Crosscamp: Met het merk Crosscamp richt Dethleffs zich tot de jonge, campingbewuste doelgroep. De compacte campers uit de Allgäu combineren alledaagse geschiktheid met het verlangen naar spontane avonturen. De Crosscamp Lite wordt gelanceerd als een doorontwikkeling van de Crosscamp Flex. Op basis van Opel en Toyota biedt het voertuig een ideale combinatie van het dagelijkse leven en kamperen. Dankzij de compacte lengte van 4,95 meter en een hoogte van 1,99 meter zijn ook stedelijke ondergrondse garages en parkeerplaatsen geen probleem. Met het kantelbare panoramadak, draaibare voorstoelen, een liggedeelte over de volledige breedte van het voertuig en een uittrekbaar gasfornuis achterin, biedt de Crosscamp Lite een volledige stedelijke camperuitrusting voor maximaal vier personen. Zijn concept laat bijna onbeperkt gebruik toe als een alledaags voertuig, op verplaatsingen of voor spontane verplaatsingen na het werk.
Nieuw jaar, nieuwe highlights bij HYMER! En we beginnen het jaar 2021 met twee innovaties: de HYMER ML-T 570 CrossOver en de HYMER Grand Canyon S CrossOver. Ervaar zelfvoorzienend reizen met het hoogste niveau van comfort en een stoere uitstraling. Voor iedereen die op zoek is naar onafhankelijkheid en vrijheid!
Wooncomfort en zelfvoorzienend
Het editiemodel ML-T 570 CrossOver sluit geen compromissen inzake comfort, hoewel het voertuig geschikt is voor alle terreinen. Het biedt niet alleen zelfredzaamheid gedurende 10 dagen, maar ook een uitstekend wooncomfort. De opvallende tweekleurige exterieurlak in zwartgrijs en kristalzilver heeft een glanzende afwerking. Begin uw volgende avontuur met de HYMER ML-T 570 CrossOver.
HYMER ML-T CrossOver
HYMER Grand Canyon S CrossOver
Het editiemodel Grand Canyon S CrossOver is de perfecte metgezel voor een reis naar het onbekende. De combinatie van een hoge ligging, offroad-banden en vierwielaandrijving stelt geen grenzen aan de volgende bestemming. Dankzij een uitgebreide standaarduitrusting, waaronder een zonnepaneel, is zelfvoorzienend kamperen het hele jaar door mogelijk tot wel 10 dagen.
Het interieur van de CrossOver modellen
Niet alleen van buiten een plaatje
De donkergrijze bovenkasten in de nieuwe CrossOver zien er stoer uit en creëren veel ruimte. Het kleurconcept wordt compleet gemaakt door het nieuwe grijze tafel- en aanrechtdecor en de originele Mercedes-Benz stoelen. De opbergnetten onder de bovenkasten bieden veilige opbergruimte voor kleine voorwerpen.
Dankzij de dieselverwarming heeft u geen omvangrijke gasflessen nodig, zodat u de grote gaskast als extra opbergruimte kunt gebruiken.
Sinds we niet meer op restaurant kunnen en zelfs niet naar het buitenland staat de kampeerauto daar stilletjes in de garage, misschien ergens op een parking of langs de straat.
Door de Corona pandemie zijn veel restaurants gesloten. Bij een aantal kan je echter een kant en klare maaltijd afhalen. Voor zwerfautomobilisten kan het nog beter. In plaats van een maaltijd af te halen kan je het ter plaatse op smullen. Mits afspraak mag je op de restaurant parking komen staan. De maaltijd wordt dan kant en klaar aan uw deur afgegeven. Het wordt een leuke avond, niets is gezelliger dan in je eigen woonkamer op wielen te genieten van lekker eten en een drankje.
Hoe beginnen?
Surf naar campermeal.be
Reserveer bij het deelnemend restaurant en meld dat je met een kampeerauto komt. Schrik niet er is een ruime keuze.
Parkeer op de parking van het restaurant of in de buurt. Bestel je maaltijd.
Smakelijk. Het een wordt gebracht aan je kampeerauto.
Achteraf heeft de kampeerauto nog eens wat kunnen rijden, een noodzaak om batterijen bij te laden en de motor eens warm te laten draaien.
G + S, De matrasmakers starten in februari 2021 met een grote speciale campagne.
Speciale aanbieding "20 procent korting op alle matrassen" in februari en maart 2021.
Matrassen die elk precies passen in verschillende kwaliteiten
Inrijservice: rijd eerste poort, selecteer en rijd verder binnen een paar uur verder
G + S pandemie regeling: vroeg genoeg boeken
"De matrasmakers" beginnen het nieuwe jaar met een aantrekkelijke aanbieding. In februari en maart 2021 kunnen eigenaren van kampeerauto’s en caravans met 20 procent korting hun matrassen binnen enkele uren laten verwisselen. Vanwege de pandemie kunnen klanten boeken tijdens de promotieperiode en hun bestelling direct na de blokkering ophalen. Nieuwe matrassen zijn verkrijgbaar in verschillende beddengoedkwaliteiten, in elke vorm en ondersteunen optimale hygiënische normen en, afhankelijk van het ontwerp, gezondheid, welzijn en de regeneratie van het lichaam en het immuunsysteem. Niet voor niets zegt reclame (niet alleen) dat “gezonde slaap zo belangrijk is”.
"Gezonde slaap is zo belangrijk", klinkt het tijdens de commercials uit de radio, gecombineerd met een medicijnaanbeveling. Maar het werkt ook zonder medicatie. Met de keuze voor een optimale matras. Met hun jarenlange ervaring in de productie van matrassen op maat is “Die Polstermacher” het perfecte adres.
In februari en maart 2021 is er een aantrekkelijke speciale aanbieding: er is 20 procent korting op alle matrassen in Enkenbach-Alsenborn. Tufan Sahin, hoofd van het G + S Customer Center, heeft het onderwerp behandeld. “Slaap is essentieel voor lichaam en geest. De stofwisseling en het immuunsysteem herstellen zich tijdens de slaap en de hersenen verwerken de indrukken van de dag. Zo draagt slaap bij aan gezondheid en welzijn. Met onze matrassen, met individueel verschillende kwaliteit en afgestemd op het voertuig, bieden we de optimale omstandigheden voor een gezonde slaap. En na een paar jaar gebruik met oude matrassen, mag het punt van hygiëne niet worden onderschat ”.
Een matraswissel is ook een optie voor nieuwe voertuigen. De uniforme matrasuitrusting van een nieuw voertuig voldoet niet noodzakelijkerwijs aan de behoeften van de eigenaar. Afhankelijk van uw slaapgewoonten, uw lichaamsgewicht of uw gezondheidstoestand is de kwaliteit van de matras een doorslaggevende factor om u absoluut comfortabel te voelen in uw kampeerauto of caravan. Omdat bekend is dat het slaapgedeelte in het recreatievoertuig de belangrijkste functionele ruimte is.
En zo vervolgt Tufan Sahin: “Wij bieden bijvoorbeeld hoogwaardige 7-zone kubusschuimmatrassen met geheugeneffect die zich optimaal aanpassen aan de individuele lichaamscontouren en passen bij de kwaliteit van uitgebreide plaatsystemen. Afhankelijk van het individuele "volumegewicht" van het schuim, beantwoorden de hoogwaardige koudschuimmatrassen op dezelfde manier ook optimaal aan de wensen van de klant ”.
Over het algemeen is de klantenservice van G + S uitzonderlijk en voorbeeldig. Beddeskundigen geven gedetailleerd en competent advies. Er is ook een soort "drive-in service". De klant komt aanrijden, krijgt advies, maakt een keuze en binnen enkele uren wordt de matras in de gewenste kwaliteit en op maat in het voertuig geplaatst.
Naast de matrassenactie bieden de stoffeerders ook hoogwaardige toppers aan. Deze verhogen het ligcomfort, vooral bij kampeerbussen, waarvan de matrasconstructie grotendeels overeenkomt met een matraspuzzel en een gelijkmatige waterpas mogelijk maakt met een topper.
Vanaf 1.2. tot 31 maart 2021 staat het G + S-team van experts na voorafgaande telefonische afspraak klaar in het G + S Customer Center om klanten competent advies te geven over matrasaankopen. Vanwege de pandemie kunnen klanten tijdens de actieperiode boeken en, conform het hygiëneconcept, langskomen om het uit te voeren. Indien u te maken heeft met een regionale regeling waardoor u niet binnen de actieperiode een afspraak kunt maken, is het mogelijk om na overleg en bindende boeking een alternatieve datum af te spreken voor de uitvoering na de lockdown.
Meer info:
G + S Sitz + Polstermöbel GmbH Hainweg 4 67677 Enkenbach-Alsenborn 06701/205 26-0
BOB-campagne: ondanks corona 110.000 bestuurders gecontroleerd op alcohol achter het stuur 2,2% van de bestuurders blies positief
Ondanks de coronamaatregelen heeft de politie tijdens de BOB-campagne deze winter bijna 110.000 bestuurders een blaastest laten ondergaan. Hoewel de overgrote meerderheid van de bestuurders goed beseft dat drinken en rijden absoluut niet kan, blies 2,2 % van alle bestuurders toch nog positief. Het overgrote deel van de controles gebeurde overdag, aangezien er een avondklok van kracht was in heel het land. Toch bliezen nog 779 bestuurders positief tijdens de nacht, ofwel gemiddeld 18 bestuurders per nacht tijdens deze campagne. Deze resultaten tonen aan dat het nodig is en blijft om onder alle omstandigheden te controleren op alcohol achter het stuur.
Algemene resultaten Ondanks alle gezondheidsmaatregelen en het feit dat al die coronamaatregelen moeten gehandhaafd worden, heeft de federale en de lokale politie de voorbije 6 weken tijdens de BOB-campagne toch bijna 110.000 bestuurders gecontroleerd op alcohol achter het stuur. Dat zijn ruim 2600 controles die elke dag gebeurden. Het is door de bijzondere omstandigheden van dit jaar onzinnig om dit cijfer te vergelijken met de situatie van de voorbije jaren.
Op 109.932 uitgevoerde testen bleek een zeer kleine groep positief te blazen. 2458 bestuurders ofwel 2,2% van alle bestuurders blies positief. De overgrote meerderheid van die groep had wel meer dan 0,8 ‰ in zijn bloed.
Aantal uitgevoerde testen Aantal positieve testen (tussen 0,5 en 0,8 ‰) Aantal positieve testen (> 0,8 ‰) % Totaal aantal positieve testen % 2020-2021 109.932 739 0,6 1719 1,6 2458 2,2
Tijdens de nacht nog altijd meer bestuurders onder invloed 90% van alle controles deze winter gebeurde overdag. Dat is logisch aangezien een avondklok van kracht was. Overdag op weekdagen liep 1,5 % van de bestuurders tegen de lamp. Op weekenddagen was dat 2%.
Ondanks de avondklok waren er ook nog steeds bestuurders die ’s nachts onder invloed van alcohol op onze wegen rondreden. Het percentage positieve bestuurders tijdens de nachten, lag tijdens deze BOB-campagne nog altijd 3 à 4 keer hoger dan overdag. Op weeknachten gaat het over 8% van de gecontroleerde bestuurders die positief blees, tijdens weekendnachten over 7%. In totaal waren er 779 die ’s nachts gepakt werden met te veel alcohol achter het stuur. Dat zijn gemiddeld 18 chauffeurs tijdens elke nacht van de BOB-campagne.
Weekdagen Weekend Dag Nacht Dag Nacht Aantal uitgevoerde testen 50462 3099 49233 7138 Aantal positieve testen 1,5% 8% 2% 7%
Conclusie In moeilijke omstandigheden heeft de politie deze winter toch in heel het land alcoholcontroles gedaan. Dat blijft absoluut noodzakelijk, want zelfs in deze vreemde tijden blijft een kleine groep bestuurders zeer hardleers als het gaat over de combinatie alcohol drinken en rijden. Opvallend is dat zelfs in een periode waarin een avondklok van kracht is, er elke nacht in ons land toch nog 18 bestuurders betrapt worden wanneer ze onder invloed van alcohol rondrijden. Dat is het beste bewijs dat het nodig is om op elk moment en onder alle omstandigheden te blijven controleren op alcohol achter het stuur.
Martin Lohmann presenteert de eerste resultaten van de huidige reisanalyse op de openingspersconferentie van CMT digital in Stuttgart
Een jaar zonder CMT? Ondenkbaar! Ook met het oog op de innovaties en onderzoeksresultaten die daar worden gepresenteerd. Hoewel de CMTdigital niet te vergelijken is met een gewone CMT, blijft één constante: het idee van de reisanalyse van de Research Association for Holidays and Travel (FUR) aan het begin van het jaar. Prof.Martin Lohmann, wetenschappelijk adviseur van de FUR, heeft een eerste voorlopige balans voor toerisme in 2020 opgesteld voor de CMT en presenteert de toeristische trends van het nieuwe jaar exclusief in Stuttgart.
"De inzinking van het wereldwijde toerisme was dramatisch", legt Lohmann de situatie vorig jaar uit. Het internationale toerisme is in 2020 met ongeveer 72 procent afgenomen ten opzichte van 2019. Wereldwijd zal het aantal aankomsten van internationale gasten naar verwachting ongeveer 400 miljoen bedragen, na 1,46 miljard in 2019 [bron: UNWTO, schatting FUR]. "Dit betekent dat het internationale toerisme zich ongeveer op het niveau van 1989 bevindt." De achtergrond van deze ontwikkeling is duidelijk te wijten aan de snelle verspreiding van het SARS-CoV-2 coronavirus en de ziekte COVID-19 die het veroorzaakt. Door de maatregelen die werden genomen om het virus in te dammen, "kwam het grensoverschrijdende vakantietoerisme tijdelijk vrijwel stil te liggen". Volgens Lohmann is het aantal overnachtingen in Duitsland in de eerste elf maanden van het jaar met 36 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar [bron: Federal Statistical Office, 2021]. Voor 2020 kan men in Duitsland ongeveer 299 miljoen overnachtingen verwachten, in 2019 was dat 496 miljoen.
2020: De vraag stortte in alle segmenten in
Volgens de voorlopige gegevens op basis van de online reisanalyse, verwacht FUR dat de Duitse vakantiereizen in 2020 laag zullen zijn met een volume van ongeveer 43 miljoen vakantiereizen (een daling van 40 procent ten opzichte van het voorgaande jaar). Het verwachte aantal korte vakantiereizen (duur twee tot vier dagen) is 37 miljoen (min 60 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Alle segmenten van de toeristenindustrie, d.w.z. hotel, gastronomie, transportbedrijven, touroperators en agentschappen, worden zwaar getroffen.
Volgens Lohmann laten de indicatoren voor de toeristische vraag in 2021 een positieve uitgangspositie zien. Veel Duitsers verwachtten dat de algemene economische ontwikkeling zou verslechteren, maar de meesten van hen zien stabiele omstandigheden met betrekking tot hun eigen persoonlijke economische situatie: 17 procent (vorig jaar 22 procent) verwacht dat hun persoonlijke economische situatie in een jaar tijd verbeterd zal zijn; 25 procent (vorig jaar 22 procent) vreest een verslechtering. De overige 57 procent ziet geen verandering. De individuele economische situatie, die over het algemeen als stabiel wordt beschouwd, is een belangrijke voorwaarde voor vakantietoerisme in 2021. Vier op de vijf Duitsers (80 procent) had al nagedacht over vakantiereizen in 2021. Of iemand daadwerkelijk op reis gaat, is dan een kwestie van bekwaamheid (tijd en geld?) En bereidheid (verlangen naar vakantie?). Het verlangen naar vakantie is licht gedaald met 51 procent (vorig jaar 57 procent), de factoren tijd (66 procent) en geld (62 procent) om te reizen zijn naar schatting even goedkoop als in het voorgaande jaar. "Al met al drukken deze resultaten een verrassend positieve vakantiestemming uit", zegt Lohmann, "wat wijst op goede startomstandigheden aan de vraagzijde. Voor de meeste Duitsers waren en blijven vakantiereizen een onmisbaar onderdeel van hun levenskwaliteit. "
Vakantiestemming voor 2021 verrassend positief
De basisvoorkeuren van vakantiegangers, bijvoorbeeld de voorkeur voor soorten bestemmingen zoals strand- of bergbestemmingen of voor soorten reizen, zijn niet veranderd. Of en hoe u reist, hangt in wezen af van de mogelijkheden die zich voordoen tegen de achtergrond van de maatregelen tegen de coronapandemie. Om deze reden zal het totaalbeeld waarschijnlijk aanzienlijk verschillen van de norm van het afgelopen decennium in 2021. Nieuwe (oude) vrijheden zouden snel leiden tot een terugkeer naar eerdere reispatronen, maar "op zijn vroegst in de tweede helft van 2021 en ook niet in alle segmenten". Al met al kan voor 2021 een afname van de toeristenvraag worden verwacht ten opzichte van 2019 Vooral vanwege de beperkingen in verband met het in bedwang houden van het coronavirus, in sommige gevallen om economische redenen of omdat de reislust verloren is gegaan.
De verwachte beperkingen kwamen tot uiting in de plannen van de respondenten. Zo zouden vliegreizen en verre reizen in 2021 minder vaak worden overwogen dan vóór de pandemie. In plaats daarvan liggen dit jaar (weer) meer populaire bestemmingen in de buurt, die bij voorkeur met de auto en zo individueel mogelijk te bereiken zijn zonder al te dicht bij andere mensen te zijn. Een kampeervakantie zou onder deze omstandigheden nieuwe vrienden maken. Deze bijzondere situatie is geen probleem voor de multi-optionele vakantiegangers, zij zullen blij zijn met de beschikbare aanbiedingen.
Onduidelijkheden, onzekerheden en zorgen in de huidige situatie leidden tot wachten bij het plannen en boeken van een reis. De behoefte aan informatie is groot en klanten verwachten flexibiliteit en goodwill van de aanbieders. Ook de veiligheidseisen op reis zijn hoog: bijvoorbeeld weinig contacten, coronaspecifieke hygiënemaatregelen. "Tegelijkertijd mag het vakantieplezier onder deze omstandigheden niet in het gedrang komen, een evenwichtsoefening voor sommige aanbieders", stelt Lohmann.
Ouders van Verongelukte Kinderen en Vias geven sleutelhangers aan chauffeurs die wel drinken
Op die sleutelhangers staat de naam van een overleden kind
Chauffeurs die drinken en rijden krijgen vanaf dit weekend ook een sleutelhanger. Eén met de naam van een overleden kind. Deze nieuwe campagne is een initiatief van Ouders van Verongelukte kinderen en wordt ondersteund door Vias institute. Beide organisaties willen blijven waarschuwen voor de gevolgen van alcohol achter het stuur. Campagnefilms met getuigenissen van ouders van een verongelukt kind en een film opgenomen tijdens een alcoholcontrole ondersteunen de boodschap. Gemiddeld heeft een bestuurder die betrokken is in een letselongeval met alcohol 1,7 ‰ in zijn bloed. Toch gebeurt er in ons land ook nog elke dag een ongeval waarbij de bestuurder minder dan 0,8 ‰ alcohol in zijn bloed had.
De sleutelhanger die je niet wil krijgen De Bobcampagne bestaat 25 jaar. Toch blijft de Belg drinken én rijden. De organisatie Ouders van Verongelukte Kinderen lanceert daarom met de steun van Vias institute een opmerkelijke campagne: naast de bekende Bob-sleutelhanger voor verantwoordelijke chauffeurs zal de politie ook sleutelhangers uitdelen aan chauffeurs die wél onder invloed reden.
Geen Bob-sleutelhangers uiteraard, maar sleutelhangers met de namen van kinderen die slachtoffer werden van een bestuurder die reed onder invloed: Axelle, Corwin, Nathan, Laetitia… De confronterende ‘niet-Bobsleutelhangers’ hebben hetzelfde typische lettertype en dezelfde gele kleur van het iconische Bob-logo. OVK en Vias hopen dat ze langer zullen blijven hangen dan de boete of het rijverbod.
8 pakkende verhalen van overleden slachtoffers Tijdens het ‘weekend zonder alcohol’ dat morgen start, overhandigt de politie tijdens alcoholcontroles in het hele land sleutelhangers met de namen van acht verschillende jonge verkeersslachtoffers aan positief blazende bestuurders. De overtreders krijgen daarbij het verhaal achter elke naam.
Zo was het jongste slachtoffer, Axelle, maar 3,5 jaar toen ze samen met haar mama op het voetpad werd aangereden door een dronken chauffeur. Op de website www.nonbob.be ontdek je alle verhalen van de acht jonge slachtoffers, verteld door de ouders en grootouders.
De verhalen van de nabestaanden van de acht slachtoffers zijn stuk voor stuk hartverscheurend. Helaas vallen er in werkelijkheid nog veel meer dan deze acht jonge levens te betreuren.
Sleutelhanger inruilen voor sensibiliseringscursus Betrapte bestuurders kunnen hun sleutelhanger nadien omruilen via de site voor een online sensibiliseringscursus bij Vias. Tijdens die cursus wordt dieper ingegaan op de gevolgen van alcohol op het rijgedrag.
Gemiddeld promillage bij ongeval met bestuurder onder invloed: 1,7 promille De laatste 10 jaar daalde het aantal letselongevallen waarbij een bestuurder te veel gedronken had met ongeveer 20%. Toch gebeurden in 2019 nog 4.106 ongevallen waarbij een bestuurder onder invloed was. Het gemiddelde promillage van de bestuurder in zo’n ongeval bedraagt 1,7 ‰ promille! Niet in alle ongevallen heeft de bestuurder zoveel gedronken. Soms heeft een bestuurder ‘maar’ enkele glazen te veel op. De gevolgen kunnen evenzeer desastreus zijn. Zo gebeurt er nog elke dag in ons land een ongeval met een dode of gewonde waarbij de bestuurder niet meer dan 0,8 ‰ alcohol in zijn bloed heeft. In 2019 waren er zo 375 letselongevallen. Zowel de jaarlijkse Bob-campagnes als deze nieuwe ‘niet-Bobcampagne’ blijven dus absoluut noodzakelijk om iedereen te overtuigen om niet te drinken als je met de wagen gaat rijden.
Pakkende campagnefilms Om deze campagne te ondersteunen zijn er verschillende pakkende campagnevideo’s gemaakt. Zo zijn er de getuigenissen van de ouders van Axelle en Corwin. Ze vertellen hoe hun kind om het leven is gekomen. De sleutelhangers voor niet-Bobs werden in een eerste fase op een aantal locaties al uitgedeeld tijdens de kerstvakantie. Tijdens die eerste controles werd ook een film gemaakt die de impact op de betrapte bestuurders goed weergeeft. Download al het beeldmateriaal via deze link: https://www.dropbox.com/sh/erlfzkix57svu4d/AACFZDLBC6IsLliapamG2Snfa?dl=0
De LMC Vivo 580 D vinden we in de middenklasse en heeft een opmerkelijke indeling.
Een caravan met kopkeuken en achteraan een badkamer over heel de breedte van het interieur vinden we niet bij alle merken. Daar tussen zien we een Frans-bed en een knappe keuken. Met zijn panorama venster en de centrale zitgroep geeft hij een ruime indruk.
Langs buiten.
De Vivo 580 D heeft buitenbeplating in gladde aluminium al is het wel een optie. Vooraan heeft hij een groot getint venster dat tot in het dak doorloopt en zeker een blikvanger is. Het afgeronde voorfront met brede handgrepen in uit polyester. Achteraan zijn in de bumper moderne lichten geïntegreerd. Wegens de ongewone indeling staat de buitendeur ver naar voor. In de disselkoffer is voldoende plaats voor 2 gasflessen en “allerlei”
Interieur
Het meubilair in licht houtdecor geeft een huislijk gevoel. Voor de opvallende bovenkasten heeft men gebogen witte deurtjes genomen met een houtdecor band plus bijpassende chroomprofielen. Kussens vormen een harmonisch geheel met het meubilair. Zoals we gewoon zijn van LMC zit het meubilair stevig in mekaar en is keurig afgewerkt. Om de inhoud van de zitbanken te bereiken hoeft men niet eerst een kussengevecht te leveren. Nu we ons bij de zitgroep bevinden ontdekken we dat we eens op de comfortabele zitbanken vertoeven het tafelblad niet verschuifbaar is. Niet zo leuk bij het eten. Ook van en op de zitbanken geraken zou beter kunnen met een verschuifbaar tafelblad. Aan de vlakbij staande keuken is het leuk werken voor de kok van dienst. Drie kookvuren en afwasbakje zijn afdekbaar met de bekende donkere platen. Link en rechts is voldoende werkblad voorzien en een koffiezet machine misstaat er niet. Onderaan zijn drie brede laden en een kast, een 142 l Thetford koelkast met fout draaiende deur vult het vak tussen keuken en zitgroep op. Wandelen we naar achter komen we eerst bij het Frans-bed terecht dat voor de meeste reizigers lang genoeg is maar 1.36 m breed is nogal aan de smalle kant voor een bezadigd koppel. De opsmukkast aan de andere zijde is daar gedeeltelijk verantwoordelijk voor. Zo komen we helemaal achteraan in de badkamer waar we “u” tegen mogen zeggen. Direct bij de deur staat het wc, geen gebrek aan plaats links en rechts en zelfs lange benen hebben geen plaats te kort. In de sierlijk gebogen wastafel is een RVS waskommetje met onderaan kasten en boven hebben ze deurspiegels. Vervolgens is er een ruime douchecel. Hier en daar vinden we stopcontacten en verschuifbare lichten als ook een rookmelder en slierten onrechtstreekse verlichting.
De LMC Vivo 580 D is een keurig afgewerkte caravan. Een koppel kan genieten van de ruimte vooral badkamer en keuken scoren hoog. Voor de knap uitziende zitgroep zal de fabrikant uit Sassenberg iets anders moeten vinden voor het vaste tafelblad.
Meer dan 350 CamperClean-stations in 15 Europese landen 18 servicemedewerkers, waarvan 5 alleen voor de Duitse markt Uitgebreid netwerk van vertegenwoordigers en distributeurs in heel Europa.
Het nieuwe jaar 2021 begint voor camperplaatsen en campings met de rigide pandemie die we kennen van het voorgaande jaar. Desalniettemin zijn de exploitanten van de campings druk bezig hun plaatsen voor te bereiden en uit te rusten voor een nieuwe herstart. Als het om verwijdering gaat, is het CamperClean-station een van de doorslaggevende innovaties, vooral als het om hygiëne gaat. In heel Europa zijn meer dan 350 CamperClean-stations in gebruik en ook het servicenetwerk groeit gestaag. Naast de 15 vorige servicemonteurs in het buitenland, versterkt de fabrikant zijn serviceteam van 4 naar 5 servicemedewerkers voor Duitsland en Oostenrijk. Naast reparatiewerkzaamheden verzorgen zij periodiek of afhankelijk van de gebruiksfrequentie het onderhoud van de stations, maar ook van de andere apparatuur uit het slagboomsysteem, via de Check-IN / OUT-terminal en het hele netwerk van mogelijke aanvoerpijlers. CamperClean beschikt al drie jaar over deze speciale serviceafdeling om rekening te houden met het constant groeiende aantal kampeer- en camperplaatsuitrusting. Voor een forfaitair bedrag van ongeveer 280 euro zijn reiskosten, werktijden en, indien nodig, verblijfskosten, d.w.z. alle kosten, in heel Duitsland gedekt. Een servicehotline is 365 dagen per jaar bereikbaar op 02853 4538. Telefonisch advies helpt meestal. Anders maakt de servicemonteur op korte termijn een afspraak ter plaatse. CamperClean is nu aanwezig met zijn stations en apparatuur in 15 Europese landen. Deze aanwezigheid gaat hand in hand met de oprichting van een uitgebreid netwerk van distributeurs en vertegenwoordigers. Er zijn nu CamperClean-bases in Denemarken / Zweden / Finland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Kroatië / Slovenië, Nederland / België, Noorwegen, Oostenrijk / Zuid-Tirol, Polen, Zwitserland en Spanje. Daar zorgen de vertegenwoordigers en hun teams ook voor een onberispelijke technische en adviesdienst.
Geïnteresseerde partijen kunnen informatie over het CamperClean-portfolio raadplegen op www.camperclean.com.
Lachgas: een groot probleem voor de gezondheid, maar ook voor de verkeersveiligheid
1 op de 7 jonge bestuurders gebruikt regelmatig lachgas achter het stuur
6% van de Belgische bestuurders rijdt minstens 1x per maand met de wagen nadat ze lachgas gebruiken. Bij jonge bestuurders is het probleem nog groter. 1 op de 7 Belgische bestuurders tussen 18 en 34 jaar en in Brussel zelfs 1 op de 3 jongere mannelijke bestuurders gebruikt dit product maandelijks alvorens de weg op te gaan. Dat blijkt uit een grootschalige enquête van Vias institute. Heel vaak wordt het gebruik van deze drug gecombineerd met alcohol of andere verdovende middelen. Vias institute wil samen met het Antigifcentrum waarschuwen voor de gevolgen op korte én lange termijn van lachgas, zowel op het vlak van verkeersveiligheid als gezondheid.
Rijden onder invloed van alcohol en/of drugs is een groot probleem op onze wegen. Sinds een paar jaar is ook het gebruik van lachgas opgedoken, maar de jongste tijd zit het in de lift. Lachgas is niet detecteerbaar door een test, maar kan wel een grote impact hebben op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid. Om meer te weten hoe vaak het voorkomt en wie het vooral gebruikt, deed Vias een enquête bij een representatief staal van 6000 Belgen.
6% rijdt maandelijks na het inhaleren van lachgas
6% van de Belgen geeft aan minstens 1x per maand te rijden na het gebruiken van lachgas. In Vlaanderen en Wallonië gaat het telkens over 5% van de bestuurders, maar het probleem is drie keer zo groot in Brussel (15%).
In het algemeen rijden mannen (8%) dubbel zo vaak rond na het inhaleren van lachgas dan vrouwen (4%).
1/3 van de jonge mannelijke Brusselaars rijdt rond na gebruik
Vooral bij jonge bestuurders is lachgas populair. 14% van de Belgische bestuurders tussen 18 en 34 jaar zegt maandelijks wel eens lachgas te inhaleren en vervolgens nog met de wagen te rijden. Bij de jonge mannelijke bestuurders is het probleem nog sprekender. 1 op de 5 jonge mannelijke bestuurders (21%) in Vlaanderen en maar liefst 1 op de 3 jonge mannelijke bestuurders in Brussel (31%) geeft toe maandelijks te rijden na het gebruik van lachgas.
We zien vergelijkbare trends bij het ‘gewone’ druggebruik achter het stuur. Vooral in stedelijke context wordt er vaker onder invloed van drugs gereden dan in landelijke gebieden.
Lachgas wordt vaak gecombineerd met andere drugs en/of alcohol
Uit de enquête blijkt dat 5% van de respondenten zowel rijdt na het gebruik van drugs als van lachgas. ‘Slechts’ 1% geeft aan dat ze enkel lachgas gebruiken en geen andere drugs.
Prof. dr. Dominique Vandijck, adjunct algemeen directeur van het Antigifcentrum bevestigt de trend en waarschuwt voor de gevolgen van combinatiegebruik: “Ongevallen als gevolg van het gebruik van vluchtige snuifmiddelen, waaronder lachgas, zijn niet zeldzaam en kunnen zelfs fataal uitdraaien. Het combineren met andere verdovende middelen zoals alcohol, slaap- en kalmeringsmiddelen, andere drugs versterkt het effect en maakt gebruik zeer gevaarlijk.”
Wat is lachgas exact?
Lachgas of distikstofmonoxide is een product dat al meer dan 200 jaar gebruikt wordt. Omwille van het verdovende effect werd en wordt het gebruikt bij sommige heelkundige ingrepen. Ook in de voedingsindustrie komt het vaak voor. Zo worden lachgaspatronen gebruikt om bijvoorbeeld slagroomspuiten onder druk te brengen. Daardoor is lachgas gemakkelijk verkrijgbaar.
Hoe wordt het gebruikt?
Sommige gebruikers inhaleren rechtstreeks uit de gaspatronen die bij gebruik ijskoud worden. Dit kan bevriezing geven van de lippen, de mond, de keel en de longen. Daarom worden de gaspatronen meestal leeggelaten in een ballon waaruit de gebruiker kan inademen.
Effecten op korte termijn
Door lachgas te inhaleren ontstaat er meteen een kortstondige euforische roes, die dikwijls gepaard gaat met lach- of giechelbuien. Typisch voor lachgas zijn de kleurrijke hallucinaties die het opwekt. De effecten zijn uiteraard afhankelijk van de dosis. Hoe groter de dosis, hoe krachtiger de effecten, maar ook hoe groter de risico’s.
De roes is vergelijkbaar met die van alcohol. Duizeligheid, misselijkheid, desoriëntatie in tijd en plaats, verminderd reactievermogen en een algemeen dronken gevoel zijn vaak voorkomende symptomen. De roes kan ook overgaan in agressie, alsook verward en roekeloos gedrag. Lachgas is snel uitgewerkt, maar na gebruik kan men zich nog enkele uren versuft voelen. Dat zijn allemaal factoren die kunnen zorgen voor ongelukken en dus niet samengaan met deelname aan het verkeer. Overmatig of verkeerd gebruik van lachgas houdt bovendien nog meer risico’s in. Wanneer de gebruiker teveel lachgas inademt en onvoldoende lucht, ontstaat een zuurstoftekort in de hersenen, met bewustzijnsverlies, coma en mogelijk zelfs de dood als gevolg.
Effecten op lange termijn
Vluchtige snuifmiddelen zijn giftig en niet enkel gevaarlijk op het moment van gebruik. Langdurig en meermaals gebruik kan blijvende schade aanrichten. Verminderde nier- en leverfunctie, bepaalde kankers, bloedarmoede en vitamine B12-tekort met problemen ter hoogte van zenuwstelsel (vermoeidheid, tintelingen en verlammingsverschijnselen, stoornissen van de gemoedstoestand, etc.) zijn enkele voorbeelden van de gevolgen van langdurig gebruik.
Kan het gebruik opgespoord en bestraft worden?
Lachgas kan niet gedetecteerd worden door middel van een test. Het bezit van lachgas op zich is ook niet verboden. Toch kan de politie ingrijpen. Artikel 8.3 van de wegcode stelt namelijk dat je over de nodige vaardigheden moet beschikken om alle nodige rijbewegingen te kunnen uitvoeren en je moet voortdurend je voertuig goed in de hand hebben. Een inbreuk daarop is een overtreding van de 2de graad en kan je een boete van 116 euro opleveren.
Daarnaast kan de politie op basis van een checklist ook vaststellen dat je in ‘staat van dronkenschap verkeert’. De politie kan de staat van dronkenschap of een soortgelijke staat herkennen aan uitwendige tekens zoals een onzekere gang, bloeddoorlopen ogen, dubbelslaande tong en/of een kleverige mond. Deze staat komt niet enkel voor als gevolg van alcoholgebruik, maar ook door gebruik van geneesmiddelen, of drugs. Het kan je een geldboete van 200 euro tot 2 000 euro opleveren en een verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste een maand tot zelfs permanent.
Voor hoeveel ongevallen zorgt lachgas?
Aangezien het voorlopig niet opspoorbaar is, is het moeilijk in te schatten voor hoeveel ongevallen het gebruik van enkel lachgas zorgt. In 2020 zijn er wel verschillende zware ongevallen geweest met jongeren waarbij lachgas in de wagen gevonden werd.
De combinatie met alcohol en/of andere drugs zorgt sowieso voor een verhoging van het ongevalsrisico dat tot 200x hoger kan liggen dan dat voor een nuchtere bestuurder.
Zelfs als een bestuurder geen lachgas gebruikt, maar zijn passagiers wel, kan de lachkick van de passagiers voor een grote mate van afleiding en concentratieverlies zorgen.
Conclusie
Lachgas lijkt voor velen op het eerste gezicht een onschuldig (goedkoop) roesmiddel. Toch kan het grote effecten hebben op de rijvaardigheid én gezondheid van gebruikers. Bijna 1 op de 7 jonge bestuurders in ons land rijdt maandelijks rond na het gebruik van lachgas, vaak in combinatie met nog andere verdovende middelen. Er is meer sensibilisering nodig over de effecten op korte en lange termijn van deze drug.
Dominique Vandijck van het Antigifcentrum roept daarom op: “Aan het gebruik van lachgas zijn ernstige gezondheidsrisico’s verbonden zowel op korte- als langere termijn. Op het moment van gebruik zijn ze zelfs potentieel levensgevaarlijk. Dit gevaar stijgt aanzienlijk in combinatie met andere producten. Gebruik gaat niet samen met het besturen van een voertuig, maar stap ook nooit in wanneer de bestuurder gebruikt heeft of onder invloed is. Heeft een gebruiker problemen, breng hem/haar naar een rustige en goed verluchte plek, en bel het Antigifcentrum voor deskundig advies over wat er best verder gebeurt.”
De Sport & Fun van Knaus heeft al enkele jaren zijn sporen verdient als compacte transportcaravan.
Met zijn witte gladde wanden, donkere opbouwstukken en dakrails komt hij niet ongemerkt voorbij. De grote garagedeuren verbergen een enorme laadruimte. Dat maakt hem interessant voor actieve kampeerders.
Standaard heeft hij een MTM van 1.300 kg, dat kan zelfs tot 1.700 kg worden verhoogd. Weersta echter aan de verleiding om te zware voorwerpen in de garage te bergen. We denken aan een stel elektrische fietsen of een scooter. Die kunnen de kogeldruk te veel beïnvloeden en dat vindt het trekken voertuig niet prettig.
Het licht grijze interieur is modern opgevat en keurig afgewerkt. Op het eerste zicht blijken er weinig bergvakken te zijn. Na het meubilair wat beter bekeken te hebben valt het nog mee, zeker voor een koppel. Vooraan is zoals we al gezien hebben een grote koffer onder het hoogstaand bed. We zijn echter niet zo gelukkig met het bed. Lang genoeg, aan de schouders 1,43 m breed dan versmalt het tot 1,25 m aan de voeten. Zeker geen luxe voor wie aan de buitenkant ligt. Aan de andere zijde ligt de partner wat benepen onder het hellend voorfront. Voor aangename en comfortabele nachten kan beter iemand zijn bedje spreiden in de tot bed omgevormde zitgroep. Daar heeft hij 1.92 x 1,21/0,99 m oppervlakte ter beschikking. Verder vinden we bergvakken onder de keuken en in de kleerkast kan nog meer dan alleen maar kleren. Tussen de natte cel en de keuken is zowaar plaats voor een intrek onmisbare tv. Kastdeuren zijn van degelijke scharnieren en sluitingen voorzien.
Vijf vensters en dakluiken zorgen voor voldoende licht en ventilatie. Uiteraard hebben ze muggen en verduistering rollo’s. De keuken scoort goed voor een paar reizigers. Er is genoeg werkoppervlakte op het aanrecht, drie kookvuren, spoelbak en waterfilter een 140 l koelkast en waterboiler maken de keuken compleet. We zien tevens een verwarming met ringverwarming zodat winterkamperen tot de mogelijkheden behoort. Enkele stopcontacten en een usb stopcontact behoren tot de uitrusting. In de natte cel zijn kasten boven en onder het wastafeltje. Naast de wc zijn open schappen. Een gordijn sluit de douche af. In de zitgroep met zijn L-zitbank is het aangenaam vertoeven, de comfortabele kussens zijn daar niet vreemd aan.
Terug langs de achterdeur naar buiten gestapt zien we dat we de ladder hebben vergeten te vermelden. Hij is er noodzakelijk als men kano’s of ander lang sport materiaal wil meenemen op het daarvoor voorzien dak.
De Knaus Sport&Fun 480 Ql Black Selection is een knappe caravan voor een sportief koppel dat tijdens de vakantie wel eens in aparte bedden wil slapen.
Frankrijk verplicht dodehoeksticker voor zwaardere voertuigen
In Frankrijk moeten voertuigen met een maximaal gewicht van meer dan 3.500 kilogram sinds 1 januari van dit jaar zijn voorzien van stickers die waarschuwen voor de dode hoek. De stickers moeten zowel links als rechts op de cabine en op de zij- en achterkant van de camper zijn geplakt en zo de zones markeren die de chauffeur slecht kan zien. De maatregel is bedoeld om ongelukken met fietsers en voetgangers te voorkomen.
De stickers hebben een afmeting van 25 bij 17 centimeter. Overtreding van de nieuwe regel kan een boete opleveren van 135 euro.
Protest
De plotse invoering van de regel in Frankrijk stuit op verzet van verschillende kanten. Zo heeft de Franse ANWB-zusterorganisatie Fédération des campeurs, caravaniers et camping-caristes (FFCC), met ruim 120 duizend leden, de wetgever benaderd om de campers buiten deze regeling te houden.
Zwakke verkeersdeelnemers
Ook bij de NKC leven twijfels aan het nut van een sticker op grote campers. “Veiligheid heeft voor de NKC een hoge prioriteit, zowel voor de camperaars als voor andere verkeersdeelnemers, zoals in dit geval voetgangers en fietsers”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk. “Maar een dergelijke sticker legt de verantwoordelijkheid hiervoor ten onrechte bij de zwakkere verkeersdeelnemers, die zo de boodschap krijgen dat ze beter moeten opletten. Beter is het als bestuurders van grotere campers zich bewust zijn van het fenomeen van de dode hoek. Niet voor niets is hier veel aandacht voor in de rijvaardigheidstrainingen van de NKC en in bewustwordingscampagnes inzake de dode hoek.”
Homepage met een nieuwe, duidelijke structuur en een aantrekkelijk uiterlijk. Duidelijke structuur met een hoog informatieniveau, speciaal voor nieuwkomers kooptips Gratis, juridisch en verzekeringstechnisch kennismakingsgesprek speciaal voor RU-leden Organisatie, vakartikelen en sponsorleden met interessante bonusacties.
Frankfurt / Main in januari 2021
Als onderdeel van een eerder aangekondigd media-offensief ging begin 2021 de nieuwe website van Reisemobil Union online. Het is technisch zo geüpgraded dat het op alle beschikbare ontvangende apparaten vanaf de pc, via tablet, iPad en smartphone op maat op het scherm verschijnt. Ook de inhoud is herzien. Op de homepage wordt de bezoeker welkom geheten met een toelichtende tekst van de vereniging. Tegelijkertijd verschijnt daar het laatste nieuws uit de caravanwereld en belangrijke informatie in verband met de RU en andere belangrijke instellingen van de camperbranche. Daarnaast leidt een speciale knop, startpagina hieronder, naar de laatste coronaregels in de verschillende deelstaten. In het hoofdstuk "De RU" wordt de bezoeker met foto's en contactgegevens vertrouwd gemaakt met de organisatie en alle verantwoordelijke personen. Daarnaast bevat dit hoofdstuk de statuten van de RU, het downloaden van een lidmaatschapsaanvraag en meer informatie over de RU en haar activiteiten. In het hoofdstuk “Technische artikelen” ontvangen geïnteresseerden gratis (!) Belangrijke informatie die vooral relevant is voor nieuwkomers bij het kopen of “betreden” van de caravanwereld. Ook nieuwkomers en gevestigde camperliefhebbers vinden bij onze advocaat (en RU-adviseur) Ulrich Dähn gratis (!) Interessante tips en informatie over algemene juridische kwesties. Bovendien krijgen alleen RU-leden gratis een eerste juridisch advies over individuele kwesties. Dit geldt ook voor experts uit de verzekeringsbranche en ondersteuning vanuit andere vakgebieden. Het RU-lidmaatschap loont. Reisverslagen en verslagen van RU-ledenbijeenkomsten ronden dit hoofdstuk af. In het hoofdstuk “Leden sponsoren” worden industriële bedrijven, experts, beurzen, kampeer- en parkeerterreinen en andere instellingen beschreven die de RU sponsoren en actief en passief de activiteiten van de vereniging ondersteunen. Veel van deze sponsorende leden verlenen RU-leden op vertoon van hun RU-ID-kaart aantrekkelijke voordelen en in sommige gevallen kortingen, waarmee het lage jaarlijkse lidmaatschap van slechts 36 euro al snel wordt terugverdiend en in de loop van het jaar zelfs tot een aantrekkelijk pakket van voordelen wordt. Voor de jaarlijkse bijdrage van slechts 36 euro ontvangt het RU-lid ook ... Maandelijks verschijnt er een elektronische nieuwsbrief, die afhankelijk van de actualiteit ook op korte termijn kan worden ondersteund door een speciale nieuwsbrief. Ieder kwartaal verschijnt er een elektronisch (bladercatalogus) verenigingsblad, dat iedereen desgewenst in print kan downloaden. Er wordt een nieuwe RU APP ontwikkeld die leden helpt met diverse handige aanbiedingen en vooral nieuwe leden voor de RU moet inspireren. Facebook en Instagram worden intensiever gebruikt door de Reisemobil-Unie. Met name nieuwe leden worden daar aangesproken met regelmatig nieuwe en informatieve artikelen. Beide platforms kunnen en moeten door alle leden worden gebruikt om informatie uit te wisselen. De RU zal een beurskrant als printmedium maken, die twee keer per jaar aan het begin van het jaar in januari en aan het einde van het jaar in september verschijnt. Hierdoor heeft RU nog een printmedium dat vooral op beurzen zal worden gebruikt. Gedetailleerde informatie over de Reisemobil Union en haar activiteiten vindt u op www.reisemobil-union.de, vooral in het hoofdstuk "RU" onder "Statuten". Contact Reisemobil Union e.V. Rossdorfer Str.24 HH 60385 Frankfurt am Main Tel.: +49 (0) 69-49 600 12 Fax.: +49 (0) 69-40325825 info@reisemobil-union.de
2 op de 3 Belgen voorstander van meer ruimte voor fietsers en voetgangers De Vlamingen beschouwen minder files als grootste voordeel op mobiliteitsvlak van deze crisis
2 op de 3 Belgen staan positief ten opzichte van de infrastructurele maatregelen die meer ruimte geven aan de kwetsbare weggebruikers. Meer dan de helft van de Vlamingen wil zelfs dat die aanpassingen permanent worden. Een belangrijk deel van de bestuurders ervaart ook meer agressie in het verkeer. Zo blijkt uit een enquête die Vias institute afgelopen december heeft afgenomen om te weten hoe de Belgen sinds de start van de Covid19- crisis het verkeer ervaren.
Vias institute heeft een bevraging gedaan bij een representatief staal van de Belgische bevolking van 1000 personen om na te gaan hoe de weggebruikers het verkeer ervaren tijdens deze pandemie. Bijna 4 op de 10 Vlamingen vinden dat de agressie is toegenomen 36% van de Vlamingen vindt dat de andere weggebruikers agressiever geworden zijn sinds de start van coronacrisis in maart. In Brussel gaat het over 35% van de respondenten en in Wallonië over 42%. Dit kan voor het grootste deel verklaard worden door het feit dat sommige bestuurders (veel) sneller rijden wanneer er minder verkeer is. Dat is duidelijk het geval geweest tijdens deze crisis. Eerder bleek al dat de ernst van de ongevallen in de eerste 6 maanden van vorig jaar sinds 2013 niet meer zo hoog was geweest, wat ook door overdreven snelheid kan verklaard worden. Dit fenomeen van te hard rijden hebben we niet alleen in ons land vastgesteld. In Frankrijk hebben de overheden een stijging vastgesteld met 50% van het aantal grote snelheidsovertredingen (meer dan 50 km/u boven de limiet) in de maand november, hoewel het verkeer er toch drukker was dan tijdens de eerste lockdown. Volgens de Franse overheden kan dit verklaard worden omdat ‘sommige bestuurders die zich door de gezondheidsmaatregelen beperkt voelen, graag op andere domeinen de beperkingen willen doorbreken.’ Meer ruimte voor fietsers en voetgangers? 2 op de 3 Belgen is voorstander! Tijdens de eerste lockdown zijn we massaal gaan wandelen en fietsen. Gezien het enthousiasme voor deze actieve vervoersmodi hebben verschillende steden en gemeenten al dan niet tijdelijke maatregelen genomen om hen beter te beschermen: nieuwe fietspaden, inrichting van zone 30, meer woonerven, etc. De nodige ruimte voor deze aanpassingen ging op sommige plaatsen ten nadele van de ruimte voor de wagen. Deze aanpassingen hebben de bevolking overtuigd want 2/3 van de bevraagde personen (65%) staat hier positief tegenover. Dat is bijna 4 keer meer dan de personen die tegen zijn (17%). De weggebruikers jonger dan 34 jaar zijn het meest enthousiast: 72% is voorstander. In Vlaanderen wil meer dan de helft van alle bevraagden (52%) dat deze aanpassingen trouwens na deze gezondheidscrisis permanent worden. Minder files, het voordeel van de coronacrisis De vermindering van de files (62%) en het feit dat je je minder moest verplaatsen (56%) zijn volgens de Belgen de twee grootste voordelen op het vlak van mobiliteit aan deze crisis. Een ander positief punt: 12% van de bevraagde personen heeft de fiets (her)ontdekt als alternatief voor de wagen.
Wat zijn volgens u de grootste voordelen van deze gezondheidscrisis op het vlak van mobiliteit?
Wallonië
Brussel
Vlaanderen
1) Er zijn minder files
61%
1) Ik heb me minder verplaatst.
55%
1) Er zijn minder files
65%
2) Ik heb me minder verplaatst.
56%
2) Er zijn minder files
42%
2) Ik heb me minder verplaatst.
55%
3) Ik heb meer plaats op het openbaar vervoer.
11%
3) Ik heb meer plaats op het openbaar vervoer.
22%
3) Ik heb de fiets of een ander alternatief vervoersmiddel voor de wagen (her)ontdekt.
15%
Schrik voor besmetting op het openbaar vervoer is grootste nadeel. De schrik om het openbaar vervoer te nemen is met voorsprong het grootste nadeel op het vlak van mobiliteit van deze crisis. Eén derde van de Belgen (31%) en bijna de helft van de Brusselaars (47%) ervaart dit zo. De drukte op de voet- en fietspaden (nationaal 22%, maar in Vlaanderen 28%) en de agressie van andere weggebruikers zijn andere belangrijke nadelen die de Belg ervaart.
Wat zijn volgens u de grootste nadelen van deze gezondheidscrisis op het vlak van mobiliteit?
Wallonië
Brussel
Vlaanderen
1) Ik heb minder het openbaar vervoer durven gebruiken.
28%
1) Ik heb minder het openbaar vervoer durven gebruiken.
47%
1) Ik heb minder het openbaar vervoer durven gebruiken.
30%
2) De andere weggebruikers zijn te agressief.
27%
2) Het is te druk op de voet- en fietspaden.
20%
2) Het is te druk op de voet- en fietspaden.
28%
3) De andere bestuurders rijden te snel.
17%
3) De andere weggebruikers zijn te agressief.
19%
3) De andere weggebruikers zijn te agressief.
18%
Na de crisis, terug naar de situatie zoals ze was? Als deze crisis achter de rug is, zal volgens een kleine meerderheid (52%) de drukte op de wegen terug zijn zoals voorheen. 29% van de weggebruikers (maar 40% in Brussel) is eerder pessimistisch en schat dat het verkeer nog drukker zal worden. Slechts 11% schat in dat de situatie zal verbeteren. Conclusie Een meerderheid van de Belgen is voorstander om infrastructureel ruimte vrij te maken voor de fiets en de voetgangers, zelfs als er hierdoor minder ruimte is voor de wagen. Deze infrastructurele ingrepen zijn zeker in een versnelling gekomen door de coronacrisis. De vermindering van de files en het feit dat we ons minder moesten verplaatsen, worden door de ondervraagde Belgen als andere grote voordelen op het vlak van mobiliteit beschouwd. Er zijn uiteraard ook minpunten aan deze crisis. Zo is er een groot deel van de bestuurders die meer agressiviteit ervaart van andere weggebruikers. Veel mensen hebben ook nog altijd schrik om het openbaar vervoer te gebruiken, uit schrik voor een besmetting. Het zal wellicht nog enige tijd duren vooraleer het gebruik van het openbaar vervoer terug op een normaal niveau ligt. Georges Gilkinet, Federaal minister van Mobiliteit:’Steeds meer landgenoten kiezen ervoor om zich te verplaatsen met de fiets, de elektrische fiets, de step of ze gaan te voet. Net zoals mensen met een beperkte mobiliteit, hebben ze behoefte aan een specifieke en aangepaste infrastructuur om zich veilig te kunnen verplaatsen. Ik ben verheugd dat de meerderheid van de Belgen deze positieve tendens steunt. Ik hoop dat het de zin aanwakkert om zich op een andere, meer actievere en milieuvriendelijkere manier te verplaatsen.
In normalen omstandigheden is winterkamperen in. De pionierstijd is voorbij en een wintervakantie is net zo comfortabel als een verblijf op een camping tijdens de zomer.
Een wintervoortent vraagt wel iets meer aandacht.
Met vooruit zichten op veel sneeuw zijn ze steviger gebouwd. Zowel het tentdoek als het frame moeten gemaakt zijn om een pak sneeuw te kunnen dragen. Ze zijn meestal kleiner dan de lengte van de caravan of zwerfauto, wat zich vertaalt in minder sneeuw op het dak. Sterk aflopende daken hebben het voordeel dat overtollige sneeuw er gemakkelijk afschuift zonder aan het dak te raken. Doorsnee tenten hebben rechte drukstokken met schuimkussens tegen de wand van de caravan. Duurdere wintertenten hebben licht gebogen tentpalen en speciaal gevormde schuimkussens die perfect aan de wand passen. Ritssluitingen moeten afgedicht zijn om dichtvriezen te voorkomen na een dooiperiode. Goede wintervoortenten hebben een hogere slijklap, die men gemakkelijk kan onderhouden. Het is niet altijd een wintervakantie met veel sneeuw! Het kan soms modderig zijn, de hoge slijklap beschermt dan beter het tentdoek onderaan. Een klein luifeltje aan de onderkant van het dak heeft het voordeel dan het dooiwater niet op het tentzeil van de wand druppelt. Een wintervoortent met 2 deuren heeft voordelen. Naar gelang van waar de wind of de sneeuw komt kan men aan de andere kant van de tent de deur gebruiken. Voor het frame worden doorgaans metalen tentpalen met een doormeter van 25 of 28 mm gebruikt. Wordt de caravan voor een langere tijd achter gelaten kan men best een paar extra tentstokken ongeveer in de midden van de tent als extra steun zetten. Stormriemen over de tent is zeker geen overdreven veiligheid. Om het wat droog te houden in de tent bestaan er vloertegels die men aan elkaar klikt en blijft rondplonsen in het slijk beperkt. Er bestaan ook binnenbekledingen die het condenswater van het plafond afdruipt opvangen.
Goed om weten.
Wintertenten zijn in verschillende maten te verkrijgen. Hou er rekening mee dat een kampeerauto hoger is dan een caravan.
Let goed op dat de caravandeur niet pal tegen de zijwand van de tent staat. Hou rekening met kofferdeksels en ramen. Het wintertentzeil is meestal langs beide zijden gecoat stof of PVC. Deze materialen kunnen niet ademen en veroorzaken veel condenswater. Goed verluchten helpt een beetje.
Tentharingen moeten soms door een steenharde bevroren grond kunnen. Ik neem een boormachine plus een grote steenboor mee om indien nodig eerst een gat in de grond te boren. Tentharingen laten zich gemakkelijker in de grond slaan. Zijn de tentharingen in de grondvast gevroren, geef eerst een stevige tik op hun kop ze komen dan los in de grond te staan. Daarom mag je in de winter de tentharingen nooit helemaal in de grond slaan. Probeer de slijklap altijd sneeuwvrij te houden. Bijzonder tijdens een dooiperiode. Als het de volgende uren terug begint te vriezen is de kans groot dat je zonder slijklap naar huis moet.
Voor een korte vakantie zijn er opblaasbare tenten. Bij te veel sneeuw zakken ze in elkaar. Verwijder de sneeuw, ze richten zich terug op en meestal zonder schade.
Als laatste puntje koop een wintervoortent met voldoende ventilatie openingen aan de bovenkant van de zijwanden.
Voor een wintervakantie neem ik altijd een goede haardroger mee. Handig als er hier en daar iets vastgevroren of dichtgevroren is. Neem een grote waterdichte plastiek zak mee. Meestal hangt er nog wat ijs, water of sneeuw tussen de plooien van de tent. Steek ze in de zak want tijdens de huisrit zakt het water naar onder in de waterdichte zak en blijft daar tot thuis. Anders loopt waar men het niet graag heeft.