Terwijl er in de federale meerderheid steeds
meer gekibbel komt: CD&V tegen MR (Beke contra Reynders), Open VLD tegen PS (Crootje tegen la Onkelinx), wordt het hoe langer
hoe onzekerder of deze regering Di Rupo 2014 nog wel gaat halen. Zoals ik in
mijn blog van vrijdag (Vijgen vóór of ná Pasen) al suggereerde zou het
vanwege CD&V nog niet zó dom zijn er de stekker uit te trekken. Momenteel
speelt de partij zon beetje de grote verongelijkte (het zgz calimero
effect), waarbij ze waarschijnlijk niet meteen veel stemmen gaat winnen, maar
misschien toch de schade kan beperken. De juridische tegenaanval van het ACW is
geen garantie op succes, gezien er maar lijken uit de Belfius/ACW kast blijven
vallen.
Mocht deze regering er de brui aan geven,
dan zet dat natuurlijk wel een serieuze hypotheek op de verdere afwerking van
de akkoorden i.v.m. de zesde staatshervorming. Niet dat iedereen daar rouwig om
zal zijn. Zeker voor wat de splitsing van B-H/V in het algemeen en deze van het
gerechtelijk luik in het bijzonder daarin betreft, is het laatste woord nog
niet gevallen.
Ondertussen zouden we in Vlaanderen er
echter goed aan doen erop te letten, dat we straks geen tweede B-H/V in huis
halen: de HGB oftewel Hoofdstedelijke Gemeenschap van Brussel. Dit gedrocht
kan een nieuw Trojaans paard worden dat de Franstaligen in Vlaanderen willen
binnenbrengen.
De reden van het ontstaan van de zogenaamde
Brussels Metropolitan was het beter afstemmen van Brussel en de Rand op het
vlak van mobiliteit, tewerkstelling en nog enkele van die eerbare principes.
Het feit dat ook de werkgeversorganisatie VOKA daar achter stond, moest
vertrouwen in het project inboezemen.
Jammer genoeg schiet er van dat vertrouwen
weinig over, nu gebleken is dat de Franstaligen de hele zaak langzaam maar
zeker anders zijn gaan interpreteren. Typisch Belgisch, zeg maar.
Dat Brussels
Metropolitan zou nl niet alleen alle gemeenten van zowel Vlaams als Waals
Brabant omvatten, maar ook die van het huidige Brussels hoofdstedelijk gewest,
de provincies zelf én de federale overheid. Klap op de vuurpijl is dat de
gemeenten niet meer op vrijwillige basis zoals eerst gesteld maar verplicht
zouden moeten meedoen.
Om een lang verhaal kort te maken:
Vlaanderen doet er best aan deze zaak niet goedschiks te slikken. Voor we het
beseffen, zitten we straks met een B-H/V in het kwadraat. De gemeente Overijse
heeft alvast een klacht neergelegd bij het Grondwettelijk Hof. De N-VA was
eerst zinnens de andere Vlaamse gemeenten hetzelfde aan te praten, maar lijkt
daar nu vanaf te stappen. Het zou echter verkeerd zijn zo maar mee in dit avontuur
te stappen en ons nog maar eens te laten rollen. Het feit dat kaakslagunitarist
Van Rompuy achter deze zaak aan zit, is een reden te meer om waakzaam te zijn. Samenwerken
is één zaak, weer eens gediscrimineerd worden is echter iets anders. Het moet In
Vlaanderen Vlaams blijven.
-De
documenten over de transacties ACW/Belfius mogen dan al ter inzage liggen, pas
maandag mag elke partij één Kamerlid naar Flahaut sturen om inzage te krijgen
en niet meer dan dat. Dat lid moet geheimhouding beloven, mag geen fotos of
kopieën maken en zal steeds een ambtenaar naast zich krijgen om te zien of
alles correct verloopt. In Wetstraatees heet dat tegenwoordig transparantie
-Volgens
De Morgen, die men zeker niet kan beschuldigen van banden te hebben met de N-VA
en/of Trends, heeft de leiding van Arco (het ACV/W dus) meegeschreven aan de
wetteksten die het mogelijk hebben gemaakt dat de Arco-coöperanten buiten schot
zouden blijven, al blijft de eindverantwoordelijkheid van de daarna gestemde
wetten wel bij toenmalig premier Leterme. Toevallig toch wel een ACVer, zeker?
-Het
advocatenbureau Eubelius van nieuwbakken minister van Financiën Geens, had het
ACW als grootste klant. Die wordt nu zgz afgestoten, alsof dat zomaar zal
gebeuren. Wie gelooft dat een ander kantoor zon klant gaat overnemen, gratis
ende voor niks?
-Het
begrotingsconclaaf, dat vrijdag had moeten beginnen, is al uitgesteld tot
maandag en dinsdag. Daarna is er een pauze van twee dagen omdat Di Rupo naar e.o.a.
Europese top moet en blijft er die week nog één dag over, waarna de
doodwroeters weer kunnen genieten van een heerlijk weekeinde. Voor één keer ben
ik het eens met Vande Lala, die zegt dat we eerder een nieuwe Paus gaan hebben
dan een begroting die zal voldoen aan de Europese eisen.
-Na
de kritiek van Didier Reynders, dat Vanackere het over een schuld had van één
miljard euro terwijl hij twee weken later moest toegeven dat het er bijna drie
zijn, is er nu kritiek van Markske Beke op diezelfde Reynders. In de tien
jaar dat Reynders minister van Financiën was, aldus Beke, heeft hij de
blunders opgestapeld. Dat belette hem niet zijn partij mee te laten stappen in
een nieuwe regering met diezelfde blunderaar.
-Door
het afhaken van Vanackere als minister, neemt die opnieuw plaats in het
parlement als volksvertegenwoordiger. Als gevolg daarvan moet mister
splitser, alias Michel Doomst, plaats ruimen. Ik denk dat weinig Vlamingen
daar rouwig om zullen zijn.
-Tenslotte
nóg een nieuw woord: de azijndrinkende kaakslagunitarist. Komt van Erik
Stoffelen, voorzitter van het 76ste zangfeest, dezelfde die ik in
mijn blog van 5 dezer (Kris Peeters dilemma) al citeerde met een uitspraak
om in te kaderen i.v.m. het ACW (België dienen, Vlaanderen minachten en ons
allen moreel de les willen spellen).
O, ja: met die kaakslagunitarist bedoelde
Stoffelen niet bovenstaande Doomst, maar diens CD&V vriend Eric Van Rompuy,
broer van
Het wordt wel ongemeen spannend in ons politiek
landschap. Het is zonder meer du jamais vu wat we de laatste dagen hebben
meegemaakt. Een minister die zo recht in zijn schoenen bleek te staan dat hij
enkele dagen later ontslag nam. Een arbeidsbeweging die van het ene Waterloo
naar het andere strompelt en waarvan men zich afvraagt hoe ver dat strompelen
nog gaat duren. Een regering die, normaal gesproken, vóór het einde van deze
maand een aartsmoeilijk begrotingsconclaaf zou moeten afronden en dit met een
nieuwbakken niet politiek gekozen minister van Financiën*. Eind dezer maand, op
31 dezer om juist te zijn, is het Pasen. De vraag is maar of het vijgen vóór of
ná Pasen gaan worden.
Het feit dat het ACW achtereenvolgens afziet
van de notionele intrestaftrek (rooie Rudy De Leeuw doet dat niét) en daarna,
samen met staatsbank Belfius, het contract voor de extra vergoeding van 1,5%
annuleert, is van die aard dat niemand nog gelooft dat het daarbij zal blijven.
In tegenstelling tot wat waarschijnlijk de bedoeling was van beide
initiatieven, is een parlementaire onderzoekscommissie nu meer dan ooit nodig
om achter de waarheid en niets anders dan de waarheid te komen. Als dat niet
gebeurt dan zitten niet alleen ACW en Belfius met een probleem, maar ook
CD&V.
Ik vraag me af of voornoemde partij nog niet
overwogen heeft uit de federale regering te stappen en nieuwe verkiezingen te
eisen. Als de zaken blijven evolueren zoals het er nu aan toe gaat, zie ik niet
in hoe CD&V daar ooit beter van kan worden. Door een Weverke te doen en
de partij voor te stellen als dé calimero van het ogenblik, kan ze misschien
meer stemmen halen (of minder verliezen, het is maar te zien hoe men het
bekijkt) dan wanneer ze de hele zaak verder laat verrotten. Mocht dat echter
gebeuren, dan krijgen we nóg een extra verkiezing, iets waar de traditionele partijen
altijd erg tegen gekant waren.
Het wordt afwachten wat de inzage van de
akkoorden tussen Belfius en ACW teweeg zal brengen en of de begrotingscontrole
al dan niet uit de hand zal lopen. Daarbij komt het er voor de Vlaamse
traditionele partijen op aan af te wegen wat voor hen het zwaarst zal wegen: de
schade beperken via een vooruitgeschoven verkiezing of het risico nemen in 2014
helemaal weggeblazen te worden.
* Ik twijfel niet aan de bekwaamheid van Koen Geens, wel of hij erin zal slagen enige orthodoxe oplossingen aan de bende van Elio op te dringen.
Voor een journalist is het belangrijk dat
zijn artikels gelezen worden. De beste manier daarvoor is de lezer nieuwsgierig
te maken en dat doet men meestal door een opvallende titel boven een werkstuk
te plaatsen. De laatste tijd komt het echter steeds meer voor dat die titel
ofwel niet strookt met het verhaal, ofwel dat het de hele lading niet dekt. Dat
laatste is zopas nog gebeurd met hoofdeconomen van verscheidene Belgische
banken te laten zeggen dat de regering Di Rupo op de vooravond van een
zoveelste begrotingsconclaaf het land niet dood mag besparen. Dat hebben die
heren inderdaad gezegd, maar ook er bijgevoegd dat het nu eindelijk eens tijd
wordt voor echte structurele besparingen, iets wat ik trouwens in deze rubriek
ook al zeg sinds deze Sinterklaasregering tot stand kwam. En dat i.pl.v. het
gebruikelijke knip- en plakwerk.
Enkele schoolvoorbeelden van dat knip- en
plakwerk, ook bevestigd door een van die bankeconomen, waren o.m. het overnemen van het pensioenfonds van Belgacom, dat
meteen 5 miljard opbracht, maar ook de verplichting dat de Belgische staat en
niet meer Belgacom in de toekomst die pensioenen zal moeten blijven uitbetalen,
wat de staat op termijn een veelvoud van die 5 miljard zal kosten. Hetzelfde voor de zgz
sale & lease back operaties, waarbij overheidsgebouwen verkocht werden en
daarna terug gehuurd aan huurprijzen die geen enkel privébedrijf ooit zou betalen. Dat gebeurde allemaal tijdens
de verlichte jaren van de actieve welvaartstaat van de heren Verhofstadt en
Vande Lanotte, waarbij laatstgenoemde de minister van begroting was en dus de
uitvoerder van bovenvernoemde nepconstructies.
De huidige federale regering moet nog deze
maand zon kleine drie miljard extra vinden om het gat in de begroting van 2013
te stoppen. Na de 18 miljard die ze sinds haar ontstaan al heeft moeten vinden, wordt dit
een mission impossible als er niet structureel gewerkt wordt.
Wat verstaat men onder structureel? Wel, bv
het minimumloon laten zakken, het brugpensioen afschaffen, het stempelgeld
laten uitdoven in de tijd, de overheidsuitgaven doen zakken. Niet sociaal? In Duitsland heeft een nota bene roodgroene regering dat tien jaar geleden
al gedaan. Reeds bij het aantreden van de eerste regering Verhofstadt in 1999
wist men dat de federale begroting een overschot
van 1,5% moest hebben om de vergrijzingskosten vanaf 2010 op te vangen. Nu
zou men willen afstappen van een tekort
van 2,15 voor het lopende jaar, ondanks de Europese verplichting. De PS wil
minder besparen, de Open VLD en de nieuwe minister van Financiën willen dat
niet. Nu zien of CD&V haar witte merel consequent zal blijven volgen.
In het kader van bovenstaande was het
trouwens opmerkelijk dat Terzake uitpakte met een interview van
Vande Lala, uitgerekend de man die mede verantwoordelijk is voor de budgettaire
Belgische ontsporing als minister voor begroting in de regeringen Verhofstadt.
Hij wist o.m. te vertellen dat e.e.a. kwam doordat dit land
gedurende anderhalf jaar geen federale
regering had, wat ook al een leugen is. Juist door het feit dat het geen officiële
regering had, moest de dienstdoende regering Leterme het stellen met voorlopige
twaalfden, waardoor er geen extra schulden konden gemaakt worden. Die schulden
kwamen er vóór en ná de 550 dagen zonder regering. En om dat te weten, hoeft men
geen specialist ter zake zijn: zelfs komiek Beppe Grillo wees erop, in een
interview met Rudy Vranckx, dat in het VRT avondjournaal werd
uitgezonden!
Steven Vanackere is opgestapt als minister,
omdat hij het niet meer aankon steeds te worden aangevallen voor zaken waarvoor
hij zegt geen schuld te hebben. Misschien was dat allemaal niet nodig geweest,
mocht zijn partij en/of het ACW eens duidelijk geantwoord hebben op de gestelde
vragen en beschuldigingen van de Vlaamse oppositie, het MR en (min of meer) de Open
VLD. Nu dat hij vertrokken is, zegt zijn partij dat die antwoorden er zullen
komen, maar dan wel pas volgende week. Hoezo, volgende week? Als die antwoorden
er de vórige week geweest waren, was Vanackere misschien niet moeten
vertrekken. Waarom kon dat toen niet en waarom ook niet meteen vandaag? Het is
weer echt tsjevenwerk en het lijkt er sterk op dat men nog tijd nodig heeft om
e.o.a. recht te zetten dat de dag van vandaag nog steeds krom is. M.a.w. het
kan vandaag niet omdat het (nog) niet klopt.
Vergeten we trouwens bij dit alles drie
zaken niet: om te beginnen zijn er zowel door het parket van Brussel als door
de Bijzondere Belasting Inspectie (BBI) onderzoeken daarover opgestart. Als er
geen kant en klare antwoorden komen, zou de hele zaak nog wel eens ellendig
lang kunnen aanslepen wat zeker met het oog op de moeder aller verkiezingen
in 2014 voor CD&V op een regelrechte ramp zou kunnen uitdraaien. Ten
tweede loopt er ook nog een dossier Belfius-ACW bij Europa. Mocht dat Europa de
depositogarantie voor de Arco-coöperanten afwijzen, dan kan de hele zaak terug
naar af. Ten derde is feitelijk de hele ACW/Belfius affaire een politieke uitloper
geworden van een onderzoek dat in de eerste instantie verricht werd door het
financiële weekblad Trends, dat voor zover ik weet nog steeds niets daarvan
ontkend of teruggetrokken heeft en dat is géén politieke partij.
Ondertussen blijkt de nieuwe minister van
Financiën een bezige bij te zijn: eigen advocatenbureau Eubelius (grapjassen
spreken dat uit: You bill us), prof met twee cursussen aan de KU Leuven, lid
van de Raad van Bestuur bij BNP Paribas Fortis, voorzitter van de Thomas More
hogescholen en van Vlaanderen in Actie (VIA). En nu dus ook minister van
Financiën die in zijn eerste werkweek al een mission impossible in de vorm
vaneen zoveelste begrotingscontrole
voorgeschoteld krijgt. Hoe kan je zoiets
blijven combineren? Het zou nog wel even kunnen duren, alvorens we het fijne van heel deze zaak zullen kennen. Misschien 'als het stof is gaan liggen, zoals Vanackere het zelf uitdrukte.
Van sensatie gesproken. Het ontslag van
Steven Vanackere als minister zonder Financiën was dat natuurlijk, maar evenzeer
het feit dat men binnen de dag een opvolger had en dan nog een die eerder een
technische medewerker is dan een politieker. De reden daarvoor was
waarschijnlijk niet zozeer het feit dat de federale regering vlak voor een
zoveelste moeilijke begrotingsbespreking staat, maar wel dat niemand bij
CD&V stond te springen om de momenteel, electoraal gesproken, weinig
benijdenswaardige job over te nemen. Want ook al zou later blijken dat
Vanackere helemaal geen schuld treft, zeker is dat nog steeds niet. Vergeet
niet dat het parlement, ondanks alle beloften ter zake, ook nu nog steeds geen inzage heeft gekregen in de
documenten die er gemaakt en getekend zijn tussen Belfius en het ACV en dat
datzelfde parlement nog steeds wacht op klare antwoorden vanwege datzelfde ACW.
Tenslotte blijft er de uitspraak van Didier Reynders in het weekeindinterview
van De Standaard, dat het de CD&V was die zijn ministerie van Financiën persé
wou hebben en het ook gekregen heeft.
Aan de bekwaamheid van Koen Geens zal het
zeker niet liggen. De man is professor financieel recht aan de KU Leuven, waar
hij twee cursussen geeft, was vroeger kabinetschef van Kris Peeters en is nu
nog voorzitter van VIA, Vlaanderen In Actie. Vraag is maar of hij straks iets
zal kunnen presteren in een soort BIA (België In Actie), als hij binnen de
federale regering zal geconfronteerd worden met enkele politieke feeksen à la Onkelinx en Milquet, om
nog te zwijgen over cynisme van de hierboven reeds vermelde Reynders. Vrijdag
zal Geens al een eerste confrontatie meemaken en dan meteen over een
begrotingsbespreking waarbij de federale regering nog maar eens naar extra
miljarden op zoek zal moeten gaan.
Ik heb het niet kunnen achterhalen, maar het
zou kunnen dat Koen Geens familie van Gaston Geens is, de vroegere voorganger
van Kris Peeters (toen noemde men die nog voorzitter) die in Vlaanderen
bekend bleef door zijn uitspraak: Wat we zelf doen, moeten we zien beter te
doen. Hij is in elk geval de schoonzoon van Jos Dupré, de vroegere Kempense
staatsecretaris, waarmee ik het ooit eens aan de stok heb gehad*.
Bij het ontslag van Steven Vanackere valt wel
op dat hij de zoveelste Vlaamse federale minister is die opstapt. Declerck en
Vande Lanotte hadden het hem al eens voorgedaan na de ontsnapping van Dutroux.
Leterme, Van Deurzen en Vervotje stapten op bij de Fortis affaire en nu
Vanackere. Afgezien van het feit, of ze dat al dan niet moesten doen, blijft
het toch merkwaardig dat tenminste bij mijn weten er geen enkele francofone
minister is die dat ooit heeft gepresteerd. Blijkbaar hebben Vlamingen toch
iets meer zelfrespect als het er op aan komt.
* Mijn carrière bij DAF ben ik begonnen in
de jaren zeventig van vorige eeuw bij de cabine- en assenfabriek van Oevel/Westerlo.
Ik leidde er de bezoekers rond en had er de supervisie van de kantine. Mijn
bureau stond bij de afdeling personeelszaken. Er was daar toen ook een zekere
Kersemans uit Mechelen, die manager was van e.o.a. technische afdeling.
Kersemans was een Volksunie-man. Bij e.o.a. verkiezing, waarbij hij opkwam,
vroeg hij de personeelslijst op om verkiezingsreclame rond te sturen. Ik heb
hem die toen bezorgd, wat ik feitelijk niet had mogen doen. Ik heb daar later
een berisping voor gekregen. Mijn (Nederlandse) directe overste, die ermee
akkoord was gegaan en voor het bestand verantwoordelijk was, kreeg zelfs een
(korte) schorsing. Dit alles na een klacht van Jos Dupré die ook van Westerlo
was en waarschijnlijk getipt werd door e.o.a. partijgenoot die bij DAF werkte.
Ik voelde me dan ook gedupReerd!
Dé uitspraak van het voorbije weekeinde, een
om in te kaderen, kwam van Erik Stoffelen, voorzitter van het Vlaamsnationale
zangfeest in Antwerpen:
Welk volk ter wereld wil de les gespeld
worden door een ACW-zuil, die België dient, Vlaanderen minacht en ons allen
moreel de les spelt, maar zelf fiscale spitstechnologie toepast en de gewone
belastingbetaler daarvoor laat opdraaien?
Deze uitspraak was dus gericht aan het ACW
(iets wat ik ook in mijn blog van 28 februari (het ACW/PS bondgenootschap) reeds
verwoordde, maar in feite kan die mits enige nuances ook gebruikt worden
tegen alle drie de traditionele Vlaamse partijen die in eerste instantie ook steeds België
dienen en Vlaanderen daarbij minachten. Bijna alle beslissingen die Vlaanderen kunnen
bevoordelen (de besparingen), worden door hen afgezwakt, alle nadelen (de
belastingen) worden uitvergroot. En zo is het altijd geweest. Moet er betaald
worden, dan gebeurt dat in de eerste plaats door Vlaanderen, moet er ontvangen worden,
dan staan de francofonen steeds op de eerste rij. Hou maar in 't oog wat er straks weer boven water zal komen bij de begrotingsbesprekingen waarbij niemand in de federale regering kan zeggen of men nu twee of drie miljard euro tekort komt...
Het feit alleen al dat 5 van de huidige 8
CD&V ministers ACWers zijn zegt genoeg. Een stilaan wanhopige Kris Peeters
zou volgend jaar de partij moeten redden van een zoveelste electorale
nederlaag, maar dat wordt hem zeker niet gemakkelijk gemaakt. Zelfs niet door
de eigen partij, waarbij ACW'er Vanackere eerder de federale kaart Reynders trekt dan
de regionale van Peeters. Hoe cynisch Reynders daarbij ook te werk gaat (zijn
MR zit niet in de regionale regeringen en hij moet niet in Vlaanderen verkozen
worden), Peeters zal rekening moeten houden met de Vlaamse liberalen in de
federale regering, waarmee zijn partij daarin samenwerkt, terwijl diezelfde liberalen
oppositie voeren tegen zijn Vlaamse meerderheid in het Vlaamse parlement. Daarenboven kalft zijn aanhang bij de Vlaamse KMO's zienderogen af en kiezen die steeds uitdrukkelijker voor de N-VA. Voor een ex-Unizo voorzitter moet dat pijnlijk aankomen.
Er doen over het onthaal van wat men meestal
verkeerdelijk asielzoekers noemt heel wat verhalen de ronde, die aan de verbeelding
niets te wensen overlaten. Het kan echter nóg erger. Dat kan men vaststellen als
men even
intikt. Men
komt dan inderdaad terecht bij het Gentse OCMW, waar men haarfijn uitlegt hoe men
als illegaal in Gent aan een gratis geneeskundige bijstand kan geraken. Let wel
op: het gaat alleen om illegalen, dus mensen die hier onwettig aanwezig zijn.
Om alle twijfel weg te nemen staat er in dezelfde mededeling wat men onder Gentse
illegalen verstaat:
-wie
onwettig in België verblijft (uitgeprocedeerde of clandestiene vreemdelingen);
-woont
en verblijft in Gent;
-onvoldoende
financiële middelen heeft;
-ondertekent
met een verklaring op eer
Officieel gaat het om dringende medische
hulp, maar wat verder kan men lezen dat deze hulp ook preventief of
curatief kan zijn. M.a.w. mits de nodige uitleg en plaatselijke medewerking kan
alles als dringend worden uitgelegd.
Wie dus aan alle bovenstaande vereisten
beantwoordt, kan een medische kaart aanvragen, die recht geeft op gratis
bijstand vanwege het Gentse OCMW voor volgende zaken:
-aflevering
medicatie;
-behandelende
arts;
-centrum
audiologie;
-logopedist(e);
-vroedvrouw;
-dringend
ziekenhuisvervoer;
-labo;
-orthopedisch
centrum;
-Rode
Kruis Vlaanderen;
-Wit-Gele
Kruis Gent;
-Kinesitherapie;
-Thuisverpleging.
Allemaal gratis ende voor niks, op voorwaarde
dat men illegaal is. Wie dat niet is, heeft pech in Gent. Hij/zij zal wél moeten
betalen. Twee keer zelfs: een keer voor de gevraagde diensten en een keer bij
het betalen van de belastingen die er mee voor zullen moeten zorgen dat
bovenstaande gratis services betaald geraken. Of gaat de stad Gent dat allemaal
zelf voorschieten?
Men kan zo stilaan begrijpen, waarom het
paarsgroene Gentse schepencollege zich zorgen begint te maken over de
aanpassing van de inschrijvingstarieven in Antwerpen. Waarom nog geld uitgeven
om zich in te schrijven in Antwerpen als men in Gent alles gratis krijgt,
althans met de nodige medewerking van het Gentse OCMW en aanverwante
organisaties?
Woensdag gaat de federale regering de door
Europa gevraagd begrotingscontrole doen voor dit jaar en dat lijkt geen
lentewandeling te zullen worden. Eerst was er sprake van een tekort van drie
miljard euro. Toen kwam minister zonder Financiën Vanackere iedereen gerust
stellen, dat het maar één miljard zou worden, maar nu stelt men vast dat 2,5
miljard een realistischer cijfer is. De vraag is maar of deze regering gaat
blijven plakken en knippen, terwijl ook Europees commissaris Olli Rehn gesteld
heeft dat er in België structurele saneringen nodig zijn. Dit bv in
tegenstelling met Nederland, dat ook niet goed boert, maar waar de reeds
doorgevoerde saneringen wél structureel zijn. Daarenboven heeft Nederland een
veel kleinere staatsschuld, een minder snelle vergrijzing doordat daar pensioensgrenzen al langer zijn opgetrokken en de overheidsuitgaven er niet
sterker groeien dan de economie, wat in dit land wél het geval is.
Volgens een interview van Didier Reynders in
De Standaard van dit weekeinde, kan deze federale regering waartoe ook hij
behoort onmogelijk nog één cent extra belastingen opleggen, zoals pasionaria
Onkelinx het zou willen. Alle extra belastingen uit het regeerakkoord zijn nl
al uitgevoerd (van o.m. de bedrijfswagens en de onroerende voorheffing).
Reynders, die tien jaar minister van Financiën is geweest, weet waarover hij
spreekt en wil dat bij de nu komende begrotingsbespreking ook de regios mee
zullen moeten betalen. Voor hem is dat gesneden koek, want zijn partij zit in
geen enkele regionale regering. Het wordt uitkijken of de communautaire soep
even heet zal gegeten worden. Zelfs als de Vlaamse deelregering hiermede
akkoord zou gaan, dan zal dat alleen maar gebeuren als ook de andere gewesten
in verhouding evenveel zouden bijdragen en zo iets zie ik niet zomaar gebeuren.
In de marge van bovenstaand interview,
bevestigt Reynders ook wat ik al in mijn blog van 28 februari schreef (Het ACW/PS
bondgenootschap), nl dat CD&V Financiën wou in deze regering en ze het ook
gekregen heeft. De partij zag de bui terecht al hangen...
We zouden het ook een vervolgverhaal kunnen
noemen. In het kader van de zesde staatshervorming heeft de regering Di Rupo
nog maar eens uitgepakt met enkele superlatieven, die in feite weinig
voorstellen.
Om het beginnen de eerste, maar zeker niet
laatste wijziging van haar zgz pensioenhervorming, waarvan ik dacht dat die al
had plaats gevonden. Wat was dat anders wat Quicky amper een jaar eerder al
heeft voorgesteld? Nu blijken die afspraken weeral veranderd en moet men in
feite nog enkele jaren langer werken om te kunnen genieten van de bonussen die
een jaar eerder werden beloofd. En de nieuwe man op Pensioenen is dan nog een
partijgenoot van de vorige. In werkelijkheid is het enige nieuwe nu, dat er op
de nieuwe wet flink bespaard wordt. Op zich zelf is dat niet erg, want de
financiële situatie is zodanig dat men nog maar eens extra miljarden zal moeten
vinden om dat ding dat begroting heet te doen kloppen. Is het nu zo moeilijk
om dat gewoon toe te geven?
Besparen gaat men ook doen op justitie. Het
land was nog altijd ingedeeld in 27 gerechtelijke arrondissementen, een relict
uit de tijd van Napoleon. De reden van dat aantal was in diens tijd, toen men
nog met paard en kar reed, dat men binnen de 24 uur bij het dichtstbijzijnde
gerechtsgebouw moest kunnen geraken. Dat is al lang achterhaald en nu gaat men
die 27 arrondissementen herleiden tot 12: één per provincie, plus nog één apart
voor Brussel en voor de Oostkantons. Tot daar is alles normaal. Belgisch wordt
het pas, als men weet dat alle gerechtsgebouwen die niet meer als hoofdplaats
van zon arrondissement worden aanzien, wel blijven bestaan en verder gewoon
zullen gebruikt worden. Dat betekent o.m. dat de kosten van verwarming en onderhoud, om nog te zwijgen van de apparatuur, blijven bestaan. Wat verandert is, dat het gerechtelijk personeel ambulant
zal worden. Dat zal verondersteld worden te pendelen waar nodig, alsof dat géén
geld (en tijd) zal kosten. Als men weet dat zopas de Vlaamse balie nog
geprotesteerd heeft tegen het verplaatsen van een gerechtelijke zetel van
Brussel naar Asse, met o.m. als reden dat heel wat magistraten tijd en geld
gaan verspelen door continu onderweg te zijn, blijft de vraag of dat elders
anders zal zijn. Nu wordt dat procedé immers algemeen in heel het land.
Enfin, laat ze eerst die reductie van 27
naar 12 maar maken. Het is alvast een eerste stap. Het schijnt dat men al 20 jaar broedt op dat idee. Daarna
zal men de wet nog wel enkele keren aanpassen, zoals dat nu ook met die van
de Pensioenen gebeurt (en met zowat alle wetten sinds Verhofstadt). We zullen
het maar besparen op zijn Belgisch noemen, zeker?
Bij Ford Genk verliezen zon 5.000
werknemers hun baan, plus misschien nog eens zoveel bij de toeleverbedrijven.
Bij ArcelorMittal in Luik ook enkele duizenden. Dat wisten we al. Nu komt er nog
eens Caterpillar in Charleroi bij, het kippenverwerkingsbedrijf Verbinnen uit Olen, de verpakkingsfabrikant Crown in Hoboken (nadat
dezelfde firma ook al de deuren gesloten had in Deurne bij Antwerpen) en ZF* Wind
Power in Kontich en Lommel. En dan vergeet ik er waarschijnlijk nog wel enkele.
Allemaal jobs (meer dan 4.000 op de tocht al voor dit jaar) die verloren gaan in de industrie en waarvoor meer dan
waarschijnlijk geen andere banen voor in de plaats komen in dezelfde sector.
Door het hele verhaal van de
fabrieksluitingen en afslankingen loopt, volgens onze media, één rode draad: we
hebben hier te hoge loonkosten t.o.v. de ons omliggende landen en nog veel meer
t.o.v. de zgn groeilanden. Dat van die loonkosten mag dan al kloppen, het is op
zich niet de oorzaak, maar eerder een gevolg. De echte rode draad is, dat het
hier allemaal gaat om multinationals. Dat zijn bedrijven die niet alleen in dit
land werkzaam zijn, maar ook elders. Zon bedrijven zien meteen het verschil in
lonen en andere kosten tussen hun bedrijven in België en elders. En komen bijna
allemaal tot de conclusie dat de productiekosten hier te hoog liggen, grotendeels door het veel te hoge overheidsbeslag.
In het licht daarvan is het dan ook absurd,
dat vakbonden en bepaalde politieke partijen maar eisen blijven stellen alsof
er niets aan de hand is. Theoretisch zou de staat er wel iets aan kunnen doen, maar dat zal dan gaan ten koste van onze zo geroemde sociale zekerheid. Nu komt men ons vertellen dat de mensen maar moeten
overschakelen naar de zorgsector, waar men smeekt om personeel. Men vergeet er
dan wel bij te vertellen, dat wie overschakelt naar die sector óók zal moeten
inleveren. Tenslotte is de zorgsector geen exportgerichte materie. Het
resultaat van de aan de gang zijn de vlucht uit de industrie zal zijn, dat we steeds meer zullen invoeren en steeds minder
uitvoeren en dat we op die manier meer zullen moeten gaan lenen in het
buitenland en er armer van zullen worden. En dan is het uitgerekend die
zorgsector die bij het nieuwste Inter Professioneel Akkoord geen cent extra
kreeg. Wie zei dat ook weer, dat regeren vooruitzien is?
Vlaanderen moet zich steeds meer gaan verkopen
als logistiek centrum. Onze regio ligt nu eenmaal centraal in West-Europa en
daaraan kan niets veranderd worden. Logistiek en overslag zorgen tenminste nog voor een zekere
meerwaarde en export. Daarom is het zo jammer dat het verkeer rond Antwerpen
dicht slibt en niemand er zich blijkbaar nog veel van aantrekt. Wat baat het
grote zeehavens te hebben als de goederen van daaruit niet weg geraken?
* ZF
staat voor Zahnradfabrik Friedrichshafen, een Duits bedrijf dat versnellingsbakken
en (voor de windmolens) tandwielkasten produceert. Ik heb er vroeger mee te
maken gehad. ZF levert nl ook de versnellingsbakken en toebehoren voor DAF
Trucks.
Toen het ACW in de zaak van de Dexia/Belfius
miljoenen een expert onder handen had genomen en in de tegenaanval ging,
dachten er heel wat dat broekie Peter Dedecker (N-VA) zich wel misrekend zou
hebben. Die ACW expert, Axel Haelterman, is inderdaad een specialist ter zake,
maar het was al een teken aan de wand dat de man zich meteen indekte met op
grond van de gegevens die men mij heeft verstrekt. Die gegevens blijken nu
tenminste niet volledig te zijn geweest, al kan het ook zijn dat Haelterman
zijn hand overspeeld heeft. Hij blijkt nl zelf ook betrokken te zijn geweest
bij het opzetten van allerlei fiscale constructies ten voordele van dat datzelfde
ACW, waarover de goegemeente nu gevallen is.
E.e.a. maakt, dat de tegenpartijen weer in
de zaak geloven en opnieuw het initiatief in handen hebben genomen. Na N-VA, VB
en Groen had zich ook de MR reeds aangesloten bij de groep die een parlementair
onderzoek wil en ziet het er naar uit dat Open VLD eveneens mee gaat doen.
Opmerkelijk in deze zaak is wel dat het in de eerste plaats de PS is die gaat
dwars liggen en die van zon commissie niet wil horen. En dat heeft zo zijn
redenen.
PS en ACW blijken nl al lang goede maatjes
te zijn om dit Belgenland in ere te houden. Liefst vijf van de acht
CD&V-ministers zijn van ACV/W strekking. Het blijkt evenmin een toeval te
zijn dat de tsjeven de post van minister van Financiën kregen in het kabinet Di
Rupo. De partij zou die job opgeëist hebben, waarschijnlijk met in het achterhoofd
de kans om alle roddels i.v.m. Dexia, Arco en Belfius meteen de kop in te
drukken. Als tegenprestatie was partij dan bereid de regering Di Rupo te
steunen.
Het blijkt zelfs niet eens de eerste keer te
zijn geweest dat het ACW/V gered is door de (politieke) gong. Dat gebeurde ook
al in KB-Lux zaak. Toen, in 2000, bleek het ACV liefst 25 miljoen euro bij die
bank te hebben staan, die jaarlijks aardig wat geld opbracht (en dat was toen
ook belastingvrij). Twee jaar eerder had toenmalig ACV-voorzitter Willy Peirens
dat aangekaart bij het Belgische ministerie van Financiën, maar daar is nooit
een duidelijk antwoord op gekomen, laat staan een afrekening. Ons kent ons.
Kortom, de reden, waarom CD&V dit België
blijft steunen, is omdat de partij in de eerste plaats ondergeschikt is aan
zijn linkse arbeidersorganisatie, die op zijn beurt het maximum haalt uit zijn
verwevenheid met het officiële België. De PS heeft ook als hoofddoel het
voortbestaan van België, omdat ze op die manier de Vlamingen kan laten blijven
betalen voor een levenstandaard die Wallonië zelf nooit gerealiseerd zou
krijgen. Die partij wil de Belgische schuldenberg niet afbouwen. Het is, onder
het mom van solidariteit, haar waarborg tot het in stand houden van dit land.
Op die manier zijn PS en ACW/V twee handen op één buik. Arme CD&Vers die
geen (officieel) lid zijn van ACV/W en aanverwanten zoals bv een Kris Peeters
of een Hendrik Bogaert en naar de pijpen van die organisatie moeten blijven
dansen.
Di Rupo en zijn trawanten, ook deze van de
Vlaamse meerderheidspartijen, laten geen gelegenheid voorbij gaan om erop te
wijzen dat zij toch lekker de zesde staatshervorming hebben verwezenlijkt en
dat alles naar wens loopt. Tout va très bien, madame La Marquise om het in Di
Rupo omgangstaaltje te zeggen. Zou het?
Om te beginnen zitten we nog altijd met de
drie Fransdolle burgemeesters in de faciliteitengemeenten. Evenmin als vroeger
willen ze de wetten naleven en bij de laatste verkiezingen hebben ze weer kiesbrieven in het Frans
verstuurd. Als gevolg daarvan wil Geert Bourgeois, de verantwoordelijke
minister in de Vlaamse regering, hen ook nu niet benoemen. Tot daar niets
nieuws onder de zon. Sinds de hierboven geroemde zesde staatshervorming hoeven
de drie, die zich nog steeds verongelijkt voelen, met hun klachten echter niet
meer naar de Nederlandse Kamer, maar kunnen ze naar de tweetalige Kamer van de
Raad van State, die om beurten wordt voorgezeten door een Franstalige en een
Nederlandstalige. Als ze het goed spelen, is de kans groot dat ze deze keer
gelijk gaan krijgen en dat een meerderheid bij de Raad van State Vlaanderen
voor schut zal zetten. Met dank aan de zesde staatshervorming, mede goedgekeurd
door CD&V, SP.a en Open VLD.
En daar houdt het niet bij op. Bij dezelfde
Raad van State is er ondertussen een klacht binnengekomen van liefst 70 Vlaamse
onderzoeksrechters tegen de splitsing van het gerechtelijk arrondissement B-H/V.
Deze klacht wordt mede ondersteund door de balie van Vlaamse advocaten én door
N-VA en VB. De gerechtelijke splitsing houdt nl in dat er een nieuwe zetel komt
in Asse, wat tot veel verplaatsingen en heel wat tijd- en geldverlies zal
leiden. Denk maar aan de constante verkeersdrukte rond Brussel. En dat is nog niet
alles. Met het akkoord over de splitsing van B-H/V kan geen Vlaming nog ooit hoofd
van het Brusselse gerecht worden - wat een discriminatie is - en zal de last
van het werk verdeeld worden in 80% voor de Franstaligen en 20% voor de
Nederlandstaligen. Als men weet dat de verhouding tot nu toe 60/40 was en de
Nederlandstalige balie meer dan zijn werk had, betekent dit voor de Vlaamse
balie een onmogelijke verdubbeling van de werklast plus een continue
verplaatsing in de meest verkeersdrukke regio van het land.
Met dank aan de zesde staatshervorming, die
ook volgens Kris Peeters, die van zijn partij steeds meer in het federale gareel moet lopen eerst moet afgewerkt zijn alvorens men van een
zevende (en hopelijk laatste) kan spreken. Dat wordt dan rond Sint Juttemis,
zeker?
In een reactie op mijn blog van eergisteren,
schrijft lezer Gilbert dat hij de indruk heeft dat ik de kant kies van de N-VA
ten koste van het VB en vraagt hij mij daarop te reageren. Dat ga ik even
proberen.
Zoals lezers die mijn blogs al jaren volgen
weten, is mijn Vlaamsnationalisme een gevolg van de repressie die ook mijn
familie getroffen had. Mijn vader heeft nooit gecollaboreerd, maar werd door
afgunstige buren daarvoor wel aangeklaagd. Vrij snel werd hij gerehabiliteerd,
maar ondertussen hadden de helden van het verzet wel ons hele huis
leeggeroofd, inbegrepen vaders schoenmakerij en daarvan hebben we nooit iets
teruggezien. Toen, vlak na de oorlog, Herman Wagemans opkwam voor amnestie,
hebben wij voor hem gestemd en daarna achtereenvolgens voor de Volksunie, het
Vlaams Blok en het Vlaams Belang. Ook nu kies ik en het grootste deel van mijn
familie nog steeds voor het origineel, hoe pijnlijk de partij ook is afgezwakt.
De opgang van de N-VA heeft iedereen
verrast, zowel de traditionele partijen als het VB. Heel wat kiezers die
vroeger voor het Vlaams Blok/Belang stemden, omdat zij het met het verraad van
de Volksunie niet eens waren, kiezen nu voor de N-VA. Sommigen omdat het een
valabel alternatief lijkt, iets wat er daarvoor niet was, anderen omdat een
partij in opgang nu eenmaal meer aantrekt. Mensen stemmen graag voor winnaars. M.i. is momenteel niet het belangrijkste voor welke partij we zullen
stemmen, maar wel hoe we erin zullen slagen ons Vlaanderen onafhankelijk te
krijgen. Het confederalisme, waarmee de N-VA schermt, in welke vorm dan ook, is
geen einddoel, maar wel een tussenstap. Om het einddoel te bereiken moeten de
Vlaamse partijen bij de volgende, o zo belangrijke verkiezingen, in de eerste
plaats de meerderheid halen in het Vlaamse parlement om van daaruit het
Belgische systeem te hervormen en er later uit te kunnen stappen. Met de
wetenschap dat het Vlaams Belang dit niet (meer) kan bereiken en de
mogelijkheid dat de N-VA daarvoor de stemmen van het VB nodig zal hebben, wordt
het dan ook uitkijken naar de verkiezing aller verkiezingen van mei 2014. Als
de N-VA dan op zijn eentje de volstrekte meerderheid zou halen, gaan we echt
weten waar we aan toe zijn. Als ze die niét haalt tenzij met de steun van het
VB, zullen we het ook weten. Dat laatste wordt dan dé Vlaamse lakmoestest. Dat
die twee partijen nu niet door één deur kunnen, moeten we er (nog even) bij
nemen. Als er na de regionale verkiezingen van 2014 geen Vlaamsnationale meerderheid
komt en detraditionele partijen voor
België blijven kiezen, dan mogen we een kruis maken over de Vlaamse ontvoogding
cq onafhankelijkheid. Ik ben ondertussen 73 en denk niet het dan nog te zullen
meemaken.
Wat de peilingen betreft, blijf ik erbij dat
dit momentopnamen zijn, al hecht ik meer belang aan een enquête van Le Soir dan
aan een van VRT/De Standaard, omdat die combinatie anti-Vlaams en
bevooroordeeld is. Het belangrijkste is m.i. niet het resultaat van één
enquête, maar het vergelijken van de verschillende peilingen. Als die allemaal
een zekere trend bevestigen, kan er iets van waar zijn. Er is echter geen reden
om te vroeg victorie te kraaien. Het is nog 14 maanden wachten tot de resultaten
die tellen bekend zullen zijn. In de politiek is dat nog een eeuwigheid.
In de weekeindeditie van De Standaard stond
een uitvoerig interview met Yves Leterme, waarin deze stelt, dat hij de
Belgische politiek niet meer op de voet volgt. Hij werkt nu in Parijs voor de
Oeso en heeft het daar zogezegd te druk. Zo druk, dat hij diezelfde dag van het
interview wél tijd had om op Tv deel te nemen aan De klas van Frieda én
Reyers laat. Typische tsjeventaal, zullen we maar zeggen, zeker?
Verderop in datzelfde interview blijkt ook,
dat Letermes contract met de Oeso op 7 december a.s. ten einde loopt, dat hij
dat kan verlengen, maar dat hij daar in het najaar eens over zal nadenken. Zou
dat inhouden dat de verloren zoon terug naar de CD&V schaapsstal komt? Het
is niet onmogelijk en e.e.a. zal afhangen van de verdere evolutie van de
binnenlandse politiek, inbegrepen de nasleep van de Dexia affaire, waarin ACVer
Leterme een hoofdrol speelde. Bij CD&V is men er helemaal niet gerust in,
vooral nu uit een laatste peiling (van Le Soir dan nog) blijkt dat de partij
voorbij zou gestoken worden door de al even armlastige SP.a en dat de N-VA
evenveel stemmen zou halen als de drie traditionele Vlaamse meerderheidspartijen
samen (39%).
En Kris Peeters dan? Wel die mag dan nog
steeds populair zijn in Vlaanderen en geen ACVer, de man van de copernicaanse
revolutie bevindt zich tegenwoordig in een moeilijke spreidstand. In zijn eigen, regionale regering moet hij de vriend blijven van de N-VA, terwijl
diezelfde partij in de federale oppositie garen kan spinnen, daar waar CD&V
alleen maar verdere blamages kan oplopen en moet zien de schade te beperken.
Als gevolg daarvan neemt Peeters de laatste tijd wel meer afstand van de
Vlaamse eisen, o.m. door te stellen dat hij een efficiënt België zou verkiezen boven
een onafhankelijk Vlaanderen, terwijl hij zelf wel verstandig genoeg zou moeten
zijn om te beseffen dat op langere termijn het eerste, een efficiënt België, een
utopie is en het tweede steeds meer een waarschijnlijkheid.
Een terugkeer van Leterme naar de Belgische
politiek zal echter CD&V weinig soelaas brengen. Zolang de schulden van de
Dexia holding als zwaard van Damokles boven de federale regering blijft hangen
en daarenboven niet uitgeklaard geraakt hoe het ACV de fiscus heeft mogen ontwijken,
kan de mogelijke invaller best nog wat in Parijs blijven. Paris vaut bien une
messe om eens een Franse koning te parafraseren.
Ik stelde me gisteren nog de vraag, of onze
media wel goed geplaatst zijn om kritiek te hebben op de Italiaanse rechtsgang.
Als men in eigen land ziet, wat er bij justitie en politie allemaal mis kan
lopen, dan zouden we ons diep moeten schamen.
Neem nu bijvoorbeeld de dood van die jonge
drugsverslaafde die ellendig aan zijn einde kwam in Mortsel. Zon feit op zich
is al te vreselijk om bij stil te staan. Dat die hele zaak na drie jaar weer boven
water komt en dan nog pas na een Tv-reportage - kan er bij mij niet in.
Of de zaak Kim De Gelder. Ik ben geen
specialist ter zake, maar moet het vier jaar duren vóór zon proces kan
beginnen? Men zegt nu dat de jonge man nooit meer zal vrij komen. Als dat zo
is, hoeft men daar toch geen proces over te voeren? Wat lost dat nu op? Als hij
tenslotte in dit proces zal veroordeeld worden zelfs levenslang - en niét
geïnterneerd, wie garandeert dan dat iemand met zon zieke geest, nooit
vrij komt? Als Michelle Martin hier kan vrijkomen en zelfs Dutroux een kans
maakt (omdat onze wetten dat nu eenmaal toelaten), wie zegt dat Kim De Gelder
ooit ook niet vrij komt?
En wat te denken over de zgn kasteelmoord? Dat
lijkt nu al een vaudeville die jaren gaat aanslepen, met wrakingen, klachten over
incest die zonder gevolg blijven, een moordenaar die zelf al een jaar dood zou
zijn. Zelfs Agatha Christie had zoiets niet kunnen verzinnen, maar die kende
dan ook het Belgische gerecht niet. Poireau misschien?
Voor geldzaken bestaat er tegenwoordig zelfs
al de mogelijkheid een proces af te kopen, waardoor er dus niet alleen geen
proces meer komt, maar waardoor men ook niet meer veroordeeld kan worden.
E.e.a. heeft te maken met enkele grote zaken, die al zo lang aanslepen (die van
Beaulieu bv al meer dan 20 jaar!), dan men de hoop heeft opgegeven dat er ooit
een proces van zal komen.
Nu, alles heeft zijn voor- en nadelen, maar
gerechtigheid kan men het in dit land allemaal niet meer noemen. Het heeft meer
weg van bezigheidstherapie, van bijzaakspecialisatie, van zwarte pietenspelletjes
waarbij tussendoor gerecht en politie verstoppertje spelen en soms zelfs met
elkaar in de clinch gaan (zoals bij de Antwerpse onderzoeken naar diamantfraude),
terwijl alleen de advocaten er beter van worden. * 'Whodunit' komt van 'Who (has) done it' en slaat op een genre van voornamelijk Engelstalige detectiveverhalen.
Dit weekeinde zijn er verkiezingen in
Italië, die van groot belang kunnen zijn voor het voortbestaan van de eurozone.
Italië is, ondanks alles, de derde grootste economie van die zone en het gaat ook
daar echt niet goed. Meewarig doen over de Italiaanse politiek, zoals men in onze
media dezer dagen al enkele dagen bezig is, is echter wel wat overdreven. Veel
van de politieke ziektes die het transalpijnse schiereiland teisteren, komen nl
ook bij ons voor. En daar hebben we zelfs geen Silvio Berlusconi of een Beppe Grillo*
voor nodig
Net als Italië heeft ook België een
staatsschuld die de 100% van het bbp dit jaar (weer) gaat overschrijden. De
groei, voor zover die er nog is, stelt ook niet veel meer voor. Onze justitie is
al even traag als de Italiaanse en ons staatssysteem is al even gelagerd als
het hunne. Denk maar aan het gemeentelijke, het provinciale, het regionale en het
federale vlak. Op dat gebied moeten we voor Italië niet onderdoen. En net als in
Italië hebben we hier vakbonden die weinig of geen meerwaarde meer betekenen en die de
economie de laatste tijd meer kwaad dan goed doen.
Vergeten we tenslotte niet, dat men ook dit
land verre van zeker is over hoe het verder moet. Luc Coenen, de gouverneur van
de nationale bank (NBB) heeft zopas nog maar eens de aanpassing van index op
tafel gelegd, iets waarvan vakbonden en de linkse partijen niet willen weten. Toch
blijft ze de hoofdreden van het grote loonverschil met onze buurlanden en
onrechtstreeks mee de oorzaak van banenverlies, het links gezeur over
koopkrachtverlies ten spijt. Het Europees besparingsplan ligt ter discussie en
daarover is zelfs de socialistische familie het onderling niet eens. En dan
is er nog het gelijkschakelen van de statuten van bedienden en arbeiders, iets
dat in onze buurlanden al tientallen jaren geleden is gebeurd. O.m. door dat
uitstel, is een gelijkschakeling zoals de vakbonden het zouden willen, nl het
statuut van alle arbeiders optrekken naar het huidige bediendenniveau, nu
praktisch niet haalbaar. Zeker niet tegen half juli van dit jaar, zoals het
Grondwettelijk Hof heeft gevraagd. Volgens een studie van de KU Leuven, vorig
jaar uitgevoerd op vraag van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), zou
een gelijkschakeling naar boven ons tussen de 30.000 en de 60.000 banen kosten.
Zon gelijkstelling zou onze reeds hoge loonkost nl tussen de 2 en de 4%
duurder maken en de vuistregel is, dat bij een stijging van de loonkosten met
1%, de werkgelegenheid met 0,5% daalt
* Grillo
is de naam van de promotor van de zgn Vijfsterrenbeweging, een min of meer
anarchistische bedoening, die best kan vergeleken worden met de Indignados en
de Piraten. De man is een erg populaire cabaretier. Grillo betekent krekel in
het Italiaans. De fabel van Jean de la Fontaine indachtig, heeft Italië echter geen
krekel nodig, maar eerder een mier!
De Amerikaanse bandenfabrikant Goodyear
heeft ook een fabriek in Amiens, Noord Frankrijk. Een beetje raar in het
thuisland van Michelin, waar men geen grote concurrent zoals Goodyear zou
verwachten. Dat komt omdat Goodyear in Amiens alleen banden maakt voor landbouwmachines en tractoren, iets wat een specialiteit blijkt die men in een
landbouwland als Frankrijk best kan gebruiken*. Nu onderhandelt Goodyear al
vijf jaar vruchteloos met de Franse vakbonden over de toekomst van het Franse
filiaal en heeft de firma uiteindelijk beslist de zaak te sluiten. Een andere
Amerikaanse bandenproducent gespecialiseerd in landbouwbanden, Titan
International, werd daarop gevraagd het bedrijf over te nemen. Ook dat gaat
niet door en de demarche daaromtrent heeft zelfs voor een hele heisa gezorgd.
Titans CEO, een zekere Maurice Taylor, heeft nl een briefje gestuurd naar de
Franse minister van Industrie, waarop hij hem zegt dat een Fransman, volgens
hem, maar drie uur per dag werkt. Per dag, zegt hij,hebben ze één uur pauze,
één uur om te gaan eten** en van de overige zes worden er drie gevuld met
praten. Een Franse fabriek overnemen? Denkt u dat we achterlijk zijn?.
Nu zal de hele zaak misschien wel niet zo
erg zijn als ze wordt voorgesteld. Feit is wel, dat het met Frankrijk helemaal
niet goed gaat. PSA, de moedermaatschappij van Peugeot en Citroën, maakte vorig
jaar een verlies van 5 miljard euro en gaat zon 11.000 banen schrappen.
Volgens het onderzoeksbureau Trendeo sloot er vorig jaar bijna elke dag wel ergens
in Frankrijk een fabriek. In totaal zijn er al meer dan een half miljoen
langdurig werklozen. Dat is 200.000 meer dan drie jaar geleden. Voor het tiende
jaar op rij is de Franse handelsbalans negatief. Het exportdeficit bedroeg 73
miljard euro in 2011. Ter vergelijking: Duitsland had dat jaar een overschot
van 150 miljard. De export van het kleine Nederland is groter dan dat van het
grote Frankrijk. Om de ook daar steeds stijgende kosten van de vergrijzing te
kunnen blijven betalen, zouden de sociale bijdragen in Frankrijk moeten
verhoogd worden en/of de pensioenuitkeringen verlaagd. Zie je dat al gebeuren
onder Monsieur Normal? Het is nu al zo goed als zeker, dat Frankrijk de
Europese 3% norm niet zal halen.
Ze zullen in Frankrijk, net zo goed als in
de andere landen België inbegrepen harder en vooral langer moeten werken. Onze
vakbonden hebben gisteren nog eens mogen uithalen via een zoveelste betoging,
maar dat zal ook hier aan de situatie niets veranderen. Zij komen in de eerste
plaats op voor wie al een baan heeft en maken het zo steeds moeilijker voor wie
niet op de arbeidsmarkt geraakt. Dat geldt niet alleen voor de mensen die
vroeger in Gent allochtoon werden genoemd, maar ook voor de jongeren, vrouwen
en laaggeschoolden tout court. Nergens binnen de Oeso worden er minder
50-plussers aangeworven. Boven de zestig werkt er bijna niemand meer. Meer dan
een derde van de Belgen werkt helemaal niet en de vakbonden lijken dat allemaal
normaal te vinden. Straks krijgen onze ministers van Werk en Economie ook zon briefje uit Amerika
* Ik heb
ooit enkele jaren bij een firma gewerkt die landbouwmachines en toebehoren
verkocht aan landbouwers. Die had voor de tractorbanden een alternatief:
afgedankte vliegtuigbanden! Bij vliegtuigen moeten de banden om
veiligheidsredenen nl na een zeker aantal vlieguren vervangen worden
versleten of niet en er zijn er nog heel wat die goed genoeg zijn om ermee
over de velden te rijden. Je moet er maar opkomen!
** Uit
mijn ervaring bij DAF weet ik, dat Franse werkplaatsen s middags twee uur
sloten, van 12 tot 14.00 uur. Vóór de komst van de GSM was het gedurende die
tijd daar onmogelijk iemand te contacteren om iets geregeld te krijgen. Sinds
de mobiele telefonie steeds algemener werd, kon men al wel eens iemand
tijdens de lunch contacteren en iets afspreken, maar meestal gebeurde er vóór 14.00 uur helemaal
niets. Bij DAF, waar men de klanten een 24 uurservice garandeerde, lachten wij
ermee, dat het in Frankrijk maar een 22 uurservice was. s Nachts werden ze
geholpen, maar niet tijdens de twee heilige uren van de déjeuner!
I.v.m. de discussies over de beslissingen
van de nieuwe Antwerpse meerderheid valt het op dat er ook telkens een reactie
daarover komt vanuit Gent. Die stad is bij de gemeentelijke verkiezingen van
vorig jaar in Vlaanderen zowat de enige stad van betekenis geweest waar links
een goed resultaat heeft behaald. Als gevolg daarvan is de Gentse burgemeester
Termont zowat uitgeroepen als dé rode Messias, dé roepende in de Vlaamse woestijn.
En dat roepen doet hij bijna letterlijk. Dat begon al vlak na bovenvermelde
verkiezingen, toen hij het niet kunnen vond dat men in Aalst een nieuwe
gemeentelijke meerderheid creëerde met een N-VA schepen met een VB-verleden.
Precies alsof Aalst ook al van Gent afhing. Het beterde er niet op toen in
Dendermonde het nieuwe gemeentebestuur afhankelijk dreigde te worden van een
gedoogsteun van hetzelfde VB. Steeds moest mijnheer Termont zijn links standpunt
daarover duidelijk maken. Jammer genoeg voor hem werd het ook steeds
duidelijker dat men daar buiten Gent weinig waarde aan scheen te hechten.
Dan maar eens geprobeerd in Antwerpen, waar
Termonts rode kameraden ook al uit het bestuur van de stad verwijderd waren,
na 90 jaar aanwezigheid aub! De beslissingen over de regenboog shirts, de extra
inschrijvingskosten en de hiv-pillen waren evenveel redenen om aan te tonen dat
men zo iets in Gent niet deed. Het lijkt wel of Gent in Vlaanderen de norm moet
worden. Wat niet gebeurt zoals in Gent, kán niet. Nadat Termont eerst enkele
medewerkers inschakelde om de hete kolen uit de Antwerpse haard te halen, kwam
hij gisteren zelf aan het woord en zei hij letterlijk: Dit is voorbode van
maatschappij waarin we leven als de N-VA het voor het zeggen heeft. En dan?
Moeten wij de Gentse norm volgen en geld blijven wegsmijten aan Gentse
buitenlanders, zoals de allochtonen in zijn stad straks zullen heten
(onderverdeeld in Gentse Turken, Gentse Romas, Gentse Roemenen en ga zo
maar door)?
Laat het duidelijk zijn, dat ik niets tegen
buitenlanders heb, zolang die de regels volgen en hier ook hun plichten
nakomen. Dat laatste is er de laatste tijd steeds minder bij, met als gevolg
dat onze sociale zekerheid het straks niet meer aan zal kunnen. Zo had ik het
gisteren in deze rubriek nog over misschien wel 2 miljoen Afrikanen die aan
aids lijden. Volgens een artikel van dezelfde dag in De Standaard, van Artsen
zonder Grenzen, gaat het om 5 miljoen. Als daarvan 1% daarvan naar hier zou
komen en op onze kosten geholpen zou moéten worden, zoals de wereldverbeteraars
eisen, dan zou ons dat zon 75 miljoen euro per maand kosten. Om even bij stil te staan.
Dat het voor nieuwe meerderheid op het
Antwerpse schoon verdiep geen walk-over zou worden, stond in de sterren
geschreven. Dat hield in, dat zowat alle nieuwe besluiten meer dan
waarschijnlijk door de hoofdzakelijk linkse oppositie van SP.a en Groen zouden
worden neergesabeld. Wel, het is veel erger dan dat.
Het begon met de uitspraak van Bart De Wever
ergens in een interview aan De Standaard, waarin hij stelde dat het dragen van regenboogshirts,
het symbool van de holebigemeenschap, niet toegelaten zouden worden voor
loketbedienden. Dat was geen nieuwe maatregel, alleen een uitbreiding van een
bestaande uit de vorige meerderheid onder Patrick Janssens - Janssens+ zeg maar - die zei dat men
achter het loket geen hoofddoeken en/of andere religieuze kentekens mocht
dragen. Het kot was te klein in het linkse kamp, dat zich flink belachelijk
maakte toen bleek dat de zgz geviseerde Antwerpse holebigemeenschap er zelf helemaal geen
aanstoot aan nam.
Dan was er de beslissing om de inschrijving
bij het OCMW 250 euro te laten kosten, i.pl.v. de huidige armzalige 17.
Armzalig, omdat het werk ervoor ambtenarenloon nog niet eens meegerekend de
stad zon 330 euro kost, terwijl inwijkelingen in Nederland tegenwoordig 960
euro moeten neertellen en in Frankrijk en Duitsland ook ± 250. Weer links
gehuil, ditmaal ondersteund door de socialistische burgemeesters Tobback Sr uit
Leuven en Termont uit Gent. Ook hier bleek het te gaan om een maatregel die
vorig burgemeester Janssens reeds enkele jaren geleden had voorgesteld. De maatregel
was (nog) niet ingevoerd, omdat Janssens eigen partij die het toen nog voor
het zeggen had er niet mee akkoord kon gaan.
Driemaal is scheepsrecht en ook weer groot
protest, nu La Homans,
het nieuwe OCMW-hoofd van de koekenstad, gesteld had dat de stad niet langer
gratis aidsremmers ter beschikking stelt aan hiv-besmette illegalen aan wie hier de
verblijfsvergunning is geweigerd én die in hun land van herkomst ook aan die
medicamenten kunnen geraken en dat het OCMW elk geval afzonderlijk bekijkt. De
politiek correcte wereld stond weer op zijn achterste poten en zelfs geblockte
Maggie vindt Homans' voorstel inhumaan. Ook nu ging het echter weer om een
regeling die reeds gehanteerd werd door het vorige OCMW-bestuur (met toen aan
het hoofd Monica De Coninck, nu federaal minister van arbeid!).
In De Standaard van gisteren stond het
verhaal van een vrouw uit Burkina Fasso die hier illegaal is, geen verblijfsvergunning
krijgt en het hiv-virus in zich draagt. De vrouw heeft dat virus opgelopen in
haar geboorteland en is naar hier kunnen komen met de hulp van een religieuze
werkster en een smokkelaar (waarvoor ze dus wél geld had). Hoe erg het ook is
het is letterlijk een kwestie van leven of dood - als we dat medisch toerisme
ongecontroleerd toelaten, kunnen we straks even goed half Afrika naar hier
laten komen. Op dat continent zijn er nog enkele miljoenen hiv-geïnfecteerden.
Stel, dat er daar 1% van naar hier zou komen en wij die allemaal zouden moeten
gaan helpen, aan 800 euro per persoonper maand
De kritiek van de Antwerpse linkse oppositie
en van de andere steden, Gent op kop, is wel echt gratuite. In de eerste plaats
vanwege die oppositie, omdat het in feite gaat om de toepassing van toestanden
die ze zelf in gang gezet had gezet (en waarop ze toen géén kritiek kreeg). In
de tweede plaats vanwege die andere steden die zichzelf willen verkopen als
zoveel humaner als Antwerpen, maar in feite alleen maar hopen dat de havenstad
de bulk van de economische en medische gelukzoekers blijft ontvangen, zodat zijzelf
er minder last van hebben en zo de grote humanist kunnen blijven uithangen. De
schijnheilige humanist weliswaar.
Kortom, op Janssens was er geen kritiek, op
Janssens + zoveel te meer.