In deze moeilijke en uitdagende tijden besteden wij allemaal meer aandacht aan onze persoonlijke hygiëne en gezondheid. Dit is een extra reden om uw eigen badkamer en toilet bij u te hebben als u gaat reizen en daarmee uw eigen schone ruimte te creëren. Uw eigen privé toilet in plaats van sanitair gebouwen die u met anderen deelt
Méér en méér campings worden heropend of zullen in de nabije toekomst weer open gaan. Kampeerders zullen binnenkort beginnen met het maken van plannen. Traditioneel maken veel kampeerders (gedeeltelijk) gebruik van gedeelde faciliteiten zoals douche en toilet. Maar deze traditie staat op het punt te veranderen, hetzij omdat gedeelde faciliteiten nog steeds gesloten zullen zijn of mensen gegeven de omstandigheden liever geen gebruik maken van de sanitairgebouwen. Zeker nu mensen gezondheidsbewuster zijn dan ooit tevoren en liever de controle hebben over hun eigen hygiëne. Maar hoe zit het met degenen die niet over hun eigen sanitaire voorziening beschikken. Blijven ze thuis of kiezen ze voor de meest voor de hand liggende oplossing? Thetford is de uitvinder van het draagbare toilet en na meer dan 55 jaar is de Porta Potti nog steeds het populairste draagbare toilet ter wereld. www.thetford.com toont 7 verschillende modellen, variërend in afmetingen, zithoogte, capaciteit en luxe. Voor je het weet heb je je eigen privé sanitaire oplossing!
Het gebruik van een Porta Potti of Cassette Toilet Het gebruik van een Porta Potti of een reeds ingebouwde Cassette Toilet is een optie. In beide gevallen wordt aanbevolen om een afvaltankadditief en een additief voor spoelwater te gebruiken. Thetford biedt een geconcentreerde additieve familie in een kleine, lichtgewicht en handige fles met hetzelfde aantal doseringen als het bekende originele assortiment. De afvaltankadditieven van Thetford zijn de standaard in de markt voor geurbeheersing, vloeibaarmaking van afval en vermindering van gasopbouw, waardoor het toilet veel aangenamer in gebruik is veel gemakkelijker te legen is . Aqua Rinse Concentrated biedt schoon en fris ruikend spoelwater en een gladdere flush. Mocht uw Cassette Toilet geen aparte spoelwatertank hebben, dan is Aqua Rinse Spray een goed alternatief, direct toegepast op de toiletpot.
Uw eigen toilet in een schone ruimte! Of mensen nu een ingebouwd cassettetoilet hebben of een Porta Potti meenemen, in beide gevallen gebruiken ze ze liever in een schone ruimte. Thetford biedt een scala aan specifieke kampeer-producten om de sanitaire ruimte schoon te houden. Thetford's Bathroom Cleaner is speciaal ontwikkeld om de badkamer te ontdoen van het vuil op alle plastic oppervlakken in uw Caravan of Camper, zonder ze te beschadigen. Voor hygiënische reiniging van uw toiletpot zal Thetford Toilet Bowl cleaner uw beste vriend zijn. En om de binnenkant van de afvaltank grondig schoon te maken is de Cassette Tank Cleaner de perfecte oplossing. Bij gebruik van uw toilet, zorg ervoor dat u een speciaal ontwikkeld wc-papier gebruikt dat snel oplost. Het helpt verstopping te voorkomen en vergemakkelijkt het gemakkelijker legen van de afvaltank. Thetford's Aqua Soft is de meest geselecteerde optie. En voor uw grijze water, Grey Water Fresh Concentrated vermindert afzettingvorming en biedt een geur vrije vakantie-ervaring. Een breed scala aan Onderhoudsproducten van Thetford kan uw privésanitaire ruimte hygiënisch schoon houden. En dat is een ding minder zorgen te maken over, vooral in deze uitdagende tijden
Na een "sluiting" van vier weken start de hobbycaravanfabriek geleidelijk aan met de productie. Vanaf 20 april gaan de eerste ruimtes weer in bedrijf onder strikte hygiënevoorschriften. Productiebeheer, operationeel gezondheidsbeheer en beheer stellen een uitgebreide catalogus van maatregelen vast om het besmettingsrisico voor de werknemers zo laag mogelijk te houden. De ondernemingsraad, het gezondheidsbureau en de nationale gezondheids- en veiligheidsinstantie zijn aan boord.
Vanaf volgende week start de Noord-Duitse fabrikant weer met de productie in belangrijke delen van de productie. Het bedrijf gebruikte de tijd van de productiestop om strikte veiligheidsmaatregelen te nemen om het personeel zo goed mogelijk te beschermen tegen infectie. In elke productiehal zijn zogenaamde hygiënische hotspots ingericht, die onder meer zijn uitgerust met gezichtsmaskers, veiligheidsbrillen en desinfectiemiddelen. Productieplannen en -processen zijn gereorganiseerd om naleving van de veiligheidsafstanden mogelijk te maken. Veel veiligheidsvoorzieningen in kritieke gebieden, nieuw aangelegde looppaden en pauzetijden, verdeeld naar gebieden, zorgen ervoor dat de vele werknemers van het bedrijf aan de vereisten kunnen voldoen. Waar dit niet mogelijk is, moeten gezichtsmaskers worden gedragen.
“Gezichtsmaskers moeten bijvoorbeeld worden gedragen in de toiletten en in de gangen, voor de tijdklok en vooral in krappe werkplekken. De gedragsregels zijn overal in het bedrijf zichtbaar en we zullen er goed op toezien dat alle medewerkers zich aan de richtlijnen houden. We hebben onze maatregelen gecoördineerd met de gezondheidsafdeling en de nationale gezondheids- en veiligheidsinstantie was al in onze fabriek ”, zegt Christian Pahl, die verantwoordelijk is voor de afdeling arbeidsveiligheid.
De gezichtsmaskers voor de bijna 1.200 medewerkers zijn de afgelopen dagen geproduceerd door Hobby's eigen naaiatelier. Iedere medewerker is voor aanvang van de werkzaamheden uitgerust met 5 hygiënisch verpakte maskers. De productie wordt uitgevoerd volgens deskundige informatie, de maskers zijn wasbaar op 60 graden.
Corona heeft ons kampeer- en zwerversleven een brutale halt toegeroepen.
Blijf in uw kot zijn de algemene voorschriften die we tientallen keren per dag horen waar wij omwille van onze veiligheid ons best aan houden. Daarbij komt nog dat een groot aantal zwervers en kampeerders een respectabele ouderdom hebben en extra voorzichtig moeten zijn met de Coroma.
Toch is er goede hoop dat we ons vakantievoertuig van onder het stof kunnen halen. Of we daarom naar het buitenland zouden kunnen reizen zal nog van veel factoren afhangen. In Duitsland hebben al zeker twee grote fabrikanten, Dethleffs en Carthago de productie opgestart. Bijzonder in Duitsland willen de fabrikanten en campinguitbaters de sector zo snel mogelijk opstarten. Het is mee één van de belangrijkste werkgevers in ons buurland. Vorig jaar noteerde men er een omzet van ongeveer 27.7 miljard euro. Bovendien is het land groot genoeg om voor de inwoners binnen de landgrenzen een vakantie door te brengen.
Reizen met caravan of zwerfauto.
Reizen met eigen (of gehuurde) caravan of kampeerauto is deze tijd op zich zelf veiliger dan met gelijk welk openbaar vervoer. Men reist enkel met eigen gezin in een eigen of gehuurd voertuig, geen hotels of openbaar vervoer. Blijft nog de vraag mogen personen van 70 jaar of meer al hun huis verlaten?
Zouden campings met de nodige veiligheidsnormen hun deuren mogen openen zou dat al een stap in de goede richting zijn. Het is echter de plicht van de bezoekers de veiligheidsnormen zoals mondmaskers, handen wassen en vooral afstand houden zorgzaam op te volgen. Die normen zullen we nog vele maanden in acht moeten nemen, want het gaat om ons aller gezondheid.
Bij een rondvraag bij enkele grote Duitse campings waren verschillende eigenaars en dat zal zo wel ongeveer het zelfde zijn in onze buurlanden (in België is er nog geen spraak van, waarschijnlijk weten ze in Brussel niet dat er zo iets als campings bestaan) de mening dat kamperen en zwerven zich snel zou kunnen herstellen na de Corona crisis. Caravans, tenten en zwerfauto’s staan klaar en wie nog geen heeft kan terecht bij huurbedrijven. De mensen hebben in zekere zin lang opgesloten geweest en willen, al is het nog met beperkingen op vakantie. Wie geluk had om te kunnen, mogen of willen blijven werken zal nog over het niet gebruikt vakantiebudget beschikken.
Het is niet allemaal kommer en kwel.
Van het goede lente weer kunnen we gebruik maken om vele huishoudelijke klusjes op te knappen. Vergeten we daarbij niet ons rollend vakantiehuisje. Grondig schoonmaken zowel van binnen als van buiten. Alle kasten doorzoeken en zaken die er al jaren ongebruikt inliggen er uit halen. Handige Harry’s kunnen allicht hier en daar wat kleine herstellingen uitvoeren of wat verbeteringen aanbrengen.
Zo gauw we de gelegenheid krijgen om veilig met vakantie te kunnen gaan is het vrijetijdsvoertuig kant en klaar.
Wees voorzichtig houdt u aan de veiligheid voorschriften en blijf gezond.
We kennen Sterckeman caravans meestal als instapmodellen en vooral voor hun licht gewicht. Met de Alizé Connect 650 CP doet de Franse fabrikant een greep naar een hogere klasse.
Opbouw
De opbouw is volledig met polyester buitenbeplating gemaakt. Overal wordt voor de opbouw van het koetswerk kunststof aangewend slechts hier een daar is nog een spaander hout te vinden. Vooraan boven het venster is een extra venster in gebogen vorm die tot boven op het dak loopt. Dure vlakke ramen zitten in de zijwanden geïntegreerd in de spectaculaire decorstukken. De handgrepen vallen op in hun zwarte achtergrond.
Schitterend Interieur.
Voor het interieur hebben de ontwerpers een succesvolle indeling gekozen met achterin een eilandbed, aanpalend een afzonderlijke douchecel en sanitair zoals men soms vindt in grote kampeerauto’s. Vooraan is een comfortabele u-zitgroep. Het meubilair is in lichte kleuren uitgevoerd en komt schitterend tot zijn recht met de donkere doorlopende handgrepen aan de kastdeuren plus hier en daar voor afbakeningen van kasten of wanden. De bovenkastdeuren voorzien van degelijke scharnieren en sloten zijn licht gebogen. Aan het hoofdeinde van het eilandbed zijn sierlijk gevormde kleerkastenen onder het voeteinde is een praktische en verlichte bergruimte. Het deelbaar tafelblad in de u-zitgroep staat op één vaste poot, kan in alle richtingen verschuiven om gemakkelijk bij de bovenkasten en koffer onder de zittingen te geraken. De ergonomisch gevormde rugkussen met hoofdsteun geven een comfortabele rugsteun. Kijken we even naar de goed uitgeruste keuken met haar wit aanrecht en fijne zwarte boorden. De 3 kookvuren staan op een rij achteraan en kunnen met een in twee gedeelde plaat worden afgedekt. Ernaast is een ronde spoelbak. Onderaan 3 brede laden, oven en nog een bergvak. Een afzuigkap zorgt dat de kookgeurtjes snel verdwijnen. Zoals het past in een moderne luxe caravan overal LED verlichting zowel voor een gezellige sfeer verlichting bij avond als voor een goede verlichting boven de tafel van de zitgroep of boven de keuken. Verspreid over het interieur zijn er stopcontacten en USB aansluitingen. Voor de verwarming gedurende frisse of koude dagen zorgt een Truma C 6 met een 10 l boiler. Leidingen voor water, gas en elektriciteit zijn keurig ofwel verdoken of degelijk verankerd. Iets wat vroeger een zwak punt was bij Sterckeman. De 50 l verswatertank en de 30 l afvalwatertank zijn vorstvrij geïnstalleerd.
Met de Alizé Connect 560 CP zet Sterckeman een geweldige stap voorwaarts met zijn zeer mooi interieur, goed afgewerkt en ruim plaats voor een koppel dat graag wat meer levensruimte in de caravan heeft. Op beurzen en salons zal hij zeker opvallen tussen vergelijkbare caravans.
Carthago verhoogt de productie weer tot volledige capaciteit met uitgebreide corona beschermingsmaatregelen voor werknemers.
• Productie in Aulendorf weer op volle toeren • Gelijke banen, verschillende hygiënemaatregelen • Factory outlet in Carthago City is ook heropend
Kampeerauto fabrikant Carthago draait weer op volle toeren: vier weken geleden had het bedrijf als gevolg van de coronapandemie als voorzorgsmaatregel de productie van de belangrijkste fabriek in Carthago City in Aulendorf in Opper-Schwaben stopgezet. Sinds maandag van deze week heeft Carthago de productie weer op volle capaciteit kunnen brengen. Het gaat om uitgebreide beschermingsmaatregelen voor werknemers. Gelijke banen, een verscheidenheid aan hygiënemaatregelen. De Carthago bedrijvengroep heeft de afgelopen weken gebruik gemaakt en een groot aantal hygiëne- en veiligheidsmaatregelen ontwikkeld en geïntroduceerd. "Om onze werknemers zo goed mogelijk tegen infecties te beschermen, hebben we de productie en dus de werkplekken aanzienlijk gelijk gemaakt", legt Anton Fetscher, technisch directeur van Carthago Reisemobilbau GmbH, uit. In detail heeft het bedrijf de afstand tussen voertuigen op de assemblagelijn vergroot. Waar nodig zorgen extra schotten voor de nodige afstand tussen de werkplekken. Johannes Stumpp, Managing Director Human Resources, Finance en Accounting: “Afgelopen maandag hadden alle medewerkers in het kader van de zorgplicht een preventieve meting van de lichaamstemperatuur voordat ze de fabriek binnengingen. We hebben alle medewerkers grondig geïnformeerd over de naleving van de hygiënevoorschriften, hebben ze ook een folder gegeven en hebben ze voorzien van herbruikbare mond- en neusbescherming. ” Daarnaast heeft Carthago het aantal desinfectiestations in de fabriek uitgebreid en de medewerkers hygiënetools gegeven voor het bedienen van deurkrukken, deuropeners of kranen. Daarnaast informeren informatieborden op het fabrieksterrein over de hygiënevoorschriften. Afstandsmarkeringen beveiligen de afstand, bijvoorbeeld bij drankautomaten of in het bedrijfsrestaurant. Carthago heeft Corona officieren aangesteld voor alle gebieden. Ze besteden aandacht aan de naleving van de hygiënevoorschriften. Net als in voorgaande weken blijven medewerkers op kantoor zoveel mogelijk gebruik maken van het thuiskantoor. De werkplekken in de kantoren zijn verholpen door de reorganisatie van vergaderruimtes in kantoorruimte. Factory outlet in Carthago City is ook heropend Net als de Duitse handelspartners van de groep is de factory outlet in Carthago City sinds maandag (maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 18.00 uur) heropend. De tentoonstellingshal met de huidige kampeerauto’s en bestelwagens van Carthago en Malibu is nu weer vrij toegankelijk, uiteraard met inachtneming van alle noodzakelijke beschermingsmaatregelen voor bezoekers en medewerkers. De populaire fabrieksparkeerplaats moet momenteel echter worden gesloten voor overnachtingen. Evenzo zijn momenteel geen fabrieksrondleidingen mogelijk.
De corona-pandemie stort de wereldeconomie in een diepe crisis. Ook de caravaning-industrie blijft niet gespaard: de productie van recreatievoertuigen moest tijdelijk grotendeels worden stopgezet, toeleveringsketens stagneerden en vraag en verkoop daalden abrupt.
Bijna alle Duitse fabrikanten net als hun Europese concurrenten hebben de productie tijdelijk stopgezet. Dit werd voornamelijk gedaan om de werknemers te beschermen tegen infectie met het coronavirus of om de beschikbaarheid van personeel te verminderen, omdat ze bijvoorbeeld voor hun kinderen moeten zorgen. Ook komen de toelevering bedrijven steeds meer tot stilstand doordat ook de leveranciers hun productie hebben stilgelegd of gestopt. Logistiek is ook een probleem, zelfs binnen de EU, het grensoverschrijdende goederenverkeer verloopt niet zo soepel als normaal. Na grote opstartproblemen is verbetering in zicht door middel van diverse, welkome maatregelen. Er moet echter worden opgemerkt dat elke individuele toeleveringsketen zeer individueel zal worden beïnvloed. Hoelang gaan de individuele fabriekssluitingen onder meer mee? afhankelijk van de maatregelen van de EU, de Europese regeringen en de federale en deelstaatregeringen en is op dit moment moeilijk in te schatten. Individuele fabrikanten beginnen tegenwoordig weer met de productie, maar voor eind april zou een terugkeer naar normaal bedrijf in de meeste gevallen niet mogelijk zijn.
Zijn er verwachte terugvallen in de vraag naar recreatievoertuigen? Voortbouwend op het momentum van de afgelopen jaren, begon het lopende kalenderjaar ook met een nieuwe recordvraag. Bevestigd door een milde winter en de merkbaar hoge vraag van klanten op de voorjaarsbeurzen, genoten verkopers tot maart van een goede orderpositie. Dit is veranderd door het coronavirus. Sommige klanten stellen hun aankoopplannen uit vanwege de huidige beperkingen. Vooral de annulering van de belangrijke seizoen opening evenementen bij dealers en fabrikanten is bijzonder belangrijk. Daarnaast is de verkoop van voertuigen momenteel verboden en zijn veel kentekenbureaus gesloten. We zullen dit jaar niet het gewenste recordresultaat behalen. Zodra de acute corona-situatie verbetert en de maatregelen tegen de verspreiding van het virus versoepeld worden, verwachten we een "inhaaleffect". We zien momenteel geen reden voor langdurig zwart schilderen en zijn voorzichtig optimistisch dat het grootste deel van de verschuivingen tegen het begin van het seizoen 2021 zou kunnen worden gecompenseerd.
Worden er verkoopdalingen verwacht voor Duitse kampeerauto- en caravanfabrikanten? We kijken terug op sterke voorgaande maanden en gevulde orderboeken. De huidige Corona-crisis leidt tot aanzienlijke verkooptekorten omdat de caravaning-handel tijdelijk moet worden gesloten en klanten hun voertuigen niet of vaak niet kunnen ophalen. Kortom, wij verwachten dat individuele en tijdelijk zelfvoorzienende vormen van vakantie, zoals caravaning, beter en sneller uit de acute Corona-crisis zullen komen dan vormen van reizen die zijn gebaseerd op het gebruik van massatransport en die momenteel aanzienlijke imagoschade oplopen. We zijn daarom op de lange termijn relatief optimistisch. Veel van onze klanten vervullen hun levenslange dromen om een kampeerauto of caravan te kopen die ze al jaren plannen en bewaren. Er kan hier een vertraging optreden, maar zelfs gezien het gebrek aan alternatieve reisopties, gaan we er niet vanuit dat aankoopoverwegingen op lange termijn zullen worden beïnvloed door de acute corona-pandemie.
Hoe kunnen bedrijven zichzelf beschermen? Ieder bedrijf moet er alles aan doen om te voorkomen dat het virus zich verspreidt, al was het maar vanwege de zorgplicht jegens zijn medewerkers. Er zijn veel middelen en instrumenten, bijvoorbeeld strikte hygiëne- en gedragsregels, reisbeperkingen of mobiel werken. Daartoe heeft de CIVD voor haar leden een paper gepubliceerd met informatie over het arbeidsrecht. Daarnaast kan advies worden ingewonnen bij de experts van de gezondheidsautoriteiten en het Robert Koch Instituut.
Voor een gezin met 2 kinderen komt de Dethleffs Generation 515 QSK in aanmerking. Met zijn 2,3 m breedte is hij best te gebruiken voor regelmatige uitstappen en de opbouwlengte van 6,20 m laat toe er een comfortabel interieur in te bouwen. De ontwerpers van Dethleffs hebben niet lang gezocht naar een gepast interieur voor een gezin met 2 kinderen, het is één van de klassiekers. Vooraan een dwars dubbelbed, achteraan een stapelbed en centraal is de treinzit opgebouwd met er tegenover de keuken. Achter de zitgroep is de natte cel geïnstalleerd.
Bergvakken genoeg.
Een moderne kampeerder neemt, niet tegenstaande het laadvermogen van caravans en trekauto’s beperkt is graag zijn halve huisraad mee. Deze indeling is daar zeer geschikt voor als men geen rekening moet houden met het laadvermogen. Onder het ouderlijk bed is een grote bagageruimte, evenwel oppassen er niet alle zware stukken inleggen want dat vertaalt zich in te veel kilogram op de kogel. Zij is langs buiten bereikbaar. Als tegengewicht is achterin onder het stapelbed een flink bergvak. Voor zware stukken zijn de koffer van de centraal gelegen zitgroep aangewezen. Voor het kleine materiaal of hetgeen men vlug bij de hand wil hebben zijn de bovenkasten geschikt. Het meubilair met lichtgrijze deuren afgewisseld met enkele houtelementen en keurig afgewerkt brengt een nieuwe en moderne stijl in het Dethleffs gamma. Rondom zijn ramen welke nog ondersteunt door de grote dakluiken voor voldoende licht en ventilatie zorgen. Bij avond is er voldoende licht alleen aan de stapelbedden zijn design lichten, mooi maar geven te weinig licht om te lezen. De bedden zijn groot genoeg voor de jongelui en de ouders mogen ook al niet klagen van de matras en de afmetingen van het bed.
De keuken hoewel niet heel groot is goed uitgerust. Drie kookvuren, spoelbak en een klein werkblad. De vlak bij staande tafel kan de voorbereidingen van de culinaire genoegen gemakkelijk overnemen. Naast de keuken kan men de pintjes en andere mondvoorraden in de grote koelkast lekker fris houden. Bekijken we nog even de natte cel met draaibaar wc, wastafeltje en zelfs een douche.
Dethleffs Generation 515 QSK met zijn totale lengte van 7.66 m getrokken door een pk rijke trekauto rijdt niet ongemerkt voorbij. Het koetswerk heeft met haar licht gebogen voor- en achterfront een modern uitzicht. Om het echt mooi te maken zijn er donker omkaderde ramen met getint glas in een brede licht grijze boord. Boven de wielkasten is een donkere sierlijn rondom het koetswerk.
Langs buiten bekeken is de Outlaw blijkbaar een doorsnee zwerfauto. Het extra verhoogd dak van de Fiat Ducato laat vermoeden dat er binnen een vast verhoogd bed is. Doe je echter achteraan de dubbele deur open sta je versteld van de ongelooflijke grote garage voor een omgebouwde bestelwagen. Met behulp van een mobile oprit krijg je er met gemak twee moto’s in, zelfs een quad behoort tot de mogelijkheden. De 2,20 diepe garage neemt wel een flinke hap uit het interieur van de 6,36 m lange Fiat Ducato. Dat merkt je pas als je in het woongedeelte op verkenning gaat. De garage bodem is bedekt met geriffelde aluminiumplaat. Er zijn voldoende verankeringspunten om de tweewielers of de vierwieler vast te zetten. Voor de boordtechniek zoals batterijen, watertanks, lader en de elektrische centrale hebben de ontwerpers een deel van de zijkant ingericht. Dank zij het super hoogdak kon men boven de 1,50 m hoge garage een vast dubbelbed installeren. Met zulk een garage moet men wel akkoord zijn en enkele onvermijdelijke compromissen. Zo valt de tafel in de zitgroep tamelijk smal uit. Gaat men slechts met z’n beidjes, voor deze wagen aan te raden, op reis lukt het wel om met een beetje goede wil aan de tafel van de culinaire genoegens te genieten. Voor twee is er plaats om borden tassen en bestekken uit te stallen. Door enkel de cabinezetels te gebruiken, de tafel wat breder maken en de ongemakkelijke zitbank weg te laten had men daar een kast kunnen plaatsen. Er komt dan wat meer plaats vrij voor de badkamer die nu tussen garage en zitgroep geperst is. De eigenaars zullen zich wat moeten beperken aan huisgerief kleren en andere bagage. Afhankelijk wat er mee moet op reis aan tweewielers kan men in de garage nog een koffer of een valies kwijt. Boven de stuurcabine is nog een bergruimte, maar doordat de woonruimte redelijk klein is geeft dat een min of meer eng gevoel. Gezien de mogelijkheid om een stel motoren of fietsen mee te nemen zal het toch een jong publiek zijn dat in dit type zwerfauto geïnteresseerd is, de kleine leefruimte speelt voor hen een mindere rol. Boven de keuken en zitgroep is een kast en we zien nog enkele open bergvakken. De keuken is voldoende uitgerust met twee branders, spoelbak en nog een klapblad aan de linkerkant om het werkoppervlak wat te vergroten. Drie laden en de koelkast zijn vooraan te bereiken. In de badkamer is een draaibaar wc, wasbakje en douche. Vóór de deur staat bij nacht een ladder om in het hooggeplaatste bed te geraken. Voor een bestelwagen hebben we hier een echt ruim bed van ongeveer 2 m lang en 1,94 m breed.
Voor jongelui die meer aandacht hebben voor hun motoren of fietsen of andere sporten met groot materiaal zal de Weinsberg Carabus 630 MEG Outlaw in de smaak vallen. Wooncomfort komt bij hen meestal op de tweede plaats.
Reaching for the stars: 25 jaar geleden presenteerde Carthago de Mondial, de eerste camper op Sprinter • Zilveren jubileum: 25 jaar Carthago in een Mercedes-Benz Sprinter • Gisteren: Carthago Mondial, pionier voor huidige zwerfautomobilisten. • Vandaag: de fascinerende Carthago chic c-line I / chic e-line • Morgen: de reis van Carthago en Sprinter gaat verder Zijn naam was net zo veeleisend als zijn technologie en uitrusting: in 1995 presenteerde Carthago de Mondial, een kampeerauto die maatstaven zette in de luxeklasse. De compleet nieuwe Mercedes-Benz Sprinter presenteerde het juiste platform. De eerste Carthago- kampeerauto met ster vandaag heeft waardige opvolgers in chic c-line en chic e-line. Het zilveren jubileum is ook duidelijk: de reis gaat verder.
Gisteren: Carthago Mondial, pionier voor huidige kampeerauto’s "Er zijn echte Sprinter-enthousiastelingen onder onze klanten", zegt Bernd Wuschack, Carthago Managing Director Sales, Marketing en Customer Service. Dat gold 25 jaar geleden toen de imposante Carthago Mondial werd gepresenteerd. Met zijn volledig aluminium sandwich, de continu verwarmde opbergruimte in de dubbele vloer, een verlaagde opbergruimte achterin en een ijzersterk interieur, bood het al veel kenmerken van het Carthago-DNA. Sinds de Mondial zijn er talloze legendarische Carthago kampeerauto’s op Mercedes-Benz gebouwd, bijvoorbeeld de M-Liner als eerste geïntegreerd van Europa's nummer één premiummerk, het onvergetelijke Opus en ook de Carthago-chic.
Vandaag: Carthago chic c-line I / chic e-line - en de reis gaat verder. Voor het huidige seizoen hebben de Mondial en zijn collega's opnieuw fascinerende opvolgers gevonden met de nieuwe generatie Carthago chic e-line en de chic c-line I. Bernd Wuschack: “De doorbraak kwam met de nieuwe Sprinter met voorwielaandrijving. Samen met een AL-KO laag chassis maakt het nu de kampeerauto mogelijk met het complete premium Carthago-DNA.” Typische Carthago kenmerken van de nieuwe kampeerauto’s met een ster zijn exclusieve full-led-koplampen, het onmiskenbare design, de uitstekende carrosserietechnologie van Carthago en de comfortabele en praktische inrichting. De Sprinter biedt onder andere voordelen zoals een automatische transmissie met negen versnellingen, het MBUX-info systeem en de modernste assistentiesystemen. De combinatie van deze resultaten resulteert in kampeerauto’s van topklasse zoals de Mondial ooit deed.
Morgen: de reis van Carthago en Sprinter gaat verder Niet genoeg. Carthago-directeur Bernd Wuschack kondigt op het zilveren jubileum aan: "De succesvolle reis van Carthago en de Mercedes-Benz Sprinter gaat door." In de toekomst kunnen nog meer Carthago klanten op vakantie gaan met een goede ster.
Twee nieuwe Europa Edition instap modellen kregen een ruim uitrustingspakket.
Carado lanceert de halfintegrale V132 en de V337 als speciale modellen van de Europa Edition reeks. In tegenstelling het Fiat Ducato onderstel van de standaard types te gebruiken heeft de fabrikant het goedkopere Citroën Jumper met de 140 pk sterke dieselmotor als basisvoertuig gebruikt voor de nieuwe kampeerauto’s. De stuurcabine met zijn grafit-grijze kleur valt sterk op. Voor het interieur zijn mooie kussenovertrekken gebruikt en de bovenkastdeuren hebben een witte moderne uitvoering. Bij de standaard uitvoering behoren een aantal details waaronder licht metalen velgen, bumpers in de koetswerk kleur, verchroomde radiator grille en een aantal extra’s die het woonkomfort verhogen. Als dat nog niet volstaat beschikt de eigenaar nog over een luifel, fietsdrager, vlakscherm tv en een snelheidsregelaar. Voor de veiligheid zorgen een bijrijders airbag, LED dagrijlichten en een banden controle systeem. Men heeft voor een klassieke indeling gekozen. Zo heeft de 5.95 m lange V132 een dwarsbed, terwijl de 6.65 m lange V337 met 2 enkele bedden is uitgerust. De zitgroep met tafel aan de wand, 2 draaibare cabinezetels en een zitbank is gedeeltelijk in de stuurcabine geïntegreerd. Van de enkele bedden kan bij middel van een tussenstuk een groot bed worden gemaakt. Deze modellen met Citroën Jumper als basisvoertuig kosten ongeveer 9000 euro goedkoper dan die met een Fiat Ducato versie
Truma lanceert zomaar eventjes 8 draagbare compressor koelboxen. Ze hebben een nuttige inhoud tussen de 30 en de 104 l. Zes types koelen of vriezen tot -22°C twee koelboxen hebben een dubbele zone. Gelijktijdig kunnen ze koelen of vriezen. De temperatuur in de 2 zones is afzonderlijk instelbaar. De koelboxen werken op 12, 24, 120 of 240 Volt. In de 12 Volt versie zorgt een ontlading controlesysteem dat de boordbaterij niet volledig leeg getrokken wordt. Het deksel kan men langs beide kanten openen. In alle boxen kunnen flessen rechtop staan. Om ze te openen is er aan beide zijde een flessenopener geïntegreerd. De handige mand kan er compleet met inhoud in zijn geheel worden uitgenomen. Gemakkelijk als je iets zoekt of terug wilt leggen.De gebruiker kan de koelboxen bedienen met het controle paneel of de gratis Truma Cooler App. Ook op andere punten zijn de koelboxen van Truma doordacht. Zo sluiten de handgrepen om de box te dragen prima aan tegen de wand. Ze nemen zo geen onnodige plek in. Een 12 volt-aansluiting zit aan beide kanten van de box. Hij is zo altijd gemakkelijk aan te sluiten en staat nooit verkeerd.Stevig zijn de koelboxen ook. Versterkte hoeken en scharnieren van staal maken ze robuust.Ledig wegen ze tussen de 17,5 en de 35 kg en kosten ongeveer tussen de 850 en de 1500 euro
Thermohoes
Voor elke koelbox is er een thermohoes verkrijgbaar. Deze zorgt voor een lager energieverbruik en maakt dat het apparaat nog efficiënter zijn werk kan doen. Ook kan de box langer een lage temperatuur vasthouden bij een eventuele stroomuitval. Daarbij is de hoes meteen een bescherming tegen vuil, krassen en spatwater. Handig zijn de zakken aan de zijkant waarin je iets kunt opbergen. De box blijft gebruiksklaar door een doorzichtig venster bij het display en een uitsparing voor de stekker.
Tijdens de reis klein op de plaats groot is de slogan van de Nederlandse fabrikant uit Boxtel, net zoals de bekende slogan van Rapido indertijd “klein op de weg groot op de stek”. Wel was er veel meer werk aan om een Rapido woonklaar te maken. Met een beetje goede wil zien we hier echter een sterk verbeterd idee van een Paradiso. De Takeoff heeft een knappe aerodynamische vorm en is met uiteraard moderne materialen uitgevoerd. Voor 30- 40 jaar bestonden die nog niet. De Takeoff is een combinatie van de klassieke caravan en een campingcar, met het wooncomfort van een caravan en het gewicht en het rijcomfort van een campingcar. Hij heeft een elegante vorm en is uitgerust met enkele interessante technische snufjes. Zo plooit hij automatisch open en met nog enkele korte handgrepen is hij in een halve minuut woonklaar. Bijzonder opvallend is de achterkant met de buitendeur, hij kan zelfs met een “achtertent” worden uitgerust. Het koetswerk bestaat uit ABS met geïsoleerde sandwich panelen aan binnenzijde. Het tentzeil is van uitstekende kwaliteit met een gewicht van 280 gr/m². Ingenaaide panoramavensters zijn standaard. Binnen biedt de Takeoff een zitgroep die men tot een groot bed kan ombouwen. Aansluitend achteraan zijn aan de ene zijde een keuken met 2 kookvuren, gootsteen en koelkast. Daar tegenover is een kast. Alles in een mooie uitvoering en keurig afgewerkt. Leeg weegt de Takeoff 550 kg en hij mag 200 kg laden. In die uitvoering kan hij door bijna alle auto’s worden getrokken, zelfs komen er enkele elektrisch aangedreven auto’s voor in aanmerking. Voor meer woonruimte kan men hem uitbreiden met een “achtertent” of een luifel. Om te beginnen is hij in 3 uitvoeringen te bekomen.Takeoff
Feestelijke openingsweek Tent Trailer Centers Campfire Group
Van 31 maart tot en met 4 april vindt er op de drie eigen vestigingen van de kersverse Campfire Group (www.campfiregroup.nl) een feestelijke openingsweek plaats in de showrooms van de ‘Tent Trailer Centers’ in Emmen, Utrecht en Boxtel. Hoewel de 3 verkooplocaties nu nog meer bekend staan als Holtkamper Emmen, Holtkamper Utrecht en De Vouwwagenspecialist Boxtel, is bewust met blik op de toekomst gekozen voor de nieuwe naamstelling ‘Tent Trailer Centers’. Ook zal er hiervoor geleidelijk aan een nieuwe huisstijl worden doorgevoerd welke ook buiten Nederland toegepast kan gaan worden. Specialisatie en focus op vouwwagens (en het échte kamperen) blijft onveranderd. In Utrecht langs de A2, duidelijk herkenbaar vanaf de snelweg met een LED scherm van 15 x 3 meter, is een geheel nieuw pand gerealiseerd naast Land Rover Utrecht. In deze Tent Trailer Conceptstore zijn, verdeeld over 2 verdiepingen, alle modellen van Holtkamper en (binnenkort) de TakeOff van het andere Campfire Group merk Easy Caravanning te zien. Een ‘bijpassende SUV’ kan bij de buurman worden uitgezocht: aan inspiratie opdoen voor het kamperen met dé vouwwagen onder de vouwwagens zal er aan De Heldinnenlaan 211b in Utrecht geen gebrek zijn. In Emmen aan Kapitein Nemostraat 7 (waar op steenworp afstand ook de productie van Holtkamper en Easy Caravanning plaatsvindt) is het tweede Tent Trailer Center gevestigd. Naast het oude pand zijn hier een nieuwe showroom en service center gerealiseerd. Ook hier is net zoals in Utrecht het volledige programma van de eigen Campfire Group merken, inclusief een aantal Holtkamper Premium Select Occasions te zien. Boxtel (‘De Vouwwagenspecialist’ aan de Mijlstraat 24-25) is de multi-brand vestiging van de Tent Trailer Centers (liefst 5000 m2 showroom en service center). Naast de eigen merken zijn hier producten van Combi-Camp, Camp-let, Kip, Trigano, Raclet, Hero Camper etc. te bewonderen. Ook is er een uitgebreide occasion collectie te vinden, allemaal keurig uitgevouwen in de gezellige Brabantse showroom waar de koffie altijd klaar staat. Tijdens de feestelijke openingsweek zal er in de drie Tent Trailer Centers extra aandacht zijn voor handige accessoires specifiek voor vouwwagen kampeerders (o.a. draagbare toiletten, koelboxen, LED sfeerverlichting, meubilair, campinggidsen). Ook zal de spraakmakende TakeOff van Easy Caravanning op alle drie de locaties gedemonstreerd worden. Kijk voor openingstijden op Meer inlichtingen:http://www.tenttrailercenter.nl/ ------------------
Aantrekkelijke werkgever TOP Job-onderscheiding 2020 Truma behoort al voor de tweede keer tot de meest aantrekkelijke werkgevers in de Duitse middenstand. Eind februari 2020 werd het familiebedrijf gehuldigd met het TOP Job-zegel. Truma overtuigde vooral door de leidings- en feedbackcultuur, de medewerkersontwikkeling, het ideeënmanagement, het wij-gevoel en de voordelen voor de medewerkers. Enquête onder de medewerkers De basis van het gerenommeerde zegel is een omvangrijke enquête onder de medewerkers die door zeag GmbH (centrum voor werkgeversaantrekkelijkheid) en de universiteit van Sankt Gallen wordt georganiseerd. Uta Neuner, Chief Human Relations Officer en Harald Popp, Personnel Development Manager, kregen de onderscheiding in Berlijn uit handen van TOP Job-beschermheer Sigmar Gabriel. “Wij zijn zeer trots dat onze medewerkers ons als aantrekkelijke werkgever waarderen en de prijs voor de tweede keer in ontvangst mogen nemen”, aldus Uta Neuner.
Concorde-productie stabiel op 407 eenheden per jaar
Kwaliteit dankzij voortdurende beoordelingen
Nauwe samenwerking tussen handelspartners en de fabriek
De kampeerautobranche bloeit. In het lopende seizoen, dat begint in september, laten de laatste cijfers een stijging zien van 14,1 procent eind januari met een totaal van 11.563 nieuw geregistreerde kampeerauto’s. Concorde neemt ook deel aan deze boom. De voorjaarsbeurzen beloven een stabiele vraag. Het bedrijf wordt echter niet verleid om de productie op een "boom-gerelateerde" manier te verhogen, maar houdt zijn productiecijfers en de bijbehorende productiekwaliteit stabiel. Marketing- en salesmanager Markus Freitag is van nature een ontspannen man. Hij is niet besmet door de euforie. "We betreuren het dat we, afhankelijk van het voertuigtype, een wachttijd van bijna een jaar moeten opleggen voor hun nieuwe mobiel, maar bij Concorde letten we op de best mogelijke kwaliteit in onze productie en dat staat geen snellere en hogere productie toe". Dat is de reden waarom hij zijn productienummer stabiel houdt op momenteel 407 eenheden. Na de voltooiingsmelding van elke individuele wagen per productie, worden de voertuigen overgenomen door de afdeling QM (kwaliteitsbeheer). Vervolgens voeren medewerkers met jarenlange ervaring een uitgebreide PDI (Pre Delivery Inspection) uit volgens het 4-ogen-principe. Elk voertuig wordt volledig van boven naar beneden gecontroleerd en getest vanuit het perspectief van de gebruiker. Na evaluatie van de PDI worden eventuele wijzigingen overgenomen in de productie-instructies en, indien nodig, wordt de training van de werknemers uitgevoerd om optimale kwaliteit voor de toekomst te garanderen. Maar de fabrikant kan bepaalde negatieve bijwerkingen van de boom niet volledig vermijden. Dit is wat Markus Freitag zegt. "Helaas lijdt de kwaliteit van de geleverde onderdelen soms onder constant toenemende eisen van klanten en tegelijkertijd kortere ontwikkelingscycli bij leveranciers. En vanwege de aanhoudende algemene boom, schommelen de leveranciers, wat helaas in sommige gevallen ook onze voertuigen treft. Concorde probeert deze fouten te minimaliseren met het interne controlesysteem en heeft ook een intensief na verkoop programma samen met zijn dealernetwerk. In totaal zijn 50 medewerkers speciaal opgeleid voor de na verkoop zone op 16 reparatiestations. Om dealers en servicepartners een hoog kennisniveau te bieden en hen op de hoogte te houden van actuele technische innovaties, geeft regelmatig servicetrainingen in de fabriek. Niet tegenstaande kan het gebeuren dat een partner met een probleem nergens terechtkomt. Concorde heeft hiervoor een speciale hotline opgezet (zie homepage). Het personeel van de interne hotline adviseert retailpartners en klanten rechtstreeks. “Als een klant een probleem heeft waardoor hij zijn zwerfauto niet kan gebruiken, bijvoorbeeld in geval van een storing in de verwarming of een storing van het ruitenwissersysteem, zien we het als een noodgeval en helpen we ook, indien mogelijk, zonder een afspraak in onze fabriek. Voor ander werk zijn minimaal zes weken nodig. Het is als een gespecialiseerde arts. Het kost ook tijd om een afspraak te maken, ”Markus Freitag beschrijft de intensieve activiteiten van Concorde om zijn klanten te allen tijde te helpen volgens het motto “kwaliteit boven kwantiteit”.
Met de Coco brengt Dethleffs een caravan op de markt die afwijkt van de sinds veel jaren bekende types.
Voor twee jaar nam Dethleffs met zijn Coco een onverwachte wending in het caravanwereldje. Het is nu afwachten of deze 733 kg wegende nieuweling zijn weg naar het grote publiek zal vinden. Zijn bijzondere vorm voor en achteraan zijn wat ongewoon echter niet extreem. Ook het interieur is niet zoals we doorgaans gewoon zijn. Neem daarbij nog het lounge pakket als optie en je hebt een mooie comfortabele caravan. Bij een eerste blik in de caravan valt de ruimte op. Er is geen veel plaats opslorpend bed te bespeuren en de keuken vooraan zorgt dat er veel levensruimte is in de 4,25 m lange woonoppervlakte. Danspasjes voor een jong koppel zijn zeker niet uitgesloten. De badkamer naast de keuken is net groot genoeg voor een wasbeurt dank zij het draaibaar wc en het wegklapbaar wasbakje. De lichtgrijze kleur van het meubilair past mooi bij de pastelkleurige kussens en de donkere omkadering van kasten en ramen. Achterin is de u-zitgroep ruim bemeten en op de tafel genoeg plaats voor een feest met twee. Met de tafel en het wat herschikken van de kussens bekomt men een bed van 1,40 x 2,00 m plaats genoeg voor een koppel. Wil men 's morgens van de dampende koffie en de knakkende broodjes genieten moet men wel eerst het bed terug tot zitgroep omvormen. Dat vraagt enkele minuutjes van de kostelijke vakantietijd. Bij avond zorgen de LED's voor voldoende licht wat men bij dag kan zeggen van de grote vensters.
De vierkantige vorm is nog altijd actueel.
De ontwerpers van Dethleffs hebben gezien hun jaren lange ervaring in caravanbouw een min of meer vierkante vorm het meeste succes heeft. Vroeger zijn niet alleen bij Dethleffs maar ook door andere fabrikanten modellen gebouwd met ruim afgeronde hoeken of een heel schuin voorfront en nog andere fantasieën. Geen enkel typen bleef een lang leven beschoren. Langs buiten wel een schitterende aerodynamische vorm, maar door die rondingen bleef er niet voldoende plaats voor boven- en andere kasten in het interieur. Caravaners willen nu eenmaal veel huisgerief mee op vakantie nemen. De mooie caravans verdwenen snel uit het gamma van de fabrikanten.
Sterckeman staat al jaren bekend ruim uitgeruste caravans voor een scherpe prijs.
Deze naam wordt nu ook weer waargemaakt met de nieuwe Easy 497 Kids.
De Sterckeman Easy 497 Kids is een ruime familiecaravan met een tweepersoons vast bed aan de voorzijde, een midden dinette met daartegenover de keuken. Voorin staat een ruim tweepersoons bed.
De Easy 497 Kids is standaard uitgerust met vele extra’s zoals een groot voorraam, derde bed in het stapelbed, een grote garagedeur van 105x105 cm, een comfortmatras op het bed van 15 cm dik en een zitgroep met luxe bekleding.
Het bovenstaande is onderdeel van het Spring-pack en heeft een verkoopwaarde van € 1.635,-.
Tevens wordt deze Easy 497 Kids geleverd met de XL-Freeze 150 liter compressor koelkast en het bekende Pack Touring-plus (AKS 3004, schokbrekers, serviceluik 75x30 cm, reservewiel en reservewielhouder in de disselbak) en Pack Performance(Trumatherme 5 liter boiler, handdouche, dakluik 70x50 cm, hordeur, afvalwatertank 30 liter en 3x LED leesspots bij de zitgroep en het vaste bed).
De normale verkoopprijs van de Easy 497 Kids met alle genoemde uitrusting zou komen op € 19.585,-.De verkoopprijs van de Easy 497 Kids is als voorjaarsaanbieding vastgesteld op € 17.995,00, waardoor het klantvoordeel uitkomt op € 1.590,-.
De Easy 497 Kids staat vanaf half februari bij de dealers.
Sterckeman geeft op alle modellen 3 jaar fabrieksgarantie en 7 jaar garantie op vochtinwerking.
Sterckeman caravans worden in Nederland geïmporteerd door Caravan Trading Europe B.V.
1944 opent Johann Bernhard Knöbel een smederij op 1 oktober en legt daarmee de basis voor Westfalia. Hij bouwt zware paardenkoetsen die de goederen van het nieuw gebouwde station verdelen.
l95l begint de geschiedenis van de Westfalia-conversies met een klantverzoek. "Campingbox" werd gedoopt in de speciale uitrusting die Westfalia in Wiedenbrück ontwierp voor een Britse officier gestationeerd in Duitsland. Zijn bestelling: een transporter met woninginrichting, Westfalia geeft een dubbele deur aan een WV-bus tussen de B- en C stijlen en installeert variabel meubilair en decoratie achter de voorstoelen. Er zijn ook gordijnen passend bij het ruitpatroon in het interieur. Alles in overeenstemming met de tijdgeest. De stoel, de blinde kast en het dressoir maken het interieur compleet, en het resultaat is zo succesvol dat Westfalia binnenkort de campingbox in serie produceert en de omgebouwde VW-bus de droomauto van de jaren 1950 wordt: multi getalenteerd, hotel op wielen.
In 1962 produceerde Westfalia voor het eerst een kampeerauto met meubels van licht plastic in een VW bus. De Westfalia SO 34 rijdt in grote aantallen naar Amerika. Ook succesvol in de VS is de SO 42, waar het voertuig al geïsoleerd is, het pop-up dak typisch voor Westfalia ontbreekt nog. De inrichting bestaat uit binnenbekleding, dakkoffer, koelbox met watertank, handpomp, kledingkast met spiegel, opbergdoos met stoffering en klaptafel. Iets later zorgen hefdaken voor stahoogte in de keuken. De door Westfalia omgebouwde voertuigen hebben een tot nu ondenkbaar gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid.
In 1976 schetste Westfalia de eerste ontwerpen voor een baanbrekende kampeerauto. Een jaar later was het ook klaar: de eerste Mercedes Benz James Cook werd gepresenteerd met een natte cel.
1977. De Sven Hedin is de eerste zwerfauto met douche, warm water en een speciaal hoog dak op basis van de nieuwe VW LT. James Cook en Sven Hedin veroverden de markt in Westfalia.
1978. De Joker begint zijn triomftocht. Voor veel kampeerders wordt hij op VW T3 een Multi-voertuig, waarmee u ook kunt gaan winkelen of rijden naar het werk. U kunt dus zonder een extra auto, wat het kopen van een kampeerauto mogelijk maakt. Westfalia verkoopt 70.000 Jokers binnen een decennium.
l98l: Het succesvolle model blijft de VW Joker, vervaardigd in verschillende versies en een van de meest succesvolle verlengingen van gesloten bestelwagens aller tijden. Voor het eerst zal de VW worden geproduceerd met een gestroomlijnd kunststof verhoogd dak en een panoramisch raam aan de voorkant.
l985 Met Ford als verdere partner biedt Westfalia de Nugget aan. De compacte volledige zwerfauto biedt mobiliteit en behendigheid en kan zelfs worden geregistreerd als een personenauto dankzij het alcoholfornuis. In de jaren 1970 waren er voorzieningen voor bestelwagens met het Ford embleem op het radiatorrooster onder de namen Chiemsee en Wannsee.
De l990er jaren beginnen met de productie van de VW-Californa Mercedes-Benz Vito Marco Polo, Vito F, BMW Multi Trailer-modellen en de bouw van de Columbus caravan
1994. Reden om te vieren: Westfalia werd 150 jaar. Voor klanten is er de speciale Limited Edition Highway met 500 California Coach apparatuur.
1996. Voor het eerst rolt een Marco-polo van de assemblagelijn op Mercedes-Benz, later gevolgd door de Vito F. Kort voor het begin van het millennium is Westfalia verdeeld in drie divisies: De Westfalia Van Conversion blijft verantwoordelijk voor de bouw en verkoop van vrijetijdsvoertuigen. Daimler-Chrysler treedt toe tot het nieuwe bedrijf met 49 procent. Westfalia Automotive gaat over aanhangwagenkoppelingen, de Wesfalia Trailer Group produceert autotrailers. Geschillen tussen de eigenaren en moeilijke economische omstandigheden veroorzaakten een economische opkomst en daling in de jaren 90.
In 2001 rolde het 500.000ste vrijetijdsvoertuig van de lopende band bij Westfalia. De Van Conversion wordt een 100 procent dochteronderneming van Daimler Chrysler. Het basisbedrijfsbeleid van Westfalia blijft echter bestaan. Bovendien is Opel de vierde partner voor de uitbreiding van de Westfalia Van Conversion.
In 2003 werd het Marco Polo-assortiment op basis van de Mercedes Viano uitgebreid. WV produceert de Californië zelf in de nieuwe fabriek in Hannover.
In 2004 leverde Westfalia de eerste James Cook op Dodge Sprinter Westfalia aan de VS. De gerenommeerde fabrikant Airstream wordt gewonnen als verkooppartner.
In 2006 verlieten de eerste James Cook de fabriek in Rheda-Wiedenbriick op de nieuwe Sprinter. Westfalia presenteert het prototype Big Nugget met lange wielbasis op Ford op de Caravan Salon.
In 2007 neemt Aurelius AG Westfalia over. Daarnaast wordt een nieuwe editie van Sven Hedin geproduceerd, die is gebaseerd op de nieuwe VW Crafter.
In 2008 introduceerde Westfalia het eerste semi-geïntegreerde voertuig na meer dan 50 jaar. De West Van viert zijn wereldpremière op de CMT beurs in Stuttgart.
In 2009 stapte de legendarische Sven Hedin over op de Mercedes-Benz Sprinter. De Opel Vivaro L2 wordt geïntroduceerd, deze biedt meer ruimte. Westfalia breidt Fiat voertuigen uit: de Michelangelo op de Scudo.
In 2010 breidde Westfalia zijn modellengamma uit met de Multimobil op Flat Scudo.
In 2011 neemt de Franse Rapido Group Westfalia over. Modellen zoals Amundsen, Columbus, Jules Verne, Joker en Club Joker City op WV T5 zetten de succesvolle geschiedenis van de VWconversies voort.
In 2017 heeft Westfalia de Gotha site in gebruik genomen en stelt de Sven Hedin op VW Crafter voor.
In 2019 presenteert Westfalia de James Cook serie voor het eerst met drie dak varianten op het Caravan Salon: als Classic met origineel hoog dak, als James Cook AD met pop-up dak en als James Cook HD met polyester hoog dak.
We hebben een eerste kleine winterprik gehad. Hoewel de weermannen het voorspelden werden veel automobilisten verrast met een dikke laag ijs op de autoruiten.
Met wat geluk start de motor, ijskrabber zoeken en omgeven door gisgassen van de draaiende motor 10 min. in de ijskoude wind de ruiten trachten ijsvrij te maken is voor de meeste chauffeurs een ochtend ritueel. Het kan veel sneller en zonder in de gifgassen van de ijskoude motor te moeten vertoeven. Neem een gieter met 7-8 l KOUD water van de kraan, ja u leest goed KOUD water, gebruik nooit warm water!!! Zet het contact aan zonder de motor te starten. Giet het KOUD water over de voorruit, zet de ruitenwissers aan zonder de motor te starten. Ga een beetje naar achter staan want de wisser zwiert het water opzij. Laat ze even werken tot de ruit droog is. Giet wat KOUD water over de zijruiten. Start de motor en rij rustig weg. Een stationair draaiende motor wordt nauwelijks warm, hij stoot 3 maal zo veel gifgas en fijnstof uit als een warme motor en dat alles blijft tijdelijk ter plaatste hangen. Een trekkende motor warmt sneller op de uitstoot vermindert en over een veel groter oppervlakte verdeeld.
Er zijn nog andere middelen om de ruiten ijsvrij te maken. Sommige auto’s hebben een ingebouwde stand verwarming (Webasto of Eberspächer)zet hem een tiental minuten aan vóór je vertrekt. De motor is dan al een beetje opgewarmd en de ruiten ontdooid. ’s Avonds een isolatiematje over de voorruit spannen is een prima hulpmiddel. Er bestaan zelfs hoezen die alle ruiten afdekken. Tenslotte is er niets beter dan de auto in de garage zetten, Helaas heeft niet iedereen die mogelijkheid.
Knaus Tabbert is een innovatie-motor in de industrie
Als u succesvol wilt zijn, moet u voortdurend streven naar verbeteringen en actief de toekomst van de mobiliteit van kampeerauto’s en caravans vormgeven. Knaus Tabbert vertrouwt daarom volledig op zijn innovatieve kracht - met succes: in het recordjaar 2019 rolden meer dan 26.000 kampeerauto’s en caravans van de assemblagelijnen. Het bedrijf ontving ook belangrijke prijzen voor zijn innovatieve producten, waaronder de European Innovation Award.
De toekomst van vrijetijdsmobiliteit is al begonnen bij Knaus Tabbert State-of-the-art technologieën, zoals die in de autosector, zijn de sleutel tot succes. Het meest recente voorbeeld: het 48-volt elektrische systeem dat Knaus Tabbert samen met Bosch Engineering voor caravans heeft ontwikkeld. Knaus Tabbert betreedt daarmee een nieuwe weg: 48V-netwerken zijn de toekomstige technologie voor elektrische mobiliteit, autonoom rijden en lage emissies in de sector personenauto's.
In de caravan biedt deze intelligente, onafhankelijke voeding maximale mobiliteit en vrijheid. Met 48V boordspanning blijven zwerfauto’s daarentegen aanzienlijk langer zelfstandig zonder concessies te doen aan het gebruikelijke comfort. In een volgende stap is e-mobiliteit voor kampeerauto’s denkbaar. Knaus Tabbert is dus op weg met de auto-industrie naar het opzetten van deze toekomstige technologie en het bouwen van vrijetijdsvoertuigen. Het systeem omvat bijvoorbeeld een geëlektrificeerde as, moderne sensoren en lithium-ionbatterijen van Bosch. Het kan elektrische energie onafhankelijk van het trekkende voertuig genereren, omdat de generator werkt. 48 volt Bosch elektrische machines kunnen worden gebruikt om de batterijen op te laden tijdens het rijden en door recuperatie (energieterugwinning) tijdens het remmen. De opgeslagen energie wordt vervolgens gebruikt voor de consumenten in de caravan of kan worden omgezet in drijvende kracht. Maximaal acht stationaire 48-volt lithium-ionbatterijen zorgen voor maximale flexibiliteit. Het systeem kan ook worden uitgebreid met draagbare 48-volt batterijen. Deze kunnen worden opgeladen in de caravan of thuis via een stopcontact. Zelfs een manoeuvreerfunctie is geïntegreerd: de caravan kan met behulp van de app naar de gewenste parkeerplaats worden gestuurd.
De fabrikant uit Jandelsbrunn anticipeert ook op de toekomst van vrijetijdsmobiliteit op andere gebieden. In modeljaar 2020 worden bijvoorbeeld alle zwerfauto’s standaard uitgerust met een laadbooster. Dit betekent dat de lichaamsbatterij nog sneller en veiliger kan worden opgeladen. Bovendien is een BWT waterfiltersysteem (Best Water Technology) standaard geïnstalleerd in alle voertuigen, wat altijd zorgt voor schoon water aan boord. Knaus Tabbert biedt een retrofit-kit voor oudere modellen.
Voor de KNAUS- en WEINSBERG-kampeerauto’s is de fietsdrager e.hit met een praktische dubbele zwenkarm aan de geïntegreerde aanhangerkoppeling op aanvraag verkrijgbaar in het nieuwe modeljaar. Het zwaait automatisch uit onder de bumper met een druk op de knop. De lijst met innovaties kan eenvoudig worden uitgebreid: bijvoorbeeld met de volledige LED-koplampen of de KNAUS CATEYE evolution achterlichten van bepaalde modellen, moderne sleutels met een veilig binnenste, railvergrendelingssysteem voor de buitendeur en servicekleppen of de praktische optionele uittrekbare gasfles. Binnen- en omgevingsverlichting in een energiebesparende LED-versie is standaard bij Knaus Tabbert geworden. De succesvolle CaraCompact-modellen van WEINSBERG en de succesvolle speciale editie EDITION [PEPPER] hebben een nieuwe dakkap gemaakt van vezelversterkt polyurethaan met geïntegreerde isolatie vanaf modeljaar 2020. Deze hoogwaardige LFI-technologie (injectie met lange vezels) was voorheen alleen beschikbaar voor modellen in aanzienlijk hogere prijscategorieën.