Minder dan helft bestuurders voert aanbevolen maandelijkse bandenspanningscontrole uit 10% geeft aan de bandenspanning van hun voertuig eenmaal per week te controleren, 9% ten minste eenmaal per twee weken en 27% eenmaal per maand De meeste bestuurders controleren minder vaak dan aanbevolen: 25% eenmaal per kwartaal, 12% eens per zes maanden 7% geeft aan nog nooit de bandenspanning te hebben gecontroleerd Een lage bandenspanning kan het brandstofverbruik en het rijgedrag aanzienlijk verminderen 18% controleert nooit of de profieldiepte binnen de wettelijke grenzen valt Onderzoek in opdracht van Apollo Tyres, de producent van Vredestein-banden voor personenwagens 9 januari 2024 Volgens een nieuw onderzoek in opdracht van Apollo Tyres voeren de meeste automobilisten in Nederland de aanbevolen maandelijkse controle van de bandenspanning niet uit. Van de 1.000 ondervraagde automobilisten zegt slechts 10% wekelijks de bandenspanning te controleren, 9% zegt dat een keer per twee weken te doen en 27% een keer per maand.
Apollo Tyres, de producent van Vredestein-autobanden, adviseert bestuurders om de bandenspanning ten minste eenmaal per maand te controleren, maar de meesten controleren minder vaak: 25% zegt een keer per kwartaal te controleren, 12% een keer per zes maanden en 6% zegt de bandenspanning slechts eenmaal per jaar te controleren. 7% controleert nooit de bandenspanning.
Een te lage bandenspanning vermindert de stabiliteit van het voertuig, versnelt de bandslijtage en verhoogt het brandstofverbruik. Als de bandenspanning zeer laag is, kan de band oververhit raken, waardoor onherstelbare schade kan ontstaan. Een te hoge bandenspanning vermindert daarentegen het rijcomfort en de veiligheid, omdat het gedeelte van de band dat in contact staat met het wegdek kleiner is.
"De bandenspanning moet idealiter om de 14 dagen worden gecontroleerd, en minimaal een keer per maand en altijd voor een lange rit", adviseert Yves Pouliquen, Group Head of Sales & Marketing van Apollo Tyres. "Bestuurders moeten ook regelmatig de spanning van de reserveband controleren, zodat deze in geval van nood kan worden gebruikt. Let erop dat deze banden vaak met een hogere spanning moeten werken."
Apollo Tyres adviseert bestuurders om de bandenspanning alleen te controleren wanneer de banden koud zijn (ten minste twee uur na de meest recente rit) en de spanning in te stellen op het door de autofabrikant aanbevolen niveau.
"Als u de instructiehandleiding niet bij de hand hebt, kunt u de aanbevolen bandenspanningen doorgaans vinden op de B-stijl naast de bestuurder of aan de binnenkant van de tankvulklep", aldus Pouliquen. "Het is belangrijk om te weten dat de spanning voor en achter vaak verschilt, om rekening te houden met de vaste gewichtsverdeling van het voertuig en om een tijdelijke toename van het laadgewicht mogelijk te maken, bijvoorbeeld bij het vervoeren van meerdere passagiers of bagage."
Banden controleren op slijtage en beschadiging van het loopvlak Autofabrikanten en bandenproducenten raden eigenaren ook aan om regelmatig de profieldiepte te controleren voor maximale grip. In de enquête van Apollo Tyres geeft echter een aanzienlijk percentage van 18% aan nooit dergelijke controles uit te voeren. Van degenen die de profieldiepte controleren, zijn de meest genoemde frequenties eenmaal per maand (16%) en eenmaal per kwartaal (eveneens 16%).
Een grote meerderheid (80%) geeft aan dat ze de wang en het loopvlak van hun banden controleren op schade, hoewel de frequentie van deze controles aanzienlijk varieert. Maandelijkse controles zijn de meest voorkomende controles (19%), gevolgd door driemaandelijkse controles (16%). 13% zegt slechts één keer per jaar of minder op beschadiging van de wang en van het loopvlak te controleren, terwijl 20% van de deelnemers dergelijke controles nooit uitvoert.
Hoewel de wettelijk toegestane minimale profieldiepte in Europa 1,6 mm is, raadt Apollo Tyres automobilisten aan om banden te vervangen wanneer de profieldiepte onder 2 mm komt. De hoofdgroeven van het loopvlak van een band zijn voorzien van een Tread Wear Indicator (TWI; loopvlakslijtage-indicator). Wanneer het loopvlak tot aan deze indicatoren is afgesleten, heeft de band het minimale wettelijke niveau bereikt.
Omdat rekening moet worden gehouden met het weer, is de slijtagelimiet voor winterbanden op 4 mm vastgesteld. Winterbanden met een profieldiepte van minder dan 4 mm worden niet meer beschouwd als echte winterbanden en in sommige landen is die ondergrens wettelijk vastgelegd. Naast de slijtage-indicator hebben winterbanden een winterslijtage-indicator (WWI) met een hoogte van 4 mm die de effectieve limiet voor gebruik onder winterse omstandigheden aanduidt.
Pouliquen voegt hieraan toe: "Onze Vredestein-banden voor personenauto's worden onderworpen aan strenge testprocedures onder allerlei omstandigheden en scenario's, maar ze kunnen niet effectief werken bij bandenspanningen die buiten de aanbevolen niveaus liggen. Er is overduidelijk een gebrek aan inzicht bij automobilisten over welke controles moeten worden uitgevoerd en met welke regelmaat. Het is de taak van de gehele bandenbranche - fabrikanten, dealers en montagebedrijven - om klanten voortdurend extra begeleiding en ondersteuning te bieden."
Stappen vooruit: Knaus Tabbert geeft vorm aan de e-caravaning van de toekomst
Elektrisch is het modewoord van de hedendaagse mobiliteit. Steeds meer mensen kiezen voor auto's met alternatieve aandrijvingen. Geen schadelijke verbranding van fossiele brandstoffen, minder lokale uitstoot – zo komt klimaatbescherming letterlijk de straat op. Alleen al van januari tot augustus 2023 was bijna de helft van alle nieuw geregistreerde voertuigen in Duitsland uitgerust met alternatieve aandrijvingen. In september vorig jaar waren er in Duitsland 614.200 hybride voertuigen geregistreerd. Deze trend wordt ook weerspiegeld op Europees niveau: in augustus 2023 registreerden puur elektrisch aangedreven batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) bijvoorbeeld een recordstijging van 118,1 procent in Europa – dit komt overeen met 165.165 nieuwe registraties en een marktaandeel van 21 procent in alleen al deze regio Maand.
Knaus Tabbert bouwt voort op deze ontwikkelingen en geeft een positief voorbeeld voor de elektromobiliteit van de toekomst - vooral voor de moderne caravanbouw. Voorbeeld KNAUS YASEO - een innovatieve en ultramoderne caravan waarbij met alle disciplines van de ambitieuze voertuigbouw rekening is gehouden: van een consistente lichtgewichtconstructie en een verlaging van de luchtweerstand door het geoptimaliseerde frontvlak tot de volledige elektrificatie van alle essentiële kampeerfuncties zoals koken, koelen of verwarmen. Bovendien is er een geheel nieuwe flexibiliteit in het ontwerp van de woonruimte, die dezelfde comfortfuncties biedt als veel grotere voertuigen op een relatief klein vloeroppervlak.
Kortom: het ontwikkelingsteam van Knaus Tabbert is vol vertrouwen de uitdagingen van de toekomstige e-caravaning aangegaan met frisse en innovatieve ideeën om het energieverbruik van elektrische trekvoertuigen aanzienlijk te verminderen en zo een praktische actieradius voor de gebruiker mogelijk te maken.
Dethleffs Yoka Go Achteraan een enorme klapdeur en langs de zijkant een dubbele deur is iets nieuws in de kampeerautowereld. Dethleffs heeft met zijn nieuwe 5,99 m lange Yoka Go actieve kampeerders in het vizier. In de polyester opbouw van Ford Transit met een 120 pk turbo diesel motor heeft de fabrikant aan de zijkant een 1,15 m brede dubbele deur ingebouwd. Als er niet genoeg verluchting heerst kunnen de bewoner achteraan geholpen door gasdrukveren een 1,35 x 1,85 m grote klep openen. Vanaf de achterin geplaatste zitgroep heeft men een uitstekend uitzicht. Bij te veel zon kan de klep als zonnescherm dienen. Van de twee zitbanken achteraan tegen de wand kunnen de bewoners een bed van 2,0 x 1,35 m maken. Zeker groot genoeg voor jonge mensen. In de bodem zijn metale profielen waaraan men voor de rit sportmaterialen kan verankeren. Voor de zitgroep staat een eenvoudige praktische kast die kleren en ander materiaal kan bergen. De zijwanden van het interieur zijn voorbereid om textiele kasten te hangen. Tegenover de kleerkast zien we ook al een eenvoudig keukenblok met verlengbaar aanrecht. Een spoelbak met kraan plus kookvuur sieren het aanrecht. Onderaan is een compressor koelbox en een lade. Drinkwater en vuil water neem je mee in kanisters. Zoals men kan verwachten is in zulke eenvoudige zwerfauto geen natte cel voorzien. Als optie kan men een buiten douche en diesel lucht verwarming laten installeren. Tussen de keuken en de kleerkast zijn ook metalen profielen in de bodem geïntegreerd. Er kunnen twee zetels met veiligheidsgordels en kopsteunen aan verankerd worden. Standaard kost de Yoka Go 47.000 euro meer info: www. dethleffs.com
Fendt caravans Fendt behoort zowat tot de top van de Europese caravans. Het grote voordeel voor de klanten is dat de Fendt caravans op enkele aanpassingen na een volgend jaar tegemoed gaan. Ze blijven dus lang hun verkoopswaarde behouden. De arbeiders krijgen eerst een vooropleiding vooraleer ze aan de caravans mogen werken, want caravas bouwen is een vak. Door de goede vakkennis en de qualitatief degelijke materialen heeft men zelde problemen met een Fendt caravan. Bewijs is dat de fabrikant uit Mertingen 12 jaar garantie durft geven op zijn caravans. Een pluspunt is dat alle Fendt caravans op enkele puntjes na, hetzelfde buiten aanzicht hebben. Wat vele bewonderaars van Fendt verwonderd dat voor alle caravans aluminium hammerslag buiten plaat wordt gebruikt. Men zal bij Fendt best weten waarom. De interieurs zijn voor ieder type wat anders. Zijn er veranderingen worden die meestal eerst uitgeprobeerd op Tendenza. Slaat de wijziging aan bij de klanten worden ze toegepast op de andere typen. In totaal biedt Fendt 33 verschillende caravans aan verdeeld over: Apero, Bianca Selection, Bianca Activ, Tendenza en de vlaggeschepen Diamant. Voor de aller kleinste Bianca Activ 390 FHS moet men ongeveer 25.000 euro op tafel leggen. Met een sprongetje gaat het naar 28.000 euro om daarna met een 56.000 euro te eindigen bij de Diamant 650 GDW. Zo ongeveer alle indelingen zelfs met een badkamer over de volle breedte van het interieur zijn te vinden bij de Fendt interiuers. In de Apero is weinig houtdecor te zien er wordt meer met leuke kleuren gewerkt. Daarentegen is de Bianca rijkelijk voorzien van houtdecor met een horizontale tekening. Waar het enigzins mogelijk is zijn de hoeken afgerond, zelfs kasten hebben hier en daar door dachte rondingen. In de Tendenza heeft het weinige houtdecor een verticale tekening. Bovenkast deuren zijn in moderne donkere tinten uitgevoerd eveneens de fronten van de keukenkastladen. Zoals men mag verwachten moet men voor de Diamant met donkere stroken houtdecor, blinkend witte bovenkastdeuren, met standaard 2 kleurige ergonomisch gevormde kussens of lichte met leder beklede kussens wat dieper in de portemonai grabbelen. Misschien goed om weten is dat de kleinste Bianca 390 FHS een totale lengte van 6,03 m heeft, de langste Diamant 650 SFDW met 7,46 m verslaat hij de Tendenza 650 SFDW met 5 cm.
Typebenamingen D Afzonderlijke douche F Fransbed FB Fransbed vooraan G enkele bedden K kinderkamer M Midden zitgroep S Slim-Tower W Vloeistof verwarming vloerverwarming Warm water Meer info: www.fendt-caravan.com
CMT Stuttgart Buiten enkele merken zoals Dethleffs zijn bijna alle caravan fabrikanten rond 1950 begonen met voor zich zelf een caravan te bouwen. Werknemers begonnen meer te verdienen en kregen meer vakantie wat zich vertaalde in meer vakantie materiaal, zoals caravans en betere tenten. Van kampeerauto's was toen nog geen spraak. Dat wil zeggen dat de fabrikanten tot voor enkele jaren hun producten geoptimaliseerd hebben. De laatste jaren zijn het nog kleinigheden die het wooncomfort in de vakantie voertuigen op een hoger peil brachten. De elektronica deed zijn intrede, vele bedieningen kunnen nu van op afstand gebeuren. De interieurs zijn chique uitvoeringen je zou bijna je zondagspak aan doen om op je gemak te voelen in de schitterende interieurs. Rijden en veiligheid staan op punt, eventuele toebehoren zijn zorgvuldig uitgekiend en passen waar het moet zijn. Wintervakanties met temperaturen ver onder nul zijn geen avontuur meer. Vakantie voertuigen trotseren met succes de winterperikelen. De laatste jaren ging veel aandacht naar afstandsbedienigen met een smart- of andere foons om licht en verwarming te regelen. Er zijn nu caravans en kampeerauto's waar geen gas meer aan boord is, alle dus ook koken en verwarmen gebeuren elektrisch. Na de movers zijn er nu motoren aan de caravanwielen om een auto met elektrische aandrijving te helpen bij het rijden op hellingen. Stroom komt nu van sterk verbeterde batterijen.
Voor het seizoen 2024 lanceert Weinsberg 6 nieuwe halfintegrale op Ford Transit basisvoertuigen, drie ervan zijn net geen 6 m lang.
Bij de reeks Cara Loft gaat het om klassieke halfintegrale zonder hefbed. Bij het aanbod in deze reeks behoren compacte zwerfauto’s. Zo heeft de Cara Loft 550 MG achterin een vastbed en vormt daar het dak van de garage. Bij de Cara Loft 550 MF slapen de bewoners in een Fransbed naast de badkamer. Door de afwezigheid van dwarswanden biedt deze relatief kleine kampeerauto toch een ruime indruk. Bij deze reeks behoort behoord nog de 6,5 m lange 600 MEG en de 7 m lange 650 MEG. Hoewel de 600 MEG korter is kan door een badkamer snufje twee enkele bedden in de lengte richting herbergen. Het linker bed is zelfs 2,1 m lang. De Cara Suite reeks heeft standaard een hefbed boven de zitgroep. Uiterlijk zijn ze van ver erkenbaar aan het licht verhoogd dak net achter de stuurcabine. Nieuw in het Weinsberg programma is de 550 MG slechts 6m lang en toch 4 volwaardige slaapplaatsen. Een andere nieuweling is de Cara Suite 650 Mf hij is 7 m lang en achterin is een Fransbed naast de natte cel.
Alle Cara Suite en Cara Loft typen zijn gebouwd op een Ford Transit basis voertuig. Met een 120 pk sterke turbo diesel motor. De stuurcabine heeft een lucht koeler, snelheidsregelaar en het Ford audiosysteem. Als optie kan men een 155 pk motor met automaat bekomen.
De CMT Stuttgart begon dit jaar onder een frisse maar blauwe hemel. Temperaturen van rond de -4°C kunnen we voor die periode en in de omgeving van Stuttgart niet echt koud noemen. Warschijnlijk een rede waarom er zoveel volk naar de CMT kwam. Veel bezoekers kwamen voor een nieuwe caravan, kampeerauto of tent, anderen die misschien hun vakantievoertuig al hebben of geen moesten hebben gingen naar de grote hallen voor toeristische informatie. Wat betreft het aanbod spande Duitsland de kroon. Logisch dat ze in eigen land goed vertegenwoordigd waren, zowel voor wandelingen, fietsen, moto rijders, kampeerders en zwervers, natuurlijk ook nog uitstappen met autobus, trein en cruise schepen langs hun rivieren. De CMT bezoeken is altijd een leuke en nuttige bezigheid. Het leek er op dat alle dorpen en steden hun wandel en fietspaden in de belangsrelling moesten stellen. Stapels folders waren er over te vinden. Een plaats om je auto te parkeren is niet meer zo gemakkelijk te vinden, maar de stadsbesturen zullen gezegd hebben laat ze te voet komen en vooral met de fiets. Voor fietsen is meestal nog genoeg plaats te vinden om de stad, een kasteel of een museum te bezoeken. Tussen de massa bezoekers was het in ieder geval trekken en wringen met de ellebogen om aan een prospect van de stapels folders te geraken.
Kampeermateriaal.
Wat betreft de kampeervoertuigen waren er geen echt grote nieuwigheden. De meest kan men bekomen met verbrandings motoren, volledig elektrische aandrijving of hibryde uitrusting De interieurs worden als maar chiqer. In de camperbussen zijn de interieurs mits hier en daar wat spitsvondigheden bijna gelijk. In de kleine basisvoertuigen daarentegen zijn bijna ontelbaren interieurs te vinden. Wat voor enkele jaren nog prutswerk was is nu de degelijk en keurig afgewerkt. De eerste camperbussen waren meestal de 6,50m lange Fiat Ducato's, Peugeots en Citroens kwamen er ook voor in aanmerking. Ze hebben hetzelfde koetswerk, motoren en technische uitrusting. Daarna werden de 5,44m lange bestelwagens omgebouwd tot zwerfauto's. Zeer handig om zich door het drukke verkeer te dringen met wat geluk een parkeerplaats te vinden en toch een goed bewoonbare ruimte te hebben. Prijzen, rijden, verkeer, parkeren, afmetingen het zal er allemaal een beetje mee te doen hebben want de nog kleinere personenwagens die net zo goed voor het dagelijks verkeer dienen als voor een kampeerwagen komen snel opdagen. Deze laatste groep vindt zijn kopers bij een jeugdiger publiek. Heeft de wagen een hefdak kan je er in recht staan, in zijn stadaard uitvoering moet alles gebukt of al zittend gebeuren wat niet zo comforttabel is. Die types zijn interessant om tijdens een verre reis één of twee nachten in te slapen. Eens op een camping kan men er net zo goed in slapen en het huishoudelijk leven in een bijhorende tent doen. Naargelang de afmetingen hebben bijna al die grote campeerbussen op wat spitsvondigheden en kleuren na dezelfde indeling. Veel hebben een hefdak voor twee extra slaapplaatsen. Bij de kleine wagens zoals een Renault Trafic, Ford Transit, Peugeot Berlingo, Mercedes Marco polo zijn bijna ontelbare indelingen. Soms gedeeltelijk vast, soms alle meubelen op metale profielen, soms met delen uittrekbaar. Bedden worden het ene al beter dan het andere met platen en kussens opgebouwd voor de nacht. Gordijntjes aan de ramen en men is afgeschermd voor de nieuwsschiere blikken. Wat opvalt is dat al die systemen perfect werken en vooral vakkundig gemaakt zijn en perfect afgewerkt. Wie voor de eerste maal een camperbus wil kopen zal er met een bonzend hoofd rond lopen want het is niet eenvoudig het juiste type voor u tussen de masale aanbieding te vinden.
En de winnaar van de 'Beste Marken' Award is ...... Het Duitse RV-tijdschrift Promobil liet haar lezers via een jaarlijkse enquête hun stem uitbrengen om de beste merken van 2024 te kiezen. Thetford is blij en trots dat het opnieuw als nummer één is geselecteerd in de categorie toiletsystemen. Overweldigende meerderheid Er zijn maar weinig merken in welke markt dan ook die al zo lang zo nadrukkelijk marktleider zijn. Het feit dat Thetford hierin slaagt, duidt op een hoge klanttevredenheid. Dit jaarlijkse gebruikersonderzoek laat een goede benchmark zien. Opnieuw heeft een meerderheid gestemd voor Thetford als nummer 1 op het gebied van sanitaire voorzieningen in onze campermarkt. Norbert van Noesel, Marketing Manager bij Thetford: "Als Thetford willen we nooit wennen aan deze positie, maar juist jaar in, jaar uit hard werken om deze positie te behouden. En, hoewel we inmiddels veel meer vertegenwoordigen dan alleen sanitaire voorzieningen, zijn we nog steeds erg trots op deze eerste positie." Marktleiderschap Naast het feit dat Thetford 's werelds nummer één is op het gebied van sanitaire voorzieningen voor campers en caravans, groeide het bedrijf uit tot een sterke marktpositie in zowel koel- als kookapparatuur. De 'Beste Marken' awards omvatten ook de categorie 'Koelkasten en koelboxen'. Norbert van Noesel: "Thetford is er trots op tweede geworden te zijn in deze categorie. Thetford had geen geschiedenis in de levering van koelboxen, maar met een groeiende positie in zowel gasabsorptie- als 12V-compressorkoelkasten groeide Thetford uit tot een marktleider. We zien deze verkiezing als een aanmoediging om onszelf voortdurend te blijven ontwikkelen in dit marktsegment." Noot voor de redactie Over Thetford Thetford is 's werelds grootste en toonaangevende leverancier van mobiele sanitaire systemen, kooktoestellen, koelkasten, servicedeuren en een breed scala aan toiletverzorgings- en onderhoudsproducten. De producten van Thetford zijn wereldwijd verkrijgbaar via lokale dealers. Ons internationale hoofdkantoor is gevestigd in Ann Arbor, VS. Ons Europese hoofdkantoor is gevestigd in Etten-Leur. We hebben ook productiefaciliteiten in de Verenigde Staten, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Italië en China. Bij de Thetford Group werken ongeveer 1.800 mensen. Bij Thetford begrijpen we hoe belangrijk vrije tijd voor iedereen is. Daarom blijft Thetford marktleider met betrouwbare, duurzame en hoogwaardige producten die gemakkelijk te gebruiken zijn. Voor meer informatie over Thetford kunt u terecht op onze website www.thetford.com.
Voorlopige resultaten van CMT 2024: Exposanten melden een ongebroken reislust, de beste koopstemming en goede boekingsresultaten.
Duitsers laten zich niet ontnemen dat hun verlangen om te reizen hen wordt ontnomen – dat is tenminste wat de voorlopige resultaten van CMT 2024, 's werelds grootste consumentenbeurs voor toerisme en vrije tijd, laten zien. "Exposanten uit alle sectoren waren zeer tevreden", meldt Roland Bleinroth, Managing Director van Messe Stuttgart. Het is goed geboekt en goed gekocht, op veel plaatsen is de vraag zelfs veel beter dan verwacht. "De beurs is tot op de vierkante meter uitverkocht, de hallen zitten vol en er heerst een geweldige sfeer in alle segmenten."
Partnerland en gastronomische partner zijn tevreden De wens om over lange afstanden te reizen is voelbaar op de stand van CMT's partnerland de Filippijnen. Rachel Leano van het Filippijnse Bureau voor Toerisme in Frankfurt zegt: "We zijn verbaasd over hoeveel bezoekers naar ons toe komen en soms specifiek informeren naar bepaalde vakantieaanbiedingen. Iedereen is open en wil veel weten over ons land." De enorme respons maakt haar bijna sprakeloos, zegt Leano. "Ik kan het nauwelijks onder woorden brengen. We zijn zeer, zeer tevreden!"
Julia Metzmann van de Vereniging voor Toerisme van de Schwäbische Alb maakt een even positieve tussenbalans. De wens om te reizen treft steeds meer regio's voor onze deur. Alle exposanten in de Schwäbische Alb waren zeer tevreden over zowel het aantal bezoekers als de vele zeer positieve discussies. Ook is ze positief over de samenwerking met CMT, waardoor de Alb voor en tijdens de beurs sterk aanwezig is. Last but not least was de "Älblertag" ook een succesvolle campagne met een identiteitsvormend effect.
CMT als barometer van het sentiment "De belangstelling voor onze vakantievorm is nog steeds erg groot", zegt Matthias Dir van de Duitse Caravaning Trade Association. Leveringsproblemen zijn opgelost en leveringen kunnen weer normaal en tegen gegarandeerde prijzen worden uitgevoerd. "We hebben veel aantrekkelijke aanbiedingen bij CMT en registreren meer deals dan vorig jaar", zegt Euch. Hij ziet dit als een positief vooruitzicht voor het voorjaar. De CMT is een barometer van de publieke opinie. "En de sfeer is geweldig", vervolgt hij.
In het vaak sombere winterseizoen werkt de CMT volgens Bleinroth als een stemmingsverbeteraar voor veel bezoekers. Het enige minpuntje was misschien dat de weersomstandigheden de intenties om midden in de week te bezoeken enigszins temperden, maar dit deed niets af aan de boekings- en verkoopresultaten – integendeel. Over het algemeen ziet Bleinroth "de beste voortekenen voor de eindspurt. Het was een zeer succesvolle CMT!"
Radarmelders: een duidelijk obstakel voor efficiënte verkeershandhaving Vias institute stelt aan de regering een verbod voor
In het regeerakkoord werd aan Vias institute gevraagd om een studie te realiseren over radarmelders. Deze studie is net afgerond en de conclusies zijn helder. Per afgelegde kilometer krijgen bestuurders die een radarmelder hebben 50% meer boetes dan bestuurders die geen radarmelder hebben. Ze rijden dusvaker te snel op wegen waarvan ze denken dat er geen risico is om gecontroleerd te worden. De visuele en auditieve waarschuwingen van deze radarmelders kunnen daarnaast voor afleiding zorgen. Daarom beveelt Vias institute aan om systemen te verbieden die in realtime de locatie van mobiele controles aangeven, vooral omdat ze bestuurders ook in staat stellen om aan alcoholcontroles te ontsnappen.
Radarmelders zijn wijdverspreid in België. In totaal gebruikt 1 op de 3 bestuurders (37%) één of meerdere systemen die aangeven waar er snelheidscontroles of andere controles door de politie gebeuren. Het gaat dan zowel over betalende als gratis toepassingen. De studie van Vias heeft meer dan 2 jaar in beslag genomen. Verschillende aspecten van radarmelders werden bestudeerd, zoals de soorten toestellen en hun gebruik in België, de houding van gebruikers en niet-gebruikers tegenover snelheidsovertredingen, het gebruik van deze toepassingen/navigatiesystemen voor andere doeleinden en de impact op snelheid en veiligheid. Dit zijn de belangrijkste conclusies. 50% meer boetes voor bestuurders met een radarmelder Bestuurders met een radarmelder ontvangen meer boetes voor snelheidsovertredingen dan bestuurders zonder zo’n systeem. Zo geven 29% van de bestuurders met zo’n systeem aan in het afgelopen jaar een boete te hebben ontvangen, tegenover 18% bij de bestuurder die geen radarmelder hebben. We weten dat bestuurders met zo’n systeem meer rijden. Zelfs als we rekening houden met het aantal afgelegde kilometer ligt het aantal boetes voor bezitters van een radarmelder 50% hoger dan voor de bestuurders die er geen hebben (0,38 boetes per 10 000 kilometer tegenover 0,26 boetes per 10 000 kilometer voor de niet-bezitters). Het is niet de eerste studie die aantoont dat bestuurders met een radarmelder vaker geverbaliseerd worden dan andere bestuurders. Dat resultaat kan paradoxaal lijken, maar is toch perfect logisch. Bestuurders met zo’n systeem rijden vaker te snel omdat ze denken dat ze geen risico lopen op een boete als hun systeem geen melding geeft van een snelheidscontrole. Bestuurders met een radarmelder zijn toleranter ten opzichte van snelheid De attitude ten opzichte van snelheid verschilt ook tussen bestuurders die al dan niet een radarmelder geïnstalleerd hebben. Zo denken de gebruikers van zo’n systeem vaker dat er geen gevaar is om sneller dan de limiet te rijden wanneer de weg verlaten is (26% tegenover 19% voor de niet-gebruikers). Ze zijn ook vaker van mening dat het enige doel van snelheidscontroles is om geld op te brengen voor de staatskas. (39% ten opzichte van 26% voor de niet-gebruikers). Gebruikers van radarmelder zijn zich dus minder bewust van de gevaren van hun snelheid. Het is daarom waarschijnlijk dat ze harder zullen blijven rijden, zelfs als ze zo'n systeem niet mogen gebruiken. Ze zullen dan wel meer boetes krijgen. Afleidend effect Er is een zekere mate van afleiding van de bestuurder mogelijk door de visuele en auditieve meldingen van de systemen. De meldingen sporen de bestuurders aan om het systeem al rijdend te gebruiken en/of te bevestigen dat er een politiecontrole of andere gebeurtenis (ongeval, auto in panne, etc) is. Door punten toe te kennen aan bestuurders die gebeurtenissen melden, moedigt het systeem bestuurders aan om interactie te hebben met het scherm of uit te kijken naar flitscontroles langs de weg. In beide gevallen zijn de ogen van de bestuurder enkele seconden van de weg. Bovendien kunnen de reclameboodschappen die in sommige systemen worden weergegeven een extra bron van afleiding zijn. Alle soorten controles worden gesignaleerd, ook voor alcohol Een nog controversiëlere functie van deze apparaten is het waarschuwen voor politiecontroles (alcohol, drugs, boorddocumenten). Wanneer politieagenten tegenwoordig hun apparatuur opstellen om bijvoorbeeld een alcoholcontrole te organiseren, worden ze al gesignaleerd nog voor de operatie begint. Het is dus gemakkelijk voor een bestuurder die te veel gedronken heeft om van route te veranderen en niet gepakt te worden. Het effect op de verkeersveiligheid is dus duidelijk negatief, vooral omdat de betrokken bestuurders waarschijnlijk een langere route zullen nemen dan aanvankelijk gepland, waardoor het risico op ongelukken toeneemt. Dit is des te betreurenswaardiger omdat politieagenten tijdens een alcoholtest meestal andere zaken controleren, zoals de verzekering. Ze bekijken ook of de persoon gezocht wordt. Nochtans willen mensen die een alcoholtest 'verklikken' zelf toch niet betrokken raken bij een ongeluk met een onverzekerde bestuurder. Conclusie De firma’s die radarmelders commercialiseren hebben inspanningen gedaan om andere functionaliteiten te ontwikkelen dan enkel het melden van controles. Deze studie toon echter de negatieve rol aan die deze systemen kunnen hebben op de verkeersveiligheid. Bestuurders die zo'n systeem hebben, overschrijden vaker de snelheidslimiet op plaatsen waar ze denken dat er geen risico is om beboet te worden. Gezien deze resultaten is Vias institute voorstander van het aanpassen van de huidige Belgische wetgeving door het verbieden van systemen die bestuurders in staat stellen om mobiele politiecontroles te omzeilen. Zo wordt een duidelijk signaal gegeven dat risicovol gedrag op de weg niet getolereerd kan worden. Een dergelijk verbod bestaat al in Duitsland en Zwitserland. België wil het aantal verkeersdoden terugbrengen tot 320 in 2030. In 2022 waren er echter nog 540. De regering moet daarom alle mogelijke maatregelen nemen om te voorkomen dat bestuurders risicogedrag vertonen, zoals onaangepaste of buitensporige snelheid of afgeleid rijden door de smartphone. In deze context zou een verbod op systemen die de exacte locatie van mobiele controles aangeeft, gerechtvaardigd zijn. Het is ook een van de 12 concrete maatregelen die Vias institute eind vorig jaar in zijn memorandum voorstelde.
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet:'Samen met alcohol en afleiding achter het stuur is te hoge snelheid een van de drie grootste doodsoorzaken op onze wegen. Als federaal minister bevoegd voor verkeersveiligheid is het mijn prioriteit om, in nauwe samenwerking met mijn gewestelijke collega's, het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Deze studie van Vias maakt het eindelijk mogelijk om de invloed van flitspaalwaarschuwingssystemen op de verkeersveiligheid objectief te beoordelen, in een context waarin bewezen is dat snelheidscontroles het risico op ongevallen met 20 tot 30% kunnen verminderen. De conclusies tonen aan dat de verkeersveiligheid er alleen maar op vooruit zou gaan als we zouden overstappen op een systeem van signalisatie van controlezones om bestuurders aan te moedigen hun gedrag aan te passen. Aan de andere kant is het niet positief, en kan het zelfs zeer gevaarlijk zijn, om bestuurders aan te moedigen te vertragen vlak voor een controlepost en vervolgens weer te versnellen door de exacte positie ervan te signaleren. Het is met dit in gedachten dat ik mijn administratie ga vragen om contact op te nemen met de platformen die dit soort informatie verspreiden, zonder dat dit leidt tot een regelrecht verbod op deze flitspaalwaarschuwingssystemen'.