Antargaz heeft een eerste gasflessenautomaat geplaatst in ons land. In Moerkerke kunt u vanaf nu een gasfles kopen, omruilen of inleveren aan een gloednieuwe gasflessenautomaat.
In de automaat zitten gasflessen gevuld met butaan en met propaan. Via een aanraakscherm kunt u snel en gemakkelijkaanduiden of u een fles wil omruilen, kopen of inleveren. Bij het kopen is de waarborg voor de fles inbegrepen. Ruilt u de fles om,dan betaalt u enkel voor het gas, omdat u de waarborg al betaalde. Net zoals bij een flessenverdeler. Koopt u een gasfles, dan krijgt u een digitaal ticket. Het wordt opgestuurd via e-mail en geldt alsaankoopbewijs én als bewijs om uw waarborg terug te krijgen. In het najaar komen er nog gasflessenautomaten bij op verschillende locaties in de Benelux.
Goed om weten
Een gastank is pas gevuld en toch geeft deze geen 100% aan: hoe kan dit?
Een gastank van Antargaz is maximaal voor 85% gevuld omdat zij anders niet in staat zou zijn om vloeibaar propaan om te zetten in propaangas. Daarnaast zetten gassen tijdens warme periodes uit en nemen ze meer plaats in. Extra ruimte is dus noodzakelijk.
Vloeibare propaan wordt omgezet in propaangas
Een gastank wordt gevuld met vloeibare propaan, dit is namelijk veel compacter, eenvoudiger te transporteren en erg veilig. Je gebruikstoestellen hebben echter propaan GAS nodig. Daarom wordt er een deel van je gastank niet gevuld met vloeibare propaan, zodat deze vloeistof kan verdampen tot propaangas. Dat is het deel dat door je leidingen naar je woonst wordt gebracht. Wist je dat vloeibare propaan al verdampt bij een temperatuur van -42°C? Dat is waarom je zelfs tijdens een koude winter kan genieten van een warm verblijf met propaan! Mocht je gastank voor 100% gevuld worden, was er geen plaats voor de vloeibare propaan om te verdampen, en kon je dus niet koken en verwarmen.
Ook goed om te weten:
bestel je propaangas tijdens de zomer of een andere, uitzonderlijk warme periode? Dan vullen we je gastank zelfs nog een beetje minder, tot maximum 82%. Bij extreme hitte zet het propaangas namelijk nog extra uit, waardoor er een overdruk kan ontstaan in je gastank. Geen paniek! Hiervoor dient de overdrukklep die op elke gastank geïnstalleerd staat. Deze laat bij overdruk het teveel aan gas ontsnappen.
Van 5kg tot 47kg: ontdek het volledige gamma gasflessen dat Antargaz kan aanbieden! Een gasfles voor elke toepassing.
CamperClean, uitvinder van het volautomatische en gepatenteerde reinigingsstation heeft een Europees octrooi voor zijn volautomatische reinigingsstation
Er zijn al meer dan 325 CamperClean-stations in 15 Europese landen actief
Het Europese octrooi voor het volautomatische CamperClean-station, dat niet alleen mobiele toiletcassettes leegt, maar ook reinigt en ook met chemicaliënvrij sanitair concentraat vult, heeft het registratienummer 2799157. Op 6 november 2019 werd het certificaat uitgereikt door de president van het Europees Octrooibureau (EPA) ), António Campinos, getekend. Het heeft vijf en een half jaar geduurd voordat dit proces succesvol was afgerond. CamperClean registreerde op 24 maart 2014 al het Europese octrooi. Dit werd gevolgd door een lang administratief proces met tal van technische tekeningen en uitleg. Het EOB moest controleren of de aanvraag voldeed aan de noodzakelijke voorwaarden conform de artikelen en regels genoemd in het EOV (Europees Octrooiverdrag). Daarna werd het octrooi verleend. Anders had de aanvraag moeten worden afgewezen. Er zijn duizenden details opgevraagd en gecontroleerd. Nadien moest de definitieve aanvraag met alle testresultaten in drie talen (Duits, Engels, Frans) worden geschreven om deze ter goedkeuring voor te leggen aan de driedelige examencommissie. Het definitieve compendium bestaat uit enkele honderden pagina's met veel gedetailleerde beschrijvingen, individuele tekeningen en opmerkingen en opmerkingen van de octrooigemachtigde. Maar de moeite was het waard: het CamperClean-station voor het legen en reinigen van mobiele toiletcassettes en hun technologie is nu in heel Europa beschermd.
Caravan Salon 2020 opent op 5 september voor bezoekers, Knaus Tabbert verwelkomt het besluit.
Jandelsbrunn. Vanwege het infectiegevaar bij de Corona-pandemie, heeft de federale regering grote evenementen tot eind augustus verboden. Dit heeft ook gevolgen voor 's werelds grootste kampeerbeurs, het Caravan Salon Düsseldorf (CSD) 2020.
Messe Düsseldorf en de organiserende Caravaning Industrie Verband e.V. (CIVD) zijn overeengekomen de start van het evenement met een week uit te stellen tot 4 september 2020 na overleg met de bevoegde autoriteiten. Na de vakbezoekersdag is de CSD dan ook van 5 t/m 13 september voor het publiek geopend. Knaus Tabbert GmbH verwelkomt deze beslissing en zal ook dit jaar weer deel uitmaken van de beurs in Hallen 4 en 15. Het Neder-Beierse bedrijf is ervan overtuigd dat de organisatoren een veel omvattend veiligheids- en hygiëneconcept hebben ontwikkeld en kan een veilige beurs garanderen. De organisatoren vertrouwen er op dat het spannend zal worden, interessant en ook succesvol Caravan Salon ondanks de huidige omstandigheden, Managing Director Gerd Adamietzki geeft commentaar op de beslissing: "We kijken er erg naar uit om klanten persoonlijk en om hen een breed scala aan innovatieve producten te presenteren."
Nieuwe start: Knaus Tabbert hervat productie in Duitsland na stilstand.
Jandelsbrunn en Mottgers. Het coronavirus is aangetast en treft bijna alle industrieën en bedrijven, inclusief fabrikanten van recreatievoertuigen. Knaus Tabbert GmbH hervatte de productie op maandag in haar fabrieken in Jandelsbrunn en Mottgers op maandag na enkele weken van inactiviteit. Algemeen directeur Gerd Adamietzki: "Dit is een bevredigende stap in de richting van normaliteit, wat alleen mogelijk was omdat belangrijke leveranciers in de regio ook in staat waren om de productie te hervatten en we de gezondheid van onze werknemers van tevoren hadden voorbereid. Knaus Tabbert evalueert de vorige en huidige ontwikkeling zeer nauwkeurig om het dagelijkse werk voor de werknemers zo veilig mogelijk te maken, zijn speciale veiligheids en hygiëneconcepten geïmplementeerd. Bij de ingangen wordt onder meer de lichaamstemperatuur gemeten en is er op het gehele bedrijfsterrein een maskerplicht. Op alle relevante stations zijn aanvullende beschermingsmaatregelen aangebracht, zoals desinfectiestations. Pauzetijden zijn ontworpen in ploegendiensten zodat zo min mogelijk collega's tegelijkertijd in de kantine bleven en de noodzakelijke veiligheidsafstand kon worden gehandhaafd. Dankzij flexibele werktijdmodellen en de opsplitsing van enkele afdelingen in de kantooraanwezigheid en het thuiskantoor, was het ook gegarandeerd dat klanten tijdens kantooruren konden bereiken en blijven handelen. De gezondheid van medewerkers en bezoekers staat bij alle beslissingen voorop en ook de handelspartners worden met veel hulp ondersteund. Alleen al op de hoofdvestiging in Jandelsbrunn in Neder-Beieren werken ongeveer 1.500 mensen en rond de 400 in de Tabbert-fabriek in Mottgers. De meerderheid van de Tsjechische werknemers kan ook terugkeren naar hun baan vanwege de ontspanning voor zakenreizigers.
Het aantal letselongevallen en slachtoffers in het verkeer is tijdens de lockdown gedaald. Uit de eerste cijfers van de politie voor heel België blijkt dat het aantal fietsongevallen met 56% gedaald is tijdens de eerste twee weken van de lockdown. Het aantal doden en zwaargewonden is gedaald met 28%. Uit een eerdere analyse van Vias bleek dat voor alle weggebruikers er een daling was van ongeveer 70% van het aantal letselongevallen. De daling bij de fietsers is dus minder uitgesproken. Daarom is er zaterdag om 18u op één een speciale uitzending van ‘Kijk uit’ over de verkeersregels voor fietsers. Vias institute organiseert dinsdag 5 mei een webinar voor senioren om hun kennis over de wegcode op te frissen.
Tijdens deze lockdown is er overal minder gemotoriseerd verkeer. Dat is uiteraard goed voor de verkeersveiligheid. Uit een analyse van Vias bij 13 politiezones bleek dat er voor alle weggebruikers een daling was van ongeveer 70% van het aantal letselongevallen. Uit nieuwe cijfers voor heel België van de politie blijkt dat het percentage fietsongevallen met 56% daalde tijdens de eerste twee weken van de lockdown. Het aantal doden en zwaargewonden daalde met slechts 28%. De daling van het aantal (zwaargewonde) slachtoffers is dus minder groot bij de fietsers.
Kijk uit’ met speciale uitzending over verkeersregels voor fietsers Om ervoor te zorgen dat alle wegggebruikers de verkeersregels kennen en respecteren voorziet het verkeersveiligheidsprogramma 'Kijk uit' nu zaterdag om 18u op één, een speciale uitzending over de verkeersregels voor fietsers. Deze uitzending kan gedeeld worden via het youtube kanaal en de facebook pagina van de Federale Politie. https://www.facebook.com/BelgianFederalPolice/
Vias organiseert gratis webinar op 5 mei Volgens een enquête van Vias institute bleek eerder al dat 1 op de 3 Belgen de meest recente verkeersregels niet of onvoldoende kent. Dat kan voor iedereen gevaarlijk zijn, maar brengt vooral de kwetsbare weggebruikers in gevaar. Vias institute heeft daarom de voorbije 3 weken elke week op hun site een nieuwe quiz gelanceerd over de wijzigingen aan de wegcode, met extra nadruk op de regels voor kwetsbare weggebruikers.
Dinsdag 5 mei organiseert Vias om 14u ook een gratis webinar voor senioren om hen wegwijs te maken in de meest belangrijke regels voor kwetsbare weggebruikers. Inschrijven kan via www.vias.be.
In deze moeilijke en uitdagende tijden besteden wij allemaal meer aandacht aan onze persoonlijke hygiëne en gezondheid. Dit is een extra reden om uw eigen badkamer en toilet bij u te hebben als u gaat reizen en daarmee uw eigen schone ruimte te creëren. Uw eigen privé toilet in plaats van sanitair gebouwen die u met anderen deelt
Méér en méér campings worden heropend of zullen in de nabije toekomst weer open gaan. Kampeerders zullen binnenkort beginnen met het maken van plannen. Traditioneel maken veel kampeerders (gedeeltelijk) gebruik van gedeelde faciliteiten zoals douche en toilet. Maar deze traditie staat op het punt te veranderen, hetzij omdat gedeelde faciliteiten nog steeds gesloten zullen zijn of mensen gegeven de omstandigheden liever geen gebruik maken van de sanitairgebouwen. Zeker nu mensen gezondheidsbewuster zijn dan ooit tevoren en liever de controle hebben over hun eigen hygiëne. Maar hoe zit het met degenen die niet over hun eigen sanitaire voorziening beschikken. Blijven ze thuis of kiezen ze voor de meest voor de hand liggende oplossing? Thetford is de uitvinder van het draagbare toilet en na meer dan 55 jaar is de Porta Potti nog steeds het populairste draagbare toilet ter wereld. www.thetford.com toont 7 verschillende modellen, variërend in afmetingen, zithoogte, capaciteit en luxe. Voor je het weet heb je je eigen privé sanitaire oplossing!
Het gebruik van een Porta Potti of Cassette Toilet Het gebruik van een Porta Potti of een reeds ingebouwde Cassette Toilet is een optie. In beide gevallen wordt aanbevolen om een afvaltankadditief en een additief voor spoelwater te gebruiken. Thetford biedt een geconcentreerde additieve familie in een kleine, lichtgewicht en handige fles met hetzelfde aantal doseringen als het bekende originele assortiment. De afvaltankadditieven van Thetford zijn de standaard in de markt voor geurbeheersing, vloeibaarmaking van afval en vermindering van gasopbouw, waardoor het toilet veel aangenamer in gebruik is veel gemakkelijker te legen is . Aqua Rinse Concentrated biedt schoon en fris ruikend spoelwater en een gladdere flush. Mocht uw Cassette Toilet geen aparte spoelwatertank hebben, dan is Aqua Rinse Spray een goed alternatief, direct toegepast op de toiletpot.
Uw eigen toilet in een schone ruimte! Of mensen nu een ingebouwd cassettetoilet hebben of een Porta Potti meenemen, in beide gevallen gebruiken ze ze liever in een schone ruimte. Thetford biedt een scala aan specifieke kampeer-producten om de sanitaire ruimte schoon te houden. Thetford's Bathroom Cleaner is speciaal ontwikkeld om de badkamer te ontdoen van het vuil op alle plastic oppervlakken in uw Caravan of Camper, zonder ze te beschadigen. Voor hygiënische reiniging van uw toiletpot zal Thetford Toilet Bowl cleaner uw beste vriend zijn. En om de binnenkant van de afvaltank grondig schoon te maken is de Cassette Tank Cleaner de perfecte oplossing. Bij gebruik van uw toilet, zorg ervoor dat u een speciaal ontwikkeld wc-papier gebruikt dat snel oplost. Het helpt verstopping te voorkomen en vergemakkelijkt het gemakkelijker legen van de afvaltank. Thetford's Aqua Soft is de meest geselecteerde optie. En voor uw grijze water, Grey Water Fresh Concentrated vermindert afzettingvorming en biedt een geur vrije vakantie-ervaring. Een breed scala aan Onderhoudsproducten van Thetford kan uw privésanitaire ruimte hygiënisch schoon houden. En dat is een ding minder zorgen te maken over, vooral in deze uitdagende tijden
Na een "sluiting" van vier weken start de hobbycaravanfabriek geleidelijk aan met de productie. Vanaf 20 april gaan de eerste ruimtes weer in bedrijf onder strikte hygiënevoorschriften. Productiebeheer, operationeel gezondheidsbeheer en beheer stellen een uitgebreide catalogus van maatregelen vast om het besmettingsrisico voor de werknemers zo laag mogelijk te houden. De ondernemingsraad, het gezondheidsbureau en de nationale gezondheids- en veiligheidsinstantie zijn aan boord.
Vanaf volgende week start de Noord-Duitse fabrikant weer met de productie in belangrijke delen van de productie. Het bedrijf gebruikte de tijd van de productiestop om strikte veiligheidsmaatregelen te nemen om het personeel zo goed mogelijk te beschermen tegen infectie. In elke productiehal zijn zogenaamde hygiënische hotspots ingericht, die onder meer zijn uitgerust met gezichtsmaskers, veiligheidsbrillen en desinfectiemiddelen. Productieplannen en -processen zijn gereorganiseerd om naleving van de veiligheidsafstanden mogelijk te maken. Veel veiligheidsvoorzieningen in kritieke gebieden, nieuw aangelegde looppaden en pauzetijden, verdeeld naar gebieden, zorgen ervoor dat de vele werknemers van het bedrijf aan de vereisten kunnen voldoen. Waar dit niet mogelijk is, moeten gezichtsmaskers worden gedragen.
“Gezichtsmaskers moeten bijvoorbeeld worden gedragen in de toiletten en in de gangen, voor de tijdklok en vooral in krappe werkplekken. De gedragsregels zijn overal in het bedrijf zichtbaar en we zullen er goed op toezien dat alle medewerkers zich aan de richtlijnen houden. We hebben onze maatregelen gecoördineerd met de gezondheidsafdeling en de nationale gezondheids- en veiligheidsinstantie was al in onze fabriek ”, zegt Christian Pahl, die verantwoordelijk is voor de afdeling arbeidsveiligheid.
De gezichtsmaskers voor de bijna 1.200 medewerkers zijn de afgelopen dagen geproduceerd door Hobby's eigen naaiatelier. Iedere medewerker is voor aanvang van de werkzaamheden uitgerust met 5 hygiënisch verpakte maskers. De productie wordt uitgevoerd volgens deskundige informatie, de maskers zijn wasbaar op 60 graden.
Corona heeft ons kampeer- en zwerversleven een brutale halt toegeroepen.
Blijf in uw kot zijn de algemene voorschriften die we tientallen keren per dag horen waar wij omwille van onze veiligheid ons best aan houden. Daarbij komt nog dat een groot aantal zwervers en kampeerders een respectabele ouderdom hebben en extra voorzichtig moeten zijn met de Coroma.
Toch is er goede hoop dat we ons vakantievoertuig van onder het stof kunnen halen. Of we daarom naar het buitenland zouden kunnen reizen zal nog van veel factoren afhangen. In Duitsland hebben al zeker twee grote fabrikanten, Dethleffs en Carthago de productie opgestart. Bijzonder in Duitsland willen de fabrikanten en campinguitbaters de sector zo snel mogelijk opstarten. Het is mee één van de belangrijkste werkgevers in ons buurland. Vorig jaar noteerde men er een omzet van ongeveer 27.7 miljard euro. Bovendien is het land groot genoeg om voor de inwoners binnen de landgrenzen een vakantie door te brengen.
Reizen met caravan of zwerfauto.
Reizen met eigen (of gehuurde) caravan of kampeerauto is deze tijd op zich zelf veiliger dan met gelijk welk openbaar vervoer. Men reist enkel met eigen gezin in een eigen of gehuurd voertuig, geen hotels of openbaar vervoer. Blijft nog de vraag mogen personen van 70 jaar of meer al hun huis verlaten?
Zouden campings met de nodige veiligheidsnormen hun deuren mogen openen zou dat al een stap in de goede richting zijn. Het is echter de plicht van de bezoekers de veiligheidsnormen zoals mondmaskers, handen wassen en vooral afstand houden zorgzaam op te volgen. Die normen zullen we nog vele maanden in acht moeten nemen, want het gaat om ons aller gezondheid.
Bij een rondvraag bij enkele grote Duitse campings waren verschillende eigenaars en dat zal zo wel ongeveer het zelfde zijn in onze buurlanden (in België is er nog geen spraak van, waarschijnlijk weten ze in Brussel niet dat er zo iets als campings bestaan) de mening dat kamperen en zwerven zich snel zou kunnen herstellen na de Corona crisis. Caravans, tenten en zwerfauto’s staan klaar en wie nog geen heeft kan terecht bij huurbedrijven. De mensen hebben in zekere zin lang opgesloten geweest en willen, al is het nog met beperkingen op vakantie. Wie geluk had om te kunnen, mogen of willen blijven werken zal nog over het niet gebruikt vakantiebudget beschikken.
Het is niet allemaal kommer en kwel.
Van het goede lente weer kunnen we gebruik maken om vele huishoudelijke klusjes op te knappen. Vergeten we daarbij niet ons rollend vakantiehuisje. Grondig schoonmaken zowel van binnen als van buiten. Alle kasten doorzoeken en zaken die er al jaren ongebruikt inliggen er uit halen. Handige Harry’s kunnen allicht hier en daar wat kleine herstellingen uitvoeren of wat verbeteringen aanbrengen.
Zo gauw we de gelegenheid krijgen om veilig met vakantie te kunnen gaan is het vrijetijdsvoertuig kant en klaar.
Wees voorzichtig houdt u aan de veiligheid voorschriften en blijf gezond.
We kennen Sterckeman caravans meestal als instapmodellen en vooral voor hun licht gewicht. Met de Alizé Connect 650 CP doet de Franse fabrikant een greep naar een hogere klasse.
Opbouw
De opbouw is volledig met polyester buitenbeplating gemaakt. Overal wordt voor de opbouw van het koetswerk kunststof aangewend slechts hier een daar is nog een spaander hout te vinden. Vooraan boven het venster is een extra venster in gebogen vorm die tot boven op het dak loopt. Dure vlakke ramen zitten in de zijwanden geïntegreerd in de spectaculaire decorstukken. De handgrepen vallen op in hun zwarte achtergrond.
Schitterend Interieur.
Voor het interieur hebben de ontwerpers een succesvolle indeling gekozen met achterin een eilandbed, aanpalend een afzonderlijke douchecel en sanitair zoals men soms vindt in grote kampeerauto’s. Vooraan is een comfortabele u-zitgroep. Het meubilair is in lichte kleuren uitgevoerd en komt schitterend tot zijn recht met de donkere doorlopende handgrepen aan de kastdeuren plus hier en daar voor afbakeningen van kasten of wanden. De bovenkastdeuren voorzien van degelijke scharnieren en sloten zijn licht gebogen. Aan het hoofdeinde van het eilandbed zijn sierlijk gevormde kleerkastenen onder het voeteinde is een praktische en verlichte bergruimte. Het deelbaar tafelblad in de u-zitgroep staat op één vaste poot, kan in alle richtingen verschuiven om gemakkelijk bij de bovenkasten en koffer onder de zittingen te geraken. De ergonomisch gevormde rugkussen met hoofdsteun geven een comfortabele rugsteun. Kijken we even naar de goed uitgeruste keuken met haar wit aanrecht en fijne zwarte boorden. De 3 kookvuren staan op een rij achteraan en kunnen met een in twee gedeelde plaat worden afgedekt. Ernaast is een ronde spoelbak. Onderaan 3 brede laden, oven en nog een bergvak. Een afzuigkap zorgt dat de kookgeurtjes snel verdwijnen. Zoals het past in een moderne luxe caravan overal LED verlichting zowel voor een gezellige sfeer verlichting bij avond als voor een goede verlichting boven de tafel van de zitgroep of boven de keuken. Verspreid over het interieur zijn er stopcontacten en USB aansluitingen. Voor de verwarming gedurende frisse of koude dagen zorgt een Truma C 6 met een 10 l boiler. Leidingen voor water, gas en elektriciteit zijn keurig ofwel verdoken of degelijk verankerd. Iets wat vroeger een zwak punt was bij Sterckeman. De 50 l verswatertank en de 30 l afvalwatertank zijn vorstvrij geïnstalleerd.
Met de Alizé Connect 560 CP zet Sterckeman een geweldige stap voorwaarts met zijn zeer mooi interieur, goed afgewerkt en ruim plaats voor een koppel dat graag wat meer levensruimte in de caravan heeft. Op beurzen en salons zal hij zeker opvallen tussen vergelijkbare caravans.
Carthago verhoogt de productie weer tot volledige capaciteit met uitgebreide corona beschermingsmaatregelen voor werknemers.
• Productie in Aulendorf weer op volle toeren • Gelijke banen, verschillende hygiënemaatregelen • Factory outlet in Carthago City is ook heropend
Kampeerauto fabrikant Carthago draait weer op volle toeren: vier weken geleden had het bedrijf als gevolg van de coronapandemie als voorzorgsmaatregel de productie van de belangrijkste fabriek in Carthago City in Aulendorf in Opper-Schwaben stopgezet. Sinds maandag van deze week heeft Carthago de productie weer op volle capaciteit kunnen brengen. Het gaat om uitgebreide beschermingsmaatregelen voor werknemers. Gelijke banen, een verscheidenheid aan hygiënemaatregelen. De Carthago bedrijvengroep heeft de afgelopen weken gebruik gemaakt en een groot aantal hygiëne- en veiligheidsmaatregelen ontwikkeld en geïntroduceerd. "Om onze werknemers zo goed mogelijk tegen infecties te beschermen, hebben we de productie en dus de werkplekken aanzienlijk gelijk gemaakt", legt Anton Fetscher, technisch directeur van Carthago Reisemobilbau GmbH, uit. In detail heeft het bedrijf de afstand tussen voertuigen op de assemblagelijn vergroot. Waar nodig zorgen extra schotten voor de nodige afstand tussen de werkplekken. Johannes Stumpp, Managing Director Human Resources, Finance en Accounting: “Afgelopen maandag hadden alle medewerkers in het kader van de zorgplicht een preventieve meting van de lichaamstemperatuur voordat ze de fabriek binnengingen. We hebben alle medewerkers grondig geïnformeerd over de naleving van de hygiënevoorschriften, hebben ze ook een folder gegeven en hebben ze voorzien van herbruikbare mond- en neusbescherming. ” Daarnaast heeft Carthago het aantal desinfectiestations in de fabriek uitgebreid en de medewerkers hygiënetools gegeven voor het bedienen van deurkrukken, deuropeners of kranen. Daarnaast informeren informatieborden op het fabrieksterrein over de hygiënevoorschriften. Afstandsmarkeringen beveiligen de afstand, bijvoorbeeld bij drankautomaten of in het bedrijfsrestaurant. Carthago heeft Corona officieren aangesteld voor alle gebieden. Ze besteden aandacht aan de naleving van de hygiënevoorschriften. Net als in voorgaande weken blijven medewerkers op kantoor zoveel mogelijk gebruik maken van het thuiskantoor. De werkplekken in de kantoren zijn verholpen door de reorganisatie van vergaderruimtes in kantoorruimte. Factory outlet in Carthago City is ook heropend Net als de Duitse handelspartners van de groep is de factory outlet in Carthago City sinds maandag (maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 18.00 uur) heropend. De tentoonstellingshal met de huidige kampeerauto’s en bestelwagens van Carthago en Malibu is nu weer vrij toegankelijk, uiteraard met inachtneming van alle noodzakelijke beschermingsmaatregelen voor bezoekers en medewerkers. De populaire fabrieksparkeerplaats moet momenteel echter worden gesloten voor overnachtingen. Evenzo zijn momenteel geen fabrieksrondleidingen mogelijk.
De corona-pandemie stort de wereldeconomie in een diepe crisis. Ook de caravaning-industrie blijft niet gespaard: de productie van recreatievoertuigen moest tijdelijk grotendeels worden stopgezet, toeleveringsketens stagneerden en vraag en verkoop daalden abrupt.
Bijna alle Duitse fabrikanten net als hun Europese concurrenten hebben de productie tijdelijk stopgezet. Dit werd voornamelijk gedaan om de werknemers te beschermen tegen infectie met het coronavirus of om de beschikbaarheid van personeel te verminderen, omdat ze bijvoorbeeld voor hun kinderen moeten zorgen. Ook komen de toelevering bedrijven steeds meer tot stilstand doordat ook de leveranciers hun productie hebben stilgelegd of gestopt. Logistiek is ook een probleem, zelfs binnen de EU, het grensoverschrijdende goederenverkeer verloopt niet zo soepel als normaal. Na grote opstartproblemen is verbetering in zicht door middel van diverse, welkome maatregelen. Er moet echter worden opgemerkt dat elke individuele toeleveringsketen zeer individueel zal worden beïnvloed. Hoelang gaan de individuele fabriekssluitingen onder meer mee? afhankelijk van de maatregelen van de EU, de Europese regeringen en de federale en deelstaatregeringen en is op dit moment moeilijk in te schatten. Individuele fabrikanten beginnen tegenwoordig weer met de productie, maar voor eind april zou een terugkeer naar normaal bedrijf in de meeste gevallen niet mogelijk zijn.
Zijn er verwachte terugvallen in de vraag naar recreatievoertuigen? Voortbouwend op het momentum van de afgelopen jaren, begon het lopende kalenderjaar ook met een nieuwe recordvraag. Bevestigd door een milde winter en de merkbaar hoge vraag van klanten op de voorjaarsbeurzen, genoten verkopers tot maart van een goede orderpositie. Dit is veranderd door het coronavirus. Sommige klanten stellen hun aankoopplannen uit vanwege de huidige beperkingen. Vooral de annulering van de belangrijke seizoen opening evenementen bij dealers en fabrikanten is bijzonder belangrijk. Daarnaast is de verkoop van voertuigen momenteel verboden en zijn veel kentekenbureaus gesloten. We zullen dit jaar niet het gewenste recordresultaat behalen. Zodra de acute corona-situatie verbetert en de maatregelen tegen de verspreiding van het virus versoepeld worden, verwachten we een "inhaaleffect". We zien momenteel geen reden voor langdurig zwart schilderen en zijn voorzichtig optimistisch dat het grootste deel van de verschuivingen tegen het begin van het seizoen 2021 zou kunnen worden gecompenseerd.
Worden er verkoopdalingen verwacht voor Duitse kampeerauto- en caravanfabrikanten? We kijken terug op sterke voorgaande maanden en gevulde orderboeken. De huidige Corona-crisis leidt tot aanzienlijke verkooptekorten omdat de caravaning-handel tijdelijk moet worden gesloten en klanten hun voertuigen niet of vaak niet kunnen ophalen. Kortom, wij verwachten dat individuele en tijdelijk zelfvoorzienende vormen van vakantie, zoals caravaning, beter en sneller uit de acute Corona-crisis zullen komen dan vormen van reizen die zijn gebaseerd op het gebruik van massatransport en die momenteel aanzienlijke imagoschade oplopen. We zijn daarom op de lange termijn relatief optimistisch. Veel van onze klanten vervullen hun levenslange dromen om een kampeerauto of caravan te kopen die ze al jaren plannen en bewaren. Er kan hier een vertraging optreden, maar zelfs gezien het gebrek aan alternatieve reisopties, gaan we er niet vanuit dat aankoopoverwegingen op lange termijn zullen worden beïnvloed door de acute corona-pandemie.
Hoe kunnen bedrijven zichzelf beschermen? Ieder bedrijf moet er alles aan doen om te voorkomen dat het virus zich verspreidt, al was het maar vanwege de zorgplicht jegens zijn medewerkers. Er zijn veel middelen en instrumenten, bijvoorbeeld strikte hygiëne- en gedragsregels, reisbeperkingen of mobiel werken. Daartoe heeft de CIVD voor haar leden een paper gepubliceerd met informatie over het arbeidsrecht. Daarnaast kan advies worden ingewonnen bij de experts van de gezondheidsautoriteiten en het Robert Koch Instituut.
Voor een gezin met 2 kinderen komt de Dethleffs Generation 515 QSK in aanmerking. Met zijn 2,3 m breedte is hij best te gebruiken voor regelmatige uitstappen en de opbouwlengte van 6,20 m laat toe er een comfortabel interieur in te bouwen. De ontwerpers van Dethleffs hebben niet lang gezocht naar een gepast interieur voor een gezin met 2 kinderen, het is één van de klassiekers. Vooraan een dwars dubbelbed, achteraan een stapelbed en centraal is de treinzit opgebouwd met er tegenover de keuken. Achter de zitgroep is de natte cel geïnstalleerd.
Bergvakken genoeg.
Een moderne kampeerder neemt, niet tegenstaande het laadvermogen van caravans en trekauto’s beperkt is graag zijn halve huisraad mee. Deze indeling is daar zeer geschikt voor als men geen rekening moet houden met het laadvermogen. Onder het ouderlijk bed is een grote bagageruimte, evenwel oppassen er niet alle zware stukken inleggen want dat vertaalt zich in te veel kilogram op de kogel. Zij is langs buiten bereikbaar. Als tegengewicht is achterin onder het stapelbed een flink bergvak. Voor zware stukken zijn de koffer van de centraal gelegen zitgroep aangewezen. Voor het kleine materiaal of hetgeen men vlug bij de hand wil hebben zijn de bovenkasten geschikt. Het meubilair met lichtgrijze deuren afgewisseld met enkele houtelementen en keurig afgewerkt brengt een nieuwe en moderne stijl in het Dethleffs gamma. Rondom zijn ramen welke nog ondersteunt door de grote dakluiken voor voldoende licht en ventilatie zorgen. Bij avond is er voldoende licht alleen aan de stapelbedden zijn design lichten, mooi maar geven te weinig licht om te lezen. De bedden zijn groot genoeg voor de jongelui en de ouders mogen ook al niet klagen van de matras en de afmetingen van het bed.
De keuken hoewel niet heel groot is goed uitgerust. Drie kookvuren, spoelbak en een klein werkblad. De vlak bij staande tafel kan de voorbereidingen van de culinaire genoegen gemakkelijk overnemen. Naast de keuken kan men de pintjes en andere mondvoorraden in de grote koelkast lekker fris houden. Bekijken we nog even de natte cel met draaibaar wc, wastafeltje en zelfs een douche.
Dethleffs Generation 515 QSK met zijn totale lengte van 7.66 m getrokken door een pk rijke trekauto rijdt niet ongemerkt voorbij. Het koetswerk heeft met haar licht gebogen voor- en achterfront een modern uitzicht. Om het echt mooi te maken zijn er donker omkaderde ramen met getint glas in een brede licht grijze boord. Boven de wielkasten is een donkere sierlijn rondom het koetswerk.
Langs buiten bekeken is de Outlaw blijkbaar een doorsnee zwerfauto. Het extra verhoogd dak van de Fiat Ducato laat vermoeden dat er binnen een vast verhoogd bed is. Doe je echter achteraan de dubbele deur open sta je versteld van de ongelooflijke grote garage voor een omgebouwde bestelwagen. Met behulp van een mobile oprit krijg je er met gemak twee moto’s in, zelfs een quad behoort tot de mogelijkheden. De 2,20 diepe garage neemt wel een flinke hap uit het interieur van de 6,36 m lange Fiat Ducato. Dat merkt je pas als je in het woongedeelte op verkenning gaat. De garage bodem is bedekt met geriffelde aluminiumplaat. Er zijn voldoende verankeringspunten om de tweewielers of de vierwieler vast te zetten. Voor de boordtechniek zoals batterijen, watertanks, lader en de elektrische centrale hebben de ontwerpers een deel van de zijkant ingericht. Dank zij het super hoogdak kon men boven de 1,50 m hoge garage een vast dubbelbed installeren. Met zulk een garage moet men wel akkoord zijn en enkele onvermijdelijke compromissen. Zo valt de tafel in de zitgroep tamelijk smal uit. Gaat men slechts met z’n beidjes, voor deze wagen aan te raden, op reis lukt het wel om met een beetje goede wil aan de tafel van de culinaire genoegens te genieten. Voor twee is er plaats om borden tassen en bestekken uit te stallen. Door enkel de cabinezetels te gebruiken, de tafel wat breder maken en de ongemakkelijke zitbank weg te laten had men daar een kast kunnen plaatsen. Er komt dan wat meer plaats vrij voor de badkamer die nu tussen garage en zitgroep geperst is. De eigenaars zullen zich wat moeten beperken aan huisgerief kleren en andere bagage. Afhankelijk wat er mee moet op reis aan tweewielers kan men in de garage nog een koffer of een valies kwijt. Boven de stuurcabine is nog een bergruimte, maar doordat de woonruimte redelijk klein is geeft dat een min of meer eng gevoel. Gezien de mogelijkheid om een stel motoren of fietsen mee te nemen zal het toch een jong publiek zijn dat in dit type zwerfauto geïnteresseerd is, de kleine leefruimte speelt voor hen een mindere rol. Boven de keuken en zitgroep is een kast en we zien nog enkele open bergvakken. De keuken is voldoende uitgerust met twee branders, spoelbak en nog een klapblad aan de linkerkant om het werkoppervlak wat te vergroten. Drie laden en de koelkast zijn vooraan te bereiken. In de badkamer is een draaibaar wc, wasbakje en douche. Vóór de deur staat bij nacht een ladder om in het hooggeplaatste bed te geraken. Voor een bestelwagen hebben we hier een echt ruim bed van ongeveer 2 m lang en 1,94 m breed.
Voor jongelui die meer aandacht hebben voor hun motoren of fietsen of andere sporten met groot materiaal zal de Weinsberg Carabus 630 MEG Outlaw in de smaak vallen. Wooncomfort komt bij hen meestal op de tweede plaats.
Reaching for the stars: 25 jaar geleden presenteerde Carthago de Mondial, de eerste camper op Sprinter • Zilveren jubileum: 25 jaar Carthago in een Mercedes-Benz Sprinter • Gisteren: Carthago Mondial, pionier voor huidige zwerfautomobilisten. • Vandaag: de fascinerende Carthago chic c-line I / chic e-line • Morgen: de reis van Carthago en Sprinter gaat verder Zijn naam was net zo veeleisend als zijn technologie en uitrusting: in 1995 presenteerde Carthago de Mondial, een kampeerauto die maatstaven zette in de luxeklasse. De compleet nieuwe Mercedes-Benz Sprinter presenteerde het juiste platform. De eerste Carthago- kampeerauto met ster vandaag heeft waardige opvolgers in chic c-line en chic e-line. Het zilveren jubileum is ook duidelijk: de reis gaat verder.
Gisteren: Carthago Mondial, pionier voor huidige kampeerauto’s "Er zijn echte Sprinter-enthousiastelingen onder onze klanten", zegt Bernd Wuschack, Carthago Managing Director Sales, Marketing en Customer Service. Dat gold 25 jaar geleden toen de imposante Carthago Mondial werd gepresenteerd. Met zijn volledig aluminium sandwich, de continu verwarmde opbergruimte in de dubbele vloer, een verlaagde opbergruimte achterin en een ijzersterk interieur, bood het al veel kenmerken van het Carthago-DNA. Sinds de Mondial zijn er talloze legendarische Carthago kampeerauto’s op Mercedes-Benz gebouwd, bijvoorbeeld de M-Liner als eerste geïntegreerd van Europa's nummer één premiummerk, het onvergetelijke Opus en ook de Carthago-chic.
Vandaag: Carthago chic c-line I / chic e-line - en de reis gaat verder. Voor het huidige seizoen hebben de Mondial en zijn collega's opnieuw fascinerende opvolgers gevonden met de nieuwe generatie Carthago chic e-line en de chic c-line I. Bernd Wuschack: “De doorbraak kwam met de nieuwe Sprinter met voorwielaandrijving. Samen met een AL-KO laag chassis maakt het nu de kampeerauto mogelijk met het complete premium Carthago-DNA.” Typische Carthago kenmerken van de nieuwe kampeerauto’s met een ster zijn exclusieve full-led-koplampen, het onmiskenbare design, de uitstekende carrosserietechnologie van Carthago en de comfortabele en praktische inrichting. De Sprinter biedt onder andere voordelen zoals een automatische transmissie met negen versnellingen, het MBUX-info systeem en de modernste assistentiesystemen. De combinatie van deze resultaten resulteert in kampeerauto’s van topklasse zoals de Mondial ooit deed.
Morgen: de reis van Carthago en Sprinter gaat verder Niet genoeg. Carthago-directeur Bernd Wuschack kondigt op het zilveren jubileum aan: "De succesvolle reis van Carthago en de Mercedes-Benz Sprinter gaat door." In de toekomst kunnen nog meer Carthago klanten op vakantie gaan met een goede ster.
Twee nieuwe Europa Edition instap modellen kregen een ruim uitrustingspakket.
Carado lanceert de halfintegrale V132 en de V337 als speciale modellen van de Europa Edition reeks. In tegenstelling het Fiat Ducato onderstel van de standaard types te gebruiken heeft de fabrikant het goedkopere Citroën Jumper met de 140 pk sterke dieselmotor als basisvoertuig gebruikt voor de nieuwe kampeerauto’s. De stuurcabine met zijn grafit-grijze kleur valt sterk op. Voor het interieur zijn mooie kussenovertrekken gebruikt en de bovenkastdeuren hebben een witte moderne uitvoering. Bij de standaard uitvoering behoren een aantal details waaronder licht metalen velgen, bumpers in de koetswerk kleur, verchroomde radiator grille en een aantal extra’s die het woonkomfort verhogen. Als dat nog niet volstaat beschikt de eigenaar nog over een luifel, fietsdrager, vlakscherm tv en een snelheidsregelaar. Voor de veiligheid zorgen een bijrijders airbag, LED dagrijlichten en een banden controle systeem. Men heeft voor een klassieke indeling gekozen. Zo heeft de 5.95 m lange V132 een dwarsbed, terwijl de 6.65 m lange V337 met 2 enkele bedden is uitgerust. De zitgroep met tafel aan de wand, 2 draaibare cabinezetels en een zitbank is gedeeltelijk in de stuurcabine geïntegreerd. Van de enkele bedden kan bij middel van een tussenstuk een groot bed worden gemaakt. Deze modellen met Citroën Jumper als basisvoertuig kosten ongeveer 9000 euro goedkoper dan die met een Fiat Ducato versie
Truma lanceert zomaar eventjes 8 draagbare compressor koelboxen. Ze hebben een nuttige inhoud tussen de 30 en de 104 l. Zes types koelen of vriezen tot -22°C twee koelboxen hebben een dubbele zone. Gelijktijdig kunnen ze koelen of vriezen. De temperatuur in de 2 zones is afzonderlijk instelbaar. De koelboxen werken op 12, 24, 120 of 240 Volt. In de 12 Volt versie zorgt een ontlading controlesysteem dat de boordbaterij niet volledig leeg getrokken wordt. Het deksel kan men langs beide kanten openen. In alle boxen kunnen flessen rechtop staan. Om ze te openen is er aan beide zijde een flessenopener geïntegreerd. De handige mand kan er compleet met inhoud in zijn geheel worden uitgenomen. Gemakkelijk als je iets zoekt of terug wilt leggen.De gebruiker kan de koelboxen bedienen met het controle paneel of de gratis Truma Cooler App. Ook op andere punten zijn de koelboxen van Truma doordacht. Zo sluiten de handgrepen om de box te dragen prima aan tegen de wand. Ze nemen zo geen onnodige plek in. Een 12 volt-aansluiting zit aan beide kanten van de box. Hij is zo altijd gemakkelijk aan te sluiten en staat nooit verkeerd.Stevig zijn de koelboxen ook. Versterkte hoeken en scharnieren van staal maken ze robuust.Ledig wegen ze tussen de 17,5 en de 35 kg en kosten ongeveer tussen de 850 en de 1500 euro
Thermohoes
Voor elke koelbox is er een thermohoes verkrijgbaar. Deze zorgt voor een lager energieverbruik en maakt dat het apparaat nog efficiënter zijn werk kan doen. Ook kan de box langer een lage temperatuur vasthouden bij een eventuele stroomuitval. Daarbij is de hoes meteen een bescherming tegen vuil, krassen en spatwater. Handig zijn de zakken aan de zijkant waarin je iets kunt opbergen. De box blijft gebruiksklaar door een doorzichtig venster bij het display en een uitsparing voor de stekker.
Tijdens de reis klein op de plaats groot is de slogan van de Nederlandse fabrikant uit Boxtel, net zoals de bekende slogan van Rapido indertijd “klein op de weg groot op de stek”. Wel was er veel meer werk aan om een Rapido woonklaar te maken. Met een beetje goede wil zien we hier echter een sterk verbeterd idee van een Paradiso. De Takeoff heeft een knappe aerodynamische vorm en is met uiteraard moderne materialen uitgevoerd. Voor 30- 40 jaar bestonden die nog niet. De Takeoff is een combinatie van de klassieke caravan en een campingcar, met het wooncomfort van een caravan en het gewicht en het rijcomfort van een campingcar. Hij heeft een elegante vorm en is uitgerust met enkele interessante technische snufjes. Zo plooit hij automatisch open en met nog enkele korte handgrepen is hij in een halve minuut woonklaar. Bijzonder opvallend is de achterkant met de buitendeur, hij kan zelfs met een “achtertent” worden uitgerust. Het koetswerk bestaat uit ABS met geïsoleerde sandwich panelen aan binnenzijde. Het tentzeil is van uitstekende kwaliteit met een gewicht van 280 gr/m². Ingenaaide panoramavensters zijn standaard. Binnen biedt de Takeoff een zitgroep die men tot een groot bed kan ombouwen. Aansluitend achteraan zijn aan de ene zijde een keuken met 2 kookvuren, gootsteen en koelkast. Daar tegenover is een kast. Alles in een mooie uitvoering en keurig afgewerkt. Leeg weegt de Takeoff 550 kg en hij mag 200 kg laden. In die uitvoering kan hij door bijna alle auto’s worden getrokken, zelfs komen er enkele elektrisch aangedreven auto’s voor in aanmerking. Voor meer woonruimte kan men hem uitbreiden met een “achtertent” of een luifel. Om te beginnen is hij in 3 uitvoeringen te bekomen.Takeoff
Feestelijke openingsweek Tent Trailer Centers Campfire Group
Van 31 maart tot en met 4 april vindt er op de drie eigen vestigingen van de kersverse Campfire Group (www.campfiregroup.nl) een feestelijke openingsweek plaats in de showrooms van de ‘Tent Trailer Centers’ in Emmen, Utrecht en Boxtel. Hoewel de 3 verkooplocaties nu nog meer bekend staan als Holtkamper Emmen, Holtkamper Utrecht en De Vouwwagenspecialist Boxtel, is bewust met blik op de toekomst gekozen voor de nieuwe naamstelling ‘Tent Trailer Centers’. Ook zal er hiervoor geleidelijk aan een nieuwe huisstijl worden doorgevoerd welke ook buiten Nederland toegepast kan gaan worden. Specialisatie en focus op vouwwagens (en het échte kamperen) blijft onveranderd. In Utrecht langs de A2, duidelijk herkenbaar vanaf de snelweg met een LED scherm van 15 x 3 meter, is een geheel nieuw pand gerealiseerd naast Land Rover Utrecht. In deze Tent Trailer Conceptstore zijn, verdeeld over 2 verdiepingen, alle modellen van Holtkamper en (binnenkort) de TakeOff van het andere Campfire Group merk Easy Caravanning te zien. Een ‘bijpassende SUV’ kan bij de buurman worden uitgezocht: aan inspiratie opdoen voor het kamperen met dé vouwwagen onder de vouwwagens zal er aan De Heldinnenlaan 211b in Utrecht geen gebrek zijn. In Emmen aan Kapitein Nemostraat 7 (waar op steenworp afstand ook de productie van Holtkamper en Easy Caravanning plaatsvindt) is het tweede Tent Trailer Center gevestigd. Naast het oude pand zijn hier een nieuwe showroom en service center gerealiseerd. Ook hier is net zoals in Utrecht het volledige programma van de eigen Campfire Group merken, inclusief een aantal Holtkamper Premium Select Occasions te zien. Boxtel (‘De Vouwwagenspecialist’ aan de Mijlstraat 24-25) is de multi-brand vestiging van de Tent Trailer Centers (liefst 5000 m2 showroom en service center). Naast de eigen merken zijn hier producten van Combi-Camp, Camp-let, Kip, Trigano, Raclet, Hero Camper etc. te bewonderen. Ook is er een uitgebreide occasion collectie te vinden, allemaal keurig uitgevouwen in de gezellige Brabantse showroom waar de koffie altijd klaar staat. Tijdens de feestelijke openingsweek zal er in de drie Tent Trailer Centers extra aandacht zijn voor handige accessoires specifiek voor vouwwagen kampeerders (o.a. draagbare toiletten, koelboxen, LED sfeerverlichting, meubilair, campinggidsen). Ook zal de spraakmakende TakeOff van Easy Caravanning op alle drie de locaties gedemonstreerd worden. Kijk voor openingstijden op Meer inlichtingen:http://www.tenttrailercenter.nl/ ------------------
Aantrekkelijke werkgever TOP Job-onderscheiding 2020 Truma behoort al voor de tweede keer tot de meest aantrekkelijke werkgevers in de Duitse middenstand. Eind februari 2020 werd het familiebedrijf gehuldigd met het TOP Job-zegel. Truma overtuigde vooral door de leidings- en feedbackcultuur, de medewerkersontwikkeling, het ideeënmanagement, het wij-gevoel en de voordelen voor de medewerkers. Enquête onder de medewerkers De basis van het gerenommeerde zegel is een omvangrijke enquête onder de medewerkers die door zeag GmbH (centrum voor werkgeversaantrekkelijkheid) en de universiteit van Sankt Gallen wordt georganiseerd. Uta Neuner, Chief Human Relations Officer en Harald Popp, Personnel Development Manager, kregen de onderscheiding in Berlijn uit handen van TOP Job-beschermheer Sigmar Gabriel. “Wij zijn zeer trots dat onze medewerkers ons als aantrekkelijke werkgever waarderen en de prijs voor de tweede keer in ontvangst mogen nemen”, aldus Uta Neuner.
Concorde-productie stabiel op 407 eenheden per jaar
Kwaliteit dankzij voortdurende beoordelingen
Nauwe samenwerking tussen handelspartners en de fabriek
De kampeerautobranche bloeit. In het lopende seizoen, dat begint in september, laten de laatste cijfers een stijging zien van 14,1 procent eind januari met een totaal van 11.563 nieuw geregistreerde kampeerauto’s. Concorde neemt ook deel aan deze boom. De voorjaarsbeurzen beloven een stabiele vraag. Het bedrijf wordt echter niet verleid om de productie op een "boom-gerelateerde" manier te verhogen, maar houdt zijn productiecijfers en de bijbehorende productiekwaliteit stabiel. Marketing- en salesmanager Markus Freitag is van nature een ontspannen man. Hij is niet besmet door de euforie. "We betreuren het dat we, afhankelijk van het voertuigtype, een wachttijd van bijna een jaar moeten opleggen voor hun nieuwe mobiel, maar bij Concorde letten we op de best mogelijke kwaliteit in onze productie en dat staat geen snellere en hogere productie toe". Dat is de reden waarom hij zijn productienummer stabiel houdt op momenteel 407 eenheden. Na de voltooiingsmelding van elke individuele wagen per productie, worden de voertuigen overgenomen door de afdeling QM (kwaliteitsbeheer). Vervolgens voeren medewerkers met jarenlange ervaring een uitgebreide PDI (Pre Delivery Inspection) uit volgens het 4-ogen-principe. Elk voertuig wordt volledig van boven naar beneden gecontroleerd en getest vanuit het perspectief van de gebruiker. Na evaluatie van de PDI worden eventuele wijzigingen overgenomen in de productie-instructies en, indien nodig, wordt de training van de werknemers uitgevoerd om optimale kwaliteit voor de toekomst te garanderen. Maar de fabrikant kan bepaalde negatieve bijwerkingen van de boom niet volledig vermijden. Dit is wat Markus Freitag zegt. "Helaas lijdt de kwaliteit van de geleverde onderdelen soms onder constant toenemende eisen van klanten en tegelijkertijd kortere ontwikkelingscycli bij leveranciers. En vanwege de aanhoudende algemene boom, schommelen de leveranciers, wat helaas in sommige gevallen ook onze voertuigen treft. Concorde probeert deze fouten te minimaliseren met het interne controlesysteem en heeft ook een intensief na verkoop programma samen met zijn dealernetwerk. In totaal zijn 50 medewerkers speciaal opgeleid voor de na verkoop zone op 16 reparatiestations. Om dealers en servicepartners een hoog kennisniveau te bieden en hen op de hoogte te houden van actuele technische innovaties, geeft regelmatig servicetrainingen in de fabriek. Niet tegenstaande kan het gebeuren dat een partner met een probleem nergens terechtkomt. Concorde heeft hiervoor een speciale hotline opgezet (zie homepage). Het personeel van de interne hotline adviseert retailpartners en klanten rechtstreeks. “Als een klant een probleem heeft waardoor hij zijn zwerfauto niet kan gebruiken, bijvoorbeeld in geval van een storing in de verwarming of een storing van het ruitenwissersysteem, zien we het als een noodgeval en helpen we ook, indien mogelijk, zonder een afspraak in onze fabriek. Voor ander werk zijn minimaal zes weken nodig. Het is als een gespecialiseerde arts. Het kost ook tijd om een afspraak te maken, ”Markus Freitag beschrijft de intensieve activiteiten van Concorde om zijn klanten te allen tijde te helpen volgens het motto “kwaliteit boven kwantiteit”.