Weinsberg x Cursion Van 500 LT Voor de 6 m lange Weinsberg x Cursion Van 500 LT hebben de ontwerpers van Weinsberg een ongewone indeling bedacht. Als basisvoertuig voor het halfintegraal ontwerp heeft men een VB bus. De plannen lagen al een tijdje op tafel maar hier en daar werden nog wat details aangepast. Het eerste type de 500 MQ had een dwarsbed en een in de hoogte verstelbaar toiletsysteem. Het huidige type de 500 LT heeft zitbanken tegen de zijwanden direct achter de stuurcabine. Kleerkast en badkamer staan links achterin. De keuken nog net voor de helemaal achteraan staande buitendeur. Een tweepersoons hefbed hangt tegen het plafond. Doordat men langs achter in de zwerfauto komt heeft men een zicht over heel het interieur wat voor een kleine wagen indrukwekken overkomt. Er is geen vast bed dat een deel van de woonruimte inneemt. Achter de draaibare cabine zetels bouwt Weinsberg 1,30 m lange zitbanken. Zo kunnen er zes personen plaats nemen rond de tafel. Laat er 4 van de aanwezigen bezoekers zijn want de 500 LT is eigenlijk ontworpen voor 2 zwervers. Het tafelblad kan draaien en zelfs nog kantelen voor een betere doorgang van en naar de stuurcabine. Achter de zitgroep verhoogd de bodem een paar cm.
Daar rijkt de stahoogte nog tot 1,99 m. Zoals tegenwoordig veel voorkomt in kampeerauto"s heeft de keuken 2 kookvuren met elektrische ontsteking, ernaast is het spoelbakje. Er blijft zelfs nog genoeg werkblad over om de culinaire genoegen voor te bereiden. Onderaan neemt de koelkast bijna de helft in van de kast. In slechts 3 laden en de bovenkast moet het keuken gerief trachten te bergen. Tegenover de keuken is een 30 cm brede kleerkast, ze sluit aan bij de badkamer die afsluitbaar is met een rolschuifdeur. Logisch dat in een compacte zwerfauto de badkamer niet groot kan zijn. Gebruikers zullen zich een beetje moeten aanpassen aan de afmetingen. Want een onvermijdelijke wielkast neemt hier nog wat plaats in. Een kampeerauto heeft nu eenmaal wielen nodig. In de linkerhoek achterin is een grote kast met 2 deuren, zowel langs buiten als langs binnen is de inhoud bereikbaar. Hierin kunnen kameerstoelen, kabeltrommel, keggen en 'allerlei' orden geborgen. We vinden hierook de ladder om in het hefbed te geraken. Dat hangt boven de stuurcabine en is met een knappe mechaniek gemakkelijk op en af te laten. Om plaats te sparen is een diesel verwarming ingebouwd en een absorbtie koelkast, met een kleine gasfles heeft men voldoende gas bij om te kokkerellen.
Samen gevat Als men zich een beetje aanpast aan de afmetingen en inrichting is de Weinsberg x Cursion Van 500 LT een aangename zwerfauto om in te vertoeven. De prijs kan tellen want men moet zo ongeveer 81.000 euro op tafel leggen zonder hefbed dat nog eens 2.129 euro extra kost. Duidelijk meer als de Pepper die iets groter is en op een Fiat Ducata staat.
Technische gegevens Basisvoertuig: VW T 6.1 Motor: 2,0 l turbo diesel 150 pk 77 gang automaat MTM: 3.200 kg Leeg gewicht: 2.595 kg Afmetingen: LxBxH 5,88 x 2,16 x 2,91 m Stahoogte: 1,99 m Bedden: Hefbed 1,99 x 1,45 m Zitgroep 1,95 x 1,4/1,3 m Info: www.weinsberg.com
Kampeerauto’s van het jaar 2024: de Carthago Groep boekt opnieuw uitmuntende successen
→ Carthago chic c-line I: voor de derde keer op rij nummer één → Carthago chic c-line T: opnieuw eerste plaats, tien podiumplaatsen in tien jaar → Malibu Van: tweede plaats voor de succesvolle bestelwagen uit de Carthago-groep → Winnaar- Campers op de vakbeurs CMT 2024 en bij handelspartners
Twee klasseoverwinningen, nog drie podiumplaatsen – de Carthago Groep presteerde opnieuw uitstekend bij de verkiezing van kampeerauto van het Jaar. Indrukwekkend: Carthago won beide categorieën waarin de campers van het merk deelnamen. Daar hoort zelfs een dubbele overwinning bij. Carthago consolideert zo zijn rol als premiummerk nummer één. Ook de Malibu Van van het dochtermerk Malibu, dat gewend is te winnen, behaalde opnieuw een zeer goed resultaat. Het vakblad ‘promobil’ laat zijn lezers – veelal ervaren camperaars en vakantiegangers – al ruim 35 jaar stemmen. Het wordt beschouwd als een maatstaf voor de reputatie en beoordeling van campers. Campers en bestelwagens van Carthago en Malibu spelen al jaren een prominente rol voor de vakjury.
%%%FOTO2%%
Carthago chic c-line I: voor de derde keer op rij nummer één
Integrale kampeerauito’s in de premiumcategorie zijn de kerncompetentie van Carthago. De Carthago chic c-line I speelt een belangrijke rol als ruggengraat van het merk. Dit wordt bevestigd in de verkiezing voor Camper van het Jaar: de Carthago chic c-line I heeft voor het derde jaar op rij zijn klasse gewonnen. Ook opmerkelijk: de afgelopen tien jaar behaalde de chic c-line I in totaal acht podiumplaatsen, waaronder vijf overwinningen. Op de voet gevolgd door de Carthago chic e-line, die dit jaar de derde plaats behaalde. Ook heeft hij bijna een abonnement op een podiumplaats in de lezersenquête.
Carthago chic c-line T: opnieuw eerste plaats, tien podiumplaatsen in tien jaar
Traditioneel flankeren elegante, semi-integrale campers uit de premiumklasse met succes de integralen van Carthago. Zie Carthago chic c-line T. Dit jaar kon hij zijn overwinning van vorig jaar in de verkiezing voor camper van het jaar herhalen. Met tien podiumplaatsen in tien jaar – waarvan zes overwinningen – is hij ongeëvenaard in zijn klasse.
De dubbele overwinning onder de premium semi-integralen werd gecompleteerd door de tweede plaats van de Carthago c-tourer T. Deze wist zich ten opzichte van het voorgaande jaar met één plaats te verbeteren. Met negen podiumplaatsen in de afgelopen tien jaar – waaronder twee overwinningen – doet hij nauwelijks onder voor zijn merkcollega.
Bernd Wuschack, directeur verkoop, marketing en klantenservice bij Carthago: “Met het droomresultaat van de lezersenquête van 2024 bevestigen camperexperts de kenmerken die typerend zijn voor het merk Carthago: de combinatie van het kern-DNA van Carthago met voortdurende verdere ontwikkeling."
Malibu Van: tweede plaats voor de succesvolle bestelwagen van de Carthago Groep
De zeer competitieve klasse van populaire campers met badkamers boven de 60.000 euro is het Malibu Van-segment. Hier blijft de succesvolle premium bestelwagen met frisse ideeën als rolmodel dienen. Na fantastische serieoverwinningen met vier eerste plaatsen op rij voegt de Malibu Van er nog een succes aan toe met een tweede plaats onder 33 deelnemers aan de verkiezing voor de campers van het jaar 2024. Bernd Wuschack merkt op: “Wij zijn blij met deze toppositie en beschouwen dit als een verdere motivatie.”
De nieuwe Dethleffs Trend meer reis- en meer wooncomfort Dethleffs vernieuwt in 2024 zijn best verkochte camperserie Trend. Tegelijkertijd geeft de fabrikant de middenklasse-camper een upgrade: met een opnieuw ontworpen exterieur, een nieuw interieur, talrijke extra uitrustingskenmerken die al in de standaarduitrusting zijn opgenomen met aantrekkelijke uitrustingspakketten. De nieuwe Dethleffs Trend gaat in januari 2024 in première op de CMT-beurs in Stuttgart en vervangt de vorige series Trend en Pulse/Pulse Classic.
Dethleffs herziet zijn best verkopende camperserie Trend en grijpt deze gelegenheid meteen aan om zijn middenklasse-campers te reorganiseren. De bestaande series Pulse, Pulse Classic en Trend gaan op in de nieuwe Dethleffs Trend – met een verbeterde look en uitrusting, maar qua prijs onder die van de series Pulse en Pulse Classic.
Net als voorheen zal de nieuwe Dethleffs Trend als halfintegraal en als integraal beschikbaar zijn. Het nieuwe exterieurdesign van de Trend en de schuin aflopende achterkant benadrukken het dynamische uiterlijk van de opbouw. Dethleffs rust de halfintegrale T-modellen uit met een aerodynamisch gevormde kap op de cabine inclusief openslaand dakraam dat we nog kennen van de vorige Pulse Classic. Bij de integralen is de voorkant van de Pulse overgenomen.
In de woonruimte wacht de kampeerder een knusse, gezellige sfeer met meubels met dwarsnerf-houtdecor, contrasterende grijze vlakken, bijpassende meubelstoffen en een trendy donker plafond. De meubels hebben moderne vormen met strakke lijnen. Bovendien bieden de bovenkasten in de nieuwe Trend meer opbergruimte dan hun voorgangers. De modellen met eenpersoonsbed hebben eveneens extra opbergruimte dankzij de bovenkasten rondom en twee garderobekasten boven de bedden.
In de versies T/I 7057 EBL en DBL vormen twee banken in lengterichting samen met de standaard captain’s chairs een ruime zitgroep voor maximaal zes personen. De andere indelingen hebben een gezellige L-vormige zitbank met een dwars geplaatste zitbank op de tweede rij. Achter de zitgroep bevindt zich een keuken die is voorzien van alle kookcomfort, met een tweepits kooktoestel, veel opbergruimte in de lades en een Multiflex-railsysteem. De koelkast met een inhoud van 142 liter is verhoogd ingebouwd. Bij de indelingen T/I 7057 EB, T/I 7057 EBL en T/I 7057 DBL bevindt zich een ruime badkamer tussen de keuken en de slaapkamer. In de kortere indelingen T/I 6817 EB en T/I 6877 heeft Dethleffs een compacte wasruimte en geïntegreerde douche voorzien. Een volledig nieuw kenmerk van alle Trend-modellen is de volledig vlakke vloer van de cabine naar de badkamer, zonder opstapjes en dus zonder struikelgevaar.
Dethleffs biedt de nieuwe Trend in drie bedvarianten aan. Met de indeling T/I 6877 is er voor het eerst een Trend met dwarsbed beschikbaar. Door deze opstelling ontstaat er ruimte voor een garderobekast tot aan het plafond en een brede zijzit in de zitgroep. De T/I 7057 DBL heeft een indeling met een in hoogte verstelbaar queensbed. Drie van de nieuwe Trend-indelingen zijn verkrijgbaar met eenpersoonsbedden – standaard laag geplaatst voor een gemakkelijke instap, maar optioneel ook verkrijgbaar als hoge versie, zodat er meer opbergruimte in de garage ontstaat. Terwijl de integraalmodellen standaard een hefbed in de cabine hebben, kunnen de halfintegralen optioneel worden uitgerust met een elektrisch hefbed boven de zitgroep.
De grote garage heeft zowel links als rechts een deuren met comfortabele eenhandsbediening. Het verlaagde chassis achter de achteras zorgt voor fietsvriendelijke garageafmetingen met vrije hoogtes tot 110 centimeter. Een extra montagerail aan de bovenzijde verbetert de mogelijkheden om de lading vast te zetten.
De nieuwe Dethleffs Trend is gebaseerd op de Fiat Ducato met een 140 pk (103 kW) sterke dieselmotor die voldoet aan de emissienorm Euro 6d Final. Een versie met 180 pk (132 kW) is als optie verkrijgbaar.
Minder dan helft bestuurders voert aanbevolen maandelijkse bandenspanningscontrole uit 10% geeft aan de bandenspanning van hun voertuig eenmaal per week te controleren, 9% ten minste eenmaal per twee weken en 27% eenmaal per maand De meeste bestuurders controleren minder vaak dan aanbevolen: 25% eenmaal per kwartaal, 12% eens per zes maanden 7% geeft aan nog nooit de bandenspanning te hebben gecontroleerd Een lage bandenspanning kan het brandstofverbruik en het rijgedrag aanzienlijk verminderen 18% controleert nooit of de profieldiepte binnen de wettelijke grenzen valt Onderzoek in opdracht van Apollo Tyres, de producent van Vredestein-banden voor personenwagens 9 januari 2024 Volgens een nieuw onderzoek in opdracht van Apollo Tyres voeren de meeste automobilisten in Nederland de aanbevolen maandelijkse controle van de bandenspanning niet uit. Van de 1.000 ondervraagde automobilisten zegt slechts 10% wekelijks de bandenspanning te controleren, 9% zegt dat een keer per twee weken te doen en 27% een keer per maand.
Apollo Tyres, de producent van Vredestein-autobanden, adviseert bestuurders om de bandenspanning ten minste eenmaal per maand te controleren, maar de meesten controleren minder vaak: 25% zegt een keer per kwartaal te controleren, 12% een keer per zes maanden en 6% zegt de bandenspanning slechts eenmaal per jaar te controleren. 7% controleert nooit de bandenspanning.
Een te lage bandenspanning vermindert de stabiliteit van het voertuig, versnelt de bandslijtage en verhoogt het brandstofverbruik. Als de bandenspanning zeer laag is, kan de band oververhit raken, waardoor onherstelbare schade kan ontstaan. Een te hoge bandenspanning vermindert daarentegen het rijcomfort en de veiligheid, omdat het gedeelte van de band dat in contact staat met het wegdek kleiner is.
"De bandenspanning moet idealiter om de 14 dagen worden gecontroleerd, en minimaal een keer per maand en altijd voor een lange rit", adviseert Yves Pouliquen, Group Head of Sales & Marketing van Apollo Tyres. "Bestuurders moeten ook regelmatig de spanning van de reserveband controleren, zodat deze in geval van nood kan worden gebruikt. Let erop dat deze banden vaak met een hogere spanning moeten werken."
Apollo Tyres adviseert bestuurders om de bandenspanning alleen te controleren wanneer de banden koud zijn (ten minste twee uur na de meest recente rit) en de spanning in te stellen op het door de autofabrikant aanbevolen niveau.
"Als u de instructiehandleiding niet bij de hand hebt, kunt u de aanbevolen bandenspanningen doorgaans vinden op de B-stijl naast de bestuurder of aan de binnenkant van de tankvulklep", aldus Pouliquen. "Het is belangrijk om te weten dat de spanning voor en achter vaak verschilt, om rekening te houden met de vaste gewichtsverdeling van het voertuig en om een tijdelijke toename van het laadgewicht mogelijk te maken, bijvoorbeeld bij het vervoeren van meerdere passagiers of bagage."
Banden controleren op slijtage en beschadiging van het loopvlak Autofabrikanten en bandenproducenten raden eigenaren ook aan om regelmatig de profieldiepte te controleren voor maximale grip. In de enquête van Apollo Tyres geeft echter een aanzienlijk percentage van 18% aan nooit dergelijke controles uit te voeren. Van degenen die de profieldiepte controleren, zijn de meest genoemde frequenties eenmaal per maand (16%) en eenmaal per kwartaal (eveneens 16%).
Een grote meerderheid (80%) geeft aan dat ze de wang en het loopvlak van hun banden controleren op schade, hoewel de frequentie van deze controles aanzienlijk varieert. Maandelijkse controles zijn de meest voorkomende controles (19%), gevolgd door driemaandelijkse controles (16%). 13% zegt slechts één keer per jaar of minder op beschadiging van de wang en van het loopvlak te controleren, terwijl 20% van de deelnemers dergelijke controles nooit uitvoert.
Hoewel de wettelijk toegestane minimale profieldiepte in Europa 1,6 mm is, raadt Apollo Tyres automobilisten aan om banden te vervangen wanneer de profieldiepte onder 2 mm komt. De hoofdgroeven van het loopvlak van een band zijn voorzien van een Tread Wear Indicator (TWI; loopvlakslijtage-indicator). Wanneer het loopvlak tot aan deze indicatoren is afgesleten, heeft de band het minimale wettelijke niveau bereikt.
Omdat rekening moet worden gehouden met het weer, is de slijtagelimiet voor winterbanden op 4 mm vastgesteld. Winterbanden met een profieldiepte van minder dan 4 mm worden niet meer beschouwd als echte winterbanden en in sommige landen is die ondergrens wettelijk vastgelegd. Naast de slijtage-indicator hebben winterbanden een winterslijtage-indicator (WWI) met een hoogte van 4 mm die de effectieve limiet voor gebruik onder winterse omstandigheden aanduidt.
Pouliquen voegt hieraan toe: "Onze Vredestein-banden voor personenauto's worden onderworpen aan strenge testprocedures onder allerlei omstandigheden en scenario's, maar ze kunnen niet effectief werken bij bandenspanningen die buiten de aanbevolen niveaus liggen. Er is overduidelijk een gebrek aan inzicht bij automobilisten over welke controles moeten worden uitgevoerd en met welke regelmaat. Het is de taak van de gehele bandenbranche - fabrikanten, dealers en montagebedrijven - om klanten voortdurend extra begeleiding en ondersteuning te bieden."
Stappen vooruit: Knaus Tabbert geeft vorm aan de e-caravaning van de toekomst
Elektrisch is het modewoord van de hedendaagse mobiliteit. Steeds meer mensen kiezen voor auto's met alternatieve aandrijvingen. Geen schadelijke verbranding van fossiele brandstoffen, minder lokale uitstoot – zo komt klimaatbescherming letterlijk de straat op. Alleen al van januari tot augustus 2023 was bijna de helft van alle nieuw geregistreerde voertuigen in Duitsland uitgerust met alternatieve aandrijvingen. In september vorig jaar waren er in Duitsland 614.200 hybride voertuigen geregistreerd. Deze trend wordt ook weerspiegeld op Europees niveau: in augustus 2023 registreerden puur elektrisch aangedreven batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) bijvoorbeeld een recordstijging van 118,1 procent in Europa – dit komt overeen met 165.165 nieuwe registraties en een marktaandeel van 21 procent in alleen al deze regio Maand.
Knaus Tabbert bouwt voort op deze ontwikkelingen en geeft een positief voorbeeld voor de elektromobiliteit van de toekomst - vooral voor de moderne caravanbouw. Voorbeeld KNAUS YASEO - een innovatieve en ultramoderne caravan waarbij met alle disciplines van de ambitieuze voertuigbouw rekening is gehouden: van een consistente lichtgewichtconstructie en een verlaging van de luchtweerstand door het geoptimaliseerde frontvlak tot de volledige elektrificatie van alle essentiële kampeerfuncties zoals koken, koelen of verwarmen. Bovendien is er een geheel nieuwe flexibiliteit in het ontwerp van de woonruimte, die dezelfde comfortfuncties biedt als veel grotere voertuigen op een relatief klein vloeroppervlak.
Kortom: het ontwikkelingsteam van Knaus Tabbert is vol vertrouwen de uitdagingen van de toekomstige e-caravaning aangegaan met frisse en innovatieve ideeën om het energieverbruik van elektrische trekvoertuigen aanzienlijk te verminderen en zo een praktische actieradius voor de gebruiker mogelijk te maken.
Dethleffs Yoka Go Achteraan een enorme klapdeur en langs de zijkant een dubbele deur is iets nieuws in de kampeerautowereld. Dethleffs heeft met zijn nieuwe 5,99 m lange Yoka Go actieve kampeerders in het vizier. In de polyester opbouw van Ford Transit met een 120 pk turbo diesel motor heeft de fabrikant aan de zijkant een 1,15 m brede dubbele deur ingebouwd. Als er niet genoeg verluchting heerst kunnen de bewoner achteraan geholpen door gasdrukveren een 1,35 x 1,85 m grote klep openen. Vanaf de achterin geplaatste zitgroep heeft men een uitstekend uitzicht. Bij te veel zon kan de klep als zonnescherm dienen. Van de twee zitbanken achteraan tegen de wand kunnen de bewoners een bed van 2,0 x 1,35 m maken. Zeker groot genoeg voor jonge mensen. In de bodem zijn metale profielen waaraan men voor de rit sportmaterialen kan verankeren. Voor de zitgroep staat een eenvoudige praktische kast die kleren en ander materiaal kan bergen. De zijwanden van het interieur zijn voorbereid om textiele kasten te hangen. Tegenover de kleerkast zien we ook al een eenvoudig keukenblok met verlengbaar aanrecht. Een spoelbak met kraan plus kookvuur sieren het aanrecht. Onderaan is een compressor koelbox en een lade. Drinkwater en vuil water neem je mee in kanisters. Zoals men kan verwachten is in zulke eenvoudige zwerfauto geen natte cel voorzien. Als optie kan men een buiten douche en diesel lucht verwarming laten installeren. Tussen de keuken en de kleerkast zijn ook metalen profielen in de bodem geïntegreerd. Er kunnen twee zetels met veiligheidsgordels en kopsteunen aan verankerd worden. Standaard kost de Yoka Go 47.000 euro meer info: www. dethleffs.com
Fendt caravans Fendt behoort zowat tot de top van de Europese caravans. Het grote voordeel voor de klanten is dat de Fendt caravans op enkele aanpassingen na een volgend jaar tegemoed gaan. Ze blijven dus lang hun verkoopswaarde behouden. De arbeiders krijgen eerst een vooropleiding vooraleer ze aan de caravans mogen werken, want caravas bouwen is een vak. Door de goede vakkennis en de qualitatief degelijke materialen heeft men zelde problemen met een Fendt caravan. Bewijs is dat de fabrikant uit Mertingen 12 jaar garantie durft geven op zijn caravans. Een pluspunt is dat alle Fendt caravans op enkele puntjes na, hetzelfde buiten aanzicht hebben. Wat vele bewonderaars van Fendt verwonderd dat voor alle caravans aluminium hammerslag buiten plaat wordt gebruikt. Men zal bij Fendt best weten waarom. De interieurs zijn voor ieder type wat anders. Zijn er veranderingen worden die meestal eerst uitgeprobeerd op Tendenza. Slaat de wijziging aan bij de klanten worden ze toegepast op de andere typen. In totaal biedt Fendt 33 verschillende caravans aan verdeeld over: Apero, Bianca Selection, Bianca Activ, Tendenza en de vlaggeschepen Diamant. Voor de aller kleinste Bianca Activ 390 FHS moet men ongeveer 25.000 euro op tafel leggen. Met een sprongetje gaat het naar 28.000 euro om daarna met een 56.000 euro te eindigen bij de Diamant 650 GDW. Zo ongeveer alle indelingen zelfs met een badkamer over de volle breedte van het interieur zijn te vinden bij de Fendt interiuers. In de Apero is weinig houtdecor te zien er wordt meer met leuke kleuren gewerkt. Daarentegen is de Bianca rijkelijk voorzien van houtdecor met een horizontale tekening. Waar het enigzins mogelijk is zijn de hoeken afgerond, zelfs kasten hebben hier en daar door dachte rondingen. In de Tendenza heeft het weinige houtdecor een verticale tekening. Bovenkast deuren zijn in moderne donkere tinten uitgevoerd eveneens de fronten van de keukenkastladen. Zoals men mag verwachten moet men voor de Diamant met donkere stroken houtdecor, blinkend witte bovenkastdeuren, met standaard 2 kleurige ergonomisch gevormde kussens of lichte met leder beklede kussens wat dieper in de portemonai grabbelen. Misschien goed om weten is dat de kleinste Bianca 390 FHS een totale lengte van 6,03 m heeft, de langste Diamant 650 SFDW met 7,46 m verslaat hij de Tendenza 650 SFDW met 5 cm.
Typebenamingen D Afzonderlijke douche F Fransbed FB Fransbed vooraan G enkele bedden K kinderkamer M Midden zitgroep S Slim-Tower W Vloeistof verwarming vloerverwarming Warm water Meer info: www.fendt-caravan.com
CMT Stuttgart Buiten enkele merken zoals Dethleffs zijn bijna alle caravan fabrikanten rond 1950 begonen met voor zich zelf een caravan te bouwen. Werknemers begonnen meer te verdienen en kregen meer vakantie wat zich vertaalde in meer vakantie materiaal, zoals caravans en betere tenten. Van kampeerauto's was toen nog geen spraak. Dat wil zeggen dat de fabrikanten tot voor enkele jaren hun producten geoptimaliseerd hebben. De laatste jaren zijn het nog kleinigheden die het wooncomfort in de vakantie voertuigen op een hoger peil brachten. De elektronica deed zijn intrede, vele bedieningen kunnen nu van op afstand gebeuren. De interieurs zijn chique uitvoeringen je zou bijna je zondagspak aan doen om op je gemak te voelen in de schitterende interieurs. Rijden en veiligheid staan op punt, eventuele toebehoren zijn zorgvuldig uitgekiend en passen waar het moet zijn. Wintervakanties met temperaturen ver onder nul zijn geen avontuur meer. Vakantie voertuigen trotseren met succes de winterperikelen. De laatste jaren ging veel aandacht naar afstandsbedienigen met een smart- of andere foons om licht en verwarming te regelen. Er zijn nu caravans en kampeerauto's waar geen gas meer aan boord is, alle dus ook koken en verwarmen gebeuren elektrisch. Na de movers zijn er nu motoren aan de caravanwielen om een auto met elektrische aandrijving te helpen bij het rijden op hellingen. Stroom komt nu van sterk verbeterde batterijen.
Voor het seizoen 2024 lanceert Weinsberg 6 nieuwe halfintegrale op Ford Transit basisvoertuigen, drie ervan zijn net geen 6 m lang.
Bij de reeks Cara Loft gaat het om klassieke halfintegrale zonder hefbed. Bij het aanbod in deze reeks behoren compacte zwerfauto’s. Zo heeft de Cara Loft 550 MG achterin een vastbed en vormt daar het dak van de garage. Bij de Cara Loft 550 MF slapen de bewoners in een Fransbed naast de badkamer. Door de afwezigheid van dwarswanden biedt deze relatief kleine kampeerauto toch een ruime indruk. Bij deze reeks behoort behoord nog de 6,5 m lange 600 MEG en de 7 m lange 650 MEG. Hoewel de 600 MEG korter is kan door een badkamer snufje twee enkele bedden in de lengte richting herbergen. Het linker bed is zelfs 2,1 m lang. De Cara Suite reeks heeft standaard een hefbed boven de zitgroep. Uiterlijk zijn ze van ver erkenbaar aan het licht verhoogd dak net achter de stuurcabine. Nieuw in het Weinsberg programma is de 550 MG slechts 6m lang en toch 4 volwaardige slaapplaatsen. Een andere nieuweling is de Cara Suite 650 Mf hij is 7 m lang en achterin is een Fransbed naast de natte cel.
Alle Cara Suite en Cara Loft typen zijn gebouwd op een Ford Transit basis voertuig. Met een 120 pk sterke turbo diesel motor. De stuurcabine heeft een lucht koeler, snelheidsregelaar en het Ford audiosysteem. Als optie kan men een 155 pk motor met automaat bekomen.
De CMT Stuttgart begon dit jaar onder een frisse maar blauwe hemel. Temperaturen van rond de -4°C kunnen we voor die periode en in de omgeving van Stuttgart niet echt koud noemen. Warschijnlijk een rede waarom er zoveel volk naar de CMT kwam. Veel bezoekers kwamen voor een nieuwe caravan, kampeerauto of tent, anderen die misschien hun vakantievoertuig al hebben of geen moesten hebben gingen naar de grote hallen voor toeristische informatie. Wat betreft het aanbod spande Duitsland de kroon. Logisch dat ze in eigen land goed vertegenwoordigd waren, zowel voor wandelingen, fietsen, moto rijders, kampeerders en zwervers, natuurlijk ook nog uitstappen met autobus, trein en cruise schepen langs hun rivieren. De CMT bezoeken is altijd een leuke en nuttige bezigheid. Het leek er op dat alle dorpen en steden hun wandel en fietspaden in de belangsrelling moesten stellen. Stapels folders waren er over te vinden. Een plaats om je auto te parkeren is niet meer zo gemakkelijk te vinden, maar de stadsbesturen zullen gezegd hebben laat ze te voet komen en vooral met de fiets. Voor fietsen is meestal nog genoeg plaats te vinden om de stad, een kasteel of een museum te bezoeken. Tussen de massa bezoekers was het in ieder geval trekken en wringen met de ellebogen om aan een prospect van de stapels folders te geraken.
Kampeermateriaal.
Wat betreft de kampeervoertuigen waren er geen echt grote nieuwigheden. De meest kan men bekomen met verbrandings motoren, volledig elektrische aandrijving of hibryde uitrusting De interieurs worden als maar chiqer. In de camperbussen zijn de interieurs mits hier en daar wat spitsvondigheden bijna gelijk. In de kleine basisvoertuigen daarentegen zijn bijna ontelbaren interieurs te vinden. Wat voor enkele jaren nog prutswerk was is nu de degelijk en keurig afgewerkt. De eerste camperbussen waren meestal de 6,50m lange Fiat Ducato's, Peugeots en Citroens kwamen er ook voor in aanmerking. Ze hebben hetzelfde koetswerk, motoren en technische uitrusting. Daarna werden de 5,44m lange bestelwagens omgebouwd tot zwerfauto's. Zeer handig om zich door het drukke verkeer te dringen met wat geluk een parkeerplaats te vinden en toch een goed bewoonbare ruimte te hebben. Prijzen, rijden, verkeer, parkeren, afmetingen het zal er allemaal een beetje mee te doen hebben want de nog kleinere personenwagens die net zo goed voor het dagelijks verkeer dienen als voor een kampeerwagen komen snel opdagen. Deze laatste groep vindt zijn kopers bij een jeugdiger publiek. Heeft de wagen een hefdak kan je er in recht staan, in zijn stadaard uitvoering moet alles gebukt of al zittend gebeuren wat niet zo comforttabel is. Die types zijn interessant om tijdens een verre reis één of twee nachten in te slapen. Eens op een camping kan men er net zo goed in slapen en het huishoudelijk leven in een bijhorende tent doen. Naargelang de afmetingen hebben bijna al die grote campeerbussen op wat spitsvondigheden en kleuren na dezelfde indeling. Veel hebben een hefdak voor twee extra slaapplaatsen. Bij de kleine wagens zoals een Renault Trafic, Ford Transit, Peugeot Berlingo, Mercedes Marco polo zijn bijna ontelbare indelingen. Soms gedeeltelijk vast, soms alle meubelen op metale profielen, soms met delen uittrekbaar. Bedden worden het ene al beter dan het andere met platen en kussens opgebouwd voor de nacht. Gordijntjes aan de ramen en men is afgeschermd voor de nieuwsschiere blikken. Wat opvalt is dat al die systemen perfect werken en vooral vakkundig gemaakt zijn en perfect afgewerkt. Wie voor de eerste maal een camperbus wil kopen zal er met een bonzend hoofd rond lopen want het is niet eenvoudig het juiste type voor u tussen de masale aanbieding te vinden.