Langs buiten bekeken is de Outlaw blijkbaar een doorsnee zwerfauto. Het extra verhoogd dak van de Fiat Ducato laat vermoeden dat er binnen een vast verhoogd bed is. Doe je echter achteraan de dubbele deur open sta je versteld van de ongelooflijke grote garage voor een omgebouwde bestelwagen. Met behulp van een mobile oprit krijg je er met gemak twee moto’s in, zelfs een quad behoort tot de mogelijkheden. De 2,20 diepe garage neemt wel een flinke hap uit het interieur van de 6,36 m lange Fiat Ducato. Dat merkt je pas als je in het woongedeelte op verkenning gaat. De garage bodem is bedekt met geriffelde aluminiumplaat. Er zijn voldoende verankeringspunten om de tweewielers of de vierwieler vast te zetten. Voor de boordtechniek zoals batterijen, watertanks, lader en de elektrische centrale hebben de ontwerpers een deel van de zijkant ingericht. Dank zij het super hoogdak kon men boven de 1,50 m hoge garage een vast dubbelbed installeren. Met zulk een garage moet men wel akkoord zijn en enkele onvermijdelijke compromissen. Zo valt de tafel in de zitgroep tamelijk smal uit. Gaat men slechts met z’n beidjes, voor deze wagen aan te raden, op reis lukt het wel om met een beetje goede wil aan de tafel van de culinaire genoegens te genieten. Voor twee is er plaats om borden tassen en bestekken uit te stallen. Door enkel de cabinezetels te gebruiken, de tafel wat breder maken en de ongemakkelijke zitbank weg te laten had men daar een kast kunnen plaatsen. Er komt dan wat meer plaats vrij voor de badkamer die nu tussen garage en zitgroep geperst is. De eigenaars zullen zich wat moeten beperken aan huisgerief kleren en andere bagage. Afhankelijk wat er mee moet op reis aan tweewielers kan men in de garage nog een koffer of een valies kwijt. Boven de stuurcabine is nog een bergruimte, maar doordat de woonruimte redelijk klein is geeft dat een min of meer eng gevoel. Gezien de mogelijkheid om een stel motoren of fietsen mee te nemen zal het toch een jong publiek zijn dat in dit type zwerfauto geïnteresseerd is, de kleine leefruimte speelt voor hen een mindere rol. Boven de keuken en zitgroep is een kast en we zien nog enkele open bergvakken. De keuken is voldoende uitgerust met twee branders, spoelbak en nog een klapblad aan de linkerkant om het werkoppervlak wat te vergroten. Drie laden en de koelkast zijn vooraan te bereiken. In de badkamer is een draaibaar wc, wasbakje en douche. Vóór de deur staat bij nacht een ladder om in het hooggeplaatste bed te geraken. Voor een bestelwagen hebben we hier een echt ruim bed van ongeveer 2 m lang en 1,94 m breed.
Voor jongelui die meer aandacht hebben voor hun motoren of fietsen of andere sporten met groot materiaal zal de Weinsberg Carabus 630 MEG Outlaw in de smaak vallen. Wooncomfort komt bij hen meestal op de tweede plaats.
Reaching for the stars: 25 jaar geleden presenteerde Carthago de Mondial, de eerste camper op Sprinter • Zilveren jubileum: 25 jaar Carthago in een Mercedes-Benz Sprinter • Gisteren: Carthago Mondial, pionier voor huidige zwerfautomobilisten. • Vandaag: de fascinerende Carthago chic c-line I / chic e-line • Morgen: de reis van Carthago en Sprinter gaat verder Zijn naam was net zo veeleisend als zijn technologie en uitrusting: in 1995 presenteerde Carthago de Mondial, een kampeerauto die maatstaven zette in de luxeklasse. De compleet nieuwe Mercedes-Benz Sprinter presenteerde het juiste platform. De eerste Carthago- kampeerauto met ster vandaag heeft waardige opvolgers in chic c-line en chic e-line. Het zilveren jubileum is ook duidelijk: de reis gaat verder.
Gisteren: Carthago Mondial, pionier voor huidige kampeerauto’s "Er zijn echte Sprinter-enthousiastelingen onder onze klanten", zegt Bernd Wuschack, Carthago Managing Director Sales, Marketing en Customer Service. Dat gold 25 jaar geleden toen de imposante Carthago Mondial werd gepresenteerd. Met zijn volledig aluminium sandwich, de continu verwarmde opbergruimte in de dubbele vloer, een verlaagde opbergruimte achterin en een ijzersterk interieur, bood het al veel kenmerken van het Carthago-DNA. Sinds de Mondial zijn er talloze legendarische Carthago kampeerauto’s op Mercedes-Benz gebouwd, bijvoorbeeld de M-Liner als eerste geïntegreerd van Europa's nummer één premiummerk, het onvergetelijke Opus en ook de Carthago-chic.
Vandaag: Carthago chic c-line I / chic e-line - en de reis gaat verder. Voor het huidige seizoen hebben de Mondial en zijn collega's opnieuw fascinerende opvolgers gevonden met de nieuwe generatie Carthago chic e-line en de chic c-line I. Bernd Wuschack: “De doorbraak kwam met de nieuwe Sprinter met voorwielaandrijving. Samen met een AL-KO laag chassis maakt het nu de kampeerauto mogelijk met het complete premium Carthago-DNA.” Typische Carthago kenmerken van de nieuwe kampeerauto’s met een ster zijn exclusieve full-led-koplampen, het onmiskenbare design, de uitstekende carrosserietechnologie van Carthago en de comfortabele en praktische inrichting. De Sprinter biedt onder andere voordelen zoals een automatische transmissie met negen versnellingen, het MBUX-info systeem en de modernste assistentiesystemen. De combinatie van deze resultaten resulteert in kampeerauto’s van topklasse zoals de Mondial ooit deed.
Morgen: de reis van Carthago en Sprinter gaat verder Niet genoeg. Carthago-directeur Bernd Wuschack kondigt op het zilveren jubileum aan: "De succesvolle reis van Carthago en de Mercedes-Benz Sprinter gaat door." In de toekomst kunnen nog meer Carthago klanten op vakantie gaan met een goede ster.
Twee nieuwe Europa Edition instap modellen kregen een ruim uitrustingspakket.
Carado lanceert de halfintegrale V132 en de V337 als speciale modellen van de Europa Edition reeks. In tegenstelling het Fiat Ducato onderstel van de standaard types te gebruiken heeft de fabrikant het goedkopere Citroën Jumper met de 140 pk sterke dieselmotor als basisvoertuig gebruikt voor de nieuwe kampeerauto’s. De stuurcabine met zijn grafit-grijze kleur valt sterk op. Voor het interieur zijn mooie kussenovertrekken gebruikt en de bovenkastdeuren hebben een witte moderne uitvoering. Bij de standaard uitvoering behoren een aantal details waaronder licht metalen velgen, bumpers in de koetswerk kleur, verchroomde radiator grille en een aantal extra’s die het woonkomfort verhogen. Als dat nog niet volstaat beschikt de eigenaar nog over een luifel, fietsdrager, vlakscherm tv en een snelheidsregelaar. Voor de veiligheid zorgen een bijrijders airbag, LED dagrijlichten en een banden controle systeem. Men heeft voor een klassieke indeling gekozen. Zo heeft de 5.95 m lange V132 een dwarsbed, terwijl de 6.65 m lange V337 met 2 enkele bedden is uitgerust. De zitgroep met tafel aan de wand, 2 draaibare cabinezetels en een zitbank is gedeeltelijk in de stuurcabine geïntegreerd. Van de enkele bedden kan bij middel van een tussenstuk een groot bed worden gemaakt. Deze modellen met Citroën Jumper als basisvoertuig kosten ongeveer 9000 euro goedkoper dan die met een Fiat Ducato versie
Truma lanceert zomaar eventjes 8 draagbare compressor koelboxen. Ze hebben een nuttige inhoud tussen de 30 en de 104 l. Zes types koelen of vriezen tot -22°C twee koelboxen hebben een dubbele zone. Gelijktijdig kunnen ze koelen of vriezen. De temperatuur in de 2 zones is afzonderlijk instelbaar. De koelboxen werken op 12, 24, 120 of 240 Volt. In de 12 Volt versie zorgt een ontlading controlesysteem dat de boordbaterij niet volledig leeg getrokken wordt. Het deksel kan men langs beide kanten openen. In alle boxen kunnen flessen rechtop staan. Om ze te openen is er aan beide zijde een flessenopener geïntegreerd. De handige mand kan er compleet met inhoud in zijn geheel worden uitgenomen. Gemakkelijk als je iets zoekt of terug wilt leggen.De gebruiker kan de koelboxen bedienen met het controle paneel of de gratis Truma Cooler App. Ook op andere punten zijn de koelboxen van Truma doordacht. Zo sluiten de handgrepen om de box te dragen prima aan tegen de wand. Ze nemen zo geen onnodige plek in. Een 12 volt-aansluiting zit aan beide kanten van de box. Hij is zo altijd gemakkelijk aan te sluiten en staat nooit verkeerd.Stevig zijn de koelboxen ook. Versterkte hoeken en scharnieren van staal maken ze robuust.Ledig wegen ze tussen de 17,5 en de 35 kg en kosten ongeveer tussen de 850 en de 1500 euro
Thermohoes
Voor elke koelbox is er een thermohoes verkrijgbaar. Deze zorgt voor een lager energieverbruik en maakt dat het apparaat nog efficiënter zijn werk kan doen. Ook kan de box langer een lage temperatuur vasthouden bij een eventuele stroomuitval. Daarbij is de hoes meteen een bescherming tegen vuil, krassen en spatwater. Handig zijn de zakken aan de zijkant waarin je iets kunt opbergen. De box blijft gebruiksklaar door een doorzichtig venster bij het display en een uitsparing voor de stekker.
Tijdens de reis klein op de plaats groot is de slogan van de Nederlandse fabrikant uit Boxtel, net zoals de bekende slogan van Rapido indertijd “klein op de weg groot op de stek”. Wel was er veel meer werk aan om een Rapido woonklaar te maken. Met een beetje goede wil zien we hier echter een sterk verbeterd idee van een Paradiso. De Takeoff heeft een knappe aerodynamische vorm en is met uiteraard moderne materialen uitgevoerd. Voor 30- 40 jaar bestonden die nog niet. De Takeoff is een combinatie van de klassieke caravan en een campingcar, met het wooncomfort van een caravan en het gewicht en het rijcomfort van een campingcar. Hij heeft een elegante vorm en is uitgerust met enkele interessante technische snufjes. Zo plooit hij automatisch open en met nog enkele korte handgrepen is hij in een halve minuut woonklaar. Bijzonder opvallend is de achterkant met de buitendeur, hij kan zelfs met een “achtertent” worden uitgerust. Het koetswerk bestaat uit ABS met geïsoleerde sandwich panelen aan binnenzijde. Het tentzeil is van uitstekende kwaliteit met een gewicht van 280 gr/m². Ingenaaide panoramavensters zijn standaard. Binnen biedt de Takeoff een zitgroep die men tot een groot bed kan ombouwen. Aansluitend achteraan zijn aan de ene zijde een keuken met 2 kookvuren, gootsteen en koelkast. Daar tegenover is een kast. Alles in een mooie uitvoering en keurig afgewerkt. Leeg weegt de Takeoff 550 kg en hij mag 200 kg laden. In die uitvoering kan hij door bijna alle auto’s worden getrokken, zelfs komen er enkele elektrisch aangedreven auto’s voor in aanmerking. Voor meer woonruimte kan men hem uitbreiden met een “achtertent” of een luifel. Om te beginnen is hij in 3 uitvoeringen te bekomen.Takeoff
Feestelijke openingsweek Tent Trailer Centers Campfire Group
Van 31 maart tot en met 4 april vindt er op de drie eigen vestigingen van de kersverse Campfire Group (www.campfiregroup.nl) een feestelijke openingsweek plaats in de showrooms van de ‘Tent Trailer Centers’ in Emmen, Utrecht en Boxtel. Hoewel de 3 verkooplocaties nu nog meer bekend staan als Holtkamper Emmen, Holtkamper Utrecht en De Vouwwagenspecialist Boxtel, is bewust met blik op de toekomst gekozen voor de nieuwe naamstelling ‘Tent Trailer Centers’. Ook zal er hiervoor geleidelijk aan een nieuwe huisstijl worden doorgevoerd welke ook buiten Nederland toegepast kan gaan worden. Specialisatie en focus op vouwwagens (en het échte kamperen) blijft onveranderd. In Utrecht langs de A2, duidelijk herkenbaar vanaf de snelweg met een LED scherm van 15 x 3 meter, is een geheel nieuw pand gerealiseerd naast Land Rover Utrecht. In deze Tent Trailer Conceptstore zijn, verdeeld over 2 verdiepingen, alle modellen van Holtkamper en (binnenkort) de TakeOff van het andere Campfire Group merk Easy Caravanning te zien. Een ‘bijpassende SUV’ kan bij de buurman worden uitgezocht: aan inspiratie opdoen voor het kamperen met dé vouwwagen onder de vouwwagens zal er aan De Heldinnenlaan 211b in Utrecht geen gebrek zijn. In Emmen aan Kapitein Nemostraat 7 (waar op steenworp afstand ook de productie van Holtkamper en Easy Caravanning plaatsvindt) is het tweede Tent Trailer Center gevestigd. Naast het oude pand zijn hier een nieuwe showroom en service center gerealiseerd. Ook hier is net zoals in Utrecht het volledige programma van de eigen Campfire Group merken, inclusief een aantal Holtkamper Premium Select Occasions te zien. Boxtel (‘De Vouwwagenspecialist’ aan de Mijlstraat 24-25) is de multi-brand vestiging van de Tent Trailer Centers (liefst 5000 m2 showroom en service center). Naast de eigen merken zijn hier producten van Combi-Camp, Camp-let, Kip, Trigano, Raclet, Hero Camper etc. te bewonderen. Ook is er een uitgebreide occasion collectie te vinden, allemaal keurig uitgevouwen in de gezellige Brabantse showroom waar de koffie altijd klaar staat. Tijdens de feestelijke openingsweek zal er in de drie Tent Trailer Centers extra aandacht zijn voor handige accessoires specifiek voor vouwwagen kampeerders (o.a. draagbare toiletten, koelboxen, LED sfeerverlichting, meubilair, campinggidsen). Ook zal de spraakmakende TakeOff van Easy Caravanning op alle drie de locaties gedemonstreerd worden. Kijk voor openingstijden op Meer inlichtingen:http://www.tenttrailercenter.nl/ ------------------
Aantrekkelijke werkgever TOP Job-onderscheiding 2020 Truma behoort al voor de tweede keer tot de meest aantrekkelijke werkgevers in de Duitse middenstand. Eind februari 2020 werd het familiebedrijf gehuldigd met het TOP Job-zegel. Truma overtuigde vooral door de leidings- en feedbackcultuur, de medewerkersontwikkeling, het ideeënmanagement, het wij-gevoel en de voordelen voor de medewerkers. Enquête onder de medewerkers De basis van het gerenommeerde zegel is een omvangrijke enquête onder de medewerkers die door zeag GmbH (centrum voor werkgeversaantrekkelijkheid) en de universiteit van Sankt Gallen wordt georganiseerd. Uta Neuner, Chief Human Relations Officer en Harald Popp, Personnel Development Manager, kregen de onderscheiding in Berlijn uit handen van TOP Job-beschermheer Sigmar Gabriel. “Wij zijn zeer trots dat onze medewerkers ons als aantrekkelijke werkgever waarderen en de prijs voor de tweede keer in ontvangst mogen nemen”, aldus Uta Neuner.
Concorde-productie stabiel op 407 eenheden per jaar
Kwaliteit dankzij voortdurende beoordelingen
Nauwe samenwerking tussen handelspartners en de fabriek
De kampeerautobranche bloeit. In het lopende seizoen, dat begint in september, laten de laatste cijfers een stijging zien van 14,1 procent eind januari met een totaal van 11.563 nieuw geregistreerde kampeerauto’s. Concorde neemt ook deel aan deze boom. De voorjaarsbeurzen beloven een stabiele vraag. Het bedrijf wordt echter niet verleid om de productie op een "boom-gerelateerde" manier te verhogen, maar houdt zijn productiecijfers en de bijbehorende productiekwaliteit stabiel. Marketing- en salesmanager Markus Freitag is van nature een ontspannen man. Hij is niet besmet door de euforie. "We betreuren het dat we, afhankelijk van het voertuigtype, een wachttijd van bijna een jaar moeten opleggen voor hun nieuwe mobiel, maar bij Concorde letten we op de best mogelijke kwaliteit in onze productie en dat staat geen snellere en hogere productie toe". Dat is de reden waarom hij zijn productienummer stabiel houdt op momenteel 407 eenheden. Na de voltooiingsmelding van elke individuele wagen per productie, worden de voertuigen overgenomen door de afdeling QM (kwaliteitsbeheer). Vervolgens voeren medewerkers met jarenlange ervaring een uitgebreide PDI (Pre Delivery Inspection) uit volgens het 4-ogen-principe. Elk voertuig wordt volledig van boven naar beneden gecontroleerd en getest vanuit het perspectief van de gebruiker. Na evaluatie van de PDI worden eventuele wijzigingen overgenomen in de productie-instructies en, indien nodig, wordt de training van de werknemers uitgevoerd om optimale kwaliteit voor de toekomst te garanderen. Maar de fabrikant kan bepaalde negatieve bijwerkingen van de boom niet volledig vermijden. Dit is wat Markus Freitag zegt. "Helaas lijdt de kwaliteit van de geleverde onderdelen soms onder constant toenemende eisen van klanten en tegelijkertijd kortere ontwikkelingscycli bij leveranciers. En vanwege de aanhoudende algemene boom, schommelen de leveranciers, wat helaas in sommige gevallen ook onze voertuigen treft. Concorde probeert deze fouten te minimaliseren met het interne controlesysteem en heeft ook een intensief na verkoop programma samen met zijn dealernetwerk. In totaal zijn 50 medewerkers speciaal opgeleid voor de na verkoop zone op 16 reparatiestations. Om dealers en servicepartners een hoog kennisniveau te bieden en hen op de hoogte te houden van actuele technische innovaties, geeft regelmatig servicetrainingen in de fabriek. Niet tegenstaande kan het gebeuren dat een partner met een probleem nergens terechtkomt. Concorde heeft hiervoor een speciale hotline opgezet (zie homepage). Het personeel van de interne hotline adviseert retailpartners en klanten rechtstreeks. “Als een klant een probleem heeft waardoor hij zijn zwerfauto niet kan gebruiken, bijvoorbeeld in geval van een storing in de verwarming of een storing van het ruitenwissersysteem, zien we het als een noodgeval en helpen we ook, indien mogelijk, zonder een afspraak in onze fabriek. Voor ander werk zijn minimaal zes weken nodig. Het is als een gespecialiseerde arts. Het kost ook tijd om een afspraak te maken, ”Markus Freitag beschrijft de intensieve activiteiten van Concorde om zijn klanten te allen tijde te helpen volgens het motto “kwaliteit boven kwantiteit”.
Met de Coco brengt Dethleffs een caravan op de markt die afwijkt van de sinds veel jaren bekende types.
Voor twee jaar nam Dethleffs met zijn Coco een onverwachte wending in het caravanwereldje. Het is nu afwachten of deze 733 kg wegende nieuweling zijn weg naar het grote publiek zal vinden. Zijn bijzondere vorm voor en achteraan zijn wat ongewoon echter niet extreem. Ook het interieur is niet zoals we doorgaans gewoon zijn. Neem daarbij nog het lounge pakket als optie en je hebt een mooie comfortabele caravan. Bij een eerste blik in de caravan valt de ruimte op. Er is geen veel plaats opslorpend bed te bespeuren en de keuken vooraan zorgt dat er veel levensruimte is in de 4,25 m lange woonoppervlakte. Danspasjes voor een jong koppel zijn zeker niet uitgesloten. De badkamer naast de keuken is net groot genoeg voor een wasbeurt dank zij het draaibaar wc en het wegklapbaar wasbakje. De lichtgrijze kleur van het meubilair past mooi bij de pastelkleurige kussens en de donkere omkadering van kasten en ramen. Achterin is de u-zitgroep ruim bemeten en op de tafel genoeg plaats voor een feest met twee. Met de tafel en het wat herschikken van de kussens bekomt men een bed van 1,40 x 2,00 m plaats genoeg voor een koppel. Wil men 's morgens van de dampende koffie en de knakkende broodjes genieten moet men wel eerst het bed terug tot zitgroep omvormen. Dat vraagt enkele minuutjes van de kostelijke vakantietijd. Bij avond zorgen de LED's voor voldoende licht wat men bij dag kan zeggen van de grote vensters.
De vierkantige vorm is nog altijd actueel.
De ontwerpers van Dethleffs hebben gezien hun jaren lange ervaring in caravanbouw een min of meer vierkante vorm het meeste succes heeft. Vroeger zijn niet alleen bij Dethleffs maar ook door andere fabrikanten modellen gebouwd met ruim afgeronde hoeken of een heel schuin voorfront en nog andere fantasieën. Geen enkel typen bleef een lang leven beschoren. Langs buiten wel een schitterende aerodynamische vorm, maar door die rondingen bleef er niet voldoende plaats voor boven- en andere kasten in het interieur. Caravaners willen nu eenmaal veel huisgerief mee op vakantie nemen. De mooie caravans verdwenen snel uit het gamma van de fabrikanten.
Sterckeman staat al jaren bekend ruim uitgeruste caravans voor een scherpe prijs.
Deze naam wordt nu ook weer waargemaakt met de nieuwe Easy 497 Kids.
De Sterckeman Easy 497 Kids is een ruime familiecaravan met een tweepersoons vast bed aan de voorzijde, een midden dinette met daartegenover de keuken. Voorin staat een ruim tweepersoons bed.
De Easy 497 Kids is standaard uitgerust met vele extra’s zoals een groot voorraam, derde bed in het stapelbed, een grote garagedeur van 105x105 cm, een comfortmatras op het bed van 15 cm dik en een zitgroep met luxe bekleding.
Het bovenstaande is onderdeel van het Spring-pack en heeft een verkoopwaarde van € 1.635,-.
Tevens wordt deze Easy 497 Kids geleverd met de XL-Freeze 150 liter compressor koelkast en het bekende Pack Touring-plus (AKS 3004, schokbrekers, serviceluik 75x30 cm, reservewiel en reservewielhouder in de disselbak) en Pack Performance(Trumatherme 5 liter boiler, handdouche, dakluik 70x50 cm, hordeur, afvalwatertank 30 liter en 3x LED leesspots bij de zitgroep en het vaste bed).
De normale verkoopprijs van de Easy 497 Kids met alle genoemde uitrusting zou komen op € 19.585,-.De verkoopprijs van de Easy 497 Kids is als voorjaarsaanbieding vastgesteld op € 17.995,00, waardoor het klantvoordeel uitkomt op € 1.590,-.
De Easy 497 Kids staat vanaf half februari bij de dealers.
Sterckeman geeft op alle modellen 3 jaar fabrieksgarantie en 7 jaar garantie op vochtinwerking.
Sterckeman caravans worden in Nederland geïmporteerd door Caravan Trading Europe B.V.
1944 opent Johann Bernhard Knöbel een smederij op 1 oktober en legt daarmee de basis voor Westfalia. Hij bouwt zware paardenkoetsen die de goederen van het nieuw gebouwde station verdelen.
l95l begint de geschiedenis van de Westfalia-conversies met een klantverzoek. "Campingbox" werd gedoopt in de speciale uitrusting die Westfalia in Wiedenbrück ontwierp voor een Britse officier gestationeerd in Duitsland. Zijn bestelling: een transporter met woninginrichting, Westfalia geeft een dubbele deur aan een WV-bus tussen de B- en C stijlen en installeert variabel meubilair en decoratie achter de voorstoelen. Er zijn ook gordijnen passend bij het ruitpatroon in het interieur. Alles in overeenstemming met de tijdgeest. De stoel, de blinde kast en het dressoir maken het interieur compleet, en het resultaat is zo succesvol dat Westfalia binnenkort de campingbox in serie produceert en de omgebouwde VW-bus de droomauto van de jaren 1950 wordt: multi getalenteerd, hotel op wielen.
In 1962 produceerde Westfalia voor het eerst een kampeerauto met meubels van licht plastic in een VW bus. De Westfalia SO 34 rijdt in grote aantallen naar Amerika. Ook succesvol in de VS is de SO 42, waar het voertuig al geïsoleerd is, het pop-up dak typisch voor Westfalia ontbreekt nog. De inrichting bestaat uit binnenbekleding, dakkoffer, koelbox met watertank, handpomp, kledingkast met spiegel, opbergdoos met stoffering en klaptafel. Iets later zorgen hefdaken voor stahoogte in de keuken. De door Westfalia omgebouwde voertuigen hebben een tot nu ondenkbaar gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid.
In 1976 schetste Westfalia de eerste ontwerpen voor een baanbrekende kampeerauto. Een jaar later was het ook klaar: de eerste Mercedes Benz James Cook werd gepresenteerd met een natte cel.
1977. De Sven Hedin is de eerste zwerfauto met douche, warm water en een speciaal hoog dak op basis van de nieuwe VW LT. James Cook en Sven Hedin veroverden de markt in Westfalia.
1978. De Joker begint zijn triomftocht. Voor veel kampeerders wordt hij op VW T3 een Multi-voertuig, waarmee u ook kunt gaan winkelen of rijden naar het werk. U kunt dus zonder een extra auto, wat het kopen van een kampeerauto mogelijk maakt. Westfalia verkoopt 70.000 Jokers binnen een decennium.
l98l: Het succesvolle model blijft de VW Joker, vervaardigd in verschillende versies en een van de meest succesvolle verlengingen van gesloten bestelwagens aller tijden. Voor het eerst zal de VW worden geproduceerd met een gestroomlijnd kunststof verhoogd dak en een panoramisch raam aan de voorkant.
l985 Met Ford als verdere partner biedt Westfalia de Nugget aan. De compacte volledige zwerfauto biedt mobiliteit en behendigheid en kan zelfs worden geregistreerd als een personenauto dankzij het alcoholfornuis. In de jaren 1970 waren er voorzieningen voor bestelwagens met het Ford embleem op het radiatorrooster onder de namen Chiemsee en Wannsee.
De l990er jaren beginnen met de productie van de VW-Californa Mercedes-Benz Vito Marco Polo, Vito F, BMW Multi Trailer-modellen en de bouw van de Columbus caravan
1994. Reden om te vieren: Westfalia werd 150 jaar. Voor klanten is er de speciale Limited Edition Highway met 500 California Coach apparatuur.
1996. Voor het eerst rolt een Marco-polo van de assemblagelijn op Mercedes-Benz, later gevolgd door de Vito F. Kort voor het begin van het millennium is Westfalia verdeeld in drie divisies: De Westfalia Van Conversion blijft verantwoordelijk voor de bouw en verkoop van vrijetijdsvoertuigen. Daimler-Chrysler treedt toe tot het nieuwe bedrijf met 49 procent. Westfalia Automotive gaat over aanhangwagenkoppelingen, de Wesfalia Trailer Group produceert autotrailers. Geschillen tussen de eigenaren en moeilijke economische omstandigheden veroorzaakten een economische opkomst en daling in de jaren 90.
In 2001 rolde het 500.000ste vrijetijdsvoertuig van de lopende band bij Westfalia. De Van Conversion wordt een 100 procent dochteronderneming van Daimler Chrysler. Het basisbedrijfsbeleid van Westfalia blijft echter bestaan. Bovendien is Opel de vierde partner voor de uitbreiding van de Westfalia Van Conversion.
In 2003 werd het Marco Polo-assortiment op basis van de Mercedes Viano uitgebreid. WV produceert de Californië zelf in de nieuwe fabriek in Hannover.
In 2004 leverde Westfalia de eerste James Cook op Dodge Sprinter Westfalia aan de VS. De gerenommeerde fabrikant Airstream wordt gewonnen als verkooppartner.
In 2006 verlieten de eerste James Cook de fabriek in Rheda-Wiedenbriick op de nieuwe Sprinter. Westfalia presenteert het prototype Big Nugget met lange wielbasis op Ford op de Caravan Salon.
In 2007 neemt Aurelius AG Westfalia over. Daarnaast wordt een nieuwe editie van Sven Hedin geproduceerd, die is gebaseerd op de nieuwe VW Crafter.
In 2008 introduceerde Westfalia het eerste semi-geïntegreerde voertuig na meer dan 50 jaar. De West Van viert zijn wereldpremière op de CMT beurs in Stuttgart.
In 2009 stapte de legendarische Sven Hedin over op de Mercedes-Benz Sprinter. De Opel Vivaro L2 wordt geïntroduceerd, deze biedt meer ruimte. Westfalia breidt Fiat voertuigen uit: de Michelangelo op de Scudo.
In 2010 breidde Westfalia zijn modellengamma uit met de Multimobil op Flat Scudo.
In 2011 neemt de Franse Rapido Group Westfalia over. Modellen zoals Amundsen, Columbus, Jules Verne, Joker en Club Joker City op WV T5 zetten de succesvolle geschiedenis van de VWconversies voort.
In 2017 heeft Westfalia de Gotha site in gebruik genomen en stelt de Sven Hedin op VW Crafter voor.
In 2019 presenteert Westfalia de James Cook serie voor het eerst met drie dak varianten op het Caravan Salon: als Classic met origineel hoog dak, als James Cook AD met pop-up dak en als James Cook HD met polyester hoog dak.
We hebben een eerste kleine winterprik gehad. Hoewel de weermannen het voorspelden werden veel automobilisten verrast met een dikke laag ijs op de autoruiten.
Met wat geluk start de motor, ijskrabber zoeken en omgeven door gisgassen van de draaiende motor 10 min. in de ijskoude wind de ruiten trachten ijsvrij te maken is voor de meeste chauffeurs een ochtend ritueel. Het kan veel sneller en zonder in de gifgassen van de ijskoude motor te moeten vertoeven. Neem een gieter met 7-8 l KOUD water van de kraan, ja u leest goed KOUD water, gebruik nooit warm water!!! Zet het contact aan zonder de motor te starten. Giet het KOUD water over de voorruit, zet de ruitenwissers aan zonder de motor te starten. Ga een beetje naar achter staan want de wisser zwiert het water opzij. Laat ze even werken tot de ruit droog is. Giet wat KOUD water over de zijruiten. Start de motor en rij rustig weg. Een stationair draaiende motor wordt nauwelijks warm, hij stoot 3 maal zo veel gifgas en fijnstof uit als een warme motor en dat alles blijft tijdelijk ter plaatste hangen. Een trekkende motor warmt sneller op de uitstoot vermindert en over een veel groter oppervlakte verdeeld.
Er zijn nog andere middelen om de ruiten ijsvrij te maken. Sommige auto’s hebben een ingebouwde stand verwarming (Webasto of Eberspächer)zet hem een tiental minuten aan vóór je vertrekt. De motor is dan al een beetje opgewarmd en de ruiten ontdooid. ’s Avonds een isolatiematje over de voorruit spannen is een prima hulpmiddel. Er bestaan zelfs hoezen die alle ruiten afdekken. Tenslotte is er niets beter dan de auto in de garage zetten, Helaas heeft niet iedereen die mogelijkheid.
Knaus Tabbert is een innovatie-motor in de industrie
Als u succesvol wilt zijn, moet u voortdurend streven naar verbeteringen en actief de toekomst van de mobiliteit van kampeerauto’s en caravans vormgeven. Knaus Tabbert vertrouwt daarom volledig op zijn innovatieve kracht - met succes: in het recordjaar 2019 rolden meer dan 26.000 kampeerauto’s en caravans van de assemblagelijnen. Het bedrijf ontving ook belangrijke prijzen voor zijn innovatieve producten, waaronder de European Innovation Award.
De toekomst van vrijetijdsmobiliteit is al begonnen bij Knaus Tabbert State-of-the-art technologieën, zoals die in de autosector, zijn de sleutel tot succes. Het meest recente voorbeeld: het 48-volt elektrische systeem dat Knaus Tabbert samen met Bosch Engineering voor caravans heeft ontwikkeld. Knaus Tabbert betreedt daarmee een nieuwe weg: 48V-netwerken zijn de toekomstige technologie voor elektrische mobiliteit, autonoom rijden en lage emissies in de sector personenauto's.
In de caravan biedt deze intelligente, onafhankelijke voeding maximale mobiliteit en vrijheid. Met 48V boordspanning blijven zwerfauto’s daarentegen aanzienlijk langer zelfstandig zonder concessies te doen aan het gebruikelijke comfort. In een volgende stap is e-mobiliteit voor kampeerauto’s denkbaar. Knaus Tabbert is dus op weg met de auto-industrie naar het opzetten van deze toekomstige technologie en het bouwen van vrijetijdsvoertuigen. Het systeem omvat bijvoorbeeld een geëlektrificeerde as, moderne sensoren en lithium-ionbatterijen van Bosch. Het kan elektrische energie onafhankelijk van het trekkende voertuig genereren, omdat de generator werkt. 48 volt Bosch elektrische machines kunnen worden gebruikt om de batterijen op te laden tijdens het rijden en door recuperatie (energieterugwinning) tijdens het remmen. De opgeslagen energie wordt vervolgens gebruikt voor de consumenten in de caravan of kan worden omgezet in drijvende kracht. Maximaal acht stationaire 48-volt lithium-ionbatterijen zorgen voor maximale flexibiliteit. Het systeem kan ook worden uitgebreid met draagbare 48-volt batterijen. Deze kunnen worden opgeladen in de caravan of thuis via een stopcontact. Zelfs een manoeuvreerfunctie is geïntegreerd: de caravan kan met behulp van de app naar de gewenste parkeerplaats worden gestuurd.
De fabrikant uit Jandelsbrunn anticipeert ook op de toekomst van vrijetijdsmobiliteit op andere gebieden. In modeljaar 2020 worden bijvoorbeeld alle zwerfauto’s standaard uitgerust met een laadbooster. Dit betekent dat de lichaamsbatterij nog sneller en veiliger kan worden opgeladen. Bovendien is een BWT waterfiltersysteem (Best Water Technology) standaard geïnstalleerd in alle voertuigen, wat altijd zorgt voor schoon water aan boord. Knaus Tabbert biedt een retrofit-kit voor oudere modellen.
Voor de KNAUS- en WEINSBERG-kampeerauto’s is de fietsdrager e.hit met een praktische dubbele zwenkarm aan de geïntegreerde aanhangerkoppeling op aanvraag verkrijgbaar in het nieuwe modeljaar. Het zwaait automatisch uit onder de bumper met een druk op de knop. De lijst met innovaties kan eenvoudig worden uitgebreid: bijvoorbeeld met de volledige LED-koplampen of de KNAUS CATEYE evolution achterlichten van bepaalde modellen, moderne sleutels met een veilig binnenste, railvergrendelingssysteem voor de buitendeur en servicekleppen of de praktische optionele uittrekbare gasfles. Binnen- en omgevingsverlichting in een energiebesparende LED-versie is standaard bij Knaus Tabbert geworden. De succesvolle CaraCompact-modellen van WEINSBERG en de succesvolle speciale editie EDITION [PEPPER] hebben een nieuwe dakkap gemaakt van vezelversterkt polyurethaan met geïntegreerde isolatie vanaf modeljaar 2020. Deze hoogwaardige LFI-technologie (injectie met lange vezels) was voorheen alleen beschikbaar voor modellen in aanzienlijk hogere prijscategorieën.
Niesmann+Bischoff 2 maal prijs in de CMT Stuttgart
Arto en Flair zijn weer "kampeerauto’s van het jaar"
Verschillende belangrijke kampeertijdschriften doen navraag bij hun lezers welke zwerfauto zij het leukste vinden voor een bepaalde prijsklasse. Zo doet ook Promobil een in Duitsland bekend tijdschrift een enquête bij zijn lezers. Het resultaat is natuurlijk hoe de Duitsers een kampeerauto beoordelen. Wees echter gerust wij Belgen hebben bijna dezelfde smaak en als het op de prijs aankomt kopen wij in verhouding evenveel dure wagens als de Duitsers. Ze zijn wel met 10 maal meer inwoners dus is de kans groot dat er 10 maal meer vakantievoertuigen worden verkocht.
Flair-, Arto- en Smove-modellen van Niesmann + Bischoff hebben opnieuw topposities bereikt in de keuze van de Promobil lezer. We zijn erg blij om de prijs opnieuw te ontvangen en willen ons succes natuurlijk graag delen met onze klanten, partners en fans aldus de fabrikant. Het is tenslotte uw succes. De lezers van het vakblad "Promobil" stemden opnieuw, en wat is er fijner dan het herhalen van de titel en triomfen. Met plezier ontving de fabrikant drie grote prijzen bij de start van de CMT in Stuttgart op een zeer succesvol eerste beursweekend.
Flair behaalde voor de zesde keer op rij de eerste prijs als "kampeerauto van het jaar 2020".in zijn categorie. Omdat de Arto ook de meeste pluspunten won ten gunste van de deelnemers aan de keuze van de lezers en in de categorie "Geïntegreerd meer dan 80.000 euro" werd uitgeroepen tot "kampeerauto van het jaar 2020", net als in het voorgaande jaar, en dus voor de derde keer op een rij. Het laatste succesnieuws staat ook hoog aangeschreven, immers het aantal deelnemers aan de "semi-geïntegreerde meer dan 60.000 euro" was traditioneel bijzonder goed ingevuld in kwantitatieve termen: zoals in 2017, 2018 en 2019, kwam de Smove opnieuw op het medaillepodium. 2e plaats is van hem! De directie van Niesmann + Bischoff dankte aan alle lezers van "promobil" voor hun vertrouwen en hun stem!
Het was wel een beetje met de ellebogen wringenn om de nieuwe I 890 DG "Bar te vinden op de stand van Frankia.
De fabrikant presenteerde de nieuwe I 890 DG "BAR". Zoals gebruikelijk probeert de fabrikant zijn wagens aan te passen aan de behoeften van zijn klanten. Voor dit modellen jaar ging veel aandacht naar zittingen en de zetels plus een aantal bijhorende slimme functies. In de nieuwste uitvoeringen kunnen de zwervers zich nestelen in de lange sofa ofwel aan de tafel genieten van de comfortabele SKA pilootzetels. De 0,75 m x 1,05 m grote tafel kan men uittrekken tot 1,43 m. Ingetrokken kan men vlot van de woonkamer naar de stuurcabine gaan. In het tafelblad is een afgesloten vak gemaakt met 3 stopcontacten voor het laden van elektronische speeltjes. Vier volwaardige slaapplaatsen zijn verdeeld met 2 enkele bedden achterin en een elektrisch bediend hefbed in de stuurcabine. Met de 9 m lange en 2,03 m binnen afmetingen is het logisch dat men er een heerlijk ruim gevoel heeft. De I 890 DG "BAR" is gebouwd op een Fiat Ducato basisvoertuig met een MTM van 5,5 ton. De 2,3 l Euro 6 Motor stuurt 177 paardjes naar de voorwielen.
Ongeveer 300.000 bezoekers, 2161 exposanten, uitstekende cijfers: vakantiebeurs Stuttgart opent nieuwe dimensies De CMT heeft op indrukwekkende wijze haar status als 's werelds grootste openbare handelsbeurs voor toerisme en vrije tijd ondersteund: "We zijn verheugd over ongeveer 300.000 bezoekers die ons expositiecentrum en de 2161 exposanten in totaal binnen negen dagen hebben bezocht. Een absoluut record! ”Zei Roland Bleinroth, Managing Director van Messe Stuttgart, aan het einde van CMT 2020.
Guido von Vacano, lid van het management, voegde toe: “De CMT heeft zich zeer goed ontwikkeld. We hebben ons assortiment uitgebreid, het profiel op het gebied van toerisme tenten, caravans en kampeerauto’s verder aangescherpt en dus onze bezoekers verrukt. ”Een nog grotere verscheidenheid op het gebied van toebehoren en de focus op“ Vanlife ”, nieuwe en aantrekkelijke toeristische bestemmingen, een ondersteunend programma met meer dan 600 Evenementen en succesvolle dochterbeurzen zoals fiets en wandeltochten, golf en wellnessreizen, evenals cruise en scheepsreizen voor Vacano de sleutel tot succes.Commentaar van enkele fabrikanten.
Commentaar van enkele fabrikaten
Alexander Leopold, CEO van Dethleffs: “De CMT 2020 gaf Dethleffs een uitstekende start van het nieuwe jaar! We zijn blij met een enorm aantal bezoekers. Opvallend was het grote aantal jonge gezinnen en koppels die de stand van Dethleffs bezochten met precieze ideeën en zeer specifieke aankoopintenties, een interessante doelgroep voor ons, die in veel gevallen gewoon zelf het kamperen ontdekt hebben door onze modern ontworpen voertuigen. Al met al een geweldige start van het nieuwe caravan- en zwerfseizoen en een indrukwekkende bevestiging van de CMT als de belangrijkste caravan en kampeerautobeurs in het zuiden.
Bernd Wuschack, directeur verkoop, marketing en klantenservice, Carthago: “De Carthago Group trekt een uiterst positieve conclusie voor de CMT. Of het nu gaat om het aantal bezoekers van de stands van onze merken Carthago en Malibu, de intensiteit van de contacten of het aantal deals we zagen een verdere stijging in het eerste weekend vergeleken met het al zeer succesvolle voorgaande jaar. Deze positieve indruk is gestold gedurende de hele beurs en ons hele assortiment. Eén ding is zeker: de CMT bood de Carthago Group een perfecte start van 2020.
Holger Schulz, Managing Director, Hobby: “De CMT van dit jaar is onze meest succesvolle vakbeurs hier in Stuttgart tot nu toe en dus een geweldige start van het nieuwe jaar 2020! Het grote aantal bezoekers en de vele vragen bevestigen dat we op de goede weg zijn met onze markontwikkeling bij Hobby: we wekken grote interesse bij klanten van alle leeftijden en hebben een buitengewoon hoge vraag naar onze vele bed indelingen voor gezinnen en kinderen. ”
Dr. Holger Siebert, Managing Director, Eura Mobil en Trigano Duitsland: “Het moedermerk Eura Mobil als kwaliteitsmerk in de chique sector vertoont een snel stijgende omzet, die ondertussen leidde tot lever termijnen van enkele maanden. Het instapmerk Forster profiteert van de vele nieuwe bezoekers en heeft met zijn jonge uiterlijk en betaalbare prijzen de jongste kopers van alle kampeerautomerken. Het verplaatsen van het merk Karmann-Mobil compacte zwerfauto’s naar hal 1 en naar het nieuwe panel van hal 10 werkte goed. De bezoekers verwelkomden de hal goed en de 'Allrad Arena' als een hoogtepunt op de Karmann-Mobil-stand.
Götz Rutenkolk, directeur van VanTourer: “We zijn heel tevreden over de kwaliteit van de bezoekers en de toestroom van bezoekers. De Paul Horn Halle bleek een uitstekend platform voor de kwestie van de compacte zwerfauto’s omdat het voornamelijk werd bezocht door mensen die al bezig waren met het onderwerp. Vooral een jong, sportief publiek herkent en waardeert het multifunctionele gebruik. Al met al was het de meest succesvolle CMT die we ooit hebben gehad! ”
de c-compactline Super-lichtgewicht en de exclusieve full-LED-koplampen winnen de European Innovation Award Awards onderstrepen Carthago's leiderschap in innovatie
Twee winnaars: Carthago c-compactline, volledige LED-koplampen European Innovation Award: gerenommeerde internationale prijs Met overwinningen in twee categorieën was Carthago als nooit tevoren succesvol bij de "European Innovation Award" 2020: de Carthago c-compactline Super-Lightweight ontving de prestigieuze prijs in de doelgroep focusklasse, de full-LED-koplamp won het veiligheidscriterium.
Awards onderstrepen Carthago's leiderschap in innovatie Bernd Wuschack, “De twee prijzen onderstrepen het leiderschap van Carthago in innovatie in de camperbranche. Ze benadrukken ook de belangrijkste kenmerken van het premium Carthago-merk: naast maximaal reiscomfort staan klantgerichtheid en veiligheid centraal. ” Twee winnaars: Carthago c-compactline, volledige LED koplampen Slanke taille, premium technologie en het laagste gewicht in zijn klasse met Carthago-kwaliteit dit is het recept voor het succes van de geïntegreerde Carthago c-compactline Super lichtgewicht camper. Het is de lichtste camper in de premiumklasse van 3,5 ton en precies afgestemd op vakantiegangers die liever een slanke, mobiele en lichte camper van de hoogste kwaliteit hebben. Deze eigenschappen hebben de internationale jury van de European Innovation Award overtuigd, naast tal van klanten in heel Europa. Hetzelfde geldt voor de Carthago volledige LED koplampen. Goed zicht betekent veiligheid. Daarom ontwikkelt en produceert Carthago sinds modeljaar 2020 uitsluitend hoogwaardige koplampen in full-led-technologie. Ze worden standaard gebruikt in de chique e-line, s-plus en chique c-line superior series. De lichtkleur van LED koplampen maakt de ogen minder vermoeid tijdens het rijden 's nachts dan andere verlichtingssystemen. Hun duurzaamheid reikt over de levensduur van het voertuig, het bereik en de verlichting zijn uitstekend. De Carthago full-LED-koplampen integreren dimlicht, grootlicht, dagrijlichten en richtingaanwijzers in een gemeenschappelijke behuizing. Het ontwerp benadrukt het onmiskenbare gezicht van Carthago. De European Innovation Award is een van de meest prestigieuze prijzen in de caravanindustrie. Dit jaar viert het zijn tiende verjaardag onder het beschermheerschap van Dolde Medien Verlag met zijn tijdschrift "Reisemobil International". De internationale jury bestaat uit ervaren gespecialiseerde journalisten van 17 redacties. Carthago had vorig jaar de prijs al gewonnen voor het interieurontwerp. Vorig jaar ontving het zustermerk Malibu voor het algehele concept van de Malibu Van comfortcamper.
Naklank
Bernd Wuschack, directeur verkoop, marketing en klantenservice, Carthago: “De Carthago Group trekt een uiterst positieve conclusie voor de CMT.Of het nu gaat om het aantal bezoekers van de stands van onze merken Carthago en Malibu, de intensiteit van de contacten of het aantal deals - we zagen een verdere stijging in het eerste weekend vergeleken met het al zeer succesvolle voorgaande jaar.Deze positieve indruk is gestold gedurende de hele beurs en ons hele assortiment.Nu kijken onze handelspartners uit naar een succesvol post-fair bedrijf.Eén ding is zeker: de CMT bood de Carthago Group een perfecte start van 2020.
Niesmann+Bischoff met veel nieuws in de CMT Stuttgart
Niesmann + Bischoff met nieuwe trends in het modeljaar 2020
De nieuwste Clou's.
Niesmann + Bischoff toont het nieuwe jaar opnieuw zijn meest innovatieve kant op de CMT in Stuttgart. Op 's werelds grootste openbare vakbeurs voor toerisme en vrije tijd presenteert de premium kampeerautofabrikant zijn nieuwste' Clous 'voor het modeljaar 2020. In het gamma zien we eveneens 3 Flairs en 6 Artos wagens en een Smove).
Gewijzigde indelingen De nieuwe "face-to-face plattegrond" biedt meer ruimte, een variant van de woonruimte die beschikbaar is voor acht Arto-modellen. De nieuwe Flair 920 LW plattegrond is eveneens tentoongesteld op de CMT. Bovendien krijgen bezoekers inzicht in de nieuwe Flair-assistentiesystemen en kunnen ze ook het innovatieve lithium-energiepakket ervaren voor maximale zelfvoorziening. Innovaties die al zeer goed zijn ontvangen in de markt.
Meer bewegingsvrijheid in de woonkamer dankzij face-to-face plattegrond. Niesmann + Bischoff heeft een nieuwe variant voor de woonruimte toegevoegd aan het assortiment voor acht modellen van de Arto-serie. De keuken en de bank vormen nu een rechte lijn met een verminderde L-poot tafel achter de bestuurder. Als u naar de andere kant kijkt, vindt u de bank daar optioneel met een vierde veiligheidsgordel. Deze "face-to-face" lay-outvariant biedt meer ruimte en bewegingsvrijheid in de voorste helft van het voertuig. Een nieuwe interieurvariant, ideaal voor twee personen, die een open, comfortabel gevoel creëert.
Het nieuwe optionele rijveiligheidspakket voor Flair van noodremhulp tot cruise control en rijbaanassistent. Als eerste kampeerautofabrikant lanceerde Niesmann + Bischoff in 2017 de eerste en nog steeds het enige voertuig met standaard airbags. Met het modeljaar 2020 wordt het innovatieve veiligheidsconcept naar een hoger niveau getild door het optionele rijveiligheidspakket te integreren. Het pakket bevat functies zoals het actieve rijstrookwaarschuwingssysteem. De fabrikant biedt daarentegen standaard de elektromechanische stuurbekrachtiging voor meer rijcomfort en de elektrische parkeerrem.
Het nieuwe lithiumenergiepakket Met het nieuwe lithiumenergiepakket heeft de fabrikant componenten van de hoogste kwaliteit gecombineerd voor energieopwekking uit zonne-energie, maar ook energieopslag met krachtige batterijen om het maximale uit de zelfvoorzienende energievoorziening te halen. Het lithium energiepakket biedt de nieuwste technologieën voor energievoorziening en belooft tot 9 dagen autark gebruik met typisch stroomverbruik.
Kortom, een bezoek aan de Niesmann + Bischoff-stand biedt vooral één ding: innovaties zover het oog reikt. Precies waar het merk met de 'Clou inside' al tientallen jaren voor staat.
Niesmann + Bischoff GmbH is een Duitse fabrikant van exclusieve kampeerauto’s. Het hoofdkantoor en de productielocatie van het bedrijf bevinden zich in Polch in Rijnland-Palts. Er worden luxe zwerfauto’s uit de reeks Smove, Arto en Flair geproduceerd. Niesmann + Bischoff GmbH is sinds 1996 een dochteronderneming van de Erwin Hymer Group.
Erwin Hymer Group De Erwin Hymer Group is een 100 procent dochteronderneming van Thor Industries, 's werelds toonaangevende fabrikant van vrijetijdsvoertuigen met meer dan 25.000 werknemers. De Erwin Hymer Group brengt fabrikanten van kampeerauto's, caravans, accessoires-specialisten, verhuur- en financieringsdiensten onder één dak samen. De Erwin Hymer Group omvat de kampeerauto’s en caravanmerken Buccaneer, Bürstner, Carado, Crosscamp, Compass, Dethleffs, Elddis, Eriba, Etrusco, Hymer, Niesmann + Bischoff, Laika, LMC, Sunlight en Xplore, de verhuurbedrijven McRent en rent easy, der Chassisspecialist Goldschmitt, accessoirespecialist Movera en het reisportaal freeontour.
Caravelair komt in het voorjaar met een opmerkelijke aanbieding: de Antares Style 390 Titanium.
De Antares Style 390 Titanium is een compacte caravan met een binnenlengte van 4 meter.
Voorin de caravan staat het dwarsgeplaatste tweepersoons bed van 1,40 x 1,90 meter. In het midden is de keuken geplaatst tegenover de hangkast. De zitgroep en toiletruimte bevinden zich achterin.
De standaard Antares Style uitvoeringen hebben al een uitgebreide uitrusting met onder andere polyester zijwanden, dak en bodemplaat, de exclusieve IRP opbouwtechniek, een AKS koppeling, een serviceluik 100 x 40 cm, de Truma 3004 verwarming, een 5 liter boiler, een groot dakluik van 70 x 50 cm, luxe kussenopmaak, meerdere spotjes met USB aansluiting, een ruime koelkast van 85 liter, een vaste verswatertank van 50 liter, een afvalwatertak van 30 liter en een dik koudschuimmatras van 15 cm op het vaste bed.
Het Titanium pakket voegt hier nog een aantal toebehoren bij:
Rondverwarming.
Ultraheat elektrische verwarming..
Verzwaarde uitdraaisteunen.
Lichtmetalen velgen.
Reservewiel.
Hordeur.
Disselafdekking.
Sportieve dakreling.
Buitendeur met raam.
Grijze polyester wanden.
TV steun.
Luxe “Sydney” bekleding (uit de Caravelair Allegra Optima)
De normale prijs van dit pakket is € 3.005,-
In de Caravelair Antares Style 390 Titanium wordt dit alles gratis meegeleverd.
Vandaar dat de prijs op een scherpe € 15.995,- uitkomt. En dat mag als een bijzonder verrassende aanbieding gezien worden.
Op de Caravana beurs in Leeuwarden van 23 t/m 28 januari wordt een prototype getoond.
Caravelair geeft op alle modellen 3jaar fabrieksgarantie en 7 jaar garantie op vochtinwerking.
Caravelair breidt Allegra Optima serie uit met nieuwe indeling!
Caravelair heeft de Allegra Optima reeks uitgebreid met een nieuwe indeling: de Allegra Optima 520.
Afgelopen zomer is de nieuwe Allegra Optima serie geïntroduceerd. Een serie bestaande uit twee modellen met een bijzonder uitgebreide uitrusting. Deze modellen kenmerken zich tevens door het strakke front met skyroof en de fraaie kunststof achterzijde.
Naar aanleiding van het succes hiervan wordt deze serie nu uitgebreid.
De nieuwe indeling is aanzienlijk korter dan de eerste twee modellen, maar desondanks verrassend ruim.
Voorin bevindt zich, onder het skyroof, de ruime zitgroep. In het midden van de caravan staat de grote keuken tegenover de buitendeur en de 140 liter koelkast. Achterin vinden we de badkamer en het grote rechthoekige bed.
De Allegra Optima reeks kenmerkte zich al door een uitgebreide standaarduitrusting met onder andere het skyroof aan de voorzijde, aluminium velgen, 2 serviceluiken, een elektrische bediende opstap, de Truma combi-boiler/verwarming op gas en elektriciteit, meerdere kleine en grote dakluiken, een oven met grill-functie, een wasemkap en de 140 liter koelkast.
De Allegra Optima 520 doet daar nog een schepje bovenop met bijvoorbeeld een douchekolom met ledverlichting, HDMI tv-aansluitingen in slaap- en woonruimte, een rails voor keukenaccessoires, een rookmelder en een uitgebreid verlichtingpakket.
De prijs van deze caravan komt op € 31.990
De Allegra Optima 520 is te bekijken op de Caravana beurs in Leeuwarden van 23 t/m 28 januari.
Caravelair geeft op alle modellen 3jaar fabrieksgarantie en 7 jaar garantie op vochtinwerking.