Inhoud blog
  • Duitsland
  • Verkeersongevallen
  • Op reis
  • De nieuwe Diamant van Fendt
  • Een voledig nieuwe sport bij Knaus
  • Malibu unieke prestaties met zijn 4x4
  • Bij duisternis lichte kleren dragen.
  • Winterbanden voor de winter
  • In de sneeuw
  • Opgepast met winterbanden
  • Achteruit kijken is noodzakelijk
  • Brommobielers opgepast
  • Inschrijvingen kampeerauto's
  • Open deurdag Bij Nismann-Bischoff
  • Het loont om eens naar de top te rijden
  • Nieuwe Carthago's voor 2025
  • Een stevige brug
  • Hobby met rolstoel
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    17-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Startbatterijen opgelet!

    Startbatterij verzorgen!

    Tijdens de wintermaanden vragen de startbaterijen extra aandacht. Wat oudere batterijen die tijdens de warme maanden nog voldoende vermogen leveren om de motor te starten geven op een koude wintermorgen forfait. Batterijen verliezen tijdens hun eerste 4 tot 5 jaar een deel van hun vermogen, daalt het kwik naar de nul of lager schiet er weinig van over. Wie weinig met zijn zwerfauto op stap gaat, zeker tijdens de koude maanden, kan best de batterij in een verwarmde plaats stokkeren tenzij de wagen in een verwarmde plaats staat hoeft het niet. Kan je de batterij aan een druppellader aansluiten is dat een betere oplossing.

    In winteroorden

    In winteroorden kan het er slechter aan toe gaan. Temperaturen onder het vriespunt zijn geen ideale omstandigheden om de batterij in optimale toestand te houden. Van het ogenblik dat je op een vaste stek staat is een batterijlader aansluiten een goede optie. Kan de batterij genieten van een warme luchtstroom uit de kachel in de woonruimte is dat een pluspunt. Men kan als er plaats is de batterij rondom isoleren, dat help slechts een korte tijd. In tegenstelling tot huishoudbatterijen moet een startbatterij een korte tijd veel stroom kunnen leveren om de motor aan het draaien te krijgen. Vooral in de winter heeft de motor wat moeite om in beweging te komen en een oudere batterij heeft nog maar de helft van haar maximale capaciteit. Daarom moet je bij aankoop van een nieuwe batterij altijd uitkijken dat ze hetzelfde vermogen heeft als de oude. Gebruik je de kampeerauto regelmatig voor korte afstanden, vooral in de winter, rijd je met licht, verwarming, radio of luchtkoeler om de ruiten te ontwasemen draait de alternator niet lang genoeg om de batterij voldoende op te laden. Het is dus aan te raden om eens per week of na 2 weken de lader aan te sluiten. Het is dodelijk voor een batterij als ze lang half of minder geladen blijft staan. Bij een poging tot starten is ze dan plotseling helemaal “plat” en kan je maar best een nieuwe aanschaffen.

    Starten met hulp.

    Wil de motor niet starten wegen een te zwakke batterij kan een behulpzame automobilist soms helpen. Wees echter zeer VOORZICHTIG want de autocomputer zou wel eens de geest kunnen geven. Veiliger is het zeker wat betreft de elektronica om de wagen in gang te trekken, al is het soms niet evident om de wagen van zijn parkeerplaats te krijgen. De voorkeur gaat naar een pechdienst of garagist. Het allerlaatste middel is met de hulp van de batterij in een andere wagen. Men moet over voldoende dikke startkabels beschikken vooral omdat het bijna altijd om dieselmotoren gaat.

    Aan het werk

    De energie leverende motor moet draaien vooraleer de startkabels worden aangesloten. Vergeet niet de handrem van beide wagens aan te trekken.

    Een plus pool vind je bij veel wagens onder de motorkap en hoef je niet op zoek te gaan naar de soms moeilijk te bereiken stroomleverancier.

    Alle stroomverbruikers bij het slachtoffer moeten uitgeschakeld worden.

    1 startkabel aansluiten aan de plus pool van de lege batterij.

    2 het andere einde aan de plus pool van de goede batterij.

    3 Tweede kabel aan min pool van de goede batterij

    4 het andere einde aan zuiver metaal ergens aan het koetswerk klemmen. NOOIT de kabel aansluiten aan de min pool van de lege batterij. In uitzonderlijke omstandigheden kan een gasontploffing plaats vinden.

    5 even wachten, versnellingen uitschakelen, koppelingspedaal indrukken en de motor starten.

    6 draait de motor, de bekabeling in omgekeerde volgorde ontkoppelen en minstens 50 km rijden. Binnen die tijd de motor zeker niet stilleggen.

    Bij de foto’s

    1 Startkabels lang en dik genoeg

    2 Fiat Ducato aansluitpunt

    3 Fiat Ducato aansluitpunt afgedekt

    4 Fiat Ducato batterij onder de voeten in de stuurcabine

    5 Ford aansluitpunt

    6 Mercedes afgedekt aansluitpunt 

    7 Mercedes aansluitpunt















    17-02-2019 om 18:00 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luchtkussens voor zwerfauto’s

    Luchtkussens voor zwerfauto’s

    De flat-jack® Camper Edition

    Wie kent de situatie op de camping of de parkeerplaats niet. De wagen staan schuin of vooraan te hoog of te laag. Meest voorkomend is in de koffer duiken en wiggen onder te lagen wielen leggen. Dat gaat niet altijd even vlot. Heeft men een volautomatisch systeem om de wagen horizontaal te zetten, enkel op een knop drukken en de rest gaan vanzelf. Sommige wagens hebben hoek steunen dat is in veel gevallen een goed middel om de wagen te stabiliseren. Kampeerders vragen regelmatig of er luchtkussens voor kampeerauto’s met hogere gewichten bestaan.
    JA, voor de zwaardere zwerfauto’s is de Camper Editions (camper en camper plus) ontwikkeld.
    ▪ Hoge laadcapaciteit en draagvermogen: geschikt voor voertuigen tot 7,5 ton
    ▪ voor bandbreedtes tot 255 mm (flat-jack® camperversie) en tot 275 mm (flat-jack® camper plus versie)
    ▪ supereenvoudig en ruimtebesparend
    ▪ Bandbescherming en ophanging
    ▪ met speciale binnen constructie voor kampeervoertuigen en dus ook op oneffen terrein te gebruiken. (een platte jack® camper kussen tot 6 cm, twee kussen samen tot 12cm)
    Nieuw: camper plus. Met een kussen tot 12 cm opblazen is mogelijk (afhankelijk van gewicht!)

    Het opblazen van de Flat-Jack kan zowel met een voetpomp als met een motor aangedreven pomp.

    Meer informatie www.flat-jack.de







    05-02-2019 om 20:04 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    04-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Euramobil een stukje geschiedenis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eura Mobil

    Een stukje geschiedenis.

    De geschiedenis van Eura Mobil vangt aan in de tijd dat veel mannen met nu bekende namen een caravan bedrijf opstartte. Meestal begon dat met een caravan voor zich zelf te maken, de buren vonden hem mooi, maak je er voor ons ook een? was de volgende vraag. Nog een voor nonkel Jef en de start was gegeven. De garage werd te klein.

    Zo begon Heinz Blessing de oprichter van de Blessing Wohnwagen GmbH in Sprendlingen wat later Eura Mobil GmbH zou worden.

    Tot 1969 gingen de caravans vlot van de hand. Heinz Blessing’s gezondheid liet hem een beetje in de steek en hij trok zich terug uit het bedrijf. Zijn vrouw Annelies nam de leiding over.

    Het verhaal kennen we, Heinz Blessing ging graag op reis, dus begon hij zoals enkele andere vaardige mannen zelf een caravan te bouwen. De caravan werd uit triplex gemaakt in een aanbouw achter zijn huis. Aluminiumplaten zoals we ze nu kennen waren toen nog niet beschikbaar. Heinz was elektro ingenieur van beroep en hij zorgde voor de technische inrichting van cinema’s. De cinemarkt verminderde en hij veranderde van beroep in hobby caravanbouwer. In 1959 richtte hij de Blessing Wohnwagenbou GmbH op. Om kosten te besparen bouwde hij met een vriend schrijnwerker enkele caravans samen op. Het koetswerk van de eerste caravans was enkel gemaakt met triplex later werden ze met aluminium plaat bekleed. Vanaf het begin echter werden ramen met dubbelglas gemonteerd. Eerst tweedelige die toen in de VW bus werden gebruikt. Voor en achter hadden de caravans een mini luifeltje boven de ramen om te beletten dat het regenwater over het glas liep. Zijn vrouw Annelies was voor het interieur verantwoordelijk, zij zorgde voor de kussens, gordijnen en alles wat met kleuren en bekleding te maken had. Beide stonden tussen de arbeiders en hielpen de eerste caravans mee op wielen krijgen. De vraag naar Blessing caravans steeg gestadig en er moest naar een grotere productiehal worden uitgekeken. In 1965 werd een nieuwe hal gebouwd in de Kreuznacher Strasse. Er moest ook een nieuw logo getekend worden. Maar de kompasroos in het midden van een rode cirkel bleek een doorn in het oog van de autofabrikant Mercedes te zijn. Niettegenstaande veel tegen stribbelen moest het logo weg. Men moest weer een ander logo ontwerpen. In de begin jaren werden 200 caravans verkocht vooral aan bezoekers van de beurzen in Essen, IAA Frankfurt en Lausanne. Het handelaarsnet in binnen en buitenland werd uitgebreid tot de fabrikant eens verscheen op het titelblad van de “Quick”(1,7 miljoen oplage) toen ging de vraag naar Blessing caravan met sprongen omhoog. In 1963 werden 5 verschillende modellen gefabriceerd met een opbouw tussen de 3 m en de 4,25 m. Op het einde van de jaren 60 produceerden ze jaarlijks 800 caravans met 50 werknemers. Ze werden per spoor naar de handelaars gevoerd. In 1969 wou men de naam veranderen in “Europa Caravan” dat mocht niet, “Euro” was reeds gepatenteerd dan maar EURA wat staat voor E = Erholung, U = Urlaub, R = Reisen en A = Auspannen. Daarmee was de eerste steen gelegd voor het huidig bekende Eura Mobil.

    04-02-2019 om 20:35 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vierseizoenen of winterbanden?

    Vierseizoenenbanden

    Steeds meer auto- en zwerfautomobilisten verkiezen vierseizoenenbanden voor hun wagen. Ze sparen 2 maal per jaar een bandenwissel uit en eventueel onkosten voor de stokkering. Wie hier in de lage landen verblijft en zijn ritten beperkt in de omgeving van zijn woonplaats zal weinig problemen met sneeuw en andere gladde wegen ondervinden. Wie echter naar de winteroorden vertrekt zijn “echte” winterbanden een aanrader.

    Tegenwoordig kiezen 34% chauffeurs voor vierseizoenenbanden terwijl ongeveer nog een 60% voor winterbanden kiezen. Een belangrijk element voor de meeste gebruikers is het 2 maal jaarlijks omwisselen van de wielen op voorwaarde dat beide types banden op velgen staan. De banden telkens van velgen veranderen is geen al te best idee. Dat is ieder jaar telkens een kleine besparing van tijd en euro’s. Wie een stel winterbanden versleten heeft zal gemakkelijker terug winterbanden aanschaffen omdat het een veiliger gevoel geeft. Andere die hun auto thuis kunnen laten bij winterweer houden het meestal bij vierseizoenenbanden of zelfs de zomerbanden. Vierseizoenenbanden hebben het nadeel dat ze wat sneller verslijten en afhankelijk van de rijstijl moeten ze meestal vóór de 60.000 km vervangen worden. Winterbanden geven wel een veiliger gevoel, let op ze hebben ook hun beperkingen want op bevroren en hard gereden sneeuw hebben ze weinig grip net zoals op verijzelde wegen. Bij een niet aangepast rijgedrag rijdt of schuift de wagen ergens naartoe waarheen je het niet graag hebt.

    In sommige landen worden de vierseizoenenbanden tijdens de wintermaanden niet aanvaard tenzij het sneeuwvlok symbool er op staat.

    Waar zijn winterbanden verplicht?

    België – niet verplicht

    Frankrijk – winterbanden enkel verplicht wanneer een verkeersbord dit aangeeft, maar ze worden wel aanbevolen. De winterbanden moeten voorzien zijn van een M+S aanduiding en hebben een minimaal vereiste profieldiepte van 3,5 mm. Sneeuwkettingen zijn eveneens verplicht wanneer dit met een verkeersbord wordt aangegeven. Ook kunnen deze verkeersborden voorzien worden van de tekst ‘pneus à neige admis’, wat betekent dat sneeuwkettingen niet verplicht zijn wanneer je op winterbanden rijdt. Rijd je met sneeuwkettingen? Dan is het goed om te weten dat de maximum snelheid, afhankelijk van de kettingen, 50 km/h is.

     

    Luxemburg – verplicht bij winterse omstandigheden

    Nederland – niet verplicht

    Italië – enkel verplicht vanaf een aangepast verkeersbord.

    Oostenrijk –Als automobilist ben je in Oostenrijk van 1 november tot 15 april verplicht, bij winterse omstandigheden, winterbanden te gebruiken. Buiten deze periode kan er in de Oostenrijkse bergen een verplichting zijn tot deze winterbanden, dat wordt kenbaar gemaakt met een verkeersbord. Winterbanden in Oostenrijk hebben minimaal 4 mm profieldiepte nodig, alsmede een M+S aanduiding. Mocht je auto niet beschikken over winterbanden, ben je verplicht om sneeuwkettingen om te leggen. Let hierbij wel op, het is alleen toegestaan om met kettingen te rijden wanneer het wegdek bedekt is met sneeuw of ijs. Ook in Oostenrijk ligt hierbij je maximale snelheid op 50 km/h. Tijdens de winterperiode moet men passende sneeuwkettingen aan boord hebben.

     

    Duitsland – In Duitsland is het, bij winterse omstandigheden, verplicht om banden met winterse eigenschappen te gebruiken. Dit mogen winterbanden of vierseizoenenbanden banden zijn. Sinds kort is de Duitse wet aangescherpt: banden met enkel een M+S aanduiding zijn niet langer goedgekeurd, banden met het Alpine-symbool (berg met een sneeuwvlok) zijn verplicht. Wanneer je als automobilist in het bezit bent van enkel M+S gemarkeerde banden, mag je deze voorlopig in Duitsland blijven gebruiken (mits deze vóór 1 januari 2018 geproduceerd zijn).









    02-01-2019 om 20:40 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-12-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar de winteroorden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Winter vakantie OPLETTEN!

    Deze dagen vertrekken veel zwervers en caravanners op wintervakantie. Caravans en zwerfauto’s zijn tegenwoordig goed geïsoleerd, hebben een degelijke verwarming en voor de stuurcabines, altijd een bron van koude, zijn isolatiedekens te koop. Eens aangekomen op het vakantieoord zijn er weinig problemen te melden. Tijdens de reis moet u wel op een aantal zaken letten waar in het algemeen te weinig over geschreven wordt.

    Veel nuttige informatie kunt u vinden op www.radio2/inspecteur

     

    20-12-2018 om 00:00 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-12-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangevroren autoruiten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Aangevroren autoruiten.

    We hebben een eerste kleine winterprik gehad. Hoewel de weermannen het voorspelden werden veel automobilisten verrast met een dikke laag ijs op de autoruiten.

    Met wat geluk start de motor, ijskrabber zoeken en omgeven door gisgassen van de draaiende motor 10 min. in de ijskoude wind de ruiten trachten ijsvrij te maken is voor de meeste chauffeurs een ochtend ritueel. Het kan veel sneller en zonder in de gifgassen van de ijskoude motor te moeten vertoeven. Neem een gieter met 7-8 l KOUD water van de kraan, ja u leest goed KOUD water, gebruik nooit warm water!!! Zet het contact aan zonder de motor te starten. Giet het KOUD water over de voorruit, zet de ruitenwissers aan zonder de motor te starten. Ga een beetje naar achter staan want de wisser zwiert het water opzij. Laat ze even werken tot de ruit droog is. Giet wat KOUD water over de zijruiten. Start de motor en rij rustig weg. Een stationair draaiende motor wordt nauwelijks warm, hij stoot 3 maal zo veel gifgas en fijnstof uit als een warme motor en dat alles blijft tijdelijk ter plaatste hangen. Een trekkende motor warmt sneller op de uitstoot vermindert en over een veel groter oppervlakte verdeeld.

    Er zijn nog andere middelen om de ruiten ijsvrij te maken. Sommige auto’s hebben een ingebouwde stand verwarming (Webasto of Eberspächer)zet hem een tiental minuten aan vóór je vertrekt. De motor is dan al een beetje opgewarmd en de ruiten ontdooid. ’s Avonds een isolatiematje over de voorruit spannen is een prima hulpmiddel. Er bestaan zelfs hoezen die alle ruiten afdekken. Tenslotte is er niets beter dan de auto in de garage zetten, Helaas heeft niet iedereen die mogelijkheid.

    16-12-2018 om 00:00 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bescherm uw zwerfauto

    Bescherm uw zwerfauto.

    Door de snel stijgende verkoop van kampeerauto’s hebben de dieven meer keus en verdwijnen er veel meer vrijetijdsvoertuigen. Tegenover 2016 zijn het aantal diefstallen al meer dan verdubbeld. Verzekeringsmaatschappijen zien dat met lede ogen aan en beginnen stilaan hogere eisen te stellen aan de beveiliging van zwerfauto’s. Bijzonder de zogenaamde bus campers van Volkswagen T5 en T6 vallen in de smaak van begerige handen. Omgebouwde bestelwagens van Mercedes of klassieke kampeerauto’s ontsnappen al evenmin aan grijpgrage vingers. Net zoals dure auto’s door bendes op bestelling worden gestolen gebeurt het ook met kampeervoertuigen. Zij verdwijnen zeer snel uit het land. Denk nu niet, mijn wagen is elektronisch beveiligd, er kan mij niets overkomen. De gangsters zijn zo knap dat ze zonder stukken te maken of sporen van inbraak achter te laten, de elektronica uitschakelen en de wagen meenemen of hem voor een deel leeg stelen waarbij heel dikwijls ook de airbag verdwijnt. De vraag is of we niet beter terug grijpen naar de nu sterk verbeterde mechanische beveiliging, die veel moeilijker te kraken is. Enkele van die sloten zijn het versnellingsbakslot, motorkapslot, verschillende stuurwielsloten, extra sloten op de deuren en minder handig maar wel degelijk de wielklem. Al die zowel elektronische als mechanische sloten helpen de diefstal vertragen. Als een “gewone” dief ziet dat het te lang gaat duren vooraleer hij het karweitje geklaard heeft kijkt hij uit naar een andere minder beveiligde wagen, er staan er tegenwoordig genoeg op straat of op een parking. Als provisionele gangsters uw zwerf- of ander auto willen stelen is daar niets aan te doen. Eén van de beste antidiefstel sloten is de “DISKLOK” hij belet dat ongewenste niet met de wagen kunnen rijden en beschermt vooral de airbag die dagelijks uit een paar honderd auto’s worden gestolen. De Disklok, op vrachtwagens na, past op bijna alle wagens en voorkomt verbreking van het stuurslot en diefstal van de airbag omdat het volledige stuurwiel omsloten is. Het is het enige stuurslot dat het hele stuurwiel van de wagen omsluit. De behuizing is van gehard staal, bedekt met een sterke chroomkleurige laklaag en bedrukt met de benaming wat potentiele dieven afschrikt. Het speciale slot uit titanium vergrendelt samen met de metalen lange beugel de behuizing. Hij kwam trouwens als één van de beste beveiligingssysteem tegen diefstal uit Duitse testen.

    Samengevat

    -   Voorzien van SCM goedkeuring

    -   Beschermt airbag tegen diefstal.

    -   Verkrijgbaar in drie afmetingen.

    -   Voor stuurwielen tussen de 35 en 44 cm doormeter.

    -   Stuurslot voor kampeervoertuigen, personenwagens, bestelwagens.

    -   Houten of met leder beklede stuurwielen bescherm je met een optionele hoes.

    -   Handige draagtas ligt stevig op automatten.

    -   Prijzen tussen de 149 en de 169 euro.

    -   de DISKLOK is in de meeste winkels voor auto toebehoren te koop




    De DISKLOK omvat heel het stuurwiel

    06-07-2018 om 00:00 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    03-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Karmann-Davis modellen 2019

    Karmann-Mobil

    Karmann-Mobil lanceert 2 nieuwe compacte zwerfauto’s op basis van Fiat Talento de Danny 490 en de Danny 530. Hoewel de Danny 490 slechts 4,99 m langs is,196 m breed en 2,06 m hoog is en meer aan een SUV dan aan een kampeervoertuig doet denken heeft hij toch een redelijk uitgebreide kampeeruitrusting. Koel- en kleerkast zijn aan boord en het hefdak dat ook een bed herbergt wordt elektrisch bediend. Achter kan de vast ingebouwde zitbank tot bed uitgevouwen worden, er onder zijn twee grote laden. Als je de tafel niet nodig hebt kan je ze tijdelijk achter de zitbank schuiven. Wegens zijn beperkte afmetingen moet de Danny 490 wel enkele comfort uitrustingen missen, maar hij is met zijn krachtige 145 pk motor geschikt voor dagelijks gebruik, zijn standaard kampeeruitrusting laat toe om er verre reizen mee te maken. Meer comfort biedt de iets grotere Danny 530, hij heeft een badkamertje met wc en douche. Hier kon ook een grotere keuken worden geplaatst met veel bergvakken. Hoewel het meubeldecor vrij donker gehouden werd is het interieur redelijk licht dank zij het witte keukenblok, kastdeuren, de brede vensters en de krachtige LED verlichting. De ontwerpers hebben van het interieur een aangenaam verblijf gemaakt door de wanden van zitgroep en slaapkamer met leder te bekleden. De in hoog glanzend wit uitgevoerde keuken vormt een aangenaam contrast met het meubilair. Met het optionele “Lifestyle-paket” kan de Davis nog luxueuzer worden uitgerust. Zo krijgen de bovenkasten exclusieve glanzende deuren met een brede handgreep en onrechtstreekse verlichting aan de bovenkasten en de keuken. Een langs buiten bereikbare keukenlade, bergvakken in de achterdeuren en boven de stuurcabine maken er een complete kampeerauto van. Als standaarduitrusting hebben ze LED met geïntegreerde schakelaar, nieuwe kussens, sterker tafelblad, Truma C4 en met leder bekleed stuurwiel. Daarbij komen nog de 145 pk diesel motor, luchtkoeler, fietsdrager, luifel en een 120 l dieseltank. De 4 bekende Davis type 540, 590, 600 en de 620 blijven behouden.







    03-07-2018 om 21:35 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eura-Mobil modellen 2019

    Eura Mobil

    De nieuwste Integra-Line heeft een ander uitzicht met zijn verandert voor-en achterfront waarbij Eura Mobil de RIM voor toepast met zeer nauwkeurig gevormde bouwonderdelen. In het voorfront zijn krachtige LED lichten die 30% meer licht uitstralen dan de vorige halogeenlampen. Met een exclusief pakket dat veel chroomlijsten omvat heeft de nieuwe Integra-line een luxe uitstraling. Voor het comfort van de reizigers hebben de afvaltank een elektrisch bediende afvoerkraan, een Alde vloeistof verwarming, in de hoogte elektrisch verstelbare hefbedden en betere vensters. Voor het interieur heeft de klant de keuze tussen twee decors in lichte eik of in hoogglans decor. Aan de verlichting is veel aandacht besteed en de zitgroep biedt een aangenaam zitcomfort. Daarbij heeft de Integra-Line een uitrusting die men van een zwerfauto uit die prijsklasse mag verwachten.

    De Profila T en RTS kregen voor 2019 een duidelijke opwaardering en zelfs een 10 jaar durende waterdichtheid garantie. Ze kregen dezelfde achterlichten als de Integra-line en de elektrisch bediende kraan voor het afvalwater. De 720 EB, de 720 QB en de 730 EB hebben voor het komende seizoen een Alde verwarming, afhankelijk van het type zijn een aantal bedden 1,50 m breed.

    De Activa One 570 HS een compacte alkoof type van 5,99 m lang heeft alvast een waterdichtheid garantie van 10 jaar. Hij heeft een klassieke zitgroep zoals we meestal vinden in alkoof modellen. In plaats van de traditionele 105 l koelkast in de keuken werd een afzonderlijke 140 l koelkast geplaatst waardoor veel bergruimte vrij komt. Onder de zitbanken in combinatie met de 37 cm hoge dubbele bodem heeft men enorme bergvakken. Langs 3 grote kofferdeksels is de bagage eenvoudig te bereiken.







    03-07-2018 om 21:32 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carado modellen 2019

    Carado 2019

    Carado brengt voor 2019 vier nieuwe VLOW’s op de markt, compacte zwerfauto’s aan zeer gunstige prijzen. De 540 en de 600 met dwars opgestelde bedden, de 601 met stapelbedden en de 640 zelfs met een eilandbed, allen ingericht voor het verblijf van vier personen. Als optie kan vooraan nog een bed worden voorzien. De lengtes van de basis bestelwagens variëren tussen de 5,41 m en de 6,63 m. De ontwerpers hebben de hoofden bij elkaar gestoken en een aangenaam wooninterieur bedacht. Een tweekleurig meubeldecor met aangepaste kussens zijn de meest op vallende zaken. Bij avond zorgt de LED verlichting voor zowel helder licht als voor sfeerverlichting. De koelkast kreeg een uitgekiende plaats om de doorgang te verbreden. Met het oog op de groter wordende zwervers is het keuken aanrecht wat hoger geplaatst. Twee kookvuren en een spoelbakje staan ter beschikking van de kok van dienst. Achterin is de slaapkamer met comfortabele bedden. Afhankelijk van het type kunnen ze opzij klappen om fietsen of ander groot materiaal te vervoeren. Verankeringspunten zijn aanwezig. In de natte cel is een wc, een vast wastafeltje en toiletkastje. Dank zij de verbeterde isolatie hoef je geen angst te hebben om op wintervakantie te gaan. Om de VLOW naar eigen wensen te personaliseren zijn er nog tal van pakketten.

    Wie wat meer levensruimte in de wagen wil hebben kan kiezen voor de nieuwe net geen 7 m lange integrale I339 met een eilandbed. Niettegenstaande hij korter is dan de I447 en de I449 biedt hij het zelfde ruimte gevoel. Het koetswerk met zijn brede panoramisch voorruit kreeg andere meer sportievere decorstukken op de flanken. Het interieur werd vernieuwd met aan de buitendeur een spiegel met verlichting, een brede handgreep en in de directe omgeving stevigere kapstokken. Aan de zitgroep werd veel aandacht besteed door een mooie wandbekleding en bijzonder aan het LED licht systeem. De doorgang naar de stuurcabine is verbreed. Wanden en werkbladen zijn wat lichter wat al snel een vakantiegevoel geeft. De techniek stond niet stil en met een centraal paneel kan men alle lichten en apparaten bedienen. Knap gevonden is de wegdraaiende wc in de badkamer. Bij middel van een handgreep draait ze in de wand wat natuurlijk de vloeroppervlakte in de natte cel vergroot.













    03-07-2018 om 20:52 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fendt caravans modellen 2019

    Fendt modellen 2019

    Bewijs van zijn hoge kwalitatieve en schitterende caravans is de jaarlijkse stijging van de verkoop, die in 2017 opliep tot bijna 10.000 stuks en nog verder stijgt. Eén van zijn sterke punten is om jaarlijks geen al te grote veranderingen door te voeren. Klanten weten dit te waarderen want ze blijven lang met een recent model reizen. Bij verkoop heeft hij nog een grote inruilwaarde. Een belangrijke stap voor 2019 is de 12 jaar garantie op de waterdichtheid van het koetswerk. Ze kregen nieuwe sterke achterlichten. Voor de interieurs heeft de klant keus tussen 13 verschillende stof varianten en 6 verschillende houtdecors waarvan 2 volledig nieuw. De reeksen Saphir en Diamant werden op veel punten aangepast, ze kregen volledig nieuwe meubeldecors. In alle interieurs zijn kleine of bij sommige iets grotere veranderingen op te merken. Afhankelijk van het type hebben ze antraciet kleurige velgen. Overal werden de verduisteringrollo’s in de deuren verbeterd. Er werden meer stopcontacten geplaats en USB stopcontacten zijn niet vergeten. Afhankelijk van het type werden de bedden met 5 cm verbreed tot 85 cm. De Saphir reeks kreeg een nieuw interieur waarbij de 560 SKM en de 650 SKM stapelbedden hebben en geschikt zijn voor gezinnen met kinderen. In de 2 grootste typen is een vloeistofverwarming met vloer verwarming. Aan de keuken werd een hoge smalle automatisch sluitende flessen lade toegevoegd. De Bianco een uitstekende toercaravan wordt in 2 versies aangeboden "Selection" en "Actif" samen goed voor 14 indelingen. Het uiterlijk van beide is identiek, de verschillen zijn binnen te vinden. Twee nieuwelingen de 445 SF en de 515 SFD bij de Actief reeks hebben een L-zitgroep. In de Selection hebben de 515 SKM en de 550 SKM kinderkamers met stapelbedden. Caravaners al dan niet met kinderen die een degelijk vakantiehuisje op wielen zoeken zullen zeker hun gading vinden in de 43 verschillende aangeboden typen. De Tendenza is zowat het proeftype van Fendt. Veranderingen worden er op doorgevoerd, reageert het publiek er gunstig op worden we ze een jaar later op de andere caravans toegepast. Twee nieuwelingen vullen de reeks aan de 650 SFD en de 650 SFDW beide met een dwars opgesteld eiland bed, achterin is over de volle breedte het sanitair. De laatste heeft vloeistofverwarming. Een aantal hebben verlichting in de achterwand van de keuken. Een Truma 4 of 6 met digitaal bediening paneel plus een iNet Box.

    Opal. Buiten de algemene veranderingen hebben de 465 SFB en de 515 SG een Truma CP 4 aan boord met het digitaal bedieningspaneel. Diamant en Brillant kregen ongeveer dezelfde verbeteringen alleen de Brillant kan pronken met een nieuwe 177 l koelkast die links en rechts open kan draaien. De Bianco Emotion 445 FH is een uitvoering die we van Fendt niet hadden verwacht. Hij werd voor het eerst voorgesteld in het caravan salon van Düsseldorf. Meteen een reuze succes want de productie was tijdens het salon al helemaal uitverkocht en was niet te koop in België. Dit jaar zal hij wel in het salon van Brussel te zien zijn. Hij heeft een moduleerbare garage vooraan. Het bed kan men inkorten om fietsen in de garage te zetten. Er zijn nog tal van spitsvondigheden in het interieur uitgevoerd. In combinatie met de nachttafel heeft de tafel verschillende instel mogelijkheden. Opvallend zijn de extra grote vensters in de zijwanden. Als een handige toercaravan blijft hij zijn goede rijeigenschappen behouden.

     

     







    01-07-2018 om 19:42 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sunlight modellen 2019

    Sunlight  2019

    Voor 2019 heeft Sunlight 4 nieuwe compacte zwerfauto's ontwikkeld. De "CLIF" ze hebben een aantrekkelijk interieur waarbij we het hoger geplaatste aanrecht van de keuken opmerkten. Het instapmodel in witte kleur is wat eenvoudiger gehouden, kwestie van de prijs aantrekkelijk te houden. In de duurdere wagens is een pak toebehoren ingebouwd vanaf de fabriek. Het interieur is knap afgewerkt met kastdeuren in eikenhout, grijze kussens, lichte wanden en een chique witte keuken. Er ging veel aandacht naar de verlichting die we geslaagd mogen noemen. Om zich niet te vergissen van wagen koos men voor een rode koetswerk kleur.

    Bij de halfintegrale en integrale komt een nieuwe I 69 S met eilandbed zijn broers vergezellen. Bij de integrale en halfintegrale werden hier en daar details verbeterd, zoals andere kussen en overtrekken, de meubels hebben een ander houtdecor wat het interieur ten goede komt, het licht echter kreeg meer aandacht en dat merk men 's avonds heel duidelijk.







    01-07-2018 om 19:38 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nader bekeken Sunlight 540 model 2019

    Sunlight 540 model 2019

    De fabrikant streeft ieder jaar naar betere afwerking van zijn producten zonder merkelijke prijsverhogingen. Voor 2019 brengt hij vier nieuwe speciale uitvoeringen op de markt die mogen gezien worden. Ze zullen zeker gezien worden want de kleur van de 4 nieuwe compacte kampeerauto's is rood. Wij bekeken de Sunlight 540 met een fel rood koetswerk wat nader.

    Het koetswerk.

    De Sunlight 540 is een Fiat Ducato van 5,44 m lang en heeft binnen voldoende stahoogte. Aan de rode kleur moet men even wennen en uiteindelijk valt ze best mee. Achteraan in beide deuren zijn vensters. Aan de zitgroep achter de chauffeur is een groter type inlegraam ingebouwd en in de schuifdeur heeft men een iets kleinere geplaatst. Dikwijls zeer handig als je aan een schuin krijspunt de straat moet oversteken. Drie luiken zorgen licht en lucht in het interieur.

     

    Interieur

    De indeling is al lang uitgekiend en men vindt ze in de meeste compacte zwerfauto's met hier en daar een kleine afwijking. Waar mogelijk zijn tamelijk grote bovenkasten met vlakke eikenhouten deuren. Het geeft een mooi harmonisch geheel met de lichte wanden en de donkere kussen in de treinzit. Nu we daar op de comfortabele rug-en zitkussens vertoeven beschikken we over een redelijk groot verschuifbaar tafelblad op een poot en bevestigd aan de wand. ¨Plaats genoeg voor twee, draai je de chauffeurszetel om kan er nog een derde bij. De derde persoon mag niet te groot zijn want voor hem moet de zitgroep tot bed worden omgevormd. Voor de nacht zijn er harmonica gordijnen aan de ruiten van de stuurcabine. Boven de stuurcabine is een breed bergvak en onder de bovenkasten hangen verschuifbare lampen.

     

    Kokkerrellen

    Omdat de huidige reizigers iets groter zijn dan vroeger is het aanrecht van de knappe keuken hoger geplaatst. Onderaan zijn laden met witte fronten en een deel van de kast is donker grijs, het vormt de zijkant van de koelkast die in de zijkant van de keuken staat en gemakkelijk langs binnen en buiten van de zwerfauto bereikbaar is. Twee kookvuren en het spoelbakje zijn in het aanrecht geïntegreerd, er blijft weinig werkblad over daarom is er aan de zijkant een opklapbaar blad gemonteerd. Rechts van de keuken verborgen achter een witte deur is de kleerkast.

     

    Sanitair

    Voor een compacte kampeerauto is de natte cel goed uitgekiend. Men kan behoorlijk het draaibaar Thetford wc gebruiken. Het wasbakje vraagt heel weinig water en men kan er een stortbad nemen, een gordijn beschermt het houtwerk. Aan de wegdraaibare bar kunnen kleren drogen, in de spiegelkast kunnen de kleine toiletartikels. Voor de volledige afsluiting zorgt een zilverkleurig rolluik.

     Slaapkamer

    In het achterste deel van de Sunlight 540 is een hoogstaand bed voor twee personen. Onderaan zijn links en rechts kasten waarvan een deel gebruikt wordt voor twee 27 kg wegende gasflessen. Lattenbodems en matrassen zijn deelbaar en kunnen tegen de zijwanden verankerd worden. Met die opstelling komt veel ruimte vrij om een motor, een paar fietsen of ander groot materiaal te vervoeren.

     Besluit

    Met de Sunlight 540 levert de fabrikant een moderne fijn verzorgde goed uitgeruste compacte kampeerauto af. Uiterst geschikt voor een koppel met de mogelijkheid om hem zelfs als dagelijks voertuig te gebruiken.









    01-07-2018 om 19:33 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezers kiezen voor Fiat Ducato basisvoertuig
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fiat Ducato weer het beste kampeerauto onderstel.

    Tijdens de laatste enquête van Promobil kozen de lezers voor het Fiat Ducato basisvoertuig als beste voor hun kampeerauto.

    Fiat is de enige die in samenwerking met de zwerfautofabrikanten zijn basisvoertuigen aanpast aan hun wensen. Dat maakt dat 3 van de 4 kampeerauto’s op een Fiat Ducato onderstel rijden. Ze zijn zodanig aangepast dat het voor de fabrikant eenvoudig is om er een opbouw op te monteren. Een kabelbaan voor de elektrische leidingen licht klaar, eenvoudig voor de verdere aansluitingen in de opbouw. Door al die jaren heeft Fiat de sterke kanten van zijn onderstellen nog geoptimaliseerd en verfijnd, waardoor ze nu een internationale standaard zijn. Uit het commentaar van de vele klanten blijkt dat een kampeerauto met een Fiat Ducato onderstel zeer betrouwbaar is en menig zwerver rijdt al meer dan 100.000 km zonder zorgen.

    03-06-2018 om 21:46 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dieselverwarming

    Dieselverwarming

    Met de geweldig stijgende verkoop van compacte zwerfauto's, zeggen we omgebouwde bestelwagens, komt de diesel verwarming sterk aan bod. Hebben Webasto en Eberspächer een moeilijke start gekend in de kampeersector hebben ze na een grondig onderzoek en verbeteringen de fouten opgelost en bieden ze nu een prima alternatief voor gasverwarmingen.

     

    Water of lucht.

    Waterverwarmingen zoals de Thermo-Top-modellen van Webasto of de Hydromic-types van Eberspächer hebben een voordeel. Vóór de motor start kunnen ze het interieur van de wagen opwarmen, bij integrale de grote voorruit ontdooien en het motor koelwater opwarmen, belangrijk voor het milieu. Dat waarborgt een vlotte start en minder vervuilende uitlaatgassen. Dit systeem kan men trouwens in alle soorten auto's, met uitzondering van de elektrisch aangedreven wagens, laten inbouwen. Zeker de compacte kampeerauto's hebben voordeel bij dieselverwarming. We spreken over diesel verwarming, ze werken net zo goed op benzine, dat komt echter zelden voor bij zwerfauto's. In de eerste plaats is er de ruimte winst. De kachel kan men eventueel zelfs onderaan de wagen tussen de chassisbalken installeren. In de koffer voor twee 27 kg zware gasflessen kan men iets anders bergen. Bergruimte in compacte zwerfauto's is soms nogal beperkt. Is de wagen met een compressor koelkast uitgerust, sommige hebben zelfs kookvuren op diesel hoeft men geen zware gasflessen mee te nemen. Heeft men kookvuren op gas volstaat een blauwe campinggas, die kan men in bijna alle landen aanschaffen of omruilen. Bij reizen in het buitenland is het niet zo eenvoudig om een grote gasfles om te ruilen of te laten vullen. Daarentegen heeft de wagen een dieseltank die men in heel de wereld kan (laten) vullen. Als de verwarming perfect geïnstalleerd is kan ze de autotank, bij lange stilstand niet leeg halen, er blijft genoeg brandstof aanwezig om naar een tankstation te rijden. Een ander opmerking is het geruis dat de brander veroorzaakt. Hangt hij onder wagen hoort men nauwelijks een licht gedruis in de wagen. Staat hij binnen in een kast of in de zitbank laat hij zich bij volle kracht duidelijk horen. Lang hoeft hij zo niet te werken want de temperatuur stijgt behoorlijk snel in het interieur. Eens het binnen een aangename warmte is zakt hij in zijn laagste stand en vermindert het geruis tot een minimum.

     

    Een beetje aandacht.

    De diesel installatie vraagt iets meer aandacht dan een met gas. Soms zijn ze in een te kleine ruimte ingebouwd zonder dat er een afvoer is van de eigen warmte van de kachel, dat kan nadelig zijn voor een goede werking. Omdat in mijn zwerfauto zich dat probleem voordeed heb ik vooraan van de zijzitbank waarin de Webasto staat een opening gezaagd en ook een aan de voorzijde. Daar heb ik een temperatuur gevoelige ventilator uit een oude pc gemonteerd. De koele lucht vooraan blaast hij over en tegen de kachel, de verwarmde lucht komt er langs de andere opening uit. Probleem opgelost en wat meer warmte in huis. Blijft nog een kritisch punt. Dieselverwarmingen gebruiken meer stroom als de gasbranders. Dat vraagt dus een zwaardere batterij, als men tijdens koude winterdagen 1 of 2 dagen ter plaatste blijft kan dat geen problemen geven met de stroomvoorraad. Voor een langer winterverblijf ter plaatste is een aansluiting aan de "paal" een aanrader, dat geldt trouwens voor alle verwarmingen.

     

    Met of zonder boiler.

    Zowel Truma als Webasto hebben verwarmingssystemen met geïntegreerde boiler. Het gaat hier voornamelijk om compacte zwerfauto's, "Kastenwagen" zoals de Duitsers hem noemen. In de meeste wagens is de verwarming al in gebouwd, soms kan men bij de bestelling bepaalde zaken laten aanpassen waaronder de verwarming. Het is te overwegen een verwarmingssysteem te vragen zonder boiler. Het is goedkoper bij aankoop, men moet er aan denken bij vorst het water af te laten, tenzij er een veiligheidsklep bij hoort. Heeft men een halve liter water nodig voor een tasje koffie of thee hoeft men er geen 10 of 11 liter water voor warm te maken of te houden gedurende heel de vakantie, het kost redelijk aan wat dure energydrank. Zelf koos ik voor de Airtop, hij heeft geen boiler. Als ik wat warm of heet water nodig heb zet ik een waterketeltje met een gepaste hoeveelheid water op het kookvuur. Een zwerfauto zelfs een compacte verkopen zonder een douche lukt niet meer. Fabrikanten doen alle mogelijke moeite om er een in te persen met als gevolg minder leefruimte. Bij navraag aan leden van zwerfautoclubs blijken er slechts zeer weinig zwervers de douche in hun wagen te gebruiken. Een buitendouche wordt gemakkelijker gebruikt, gewoonlijk bij warme dagen en hoeft het water niet opgewarmd te zijn. Na een douche binnen hangt er veel vocht in de wagen en is opdrogen en ventileren een noodzaak. Wil men toch absoluut een douche nemen bezoek een camping, buiten dat stortbad geniet men er nog van meer comfort, gezelligheid en veiligheid. Na een leuke douche moet je, je niet in het zweet werken om alles terug droog te maken, moet je minder water aansleuren, verbruik je minder brandstof en in de wagen is iets meer levensruimte.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     







    28-03-2018 om 22:27 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Automatisch hulpdiensten verwittigen
    28 maart 2018                  
                     
    Systeem om automatisch hulpdiensten te verwittigen verplicht in nieuwe wagens vanaf 31 maart Dit systeem zou de ernst van de verwondingen in 15% van de gevallen kunnen verminderen
                 
                     
    Op 31 maart wordt op alle nieuwe Europese wagens eCall verplicht. Dat is een systeem dat bij een ongeval automatisch de hulpdiensten belt en daarnaast de exacte locatie van het ongeval meldt, waardoor er een tijdswinst van 40 tot 50 % geboekt wordt  in sommige gevallen. Op termijn zullen 150.000 bijkomende oproepen gedaan worden in ons land. Daarnaast zijn er een aantal wijzigingen in het verkeersreglement die van kracht worden op 1 april. Zo is er niet langer een inhaalverbod bij neerslag, voor autobussen en autocars. De maximumsnelheid voor autocars op autosnelwegen wordt ook opgetrokken van 90 km/u naar 100 km/u.                          
                 
                     
    eCall verplicht in alle nieuwe wagens vanaf  31 maart Op 31 maart wordt eCall verplicht op alle nieuwe modellen die in Europa verkocht worden. Het is een systeem waarmee je onmiddellijk de hulpdiensten kan verwittigen. Dat kan manueel, waarbij de bestuurder op een knopje drukt. Hij komt dan verbaal in contact met de operator van de noodcentrale zodat hij details kan geven over het ongeval. Het systeem kan ook automatisch werken. De sensoren in het voertuigen detecteren dan het ongeval, onder andere aan de hand van één van de airbags die opengaat. Het systeem zendt dan rechtstreeks een bericht uit naar de noodcentrale via het alarmnummer 112. Dat kan zeer nuttig zijn als de inzittenden van het voertuig bewusteloos zijn. De operator ontvangt een minimum aan gegevens rechtstreeks van het systeem:  zoals  de lokalisering van het ongeval en het  type voertuig (via het voertuigidentificatienummer). Hij weet tevens of het eCall-systeem automatisch dan wel manueel werd geactiveerd. Op basis van deze gegevens kan de operator van de noodcentrale de gepaste middelen inzetten.
    De invoering van het eCallsysteem is het eerste veiligheidssysteem waarbij wagens rechtstreeks met een externe partij communiceren. Al de andere veiligheidssystemen communiceren enkel tussen de wagen en de gebruiker rechtstreeks. Een privaat eCallsysteem wordt als optie aangeboden door sommige autoconstructeurs, die eveneens het beheer van de oproepen verzekeren via hun call-center.   2500 levens gered in Europa? Volgens de Europese Commissie kan eCall tot 2500 levens per jaar redden in de EU en de ernst van de verwondingen in 15 % van de gevallen aanzienlijk verminderen. De hulpdiensten zouden immers veel sneller op de plaats van het ongeval aankomen, waardoor er een tijdswinst van 40 % in de steden en van 50 % op het platteland geboekt wordt. Door sneller op de bestemming aan te komen en de gepaste hulp te bieden, kunnen ook de gevolgen voor de andere weggebruikers beperkt worden. Maar het is waarschijnlijk dat in ons land de effecten van eCall op de verkeersveiligheid beperkter zullen zijn dan in pakweg Finland of Letland waar er meer geïsoleerde zones zijn. Vias institute is wel overtuigd van de voordelen van eCall. Het is sowieso een maatregel die in een globale Europese context bekeken moet worden.
    Niet gegronde oproepen? Gezien het gemak waarmee passagiers van een voertuig met de 112-centrale in verbinding kunnen gesteld worden, kan een aanzienlijke toename van het aantal oproepen voor éénzelfde ongeval verwacht worden. Bovendien zullen een aantal ongewenste oproepen door foutief gebruik(vb bij panne) of kwaad opzet gebeuren. Ook zullen oproepen automatisch doorgeschakeld worden als de airbag van het voertuig opengaat terwijl er niemand gewond is. We schatten dat de invoering van het systeem op termijn 150.000 bijkomende oproepen zal veroorzaken in ons land, waarvan de meeste niet gegrond zullen zijn. In het begin zal het zo een vaart niet lopen, omdat het een aantal jaren duurt voor het wagenpark vernieuwd is.   Kost van het systeem: 4,5 miljard euro Volgens de Europese Commissie worden de jaarlijkse kosten om het systeem in te voeren op 4,5 miljard euro geschat voor de hele Europese Unie, en dit voor de installatie van het toestel in het voertuig, de modernisering van de noodcentrales en de vernieuwing van de mobiele telefonienetwerken. Maar de schattingen van de Europese Commissie geven een gunstige kostenbatenverhouding aan: een besparing van meer dan 26 miljard euro per jaar op de kosten van ongevallen en files. De invoering van dit systeem zal waarschijnlijk de verkoopprijs van wagens met enkele honderden euro’s doen stijgen.   Leer hoe eCall werkt in dit filmpje: https://youtu.be/5hgvhq-6l8U.  

    Wijzigingen in het verkeersreglement op 1 april
    Maximumsnelheid autocars van 90 naar 100 km/u Vanaf 1 april wordt de maximum toegelaten snelheid voor autocars op autosnelwegen van 90 km/u naar 100 km/u gebracht. Deze regel geldt voor autocars waarvan alle zitplaatsen zijn uitgerust met een veiligheidsgordel  en die een snelheidsbegrenzer hebben tot 100 km/u. Ze moeten bovendien uitgerust zijn met een snelheidsplaat waarop ‘100’ staat.   Door de maximumsnelheid te verhogen kunnen autocars op de autosnelwegen vrachtwagens inhalen. Zo wordt er vermeden dat ze vast komen te zitten in een muur van vrachtwagens op de rechterrijstrook. Er gebeuren bovendien zeer weinig ongevallen met autocars.  In 2016 ging het over 12 ongevallen. Er viel daarbij geen enkele dode. Vias institute is niet gekant tegen deze nieuwe verkeersregel, maar wil wel dat na 2 jaar geëvalueerd wordt of er al dan niet een impact op de verkeersveiligheid is geweest.   Inhaalverbod bij neerslag geldt niet meer voor autobussen en autocars Het inhaalverbod bij neerslag op autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste 4 rijstroken wordt ook opgeheven voor bestuurders van autobussen en autocars. Zo is het mogelijk dat autocars ook bij neerslag vrachtwagens kunnen inhalen. Voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton blijft het inhaalverbod bij neerslag wel van toepassing.   Landbouwvoertuigen verboden op autosnelwegen Tractoren en andere landbouwvoertuigen zijn in normale omstandigheden nooit te zien op de autosnelwegen. Omdat door een omzetting in de regelgeving er landbouwvoertuigen waren die ‘wettelijk gezien’  wel een snelheid van 70 km/u  konden bereiken, is nu beslist om uitdrukkelijk in het verkeersreglement op te nemen dat voor hen vanaf 1 april de toegang tot de autosnelweg verboden is.

    Contactpersoon:
     

    Karin Genoe, Afgevaardigd Bestuurder Vias institute  : 0495/16.54.02.

     

    28-03-2018 om 22:12 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alde verwarming
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


     Alde verwarming wordt deel van de Truma iNet-wereld  Alde Compact 3020 HE te integreren in het Truma iNet System
     
    De Truma iNet-wereld groeit verder: vanaf april 2018 is het mogelijk om de Alde verwarming Compact 3020 HE in het systeem op te nemen. Dit is vooral interessant voor klanten van Alde die een Truma airconditioningsysteem of een Truma LevelControl (willen gaan) gebruiken. Ze kunnen nu alle apparatuur gemakkelijk via het iNet System bedienen: de verwarming en het airconditioningsysteem aansturen, de automatische klimaatregeling instellen en de gasvoorraad opvragen – allemaal via één app! 
     
    iNet-compatible bedieningspaneel verwarming Daarvoor hoeft de iNet Box alleen maar op de verwarming te worden aangesloten – klaar! Voorwaarde hiervoor is het nieuwe, vanaf april 2018 beschikbare Alde bedieningspaneel. Voor klanten is het te herkennen aan het iNet ready logo, dat verschijnt als het bedieningspaneel wordt ingeschakeld. Ontbreekt het logo, dan is het touch panel niet iNet-compatible en moet worden vervangen. Dit betreft alle verwarmingen van het type Compact 3020 HE van 04/2014 tot 04/2018. Oudere modellen van het type Alde Compact 3010 kunnen niet achteraf worden uitgerust met het iNet System.
     
    Verwarming, airco en automatische klimaatregeling per app sturen Via de Truma App kunnen Alde gebruikers de belangrijkste functies van hun verwarming eenvoudig en comfortabel per smartphone bedienen: de binnentemperatuur, het warmwater en de nachtverlaging instellen. Bovendien kunnen ze in de app kiezen of het toestel bij voorkeur op gas of met de 230V-verwarmingselementen moet worden gebruikt en welke temperatuursensor voor de regeling verantwoordelijk is. Als de klanten een Truma airconditioningsysteem in de camper of caravan hebben, hebben ze de beschikking over de automatische klimaatregeling. Deze houdt de temperatuur in de camper of caravan automatisch constant onder alle weersomstandigheden. 
     

    Truma App nog gebruiksvriendelijker De nieuwe release van de Truma App met de Alde-uitbreiding is vanaf maart 2018 beschikbaar. Hij bevat enkele praktische, nieuwe functies, die aan alle gebruikers van de Truma App ten goede komen. „Ze kunnen de status van de binnenruimte- en de watertemperatuur nu ook via Bluetooth opvragen. Voorheen was dit alleen mogelijk in de SMS-modus. Daarmee hebben we een wens van veel klanten gerealiseerd“, licht Nicola Straub van Truma Business Development toe. Een ander pluspunt dat de app in het geheel gebruiksvriendelijker maakt: „Sommige klanten vonden het moeilijk om de temperatuur van verwarming of airconditioning in de app correct in te stellen. Daarom hebben we de schuifregelaar vervangen door een handig wieltje. Deze logica is bijvoorbeeld bekend van smartphone-kalenderfuncties. Dat maakt het voor onze klanten duidelijk veel gemakkelijker om de exacte temperatuur te kiezen“, aldus Straub. 
     

    20-03-2018 om 14:03 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZWERFAUTO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanwaar komt de naam “Zwerfauto”?

    Als we even terug kijken in de geschiedenis van het kamperen zien we dat er al voorlopers waren van de moderne caravan vanaf het ogenblik dat het wiel is uitgevonden. Van het moment dat er voertuigen met een motor verschenen waren er bekwame vaklui die er een bewoonbare laadruimte op bouwden. Dit type vrijetijdsvoertuig kende in de loop van de zeventiger jaren succes, alleen ontbraken specifieke reglementen. Tot 1986 wist niemand wat wel en niet mocht met die wagen. In het voertuig als dusdanig mocht men volgens de wet niet slapen, geen boodschappen mee doen en hem zelfs niet parkeren, alleen rijden was toegelaten.Tijdens een werkvergadering op 7 januari 1984 werden een aantal voorstellen betreffende de inrichting, het gebruik van het voertuig en de benaming “Zwerfauto” aangenomen. Vanaf 1 januari 1986 werd het koninklijk besluit van kracht betreffende de inrichting en het gebruik van het voertuig, enkel de benaming “Zwerfauto” werd veranderd in “Kampeerauto”. De verdelers en invoerders waren niet gelukkig met deze benaming daar ze aan kamperen deed denken. Ze kleefden op hun voordeur het Engelse “Motorhomes”. Dank zij de voornaamste kampeertijdschriften begon zwerfauto door te dringen. Er ontstonden zwerfautoclubs, Zwerfautomagazine verscheen, zwerfautovriendelijk gemeenten en restaurants en specifieke tijdschriften. Zwerfautomagazine lag aan de basis om de zwerfauto in de caravansalons te Brussel de nodige bekendheid te geven. “Zwerfauto” kwam in de van Dale en als laatste woord van de index in de Gouden Gids. Voor een tiental jaren dook de naam “Mobilhome” op. Waarschijnlijk ingevoerd door landgenoten die in Frankrijk op campings het bordje “A louer des mobilhomes” zagen, niet wetend dat het de Franse benaming is voor stacaravans. Bovendien heb ik al meermaals ondervonden dat Vlamingen veel moeite hebben om “zwerfauto” uit te spreken. Komen we met “Caravan” in een groot deel van de wereld terecht, de zwerfauto heeft een ongekend aantal benamingen waar we er enkele van aanhalen: in Duitsland spreekt men van “Reisemobil” of soms “Wohnmobil”. Voor de wet is het bij de Nederlanders een Kampeerauto, ze spreken echter van een “Kemper”, de Zweden hebben hun Husbil, de Italianen hun Camper en in Amerika reist men met een “RV” (Recreation vehicle)

    Onder de druk van het algemeen gebruikte mobilhome, zelfs een groot aantal verkopers kennen niet eens de exacte benaming van hetgeen ze verkopen, werd de benaming van het Brussels caravan salon veranderd in “Mobicar”, onbekenden met de branche zullen zich afvragen wat dat zou kunnen betekenen. De meeste wrijven zich met genoegen in de handen want eindelijk is er een MOBIlhome-CARavan salon. Er is nog één kampeermagazine dat de naam “Kampeerauto” correct gebruikt, de andere modderen wat aan, veel lezers vragen zich af over welk voertuig gaat het artikel?

    26-02-2018 om 19:38 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!