In normalen omstandigheden is winterkamperen in. De pionierstijd is voorbij en een wintervakantie is net zo comfortabel als een verblijf op een camping tijdens de zomer.
Een wintervoortent vraagt wel iets meer aandacht.
Met vooruit zichten op veel sneeuw zijn ze steviger gebouwd. Zowel het tentdoek als het frame moeten gemaakt zijn om een pak sneeuw te kunnen dragen. Ze zijn meestal kleiner dan de lengte van de caravan of zwerfauto, wat zich vertaalt in minder sneeuw op het dak. Sterk aflopende daken hebben het voordeel dat overtollige sneeuw er gemakkelijk afschuift zonder aan het dak te raken. Doorsnee tenten hebben rechte drukstokken met schuimkussens tegen de wand van de caravan. Duurdere wintertenten hebben licht gebogen tentpalen en speciaal gevormde schuimkussens die perfect aan de wand passen. Ritssluitingen moeten afgedicht zijn om dichtvriezen te voorkomen na een dooiperiode. Goede wintervoortenten hebben een hogere slijklap, die men gemakkelijk kan onderhouden. Het is niet altijd een wintervakantie met veel sneeuw! Het kan soms modderig zijn, de hoge slijklap beschermt dan beter het tentdoek onderaan. Een klein luifeltje aan de onderkant van het dak heeft het voordeel dan het dooiwater niet op het tentzeil van de wand druppelt. Een wintervoortent met 2 deuren heeft voordelen. Naar gelang van waar de wind of de sneeuw komt kan men aan de andere kant van de tent de deur gebruiken. Voor het frame worden doorgaans metalen tentpalen met een doormeter van 25 of 28 mm gebruikt. Wordt de caravan voor een langere tijd achter gelaten kan men best een paar extra tentstokken ongeveer in de midden van de tent als extra steun zetten. Stormriemen over de tent is zeker geen overdreven veiligheid. Om het wat droog te houden in de tent bestaan er vloertegels die men aan elkaar klikt en blijft rondplonsen in het slijk beperkt. Er bestaan ook binnenbekledingen die het condenswater van het plafond afdruipt opvangen.
Goed om weten.
Wintertenten zijn in verschillende maten te verkrijgen. Hou er rekening mee dat een kampeerauto hoger is dan een caravan.
Let goed op dat de caravandeur niet pal tegen de zijwand van de tent staat. Hou rekening met kofferdeksels en ramen. Het wintertentzeil is meestal langs beide zijden gecoat stof of PVC. Deze materialen kunnen niet ademen en veroorzaken veel condenswater. Goed verluchten helpt een beetje.
Tentharingen moeten soms door een steenharde bevroren grond kunnen. Ik neem een boormachine plus een grote steenboor mee om indien nodig eerst een gat in de grond te boren. Tentharingen laten zich gemakkelijker in de grond slaan. Zijn de tentharingen in de grondvast gevroren, geef eerst een stevige tik op hun kop ze komen dan los in de grond te staan. Daarom mag je in de winter de tentharingen nooit helemaal in de grond slaan. Probeer de slijklap altijd sneeuwvrij te houden. Bijzonder tijdens een dooiperiode. Als het de volgende uren terug begint te vriezen is de kans groot dat je zonder slijklap naar huis moet.
Voor een korte vakantie zijn er opblaasbare tenten. Bij te veel sneeuw zakken ze in elkaar. Verwijder de sneeuw, ze richten zich terug op en meestal zonder schade.
Als laatste puntje koop een wintervoortent met voldoende ventilatie openingen aan de bovenkant van de zijwanden.
Voor een wintervakantie neem ik altijd een goede haardroger mee. Handig als er hier en daar iets vastgevroren of dichtgevroren is. Neem een grote waterdichte plastiek zak mee. Meestal hangt er nog wat ijs, water of sneeuw tussen de plooien van de tent. Steek ze in de zak want tijdens de huisrit zakt het water naar onder in de waterdichte zak en blijft daar tot thuis. Anders loopt waar men het niet graag heeft.
Corona heeft de inschrijvingen van niet alleen nieuwe maar ook van tweedehandse voertuigen rood gekleurd. Wanneer we het hele jaar bekijken, dan merken we bij de nieuwe voertuigen dat enkel de motorfietsen een lichte winst (+1,5 %) boeken en bij de tweedehandse voertuigen dat lichte bestelwagens licht +0,9 % stijgen evenals vrachtwagens van meer dan 12 ton (+5,1%) en motorfietsen (+8,1%). Niet toevallig scoren de beste categorieën van het jaar ook goed in december, met de motorfietsen als speerpunt : +89,5 % voor de nieuwe en +32,9% voor tweedehands motoren.
Annulering autosalon: 17 % impact op aankoopintentie (TRAXIO-marktonderzoek)
Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog zal er in januari geen Autosalon zijn.
TRAXIO organiseerde daarom eind november 2020 een marktonderzoek bij consumenten om de impact op de autoverkoop in januari te voorspellen. Uit het TRAXIO-onderzoek blijkt dat heel wat mensen januari blijven beschouwen als ‘autosalonperiode’. Dat leeft niet alleen bij de autoliefhebbers maar ook bij opvallend veel jongeren. De afgelasting van het Autosalon heeft bij 75 % van de ondervraagden geen impact op de aankoopintentie en 17% wel, met daarbij een opvallend groot verschil tussen jongeren (25 %) en ouderen (5 %). Laten we tot slot ook de impact van Corona op de aankoopintentie (24 %) niet uit het oog verliezen.
Hoewel er schijnbaar wat stilte heerst in de kampeerwereld, wordt achter de schermen veel nagedacht en besproken om de kampeervoertuigen nog beter, lichter en met veel aandacht voor de interieurs beter te maken.
De LMC Style reeks richt zich voornamelijk op jongere gezinnen en met 6 verschillende indelingen biedt deze reeks voor iedereen een ideale manier om te kamperen. Naast de Style heeft LMC met de start van het afgelopen modeljaar de reeks uitgebreid met de Style Lift; 2 indelingen op compacte wijze gebouwd en standaard voorzien van een riant hefbed.
Momenteel onderzoekt de fabrikant naar extra mogelijkheden om het kampeerleven in een caravan nog aangenamer te maken. De innovatie van het panorama dakraam in het prototype de Style 450 D is hiermee absoluut vooruitstrevend.
In de aanloop naar het nieuwe modeljaar brengt LMC in het voorjaar van 2021 de Style 400 F; een compacte caravan voorzien van een extra portie ergonomie en met vernieuwd design. Deze meest compacte indeling uit de Style familie is vanaf april te zien bij de LMC dealer.
Een unieke noviteit voor volgend jaar: de nieuwe LMCSTYLE 400F
Bij de start van het nieuwe kalenderjaar breidt LMC de Style-reeks uit met een momenteel unieke innovatie in het caravansegment: de nieuwe Style 400F met opklapbed.
De LMC Style-caravan reeks is momenteel specifiek gericht op jonge gezinnen. Zes verschillende indelingen met maximaal zes mogelijke bedden maken hem tot een flexibele allrounder voor het hele gezin. Naast de basis reeks heeft de Style Lift-reeks het afgelopen modeljaar al voet aan de grond gekregen. Standaard uitgerust met een hefbed en een aanzienlijke stahoogte van 2,08 m in de woonkamer, creëren de twee indelingen van de Style Lift een royaal gevoel van ruimte met zes of optioneel zeven bedden. Om het gemakelijker te maken, zal LMC vanaf maart de Style 400F aanbieden met een compacte lay-out. De caravan met een totale lengte van 5,83 en een breedte van 2,33 is de kortste en meest compacte in de Style-familie. Met de stahoogte binnenin van 1,98 en het opklapbed neemt LMC het karakteristieke ruimtegevoel van de grote Style-modellen in een compactere ruimte over. LMC vertrouwt consequent op de typische eigenschappen van het merk: korte, compacte lichtgewicht constructie van de caravan. Het opklapbed is ruimte besparend in de caravan ingebouwd, voor meer ruimte overdag en voldoende ruimte voor twee personen 's nachts. Het biedt een comfortabele breedte van 1,50 m en voldoende lengte van 1,90 m. Het vouwmechanisme doet denken aan de opklapbedden uit de jaren 60, die momenteel een opleving doormaken op de meubelmarkt. De nieuwe indeling Style400F zal naar verwachting vanaf april bij de verdelers staan.
Vouwdakstudie Style 450D
Het prototype Style 450 met hefdak wordt nu op de proef gesteld in Sassenberg,
LMC Caravan speelt een digitale beursstand op de eigen website als alternatief voor de grote caravanbeurzen. De vouwdakstudie Style 450D werd de afgelopen maanden al gepresenteerd, nu maakt het prototype zich klaar voor de stresstest. Het doel van de test is om de lekdichtheid van het vouwdak ook bij hevige regen te controleren en de positie tijdens het rijden te behouden. Om trouw te blijven aan de merkessentie en om ook voor de Style 450 D de 12 jaar dichtheid van de constructie te kunnen garanderen, wordt het dak in de test aan extreme belastingen onderworpen. Net als bij een cabriolet moet ook worden getest of zowel de verlijming van het klemframe als het vouwdak zich bij hogere snelheden houden. De functionaliteit van de elektromotor voor openen en sluiten wordt vervolgens getest op constante kwaliteit voordat deze markt rijp is. De LMC Style caravan reeks is momenteel expliciet gericht op jonge gezinnen. Zes verschillende indelingen met maximaal zes mogelijke slaapplaatsen maken hem tot een flexibele alleskunner voor een hele familie. Naast de basis reeks kreeg de Style Lift-reeks in het afgelopen modeljaar voet aan de grond. Standaard uitgerust met een hefbed en een flinke stahoogte van 2,08 m in de woonkamer, creëren de twee indelingen van de Style Lift een royaal gevoel van ruimte met zes of optioneel zeven bedden. De nieuwe Style 450D maakt nu ook indruk met een compressorkoelkast, die met zijn compacte afmetingen het gevoel van ruimte nog eens versterkt.
Hou het veilig! Ondanks Covid-19 start vandaag een nieuwe BOB-campagne Ondanks COVID-19 start vandaag de nieuwe BOB-campagne. De campagne vraagt aan bestuurders om het veilig te houden en knipoogt met het beeld van een mondmasker naar de geldende gezondheidsvoorschriften. Tegelijk herinnert het de weggebruikers aan het probleem van alcohol in het verkeer. Alcohol achter het stuur is en blijft levensgevaarlijk. Vorig jaar was bij 1 op de 9 letselongevallen een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken. In totaal ging het over meer dan 4100 ongevallen met doden of gewonden. Met BOB blijven we iedereen duidelijk maken dat het drinken van alcohol en rijden niet samengaan.
Alcohol achter het stuur: lichte verbetering, maar BOB blijft onmisbaar 5,5 keer meer controles, 3,5 keer minder positieve bestuurders dan 25 jaar geleden Tijdens de eerste BOB-campagne, in december 1995, controleerde de politie 100.000 bestuurders. Maar liefst 6,4% van hen testte positief. Vorig jaar legden meer dan 550.000 bestuurders een blaastest af. Slechts 1,8% was positief. Nooit eerder controleerde de politie meer bestuurders en nooit eerder waren er zo weinig bestuurders positief. De jarenlange inzet van sensibilisering en handhaving heeft duidelijk effect. Uit officiële cijfers blijkt dat het aantal letselongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol de voorbije 10 jaar met 20% gedaald is. Toch gebeurden er in 2019 nog meer dan 4100 ongevallen, met 5400 slachtoffers, waarbij alcohol een rol speelde. Dat is ongeveer 1 ongeval elke twee uur in ons land. Niet enkel ‘s nachts een probleem De laatste nationale gedragsmeting alcohol van Vias toont aan dat het percentage positieve bestuurders ‘s nachts (10,7% tijdens de week, 12,6% tijdens weekendnachten) hoger ligt dan tijdens de dag (0,4% op weekdagen, 1,2% tijdens weekenddagen). Omdat het aantal bestuurders overdag natuurlijk veel hoger ligt dan ‘s nachts, is het risico om een bestuurder onder invloed tegen te komen zeker aanwezig. Het dus noodzakelijk om ook overdag alcoholcontroles uit te voeren. Ongevallen: gemiddeld promillage van de betrokken bestuurders is 1,7‰ Wanneer bestuurders onder invloed rijden, hebben ze meestal veel te veel gedronken. Dat heeft uiteraard gevolgen voor de verkeersveiligheid. Zo is het gemiddelde alcoholgehalte van bestuurders die betrokken zijn in een letselongeval 1,7 ‰. Bestuurders met zo’n hoog alcoholgehalte hebben tot 200 keer meer kans om te sterven of zelf iemand te doden dan nuchtere bestuurders. Dat heeft niet alleen te maken met de verhoging van hun ongevalsrisico, maar ook met de ernst van de verwondingen. Autobestuurders onder invloed van alcohol begaan meer snelheidsovertredingen en dragen bijvoorbeeld minder vaak hun gordel. Nieuwe campagne: ‘Hou het veilig’ Deze maand zullen er geen grote feesten zijn. En ook de cafés en restaurants zijn gesloten. We vieren in kleine huiselijke kring. Toch vinden de Belgische Brouwers, Assuralia, Vias institute, Brussel Mobiliteit, de Vlaamse overheid, AWSR en de lokale en federale politie het belangrijk om een BOB-campagne te organiseren. Het is niet omdat we onze verplaatsingen beperken, dat het probleem van alcohol achter het stuur verdwijnt. We hebben daarbij ook aandacht voor de huidige situatie en vragen aan elke Belg om het veilig te houden. Dit door zowel de huidige gezondheidsvoorschriften te volgen, de avondklok te respecteren als niet te rijden onder invloed van alcohol. Zo zorgen we met z’n allen in de meest ruime zin voor onszelf en voor elkaar.
Mediaplan van de campagne Zoals elk jaar plaatsen we affiches langs de wegen. Aan het BOB-logo voegden we dit jaar een mondmasker toe.
BOB zal ook aanwezig zijn op Instagram, YouTube en Facebook met sensibiliseringsboodschappen en animatiefilmpjes. Van 14 december tot 4 januari sporen we via de winkelkarren van de hypermarkten van Carrefour de klanten aan om aan BOB te denken en alcoholvrije dranken te voorzien. Via een QR-code op deze karren kunnen klanten via een wedstrijd een assortiment van alcoholvrije biertjes winnen.
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet:”Verantwoordelijk en solidair zijn, zorgen voor elkaar: dat is belangrijker dan ooit. Niet alleen in deze coronacrisis, maar ook achter het stuur. Om levens te redden, wil ik de BOB-eindejaarscampagne die vandaag start, graag ondersteunen. Zorgen voor jezelf en voor elkaar betekent ook dat je niet rijdt onder invloed van alcohol. Net als overdreven snelheid of drugs, is alcohol in België elk jaar een belangrijke oorzaak van honderden doden en gewonden. Laten we onze verantwoordelijkheid nemen: samen zijn we BOB en zorgen we ervoor dat mensen die we graag zien, veilig terug thuiskomen.” Vorig jaar waren er meer dan 4000 ongevallen met doden en gewonden die veroorzaakt werden door een automobilist die te veel gedronken had. Het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers is een van mijn prioriteiten,” zegt minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden. “We streven ernaar om jaarlijks 1 op de 3 bestuurders te controleren op verkeersinbreuken die leiden tot ongevallen met slachtoffers.” Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters:”In Vlaanderen kost drinken en rijden jaarlijks meer dan 70 mensen het leven. Een veelvoud raakt zwaargewond, soms met levenslange gevolgen. En ook al zullen de eindejaarsdagen dit jaar wat anders verlopen dan we gewend zijn, toch blijven de risico’s van alcoholgebruik in het verkeer bestaan. Daarom is het van groot belang om ook nu te blijven benadrukken dat alcohol en rijden nooit samengaan. Hou het veilig, in alle opzichten!” Brussels Minister voor Mobiliteit en Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt:” In Brussel gaan we voor vision zero, dat wil zeggen nul doden en nul zwaargewonden in het verkeer. Dat geldt ook voor de eindejaarsperiode. Daarom roep ik iedereen op om niet onder invloed achter het stuur te kruipen, en ook je naasten aan te spreken als ze dat wel doen. Je redt er levens mee. Als we samen onze verantwoordelijkheid nemen, komen we samen ook veilig thuis.” Koen Ricour, directeur Federale Wegpolitie:”25 jaar is de Federale Wegpolitie een van de partners van BOB en daar zijn we fier op. Die samenwerking blijft duren zolang er bestuurders rondrijden die niet begrijpen dat alcohol drinken en rijden twee onverenigbare handelingen zijn.’”
Impact sluiting showrooms november: ook tweedehandswagens krijgen klappen De sluiting van de showrooms voor het publiek in de maand november heeft de inschrijvingen van nieuwe personen-, bestelwagens en zware trekkers geen goed gedaan. Ook de verkoop van tweedehandse personenwagens gaat achteruit en dat is al lang geleden. Anderzijds doen vrachtwagens vanaf 3,5 T het wel beter net als alle andere tweedehandsinschrijvingen. Absolute topper zijn de tweedehandse motorfietsen (+37,0 %). Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “De sluiting van de showrooms heeft zijn effect niet gemist : de inschrijvingen van nieuwe wagens kelderen in november met -15,4 % (jaartotaal: -22,3 %) en zelfs de tweedehandswagens dalen met -5,9 % na 5 goede maanden (jaartotaal: -6,4 %). De nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen gaan verder achteruit met -7,8 % (jaartotaal: -13%) maar de tweedehandse LCVs stijgen met +11,3 % in november (Ytd: +0,2 %). Bij de vrachtwagens zien we overal stijgingen ten opzichte van november 2019, behalve voor de nieuwe zware trekkers (-30,9 %), die het bijzonder slecht blijven doen terwijl de tweedehandse zware trekkers het wel prima deden in november (+12,3 %). Het meest opvallende cijfer komt van de tweedehandse motorfietsen: die gaan er maar liefst +37,0% op vooruit!” Meer info TRAXIO
5,1 % minder speed pedelecs ingeschreven in november “Net zoals in september en oktober werden er ook in november minder speed pedelecs ingeschreven dan vorig jaar. Afgelopen maand november werden er -5,1 % minder exemplaren ingeschreven waardoor de daling voor de volledige periode januari-november nu -6,7 % bedraagt t.o.v. dezelfde periode vorig jaar,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “De speed pedelec blijft het populairst in Vlaanderen, vooral in de driehoek Antwerpen-Gent-Brussel. Tegelijk merken we dat de daling van het aantal inschrijvingen zich voordoet in regio’s waar het aantal inschrijvingen hoog is: Antwerpen, Vlaams Brabant en Brussel. Oost-Vlaanderen, de tweede belangrijkste provincie qua inschrijvingen, blijft op het niveau van 2019 en in de rest van België stijgt het aantal inschrijvingen. West-Vlaanderen en Limburg stijgen met respectievelijk 12 % en 10 % op jaarbasis. Overigens is het enorme verschil in aantallen tussen Vlaanderen (11.237), Brussel (245) en Wallonië (263).” Vooral minder leasing in 2020 De particuliere inschrijvingen, die goed zijn voor iets meer dan de helft van de verkoop, blijven voor het volledige jaar ongeveer op niveau (-1,4 %) en het aantal door bedrijven ingeschreven speed pedelecs stijgt met +5,7 %. De klappen blijven vallen in de sector van de leasing speed pedelecs die met maar liefst -19,2 % is teruggevallen ten opzichte van vorig jaar. De daling van het woon-werkverkeer en van de files tijdens de Covid-19 pandemie is een doorslaggevende factor bij de verminderde verkoop op de as Antwerpen-Brussel-Gent. De semi-lockdown van de afgelopen periode heeft de verkoop al evenmin gestimuleerd.
Malibu een broeder van Carthago wordt aan gunstige prijzen aangeboden, doch niet als goedkoop.
De fabrikant uit Aulendorf heeft naam gemaakt als bouwer van hoogwaardige kampeerauto’s, met prijzen in verhouding. Om een minder kapitaalkrachtig publiek te bereiken werd de Malibu ontwikkeld en in het Sloweense dorp Odranci gemaakt.
Net zoals hun duurdere broeders hebben ze een dubbele bodem, zowel bereikbaar langs binnen als langs buiten. Wanden lopen in ronde vorm over naar het dak wat een modern uitzicht geeft.
De nieuwe halfintegrale Malibu T 430 LE is 6.90 m lang, gebouwd op een Fiat Ducato 2,3 l Multijet met verlaagd chassis en mag 3.500 kg torsen. Als optie kan men een 140 pk motor bekomen wat het rijplezier verhoogd. Met 2 enkele bedden achterin is hij ontworpen voor 2 zwerver, die graag wat ruimte en wooncomfort hebben. Ook de zitgroep vooraan is bedoeld voor twee, met een beetje goede wil kunnen er nog een paar bij om een praatje te doen, te genieten van een drankje en een snoepje.
De onderste bodemplaat is 33 mm dik, langs beide kanten beschermt met polyester beplating. Voor de binnenvloer van de 48 cm hoge koffer heeft men multiplex gebruikt. Het is wel oppassen voor de warme lucht slangen die hier daar onbeschermd in de koffer liggen. De zijwanden eveneens 33 mm dik hebben aluminium buiten beplating en triplex langs binnen. Voor het dak heeft dezelfde sandwichpanelen gebruikt maar met hagelbestendig polyester langs de boven. Het mooie neusje boven de stuurcabine is uit polyester, voor de ramen heeft Malibu S4 vensters van Seitz en de buitendeur met venster komt van Hartal. Links en rechts geven brede deur toegang tot de garage.
Voor het interieur hebben de ontwerpers voor een licht houtdecor gekozen. De bovenkasten zijn wit en vlak uitgevoerd met een streep houtdecor waarin de brede handgrepen keurig passen. Een redelijk groot stuk van de matrasseneinden kan men indien nodig weg nemen. Al zijn de kasten er onder met brede kwartronde deuren goed bereikbaar, kan het dak van de kasten nog open. Met 2 treden van de verschuifbare trap komt men gemakkelijk in de bedden. Voor wie ‘s avonds graag nog wat leest in bed zijn er verstelbare leeslampen voorzien.
Keuken en badkamer.
In plaats van 3 brede laden in de keuken heeft de fabrikant er 6 half zo brede geplaatst. Dat heeft zijn voor- en nadelen. In de smalle laden is het in ’t algemeen niet zo rommelig als in een brede uitvoering. Wat minder bergplaats is het nadeel. In het grijze aanrecht zijn 3 kookvuren en een ronde spoelbak geïntegreerd. Naast de keuken staat een 139 l grote absorptie koelkast van Dometic, ze kan links en rechts opendraaien. Onder de koelkast is de goed bereikbare Truma C6 geïnstalleerd. In de natte cel met een keurig wastafeltje en draaibaar cassette wc is een douchecel met ronde acryl glazen deur geïntegreerd.
Tot zwerfauto omgebouwde bestelwagens zijn het laatste 2 jaren fel in trek. Het aantal zwervers dat nu, hun half- of integrale kampeerauto omgewisseld hebben of kortelings zullen omwisselen voor zo’n “Kastenwagen” zoals de Duitsers hem noemen zijn bijna niet meer te tellen. Vergeten we niet de nieuwe klanten die voor zulk een handige wagen kiezen. Hij heeft zijn voor- en nadelen zoals alle andere types. Vanzelfsprekend is het wooncomfort wat minder dan in een 7 m of meer lange integrale of halfintegrale wagen. Zijn sterke punten zijn handiger om te rijden, gemakkelijker een parkeerplaats vinden en het brandstof verbruik is merkelijk minder. Zeker niet te verwaarlozen nu het begint te krioelen van zwerfauto’s. Wat het wooncomfort betreft, de gebruikers passen zich meestal snel aan want die “inbouwmodellen” hebben net zo goed alles aan boord, alleen staat het wat dichter bij elkaar. Nu de winter voor de deur staat hoeven ook die gebruikers niet thuis te blijven. Ze kunnen net zo goed van een wintervakantie genieten als andere zwervers. Het is wel zo dat omgebouwde bestelwagens een paar koude bruggen hebben die een opbouwmodel niet heeft. Vooral de schuif- en achterdeuren kunnen een bron van koude zijn. Met een goede diesel- of gasverwarming hoef je u geen zorgen te maken de temperatuur in de wagen is aangenaam. Net zo goed als een alkoofmodel of een halfintegrale is de stuurcabine een bron van koude. Voor de 3 types bestaan er isolatiedekens die de stuurcabine langs buiten helemaal omvatten en het probleem is van de baan. Het beste zijn isolatiedekens die helemaal tot op de grond komen. Opgevouwen is het een groot pak en wegbergen bij bestelwagens kan een probleem zijn. Wees echter gerust een isolatiedeken die de ruiten en een deel van de cabinedeuren afschermt helpt al heel veel. Sluit op de boordplank alle ventilatieopeningen zodat er geen tocht binnenkomt. De meeste isolatiematten voor de voorruit van omgebouwde bestelwagens zijn iets te kort van onder. Zij laten het verluchtingsrooster in de motorkap gedeeltelijk of soms helemaal open waardoor er koude naar binnen komt en het smeltwater of regen in de machinekamer kan sijpelen. Larcos heeft een verlengde versie die het verluchtingrooster volledig afdekt. De isolatiedeken bestaat uit 7 mm isolatie met aan de buitenkant gecoat polyesterdoek. Water- en olie afstotend geïmpregneerd, scheur- en UV bestendig. De binnenkant in blauw glad PVC met bevestiging aan cabinedeuren. Bescherming warmte(+40°C)-koude(-35°C). Als je de isolatiedeken van de voorruit neemt is het moeilijk ze volledig droog te maken na regen of sneeuw. Neem daarom een grote plastiek zak mee om ze in op te bergen. Afdruipend water blijft in de zak want de bijgeleverde zakken zijn niet waterdicht, dat belet dat je een plas water in de koffer vindt. Thuis gekomen de isolatiemat goed laten droge tegen volgende uitstap. Voor de “echte” winterkampeerders is een isolatiedeken een noodzaak. Niet iedereen zoekt koude winteroorden op. Een weekje Ardennen of aan zee tijdens de wintermaanden kan zonder zorgen. De temperaturen kunnen er ook wel eens rond het vriespunt huppelen. Daar bewijst de isolatiedeken eveneens haar kwaliteiten om het binnen behaaglijk warm te houden. Reken niet te veel op de zogenaamde “plissé gordijnen” aan de voorruit. Zij dienen om onbescheiden blikken af te schermen, de isolatiewaarden is bijna nul.
Larcos heeft niet alleen de verlengde isolatiematten voor bestelwagens. Voor bijna ieder type en merk alkoof modellen, halfintegrale en integrale zwerfauto’s zijn op maat gemaakte isolatiematten tot op de grond of alleen voor de ruiten verkrijgbaar. Eveneens te koop isolatiemat die langs binnen de boordplank en been-voetruimte afschermt.
De invoerder:
Lautus Trading Belgium
Guido Gezellelaan 109
8800 Roeselare
Tel 051 22 41 27 e-mail: info@lautustrading.com
Meer info: LautusTradingBelgium
Foto 1
Te korte isolatiedeken. Aflopende dooi – of regenwater sijpelt in de machinekamer en de wind vindt er een vrije inkom.
Foto 2
Op een degelijke isolatiedeken blijft de sneeuw liggen.
Foto 3
Bij een plissé gordijn of ander binnenisolatie gaat er veel warmte verloren en ziet men duidelijk waar de kostbare warmte ontsnapt.
Foto 4
Isolatiedeken over de boordplank help ook om de koude buiten te houden.
Foto 2 en 3 zijn op dezelfde dag, uur en camping na een paar uren sneeuwen genomen.
Fendt een van de belangrijkste caravan producenten volgt op de voet de algemene wensen van de kampeerders op. De Carona pandemie heeft echter wat verandering gebracht in het kampeerleven. Mensen vinden het veiliger en terecht om zoveel mogelijk in eigen rollend vakantiehuisje te blijven. Kokerrellen, eten en slapen zijn net zolang de caravans bestaan heel gewoon. Douchen en sanitaire noodzakelijkheden kunnen bij veel caravans nog niet al te best. Fendt breidt voor 2021 zijn succesvolle Bianco reeks uit met de 7,53 m lange Activ 515 SD. Hij beantwoordt ten volle aan de vraag van veel gebruikers. Achteraan is over de volle breedte van het interieur een “echte” badkamer geïnstalleerd. Ze kan volledig afgesloten worden van het woongedeelte. Alles wat nodig is, is aanwezig, een afzonderlijke douchecel afsluitbaar met een gebogen acryl glazen deur. Goed om weten is de voldoende hoogte in de douchecel. Jongere mensen worden als maar groter en die zullen dat beslist waarderen. Centraal staat het wasbakje met spiegel en al wat er bij hoort. Zelfs de kasten zijn diep genoeg om handdoeken en ander toiletgerief te bergen. Het draaibaar wc staat ver genoeg van de omringende wanden en lange benen zijn hier geen probleem. Twee dakluiken en een venster voeren de vochtige lucht af.
Met de badkamer achterin ontstaat een bredere loopruimte naast het Fransbed en heb je niet de benepen indruk van twee wanden naast je bed. Nog iets waar de kampeerders naar vragen is een grotere tv omdat ze bij avond in plaats van een stapje in de wereld te wagen en een “pintje” te gaan drinken op een terras, want de Carona laat dat niet overal toe, blijven ze liever in hun rollend vakantiehuisje. De ontwerpers van Fendt hebben er iets spitsvondig op gevonden. Rond de koelkast aan het voeteinde van het bed is een kast gemaakt zodat je enkel aan de dubbel opendraaiende deur kunt zien dat het een koelkast is. Men heeft aan de zijkant een vak gemaakt waarin een 32 duim tv past, maar wel op zijn smalle zijkant. Een speciale zwenkarm draagt hem naar voor, draait hem horizontaal met het scherm naar het bed of wel naar de zitgroep. Stopcontact en tv aansluiting zijn reeds van het fabriek uit geïnstalleerd.
Kokkerellen aan de keuken van de Activ is een lust. Een 3 pitsgasvuur zorgt voor heerlijk warme gerechten en de afwas kan gebeuren in de spoelbak ernaast. Onderaan zijn 3 brede zelfsluitende laden met een afdeling voor bestekken en de apothekerslade houdt flessen recht en op hun plaats. Helemaal vooraan is een comfortabele U-zitgroep met een indrukbare tafelpoot om daar bij gelegenheid een bed van te maken. Bergvakken zijn er voldoende in de mooie en degelijk afgewerkte boven- en andere kasten. Om de ruime koffer onder het Fransbed gemakkelijker te bereiken heeft de fabrikant uit Metingen het service luik in de zijwand een stuk hoger gemaakt. Grotere zaken kunnen zo gemakkelijker in de koffer onder het bed, dat eventueel ook langs binnen bereikbaar is.
Fendt caravans zijn niet bepaald de goedkoopste je krijgt echter waar voor je geld. Ervaren kampeerders kiezen dikwijls voor dit merk omwille van zijn degelijke afwerking en uitstekende kwaliteit, bovendien behoudt een Fendt lang zijn verkoopwaarde.
Voor enkele dagen kregen we ’s morgens en mini winterprikje. Een aantal automotoren vertikten te starten. Veel chauffeurs moesten eerst het ijs van de ruiten krabben om te vertrekken, zichtbaarheid is belangrijk als je met de auto rijdt. Dat ijs van de autoruiten krabben vraagt snel van 5 tot 10 minuten werk en ’s morgens is iedereen toch zo haastig om tijdig op het werk te zijn. Er is een veel snellere manier om het ijs te verwijderen. Vul een gieter met 7/8 liter KOUD water. Ja u leest goed KOUD water van de kraan of de regenton. Zet het contact op zonder te starten. Giet het water over de voor- en zijruiten. Zet onmiddellijk de ruitenwissers in gang, berg de gieter op. In tussen hebben de ruitenwissers de ruit droog gewreven. Start de motor en rij rustig weg.
Laat de motor nooit stationair warm draaien, dat is zeer slecht voor hem en nog slechter voor wie aan de ruiten staat te krabben. Hij krijgt de gifgassen van de uitlaat naar binnen. Beter is ’s avonds een isolatie dekenmat over de voorruit hangen of een groot stuk karton kan ook al helpen. Hebt u een stand verwarming in de wagen dat is de “ grote luxe”. Ongeveer 10 minuten vóór het vertrek aansteken, de ruiten zullen ontdooien, het is warm in de wagen en motor heeft al een wat hogere temperatuur als u start. Hij zal dus ook vlotter starten. Rij rustig weg het verbruik bij de eerste kilometers zal minder zijn en dus ook beter voor het milieu.
WOHNmobil für Klimaschutz e.V. " in Niedernhausen viert De vereniging kijkt terug op 12 succesvolle maanden Tot dusver zijn 422 bomen geplant in Duitse bosgebieden. Op 23 november 2019 hebben 10 RV-eigenaren enthousiast over een idee de vereniging "WOHNmobil für Klimaschutz e.V." opgericht en een eerste boom geplant op het terrein van de RV-poort in Wiesbaden. 12 maanden later zetten 120 kampeerders uit negen deelstaten zich al in voor natuur- en klimaatbescherming onder de paraplu van de vereniging. In de afgelopen maanden hebben leden 422 klimaatbestendige bomen in Hessen, Nedersaksen en Rijnland-Palts gedoneerd en met de hand geplant. Zeven betrokken sponsorende leden uit de kampeer- en caravanbranche ondersteunen nu de activiteiten van de vereniging. In 2020 zouden nog eens 200 bomen ten zuiden van Bonn in Noordrijn-Westfalen moeten worden geplant; Helaas werd dit gedwarsboomd door Corona. "We zijn tot nu toe zeer tevreden met de ontwikkeling, ook al heeft Corona sommige acties moeilijk en zelfs onmogelijk gemaakt", vat de oprichter van de club Albert Märkl samen het afgelopen jaar samen. Niettemin moeten de volgende feiten worden benadrukt: • 110 leden uit 9 deelstaten en 1 lid uit Zwitserland • Er werden 422 bomen geplant in 3 acties • 5 sponsorende leden ondersteunen financieel en met public relations • Toegang tot de homepage: sinds 01/01/2020: 2.951 gebruikers; 11.306 paginaweergaven; • De Facebook-groep heeft 138 leden • Het Instagram-account heeft 40 volgers. De vereniging wil echter niet rusten op wat tot nu toe is bereikt, plannen voor 2021 worden al gesmeed. Alle leden en ondersteunende leden worden bij dit proces betrokken en kunnen suggesties indienen. De doelen en activiteiten van de vereniging voor de komende 12 maanden zullen tegen het einden van het jaar uit deze mand met ideeën naar voor komen. Een constante blijft: in 2021 blijft de hoofdactiviteit van de vereniging het planten van klimaatbestendige bomen voor een gezond gemengd bos van de toekomst. “Helaas zijn zeven deelstaten nog niet vertegenwoordigd in deze vzw van milieubewuste kampeerders. Ook de kring van reclamepartners kan wel wat steun gebruiken ”, daarom is een boodschap belangrijk:“ Ook als de clubnaam anders aangeeft, kan elke kampeerder ongeacht het type recreatievoertuig meedoen.
59 doden en 7000 gewonden minder op onze wegen tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar. September was wel veel dodelijker dan vorig jaar
Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal doden ter plaatse op onze wegen met 16% gedaald tijdens het eerste trimester van 2020 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (ofwel 59 doden minder). Het aantal gewonden daalde met 20%. Daardoor waren er bijna 7000 gewonden minder. Die dalingen zijn uiteraard te wijten aan de beperking van onze verplaatsingen, zeker tijdens de lockdown in de eerste 6 maanden van het jaar. Toch stellen we ook minder gunstige tendensen vast. Zo was de maand september dit jaar veel dodelijker dan vorig jaar. Er vielen 55% meer doden dan vorig jaar. In Vlaanderen valt vooral op dat er tijdens de zomermaanden meer fietsdoden waren. Er vielen 17 fietsdoden in het derde trimester, het hoogste aantal sinds 2014.
59 doden en bijna 7000 gewonden minder Het aantal verkeersdoden op onze wegen is tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar gedaald: -16% in vergelijking met dezelfde periode in 2019 (ofwel 303 doden in plaats van 362). Het gaat hier over de doden ter plaatse. Daarbij moeten nog de mensen toegevoegd worden die tot 30 dagen na hun ongeval overlijden in het ziekenhuis. Het aantal gewonden daalde ook fors (van 34.876 naar 27.961, ofwel -20%), net zoals het aantal letselongevallen (van 27.696 naar 22.918, ofwel -17%). Alle indicatoren vertonen dus een daling.
Evolutie 2019-2020 van het aantal letselongevallen en verkeersslachtoffers tijdens de eerste 9 maanden eerste 9 maanden 2019 eerste 9 maanden 2020 Evolutie 2019-2020 (absolute cijfers) Evolutie 2019-2020 % Letselongevallen 27.696 22.918 -4778 -17,3% Totaal aantal slachtoffers 35.238 28.264 -6974 -19,9% Doden ter plaatse 362 303 -59 -16,3% Gewonden 34.876 27.961 -6915 -19,8% Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Tendensen volgens het type weggebruikers Stijging van het aantal fietsdoden in Vlaanderen Het aantal doden daalde nationaal voor alle vervoersmiddelen, behalve voor de bromfietsen (van 5 naar 10 doden). De grootste daling stellen we vast bij de auto-inzittenden (van 183 naar 145 doden). Dat heeft voor een stuk te maken met de beperking van het verkeer tijdens de eerste twee trimesters. In Vlaanderen zien we in het derde trimester vooral een stijging van het aantal fietsdoden. 17 fietsers kwamen om het leven tussen juli en september. Dat is het hoogste aantal sinds 2014. In totaal kwamen er in de eerste 9 maanden van dit jaar 30 fietsers ter plaatse om het leven in Vlaanderen, 3 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Aantal letselongevallen wel gedaald voor alle types weggebruikers in Vlaanderen Het aantal letselongevallen is wel voor alle types weggebruikers gedaald. Dat geldt zeker voor de voetgangers (-23%), de auto-inzittenden (-23%) en de motorijders (-20%). In Brussel is er wel een stijging van het aantal ongevallen met fietsers met 16% (van 748 naar 870 ongevallen). Geen structureel dalende trend op de autosnelwegen Ondanks de lockdown is het verontrustend om vast te stellen dat er 59 doden vielen op onze autosnelwegen. Het aantal verkeersdoden op de autosnelweg tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar ligt daarmee hoger dan voor dezelfde periode in 2016 (52 doden), 2017 (56 doden) en 2018 (58 doden). Enkel in 2019 (77 doden) lag dit aantal hoger. Op de autosnelwegen is sinds 2015 geen structureel dalende trend in het aantal verkeersdoden meer waar te nemen. Conclusie De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer voor de eerste 9 maanden van dit jaar zijn zeker beïnvloed door de lockdown van bijna 3 maanden tijdens het tweede trimester. De ernst van de ongevallen blijft wel zorgwekkend. Het verkeer was minder druk en sommige bestuurders hebben daarvan geprofiteerd om meer risico’s te nemen. Het verkeer zal ook de komende maanden door telewerk nog vlotter verlopen. Het is daarom van het grootste belang om te blijven controleren op overdreven snelheid en de bestuurders aan te sporen om de snelheidsregels te respecteren.
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet:’ We moeten waakzaam blijven en concreet handelen, zoals voorzien is het federaal regeerakkoord, om het aantal verkeerslachtoffers op onze wegen verder te dalen ook na deze gezondheidscrisis. Ik wil daarom inzette op het bestrijden van recidive en de straffeloosheid van verkeersinbreuken. Een op de drie bestuurders moet elk jaar gecontroleerd worden om de drama’s te vermijden die elk jaar veroorzaakt worden door overdreven snelheid, rijden onder invloed van alcohol of het gebruik van de gsm achter het stuur. Ik wil daarnaast inzetten op alternatieve straffen zoals verkeerscursussen, die complementair zijn met boetes en een verval van recht tot sturen.’ De volledige barometer kan je raadplegen via https://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer
CamperClean presenteert een volledig automatische Check-IN / OUT-Terminal
De totaal ontspannen ontvangst Check-IN / OUT terminal zorgt voor de administratie, inclusief meldingsformaliteiten
Uitgifte van handige gasten- en functiekaarten met RFID-technologie
Op verbruik gebaseerde facturering met contant geld of alle gangbare EC / creditcards
"Ontspanning" voor campinggasten, personeel en exploitanten
"Volledig ontspannen ontvangst" is in twee betekenissen van het woord van toepassing: enerzijds is een terminal, zoals elke computer, sowieso "ontspannen" op het werk. Anderzijds is het receptiepersoneel ‘ontspannen’ en worden ze ontlast van alle complexe administratieve taken. Voorbij zijn de dagen dat de receptionisten moeizaam de gasten door de in te vullen formulieren begeleiden en vervolgens alle handgeschreven en soms moeilijk te lezen formulieren in een computersysteem moeten invoeren. Ook voor campinggasten is het in- of uitchecken veel relaxter. De Check-IN / OUT terminal van CamperClean leidt de gasten door het systeem en alle informatie wordt met behulp van het toetsenbord op leesbare wijze geïntegreerd in het betreffende registratiesysteem. Dit geldt zowel voor de aanmeldgegevens als voor de wettelijke (gemeentelijke) inschrijvingsregels. Toeristenkaarten kunnen ook worden uitgegeven via de CamperClean-terminals. De CamperClean Check-IN / OUT-terminals zijn compatibel met alle gangbare softwareleveranciers, zoals Manager, Easy Camp en diverse andere. Dit betekent dat de campingexploitant geen probleem heeft om de terminal te integreren in zijn eigen ruimte en boekingssysteem. Bovendien configureert de terminal handige RFID-kaarten (radiofrequentie-identificatie) met het eigen transmissienetwerk van de site (geen WLAN). Met deze kaarten kunnen campinggasten zonder contant geld toegang krijgen tot en gebruik maken van verschillende betalende faciliteiten zoals douches, wasmachines, enz. De campingbeheerder kan verschillende toegangsrechten instellen voor elke faciliteit die hij aanbiedt. Hetzelfde geldt voor verschillende tarieven zoals voor gepensioneerden, voor kinderen, voor dieren of andere speciale tarieven. WLAN-tickets kunnen ook via de terminal worden uitgegeven. De terminal maakt ook het aansluiten en op afstand uitlezen van servicepijlers mogelijk. Dit zorgt voor eerlijke transparantie voor de gast en een optimaal overzicht en facturatiefunctie voor de plaatshouder. Een andere functie van de terminal is de optionele aansluiting van een slagboomsysteem met kentekenherkenning, zodat het verkeer met slagboom en terminal verstandig wordt geregeld en voorkomen zodra de gasten arriveren wordt het binnenkomen van onbevoegden onmogelijk en de daarmee samenhangende “verkeerschaos” op het plein. De betalingsmogelijkheden via de terminal bieden modern gemak. Contant geld en / of alle gangbare creditcardsystemen zoals EC, Maestro, Master, Visa, smartphonebetaling en andere worden geaccepteerd. Dit geldt ook voor de aankomst van de gasten met een "beperkte" toegangscontrole inclusief eventuele kentekenherkenning vanaf het begin. Iedereen die meer wil weten over het CamperClean-portfolio van moderne kampeeruitrusting vanaf de slagboom, over de in- en uitcheckterminals over de beschikbare kolommen met verschillende uitrusting en prestatiekenmerken en over de ontkoppelings- en toevoerfaciliteiten, waarvan sommige in heel Europa gepatenteerd zijn, hij kan dat doen op www.camperclean.com
Easy Caravanning, fabrikant van het opzienbarende cross-over kampeerconcept TakeOff, zit bepaald niet stil. Zo wordt het interieur voor 2021 op een aantal punten flink onder handen genomen en wordt het distributienetwerk in diverse Europese landen stapsgewijs verder uitgebreid. “Sinds de eerste productpresentatie van het prototype in oktober 2019 is het een roller coaster geweest. Er is enorm veel belangstelling voor binnen- en buitenland, ook buiten Europa. Maar als beginner moet je keuzes maken. Daarom was onze eerste focus om een goed werkend product neer te zetten in de thuismarkt. Allereerst moesten we onze bevoorrading en assemblagelijn inrichten. En in het voorjaar hebben we als gevolg van het corona-virus veel last gehad van vertragingen in de toelevering van onderdelen en materialen. Maar we hebben het gered en in de periode juni-augustus hebben we alle wagens van de First Edition serie kunnen uitleveren aan onze klanten. Nu, een aantal maanden later, doet de positieve feedback van de klanten van het eerste uur ons enorm veel goed, de kroon op het harde werken. We blijven continu kritisch op onszelf en daarom hebben we het ‘TakeOff klantenpanel’ opgericht. Want wie weet er nu beter wat er nog verder verbeterd kan worden dan de gebruikers zelf?” Aan het woord is Maarten de Roos, bedenker en mede-eigenaar van Easy Caravanning, en tevens algemeen directeur van de overkoepelende Campfire Group waaronder ook vouwwagenfabrikant Holtkamper valt. “We zitten boordevol plannen voor de toekomst. Zo liggen er o.a. schetsen voor een 4-persoons TakeOff en voor een geheel nieuw tweede model onder de merknaam Easy Caravanning, maar daarover kan ik op dit moment nog niets loslaten. Elektrificatie is niet meer weg te denken bij het ontwerp van onze producten en zal een steeds belangrijkere rol gaan spelen.” Productwijzigingen 2021. Inspelend op de onomkeerbare trend van elektrificatie wordt hij voortaan standaard volledig elektrisch uitgevoerd. Koken gaat hierbij in de 2021 uitvoeringen van de Sport en Xcite met een fraaie ‘2-zone’ inductiekookplaat met regelbare temperatuur- en vermogensniveaus. Voor gebruik op kleinere campings met een laag ampèrage is montage van de optionele fuse protector aan te raden. In het voorjaar en najaar maak je het snel behaaglijk met de optionele hoogwaardige en geluidsarme keramische verwarming van de Zwitserse fabrikant Ecomat. Wie tóch op gas wil koken (en naar wens eventueel een absorptiekoelbox ook op gas wil kunnen gebruiken) heeft de optie om een gasinstallatie te laten monteren. Dankzij toepassing van bovengenoemde inductiekookplaat is de uitneembare keuken van de 2021 modellen compacter en lichter geworden. Gewicht en het zo efficiënt mogelijk gebruik maken van de beschikbare ruimte spelen continu een heel belangrijke rol bij de productontwikkeling. De TakeOff 2021 is daarom nu o.a. voorzien van een opvouwbare lichtgewicht spoelbak, en een opvouwbare jerrycan welke beide binnen en buiten gebruikt kunnen worden. Ook de handige draadloze keukenkraan neem je gemakkelijk mee naar buiten en kan zelfs dienst doen als buitendouche. Export Naast verdere uitbreiding van het Nederlandse dealernetwerk heeft Easy Caravanning de eerste stappen gezet naar Europese distributie. In Duitsland en Noorwegen zijn intussen een aantal dealers geïnstalleerd. In beide landen zullen nog meer dealers worden toegevoegd totdat een landelijke dekking is bereikt. De belangstelling in Noorwegen laat zich verklaren door het Noorse overheidsbeleid aangaande elektrificatie. Vanaf 2025 moeten alle nieuw verkochte personenauto’s in Noorwegen volledig elektrisch zijn. Dit maakt het rijden met een traditionele toercaravan of met een nieuwe kampeerauto met dieselmotor vrijwel onmogelijk. Focus voor verdere uitbreiding in Europa ligt in eerste instantie o.a. op Zweden, Denemarken, Frankrijk, Engeland en Spanje.
In normalen omstandigheden is winterkamperen in. De pionierstijd is voorbij en een wintervakantie is net zo comfortabel als een verblijf op een camping tijdens de zomer.
Een wintervoortent vraagt wel iets meer aandacht.
Met vooruit zichten op veel sneeuw zijn ze steviger gebouwd. Zowel het tentdoek als het frame moeten gemaakt zijn om een pak sneeuw te kunnen dragen. Ze zijn meestal kleiner dan de lengte van de caravan of zwerfauto, wat zich vertaalt in minder sneeuw op het dak. Sterk aflopende daken hebben het voordeel dat overtollige sneeuw er gemakkelijk afschuift zonder aan het dak te raken. Doorsnee tenten hebben rechte drukstokken met schuimkussens tegen de wand van de caravan. Duurdere wintertenten hebben licht gebogen tentpalen en speciaal gevormde schuimkussens die perfect aan de wand passen. Ritssluitingen moeten afgedicht zijn om dichtvriezen te voorkomen na een dooiperiode. Goede wintervoortenten hebben een hogere slijklap, die men gemakkelijk kan onderhouden. Het is niet altijd een wintervakantie met veel sneeuw! Het kan soms modderig zijn, de hoge slijklap beschermt dan beter het tentdoek onderaan. Een klein luifeltje aan de onderkant van het dak heeft het voordeel dan het dooiwater niet op het tentzeil van de wand druppelt. Een wintervoortent met 2 deuren heeft voordelen. Naar gelang van waar de wind of de sneeuw komt kan men aan de andere kant van de tent de deur gebruiken. Voor het frame worden doorgaans metalen tentpalen met een doormeter van 25 of 28 mm gebruikt. Wordt de caravan voor een langere tijd achter gelaten kan men best een paar extra tentstokken ongeveer in de midden van de tent als extra steun zetten. Stormriemen over de tent is zeker geen overdreven veiligheid. Om het wat droog te houden in de tent bestaan er vloertegels die men aan elkaar klikt en blijft rondplonsen in het slijk beperkt. Er bestaan ook binnenbekledingen die het condenswater van het plafond afdruipt opvangen.
Goed om weten.
Wintertenten zijn in verschillende maten te verkrijgen. Hou er rekening mee dat een kampeerauto hoger is dan een caravan.
Let goed op dat de caravandeur niet pal tegen de zijwand van de tent staat. Hou rekening met kofferdeksels en ramen. Het wintertentzeil is meestal langs beide zijden gecoat stof of PVC. Deze materialen kunnen niet ademen en veroorzaken veel condenswater. Goed verluchten helpt een beetje.
Tentharingen moeten soms door een steenharde bevroren grond kunnen. Ik neem een boormachine plus een grote steenboor om indien nodig eerst een gat in de grond te boren. Tentharingen laten zich gemakkelijker in de grond slaan. Zijn de tentharingen in de grondvast gevroren, geef eerst een stevige tip op hun kop ze komen dan los in de grond te staan. Daarom mag je in de winter de tentharingen nooit helemaal in de grond slaan. Probeer de slijklap altijd sneeuwvrij te houden. Bijzonder tijdens een dooiperiode. Als het de volgende uren terug begint te vriezen is de kans groot dat je zonder slijklap naar moet.
Voor een korte vakantie zijn er opblaasbare tenten. Bij te veel sneeuw zakken ze in elkaar. Verwijder de sneeuw, ze richten zich op en meestal zonder schade.
Als laatste puntje koop een wintervoortent met voldoende ventilatie openingen aan de bovenkant van de zijwanden.
Voor een wintervakantie neem ik altijd een goede haardroger mee. Handig als er hier en daar iets vastgevroren of dichtgevroren is.
Tweede golf van pandemieën belemmert de productie van voertuigen Gebrek aan personeel in de fabriek en bij handelspartners Beperkt tentoonstellingsbereik, langere levertijden Problemen voor de fabrikant omdat hij de voorziene bestelde kampeerauto's niet tijdig kan leveren.
Ondanks alle tegenslagen van het lopende jaar doet de caravanbranche het goed in vergelijking met veel andere sectoren. Dat zal op middellange termijn niet veranderen. De hausse, de vraag naar recreatievoertuigen en het verlangen naar "kampeerauto's" naar vakantie en vrije tijd zijn nog steeds groot. Deze euforie wordt echter doorbroken door de tweede golf van pandemieën, die iedereen veel meer treft dan gevreesd. Dit komt niet alleen tot uiting in de huidige reisbeperkingen. De huidige lockdown-maatregelen laten onverwacht ook diepe sporen na in de markeconomie. Dit wordt overmacht genoemd of in volmaakt officieel Duits: "Overmacht", die volgens de Duitse wet bestaat wanneer een gebeurtenis die de schade veroorzaakt een extern effect heeft, d.w.z. niet zijn oorzaak heeft in de aard van het bedreigde ding en de gebeurtenis ook te wijten is aan de uiterst redelijke zorg kan niet worden voorkomen of onschadelijk worden gemaakt. In duidelijke taal betekent dit dat Concorde in Aschbach zijn productie niet kan uitvoeren zoals gepland vanwege leveringsknelpunten buiten de schuld van zijn eigen en pandemische personeelstekorten. Zo hebben drie leveranciers door overmacht al aangekondigd dat zij niet volledig zullen kunnen voldoen aan hun verplichting om de door Concorde bestelde goederen op tijd te leveren. Daarnaast is tussen de 15 en 20 procent van de beroepsbevolking sporadisch of gefaseerd afwezig. Maar het heeft niet alleen gevolgen voor de klant, maar ook voor de handelspartners. Want logischerwijs werkt de supply chain daar ook niet zoals gewoonlijk. Ook al zijn de handelspartners, in tegenstelling tot alle vrijetijdsvoorzieningen zoals restaurants en culturele instellingen, open, ook zij kampen met ziek personeel en vooral met het ontbreken van tentoonstellingsvoertuigen.
Concorde en alle handelspartners doen hun best om de beloofde levertijden te halen. Dat zal niet altijd mogelijk zijn. Desalniettemin proberen alle betrokkenen de best mogelijke service te bieden onder de moeilijke omstandigheden en alle (potentiële) klanten begrip te vragen voor mogelijke tekortkomingen als gevolg van overmacht of overmacht. meer info;concorde.eu
Een ruime kampeerauto met stapelbedden en 2 zitgroepen, een ideaal voor gezinnen met kinderen.
Hoewel overal de silhouette van een alkoofmodel op verkeer en andere borden prijkt is het bijna het minst verkochte type. Nochtans zijn ze redelijk goed uitgerust evenwel met een sober interieur en een aankoopprijs die best meevalt.
Opbouw
De opbouw van de Sun Living bestaat uit 31 mm dikke wanden met hagelbestendige buitenbeplating. De bodem is zelfs 41 mm dik. Heel de opbouw is keurig afgewerkt, kofferdeksels passen en sluiten goed, de overgang van stuurcabine naar opbouw is nauwkeurig aangepast en waterdicht. Een Fiat Ducato als basisvoertuig met een 120 pk sterke dieselmotor zorgt dat de zwervers zonder problemen op hun bestemmingen komen, met een kleine optie voor een 140 pk sterke dieselmotor zal het vlotter kunnen. Buiten ABS bezit de A 70 DK nog een hele winkel aan elektronische veiligheid snufjes.
Interieur
Bij het binnen komen heb je al direct een indruk van ruimte, de dubbele centraal geplaatste zitgroepen plus het zicht in de openruimte van de alkoof zijn daar niet vreemd aan. De bovenkasten zijn verzorgd, hebben witte deuren met grote handgrepen. Het past best bij de grijze uitvoering van de zitgroepen, waar plaats is voor zes reizigers. Van beide zitgroepen kan men nog bedden maken. Van bedden gesproken, achterin zijn 2 slaapplaatsen en in de alkoof kunnen ook nog eens 2 reizigers hun bedje maken. Om een gemakkelijke doorgang van de stuurcabine naar de wooncel te creëren kan de alkoofbodem naar voor kantelen met behulp van een veersysteem. Dus met zes overnachten en met zes aan tafel zitten kan. Op enkele plaatsen zijn profielen om LED’s op de gewenste plaats te schuiven. Een USB stopcontact is men niet vergeten. Het onderste stapelbed kan omhoog klappen en komt er veel ruimte vrij. Ze is eveneens bereikbaar via een buitendeur om fietsen of ander groot materiaal door te laten.
Keuken en badkamer.
Tussen buitendeur en stapelbedden staat de keuken met 3 kookvuren en spoelbak. Onderaan en boven zijn kasten. Om het werkblad te vergroten kan men een blad van 30 x 36 cm aan de zijkant omhoog klappen. Tegenover het keukenblok is een natte cel geïnstalleerd. Om plaats te winnen klapt het wasbakje boven de wc omhoog. In de spiegelkast kunnen toilet artikelen en vooraan is de douche.
De Reisemobil Union geeft informatie Reisemobil Union gedigitaliseerd
Nieuw media-offensief 2021 Nieuwe APP, nieuw elektronicamagazine, nieuwe nieuwsbrief, nieuwe homepage
De voortschrijdende digitalisering wereldwijd, die door de pandemie een onverwachte impuls heeft gekregen ontvangen, laat de Reisemobil-Union niet onaangetast. Integendeel, ze doen het en laat zelfs heel duidelijke sporen na. Dus het was tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van dit jaar een concept van een media-offensief ontwikkeld door het presidium voor de aanwezigen Leden voor goedgekeurd en aangenomen. Het nieuwe mediaoffensief van de RU 2021 ziet er als volgt uit: Maandelijks verschijnt er een elektronische nieuwsbrief, die ook op korte termijn beschikbaar is, afhankelijk van of deze up-to-date is een speciale nieuwsbrief kan worden ondersteund. Ieder kwartaal verschijnt er een elektronisch (bladercatalogus) verenigingsblad Iedereen kan het downloaden als printverzoek. De homepage wordt volledig herzien en technisch geüpgraded, zodat deze up-to-date lijkt te zijn afgestemd op elk elektronisch ontvangend apparaat. Er is nieuw een RU-APP ontwikkeld, die leden verschillende handige aanbiedingen zal bieden, zal helpen en vooral nieuwe leden voor de RU inspireren. Facebook en Instagram worden intensiever gebruikt door de Reisemobil-Unie. Met regelmatig nieuwe en informatieve artikelen zijn voornamelijk gericht aan nieuwe leden. Beide platformen kunnen en moeten ook door alle leden worden gebruikt voor de uitwisseling van informatie.
Inschrijvingen speed pedelecs dalen voor tweede opeenvolgende maand “Na een sterke zomer daalden de inschrijvingen van speed pedelecs niet alleen in september maar nu ook in oktober – meer bepaald met -6,8 %. Voor de volledige periode januari-oktober bedraagt de daling -6,9 % t.o.v. de eerste 10 maanden van vorig jaar,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “De daling doet zich voor in de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen evenals in Brussel. Deze provincies nemen samen niet minder dan 71,4 % van de Belgische inschrijvingen voor hun rekening. Goed nieuws is dat alle andere provincies erop vooruitgaan. In totaal zijn er dit jaar nu 10.904 speed pedelecs ingeschreven. ” Redenen voor de daling De daling van het woon-werkverkeer en van de files tijdens de Covid-19 pandemie is een doorslaggevende factor bij de verminderde verkoop op de as Antwerpen-Brussel-Gent. De semi-lockdown die net is gestart, zou deze tendens verder kunnen versterken. Ondertussen dalen de stocks van beschikbare fietsen in België zienderogen. Tenzij de vooruitziende fietshandelaar nog voldoende fietsen heeft, moet men rekening houden met leveringstermijnen van weken of zelfs maanden - dit vooral voor de buitenlandse en in het bijzonder de niet-Europese merken. De Belgische merken proberen hun productie op te drijven, maar ook zij kennen problemen indien zij afhankelijk zijn van buitenlandse leveranciers voor bepaalde onderdelen. Gelukkig zal een aanzienlijk aantal fietsen de volgende weken nog een eigenaar kunnen vinden. Ook de aanhoudende weigering van FOD Mobiliteit om het digitale platform WebDIV voor de inschrijving van speed pedelecs open te stellen, blijft een rem zetten op de verkoop aan bedrijven en de verdere groei van dit segment. Particulier en bedrijf/leasing Door de terugval van het aantal leasing speed pedelecs, blijft nipt meer dan de helft van alle speed pedelecs dit jaar ingeschreven door particulieren (52,5 %) terwijl het aandeel leasing zakte naar 30,7 %. Op enige afstand (16,8 %) volgen de inschrijvingen op naam van een bedrijf. Meer info TRAXIO