Wie van plan is om de komendemaanden met de kampeerauto op reis tegaannaarwintersegebieden, moet nadenken over de vraag of winterbandennodig zijn. Die geven je immers meer grip. Maar wat zijnnu eigenlijk de regels? In welkelanden zijn winterbandenverplichtenwaarheb je voldoendeaansneeuwkettingen? We zetten alle info voor je op eenrijtje.
Nederland
In Nederlandis het niet verplicht om met winterbanden te rijden. De overheid raadt wel aan om, wanneer er winterse omstandigheden zijn, toch de winterbanden op de auto of camper te monteren. De wettelijk verplichte minimumdiepte van de groeven bedraagt 1,6 millimeter.
All-seasonbanden met het alpine-symbool (3PMSF), met bergen en sneeuwvlok, voldoen ook bij winterse omstandigheden. Rijden met spijkerbanden of sneeuwkettingen is in Nederland niet toegestaan.
België
Ook in België geldt geen verplichting voor winterbanden. De keuze staat je vrij ze toch op te leggen wanneer je het nodig acht. Dan moeten ze minstens een reliëf van 1,6 millimeter hebben – al wordt 4 millimeter aangeraden – en moet je ervoor zorgen dat op dezelfde as identieke banden liggen. Een combinatie van zomer- en winterbanden is dus mogelijk, als je bijvoorbeeld vooraan zomerbanden en achteraan winterbanden monteert.
Rijd je met winter- of ‘modder en sneeuw’-banden, dan moet je wel even letten op de code van de band, die samenhangt met de snelheid die je er maximaal mee mag rijden.
Heb je een auto of camper met een topsnelheid hoger dan de code op je band aangeeft, dan moet je in België een sticker op je dashboard plakken die de lagere maximale snelheid van die banden steeds in je gezichtsveld houdt. Winterbanden die hieronder vallen, mag je het hele jaar monteren. M+S-banden met deze eigenschap mag je alleen tussen 1 oktober en 30 april op de auto of camper hebben.
Sneeuwkettingen zijn alleen toegestaan wanneer de wegen bedekt zijn met sneeuw of ijs, spijkerbanden alleen in heel uitzonderlijke gevallen wanneer de Belgische Minister van Mobiliteit het gebruik ervan toestaat. De snelheid die je met sneeuwkettingen mag rijden, is beperkt tot 50 kilometer per uur. Dat geldt overigens voor alle Europese landen.
Luxemburg
Bij ijzel, aangedrukte sneeuw, smeltende sneeuw, ijs of rijp moet je in Luxemburg met winterbanden rijden. Die moeten voorzien zijn van een sneeuwvlok- of M+S-symbool om als zodanig beschouwd te worden en een profieldiepte hebben van minstens 1,6 millimeter. Ook hier wordt 4 millimeter aangeraden.
Alle vier de wielen moeten voorzien zijn van winterbanden, een combinatie zoals in België is niet toegestaan. Behalve voor campers met een toegestane maximale massa groter dan 3.500 kilogram, in dat geval volstaat het monteren van de winterbanden op de wielen van de aandrijfassen. Uiteraard kun je op alle vier de wielen de winterbanden monteren voor een nog betere grip.
Sneeuwkettingen zijn toegestaan, maar enkel als de weg bedekt is met sneeuw en ijs. Op sommige plaatsen is het dan ook verplicht, maar dat wordt aangegeven met bovenstaand rond, blauw bord waarop een witte band met sneeuwkettingen staat. Spijkerbanden zijn niet toegestaan.
Duitsland
Het is verplicht om in Duitsland met winterbanden te rijden tijdens winterse omstandigheden. Weersituaties die daaronder vallen, zijn gladheid door sneeuw(modder) en door ijs- of rijpvorming. De minimale diepte van de groeven is 1,6 millimeter, maar 4 millimeter wordt aangeraden. De winterbanden dienen op alle wielen gemonteerd te worden.
Sinds 1 oktober 2024 zijn in Duitsland banden met alleen het M+S-symbool niet meer voldoende om in winterse omstandigheden te rijden: het alpine-symbool moet (ook) op je band staan.
Net als in België moet je rekening houden met de maximale snelheid van de winterband in relatie tot die van je auto of camper en indien nodig een sticker in je gezichtsveld aanbrengen.
Sneeuwkettingen zijn in sommige (berg)gebieden verplicht, wat wordt aangegeven met het bekende bord. Ook in gebieden waar het bord niet staat, mag je ermee rijden, maar dan moet de weg wel bedekt zijn met sneeuw of ijs. De sneeuwkettingen moeten minstens op alle aangedreven wielen worden bevestigd. Spijkerbanden zijn in Duitsland verboden.
Oostenrijk
Ook Oostenrijk verplicht het gebruik van winterbanden bij winterse omstandigheden tussen 1 november en 15 april. Sneeuw op de weg, sneeuwmodder of ijs: winterbanden erop, op alle vier de wielen. Hier is het verplicht dat de groeven van de banden minstens 4 millimeter diep zijn.
In Oostenrijk vallen zowel banden met het alpine- als M+S-symbool onder de winterbanden. Ter vervanging van winterbanden mag je ook met sneeuwkettingen rijden op tenminste alle aangedreven wielen. Dit mag overigens alleen wanneer de weg ononderbroken bedekt is met een sneeuw- of ijslaag.
Sneeuwkettingen kunnen verplicht zijn in berggebieden, wat in dat geval wordt aangegeven met het desbetreffende bord. Passende sneeuwkettigen moet men bij hebben. Je mag ook met vier spijkerbanden rijden, van 1 oktober tot 31 mei, maar moet dan wel een sticker met het spijkerbandsymbool achter op de auto of camper bevestigen. Zo’n sticker kun je kopen bij de ÖAMTC of ARBÖ, de Oostenrijkse tegenhangers van de ANWB.
Laika keek tevreden naar zijn halfintegrale Kreos L 5009 en vond het tijd om een integraal type op de markt te brengen. Kreos H 5109 werd zijn naam.
Koetswerk
De nieuweling is niet alleen groot hij heeft ook een mooi koetswerk. Het voorfront is knap getekend, de buitendeur met venster houdt met zijn drievoudige vergrendeling ongewenste buiten, de garagedeuren hebben gasdrukveren om het onverwacht dichtklappen te voorkomen. Om het achterfront zijn mooie vorm te kunnen geven werd polyester gebruikt. Ramenvensters zijn van een goede kwaliteit en keurig ingebouwd, hetzelfde mag men zeggen van de kofferdeksels. Zelfs de bekabelingen onder de bodem zijn vakkundig verankerd. Heel de kampeerauto wordt gedragen door het AMC chassis van AL-Ko.
Zoals men verwacht van de Italiaans fabrikant is het interieur van de bovenste plank. Tijdens koude dagen zorgt de Alde Comfort voor voldoende warmte en is het aangenaam verblijven in het schitterend woongedeelte. Voor de indeling hebben de ontwerpers zich aan een succesvolle inrichting gehouden. Bij het binnen stappen staat men even in volle bewondering van het prachtig meubilair met vlakke vloer van voor tot achter.
Achterin zijn enkele bedden die het dak van de garage vormen. Vooraan is een L-zitgroep met ronde tafel gedeeltelijk in de stuurcabine met 2 comfortabele zetels geïntegreerd. Naast de buitendeur is nog een zitbank. Aan de andere kant van de buitendeur staat de 153 l koelkast gevolgd door het sanitair. Achter de L-zitbank zien we de keuken en een afzonderlijke douchecel. De zitgroep met zijn tweekleurige kussen heeft een ronde tafel, mooi om naar te kijken maar een rechthoekige vonden we echter wel praktischer. Voor een gemakkelijke doorgang van en naar de stuurcabine is het tafelblad verschuifbaar.
Vier zwervers kunnen zich comfortabel nestelen rond de tafel. Er zijn ook vier plaatsen met veiligheidsgordels met in de hoogte verstelbare hoofsteunen. Aan de verlichting is veel aandacht besteed, in verschillende delen van het interieur kan men het dimmen. Op een nauwelijks opvallende manier heeft men het hefbed in de stuurcabine geïnstalleerd. Bedienen gebeurt met een druk op de knop en het zakt of stijgt geruisloos. Met zijn 1,9 x 1,4 m afmetingen en de met veren uitgeruste matras slaapt men als een rozeke. Twee zwanenhals lichten geven de mogelijkheid om nog wat te lezen voor je in slaap valt.
Achter de zitgroep heeft de fabrikant een 1,19 x 0,63 m groot keukenmeubel geplaatst met drie elektrisch aansteekbare kookvuren ver genoeg van elkaar om grote potten of pannen te kunnen gebruiken. In de ruime bovenkast en de lade onderin vindt het keukengerief een geschikte bergplaats, door de nauwkeurig geplaatste tussenwanden blijft het netjes in zijn vak liggen. Boven de keuken is een elektrisch bediende dakventilator om de keuken geurtjes naar buiten te blazen. De links en rechts opendraaiende deuren van de 153 l absorptie koelkast houdt voeding en drankjes koel. De standaard geplaatste gas bakoven zal een vreugde zijn van menig koks van dienst.
Achter de keuken is een ruim bemeten sanitair knap uitgevoerd. Het is nogal donker, door een krachtige LED lamp komt het echter tot haar recht. Het kleine kamertje voor de wc is uitgevoerd in meubeldecor.
Een kloeke deur sluit de slaapkamer af van het woongedeelte. Via een trapje komt men in de slaapkamer waar enkele bedden boven de garage pronken. De onderste trede van het trapje klapt weg om de lade in de kleerkast onder het voeteinde van het bed te kunnen uit trekken. De 1,95 x 0,80 brede bedden plus de dikke matrassen waarborgen een zalige nachtrust. Dank zij de opslaande hoofdeinden heeft men een comfortabele zit om nog wat te lezen vooraleer in slaap te vallen. Vergeet echter niet de zwanenhals lichten te doven voor je in slaap valt. In de met aluminium versterkte bovenkasten kan men redelijke wat reisgoed kwijt.
Reizen met de Laika Kreos H 5109 is een leuke ervaring. Zeker als je de 180 pk diesel neemt en als optie de 9 gang automaat kan de pret niet meer op.
Verkeersongevallen zorgen naast onnoemelijk veel menselijk leed nog voor veel meer negatieve gevolgen zoals materiële schade, medische kosten en werkonbekwaamheid. Vias institute heeft in een nieuwe studie nu berekend dat de totale maatschappelijke kost voor verkeersongevallen in ons land per jaar naar schatting zo’n 11 miljard euro bedraagt. Elke verkeersdode kost de maatschappij 7 miljoen euro en een zwaargewonde 700 000 euro. Deze cijfers omvatten ook de menselijke kosten, waarover vandaag op de Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers uitgebreid zal worden gesproken. Dit is het moment waarop alle organisaties die werken rond verkeersveiligheid oproepen om stil te staan bij de 501 verkeersdoden en 45 000 gewonden die vorig jaar in ons land vielen.
Waarom kosten berekenen? Het objectief benaderen van verkeersonveiligheid kan op verschillende manieren. Meestal wordt enkel gesproken over het aantal doden en gewonden, maar een inschatting van de kosten van verkeersongevallen is een andere manier om de impact van verkeersonveiligheid op de hele maatschappij aan te tonen. Ook al kan je moreel gezien op een individueel mensen leven geen prijs zetten, toch kunnen kostenschattingen gebruikt worden in economische kosten-baten analyses van oa verkeersveiligheidsmaatregelen. Verkeersdode kost 7 miljoen, zwaargewonde 700 000 euro Vias heeft op basis van nationale bronnen nu een actuele kosteninschatting voor België gedaan van het totaal aantal verkeersongevallen. De totale kost wordt voor het jaar 2022 geschat op bijna 11 miljard Euro. Elke verkeersdode kost de maatschappij ongeveer 7 miljoen euro. In totaal maken de maatschappelijke kosten van verkeersdoden een derde uit van alle kosten door verkeersonveiligheid in ons land. De kosten voor een zwaargewonde liggen rond de 700 000 euro en elke lichtgewonde kost de maatschappij bij benadering 70 000 euro.
Slachtoffers
Eenheidskost (EUR 2022)
Aantal slachtoffers en voertuigen 2022
Totale kost (EUR 2022)
Doden 30 dagen
€ 6.799.191
540
€ 3.671.563.250
Zwaargewonden
€ 694.216
3.400
€ 2.360.334.828
Lichtgewonden
€ 67.454
42.134
€ 2.842.094.091
Voertuig met enkel materiële schade
€ 4.184
487.329
€ 2.039.216.188
Alle slachtoffers
€ 10.913.208.356
Welke kosten worden in rekening gebracht? Na een verkeersongeval zijn er verschillende soorten kosten die veroorzaakt worden. Die kosten kunnen opgedeeld worden in slachtoffergerelateerde kosten en ongevalskosten. Kosten die samenhangen met het slachtoffer zijn oa medische kosten en kosten omdat je niet meer kan gaan werken. Deze kosten zijn redelijk makkelijk kwantificeerbaar. Het productieverlies van een slachtoffer is gelijk aan de waarde van de verloren productie gedurende de volledige tijd dat die persoon niet kan werken. De waarde van de productie van een individu wordt afgeleid van bijvoorbeeld het inkomen of het bruto binnenlands product (BBP) per persoon. Menselijke kosten zijn moeilijker te berekenen: de menselijke kosten drukken het leed uit dat verkeersongevallen veroorzaken voor de betrokkenen en hun omgeving. Daarnaast is er ook het verlies aan levenskwaliteit door zware of lichte verwondingen en het verlies aan levensjaren door vroegtijdig overlijden. Het zijn immateriële kosten, ze hebben geen uniforme marktprijs en zijn dus minder gemakkelijk om te becijferen dan de andere kosten. Toch worden ze standaard opgenomen in de berekening van de maatschappelijke kosten aangezien ze een aanzienlijk verlies aan sociale welvaart voorstellen. Er zijn internationaal enkele erkende modellen die gebruikt worden om een kostprijs te bepalen voor zowel ongevallen met gewonden als ongevallen met doden. Daarnaast zijn er directe kosten gelinkt aan het ongeval: schade aan voertuigen en infrastructuur, files die leiden tot productiviteitsverlies, administratiekosten voor hulpdiensten en verzekering, eventuele begrafeniskosten etc. Voor deze kosten zijn duidelijke prijzen voorhanden zoals marktprijzen en lonen. Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers Elke 3de zondag is er de 'Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers'. Wereldwijd worden dan alle verkeersslachtoffers herdacht. In ons land organiseert Rondpunt samen met Ouders van Verongelukte Kinderen-SAVE, Over-Hoop, OTL en Getuigen onderweg vandaag om 11u een herdenkingsmoment in Herent waar stilgestaan wordt bij alle verkeersslachtoffers en doden die vorig jaar om het leven zijn gekomen in ons verkeer. An Vandeborne, directeur OVK-SAVE: “We brengen vandaag eer aan alle verkeersslachtoffers en betuigen onze steun aan de getroffenen. Vele verkeersslachtoffers zijn jong en de meerderheid van de verkeersongevallen hadden vermeden kunnen worden. In 2023 verloren 501 mensen het leven in het verkeer. Dat is 501 keer iemands kind, iemands geliefde. 76 onder hen waren kinderen onder de 25 jaar. Denk daarom nooit dat het jou niet kan overkomen. Zij mogen nooit vergeten worden want elk kind heeft recht op een veilige leefomgeving met zorg voor elkaar."