Ouders van Verongelukte Kinderen en Vias geven sleutelhangers aan chauffeurs die wel drinken
Op die sleutelhangers staat de naam van een overleden kind
Chauffeurs die drinken en rijden krijgen vanaf dit weekend ook een sleutelhanger. Eén met de naam van een overleden kind. Deze nieuwe campagne is een initiatief van Ouders van Verongelukte kinderen en wordt ondersteund door Vias institute. Beide organisaties willen blijven waarschuwen voor de gevolgen van alcohol achter het stuur. Campagnefilms met getuigenissen van ouders van een verongelukt kind en een film opgenomen tijdens een alcoholcontrole ondersteunen de boodschap. Gemiddeld heeft een bestuurder die betrokken is in een letselongeval met alcohol 1,7 ‰ in zijn bloed. Toch gebeurt er in ons land ook nog elke dag een ongeval waarbij de bestuurder minder dan 0,8 ‰ alcohol in zijn bloed had.
De sleutelhanger die je niet wil krijgen De Bobcampagne bestaat 25 jaar. Toch blijft de Belg drinken én rijden. De organisatie Ouders van Verongelukte Kinderen lanceert daarom met de steun van Vias institute een opmerkelijke campagne: naast de bekende Bob-sleutelhanger voor verantwoordelijke chauffeurs zal de politie ook sleutelhangers uitdelen aan chauffeurs die wél onder invloed reden.
Geen Bob-sleutelhangers uiteraard, maar sleutelhangers met de namen van kinderen die slachtoffer werden van een bestuurder die reed onder invloed: Axelle, Corwin, Nathan, Laetitia… De confronterende ‘niet-Bobsleutelhangers’ hebben hetzelfde typische lettertype en dezelfde gele kleur van het iconische Bob-logo. OVK en Vias hopen dat ze langer zullen blijven hangen dan de boete of het rijverbod.
8 pakkende verhalen van overleden slachtoffers Tijdens het ‘weekend zonder alcohol’ dat morgen start, overhandigt de politie tijdens alcoholcontroles in het hele land sleutelhangers met de namen van acht verschillende jonge verkeersslachtoffers aan positief blazende bestuurders. De overtreders krijgen daarbij het verhaal achter elke naam.
Zo was het jongste slachtoffer, Axelle, maar 3,5 jaar toen ze samen met haar mama op het voetpad werd aangereden door een dronken chauffeur. Op de website www.nonbob.be ontdek je alle verhalen van de acht jonge slachtoffers, verteld door de ouders en grootouders.
De verhalen van de nabestaanden van de acht slachtoffers zijn stuk voor stuk hartverscheurend. Helaas vallen er in werkelijkheid nog veel meer dan deze acht jonge levens te betreuren.
Sleutelhanger inruilen voor sensibiliseringscursus Betrapte bestuurders kunnen hun sleutelhanger nadien omruilen via de site voor een online sensibiliseringscursus bij Vias. Tijdens die cursus wordt dieper ingegaan op de gevolgen van alcohol op het rijgedrag.
Gemiddeld promillage bij ongeval met bestuurder onder invloed: 1,7 promille De laatste 10 jaar daalde het aantal letselongevallen waarbij een bestuurder te veel gedronken had met ongeveer 20%. Toch gebeurden in 2019 nog 4.106 ongevallen waarbij een bestuurder onder invloed was. Het gemiddelde promillage van de bestuurder in zo’n ongeval bedraagt 1,7 ‰ promille! Niet in alle ongevallen heeft de bestuurder zoveel gedronken. Soms heeft een bestuurder ‘maar’ enkele glazen te veel op. De gevolgen kunnen evenzeer desastreus zijn. Zo gebeurt er nog elke dag in ons land een ongeval met een dode of gewonde waarbij de bestuurder niet meer dan 0,8 ‰ alcohol in zijn bloed heeft. In 2019 waren er zo 375 letselongevallen. Zowel de jaarlijkse Bob-campagnes als deze nieuwe ‘niet-Bobcampagne’ blijven dus absoluut noodzakelijk om iedereen te overtuigen om niet te drinken als je met de wagen gaat rijden.
Pakkende campagnefilms Om deze campagne te ondersteunen zijn er verschillende pakkende campagnevideo’s gemaakt. Zo zijn er de getuigenissen van de ouders van Axelle en Corwin. Ze vertellen hoe hun kind om het leven is gekomen. De sleutelhangers voor niet-Bobs werden in een eerste fase op een aantal locaties al uitgedeeld tijdens de kerstvakantie. Tijdens die eerste controles werd ook een film gemaakt die de impact op de betrapte bestuurders goed weergeeft. Download al het beeldmateriaal via deze link: https://www.dropbox.com/sh/erlfzkix57svu4d/AACFZDLBC6IsLliapamG2Snfa?dl=0
De LMC Vivo 580 D vinden we in de middenklasse en heeft een opmerkelijke indeling.
Een caravan met kopkeuken en achteraan een badkamer over heel de breedte van het interieur vinden we niet bij alle merken. Daar tussen zien we een Frans-bed en een knappe keuken. Met zijn panorama venster en de centrale zitgroep geeft hij een ruime indruk.
Langs buiten.
De Vivo 580 D heeft buitenbeplating in gladde aluminium al is het wel een optie. Vooraan heeft hij een groot getint venster dat tot in het dak doorloopt en zeker een blikvanger is. Het afgeronde voorfront met brede handgrepen in uit polyester. Achteraan zijn in de bumper moderne lichten geïntegreerd. Wegens de ongewone indeling staat de buitendeur ver naar voor. In de disselkoffer is voldoende plaats voor 2 gasflessen en “allerlei”
Interieur
Het meubilair in licht houtdecor geeft een huislijk gevoel. Voor de opvallende bovenkasten heeft men gebogen witte deurtjes genomen met een houtdecor band plus bijpassende chroomprofielen. Kussens vormen een harmonisch geheel met het meubilair. Zoals we gewoon zijn van LMC zit het meubilair stevig in mekaar en is keurig afgewerkt. Om de inhoud van de zitbanken te bereiken hoeft men niet eerst een kussengevecht te leveren. Nu we ons bij de zitgroep bevinden ontdekken we dat we eens op de comfortabele zitbanken vertoeven het tafelblad niet verschuifbaar is. Niet zo leuk bij het eten. Ook van en op de zitbanken geraken zou beter kunnen met een verschuifbaar tafelblad. Aan de vlakbij staande keuken is het leuk werken voor de kok van dienst. Drie kookvuren en afwasbakje zijn afdekbaar met de bekende donkere platen. Link en rechts is voldoende werkblad voorzien en een koffiezet machine misstaat er niet. Onderaan zijn drie brede laden en een kast, een 142 l Thetford koelkast met fout draaiende deur vult het vak tussen keuken en zitgroep op. Wandelen we naar achter komen we eerst bij het Frans-bed terecht dat voor de meeste reizigers lang genoeg is maar 1.36 m breed is nogal aan de smalle kant voor een bezadigd koppel. De opsmukkast aan de andere zijde is daar gedeeltelijk verantwoordelijk voor. Zo komen we helemaal achteraan in de badkamer waar we “u” tegen mogen zeggen. Direct bij de deur staat het wc, geen gebrek aan plaats links en rechts en zelfs lange benen hebben geen plaats te kort. In de sierlijk gebogen wastafel is een RVS waskommetje met onderaan kasten en boven hebben ze deurspiegels. Vervolgens is er een ruime douchecel. Hier en daar vinden we stopcontacten en verschuifbare lichten als ook een rookmelder en slierten onrechtstreekse verlichting.
De LMC Vivo 580 D is een keurig afgewerkte caravan. Een koppel kan genieten van de ruimte vooral badkamer en keuken scoren hoog. Voor de knap uitziende zitgroep zal de fabrikant uit Sassenberg iets anders moeten vinden voor het vaste tafelblad.
Meer dan 350 CamperClean-stations in 15 Europese landen 18 servicemedewerkers, waarvan 5 alleen voor de Duitse markt Uitgebreid netwerk van vertegenwoordigers en distributeurs in heel Europa.
Het nieuwe jaar 2021 begint voor camperplaatsen en campings met de rigide pandemie die we kennen van het voorgaande jaar. Desalniettemin zijn de exploitanten van de campings druk bezig hun plaatsen voor te bereiden en uit te rusten voor een nieuwe herstart. Als het om verwijdering gaat, is het CamperClean-station een van de doorslaggevende innovaties, vooral als het om hygiëne gaat. In heel Europa zijn meer dan 350 CamperClean-stations in gebruik en ook het servicenetwerk groeit gestaag. Naast de 15 vorige servicemonteurs in het buitenland, versterkt de fabrikant zijn serviceteam van 4 naar 5 servicemedewerkers voor Duitsland en Oostenrijk. Naast reparatiewerkzaamheden verzorgen zij periodiek of afhankelijk van de gebruiksfrequentie het onderhoud van de stations, maar ook van de andere apparatuur uit het slagboomsysteem, via de Check-IN / OUT-terminal en het hele netwerk van mogelijke aanvoerpijlers. CamperClean beschikt al drie jaar over deze speciale serviceafdeling om rekening te houden met het constant groeiende aantal kampeer- en camperplaatsuitrusting. Voor een forfaitair bedrag van ongeveer 280 euro zijn reiskosten, werktijden en, indien nodig, verblijfskosten, d.w.z. alle kosten, in heel Duitsland gedekt. Een servicehotline is 365 dagen per jaar bereikbaar op 02853 4538. Telefonisch advies helpt meestal. Anders maakt de servicemonteur op korte termijn een afspraak ter plaatse. CamperClean is nu aanwezig met zijn stations en apparatuur in 15 Europese landen. Deze aanwezigheid gaat hand in hand met de oprichting van een uitgebreid netwerk van distributeurs en vertegenwoordigers. Er zijn nu CamperClean-bases in Denemarken / Zweden / Finland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Kroatië / Slovenië, Nederland / België, Noorwegen, Oostenrijk / Zuid-Tirol, Polen, Zwitserland en Spanje. Daar zorgen de vertegenwoordigers en hun teams ook voor een onberispelijke technische en adviesdienst.
Geïnteresseerde partijen kunnen informatie over het CamperClean-portfolio raadplegen op www.camperclean.com.
Lachgas: een groot probleem voor de gezondheid, maar ook voor de verkeersveiligheid
1 op de 7 jonge bestuurders gebruikt regelmatig lachgas achter het stuur
6% van de Belgische bestuurders rijdt minstens 1x per maand met de wagen nadat ze lachgas gebruiken. Bij jonge bestuurders is het probleem nog groter. 1 op de 7 Belgische bestuurders tussen 18 en 34 jaar en in Brussel zelfs 1 op de 3 jongere mannelijke bestuurders gebruikt dit product maandelijks alvorens de weg op te gaan. Dat blijkt uit een grootschalige enquête van Vias institute. Heel vaak wordt het gebruik van deze drug gecombineerd met alcohol of andere verdovende middelen. Vias institute wil samen met het Antigifcentrum waarschuwen voor de gevolgen op korte én lange termijn van lachgas, zowel op het vlak van verkeersveiligheid als gezondheid.
Rijden onder invloed van alcohol en/of drugs is een groot probleem op onze wegen. Sinds een paar jaar is ook het gebruik van lachgas opgedoken, maar de jongste tijd zit het in de lift. Lachgas is niet detecteerbaar door een test, maar kan wel een grote impact hebben op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid. Om meer te weten hoe vaak het voorkomt en wie het vooral gebruikt, deed Vias een enquête bij een representatief staal van 6000 Belgen.
6% rijdt maandelijks na het inhaleren van lachgas
6% van de Belgen geeft aan minstens 1x per maand te rijden na het gebruiken van lachgas. In Vlaanderen en Wallonië gaat het telkens over 5% van de bestuurders, maar het probleem is drie keer zo groot in Brussel (15%).
In het algemeen rijden mannen (8%) dubbel zo vaak rond na het inhaleren van lachgas dan vrouwen (4%).
1/3 van de jonge mannelijke Brusselaars rijdt rond na gebruik
Vooral bij jonge bestuurders is lachgas populair. 14% van de Belgische bestuurders tussen 18 en 34 jaar zegt maandelijks wel eens lachgas te inhaleren en vervolgens nog met de wagen te rijden. Bij de jonge mannelijke bestuurders is het probleem nog sprekender. 1 op de 5 jonge mannelijke bestuurders (21%) in Vlaanderen en maar liefst 1 op de 3 jonge mannelijke bestuurders in Brussel (31%) geeft toe maandelijks te rijden na het gebruik van lachgas.
We zien vergelijkbare trends bij het ‘gewone’ druggebruik achter het stuur. Vooral in stedelijke context wordt er vaker onder invloed van drugs gereden dan in landelijke gebieden.
Lachgas wordt vaak gecombineerd met andere drugs en/of alcohol
Uit de enquête blijkt dat 5% van de respondenten zowel rijdt na het gebruik van drugs als van lachgas. ‘Slechts’ 1% geeft aan dat ze enkel lachgas gebruiken en geen andere drugs.
Prof. dr. Dominique Vandijck, adjunct algemeen directeur van het Antigifcentrum bevestigt de trend en waarschuwt voor de gevolgen van combinatiegebruik: “Ongevallen als gevolg van het gebruik van vluchtige snuifmiddelen, waaronder lachgas, zijn niet zeldzaam en kunnen zelfs fataal uitdraaien. Het combineren met andere verdovende middelen zoals alcohol, slaap- en kalmeringsmiddelen, andere drugs versterkt het effect en maakt gebruik zeer gevaarlijk.”
Wat is lachgas exact?
Lachgas of distikstofmonoxide is een product dat al meer dan 200 jaar gebruikt wordt. Omwille van het verdovende effect werd en wordt het gebruikt bij sommige heelkundige ingrepen. Ook in de voedingsindustrie komt het vaak voor. Zo worden lachgaspatronen gebruikt om bijvoorbeeld slagroomspuiten onder druk te brengen. Daardoor is lachgas gemakkelijk verkrijgbaar.
Hoe wordt het gebruikt?
Sommige gebruikers inhaleren rechtstreeks uit de gaspatronen die bij gebruik ijskoud worden. Dit kan bevriezing geven van de lippen, de mond, de keel en de longen. Daarom worden de gaspatronen meestal leeggelaten in een ballon waaruit de gebruiker kan inademen.
Effecten op korte termijn
Door lachgas te inhaleren ontstaat er meteen een kortstondige euforische roes, die dikwijls gepaard gaat met lach- of giechelbuien. Typisch voor lachgas zijn de kleurrijke hallucinaties die het opwekt. De effecten zijn uiteraard afhankelijk van de dosis. Hoe groter de dosis, hoe krachtiger de effecten, maar ook hoe groter de risico’s.
De roes is vergelijkbaar met die van alcohol. Duizeligheid, misselijkheid, desoriëntatie in tijd en plaats, verminderd reactievermogen en een algemeen dronken gevoel zijn vaak voorkomende symptomen. De roes kan ook overgaan in agressie, alsook verward en roekeloos gedrag. Lachgas is snel uitgewerkt, maar na gebruik kan men zich nog enkele uren versuft voelen. Dat zijn allemaal factoren die kunnen zorgen voor ongelukken en dus niet samengaan met deelname aan het verkeer. Overmatig of verkeerd gebruik van lachgas houdt bovendien nog meer risico’s in. Wanneer de gebruiker teveel lachgas inademt en onvoldoende lucht, ontstaat een zuurstoftekort in de hersenen, met bewustzijnsverlies, coma en mogelijk zelfs de dood als gevolg.
Effecten op lange termijn
Vluchtige snuifmiddelen zijn giftig en niet enkel gevaarlijk op het moment van gebruik. Langdurig en meermaals gebruik kan blijvende schade aanrichten. Verminderde nier- en leverfunctie, bepaalde kankers, bloedarmoede en vitamine B12-tekort met problemen ter hoogte van zenuwstelsel (vermoeidheid, tintelingen en verlammingsverschijnselen, stoornissen van de gemoedstoestand, etc.) zijn enkele voorbeelden van de gevolgen van langdurig gebruik.
Kan het gebruik opgespoord en bestraft worden?
Lachgas kan niet gedetecteerd worden door middel van een test. Het bezit van lachgas op zich is ook niet verboden. Toch kan de politie ingrijpen. Artikel 8.3 van de wegcode stelt namelijk dat je over de nodige vaardigheden moet beschikken om alle nodige rijbewegingen te kunnen uitvoeren en je moet voortdurend je voertuig goed in de hand hebben. Een inbreuk daarop is een overtreding van de 2de graad en kan je een boete van 116 euro opleveren.
Daarnaast kan de politie op basis van een checklist ook vaststellen dat je in ‘staat van dronkenschap verkeert’. De politie kan de staat van dronkenschap of een soortgelijke staat herkennen aan uitwendige tekens zoals een onzekere gang, bloeddoorlopen ogen, dubbelslaande tong en/of een kleverige mond. Deze staat komt niet enkel voor als gevolg van alcoholgebruik, maar ook door gebruik van geneesmiddelen, of drugs. Het kan je een geldboete van 200 euro tot 2 000 euro opleveren en een verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste een maand tot zelfs permanent.
Voor hoeveel ongevallen zorgt lachgas?
Aangezien het voorlopig niet opspoorbaar is, is het moeilijk in te schatten voor hoeveel ongevallen het gebruik van enkel lachgas zorgt. In 2020 zijn er wel verschillende zware ongevallen geweest met jongeren waarbij lachgas in de wagen gevonden werd.
De combinatie met alcohol en/of andere drugs zorgt sowieso voor een verhoging van het ongevalsrisico dat tot 200x hoger kan liggen dan dat voor een nuchtere bestuurder.
Zelfs als een bestuurder geen lachgas gebruikt, maar zijn passagiers wel, kan de lachkick van de passagiers voor een grote mate van afleiding en concentratieverlies zorgen.
Conclusie
Lachgas lijkt voor velen op het eerste gezicht een onschuldig (goedkoop) roesmiddel. Toch kan het grote effecten hebben op de rijvaardigheid én gezondheid van gebruikers. Bijna 1 op de 7 jonge bestuurders in ons land rijdt maandelijks rond na het gebruik van lachgas, vaak in combinatie met nog andere verdovende middelen. Er is meer sensibilisering nodig over de effecten op korte en lange termijn van deze drug.
Dominique Vandijck van het Antigifcentrum roept daarom op: “Aan het gebruik van lachgas zijn ernstige gezondheidsrisico’s verbonden zowel op korte- als langere termijn. Op het moment van gebruik zijn ze zelfs potentieel levensgevaarlijk. Dit gevaar stijgt aanzienlijk in combinatie met andere producten. Gebruik gaat niet samen met het besturen van een voertuig, maar stap ook nooit in wanneer de bestuurder gebruikt heeft of onder invloed is. Heeft een gebruiker problemen, breng hem/haar naar een rustige en goed verluchte plek, en bel het Antigifcentrum voor deskundig advies over wat er best verder gebeurt.”
De Sport & Fun van Knaus heeft al enkele jaren zijn sporen verdient als compacte transportcaravan.
Met zijn witte gladde wanden, donkere opbouwstukken en dakrails komt hij niet ongemerkt voorbij. De grote garagedeuren verbergen een enorme laadruimte. Dat maakt hem interessant voor actieve kampeerders.
Standaard heeft hij een MTM van 1.300 kg, dat kan zelfs tot 1.700 kg worden verhoogd. Weersta echter aan de verleiding om te zware voorwerpen in de garage te bergen. We denken aan een stel elektrische fietsen of een scooter. Die kunnen de kogeldruk te veel beïnvloeden en dat vindt het trekken voertuig niet prettig.
Het licht grijze interieur is modern opgevat en keurig afgewerkt. Op het eerste zicht blijken er weinig bergvakken te zijn. Na het meubilair wat beter bekeken te hebben valt het nog mee, zeker voor een koppel. Vooraan is zoals we al gezien hebben een grote koffer onder het hoogstaand bed. We zijn echter niet zo gelukkig met het bed. Lang genoeg, aan de schouders 1,43 m breed dan versmalt het tot 1,25 m aan de voeten. Zeker geen luxe voor wie aan de buitenkant ligt. Aan de andere zijde ligt de partner wat benepen onder het hellend voorfront. Voor aangename en comfortabele nachten kan beter iemand zijn bedje spreiden in de tot bed omgevormde zitgroep. Daar heeft hij 1.92 x 1,21/0,99 m oppervlakte ter beschikking. Verder vinden we bergvakken onder de keuken en in de kleerkast kan nog meer dan alleen maar kleren. Tussen de natte cel en de keuken is zowaar plaats voor een intrek onmisbare tv. Kastdeuren zijn van degelijke scharnieren en sluitingen voorzien.
Vijf vensters en dakluiken zorgen voor voldoende licht en ventilatie. Uiteraard hebben ze muggen en verduistering rollo’s. De keuken scoort goed voor een paar reizigers. Er is genoeg werkoppervlakte op het aanrecht, drie kookvuren, spoelbak en waterfilter een 140 l koelkast en waterboiler maken de keuken compleet. We zien tevens een verwarming met ringverwarming zodat winterkamperen tot de mogelijkheden behoort. Enkele stopcontacten en een usb stopcontact behoren tot de uitrusting. In de natte cel zijn kasten boven en onder het wastafeltje. Naast de wc zijn open schappen. Een gordijn sluit de douche af. In de zitgroep met zijn L-zitbank is het aangenaam vertoeven, de comfortabele kussens zijn daar niet vreemd aan.
Terug langs de achterdeur naar buiten gestapt zien we dat we de ladder hebben vergeten te vermelden. Hij is er noodzakelijk als men kano’s of ander lang sport materiaal wil meenemen op het daarvoor voorzien dak.
De Knaus Sport&Fun 480 Ql Black Selection is een knappe caravan voor een sportief koppel dat tijdens de vakantie wel eens in aparte bedden wil slapen.
Frankrijk verplicht dodehoeksticker voor zwaardere voertuigen
In Frankrijk moeten voertuigen met een maximaal gewicht van meer dan 3.500 kilogram sinds 1 januari van dit jaar zijn voorzien van stickers die waarschuwen voor de dode hoek. De stickers moeten zowel links als rechts op de cabine en op de zij- en achterkant van de camper zijn geplakt en zo de zones markeren die de chauffeur slecht kan zien. De maatregel is bedoeld om ongelukken met fietsers en voetgangers te voorkomen.
De stickers hebben een afmeting van 25 bij 17 centimeter. Overtreding van de nieuwe regel kan een boete opleveren van 135 euro.
Protest
De plotse invoering van de regel in Frankrijk stuit op verzet van verschillende kanten. Zo heeft de Franse ANWB-zusterorganisatie Fédération des campeurs, caravaniers et camping-caristes (FFCC), met ruim 120 duizend leden, de wetgever benaderd om de campers buiten deze regeling te houden.
Zwakke verkeersdeelnemers
Ook bij de NKC leven twijfels aan het nut van een sticker op grote campers. “Veiligheid heeft voor de NKC een hoge prioriteit, zowel voor de camperaars als voor andere verkeersdeelnemers, zoals in dit geval voetgangers en fietsers”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk. “Maar een dergelijke sticker legt de verantwoordelijkheid hiervoor ten onrechte bij de zwakkere verkeersdeelnemers, die zo de boodschap krijgen dat ze beter moeten opletten. Beter is het als bestuurders van grotere campers zich bewust zijn van het fenomeen van de dode hoek. Niet voor niets is hier veel aandacht voor in de rijvaardigheidstrainingen van de NKC en in bewustwordingscampagnes inzake de dode hoek.”
Homepage met een nieuwe, duidelijke structuur en een aantrekkelijk uiterlijk. Duidelijke structuur met een hoog informatieniveau, speciaal voor nieuwkomers kooptips Gratis, juridisch en verzekeringstechnisch kennismakingsgesprek speciaal voor RU-leden Organisatie, vakartikelen en sponsorleden met interessante bonusacties.
Frankfurt / Main in januari 2021
Als onderdeel van een eerder aangekondigd media-offensief ging begin 2021 de nieuwe website van Reisemobil Union online. Het is technisch zo geüpgraded dat het op alle beschikbare ontvangende apparaten vanaf de pc, via tablet, iPad en smartphone op maat op het scherm verschijnt. Ook de inhoud is herzien. Op de homepage wordt de bezoeker welkom geheten met een toelichtende tekst van de vereniging. Tegelijkertijd verschijnt daar het laatste nieuws uit de caravanwereld en belangrijke informatie in verband met de RU en andere belangrijke instellingen van de camperbranche. Daarnaast leidt een speciale knop, startpagina hieronder, naar de laatste coronaregels in de verschillende deelstaten. In het hoofdstuk "De RU" wordt de bezoeker met foto's en contactgegevens vertrouwd gemaakt met de organisatie en alle verantwoordelijke personen. Daarnaast bevat dit hoofdstuk de statuten van de RU, het downloaden van een lidmaatschapsaanvraag en meer informatie over de RU en haar activiteiten. In het hoofdstuk “Technische artikelen” ontvangen geïnteresseerden gratis (!) Belangrijke informatie die vooral relevant is voor nieuwkomers bij het kopen of “betreden” van de caravanwereld. Ook nieuwkomers en gevestigde camperliefhebbers vinden bij onze advocaat (en RU-adviseur) Ulrich Dähn gratis (!) Interessante tips en informatie over algemene juridische kwesties. Bovendien krijgen alleen RU-leden gratis een eerste juridisch advies over individuele kwesties. Dit geldt ook voor experts uit de verzekeringsbranche en ondersteuning vanuit andere vakgebieden. Het RU-lidmaatschap loont. Reisverslagen en verslagen van RU-ledenbijeenkomsten ronden dit hoofdstuk af. In het hoofdstuk “Leden sponsoren” worden industriële bedrijven, experts, beurzen, kampeer- en parkeerterreinen en andere instellingen beschreven die de RU sponsoren en actief en passief de activiteiten van de vereniging ondersteunen. Veel van deze sponsorende leden verlenen RU-leden op vertoon van hun RU-ID-kaart aantrekkelijke voordelen en in sommige gevallen kortingen, waarmee het lage jaarlijkse lidmaatschap van slechts 36 euro al snel wordt terugverdiend en in de loop van het jaar zelfs tot een aantrekkelijk pakket van voordelen wordt. Voor de jaarlijkse bijdrage van slechts 36 euro ontvangt het RU-lid ook ... Maandelijks verschijnt er een elektronische nieuwsbrief, die afhankelijk van de actualiteit ook op korte termijn kan worden ondersteund door een speciale nieuwsbrief. Ieder kwartaal verschijnt er een elektronisch (bladercatalogus) verenigingsblad, dat iedereen desgewenst in print kan downloaden. Er wordt een nieuwe RU APP ontwikkeld die leden helpt met diverse handige aanbiedingen en vooral nieuwe leden voor de RU moet inspireren. Facebook en Instagram worden intensiever gebruikt door de Reisemobil-Unie. Met name nieuwe leden worden daar aangesproken met regelmatig nieuwe en informatieve artikelen. Beide platforms kunnen en moeten door alle leden worden gebruikt om informatie uit te wisselen. De RU zal een beurskrant als printmedium maken, die twee keer per jaar aan het begin van het jaar in januari en aan het einde van het jaar in september verschijnt. Hierdoor heeft RU nog een printmedium dat vooral op beurzen zal worden gebruikt. Gedetailleerde informatie over de Reisemobil Union en haar activiteiten vindt u op www.reisemobil-union.de, vooral in het hoofdstuk "RU" onder "Statuten". Contact Reisemobil Union e.V. Rossdorfer Str.24 HH 60385 Frankfurt am Main Tel.: +49 (0) 69-49 600 12 Fax.: +49 (0) 69-40325825 info@reisemobil-union.de
2 op de 3 Belgen voorstander van meer ruimte voor fietsers en voetgangers De Vlamingen beschouwen minder files als grootste voordeel op mobiliteitsvlak van deze crisis
2 op de 3 Belgen staan positief ten opzichte van de infrastructurele maatregelen die meer ruimte geven aan de kwetsbare weggebruikers. Meer dan de helft van de Vlamingen wil zelfs dat die aanpassingen permanent worden. Een belangrijk deel van de bestuurders ervaart ook meer agressie in het verkeer. Zo blijkt uit een enquête die Vias institute afgelopen december heeft afgenomen om te weten hoe de Belgen sinds de start van de Covid19- crisis het verkeer ervaren.
Vias institute heeft een bevraging gedaan bij een representatief staal van de Belgische bevolking van 1000 personen om na te gaan hoe de weggebruikers het verkeer ervaren tijdens deze pandemie. Bijna 4 op de 10 Vlamingen vinden dat de agressie is toegenomen 36% van de Vlamingen vindt dat de andere weggebruikers agressiever geworden zijn sinds de start van coronacrisis in maart. In Brussel gaat het over 35% van de respondenten en in Wallonië over 42%. Dit kan voor het grootste deel verklaard worden door het feit dat sommige bestuurders (veel) sneller rijden wanneer er minder verkeer is. Dat is duidelijk het geval geweest tijdens deze crisis. Eerder bleek al dat de ernst van de ongevallen in de eerste 6 maanden van vorig jaar sinds 2013 niet meer zo hoog was geweest, wat ook door overdreven snelheid kan verklaard worden. Dit fenomeen van te hard rijden hebben we niet alleen in ons land vastgesteld. In Frankrijk hebben de overheden een stijging vastgesteld met 50% van het aantal grote snelheidsovertredingen (meer dan 50 km/u boven de limiet) in de maand november, hoewel het verkeer er toch drukker was dan tijdens de eerste lockdown. Volgens de Franse overheden kan dit verklaard worden omdat ‘sommige bestuurders die zich door de gezondheidsmaatregelen beperkt voelen, graag op andere domeinen de beperkingen willen doorbreken.’ Meer ruimte voor fietsers en voetgangers? 2 op de 3 Belgen is voorstander! Tijdens de eerste lockdown zijn we massaal gaan wandelen en fietsen. Gezien het enthousiasme voor deze actieve vervoersmodi hebben verschillende steden en gemeenten al dan niet tijdelijke maatregelen genomen om hen beter te beschermen: nieuwe fietspaden, inrichting van zone 30, meer woonerven, etc. De nodige ruimte voor deze aanpassingen ging op sommige plaatsen ten nadele van de ruimte voor de wagen. Deze aanpassingen hebben de bevolking overtuigd want 2/3 van de bevraagde personen (65%) staat hier positief tegenover. Dat is bijna 4 keer meer dan de personen die tegen zijn (17%). De weggebruikers jonger dan 34 jaar zijn het meest enthousiast: 72% is voorstander. In Vlaanderen wil meer dan de helft van alle bevraagden (52%) dat deze aanpassingen trouwens na deze gezondheidscrisis permanent worden. Minder files, het voordeel van de coronacrisis De vermindering van de files (62%) en het feit dat je je minder moest verplaatsen (56%) zijn volgens de Belgen de twee grootste voordelen op het vlak van mobiliteit aan deze crisis. Een ander positief punt: 12% van de bevraagde personen heeft de fiets (her)ontdekt als alternatief voor de wagen.
Wat zijn volgens u de grootste voordelen van deze gezondheidscrisis op het vlak van mobiliteit?
Wallonië
Brussel
Vlaanderen
1) Er zijn minder files
61%
1) Ik heb me minder verplaatst.
55%
1) Er zijn minder files
65%
2) Ik heb me minder verplaatst.
56%
2) Er zijn minder files
42%
2) Ik heb me minder verplaatst.
55%
3) Ik heb meer plaats op het openbaar vervoer.
11%
3) Ik heb meer plaats op het openbaar vervoer.
22%
3) Ik heb de fiets of een ander alternatief vervoersmiddel voor de wagen (her)ontdekt.
15%
Schrik voor besmetting op het openbaar vervoer is grootste nadeel. De schrik om het openbaar vervoer te nemen is met voorsprong het grootste nadeel op het vlak van mobiliteit van deze crisis. Eén derde van de Belgen (31%) en bijna de helft van de Brusselaars (47%) ervaart dit zo. De drukte op de voet- en fietspaden (nationaal 22%, maar in Vlaanderen 28%) en de agressie van andere weggebruikers zijn andere belangrijke nadelen die de Belg ervaart.
Wat zijn volgens u de grootste nadelen van deze gezondheidscrisis op het vlak van mobiliteit?
Wallonië
Brussel
Vlaanderen
1) Ik heb minder het openbaar vervoer durven gebruiken.
28%
1) Ik heb minder het openbaar vervoer durven gebruiken.
47%
1) Ik heb minder het openbaar vervoer durven gebruiken.
30%
2) De andere weggebruikers zijn te agressief.
27%
2) Het is te druk op de voet- en fietspaden.
20%
2) Het is te druk op de voet- en fietspaden.
28%
3) De andere bestuurders rijden te snel.
17%
3) De andere weggebruikers zijn te agressief.
19%
3) De andere weggebruikers zijn te agressief.
18%
Na de crisis, terug naar de situatie zoals ze was? Als deze crisis achter de rug is, zal volgens een kleine meerderheid (52%) de drukte op de wegen terug zijn zoals voorheen. 29% van de weggebruikers (maar 40% in Brussel) is eerder pessimistisch en schat dat het verkeer nog drukker zal worden. Slechts 11% schat in dat de situatie zal verbeteren. Conclusie Een meerderheid van de Belgen is voorstander om infrastructureel ruimte vrij te maken voor de fiets en de voetgangers, zelfs als er hierdoor minder ruimte is voor de wagen. Deze infrastructurele ingrepen zijn zeker in een versnelling gekomen door de coronacrisis. De vermindering van de files en het feit dat we ons minder moesten verplaatsen, worden door de ondervraagde Belgen als andere grote voordelen op het vlak van mobiliteit beschouwd. Er zijn uiteraard ook minpunten aan deze crisis. Zo is er een groot deel van de bestuurders die meer agressiviteit ervaart van andere weggebruikers. Veel mensen hebben ook nog altijd schrik om het openbaar vervoer te gebruiken, uit schrik voor een besmetting. Het zal wellicht nog enige tijd duren vooraleer het gebruik van het openbaar vervoer terug op een normaal niveau ligt. Georges Gilkinet, Federaal minister van Mobiliteit:’Steeds meer landgenoten kiezen ervoor om zich te verplaatsen met de fiets, de elektrische fiets, de step of ze gaan te voet. Net zoals mensen met een beperkte mobiliteit, hebben ze behoefte aan een specifieke en aangepaste infrastructuur om zich veilig te kunnen verplaatsen. Ik ben verheugd dat de meerderheid van de Belgen deze positieve tendens steunt. Ik hoop dat het de zin aanwakkert om zich op een andere, meer actievere en milieuvriendelijkere manier te verplaatsen.
In normalen omstandigheden is winterkamperen in. De pionierstijd is voorbij en een wintervakantie is net zo comfortabel als een verblijf op een camping tijdens de zomer.
Een wintervoortent vraagt wel iets meer aandacht.
Met vooruit zichten op veel sneeuw zijn ze steviger gebouwd. Zowel het tentdoek als het frame moeten gemaakt zijn om een pak sneeuw te kunnen dragen. Ze zijn meestal kleiner dan de lengte van de caravan of zwerfauto, wat zich vertaalt in minder sneeuw op het dak. Sterk aflopende daken hebben het voordeel dat overtollige sneeuw er gemakkelijk afschuift zonder aan het dak te raken. Doorsnee tenten hebben rechte drukstokken met schuimkussens tegen de wand van de caravan. Duurdere wintertenten hebben licht gebogen tentpalen en speciaal gevormde schuimkussens die perfect aan de wand passen. Ritssluitingen moeten afgedicht zijn om dichtvriezen te voorkomen na een dooiperiode. Goede wintervoortenten hebben een hogere slijklap, die men gemakkelijk kan onderhouden. Het is niet altijd een wintervakantie met veel sneeuw! Het kan soms modderig zijn, de hoge slijklap beschermt dan beter het tentdoek onderaan. Een klein luifeltje aan de onderkant van het dak heeft het voordeel dan het dooiwater niet op het tentzeil van de wand druppelt. Een wintervoortent met 2 deuren heeft voordelen. Naar gelang van waar de wind of de sneeuw komt kan men aan de andere kant van de tent de deur gebruiken. Voor het frame worden doorgaans metalen tentpalen met een doormeter van 25 of 28 mm gebruikt. Wordt de caravan voor een langere tijd achter gelaten kan men best een paar extra tentstokken ongeveer in de midden van de tent als extra steun zetten. Stormriemen over de tent is zeker geen overdreven veiligheid. Om het wat droog te houden in de tent bestaan er vloertegels die men aan elkaar klikt en blijft rondplonsen in het slijk beperkt. Er bestaan ook binnenbekledingen die het condenswater van het plafond afdruipt opvangen.
Goed om weten.
Wintertenten zijn in verschillende maten te verkrijgen. Hou er rekening mee dat een kampeerauto hoger is dan een caravan.
Let goed op dat de caravandeur niet pal tegen de zijwand van de tent staat. Hou rekening met kofferdeksels en ramen. Het wintertentzeil is meestal langs beide zijden gecoat stof of PVC. Deze materialen kunnen niet ademen en veroorzaken veel condenswater. Goed verluchten helpt een beetje.
Tentharingen moeten soms door een steenharde bevroren grond kunnen. Ik neem een boormachine plus een grote steenboor mee om indien nodig eerst een gat in de grond te boren. Tentharingen laten zich gemakkelijker in de grond slaan. Zijn de tentharingen in de grondvast gevroren, geef eerst een stevige tik op hun kop ze komen dan los in de grond te staan. Daarom mag je in de winter de tentharingen nooit helemaal in de grond slaan. Probeer de slijklap altijd sneeuwvrij te houden. Bijzonder tijdens een dooiperiode. Als het de volgende uren terug begint te vriezen is de kans groot dat je zonder slijklap naar huis moet.
Voor een korte vakantie zijn er opblaasbare tenten. Bij te veel sneeuw zakken ze in elkaar. Verwijder de sneeuw, ze richten zich terug op en meestal zonder schade.
Als laatste puntje koop een wintervoortent met voldoende ventilatie openingen aan de bovenkant van de zijwanden.
Voor een wintervakantie neem ik altijd een goede haardroger mee. Handig als er hier en daar iets vastgevroren of dichtgevroren is. Neem een grote waterdichte plastiek zak mee. Meestal hangt er nog wat ijs, water of sneeuw tussen de plooien van de tent. Steek ze in de zak want tijdens de huisrit zakt het water naar onder in de waterdichte zak en blijft daar tot thuis. Anders loopt waar men het niet graag heeft.
Corona heeft de inschrijvingen van niet alleen nieuwe maar ook van tweedehandse voertuigen rood gekleurd. Wanneer we het hele jaar bekijken, dan merken we bij de nieuwe voertuigen dat enkel de motorfietsen een lichte winst (+1,5 %) boeken en bij de tweedehandse voertuigen dat lichte bestelwagens licht +0,9 % stijgen evenals vrachtwagens van meer dan 12 ton (+5,1%) en motorfietsen (+8,1%). Niet toevallig scoren de beste categorieën van het jaar ook goed in december, met de motorfietsen als speerpunt : +89,5 % voor de nieuwe en +32,9% voor tweedehands motoren.
Annulering autosalon: 17 % impact op aankoopintentie (TRAXIO-marktonderzoek)
Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog zal er in januari geen Autosalon zijn.
TRAXIO organiseerde daarom eind november 2020 een marktonderzoek bij consumenten om de impact op de autoverkoop in januari te voorspellen. Uit het TRAXIO-onderzoek blijkt dat heel wat mensen januari blijven beschouwen als ‘autosalonperiode’. Dat leeft niet alleen bij de autoliefhebbers maar ook bij opvallend veel jongeren. De afgelasting van het Autosalon heeft bij 75 % van de ondervraagden geen impact op de aankoopintentie en 17% wel, met daarbij een opvallend groot verschil tussen jongeren (25 %) en ouderen (5 %). Laten we tot slot ook de impact van Corona op de aankoopintentie (24 %) niet uit het oog verliezen.
Hoewel er schijnbaar wat stilte heerst in de kampeerwereld, wordt achter de schermen veel nagedacht en besproken om de kampeervoertuigen nog beter, lichter en met veel aandacht voor de interieurs beter te maken.
De LMC Style reeks richt zich voornamelijk op jongere gezinnen en met 6 verschillende indelingen biedt deze reeks voor iedereen een ideale manier om te kamperen. Naast de Style heeft LMC met de start van het afgelopen modeljaar de reeks uitgebreid met de Style Lift; 2 indelingen op compacte wijze gebouwd en standaard voorzien van een riant hefbed.
Momenteel onderzoekt de fabrikant naar extra mogelijkheden om het kampeerleven in een caravan nog aangenamer te maken. De innovatie van het panorama dakraam in het prototype de Style 450 D is hiermee absoluut vooruitstrevend.
In de aanloop naar het nieuwe modeljaar brengt LMC in het voorjaar van 2021 de Style 400 F; een compacte caravan voorzien van een extra portie ergonomie en met vernieuwd design. Deze meest compacte indeling uit de Style familie is vanaf april te zien bij de LMC dealer.
Een unieke noviteit voor volgend jaar: de nieuwe LMCSTYLE 400F
Bij de start van het nieuwe kalenderjaar breidt LMC de Style-reeks uit met een momenteel unieke innovatie in het caravansegment: de nieuwe Style 400F met opklapbed.
De LMC Style-caravan reeks is momenteel specifiek gericht op jonge gezinnen. Zes verschillende indelingen met maximaal zes mogelijke bedden maken hem tot een flexibele allrounder voor het hele gezin. Naast de basis reeks heeft de Style Lift-reeks het afgelopen modeljaar al voet aan de grond gekregen. Standaard uitgerust met een hefbed en een aanzienlijke stahoogte van 2,08 m in de woonkamer, creëren de twee indelingen van de Style Lift een royaal gevoel van ruimte met zes of optioneel zeven bedden. Om het gemakelijker te maken, zal LMC vanaf maart de Style 400F aanbieden met een compacte lay-out. De caravan met een totale lengte van 5,83 en een breedte van 2,33 is de kortste en meest compacte in de Style-familie. Met de stahoogte binnenin van 1,98 en het opklapbed neemt LMC het karakteristieke ruimtegevoel van de grote Style-modellen in een compactere ruimte over. LMC vertrouwt consequent op de typische eigenschappen van het merk: korte, compacte lichtgewicht constructie van de caravan. Het opklapbed is ruimte besparend in de caravan ingebouwd, voor meer ruimte overdag en voldoende ruimte voor twee personen 's nachts. Het biedt een comfortabele breedte van 1,50 m en voldoende lengte van 1,90 m. Het vouwmechanisme doet denken aan de opklapbedden uit de jaren 60, die momenteel een opleving doormaken op de meubelmarkt. De nieuwe indeling Style400F zal naar verwachting vanaf april bij de verdelers staan.
Vouwdakstudie Style 450D
Het prototype Style 450 met hefdak wordt nu op de proef gesteld in Sassenberg,
LMC Caravan speelt een digitale beursstand op de eigen website als alternatief voor de grote caravanbeurzen. De vouwdakstudie Style 450D werd de afgelopen maanden al gepresenteerd, nu maakt het prototype zich klaar voor de stresstest. Het doel van de test is om de lekdichtheid van het vouwdak ook bij hevige regen te controleren en de positie tijdens het rijden te behouden. Om trouw te blijven aan de merkessentie en om ook voor de Style 450 D de 12 jaar dichtheid van de constructie te kunnen garanderen, wordt het dak in de test aan extreme belastingen onderworpen. Net als bij een cabriolet moet ook worden getest of zowel de verlijming van het klemframe als het vouwdak zich bij hogere snelheden houden. De functionaliteit van de elektromotor voor openen en sluiten wordt vervolgens getest op constante kwaliteit voordat deze markt rijp is. De LMC Style caravan reeks is momenteel expliciet gericht op jonge gezinnen. Zes verschillende indelingen met maximaal zes mogelijke slaapplaatsen maken hem tot een flexibele alleskunner voor een hele familie. Naast de basis reeks kreeg de Style Lift-reeks in het afgelopen modeljaar voet aan de grond. Standaard uitgerust met een hefbed en een flinke stahoogte van 2,08 m in de woonkamer, creëren de twee indelingen van de Style Lift een royaal gevoel van ruimte met zes of optioneel zeven bedden. De nieuwe Style 450D maakt nu ook indruk met een compressorkoelkast, die met zijn compacte afmetingen het gevoel van ruimte nog eens versterkt.
Hou het veilig! Ondanks Covid-19 start vandaag een nieuwe BOB-campagne Ondanks COVID-19 start vandaag de nieuwe BOB-campagne. De campagne vraagt aan bestuurders om het veilig te houden en knipoogt met het beeld van een mondmasker naar de geldende gezondheidsvoorschriften. Tegelijk herinnert het de weggebruikers aan het probleem van alcohol in het verkeer. Alcohol achter het stuur is en blijft levensgevaarlijk. Vorig jaar was bij 1 op de 9 letselongevallen een bestuurder onder invloed van alcohol betrokken. In totaal ging het over meer dan 4100 ongevallen met doden of gewonden. Met BOB blijven we iedereen duidelijk maken dat het drinken van alcohol en rijden niet samengaan.
Alcohol achter het stuur: lichte verbetering, maar BOB blijft onmisbaar 5,5 keer meer controles, 3,5 keer minder positieve bestuurders dan 25 jaar geleden Tijdens de eerste BOB-campagne, in december 1995, controleerde de politie 100.000 bestuurders. Maar liefst 6,4% van hen testte positief. Vorig jaar legden meer dan 550.000 bestuurders een blaastest af. Slechts 1,8% was positief. Nooit eerder controleerde de politie meer bestuurders en nooit eerder waren er zo weinig bestuurders positief. De jarenlange inzet van sensibilisering en handhaving heeft duidelijk effect. Uit officiële cijfers blijkt dat het aantal letselongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol de voorbije 10 jaar met 20% gedaald is. Toch gebeurden er in 2019 nog meer dan 4100 ongevallen, met 5400 slachtoffers, waarbij alcohol een rol speelde. Dat is ongeveer 1 ongeval elke twee uur in ons land. Niet enkel ‘s nachts een probleem De laatste nationale gedragsmeting alcohol van Vias toont aan dat het percentage positieve bestuurders ‘s nachts (10,7% tijdens de week, 12,6% tijdens weekendnachten) hoger ligt dan tijdens de dag (0,4% op weekdagen, 1,2% tijdens weekenddagen). Omdat het aantal bestuurders overdag natuurlijk veel hoger ligt dan ‘s nachts, is het risico om een bestuurder onder invloed tegen te komen zeker aanwezig. Het dus noodzakelijk om ook overdag alcoholcontroles uit te voeren. Ongevallen: gemiddeld promillage van de betrokken bestuurders is 1,7‰ Wanneer bestuurders onder invloed rijden, hebben ze meestal veel te veel gedronken. Dat heeft uiteraard gevolgen voor de verkeersveiligheid. Zo is het gemiddelde alcoholgehalte van bestuurders die betrokken zijn in een letselongeval 1,7 ‰. Bestuurders met zo’n hoog alcoholgehalte hebben tot 200 keer meer kans om te sterven of zelf iemand te doden dan nuchtere bestuurders. Dat heeft niet alleen te maken met de verhoging van hun ongevalsrisico, maar ook met de ernst van de verwondingen. Autobestuurders onder invloed van alcohol begaan meer snelheidsovertredingen en dragen bijvoorbeeld minder vaak hun gordel. Nieuwe campagne: ‘Hou het veilig’ Deze maand zullen er geen grote feesten zijn. En ook de cafés en restaurants zijn gesloten. We vieren in kleine huiselijke kring. Toch vinden de Belgische Brouwers, Assuralia, Vias institute, Brussel Mobiliteit, de Vlaamse overheid, AWSR en de lokale en federale politie het belangrijk om een BOB-campagne te organiseren. Het is niet omdat we onze verplaatsingen beperken, dat het probleem van alcohol achter het stuur verdwijnt. We hebben daarbij ook aandacht voor de huidige situatie en vragen aan elke Belg om het veilig te houden. Dit door zowel de huidige gezondheidsvoorschriften te volgen, de avondklok te respecteren als niet te rijden onder invloed van alcohol. Zo zorgen we met z’n allen in de meest ruime zin voor onszelf en voor elkaar.
Mediaplan van de campagne Zoals elk jaar plaatsen we affiches langs de wegen. Aan het BOB-logo voegden we dit jaar een mondmasker toe.
BOB zal ook aanwezig zijn op Instagram, YouTube en Facebook met sensibiliseringsboodschappen en animatiefilmpjes. Van 14 december tot 4 januari sporen we via de winkelkarren van de hypermarkten van Carrefour de klanten aan om aan BOB te denken en alcoholvrije dranken te voorzien. Via een QR-code op deze karren kunnen klanten via een wedstrijd een assortiment van alcoholvrije biertjes winnen.
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet:”Verantwoordelijk en solidair zijn, zorgen voor elkaar: dat is belangrijker dan ooit. Niet alleen in deze coronacrisis, maar ook achter het stuur. Om levens te redden, wil ik de BOB-eindejaarscampagne die vandaag start, graag ondersteunen. Zorgen voor jezelf en voor elkaar betekent ook dat je niet rijdt onder invloed van alcohol. Net als overdreven snelheid of drugs, is alcohol in België elk jaar een belangrijke oorzaak van honderden doden en gewonden. Laten we onze verantwoordelijkheid nemen: samen zijn we BOB en zorgen we ervoor dat mensen die we graag zien, veilig terug thuiskomen.” Vorig jaar waren er meer dan 4000 ongevallen met doden en gewonden die veroorzaakt werden door een automobilist die te veel gedronken had. Het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers is een van mijn prioriteiten,” zegt minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden. “We streven ernaar om jaarlijks 1 op de 3 bestuurders te controleren op verkeersinbreuken die leiden tot ongevallen met slachtoffers.” Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters:”In Vlaanderen kost drinken en rijden jaarlijks meer dan 70 mensen het leven. Een veelvoud raakt zwaargewond, soms met levenslange gevolgen. En ook al zullen de eindejaarsdagen dit jaar wat anders verlopen dan we gewend zijn, toch blijven de risico’s van alcoholgebruik in het verkeer bestaan. Daarom is het van groot belang om ook nu te blijven benadrukken dat alcohol en rijden nooit samengaan. Hou het veilig, in alle opzichten!” Brussels Minister voor Mobiliteit en Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt:” In Brussel gaan we voor vision zero, dat wil zeggen nul doden en nul zwaargewonden in het verkeer. Dat geldt ook voor de eindejaarsperiode. Daarom roep ik iedereen op om niet onder invloed achter het stuur te kruipen, en ook je naasten aan te spreken als ze dat wel doen. Je redt er levens mee. Als we samen onze verantwoordelijkheid nemen, komen we samen ook veilig thuis.” Koen Ricour, directeur Federale Wegpolitie:”25 jaar is de Federale Wegpolitie een van de partners van BOB en daar zijn we fier op. Die samenwerking blijft duren zolang er bestuurders rondrijden die niet begrijpen dat alcohol drinken en rijden twee onverenigbare handelingen zijn.’”
Impact sluiting showrooms november: ook tweedehandswagens krijgen klappen De sluiting van de showrooms voor het publiek in de maand november heeft de inschrijvingen van nieuwe personen-, bestelwagens en zware trekkers geen goed gedaan. Ook de verkoop van tweedehandse personenwagens gaat achteruit en dat is al lang geleden. Anderzijds doen vrachtwagens vanaf 3,5 T het wel beter net als alle andere tweedehandsinschrijvingen. Absolute topper zijn de tweedehandse motorfietsen (+37,0 %). Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “De sluiting van de showrooms heeft zijn effect niet gemist : de inschrijvingen van nieuwe wagens kelderen in november met -15,4 % (jaartotaal: -22,3 %) en zelfs de tweedehandswagens dalen met -5,9 % na 5 goede maanden (jaartotaal: -6,4 %). De nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen gaan verder achteruit met -7,8 % (jaartotaal: -13%) maar de tweedehandse LCVs stijgen met +11,3 % in november (Ytd: +0,2 %). Bij de vrachtwagens zien we overal stijgingen ten opzichte van november 2019, behalve voor de nieuwe zware trekkers (-30,9 %), die het bijzonder slecht blijven doen terwijl de tweedehandse zware trekkers het wel prima deden in november (+12,3 %). Het meest opvallende cijfer komt van de tweedehandse motorfietsen: die gaan er maar liefst +37,0% op vooruit!” Meer info TRAXIO
5,1 % minder speed pedelecs ingeschreven in november “Net zoals in september en oktober werden er ook in november minder speed pedelecs ingeschreven dan vorig jaar. Afgelopen maand november werden er -5,1 % minder exemplaren ingeschreven waardoor de daling voor de volledige periode januari-november nu -6,7 % bedraagt t.o.v. dezelfde periode vorig jaar,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “De speed pedelec blijft het populairst in Vlaanderen, vooral in de driehoek Antwerpen-Gent-Brussel. Tegelijk merken we dat de daling van het aantal inschrijvingen zich voordoet in regio’s waar het aantal inschrijvingen hoog is: Antwerpen, Vlaams Brabant en Brussel. Oost-Vlaanderen, de tweede belangrijkste provincie qua inschrijvingen, blijft op het niveau van 2019 en in de rest van België stijgt het aantal inschrijvingen. West-Vlaanderen en Limburg stijgen met respectievelijk 12 % en 10 % op jaarbasis. Overigens is het enorme verschil in aantallen tussen Vlaanderen (11.237), Brussel (245) en Wallonië (263).” Vooral minder leasing in 2020 De particuliere inschrijvingen, die goed zijn voor iets meer dan de helft van de verkoop, blijven voor het volledige jaar ongeveer op niveau (-1,4 %) en het aantal door bedrijven ingeschreven speed pedelecs stijgt met +5,7 %. De klappen blijven vallen in de sector van de leasing speed pedelecs die met maar liefst -19,2 % is teruggevallen ten opzichte van vorig jaar. De daling van het woon-werkverkeer en van de files tijdens de Covid-19 pandemie is een doorslaggevende factor bij de verminderde verkoop op de as Antwerpen-Brussel-Gent. De semi-lockdown van de afgelopen periode heeft de verkoop al evenmin gestimuleerd.
Malibu een broeder van Carthago wordt aan gunstige prijzen aangeboden, doch niet als goedkoop.
De fabrikant uit Aulendorf heeft naam gemaakt als bouwer van hoogwaardige kampeerauto’s, met prijzen in verhouding. Om een minder kapitaalkrachtig publiek te bereiken werd de Malibu ontwikkeld en in het Sloweense dorp Odranci gemaakt.
Net zoals hun duurdere broeders hebben ze een dubbele bodem, zowel bereikbaar langs binnen als langs buiten. Wanden lopen in ronde vorm over naar het dak wat een modern uitzicht geeft.
De nieuwe halfintegrale Malibu T 430 LE is 6.90 m lang, gebouwd op een Fiat Ducato 2,3 l Multijet met verlaagd chassis en mag 3.500 kg torsen. Als optie kan men een 140 pk motor bekomen wat het rijplezier verhoogd. Met 2 enkele bedden achterin is hij ontworpen voor 2 zwerver, die graag wat ruimte en wooncomfort hebben. Ook de zitgroep vooraan is bedoeld voor twee, met een beetje goede wil kunnen er nog een paar bij om een praatje te doen, te genieten van een drankje en een snoepje.
De onderste bodemplaat is 33 mm dik, langs beide kanten beschermt met polyester beplating. Voor de binnenvloer van de 48 cm hoge koffer heeft men multiplex gebruikt. Het is wel oppassen voor de warme lucht slangen die hier daar onbeschermd in de koffer liggen. De zijwanden eveneens 33 mm dik hebben aluminium buiten beplating en triplex langs binnen. Voor het dak heeft dezelfde sandwichpanelen gebruikt maar met hagelbestendig polyester langs de boven. Het mooie neusje boven de stuurcabine is uit polyester, voor de ramen heeft Malibu S4 vensters van Seitz en de buitendeur met venster komt van Hartal. Links en rechts geven brede deur toegang tot de garage.
Voor het interieur hebben de ontwerpers voor een licht houtdecor gekozen. De bovenkasten zijn wit en vlak uitgevoerd met een streep houtdecor waarin de brede handgrepen keurig passen. Een redelijk groot stuk van de matrasseneinden kan men indien nodig weg nemen. Al zijn de kasten er onder met brede kwartronde deuren goed bereikbaar, kan het dak van de kasten nog open. Met 2 treden van de verschuifbare trap komt men gemakkelijk in de bedden. Voor wie ‘s avonds graag nog wat leest in bed zijn er verstelbare leeslampen voorzien.
Keuken en badkamer.
In plaats van 3 brede laden in de keuken heeft de fabrikant er 6 half zo brede geplaatst. Dat heeft zijn voor- en nadelen. In de smalle laden is het in ’t algemeen niet zo rommelig als in een brede uitvoering. Wat minder bergplaats is het nadeel. In het grijze aanrecht zijn 3 kookvuren en een ronde spoelbak geïntegreerd. Naast de keuken staat een 139 l grote absorptie koelkast van Dometic, ze kan links en rechts opendraaien. Onder de koelkast is de goed bereikbare Truma C6 geïnstalleerd. In de natte cel met een keurig wastafeltje en draaibaar cassette wc is een douchecel met ronde acryl glazen deur geïntegreerd.
Tot zwerfauto omgebouwde bestelwagens zijn het laatste 2 jaren fel in trek. Het aantal zwervers dat nu, hun half- of integrale kampeerauto omgewisseld hebben of kortelings zullen omwisselen voor zo’n “Kastenwagen” zoals de Duitsers hem noemen zijn bijna niet meer te tellen. Vergeten we niet de nieuwe klanten die voor zulk een handige wagen kiezen. Hij heeft zijn voor- en nadelen zoals alle andere types. Vanzelfsprekend is het wooncomfort wat minder dan in een 7 m of meer lange integrale of halfintegrale wagen. Zijn sterke punten zijn handiger om te rijden, gemakkelijker een parkeerplaats vinden en het brandstof verbruik is merkelijk minder. Zeker niet te verwaarlozen nu het begint te krioelen van zwerfauto’s. Wat het wooncomfort betreft, de gebruikers passen zich meestal snel aan want die “inbouwmodellen” hebben net zo goed alles aan boord, alleen staat het wat dichter bij elkaar. Nu de winter voor de deur staat hoeven ook die gebruikers niet thuis te blijven. Ze kunnen net zo goed van een wintervakantie genieten als andere zwervers. Het is wel zo dat omgebouwde bestelwagens een paar koude bruggen hebben die een opbouwmodel niet heeft. Vooral de schuif- en achterdeuren kunnen een bron van koude zijn. Met een goede diesel- of gasverwarming hoef je u geen zorgen te maken de temperatuur in de wagen is aangenaam. Net zo goed als een alkoofmodel of een halfintegrale is de stuurcabine een bron van koude. Voor de 3 types bestaan er isolatiedekens die de stuurcabine langs buiten helemaal omvatten en het probleem is van de baan. Het beste zijn isolatiedekens die helemaal tot op de grond komen. Opgevouwen is het een groot pak en wegbergen bij bestelwagens kan een probleem zijn. Wees echter gerust een isolatiedeken die de ruiten en een deel van de cabinedeuren afschermt helpt al heel veel. Sluit op de boordplank alle ventilatieopeningen zodat er geen tocht binnenkomt. De meeste isolatiematten voor de voorruit van omgebouwde bestelwagens zijn iets te kort van onder. Zij laten het verluchtingsrooster in de motorkap gedeeltelijk of soms helemaal open waardoor er koude naar binnen komt en het smeltwater of regen in de machinekamer kan sijpelen. Larcos heeft een verlengde versie die het verluchtingrooster volledig afdekt. De isolatiedeken bestaat uit 7 mm isolatie met aan de buitenkant gecoat polyesterdoek. Water- en olie afstotend geïmpregneerd, scheur- en UV bestendig. De binnenkant in blauw glad PVC met bevestiging aan cabinedeuren. Bescherming warmte(+40°C)-koude(-35°C). Als je de isolatiedeken van de voorruit neemt is het moeilijk ze volledig droog te maken na regen of sneeuw. Neem daarom een grote plastiek zak mee om ze in op te bergen. Afdruipend water blijft in de zak want de bijgeleverde zakken zijn niet waterdicht, dat belet dat je een plas water in de koffer vindt. Thuis gekomen de isolatiemat goed laten droge tegen volgende uitstap. Voor de “echte” winterkampeerders is een isolatiedeken een noodzaak. Niet iedereen zoekt koude winteroorden op. Een weekje Ardennen of aan zee tijdens de wintermaanden kan zonder zorgen. De temperaturen kunnen er ook wel eens rond het vriespunt huppelen. Daar bewijst de isolatiedeken eveneens haar kwaliteiten om het binnen behaaglijk warm te houden. Reken niet te veel op de zogenaamde “plissé gordijnen” aan de voorruit. Zij dienen om onbescheiden blikken af te schermen, de isolatiewaarden is bijna nul.
Larcos heeft niet alleen de verlengde isolatiematten voor bestelwagens. Voor bijna ieder type en merk alkoof modellen, halfintegrale en integrale zwerfauto’s zijn op maat gemaakte isolatiematten tot op de grond of alleen voor de ruiten verkrijgbaar. Eveneens te koop isolatiemat die langs binnen de boordplank en been-voetruimte afschermt.
De invoerder:
Lautus Trading Belgium
Guido Gezellelaan 109
8800 Roeselare
Tel 051 22 41 27 e-mail: info@lautustrading.com
Meer info: LautusTradingBelgium
Foto 1
Te korte isolatiedeken. Aflopende dooi – of regenwater sijpelt in de machinekamer en de wind vindt er een vrije inkom.
Foto 2
Op een degelijke isolatiedeken blijft de sneeuw liggen.
Foto 3
Bij een plissé gordijn of ander binnenisolatie gaat er veel warmte verloren en ziet men duidelijk waar de kostbare warmte ontsnapt.
Foto 4
Isolatiedeken over de boordplank help ook om de koude buiten te houden.
Foto 2 en 3 zijn op dezelfde dag, uur en camping na een paar uren sneeuwen genomen.
Fendt een van de belangrijkste caravan producenten volgt op de voet de algemene wensen van de kampeerders op. De Carona pandemie heeft echter wat verandering gebracht in het kampeerleven. Mensen vinden het veiliger en terecht om zoveel mogelijk in eigen rollend vakantiehuisje te blijven. Kokerrellen, eten en slapen zijn net zolang de caravans bestaan heel gewoon. Douchen en sanitaire noodzakelijkheden kunnen bij veel caravans nog niet al te best. Fendt breidt voor 2021 zijn succesvolle Bianco reeks uit met de 7,53 m lange Activ 515 SD. Hij beantwoordt ten volle aan de vraag van veel gebruikers. Achteraan is over de volle breedte van het interieur een “echte” badkamer geïnstalleerd. Ze kan volledig afgesloten worden van het woongedeelte. Alles wat nodig is, is aanwezig, een afzonderlijke douchecel afsluitbaar met een gebogen acryl glazen deur. Goed om weten is de voldoende hoogte in de douchecel. Jongere mensen worden als maar groter en die zullen dat beslist waarderen. Centraal staat het wasbakje met spiegel en al wat er bij hoort. Zelfs de kasten zijn diep genoeg om handdoeken en ander toiletgerief te bergen. Het draaibaar wc staat ver genoeg van de omringende wanden en lange benen zijn hier geen probleem. Twee dakluiken en een venster voeren de vochtige lucht af.
Met de badkamer achterin ontstaat een bredere loopruimte naast het Fransbed en heb je niet de benepen indruk van twee wanden naast je bed. Nog iets waar de kampeerders naar vragen is een grotere tv omdat ze bij avond in plaats van een stapje in de wereld te wagen en een “pintje” te gaan drinken op een terras, want de Carona laat dat niet overal toe, blijven ze liever in hun rollend vakantiehuisje. De ontwerpers van Fendt hebben er iets spitsvondig op gevonden. Rond de koelkast aan het voeteinde van het bed is een kast gemaakt zodat je enkel aan de dubbel opendraaiende deur kunt zien dat het een koelkast is. Men heeft aan de zijkant een vak gemaakt waarin een 32 duim tv past, maar wel op zijn smalle zijkant. Een speciale zwenkarm draagt hem naar voor, draait hem horizontaal met het scherm naar het bed of wel naar de zitgroep. Stopcontact en tv aansluiting zijn reeds van het fabriek uit geïnstalleerd.
Kokkerellen aan de keuken van de Activ is een lust. Een 3 pitsgasvuur zorgt voor heerlijk warme gerechten en de afwas kan gebeuren in de spoelbak ernaast. Onderaan zijn 3 brede zelfsluitende laden met een afdeling voor bestekken en de apothekerslade houdt flessen recht en op hun plaats. Helemaal vooraan is een comfortabele U-zitgroep met een indrukbare tafelpoot om daar bij gelegenheid een bed van te maken. Bergvakken zijn er voldoende in de mooie en degelijk afgewerkte boven- en andere kasten. Om de ruime koffer onder het Fransbed gemakkelijker te bereiken heeft de fabrikant uit Metingen het service luik in de zijwand een stuk hoger gemaakt. Grotere zaken kunnen zo gemakkelijker in de koffer onder het bed, dat eventueel ook langs binnen bereikbaar is.
Fendt caravans zijn niet bepaald de goedkoopste je krijgt echter waar voor je geld. Ervaren kampeerders kiezen dikwijls voor dit merk omwille van zijn degelijke afwerking en uitstekende kwaliteit, bovendien behoudt een Fendt lang zijn verkoopwaarde.
Voor enkele dagen kregen we ’s morgens en mini winterprikje. Een aantal automotoren vertikten te starten. Veel chauffeurs moesten eerst het ijs van de ruiten krabben om te vertrekken, zichtbaarheid is belangrijk als je met de auto rijdt. Dat ijs van de autoruiten krabben vraagt snel van 5 tot 10 minuten werk en ’s morgens is iedereen toch zo haastig om tijdig op het werk te zijn. Er is een veel snellere manier om het ijs te verwijderen. Vul een gieter met 7/8 liter KOUD water. Ja u leest goed KOUD water van de kraan of de regenton. Zet het contact op zonder te starten. Giet het water over de voor- en zijruiten. Zet onmiddellijk de ruitenwissers in gang, berg de gieter op. In tussen hebben de ruitenwissers de ruit droog gewreven. Start de motor en rij rustig weg.
Laat de motor nooit stationair warm draaien, dat is zeer slecht voor hem en nog slechter voor wie aan de ruiten staat te krabben. Hij krijgt de gifgassen van de uitlaat naar binnen. Beter is ’s avonds een isolatie dekenmat over de voorruit hangen of een groot stuk karton kan ook al helpen. Hebt u een stand verwarming in de wagen dat is de “ grote luxe”. Ongeveer 10 minuten vóór het vertrek aansteken, de ruiten zullen ontdooien, het is warm in de wagen en motor heeft al een wat hogere temperatuur als u start. Hij zal dus ook vlotter starten. Rij rustig weg het verbruik bij de eerste kilometers zal minder zijn en dus ook beter voor het milieu.