cijfer omvat uiteraard heel wat motoren die in 2022 werden aangekocht en pas nu weden geleverd – ook in de motorsector gelden nog steeds langere levertermijnen dan normaal.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (februari 2023)

    De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen kleurt opnieuw groen (+3,2%) en blijft de grootste regio met 60,6% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 32,2% (+6,2%) voor zijn rekening en Brussel de overige 7,2% (+7,4 %). Op provincieniveau kleurt enkel Antwerpen rood.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (februari 2023)

    Net zoals bij de tweedehandse zijn ook de kleinste – 125cc (21,5%) en grootste +1.001cc (29,2%) de meest gegeerde segmenten, terwijl de middenklassen 126-500cc (17,8 %), 501-750cc (16,3%) en 751-1000cc (15,2 %) aan elkaar gewaagd bleven. Opvallend is dat de kleinste segmenten afgelopen maand aan marktaandeel hebben ingeboet terwijl alle klassen van meer dan 500cc zijn gegroeid.

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (februari 2023)

    Een duidelijke verschuiving bij de nieuwe motoren : in februari zijn niet meer de kleinste – 125cc (21,4%) of de zwaarste +1.001cc (21,0%) de meest gegeerde segmenten, maar wel de lichtere middenklasse van 126-500cc (26,1%) die spectaculair stijgt. Waarschijnlijk dank zij (tijdelijk?) meer beschikbaarheid dan in de andere klassen.  

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (februari 2023)

    Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (februari 2023)

    De beperkte beschikbaarheid en leveringsproblemen blijven voortduren waardoor er grote verschillen bestaan in inschrijvingen, wat niet noodzakelijk overeenkomt met de orderboekjes bij de merken. De marktcijfers worden vooral omhooggestuwd door BMW (+19,7%) en Honda (+10,4%) maar ook Kawasaki leverde vlot (+3,8%) alsook – met kleinere aantallen – Ducati (+17,3%).

    -

    12-03-2023 om 20:24 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.echt vakwerk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    11-03-2023 om 21:07 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Letters achter het type

    Letters achter de typenaam van een caravan.

    Achter de type benaming van de caravan zet bijna iedere fabrikant 1 of meer letters. Wie de betekenis er van kent heeft snel een idee over de indeling van het interieur. De T was waarschijnlijk de eerste letter en beduide Toilet. Snel volgde de K voor kinderkamer of kinderbedden. Geleidelijk werden meer letters gebruikt zodat de klant vlug een idee kreeg over de inrichting van het interieur.

    We geven een klein overzicht welke letters de meeste fabrikanten gebruiken.

    Adria

    D Dinette

    H Keuken

    K Kinderbed

    L Enkele bedden

    P Tweepersoonsbed

    T Toilet

    U U-zitgroep

     

    Dethleffs

    B Keuken vooraan

    D Tweepersoonsbed

    E Enkelbed

    F Fransbed

    H keuken achterin

    K Kinderbed

    Q Dwarsbed

    R Rondzitgroep

    S Zijzitgroep

    T Toilet

    Up Hefbed

     

    Fendt

    D Afzonderlijke douche

    G Gescheiden bedden

    S Slim Tower

    K Kinderbed of kamer

    W Warm vloeistof verwarming

    FB Fransbed

     

    Hobby

    B Zitgroep vooraan

    C Rondzitgroep

    D Dinette

    F Frans bed

    Ff/Q Eilandbed

    H Hefbed

    K Kinderbedden

    L Enkel bed

    M Middenzitgroep

    U Zitgroep

    W Badkamer achterin

     

    Knaus

    B Badkamer achterin

    D Dinette

    E Enkele bedden

    F Fransbed

    K Kinderbed of kamer

    L L-zitgroep

    P Keuken vooraan

    Q Dwarsbed

    U U-zitgroep

    X Eilandbed

     

    Tabbert

    D Tweepersoonsbed

    DF Eilandbed

    E Enkele bedden

    F Fransbed

    HT Badkamer achterin

    K Kinderkamer of bed

    L L-keuken

    M Dinette midden zitgroep

    QD Dwarsbed

    T Toilet.

    Sommige letters hebben dezelfde betekenis bij verschillende fabrikanten, maar de meeste hebben bij ieder merk een andere betekenis.

    11-03-2023 om 20:49 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hobby Vantana

    Hobby Vantana K65ET Ontour Edition.

    Met alles er op en er aan belooft de Vantana K65ET Ontour Edition een zorgeloze zwerfauto te zijn.

    Een wit koetswerk met zwarte radiator grille en een paar zwarte decor tekeningen blijkt de Vantana een eenvoudige ca   mperbus te zijn. Doch standaard met luifel, navigatiesysteem, achteruitrij camera en een automatische TV ontvanger uitgerust zal men snel van gedachte veranderen want bij de meeste fabrikanten zijn het allemaal dure opties, wat bij een schijnbaar goedkope wagen de prijs achteraf stevig opdrijft.

    Klassieke indeling met grote garage.

    Voor de indeling van de 6,36 m lange Citroen Jumper hielden de ontwerpers van Hobby aan de succesvolle interieurs. Vooraan een zitgroep met de bijhorende cabinezetels, ongeveer in de midden de natte cel met er tegenover aan de schuifdeur de keuken, tot zover niets nieuws. Achterin heeft Hobby wel eens iets anders gemaakt. In plaats van de traditionele enkele bedden, dat kan net in dit type bestelwagen, heeft men een 2 m lang bed in de volle breedte van het interieur geïnstalleerd.

    Het vormt het dak van een al even grote garage. Langs de zijkanten van de garage zijn bergvakken voor een kabeltrommel, waterslang, keggen om onder de wielen te leggen alles netjes opgeborgen en direct bij de hand. Voor het vervoer van fietsen of ander groot materiaal kan men een deel van de lattenbodem en de matras op klappen. Profielen met verschuifbare verankeringsogen zijn in de vloer voorzien. Zo kan men fietsen of ander sportgerief voor de reis stevig vast sjorren. Zelfs in het interieur zijn nog genoeg bergvakken te vinden. Waar mogelijk zijn bovenkasten voor het klein en licht gerief. Aan de passagier zetel zijn enkele open bergvakken, handig om iets te leggen dat de bijrijder zou kunnen nodig hebben tijdens de rit. Een minpunt is de plaats van de afvoerkraan van het vuilwater. Wil men de watertank ledigen of reinigen en het water laten afvloeien moet men eerst een deel van de matras opzij porren.

    Badkamer en keuken.

    De badkamer is doordacht ingericht met een Thetford-cassette wc met draaibare zit, in de hoek is een wastafeltje met uittrekbare waterkraan. Met een beetje goede wil biedt de badkamer voldoende bewegingsvrijheid bij het wassen en kleden. Om te douchen, men moet de sproeier in de hand houden, moet de afdekking van het bad worden verwijderd en het rondom lopende gordijn achter het decoratieve zijpaneel uittrekken, zodat niet de hele ruimte onder water komt te staan. Wie zich al die moeite wil besparen kan via het venster de sproeier naar buiten hangen en zich daar afspoelen. Een spiegelkast boven de wc, een open legplank ernaast, twee beker houders, verder nog legplanken voor douchecel, zonnecrème en ander bad gerief zijn voorzien.

    De keukenblok biedt voor een camperbus een redelijke groot werkblad. Links om de culinaire voorbereidingen te doen en rechts is plaats voor een koffiezet apparaat. Een 230 volt stopcontact is vlakbij. Boven de kookvuren is voldoende LED verlichting. De kookvuren met elektronische ontsteking staan dicht bij elkaar. Zwervers mogen geen grote eters zijn want het kookfestijn moet in kleine potten voorbereid worden. Onder het aanrecht zijn drie redelijke grote laden. De 90 l koelkast kan zowel links als rechts open draaien, een uitvoering die tegenwoordig veel wordt gebruikt.

    Samen gevat

    De Vantana K65ET Ontour Edition is keurig afgewerkt en na het inladen van de persoonlijke spullen is hij klaar om op zwerftocht te vertrekken.

    Meer info: hobby-caravans.de

    Technische gegevens.

    Basis voertuig Citroen Jumper

    Motor 2,2 l - 140 pk

    L X B X H; 6,36 x 2,05 x 2,74 m.

    MTM 3.500 kg

    Prijs vanaf 62.000 euro  

    08-03-2023 om 17:51 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar is een plaats te vinden?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    08-03-2023 om 17:47 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer nieuwe pedelecs

    Reeds 1.004 nieuwe speed pedelecs meer ingeschreven dan vorig jaar, tweedehandsmarkt stijgt bijna 70% in februari.

    07/03/2023

     

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen :  “In de twee eerste maanden van 2023 zijn er al 1.004 meer nieuwe speed pedelecs ingeschreven dan in dezelfde periode van 2022. In de maand februari lag het aantal inschrijvingen +44,7% hoger (1.240 eenheden) waardoor het totale aantal voor januari en februari samen nu reeds op 2.581 stuks ligt. We verwachten dat de interesse van de particuliere klant in de komende maanden mogelijks nog zal toenemen dank zij de stijgende temperaturen. Ondertussen blijkt uit de cijfers alvast dat er heel veel speed pedelecs worden ingeschreven door bedrijven en leasingmaatschappijen : zij zijn minder afhankelijk van het weer of de periode van het jaar. Exploderende cijfers zien we ook terug op de tweedehandsmarkt, die het in februari +68,4% beter deed (507 eenheden) dan vorig jaar. Gecumuleerd over de eerste twee maanden zijn er nu al +55% meer occasie speed pedelecs ingeschreven.”

    Het succes van de tweedehandse speed pedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het stijgende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht. Goed nieuws is bovendien dat vanaf 1 mei alle werknemers in de privésector recht zullen hebben op een fietsvergoeding, wat de fietsverkoop in het algemeen alsook die van de speed pedelec nog een extra boost zou kunnen geven.

    Stefaan Lampaert, algemeen secretaris van TRAXIO Velo, geeft verdere toelichting: “Deze topcijfers voor februari tonen aan dat de speed pedelec nog steeds aan populariteit wint. De verkoop van de speedpedelec wordt hoofdzakelijk door fleetaankopen aangestuurd. Slechts 30% van de inschrijvingen gebeurt door particulieren. De fietsmerken die sterk aanwezig zijn in de fleetmarkt genieten duidelijk mee van deze trend. De ingevoerde cafetariaplannen in zowel de private als de publieke sector en de interessante kilometervergoeding voor de werknemers, geven de inschrijvingen van de speed pedelec een extra boost!”

     Inschrijvingen speed pedelecs februari 2023

    Particulier versus bedrijven en leasing

    We merken een enorme verschuiving. Het aantal speed pedelecs ingeschreven door particulieren is quasi gelijk gebleven (+1,2%) maar hun aandeel is enorm gezakt. Daar waar de particulieren vorig jaar (2022) bijna de helft van de verkoop voor hun rekening namen, is hun aandeel in de eerste 2 maanden gezakt tot slechts 30,1%. Bedrijven (+125,5%) en leasingmaatschappijen (+122,1%) schreven elk meer dan dubbel zoveel snelle fietsen in en zagen hun marktaandeel stijgen tot respectievelijk 19,2% en 50,7%.

    Stefaan Lampaert wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing:  minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud,  verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.”

    Geografische verschillen

    De speed pedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid maar het klassement is danig overhoop gegooid. Antwerpen was jarenlang koploper, maar groeit over de twee eerste maanden ‘slechts’ met 15% tot 439 stuks en wordt ruim geklopt door 3 Vlaamse provincies die explosief groeiden : Oost-Vlaanderen (710 ex., +74%),  Vlaams- Brabant (679 ex., +99%) en Limburg (477 ex., +148%). Enkel West-Vlaanderen doet het minder goed dan vorig jaar (167 ex., -3%).

    Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen.

    Toch zien we enkele mooie groeicijfers aan Waalse/Brusselse kant met bijna een verdubbeling in Brussel (65 ex., +97%) en in Waals-Brabant een krachtige +100% tot 24 stuks. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.

    De stijging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opmerkelijk omdat de hogesnelheidsfiets er minder troeven heeft in de erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en er bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio. Mogelijks zijn er daar meer fietsen door bedrijven ingeschreven.

    Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (februari 2023)

    Cijfers tweedehandse speed pedelecs

    Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat op meer dan 60.000 eenheden.  Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.

    De tweedehandsmarkt van de speed pedelec groeit daardoor exponentieel : 2 jaar geleden werden er in de maand februari 109 opnieuw ingeschreven maar dat aantal is vorige maand opgelopen tot 507 stuks. Bijna een vervijfvoudiging op 2 jaar tijd, en een mooie +68,4% ten opzichte van 2022.

    In februari werden in totaal 1.747 nieuwe en tweedehandse snelle fietsen ingeschreven, net iets minder dan vorige maand.

    --------

    07-03-2023 om 19:50 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doorheen de rots
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    07-03-2023 om 19:47 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fendt Tendenza 550SG

    Fendt Tendenza 550 SG

    De Fendt Tendenza is zowat het proefmodel van de fabrikant uit Mertingen. Drastische veranderingen zal men zelden vinden bij Fendt. Een beetje voorzichtig krijgt de Tendenza de eerste veranderingen die geleidelijk op andere types worden toegepast.

     Bij de nieuwe Tendenza geven de hoogglans tinten en de kussens afgewisseld met houtdecor een heel ander beeld dan dat we gewoon van Fendt. Gecombineerd met warm wit en veel onrechtstreekse verlichting heeft hij een stijlvol interieur.

    De 550 SG heeft een klassieke  indeling met een ruime U-zitgroep achterin, enkele bedden vooraan, keuken en badkamer maken het centrale deel uit van de caravan.  Opvallend is de links en rechts openende koelkast aan de buitendeur.

    De basisversie van de 550 SG heeft een MTM van 1700 kg, wat alvast een trekauto vraagt met de nodige pk’s onder de motorkap. Rijklaar zet hij 1400 kg op de weegschaal. Daarmee kunnen de gebruikers nog 300 kg bagage meenemen, zeker niet slecht.

    Het chique moderne interieur met veel houtdecor en perfect passende kussens nodigen uit tot een lang verblijf. Daarbij kan men TV kijken van uit de comfortabele zitgroep en vanuit het bed. De enkele bedden met een redelijke smalle midden gang kunnen met enkele handgrepen tot een ruim bed worden omgebouwd. Hiervoor wordt een lattenbodem tussen de bedden uitgetrokken en opgevuld met een kussen dat even comfortabel aanvoelt als de matrassen.

    Voor het aangenaam gevoel en zeker voor de voeten is overal tapijt gelegd. Schoenen zet men best in het bergvak aan de buitendeur als men binnenkomt. Voor de vroeger veel gebruikte donkere vensters heeft men nu een iets lichtere type ingebouwd.  Voor de volledige verduistering gebruikt Fendt nog de goed werkende combirollo’s. Het sanitair is mooi uitgetekend en biedt voor van alles en nog wat plaats. De keuken uitgevoerd in combinatie van hout en witte fronten heeft 2 kookvuren en spoelbak. Onderaan zijn brede laden, samen met de bovenkast voldoende plaats voor het keukengerief. In de zitbanken liggen watertanks en een deel van de warmelucht leidingen. Voldoende warmte wordt geleverd door de Tuma C 6, bewoners zullen zeker geen koude hebben tijdens een wintervakantie.

    Het koetswerk wordt gedragen door een AL-KO chassis en as met rubber vering. Wanden zijn uitgevoerd in aluminium met hamerslag profiel. Het dak is 39 mm dik, de wanden 31 mm en de bodem zelfs 47 mm. De totale lengte van de Tendenza 550 SG bedraagt 7,72 m, opbouwlengte 6,57 en de breedte 2,32 m.

    Samen gevat.

    De Fendt Tendenza 550 SG is een keurig afgewerkte caravan, ingericht als een aangename woonruimte. Hij heeft een redelijk laadvermogen. Bagage ligt op goed bereikbare plaatsen in het interieur.

    Basisprijs rond de 34.500 euro.  

     

    04-03-2023 om 20:58 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterkamperen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    04-03-2023 om 20:55 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tweedehandswagens in het rood

    Tweedehandse wagens gaan in februari nipt in het rood, inschrijving van nieuwe wagens blijft hoog

    02/03/2023

    7 min

    Bij de tweedehandse auto’s werd in februari (-2,5%, 53.195 exemplaren) de bescheiden winst van januari ongedaan gemaakt. Over de eerste twee maanden zijn er nu – op 27 exemplaren na – evenveel occasies ingeschreven ten opzichte van vorig jaar. Bij de nieuwe personenwagens blijft de positieve trend aanhouden : in februari stegen de inschrijvingen met maar liefst +23,9% tot 39.883 eenheden. Daarmee wordt een vervolg gebreid aan de positieve trend van de afgelopen maanden. De gunstige inschrijvingscijfers vloeien voort uit leveringen van eerder in 2022 bestelde wagens.

    Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO : “De tweedehandsmarkt leed in februari een lichte verlies van -2,5% wat de teller voor dit jaar brengt op een totaal van 110.330 eenheden en dat zijn gecumuleerd over de twee eerste maanden exact 27 minder dan vorig jaar, maar wel een achterstand van -3,9% ten opzichte van de eerste twee maanden van 2021. Het wordt nu afwachten of de interesse in de tweedehandsmarkt hoog blijft, en of de aanbodzijde kan volgen want het blijft nog steeds moeilijk om jonge en kilometerarme occasies te vinden. Ook de aanvoerketen blijft een moeilijk punt door een chronisch gebrek aan vrachtwagenchauffeurs om de occasiewagens tot bij de handelaar te brengen. Goed nieuws voor de eindklant is alvast dat de prijzen van de occasiewagens in dalende lijn zijn. De inschrijvingen van de nieuwe wagens anderzijds blijven al maanden positief en ook in februari zien we een sterk positief cijfer: +23,9%. Opgelet echter : het gaat hier nog om uitleveringen van wagens die eerder – meestal maanden geleden - werden besteld. Deze cijfers geven dus geen getrouw beeld van het aantal recente bestellingen en in afwachting van ‘normale’ levertermijnen zullen de cijfers van de nieuwe wagens eerder blijven fluctueren in functie van levertermijnen dan van het aantal bestellingen.”

    Bij de merkgarages hoorden we alvast dat de showroombezoeken particuliere klant nog aarzelt.

    Koen Claesen, Van Mossel Automotive Groep : “Februari is waarschijnlijk de eerste maand van de afgelopen 3 jaar waarin onze backorder voor nieuwe wagens is gedaald. Dit is positief nieuws want voor het eerst sinds lang lopen onze parkings terug vol met verkochte wagens die we eindelijk kunnen afleveren aan onze klanten. Anderzijds zien we ook dat de verlengde saloncondities bij de meeste merken niet gebracht hebben wat velen hadden gehoopt : de particulier blijft twijfelen en weet niet welke motorisatie hij moet kiezen : PHEV, EV, benzine of diesel. In combinatie met de enorme prijsstijgingen beslissen velen daarom om te gaan voor een ‘used car’. Daar zien we dat de positieve stijgende verkooptrend zich heeft verdergezet gedurende de maand februari.”

    Van enkele grote tweedehandsverkopers krijgen we enkele interessante inzichten mee.

    Ivo Willems, Cardoen : “Ondanks het feit dat er de afgelopen maanden opnieuw meer nieuwe wagens werden geleverd en er bijgevolg iets meer instroom is op de tweedehandsmarkt, bleef het in februari moeilijk om tweedehandswagens te vinden. Dat geldt vooral voor jonge occasies met weinig kilometers op de teller – we spreken dan over kilometerstanden van 15.000 km of minder. . En wanneer je toch dergelijke jonge occasies kan vinden, dan is het onzeker wanneer ze kunnen geleverd worden : er is immers een tekort aan vrachtwagenchauffeurs en die impact voelen we ook voor het transport van wagens..”

    Simon Bossuyt, Dex : “Februari is goed begonnen maar in de tweede helft van de maand daalden zowel het aantal showroombezoeken als de vraag naar occasies. Wij hebben ondertussen een ruime voorraad aan tweedehandswagens kunnen opbouwen waardoor we een mooi aanbod hebben, met prijzen die stilaan beginnen te dalen. Toch zouden de verkoopcijfers bij de particulieren nog beter kunnen.”

    Steven Vanzurpele, Jennes : De verkoop van tweedehandswagens blijft het goed doen bij ons. De vraag naar kwalitatieve wagens tot € 25.000 is nog steeds hoog en op die manier vult de tweedehandsmarkt een leegte die de laatste jaren is ontstaan in e markt van de nieuwe wagens. We merken dat de duurdere tweedehandswagens het iets moeilijker hebben en langer blijven staan : in dat duurdere segment is nu vooral de B2B-klant actief en zien we minder particuliere klanten. Wij verwachten dat er een sterke vraag zal blijven naar snel beschikbare hybridewagens voor B2B-klanten.”

    Inschrijvingen tweedehands & nieuwe wagens – februari 2023

    Details tweedehandse personenwagens

    Volkswagen en BMW blijven ook in februari 2023 de meest verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Mercedes, Opel, & Peugeot. 

    Ook qua meest populaire modellen verandert er niets bij de start van 2023 met een identieke top 5 als eind vorig jaar. Op kop staat nog steeds de VW Golf (4.532) en VW Polo (3.350) gevolgd door de Opel Corsa (3.186), de BMS 3-reeks (2.599) en de Ford Fiesta (2.456).

    Het aandeel van de diesels blijft ook bij de tweedehandswagens verder dalen tot 35,8%, terwijl het aandeel benzinemotoren nu al stijgt tot 54,3%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam op de tweedehandsmarkt maar bereikt met 9,7% bijna de magische grens van 10%. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgende aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) die nu 7,6% voor hun rekening nemen (zowel succesvol bij particulieren als bij bedrijven), terwijl er 1,7% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.

    Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen – dank zij leasing en bedrijfswagens - inmiddels al meer dan de helft van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.

     

    De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen bedraagt nu 7 jaar en 8 maanden.

    De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 88% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt lichtjes stijgt tot 11%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

    Traditioneel is Vlaanderen met 55% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, een groei met 2% ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië status quo blijft en Brussel 2 % moet inboeten.

     

    03-03-2023 om 19:18 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prachtig uitzicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    03-03-2023 om 19:13 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe versie van Flair
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nieuwe versie van de Flair uitgeroepen tot "Camper van het jaar".

    Van klein tot groot – ze springen er alle drie uit: de modellen iSmove, Arto en Flair van Niesmann+Bischoff wisten opnieuw indruk te maken in de traditionele jaarlijkse promobil-lezerskeuze en behaalden allemaal topposities. Dat de lezers van Europa's grootste vakblad onze campers van het enorme deelnemersveld naar het erepodium hebben gebracht, is een groot succes dat we graag met u willen delen. Want ook u - onze klanten, partners en fans - bent betrokken bij het succes. Het was des te leuker om onlangs de drie prijzen te hebben ontvangen, die werden gesteund door het lezerspubliek.

    Wat vooral opvalt, is de toppositie van onze Flair – die voor de achtste keer op rij is uitgeroepen tot “Camper van het jaar” in de categorie liner. Met een sprong in het aantal stemmen van 38,5 procent vorig jaar naar 43,7 procent nu, breidt de Flair zijn voorsprong nog verder uit - en dat met een volledig nieuw interieurontwerp, dat we pas vorig jaar hebben gepresenteerd. De German Design Award in de categorie "Excellent Product Design Conceptional Transportation" eind 2022 liet al zien hoe effectief de volledig nieuwe editie van onze Flair met een helder en puristisch interieur wordt geaccepteerd. De Flair overtuigt en wint de beste plaats in de categorieën "Interieurontwerp" en "Veiligheid".

    Maar er is meer. Ook de iSmove en Arto wisten dit jaar goed te scoren in de lezerskeuze van promobil en sleepten twee medailles in de wacht in de grote categorie integrale voertuigen boven de 95.000 euro. Terwijl de Arto brons claimt, miste de iSmove goud met slechts 0,5 procentpunt, waarmee hij een sterke tweede plaats veiligstelde.

    De vele prijzen zijn een grote eer voor ons en we willen alle lezers van promobil bedanken voor hun vertrouwen en hun stem.

    Smaak gekregen? Met onze online configurator stelt u uw eigen "camper van het jaar" samen.

     Meer info www.niesmann-bischoff.com

    27-02-2023 om 20:35 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klaar voor de vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    24-02-2023 om 15:38 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanpassingen bij Sprite

    Sprite aanpassingen.

    Andere kleuren van het interieur in de Mondial en de Cruzer geven hen een moderner uitzicht. De Engelse fabrikant kon vorig jaar een stijgend aantal caravans aan de man of vrouw brengen. Het was een rede om voor de nieuwe modellen meer aandacht aan de afwerking en andere kleuren te besteden.

    Zo kregen de reeksen Mondial SE en Cruzer SR andere kleuren voor het meubilair, tafel en werkbladen. Bovendien kreeg de Mondial SE nog nieuwe kussens.

    De keuken in de Cruzer SR types kregen een nieuwe microgolfoven. De sinds enkele jaren uitgekiende indelingen werden niet veranderd, ze kregen echter nieuwe lichtmetalen velgen.

    Voor de instap reeks Alpino Sport werd de indeling van de Mondial SE gebruikt. In de toekomst zal enkel nog de succesvolle Alpine Sport 370 EK te koop zijn. De indeling met keuken en natte cel achterin en ombouwbare zitgroep tot bed vooraan blijft in het programma. De type kan met een kleine auto worden getrokken.

    Een nieuwe indeling met een vast tweepersoonsbed kan men bekomen als BaseCamp. Afmetingen zijn dezelfde als die van de BaseCamp 3. Alleszins krijgen de BaseCamps een nieuw decor op de koetswerkwanden en 15 duim aluminium velgen.

    De Sprite caravans zijn geen koopjes meer, ze bieden echter een uitgebreide uitrusting aan voor 2023 en een prima prijs/kwaliteit verhouding. Daar boven op biedt Sprite 10 jaar waarborg op waterdichtheid. Prijzen voor een Sprite caravan beginnen rond de 25.000 euro.

    Info.www.caravantradingeurope.nl

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

      

     

    24-02-2023 om 15:35 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-02-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opgepast voor fietsers en voetgangers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-02-2023 om 13:37 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer dode voetgangers en fietsers

    In 2022 kwam elke twee dagen een voetganger of fietser om het leven
    Totaal aantal verkeersdoden in 2022 met 8% gestegen

     

    Volgens de laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute, op basis van cijfers van de federale politie, is het aantal doden op onze wegen in 2022 met 8% gestegen ten opzichte van 2021. 521 personen kwamen om het leven. 1 op de 3 daarvan was een voetganger of een fietser. Het aantal fietsdoden steeg van 74 naar 95. Dat is het hoogste aantal ooit. In Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden wel licht, in tegenstelling tot Wallonië en Brussel waar er een stijging was. Het aantal ongevallen met e-steps blijft ook in heel het land stijgen. In 2022 waren er 1715 letselongevallen met e-steps, ofwel 5 per dag.

     

    Alle indicatoren in stijgende lijn op nationaal niveau
    Tijdens 2022 is het aantal verkeersdoden op onze wegen gestegen met 8% in vergelijking met dezelfde 2021, ofwel 521 doden ten opzichte van 484. Het totaal aantal letselongevallen stijgt ook (van 34 282 naar 37 306, ofwel +9%) naar het niveau van 2019. Alle nationale tendensen vertonen een stijging.
     
    Het aantal gewonden (+8%) en het aantal letselongevallen(+9%) stijgt ook. Alle indicatoren vertonen dus een stijging.

                             Evolutie 2021-2022 van het aantal letselongevallen en slachtoffers

     

     
    2021

     
    2022

    Evolutie 2021-2022
     (aantallen)

    Evolutie
    2021-2022
    (%)

    Letselongevallen

    34 282

    37 306

    +3024

    +9%

    Totaal aantal slachtoffers

    42 132

    45 604

    +3472

    +8%

    Doden

    484

    521

    +37

    +8%

    Gewonden

    41 648

    45 083

    +3435

    +8%

                           Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute


    Grote verschillen tussen de regio’s.
    In Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden met 7% (van 291 naar 271). In Wallonië was er een forse stijging (van 187 naar 229 doden). In Brussel is het aantal doden gestegen van 6 naar 21. Dat is al van 2018 geleden dat er nog zoveel verkeersdoden vielen in Brussel.
     
                          aantal doden naargelang de regio

     

     
    2021

     
    2022

    Evolutie 2021-2022
     

    Evolutie 2021-202
    (%)

    Wallonië

    187

    229

    +42

    +22%

    Brussel

    6

    21

    +15

    /

    Vlaanderen

    291

    271

    -20

    -7%

    België

    484

    521

    +37

    +8%

     

    Het aantal letselongevallen is ook in de 3 regio’s gestegen: van 21 029 naar 23 212 in Vlaanderen (+10%), van 9749 naar 9953 in Wallonië (+2%) en van 3504 naar 4141 in Brussel (+18%). Dat is voor Brussel het hoogste aantal letselongevallen dat we ooit noteerden.
     
    Elke twee dagen sterft een voetganger of fietser in ons verkeer
    95 fietsers (ten opzichte van 74 in 2021) en 80 voetgangers (tov 69 in 2021) kwamen om het leven in ons verkeer in 2022. Daarnaast waren er ook 4 doden bij de gebruikers van een e-step. Ongeveer elke 2 dagen komt er in ons land dus een kwetsbare weggebruiker om het leven. In totaal is 1 op de 3 verkeersdoden (34%) een kwetsbare weggebruiker.
     
    Ons land telde nooit eerder zoveel fietsdoden. Twee grote tendensen tekenen zich af

    • Bijna de helft van de fietsdoden (46%) is ouder dan 65 jaar.
    • Bijna 4 op de 10 fietsers (39%) reed met een elektrische fiets op het moment van het ongeval.

    De ongevallen met een elektrische fiets (11 doden per 1000 ongevallen) zijn ernstiger dan de ongevallen met een klassieke fiets (7 doden per 1000 ongevallen).
     
    5 letselongevallen elke dag met een elektrische step
    Er waren in 2022 1715 letselongevallen met een e-step, ofwel 5 per dag. Dat is een stijging met 63% ten opzichte van een jaar eerder. In Brussel zijn ongevallen met e-steps goed voor ongeveer 1 op de 6 letselongevallen (18%).
     
    Deze letselongevallen zijn nog maar het topje van de ijsberg, want in veel gevallen wordt de politie er niet bijgehaald wanneer iemand met een elektrische step een val maakt. Sinds 1 juli 2022 zijn er nieuwe regels van kracht, maar die maatregelen hebben in de praktijk hun effect nog niet getoond. Een strenger handhaving van de nieuwe regels is nodig om de trend te keren.
     
    Stijging in Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen, daling in de andere provincies
    In Limburg (-15 doden), Antwerpen (-11 doden) en Vlaams-Brabant (-6 doden) was de balans positiever dan vorig jaar. In Oost-Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 55 naar 60 en in West-Vlaanderen steeg het aantal doden van 56 naar 63.

                                      Relatief aantal verkeersdoden per provincie

    Provincie

    Aantal inwoners

    Aantal doden per provincie

    Aantal doden per 100.000 inwoners

    West-Vlaanderen

    1 209 011

    63

    5,2

    Oost-Vlaanderen

    1 543 865

    60

    3,9

    Antwerpen

    1 886 609

    65

    3,4

    Vlaams-Brabant

    1 173 440

    34

    2,9

    Limburg

    885 951

    49

    5,6


    Conclusie
    De cijfers van de verkeersveiligheidsbarometer laten voor 2022 een verontrustende stijging zien van het aantal doden bij kwetsbare weggebruikers. 1 op de 3 verkeersdoden in ons land is een voetganger of fietser. Bij de fietsers waren er zelfs nooit eerder zo veel doden. Ook het stijgende aantal ongevallen met e-steps moet nauwlettend in de gaten gehouden worden.

    Meer info VIAS
     

     

    23-02-2023 om 13:31 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!