Dethleffs viert haar jubileum met een aantrekkelijke kampeerauto reeks Just 90. Deze reeks Just 90` verschijnt rond de verjaardag van Arist Dethleffs als compacte halfintegraal in 6 verschillende indelingen en als perfecte start in de wereld van Dethleffs. Hij heeft een modern interieur inclusief uitgebreide standaarduitrusting voor optimaal vakantie plezier.
Met de speciale reeks Just 90, brengt caravan en kampeerauto fabrikant uit Isny, een wagen die de moderne, maar zonder meer ooḱ de startende ́ zwerver zal aanspreken. Naast de uitrusting is het ontwerp van deze compacte jonge halfintegraal modellen modern met een fris interieur. Het concept gaat terug naar de wortels. Want de Just 90 heeft, zoals je mag verwachten van een jubileummodel, alles aan boord wat je nodig hebt voor een zorgeloze kampeertrip. De lijst met standaardrusting is lang, de prijs daarentegen klein. De Just 90 biedt een eerlijke, prijsgunstige start zonder concessie te doen aan kwaliteit of uitrusting. Een echt verjaardagscadeau! De ontwerpers hebben juist deze naam gekozen voor zijn 90ste verjaardag omdat de "Just 90" simpelweg alles heeft wat je bij een zwerfauto nodig hebt. "Just all you need" was het credo van de ontwikkelaars. Een halfintegraal zonder onnodige ballast, ten gunste van een aantrekkelijke prijs en een vlekkeloze gewichtsbalans, standaard zo uitgerust dat de reis zonder compromis gelijk kan beginnen. Opties die normaal naar keuze bijbesteld kunnen worden, horen nu tot de standaard uitrusting. Zo biedt de Just 90 dankzij het multifunctionele stuur in leer, de airco in de cabine, de comfortabele cabinestoelen, de cruise control, de led dag rij verlichting en de elektrisch bediende verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, veel comfort op reis. Ook standaard op alle modellen is een groot, uitzetbaar dakraam in de cabine en een 70 cm brede buitendeur, die centraal kan worden vergrendeld en ook voorzien is van een raam. Een groot dakraam, een comfortabele verduistering van de cabine, een hordeuren zuinige LED-verlichting behoren eveneens tot de standaarduitrusting. Wie geen hefbed wenst te bestellen, kan in de DBL-en EBL modellen de nieuwe optie "Ombouw zitgroep" kiezen, die van de lounge zitgroep een comfortabel gasten bed kan maken. In het interieur komen de afleg-en werkbladen in warm wit samen met de greep loze bovenkastkleppen (voorzien van sierlijsten in een fraai hout decor), overeen met de lichte houtkleur van het meubilair en geven het interieur een sfeervolle, frisse uitstraling. De bij passende jubileumstoffering, in modern grijs, rondt de vriendelijke uitstraling van het interieur af. LED-spots met aanraak functie en een USB aansluiting in het zitgedeelte en in de buurt van de bedden, brengen licht waar het nodig is, zijn spaarzaam en laden tablets en de telefoons op. Afwerking van zitbanken de entree met slimme oplossingen en praktische opbergvakken zorgen voor een optische versterking van het interieur. Aan de buitenkant springt de nieuwe kap van de cabine met dynamisch design in het oog. Trouwens: bij de Just 90 zijn niet alleen de achterkant en het dak gemaakt van robuust en resistent GFK, maar ook de zijwanden! De badkamer is voorzien van een elektrisch bediend cassettetoilet en van een douche. De keuken heeft een kooktoestel, voldoende bovenkasten en een koelkast van 142 liter met vriesvak. Een kledingkast, de grote garage aan de achterkant met een toegangsdeur aan de linker en rechter zijde en de vele andere opbergmogelijkheden bieden voldoende ruimte, zelfs als u voor langere tijd reist.
De Dethleffs Just 90 is verkrijgbaar in zes verschillende indelingen.
Alle zijn optioneel te bestellen met een 2 persoons hefbed. De kleinste in de reeks, onder zeven meter, zijn de T 6752 DBL en de T 6812. Deze laatste heeft eenpersoons bedden achterin, die net als alle andere eenpersoonsbed varianten van de Just 90 standaard omgebouwd kunnen worden tot een tweepersoonsbed. De kledingkast bevindt zich aan de voet van de eenpersoons bedden, waaronder een ruime garage met een hoogte van 120 cm. De L-vormige zitgroep biedt voldoende ruimte voor meer dan vier personen. De Just 90 T 6752 DBL heeft eeń eilandbed́, een aparte douche en sanitair, een zithoek met banken in de lengte. De andere indelingen T 7052 EB en T 7052 EBL met eenpersoons bedden even als de T 7052 DBM en T 7052 DBL met́ eilandbed zijn 7,40 m lang. In deze modellen zijn de toilet-en doucheruimte gescheiden, maar kunnen door middel van een deur worden verbonden tot een grote badkamer. Dit zorgt voor meer privacy en ruimte. Ook hier een grote garage onder de bedden. Het bijzondere aan de DBL-en EBL-modellen is de lounge achtige opstelling van de zitgroep, die een heel bijzonder ruimtelijk gevoel geeft en de entree van de halfintegraal zeer open maakt. Standaard zijn alle modellen uitgerust met een 120 pk motor en hebben ze bij een toegestaan totaal gewicht van 3.500 kg een goedkeuring voor 4 personen.
Smaakvol reizen op hoog niveau is het streven van de nieuwe Esprit. Nieuw ontwerp van deze modellenreeks Integraalcampers met een betere dubbele bodem technologie voor het hele jaar door kamperen. Nog meer comfort voor reisliefhebbers. Modern design met een Scandinavisch tintje 4 verschillende in delingen. Het grote verschil is achterin te vinden. Daar zijn ofwel een eilandbed of 2 enkele bedden te vinden.
In het nieuwe modeljaar schittert de Esprit met een nieuwe ontwerp. Zijn basisrecept als kampeerauto met maximale kwaliteitsbehoud dank zij de Lifetime Plus technologie blijft natuurlijk behouden. Een bijzonder pluspunt: dankzij de nieuwe, 26 cm hoge laadbare dubbele bodem biedt hij niet alleen veel opbergruimte, maar heeft hij zelfs zijn basisrecept verfijnd als winterbestendige metgezel. De Esprit krijgt zijn individuele smaak door het moderne interieur. De volledig uitgeruste keuken is ontwikkeld door ervaren hobbykoks. Afhankelijk van het model eet je in de comfortabele L-vormige of loungeachtige zithoek, die voldoende ruimte biedt voor een meer gangendiner met vrienden. Uiteraard is hier bij de juiste sfeer een belangrijk onderdeel, de standaard aanwezige “licht compositie Light Moments", zorgt niet alleen voor, maar bovendien voor sfeer en gezelligheid in de zwerfauto.
De nieuwe Esprit neemt de sierlijke, duidelijke en vloeiende lijnen over van het “eigen” Dethleffs' design, die vooral tot uiting komt in het aerodynamische fronten en de licht ingetrokken achterkant van de integraal modellen. Gebouwd op een Fiat Ducato AL-KO verlaagd chassis met een 266 mm hoge dubbele bodem. Hierdoor is een vlakke vloer zonder opstapjes mogelijk, van de cabine tot de badkamer. De toepassing van Dethleffs Lifetime Plus technologie garandeert duurzaamheid met moderne inzichten voor een gezond leef klimaat. Het toegestane totaal gewicht van alle vier indelingen is 4.250 kg. Dank zij de versterkte chassis verlaging kan de garage tot 250 kg worden belast. De garage is aan de binnenzijde bekleed met vilt. De garage deuren, standaard links en rechts aanwezig, kunnen eenvoudig met één hand worden geopend. Praktische en mooi gevormde inleg ramen en de brede, centraal afsluitbare buitendeur met raam en tweepunt vergrendeling ronden de buitenkant perfect af. De standaard 140 pk motor maakt reizen tot een genot en de hoogwaardige pilotenstoelen met ergonomische hoogte, kanteling en geïntegreerde gordel en zitkussen verstelling voor een breed scala aan lichaamsvormen en formaten zijn gegarandeerd een echt comfortabele ervaring. Daarnaast zijn alle gangbare veiligheidscomponenten zoals ABS, ESP, ASR, Hill Holder en Hill Descent Controleven als airbags voor beide reizigersstandaard aanwezig. Maar ook het Dethleffs navigatie systeem met achteruitrijcamera draagt zijn steentje bij.
Bijzondere ingrediënten in het interieur.
Het interieur van de nieuwe Esprit presenteert zich openlijk en met een frisse, Scandinavische bries, die door middel van een geprofileerd houtdecor een huiselijk comfort uitstraalt. Het knusse gevoel wordt versterkt door de “lichtcompositie Light Moments", die door verschillende lichtniveaus een harmonieus genot en een ontspannen sfeer creëert. Vooral de licht stroken bij de vloer geven het interieur een zwevend, licht gevoel. Homogene overgangen en de rechtlijnigheid van de meubelconstructie brengen ook duidelijkheid en rust in het interieur van de camper. Er zijn verschillende bekleding opties mogelijk. Standaard kunt u kiezen tussen de modern grijze bekledingskleur Kari of bekleding Nubia, crèmige gecombineerd met beige tinten. Zit u liever op echt leer, dan kunt u tegen meerprijs kiezen voor de kleurvariant crème of in een andere kleurstelling. Zo kunt u uw interieur een individuele tint geven. De spil van de Esprit is, zoals in elk gezellig huis, de keuken. Deze troef met een echt professioneel gasfornuis met 3 branders, heeft een zwart hoogglans aanrecht. Het vermogen van het kooktoestel is 1,6 KW. In een handomdraai kunnen hier uitgebreide vakantiegerechten worden bereid. Dankzij de afzuigkap inclusief terugslagklep blijft het interieur vrij van geuren, ook van buitenaf komen zo geen ongewenste geuren binnen. Grote opbergladen, die standaard centraal kunnen worden vergrendeld, een aan beide zijden te openen koelkast van 177 liter en een praktische apothekerskast bieden voldoende ruimte voor wat voorraden en allerlei kookgerei. Desgewenst is zelfs een oven mogelijk in de Esprit, die zijn plaats vindt boven de koelkast. Ook aan het slaapcomfort werd extra aandacht besteed. De tweepersoonsbedden hebben een comfortabele breedte van 160 cm en zijn uitschuifbaar tot een lengte van twee meter. De versies met een eenpersoonsbed zijn verkrijgbaar in twee hoogtes en kunnen eenvoudig worden aangesloten om een groot tweepersoonsbed te vormen. U slaapt op 7-zone comfortmatrassen en ergonomisch aangepaste houten lattenbodems. Alle Esprit-modellen hebben standaard een elektrisch bedienbaar hefbed. Optioneel zijn de modellen ook verkrijgbaar met ALDE warm waterverwarming, hydraulische levelsteunen en een enorme 32”TV. De Esprit GT: sportief, onderscheidend en individueel.
Nog meer snufjes
Op verzoek kan de nieuwe Esprit ook worden besteld in de Gran Turismo variant Esprit GT. Het Gran Turismo-pakket bevat een verscheidenheid aan speciale uitrusting en designelementen die het reizen nog comfortabeler en stijlvoller maken. U kunt dus kiezen tussen de GT uitvoeringen “wit” en “zwart”. Uitrusting als 16 inch aluminium velgen, het dashboard met aluminium applicatie, lucht geveerde piloten zetels en LED dagrij verlichting maken de GT tot een sportieve verschijning.
De vernieuwde Esprit is verkrijgbaar in vier verschillende indelingen, allemaal 7,81 m lang, 2,33 m breed en 3,04 m hoog. Alle modellen de Esprit I 7150-2 DBMI, 7150-2 DBLI, 7150-2 EBI, 7150-2 EBL, hebben een technisch toelaatbaar totaalgewicht van 4.250 kg en kunnen optioneel worden verhoogd tot 4.500 kg. U kunt kiezen uit 2 éénpersoonsbed indelingen en 2 indelingen met eilandbedden, alle 4 verschillend in de indeling van zitgroep. De I 7150-2 EBL en de I 7150-2 DBL hebben een loungeachtige zitgroep waardoor het interieur van deze integraal nog groter lijkt. De Esprit I 7150-2 DBM en de I 7150-2 EB hebben L-vormige zitgroepen, een extra comfortabele bank, die optioneel ook met 5e veiligheidsgordel kan worden uitgerust. In alle modellen is de doucheruimte gescheiden van de toilet, deze kan met deuren worden afgesloten zodat er één grote badkamer ontstaat. Afhankelijk van de opstelling van het bed bevinden de kledingkasten zich onder de een persoonsbedden of rechts en links van het tweepersoonsbed.
Beduin volledig nieuw. De comeback van een icoon: Beduin Scandinavia het nieuwste vlaggenschip in de Dethleffs vloot. Dé caravan voor veel eisende kampeerders. Elegant Scandinavisch interieur met een natuurlijke houtlook en 7 verschillende indelingen. De Dethleffs Beduin reist al sinds 1956 de wereld over en brengt zijn kampeernomaden veilig, comfortabel en betrouwbaar naar hun bestemming. In modeljaar 2021 keert hij terug als nieuw vlaggenschip onder de Dethleffs caravans. Dankzij het standaard wintercomfort met warm water verwarming en elektrische vloerverwarming is kamperen het hele jaar door mogelijk. Vandaar het passende toevoegsel "Scandinavia", dat niet alleen verwijst naar de bruikbaarheid gedurende het hele jaar, maar ook naar het nieuwe ontwerp in "Scandinavische stijl". Met zijn hoogwaardig, elegant afgewerkt interieur en uitgekiende standaarduitrusting is de Beduin Scandinavia bedoeld voor iedereen die op vakantie niet zonder zijn persoonlijk comfort wil en veel ruimte wenst. Er kan gekozen worden uit 7 verschillende indelingen. De schoonheid van de nieuwe Beduin Scandinavia komt vooral tot uiting in het smaakvolle en hoogwaardige interieur, dat modern, Scandinavisch design combineert met verfijnde functionaliteit. Dankzij uitgekiende ruimte biedt het interieur veel bewegingsvrijheid. Hier ontmoeten moderne leisteen grijze antraciettinten de witte oppervlakken met houtoptiek en natuurlijke materialen. Een compositie die de nieuwste trend wereldwijd bepaalt. Een sfeervol verlichtingsconcept met rechtstreekse en onrechtstreekse lichtbronnen zorgt voor een gezellige sfeer. Drie verschillend gekleurde stofferingen passen bij het interieur met gordijnen en een zijwanddecor in natuurlijke viltlook. Maar de Scandinavia scoort niet alleen qua design, hij heeft een brede buitendeur, hoogwaardige 7 zone matras, hoofdsteunen in de zithoek, de standaard warmwater verwarming en elektrische vloerverwarming getuigen van zijn bruikbaarheid het hele jaar door. In de keuken zijn niet alleen grote laden en een ruime koelkast van 142 of zelfs 175 liter afhankelijk van de indeling, er is een 3 pits fornuis en een praktische oven standaard aanwezig. Het moderne design van de nieuwe Dethleffs reeks komt ook tot uiting in het exterieur van de caravan. Buitenkant van witte gladde beplating, mooi gevormde trapezium vormige ramen, chroom kleurige rangeergrepen en de standaard disselafdekking geven de caravan een modern, aantrekkelijk design en maken hem ook tot een echte blikvanger. Ook de chique achter bumper met geïntegreerde verlichting draagt hieraan bij.
Veel ruimte voor de perfecte vakantie.
De Beduin Scandinavia is verkrijgbaar in zeven verschillende indelingen met opbouwlengtes van 6,50 m tot 8,05 m lang. Alle modellen zijn 2,50 m breed. Het maximaal toelaatbaar gewicht begint bij de kleinste indeling, de 540 QMK, bij 1.800 kg en loopt op tot 2.200 kg bij de 740 BFK. Afhankelijk van de individuele wensen kunnen de modellen tot 2.800 kg worden geladen. Behalve de twee kortste modellen zijn het allemaal tandemassers. Onder de indelingen van de nieuwe Beduin zijn ook bekende, zoals de gezinsvariant 540 QMK met stapelbedden en badkamer achterin, de 590 RK met zijn familie slaapkamer en de 650 RFK, met een slaapgedeelte in het midden van het voertuig. De uitvoering met de éénpersoonsbedden, de 650 RE met zijn rond zitten de 690 BQT, met de grote, ruime keuken aan de voorzijde, Maar het portfolio van Beduin bevat ook twee volledig nieuwe indelingen die nog niet eerder voorkwamen in het modellengamma. De 670 BET heeft een aantrekkelijke indeling, omdat het de open keuken voorin combineert met enkele bedden en een enorme badkamer achterin. Zowel de badkamer over de volle breedte als het slaapgedeelte kan worden gescheiden van het woongedeelte. Ook de grootste variant, de 740 BFK is nieuw. En ook hier bevindt de keuken zich aan de voorzijde, met in het midden een rondzitgroep en lange bank. Achterin staan stapelbedden, daarvoor de badkamer en dan de slaapkamer. Er is een extrazithoek waar de kinderen kunnen spelen of knutselen.
Een stukje geschiedenis. Dethleffs “Niet zonder mijn gezin!” besloot Arist Dethleffs in 1931. Hij bouwde toen de eerste caravan van Duitsland, die hij toen nog “woonauto” noemde, omdat de fabrikant van skistokken en zwepen zijn gezin tijdens lange zaken reizen bij zich wilde hebben. Het begrip “vrije tijd” kenden toen slechts enkelingen, gezinsvakantie was een privilege en het toerisme stond nog in de kinderschoenen. Met de uitvinding van de Dethleffs caravans begon een nieuw tijdperk, vooral voor de onderneming, die zich op een bepaald moment volledig aan de productie van caravans en later ook van kampeerauto's wijdde. De pioniersgeest van Arist Dethleffs is ook tegenwoordig nog in de onderneming merkbaar: in de permanente verdere ontwikkeling van reeksen, in talloze innovaties en natuurlijk centraal in het campingverhaal: het gezin. Van meet af aan is het bedrijf nauw verbonden met de plaats Isny in Allgäu. Door zijn engagement als “vriend van het gezin” blijft het merk zich concentreren op zijn kerntaak. In Isny worden naast kampeerauto’s en caravans van het merk Dethleffs ook bus campers en Urban Vehicles van de merken Pössl en Crosscamp ontwikkeld en geproduceerd.
Met de nieuwe half integrale Contura 760 QB doet Eura Mobil een greep naar de hoogste halfintegrale klasse.
Het was in 1997 dat Eura Mobil zijn eerste halfintegrale Contura voor stelde. Hij was geen lang leven beschoren want langzaam verdween hij uit het beeld tot hij voor enkele maanden weer in volle glorie te voorschijn kwam. Hij scoort nu bij de luxe halfintegralen veel goede punten. Voor het interieur stond de chique Integra model. Uit verschillende types konden we kennis maken met de Contura 700 QB. De 7,71 m lange kampeerauto is gebouwd op een Fiat Ducato met max verlaagd AL-KO chassis. Een 160 pk turbo diesel met 6 versnellingen maakt dat hij met gemak het verkeer kan volgen. Zoals we van de fabrikant uit Sprendlingen gewoon zijn heeft de wagen een verwarmde dubbele bodem, langs buiten en binnen bereikbaar. Het snoetje boven de stuurcabine heeft een mooie vorm, evenzo het polyester achterfront. Helaas is het uit één stuk gemaakt. Bij serieus wat schade moet het helemaal worden vervangen. Eura Mobil geeft 10 jaar garantie op de waterdichtheid van de polyester opbouw. Een goed punt voor het interieur is alvast de vloeistof verwarming van Alde. Vuilwater kan bij middel van een elektrisch bediende kraan uitlopen. In het schitterend interieur gaan de bovenkasten met glad gepolijste deuren in een vloeiende lijn tot in de stuurcabine wat het ruimtelijk effect sterk vergroot. In de zitgroep zien we een L-zitbank en een zijzit. Spijtig dat de rugkussens nogal recht geplaatst zijn wat niet zo comfortabel zit. Het tafelblad is verschuifbaar. De keuken is een knap stukje vakmanschap. Een wit aanrecht in kunststof met 3 geïntegreerde kookvuren en een redelijk grote spoelbak. Onderaan zijn laden, in de bovenkasten is plaats voor het kleinere keuken gerief. Tegenover de keuken is een 160 l grote koelkast. Het sanitair ziet er al even chick uit. Een leuk wastafeltje, draaibaar wc en wat bergruimtes maken er een praktisch geheel van. Het vloer oppervlak van de tegenover staande douche cel wordt bijna gehalveerd door een onvermijdelijke wielkast. Komen we achterin waar een eilandbed prijkt. De matras kan omhoog klappen en er komt een groot bergvak vrij. Het bed kan hydraulisch in een hogere stand worden gezet om fietsen in de garage te bergen. Een vouwdeur sluit de slaapkamer van het woongedeelte af
Zoals bekent bij de Duitse kampeerauto’s legt men u een waslijst opties voor bij de aankoop. Zo kan men een sterkere motor met automaat bekomen. Een groot panoramisch dakluik, centrale vergrendeling, soms zijn er ook nog enkele pakketten die het leven aan boord comfortabeler maken.
CamperClean en FrankenTherme staan garant voor kwaliteit
FrankenTherme tekent een positief jaarsaldo voor 2019 Het automatisch CamperClean-station gebruikt enkel grijswater. 100 moderne parkeerplaatsen voorzien van individuele CamperClean stroomvoorziening.
Schermbeck Bad Königshofen juni 2020
Spa-directeur Werner Angermüller is lovend. Hij runt zijn FrankenTherme in Bad Königshofen volgens het uitgangspunt "kwaliteit is alles" en kwaliteit heeft altijd prioriteit. In september 2018 besloot Bad Königshofen de camperplaats die is aangesloten op het thermale bad uit te breiden en te moderniseren met CamperClean-componenten. Na een jaar oefenen is de balans van Angermüller zeer positief.
“Wij, of liever onze mobiele klanten, zijn enthousiast over het comfort en de probleemloze werking van het afvalverwijderings- toevoersysteem en elektriciteitskolommen. De kwaliteit van de parkeeruitrusting voldoet aan onze eisen en ook aan de zeer hoge standaard van onze thermale baden. De samenwerking is meer dan bevredigend. Reizigers en lokale campers maken steeds vaker gebruik van de handige service. De administratie registreerde in 2019 meer dan 1.000 reinigingen. Voor een plaats van deze omvang met een exclusief publieks- en gezondheidsprogramma en een parallel aangeboden handmatige verwijdering is dit een zeer respectabel aantal. Handmatige verwijdering zal zeker slechts in beperkte mate worden gebruikt nadat de coronacrisis is overwonnen. Omdat alleen het volautomatische CamperClean-station nu en in de toekomst de allround vereiste en noodzakelijke hygiëne-eisen garandeert.
Met een glimlach rapporteert Kurdirektor Angermüller over groepjes mensen die zich soms vormen voor het volautomatische leegmaak- en reinigingsstation om meer te weten te komen over de technologie of gewoon uit nieuwsgierigheid naar de procedure met de mobiele toiletcassette te kijken. Het station is uitgegroeid tot een klein communicatiecentrum. Iedereen legt iedereen iets uit. Over discussies gesproken. Zonder discussie wordt de nachtprijs van 13 euro per nacht en 2 euro voor elk verwijderingsproces geaccepteerd. Volgens Angermüller prijzen campers de hoge kwaliteit van de parkeerplaats, die zich naadloos aanpast aan de hoge kwaliteit van de thermale baden.
De parkeerplaats beschikt momenteel over het nieuwste volautomatische aan- afvoerstation dat gebruikt kan worden voor alle gangbare cassettetoiletten. Met dit systeem wordt de toiletcassette volautomatisch geleegd, gereinigd en gedesinfecteerd en tegelijkertijd gevuld met microbiologisch, absoluut chemievrij Sanitair additief. Het station is gekoppeld aan een zeer grote grijswater schacht, waarvan de reiniging en spoeling volautomatisch wordt geregeld via het station. Het aan- en afvoersysteem wordt aangevuld met een moderne zoetwaterkolom.
Daarnaast zijn op de parkeerplaats moderne elektrische kolommen voor de individuele parkeerplaatsen geplaatst. Er zijn zes verlichte hoofdpijlers die op hun beurt de 31 comfortplaatsen en de overige 65 parkeerplaatsen individueel van stroom voorzien via elf extra satellietzuilen. Naast de stroomaansluiting op elke plek biedt de parkeerplaats zijn campergasten een wifi-hotspot, bakkerij en gasdienst, een drempelvrij sanitairgebouw met douches en toiletten en twee bijkeukens met wasmachine, droger en gootsteen. De ruime, aangelegde camperplaats ligt op slechts een paar honderd meter van het marktplein en wordt begrensd door de kuurtuinen, weiden en velden met uitzicht op de romantische bedevaartkerk Ipthausen. De camperplaats is gelegen in de directe omgeving van de FrankenTherme met het eerste natuurlijke geneeskrachtige watermeer in Duitsland. Dit meer is chloorvrij, het warmste van Duitsland (32 graden watertemperatuur) en bijzonder goed voor de gezondheid als er problemen zijn met gewrichten en huid.
Stilaan nemen meer fabrikanten goedkopere integrale kampeerauto’s in hun gamma op. Eerst werden ze voorgesteld onder een andere naam, nu worden ze gelanceerd als instapmodel van eigen merk. Een typisch voorbeeld hiervan zijn de Knaus Live I 600 MEG en zijn grotere broer de Live I 700 MEG.
We kregen de gelegenheid nader kennis te maken met de 7.53 m lange Live I 700 MEG. Hij is gebouwd op een Fiat Ducato met origineel verlaagd chassis. De 120 pk turbo diesel met 6 versnellingen zijn standaard. De zwerfauto die wij bekeken was uitgerust met de 177 pk turbo diesel en de 9 traps Wandler automaat. Het is een optie maar een genot om mee te rijden.
Als indeling hebben de ontwerpers van Knaus het niet moeilijk gemaakt. Achteraan boven de garage twee enkele bedden en vooraan in de stuurcabine is een handbediend hefbed voor 2 reizigers. Onder het voeteinde van de enkele bedden zijn kleerkasten. Naast de buitendeur is een redelijk grote badkamer met er tegenover de keuken om voorin te eindigen met een ruim bemeten zitgroep.
De Live I 700 MEG is een moderne verschijning. Met zijn grote voorruit, hangende achteruitkijkspiegels en zijn mooi gevormde decorstukken op de wanden geeft hij helemaal niet de indruk van een instapmodel. De wagen is voorzien van een 40 mm dikke bodemplaat, wanden met aluminium buitenbeplating zijn 30 mm dik en het dak is 31 mm dik bekleed met hagelbestendige polyester. Niet zo handig is de motorkap, men moet ze afnemen om aan de motor te kunnen.
Interieur
Voor zijn prijs levert de fabrikant uit Jandelsbrün de Live I 700 MEG met een mooi en keurig meubilair af. De witte kastdeuren vormen met de donkere boorden en wanden een knap harmonisch geheel. Waar het kan zijn bovenkasten. Grote bagage kan onder de bedden, in de garage en kledij in de hoge kast naast de keuken. Kokkerellen aan de met wat goede wil een L keuken is een plezier. Achteraan zijn 3 branders in het aanrecht geïntegreerd. Het ronde wasbakje bevindt zich vooraan in de korte arm van de L, zo blijft er nog redelijk wat werkblad over. Onderaan zijn 3 laden, rechts een kast voor het grote materiaal. Het kleine kan in de bovenkast. De badkamer is knap ingericht met een draaibaar wc, een wit wasbakje en enkele kastjes. De witte afzonderlijke douchecel sluit af met een acrylglazen vouwdeur. Een belangrijk deel van een zwerfauto is de zitgroep. Er worden vele uren in doorgebracht dan zijn comfortabele zitbanken zoals hier aangenaam. Het tafelblad van de zitgroep met zijn L zitbank en zijzit kan men verschuiven. Een leuk idee is de dubbele vloer in de gang. Als het nodig is kan men hem wegnemen en verhoogt de stahoogte onder het hefbed.
Zoals het hoort zorgt een Truma C 6 voor een gezellige warmte bij koude dagen. LED lichten zorgen voor voldoende licht op tafel en sfeerverlichting rondom.
Men zou hem als een 3.5 tonner kunnen laten inschrijven. Dat is zeker geen aanrader want rijklaar weegt hij al bijna 3,4 ton (afhankelijk van de toebehoren) Dus een rijbewijs C is noodzakelijk om de meer als 3,5 ton wegende en meer als 7 m lange kampeerauto te mogen besturen.
Messe Düsseldorf en de Caravaning Industrie Verband (CIVD) kijken vol optimisme naar de toekomst en verheugen zich erop CARAVAN SALON 2020 door te kunnen laten gaan. De beurs rondom de mobiele vakantie vindt van 4 tot en met 13 september plaats en nodigt alle bezoekers uit om de veelzijdigheid van deze vorm van vrijetijdsbesteding te ontdekken. “We zijn er vast van overtuigd, dat CARAVAN SALON de complete branche belangrijke impulsen kan geven en dat het voor het opnieuw opstarten van de economie essentieel is, om de bedrijven weer een podium te bieden. We willen daarbij nogmaals benadrukken, dat de veiligheid en gezondheid van onze bezoekers, exposanten en medewerkers altijd de hoogste prioriteit heeft. We zullen de noodzakelijke hygiëne- en veiligheidsmaatregelen uitgebreid en verantwoordelijk inzetten,” aldus Stefan Koschke, projectleider van CARAVAN SALON.
Momenteel wordt er in samenspraak met het Ministerie van Volksgezondheid en Economie van Noordrijn-Westfalen een gezondheidsconcept met grote draagkracht opgesteld, waarmee het doorvoeren van beurzen onder de huidige randvoorwaarden en nieuwe standaards mogelijk wordt. Op het gehele beursterrein en in de hallen worden de noodzakelijke hygiënische en infectie-beschermende standaards ingevoerd. Stefan Koschke omschrijft de belangrijkste uitgangspunten: “Door het aanpassen van de indeling van ieder deel van het beursterrein lukt het ons, om de voorgeschreven minimale afstand van 1,5 meter te handhaven. De hygiënische maatregelen worden opgeschaald. Zo zal er bij alle ingangen en bij iedere stand handdesinfecteringsmiddel voor bezoekers en standpersoneel ter beschikking staan. Voor de voertuigen geldt, dat zich hier alleen meerdere personen mogen bevinden, indien voor hen geen contactbeperking geldt – daarnaast is het dragen van een mond- en neusbescherming verplicht. Zo zetten we de maatregelen in die als huidige norm gelden en door het merendeel van de bevolking worden geaccepteerd en opgevolgd.
Sprite caravans niet op Caravan Salon Düsseldorf Zoals bekend is gemaakt door de organisatoren van de Caravan Salon gaat de beurs 1 week later dan gepland gehouden worden, om zodoende het verbod op grote bijeenkomsten in Duitsland te omzeilen. Tevens is er een hygiëneprotocol voor de beurs gemaakt, om Corona besmettingen tegen te gaan. Dit protocol levert voor exposanten een aantal beperkende maatregelen op die in de praktijk zeer moeilijk zijn na te leven. Na een uitgebreide afweging hebben we besloten om niet naar de beurs te gaan met Sprite caravans. Het was geen eenvoudig besluit, maar naar ons idee uiteindelijk wel het beste. Uiteraard vinden het jammer dat we Sprite dit jaar niet kunnen presenteren zoals de klanten van ons gewend zijn. Normaal gesproken zou dit in een informele en gezellige sfeer zijn op de stand, echter door alle te nemen maatregelen blijft er van sfeer en gezelligheid niet veel over. Geïnteresseerden in Sprite caravans verwijzen we graag naar onze dealers. Zij zullen klanten met raad en daad terzijde staan bij de aanschaf van een caravan en hebben een ruim aanbod in de showroom staan. Sprite caravans worden geïmporteerd door Caravan Trading Europe B.V.
Tot wel 16 meter langere remweg met winterbanden bij warme temperaturen
Sinds de versoepeling van de coronamaatregelen zijn vooral professionele gebruikers naar de bandencentrale gegaan voor het vervangen van winter- door zomerbanden. TRAXIO en Federtyre merken dat veel particuliere automobilisten nog steeds met winterbanden rijden. Zij roepen op om deze snel te laten vervangen door zomerbanden. Niet alleen blijven de temperaturen zomers hoog, er wordt ook steeds meer en over langere afstanden met de wagen gereden. Met de vakantieperiode in het vooruitzicht, waarbij er meer zal worden gereden in binnen- en waarschijnlijk ook in het buitenland, is het gebruik van zomerbanden noodzakelijk.
Winterbanden slijten immers niet alleen sneller dan zomerbanden maar presteren ook minder bij temperaturen boven 7 °C en zeker bij zomerse temperaturen; vooral de remweg wordt langer. Het is daarom – zowel vanuit economisch als veiligheidsstandpunt – aan te raden om zo snel mogelijk winterbanden om te ruilen voor zomerbanden.
Vier nadelen van winterbanden bij temperaturen van meer dan 7 °C en in het bijzonder bij zomerse temperaturen:
Winterbanden hebben tijdens de zomer een langere remweg dan zomerbanden;
Winterbanden hebben tijdens de zomer een minder goede wegligging dan zomerbanden;
Winterbanden slijten sneller tijdens de zomer;
Winterbanden zorgen voor een hoger brandstofverbruik dan zomerbanden en produceren een hoger geluidsniveau.
Tot wel 16 meter langere remweg
Door het zachtere rubbermengsel en het winterse profiel slijten winterbanden sneller.
Belangrijker echter is dat onder andere een test van ADAC (2019) aangetoond heeft dat de remafstand verhoogt: bij een snelheid van 100 km/u en een temperatuur van 20 °C op droog wegdek heeft een winterband tot 5 meter extra remafstand ten opzichte van een zomerband, maar dit kan oplopen tot 16 meter bij een temperatuur van 35 °C.
Tot slot: met winterbanden vermindert ook de wegligging bij hogere temperaturen en daalt de stabiliteit, in het bijzonder wanneer de wagen zwaar geladen is.
Besluit: zo snel mogelijk winterbanden wisselen
Rijden met winterbanden tijdens de zomer is wettelijk toegelaten maar heeft een negatief effect op het weggedrag van de auto en de verkeersveiligheid. Mensen zijn zich meestal niet van bewust van het probleem : je rijstijl aanpassen en zo snel mogelijk zomerbanden laten monteren is dus echt een must.
“Winterbanden presteren boven 7 °C en dus zeker tijdens warme dagen minder goed dan zomerbanden,” zegt Filip Rylant van TRAXIO. “Met name de remafstand is langer en ook de wegligging is minder goed dan met zomerbanden. Het is daarom van belang dat de bandenwissel van winter- naar zomerbanden snel gebeurt.”
Voor meer informatie kan u contact opnemen met Filip Rylant op 0475/35 45 64.
Elektrische steps, een helm dragen is van essentieel belang
Van alle elektrische stepgebruikers die op de spoeddiensten terechtkwamen, droeg niemand een helm op het moment van het ongeval. Hierdoor zijn de gevolgen zowel op medisch als esthetisch vlak zwaarder. In de overgrote meerderheid van de ongevallen zijn geen andere weggebruikers betrokken. Het zijn vooral occasionele gebruikers of mensen die voor het eerst zo’n step gebruiken die slachtoffer zijn. Dit zijn enkele conclusies uit een studie van Vias institute in samenwerking met de spoeddiensten van verschillende ziekenhuizen. In het kader van deze studie heeft Vias ook een vergelijking gemaakt van de wetgeving in 11 Europese landen. Vias stelt zich de vraag of een aanpassing van de wegcode wenselijk is.
Vias institute heeft een exploratieve studie gedaan over ongevallen met elektrische steps bij de spoeddiensten van 5 ziekenhuizen in België. Het doel was om na te gaan of de situatie zo ernstig was als de artikelen die vorig jaar in de pers verschenen leken uit te schijnen.
1)Exploratieve studie in de ziekenhuizen
Gemiddeld 1 hospitalisatie per week Ongevallen met elektrische steps doen zich vooral voor in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In Wallonië en Vlaanderen komen ze veel minder vaak voor. In Brussel stellen we gemiddeld 1 slachtoffer per week op de spoeddiensten vast. In bepaalde drukke gebieden kan dat oplopen tot 2 of 3 per week. Het aantal spoedopnames is ook sterk weersafhankelijk, bij mooi weer zijn er meer.
Vooral valpartijen
Bij de overgrote meerderheid van de ongevallen is enkel de gebruiker van de elektrische step betrokken in een ongeval. Die ongevallen komen het vaakst overdag voor op plaatsen waar er veel verkeer is en waar verschillende weggebruikers de rijbaan delen. Nochtans is er op sommige plaatsen ook een fietspad. Na een bepaald uur is er een grotere proportie van ongevallen waarbij de bestuurders van de elektrische steps onder invloed van alcohol of drugs waren.
De helm is essentieel
Van alle gebruikers die zich aanmelden bij de spoeddiensten droeg niemand een helm. Het gevolg is dat hoofdletsels en kaakbreuken het vaakst voorkomen. Sommige gebruikers hebben letsels aan de onderbuik door de botsing met het stuur. Breuken aan de bovenste ledematen, zoals een polsbreuk komen ook vrij frequent voor. Verwondingen aan de onderste ledematen (zoals bv de knieën) komen minder voor. De meerderheid van de verwondingen zijn licht, toch hebben ze vaak een esthetische impact als het over gezichtsletsels gaan. Ze kunnen ook een impact op het beroepsleven hebben. Een simpele polsbreuk leidt al tot een werkverlet van zo’n 8 weken.
Vooral bij onervaren gebruikers
De meerderheid van de ongevallen gebeurt met een occasionele gebruiker of iemand die voor de eerste keer op een elektrische step rijdt. Vooral in de van 20 tot 40 jaar zien we slachtoffers. Er is ook een groot tussen degenen die hun eigen step hebben en de anderen. Die met hun step zijn meestal goed uitgerust, terwijl degenen die een step eerder de neiging hebben hun risico’s te onderschatten. Ze gedragen vaak risicovoller.
2)Aanpassing van de wegcode?
een helm dragen van het grootste belang is, is het moeilijk om deze verplichten. Vele mensen gebruiken immers een deelstep op momenten. Een helm is dan niet altijd voorhanden. De verhuur van steps één van de middelen om in het centrum van steden het aantal auto’s verminderen. In deze studie hebben we ook de wetgeving in 12 landen bekeken. Slechts in 2 landen is het verplicht om altijd een te dragen.
Er zijn echter maatregelen in andere landen van kracht die we hier zouden kunnen invoeren. Het gaat dan vooral over het verbod om te op het voetpad. Op dit moment zegt onze wegcode dat wanneer je met voortbewegingstoestel stapvoets rijdt, je op het voetpad mag rijden. is echter quasi onmogelijk met een elektrisch aangedreven voertuig. optie veroorzaakt verwarring bij de andere weggebruikers. Sommige met een elektrische step ook aan hogere snelheden op het voetpad wat voetgangers in gevaar brengt. In 7 van de 12 landen die we bestudeerden het al verboden om met een elektrische step op het voetpad te rijden. Een andere maatregel die gerechtvaardigd zou kunnen worden, is verplichten van een fluohesje als je ‘s nachts rijdt. In tot fietsers hangt het licht van een elektrische step laag bij de grond en is het vrij klein. Dat maakt dat de gebruiker vaak niet goed is. In Frankrijk is het sinds kort verplicht om ‘s nachts en bij zichtbaarheid een fluovest te dragen.
3)De 10 tips van Vias
Als je voor de eerste keer met een step rijdt, dan enkele manoeuvres op een privé-terrein of op een weg met verkeer. Draag zeker beschermende kledij, waaronder polsbeschermers en een helm.
Rij nooit op het voetpadGebruikers van een elektrische step moeten de regels van fietsers volgen behalve als ze stapvoets rijden. Dat is extreem moeilijk met elektrisch aangedreven toestel.
Wees zichtbaar Draag indien mogelijk fluo kledij, zeker ‘s nachts. Het achterlicht van elektrische steps is zeer klein en niet altijd goed zichtbaar. Een achterlicht op je kledij bevestigen is zeker aan te raden.
Check goed bij de aankoop dat uw step niet sneller rijden dan 25 km/u. Als je gaat, wordt de kans op een ongeval flink groter en wordt de autonomie de batterij gelimiteerd.
Hou je handen altijd op het stuur. Op een step is je evenwicht houden moeilijker dan op een fiets. Een hand van het stuur halen kan ervoor zorgen dat je wordt.
Blijf je hele rit 100% geconcentreerd. Met de kleine wieltjes van je step, is het moeilijker om een put in de weg te vermijden, om tramrails over te rijden of om uit te wijken.
Zorg ervoor dat andere weggebruikers je gedrag voorspellen. De van steps geeft misschien goesting om te gaan slalommen tussen de weggebruikers, maar de anderen kunnen je zo niet zien aankomen.
Anticipeer goed op voorhand als je moet remmen. De remmen van elektrische steps zijn minder sterk die van een fiets. De remafstand wordt dus groter.
Wees hoffelijk. toename van elektrische steps is een relatief nieuw fenomeen. Sommige weggebruikers kunnen zich erdoor opgejaagd voelen. Een klein gebaar kan al helpen om de aanvaardbaarheid ten opzichte van vervoersmiddel te vergroten.
Doe navraag bij je verzekeringsmaatschappij of je gedekt bent door je familiale verzekering
Inspiratie voor de zomervakantie tijdens Pinkstershow bij Tent Trailer Centers
Welke plannen maken kampeerders en zwervers bij wie het vakantiegevoel begint te kriebelen? Op vakantie in eigen land natuurlijk. In ons eigen land zijn veel campings te vinden en moesten we nog tijdig over de grenzen mogen zijn er in ons noordelijk buurland nog bijna 2000 te vinden. Het zal het team van de Tent Trailer Centers niet verbazen als kamperen met de vouwwagen straks ‘met afstand’ favoriet blijkt te zijn. De kampeerconsument die goed voorbereid op zomervakantie wil gaan, kan zich bij Tent Trailer Center met vestigingen in Boxtel, Utrecht, Emmen voortreffelijk oriënteren tijdens de Pinkstershow van 1 t/m 6 juni.
“Kamperen met de vouwwagen is hét alternatief, en zal deze zomer absoluut een vlucht nemen”, voorspelt Wim van de Vorst directeur-eigenaar van de Tent Trailer Centers. “Een vouwwagen onderscheidt zich van zwerfauto’s en caravans door het ultieme vrijheidsgevoel. Een avontuurlijke manier van kamperen die alles heeft. Wakker worden met de geur van tentdoek, maar wél met het comfort van een compacte caravan.” Vouwwagens hebben nóg een streepje voor op zwerfauto’s en caravans. Behalve relatief goedkoop, zijn ze licht en aerodynamisch, en kunnen ze door zowel compacte als hybride en elektrische auto’s getrokken worden.
Toepasselijke belofte
Thuis op elke plek. De belofte van Tent Trailer Center is juist nu zeer toepasselijk. “Mensen zoeken de ruimte op en plekken waar je niet te dicht op elkaar zit. Wij hebben de ultieme vrijheidsproducten om, op een veilige manier, in eigen land eropuit te trekken en toch nog te genieten van een heerlijke, welverdiende zomervakantie”, betoogt mede-directielid Maarten de Roos.
Met een vouwwagen heb je altijd en overal je eigen thuis bij je. Door de overvloedige opbergruimte heeft iedereen zijn eigen spulletjes binnen handbereik. Door het opzetgemak van een vouwwagen gaat er weinig tijd verloren vanaf de aankomst op de bestemming. Tent openvouwen, kampeermeubels uitklappen en genieten maar. De waarde van een vouwwagen blijft niet beperkt tot de zomermaanden, maar garandeert comfort en plezier in alle seizoenen. Een gedegen investering, zeker in vergelijking met het huren van een chalet of een ingerichte tent in het hoofdseizoen.
Royaal en gevarieerd aanbod topmerken
Wat heeft Europa’s grootste aanbieder van vouwwagens en compacte lichtgewicht ‘smart caravans’ zoal in huis? De vloot wordt aangevoerd door twee eigen topmerken van Nederlandse bodem: Holtkamheden op elke vestiging te bewonderen is: de TakeOff. Het ontwerp van deze ‘cross-over’ combineert de voordelen van een traditionele toercaravan met die van een vouwwagen. Het beste uit twee werelden.
Wie direct op pad wil, heeft de keuze uit een royaal aanbod van zo’n vijftig ‘premium’ tweedehands. Of uit een van de vele vouwwagens voor de verhuur. Het team van specialisten in de drie aangrenzende service centers zorgt voor een laatste check en dan is het: gáán! Enthousiaste adviseurs, stuk voor stuk met een heel groot kampeerhart en liefde voor het product, staan klaar om de doorgewinterde kampeerder én de nieuwsgierige aspirant kampeerder alles te vertellen over wat kamperen met een vouwwagen zo uniek maakt.
Vakantieplannen uit de kast? Dat wordt voorproeven en rondneuzen bij een Tent Trailer Center.En geen zorgen: alle vestigingen nemen alle veiligheid voorschriften in acht. Veiligheid boven alles.
Gesprek met Vlaanderens bekendste viroloog, Marc Van Ranst.
Goed om weten
Campaway.be kreeg de unieke kans om samen met Vlaanderens bekendste viroloog te praten over één van de onderwerpen dat ons sinds het begin van deze lockdown bezig houdt: hoe en wanneer mogen we weer uit ons kot? We geven je hier graag enkele verhelderende antwoorden mee!
Nadat zo velen onder ons zich gedwongen zagen hun vakantie uit te stellen of te annuleren, ziet de toeristische sector nu toch een klein lichtpuntje aan het einde van de tunnel. De hele sector kijkt reikhalzend uit naar de toelating van toeristische verplaatsingen die er volgens viroloog professor Marc Van Ranst begin juni mogelijk aankomt. De ideale stimulans om die broodnodige volgende trip met de camper of caravan te beginnen plannen!
Onderweg, zoals thuis
Tijdens deze wereldwijde pandemie vrezen we allemaal de verspreiding van het coronavirus. Waar kunnen we ons nog veilig voelen? Marc Van Ranst bevestigt ons dat reizen met de camper of caravan een verantwoorde en veilige manier van reizen is. In ons vrijetijdsvoertuig zijn we ‘thuis’, ongeacht onze bestemming. We beschikken aldus over eigen toiletfaciliteiten en hoeven geen beroep te doen op bijvoorbeeld externe eetgelegenheden. Zo is het dus perfect mogelijk de eigen bubbel in stand te houden. Contacten met anderen kunnen beperkt worden, in tegenstelling tot diegene die reizen met het vliegtuig of in een druk hotel verblijven.
Marc Van Ranst: “Als viroloog kan ik op deze manier van reizen niets tegen hebben. Of je nu thuis in uw bubbel zit, of in uw caravan, dat biedt eigenlijk dezelfde veiligheid.”
Op weg met de huur- of eigen kampeerauto
Zoals bij elk contact tussen derden is het ook tijdens een toonzaalbezoek bij de dealer essentieel dat we de voorgeschreven veiligheidsmaatregelen, zoals social distancing etc., naleven. De officiële verhuurders van de kampeerauto’s of caravan zullen er ook steeds voor zorgen dat de voertuigen reisveilig zijn en zullen hiervoor de nodige maatregelen nemen. Zo kunnen we met een gerust gemoed de trip aanvangen. Wanneer men strikte hygiënemaatregelen respecteert, zoals men ook in elk griepseizoen moet doen, ziet Marc Van Ranst verder geen noodzaak tot verregaande bijkomende schoonmaakmaatregelen. Op regelmatige basis een degelijke reinigingsbeurt en voldoende vaak de handen wassen blijft de boodschap!
Op ontdekking doorheen België
De kans is groot dat veel landen in Europa de grenzen komende zomer nog gesloten houden voor toeristen en niet-inwoners. Marc Van Ranst ziet momenteel geen reden waarom binnenlandse reizen vanaf juni niet terug toegelaten zouden zijn. En gelukkig herbergt België tal van verborgen pareltjes die meer dan de moeite waard zijn om te ontdekken. De kust en de Ardennen mogen dan wel de populairste vakantiebestemmingen zijn in eigen land, zowel ten noorden als ten zuiden van de taalgrens zijn natuurpracht, historische schatten en een rijk cultureel patrimonium in overvloed aanwezig. Laat je dus zeker verrassen door al dat moois!
Marc Van Ranst: “De reden waarom binnenlandse verplaatsingen nu nog niet zijn toegelaten, heeft niets met de caravan of zwerfauto te maken, maar heeft er gewoon mee te maken dat het toerisme in het algemeen nog niet is heropgestart.”
Op reis met onze huisdieren
Wanneer we erop uit trekken met ons huisdier, hoeven we volgens Marc Van Ranst ook niet te vrezen voor een besmetting bij of overdracht door onze geliefde reisgezel. De enkele katten waarbij symptomen van het virus werden vastgesteld, zijn uitzonderingen. Het is dan ook zeker geen substantiële transmissieweg voor het virus, verduidelijkt de viroloog.
Concorde Reisemobile GmbH neemt in geen geval deel aan de Caravan Salon Düsseldorf 2020. Het bedrijf voelde zich genoodzaakt om deze verklaring af te leggen nadat de aankondiging uit Düsseldorf kwam dat de Caravan Salon 2020 een week later zou plaatsvinden. De directie van Concorde en de adviesraad waren uiteindelijk verrast door deze beslissing.
De leiding van de vakbeurs van Concorde was het er al snel over eens dat deelname aan de vakbeurs op het Caravan Salon als het populairste ontmoetingspunt in de branche extra, zeer complexe en kostbare aanvullende maatregelen met zich meebrengt.
Naleving van strikte Corona hygiënemaatregelen toonde al de grenzen van wat mogelijk was. Om de vorming van groepen of de ontmoeting van wandelaars die onder de veiligheidsafstand van 1,5 meter vallen te voorkomen, is een strikte route op de beursstand vereist. Na de "inspectie" van een camper door één of mogelijk twee bezoekers, moeten onmiddellijk desinfecterende maatregelen worden uitgevoerd op alle aangeraakte gebieden (kleppen, lades, deuren, stoffering, enz.)
Afstand houden in de kampeerauto en communiceren via gezichtsmaskers is uiterst moeilijk voor zowel bezoekers als begeleidend personeel bij dagelijks gebruik. Tegen deze achtergrond is een vertrouwde, informatieve en communicatieve standsfeer niet mogelijk.
Bovendien kan Concorde geen verantwoordelijkheid nemen voor haar werknemers of voor het zeer gewaardeerde klantenbestand naar menselijk oordeel en kan hun veiligheid niet garanderen. Het is moeilijk voor te stellen of er in Düsseldorf een tweede golf van pandemieën zou beginnen als gevolg van het samenkomen van zoveel mensen die gevaar lopen. Rekening houdend met alle bovenstaande punten en ook met een afweging van economische belangen en beperkingen, staat het welzijn van mensen bij Concorde voor winstbejag. Info www.concorde.de
De Motorhome Union heeft de deelname aan het Caravan Salon van dit jaar in Düsseldorf en de aangemelde standboeking geannuleerd. Deze officiële verklaring werd noodzakelijk nadat het beursbedrijf had gepubliceerd dat het Caravan Salon na overleg met de branchevereniging CIVD als ideale sponsor en alle belangrijke exposanten en partners alleen een week uitgesteld. Na intensieve bespreking van het hele presidium van Europa's grootste nationale koepelvereniging voor kampeerauto’s werd unaniem besloten niet aan de caravanbeurs deel te nemen. Het risico voor de president en het presidium was en is bij een beursdeelname te groot. Want ook al is de RU-stand een van de kleinere op de beurs, er is een verhoogd risico op infectie. De RU vindt het ook onredelijk dat de vrijwilligers op de stand negen dagen in constant contact en onder strengere omstandigheden met mondmasker staan om de club en haar doelen communicatief te presenteren. Het is nauwelijks mogelijk om een vertrouwde communicatiesfeer te creëren met de vereiste hygiënische afstand en zich er ook op een gecontroleerde manier aan houden. Het feit dat kampeerauto gebruikers in Corona tijden tot de risicogroep behoren vereist een grotere bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen. Het is niet te verantwoorden als Düsseldorf zo veel risicovolle mensen uitnodigt. Er zou een pandemische golf ontstaan aldus RU-president Winfried Krag. RU-leden en geïnteresseerde leden ontvangen tot nader order alle actuele informatie over de Union Motorhome en haar activiteiten is te vinden op www.reisemobil-union.de
Hoewel Fleurette in het nabij gelegen Frankrijk wordt gemaakt is hij toch niet zo bekend in België. Nochtans is het een mooie halfintegrale verschijning met een gezellig en keurig afgewerkt interieur.
Veel ervaring.
Fleurette is geen onbekende tussen de fabrikanten want men bouwt er al ongeveer 50 jaar vrijetijdsvoertuigen. Zoals vele andere waren het in de eerste jaren enkel caravans en stilaan ging men met succes over naar kampeerauto’s. Fleurette bouwt de voertuigen volledig in eigen beheer, wanden, vloer, dak en een aantal polyester delen worden in dezelfde fabriek geproduceerd.
Knap werk.
We kregen de gelegenheid om eens kennis te maken met de Florium Mayflower 69 LJG een jongere broer van de Fleurette Magister 69 LJG. Hij is gebouwd op een Fiat Ducato met laag chassis en uitgerust met een 140 pk sterke turbo diesel, het koetswerk is volledig uit polyester. Achteraan is een garage. Het interieur is ontworpen voor een koppel, ze kunnen hun bedje spreiden achterin op de twee enkele bedden. Voor een kleine optie kan men een elektrisch bediend hefbed te laten instaleren. Zo is er ook voor ieder van een klein gezin een volwaardige slaapplaats. Met een uitbreiding tussen de bedden te schuiven heeft men een groot bed en kan voor een uitzonderlijke gelegenheid nog eens iemand mee. Voor de rit zijn 4 plaatsen met veiligheidsgordels in de rijrichting. Als we zo eens rond keken valt het knap afgewerkte interieur best in de smaak. Kastdeurtjes zijn in licht materiaal en afgeboord met hout, hier en daar zijn wanden in het zelfde hout decor. Gecombineerd met de comfortabele zit en rugkussens maken dat het er aangenaam vertoeven is. Voor een gemakkelijke doorgang van de woonkamer naar de stuurcabine en omgekeerd kan men het tafelblad wat opzij schuiven. Met een beetje goede wil is er in de zitgroep zelfs plaats voor 5 personen aan tafel. De keuken, al is ze niet overdreven groot is goed uitgerust. Achteraan in het aanrecht zijn 3 kookvuren, rechts een ronde spoelbak, er blijft nog een stuk over als werkblad. Onderaan zijn 3 brede laden en een 150 l absorptie koelkast houdt drank en vaste voeding koel. Uiteraard is er nog een bovenkast voor het lichte keukengerief. Het sanitaire deel met draaibaar wc, wasbakje en kastjes bevinden zich aan de overkant. De houten wanden geven een warm gevoel tegenover de volledig witte in de afzonderlijke douche cel. Daar is natuurlijk alles waterdicht gemaakt met aangepast materiaal. Zo zijn we stilaan achterin geraakt waar we twee enkele bedden met dikke matrassen zien. Ze nodigen uit tot comfortabel slapen en op de bedden geraken gaat vrij gemakkelijk met de twee brede treden tussen de bedden. Onder de bedden zijn grote bergvakken, zij vormen het dak van de garage waarin voldoende plaats is voor een stel fietsen. Zoals het hoort in een moderne zwerfauto zijn overal LED verlichting zowel voor een gezellig sfeerverlichting bij avond als voldoende licht op de tafel.
Kort samen gevat is de Florium Mayflower 69 LJG ingericht voor een koppel dat graag wat levensruimte heeft en zich in een aangenaam interieur laat verwennen. Hij leent zich eveneens uitstekend voor een klein gezin.
De fabrikant heeft ook een Fleurette Magister 69 LJG alle indelingen van beide kampeerauto’s zijn identiek, alsook de prijzen enkel de houtkleur en de benamingen zijn verschillend.
De Florium Mayflower reeks is later in het gamma gekomen met een modernere uitvoering in lichte houtkleur met cederhout, de Fleurette Magister reeks heeft perelaarhout. Ze worden beiden volledig opgebouwd in Frankrijk en bestaan uit 100 % polyester
Antargaz heeft een eerste gasflessenautomaat geplaatst in ons land. In Moerkerke kunt u vanaf nu een gasfles kopen, omruilen of inleveren aan een gloednieuwe gasflessenautomaat.
In de automaat zitten gasflessen gevuld met butaan en met propaan. Via een aanraakscherm kunt u snel en gemakkelijkaanduiden of u een fles wil omruilen, kopen of inleveren. Bij het kopen is de waarborg voor de fles inbegrepen. Ruilt u de fles om,dan betaalt u enkel voor het gas, omdat u de waarborg al betaalde. Net zoals bij een flessenverdeler. Koopt u een gasfles, dan krijgt u een digitaal ticket. Het wordt opgestuurd via e-mail en geldt alsaankoopbewijs én als bewijs om uw waarborg terug te krijgen. In het najaar komen er nog gasflessenautomaten bij op verschillende locaties in de Benelux.
Goed om weten
Een gastank is pas gevuld en toch geeft deze geen 100% aan: hoe kan dit?
Een gastank van Antargaz is maximaal voor 85% gevuld omdat zij anders niet in staat zou zijn om vloeibaar propaan om te zetten in propaangas. Daarnaast zetten gassen tijdens warme periodes uit en nemen ze meer plaats in. Extra ruimte is dus noodzakelijk.
Vloeibare propaan wordt omgezet in propaangas
Een gastank wordt gevuld met vloeibare propaan, dit is namelijk veel compacter, eenvoudiger te transporteren en erg veilig. Je gebruikstoestellen hebben echter propaan GAS nodig. Daarom wordt er een deel van je gastank niet gevuld met vloeibare propaan, zodat deze vloeistof kan verdampen tot propaangas. Dat is het deel dat door je leidingen naar je woonst wordt gebracht. Wist je dat vloeibare propaan al verdampt bij een temperatuur van -42°C? Dat is waarom je zelfs tijdens een koude winter kan genieten van een warm verblijf met propaan! Mocht je gastank voor 100% gevuld worden, was er geen plaats voor de vloeibare propaan om te verdampen, en kon je dus niet koken en verwarmen.
Ook goed om te weten:
bestel je propaangas tijdens de zomer of een andere, uitzonderlijk warme periode? Dan vullen we je gastank zelfs nog een beetje minder, tot maximum 82%. Bij extreme hitte zet het propaangas namelijk nog extra uit, waardoor er een overdruk kan ontstaan in je gastank. Geen paniek! Hiervoor dient de overdrukklep die op elke gastank geïnstalleerd staat. Deze laat bij overdruk het teveel aan gas ontsnappen.
Van 5kg tot 47kg: ontdek het volledige gamma gasflessen dat Antargaz kan aanbieden! Een gasfles voor elke toepassing.
CamperClean, uitvinder van het volautomatische en gepatenteerde reinigingsstation heeft een Europees octrooi voor zijn volautomatische reinigingsstation
Er zijn al meer dan 325 CamperClean-stations in 15 Europese landen actief
Het Europese octrooi voor het volautomatische CamperClean-station, dat niet alleen mobiele toiletcassettes leegt, maar ook reinigt en ook met chemicaliënvrij sanitair concentraat vult, heeft het registratienummer 2799157. Op 6 november 2019 werd het certificaat uitgereikt door de president van het Europees Octrooibureau (EPA) ), António Campinos, getekend. Het heeft vijf en een half jaar geduurd voordat dit proces succesvol was afgerond. CamperClean registreerde op 24 maart 2014 al het Europese octrooi. Dit werd gevolgd door een lang administratief proces met tal van technische tekeningen en uitleg. Het EOB moest controleren of de aanvraag voldeed aan de noodzakelijke voorwaarden conform de artikelen en regels genoemd in het EOV (Europees Octrooiverdrag). Daarna werd het octrooi verleend. Anders had de aanvraag moeten worden afgewezen. Er zijn duizenden details opgevraagd en gecontroleerd. Nadien moest de definitieve aanvraag met alle testresultaten in drie talen (Duits, Engels, Frans) worden geschreven om deze ter goedkeuring voor te leggen aan de driedelige examencommissie. Het definitieve compendium bestaat uit enkele honderden pagina's met veel gedetailleerde beschrijvingen, individuele tekeningen en opmerkingen en opmerkingen van de octrooigemachtigde. Maar de moeite was het waard: het CamperClean-station voor het legen en reinigen van mobiele toiletcassettes en hun technologie is nu in heel Europa beschermd.
Caravan Salon 2020 opent op 5 september voor bezoekers, Knaus Tabbert verwelkomt het besluit.
Jandelsbrunn. Vanwege het infectiegevaar bij de Corona-pandemie, heeft de federale regering grote evenementen tot eind augustus verboden. Dit heeft ook gevolgen voor 's werelds grootste kampeerbeurs, het Caravan Salon Düsseldorf (CSD) 2020.
Messe Düsseldorf en de organiserende Caravaning Industrie Verband e.V. (CIVD) zijn overeengekomen de start van het evenement met een week uit te stellen tot 4 september 2020 na overleg met de bevoegde autoriteiten. Na de vakbezoekersdag is de CSD dan ook van 5 t/m 13 september voor het publiek geopend. Knaus Tabbert GmbH verwelkomt deze beslissing en zal ook dit jaar weer deel uitmaken van de beurs in Hallen 4 en 15. Het Neder-Beierse bedrijf is ervan overtuigd dat de organisatoren een veel omvattend veiligheids- en hygiëneconcept hebben ontwikkeld en kan een veilige beurs garanderen. De organisatoren vertrouwen er op dat het spannend zal worden, interessant en ook succesvol Caravan Salon ondanks de huidige omstandigheden, Managing Director Gerd Adamietzki geeft commentaar op de beslissing: "We kijken er erg naar uit om klanten persoonlijk en om hen een breed scala aan innovatieve producten te presenteren."