Niesmann+Bischoff heeft zijn Arto 78 en 88 een totaal nieuw interieur gegeven, duidelijk afgekeken van zijn vlaggeschip Flair, daarbij zijn de nieuwelingen gebouwd op een Mercedes-Benz-Sprinter wat hen meer indruk geeft. Een Mercedes-Benz-Sprinter met voorwiel aandrijving verhoogt niet alleen het rijcomfort maar ook de waarde van de kampeerauto. De fabrikant deed beroep op het bijzonder vlak AL-Ko laag chassis dat het mogelijk maakte een 37 cm hoge dubbele bodem te realiseren. In de nieuwe integrale Arto’s van net geen 3 m hoog heeft men nog een stahoogte van 2,03 m.
Ze kunnen 300 l verswater tanken en 200 l afvalwater opslaan goed om niet te snel op zoek te moeten gaan naar verswater. Een 150 Ah Lithium batterij is standaard bij iedere Arto. Dat is nodig want in nieuwe kampeerauto’s zijn veel motortjes die stroom nodig hebben om hun werk te kunnen doen.
Het interieur van beide nieuwelingen 78 en 88, de laatste is met achterin met een dubbele as uitgerust, met een modern hoogwaardig meubilair uitgerust. Hier hebben de vakmensen hen tot in detail onberispelijk uitgevoerd. Zo kan men de hoekzitbank draaien en bekomt men volwaardige zitplaatsen in de rijrichting. Onder de enkele bedden zijn ruime kleerkasten. De nieuwe Arto’s hebben een verschuifbare wand van de badkamer en een afzonderlijk douche cel
Technische gegevens
LXBXH 9,07/7,82 x 2,4 x 3,03 m
Basis voertuig: Mercedes-Benz-Sprinter met voorwielaandrijving
Op 23 november 2024 vierde de landelijke campervereniging “WOHNmobil für Klimaschutz e.V.” bestaat 5 jaar en is ook blij met de 10.000ste boom die op 9 november 2024 werd geplant.
"Toen we de club op 23 november 2019 oprichtten, hadden we niet kunnen vermoeden dat we...
“Vijf jaar later zouden we onze 10.000ste boom doneren en planten voor een klimaatstabiel gemengd bos”, zegt clubbestuurslid Albert Märkl achteraf.
De huidige 220 leden en 23 ondersteunende leden kunnen met trots terugkijken op deze indrukwekkende balans. Vooral omdat er nu nog eens 2.200 bomen zijn toegevoegd tijdens de huidige plantcampagnes in de buurt van Ebrach/BY en Hürtgenwald/NW.
Märkl vervolgt: "Het is een zeer bevredigend idee dat elk van onze bijna 13.000 bomen de komende 100, 150 en zelfs nog meer levensjaren CO2 uit de atmosfeer zal opnemen en een belangrijke bijdrage zal leveren aan de bescherming van het klimaat. Elke geplante boom vermindert ook de ecologische voetafdruk van onze leden.”
De vereniging zet zich ook in voor het behoud van een ander belangrijk CO2-reservoir: onze heidevelden.
Op 2 november 2024 bespraken 18 clubleden voor de tweede keer sinds 2023 een heidegebied in Venner Moor in Nedersaksen. Nieuwe, opkomende bomen worden zo dicht mogelijk bij de grond afgesneden met een snoeischaar of kleine zagen. “Dit is een zeer belangrijke maatregel voor het behoud van het veengebied en daarmee voor de bescherming van het klimaat, omdat bomen veel water uit het veengebied onttrekken. Als het veengebied uitdroogt, komt er opgeslagen CO2 vrij”, legt Märkl uit.
De campervereniging wil haar engagement de komende 5 jaar verder versterken en graag zien dat dit een nog bredere respons krijgt in de caravanwereld. “Als u als stacaravaneigenaar of bedrijf een actieve bijdrage wilt leveren aan milieu- en klimaatbescherming, hetzij om uw eigen ecologische voetafdruk te verkleinen, hetzij om het bos ‘klimaatgeschikt’ te maken voor de toekomst, of om beide te bereiken, vindt u bij WOHNmobil Vereniging voor Klimaatbescherming het juiste adres", legt Märkl uit.
Op 23 november 2019 richtten Albert Märkl en enkele toegewijde camperliefhebbers de vereniging “WOHNmobil für Klimaschutz e.V.” op in Niedernhausen, Hessen. De inschrijving in het verenigingsregister van Wiesbaden vond plaats op 11 december 2019. Het doel van de vzw is een bijdrage te leveren aan de bescherming van onze natuur en daarmee aan de bescherming van ons klimaat. Alle clubleden betalen een jaarlijkse contributie, die wordt berekend op basis van de kilometers die in het betreffende jaar met de camper of vergelijkbaar voertuig zijn gereden. Concreet betalen zij 1 cent per kilometer, tot een maximum van 100 euro per jaar. Met de maximale jaarlijkse bijdrage van 100 euro kan elk individu jaarlijks maximaal 20 klimaatrobuuste bomen planten en deelnemen aan actieve natuur- en klimaatbescherming.
Met een nieuwe integraal maakt Eura Mobil zijn gamma weer iets uitgebreider. Zijn hoogwaardige uitrusting maakt de Integra Line GT vooral aantrekkelijk.
De nieuwe GT leent zich wat betreft indeling sterk aan de Integra-line reeks. Het grote verschil zit hem in het basisvoertuig. In plaats van een Fiat Ducato zien we hier een Mercedes-Benz-Sprinter met een nieuw AL-Ko chassis en met een dubbele bodem. Het super diep AL-Ko chassis is bijna 10 cm dieper als de vorige chassis, waardoor het zwaartepunt iets dieper komt te liggen ten gunste van een stabielere wegligging.
Nog een ander voordeel is de 8 cm hogere dubbele bodem die nu tot 28 cm nuttige ruimte aanbied. Voor de stahoogte in het woongedeelte meten we 2,05 m. Met het driezonen bergruimte concept stelt de fabrikant een nieuw nuttig bruikbaar chassis systeem voor. Van vooraan tot achterin hebben we zone 1 met de watertank, in zone 2 is voor bagage, in zone 3 bevindt zich de garage. In de kortere stuurcabine heeft de chauffeur een betere blik op het verkeer. Het voorfront met de smalle lichten, de speciale vorm van de radiator grille geven de nieuw Integra en sportief uitzicht.
Warm water verwarming en lithium batterijen zijn standaard, luxe uitvoeringen zoals elektrische bediening van de kraan voor het afvalwater werken met een druk op de knop. Voor het koetswerk zijn hagelbestendige polyester platen gebruikt gekoppeld aan een 10 jarig waterdichtheidsgarantie.
Binnen heeft Eura Mobil voor een modern contrastrijk meubilair met lichte bovenkasten gekozen. Een keuken met zwarte armaturen en nog vele schitterende details maken een aangenaam verblijf in het woongedeelte.
Om te beginnen worden 2 indelingen aangeboden, de GT 726 EF met enkele bedden, de GT 726 QF met een eilandbed. Vooraan zijzitbanken met verschuifbaar en samen klapbaar tafelblad. Achter de keuken een sanitair met afzonderlijke douchecel over de volle breedte van de kampeerauto.
CMT laat de harten van caravanfans sneller kloppen
Nieuwe producten, exclusieve voertuigen en de juiste bestemmingen op één plek
De wereld ontdekken in een caravan, kampeerauto of daktent is voor veel mensen de favoriete manier van reizen. Dit is precies de reden waarom het CMT zich in januari 2024 opnieuw sterk zal richten op het thema caravannen. “De CMT is ons vlaggenschip in Stuttgart, het caravanterrein is de commandobrug”, zegt Alexander Ege, directeur Beurzen en Evenementen. “Alleen al zeven van de tien hallen worden bezet door caravaning-exposanten. Een uitgebreider aanbod vind je nergens anders.” Het CMT opent vanaf 13 januari 2024 negen dagen lang zijn deuren voor vakantie- en caravanliefhebbers.
Van kampeerauto’s tot expeditievoertuigen en luxe liners: grote en bekende traditionele fabrikanten presenteren hun complete portfolio caravans en kampeerauto’s in het L-Bank Forum (hal 1). Als je iets multifunctioneels en ongebruikelijks wilt, ben je bij de galerie in L-Bank Forum (hal 1) aan het juiste adres. Hier tonen exposanten indrukwekkende 4x4-voertuigen voor langeafstandsreizen en expedities. Niets staat een reis door de woestijn, door de jungle of iets dergelijks met de voertuigen in de weg.
Geïnteresseerden kunnen in hal 2 luxe rolappartementen vinden. Daar presenteren fabrikanten voertuigen die aan niets ontbreken: wijnkast, complete keuken, ruime badkamer – en soms zelfs een garage voor een kleine auto. De bloeiende sector gesloten bestelwagens, bestelwagens en kampeerauto’s is thuis in de CERATIZIT Hall (Hal 3) en Hall 5. Hier ervaren bezoekers het hele aanbod, van kleine minicampers tot comfortabele busjes. Vooral stadscampers, kleine vrijetijdsvoertuigen met uitzetdak, die je bij een grote verscheidenheid aan merken ziet, zijn momenteel populair.
De juiste accessoires voor uw caravanvakantie In hal 7 draait alles om accessoires. Talrijke exposanten bieden een grote keuze aan producten voor zelfbouwers en expansieliefhebbers. Van A voor oprijwig tot Z voor extra koplampen, alles wat de competente accessoirebranche met service en advies ter plaatse te bieden heeft, vindt u in deze hal. In de Alfred Kärcher Hall (hal 8) vindt u een breed aanbod aan kampeer- en parkeerplaatsen en alle relevante aanbieders voor de infrastructuur voor mobiel reizen. Ook tenten, luifels en bijpassende accessoires worden in deze hal gepresenteerd.
Maar ook het thema duurzaamheid bij het caravannen krijgt op CMT 2024 hoge prioriteit. Geïnteresseerden kunnen bij een informatiehoek bij de oostelijke ingang interessante informatie over milieuvriendelijke vakanties vinden.
Ontspan en ontdek meer in de Vans & Friends-huiskamer Na zoveel inspiratie heeft elke caravanliefhebber behoefte aan een pauze. In de woonkamer van Vans & Friends in de Alfred Kärcher Hall (hal 8) zijn comfortabele zitplaatsen beschikbaar voor persoonlijke uitwisselingen met influencers. Maar het gebied is veel meer dan alleen een plek om te ontspannen: hier vinden lezingen van bloggers over de thema's van uitbreiding en nieuw werk plaats. Experts geven ook informatie over individuele uitdagingen bij het ombouwen, uitbreiden en dagelijks kamperen. Elke dag staat in het teken van een ander onderwerp, zo gaat het op 17 januari over reizen met je hond, en drie dagen later over klussen op het gebied van de bestelwagens.
Er is ook een informatieruimte over modern werk in het Rothauspark. Hier worden drie voertuigen gepresenteerd die zijn ontworpen om onderweg te werken. Ook vinden hier gesprekken met influencers plaats.
Laika keek tevreden naar zijn halfintegrale Kreos L 5009 en vond het tijd om een integraal type op de markt te brengen. Kreos H 5109 werd zijn naam.
Koetswerk
De nieuweling is niet alleen groot hij heeft ook een mooi koetswerk. Het voorfront is knap getekend, de buitendeur met venster houdt met zijn drievoudige vergrendeling ongewenste buiten, de garagedeuren hebben gasdrukveren om het onverwacht dichtklappen te voorkomen. Om het achterfront zijn mooie vorm te kunnen geven werd polyester gebruikt. Ramenvensters zijn van een goede kwaliteit en keurig ingebouwd, hetzelfde mag men zeggen van de kofferdeksels. Zelfs de bekabelingen onder de bodem zijn vakkundig verankerd. Heel de kampeerauto wordt gedragen door het AMC chassis van AL-Ko.
Zoals men verwacht van de Italiaans fabrikant is het interieur van de bovenste plank. Tijdens koude dagen zorgt de Alde Comfort voor voldoende warmte en is het aangenaam verblijven in het schitterend woongedeelte. Voor de indeling hebben de ontwerpers zich aan een succesvolle inrichting gehouden. Bij het binnen stappen staat men even in volle bewondering van het prachtig meubilair met vlakke vloer van voor tot achter.
Achterin zijn enkele bedden die het dak van de garage vormen. Vooraan is een L-zitgroep met ronde tafel gedeeltelijk in de stuurcabine met 2 comfortabele zetels geïntegreerd. Naast de buitendeur is nog een zitbank. Aan de andere kant van de buitendeur staat de 153 l koelkast gevolgd door het sanitair. Achter de L-zitbank zien we de keuken en een afzonderlijke douchecel. De zitgroep met zijn tweekleurige kussen heeft een ronde tafel, mooi om naar te kijken maar een rechthoekige vonden we echter wel praktischer. Voor een gemakkelijke doorgang van en naar de stuurcabine is het tafelblad verschuifbaar.
Vier zwervers kunnen zich comfortabel nestelen rond de tafel. Er zijn ook vier plaatsen met veiligheidsgordels met in de hoogte verstelbare hoofsteunen. Aan de verlichting is veel aandacht besteed, in verschillende delen van het interieur kan men het dimmen. Op een nauwelijks opvallende manier heeft men het hefbed in de stuurcabine geïnstalleerd. Bedienen gebeurt met een druk op de knop en het zakt of stijgt geruisloos. Met zijn 1,9 x 1,4 m afmetingen en de met veren uitgeruste matras slaapt men als een rozeke. Twee zwanenhals lichten geven de mogelijkheid om nog wat te lezen voor je in slaap valt.
Achter de zitgroep heeft de fabrikant een 1,19 x 0,63 m groot keukenmeubel geplaatst met drie elektrisch aansteekbare kookvuren ver genoeg van elkaar om grote potten of pannen te kunnen gebruiken. In de ruime bovenkast en de lade onderin vindt het keukengerief een geschikte bergplaats, door de nauwkeurig geplaatste tussenwanden blijft het netjes in zijn vak liggen. Boven de keuken is een elektrisch bediende dakventilator om de keuken geurtjes naar buiten te blazen. De links en rechts opendraaiende deuren van de 153 l absorptie koelkast houdt voeding en drankjes koel. De standaard geplaatste gas bakoven zal een vreugde zijn van menig koks van dienst.
Achter de keuken is een ruim bemeten sanitair knap uitgevoerd. Het is nogal donker, door een krachtige LED lamp komt het echter tot haar recht. Het kleine kamertje voor de wc is uitgevoerd in meubeldecor.
Een kloeke deur sluit de slaapkamer af van het woongedeelte. Via een trapje komt men in de slaapkamer waar enkele bedden boven de garage pronken. De onderste trede van het trapje klapt weg om de lade in de kleerkast onder het voeteinde van het bed te kunnen uit trekken. De 1,95 x 0,80 brede bedden plus de dikke matrassen waarborgen een zalige nachtrust. Dank zij de opslaande hoofdeinden heeft men een comfortabele zit om nog wat te lezen vooraleer in slaap te vallen. Vergeet echter niet de zwanenhals lichten te doven voor je in slaap valt. In de met aluminium versterkte bovenkasten kan men redelijke wat reisgoed kwijt.
Reizen met de Laika Kreos H 5109 is een leuke ervaring. Zeker als je de 180 pk diesel neemt en als optie de 9 gang automaat kan de pret niet meer op.
Nieuwe SUNLIGHT Vans: Compact, wendbaar en verrassend ruim
Smal, wendbaar, minimalistisch maar tegelijkertijd met veel opbergruimte: dat biedt de nieuwste VAN serie van SUNLIGHT. De serie doet afstand van tierelantijntjes en overbodige details, met als motto: compacte buitenafmetingen en slim benut interieur met veel ruimte voor outdoor-uitrusting. Daarvoor verlaagt SUNLIGHT de prijs en biedt de Vans nog voordeliger aan.
De VAN-serie roept op tot “less is more”: bewust tijd nemen voor kleinere dingen, samengaan met de natuur en minder stroom verbruiken. Foto: SUNLIGHT
Pauzeer, dompel jezelf onder in de natuur en richt je op het essentiële. De natuur is de grootste bron van inspiratie. Reizen in een camper biedt nieuwe perspectieven en een bewustzijn voor de schoonheid van eenvoud. Met zijn zorgvuldig ontworpen design en gezellige interieurs biedt de Van-serie van SUNLIGHT plaats aan het hele gezin en neemt het je mee om bossen en velden, bergen en zee te verkennen—waarbij al je zintuigen betrokken worden en nieuwe ideeën ontstaan.
De frisse Sandbar-inrichting zorgt voor een knus en gezellig gevoel, zelfs tijdens de koudere maanden—perfect om van rustige en ontspannen avonden in de camper te genieten met koken, lezen of spelletjes spelen.
De nieuwe VAN-serie: gezellig, eenvoudig in houtdecor en met een minimalistisch interieurontwerp. Foto: Sunlight
Het ontwerpteam van SUNLIGHT richtte zich op het essentiële en kon daardoor niet alleen de kosten van de nieuwe Van-serie verlagen, maar ook een gestroomlijnde, slanke uitstraling creëren—een eenvoudige esthetiek met minder decals, een minimalistisch interieur en een beperkte reeks opties met een minimalistische houtstijl-afwerking.
De Van-serie is gebaseerd op een 'less is more'-benadering die eenvoudige, afleidingsvrije eenvoud omarmt en een mentaliteit die waarde hecht aan tijd doorbrengen met dierbaren en in contact zijn met de natuur. Verken je omgeving tijdens lange wandelingen, pluk wilde kruiden om je maaltijden op smaak te brengen, verzamel dennenappels, bladeren, schelpen of drijfhout om je eigen decoratie te maken.
SUNLIGHT biedt de Van-serie aan in alle drie de indelingen. De V60 met een dwarsgeplaatst tweepersoonsbed, de V66 met twee eenpersoonsbedden en de V69 met een 1,40 m breed Queensbed. De Vans worden gebouwd op een Citroën-basischassis en de basisprijs is vanaf 58.390 euro. Voor degenen die op zoek zijn naar meer variatie, zijn de Vans ook beschikbaar in de Adventure-versie met de beste 'prijs-kwaliteitverhouding' en de mogelijkheid om te kiezen uit drie decors. De Adventure-modellen worden gebouwd op een Fiat Ducato.
Over Sunlight
Sunlight GmbH ontwikkelt en verkoopt kampeerauto's en campervans in het instapsegment met een ongeëvenaarde prijs-kwaliteitverhouding. Het merk belichaamt dynamiek, pure avontuurlijke geest, sportieve activiteiten en buitengewone ervaringen. Het is precies afgestemd op de wensen van moderne, actieve mensen die flexibel en tegelijkertijd comfortabel in een sportief design willen reizen.
Alle Sunlight-voertuigen bieden topkwaliteit en de modernste techniek.
Sunlight GmbH is een bedrijf van de Erwin Hymer Group.
Informatie over Erwin Hymer Group
De Erwin Hymer Group is een 100% dochteronderneming van THOR Industries, 's werelds grootste fabrikant van recreatieve voertuigen met iets meer dan 22.000 medewerkers wereldwijd. De Erwin Hymer Group verenigt camper- en caravanfabrikanten, camper- en caravanaccessoires, verhuur- en financieringsdiensten onder één dak. De camper- en caravanmerken Buccaneer, Bürstner, Carado, Crosscamp, Dethleffs, Elddis, Eriba, Etrusco, Hymer, Laika, LMC, Niesmann+Bischoff, Sunlight en Xplore, de verhuurbedrijven Crossrent, McRent en rent easy, de chassisspecialist Goldschmitt, de accessoirespecialist Movera en het reisportaal freeontour behoren allemaal tot de Erwin Hymer Group. Meer informatie vindt u op www.erwinhymergroup.com
Heeft het zin om de kampeerauto stationair te laten warmlopen?
Even de motor van je kampeerauto stationair laten warmlopen voor vertrek: het is een beeld dat je zeker bij kouder weer weleens ziet. Maar heeft dit eigenlijk nut? Eerste hulp bij vragen geeft antwoord.
Heb jij ook deze gewoonte? Stop er dan maar mee. Warm laten lopen is nutteloos. Sterker nog: het stationair laten opwarmen van een koude motor is in meerdere opzichten géén goed idee. Hoe zit dat?
De motor van je camper houdt van inspanning
De motor van je kampeerauto presteert optimaal als deze snel op temperatuur komt en een bepaalde inspanning moet leveren. Als de motor stationair draait, is de belasting veel minder. De druk en temperaturen zijn dan niet optimaal. Dit zorgt voor smeringsproblemen en vervuiling.
Diesel
Een diesel moet uiteraard stationair kunnen draaien, maar te lang zonder belasting draaien kan schade opleveren in het hele draaiende gedeelte; van lagers tot voeringen.
Goed voor de motor: rustig wegrijden
Moderne motoren zijn ontworpen om gelijk weg te rijden, maar trap niet direct vol het gaspedaal in.
Houd je motor in goede conditie en rijd rustig weg.
De eerste kilometers rustig en licht belast rijden zorgt voor snellere opwarming met minder vervuilende uitlaatgassen. Onnodig stationair draaien vermijden is beter voor de motor en minder belastend voor het milieu en je vrienden zwefautomobilisten.
Met de Bellini 620 TD Prof 25 brengt Tabbert een nieuwe Bellini om heel het jaar te kunnen bewonen op het toneel. Ook dat nieuwe model wil zich met markante uitvoeringen en praktische uitrustingen laten opmerken. Bijzonder met zijn smalle hoge ramen in de zijwanden komt hij niet ongemerkt voorbij.
Voor een ideaal slaapcomfort zorgt het Fransbed achterin met het kleine kamertje er vlak naast. Vooraan is een luxe U-groep met twee kleurige rugkussens, een in de hoogte verstelbare tafel, vergeten we zeker niet de uitgebreide verlichting met instelbare leeslampen, dimbare lichten om het interieur gezellig te maken.
Het meest opvallend van de nieuwe Bellini is zijn schitterend interieur met donker hout decor en witte handvrije bovenkastdeuren, super modern. In de keuken zit een hoogtepunt verborgen: het fornuis verdwijnt volledig onder een stijlvol werkblad en verschijnt alleen als het echt nodig is.
Onder het blad zijn twee kookvuren en spoelbakje verborgen, terwijl het front vooraan er uit ziet als een gewone kast tussen het meubilair. Een groot donker omlijnt dakluik zorgt samen met de drie vensters voor veel daglicht in het woongedeelte. Bij deze luxe nieuweling wordt niets
Wat weten we over het gewicht van onze kampeerauto
Let op met het MTM van uw kampeerauto.
Omdat elk voertuig in de rijmodus slechts een totaalgewicht mag hebben dat door de fabrikant is gedefinieerd, zijn gewichtsgerelateerde specificaties bijzonder belangrijk bij de aankoop van een kampeerauto of busje. Dit geldt met name bij het kiezen van pakketten en speciale uitrusting die in de fabriek zijn geïnstalleerd. Houd er rekening mee dat het totale gewicht dat in het wegverkeer is toegestaan, nooit mag worden overschreden tijdens het rijden.
De onderstaande informatie is daarom bedoeld om het configureren van uw voertuig gemakkelijker te maken en de wettelijke vereisten met betrekking tot voertuiggewichten uit te leggen. Lees deze informatie zorgvuldig door voordat u begint met het configureren van uw voertuig en neem contact op met uw dealer als u vragen hebt.
Het technisch toelaatbare totaalgewicht Het technisch toelaatbare totaalgewicht in beladen toestand vindt u in de technische gegevens van onze kampeerauto’s en bestelwagens, evenals in de configurator. Deze waarde vertegenwoordigt het door de fabrikant vastgestelde totaalgewicht dat het voertuig tijdens het rijden niet mag overschrijden. Anders kunnen er in veel Europese landen, waaronder Duitsland, boetes worden uitgeschreven. Omdat u als bestuurder van het voertuig verantwoordelijk bent voor het naleven van het technisch toelaatbare totaalgewicht, raden wij u aan om uw voertuig voor elke reis te controleren en uw voertuig te wegen voordat u vertrekt.
Gewicht in rijklare toestand Het gewicht in rijklare toestand heeft betrekking op het gewicht van het voertuig (met standaarduitrusting volgens de specificaties van de fabrikant) met een brandstoftank die voor ten minste 90% is gevuld en omvat het gewicht van de bestuurder (dat is berekend op een nominale waarde van 75 kg), het gewicht van de brandstof en vloeistoffen, het gewicht van de bovenbouw en de bestuurderscabine en het gewicht van de trekhaak en de bandenreparatieset (voor zover deze aanwezig zijn). Informatie over het gewicht in rijklare toestand vindt u ook in de technische gegevens van onze kampeerauto’s en bestelwagens, evenals in onze configurator. Het is belangrijk om op te merken dat het gewicht in rijklare toestand een waarde is die is berekend in de typegoedkeuringsprocedure, die onderhevig is aan wettelijk toegestane schommelingen tot +/- 5%. Omdat deze schommelingen van invloed zijn op het resterende laadvermogen van het individuele voertuig, moet bij de configuratie en selectie van pakketten en speciale uitrusting rekening worden gehouden met het optreden van wettelijk toegestane schommelingen. Voorbeeld: In de technische gegevens wordt het gewicht in rijklare toestand voor de door u gekozen plattegrond vermeld als 2.910 kg. Deze berekende waarde is onderhevig aan wettelijk toegestane schommelingen van +/- 5%, d.w.z. +/- 146 kg. Het gewicht in rijklare toestand van het individuele voertuig kan dus variëren van 2.764 kg tot 3.056 kg. De wettelijk toegestane schommelingen vermelden wij ook in de technische gegevens van onze kampeerauto’s en bestelwagens, evenals in onze configurator als aanvullende tekst tussen haakjes.
Het gewicht van de passagiers Het gewicht van de passagiers wordt berekend op basis van het aantal door de fabrikant gedefinieerde gordelbevestigde stoelen en is vastgesteld op een nominale 75 kg per stoel, terwijl het gewicht van de bestuurder, dat al in het gewicht in de rijklare toestand is opgenomen, moet worden afgetrokken. In het geval van een voertuig met vier gordelbevestigde stoelen bedraagt het gewicht van de passagiers dus 225 kg (3 x 75 kg). Het aantal gordelbevestigde stoelen vindt u in de technische gegevens van onze campers en bestelwagens, evenals in onze configurator. Houd er rekening mee dat deze getallen het hoogst mogelijke aantal gordelbevestigde stoelen voor de betreffende serie-uitvoeringvloerindeling vertegenwoordigen. Het aantal gordelbevestigde stoelen kan echter door de selectie van pakketten en speciale uitrustingen worden verminderd of een verhoging van het laadvermogen van het voertuig noodzakelijk maken.
Het werkelijke gewicht van het voertuig | Pakketten en speciale uitrustingen Het werkelijke gewicht van het voertuig heeft betrekking op het gewicht van het voertuig in rijklare toestand plus de in de fabriek geïnstalleerde pakketten of speciale uitrustingen en staat vermeld onder punt 13.2 van het conformiteitscertificaat (CoC). Dit cijfer omvat niet de speciale uitrustingen of andere accessoires die door een verkoper of door u persoonlijk worden toegevoegd na levering van het voertuig vanuit de fabriek. Er dient te worden opgemerkt dat het werkelijke gewicht van het voertuig ook een berekende waarde is, die kan afwijken van een waarde die voor uw individuele voertuig is vastgesteld vanwege wettelijk toegestane schommelingen in het gewicht in rijklare toestand als een berekende waarde van het werkelijke voertuiggewicht. Informatie over de gewichten van de af fabriek beschikbare pakketten en speciale uitrustingen voor onze kampeerauto’s en bestelwagens vindt u in onze configurator en in de technische gegevens.
Laadvermogen en minimaal laadvermogen Het laadvermogen is de maximale lading die een voertuig mag vervoeren en wordt berekend door het gewicht in rijklare toestand, het gewicht van de passagiers en het gewicht van de af fabriek gemonteerde pakketten en speciale uitrustingen af te trekken van het technisch toegestane totaalgewicht.
Voorbeeld:
Technisch toelaatbaar totaalgewicht
3.500kg
Gewicht in rijklare toestand
– 2.910kg
Gewicht van de passagiers
– 225kg (3*75kg)
Gewicht van de pakketten / speciale uitrusting
– 100kg
Lading
= 265kg
De installatie van pakketten en speciale uitrustingen leidt daarom altijd tot een vermindering van het laadvermogen. De maximaal beschikbare gewichten voor pakketten en speciale uitrustingen voor elke plattegrond worden afzonderlijk weergegeven in de technische gegevens van onze kampeerauto’s en bestelwagens en in onze configurator. Voor kampeerauto’s en bestelwagens als voertuigen van klasse M1 is het wettelijk verplicht om te voldoen aan een minimumlaadvermogen, d.w.z. de minimale lading die een voertuig kan vervoeren. Dit minimumlaadvermogen mag noch bij het configureren van een voertuig, noch tijdens de productie worden onderschreden en wordt voor onze kampeerauto’s en bestelwagens berekend volgens de volgende formule:
Minimale laadcapaciteit in kg ≥ 10*(n + L)
Waarbij: “n” het maximale aantal zitplaatsen met gordel is, plus de bestuurder van het voertuig, en “L” de totale lengte van het voertuig in meters is.
Voorbeeld: Bij een kampeerauto met 4 gordelbeveiligde zitplaatsen en een lengte van 7 m bedraagt het minimale laadvermogen 110 kg (10 x [4+7]). Het is belangrijk om op te merken dat wettelijk toegestane schommelingen in het gewicht in rijklare toestand het laadvermogen van het individuele voertuig kunnen verhogen, maar ook kunnen verlagen. Voorbeeld (zoals eerder):
Technisch toelaatbaar totaalgewicht
3.500kg
Gewicht in rijklare toestand (+ 4%)
– 3.026,4 kg
Gewicht van de passagiers
– 225kg (3*75kg)
Gewicht van de pakketten / speciale uitrusting
– 100kg
Lading
= 148,6 kg
Om te voorkomen dat dergelijke schommelingen leiden tot een tekort aan het wettelijk voorgeschreven minimum laadvermogen, hebben wij het maximumgewicht voor pakketten en speciale uitrustingen aan de kant van de fabrikant beperkt op basis van de wettelijk toegestane schommelingen. Informatie hierover vindt u in de technische gegevens van onze kampeerauto’s en bestelwagens en in onze configurator. In deze gegevens is ook rekening gehouden met speciale uitrustingskenmerken van landvarianten / speciale modellen die niet tot de standaarduitrusting behoren. Indien het configuratieproces voor onze kampeerauto’s en bestelwagens ertoe leidt dat de door de fabrikant gedefinieerde bovengrens hiervoor wordt overschreden als gevolg van de keuze van pakketten en speciale uitrustingen, kunt u alleen doorgaan met het configuratieproces als u pakketten, speciale uitrustingen of gordelstoelen deselecteert of ervoor kiest om het laadvermogen van het voertuig te vergroten. Anders kunt u het geconfigureerde voertuig niet configureren of bestellen. In uitzonderlijke gevallen kan het wegen aan het einde van de productielijn, ondanks een beperking van de gewichten voor pakketten en speciale uitrustingen, aan het licht brengen dat het minimale laadvermogen van het individuele voertuig wordt onderschreden als gevolg van wettelijk toegestane schommelingen. In dergelijke gevallen verzenden wij het betreffende voertuig niet voordat is gewaarborgd dat aan het minimale laadvermogen is voldaan door het verwijderen van verpakkingen, speciale uitrusting of stoelen met gordels, of voordat het laadvermogen van het voertuig is vergroot.
Wie van plan is om de komendemaanden met de kampeerauto op reis tegaannaarwintersegebieden, moet nadenken over de vraag of winterbandennodig zijn. Die geven je immers meer grip. Maar wat zijnnu eigenlijk de regels? In welkelanden zijn winterbandenverplichtenwaarheb je voldoendeaansneeuwkettingen? We zetten alle info voor je op eenrijtje.
Nederland
In Nederlandis het niet verplicht om met winterbanden te rijden. De overheid raadt wel aan om, wanneer er winterse omstandigheden zijn, toch de winterbanden op de auto of camper te monteren. De wettelijk verplichte minimumdiepte van de groeven bedraagt 1,6 millimeter.
All-seasonbanden met het alpine-symbool (3PMSF), met bergen en sneeuwvlok, voldoen ook bij winterse omstandigheden. Rijden met spijkerbanden of sneeuwkettingen is in Nederland niet toegestaan.
België
Ook in België geldt geen verplichting voor winterbanden. De keuze staat je vrij ze toch op te leggen wanneer je het nodig acht. Dan moeten ze minstens een reliëf van 1,6 millimeter hebben – al wordt 4 millimeter aangeraden – en moet je ervoor zorgen dat op dezelfde as identieke banden liggen. Een combinatie van zomer- en winterbanden is dus mogelijk, als je bijvoorbeeld vooraan zomerbanden en achteraan winterbanden monteert.
Rijd je met winter- of ‘modder en sneeuw’-banden, dan moet je wel even letten op de code van de band, die samenhangt met de snelheid die je er maximaal mee mag rijden.
Heb je een auto of camper met een topsnelheid hoger dan de code op je band aangeeft, dan moet je in België een sticker op je dashboard plakken die de lagere maximale snelheid van die banden steeds in je gezichtsveld houdt. Winterbanden die hieronder vallen, mag je het hele jaar monteren. M+S-banden met deze eigenschap mag je alleen tussen 1 oktober en 30 april op de auto of camper hebben.
Sneeuwkettingen zijn alleen toegestaan wanneer de wegen bedekt zijn met sneeuw of ijs, spijkerbanden alleen in heel uitzonderlijke gevallen wanneer de Belgische Minister van Mobiliteit het gebruik ervan toestaat. De snelheid die je met sneeuwkettingen mag rijden, is beperkt tot 50 kilometer per uur. Dat geldt overigens voor alle Europese landen.
Luxemburg
Bij ijzel, aangedrukte sneeuw, smeltende sneeuw, ijs of rijp moet je in Luxemburg met winterbanden rijden. Die moeten voorzien zijn van een sneeuwvlok- of M+S-symbool om als zodanig beschouwd te worden en een profieldiepte hebben van minstens 1,6 millimeter. Ook hier wordt 4 millimeter aangeraden.
Alle vier de wielen moeten voorzien zijn van winterbanden, een combinatie zoals in België is niet toegestaan. Behalve voor campers met een toegestane maximale massa groter dan 3.500 kilogram, in dat geval volstaat het monteren van de winterbanden op de wielen van de aandrijfassen. Uiteraard kun je op alle vier de wielen de winterbanden monteren voor een nog betere grip.
Sneeuwkettingen zijn toegestaan, maar enkel als de weg bedekt is met sneeuw en ijs. Op sommige plaatsen is het dan ook verplicht, maar dat wordt aangegeven met bovenstaand rond, blauw bord waarop een witte band met sneeuwkettingen staat. Spijkerbanden zijn niet toegestaan.
Duitsland
Het is verplicht om in Duitsland met winterbanden te rijden tijdens winterse omstandigheden. Weersituaties die daaronder vallen, zijn gladheid door sneeuw(modder) en door ijs- of rijpvorming. De minimale diepte van de groeven is 1,6 millimeter, maar 4 millimeter wordt aangeraden. De winterbanden dienen op alle wielen gemonteerd te worden.
Sinds 1 oktober 2024 zijn in Duitsland banden met alleen het M+S-symbool niet meer voldoende om in winterse omstandigheden te rijden: het alpine-symbool moet (ook) op je band staan.
Net als in België moet je rekening houden met de maximale snelheid van de winterband in relatie tot die van je auto of camper en indien nodig een sticker in je gezichtsveld aanbrengen.
Sneeuwkettingen zijn in sommige (berg)gebieden verplicht, wat wordt aangegeven met het bekende bord. Ook in gebieden waar het bord niet staat, mag je ermee rijden, maar dan moet de weg wel bedekt zijn met sneeuw of ijs. De sneeuwkettingen moeten minstens op alle aangedreven wielen worden bevestigd. Spijkerbanden zijn in Duitsland verboden.
Oostenrijk
Ook Oostenrijk verplicht het gebruik van winterbanden bij winterse omstandigheden tussen 1 november en 15 april. Sneeuw op de weg, sneeuwmodder of ijs: winterbanden erop, op alle vier de wielen. Hier is het verplicht dat de groeven van de banden minstens 4 millimeter diep zijn.
In Oostenrijk vallen zowel banden met het alpine- als M+S-symbool onder de winterbanden. Ter vervanging van winterbanden mag je ook met sneeuwkettingen rijden op tenminste alle aangedreven wielen. Dit mag overigens alleen wanneer de weg ononderbroken bedekt is met een sneeuw- of ijslaag.
Sneeuwkettingen kunnen verplicht zijn in berggebieden, wat in dat geval wordt aangegeven met het desbetreffende bord. Passende sneeuwkettigen moet men bij hebben. Je mag ook met vier spijkerbanden rijden, van 1 oktober tot 31 mei, maar moet dan wel een sticker met het spijkerbandsymbool achter op de auto of camper bevestigen. Zo’n sticker kun je kopen bij de ÖAMTC of ARBÖ, de Oostenrijkse tegenhangers van de ANWB.