CGF – Caravaning Expert Association e.V. informeert: CGF op beurstour 2022 Twee sterke partners voor claims samen op de Caravan Salon / automechanika Competente experts helpen met advies, actie en rapportages Beursstands op de CSD in Hal 09, Stand A02, op de Automechanika in de buitenruimte
Wilhelmshaven in juli 2022 Het Caravaning-Gutachter-Fachverband e.V. staat voor het eerst op de Caravan Salon (26.8.-6.9.2022) in Düsseldorf. Samen met de ZKF, Centrale Vereniging voor Carrosserie- en Voertuigtechniek e.V., en haar gespecialiseerde caravanbedrijven, zal aanwezig zijn in Hal 9, Stand A02. Ook op de Automechanika (13 - 17 september 2022) in Frankfurt, die voor het eerst in vier jaar als een face-to-face vakbeurs plaatsvindt, zal de CGF samen met een gezamenlijke "Caravan Competence Stand" aanwezig zijn met de ZKF en Axalta (een van 's werelds grootste fabrikanten van OEM-coatings voor auto's) vertegenwoordigd in de buitenruimte.
Het Caravaning-Gutachter-Fachverband e.V. bestaat bijna drie jaar: een organisatie van betrokken experts en taxateurs die zich voornamelijk specialiseren in schadetaxatie, taxatie en documentatie van gebreken aan stacaravans, caravans en tenten. Tot nu toe staat het CGF vooral bekend om het opzetten van een eigen academie met passende opleiding, een eigen conferentieprogramma voor caravanexperts, een breed scala aan informatie en voor de samenwerking met de ADAC en andere gespecialiseerde instellingen. Nu intensiveert het CGF haar public relations-werk door eindklanten en experts op beurzen direct aan te spreken met een aansprekende presentatie. De leden van de CGF (nu met ongeveer 100 speciaal opgeleide experts in heel Duitsland) en de caravanspecialisten van de ZKF (Centrale Vereniging voor Carrosserie- en Voertuigtechniek) zijn landelijk erkende specialisten bij schade aan stacaravans en caravans.
Speed pedelecs bevestigen hun potentieel met een groei van +26,2% in het eerste semester 2022
Een aarzelende start in de wintermaanden kenden de populaire hogesnelheidsfietsen de laatste maanden een spectaculaire groei. De voorbije maand juni werden 1.706 nieuwe speed pedelecs ingeschreven. Dat is maar liefst 43,7% meer dan vorig jaar, toen er 1.187 nieuwe exemplaren de fietshandel verlieten. Maar ook nog 2,5% dan juni 2020 (1.664 stuks) toen de markt vanaf juni een inhaalbeweging maakte na eerste coronalockdown en de tijdelijke sluiting van de fietsenwinkels.
Dankzij dit uitstekende voorjaar noteren we in het eerste semester een groei van 26,2% De voorbije zes maanden werden maar liefst 8.219 nieuwe speed pedelecs in het verkeer gebracht. Dat zijn er 1.709 meer dan dezelfde periode vorig jaar.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, geeft uitleg bij deze cijfers: “Nadat duidelijk werd dat de aangekondigde btw-verlaging er toch niet zou komen, zagen we de verkoop van speed pedelecs opnieuw gestaag groeien. Vooral dankzij de sterke maanden april, mei en juni scoort de totale markt het eerste semester meer dan een kwart hoger (+26,2%) dan vorig jaar. We merken dat veel particulieren hun geluk vinden bij de speed pedelec; het voorbije semester maakten zij 51,1 % van het totale aantal uit, of 28.8 % meer dan in 2021. We zien ook dat bedrijven steeds minder speed pedelecs aankopen (en vervolgens afschrijven), maar veel vaker opteren voor een leasingformule. Het aantal leasing speed pedelecs ligt dit jaar al ongeveer drie keer hoger dan door bedrijven aangekochte hogesnelheidsfietsen. Ook even bij vermelden dat er zich stilaan een tweedehandsmarkt begint te ontwikkelen. De voorbije maand juni vonden 577 speed pedelecs een nieuwe eigenaar. Meer dan een verdubbeling (+131,7%) vergeleken met vorig jaar”.
Guy Crabvan TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet:“De speed pedelec is en blijft populair. Vorige maand mei was de maand met het historisch hoogste aantal (1.953) inschrijvingen. Met 1.706 inschrijvingen blijft juni ’22 echter niet ver uit de buurt. Het aandeel van de door particulieren ingeschreven speed pedelecs blijft toenemen en zelfs indien er geen bruto loonruil wordt toegepast om via de werkgever een fiets te kopen of te leasen, wordt er meer en meer van en naar het werk gefietst. De recente berichten om bedrijfswagens (lees “salariswagens”) en tankkaarten zwaarder te gaan belasten, doen werknemers voor de fiets kiezen. Een fietsvergoeding van 0,25 €/km heen en terug is namelijk een aanzienlijk voordeel t.o.v. een loonsvermindering door het te betalen voordeel alle aard (VAA) en de stijgende brandstofkosten. Fietsen is trouwens gezond en vermijdt files! Tijdens het eerste semester van dit jaar werden er 8.219 speed pedelecs ingeschreven. In 2019 werd dit aantal pas begin augustus bereikt en in 2020 en 2021 duurde dit nog twee weken langer.”
Particulieren nemen in deze eerste zes maanden nog steeds meer dan de helft van de verkoop voor hun rekening: maar liefst 4.197 stuks (51,1%) waren privé-aankopen.
Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 2.923 stuks of 35,6% van de markt. Een stijging van +28%. Bedrijven lijken dan weer minder geneigd om deze fietsen effectief aan te kopen, 1.099 stuks of 13,4 % van de markt.
Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets:“Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing met minder eigen administratie.
Geografische verschillen
Ook in 2022 blijven de speed pedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt 94,9 % voor zijn rekening met 7.800 stuks , terwijl Brussel (174 stuks) en heel Wallonië (245 stuks) de overige 5,1 % van de markt vertegenwoordigen.
Opvallende vaststelling: Antwerpen – met een totaal van 1.946 inschrijvingen – bevestigt haar koppositie als pedelecs-provincie, maar Oost-Vlaanderen volgt op amper enkele eenheden (1.899 stuks). Ook Vlaams-Brabant (1.7948 ex., +34 %) zit in de lift. Net als alle Vlaamse provincies trouwens: Limburg (1.294 ex; +25%) en West-Vlaanderen (913 ex., +33 %) .
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië achterop hinken t.o.v. Vlaanderen.
Guy Crab legt uit: “Er worden inderdaad meer premies aangevraagd dan de voorbije jaren, maar dat resulteert (nog) niet in een stijgende verkoop van speed pedelecs.”
In juni zijn de resultaten aan Waalse kant overwegend positief: Namen (+136%) en Luik (+86 %) groeien fors, maar ook Henegouwen (+53%) boekt vooruitgang. Enkel Waals Brabant (-8 %) boert achteruit. In de provincie Luxemburg blijft de speed pedelec een zeldzame verschijning (14ex; +17%). De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef de voorbije vijf maanden 174 nieuwe speed pedelecs in, een relatieve groei van +18%. Toch merken we dat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in een erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio.
Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (cumul 2022)
Cijfers tweedehands speed pedelecs
Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat rond de 50.000 eenheden. Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
We merken dus de ontwikkeling en gestage groei van een tweedehandsmarkt. Het eerste semester van 2022 vonden 2.690 speed pedelecs een nieuwe eigenaar. Een groei van maar liefst 157,7% met vorig jaar (1.044 stuks) en bijna 6 ex. meer (+591,5%) vergeleken met 2020 (389 stuks).
Nieuwe en tweedehandse auto’s beleven een moeilijke eerste jaarhelft
De inschrijvingen van tweedehandswagens gaan dit jaar op en neer. Het jaar begon op hetzelfde niveau als 2021 maar zakte dan weg in een diep dal, leek zich in mei enigszins te herstellen maar dook in juni opnieuw in het rood. De afgelopen maand werden 58.322 occasies opnieuw ingeschreven, dat is een daling van -13,0% vergeleken met vorig jaar (67.059 eenheden). Het gecumuleerde aantal inschrijvingen voor het eerste semester ligt daardoor met 329.971 stuks een dikke -10,2% lager dan vorig jaar (367.518). Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk gevolgd door BMW, Opel, Mercedes en Peugeot.
Ook voor de inschrijvingen vannieuwe wagenszagen we geen kentering maar integendeel een verdere daling ten opzichte van 2021, dat al een slecht jaar was. We noteerden in juni amper 34.814 nieuwe inschrijvingen, dat is -15,3% minder t.o.v. 2021 (41.126). De cijfers voor het eerste semester werden op deze manier afgesloten met een daling van -15,9% of 195.387 stuks vergeleken met 232.391 in 2021 : dat is een verschil van maar liefst 37.004 nieuwe voertuigen, ongeveer het aantal verkopen tijdens een gemiddelde maand. Ook ten opzichte van 2020 – waarin de showrooms wekenlang gesloten waren tijdens de lockdown – staan we nu bijna 25.000 eenheden achter.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat juni en het eerste semester bondig samen:“Het aantal ingeschreven wagens – zowel occasie als nieuw – bleef in juni opnieuw onder de cijfers van vorig jaar: er werden 58.322 occasies ingeschreven, dat is -13 % minder dan in 2021 (67.059 stuks). De nieuwe personenwagens daalden zelfs met -15,3% in juni terwijl 2021 al een slecht jaar was. Gecumuleerd over het eerste semester werden er -10,2% minder occasies ingeschreven en zelfs -15,9% nieuwe wagens.De redenen van deze terugval zijn gekend: stijgende levensduurte, verminderd klantenvertrouwen, onzekerheid over de toekomstige mobiliteit en de situatie in Oekraïne. Daardoor daalt het aantal showroombezoekers bij onze merkverdelers al een tijdje en worden verkochte nieuwe wagens vaak met veel vertraging geleverd. Op de tweedehandsmarkt daalt de interesse van de klant, maar blijven de prijzen relatief hoog omdat er voor populaire segmenten nog steeds onvoldoende instroom is. Een verdere stijging van de levensduurte in combinatie met bijkomende onzekerheid door de nieuwe fiscaliteit in Wallonië dreigen de automarkt nog verder onder druk te zetten, wat onvermijdelijk zal leiden tot een veroudering van het wagenpark : de mediane leeftijd is op 1 jaar tijd al gestegen van 7 jaar en 2 maanden naar 7 jaar en 11 maanden, terwijl de gemiddelde leeftijd al 9 jaar 5 maanden en 18 dagen bedraagt.”
TRAXIO legde voor de verkoop van nieuwe wagens zijn oor te luisteren in het dealernetwerk: “Niettegenstaande we minder volk in de showroom zien passeren, voelde juni aan als één van de betere maanden. We kampen nu al een tijdje met een verminderd aanbod omwille van allerlei tekorten aan grondstoffen en onderdelen en we merken ook dat de fabrikanten de productiecapaciteit herschikt hebben: de goedkopere instapmodellen worden nog schaarser en duurdere modellen krijgen voorrang waardoor de gemiddelde prijzen stijgen. Sedert corona wordt de markt van nieuwe wagens vooral gedragen door de professionele gebruiker. De particulier rekent meer en meer wat hij zich kan veroorloven waardoor aankoop nieuwe wagen wordt uitgesteld of er eerder geopteerd wordt voor een goedkopere tweedehandswagen. Ook alle heisa rond de nieuwe fiscaliteit in Wallonië heeft een negatieve impact op het koopgedrag. De particuliere klant zal langer blijven rondrijden met zijn oude wagen met lagere EURO-norm waardoor de vergroening van het wagenpark zal vertragen.”
Eenzelfde negatieve tendens horen wij op de tweedehandsmarkt: “Nieuwe wagens stijgen in prijs waardoor de particulier vaker zijn toevlucht zoekt naar de occasiemarkt. Aangezien er nog steeds minder nieuwe wagens geleverd worden, krimpt de instroom aan “verse” tweedehandswagens waardoor ook hier het principe van vraag en aanbod de prijzen beïnvloedt. Door de opmars van de EV en hybride voertuigen komen er ook meer “oude” EURO 5 diesels beschikbaar. Een alternatieve oplossing voor wie zich niet in de LEZ-zones dient te bewegen. Ook de nieuwe fiscaliteit in Wallonië voorspelt weinig goeds.Vele particulieren zullen met hun oudere wagen blijven rijden en de aankoop van een recentere voertuig nog langer uitstellen.”
Inschrijvingen 2dehands juni 2022
Inschrijvingen 2dehands YTD 2022 (Jan-Juni)
Evolutie inschrijvingen 2dehands YTD (juni 2022)
Details tweedehandse personenwagens
Volkswagen, BMW, Opel, Mercedes en Peugeot vormen nog steeds de top 5 van de best verkochte merken van tweedehandse personenwagens.
De meest populaire modellen in juni waren andermaal de VW Golf (2.627 ex) en VW Polo (2.115 ex.), gevolgd door de Opel Corsa (1.628 ex.), BMW 3-reeks (1.288 ex.) en Renault Clio (1.254 ex.)
Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine:52,0%vs. diesel:41,0%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein. Het aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt weliswaar naar 4,8% , terwijl er 1,7% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt. Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 42,3% (18,3% HEV incl. mild hybrids; 14,0% PHEV en 10,0% full EV) van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maken op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt, maar zeker groeiend is.
Demediane leeftijdvan de occasie-inschrijvingen steeg naar 7 jaar en 11 maanden.
De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de 2dehands beperkt blijft tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen, en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, identiek ten opzichte van vorig jaar terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) onderling 1% uitwisselen.
Peggy Peg première op de Caravan Salon 2022 in Düsseldorf:
"Peg&Stop Heavy Duty", is hard als staal"
Peg&Stop Heavy Duty is gemaakt van gerecycled roestvrij staal van marinekwaliteit
"Peg&Stop Heavy Duty" is ook zoutwaterbestendig
Staalharde schroefpen is gebaseerd op bewezen Peggy Peg schroef- en producttechnologie
Op het Caravan Salon 2022 presenteert Peggy Peg voor het eerst de "Peg&Stop Heavy Duty". Dit is de sterkste versie van een schroefpen die ooit door Peggy Peg op de markt is gebracht. Bestaande uit gerecycled roestvrij staal, is het staalharde ontwerp in de eerste plaats ontworpen voor een zeer verdichte, extreem harde en steenachtige ondergrond, d.w.z. voor uitzonderlijke hardheid en bodemgesteldheid. De uitzondering hierop is massief gestort beton. Vanwege het staalharde karakter van de nieuwe haringen is een slagmoersleutel met een bevestiging van 17 mm nodig om deze in de grond te schroeven. Die laatste is verkrijgbaar bij Peggy Peg. Een standaard accuschroevendraaier en de bijbehorende accessoires zijn voldoende voor de nieuwe Powerpack niet genoeg. Dankzij een doorontwikkelde contramoer 2.0 hoeft de Peg&Stop Heavy Duty niet altijd tot aan de aanslag ingedraaid te worden. De borgmoer 2.0 stelt de Peg&Stop in staat om de hoogte van de schroef flexibel in te stellen en gebruikt de geïntegreerde haak om tenttouwen en andere spanbanden op te spannen. Een of twee tegendraaien met de borgmoer zijn voldoende om ankerplaten met tegendruk aan de grond te bevestigen of tenten en stormlijnen stevig te verankeren.
Het nieuwe product is ontwikkeld naar aanleiding van een sterk en vaak genoemd verzoek van een klant. Kortom, Peggy Peg heeft tot op de dag van vandaag zijn lichtgewicht constructiefilosofie gevolgd. Voor kampeervoertuigen is het van belang dat de toebehoren zo licht mogelijk zijn. Hier beantwoord de Peggy Peg ten volle.
De vraag naar een superstabiel en staalhard systeem was echter zo groot dat deze nieuwe ontwikkeling nu is doorgevoerd.Achim Reinhold, Peggy Peg-ontwikkelaar: "Zelfs als we ons "lichtgewicht constructieprincipe" schenden, hebben we besloten om onze hardcore Peggy Line uit te breiden met de nieuwe Peggy Peg Heavy Duty (HD) om eindelijk zelfs extreem extreme grondomstandigheden aan te kondigen Peggy Peg is inmiddels wereldwijd actief en in andere landen zijn er nauwelijks problemen met gewichtsbeperkingen voor recreatievoertuigen. Daarnaast kregen we steeds meer aanvragen voor deze zware machine.”
De Peg&Stop Heavy Duty wordt voor het eerst gepresenteerd op de Caravan Salon in Düsseldorf. Vanaf januari 2023 is hij verkrijgbaar in speciaalzaken in een set van 4 voor 39,95 euro.
Vind meer informatie over Peggy Peg en zijn innovatieve bevestigingssystemen
Geïnteresseerden op www.peggypeg.de of op www.peggypeg.shop
Op het Caravan Salon 2022 zal Peggy Peg exposeren in Hal 3 Stand A 36.
X-Cursion VAN en EDITION (pepper) nieuw bij Weinsberg
Kampeerauto's bij Weinsberg
X-Cursion VAN en X-Cursion VAN EDITION [PEPER]
Helemaal nieuw, helemaal WEINSBERG - dat is de X-Cursion VAN . Het slanke, gedeeltelijk geïntegreerde voertuig is het eerste WEINSBERG-voertuig op basis van de VW T6.1 . Het nieuwe basisvoertuig past perfect bij het authentieke, prijsbewuste merk WEINSBERG en zijn unieke claim op functionaliteit en design. De T6.1 geeft het voertuig een nieuw "gezicht" dat harmonieus samengaat met het typische WEINSBERG-uiterlijk tot een opvallende, moderne eenheid. Ook het gezellige, stijlvolle interieur van de X‐Cursion VAN met hout en warme kleuren past hierbij.
p
De nieuwe X‐Cursion VAN is verkrijgbaar in twee indelingen: De 500 LT heeft een praktische draaibare badkamer, dwz de wastafel is aan één kant en kan over het toilet worden gezwenkt. In een handomdraai ontstaat aan de andere kant een homogene doucheruimte met gladde wanden. De doucheplanken zijn geïntegreerd in de zijwand en kunnen daardoor zowel in de douche- als in de wasstand worden gebruikt. Op deze manier combineert het draaibare bad twee verschillende gebruiksgebieden met het meest efficiënte gebruik van de ruimte. Nog een bijzonderheid van de 500 LT: de vaste zithoek. Er is niet één, maar twee banken in de lengterichting. De tafel tussen de banken kan indien nodig worden verbreed. Als de cabinestoelen zijn gedraaid, kunnen in totaal zes personen comfortabel aan tafel zitten - perfect, b.v. B. om gasten of campingburen uit te nodigen. Daarnaast wordt de zithoek in een handomdraai een ruim tweepersoonsbed. Met het op aanvraag te bestellen schuifbed boven de bestuurderscabine kunnen tot vier personen in de 500 LT slapen. In de garage van 60 x 90 cm is er veel ruimte voor vakantiegarderobe en uitrusting, talrijke opbergvakken en kasten en een opbergvak op de vloer dat ook via de garage bereikbaar is.
p
p
De 500 MQ maakt indruk met een volwaardige garage achterin en een groot tweepersoonsbed achterin. Ook hier kan optioneel een uitschuifbed voorin besteld worden, zodat deze plattegrond ook slaapruimte biedt aan maximaal 4 personen in twee aparte slaapruimtes. Bijzonderheid van de 500 MQ: de innovatieve, in hoogte verstelbare douche. Als dit op dit moment niet nodig is, kan het met een paar simpele bewegingen - met ondersteuning van een gasveer - tot de hoogte van het aangrenzende bed worden geduwd. Het matras ligt dan bovenop de douche. Hierdoor ontstaat er extra ruimte en opbergruimte. Als de douche naar de bovenste positie wordt geschoven, ontstaat er een volwaardige douchecabine, net als thuis in uw eigen badkamer - met een klapwand en volledige stahoogte van 1,90 meter. De matras is zo gevormd dat het bijbehorende matrasdeel eenvoudig opzij kan worden geschoven terwijl de douche in gebruik is. Het toilet kan op elk moment worden gebruikt in zowel slaap- als douchemodus. Beide indelingen van de X‐Cursion VAN hebben een ruime keuken met spoelbak, tweepits gasfornuis en 90‐liter Thetford compressorkoelkast. De boiler en verwarming werken op diesel, dus gas is alleen nodig voor het fornuis en een gasfles van 5 kg is voldoende. Met een binnenbreedte van 200 cm, een totale voertuighoogte van 285 cm en een lengte van 588 cm is het nieuwe halfintegrale voertuig ruim en compact tegelijk.
p
Van meet af aan is de X‐Cursion VAN ook verkrijgbaar als uitgebreid uitgerust speciaal model [PEPPER] . Deze apparatuur gaat veel verder dan de gebruikelijke [PEPPER] apparatuur. Dit omvat onder meer: 150 pk, 7-traps DSG-automaat , zijwand- en cabinelak in Ascot grijs, bumpers in carrosseriekleur gespoten, elektrische buitenspiegels, 17" VW lichtmetalen velgen, LED-koplampen inclusief LED-dagrijverlichting, Grootlichtregeling "Light Assist" en mistlampen incl. bochtverlichting, hordeur, voortentverlichting, voortent in antraciet, panoramisch klapraam, tweede garagedeur, verwarmde ruitensproeiers, bandenspanningsindicatie , ACC afstandsregelinginclusief Front Assist met city-noodremfunctie, multifunctioneel display in kleur, slaperigheidsdetectie, naviceiver VW streaming & internet inclusief achteruitrijcamera , multifunctioneel lederen stuur, geïsoleerde en verwarmde vuilwatertank, in hoogte verstelbare originele VW stoelen met dubbele armleuningen en lendensteunen , stoelverwarming voor bestuurders- en bijrijdersstoel, onderhoudsvriendelijke en robuuste Active Line stof MALABAR, 24-inch smart-tv, sfeerverlichting en smartphone-interface met inductieve oplaadfunctie .
p
De X‐Cursion VAN EDITION [PEPPER] biedt met zijn uitgebreide extra uitrusting een enorm prijsvoordeel ten opzichte van het standaardmodel met de bijbehorende uitrusting, die van land tot land kan verschillen.
"Last a lifetime" - met deze belofte staat TABBERT niet alleen in voor de hoge kwaliteit van de gebruikte materialen en solide vakmanschap, maar ook voor trendgericht design en de integratie van de modernste technologie. woonomgeving staat centraal bij elke ontwikkelingsstap. Zo vindt iedereen caravaning ‐Fans bij TABBERT de juiste caravan voor hen, die volledig aansluit bij hun ideeën over reizen. En indien mogelijk voor het leven. Met de marktintroductie van de nieuwe PEP PANTIGA , heeft het ontwikkelingsteam van TABBERT daarom een nieuwe dimensie van mobiliteit gecreëerd.
Ja, er was al een TABBERT PEP. Als u echter overeenkomsten wilt vinden, zult u tevergeefs zoeken. Het enige dat het met de PANTIGA 2023 gemeen heeft, is dat het "uit de pas moet lopen" en er bewust anders uit moet zien dan de andere TABBERT-modelseries die consequent op elkaar zijn gebouwd. De nieuwe PEP PANTIGA is volledig in eigen huis ontwikkeld. Het doel: een combinatie van trendy design en moderne techniek met een intelligent interieurdesign afgestemd op een actieve, jonge vakantievorm. PANTIGA - de naam staat voor avontuur en voor plekken die ontdekt willen worden: "Pan" ("hele") beschrijft een model met aanspraak op leiderschap. De "Tiger" belooft elegantie en kracht.
Het exterieur van de PEP PANTIGA is terughoudend en tegelijkertijd onderscheidend ton-sur-ton: de witte folie met glittereffect steekt af op de witte, matte ondergrond. Het meest opvallende kenmerk van de PANTIGA, niet alleen visueel, zijn de grote salonramen aan beide zijden achterin. Ze zorgen ook voor een royale sfeer in het interieur en bepalen soms zelfs het inrichtingsconcept. De achterkant van het voertuig wordt gekenmerkt door de spatborden, waartussen een raam in lichtstripstijl is gemonteerd (op 390 WD en 550 E). Passend bij zijn uiterlijk wordt de PEP PANTIGA geleverd met een opvallende 15” aluminium velg in wit. Voor snelle toegang van buitenaf zijn de watertank en stroomaansluiting gecombineerd in een servicemodule. Bovendien wordt het Dyonic-chassis standaard geleverd bij de nieuwe PANTIGAgemaakt van hoogwaardig staal. De innovatieve constructie met uitsparingen in de banden bespaart gewicht en verbetert tegelijkertijd de stabiliteit. Het chassis is ontwikkeld door Knaus Tabbert samen met het bekende bedrijf Knott, waar ook de rubberen geveerde assen en het elektronische stabilisatiesysteem (ETS) vandaan komen. Optioneel kan het chassis worden uitgerust met een aanhangerbediening, een neuswiel met geïntegreerde kogeldrukindicator en een onder de vloer gemonteerd reservewiel.
Het interieur van de PEP PANTIGA maakt indruk met een volledig nieuw caravandesign: geen bovenkasten aan de zijkanten, maar twee hoge ramen. Het woongedeelte is niet alleen lichter en lichter, maar ook vriendelijker en nog opener. De matwitte bovenkasten achterin en in de keuken blijven door hun rechtlijnige, greeploze design optisch onopvallend. De comfortabele, moderne zitmeubelen creëren meer een ruimte dan een caravan. Drie bekledingscombinaties in warme zonsondergangkleuren, koele grijstinten of stof en kunstleer zorgen voor een eigen karakter. Doordachte details - zoals comfortjaloezieën, een tafel met houten rand en met stof beklede wandelementen - in combinatie met de in de panelen ingebedde lichtpanelen en de bijpassende plafondlamp geven de PANTIGA een ontspannen feelgood-karakter. De standaard verplaatsbare inductiekookplaat in de keukenlade is gebruiksvriendelijk en uiterst praktisch. Een glazen afdekplaat verbergt de spoelbak en voor de onderste lade is op aanvraag een afvalscheidingssysteem leverbaar. De 230V- en USB-aansluitingen in het woongedeelte zijn slim weggewerkt in de opbergvakken. De vakken zelf zijn onopvallend geïntegreerd in de overeenkomstig uitgewerkte binnenwanden. Een glazen afdekplaat verbergt de spoelbak en voor de onderste lade is op aanvraag een afvalscheidingssysteem leverbaar. De 230V- en USB-aansluitingen in het woongedeelte zijn slim weggewerkt in de opbergvakken. De vakken zelf zijn onopvallend geïntegreerd in de overeenkomstig uitgewerkte binnenwanden. Een glazen afdekplaat verbergt de spoelbak en voor de onderste lade is op aanvraag een afvalscheidingssysteem leverbaar. De 230V- en USB-aansluitingen in het woongedeelte zijn slim weggewerkt in de opbergvakken. De vakken zelf zijn onopvallend geïntegreerd in de overeenkomstig uitgewerkte binnenwanden.
De PEP PANTIGA is verkrijgbaar in drie indelingen gericht op verschillende doelgroepen: De compacte 390 WD is ontworpen voor actieve vakanties met een spontane verandering van locatie – met een gecombineerde woon- en slaapkamer voor twee personen met een opklapbed in plaats van vaste bedden en dus des te meer bewegingsvrijheid gedurende de dag. Bijna iconisch voor de actieve PANTIGA-levensstijl, hij is even flexibel als veelzijdig met zijn comfortabele bankbanken, die in slechts een paar eenvoudige stappen kunnen worden omgebouwd tot een ruim en comfortabel bed van 204 x 156 cm. De populaire eenpersoonsbedindeling 550 E scoort met een volledig functionele douche dankzij het draaibare wastafelelement. Daglicht van beide kanten en optioneel door een panoramisch dakraam overspoelt het luchtige en helder ontworpen slaapgedeelte voorin. Aan de zijkanten zijn kasten aangepast aan de vloeiende vorm van de boog voor veel opbergruimte. Zes spots werpen het merktypische TABBERT ruitpatroon op de muur. Praktisch doordacht: voor de bedboxen in de 550 E en 550 K zijn uitneembare boxen met handgrepen verkrijgbaar om de opbergruimte optimaal te benutten. Onderin is nog voldoende ruimte voor een klaptafel en stoelen of andere accessoires. De beste manier om met kinderen te reizen is in de 550 K met een stapelbed dat snel en eenvoudig kan worden omgebouwd tot een extra zitbank. Door het bovenste bed neer te klappen dient het als rugleuning. Voor de bedboxen in de 550 E en 550 K zijn uitneembare boxen met handgrepen verkrijgbaar om de opbergruimte optimaal te benutten. Onderin is nog voldoende ruimte voor een klaptafel en stoelen of andere accessoires. De beste manier om met kinderen te reizen is in de 550 K met een stapelbed dat snel en eenvoudig kan worden omgebouwd tot een extra zitbank. Door het bovenste bed neer te klappen dient het als rugleuning. Voor de bedboxen in de 550 E en 550 K zijn uitneembare boxen met handgrepen verkrijgbaar om de opbergruimte optimaal te benutten. Onderin is nog voldoende ruimte voor een klaptafel en stoelen of andere accessoires. De beste manier om met kinderen te reizen is in de 550 K met een stapelbed dat snel en eenvoudig kan worden omgebouwd tot een extra zitbank. Door het bovenste bed neer te klappen dient het als rugleuning.
De ONE-NIGHT-STAND- optie met batterij-dockingstation en krachtige verwisselbare batterij Power X-Change van Einhell biedt nog meer onafhankelijkheid . De optie levert voldoende stroom om maximaal één nacht elektrisch zelfvoorzienend te zijn met de caravan. Dankzij het Power X-Change-systeem kan de batterij ook thuis worden gebruikt, b.v. B. kan voor veel Einhell tuinapparaten of gereedschappen worden gebruikt.
Het zijn echte succesverhalen - de WEINSBERG Camper Vans CaraBus en CaraTour . En het nieuwe seizoen brengt een frisse wind, waarmee de twee hun weg naar succes vervolgen: CaraBus en CaraTour zijn nu ook beschikbaar op Ford Transit - en deze combinatie past meer dan goed: nog meer hoofdruimte (205 cm), veel royale opbergruimte enorm dwarsbed en een unieke prijs-kwaliteitverhouding.
w
CaraBus en CaraTour – elk verkrijgbaar als 550 MQ en 600 MQ – zijn verkrijgbaar in drie frisse koetswerkkleuren die perfect harmoniëren met het onmiskenbare WEINSBERG-design. In het interieur maken de campers indruk met licht hout en witte kleppen met CPL (CaraBus) en modern CPL aluminium decor (CaraTour). Het dwarsbed achterin is goed bereikbaar via een opstapje. Dankzij de speciaal ontwikkelde zijdelen is de liglengte maar liefst 193 cm. Indien gewenst kan de liglengte zelfs worden verlengd tot 203 cm door de zijkanten in het bedgedeelte te verbreden . Ook de ruime badkamer is zeer comfortabel dankzij de indirect verwarmde douchebak en grote, ergonomische wastafel.
w
Dankzij open zichtlijnen ontstaat er een groot ruimtegevoel, wat ook wordt geholpen door een bijzonderheid in de keuken: de energiezuinige compressorkoelkast met vriesvak bevindt zich niet in het gezichtsveld, maar in het entreegebied , zodat deze zowel van binnen als van buiten goed bereikbaar isis. Ook hobbykoks komen aan hun trekken met de nieuwe kookplaat/spoelbakcombinatie van Dometic, inclusief een tweepits kooktoestel met elektrische branderontsteking en een gespleten glazen deksel. Er is voldoende opbergruimte naast het fornuis en in de nissen in de achterwand van de keuken. De ruime bovenkasten bieden veel ruimte, net als de garage. Hoewel het Ford-chassis slank en wendbaar is, biedt de garage veel opbergruimte - in vergelijking met CaraBus en CaraTour op Fiat is hij zelfs hoger en breder. Dankzij de voor koudebruggen geoptimaliseerde isolatie is er altijd een aangenaam binnenklimaat en ook in de winter zijn de WEINSBERG-campers ideaal om te kamperen, ook dankzij de standaard dieselverwarming.
w
Verdere highlights in de nieuwe campervans op Ford: innovatieve insectenwerende deur, zoals gebruikelijk met WEINSBERG volledig overdekte toiletschacht, in hoogte verstelbare tv en een moderne open kledingkast achterin.
CaraBus en CaraTour op Ford Transit met voorwielaandrijving en 3,5 ton toelaatbaar totaalgewicht - er is volop ruimte voor extra ladingen - zijn verkrijgbaar met 130 pk en handgeschakelde zesversnellingsbak. Optioneel kan ook worden gekozen voor 155 pk (zware uitvoering), 170 pk en een 6-traps automaat. De voertuighoogte is 280 cm, de lengte is 553 cm of 598 cm, afhankelijk van de indeling.
w
Het nieuwe basisvoertuig wordt ook geleverd met intelligente assistentiesystemen , zoals: B. ESP, ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD), noodremhulp inclusief noodremlicht, tractiecontrole (TCS) standaard en tal van andere opties zoals slaperigheidsdetectie, cruisecontrol of rijstrookassistent. De buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers zijn standaard elektrisch verstelbaar en verwarmd. De standaard halogeenkoplampen met dagrijverlichting zorgen voor het beste zicht. Eveneens standaard: de Ford Easy Fuel tankdop met bescherming tegen verkeerd tanken, de achterbumper met brede opstap en stabiele sjorogen, verzonken in de 50 mm dikke bodemplaat. Het innovatieve WEINSBERG hefdak is optioneelkan worden besteld, dat speciaal voor de voertuigen op Ford voor het nieuwe modeljaar is ontwikkeld. Het hefdak is standaard wit, maar kan op aanvraag ook in carrosseriekleur worden besteld.
CUV (Caravaning Utility Vehicle - nieuwe voertuigcategorie)
Game changers: TOURER CUV en TOURER CUVISION
Het beste van de twee werelden van stedelijke klasse en de compacte semi-integrale of gesloten bestelwagen: KNAUS presenteert een "game changer" en vestigt een nieuwe voertuigcategorie met de TOURER CUV op basis van de VW T6.1 : CUV staat voor Caravaning Utility Vehicle e. De belangrijkste kenmerken: compacte afmetingen tijdens het rijden, ruimte voor een comfortabele zithoek, een complete badkamer en een grote stahoogte in kampeermodus.
cu
De TOURER CUV – met minder dan 3.500 kg ideaal voor rijbewijshouders categorie B – staat voor flexibiliteit met volledige kampeergeschiktheid. Met vier zitplaatsen tijdens het rijden, vier slaapplaatsen en veel opbergruimte is het ook nog eens een perfecte gezinsauto. De TOURER CUV is geschikt voor de stad, manoeuvreren door smalle straatjes en het zoeken van een parkeerplaats is geen probleem. En ondanks zijn compacte afmetingen biedt hij in kampeermodus een stahoogte van twee meter . Dit is mogelijk dankzij het innovatieve hefdakconcept . In compacte rijmodus is de binnenhoogte 150 cm. De lengte van de TOURER CUV is 588 cm, de binnenbreedte is 190 cm. Via de FoldXPand achterzijdeer zit lengtewinst in het interieur. Met een douchevoorziening, vaste badkamer inclusief toilet, volwaardige keuken en koelkast alsmede dieselverwarming en boiler doet hij qua kamperen in geen enkel opzicht onder voor een camper of camper. Zijn compacte buitenafmetingen en de bijbehorende handzaamheid bieden een comfortabele kruissnelheid; Belangrijke rijhulpsystemen en een uiterst stabiele carrosserie zorgen voor een hoog veiligheidsniveau. Het zogenaamde "Bridge Light" tussen de KNAUS CATEYE evolution-achterlichten - een doorlopende lichtband - maakt het voertuig nog beter zichtbaar en geeft de nieuwe CUV's een hoge herkenningswaarde. Net als de TOURER VAN is de nieuwe TOURER CUV verkrijgbaar in de indelingen 500 MQ (met in hoogte verstelbare douche, volwaardige garage achter en tweepersoonsbed achter) en 500 LT (met draaibare badkamer, garage, vloer opbergvak en vaste zitgroep die omgebouwd kan worden tot tweepersoonsbed) aanwezig. Het hefdak heeft op aanvraag twee extra slaapplaatsen - het optionele schuifbed met een doordacht mechanisme ligt deels op de bestuurderscabine en is deels naar achteren uitgetrokken.
cu
Vanaf het begin is de TOURER CUV ook verkrijgbaar als een uitgebreid uitgerust speciaal TOURER CUVISION-modelbestelbaar. De uitrusting omvat bijvoorbeeld: 17" VW lichtmetalen velgen, voorbumper in carrosseriekleur gespoten, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, LED-koplampen inclusief LED-dagrijverlichting, "Light Assist"-grootlichtregeling en mistlampen inclusief bochtverlichting, insectenwerende deur, voortentlamp, voortent, verwarmde ruitensproeiers, geïsoleerde en verwarmde vuilwatertank, bandenspanningsindicatie, ACC afstandsregeling inclusief Front Assist met city-noodremfunctie, multifunctioneel display in kleur, slaperigheidsdetectie, naviceiver VW streaming & internet inclusief achteruitrijcamera, smartphone-interface met inductieve oplaadfunctie, multifunctioneel lederen stuur, in hoogte verstelbare originele VW-stoelen met dubbele armleuningen en lendensteunen en stoelverwarming voor bestuurder en voorpassagier.
Ten opzichte van het standaardmodel met de juiste uitrusting levert de TOURER CUVISION enorme besparingen op.
KNAUS en Volkswagen gaan een nieuwe samenwerking aan in het campersegment: de nieuwe TOURER VAN . Het nieuw ontwikkelde semi-integraal voertuig op basis van de VW T6.1 maakt op het eerste gezicht indruk met zijn sportieve, opvallende exterieur in het onmiskenbare KNAUS-design. Daarbij past ook het moderne, uitnodigende interieur van de TOURER VAN met open zichtlijnen, doordachte opbergruimte, licht hout en stijlvolle SAMOA-accenten. De nieuwe semi-geïntegreerde is verkrijgbaar in twee lay-outs: 500 MQ en 500 LT. Dankzij de FoldXPand achterconstructiemet een compacte buitenlengte is er aan de binnenkant lengtewinst. Met een binnenbreedte van 200 cm, een hoogte van 276 cm en een lengte van 588 cm is de TOURER VAN ruim en handzaam tegelijk. Beide indelingen hebben een ruime keuken met een 90 liter compressorkoelkast, spoelbak en tweepits gasfornuis, evenals een dieselverwarming en boiler. Een gasfles van 5 kg biedt royale reserves om te koken. Op aanvraag kan een praktisch schuifbed boven de bestuurderscabine worden besteld, zodat in totaal maximaal vier personen in de TOURER VAN kunnen slapen.
De 500 MQ komt ook met een bijzonderheid: met slechts een paar eenvoudige bewegingen - ondersteund door een innovatief mechanisme met gasveer en riemlus - kan de badkamer altijd worden aangepast aan de huidige gebruikssituatie: als deze op dit moment niet nodig is , de in hoogte verstelbare douche kan naar beneden worden geduwd zodat deze gelijk staat met het aangrenzende tweepersoonsbed achter, het matras ligt dan bovenop de douche. Dit creëert extra ruimte wanneer de douche niet in gebruik is. Wanneer de douche naar de bovenste positie wordt geschoven, wordt het een volwaardige douchecabine met een vouwwand en een volledige stahoogte van 1,90 meter. Of het nu in slaap- of douchemodus is - het toilet is te allen tijde toegankelijk en bruikbaar. Daarnaast inspireert de 500 MQ met eenvolwaardige garage achter en twee aparte slaapgedeeltes: het tweepersoonsbed achter en het optionele schuifbed voor. In de 500 LT is er een ruime garage, een grote opbergruimte op de vloer die ook via de garage te bereiken is, evenals andere compartimenten en kasten voor allerlei vakantiespullen.De comfortabele draaibare badkamer maakt optimaal gebruik van de ruimte door de combinatie twee verschillende toepassingsgebieden: de wasbak aan de ene kant kan in een handomdraai over het toilet worden gezwenkt. Hierdoor ontstaat een op zichzelf staande doucheruimte met aan de andere zijde gladde wanden. De in de zijwand geïntegreerde doucheplanken kunnen in beide ruimtes volledig worden benut. Nog een highlight: het zeer ruime zitgedeelte van aangezicht tot aangezicht: In plaats van één heeft de 500 LT twee lange zitbanken die comfortabel plaats bieden aan vier personen. Als de bestuurdersstoelen ook naar het woongedeelte worden gedraaid, kunnen er in totaal zes personen aan de tafel plaatsnemen, die indien nodig ook kan worden verbreed. Niets staat bijvoorbeeld het samen eten met gasten in de weg. De zithoek kan ook worden omgebouwd tot een ruim tweepersoonsbed.
%%%FOTO2%%
Vanaf het begin kan de TOURER VAN ook als speciaal model VANSATION worden besteld . De uitgebreide uitrusting omvat veel meer dan de gebruikelijke VANSATION-uitrusting, bijvoorbeeld: bestuurderscabine en zijwanden in Ascot-grijs, 17" VW-lichtmetalen velgen , LED-koplampen inclusief LED-dagrijverlichting, grootlichtregeling "Light Assist" en mistlampen inclusief bochtverlichting, verwarmde ruitensproeiers, bandenspanningsindicatie , 7-traps DSG-automaat , naviceiver VW streaming & internet inclusief achteruitrijcamera , smartphone-interface met inductieve oplaadfunctie , ACC afstandsregelinginclusief Front Assist met city-noodremfunctie, voorbumper in voertuigkleur gespoten, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, tweede garagedeur, insectenwerende deur, voortentverlichting, voortent in antraciet, panoramisch openslaand raam, geïsoleerde en verwarmde vuilwatertank, multifunctioneel display in kleur, slaperigheidsdetectie, multifunctioneel lederen stuur, in hoogte verstelbare originele VW stoelen met dubbele armleuningen en lendensteunen , stoelverwarming voor de bestuurders- en bijrijdersstoel, sfeerverlichting, smart TV en het speciale model bekleding VANSATION WINTER WHITE. Ten opzichte van het standaardmodel met de juiste uitrusting levert de TOURER VANSATION enorme besparingen op.
VAN TI PLUS en VAN TI PLUS PLATINUM SELECTIE
Sinds zijn marktintroductie overtuigt de sportieve VAN TI PLUS met het hoogste wooncomfort en uitzonderlijke rijdynamiek. Voor het modeljaar 2023 heeft hij een aantal optimalisaties en veranderingen ondergaan: hij heeft nu een nieuw basisvoertuig, de VW Crafter , die perfect past bij de "PLUS" van de VAN TI PLUS: moderne assistentiesystemen, vierwielaandrijving aandrijving op aanvraag, 140 pk en handgeschakelde 6-versnellingsbak, optioneel 177 pk en 8-traps automatische transmissie – het nieuwe chassis vormt een aantrekkelijke eenheid met de VAN TI PLUS, die met een PLUS overtuigt op het gebied van veiligheid en rijdynamiek. Dankzij de innovatieve FoldXPand achterzijde wordt het voertuig korter terwijl de leefruimte gelijk blijft.
Beide lay-outs 650 MEG en 700 LF zijn nu ook verkrijgbaar met uitgebreide PLATINUM-uitrustingbeschikbaar, wat een groot prijsvoordeel oplevert ten opzichte van het seriemodel met de juiste uitrusting: b.v. B. Chassis in metallic lak INDIUM GRAU, originele VW 17" lichtmetalen velgen, voorbumper gespoten in voertuigkleur, handgeschakelde airconditioning, multifunctioneel stuur, draaibare cabinestoelen in KNAUS design, cruisecontrol met snelheidsbegrenzer, slaperigheidsdetectie, elektrisch verstelbaar en verwarmde buitenspiegels, navigatiesysteem "Discover Media" inclusief "Streaming & Internet" met vier luidsprekers, digitale radio-ontvangst, achteruitrijcamera, PREMIUM-cabinedeur, insectenwerende deur, bedverlenging naar de ligweide, bedverlenging in het voeteneinde voor 700 LF (F-bed), ACTIVE ROCK bekleding, digitaal verwarmingsbedieningspaneel Truma CP‐ Plus, bluuwater waterfiltersysteem, sfeerverlichting, 32” Smart TV,
Al in de jaren 80 was het de premiumklasse van de KNAUS caravans, die staat voor de hoogste kwaliteit en de modernste techniek. En dus kan alleen hij het zijn die de nieuwe premiumserie in toekomstgerichte frametechnologie zijn naam geeft: AZUR .
De nieuwe AZUR combineert functionaliteit, comfort en innovatieve technologie. Het frame bestaat uit 22 framedelen van vezels die door een robot aan elkaar zijn gelijmd . Het zelfdragende, zeer sterke frame zorgt niet alleen voor de beste stabiliteit en duurzaamheid, maar ook voor flexibiliteit in de plattegrond en de ruimte-inrichting. Het UV-bestendige en "zelfherstellende" oppervlakverwijdert gemakkelijk deuken en deuken: Als er zich een ongeluk voordoet en het frame heeft een kras (zonder materiaalverwijdering) door contact met een boom of tak, zal deze zich weer vormen door de inwerking van warmte - bijvoorbeeld in de zon. Dankzij de hoge laagdichtheid van het frame kunnen krassen (materiaalverwijdering) eenvoudig worden verwijderd door slijpen en polijsten. Langs het frame heeft de caravan een omlopende, platte geïntegreerde voortentrail. De geïntegreerde en homogeen verlichte contourverlichting in de zijwand maakt van de nieuwe AZUR een blikvanger op elke camping. Dankzij de innovatieve FoldXPand-technologieniet alleen achterin, maar ook in de boeg is de lengte van het interieur perfect benut. De achter- en voorwand evenals het frame zijn wit, de zijwanden zijn campovolo grijs. De subtiele filmgraphics met fijne lijnen nemen de dynamische KNAUS-schommeling over. Zwarte KNAUS-emblemen, standaard kozijnen met privacy-glas en 17" KNAUS lichtmetalen velgen in zwarte glansafwerking onderstrepen de moderne uitstraling.
Bij het interieurdesign van de AZUR lag de focus op gezelligheid en waardevolle materialen en functionele oplossingen . Het interieur doet meer denken aan een moderne, uitnodigende loftwoning dan aan een caravan. Donker, dwarsgenerfd hout, grijze en lichte oppervlakken, grote ramen, stoffen bekleding van het hele dak en alle muren, een comfortabele zithoek die eigenlijk een bank is - de nieuwe AZUR maakt indruk met een gezellig interieur dat een echte feel- goede factor. Bij de ontwikkeling van de nieuwe caravan werd veel belang gehecht aan een holistisch verlichtingsconceptgeplaatst. Niet alleen de natuurlijke helderheid door de ramen, maar ook de verlichting met LED-technologie zet de AZUR meer dan vakkundig in scène: de voegbanden van alle meubels worden verlicht, de rechte lijnen van het gehele interieur worden met licht onderstreept en de lijn van het meubilair dat de voorkeur geeft aan een opzettelijke verplaatsing van het plafond vanwege de rechte contouren, wordt benadrukt door een speciale lichtband. Deze is speciaal voor KNAUS ontwikkeld en bestaat uit meerdere lichtsegmenten die in de stijl van een "looplicht" effectief in- en uitschakelen en zo de woonruimte geleidelijk lichter of donkerder maken. Nog een bijzonderheid in het interieur: de smart wall . Dit zijn gebeeldhouwde, met stof beklede oppervlakken die in de muur zijn geïntegreerd en die kunnen worden geopend om de achterliggende opbergruimte te gebruiken, b.v. B. een koffiezetapparaat opzetten. Er is ook opbergruimte achter de bekleding van de zitgroep - zo wordt elke beschikbare ruimte effectief gebruikt. Kasten en opbergdozen zijn aan de achterzijde geventileerd voor een bijzonder aangenaam en gelijkmatig binnenklimaat. Dit voorkomt ook de vorming van mogelijke condensatie. Alle kleppen en lades hebben een handige soft-close functie.
Daarnaast zijn de meubels schuin geplaatst , vergelijkbaar met de KNAUS campers . Dit zorgt voor meer ruimtegevoel en geoptimaliseerde zichtlijnen en ook het ligvlak van het bed en de opbergruimte zijn groter. De ruime keuken is voorzien van een driepits kooktoestel en een koelkast van 133 liter met automatische energiekeuze. Het slaapgedeelte, dat door middel van een roomdivider van de rest van de woonkamer kan worden gescheiden, is voorzien van moderne leeslampen en opbergvakken. En ook de badkamer maakt indruk met zijn unieke design en doet minder denken aan een caravan dan aan je eigen badkamer thuis.
De AZUR overtuigt niet alleen met comfort en functionaliteit - ook de zeer uitgebreide standaarduitrusting laat niets te wensen over. Deze omvatten b.v. B. een neuswiel met geïntegreerde dissellastindicatie, de PREMIUM kajuitdeur met meervoudige vergrendeling, ramen inclusief verduisterende plisségordijnen, parapluhouder en multifunctionele tas in KNAUS design, een hordeur, GFK dak met verminderde hagelgevoeligheid, gladde aluminiumplaat voor en achter een breed LED-voortentlicht, de KNAUS CATEYE evolution-achterlichten met exclusieve nachtsignatuur en dynamische knipperlichten in LED-technologie, een derde remlicht in exclusief KNAUS-design over de gehele breedte van het voertuig en het blauwe water filter.
Voor modeljaar 2023 kan de nieuwe AZUR worden besteld in vier verschillende indelingen van de populaire compacte carrosserielengte 500: 500 FU met U‐-zitgroep en Frans bed, 460 EU, 500 EU en 540 UE met eenpersoonsbedden en U‐ gevormde zitgroep
Camper voor starters met aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding
Dethleffs Just Go: drie extra indelingen voor de nieuwe camperserie op Ford-basis
In mei 2022 vierde de Dethleffs Just Go zijn première. Voor het modeljaar 2023 breidt Dethleffs de nieuwe camperserie op basis van de Ford Transit nu uit met drie extra indelingen. Kampeerliefhebbers die op zoek zijn naar een voordelige camper van goede kwaliteit met een reisklare uitrusting, kunnen nu kiezen uit in totaal zes verschillende indelingen.
Met de Just Go, die nog maar enkele weken geleden op de markt werd gebracht, komt Dethleffs tegemoet aan de vraag van heel wat nieuwe kampeerders naar een compacte en tegelijk reisklare camper. De halfintegraal op basis van de Ford Transit onderscheidt zich door een bijzonder aantrekkelijke prijskwaliteitverhouding. Zo behoren draaibare pilotenstoelen met twee armsteunen, een cabineverduistering en 150 millimeter dikke premium 7-zone-matrassen van klimaatregulerend materiaal op de vast ingebouwde bedden al tot de standaarduitrusting. Het omvangrijke startpakket omvat in de basisuitvoering een EcoBlue-dieselmotor van 96 kW (130 pk) met voorwielaandrijving en een uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting.
Het exterieur van de Dethleffs Just Go met de dynamisch gebogen lijn onder de ramen en de fraaie achterbumper past naadloos in het karakteristieke design van de Dethleffs camperseries. In het interieur combineert de Just Go de lichte, houten oppervlakken van de meubels met fijn gestructureerde wanden in grijze viltoptiek en de trendy donkergrijze deuren van de bovenkasten, zonder greep en wandoplossing draagt ook bij tot de ruimtewinst in de Just Go T 6615. Hier zijn de wastafel en een kunststof scheidingswand aan een centraal geplaatste, draaibare kolom bevestigd. In ‘normale toestand’ is de draaibare wand parallel aan de buitenwand opgesteld, terwijl de wastafel zich goed toegankelijk in het douchegedeelte van de badkamer bevindt. Als de wand naar buiten wordt gedraaid, draait de wastafel over het toilet en ontstaat een comfortabele douche met vaste kunststof wanden. De keuken tegenover de badkamer is beschikbaar met ofwel een groot werkblad en een koelkast van 83 liter eronder, ofwel een hooggeplaatste koelkast met een inhoud van 137 liter. Voor wie de Just Go T 6615 met drie personen wil gebruiken, is er een optie voor een hefbed.
Just Go T 6905: open interieur
Een tweepersoons “Frans” bed en het royale interieur kenmerken de Just Go T 6905.De luchtige zitgroep met extra zitplaats aan de passagierskant biedt comfortabel plaats aan vijf personen. De camper uit de zeven-meter-klasse heeft ook een grote hoekkeuken met een werkblad van 1300 millimeter en veel bergruimte in de laden en bovenkasten: deze ruimte ontstaat doordat de koelkast tegenover de keuken en wat hoger is geplaatst. Naar achteren toe vormen een 60 cm brede garderobekast aan de ene kant en een 30 cm grote linnenkast aan de andere kant de overgang naar de slaapkamer en de badkamer. Het comfortabele bed meet 200 centimeter in de lengte, 135 centimeter in de breedte aan het hoofdeinde en is aan het voeteneinde afgeschuind voor een betere doorgang naar de badkamer. Een in lengterichting geplaatste badruimte met banktoilet en scheidbare douchecabine grenst aan de bestuurderskant. Een extra tweepersoonsbed kan besteld worden als een optioneel hefbed.
Just Go T 7055 EBL: combinatie van eenpersoonsbedden en zitbank in lengterichting.
De 7,36 meter lange Just Go T 7055 EBL biedt nog meer ruimte voor wonen en slapen tijdens de reis. Deze combineert eenpersoonsbedden achterin met een met Softclose-technologie. In overeenstemming daarmee bieden de stofferingen ‘Ravello’ en ‘Salerno’ nieuw, qua kleur bij elkaar horend design.
Voor Nederland en België is gekozen voor een standaard Comfort line uitvoering, met extra standaard uitrusting. Twee uitrustingspakketten – het Assistentiepakket en het One-pakket – vullen de uitgebreide basisuitrusting naar wens tegen aantrekkelijke voorwaarden aan. Een wintercomfortpakket met voorzieningen voor kamperen in het koude seizoen is ook verkrijgbaar.
Drie extra indelingen voor het modeljaar 2023
De Just Go was tot nu toe slechts in drie indelingen verkrijgbaar – een korte versie met eenpersoonsbed en twee zeven-meter-versies met een ruime badkamer en eenpersoonsbedden of een centraal tweepersoonsbed -, maar Dethleffs breidt het gamma voor modeljaar 2023 uit met drie extra en zeer verschillende indelingen. Er is de compacte Just Go T 6615, de net geen zeven meter lange Just Go T 6905 en de Just Go T 7055 EBL, een derde versie met een lengte van 7,36 meter, die eenpersoonsbedden achterin combineert met een in de lengterichting geplaatste zitbank voorin. Dit betekent dat nu voor bijna alle eisen in dit segment de juiste oplossing kan worden gevonden.
Just Go T 6615: korte lengte, perfect gebruikt
De Just Go T 6615 is compact en wendbaar. Dankzij een slimme indeling en innovatieve oplossingen biedt deze indeling veel meer camper dan u zou verwachten bij een lengte van slechts 6,69 meter. De 2,0 meter lange eenpersoonsbedden in het achterste gedeelte zijn verhoogd, zodat er veel ruimte onder is voor kleding- en linnenkasten alsook voor een grote garage. In combinatie met het Comfortpakket krijgt de garage er een praktische beladingsmogelijkheid bij, dankzij een tweede achterklep links. De badkamer met praktische draaibare wandoplossing draagt ook bij tot de ruimtewinst in de Just Go T 6615. Hier zijn de wastafel en een kunststof scheidingswand aan een centraal geplaatste, draaibare kolom bevestigd. In ‘normale toestand’ is de draaibare wand parallel aan de buitenwand opgesteld, terwijl de wastafel zich goed toegankelijk in het douchegedeelte van de badkamer bevindt. Als de wand naar buiten wordt gedraaid, draait de wastafel over het toilet en ontstaat een comfortabele douche met vaste kunststof wanden. De keuken tegenover de badkamer is beschikbaar met ofwel een groot werkblad en een koelkast van 83 liter eronder, ofwel een hooggeplaatste koelkast met een inhoud van 137 liter. Voor wie de Just Go T 6615 met drie personen wil gebruiken, is er een optie voor een hefbed.
Just Go T 6905: open interieur
Een tweepersoons “Frans” bed en het royale interieur kenmerken de Just Go T 6905.De luchtige zitgroep met extra zitplaats aan de passagierskant biedt comfortabel plaats aan vijf personen. De camper uit de zeven-meter-klasse heeft ook een grote hoekkeuken met een werkblad van 1300 millimeter en veel bergruimte in de laden en bovenkasten: deze ruimte ontstaat doordat de koelkast tegenover de keuken en wat hoger is geplaatst. Naar achteren toe vormen een 60 cm brede garderobekast aan de ene kant en een 30 cm grote linnenkast aan de andere kant de overgang naar de slaapkamer en de badkamer. Het comfortabele bed meet 200 centimeter in de lengte, 135 centimeter in de breedte aan het hoofdeinde en is aan het voeteneinde afgeschuind voor een betere doorgang naar de badkamer. Een in lengterichting geplaatste badruimte met banktoilet en scheidbare douchecabine grenst aan de bestuurderskant. Een extra tweepersoonsbed kan besteld worden als een optioneel hefbed.
Just Go T 7055 EBL: combinatie van eenpersoonsbedden en zitbank in lengterichting.
De 7,36 meter lange Just Go T 7055 EBL biedt nog meer ruimte voor wonen en slapen tijdens de reis. Deze combineert eenpersoonsbedden achterin met een badkamer die, wanneer de deur open is, de douche- en toiletruimte samenvoegt tot een ruime badkamer, die het slaap- en badgedeelte scheidt van de woonruimte. In het voorste gedeelte nodigt een royale zitgroep met twee in de lengte geplaatste banken uit om lekker te relaxen. De grote, vrijstaande tafel in het midden kan opzij geschoven worden om de toegang tot de cabine te vergemakkelijken. Ook kopers van de T 7055 EBL kunnen het aantal bedden uitbreiden tot vier met een optioneel hefbed.
Dethleffs breidt de caravanserie Aero uit met drie nieuwe indelingen, waarbij een hefbed boven de rondzitgroep is geplaatst. Ondanks de compacte afmetingen kunnen zo snel en eenvoudig extra slaapplekken worden gecreëerd, zonder dat daarbij de woonruimte wordt beperkt. Vooral voor grotere gezinnen en kampeerders met incidentele slaapgasten is deze extra flexibiliteit absoluut een pluspunt.
In het jubileumjaar 2021 liet recreatievoertuigfabrikant Dethleffs de toercaravandesignreeks Aero terugkomen in een 90 jaar-editie en dat met groot succes. De Aero werd goed verkocht. Voor het modeljaar 2023 breidt Dethleffs het nu al veelzijdige assortiment uit en voegt aan de acht populaire indelingen (van het compacte model met dwarsliggende bedden Aero 410 QS en verschillende gezinsmodellen met stapelbedden tot de ruime variant met eenpersoonsbedden Aero 520 ER) drie extra indelingen toe. Alle drie modellen hebben de toevoeging ‘Up’ in de naam, waarmee Dethleffs verwijst naar een hefbed. Als het hefbed niet wordt gebruikt kan het vlak tegen het plafond worden geplaatst. Het kan indien nodig met enkele handelingen naar beneden worden gezwenkt, zodat een verhoogd aangebracht tweepersoonsbed ontstaat. Zo kan het aantal bruikbare bedden worden uitgebreid, zonder dat de woonruimte wordt beperkt. Daarmee is het Dethleffs gelukt om op een relatief compacte ruimte maximaal zeven bedden te plaatsen. De Aero up-modellen zijn vooral voor degenen die met veel personen reizen of die af en toe vrienden of kleinkinderen op bezoek hebben een ideale en bijzonder flexibele combinatie van compacte afmetingen met veel slaapplekken.
Ondanks bovenbed veel ruimte in de rondzitgroep
Dethleffs biedt de nieuwe Aero up in drie indelingen aan. Ze hebben allemaal een grote rondzitgroep in het achterste gedeelte, met daarboven een bovenbed dat tegen het plafond is aangebracht. Dankzij de binnenhoogte van 1,98 meter in de Aero up blijft boven de zitgroep voldoende ruimte. De bovenkasten boven de rondzitgroep hebben de ontwerpers van Dethleffs naar achter toe schuin vormgegeven, waardoor extra vrijheid boven het hoofd en een royaal ruimtegevoel ontstaat. Als het bovenbed niet wordt gebruikt is het mechanisch vergrendeld. Om te ontgrendelen moet een knop links en rechts worden ingedrukt om het bed zachtjes naar beneden te zwenken. Zonder verdere ombouw kan het bed met een afmeting van 2,00 meter lang en 1,44 meter breed met een 13 centimeter dik, op veerlatten geplaatst 7-zones-koudschuimmatras van klimaatregulerend materiaal, direct worden gebruikt. Het stabiele bed is belastbaar met maximaal 200 kg. Via het meegeleverde trapje klim je eenvoudig naar het bed. Zowel boven alsook onder het bovenbed blijft er voldoende ruimte over, zodat ook bij naar beneden gezwenkt bovenbed de rondzitgroep als slaapplek voor maximaal twee personen gebruikt kan worden.
Met stapel- of eenpersoonsbedden
De compacte Aero up 460 KR wordt gekenmerkt door dwars ingebouwde stapelbedden in het voorste gedeelte, de centraal ingedeelde keuken, een badkamer en, bij omgebouwde rondzitgroep, maximaal zes slaapplekken. Bij uitrusting met de optioneel verkrijgbare drievoudige stapelbedden zijn zelfs zeven slaapplekken mogelijk. Ook de 70 centimeter langere Aero up 530 KR is bedoeld voor reislustige gezinnen. De in de lengte ingebouwde stapelbedden met tegenoverliggende dinette zorgen voor een royale, afzonderlijke kinderkamer in het voorste gedeelte, die bovendien met een vouwdeur kan worden afgescheiden. De indeling van de Aero up 530 ER wordt daarentegen gekenmerkt door een afscheidbare slaapkamer in het voorste gedeelte met in de lengte ingebouwde eenpersoonsbedden, een grote keuken, veel opbergruimte en een zeer royaal ruimtegevoel. Ook de verdere uitrusting van de nieuwe Aero up-modellen laat niets te wensen over. Zo beschikt de keuken standaard over een driepits fornuis met eenvoudig te reinigen kookoppervlak alsmede over een 137 liter grote koelkast met 15 liter groot vriesvak. Alle modellen beschikken over een badkamer met toilet en wastafel. Een douche-uitrusting is naar wens afzonderlijk of in een pakket met de City-wateraansluiting verkrijgbaar. Het optionele Touring-pakket bestaat uit een 70 centimeter breed panorama-dakluik voor veel daglicht, een Truma-boiler voor de warmwatervoorziening en een warmeluchtinstallatie. Een veiligheidspakket voor extra rijveiligheid en een Styling-pakket met 17 inch aluminium velgen, Big Foot-steunen, een disselafdekking en een ingebouwde kogeldrukweergave zijn eveneens voor alle drie modellen verkrijgbaar.
Dethleffs Globetrail 590 C: royale Camper Van met pit
Aan het einde van het modeljaar 2022 breidt Dethleffs het gamma van zijn nieuwe Camper Van-serie Globetrail uit met de Globetrail 590 C. De bijna zes meter lange buscamper op basis van de Ford Transit heeft een ruim woongedeelte, een dubbele bodem, een innovatieve comfort-badkamer en nog veel meer praktische details.
In de zomer van 2021 presenteerde Dethleffs voor het eerst een Camper Van onder zijn eigen naam. In de Dethleffs Globetrail op basis van de Fiat Ducato voerde de fabrikant veel vernieuwende uitbreidingsideeën door en het nieuwe model werd al snel succesvol. Nu breidt Dethleffs de Globetrail-serie uit met een buscamper op basis van de Ford Transit: de Globetrail 590 C.
De indeling van dit nieuwe model is gebaseerd op de bekende en beproefde indeling uit de Globetrail 600: voorin een zitgroep met twee zitplaatsen in de rijrichting en een draaibare bestuurders- en passagiersstoel, daarachter de badkamer en de keuken en in het achterste gedeelte een dwars ingebouwd tweepersoonsbed. Wat klinkt als een vertrouwde buscamper indeling, blijkt bij het instappen bij nader inzien een innovatief ruimtewonder te zijn. Zelden bood een camper van zes meter zo’n royaal ruimtegevoel, terwijl hij tegelijk overvloedige woon- en comfortfuncties en veel bergruimte biedt.
Nieuw type comfort-badkamer
Het geheel nieuw ontwikkelde comfort-badkamerconcept levert een belangrijke bijdrage aan de open, ruime woonsfeer in de Globetrail 590 C. Dethleffs maakt daarbij gebruik van de modulaire, opklapbare constructie van het dwarsbed achterin en combineert dat met een slimme draaibare wandoplossing in matglaslook, de deur met rollo die bekend is van de vorige Globetrail-modellen en
een douchebak met een breedte van 87 centimeter en een diepte van 47 centimeter, wat ongewoon groot is voor Camper Vans.
Als de douche niet in gebruik is, biedt de veelzijdige badkamer voldoende ruimte voor het onbelemmerd gebruik van wastafel en toilet. Tegelijkertijd schept hij dankzij de compacte afmetingen extra woonruimte en daardoor een onvergelijkbaar ruimtegevoel. Met enkele handelingen maakt u er een douche van: klap het voorste deel van het bed aan de bestuurderskant op, zwenk de douchewand naar buiten en u heeft een ruime douche-oase met een stijlvol hotelkarakter, veel daglicht en een stahoogte van 1,94 meter. De antracietkleurige douchebak met rooster van echt hout en het openslaande raam scheppen ook een behaaglijke sfeer in de comfort-badkamer van de Globetrail. De doucheslang kan ook door het raam naar buiten worden geleid: ideaal om zand af te spoelen, wetsuits schoon te maken of uw trouwe viervoeter te wassen.
Open voorzijde
Maar niet alleen de vernieuwde badkamer, ook de nieuw ontworpen open ruimte in het voorste gedeelte van de nieuwe Globetrail 590 C draagt bij aan het royale gevoel van ruimte. De smalle bovenkasten in een knus houtdecor boven de dinette lopen door naar voren tot in de cabine, waar ze bijna naadloos aansluiten op de praktische bergruimten boven de voorruit. Op deze manier combineert Dethleffs veel vrije ruimte aan de voorzijde met talrijke praktische opbergmogelijkheden. De boven- en keukenkasten zijn greeploos, zodat er niets achter kan blijven haken. En met hun elegante uitstraling met gladde panelen en afgeschuinde randen benadrukken ze de open totaalindruk in het interieur van de Globetrail.
Slim lichtconcept
Indirecte verlichting op de bovenkasten en in de keuken zorgt ’s avonds voor een gezellige sfeer. In plaats van uitstekende spots gebruikt Dethleffs in de nieuwe
Globetrail 590 C verzonken touchspots als functionele verlichting boven het aanrecht in de keuken, bij de zitgroep en als leeslampjes in het slaapgedeelte. Deze touchspots hebben het voordeel dat ze niet verblinden en de bewegingsvrijheid niet beperken.
Doorlopende dubbele bodem
De ontwerpers van Dethleffs gebruikten de aanpassing van het Globetrailruimteconcept aan de Ford Transit als basisvoertuig voor een andere innovatie: de installatie van een dubbele bodem. Zo ontstaat een volledig vlakke vloer van de cabine naar het achterste gedeelte. Toch biedt de woonruimte een royale stahoogte van 1,94 meter. Alle kabels en leidingen zijn, zonder struikelgevaar en beschermd tegen de kou, netjes in de dubbele bodem verwerkt.
Keukenladen voor binnen en buiten
De keuken van de Globetrail 590 C loopt langs de rechter zijwand door tot in het openingsgedeelte van de zijschuifdeur. Zo ontstaat niet alleen een ruim werkoppervlak, Dethleffs gebruikt deze constructie ook voor een andere ingenieuze vernieuwing: de keukenlades kunnen zowel van binnen als van buiten geopend worden – dit laatste als de schuifdeur open staat. Dat is het echte buitenleven! Maar de keuken overtuigt met nog meer praktische details. Zo is de 84 liter grote compressor-koelkast verhoogd geplaatst voor een gemakkelijke toegang. Tegelijkertijd benadrukt het consequent open ontwerp met een legplank in plaats van een kast boven de koelkast het royale ruimtegevoel in de Globetrail 590 C. Het fornuis en de gootsteen kunnen afgedekt worden om het werkoppervlak te vergroten, indien nodig. Een optionele uitklapbare plank in de doorgang naar buiten breidt de opbergmogelijkheden nog uit.
Bedden om van te dromen
De praktische bedconstructie, die links en rechts op grote opbergboxen rust, is door Dethleffs voor de Globetrail 590 C nog eens verbeterd. De deelbare bedbodems kunnen zonder moeite omhoog geklapt worden en samen met de matras veilig tegen de zijwand opgeborgen worden, zodat er een middenpad ontstaat dat als garage gebruikt kan worden. Nieuw is echter de mogelijkheid om het tweepersoonsbed op te splitsen, zodat er achterin een eenpersoonsbed ontstaat, of zelfs ruimte voor de douche-oase. Bovendien heeft Dethleffs het dwars ingebouwde tweepersoonsbed met een schotelbodem uitgerust. De ergonomische schotelveren passen zich individueel en precies aan de wervelkolom aan, ondersteunen het lichaam op de juiste plaatsen en zorgen zo voor een gezonde en rustgevende slaap. Het slaapkamerkarakter van het achterste gedeelte wordt benadrukt door fraaie achterdeurpanelen, waarin de zonweringen inclusief hun frame gewoon verdwijnen. Dankzij het aangename oppervlak en de bijna randloze vorm leent het deurpaneel zich ervoor om tegenaan te leunen, zodat rechtop in bed zitten nu mogelijk is zonder het koude metaal van de deur of de uitstekende raamkozijnen aan te raken. Voor extra comfort en een onbelemmerd uitzicht op koude dagen zijn er verwarmde achterruiten.
Dat de ontwerpers van Dethleffs zich ook hebben toegelegd op minder zichtbare, maar daarom niet minder belangrijke details, blijkt uit het voorbeeld van de linker opbergbox onder het bed. Hier vindt u een ergonomische uittrekbare houder voor gasflessen. De gasflessen kunnen nu gemakkelijk verwisseld worden door de zware cilinders op de uittrekbare plaat te leggen en ze naar binnen te duwen.
Geen gezwoeg meer en vriendelijk voor de rug. Echt een verlichting.
Basisvoertuig Ford Transit
Het basisvoertuig van de Dethleffs Globetrail 590 C is een Ford Transit met hoog dak van de nieuwste generatie, met voorwielaandrijving en een lage-emissie 2,0liter TDCi Ford EcoBlue motor, handgeschakelde zesversnellingsbak, cruisecontrol, bestuurdersairbag, alsook een elektronisch stabiliteitsprogramma bedbodems kunnen zonder moeite omhoog geklapt worden en samen met de matras veilig tegen de zijwand opgeborgen worden, zodat er een middenpad ontstaat dat als garage gebruikt kan worden. Nieuw is echter de mogelijkheid om het tweepersoonsbed op te splitsen, zodat er achterin een eenpersoonsbed ontstaat, of zelfs ruimte voor de douche-oase. Bovendien heeft Dethleffs het dwars ingebouwde tweepersoonsbed met een schotelbodem uitgerust. De ergonomische schotelveren passen zich individueel en precies aan de wervelkolom aan, ondersteunen het lichaam op de juiste plaatsen en zorgen zo voor een gezonde en rustgevende slaap.
Het slaapkamerkarakter van het achterste gedeelte wordt benadrukt door fraaie achterdeurpanelen, waarin de zonweringen inclusief hun frame gewoon verdwijnen. Dankzij het aangename oppervlak en de bijna randloze vorm leent het deurpaneel zich ervoor om tegenaan te leunen, zodat rechtop in bed zitten nu mogelijk is zonder het koude metaal van de deur of de uitstekende raamkozijnen aan te raken. Voor extra comfort en een onbelemmerd uitzicht op koude dagen zijn er verwarmde achterruiten.
Dat de ontwerpers van Dethleffs zich ook hebben toegelegd op minder zichtbare, maar daarom niet minder belangrijke details, blijkt uit het voorbeeld van de linker opbergbox onder het bed. Hier vindt u een ergonomische uittrekbare houder voor gasflessen. De gasflessen kunnen nu gemakkelijk verwisseld worden door de zware cilinders op de uittrekbare plaat te leggen en ze naar binnen te duwen.
Geen gezwoeg meer en vriendelijk voor de rug. Echt een verlichting.
Basisvoertuig Ford Transit
Het basisvoertuig van de Dethleffs Globetrail 590 C is een Ford Transit met hoog dak van de nieuwste generatie, met voorwielaandrijving en een lage-emissie 2,0liter TDCi Ford EcoBlue motor, handgeschakelde zesversnellingsbak, cruisecontrol, bestuurdersairbag, alsook een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP), hulp bij het wegrijden op een helling, tractiecontrole, hulpremsysteem, extra zijwindassistentie en stabiliteitscontrole voor aanhangwagens.
De basisversie van de Globetrail 590 C wordt aangedreven door een krachtige viercilindermotor van 130 pk (96 kW). Als alternatief kan gekozen worden voor een 170 pk (125 kW) motor. Beide versies zijn verkrijgbaar met handgeschakelde of automatische versnellingsbak.
De nieuwe Globetrail 590 C is vanaf augustus te zien bij onze Dethleffs-dealers
Dethleffs geeft zijn caravanserie voor starters c’joy een upgrade. Een innovatief houtdecor en stoffering van duurzame grondstoffen bepalen het nieuwe trendy interieur. Bovendien zorgt een efficiënte compressorkoelkast in het modeljaar 2023 voor een upgrade van de standaarduitrusting van de Dethleffs c’joy.
De start in de Dethleffs caravanwereld wordt gemaakt met c’joy. De wendbare en compacte caravan is verkrijgbaar in vijf verschillende indelingen en is een geschikte kampeeroplossing voor jonge gezinnen en prijsbewuste stellen. Dankzij het lage eigen gewicht kan de c’joy zelfs door trekkende voertuigen uit de compacte klasse met minder krachtige motor worden getrokken. Ook bezitters van rijbewijs B mogen onder bepaalde omstandigheden met een dergelijke combinatie rijden. Met een breedte van 2,12 meter kan met de c’joy bovendien over smalle toegangswegen worden gereden, wat zorgt voor een ontspannen reis voor caravanstarters, ook op krappe delen van de route.
Nieuw, modern interieur
Voor het modeljaar 2023 maakt Dethleffs het interieur van de c’joy moderner en voert een nieuwe meubeldecor en stofferingen in. De meubelpanelen hebben een vriendelijk, licht houtdecor met dwars lopende nerf, wat het interieur groter doet lijken en voor een behaaglijke woonsfeer zorgt. De bovenkasten krijgen lichte kleppen en decorstrepen die fraai aansluiten bij de stofferingskleuren. Bij de vernieuwde c’joy kan worden gekozen uit twee stofferingen: Bij de stoffering Kappan harmoniëren kussens in lichtgrijs en beige met het nieuwe houtdecor van de meubels. Bij de stoffering Timor zijn zitkussens daarentegen in antraciet, terwijl turquoise rugkussens hier voor kleuraccenten zorgen. Bij beide stofferingen wordt de behaaglijke sfeer onderstreept door een qua kleur bijpassende stoffen bekleding. Ook bij de materiaalkeuze voor de stofferingen slaat Dethleffs bij de c’joy nieuwe, innovatieve wegen in. Het polyestergaren van de stoffen is gemaakt van 100 procent gerecyclede PET-flessen en ontziet daarmee het milieu. Het garen, dat ook wordt gebruikt in sportkleding, geeft de stofferingen een aangenaam zachte haptiek en draagt zo bij aan de behaaglijkheid in de c’joy.
Efficiënte compressorkoelkast in alle modellen
De keuken van de c’joy wordt in het modeljaar 2023 eveneens herzien, wat op het eerste gezicht echter minder opvallend is dan bij de meubels en stofferingen. In plaats van de tot nu toe gebruikte absorptie koelkast voorziet Dethleffs de caravan voor starters nu van een efficiënte compressorkoelkast. Deze kan zowel tijdens het rijden met 12 volt alsmede met landstroom worden gebruikt en koelt snel en betrouwbaar. Terwijl de modellen 410LK, 420QSH, 480 FSH en 480 QLK een 132 liter grote koelkast met vriesvak hebben, heeft het model met eenpersoonsbedden c’joy460LE vanwege de constructie een koelkast met 83 liter inhoud.
De indeling van het grote gezinsmodel c’joy480QLK met tweepersoonsbed voor en stapelbedden achter heeft Dethleffs voor het modeljaar 2023 in geringe mate herzien. Zo sluit de badkamer nu direct op de stapelbedden aan, terwijl de linnenkast naar voren is verplaatst. Daardoor heeft deze indeling nu ook een grote koelkast met 132 liter inhoud.
Uitrustingspakketten voor meer comfort en veiligheid
Voor de c’joy van het modeljaar 2023 worden verder de uitrustingspakketten Touring en Dynamik aangeboden. Het uit andere series bekende Touring-pakket bevat de warmwatervoorziening met een Truma-boiler, een warmeluchtinstallatie en een 50 x 70 centimeter groot hef-kanteldakluik en een hordeur. Bij het uitrustingspakket Dynamik wordt naast een mobiele vuilwatertank in de opbergkast voor gasflessen en een 44 liter grote verswatertank een reservewielhouder in de opbergkast voor gasflessen alsmede een serviceluik aan de buitenkant toegevoegd. Verder zijn bij het Dynamik-pakket schokdempers en een veiligheidskoppeling inbegrepen. Daarmee mag c’joy in combinatie met een geschikt trekkend voertuig worden gebruikt voor snelheden tot 100 km/u.
Praktische, tweedelige toegangsdeur
Alle c’joy-modellen beschikken over een praktische, tweedelige toegangsdeur. Deze is vooral gewild bij gezinnen en hondenbezitters, want het geopende bovendeel maakt aanvullende ventilatie mogelijk, terwijl het gesloten benedendeel voorkomt dat de caravan zonder toezicht wordt betreden of verlaten. Het dak, de voor- en achterzijde van de c’joy zijn gemaakt van hagelbestendig GFK.
Indelingen voor elke doelgroep
Zoals altijd kan in de serie worden gekozen uit vijf indelingen. Het kortste model c’joy410 LK, met een opbouwlengte van 4,99 m, heeft stapelbedden in het achterste gedeelte, een toiletruimte, keuken en een grote, om te bouwen zitgroep in het voorste gedeelte en is daarmee een comfortabele startersmodel voor jonge gezinnen. De c’joy420 QSH heeft een dwars in het voorste gedeelte geplaatst vast tweepersoonsbed en een midden-dinette. Keuken en badkamer bevinden zich in het achterste gedeelte. De indeling van de c’joy460 LE wordt gekenmerkt door in de lengte geplaatste eenpersoonsbedden en een dinette in het voorste gedeelte met keuken en tegenoverliggende toiletruimte in het middengedeelte. De c’joy480 FSH biedt maximale ruimte voor stellen met een keuken en badkamer in het achterste gedeelte en een grote slaapruimte met in de lengte ingebouwd tweepersoonsbed voorin. De grote gezinscaravan c’joy480 QLK heeft een dwars geplaatst tweepersoonsbed in het voorste gedeelte, een grote zitgroep, keuken en badkamer erachter en stapelbedden achterin. Hier is ruimte voor zes personen. In alle c’joy-modellen kan de badkamer optioneel met een douche worden uitgerust
6 op de 10 Belgen vertrekt ’s nachts als ze met de auto op reis gaan. 3 op de 4 stopt onderweg om een dutje te doen
6 op de 10 Belgen rijdt bij voorkeur ‘s nachts wanneer ze een lange rit voor de boeg hebben. Om de vermoeidheid tegen te gaan, stoppen 3 op de 4 bestuurders om een dutje te doen. Dat is absoluut noodzakelijk, want 1 op de 4 bestuurders zegt wel eens het gevoel te hebben gehad dat ze achter het stuur enkele seconden in slaap dommelden. Dit zijn de resultaten van een nieuwe enquête over het gedrag tijdens lange ritten die vandaag door Vias institute gepubliceerd worden. Tijdens de vakantie is vermoeidheid verantwoordelijk voor 1 op de 3 ongevallen op de Franse autosnelwegen. De volgende tips zijn zeker nuttig om ongevallen te vermijden.
Pauzeer om de twee uur! Tijdens de nacht rijden biedt op het eerste zicht verschillende voordelen: er is minder verkeer, het is frisser en als je met kinderen reist, is het rustiger in de wagen als ze slapen. Veel Belgen zijn schijnbaar overtuigd van deze voordelen, want 6 op de 10 Belgen (60%) vertrekken ’s nachts als ze een lange rit gaan maken. Zo blijkt uit een nieuwe enquête waarvan Vias de resultaten publiceert (bron: Les Européens et la conduite responsable – Fondation VINCI Autoroutes - 2022).
Om vermoeidheid achter het stuur tegen te gaan, is een dutje doen de beste oplossing. Meer dan 3 op de 4 Belgen (76%) zeggen dit tijdens hun traject te doen. Een probleem is wel dat de bestuurders zeggen gemiddeld pas na 3 uur te stoppen voor een pauze. Om de aandacht optimaal te houden, wordt aanbevolen om na maximaal twee uur te stoppen. 2 op de 3 vakantiegangers (65%) wisselen van bestuurder tijdens hun traject. Op die manier kunnen de bestuurders om beurt even tot rust komen.
1 op de 4 bestuurders had al eens het gevoel ingedommeld te zijn Rijden tijdens de nacht heeft het grote nadeel dat de vermoeidheid sneller toeslaat. 1 op de 4 bestuurders (26%) zegt wel eens het gevoel gehad te hebben dat ze even ingedommeld waren. 1 op de 6 (17%) geeft aan dat ze zelfs even uitgeweken waren naar de pechstrook omdat ze in slaap waren gevallen. De slaperigheid kan nog versterkt worden door een slechte voorbereiding. Zo geeft 3 op de 4 bestuurders (76%) aan dat ze pas laat in de avond voor het vertrek helemaal klaar waren voor hun reis. De rit dreigt zo een voortdurende strijd tegen de slaap te worden, wat absoluut af te raden is.
Voor het vertrek controleert maar 1 op de 3 bestuurders de bandenspanning Voor je vertrekt, kan je zelf ook een paar belangrijke veiligheidsvoorwaarden vervullen. Zo controleert slechts 1 bestuurder op de 3 (35%) de bandenspanning en 1 op de 4 bestuurders (27%) controleert het oliepeil. Het is essentieel om met goede banden op de juiste spanning te rijden. Wanneer je wagen geladen is, is het zelfs beter om de bandenspanning lichtjes te verhogen ten opzichte van de gebruikelijke bandenspanning.
5 tips voor een efficiënt dutje in de wagen
Stop op een rustige en veilige plek
Drink een koffie vooraleer je een kort dutje doet. De cafeïne begint na ongeveer 20 minuten te werken en zal je niet hinderen om in te slapen.
Maak het comfortabel voor jezelf en kantel je stoel zodat je je benen wat meer kan strekken
Doe een dutje van maximaal 20 minuten. Anders geraak je in een diepe slaap en zul je moeite hebben om wakker te worden. Als je na 20 minuten wakker wordt, zul je de effecten van de koffie (en de cafeïne) voelen.
Strek even je benen en je hele lichaam vooraleer je terug vertrekt.
5 tips voor een vlotte en veilige reis
Zorg dat je goed uitgeslapen aan je reis vertrekt. Je vermijdt dus best om tot laat voor je vertrek alles voor te bereiden.
De vakantie begint vanaf dat je in je wagen stapt. Fixeer je niet op een uur van aankomst. Door ontspannen te rijden, zal het traject minder lang lijken.
Denk aan de basisregels: gordel voor alle inzittenden, ook voor de passagiers die slapen, respecteer de snelheidslimieten en geen alcohol voor de bestuurder(s).
Blijf kalm als je in een file belandt. Een woedeaanval kan je hele vakantie verpesten. Bezie de andere bestuurders in de file als lotgenoten en niet als vijanden.
Sla geen rustpauze over omdat je er bijna bent. Het risico op een ongeval verhoogt in de laatste 100 kilometer van je rit.