Inhoud blog
  • Leuker met een boot
  • Opletten in Spanje
  • Een mooie hoek
  • Subaru valt in de smaak
  • Waarom?
  • Zwerfauparkeerplaats reserveren
  • Achter de bloemen
  • De nieuwe ITrend van Dethleffs
  • Veel verschillende
  • Een nieuwe versie van een Niesmann-Bisschoff
  • Opgepast !!
  • Rijdt niet te snel !!!!!
  • niet te snel rijden
  • Hobby caravans in de kijker
  • Feest in de stad
  • Fietsen in Belgiê
  • Een oude granaat werper
  • Een knappe Chausson
  • Opgepast met motorhelmen
  • 1000 jaar oud
  • Nieuwe halfintegraal Frankia Now
  • Prachtig uitzicht
  • Meer elektrische wagens
  • Mooie gevels
  • Tabbert Pantiga
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    25-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij Giotti line
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Giottivan op Ford Transit

    De ontwerpers van Giottivan hebben niet stil gezeten en zorgden voor heel wat nieuws. Een half integrale met stapelbed en een camperbus op een Ford Transit rolden onlangs uit de fabriek.

    De nieuwe Siena 386 werd bedacht met een  interieur voor een groot gezin. Men koos een wagen van 6,99 m lang en 2,32 m breed, afmetingen die goed door de beugel kunnen. Niettegenstaande is er genoeg plaats voor een gezin. Achterin is een stapelbed voor 2 personen. Het voordeel is dat ze 2,19 x 0,94 m groot zijn waar dus ook volwassenen hun bedje kunnen spreiden. Klapt men het onderste bed omhoog bekomt men een 1,39 m hoge garage, zeker niet mis om enkele fietsen te zetten. Vooraan boven de zijzitbanken is een 1,92 x 1,49 m groot hefbed. Als men dan nog de zitgroep tot bed ombouwt zijn er zo maar eventjes 6 volwaardige slaapplaatsen. Dat is al voor een groot gezin.

    De op Ford Transit gebouwde Siena 386 heeft een omvangrijke uitrusting “Premiere Edition” wordt het betiteld. De 170 pk sterke motor zorgt alvast voor veel rijplezier, maar wees toch maar voorzichtig want de rijkelijk van paarden voorziene motor zou toch wel eens wat “te” snel willen rijden en de flitspalen zijn niet altijd goed zichtbaar opgesteld.

    Giottivan 60 FT

    Een andere nieuwigheid van de fabrikant is de Giottivan 60 FT een omgebouwde bestelwagen. Volgens de wens van veel klanten behoort hij tot de 6 m klasse. De indeling is overbekend met achterin een dwarsbed, keuken aan de schuifdeur, natte cel er tegenover en vooraan de zitgroep. Een blikvanger is de koelkast aan de zijkant van de keuken. Met 2 vensters in de achterdeuren en in de zijwanden is er voldoende licht en lucht. Aan de buitenkant zijn de vensters zwart omlijnd, onderaan de zijwanden en de achterdeuren is een brede zwarte kunststofband om kleine schaden te voorkomen, tegelijkertijd is het een plezier om naar de zwerfauto te kijken. Hij zal zeker niet ongemerkt voorbij rijden.

    Meer info: www.giottiline.com

               info@dicar.be

     

    25-03-2024 om 15:26 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rustig
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    25-03-2024 om 15:16 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lange schaduwen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    19-03-2024 om 16:12 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor het klimaat

    WOHNmobil für Klimaschutz e.V. gaat in 2024 succesvol van start

     In zijn twee voorjaarscampagnes in 2024 plant WOHNmobil für Klimaschutz e.V. in totaal 1.350 bomen voor een klimaatstabiel gemengd bos. 35 leden van de vereniging helpen hier actief bij.

     De twee voorjaarsplantacties liggen aan de basis van de landelijke zwerfautovereniging, die nu 5 jaar bestaat sinds de oprichting en zich inzet voor milieu- en klimaatbescherming en dus voor ecologisch, milieubewust reizen met de zwerfauto.

     1.350 inheemse wintereiken en haagbeuken werden door de actieve kampeerders geplant tijdens de campagnes in Rijnland-Palts en Baden-Württemberg. Zij doneerden een bedrag van 8.000 euro voor de zaailingen en de browserbescherming. In totaal waren 35 camperaars uit Hessen, Rijnland-Palts, Baden-Württemberg, Noordrijn-Westfalen en Beieren met schoppen en schoffels aangekomen. Maar niet alleen het planten van bomen stond in beide weekenden op het programma: de kampeerders beleefden ook een stadstour in Limburg, een fabriekstour bij Bürstner en een rondleiding door de geschiedenis van de rivier de Kinzig, die bijna 100 km van oost naar west door het Zwarte Woud snijdt.

     

    "Ik ben vooral blij dat onze twee plantacties financieel en actief werden ondersteund door twee van onze ondersteunende leden", zegt Albert Märkl, voorzitter van de vereniging. Aan de 550 bomen die de vereniging op 02.03.24 in de vochtige bosbodem bij Naststätten (Rhein-Lahn-Kreis) plantte, nam "Freizeitfahrzeuge Singhof uit Limburg" deel. De "kampeerauto- en caravanfabrikant Bürstner uit het nabijgelegen Kehl am Rhein" nam deel aan de 800 zaailingen die op 08.03.24 in de buurt van Gengenbach (Zwarte Woud) werden geplant.

     "Met de 9.243 zaailingen die tot nu toe zijn gedoneerd en geplant, naderen we de magische grens van 10.000 bomen", meldt Märkl trots, verwijzend naar het grote voordeel van het nieuwe gemengde bos dat de komende decennia met de hulp van de vereniging zal worden aangelegd. "Onze bomen binden jaarlijks tienduizenden kilo's CO2, zorgen voor schaduw en recreatie voor toekomstige generaties en dienen als een belangrijk leefgebied voor veel dieren en planten."

     

    De 10.000 bomen zijn echter niet het einde van het verhaal. Alleen al dit jaar komen er meer dan 2.500 bomen bij in de 3 najaarscampagnes. Bovendien zal de vereniging in november samen met de vereniging "National Natural Landscapes e.V.", helpen bij het onderhoud van het Venner Moor, ten noorden van Osnabrück.

     Het is dus de moeite waard om deel te nemen - als lid of als duurzaam lid.

     

    19-03-2024 om 00:00 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Caravelair heeft veel nieuws voor 2024

    Caravelair Sport Line 486

    Caravelairs worden steeds interessanter om te kopen. Beter afgewerkt, leukere interieurs en een uitrusting om u tegen te zeggen. Daarbij is de Sport Line 486 geschikt voor een gezin met 2 kinderen en door het redelijk licht gewicht hoeft het gezin geen kanjer van een auto aan te schaffen.

    Nieuw koetswerk

    Zijn nieuw koetswerk valt best mee, licht grijze wanden met getinte ruiten, zwart omlijnde kofferdeksels, garagedeur en buitendeur, blauwe decor elementen hij mag gerust gezien worden. In het achterfront zijn 2 vensters boven elkaar zij verraden dat er een stapelbed aan de andere kant van de wand staat. Daarbij nog dakrelingen en het sportief uiterlijk is compleet. Het koetswerk is gemaakt met sandwichpanelen, langs buiten hagelbestendige polyester, XPS isolatie  en langs binnen triplex. De spindels van de uitdraaisteunen zijn beter bereikbaar achteraan, de voorste hadden beter kunnen zijn. Langs de ver open gaande disselbak is de inhoud goed bereikbaar. Onder de buitendeur is een brede kunststofband stevig aangebracht. Als we onder den bodem kijken stellen we vast dat de leidingen voor stroom, gas en water keurig gelegd zijn en keurig verankerd. Binnen liggen de nutsleidigen goed beschermd. Om het nog comfortabeler te maken zijn er buitenaansluitingen voor een gril op gas, aansluitingen voor stroom en tv in de voortent. Verder nog een buitendouche en aansluiting voor stadswater wat moet er meer zijn?

     Hoewel het meubilair nogal rechtlijnig gemaakt is geeft het toch een aangename indruk dank zij de goed gekozen kleuren. De meubelwanden hebben een licht decorhout, de parketvloer met schuin liggende plankjes is eens iets anders. Kastdeuren, keukenfront en andere deuren zijn in een donker contrast rijke kleur. Voor de ergonomisch gevormde kussens van de zitgroep heeft de fabrikant ook donkere textiel gekozen. Bovenkasten zien we wel aan de zijkanten, voor en achterin zijn er geen. Dat heeft waarschijnlijk een beetje met prijs en gewicht te maken. Vooraan is een bed dwars opgesteld en 2,04 x 1,4 m groot met een comfortabele matras op een eenvoudig maar stevig frame. Aansluitend is de zitgroep groot genoeg voor een gezin met 2 kinderen met er tegenover de keuken. Tussen het stapelbed tegen de achterwand en de zitgroep is het sanitair. Een praktische ruime indeling voor een gezin met kinderen. Het bed vooraan en de stapelbedden kan men met een gordijn afsluiten. Plaats voor bagage is er voldoende. Wel oppassen met het gewicht want in zulk een koffer als vooraan onder het bed kan men verrassend veel opbergen. De druk op de kogel zal doorwegen. Het stapelbed achterin is eenvoudig maar stabiel gemaakt. De matrassen liggen niet op een lattenbodem om het onderste bed naar de achterwand te klappen moet men eerst de matras verwijderen.

        

    Badkamer en keuken.

    De badkamer is met haar 1,02 x 0.75 m compact gehouden, toch voldoet ze voor een niet te uitgebreide wasbeurt. Het vaste wc is gebruiksvriendelijke  opgesteld. Om uitgebreid te douchen of te wassen gaat er niets boven het sanitair van de camping. De keuken is een kleine blikvanger in het interieur. Een licht aanrecht met vooraan een werkoppervlakje, drie kookvuren met elektrische ontsteking en het spoelbakje hebben ieder hun eigen afdekplaat. De bovenkast met twee donkere deuren kan een deel van het keukengerief bergen. Onderaan zijn drie laden één er van is de reeds lang bekende compressor koellade. De automatische sluitingen functioneren goed.

    Aan de bedden vinden we USB stopcontacten op andere praktische plaatsen 230 Volt stopcontacten. Wat de verlichting betreft is ze eenvoudig met LED’s uitgevoerd, sfeervol bij avond, aan de tafel wat extra licht.

     De Sport Line 486 moet men een beetje naar zijn prijs beoordelen. Hij heeft alvast een degelijk geconstrueerd koetswerk een belangrijk punt voor een caravan. Een uitgebreide uitrusting die de prijs maar ook het comfort wat opdrijft. Een gezin dat niet het grote geld heeft zal beslist leuke zomer en winter vakanties kunnen beleven met de Caravelair Sport Line 486.

     Technische gegevens.

    Koetwerk: dak, wanden 30 mm bodem 41 mm dik

    Opbouw: L X B X H: 6,75 x 2,58 x 2,30 m

          Binnen lengte: 5,24 m

    MTM: 1.500 kg

    Leeg gewicht: 1.136 kg

    Buitenbeplating: hagelbestendig polyester

    Bedden: voor 2,05 x 1,4 m

            Stapelbed 2 – 2,12 x 0,8 m

    Keukenblok: HXBXD 0,95 x 1,06 x 0,66 m

    Compressor koellade 150 l

    Meer info: www.caravan-expo.be

    18-03-2024 om 17:01 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Engelse stijl
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    17-03-2024 om 19:01 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knaus in het nieuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VAN TI PLUS en VAN TI PLUS PLATINUM SELECTION

    Sinds de marktintroductie overtuigt de sportieve VAN TI PLUS met de hoogste

    wooncomfort en uitzonderlijke rijdynamiek. Voor het modeljaar 2024 ondergaan de twee succesvolle modellen op VW Crafter echter meer dan alleen een facelift - maar uitgebreide modelmaatregelen, met als doel: beter maar lichter. Van de consequente lichtgewicht meubelconstructie, die het hele interieur beïnvloedt en een aanzienlijk besparingspotentieel heeft, tot de ombouw naar een compressorkoelkast en een compact dieselverwarmingssysteem. Dat laatste zorgt ervoor dat de VAN TI PLUS voortaan kan rondkomen met een gasfles van slechts vijf kilogram. Nog een pluspunt van de PLUS: in de toekomst zal de kampeerauto worden geleverd met een krachtigere lithium-ionbatterij, die alleen al het voertuiggewicht met twaalf kilogram zal verminderen en tegelijkertijd de zelfvoorziening zal verbeteren. 

    Het hoogtepunt van het nieuwe modeljaar 2024 is echter de tien centimeter dikkere vloer, die toch ongeveer tien kilogram lichter is en door zijn hogere isolatiewaarden de wintergeschiktheid verder verbetert. Al met al wegen de nieuwe 2024-modellen ongeveer 75 kilogram minder, wat het gebruik en het laadvermogen van de 650 MEG aanzienlijk verbetert.

    Beide beschikbare uitvoeringen (650 MEG en 700 LF) zijn nu ook verkrijgbaar in de beproefde en uitgebreide PLATINUM-uitrusting, wat een groot prijsvoordeel oplevert ten opzichte van het standaardmodel met bijbehorende uitrusting: bijv. chassis in metallic lak INDIUM GREY, originele VW 17" lichtmetalen velgen, voorbumper gespoten in carrosseriekleur, handmatige airconditioning, multifunctioneel stuurwiel, draaibare cabinestoelen in KNAUS living world design, cruise control met snelheidsbegrenzer, slaperigheidsdetectie, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, navigatiesysteem "Discover Media" inclusief "Streaming & Internet" met vier luidsprekers, digitale radio-ontvangst, achteruitrijcamera, PREMIUM buitendeur, hordeur, bedverlenging tot aan het gazon, bedverlenging in het voetengedeelte op 700 LF (F-bed), ACTIVE ROCK-bekleding, Truma CP-Plus digitaal verwarmingsbedieningspaneel, bluuwater-waterfiltersysteem, sfeerverlichting, luifel en Cabine verduistering EXCLUSIEF en een 32-inch Smart TV met internet. In het geval van het speciale model 650 MEG is er nog steeds potentieel voor gewichtsbesparing omdat de kleine maar krachtige nieuwe LTE/WLAN-antenne wordt geïnstalleerd in plaats van de klassieke schotelantenne. Bovendien heeft de lichtere LTE/Wi-Fi-antenne ook een positief effect op de rijdynamiek, omdat het zwaartepunt van het voertuig gunstig naar het midden van het voertuig "verplaatst" door de eliminatie van het motoraangedreven satellietsysteem, dat anders ongeveer 23 kilogram zou wegen en anders op het dak is gemonteerd.

    Ook in het nieuwe modeljaar zijn het goede uitrustingsaanbod en de beproefde eigenschappen van de VAN TI PLUS gebleven, waardoor deze aantrekkelijke camper een allrounder is voor caravanvakanties.

    VAN WAVE en VAN WAVE VANSATION

    Uitgebreide reconstructie met als doel: minder gewicht, meer voordeel

    De Knaus-modellen met de kenmerkende schacht in de boeg ondergaan ook fundamentele verbeteringen die dienen om gewicht te besparen en tegelijkertijd de voordelen voor de klant te vergroten. Net als bij de VAN TI PLUS-modellen zijn er ook voor de KNAUS VAN WAVE tal van wijzigingen doorgevoerd. Het doel was om de bruikbaarheid voor de klant te vergroten - en toch het gewicht van het voertuig te verminderen. Ook de meubelconstructie werd resoluut herzien tegen de achtergrond van gewichtsreductie, en de dikkere bodemplaat werd niettemin qua gewicht naar beneden geoptimaliseerd met betere isolatiewaarden. De nieuwe compressorkoelkast en het gebruik van een dieselverwarming zorgen ook voor een lager gewicht. Het speciale model VANSATION is standaard uitgerust met een kleine LTE/Wi-Fi-antenne, wat een verdere gewichtsbesparing oplevert.

    VAN TI

    Nieuwe basis

    Het gamma van het succesvolle model VAN TI 640 MEG VANSATION wordt voor modeljaar 2024 uitgebreid met chassis op basis van de Volkswagen Crafter. Wat gebleven is, is het grote aantal serie-extra's die deel uitmaken van het uitgebreide VANSATION-pakket. Cabineairconditioning, luchtvering op de achteras, tv met satellietsysteem, chassis in metallic kleur, 17 inch lichtmetalen velgen, cruise control en navigatie- en waterfiltersysteem "Bluu Water" of een luifel zijn slechts enkele voorbeelden van de bijna volledig uitgeruste camper van KNAUS

    Meer info www.knaustabbert.de

    17-03-2024 om 18:59 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fritslar de kerk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    16-03-2024 om 21:41 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volledige nieuwe Senara bij Tabbert
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    SENARA van Tabbert

    Een nieuwe klasse: frisheid, elegantie en helderheid gecombineerd in een caravan

    Maar het beste cadeau voor het jubileum is wat de TABBERT-ontwikkelaars zichzelf geven: voor het modeljaar 2024 verrast TABBERT met een volledig nieuwe serie - die bijna radicaal en even individueel is ontworpen. De SENARA - een voertuig dat

    Dit is nog nooit eerder het geval geweest bij TABBERT en zal in de toekomst de intrede in de premiumwereld van het merk Hessische caravans betekenen.

    De SENARA begint het modeljaar 2024 met zeven verschillende lay-outs. Het assortiment varieert van de 400 QD 2.3, die iets meer dan vier meter lang is en daardoor zeer compact is, voor drie personen, tot de 620 DMK 2.5, die geschikt is voor grote gezinnen. Met een lengte van 6,38 meter biedt hij meer dan royaal ruimte. Het biedt zelfs een slim afgescheiden ruimte met een slaapkamer, badkamer en een aparte kleedruimte. Tussen de 400 en 620 maken de modellen 460 E, 460 DMK, 490 TD 2.3, 550 E en 550 DMK – allemaal 2,3 meter breed – nog steeds deel uit van het complete TABBERT-portfolio. Elk van hen heeft zijn eigen voordelen: de 550 DMK verwelkomt zijn bewoners bijvoorbeeld met een bijzonder brede toegangsdeur (700 mm), die niet alleen de toegang vergemakkelijkt, maar er ook zeer uitnodigend uitziet. Daarnaast heeft het een aparte doucheruimte met douchebak, kunststof wandbekleding en optioneel luik voor extra privacy, evenals een extra diepe kledingkast aan de achterkant van de caravan. Tegelijkertijd speelt de nieuwe SENARA slim in op stijlbepalende trends. Aan de buitenkant is de nieuwe TABBERT gebaseerd op hedendaags autodesign. Bijzonder opvallend is de driedimensionaal vormgegeven FoldXpand-achterzijde, die voor TABBERT is herzien, afkomstig is uit de diepten van de ontwikkeling van Knaus Tabbert en de SENARA het doorslaggevende pluspunt biedt op het gebied van bruikbare binnenruimte. De lichtafbeelding aan de achterkant is onmiskenbaar. Ook typisch TABBERT: de unieke nachtsignatuur van de SENARA, gevormd door de opvallende boemerang-achterlichten, die aan de bovenkant worden omlijst door een elegante eyeliner in chroom, die ook schuin staat. Ook teruggebracht tot de essentie is het Tabbert foilen van de hoogwaardige body Made in Mottgers. Geen overbodige versieringen, maar uitsluitend ingetogen elegantie werd door de ontwerpers geformuleerd in de specificaties van de SENARA. En natuurlijk sieren de nieuwe TABBERT-caravans ook het hoogwaardige 70-jarig jubileumembleem van het modeljaar 2024 aan de buitenkant.

    Ook in het interieur lagen de lat hoog en werd consequent gestreefd naar verminderde elegantie. De ontwerpers van TABBERT kozen voor een puntig spel van licht en schaduw, met spannende vlakken en opvallende proporties. Vooral op het gebied van meubels vertrouwt TABBERT op heldere, rechthoekige lijnen, nauwkeurig gedefinieerde oppervlakken en een verfijnde, moderne eenvoud. Er zijn geen ornamenten of speelse versieringen aan boord - in feite is minder meer. SENARA presenteert zich heel anders als het gaat om lichtenscenering. De simpele regel hier is: meer is meer. Een intelligent verlichtingsconcept dat directe en indirecte lichtbronnen combineert om een functionele, harmonieuze en huiselijke sfeer te creëren. Dit omvat ook een verlichte fotowand bij de gezellige zithoek, die individueel kan worden "afgespeeld". Bij het harmonieuze totaalconcept hoort natuurlijk ook dat de kleuren van de stoffen en meubels perfect op elkaar zijn afgestemd. Opvallend onopvallend zijn de eenvoudige, want "greeploze" kleppen van de plafondopbergkasten, die op een stijlvolle en harmonieuze manier in het totaalbeeld van de nieuwe SENARA passen. Een bijzonderheid - bijvoorbeeld van het 460 E-model - zijn de verhoogde eenpersoonsbedden, die gemakkelijk toegankelijk zijn via een veilige opgang. Het praktische van deze "hoogslapers": onder de liggedeeltes (uit te breiden tot een tweepersoonsbed) worden waardevolle opbergruimtes gecreëerd, waarvan caravanners er nooit genoeg kunnen hebben. Zowel de 460 DMK als de 620 DMK bieden standaard vijf slaapplaatsen. Op verzoek van de klant is een zesde bed mogelijk. Met een ligvlak van 208x146 cm biedt het tweepersoonsbed in de boeg van de 550 DMK niet alleen een bijzonder groot ligoppervlak, maar ook het hoogste niveau van comfort voor een goede nachtrust onderweg.

    De functionele en ruime keuken van de nieuwe SENARA is even praktisch als mooi. De koelkast in de 550 DMK met een inhoud van 133 liter heeft voldoende ruimte voor eten en drinken en zorgt ervoor dat reizigers altijd goed bevoorraad zijn. Meer dan alleen een designtruc: het opklapbare extra werkblad (optie afhankelijk van de plattegrond) of de intelligente akoestische wand in de 550 DMK: het zorgt voor een aangenaam geluidslandschap in het woongedeelte in het interieur. Trouw aan het motto van TABBERT: Details zijn geen details, hechten de ambachtslieden ook veel belang aan kleine details in de fabriek in Mottgers. Alleen al de hoogwaardige metalen handgrepen van de keukenlades zijn bijvoorbeeld uitgebreid ontworpen. Bovendien is elk handvat versierd met het traditionele TABBERT-wapenschild - dit is meer dan alleen een detail - het getuigt van de liefde en toewijding bij de productie van elke SENARA.

    Meer info. www.knaustabbert.de

    15-03-2024 om 17:49 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsers overal te zien
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    14-03-2024 om 21:09 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minder verkeersdoden in ons land

    7% minder verkeersdoden in 2023 in ons land
    Aantal fietsdoden stijgt wel, vooral in Vlaanderen
    Volgens de laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute op basis van cijfers van de Federale Politie is er in ons land een daling met 7% van het aantal verkeersdoden in 2023 ten opzichte van 2022. Er kwamen 483 personen om het leven. Dat zijn er 37 minder dan de 520 verkeersdoden die er in 2022 waren. Als we de Covid-jaren buiten beschouwing laten, is dit het laagste aantal ooit. De sterkste daling noteren we bij de motorrijders. In Vlaanderen is er wel een stijging van het aantal fietsdoden van 73 naar 84, het hoogste aantal van de laatste 20 jaar.
    Alle indicatoren dalen op nationaal niveau
    In 2023 is het aantal verkeersdoden met 7% gedaald ten opzichte van 2022 (483 verkeersdoden tegenover 520). Er zijn als je het covid-jaar 2020 buiten beschouwing laat, nog nooit zo weinig verkeersdoden geweest. Toch sterven nog elke week gemiddeld 9 mensen op onze wegen, wat nog steeds veel te veel is.
     
    Het aantal letselongevallen daalt lichtjes met 2%. Hetzelfde geldt voor het aantal gewonden (ook een daling van 2%). Alle indicatoren laten dus een positieve trend zien. Het is altijd moeilijk om deze trends exact te verklaren, maar het is zeker dat de toename van het aantal trajectcontroles en de afschaffing van de tolerantiemarges bij bepaalde snelheidscontroles een impact heeft op het gedrag van de bestuurders. De nieuwe regels voor elektrische steps roepen ook een halt toe aan de stijging van het aantal ongevallen hiermee.

                                    Evolutie 2022-2023 van het aantal letselongevallen en slachtoffers
       
    2022  
    2023 Evolutie 2022-2023 (aantallen) Evolutie
    2022-2023
    (%)
    Letselongevallen 37.322 36.557 -765 -2,0%
    Totaal aantal slachtoffers 45.692 44.787 -905 -2,0%
    Doden 520 483 -37 -7,1%
    Gewonden 45.172 44.304 -868 -1,9%
     
    Sterke daling van het aantal verkeersdoden in Brussel
    In Wallonië daalt het aantal verkeersdoden van 228 naar 217 (-5%) en in Vlaanderen van 271 naar 261 (-4%). De sterkste daling noteren we in Brussel, waar het aantal verkeersdoden in één jaar tijd daalt van 21 naar 5. Alle drie de gewesten noteren een laagterecord als je de Covid-jaren buiten beschouwing laat.  
     
    Wat het aantal verkeersongevallen betreft, is de dalende trend sterker in Brussel (van 4141 naar 3752 ongevallen, of -9%) dan in Vlaanderen (van 23.216 naar 22.693 ongevallen, of -2%). In Wallonië is er zelfs een lichte stijging van het aantal verkeersongevallen (van 9965 naar 10.112, of +1%).
     
    Aantal verkeersdoden daalt fors in Limburg
    Het aantal verkeersdoden daalt fors in Limburg, van 49 naar 33, het laagste aantal ooit. In de andere provincies zien we een gemengd beeld. In West-Vlaanderen (van 63 naar 58 doden) en Vlaams-Brabant (van 34 naar 33 doden) is er een daling. In Antwerpen (van 65 naar 70) en Oost-Vlaanderen (van 60 naar 67) is er een stijging.
     
    Trends per type weggebruiker
    Stijging van het aantal doden bij ongevallen met bestelwagens
    Op nationaal niveau is er een toename van het aantal dodelijke slachtoffers bij twee types weggebruikers: bij fietsers (van 95 naar 96 dodelijke slachtoffers) en vooral bij personen die betrokken zijn bij ongevallen met bestelwagens (van 50 naar 58 dodelijke slachtoffers). Het aanhoudende succes van de e-commerce kan dit fenomeen verklaren. Een zeer positieve trend is de daling van het aantal verkeersdoden onder motorrijders van 65 naar 49. Het aantal doden met motorijders is nog nooit zo laag geweest.
     
    35% van de verkeersdoden in 2023 zijn voetgangers of fietsers. Bijna 1 op de 2 fietsers (44%) komt om het leven met een elektrische fiets.
    In Vlaanderen stijgt het aantal fietsdoden van 73 naar 84, het hoogste aantal van de laatste 20 jaar. Zowel bij de klassieke fietsen (van 38 naar 43) als bij de elektrische fietsen (van 35 naar 41 doden) zien we een stijging in Vlaanderen. Van de 84 fietsdoden in Vlaanderen zijn er 23 personen om het leven gekomen in een ongeval zonder tegenpartij.
     
    Het aantal ongevallen met elektrische steps daalt
    Wat het aantal ongevallen betreft, zijn de cijfers voor alle type weggebruikers gedaald, behalve voor voetgangers (+3%) en bromfietsers (+0,4%). De meest positieve trend zien we voor de ongevallen met e-steps, waarvan het aantal vorig jaar daalt (-9%). Het aantal ongevallen blijft hoog (1.573), maar de wijzigingen in de wegcode die iets meer dan een jaar geleden werden ingevoerd, lijken langzaam hun vruchten af te werpen.
     
    Het aantal doden op weeknachten is in één jaar bijna verdubbeld
    Een zorgwekkende trend is het zeer hoge aantal verkeersdoden op weeknachten. Dit aantal is in één jaar tijd bijna verdubbeld (69 verkeersdoden in 2023 vergeleken met 36 verkeersdoden in 2022). Bijna 4 op de 10 (38%) van deze dodelijke ongevallen wordt geregistreerd de nacht van donderdag op vrijdag, wat een steeds populairdere nacht is om te feesten. Vias is voorstander om zeker op donderdagnacht extra te controleren op rijden onder invloed van alcohol en drugs.
     
    Conclusie
    De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer laten een gunstige trend in de verkeersveiligheid zien. Als we de twee Covid-jaren buiten beschouwing laten, is het aantal verkeersdoden nog nooit zo laag geweest. Als we vergelijken met 10 jaar geleden zien we een daling met 31% van het aantal verkeersdoden. Toch is dit cijfer nog te hoog: elke week komen er immers nog steeds 9 mensen om het leven op onze wegen. In Vlaanderen valt de verdere stijging van het aantal fietsdoden op. Ook al wordt er de laatste jaren veel meer gefietst door meer mensen en daalt het risico per gereden kilometer voor een individuele gebruiker, het blijft essentieel om in te zetten op maatregelen om de verkeersveiligheid voor deze categorie weggebruikers te vergroten.
     
    Georges Gilkinet, Minister van Mobiliteit: “Nog nooit zijn er zo weinig mensen overleden of gewond geraakt op onze wegen. En zelfs al zal elk slachtoffer er één te veel blijven, kan ik alleen maar blij zijn met deze bemoedigende resultaten! Deze neerwaartse trend toont aan dat er op het gebied van verkeersveiligheid geen ruimte is voor improvisatie, toeval of, erger nog, zelfgenoegzaamheid. Integendeel. Van nieuwe regels voor steps tot versterkte maatregelen tegen overdreven snelheid, alcohol en afleiding achter het stuur: de maatregelen die sinds het begin van de legislatuur zijn genomen, werpen stilaan hun vruchten af. Ze redden levens. Maar het werk is nog lang niet gedaan. Ik zal me vol overtuiging blijven inzetten om onveiligheid op de weg te bestrijden, want de gevolgen kunnen zo dramatisch zijn voor de slachtoffers zelf en hun families. Ik hoop in samenwerking met de minister van Justitie een nieuw systeem voor de bestrijding van recidivisten van gevaarlijk rijgedrag tot stand te kunnen brengen”.

    Deze barometer is gebaseerd op de data aangeleverd door de federale politie.  U kan de barometer raadplegen via  https://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/

    14-03-2024 om 21:07 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Fendt Tendenza 560 SFDW

    Fendt Tendenza 560 SFDW

    De Tendenza is bij de fabrikant een beetje de voorloper voor de komende wijzigingen van zijn caravans. Door de gekozen materialen, de toegepaste hoogwaardige technieken  en de nieuwe details kan het publiek oordelen of hij in de smaak valt. Indien de nieuwe Tendenza trend de caravaners weten te boeien worden ze op de andere modellen voorzichtig toegepast.

    Koetswerk

    Zelfs als je gewoon maar kijkt naar een Fendt straalt hij stabiliteit en stevigheid uit. Waar de fabrikant al enkele jaren zeer fier op is, is het schitterend achterfront. Mooi van vorm in zijn witte glanzend kunststof, vooral de zeer moderne over de volle breedte vallende lichten in de smaak. Als we een Fendt vooraan bekijken is dat ook niet mis met de handgrepen geïntegreerd in het dwars profiel onder het venster. A1fhankelijk van de indeling kan het ook zonder venster zijn. De geïntegreerde disselkoffer heeft een stevig autobus scharniersysteem om het deksel verticaal omhoog te duwen, zo is de inhoud goed bereikbaar. Fietsen kunnen op de dissel geplaatst worden maar pas op met het extra gewicht. Voor de zijwanden gebruikt de fabrikant uit Mertingen aluminium buitenplaat met hamerslag profiel. Het dak is in hagelbestendig polyester. Aan de kloeke buitendeur is langs binnen een L vormige handgreep geplaatst. Ook is de deur een venster en een vuilbak rijk, Een hordeur beschermt de bewoners tegen inkomende steek- en bijtbeesten. Voor kleine voetjes is er een opstapje gemaakt. Uitdraaisteunen zijn met de zwengel goed bereikbaar. De getinte ramen behoren tot de beste en een fijn decor element siert de flanken.    

    Binnenstappen in de Tendeza is een belevenis. Een zee van ruimte overvalt je. Eerst en vooral door zijn breed loopvlak tussen keuken en badkamer. Zijn buiten afmetingen van 2,50 m zijn daar niet vreemd aan. Je blik gaat ononderbroken verder tot het hoofdeinde van het eilandbed.

     Dat zo maar 1,5 x 1,9 m groot is dus geen angst om er uit te rollen. Het hoofdeinde kan omhoog kantelen, de rest van het bed schuift in die richting zo wordt de doorgang aan het voeteinde  breder. De matras gedragen door een lattenbodem met een stevig frame kan ondersteunt door gasveren omhoog kantelen en komt de bekende grote koffer te voorschijn.

     Over de volle breedte van het bed zijn bovenkasten met blinkende licht gebogen deurtjes. Door de verdelingen in de kasten is er meer bruikbare ruimte, onderaan is een open legvak. Twee vaste zwanenhals leeslampen hangen in de hoeken, links en rechts van het bed zijn kleerkasten. Twee vensters plus een dakluik zorgen voor genoeg lucht en licht. Met een plooideur sluiten we de slaapkamer af. We staan dan tussen keuken en badkamer breed genoeg om er danspasjes uit voeren.

    Keuken en badkamer.

    Een zwarte links en rechts opengaande deur sluit de 92 l absorptie koelkast naast de keuken af. Ze heeft een goede werkhoogte met vooraan een smal werkblad. Daarachter zijn drie kookvuren met elektrische ontsteking werkelijk voor grote potten. Er naast is de spoelbak. Beide kan je afsluiten met een afzonderlijke zwarte plaat. Onderaan drie laden genoeg voor een uitgebreid keukengerief. In de bovenste lade bevinden zich de gasafsluiters. Aan de zijkant is een open vak. Een lange LED lamp stuurt voldoende licht in en naast de potten. Een dubbele blinkende wand rond het venster, waar 2 stopkontakten en 2 lichtschakelaars verwerkt zijn maakt van de keuken een schitterend geheel. Naast het venster helpt ook het 0,65 x 0,42 m groot dakluik voor de afvoer van de keukengeurtjes.

    Spijtig dat de licht gebogen stabiele blinkende deur van de badkamer niet verder open kan. Met ander type scharnieren is dat zo opgelost. Een blik in de badkamer valt best mee. Links is een vast Thedfort wc gemakkelijk om te kuisen. een spiegel tegen de wand vormt de rug. Tegen de zijwand zien we bovenkastjes met en zonder verdelingen, mooie witte deurtjes sluiten de bovenkast af. Onder het sierlijk gevormde wastafeltje met smalle legplank heeft onderaan 2 open legvakken en de onvermijdelijke wielkast. Aan de rechterkant is de douchecel met een acrylglazen vouwdeur. Je moet wel je voeten hoog oplichten om in de douchecel te geraken. We ontdekken ook handdoekdroger naast de wc. Het venster en het kleine dakluik voeren waterdampen af.

    Zitgroep

    in de riante zitgroep is comfortabel plaats voor een gezin met 2 kinderen. Hoewel dit type meer in de smaak zal vallen voor een koppel dat van veel plaats en comfort houdt. Daarbij nog een auto met de nodige pk's en de pret kan niet op. Nodigen de 2 bewoners nog eens 5 vrienden of familie uit geen nood er is plaats voor 7 rond de tafel. Een snaps en wat nootjes zullen zeker smaken, echter de benen onder de tafel zullen het wat moeilijker hebben. Rondom zijn bovenkasten met en zonder indelingen afgesloten met chique deuren voorzien van een stevig stel scharnieren.

     Waarom zijn hier aan die piepkleine deurtjes zware scharnier geplaats en aan de badkamer deur lichtere???? Op de zitbanken liggen kussens van hoge kwaliteit, de anders kleurige rugkussens moeten er niet voor onderdoen. In een goed bereikbare zitbank ligt de vaste watertank en de vloeistofverwarming. Een kastje vormt een opvulling tussen zitgroep en zitbank. Boven de tafel is een uitstekende verlichting, perfect om te lezen en te schrijven. Voor de sfeer verlichting zijn er rondom slierten regelbare LED's. Zij zorgen naar wens meer of minder licht in het interieur. Wanden en meubelen hebben licht bruin houtdecor net zoals de parketvloer maar een andere houtsoort. Een beetje contrast brengen de iets lichtere blinkende gebogen kastdeuren. Stevige scharnieren en sloten van de kastdeuren belet dat ze zouden rammelen tijdens het rijden of nog erger als de kastdeuren zouden open springen en de inhoud over de mooie parketvloer wordt verspreid.

    Samen gevat

    Wie een Fendt caravan koopt mag voor jaren gerust zijn. Eerst en vooral is de caravan door uitstekende vaklui geconstrueerd met de beste materialen. Door de types niet alle jaren aan te passen blijft hij lang zijn verkoopprijs behouden.

    Technische gegevens.

    Chassis: ALKO ATC 2.0

    Afmetingen: LXBXH 7,72 x 2,5 x 2,66 m

    Stahoogte: 1,98 m

    Dikte: bodem, dak, wanden: 47, 39, 31 mm

    MTM 1800/2000 kg

    Leeg gewicht: 1.570 kg (afhankelijk van de toebehoren)

    Bed: 1,5 x 1,9 m

    Betekenis letters

    S: Slim tower

    D: afzonderlijke douche

    F: Frans bed

    W: Warm water

    Prijs vanaf: 44.769 euro

    Meer info: www.decuyper.com

    09-03-2024 om 20:26 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uitzicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    09-03-2024 om 20:11 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanlife by WEINSBERG: jong, fris, actief

    De revolutie komt naar 235 banden: de makers van de uitzonderlijk ontworpen WEINSBERG CaraLife 630 LQ volgden een bijna revolutionaire, volledig nieuwe aanpak. Het doel was om een ​​kampeerauto te bouwen die consequent gericht is op een jonge en actieve doelgroep. Veel fans zeggen ja: caravannen is pure ontspanning. Als dat waar is, dan is de CaraLife in feite ontspanning op 235 fietsen. Een rollende chill-out lounge voor fans van het zeer individuele vanlife. Het begint met het aanpasbare exterieurdesign. Klanten kunnen hun favoriet kiezen uit een aantal persoonlijke decors om hun WEINSBERG naar eigen smaak te ontwerpen en hun eigen stijl te implementeren. Maar een goed ontwerp eindigt niet bij de voertuiginrichting. Ook binnen hebben de ontwerpers van WEINSBERG op creatieve wijze alles uit de kast gehaald. Te beginnen met de meer dan ongebruikelijke indeling van de nieuwe camper. Hoewel het dwarsbed achterin op het eerste gezicht relatief conventioneel is, kan het worden gebruikt als medialounge met bankfunctie of als tv-studio - als de optionele 32-inch televisie in de entree is geïnstalleerd. Hij wordt aan de achterwand van de keuken bevestigd, waardoor hij ook van buitenaf te gebruiken is. Of als enorme ligweide voor maximaal drie personen, wanneer het bed via de uitschuifbare lattenbodems naar voren wordt uitgeschoven, waardoor een ligoppervlak ontstaat van ca. 190 x 210CM. Bovendien gaan er onder het tweepersoonsbed echte opbergwerelden schuil. Of het nu wakeboard, e-bike of skater is: (bijna) alles past hier. En ook de ruimte voor het bed achterin is zeer vooruitstrevend vergeleken met de klassieke camperindeling. Voor het dwarsbed bevinden zich royale en gezellige zijzitbanken voor maximaal vijf personen, die zich over de gehele breedte van het voertuig uitstrekken en tevens kan worden omgebouwd tot een extra logeerbed. De volwaardige keuken is in een L-vorm helemaal vooraan in het schot naar de driezits bestuurderscabine en in de rijrichting links opgesteld en bevat tevens een uitklapbare cosmeticakast met uitneembare toilettas. Hier vind je een spoelbak, een tweepits gasfornuis en de compressorkoelkast met dubbelzijdig deurscharnier, uiteraard ook voorzien van een vriesvak. En uiteraard is er voldoende opbergruimte voor proviand. Een trucje van de kitchenette is een van buitenaf toegankelijk bargedeelte met een klein aanrecht en een afneembare draagmand voor glazen en flessen. Keuken, zithoek en slaapkamer de vraag blijft: waar is de badkamer? Ook hier hebben de WEINSBERG-ingenieurs een ongebruikelijke en moderne aanpak heroverwogen. Douchen doe je midden in de camper. Meer bepaald in het zitgedeelte. De douchebak is onzichtbaar in de vloer verzonken onder de verstelbare tafel. Een optisch en waterdichte, opvouwbare douchecabine van textiel, genaamd Secret Shower, kan eenvoudig binnen enkele seconden worden opgetrokken, waardoor een bruikbare doucheruimte ontstaat die goed beschermd is.

    Een mobiel toilet, luchtdicht ondergebracht in een van de zitkisten, maakt de CaraLife-badkamer compleet en maakt er een volwaardige en zelfvoorzienende zwerfauto van, die ook geschikt is voor het gratis kampeerleven buiten de conventionele parkeerplaatsen. De materiaal- en kleurwerelden van het nieuwe WEINSBERG-model zijn in ieder geval meer dan alleen geschikt. Helder en luchtig, fris als een zomerbriesje  dit is wat de nieuwe CaraLife 630 LQ zelfverzekerd uitstraalt met elk liefdevol gemaakt detail van het interieur. Ook bijzonder: het gelamineerde ‘prikbord’ op de zijwanden, dat flexibel te gebruiken is met speciaal ontworpen beugels.

    Het is geschikt voor het vervoeren of bevestigen van dierbare spullen. Hier kan het skateboard worden bevestigd en kan een fotogalerij van uw favoriete mensen worden ingericht. Er zijn vrijwel geen grenzen aan de creativiteit van de CaraLife-chauffeur bij gebruik van dit uiterst flexibele systeem. Ook aan de top lijkt de stijlvolle kampeerauto geen grenzen te kennen, want de mobiele chill-out lounge is nu ook te bestellen met een innovatief WEINSBERG hefdak, waardoor de CaraLife 630 LQ nog chiller en comfortabeler wordt. Het optionele hefdak overtuigt door zijn comfortabele 2-laags koudschuimmatras, dat een enorm ligoppervlak van 200 x 135 cm biedt  en dus twee extra comfortabele slaapplaatsen biedt. De unieke LFI-technologie van de dakschaal zorgt ervoor dat het dak optimaal geïsoleerd is en maximale stabiliteit biedt. Ook is het dak voorzien van praktische opbergvakken en leeslampjes. Hierdoor kun je 's avonds nog even ontspannen door het boek bladeren voordat je in slaap valt. Het dakluik met ingebouwde insectenwering en verduisteringsrolgordijn zorgt voor een goede nachtrust. Bij de comfortversie is het dak voorzien van geïntegreerde RGB-verlichting en een USB-aansluiting direct bij het slaapgedeelte. Het hefdak is standaard wit, maar is op aanvraag ook verkrijgbaar in lavagrijs en is letterlijk de kroon op de bijzondere camper.

    Meer info: www.weinsberg.de

    09-03-2024 om 20:08 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achteruit kijken is noodzakelijk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    08-03-2024 om 14:48 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Te veel ,dodelijke ongevallen

    In meer dan de helft van de dodelijke ongevallen met een automobilist is er geen tegenpartij
    Eenzijdige ongevallen vaak zeer ernstig
    Als je als automobilist om het leven komt in ons verkeer, is dat in meer dan de helft van de gevallen in een ongeval zonder tegenpartij.  In totaal is in een vijfde van alle ongevallen met gewonden en doden in ons land slechts 1 betrokken partij. Eenzijdige ongevallen zijn ook bijzonder dodelijk. 37% van alle verkeersdoden en 17% van alle slachtoffers vallen in een eenzijdig ongeval. Om een beter inzicht te krijgen in de kenmerken en de omstandigheden waarin de ongevallen voorkomen, heeft Vias institute een studie gepubliceerd over dit type ongevallen.
    Eenzijdige ongevallen zijn verkeersongevallen waarbij slechts één weggebruiker betrokken is (automobilist of fietser). Vias institute heeft de kenmerken van deze ongevallen geanalyseerd.
     
    Eenzijdige ongevallen vaak zeer ernstig
    In België is bijna 1 op de 5 letselongevallen een eenzijdig ongeval. Bovendien zijn deze ongevallen bijzonder dodelijk. Hoewel ze goed zijn voor 17% van alle slachtoffers, liggen ze aan de oorzaak van 37% van de verkeersdoden. Meer dan 1 op de 3 van alle verkeersdoden in ons land valt dus in eenzijdige ongevallen. Bij de eenzijdige ongevallen met automobilisten gaat het zelfs over iets meer dan de helft (53%). Het is daarom van vitaal belang om dit soort ongevallen te bestuderen om een beter inzicht te krijgen in hun kenmerken en de omstandigheden waarin ze plaatsvinden.
     
    Meer eenzijdige ongevallen in Wallonië
    Het percentage eenzijdige ongevallen ligt hoger op plaatsen waar er minder verkeer is. In Wallonië zijn er zelfs 70 gemeenten waar meer dan 40% van alle letselongevallen enkelzijdige ongevallen zijn. In Vlaanderen ligt het aandeel enkelzijdige ongevallen doorgaans lager dan 30%. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn minder dan 15% enkelzijdige ongevallen.
    Dit fenomeen is niet verrassend: dichtbevolkte gemeentes worden gekenmerkt door een veel en veel verschillende types weggebruikers, waardoor er vaker ongevallen zijn tussen automobilisten en andere weggebruikers.  Deze observatie is in grote lijnen hetzelfde als we kijken naar het aandeel eenzijdige of meerzijdige auto-ongevallen binnen en buiten de bebouwde kom. De laatste 10 jaar bedroeg het percentage eenzijdige auto-ongevallen in België 9% binnen de bebouwde kom, 23% buiten de bebouwde kom en 29% op autosnelwegen.
    Om 3 u ‘s nachts is bij 62% van de ongevallen maar 1 voertuig betrokken
    Over het algemeen is er een oververtegenwoordiging van eenzijdige ongevallen 's nachts en is er overdag een ondervertegenwoordiging. Tussen 1u en 4u ' s nachts is ongeveer 1 op de 2 ongevallen eenzijdig, tussen 7.00 en 19.00 uur is dat minder dan 1 op de 5. Het tijdstip van de week met de meeste eenzijdige ongevallen is dinsdag om 3 uur: bij 62% van de ongevallen is slechts één voertuig betrokken. Op woensdagmiddag daarentegen is bij slechts 9% van de ongevallen slechts één voertuig betrokken.
    Dit kan ook worden verklaard door het grotere aantal verschillende soorten weggebruikers overdag, waardoor de kans groter is dat een weggebruiker betrokken raakt bij een ongeval met een andere weggebruiker.
     
    Welke factoren spelen een rol bij eenzijdige ongevallen?
    Rijden onder invloed van alcohol
    Rijden onder invloed van alcohol is een belangrijke oorzaak bij ongevallen. Dat geldt nog meer voor eenzijdige ongevallen. Fietsers en motorijders zijn ongeveer 3x vaker onder invloed bij eenzijdige ongevallen dan bij het totaal aantal ongevallen met fietsers en motorijders. Bij automobilisten is dat 3,5 keer vaker bij eenzijdige ongevallen en bij vrachtwagenbestuurders zelfs 5 keer meer.
     
    Percentages bestuurders onder invloed van alcohol voor elk type weggebruiker, naargelang ze betrokken waren bij een eenzijdig letselongeval of bij elk type letselongeval, België (2013-2022)
      Fietsers Gemotoriseerde tweewielers Automobilisten Vrachtwagens
    Eenzijdige ongevallen 14% 19% 35% 5%
    Alle ongevallen 4% 7% 10% 1%

    Andere menselijke factoren
    De factoren die een rol kunnen spelen in eenzijdige ongevallen kunnen onderverdeeld worden in 3 groepen: menselijke fouten (70% tot 80% van de gevallen), factoren die te maken hebben met de omgeving en infrastructuur (20% tot 30% van de gevallen) en factoren gelinkt aan het voertuig (minder dan 5% van de gevallen).
     
    Menselijke factoren die het vaakst door de politie vastgesteld worden:
    - valpartij bij ongevallen met een fiets (67% van de menselijke factoren) of een gemotoriseerde tweewieler (50%).  Als de politie dus een menselijke factor aanduidt, is dat bij een ongeval met een fiets in 2/3 van de gevallen een ‘valpartij’.
    - verlies van controle over het voertuig bij een ongeval met een auto (92% van de menselijke factoren) of een vrachtwagen (93%).
     
    De meest geregistreerde omgevingsfactoren zijn:
    -  slechte staat van de weg of het fietspad (bij fietsongevallen) (42% van de omgevingsfactoren)  
    -scherpe bochten voor de ongevallen met gemotoriseerde tweewielers (47% van de omgevingsfactoren), een wagen (70%) of een vrachtwagen (75%).
     
    Obstakels waarmee het vaakst gebotst wordt door automobilisten in een eenzijdig ongeval zijn (verlichtings)palen (26%), bomen (22%) en vangrails (17%). Fietsers botsen het vaakst met palen (43%), middenbermen (15%), bomen (11%) en hekwerk(11%).
    Voertuigfactoren spelen enkel een rol bij gemotoriseerde tweewielers of wagens. Zo blijken de meeste voorkomende factoren in dit geval te maken te hebben met versleten banden. (respectievelijk 47% en 62% van alle voertuiggerelateerde factoren)
     
    Welke gevolgen zijn er voor betrokken personen?
    De gevolgen van eenzijdige ongevallen zijn afhankelijk van het type weggebruiker. Fietsers die omkomen bij eenzijdige ongevallen maken bijvoorbeeld slechts 18% uit van alle fietsers die omkomen bij verkeersongevallen. In het geval van auto-inzittenden maken eenzijdige ongevallen "slechts" 22% van de slachtoffers uit, maar 53% van de dodelijke slachtoffers.
     
    Percentage slachtoffers van eenzijdige ongevallen ten opzichte van alle verkeersslachtoffers,
    respectievelijk voor elke gebruikerscategorie en voor alle gebruikers (2013-2022).
      Fietsers Gemotoriseerde tweewielers Auto’s Vrachtwagens Alle weggebruikers
    Doden 18% 36% 53% 30% 37%
    Zwaargewonden 19% 27% 41% 29% 27%
    Lichtgewonden 10% 18% 21% 31% 16%
    Totaal aantal slachtoffers 11% 19% 22% 30% 17%

    Conclusie
    Ongevallen met slechts een weggebruiker zijn een belangrijk onderwerp in het verkeersveiligheidsbeleid, vooral omwille van de ernst ervan. Vaak ligt een menselijke factor aan de basis van deze ongevallen en door algemene maatregelen te nemen tegen gevaarlijk gedrag zoals te hard rijden, rijden onder invloed of vermoeidheid achter het stuur, kunnen we ook het aantal eenzijdige ongevallen verminderen. Er moet ook bijzondere aandacht worden besteed aan de weginfrastructuur en mogelijke obstakels langs de rijbaan, omdat deze de gevolgen van eenzijdige ongevallen kunnen verergeren.
     
    Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit: "Ondanks alle initiatieven in het kader van het plan ‘All For Zero’ en de bemoedigende eerste resultaten, vallen er in België nog steeds te veel slachtoffers op de weg. En ongevallen waarbij slechts één weggebruiker betrokken is, behoren vaak tot de ernstigste en dodelijkste. Daarom moeten we de factoren die tot ongevallen leiden, blijven bestrijden. Sinds het begin van de legislatuur hebben we onze acties gericht op de drie grootste ‘killers’ in het verkeer: de strijd tegen rijden onder invloed, tegen overdreven snelheid en tegen het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden. Dit beleid moet niet alleen worden voortgezet, maar ook verder worden ontwikkeld in samenwerking met alle betrokken diensten. Alles in het werk stellen om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen, dat is het engagement dat ik als minister van Mobiliteit bevestig!”

    Meer info: Vias institute

    08-03-2024 om 14:46 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een stadsplein
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    05-03-2024 om 20:14 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuweling bij Hobby

    Hobby Maxia 495 UL

    Met zijn brede band op de flanken zien we Hobby al lang over de wegen snorren.

    Hobby's zijn al zeer lang bekend hun gezellige interieurs. Al zijn ze langzaam mee geëvolueerd met de moderne tijd, de nieuwe interieurs hebben nog altijd dat "wouw" effect. Kussens en wanden van de Maxia zijn in antraciet kleurig, de sierlijke handgreep vrije bovenkast deuren in mat wit. Badkamer met de kleerkast ernaast in licht houtdecor met horizontale tekening, dat is ook zo voor de bedden en de keuken. Dat geeft zachte contrasten en is het interieur toch niet zo donker als men zou denken.

    Interieur

    De Maxia 495 UL van Hobby is met zijn 7,2 m lengte en 2,3 m breedte niet zo van de kleinste. Een caravan zeer geschikt voor een paar dat van levensruimte houdt en comfort. Een stel kinderen kunnen mee maar dan moet je iedere dag de zitgroep tot bed ombouwen. Daar voor zijn andere kindvriendelijke indelingen te vinden bij Hobby.

    De indeling van de Maxia 495 UL 2 enkele bedden een comfortabele zitgroep, aan het andere einde van de caravan is een succes nummer.

     Toch hebben de architecten van Hobby er iets op gevonden om er één breed bed van te maken. Een tweedelige lattenbodem wordt tussen de bedden gehangen, de bijgeleverde matras er op en men heeft een bed om zowel dwars als in de lengte te slapen. Onder de matrassen zijn grote koffers zowel langs binnen als langs buiten bereikbaar. Pas echter op om niet te veel gewicht in koffers te leggen dat vertaalt zich in teveel druk op de kogelkoppeling. De schuine donkere wand aan het hoofdeinde van de bedden is ongeveer in drie verdeeld. In het middenvak is een venster, links en rechts zijn open vakken met kleine schapjes. Vaste leeslampen staan in de hoeken. Net onder het venster is een drievoudige lichtschakelaar.

    Rondom zijn bovenkasten met sierlijk gevormde mat witte deuren uitgerust met scharnieren om u tegen te zeggen. Onderaan heeft de gebogen bodem een houtdecor uitzicht. Langs de zijkanten is onderaan een open schap. Stappen we op de parketvloer door de brede midden gang naar achter komen we bij de U-zitgroep terecht. Met zijn donkere kleuren en de met hoeken afgezaagde tafel komt hij toch mooi over. Omdat de mat witte bovenkast deuren op oog hoogte staan vermindert de donkere indruk van de U-zitgroep.

     Om van culinaire genoegens te genieten is er zitplaats voor vier bewoners. Met meer zal men wat inschikkelijk moeten zijn. Vooral onder de tafel kunnen de benen onzacht met mekaar in contact komen. In de tamelijk grote bovenkasten hadden we graag wat schapjes gezien. Kleine voorwerpen zijn altijd bij een gezin. Als een kopie van de voorkant zijn hier in de hoeken eveneens leeslampen en een open legplank. Een zwenkarm voor een tv hangt tegen de wand van de badkamer. Drie ramen laten een wat onscherp panoramisch zicht door de vlakke gordijnen aan de vensters. Om in de zitbanken te geraken moet je de zitkussens weg nemen, vooral het dwars liggende zitkussen tegen de achterwand vraagt een inspanning om in de koffer te geraken.

    Verborgen achter een brede gebogen wand in licht hout decor met horizontale tekening is de badkamer. Twee zwarte krukken verraden 2 deuren, één voor het sanitaire deel de andere voor de kleerkast over de hele hoogte van het interieur. Beide deuren hadden we graag met andere scharnieren gezien zodat ze verder open kunnen. Links in de badkamer staat een draaibaar wc. bewoners mogen lange benen hebben geen probleem er is plaats genoeg.

    Rechts het wastafeltje met wit ovaal waskommetje. Een donkere legplank er onder een halfronden kast voor toiletgerief maakt de onderste helft compleet. Boven het wastafeltje zijn spiegel en spiegelkasten voor het mini toilet gerief. Er is geen douche bak op de vloer omdat er geen douche is. Dat is helemaal geen probleem. Iedere camping heeft een sanitair waar men kan douchen met koud en warm water. In de caravan moet je dat aansleuren en na gebruik weer wegbrengen, daarbij nog de hele badkamer op drogen.

    Naast de badkamer is de kleerkast met onderaan twee schappen in het bovenste deel kunnen de kleren de hangen aan een bar. Spijtig kan de deur hier ook niet ver genoeg open kan. Tegen de rug van de kast is het elektronisch hart van de caravan zeer zorgvuldig aangebracht. Een Truma zorgt dat het tijdens de koude dagen lekker warm is in het interieur. Hij heeft zijn plaats samen met de vaste watertank in een zijzitbank.

    De keuken met haar donker aanrecht, licht voorfront en zijwand is een mooi en stevig gemaakt meubel. In het aanrecht zijn 3 kookvuren met elektrische ontsteking voor redelijk grote potten geïntegreerd met er naast de spoelbak. Onderaan 3 zelf sluitende laden waarvan de bovenste de gas afsluiters herbergt en een bestek vak. De drie laden en de bovenkasten hebben genoeg plaats om het keukengerief van de bewoners te stokkeren. Om de keuken volledig en af te sluiten pronkt een links en recht open draaiende deur van de Slim Tower koelkast met onderaan een kastje de keuken af.

    Verlichting

    Aan de buitendeur is een elektronisch paneeltje geïnstalleerd om vandaar alle lichten aan te steken of te doven. Tussen de bedden en aan de keuken is een drievoudige lichtschakelaar. Een deel van de lichten zijn dimbaar, lange slierten LED’s zorgen voor een sfeervolle verspreiding van het licht. Tot ons  groot genoegen is boven de tafel een sterke plafondlamp geplaatst.

    %%%FOTO9%%%

    Samen gevat.

    De nieuwe Maxia 495 UL in zijn modern kleedje is een ideale caravan voor een koppel dat het graag wat ruimer heeft. Hij is keurig afgewerkt zoals we van Hobby gewoon zijn, hier en daar is nog een foutje dat de fabrikant zal bijwerken. Om hem nog comfortabeler te maken zijn er naar Duitse gewoonte enkele pakketten in optie.

    Technische gegevens.

    Totale lengte: 7,2 m

    Opbouw: 6,01 m

    Breedte: 2,3 m

    Binnen breedte 2,17 m

    Hoogte: 2,63 m

    Stahoogte: 1,95 m

    MTM: 1.500 kg

    Rijklaar gewicht: 1.297 kg (afhankelijk van de toebehoren)

    Vloer, dak, wand dikte: 37,31,31 mm

    Prijs vanaf: 37.600 euro

    Meer info: www.decuyper.com



    05-03-2024 om 20:12 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-02-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een kunstig vogelhuisje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    28-02-2024 om 20:05 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwste Rapido

    Rapido 606 F

    Rapido heeft zijn reeks verbeterd.

    De glazen dakvensters zijn nieuw en hebben een verwarmingssysteem. Het achterfront is wat gewijzigd en andere lichten verfraaien het front. Daarbij bouwt de fabrikant een betere buitendeur met dubbele vergrendeling en een venster. Buiten de 686 F bekomen de integrale van de 6 reeks een grote 156 l absorptie koelkast. Tot de bekende types 686 F en 696 F met eilandbed, groot sanitair, L-keuken en zijzitbanken, de 666 F met enkele bedden, groot sanitair zitgroep met zijzitbanken plus de volledige nieuwe 606 F zijn de komende blikvangers van Rapido.

     Zoals zijn 3 broeders is de 6,69 m lange Rapido gebouwd op een Peugeot Boxer met origineel laag chassis, 140 pk turbo diesel, 6 versnellingen. MTM tot 4,4 ton is mogelijk. Wie een kampeerauto van de 6 F reeks met automaat wenst bekomt hem op Fiat Ducato met mogelijk krachtigere motoren.

    De nieuwe Rapido 606 F heeft geen vast bed. Met een druk op een knop zakt de tafel omlaag met een tweede druk zakt het hefbed tot op de zitbanken. Als optie kunnen de zitbanken tot bed worden omgebouwd.  Een ander snufje is dat een deel van de zitbanken met enkele handgrepen tot zittingen met driepunt veiligheidsgordels en kopsteunen in de rijrichting kunnen worden omgebouwd.  Achterin is een sanitair over de volle breedte van de wagen  met afzonderlijk douche. Helemaal tegen de wand is nog een grote koffer.

     Technische gegevens

    Basisvoertuig: Peugeot Boxer

    Motor: 2,2 l  140 Pk

    MTM: 3,5 ton mogelijk tot 4,4 ton verhogen

    Reeksen: 4 types op Peugeot Boxer

               Met automaat: op Fiat Ducato

    Prijs vanaf: 77.500 euro

    28-02-2024 om 20:03 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!