Regelmatig komt men aan de deur bellen om allerlei nuttige en onnuttige zaken te verkopen. Voor het eerst kan men zelfs een caravan aan de deur kopen. De ervaren Nederlandse Kip fabrikant doet de proef om caravans aan de deur te verkopen.Let op zij komen niet van deur tot deur aanbellen. Het verloopt na een afspraak.
Als eerste caravanbedrijf geeft Kip nu demonstraties bij mensen thuis. Door corona komen mensen minder snel buiten de deur, Kip komt daarom naar de mensen toe. De Kip adviseur neemt vanaf de fabriek het gewenste caravanmodel mee naar de oprit van de belangstellende.
Het voordeel van het bezoek aan huis is dat de klant niet hoeft te reizen naar Kip. Daarbij is het een stuk service van het bedrijf uit Hoogeveen. Bezochte klanten vonden het prettig dat ze de caravan in hun eigen omgeving konden ervaren.
Het enige wat de Kip adviseur nodig heeft is wat ruimte op de oprit of parkeerplaats. Deze nieuwe manier van werken is gericht op mensen die overwegen te kopen, maar gezien de situatie nu liever niet afreizen naar het Kip verkooppunt.
Uiteraard werkt Kip Caravans bij de mensen thuis volgens de nu geldende richtlijnen en zo contactloos als mogelijk.
Wie toch graag eerst wat verschillende types naast elkaar ziet kan een bezoek brengen aan de Kip Store + Kip Fabriek en Kip Museum Bezoek elke dinsdag t/m zaterdag de Kip Store*. Uiteraard zijn ze ook telefonisch bereikbaar via 0528 28 88 88 of per email info@KipCaravans.nl.
Zoals ieder jaar zijn er rond deze tijd, al steekt de Corona pandemie nu wat roet in het eten, er een aantal caravans extra in de kijker.
De Fendt Safir bestaat als IC Blackline in 2 uitvoeringen. Naast leukere decorstukken op de flanken zijn ze standaard uitgerust met alu velgen, Truma mover A, zware hoeksteunen en fietsdrager. Voor het interieur hebben de ontwerpers een ander IC Blackline decorpakket uitgewerkt. Er liggen zeven zone matrassen op lattenbodems en een zwenkbare tv arm is gemonteerd. Beide types zijn voor een koppel uitgerust. De 465 FFB heeft vooraan een Frans-bed met het sanitair er naast. Sinds jaren een succesvolle uitvoering. Achteraan kan men de U-zitgroep tot een bed omvormen. De Fendt Safir 515 SG IC Blackline is een beetje langer, heeft enkele bedden vooraan en een ombouwbare U-zitgroep. Een ideale indeling voor koppels die graag over ruimte en comfort beschikken.
Hobby sinds vele jaren familie van Fendt schuift de De Luxe IC Silverline naar voor met niet te missen prijsvoordelen. De 495 UL en de 545 KMF bieden buiten het prijsvoordeel nog meer uitrusting zoals we van Hobby gewoon zijn. Zo zijn de MTM respectievelijk op 1800 en 2000 kg gebracht, ze kregen voortent stopcontacten, een zwenkbare tv arm, dubbele USB laadpunten, een 12 Volt Autarkpakket en fietsdrager. Om ze stabiel op de baan te houden hebben ze een stabilisering systeem onder de caravanbodem hangen.
Bij Bürstner ontdekken we een verbeterde uitrusting voor de IC Line Premio en Averso. Het gaat om een gas-combistopcontact in de zijwand, een horrendeur aan de buitendeur en hier ook een Autarkpakket.
De wissel van zomer- naar winteruur is een uitgelezen moment om de wissel van zomer- naar winterbanden te plannen. TRAXIO en Federtyre raden aan om nu al een afspraak te boeken en niet te wachten op vorst of sneeuwval: zomerbanden verliezen immers veel van hun efficiëntie van zodra de temperatuur onder 7 °C daalt. Tijdig winterbanden monteren betekent - in combinatie met een aangepaste rijstijl - een enorme winst op het vlak van de verkeersveiligheid. Veiligheid voor klanten en medewerkers staat centraal
De bandencentrales zijn klaar om klanten in alle veiligheid te ontvangen. De sector heeft al in het begin van de coronacrisis duidelijke protocollen opgesteld om de veiligheid van zowel medewerkers als klanten te kunnen waarborgen. Om bandenwissels vlot te laten verlopen en een optimale veiligheid te kunnen blijven garanderen, wordt gevraagd om nu al een afspraak te maken zodat onnodige wachttijden worden vermeden.
Winterbanden: meer grip bij koud weer
“In België zijn winterbanden niet verplicht maar wel aan te raden want ze beschikken over een specifiek rubbermengsel dat een goede grip garandeert op koud wegdek en over een aangepast bandenprofiel met extra lamellen voor (natte) winterse omstandigheden,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Daardoor bieden winterbanden aanzienlijk meer grip dan zomerbanden wanneer de temperatuur daalt onder 7 °C. Bij lage temperaturen is de winterband koning want hij garandeert dan een betere grip en - op besneeuwd wegdek - een tot twee keer kortere remafstand dan de zomerband. Het tijdig vervangen van zomer- door winterbanden draagt dus bij tot een verhoogde veiligheid van elke weggebruiker maar uiteraard is het ook van belang om snelheid en rijstijl aan te passen aan de winterse omstandigheden.”
Hoe herken je winterbanden? En wat met vierseizoenbanden?
In Europa gecertificeerde winterbanden zijn voorzien van een logo met een sneeuwvlok in een berg met drie pieken: het zogenaamde Alpine- of sneeuwvloksymbool, ook wel 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake) genaamd. Je vindt dit logo ooks terug op in Europa gecertificeerde vierseizoenbanden, die een goed compromis kunnen zijn om een heel jaar door te blijven rijden in gematigde klimaatzones met slechts geringe en occasionele sneeuwval.
Met de kampeerauto naar de winteroorden.
Veel zwervers zoeken de sneeuwrijke landen op vooral Duitsland en Oostenrijk waar winterbanden verplicht zijn. Daar is men zeer streng wat betreft banden tijdens de wintermaanden. Sneeuwkettingen bij hebben is overal een aanrader, in Oostenrijk is het verplicht en ze moeten ook nog passen.
De Grand Empire is het grootste en meest luxueuze landyacht dat de fabrikant ooit gemaakt heeft.
Om de steeds stijgende vraag naar ruimte, comfort, veiligheid en ontwerp in het hoge luxe segment te voldoen hebben de ontwerpers en architecten van Morelo de koppen bijeen gestoken met als resultaat een super de luxe kampeerauto. Als we hem zo mogen betitelen trouwens hij is zo ingeschreven, we zouden echter beter spreken van een rijdend luxe hotel.
De eerste niet onbelangrijke vraag van de fabrikant was op welk chassis zullen we deze zware jonge bouwen? Wegens de grote afmetingen, gewicht, gewenst reiscomfort en veiligheid moest er ernstig nagedacht worden welk chassis in aanmerking kwam voor de Grand Empire. Na de nodige informatie en vergelijkingen werd voor het vrachtwagen chassis Actros 1853 van Mercedes-Benz met een 12,8 l dieselmotor die 531 pk naar de wielen stuurt gekozen. In plaats van de traditionele buitenspiegels werd het Cam systeem van Mercedes-Benz geïnstalleerd. Met dit spiegelsysteem is de dode hoek veel kleiner en van rijvak verwisselen verloopt veiliger.
Huishoudelijke toestellen kunnen op 230 Volt werken. Daar zijn enkele zonnepanelen voor nodig en aangepaste batterijen, daarbij is nog een sterke elektrogroep voorzien.
In zulk een wagen mag men zich verwachten aan een uitzonderlijk comfort. Zo zijn de zetels in de zitgroep met een druk op een knop elektrisch verstelbaar.
De Morelo Grand Empire 110 GSO heeft achteraan een garage voor een Mini Cooper. Een uitschuifbaar element vergroot zijdelings de keuken en woonkamer. Wil je met deze schitterende “kampeerauto” 12 m lang en 18 ton op stap moet je minstens een rijbewijs C bezitten, en ongeveer 600.000 euro gespendeerd hebben.
Recidive ligt 41% lager bij overtreders die een verkeerscursus als straf krijgen
Effect is het grootst voor overtreders die voor de eerste keer veroordeeld worden
Het percentage recidivisten ligt 41% lager bij verkeersovertreders die een vorming moeten volgen in vergelijking met overtreders die een klassieke straf zoals een geldboete of verval van recht tot sturen krijgen. De effecten van die verkeerscursussen zijn bovendien meer uitgesproken voor bestuurders die voor de eerste keer veroordeeld worden. Dit zijn enkele resultaten uit een nieuwe studie van Vias institute die specifiek onderzocht wat de effecten zijn van een vorming voor mensen die veroordeeld werden omdat ze te veel gedronken hadden achter het stuur.
In een nieuwe studie heeft Vias institute nagegaan wat het effect is van de vormingen die veroordeelde verkeersovertreders opgelegd krijgen. Zeer specifiek werd onderzoek verricht naar het effect van deze alternatieve leermaatregel voor mensen die een cursus volgden nadat ze betrapt waren met te veel alcohol achter het stuur. Het is al van 2003 geleden dat er onderzoek hiernaar verricht werd in ons land. In totaal werden meer dan 600 bestuurders in deze studie opgenomen die ofwel een klassieke straf ofwel een vorming kregen opgelegd tussen 2010 en 2014. Beide groepen waren zeer vergelijkbaar op basis van een aantal belangrijke kenmerken, gaande van de ernst van de overtreding, leeftijd en geslacht van de overtreder, eerdere veroordelingen en periode van de veroordeling. Er werd voor al die bestuurders nagegaan of ze opnieuw zijn hervallen tot eind december 2017. Recidive is de belangrijkste parameter om na te gaan hoe effectief die cursussen zijn.
Na het krijgen van een klassieke straf hervalt 63% van de overtreders. In totaal is 51% van alle overtreders hervallen tijdens de onderzochte periode. Van degenen die een klassieke straf kregen pleegde 63% opnieuw strafbare verkeersfeiten. Bij de groep overtreders die een cursus volgden was dat maar 37%. Dit betekent dat bestuurders die een vorming hebben gevolgd gemiddeld 41% minder recidive kennen dan zij die een klassieke straf kregen opgelegd.
Sneller recidive bij een klassieke straf Bestuurders die een klassieke straf krijgen hervallen bovendien sneller. Zo is na 1000 dagen na hun veroordeling ongeveer 25% van de bestuurders die de vorming volgde hervallen, terwijl dit ongeveer 50% bedraagt voor de bestuurders die een klassieke straf kregen opgelegd. Voor wie werkt een vorming het best? Voor zowel mannen als vrouwen zien we dat verkeerscursussen effect hebben en het percentage recidivisten lager ligt. Al is het gunstig effect voor vrouwen meer uitgesproken. De impact van de vormingen is het grootst op personen die een blanco strafblad hebben. Daar stellen we de grootste daling vast op de kans om te hervallen. Voor mensen die al eerdere veroordelingen hebben, is de impact minder uitgesproken.
Vormingen als wondermiddel? De vormingen zijn echter geen wondermiddel en hebben niet op iedereen hetzelfde effect. Zo blijkt uit de studie dat wanneer de bestuurders de vorming hebben doorlopen, maar toch terug worden gevat voor rijden onder invloed, hun promillage gemiddeld hoger is in vergelijking met de bestuurders die een klassieke straf kregen opgelegd. Zo is er bij zware drinkers meestal sprake van een afhankelijkheidsproblematiek. Bij hen is het vooral van belang dat zij leren om rijden los te koppelen van hun drinkgedrag en te werken aan hun verslaving. Tijdens het proces van leren loskoppelen kan de verkeersveiligheid voor die mensen beter verhoogd worden door het installeren van een alcoholslot.
Hoe zit het in het buitenland? De cijfers van de effectiviteit liggen in lijn met wat eerder onderzoek in het buitenland liet uitschijnen. Uit buitenlandse studies blijkt dat het effect van het volgen van een vorming neerkomt op een verminderd risico op recidive met 42% ten opzichte van het opleggen van een klassieke straf.
Hoe verloopt zo’n vorming? Vias institute geeft al bijna 25 jaar vormingen aan verkeersovertreders. Die verkeerscursussen in kleine groepjes gelden als vervanging van een traditionele straf zoals een geldboete of een rijverbod. Een vorming duurt 20 uur. Bedoeling van een vorming als alternatieve straf is om een leerproces bij de overtreder op gang te brengen en hem of haar te laten nadenken over zijn eigen gedrag. Zo probeert de cursus een duurzame gedragswijziging tot stand te brengen. Sinds 2003 is het aantal personen dat een vorming moest volgen vervijfvoudigd. In totaal volgden 6200 overtreders in 2019 een vorming bij Vias institute. Er zijn specifieke vormingen voor alcohol, overdreven snelheid, of een algemene vorming waar bijvoorbeeld overtreders terecht komen die vluchtmisdrijf hebben gepleegd. Cindy Van Dijck, rechter Leuvense rechtbank: ‘Op zitting merken we vaak dat overtreders heel goed beseffen dat ze in de fout zijn gegaan. Maar een zinnige reden hebben ze zelden. Ze drinken iets, het is plezant en dan is het tijd om naar huis te gaan. En daar staat hun auto te blinken. Toch maar even snel zelf het stuur pakken, denken ze dan. Deze overtreders hebben het gevoel dat het “hen is overkomen”. Maar dronken rijden overkomt je niet, je kiest ervoor. Een vorming kan veel meer impact hebben dan een geldboete om bestuurders bewust te maken dat dit je niet overkomt en dat je andere keuzes kan maken.’Conclusie Verkeersovertreders die in de fout gaan moeten een gepaste straf krijgen, waarbij het doel altijd moet zijn te vermijden dat ze opnieuw in de fout gaan. Voor sommige overtreders volstaan daarbij de klassieke bestraffingen niet. Uit deze studie blijkt duidelijk dat vormingen voor overtreders die veroordeeld worden omdat ze te veel gedronken hebben, ervoor zorgen dat de kans op recidive met 41% kleiner wordt. De effectiviteit is het grootst bij overtreders die voor het eerst tegen de lamp lopen. Het lijkt dus aangewezen deze in eerste instantie door te verwijzen naar een alternatieve leermaatregel zoals een vorming. Verder onderzoek is nodig om te bepalen wat de exacte effecten zijn van elke straf op verkeersovertreders. Zo kunnen we verder blijven strijden tegen overtreders die steeds weer in de fout gaan in ons verkeer.
Een aantal fabrikanten waaronder Knaus brengen tegenwoordig een schitterende kampeerauto op de markt. Een bewijs dat er vraag is naar deze pronkstukken. Zo rolt de Sun I altijd op een dubbele as als een chique kampeerauto uit de fabriek.
Voorlopig worden 2 indelingen aangeboden, de 900 LEG en de 900 LX. Ze zijn beide 9 m lang met een Fiat Ducato als basisvoertuig. Veel aandacht werd besteed aan ontwerp en decor van deze landyachten. Opvallend is de vorm van de grote lichten vooraan, met het LED lichtsysteem is de weg onder bijna alle weersomstandigheden goed verlicht.
Niet alleen de buitenkant kreeg een aantrekkelijk uitzicht, aan het interieur hebben de architecten redelijk wat tijd besteed. Ze zijn bijzonder fier op de verlichting die gebeurt met slierten LED langs randen van kasten dakluiken en deuren. Dat vraagt natuurlijk veel stroom als alle lichten gelijktijdig branden. Daar heeft men aan gedacht en voldoende batterijen, lader en de mogelijkheid om aan de “paal” stroom te nemen voorzien.
Het meubilair heeft een mat hout decor en handgrepen in donkerchroom kleur,. ook het aanrecht en tafelblad zijn in een donkere kunststof uitgevoerd. De kussens daarentegen kan men in stof of echt leder in de kleur naar wens bekomen. Het kan bijna niet anders, de vloer is in yacht decor uitgevoerd. Onder de vloer is de technische ruimte voor zowel bagage, watertanks en een deel voor de uitgebreide elektronica.
In de keuken zien we een 177 l grote koelkast die in 2 richtingen kan open draaien.
Twee zwervers kunnen in de 900 LEG slapen in de enkele bedden, wie graag wat dichter bij elkaar ligt kiest best voor de 900 LX met zijn eilandbed. Bezoekers kunnen in het hefbed van de stuurcabine.
Wie graag met deze prachtige integrale Sun I wil rondtoeren moet over een rijbewijs C beschikken en minstens een 120.000 euro op tafel kunnen leggen.
De Franse fabrikant brengt voor het volgend modellenjaar de super uitgeruste speciale halfintegrale Pacific en de integrale Galaxy types uit.
Er is op de toebehoren lijst van Pïlote niet veel meer te vinden om nog aan de Pacific of de Galaxy toe te voegen. Zo zijn de halfintegrale uitgerust met een snelheidsregelaar, plissé gordijnen in de stuurcabine, stuurwiel met leder bekleed, licht metalen velgen, achteruitrijcamera, antenne, vlakscherm tv en luifel. Een tweede AGM huishoudbaterij, 100 Watt zonnepaneel om de voornaamste te vermelden.
Voor de integrale Evidence-Versie voegt Pilote er nog een schepje aan toe met een 160 pk sterke turbo diesel en de nieuwe negentrap Wandlerautomaat. Samen gevat kan dat voor de klant een prijsvoordeel van rond de 8.500 euro opleveren voor de Pacific modellen en ongeveer 3.000 euro meer voor de Galaxy. Alle kampeerauto’s hebben enkele bedden achterin en zijn 7,5 m lang.
Bij de compacte zwerfauto’s biedt de Franse fabrikant ook een omvangrijke uitrusting aan tegen uitzonderlijke lagen prijzen. Zij worden als X-Edition op de markt gebracht.
Plan voor Brusselse stadstol verspeelt elke geloofwaardigheid van een fair belastingssysteem Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest plant een slimme kilometerheffing voor wie er met de auto gebruik maakt van het wegennet.
Het systeem bestaat uit een stadstol, gekoppeld aan sturende heffing per gereden kilometer die varieert volgens spits- en dalperiode en het aantal fiscale pk’s van het voertuig. In ruil krijgt de Brusselaar geen belasting op inverkeerstelling of verkeersbelasting meer aangerekend. Dit systeem (SmartMove genaamd) zou jaarlijks een half miljard euro moeten opbrengen. De Koepel Febiac-Traxio-Renta is voorstander van een slimme kilometerheffing die belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting vervangt en waarbij een belasting op bezit dus feitelijk wordt vervangen door een belasting op gebruik. Voor zover dergelijke kilometerheffing billijk en duidelijk is. Dit wil zeggen dat er om te beginnen geen sprake mag zijn van een belastingverhoging; dit is duidelijk wel het geval in het Brusselse voorstel aangezien er een extra opbrengst is voorzien van een half miljard. Een nieuwe belasting met andere woorden, die geen draagvlak zal vinden bij de bevolking. Het creëert evenmin draagvlak als er onvoldoende tot geen volwaardige alternatieven en multimodale overstapparkings beschikbaar zijn voor de autopendelaar, met name tijdens de spitsuren: het km-tariefstelsel voorziet immers dat je in de spitsuren een pak meer betaalt per km dan in de daluren. Tot slot creëert het systeem ongelijkheid tussen Belgische automobilisten; inwoners van Brussel zullen geen belasting op inverkeerstelling of verkeersbelasting meer betalen maar Vlamingen en Walen – zeker zij die naar Brussel pendelen voor hun werk – moeten tweemaal langs de kassa passeren: eenmaal voor belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting in de eigen regio en bovenop nog voor de tolheffing in Brussel. Daardoor betalen zij twee- tot driemaal meer. Dit is niet billijk en creëert een onterechte en niet te verdedigen onderscheid tussen landgenoten waarvan vooral de werkende klasse, ondernemers en bedrijven het slachtoffer van worden. De Koepel Febiac-Traxio-Renta vraagt daarom een uniformisering voor het hele land : idealiter een budgetneutrale, slimme kilometerheffing voor iedereen, maar zeker geen cumul van belastingsystemen op de kap van burgers en bedrijven
Afgelasting Autosalon 2021: autodealers zullen klanten optimaal begeleiden voor aankoop nieuwe wagen
De eerste twee maanden van het jaar zijn traditioneel goed voor 25 tot 30 % van de jaarlijkse particuliere verkoop van nieuwe wagens in België. De aantrekkelijkheid van de autosector en het ‘momentum’ van het Autosalon moeten dus zo goed mogelijk behouden blijven in januari 2021. Met de afgelasting van de Brussels Motor Show 2021 zullen de merkverdelers daarom klanten optimaal begeleiden bij de aankoop van een nieuwe wagen. Digitale communicatiemiddelen en een veilig onthaal in de showroom zijn daarbij essentieel.
“In de autogarages worden de hygiënemaatregelen uiterst strikt opgevolgd : klanten kunnen dus in alle veiligheid terecht in de showroom. Ondertussen heeft de coronacrisis al aangetoond dat consumenten zich bijzonder goed online voorbereiden en dat ze minder van de ene garage naar de andere gaan voor hun aankoop,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Ook de dealers zelf hebben een versnelling hoger geschakeld door aantrekkelijke websites te ontwikkelen en in te zetten op een optimale opvolging per telefoon, per mail of per videoconference. De coronacrisis heeft dit grotendeels digitale voortraject enorm versneld.”
TRAXIO verwacht dat de verschillende automerken hun traditionele salonvoorwaarden zullen aanhouden tijdens het begin van het jaar. Dit is overigens ook broodnodig: door de coronacrisis zullen er in 2020 naar schatting 20 % minder nieuwe wagens worden ingeschreven en een goede start van 2021 is absoluut noodzakelijk voor de sector.
De Kip Shelter, Kip Kompakt en Kip Vision zijn nu als kantoor aan huis of mobiel kantoor te huur. De Kip caravans zijn voorzien van standaard zit met ruime (werk)tafel, bank, keuken met koelkast en vloerverwarming. Door het caravan hefdak ventileren de modellen optimaal en het lichtgewicht zorgt ervoor dat iedereen met een regulier B-rijbewijs de Kip Caravan kan verplaatsen.
De caravan Kip kantoor aan huis kan gehuurd worden via de Kip Store website.
Bezoek de Kip Store + Kip Fabriek en Kip Museum Bezoek elke dinsdag t/m zaterdag de Kip Store*. Uiteraard zijn wij ook telefonisch bereikbaar via 0528 28 88 88 of per email info@KipCaravans.nl.
Tot straks, de cappuccino staat klaar!
Kip Store Hoogeveen veilig bezoeken: *uiteraard werken wij in de Kip Store volgens alle nu geldende richtlijnen. Bent u klachten vrij en gericht op zoek kom dan gerust langs.
Zoals veel fabrikanten viert Frankia rond deze tijd zijn 60 jarig bestaan. Dat wordt gevierd met een bijzonder luxueus speciaal model.
Vanaf 1960 produceert Frankia in Markschorgast kampeerauto’s in het luxe segment. Met het jubileum gaat de aandacht niet enkel naar het jubileum model, ook de andere kampeerauto’s werden opgewaardeerd voor het volgend jaar.
De vorig jaar voorgestelde reeks Neo werd met een nieuw type uitgebreid. Zoals de Neo GD wordt de nieuwe Neo GDK op het Mercedes Benz Sprinter met vooraandrijving en AL-KO chassis gebouwd. Door gebruik te maken van licht gewicht materialen zal de 7 m lange halfintegrale nog 524 kg mogen laden. Beide Neo’s GD en GDK hebben achteraan enkele bedden boven de garage. Het verschil in beide kampeerauto’s is vooraan te vinden. De GD heeft een zijzit naast de buitendeur, terwijl de nieuwe Neo GDK een grotere keuken met meer bergvakken en een breder aanrecht heeft. Standaard is er een 84 l compressor koelkast voorzien, als optie kan men voor een 138 l model kiezen.
Het jubileum type noemt de fabrikant gewoon ”1960”, er worden 60 stuks van gemaakt. Het zijn 7,9 m lange integralen op Fiat Ducato met een MTM van 5,5 ton, 160 pk met de nieuwe 9 gang automaat plus nog een uitgebreid technisch pakket in de standaard uitvoering. Als dat nog niet genoeg is zijn nog 3 x 110 Watt zonnepanelen, een 1.700 Watt Sinus-wisselstroom richter, twee 110 Ah lithium batterijen, tv antenne, 32 duim vlakscherm tv en een Alde vloeistof verwarming. Zoals het tegenwoordig de trend is bestaat de zitgroep uit 2 sofa’s tegen de wanden en een verschuifbaar tafelblad. Achterin liggen 2 enkele bedden boven de garage. Klanten hebben de keuze tussen twee exclusieve uitvoeringen van het interieur. Ofwel in zeer licht houtdecor en kussens in een warme bruine kleur, terwijl de Nico Bianco met donkerbruin houtdecor en kussens in grijs antraciet kleur het leven te gemoed gaat. Voor deze schitterende jubileum modellen zal men ongeveer 150.000 euro moeten overschrijven.
Hoewel Etrusco veel ervaring heeft in de bouw van kampeerauto’s is hij nog niet zo bekend in België. Een rede om eens kennis te maken met het werk van de Italiaanse fabrikant.
Behorende tot de grote familie van de Hymer Group moet hij wel zijn best doen om degelijke producten te leveren al behoren ze tot de instap modellen van de Hymer Group.
Integrale en halfintegrale kampeerauto’s.
Voor het volgend modellen jaar werd weinig veranderd aan de indelingen en het meubilair. De aandacht ging naar kleuren en de gezelligheid in de vakantievoertuigen. In alle interieurs zijn de kleuren van de materialen goed aan mekaar aangepast. Ook de wanden passen best in het geheel. Zelfs de kaders rond de dakluiken kregen een gepaste kleur. De bovenkasten hebben hoogglansdeuren wat al direct een blikvanger is bij het binnen komen. De tint in de alkoven A6600 is in warme kleuren gehouden, terwijl in Aosta zoals de A7300 de grijze kussens wat koeler aanvoelen. In de halfintegrale T6900 type X Edition is het interieur in stralend wit uitgevoerd afgewisseld met zachte natuur tonen. Hier ook zorgen de hoogglansdeuren van de bovenkasten voor een schitterend geheel. Voor de kussens hebben kunstenaars figuren bedacht in wit leder. De 7,4 m lange halfintegrale T7400 SBC heeft buiten de enkele bedden een zitgroep met sofa’s langs de wanden.
Tegen het einde van het jaar mogen we de nieuwe reeks compacte zwerfauto’s verwachten, zij volgt de huidige reeks Vanola op.
Inschrijvingen speed pedelecs dalen voor het eerst na een goede zomer Na een sterke zomer,vooral tijdens de maanden juni (+24,7%) en augustus (+27,8%) dalen de inschrijvingen van Speed Pedelecs in september met -9 %. Voor de volledige periode januari-september bedraagt de daling 6,9 % t.o.v. de eerste negen maanden van vorig jaar. “Tijdens de voorbije zomermaanden steeg het aantal inschrijvingen van speed pedelecs waardoor de achterstand t.o.v. 2019 stilaan werd dichtgefietst. In september werden er echter 119 speed pedelecs minder ingeschreven dan in september vorig jaar dit is een daling van 9 %,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Die daling doet zich voor in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant waar het aantal inschrijvingen via leasing daalt terwijl de inschrijvingen in de rest van het land stijgen. TRAXIO hoopt dat de FOD Mobiliteit het digitale platform WebDIV ook voor de inschrijving van speed pedelecs wil openstellen en zo de rem wegneemt op de verkoop aan bedrijven en de verdere groei van dit segment.”
Regionale verschillen Opvallend is de terugval van de gecumuleerde jaarverkoop (YtD) in de provincies Antwerpen (-18 %), Vlaams-Brabant (-16 %) en Brussel (-28 %). Alle andere provincies laten wel positieve cijfers noteren.
In Vlaanderen blijft Oost-Vlaanderen (+0 %) op hetzelfde niveau terwijl West-Vlaanderen (+11 %) en Limburg (+10 %) mooie groeicijfers voorleggen.
In het Franstalige landsgedeelte is de groei procentueel nog sterker: Waals-Brabant (+17 %), Henegouwen (+35 %), Namen (+113 %), Luik (+21 %) en Luxemburg (+20%). Kanttekening hierbij is dat het aantal inschrijvingen in de Waalse provincies merkelijk lager ligt dan in Vlaanderen: 219 inschrijvingen tot nu toe, op een totaal van 9.821 voor het hele land ofwel 2,2 % van het totaal.
De daling op de as Antwerpen-Brussel heeft te maken met het (voorlopig?) lagere aantal structurele files door het verminderde woon-werkverkeer (thuiswerk).
Particulier en bedrijf/leasing
Door de terugval van het aantal leasing speed pedelecs, werd nipt meer dan de helft van alle speed pedelecs dit jaar ingeschreven door particulieren (52,2 %) terwijl het aandeel leasing zakte naar 30,8 %. Op enige afstand (16,9 %) volgen de inschrijvingen op naam van een bedrijf. Persbericht van TRAXIO
Door de snel stijgende verkoop van kampeerauto’s hebben de dieven meer keus en verdwijnen er veel meer vrijetijdsvoertuigen. Tegenover 2016 zijn het aantal diefstallen al meer dan verdubbeld. Verzekeringsmaatschappijen zien dat met lede ogen aan en beginnen stilaan hogere eisen te stellen aan de beveiliging van zwerfauto’s. Bijzonder de zogenaamde bus campers van Volkswagen T5 en T6 vallen in de smaak van begerige handen. Omgebouwde bestelwagens van Mercedes of klassieke kampeerauto’s ontsnappen al evenmin aan grijpgrage vingers. Net zoals dure auto’s door bendes op bestelling worden gestolen gebeurt het ook met kampeervoertuigen. Zij verdwijnen zeer snel uit het land. Denk nu niet, mijn wagen is elektronisch beveiligd, er kan mij niets overkomen. De gangsters zijn zo knap dat ze zonder stukken te maken of sporen van inbraak achter te laten, de elektronica uitschakelen en de wagen meenemen of hem voor een deel leeg stelen waarbij heel dikwijls ook de airbag verdwijnt. De vraag is of we niet beter terug grijpen naar de nu sterk verbeterde mechanische beveiliging, die veel moeilijker te kraken is. Enkele van die sloten zijn het versnellingsbakslot, motorkapslot, verschillende stuurwielsloten, extra sloten op de deuren en minder handig maar wel degelijk de wielklem. Al die zowel elektronische als mechanische sloten helpen de diefstal vertragen. Als een “gewone” dief ziet dat het te lang gaat duren vooraleer hij het karweitje geklaard heeft kijkt hij uit naar een andere minder beveiligde wagen, er staan er tegenwoordig genoeg op straat of op een parking. Als provisionele gangsters uw zwerf- of ander auto willen stelen is daar niets aan te doen. Eén van de nieuwste antidiefstel sloten is de “DISKLOK” hij belet dat ongewenste niet met de wagen kunnen rijden en beschermt vooral de airbag die dagelijks uit een paar honderd auto’s worden gestolen. De Disklok, op vrachtwagens na, past op bijna alle wagens en voorkomt verbreking van het stuurslot en diefstal van de airbag omdat het volledige stuurwiel omsloten is. Het is het enige stuurslot dat het hele stuurwiel van de wagen omsluit. De behuizing is van gehard staal, bedekt met een sterke chroomkleurige laklaag en bedrukt met de benaming wat potentiele dieven afschrikt. Het speciale slot uit titanium vergrendelt samen met de metalen lange beugel de behuizing. Hij kwam trouwens als één van de beste beveiligingssysteem tegen diefstal uit Duitse testen.
Samengevat
- Voorzien van SCM goedkeuring
- Beschermt airbag tegen diefstal.
- Verkrijgbaar in drie afmetingen.
- Voor stuurwielen tussen de 35 en 44 cm doormeter.
- Stuurslot voor kampeervoertuigen, personenwagens, bestelwagens.
- Houten of met leder beklede stuurwielen bescherm je met een optionele hoes.
- Handige draagtas ligt stevig op automatten.
- Prijzen tussen de 149 en de 169 euro
- de DISKLOK is in de meeste winkels voor auto toebehoren te koop.
Rapido uit het Franse Mayenne heeft het segment van de smalle bestelwagen ontdekt dat bekend staat als gedeeltelijk geïntegreerd. De modellen in de nieuwe C-reeks zijn slechts 2,17 meter breed. De Fransen beginnen met drie indelingen op basis van een Fiat Ducato: De 6,99 meter lange CB6 heeft een eilandbed boven de garage achterin, met een badkamer ervoor. Achter de zitgroep face-to-face is de l keuken. De 6,72 meter lange C55 biedt enkele bedden boven de garage achterin, ervoor een compacte badkamer met zwenkbare wastafel en geïntegreerde douche en een lang aanrechtblad met groot werkblad. Rapido gebruikt de ruimte voor een L-vormige zitgroep richting de bestuurderscabine. Derde in de groep is de Rapido C56 die we hier bekijken. Met een uitwendige lengte van slechts 5,99 meter biedt de keurige zwerfauto van drie en een halve ton een Fransbed naast de lange badkamer. Het keukenblok bevindt zich tussen de badkamer en de buitendeur en de L-vormige zithoek in het voorste deel van de opbouw nodigt uit tot verpozen. Kortom: een ideale indeling voor twee reizigers. Kenmerkend voor Rapido is de houtvrije constructie van dak, wanden en vloer van hagelbestendig GVK. Als isolatie wordt waterafstotend piepschuim gebruikt. De Fransen plaatsten de cabine op het originele verlaagde chassis van de Fiat Ducato. De afwerking is goed, zo worden technisch noodzakelijke doorbraken op de onder vloer keurig afgedicht De PU-kozijnramen op de carrosserie zijn net zo standaard als het echt glazen panoramavenster in het dak, dat volgens de fabrikant UV-beschermd is. Samen met het dakraam boven het zitgedeelte zorgt het voor een luchtige, vriendelijke sfeer in het voertuig, ondersteund door het aangenaam lichte meubeldecor. Het raam in de buitendeur en het tweede slot maken deel uit van het optionele Rapido Pack Select. Wie de Rapido C56 betreedt via de standaard elektrische opstap, kijkt eerst naar het zitgedeelte. De fabrikant rust de bank uit met twee hoofdsteunen en driepuntsgordels, zodat de kleine Rapido geschikt is voor vier personen. Het tafelblad kan in het midden naar beneden worden geklapt. Dit maakt het gemakkelijker om bij de stuurcabine te komen. Er is een kleine klapstoel tussen de buitendeur en de voorste passagiersdeur, die bij gebruik tamelijk veel ruimte inneemt. Wie plaats neemt op de voorste passagierszetel, die in de vergaderpositie wordt gedraaid, zal hem ook graag als beensteun gebruiken. Naast de genoemde grote dakramen gaan er genoeg LED’s branden. De keuken is voorzien van al het nodige. Zelfs indirecte LED verlichting,. Het klassiek ontworpen keukenblok naast de buitendeur is voorzien van alles wat je nodig hebt om op vakantie te koken. De compressor koelkast van 90 liter die in de basiseenheid is ingebouwd, ze is niet enorm groot, maar goed genoeg voor twee of drie personen.. Het visueel aantrekkelijke tweepits fornuis met zwarte omlijsting heeft een grote afstand tussen de twee branders zodat de kok geen derde brander mist. Daarnaast is het glaspaneel boven de branders gemakkelijk schoon te maken. De opbergruimte in de onderkast is niet bepaald groot. De twee bovenkasten compenseren dit. De rechthoekige spiegel is qua vorm en afmeting goed bedacht. Om ruimte te besparen kan de kleine zijstoel worden neergeklapt. Voor de zwerver op de gedraaide passagiersstoel kan deze ook als beensteun worden gebruikt. De fabrikant heeft zelfs aan een afzuigkap gedacht. De verlichting van de tafel is ook goed. Aan de achterkant voorbij de keuken gaat het de badkamer in. Men moet wel door de douchecel om bij de wc te geraken. De acrylglazendeuren zijn gebruiksvriendelijk en sluiten goed af van de rest van de badkamer. Water en schuim verlaten de douchebak via twee verzonken afvoeren. Bij de C-serie van Rapido worden het warme water en het interieur niet verwarmd door een Combi 4 of 6 gaskachel van Truma, zoals zo vaak het geval is, maar wel door het Truma Combi D dieselmodel. Dit helpt om gas te besparen en maakt vakantiegangers minder afhankelijk van de soms moeilijk te vinden gasflessen. Voor een redelijke luchtverversing in de badkamer zorgt een dakraam van 40 bij 40 centimeter. Naast de badkamer is ongeveer 2,O4 X 1,33 meter groot Frans bed met een comfortabel Bultex koudschuim matras. Omdat deze aan het voeteneinde sluit om ruimte te creëren voor de openingshoek van de badkamerdeur, gebruikt de fabrikant een trucje: simpelweg een push-lock aan de zijkant bij het voeteneinde losmaken en een houten lade uittrekken, dan een extra kussen aan de matras bevestigen met een rits, en het bed ligt er al ook breder aan het voeteneinde. Met een beetje vaardigheid kun je nog steeds de badkamer in. De houten lattenbodem onder de in lengterichting verdeelde matras kan met een gasdemper worden opgesteld. Onder: de achterste bergruimte. Het basisoppervlak meet ongeveer 110/68 bij 135 centimeter. De gasfleskast is toegankelijk via de buitenzijde van deze bergruimte. De kachel wordt ook onder het bed geïnstalleerd. De Combi D werkt iets luider dan zijn gas-tegenhangers, maar het bedrijfsgeluid wordt voldoende gedempt door de matras. De fabrikant hangt een kleerkast boven het voeteneinde van het bed, waaronder nog voldoende ruimte is tijdens het slapen, vooral omdat de fabrikant ervoor heeft gezorgd dat er geen uitstekende randen zijn die de slaap abrupt kunnen onderbreken. Blijf nog tussen de kleerkast en de achterkant van de bank een paar centimeter voor een apothekerskast. Boven deze apotheeklade hebben de ontwerpers een uittrekbare houder voor een vlakscherm televisie in een meubelnis geplaatst.
De nieuwe slanke Rapido C56 overtuigd in termen van structuur, meubilair en plattegrond, langs de hele lijn. Alle drie de voertuigen van de nieuwe C-serie hebben standaard met 140 pk turbodiesel. Als een optie Rapido biedt ook de motoren van 160 pk en 180 pk, evenals de nieuwe, alom geprezen automatische transmissie met negen versnellingen. Met zijn wielbasis van slechts 3,45 meter is de gedeeltelijk geïntegreerde C56 ook een extreem wendbaar voertuig.
De koper krijgt waar voor zijn geld een goed uitgerust en solide kampeerauto.
Tweedehandsvoertuigen hebben sterke septembermaand achter de rug, zowel bij auto’s als lichte bedrijfsvoertuigen en motorfietsen
Inschrijvingen nieuwe wagens herpakken zich in september (+2,4 %) en deze van tweedehandswagens (+15,1 %) blijven voor de vierde maand op rij op hoog niveau. Bij de lichte bedrijfsvoertuigen (LCV) zien we dezelfde trend voor de maand september 2020: nieuwe voertuigen (+12,1 %) overstijgen het niveau van september 2019 terwijl tweedehandse lichte vrachtwagens (+17,1 %) sterk blijven scoren. Bij de motorfietsen doen zowel nieuw (+24 %) als tweedehands (+30 %) het erg goed.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “Na een zwakke augustusmaand overstijgen de septemberinschrijvingen van nieuwe personenwagens het niveau van vorig jaar (+2,4 %). Dat is voornamelijk te danken aan de levering en inschrijving van eerder dit jaar bestelde wagens alsook van recente acties op onmiddellijk beschikbare stockwagens. Tweedehandswagens blijven goed scoren (+15,1 %) en dat valt grotendeels toe te schrijven aan de onzekerheid bij de consument en de onmiddellijke beschikbaarheid. TRAXIO verwacht dat er dit jaar 20 % minder nieuwe wagens zullen ingeschreven worden tegenover een beperktere daling van 5 % voor tweedehandswagens. De inschrijvingen van lichte bedrijfsvoertuigen liggen in dezelfde lijn. Voor de zware bedrijfsvoertuigen blijft dit Corona-jaar helemaal een zware dobber met zware verliescijfers voor de nieuwverkoop en een tweedehandsmarkt die het niveau van vorig jaar niet haalt. Verrassend sterk blijven anderzijds de motorfietsen die deze maand +24 % (nieuw) en +30% (tweedehands) scoorden tegenover september vorig jaar. Hun seizoen loopt nu bijna ten einde en we verwachten dat de motorfietssector het jaar zal kunnen afsluiten met een status quo voor de nieuwverkoop en een lichte winst (+5 %) voor tweedehands.” Meer info www.traxio.be
Pössl heeft al lang een bekende naam in de vakantiewereld vooral door het grote gamma aan compacte zwerfauto’s.
Wij kozen voor de 2Wim Vario een 6 m lange omgebouwde Citroen bestelwagen met verhoogd dak. Dat maakt de 2WimVario interessant, er is plaats om met 4 te wonen en zelfs nog een ruimtelijke gevoel te geven.
Voor het modellen jaar 2021 zijn er een aantal wijzigingen aan het meubilair doorgevoerd. Het is lichter en daarmee de trend volgend van lichtere interieurs. In de nieuw ontworpen keuken heeft men aan de zijkant een 100 l compressor koelkast geïnstalleerd. Ze kan links en rechts opendraaien zodat je ze zowel langs binnen als van buiten kan openen. Het bedieningspaneel heeft een plaats gekregen in de wand boven het aanrecht. Een tweede opmerkelijke verandering is de natte cel, de ladder naar het dakbed heeft een andere plaats en laat nu de doorgang naar de badkamer vrij. Het wasbakje kan voldoende water bevatten om zich fatsoenlijk te wassen. Zitten op de draaibare wc is geen probleem maar om de nodige handelingen te maken staan de wanden wat dicht bij. Draai je het wastafeltje opzij bekomt men een relatief grote douchecel. Om het naar boven geplooide dakbed omlaag te trekken moet je wel 2,20 m hoog kunnen reiken. Via de ladder geraakt men gemakkelijk in het 1,95 x 1,44 m grote dakbed waar de 12 cm dikke koudschuim matras voor een heerlijke nachtrust zorgt. Onder het bed beneden is er niet zo veel bergruimte. Aan de ene zijde is een watertank en aan de andere kant nemen twee 11 kg gasflessen plaats in. Daartussen blijft nog ongeveer een meter plaats over voor andere bagage. Er is op die plaats geen dubbele bodem men kan er wel stukken van 70 cm hoog bergen. Het bed is drieledig, het middendeel kan zoals bij veel compacte zwerfauto’s omhoog klappen. Zo kan men langs de achterdeur naar buiten of terug naar binnen stappen, goed verluchten of fietsen in het middenvak vervoeren. Twee grote vensters en dakluik zorgen voor voldoende ventilatie en een mooi uitzicht.
Een vast verhoogd dak heeft buiten het ruimte gevoel nog voordelen. Het is winterbestendig, heeft meer bergruimte en meer stahoogte. Een vast verhoogd dak heeft in zekere zin meer voordelen dan een hefdak. Als het hefdak open staat gaat er bij frisse dagen en nachten veel warmte verloren, als het nat is moet het eerst goed droog zijn voor men het een langere tijd dicht laat.
Bij het rijden heeft het door zijn geringe hoogte voordelen. De motor verbruikt minder brandstof en de wagen blijft stabieler bij sterke zijwinden.
Samen gevat, voor gezinnen met 2 kinderen, mogen zelfs al volwassen zijn, zijn er 4 volwaardige slaap- en zitplaatsen en aan bergvakken is er geen gebrek in de Pössl 2Win Vario
Nieuwe website voor B2B en B2C Duidelijke presentatie en informatieve overdracht van knowhow Speciale hoofdstukken voor kampeerders, exploitanten en architecten / planners
10 jaar CamperClean is niet alleen een reden om te vieren, maar ook een gelegenheid om jezelf te presenteren in een nieuwe (jubileum) outfit: De nieuwe CamperClean website staat online. Met een aantrekkelijk design, duidelijke productpresentatie en handige service-informatie is de nieuwe website niet alleen informatief, maar ook vermakelijk.
De kern van deze presentatie was en is het in heel Europa gepatenteerde, volautomatische reinigingsstation voor mobiele toiletcassettes, dat nu met 325 stations in 15 landen in Europa vertegenwoordigd is. Dienovereenkomstig is de website beschikbaar in 6 talen: Duits, Engels, Frans, Nederlands, Spaans en Zweeds.
Inmiddels is het bedrijventerrein echter fors uitgebreid en vertegenwoordigt het naast het eerder genoemde station ook complexere verwijderings- en toevoersystemen, diverse stroom- en servicekolommen voor water, tv en wifi, die zijn gemaakt van duurzame en resistente materialen, evenals de complete ruimteapparatuur van Check-in terminal via de slagboomsystemen naar cashless facturatiesystemen.
Met dit in gedachten is de website onderverdeeld in verschillende hoofdstukken. Naast de algemene openingspagina is er een hoofdstuk voor kampeerders. Hier worden niet alleen de afzonderlijke producten en hun instructies gepresenteerd, er is ook een online winkel die kampeerders 100 procent milieuvriendelijke en gegarandeerd chemicaliënvrije producten aanbiedt in de sanitaire ruimte en voor auto-onderhoud. Het is interessant om op te merken dat de verzendverpakking ook milieuvriendelijk en biologisch afbreekbaar is.
Het hoofdstuk voor operators presenteert alle beschikbare producten voor het comfortabel inrichten van een camping of parkeerplaats. Een complete catalogus met alle producten is beschikbaar om te downloaden als "pdf".
Er is ook een hoofdstuk voor architecten / planners. CamperClean ondersteunt architecten en planners als adviseur van de locatiekeuze en planning tot de realisatie van een op behoeften gebaseerde en aantrekkelijke parkeerplaats. Omdat een parkeerplaats geen eenvoudige parkeerplaats of een onverharde weide is. Een team van experts, bestaande uit architecten, civiele techniek en betonbouwers, maar ook kopers, branchedeskundigen en marketingprofessionals, begeleidt geïnteresseerden in parkeerplaatsen gedurende het hele traject.
Een laatste hoofdstuk "Locaties" informeert geïnteresseerden waar CamperClean in Europa al aanwezig is met haar producten. Momenteel in 15 landen met 325 locaties.
Veel productnieuws van Nederlandse Campfire Group vouwwagenfabrikanten Holtkamper en Easy Caravanning.
Door de Corona pandemie is vakantie minnend Nederland op zoek gegaan naar alternatieven voor hun zomervakantie. Niet alleen doorgewinterde kampeerders, maar ook mensen die eerder nog niet gekampeerd hadden zijn de afgelopen maanden massaal aan het kamperen gegaan, om veiligheidsredenen veelal in eigen land. Na het weer openstellen van de campings is de vraag naar caravans, campers, maar zeker ook vouwwagens alleen maar verder toegenomen. “Daar komt bij dat een vouwwagen of ‘tent trailer’, zoals we onze producten liever noemen, zich onderscheidt van campers en caravans door het ultieme vrijheidsgevoel. Een avontuurlijke manier van kamperen die alles heeft. Wakker worden met de geur van tentdoek, maar wél met het comfort van een compacte caravan”, aldus Maarten de Roos - algemeen directeur van de Campfire Group. “Vouwwagens hebben nóg een streepje voor op campers en caravans. Behalve relatief goedkoop, zijn ze licht en aerodynamisch, en kunnen daarom eenvoudig door zowel compacte als hybride én vol-elektrische auto’s getrokken worden.” Holtkamper modeljaar 2021 Modeljaar 2021 zal voor Holtkamper eind oktober 2020 worden ingeluid met een geheel gerestylde Holtkamper Kyte (het topmodel uit het Holtkamper tent trailer familie). Zo zal de Kyte 2021 o.a. uitgevoerd worden met een vernieuwde tent, een nieuw ontwerp van de achterzijde van de trailer met standaard stootvaste off-road bumper met diffuser en LED verkeersverlichting (een duidelijke knipoog naar het automotive design van moderne SUV’s), bijbehorende spatborden en standaard grotere 15 inch smoke grey lichtmetalen velgen. Diverse typische stijlkenmerken van de nieuwe Kyte zullen in een later stadium ook toegepast gaan worden op de andere modellen uit het Holtkamper gamma. Zo zal het instapmodel Cocoon ook voorzien gaan worden van eerdergenoemde stijlelementen aan de trailer en een nieuw tentontwerp. De nieuwe designtaal is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met industrial design buro Hegge ID uit België. Hegge ID heeft ruime ervaring in de kampeer- en automotive branche en werkte onlangs nog nauw samen met dochtermerk Easy Caravanning van de Campfire Group aan het innovatieve cross over kampeerconcept ‘TakeOff’. Productnieuws TakeOff - Easy Caravanning Van de eind vorig jaar geïntroduceerde TakeOff is de First Edition serie inmiddels helemaal uitverkocht. Nieuwe leveringen zullen weer vanaf begin volgend jaar gaan plaatsvinden. De kersverse nieuwe Nederlandse fabrikant Easy Caravanning weet te melden dat er momenteel gewerkt wordt aan een uitneembare lichtgewicht keuken, meer opbergmogelijkheden aan het dak zodra dat uitgeklapt is, en mogelijk op termijn ook een nieuwe uitvoering welke geschikt zou moeten zijn voor 4 personen. Volgens Easy Caravanning heeft deze versie wel gewoon dezelfde compacte buitenafmetingen en lichtgewicht constructie zoals we die kennen van de huidige TakeOff. Ook bij uitstek geschikt dus voor compacte en elektrische trekauto’s. Verder wordt de assemblagelijn van de TakeOff in Emmen opgeschaald om aan de verwachte toenemende vraag uit binnen- en buitenland te kunnen voldoen. Najaars campagne: nog even oude prijzen tijdens ‘oktober – kampeermaand’ Zowel Holtkamper als Easy Caravanning doen mee aan de landelijke najaars campagne. Speciaal daarom hebben beide fabrikanten besloten om de nieuwe prijzen voor modeljaar 2021, die normaal gesproken per 1 september 2020 ingaan, uit te stellen tot 1 november. Bent u in de markt voor een kwalitatief hoogwaardige vouwwagen van eigen bodem? Dan loont het zeker om tijdens de najaars campagne in oktober eens langs te gaan bij een van de 3 tent trailer centers van de Campfire Group in Emmen, Utrecht of Boxtel.
Drie broeders met een eigen ontwikkeld hefdak uitgerust.
Voor het modellen jaar 2021 vullen de 3 compacte zwerfauto’s het gamma van Knaus-Weinsberg aan. Eenzelfde hefdak past op de 3 compacte zwerfauto’s. Het herbergt een bed van 2.0 x 1.35 m, groot genoeg om 2 zwervers slapen te leggen. Door een deel van de voorkant open te ritsen bekomt men van uit het bed een prachtig panoramisch uitzicht. Ingeval de voorkant gesloten is blijft er een geïntegreerde verluchting open en om de koude nachten een beetje op te warmen zorgt een uitstroom van de warme luchtleiding. Volgens de fabrikant staat het dak in geopende toestand zeer stabiel, gesloten heeft het een uitstekende aerodynamische vorm. Bovendien komt er nog veel licht binnen door het Heki dakluik.
Bij de 600 en de 630 is nog een extra dakluik mogelijk of wel een luchtkoeler.
Voor een meer ruimtelijk gevoel kan bij de H2 wagens nog een Skyroof panorama dakvenster boven de stuurcabine worden geplaatst. Het is openstelbaar, uitgerust met verduistering en muggenhor rollo’s.
Bovendien is er nog het jubileum model “60 Years Knaus”. De Boxdrive 680 heeft nu het chassis van MAN TGE in plaats van de VW Crafter. Dat biedt veel voordelen zoals assistentie systemen, noodremmen plus nog een aantal elektronische snufjes voor een veilig en comfortabel rijgedrag.