Aantal ongevallen met elektrische steps terug de hoogte in In Vlaanderen zelfs 10% meer ongevallen met elektrische steps
Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute op basis van cijfers van de politie is het aantal letselongevallen in ons land in 2024 lichtjes gedaald (-3%). Voor één vervoerswijze zien we wel een duidelijke stijging en dat is voor de elektrische steps (+9%). Bij de ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol zien we voor heel het land wel een gunstige trend (-11%). Het aantal verkeersdoden blijft stabiel, maar het gaat hier over een voorlopig bilan waarbij enkel de doden ter plaatse in rekening zijn genomen. Om het definitieve bilan te weten, moeten daar ook nog de personen aan toegevoegd worden die binnen de 30 dagen na hun ongeval overlijden.
Bijna 100 ongevallen per dag in 2024 In 2024 is het aantal letselongevallen in ons verkeer lichtjes gedaald in vergelijking met 2023 (- 3%). In totaal werden 35 540 ongevallen met doden of gewonden geregistreerd door de politie. Dat komt neer op gemiddeld zo’n 100 ongevallen per dag. Het aantal gewonden is ook met 3% gedaald tov 2023. Het aantal verkeersdoden stagneert (363 verkeersdoden ter plaatse in 2024 ten opzichte van 358 in 2023). Het gaat hier wel over een voorlopige balans waarbij enkel rekening gehouden is met de mensen die ter plaatse om het leven komen. Daar moeten nog de slachtoffers aan toegevoegd worden die tot 30 dagen na hun ongeval overlijden.
Evolutie 2023-2024 van het aantal letselongevallen en slachtoffers
2023
2024
Evolutie 2023-2024 (absoluut aantal)
Evolutie 2023-2024 (%)
Letselongevallen
36.576
35.540
- 1036
- 2,8%
Totaal aantal slachtoffers
44.874
43.591
- 1283
- 2,9%
Doden ter plaatse
358
363
+ 5
+ 1,4%
Gewonden
44.516
43.228
- 1288
- 2,9%
Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute
Aantal ongevallen met elektrische steps neem toe In 2024 werden 1745 ongevallen met een elektrische step geregistreerd. Dat betekent een stijging met 9% ten opzichte van 2023 (1608 ongevallen). Het reële aantal ongevallen met gewonden ligt nog hoger, want na een val zonder tegenpartij wordt niet noodzakelijk de politie gebeld om een vaststelling te doen. Enkele jaren geleden kwamen de ongevallen met elektrische steps quasi uitsluitend in Brussel voor. Momenteel zien we in heel het land meer elektrische steps in het straatbeeld. De meeste ongevallen gebeuren momenteel in Vlaanderen en we stellen daar een stijging vast met 10% van het aantal ongevallen ten opzichte van 2023 (van 851 naar 937). 3 personen kwamen ook ter plaatse om het leven in Vlaanderen met een elektrische step. In juli 2022 werden nieuwe regels voor elektrische steps van kracht, maar we stellen vast dat die niet altijd en overal correct gerespecteerd worden. Het is dus noodzakelijk dat die regels beter nageleefd worden. Daarvoor zijn extra sensibilisering en controles nodig.
De tendens qua ongevallen is het meest gunstig voor de vrachtwagenongevallen. Er gebeurden nog 1606 letselongevallen vorig jaar ten opzichte van 1715 in 2023 (- 6%). Bij de fietsers zien we in heel het land ook een daling van het aantal letselongevallen (-5%). Opvallend is we die daling enkel zien bij de klassieke fietsen (-9%) van 7753 ongevallen in 2023 naar 7061 in 2024. Bij de ongevallen met een elektrische fiets zien we wel een lichte stijging (van 3390 naar 3464, +2%). Minder ongevallen met een bestuurder onder invloed Vorig jaar gebeurden 3654 ongevallen waarbij de bestuurder te veel gedronken had. Het gaat om een daling met 11% ten opzichte van 2023 (4106 ongevallen). De covid-jaren buiten beschouwing gelaten, gaat het over het laagste aantal ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol. Toch blijft het nog steeds gaan over gemiddeld 10 ongevallen per dag in ons land. Conclusie De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer tonen voor vorig jaar een lichte daling van het aantal letselongevallen. Een gunstige tendens is de daling van het aantal alcoholgerelateerde ongevallen. Daarentegen stellen we terug een stijging vast van het aantal ongevallen met een elektrische step, terwijl er tussen 2022 en 2023 een daling was. Ongevallen met elektrische steps zijn niet enkel beperkt tot Brussel, maar doen zich in het hele land voor. Dat gaat ook gepaard met een groeiende populariteit van de Belgen voor dit vervoermiddel. De komende maanden is het belangrijk om van dichtbij dit fenomeen op te volgen en te bekijken hoe we deze trend kunnen keren. Dat gaat van gerichte sensibilisering tot het uitvoeren van meer controles voor gebruikers van elektrische steps.
Kampioen in autarkie, kroon op het werk van de Carthago Liner-klasse – er zijn veel termen die de Carthago chic e-line beschrijven en omvatten. Ze zijn doorgaans gebaseerd op comfort, exclusiviteit en elegantie, waarbij de nadruk ligt op de royale ruimte voor passagiers en bagage en het hoge laadvermogen. Nu draait het wiel weer: de chique e-line op basis van de Mercedes-Benz Sprinter krijgt voor modeljaar 2025 een compleet nieuw exterieurdesign. De nieuwe generatie van de chique e-line met de ster oogt even vertrouwd als typerend voor het merk en laat de voorgaande modellen en de Carthago-broertjes op de Fiat Ducato, maar ook de chique s-plus en liner-for-two op de Iveco Daily er niet ouderwets uitzien - en vertegenwoordigt toch een merkbare stap voorwaarts.
Het nieuwe gezicht van de Carthago chic e-line: dynamisch en elegant tegelijk
Het opvallende kenmerk van de Carthago chic e-line nieuwe generatie op de Mercedes-Benz Sprinter is het compleet nieuw ontworpen front van de integrale campers. Het brengt de vertrouwde designtaal van de chique e-line krachtig over naar de toekomst. Centraal staat wederom het zeshoekige radiatorrooster, maar nu in een doorontwikkelde vorm met vijf opvallende driedubbele dwarsbalken. In het middengedeelte is de nieuwe, zelfverzekerde C-branding van Carthago onmiskenbaar aanwezig, in plaats van het voorheen ingetogen merklogo. De radiatorgrille gaat zijdelings over in de koplampbehuizingen met led-dagrijverlichting en de exclusieve Carthago full-led-koplampen. Onder de koplampen benadrukken designelementen links en rechts, elk met twee geïntegreerde dwarsbalken, het krachtige uiterlijk. Ze verbreden de voorkant visueel en zorgen ervoor dat de campers krachtig op de weg staan. De spoilerranden van de bumper vormen een gesloten eenheid met de nieuwe, dynamisch gevormde wielkastafdekkingen.
De grote voorruit van de chique e-line biedt optimaal zicht, zowel op het landschap als op verkeerslichten. De gebogen voorruit is naadloos glad en daardoor aerodynamisch geïntegreerd in het frontmasker en loopt vloeiend en aerodynamisch gunstig over in het dak. Aan de zijkanten wordt het omlijst door grijze A-stijlen. In tegenstelling tot eerdere modellen eindigen deze pilaren nu in een krachtige, hoekige vorm aan de onderkant van de boeg. Visueel gezien lijken ze de koplampen te dragen. Bovenaan slingeren ze sierlijk omhoog naar het dak. Samen met de getinte zijruiten en de donkere bestickering krijgt de Carthago chic e-line van Mercedes-Benz een moderne, harmonieuze en krachtige uitstraling in de stijl van het vizier van een motorhelm.
Een Carthago is vanuit elk perspectief een lust voor het oog. Dat geldt vooral voor het nieuwe design van de chique e-line: de radiatorgrille, de koplampen en de nieuwe exterieurgraphics met een strakke sierstrip in donkerrood en antraciet op het zijpaneel vloeien naadloos in elkaar over en vormen zo een harmonieuze eenheid met een naadloos design.
Typisch chique e-line: ruime leefruimte en enorme opbergruimte
De typische kenmerken van de chique e-line zijn onveranderd gebleven en zijn door de voortdurende ontwikkeling uitgegroeid tot een model in zijn klasse. Er is het ruimteconcept van de woonverdieping met de extra grote woonkamerhoogte van 2,11 meter. De unieke verhoogde kelder met enorme opbergruimte. Nadat we de deur naar de garage aan de achterkant en alle toegangsluiken hebben geopend, blijkt het meer een opslagruimte dan een bergruimte te zijn. Grote reservoirs voor zoet water en afvalwater. En de Alde warmwaterverwarming in combinatie met het Carthago-thermoconcept in de bestuurderscabine. Het basisvoertuig is de Mercedes-Benz Sprinter of de Fiat Ducato. Beide met een AL-KO verlaagd chassis. En dan is er nog de Carthago chic e-line XL met zijn breedspoor tandem achteras. Het voldoet aan de grootste wensen op het gebied van ruimte en laadvermogen. Het spreekt voor zich dat de chique e-line in alle opzichten het Carthago-DNA weerspiegelt.
Carthago chic e-line: het veelzijdige programma
De Carthago chic e-line bestrijkt een breed spectrum, van het circa acht meter lange model I 50 LE tot de bijna negen meter lange I 64 XL QB. Alle modellen zijn leverbaar op Fiat Ducato of Mercedes-Benz Sprinter, elk met een verlaagd AL-KO-frame. In totaal zijn er dus twaalf individuele modellen met zes plattegronden. De versies met de ster hebben het nieuwe gezicht als “nieuwe generatie”. Het interieur van de stijlwereld linea chiara harmonieert met het elegante uiterlijk van buitenaf met het meubeldecor Noce Fino in combinatie met de bovenkastfronten in hoogglans ivoor. Als alternatief biedt Carthago de stijlwereld linea nobile aan. Het bijzondere aan de keuken zijn de tweekleurige keukenfronten in hoogglans ivoor en lotuswit.
Als u een combinatie van bijzonder hoge trekkracht en een royaal trekvermogen wenst, is het alternatief de Carthago chic s-plus op een Iveco Daily met achterwielaandrijving, maar verder grotendeels identieke uitrusting.
Hij is een van de 3 caravantypes die voor 2025 een flinke opknapbeurt kregen.
Buiten nu en dan kleine wijzigingen bleef de Nomad zijn zelfde binnen en buiten uitzicht lang behouden. Het werd dus tijd dat er aangepast aan de tijd een moderne uitvoering kwam. Zo is het voorfront beter gestroomlijnd, de decorlijnen op de lichtgrijze wanden geven hem een sportiever voorkomen. Dat past beter bij het wat hoekiger gevormde achterfront. Gelijktijdig kreeg de Nomad ook een nieuwe bredere buitendeur met venster en steviger hang en sluitwerk. Nemen we daarbij nog enkele rode decor elementen op de flanken heeft men direct een heel andere Nomad in het zicht.
In het interieur is het verschil met zijn oudere broer duidelijke te zien. Vooraan zijn open schabben en langs de zijwanden eenvoudig bereikbare bergvakken, zo heeft het interieur een ruimer uitzicht. Nieuwe hoekelementen aan bedden en de zitgroep bieden meer plaats voor spullen die men graag vlug bij de hand wil hebben. In plaats van de gebogen bovenkastdeuren met een brede handgreep hebben de ontwerpers vlakke deuren zonder handgreep gekozen. In tegenstelling met de binnendeuren in houtdecor hebben de bovenkasten de populaire lichtgrijze kleur. Tussen de bovenkastdeuren en de kastbodem zijn aluminium profielen die een chick effect geven. Bij avond verstrekt de doordacht geplaatste verlichting het effect van het nieuw en modern woongedeelte. Een mooie vondst op gebied van verlichting zien we aan de keuken achterwand.
Er zijn 3 aanbiedingen in de kleurwereld van de Nomad. Selmat heeft een combinatie van licht bruin met grijs, Olea heeft lichte kussens en Loma is versierd met groumulierte stoffen. In de woonkamer en sanitair vallen de zwarte stopcontacten, waterkranen en het douchesysteem vooral op en geven een moderne tint aan het nieuwe en mooi ontworpen interieur. De keuken is vrij hoekig, heeft een donker aanrecht met geïntegreerde kookvuren en spoelbak die met een zwarte plaat worden afgedekt. In de kasten onderaan en de bovenkast is voldoende plaats voor het keukengerief van een gezin.
Gelukkig zijn de prijzen van de 10 types onveranderd gebleven. Vijf van de Nomad reeks zijn familie types. De kleinste van de reeks de 460 EL heeft achterin een dinette, vooraan enkele bedden. De grootste van de nieuwe reeks is de 730 FK met een dubbele as, grote rondzit, kinderkamer en Fransbed naast het kleinste kamertje.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: « In februari telden we 60.047 inschrijvingen van tweedehandswagens. Een lichte daling van -0,5% ofte 308 stuks ten opzichte van februari 2024, maar wel 6.852 (+12,9%) eenheden meer dan in 2023.
Bij de nieuwe wagens was februari goed voor 40.161 inschrijvingen en dat is -8,1 % minder dan februari 2024 (43.722) maar wel hoger dan in 2023 (+0,7%) en 2022 (+24,7%). We merken dus een positieve tendens op langere termijn.
In feite zien we in dit nieuwe jaar een spel van communicerende vaten: in februari is de tweedehandsmarkt een beetje gezakt omdat een aantal consumenten heeft geopteerd om een nieuwe wagen aan te kopen, met dank aan de salonacties. Die dynamiek maakt dat het marktaandeel van nieuwe wagens aangekocht door particulieren is gestegen van minder dan 40% in 2024 naar bijna 50% dit jaar.
Het is daarnaast ook goed om weten dat een aantal logistieke en administratieve factoren hebben gezorgd voor enige vertraging in het aantal inschrijvingen van nieuwe en tweedehandse wagens. Denken we maar aan de impact van de staking bij de post voor aanvragen en leveringen van nummerplaten. Ook horen we bij onze leden dat er in bepaalde centra voor technische keuring een langere wachttijd is.
De mobiliteitsprofessionals blijven vooralsnog positief gestemd want de vraag blijft hoog. Dat is goed nieuws voor de cijfers van de komende maanden, wetende dat de inschrijvingen met enige vertraging volgen op de bestellingen. De reële impact van de commerciële acties tijdens het Autosalon zullen we dus pas binnen enkele maanden ten volle kunnen zien.”
Inschrijvingen van tweedehandswagens (februari 2025)
Hoewel er een lichte daling was van 308 eenheden ten opzichte van 2024, tonen de gegevens van februari 2025 een opwaartse trend zien in het aantal inschrijvingen van tweedehandswagens in vergelijking met voorgaande jaren. In februari 2023 werden er 53.195 voertuigen ingeschreven en dat betekent een stijging van 6.852 stuks tussen 2023 en 2025.
Procentueel zien we een lichte daling van -0,5% ten opzichte van 2024, maar wel een stijging van +12,9% ten opzichte van 2023, wat een positieve dynamiek op de markt voor tweedehands auto's op middellange termijn bevestigt.
Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.
Simon Bossuyt, DEX: “Na januari was ook februari een topmaand voor ons. We beschikken over een zeer goede stock en in combinatie met een grote interesse van de consument zorgde dat opnieuw voor zeer sterke verkoopcijfers. Het jaar is dus prima gestart: in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar kennen we een verkoopstijging van meer dan 20%. Onze stock is vooral samengesteld uit hybride/benzine-wagens, met een mix van zowel nieuwe als jonge tweedehandswagens.”
Marc Van den Kerkhof, Van Mossel: “De meeste constructeurs / invoerders hebben hun salonpromoties (aanbiedingen en voordelige financieringen) verlengd in februari. De reactie van de markt was echter eerder beperkt: het gunstige ‘saloneffect’ van januari nam snel af vanaf begin februari. Particulieren blijven zoeken naar een aantrekkelijk aanbod: nieuwe wagens blijven duur en dus maken promoties wel degelijk het verschil. Maar ook occasiewagens blijven een goed alternatief en de klanten zoeken daarbij naar budgetvriendelijke benzinewagens. De plannen van de nieuwe regering in verband met de fiscaliteit van bedrijfswagens, hebben de PHEVs plots in een ander daglicht geplaatst. Toch zien we geen grote kentering in de vraag van bedrijven want de BEVs blijven de topkeuze van bedrijven. Mogelijk zal dit nog veranderen wanneer de plannen van de regering in uitvoering worden gebracht.”
Matthias Gommeren, Cardoen: “In februari zagen we een groei van 15% ten opzichte van vorig jaar, al is die minder fors dan de recordmaand januari. De vraag naar wagens blijft onverminderd hoog en dat is opvallend gezien de wereldwijde onzekerheden. Ook op nationaal niveau heerst er onduidelijkheid over toekomstige wetgeving, wat bij consumenten soms voor verwarring zorgt. Deze onzekerheid vertaalt zich in een sterke vraag naar betrouwbaarheid en zekerheid bij de aankoop van een wagen. Klanten kiezen daarom bewust voor een verdeler van geherconditioneerde wagens met garantie, in plaats van een onbekende handelaar of een particulier. Ze willen namelijk een zorgeloze aankoop en garanties zoals een verlengde waarborg of zelfs de mogelijkheid om hun wagen terug in te leveren als ze niet tevreden zijn. Ook snelle levertermijnen zijn belangrijk. De Belgische automarkt blijft dus zeker veerkrachtig en de vraag naar betrouwbare mobiliteitsoplossingen blijft onverminderd groot.”
Frédéric Vassamillet, Soco: “De verkoop lag in februari iets hoger dan vorig jaar en dat is bemoedigend na een goede maand januari. Februari surft nog wat mee op de aantrekkelijke condities en interesttarieven waardoor de interesse hoog blijft. Bovendien kenden we, in tegenstelling tot wat we vreesden, in Wallonië geen daling van het aantal showroombezoeken tijdens de eerste week van de schoolvakantie. De markt voor tweedehandswagens blijft sterk presteren in vergelijking met de markt voor nieuwe wagens: er is een ruim aanbod en de vraag blijft hoog, wat bevestigt dat klanten zich aangetrokken voelen tot dit meer betaalbare alternatief. Recente tweedehandsvoertuigen genieten de voorkeur omdat ze een uitstekend compromis bieden tussen prijs, uitrusting en garantie. Benzinemotoren blijven op kop, gevolgd door dieselmotoren en daarna hybride motorisaties, die trouwens steeds meer opmars maken. De vraag gaat qua koetswerktype vooral uit naar middenklasse wagens en SUV's.”
Tijdens de twee eerste maanden van 2025 domineerden Volkswagen en BMW de lijst van meest ingeschreven tweedehandsmerken. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes, voor Peugeot en Opel.
Wat betreft de populairste modellen veranderde er in februari niets voor de top 5 (gecumuleerde cijfers). De VW Golf (4.838) blijft op de eerste plaats, voor de VW Polo (3.643), de Opel Corsa (3.195), de BMW 3 Reeks (2.664), en de BMW 1 Reeks (2.582).
De benzinemotoren domineren nog steeds bij de tweedehandswagens met 55,6% marktaandeel, terwijl diesel terrein verliest tot 27,4%. Het aandeel van tweedehandse wagens met een hybride of elektrische aandrijving stijgt ondertussen wel, maar blijft bescheiden. 16,6% is geëlektrificeerd: 12,7% hybride en 3,9% volledig elektrisch.
De verhoudingen liggen duidelijk anders voor nieuwe inschrijvingen van personenauto's, waar hybride en elektrische voertuigen, aangevuurd door leasingaankopen en aankopen voor bedrijfsvloten, het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen, met een percentage van zo’n 70%. Het aandeel van de volledig elektrische wagens stijgt zelfs van 21,1% naar 32,7% in 2025.
Interessant is verder ook dat onze autodealers vaststellen dat de consument steeds meer kiest voor hybride wagens (HEV). Hun marktaandeel steeg van 24,7% in februari 2024 naar 31% in 2025. Plug-in hybrides (PHEV) daarentegen zagen hun aandeel dalen van 19% naar 6,3%. De gunstigere regeling voor PHEV’s die werden aangekondigd door de kersverse federale regering doet ons alvast vermoeden dat we in de komende maanden een heropleving van PHEV’s zullen zien.
Het aandeel van diesel op de nieuwmarkt daalt nog verder: van 5,7% vorig jaar naar 3,4% in 2025.
In februari 2025 bedroeg de gemiddelde leeftijd van de occasie-inschrijvingen 9 jaar en 3 maanden. De mediane leeftijd van zijn kant is nu 7 jaar en 3 maanden, wat wijst op een verdere vergrijzing van het wagenpark. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.
Van de ingeschreven occasiewagens is 27,2% tussen 5 en 9 jaar oud terwijl 35 % minder dan 5 jaar oud is en dat laatste is een daling ten opzichte van de 36,8% van vorig jaar.
Vlaanderen blijft de markt voor inschrijvingen van tweedehandse personenwagens domineren, met een aandeel van 56,5%. Het marktaandeel van Wallonië bedraagt 36%, terwijl Brussel 7,5% haalt.
In een wereld die steeds hectischer en complexer wordt, zoeken veel mensen naar eenvoud, vrijheid en een verbinding met de natuur. Recreatievoertuigenfabrikant LMC Caravan GmbH & Co. KG lanceert een nieuwe caravanlijn op de markt: de e:dero-serie. Deze serie is speciaal ontwikkeld voor avonturiers die willen genieten van het comfort van een caravan zonder het minimalisme van kamperen op te geven. Het motto van de serie is: "Kamperen met wooncomfort".
Met drie slimme indelingen – twee voor koppels en één gezinsindeling voor maximaal vier personen – biedt de e:dero een flexibele en betaalbare oplossing voor kampeerliefhebbers. Vooral het kleinste model in de serie, de e:dero 350 D, is met een toegestaan totaalgewicht van minder dan 750 kg bijzonder aantrekkelijk voor jonge kampeerders, omdat het zonder aanhangerrijbewijs getrokken kan worden. Bovendien is het lichte en compacte ontwerp ideaal voor elektrische auto’s. Dit betekent meer vrijheid en minder beperkingen tijdens het reizen.
Maximale vrijheid met duidelijke eenvoud
De e:dero-modellen zijn ideaal voor mensen die net iets meer comfort willen bij het slapen en opbergen dan dat een traditionele tent biedt. Met de e:dero richt LMC zich op kampeerders die bewust kiezen voor het essentiële. De 2,00 meter lange bedden zorgen voor een goede nachtrust, terwijl slimme opbergoplossingen voldoende ruimte bieden voor persoonlijke spullen. Het leven speelt zich buiten af – binnen draait alles om slapen en opbergen.
Door het weglaten van extra apparatuur, zoals vast ingebouwde kook- en koelvoorzieningen, benadrukt de e:dero-serie haar minimalistische aanpak. In plaats daarvan is er ruimte voor een optionele koelbox en een royaal werkblad waarop bijvoorbeeld een koffiezetapparaat of draagbare inductiekookplaat geplaatst kan worden. Een eenvoudige gootsteen met een 12-liter schoonwatertank met pomp biedt mogelijkheden om af te wassen: functioneel, simpel en efficiënt.
Buitenoptie voor het leven in de open lucht
Voor degenen die houden van het leven onder in open lucht biedt de optionele outdoor-uitrusting innovatieve oplossingen. Zit- en rugkussens van weerbestendige materialen kunnen flexibel buiten worden gebruikt. Samen met het slimme plug-in meubelsysteem veranderen deze kussens in comfortabele buitenzitplaatsen. De optionele kampeertafel is zowel binnen als buiten te gebruiken – perfect voor gezellige avonden onder de sterrenhemel.
Minimalisme ontmoet functionaliteit
Bij de constructie van de e:dero caravans zijn overbodige elementen bewust vermeden. Er is geen flessenhouder en er zijn geen overbodige plastic toevoegingen, behalve praktische handgrepen om te manoeuvreren. Een zwarte lijst accentueert de minimalistische buitenkant, geeft de caravan een opvallend accent en biedt de mogelijkheid om de optionele voortent te installeren. Het robuuste gehamerde plaatwerk en de kaderramen benadrukken het functionele en duurzame karakter. Een ander hoogtepunt is het grote serviceluik aan de achterzijde van de 400 C, waardoor het interieur in contact komt met de natuur en het buitenleven wat meer naar binnen wordt gehaald. De e:dero doet het bewust zonder vaste verwarming. De serie is een upgrade van een tent en biedt stopcontacten voor het gebruik van mobiele verwarmingsapparaten.
Interieur: Flexibiliteit en slimme oplossingen
Het interieur van de e:dero maakt indruk met zijn functionele en flexibele ontwerp. In de modellen 350 D en 470 K kan het bed overdag worden veranderd in een bank, waardoor extra leefruimte ontstaat. De afneembare kussens kunnen ook buiten worden gebruikt. Praktische opbergoplossingen zijn beschikbaar in de vorm van hangkasten, kledingstangen, sleutelladen en vakken. In de multifunctionele kast is de campingtafel veilig opgeborgen tijdens het reizen door middel van bevestigingsmogelijkheden, en er is plek voor een optioneel toilet. Verlichting wordt geleverd door USB-oplaadbare batterijverlichting die flexibel binnenin kan worden geplaatst. Twee 230 volt stopcontacten en USB-poorten (type A en C) in de keuken en het slaapgedeelte zorgen voor moderne connectiviteit. Er is een extra aansluiting beschikbaar voor de optionele koelbox. Twee interieurtrends zijn ook verwerkt in de e:dero. In de keuken is een verschuifbaar decoratief element te vinden op de bovenkast, en een open boogplank creëert een andere blikvanger in het woongedeelte. Design is belangrijk voor LMC, zelfs in de instapserie.
Pakketten voor de perfecte start
Het optionele kleine startpakket bevat:
Dometic CFX 45l koelbox
Stoffen hangkast
Vilt opbergboxen
Camping tafel
In het uitgebreidere pakket zit:
Dometic CFX 45l koelbox
Stoffen hangkast
Vilt opbergboxen
Camping tafel
Outdoor kussens inclusief frame
Luifel
Kortom:
De nieuwe manier van minimalistisch kamperen.
Met de e:dero-serie begint het avontuur direct bij de deur van de caravan. De combinatie van minimalisme, functionaliteit en doordachte oplossingen maakt het de perfecte keuze voor iedereen die kamperen wil terugbrengen tot de essentie, maar niet wil inleveren op het comfort van een caravan.
Over LMC
LMC is een ervaren fabrikant van caravans, kampeerauto's en buscampers onder de paraplu van de Erwin Hymer Group. In Sassenberg, in het Münsterland, produceert het bedrijf al meer dan 65 jaar vrijetijdsvoertuigen in eigen productiefaciliteit. Deze voertuigen kenmerken zich door hun hoge kwaliteit, duurzaamheid, veiligheid en vele slimme ideeën aan boord die zorgeloos reizen mogelijk maken.
LMC Caravan viert zijn 70e verjaardag onder het motto “70 jaar LMC - Experts by Tradition”. Sinds 1955 staat LMC voor innovatie, kwaliteit en expertise in de vrijetijdsvoertuigensector. Deze mijlpaal wordt gevierd met een exclusieve vloot van speciale modellen die LMC presenteert om de aanwezigheid op de markt te versterken en het verkoopsucces te bevorderen.
De jubileumvloot: Exclusiviteit en comfort De speciale modellen zijn visueel aantrekkelijk en functioneel goed uitgerust. De caravans, kampeerauto's en buscampers zijn zorgvuldig afgestemd op de behoeften van moderne kampeerders en bieden talloze voorzieningen die comfort en rijplezier combineren. Een retrosticker staat in het middelpunt, verbetert het uiterlijk van de voertuigen en maakt ze tot iets speciaals. De sticker verwijst naar de beginjaren van de motorsport toen ook de basis voor LMC werd gelegd.
In het tijdperk na de Tweede Wereldoorlog werd autosport steeds populairder. In 1950 ontstond de Formule 1, het hoogtepunt van de autosport. In de daaropvolgende jaren werden de carrosserieën gestroomlijnder, de vering en banden verbeterd en de circuits veiliger gemaakt met uitloopstroken. Kenmerkend voor raceauto's waren altijd de grote, meestal ronde stickers met startnummers op de motorkap en zijkanten. Waarom gebruikt LMC motorsport als thema voor onze jubileummodellen?
LMC ziet zichzelf als een sterk team dat voortdurend evolueert en dezelfde focus behoudt. Net als in een pitstraat waar elke seconde telt, streeft het LMC team naar voortdurende optimalisatie van de prestaties door interne processen te verbeteren en producten te verfijnen. Voor deze gelegenheid is de jubileumvloot als volgt samengesteld:
Caravans: Style 450 D & 490 K De jubileumcaravans zijn voorzien van diverse comfortvoorzieningen:
Zwarte lichtmetalen velgen en verlichte randlijsten
Premium vegan lederen bekleding met jubileumborduursel
Insectenwerende deur en voortentlamp
Truma Therme, 12 V luchtcirculatie, dakversterking voor airconditioning
Verhoging maximale belasting: 450 D tot 1800 kg, 490 K tot 1700 kg
Een bijzonder hoogtepunt is het moderne “Light Grey” interieur, dat een meer ingetogen alternatief biedt voor het stijltypische “Sage”. Daarnaast zorgt een verrijdbare 25-liter afvalwatertank voor eenvoudige bediening tijdens het reizen.
Kampeerauto's: Tourer T 660 G & Tourer H 660 G De kampeerauto's uit de Tourer-serie zijn uitgerust met exclusieve kenmerken die comfort en stijl combineren:
Chassis Design Package: o Lichtmetalen velgen o Gelakte bumpers o Lederen stuurwiel en versnellingspookknop o Glanzend zwarte bodemplaat o Dashboard met applicaties o Mistlampen
Panoramische ruit voor een open ruimte gevoel
Verwarmde en geïsoleerde afvalwatertank
Insectenwerende deur
Speciale bekleding met jubileumborduursel
Beide modellen hebben ook een voorbereiding voor airconditioning, inclusief dakversterking, zodat je zelfs op warme dagen verzekerd bent van comfort.
Kampeerauto's: Cruiser Van V646 G De Cruiser Van wordt geleverd met een standaarduitrusting voor een bijzonder concurrerende prijs in zijn segment:
Voorbereiding voor airconditioning incl. dakversterking
Speciale vegan lederen bekleding met borduursel
Chassis Design Pakket: o Lichtmetalen velgen o Gelakte bumpers o Lederen stuurwiel en versnellingspookknop o Glanzend zwarte bodemplaat o Dashboard met applicaties o Mistlampen
Kampeerauto's: Innovan 600 De campers van LMC maken indruk met hun mobiliteit en flexibiliteit:
Voortent
Achteruitrijcamera
Verwarmde afvalwatertank
Chassis Design Pakket: o Lichtmetalen velgen o Gelakte bumpers o Lederen stuurwiel en versnellingspookknop o Glanzend zwarte bodemplaat o Dashboard met applicaties o Mistlampen o Vegan lederen bekleding met borduursels en een insectenwerende deur
Vooral de Innovan 600 is met zijn compacte ontwerp en uitgebreide voorzieningen ideaal voor avonturiers die waarde hechten aan flexibiliteit.
Een bijzondere blikvanger: Op de CMT-stand in hal 1 laat LMC naast de nieuwe producten een oud juweeltje met geschiedenis zien en nodigt bezoekers uit om een indruk te krijgen van e-mobiliteit in kampeerauto's. We hopen wat spanning te creëren en later een glimlach op uw gezicht te toveren.
Kortom: Een speciaal jubileumjaar voor LMC.
Met de jubileumvloot laat LMC opnieuw zien hoe interieurdesign een statement kan zijn over segmenten en series heen. De speciale modellen combineren modern design, comfort en exclusieve kenmerken die zowel handelspartners als eindklanten enthousiast zullen krijgen.
LMC is een ervaren fabrikant van caravans, kampeerauto's en buscampers onder de paraplu van de Erwin Hymer Group. In Sassenberg, in het Münsterland, produceert het bedrijf al meer dan 65 jaar vrijetijdsvoertuigen in eigen productiefaciliteit. Deze voertuigen kenmerken zich door hun hoge kwaliteit, duurzaamheid, veiligheid en vele slimme ideeën aan boord die zorgeloos reizen mogelijk maken.
Première op Reise + Camping 2024 in Essen “PARKEERPLAATSCONCEPTEN” – alles uit één hand! Essen in februari 2024. Het land heeft parkeerplaatsen nodig voor kampeerauto's – vooral na de hoogtijdagen met jaarlijks meer dan 100.000 nieuwe registraties van kampeerauto's. Er rijden inmiddels ruim 2,5 miljoen zwerfauto's rond in Europa. “Het is noodzakelijk”, zegt branche-expert Peter Hirtschulz uit Ratingen, “dat we snel nieuwe parkeerplaatsen bouwen. En wat heel belangrijk is, we hebben nu experts die deze parkeerplaatsen gaan ontwikkelen en helpen met de bouw en exploitatie van deze faciliteit.” Hirtschulz heeft samen met architecten, ontwikkelaars en leveranciers van parkeertechnologie en experts op het gebied van caravanmarketing een zeer interessant netwerk gevormd. Op de vakbeurs “Reise+Camping” in Essen presenteren de “STELLPLATZKONZEPTE” zich voor het eerst aan een breder publiek. “Iedereen die bij ons komt,” zegt Hirtschulz, “krijgt - als hij dat wil - het complete, zorgeloze pakket uit één hand.” Het proces kan beginnen met een locatieanalyse en een haalbaarheidsstudie. Ervaren architecten zorgen vervolgens voor de planning, inclusief alle administratieve formaliteiten, voordat de bouw met optimale technische uitrusting start. Uiteindelijk kan het netwerk er ook voor zorgen dat de nieuwe camperplaats bij de doelgroep in de markt wordt gezet. “Natuurlijk”, zegt Hirtschulz, “kan elke module afzonderlijk worden geboekt en wij zorgen ook voor de modernisering van bestaande systemen.” STELLPLATZKONZEPTE presenteert zich op de vakbeurs Reise + Camping in Essen met een eigen stand in hal 2, stand 2A50. Voor meer informatie over “STELLPLATZKONZEPTE” kunt u terecht op www.stellplatzkonzepte.de
80% van de verkeersdoden zijn mannen Ze zijn twee keer vaker dan vrouwen betrokken in alcoholgerelateerde ongevallen
80% van de verkeersdoden in ons land zijn mannen. Letselongevallen waarin mannen betrokken zijn, zijn gemiddeld ook 2 keer zo ernstig als ongevallen met vrouwen. Dat komt hoofdzakelijk omdat mannen meer risico’s nemen in het verkeer. Zo zijn mannen dubbel zo vaak dan vrouwen betrokken in een alcoholgerelateerd ongeval. Dat zijn enkele conclusies uit een nieuwe statistische analyse van Vias. Die toont aan dat sensibiliseringsacties zich best vooral moeten richten op een mannelijk publiek, zoals recent gebeurde met de verdeling van BOB-sleutelhangers aan voetbalsupporters.
8 op de 10 verkeersdoden zijn mannen 80% van de verkeersdoden in ons land zijn mannen. Dat percentage stijgt de laatste jaren zelfs lichtjes, want 10 jaar geleden ging het over 77%. Bij de zwaargewonden zijn 67% van de slachtoffers mannen. Het percentage wisselt natuurlijk afhankelijk van het type weggebruiker. Bij de motorijders is zo 96% van de verkeersdoden een man, bij de automobilisten 75%, bij de fietsers 74% en bij de voetgangers 56%.
Ongevallen zijn twee keer zo ernstig Mannen vertegenwoordigen nochtans ‘maar’ 59% van alle verkeersslachtoffers op onze wegen. Dat betekent dat het vooral ernstigere ongevallen zijn waarin ze betrokken zijn. Als je het gemiddeld over de laatste 10 jaar bekijkt, zijn er 9 doden per 1000 letselongevallen wanneer een vrouw achter het stuur zit, ten opzichte van 18 doden per 1000 letselongevallen wanneer een man rijdt.
Verzwarende omstandigheden bij mannen Mannen leggen weliswaar gemiddeld meer kilometers af, maar hun oververtegenwoordiging in de ongevalsstatistieken is voor het grootste deel te verklaren door hun risicogedrag. De voorbije 10 jaar is zo bij 52% van de letselongevallen waarbij een man betrokken is als autobestuurder sprake van een verzwarende factor (alcohol, geen gordel dragen, rijden zonder verzekering, etc…) ten opzichte van 36% bij de vrouwen. Daarnaast is bij 10% van de ongevallen waarbij een man betrokken is de bestuurder onder invloed van alcohol. Bij de vrouw is dat 5%, de helft minder dus. Gedragsmetingen van Vias hebben in het verleden ook al aangetoond dat mannen vaker de neiging hebben om te snel te rijden, zich meer te laten afleiden achter het stuur door oa de gsm en iets minder vaak de gordel te dragen. In het licht daarvan is het dan ook niet verwonderlijk dat bijna 80% van de overtreders die in het kader van een alternatieve straf een vorming moeten volgen bij Vias mannen zijn. Conclusie Vrouwen zijn minder vaak betrokken in een ernstige verkeersongevallen omdat ze minder risicovol gedragen vertonen in het verkeer. Het is duidelijk dat vrouwen voorzichtiger, verantwoordelijker en met meer respect voor andere weggebruikers achter het stuur zitten. Omgekeerd hebben mannen de neiging om hun fouten te relativeren en lijken ze zich minder bewust van de gevaren voor zichzelf en de anderen in het verkeer. Shirley Delannoy, onderzoeker Vias institute: “Van jongs af aan worden jongens aangemoedigd om risico's te nemen en te tonen dat ze alles onder controle hebben, terwijl meisjes worden gesocialiseerd om voorzichtiger te zijn en de regels te volgen. Deze patronen worden weerspiegeld in het autorijden. Mannen hebben de neiging om hun capaciteiten te overschatten en meer risicovol gedrag te vertonen, vooral als het gaat om te hard rijden en drinken. Omgekeerd zijn vrouwen zich vaak beter bewust van de gevaren waardoor ze een meer defensievere en preventieve rijstijl aannemen. Deze attitudes worden versterkt door sociale normen, die meer druk leggen op mannen om hun assertiviteit achter het stuur te bewijzen omdat van hen wordt 'verwacht' dat ze hun voertuig volledig onder controle hebben als teken van mannelijkheid.”