De Grand Empire is het grootste en meest luxueuze landyacht dat de fabrikant ooit gemaakt heeft.
Om de steeds stijgende vraag naar ruimte, comfort, veiligheid en ontwerp in het hoge luxe segment te voldoen hebben de ontwerpers en architecten van Morelo de koppen bijeen gestoken met als resultaat een super de luxe kampeerauto. Als we hem zo mogen betitelen trouwens hij is zo ingeschreven, we zouden echter beter spreken van een rijdend luxe hotel.
De eerste niet onbelangrijke vraag van de fabrikant was op welk chassis zullen we deze zware jonge bouwen? Wegens de grote afmetingen, gewicht, gewenst reiscomfort en veiligheid moest er ernstig nagedacht worden welk chassis in aanmerking kwam voor de Grand Empire. Na de nodige informatie en vergelijkingen werd voor het vrachtwagen chassis Actros 1853 van Mercedes-Benz met een 12,8 l dieselmotor die 531 pk naar de wielen stuurt gekozen. In plaats van de traditionele buitenspiegels werd het Cam systeem van Mercedes-Benz geïnstalleerd. Met dit spiegelsysteem is de dode hoek veel kleiner en van rijvak verwisselen verloopt veiliger.
Huishoudelijke toestellen kunnen op 230 Volt werken. Daar zijn enkele zonnepanelen voor nodig en aangepaste batterijen, daarbij is nog een sterke elektrogroep voorzien.
In zulk een wagen mag men zich verwachten aan een uitzonderlijk comfort. Zo zijn de zetels in de zitgroep met een druk op een knop elektrisch verstelbaar.
De Morelo Grand Empire 110 GSO heeft achteraan een garage voor een Mini Cooper. Een uitschuifbaar element vergroot zijdelings de keuken en woonkamer. Wil je met deze schitterende “kampeerauto” 12 m lang en 18 ton op stap moet je minstens een rijbewijs C bezitten, en ongeveer 600.000 euro gespendeerd hebben.
Recidive ligt 41% lager bij overtreders die een verkeerscursus als straf krijgen
Effect is het grootst voor overtreders die voor de eerste keer veroordeeld worden
Het percentage recidivisten ligt 41% lager bij verkeersovertreders die een vorming moeten volgen in vergelijking met overtreders die een klassieke straf zoals een geldboete of verval van recht tot sturen krijgen. De effecten van die verkeerscursussen zijn bovendien meer uitgesproken voor bestuurders die voor de eerste keer veroordeeld worden. Dit zijn enkele resultaten uit een nieuwe studie van Vias institute die specifiek onderzocht wat de effecten zijn van een vorming voor mensen die veroordeeld werden omdat ze te veel gedronken hadden achter het stuur.
In een nieuwe studie heeft Vias institute nagegaan wat het effect is van de vormingen die veroordeelde verkeersovertreders opgelegd krijgen. Zeer specifiek werd onderzoek verricht naar het effect van deze alternatieve leermaatregel voor mensen die een cursus volgden nadat ze betrapt waren met te veel alcohol achter het stuur. Het is al van 2003 geleden dat er onderzoek hiernaar verricht werd in ons land. In totaal werden meer dan 600 bestuurders in deze studie opgenomen die ofwel een klassieke straf ofwel een vorming kregen opgelegd tussen 2010 en 2014. Beide groepen waren zeer vergelijkbaar op basis van een aantal belangrijke kenmerken, gaande van de ernst van de overtreding, leeftijd en geslacht van de overtreder, eerdere veroordelingen en periode van de veroordeling. Er werd voor al die bestuurders nagegaan of ze opnieuw zijn hervallen tot eind december 2017. Recidive is de belangrijkste parameter om na te gaan hoe effectief die cursussen zijn.
Na het krijgen van een klassieke straf hervalt 63% van de overtreders. In totaal is 51% van alle overtreders hervallen tijdens de onderzochte periode. Van degenen die een klassieke straf kregen pleegde 63% opnieuw strafbare verkeersfeiten. Bij de groep overtreders die een cursus volgden was dat maar 37%. Dit betekent dat bestuurders die een vorming hebben gevolgd gemiddeld 41% minder recidive kennen dan zij die een klassieke straf kregen opgelegd.
Sneller recidive bij een klassieke straf Bestuurders die een klassieke straf krijgen hervallen bovendien sneller. Zo is na 1000 dagen na hun veroordeling ongeveer 25% van de bestuurders die de vorming volgde hervallen, terwijl dit ongeveer 50% bedraagt voor de bestuurders die een klassieke straf kregen opgelegd. Voor wie werkt een vorming het best? Voor zowel mannen als vrouwen zien we dat verkeerscursussen effect hebben en het percentage recidivisten lager ligt. Al is het gunstig effect voor vrouwen meer uitgesproken. De impact van de vormingen is het grootst op personen die een blanco strafblad hebben. Daar stellen we de grootste daling vast op de kans om te hervallen. Voor mensen die al eerdere veroordelingen hebben, is de impact minder uitgesproken.
Vormingen als wondermiddel? De vormingen zijn echter geen wondermiddel en hebben niet op iedereen hetzelfde effect. Zo blijkt uit de studie dat wanneer de bestuurders de vorming hebben doorlopen, maar toch terug worden gevat voor rijden onder invloed, hun promillage gemiddeld hoger is in vergelijking met de bestuurders die een klassieke straf kregen opgelegd. Zo is er bij zware drinkers meestal sprake van een afhankelijkheidsproblematiek. Bij hen is het vooral van belang dat zij leren om rijden los te koppelen van hun drinkgedrag en te werken aan hun verslaving. Tijdens het proces van leren loskoppelen kan de verkeersveiligheid voor die mensen beter verhoogd worden door het installeren van een alcoholslot.
Hoe zit het in het buitenland? De cijfers van de effectiviteit liggen in lijn met wat eerder onderzoek in het buitenland liet uitschijnen. Uit buitenlandse studies blijkt dat het effect van het volgen van een vorming neerkomt op een verminderd risico op recidive met 42% ten opzichte van het opleggen van een klassieke straf.
Hoe verloopt zo’n vorming? Vias institute geeft al bijna 25 jaar vormingen aan verkeersovertreders. Die verkeerscursussen in kleine groepjes gelden als vervanging van een traditionele straf zoals een geldboete of een rijverbod. Een vorming duurt 20 uur. Bedoeling van een vorming als alternatieve straf is om een leerproces bij de overtreder op gang te brengen en hem of haar te laten nadenken over zijn eigen gedrag. Zo probeert de cursus een duurzame gedragswijziging tot stand te brengen. Sinds 2003 is het aantal personen dat een vorming moest volgen vervijfvoudigd. In totaal volgden 6200 overtreders in 2019 een vorming bij Vias institute. Er zijn specifieke vormingen voor alcohol, overdreven snelheid, of een algemene vorming waar bijvoorbeeld overtreders terecht komen die vluchtmisdrijf hebben gepleegd. Cindy Van Dijck, rechter Leuvense rechtbank: ‘Op zitting merken we vaak dat overtreders heel goed beseffen dat ze in de fout zijn gegaan. Maar een zinnige reden hebben ze zelden. Ze drinken iets, het is plezant en dan is het tijd om naar huis te gaan. En daar staat hun auto te blinken. Toch maar even snel zelf het stuur pakken, denken ze dan. Deze overtreders hebben het gevoel dat het “hen is overkomen”. Maar dronken rijden overkomt je niet, je kiest ervoor. Een vorming kan veel meer impact hebben dan een geldboete om bestuurders bewust te maken dat dit je niet overkomt en dat je andere keuzes kan maken.’Conclusie Verkeersovertreders die in de fout gaan moeten een gepaste straf krijgen, waarbij het doel altijd moet zijn te vermijden dat ze opnieuw in de fout gaan. Voor sommige overtreders volstaan daarbij de klassieke bestraffingen niet. Uit deze studie blijkt duidelijk dat vormingen voor overtreders die veroordeeld worden omdat ze te veel gedronken hebben, ervoor zorgen dat de kans op recidive met 41% kleiner wordt. De effectiviteit is het grootst bij overtreders die voor het eerst tegen de lamp lopen. Het lijkt dus aangewezen deze in eerste instantie door te verwijzen naar een alternatieve leermaatregel zoals een vorming. Verder onderzoek is nodig om te bepalen wat de exacte effecten zijn van elke straf op verkeersovertreders. Zo kunnen we verder blijven strijden tegen overtreders die steeds weer in de fout gaan in ons verkeer.
Een aantal fabrikanten waaronder Knaus brengen tegenwoordig een schitterende kampeerauto op de markt. Een bewijs dat er vraag is naar deze pronkstukken. Zo rolt de Sun I altijd op een dubbele as als een chique kampeerauto uit de fabriek.
Voorlopig worden 2 indelingen aangeboden, de 900 LEG en de 900 LX. Ze zijn beide 9 m lang met een Fiat Ducato als basisvoertuig. Veel aandacht werd besteed aan ontwerp en decor van deze landyachten. Opvallend is de vorm van de grote lichten vooraan, met het LED lichtsysteem is de weg onder bijna alle weersomstandigheden goed verlicht.
Niet alleen de buitenkant kreeg een aantrekkelijk uitzicht, aan het interieur hebben de architecten redelijk wat tijd besteed. Ze zijn bijzonder fier op de verlichting die gebeurt met slierten LED langs randen van kasten dakluiken en deuren. Dat vraagt natuurlijk veel stroom als alle lichten gelijktijdig branden. Daar heeft men aan gedacht en voldoende batterijen, lader en de mogelijkheid om aan de “paal” stroom te nemen voorzien.
Het meubilair heeft een mat hout decor en handgrepen in donkerchroom kleur,. ook het aanrecht en tafelblad zijn in een donkere kunststof uitgevoerd. De kussens daarentegen kan men in stof of echt leder in de kleur naar wens bekomen. Het kan bijna niet anders, de vloer is in yacht decor uitgevoerd. Onder de vloer is de technische ruimte voor zowel bagage, watertanks en een deel voor de uitgebreide elektronica.
In de keuken zien we een 177 l grote koelkast die in 2 richtingen kan open draaien.
Twee zwervers kunnen in de 900 LEG slapen in de enkele bedden, wie graag wat dichter bij elkaar ligt kiest best voor de 900 LX met zijn eilandbed. Bezoekers kunnen in het hefbed van de stuurcabine.
Wie graag met deze prachtige integrale Sun I wil rondtoeren moet over een rijbewijs C beschikken en minstens een 120.000 euro op tafel kunnen leggen.
De Franse fabrikant brengt voor het volgend modellenjaar de super uitgeruste speciale halfintegrale Pacific en de integrale Galaxy types uit.
Er is op de toebehoren lijst van Pïlote niet veel meer te vinden om nog aan de Pacific of de Galaxy toe te voegen. Zo zijn de halfintegrale uitgerust met een snelheidsregelaar, plissé gordijnen in de stuurcabine, stuurwiel met leder bekleed, licht metalen velgen, achteruitrijcamera, antenne, vlakscherm tv en luifel. Een tweede AGM huishoudbaterij, 100 Watt zonnepaneel om de voornaamste te vermelden.
Voor de integrale Evidence-Versie voegt Pilote er nog een schepje aan toe met een 160 pk sterke turbo diesel en de nieuwe negentrap Wandlerautomaat. Samen gevat kan dat voor de klant een prijsvoordeel van rond de 8.500 euro opleveren voor de Pacific modellen en ongeveer 3.000 euro meer voor de Galaxy. Alle kampeerauto’s hebben enkele bedden achterin en zijn 7,5 m lang.
Bij de compacte zwerfauto’s biedt de Franse fabrikant ook een omvangrijke uitrusting aan tegen uitzonderlijke lagen prijzen. Zij worden als X-Edition op de markt gebracht.
Plan voor Brusselse stadstol verspeelt elke geloofwaardigheid van een fair belastingssysteem Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest plant een slimme kilometerheffing voor wie er met de auto gebruik maakt van het wegennet.
Het systeem bestaat uit een stadstol, gekoppeld aan sturende heffing per gereden kilometer die varieert volgens spits- en dalperiode en het aantal fiscale pk’s van het voertuig. In ruil krijgt de Brusselaar geen belasting op inverkeerstelling of verkeersbelasting meer aangerekend. Dit systeem (SmartMove genaamd) zou jaarlijks een half miljard euro moeten opbrengen. De Koepel Febiac-Traxio-Renta is voorstander van een slimme kilometerheffing die belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting vervangt en waarbij een belasting op bezit dus feitelijk wordt vervangen door een belasting op gebruik. Voor zover dergelijke kilometerheffing billijk en duidelijk is. Dit wil zeggen dat er om te beginnen geen sprake mag zijn van een belastingverhoging; dit is duidelijk wel het geval in het Brusselse voorstel aangezien er een extra opbrengst is voorzien van een half miljard. Een nieuwe belasting met andere woorden, die geen draagvlak zal vinden bij de bevolking. Het creëert evenmin draagvlak als er onvoldoende tot geen volwaardige alternatieven en multimodale overstapparkings beschikbaar zijn voor de autopendelaar, met name tijdens de spitsuren: het km-tariefstelsel voorziet immers dat je in de spitsuren een pak meer betaalt per km dan in de daluren. Tot slot creëert het systeem ongelijkheid tussen Belgische automobilisten; inwoners van Brussel zullen geen belasting op inverkeerstelling of verkeersbelasting meer betalen maar Vlamingen en Walen – zeker zij die naar Brussel pendelen voor hun werk – moeten tweemaal langs de kassa passeren: eenmaal voor belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting in de eigen regio en bovenop nog voor de tolheffing in Brussel. Daardoor betalen zij twee- tot driemaal meer. Dit is niet billijk en creëert een onterechte en niet te verdedigen onderscheid tussen landgenoten waarvan vooral de werkende klasse, ondernemers en bedrijven het slachtoffer van worden. De Koepel Febiac-Traxio-Renta vraagt daarom een uniformisering voor het hele land : idealiter een budgetneutrale, slimme kilometerheffing voor iedereen, maar zeker geen cumul van belastingsystemen op de kap van burgers en bedrijven
Afgelasting Autosalon 2021: autodealers zullen klanten optimaal begeleiden voor aankoop nieuwe wagen
De eerste twee maanden van het jaar zijn traditioneel goed voor 25 tot 30 % van de jaarlijkse particuliere verkoop van nieuwe wagens in België. De aantrekkelijkheid van de autosector en het ‘momentum’ van het Autosalon moeten dus zo goed mogelijk behouden blijven in januari 2021. Met de afgelasting van de Brussels Motor Show 2021 zullen de merkverdelers daarom klanten optimaal begeleiden bij de aankoop van een nieuwe wagen. Digitale communicatiemiddelen en een veilig onthaal in de showroom zijn daarbij essentieel.
“In de autogarages worden de hygiënemaatregelen uiterst strikt opgevolgd : klanten kunnen dus in alle veiligheid terecht in de showroom. Ondertussen heeft de coronacrisis al aangetoond dat consumenten zich bijzonder goed online voorbereiden en dat ze minder van de ene garage naar de andere gaan voor hun aankoop,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Ook de dealers zelf hebben een versnelling hoger geschakeld door aantrekkelijke websites te ontwikkelen en in te zetten op een optimale opvolging per telefoon, per mail of per videoconference. De coronacrisis heeft dit grotendeels digitale voortraject enorm versneld.”
TRAXIO verwacht dat de verschillende automerken hun traditionele salonvoorwaarden zullen aanhouden tijdens het begin van het jaar. Dit is overigens ook broodnodig: door de coronacrisis zullen er in 2020 naar schatting 20 % minder nieuwe wagens worden ingeschreven en een goede start van 2021 is absoluut noodzakelijk voor de sector.
De Kip Shelter, Kip Kompakt en Kip Vision zijn nu als kantoor aan huis of mobiel kantoor te huur. De Kip caravans zijn voorzien van standaard zit met ruime (werk)tafel, bank, keuken met koelkast en vloerverwarming. Door het caravan hefdak ventileren de modellen optimaal en het lichtgewicht zorgt ervoor dat iedereen met een regulier B-rijbewijs de Kip Caravan kan verplaatsen.
De caravan Kip kantoor aan huis kan gehuurd worden via de Kip Store website.
Bezoek de Kip Store + Kip Fabriek en Kip Museum Bezoek elke dinsdag t/m zaterdag de Kip Store*. Uiteraard zijn wij ook telefonisch bereikbaar via 0528 28 88 88 of per email info@KipCaravans.nl.
Tot straks, de cappuccino staat klaar!
Kip Store Hoogeveen veilig bezoeken: *uiteraard werken wij in de Kip Store volgens alle nu geldende richtlijnen. Bent u klachten vrij en gericht op zoek kom dan gerust langs.
Zoals veel fabrikanten viert Frankia rond deze tijd zijn 60 jarig bestaan. Dat wordt gevierd met een bijzonder luxueus speciaal model.
Vanaf 1960 produceert Frankia in Markschorgast kampeerauto’s in het luxe segment. Met het jubileum gaat de aandacht niet enkel naar het jubileum model, ook de andere kampeerauto’s werden opgewaardeerd voor het volgend jaar.
De vorig jaar voorgestelde reeks Neo werd met een nieuw type uitgebreid. Zoals de Neo GD wordt de nieuwe Neo GDK op het Mercedes Benz Sprinter met vooraandrijving en AL-KO chassis gebouwd. Door gebruik te maken van licht gewicht materialen zal de 7 m lange halfintegrale nog 524 kg mogen laden. Beide Neo’s GD en GDK hebben achteraan enkele bedden boven de garage. Het verschil in beide kampeerauto’s is vooraan te vinden. De GD heeft een zijzit naast de buitendeur, terwijl de nieuwe Neo GDK een grotere keuken met meer bergvakken en een breder aanrecht heeft. Standaard is er een 84 l compressor koelkast voorzien, als optie kan men voor een 138 l model kiezen.
Het jubileum type noemt de fabrikant gewoon ”1960”, er worden 60 stuks van gemaakt. Het zijn 7,9 m lange integralen op Fiat Ducato met een MTM van 5,5 ton, 160 pk met de nieuwe 9 gang automaat plus nog een uitgebreid technisch pakket in de standaard uitvoering. Als dat nog niet genoeg is zijn nog 3 x 110 Watt zonnepanelen, een 1.700 Watt Sinus-wisselstroom richter, twee 110 Ah lithium batterijen, tv antenne, 32 duim vlakscherm tv en een Alde vloeistof verwarming. Zoals het tegenwoordig de trend is bestaat de zitgroep uit 2 sofa’s tegen de wanden en een verschuifbaar tafelblad. Achterin liggen 2 enkele bedden boven de garage. Klanten hebben de keuze tussen twee exclusieve uitvoeringen van het interieur. Ofwel in zeer licht houtdecor en kussens in een warme bruine kleur, terwijl de Nico Bianco met donkerbruin houtdecor en kussens in grijs antraciet kleur het leven te gemoed gaat. Voor deze schitterende jubileum modellen zal men ongeveer 150.000 euro moeten overschrijven.