De glazen dakvensters zijn nieuw en hebben een verwarmingssysteem. Het achterfront is wat gewijzigd en andere lichten verfraaien het front. Daarbij bouwt de fabrikant een betere buitendeur met dubbele vergrendeling en een venster. Buiten de 686 F bekomen de integrale van de 6 reeks een grote 156 l absorptie koelkast. Tot de bekende types 686 F en 696 F met eilandbed, groot sanitair, L-keuken en zijzitbanken, de 666 F met enkele bedden, groot sanitair zitgroep met zijzitbanken plus de volledige nieuwe 606 F zijn de komende blikvangers van Rapido.
Zoals zijn 3 broeders is de 6,69 m lange Rapido gebouwd op een Peugeot Boxer met origineel laag chassis, 140 pk turbo diesel, 6 versnellingen. MTM tot 4,4 ton is mogelijk. Wie een kampeerauto van de 6 F reeks met automaat wenst bekomt hem op Fiat Ducato met mogelijk krachtigere motoren.
De nieuwe Rapido 606 F heeft geen vast bed. Met een druk op een knop zakt de tafel omlaag met een tweede druk zakt het hefbed tot op de zitbanken. Als optie kunnen de zitbanken tot bed worden omgebouwd. Een ander snufje is dat een deel van de zitbanken met enkele handgrepen tot zittingen met driepunt veiligheidsgordels en kopsteunen in de rijrichting kunnen worden omgebouwd. Achterin is een sanitair over de volle breedte van de wagen met afzonderlijk douche. Helemaal tegen de wand is nog een grote koffer.
PRESTIGE IN EEN NIEUW JASJE - PERFECT VOOR WINTERKAMPEERDERS
Ruimte en bewegingsvrijheid. In de Hobby Caravan PRESTIGE kunt u genieten van de luxe van een echt huis onderweg. Ruime woon- en slaapgedeeltes zijn te vinden in 11 individuele plattegrondoplossingen. Afhankelijk van het model hebben maximaal zeven personen een comfortabele plek om te dutten in ons ruimtewonder.
De PRESTIGE is gebouwd om aan de hoogste eisen te voldoen. Alle modellen zijn uitgerust met krachtige verwarming, de beste isolatie, thermische isolatie en constructietechnologie als onderdeel van de HOBBYKOMPLETT FULL EQUIPMENT. Dus zelfs ijzige temperaturen zijn geen probleem bij winterkamperen.
Ruime woon- en slaapgedeeltes zijn te vinden in 11 individuele plattegrondoplossingen. Afhankelijk van het model hebben maximaal zeven personen een comfortabele plek om te dutten in ons ruimtewonder.
DE MODELLEN VAN DE PRESTIGE
In totaal bieden 11 modellen veel flexibiliteit. 7 plattegronden met een lengte van ruim 8 meter scoren met een extra portie ruimte. Of het nu gaat om eenpersoonsbedden, tweepersoonsbedden of stapelbedden - de keuze is aan u. De PRESTIGE 650 KFU heeft zelfs een aparte kinderkamer met een eigen kinderzitje. Grote keukens met veel opbergruimte en apothekerslades bieden ook veel vrijheid om zich te ontwikkelen in het kookgedeelte.
LEVEN IN PRESTIGE
Wil je iets meer? In de PRESTIGE zeker! Of het nu gaat om een grote zithoek, een goed uitgeruste keuken, comfortabele slaapgedeeltes of een ruime wasruimte, het hoeft u hier aan niets te ontbreken. Een van de vele hoogtepunten: de aparte kinderkamer met een eigen zithoek voor jonge kampeerders.
Gewoon geweldig
Hou je van een stevig ontbijt? In de PRESTIGE verzamelen alle gezinsleden zich comfortabel in de zithoek. Op de grote tafel is niet alleen plaats voor veel lekkers, maar ook voor de grote ochtendkrant. Zo kan de dag beginnen!
Eén voor alles
Alleen verkrijgbaar in de PRESTIGE: de full-cooker. Met drie gaspitten, een elektrische verwarmingsplaat, aparte grill en ruime oven laten zelfs ambitieuze hobbyfijnproevers niets te wensen over. Eetlust opgewekt?
Zitcomfort met beenruimte
Comfortabel en praktisch: er is veel opbergruimte onder de zithoek. De opbergvakken zijn iets naar achteren verschoven en bieden dus veel beenruimte. De rondom aangebrachte stoffen rand zorgt voor zachte overgangen. De tafel kan iets worden verlaagd voor een bedombouw.
Multifunctionele keukenachterwand
De keukenachterwand met het grote raam en de combicassette met volledig geïntegreerde verduistering en horhor presenteert zich als een harmonieus geheel. Bovendien zijn een USB-oplaadaansluiting en 230 V-stopcontacten geïntegreerd in de achterwand van de keuken.
Heftafel met één kolom
De heftafel met één kolom kan in enkele seconden worden versteld met slechts één handgreep. Het maakt het gemakkelijk om de zithoek te betreden en biedt veel beenruimte.
Ruim badkamerconcept met aparte douchecabine
De ruime badkamer overtuigt met een ruime douche, een externe wastafel en een apart toilet.
Eilandbed
Echt koninklijk: het vrijstaande tweepersoonsbed maakt een majestueuze indruk. Het is van alle kanten goed bereikbaar.
Verwarmde garderobe
Warme verwarmingslucht stroomt naar boven door de garderobe in het entreegebied. Dit betekent dat vochtige jassen en jassen in een mum van tijd drogen.
Persbericht CITYCARS VAN LIGIER RAZEND POPULAIR BIJ JONG EN OUD
Ligier biedt veiligheid, comfort en gebruiksgemak van een ‘gewone’ auto In het citycar- of brommobielsegment is Ligier een begrip. De 45 km/h-voertuigen van het Franse merk blinken uit in veiligheid, comfort, gebruiksgemak én lage dagelijkse kosten. Doordat je geen rijbewijs nodig hebt, kun je al op 16-jarige leeftijd met een Ligier de weg op – binnen én buiten de stad. En als volwaardig en betaalbaar alternatief voor een personenauto, zijn de modellen van Ligier extra aantrekkelijk doordat ze gemakkelijk te parkeren zijn én je geen wegenbelasting hoeft te betalen.
De citycars van Ligier zijn voor een groot publiek hét antwoord op een mobiliteitsbehoefte. Een belangrijk pluspunt: een personenautorijbewijs is niet vereist. Zodoende mag een 45 km/h-voertuig al vanaf 16-jarige leeftijd worden bestuurd. Maar ook als de klant vanwege de hoge vaste lasten afscheid heeft genomen van de auto, of omwille van een hogere leeftijd het reguliere rijbewijs niet meer kon worden verlengd, bieden de citycars van Ligier gebruiksvriendelijke en flexibele mobiliteit.
Qua comfort en uitrusting doen de modellen van Ligier niet onder voor een moderne stadsauto. Ze hebben stuurbekrachtiging voor eenvoudig manoeuvreren, ergonomisch gevormde stoelen voor een aangenaam rijcomfort, airco en een multimediasysteem. Standaard levert Ligier zijn modellen met schijfremmen rondom. Dankzij de stevige kooiconstructie van de carrosserie, de versterkte portieren en de driepuntsgordels is de veiligheid van de inzittenden gewaarborgd.
De ontwerpers van Ligier hebben de citycars een modern en aantrekkelijk uiterlijk meegegeven, en daarbij het gebruiksgemak niet uit het oog verloren. Dankzij de compacte buitenafmetingen bewegen de citycars van Ligier gemakkelijk door druk stadsverkeer en passen ze perfect op een krappe parkeerplaats. Twee inzittenden hebben echter volop bewegingsvrijheid, en via de grote achterklep laat bagage zich soepel in- en uitladen.
Wat de citycars van Ligier extra aantrekkelijk maakt, zijn de lage gebruikskosten. Zo hoef je geen wegenbelasting te betalen, is het brandstof- of elektriciteitsverbruik laag en kun je rekenen op lage afschrijvingskosten. Ligier Benelux biedt de klant aantrekkelijke financierings- en leasemogelijkheden, een uitgebreide fabrieksgarantie en een uitstekende dealerservice. Er is al een Ligier voor een leasebedrag van € 349,- per maand, inclusief verzekering, afschrijving en onderhoud.
Naast de modellen voor particuliere mobiliteit, produceert Ligier meerdere modellen voor professioneel gebruik. Door hun compacte formaat en emissievrije elektrische aandrijving, zijn deze voertuigen bij uitstek geschikt voor onder meer gemeentediensten en post- en distributiebedrijven, om binnen zero-emission zones of autovrije stadsdelen milieuvriendelijk de klant snel te bedienen.
De halfintegrale en integrale vervangen nu de voorgaande Trends en ook de Pulse Classic 90 reeks. Qua waarde soort de nieuweling hoger dan zijn voorgangers.
Basis voor de Trends is de Fiat Ducato met een 140 pk sterke turbo diesel. Langs buiten is hij direct herkenbaar. Het achterfront is een kopie van de Pulse. Daarmee overeenkomend heeft de nieuwe Trend ook een traploze vloer over de volle lengte van het interieur. Dit kon door het originele laag chassis van Fiat Ducato te gebruiken. Voor de onderbodem en wanden zijn sandwich panelen gebruikt met hagelbestendige buitenplaat. Als isolatie is water afstotend XPS in bodem, dak en wanden de beste oplossing. Voor een gemakkelijke instap is een 0,7 m brede buitendeur met venster geplaatst.
Vijf nieuwe types.
Vijf nieuwe types brengt Dethleffs dit jaar in beeld.
Zowel halfintegralen als integralen zijn te bekomen. De kleinste Trend T en de I 6817 EB zijn 6,99 m lang. Ze hebben een halve zitgroep vooraan, keuken en badkamer met douche bevinden zich ongeveer in het midden van het interieur. Het grote verschil is achterin te vinden met enkele bedden of een tweepersoonsbed dwars opgesteld. Alle Trends hebben een garage met twee deuren en verankeringsprofielen. De andere types zijn 7,41 m lang waarvan de Trend T 7.57 EB zowel als de Pendant I 7057 EB enkele bedden boven de garage hebben. Net ervoor is een ruime badkamer met afzonderlijke douche. Nog een paar stapjes naar voor om bij de L-keuken en de zitgroep te komen. De Trend I en T 7057 EBL en 7057 EB hebben een zitgroep met zijzitbanken. Het tafelblad op één poot kan samenklappen. In de Trend Ten I 7057 DBL en EBL kan men het dwarsbed in de hoogte verstellen. In enkele kampeerauto’s met enkele bedden kan de klant kiezen tussen een hoge instap en hoge garage of een lage instap met lage garage. Alle matrassen worden gedragen door lattenbodems, alle Trends hebben vier zitplaatsen met veiligheidsgordels in de rijrichting.
Een mijlpaal in de Nederlandse caravanindustrie wordt gevierd: Kip Caravans bestaat 90 jaar. De enige caravanfabrikant van Nederland is in de loop der jaren uitgegroeid tot een symbool van avontuur en ontdekking. Deze speciale gelegenheid herinnert ons aan de rijke geschiedenis van het bedrijf, dat begon in 1934 toen Jan Kip zijn carrosseriebedrijf in Hoogeveen startte.
Begonnen uit liefde
Het verhaal luidt dat vanuit zijn liefde voor Johanna de Roos, die in Amsterdam woonde, het idee voor de eerste caravan geboren is. Deze bouwde hij in 1947 in Hoogeveen. Met deze eerste caravan konden ze elkaar in het midden, op de Veluwe, ontmoeten in de weekenden. Dit gaf veel bekijks en het jaar erop produceerde Kip 20 caravans (allen maatwerk) waarvan een deel werd gebruikt voor de verhuur. In 1949 wordt de eerste serie 'standaard' caravans geproduceerd van type 366 en er komt steeds meer vraag naar (Kip) caravans.
%%FOTO2%%%
In 1954 verschijnt er een nieuw en uniek exemplaar: de Kip Kuiken, gekenmerkt door het ontwerp met achterklep. Met het succes van het Kuiken volgen namen als Kip Leghorn en Kip Wyandotte. De introductie van de 'Krielkip' met zijn opvallende hefdak vormde de basis voor de moderne Kip modellen.
Kip viert 90 jaar met uniek Jubileum model
Kip Caravans kondigt met trots de lancering aan van de Shelter Jubileum Editie. Deze limited edition caravan is een eerbetoon aan de 90-jarige geschiedenis van het merk. Het combineert een tijdloos design met moderne kenmerken.
In beperkte oplage
Beschikbaar in een beperkte oplage, is deze Shelter Jubileum Editie een meesterwerk van vakmanschap, geproduceerd door de toegewijde vakmensen van Kip Caravans in Hoogeveen.
Deze speciale editie onderscheidt zich door zijn retro look gecombineerd met moderne uitrusting. Het omvat een unieke kleurencombinatie van crème met pastelgroen, Jubileum Editie kussenset, vintage look wielen, een compressorkoelkast en een geëmailleerd Kip-embleem. Bovendien heeft Kip Caravans in samenwerking met de Waard een uniek hefdakdoek en bijpassende luifel ontwikkeld.
Bezoek de Kip Store Utrecht, Hoogeveen of één van de andere Kip locaties.
Vias wil controles op lachgas in ons land mogelijk maken Nieuw Nederlands onderzoek bewijst dat lachgas met blaastest ontdekt kan worden De laatste jaren worden lachgas regelmatig aangetroffen in de wagen na een ongeval. Over de effecten op de rijvaardigheid was tot op heden weinig geweten. Nieuw onderzoek in Nederland heeft nu in kaart gebracht dat er aantoonbare effecten zijn op het rijgedrag tot op zijn minst 45 minuten na het inhaleren van het product. Het goede nieuws is dat het mogelijk is om op basis van een blaastest lachgas te detecteren bij bestuurders. Vias institute is alvast vragende partij om te bekijken op welke manier dergelijke tests in ons land gebruikt kunnen worden. Effecten van lachgas in het verkeer Lachgas is de laatste jaren steeds populairder geworden als recreatieve drug. Ook in het verkeer wordt het steeds vaker aangetroffen in de wagen na een ongeval. Tot op heden zijn er weinig betrouwbare cijfers over het aantal ongevallen waarbij lachgas een rol speelt. De Nederlandse politie registreerde in de periode 2019-2022 ongeveer 700 ongevallen met doden en ernstig gewonden waarbij lachgas een rol speelde. Lachgas zorgt voor een (kortstondige) roes bij de gebruiker, maar over de duur van deze negatieve impact op de rijvaardigheid was tot nu toe weinig bekend. Nieuw Nederlands onderzoek van de Universiteit Maastricht, het Leids Universitair Medisch centrum en TNO toont nu echt aan dat tot minstens 45 minuten na het inhaleren er waarneembare effecten zijn op de rijtaak. Voor dit onderzoek hebben de onderzoekers bij 24 personen in experimentele condities lachgas toegediend. De proefpersonen moesten daarna een computertaak uitvoeren die vergelijkbaar was met autorijden. Uit het onderzoek blijkt dat er intense roes is na het inhaleren van ongeveer 1 minuut. De gebruiker is op dat moment totaal niet in staat om op veilige wijze deel te nemen aan het verkeer. Verder werden lichtere negatieve effecten op de rijprestaties waargenomen tot minstens 45 minuten na het gebruik. Opspoorbaar met een blaastest en in het bloed De onderzoekers hebben daarnaast adem-, bloed- en speekselmonsters afgenomen om na te gaan of lachgas kon gedetecteerd worden. Het blijkt dat lachgas tot minstens 60 minuten na recreatief gebruik ervan detecteerbaar is in uitgeademde lucht en in bloed. Bij geen van de proefpersonen werd lachgas gevonden in adem- of bloedmonsters als ze geen lachgas toegediend hadden gekregen. Ook in speeksel kon lachgas worden aangetoond, maar dat werd ook gevonden bij deelnemers die geen lachgas toegediend hadden gekregen. Bij speeksel is het dus lastig om te bepalen of het gemeten lachgas het resultaat is van recreatief lachgasgebruik of een andere oorsprong heeft.
Vias voorstander om blaastests in ons land te implementeren De blaastest is een simpele en efficiënte manier om lachgas te detecteren. Voorlopig is het enkel in een proefomgeving dat de tests uitgevoerd werden, maar op relatief korte termijn zou het mogelijk moeten zijn voor een commerciële speler om een blaastest voor lachgas op de markt te brengen.
Vias institute wil bekijken op welke manier de handhaving van lachgas op de meest efficiënte wijze kan gebeuren en welke rol blaastests daarin kunnen spelen. Zo zou het in theorie alvast mogelijk moeten worden om op lachgas te testen na een ongeval. Voor de politie effectief op lachgas kan testen, moet de politiek eerst de wetgeving aanpassen zodat controles op het gebruik van lachgas mogelijk worden. Verbod in ons land in de maak Vias was al langer vragende partij om het bezit en vervoer van lachgas te verbieden. Eind december 2023 kondigde de federale regering aan dat lachgas in de drugswet wordt opgenomen. Terwijl de verkoop van lachgas voor culinaire of medische doeleinden legaal blijft, zal het oneigenlijke gebruik en het bezit en de verkoop ervan strafbaar worden. Conclusie Het is goed dat het op relatief korte termijn mogelijk is om na te gaan of bestuurders lachgas recent gebruikt hebben. Er zijn wel degelijk aantoonbare effecten op de rijprestaties, niet alleen kort na het inhaleren, maar minstens tot 45 minuten na het gebruik. Vias wil bekijken op welke manier een test op lachgas kan bijdragen om een beter zicht te krijgen op de problematiek van dit fenomeen in het verkeer. De blaastest zou ook een middel kunnen zijn om te testen op lachgasgebruik bijvoorbeeld na een ongeval.
Een pick-up is een Amerikaanse uitvinding tijdens de jaren 1920. Hij werd zowat voor alle vervoer waarvoor men geen grote laadbak nodig had gebruikt. Stilaan kwamen meer vakantie voertuigen is beeld. Eenvoudig caravans bestonden al, veel waren toen nog zelfbouw. Die caravans boden meer wooncomfort maar hadden buiten de vakantiedagen veel parkeerplaats nodig. Rijden was ook al niet zo evident. Het vroeg een sterke auto, de wegen waren niet al te best en in de stadjes waren de straten redelijk smal. Overnachtingsplaatsen waren nauwelijks te vinden. Waarom geen pick-up?
Zoals het met caravans en later ook met kampeerauto’s verlopen is waren er handige mannen die om de een of andere reden een pick-up hadden, zij begonnen met een wooncel te bouwen. Tijdens de vakantie dagen werd ze in de laadbak van de pick-up gezet. Er waren al voorbeelden in de caravanwereld hoe men zo’n wooncel kon inrichten. Met de alkoof boven de stuurcabine als slaapkamer, het hoog gedeelte in de laadbak werd als algemene vorm aangenomen. Tot nu is die nog altijd gebleven. Er was voldoende stahoogte en voor een koppel groot genoeg om te wonen en te slapen. Zo langzaam werd het koetswerk steviger, beter geïsoleerd en mooier. Ook het afneemsysteem werd eenvoudiger en sterker. Wat nog interessanter was, waren de nieuwe merken, andere types en grotere pick-ups die op de markt verschenen. Vooral VW droeg een steentje bij om grote afneembare wooncellen te torsen. Grotere laadbakken boden de mogelijkheid om de wooncellen te vergroten, het was voornamelijk het woongedeelte dat er van profiteerde. In de zitgroep kon men met 4 of zelfs met meer aan tafel zitten. Er kwam een groter keukentje en sanitair, kleerkast en bagagekoffer. Vooral meer wooncomfort voor de bewoners. Voor gezinnen met kinderen was nu voor iedereen een volwaardige zit en slaapplaats voorhanden. Vergeten we niet de verfijning van het meubilair, wanden en kussens wat de wooncel in een sfeervolle ruimte veranderde.
50 Jaar Tischer
Peter Tischer en zijn vader jozef waren handige kerels en een beetje avontuurlijk ingesteld ze vonden een caravan aan de trekhaak toch niet het ideale vakantievoertuig. Na wat tekenen, plannen en rekenen begonnen ze aan een wooncel op een VW met dieplader. Dat is 50 jaar geleden. Het proces ontwikkelde zich verder zoals we dat kennen van groot geworden merken: Tabbert, Wilk, Knaus, Constructam, De Reu en vele anderen. Familie, vrienden, kennissen waren enthousiast bij het zien van de wooncel en de mogelijkheden, ze hadden graag ook zo iets bekomen. In die tijd waren de pick-ups nog niet zo populair en was er natuurlijk minder keus in grootte en motorvermogen, daardoor waren de Tischers met hun afneembare wooncellen een beetje beperkt. Dat is nu uitgegroeid en teveel om te tellen.
Tischer Freizeitfahrzeuge gaat van start
Wegens het succes werd het bedrijf Tischer GmbH in Kreuzwertheim opgericht. Het groeide gestadig tot er nu 50 medewerkers 230 cabines per jaar produceren. De keus is uitgebreid want voor iedere in Europa verkochte pick-up kan men een afneembare wooncel laten maken.
Van begin af werd veel aandacht besteed aan materialen en vooral aan de afwerking en de stevigheid van de constructie. Er werden standaard typen gebouwd, waar altijd aanpassingen die de klanten vroegen konden uitgevoerd worden. Het koetswerk is in een sandwichconstructie met aluminium buitenbeplating, langs binnen multiplex en hardschuim als isolatie. Vervolgens werden de platen nauwkeurig op maat gefreesd voor de wanden, dak en vloer en geassembleerd. Wegens de rondingen van de alkoof worden dubbelwandige schuimvormdelen in polyester gemaakt. Aan de wooncabine vormen ze een dubbelgeïsoleerde dakkap met geïntegreerde ramen. Samen heeft de constructie een hoge stabiliteit, laag gewicht en uitstekende isolatie. Voor de buitenvorm kan de klant kiezen tussen Trail versie of de Tischer Box die wat hoekiger is maar binnen meer ruimte biedt. Alle wooncabines hebben dubbele Seitz ramen met horren en rollo’s. De buitendeur met hor en veiligheidsslot is van hoge kwaliteit.
Wat betreft de indeling van de interieurs zijn de typische afneembare wooncellen in grote lijnen bijna allen gelijk, alleen de afmetingen maken wat verschil. Vooraan in de alkoof zijn de bedden, in het hoge gedeelte is een gezellige zitgroep voor 2,4 of meer personen. Afhankelijk van de lengte zijn er een keuken, sanitair, kleerkast en bagagekoffer. Het meubilair is gemaakt uit populieren multiplex. Bovenkasten hebben licht gebogen deurtjes met degelijke sluit en hangwerk. Voor de zitgroep met zijzitbanken kan men de kleur, kwaliteit en vorm van de kussen kiezen. Grote vensters links en rechts zorgen voor voldoende licht en lucht. Wand en PVC vloerbekleding maken de fijne afmaak. Aansluitend volgt de keuken met spoelbak en afdekbare kookvuren. Onderaan is voldoende ruimte voor het kookgerief van de zwervers. Het sanitair 2024 met wc en douche is vernieuwd. Indien het technisch mogelijk is kunnen klanten bepaalde uitvoeringen naar hun wens laten uitvoeren. Bij avond met de aangepaste lichtjes is het een knus verblijf.
Het monteren van de afneembare wooncel moet zeer zorgvuldig en vakkundig gebeuren. Specialisten van Tischer gaan aan de slag om de verankeringspunten aan te brengen, ze zorgen dat alle lichten branden en kijken alles grondig na. Tot slot wordt de klant uitgelegd hoe de wooncel afnemen op zijn vier steunen zetten en terug op de wagen en nauwkeurig verankeren. De klant krijgt nog een uitgebreide handleiding over de afneembare wooncel en de vakantie kan beginnen.
Er is al een afneembare wooncel van Tischer te koop vanaf ongeveer 18.000 euro.
8 op de 10 Belgische bestuurders vindt ritsen efficiënt 10e verjaardag van een principe dat nu aanvaard wordt 10 jaar geleden werd ritsen in de wegcode ingeschreven. Sommige bestuurders waren tegen bij de invoering ervan, maar nu is ritsen voor veel bestuurders een dagdagelijkse realiteit. Volgens een nieuwe enquête van Vias institute vindt 8 op de 10 Belgische bestuurders ritsen een efficiënt principe. Meer dan 2 op de 3 bestuurders past het principe minstens een keer per week toe. Toch is er nog een klein werkpunt: 1 op de 6 bestuurders denkt nog altijd dat je zo snel mogelijk moet invoegen in plaats van te rijden tot de plaats waar de weg versmalt Bijna iedereen kent het nu… 10 jaar na de invoering in de wegcode blijkt uit een enquête van Vias institute bij een representatief staal van 2000 Belgische autobestuurders dat 97% al van ‘ritsen’ gehoord heeft. In Vlaanderen doet het bij quasi iedereen een belletje rinkelen (99%), in Wallonië (95%) en Brussel (90%) ligt het percentage iets lager.
… maar niet iedereen past het correct toe Bijna 3 op de 4 bestuurders (74%) kan exact aangeven hoe het principe in elkaar zit. Bij degenen die het niet kennen, is de grootste fout dat ze denken dat ze zo snel mogelijk moeten invoegen op het baanvak waar je rechtdoor kan blijven rijden (16%) in plaats van pas in te voegen ter hoogte van de wegversmalling. Vlaamse bestuurders kunnen vaker correct aangeven hoe het werkt (77%) dan de Waalse (71%) en zeker de Brusselse bestuurders (59%). Dit verschil kan mogelijk verklaard worden door het feit dat Vlaanderen al campagnes had gevoerd om bestuurders aan te moedigen dit hoffelijkheidsprincipe vrijwillig toe te passen, zelfs voordat het werd opgenomen in de wegcode. Meer dan 2 op de 3 bestuurders past het elke week toe In totaal past 2 op de 3 bestuurders (67%) het elke week toe. 5% van de bestuurders past het principe nooit toe. We weten niet omdat ze tegen het principe zijn of omdat ze nooit in een situatie terechtkomen waar ritsen toegepast moet worden. Drie kwart (76%) irriteert zich trouwens als andere bestuurders niet correct ritsen. Die irritatie is het grootste bij Vlaamse bestuurders (83%) en een pak lager bij Waalse bestuurders (65%) en Brusselse bestuurders (70%). Bijna 9 op de 10 Vlaamse bestuurders vindt het een efficiënt principe Door te ritsen benut je maximaal de wegcapaciteit en dat zorgt ervoor dat het verkeer vlotter verloopt op plaatsen waar de weg versmalt. 84% van de Belgische bestuurders vindt dit een efficiënt principe. De Waalse bestuurders (79%) zijn iets minder overtuigd van het principe dan de Vlaamse (87%) en Brusselse (82%). Hoe werkt het precies? Bij sterk vertraagd verkeer is het ritsprincipe verplicht op plaatsen waar er een rijstrook wordt onderbroken (op alle wegen waar er ten minste twee rijstroken zijn in dezelfde rijrichting). De bestuurder moet op zijn rijstrook blijven rijden tot aan de versmalling om vervolgens in te voegen in de aangrenzende rijstrook waar het verkeer zich verderzet. De bestuurders die zich reeds op deze rijstrook bevinden moeten beurtelings een bestuurder laten invoegen. Het ritsprincipe is een algemene regel die nageleefd moet worden, zonder dat er signalisatie nodig is. Al is op sommige plaatsen wel een verkeersbord aangebracht.
Het veranderen van rijstrook tijdens het toepassen van het ritsprincipe wordt trouwens niet als een manoeuvre beschouwd. De bestuurder die van rijstrook verandert, moet wel zijn richtingaanwijzer gebruiken. Als je niet correct ritst, is dat een overtreding van de eerste graad. Je kan daarvoor een boete krijgen van 58 euro.
Wie begint? De bestuurder die op de rijstrook rijdt die blijft bestaan, moet als eerste een bestuurder laten invoegen. Vervolgens doet de tweede bestuurder op de rijstrook die blijft bestaan op zijn beurt hetzelfde. Moet iedereen deze regel volgen? Ja, het principe geldt voor alle bestuurders, ongeacht het type voertuig. Dat betekent dus ook voor moto’s, vrachtwagens, bestelwagens, … Moet je ook ritsen als je de autosnelweg oprijdt? Nee, wanneer men de autosnelweg oprijdt, moet er altijd voorrang verleend worden aan de bestuurders die zich reeds op de autosnelweg bevinden. De borden (in dit geval “geef voorrang”) primeren altijd boven de algemene regels, zelfs bij sterk vertraagd verkeer. Deze regel lijkt logisch. Toch denkt nog 1 bestuurder op 7 (15%) dat het verplicht is een rijstrook op te schuiven om de andere bestuurders die de autosnelweg oprijden te laten invoegen. Je mag dat uiteraard doen uit hoffelijkheid, maar het is niet verplicht. Wat zegt de wegcode precies? Het ritsprincipe wordt uitgebreid gedefinieerd in artikel 12bis van de wegcode: “De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook. De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook, moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden op zowel de linker als op de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.”
Conclusie 10 jaar nadat ritsen officieel in de wegcode opgenomen werd, lijkt de overgrote meerderheid van de bestuurders het principe aanvaard te hebben. Al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. Het blijft een hoffelijkheidsprincipe waardoor de wegcapaciteit optimaal benut kan worden wanneer een weg versmalt. Als het correct wordt toegepast, kan elke bestuurder erbij winnen.
Dethleffs Globevan Fiat. Omgebouwde personenwagens in de belangstelling. Gemaakt door kampeerders voor kampeerders, is de nieuwe Dethleffs Globevan het gezinsvoertuig met de genen van de uitvinder van de kampeervakantie. Hij is even overtuigend in het dagelijks leven van een gezin, als tijdens een kampeeruitstap. Eigenlijk een Dethleffs voor elke dag.
Al 17 jaar ontwikkelt en bouwt Dethleffs Urban Campers en Camper Vans. Doordachte details en een hoge mate van flexibiliteit in het dagelijks leven en in de vrije tijd getuigen van de jarenlange ervaring van meer dan 65.000 gebouwde voertuigen. Dethleffs bleef niet achter, breidde zijn gamma uit met een 4,96 m lang nieuw
Globevan model. De toename van de zeer compacte kampeerauto's is te vinden aan de enorme uitbreiding van het wagenpark. Veel fabrikanten spelen daarop in met korte ingerichte personenwagen. Dethleffs heeft al een Globe Camp en Trail op basis van Ford Transit Custom en krijgt er nu een broetje bij op Fiat. Met zijn 4,96 m lengte heeft de Fiat Scudo nog een kans om in stadsgebieden een parkeerplaatsje te vinden. Hij is uitgerust om 2 personen een rijdende miniwoonst te bezorgen. Met een hefdak waarin een bed van 2,0 x 1,2 m kunnen ze alvast ded nacht door brengen. Als optie kunnen zwanenhals en een USB stopcontact worden geleverd. Met wat knutselwerk kan een kinderbed worden bij gemaakt door de achterste zitbank wat te verschuiven. Dit gevormde bed is 1,99 x 1,14 m groot en bed geschikt voor een paar kinderen.
Achteraan in de autokoffer is een kast voor een gasfles en een kannister voor 10 l verswater, eenzelfde voor afval water. Langs de linker schuifdeur kan het volledig keukenblok naar buiten om daar de kook activiteiten uit te voeren. Neemt men de kampeerstoelen uit de koffer, hangt de tafel aan het keukenblok en het festijn in openlucht kan beginnen. Achterin heeft men een 16 l grote compressor koelbox voor het vast ingebouwd meubel geplaatst. De koelbox kan ook tussen de voorste zetels staan maar dat is een optie. Technische gezgevens Basisvoertuig: Fiat Scudo L2 bestelwagen. Motor: 2,2 l Multijet-3 144 pk 6 versnellingen Afmetingen: LXBXH: 4,96 x 2,1 x 1,94 m. MTM: 3.100 kg. Bedden: Hefdak 2,0 x 1,2 m Zitgroep 1,99 x 1,14 m. Meer info: www.dethleffs.de
Weinsberg x Cursion Van 500 LT Voor de 6 m lange Weinsberg x Cursion Van 500 LT hebben de ontwerpers van Weinsberg een ongewone indeling bedacht. Als basisvoertuig voor het halfintegraal ontwerp heeft men een VB bus. De plannen lagen al een tijdje op tafel maar hier en daar werden nog wat details aangepast. Het eerste type de 500 MQ had een dwarsbed en een in de hoogte verstelbaar toiletsysteem. Het huidige type de 500 LT heeft zitbanken tegen de zijwanden direct achter de stuurcabine. Kleerkast en badkamer staan links achterin. De keuken nog net voor de helemaal achteraan staande buitendeur. Een tweepersoons hefbed hangt tegen het plafond. Doordat men langs achter in de zwerfauto komt heeft men een zicht over heel het interieur wat voor een kleine wagen indrukwekken overkomt. Er is geen vast bed dat een deel van de woonruimte inneemt. Achter de draaibare cabine zetels bouwt Weinsberg 1,30 m lange zitbanken. Zo kunnen er zes personen plaats nemen rond de tafel. Laat er 4 van de aanwezigen bezoekers zijn want de 500 LT is eigenlijk ontworpen voor 2 zwervers. Het tafelblad kan draaien en zelfs nog kantelen voor een betere doorgang van en naar de stuurcabine. Achter de zitgroep verhoogd de bodem een paar cm.
Daar rijkt de stahoogte nog tot 1,99 m. Zoals tegenwoordig veel voorkomt in kampeerauto"s heeft de keuken 2 kookvuren met elektrische ontsteking, ernaast is het spoelbakje. Er blijft zelfs nog genoeg werkblad over om de culinaire genoegen voor te bereiden. Onderaan neemt de koelkast bijna de helft in van de kast. In slechts 3 laden en de bovenkast moet het keuken gerief trachten te bergen. Tegenover de keuken is een 30 cm brede kleerkast, ze sluit aan bij de badkamer die afsluitbaar is met een rolschuifdeur. Logisch dat in een compacte zwerfauto de badkamer niet groot kan zijn. Gebruikers zullen zich een beetje moeten aanpassen aan de afmetingen. Want een onvermijdelijke wielkast neemt hier nog wat plaats in. Een kampeerauto heeft nu eenmaal wielen nodig. In de linkerhoek achterin is een grote kast met 2 deuren, zowel langs buiten als langs binnen is de inhoud bereikbaar. Hierin kunnen kameerstoelen, kabeltrommel, keggen en 'allerlei' orden geborgen. We vinden hierook de ladder om in het hefbed te geraken. Dat hangt boven de stuurcabine en is met een knappe mechaniek gemakkelijk op en af te laten. Om plaats te sparen is een diesel verwarming ingebouwd en een absorbtie koelkast, met een kleine gasfles heeft men voldoende gas bij om te kokkerellen.
Samen gevat Als men zich een beetje aanpast aan de afmetingen en inrichting is de Weinsberg x Cursion Van 500 LT een aangename zwerfauto om in te vertoeven. De prijs kan tellen want men moet zo ongeveer 81.000 euro op tafel leggen zonder hefbed dat nog eens 2.129 euro extra kost. Duidelijk meer als de Pepper die iets groter is en op een Fiat Ducata staat.
Technische gegevens Basisvoertuig: VW T 6.1 Motor: 2,0 l turbo diesel 150 pk 77 gang automaat MTM: 3.200 kg Leeg gewicht: 2.595 kg Afmetingen: LxBxH 5,88 x 2,16 x 2,91 m Stahoogte: 1,99 m Bedden: Hefbed 1,99 x 1,45 m Zitgroep 1,95 x 1,4/1,3 m Info: www.weinsberg.com