Plan voor Brusselse stadstol verspeelt elke geloofwaardigheid van een fair belastingssysteem Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest plant een slimme kilometerheffing voor wie er met de auto gebruik maakt van het wegennet.
Het systeem bestaat uit een stadstol, gekoppeld aan sturende heffing per gereden kilometer die varieert volgens spits- en dalperiode en het aantal fiscale pk’s van het voertuig. In ruil krijgt de Brusselaar geen belasting op inverkeerstelling of verkeersbelasting meer aangerekend. Dit systeem (SmartMove genaamd) zou jaarlijks een half miljard euro moeten opbrengen. De Koepel Febiac-Traxio-Renta is voorstander van een slimme kilometerheffing die belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting vervangt en waarbij een belasting op bezit dus feitelijk wordt vervangen door een belasting op gebruik. Voor zover dergelijke kilometerheffing billijk en duidelijk is. Dit wil zeggen dat er om te beginnen geen sprake mag zijn van een belastingverhoging; dit is duidelijk wel het geval in het Brusselse voorstel aangezien er een extra opbrengst is voorzien van een half miljard. Een nieuwe belasting met andere woorden, die geen draagvlak zal vinden bij de bevolking. Het creëert evenmin draagvlak als er onvoldoende tot geen volwaardige alternatieven en multimodale overstapparkings beschikbaar zijn voor de autopendelaar, met name tijdens de spitsuren: het km-tariefstelsel voorziet immers dat je in de spitsuren een pak meer betaalt per km dan in de daluren. Tot slot creëert het systeem ongelijkheid tussen Belgische automobilisten; inwoners van Brussel zullen geen belasting op inverkeerstelling of verkeersbelasting meer betalen maar Vlamingen en Walen – zeker zij die naar Brussel pendelen voor hun werk – moeten tweemaal langs de kassa passeren: eenmaal voor belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting in de eigen regio en bovenop nog voor de tolheffing in Brussel. Daardoor betalen zij twee- tot driemaal meer. Dit is niet billijk en creëert een onterechte en niet te verdedigen onderscheid tussen landgenoten waarvan vooral de werkende klasse, ondernemers en bedrijven het slachtoffer van worden. De Koepel Febiac-Traxio-Renta vraagt daarom een uniformisering voor het hele land : idealiter een budgetneutrale, slimme kilometerheffing voor iedereen, maar zeker geen cumul van belastingsystemen op de kap van burgers en bedrijven
Afgelasting Autosalon 2021: autodealers zullen klanten optimaal begeleiden voor aankoop nieuwe wagen
De eerste twee maanden van het jaar zijn traditioneel goed voor 25 tot 30 % van de jaarlijkse particuliere verkoop van nieuwe wagens in België. De aantrekkelijkheid van de autosector en het ‘momentum’ van het Autosalon moeten dus zo goed mogelijk behouden blijven in januari 2021. Met de afgelasting van de Brussels Motor Show 2021 zullen de merkverdelers daarom klanten optimaal begeleiden bij de aankoop van een nieuwe wagen. Digitale communicatiemiddelen en een veilig onthaal in de showroom zijn daarbij essentieel.
“In de autogarages worden de hygiënemaatregelen uiterst strikt opgevolgd : klanten kunnen dus in alle veiligheid terecht in de showroom. Ondertussen heeft de coronacrisis al aangetoond dat consumenten zich bijzonder goed online voorbereiden en dat ze minder van de ene garage naar de andere gaan voor hun aankoop,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Ook de dealers zelf hebben een versnelling hoger geschakeld door aantrekkelijke websites te ontwikkelen en in te zetten op een optimale opvolging per telefoon, per mail of per videoconference. De coronacrisis heeft dit grotendeels digitale voortraject enorm versneld.”
TRAXIO verwacht dat de verschillende automerken hun traditionele salonvoorwaarden zullen aanhouden tijdens het begin van het jaar. Dit is overigens ook broodnodig: door de coronacrisis zullen er in 2020 naar schatting 20 % minder nieuwe wagens worden ingeschreven en een goede start van 2021 is absoluut noodzakelijk voor de sector.
De Kip Shelter, Kip Kompakt en Kip Vision zijn nu als kantoor aan huis of mobiel kantoor te huur. De Kip caravans zijn voorzien van standaard zit met ruime (werk)tafel, bank, keuken met koelkast en vloerverwarming. Door het caravan hefdak ventileren de modellen optimaal en het lichtgewicht zorgt ervoor dat iedereen met een regulier B-rijbewijs de Kip Caravan kan verplaatsen.
De caravan Kip kantoor aan huis kan gehuurd worden via de Kip Store website.
Bezoek de Kip Store + Kip Fabriek en Kip Museum Bezoek elke dinsdag t/m zaterdag de Kip Store*. Uiteraard zijn wij ook telefonisch bereikbaar via 0528 28 88 88 of per email info@KipCaravans.nl.
Tot straks, de cappuccino staat klaar!
Kip Store Hoogeveen veilig bezoeken: *uiteraard werken wij in de Kip Store volgens alle nu geldende richtlijnen. Bent u klachten vrij en gericht op zoek kom dan gerust langs.
Zoals veel fabrikanten viert Frankia rond deze tijd zijn 60 jarig bestaan. Dat wordt gevierd met een bijzonder luxueus speciaal model.
Vanaf 1960 produceert Frankia in Markschorgast kampeerauto’s in het luxe segment. Met het jubileum gaat de aandacht niet enkel naar het jubileum model, ook de andere kampeerauto’s werden opgewaardeerd voor het volgend jaar.
De vorig jaar voorgestelde reeks Neo werd met een nieuw type uitgebreid. Zoals de Neo GD wordt de nieuwe Neo GDK op het Mercedes Benz Sprinter met vooraandrijving en AL-KO chassis gebouwd. Door gebruik te maken van licht gewicht materialen zal de 7 m lange halfintegrale nog 524 kg mogen laden. Beide Neo’s GD en GDK hebben achteraan enkele bedden boven de garage. Het verschil in beide kampeerauto’s is vooraan te vinden. De GD heeft een zijzit naast de buitendeur, terwijl de nieuwe Neo GDK een grotere keuken met meer bergvakken en een breder aanrecht heeft. Standaard is er een 84 l compressor koelkast voorzien, als optie kan men voor een 138 l model kiezen.
Het jubileum type noemt de fabrikant gewoon ”1960”, er worden 60 stuks van gemaakt. Het zijn 7,9 m lange integralen op Fiat Ducato met een MTM van 5,5 ton, 160 pk met de nieuwe 9 gang automaat plus nog een uitgebreid technisch pakket in de standaard uitvoering. Als dat nog niet genoeg is zijn nog 3 x 110 Watt zonnepanelen, een 1.700 Watt Sinus-wisselstroom richter, twee 110 Ah lithium batterijen, tv antenne, 32 duim vlakscherm tv en een Alde vloeistof verwarming. Zoals het tegenwoordig de trend is bestaat de zitgroep uit 2 sofa’s tegen de wanden en een verschuifbaar tafelblad. Achterin liggen 2 enkele bedden boven de garage. Klanten hebben de keuze tussen twee exclusieve uitvoeringen van het interieur. Ofwel in zeer licht houtdecor en kussens in een warme bruine kleur, terwijl de Nico Bianco met donkerbruin houtdecor en kussens in grijs antraciet kleur het leven te gemoed gaat. Voor deze schitterende jubileum modellen zal men ongeveer 150.000 euro moeten overschrijven.
Hoewel Etrusco veel ervaring heeft in de bouw van kampeerauto’s is hij nog niet zo bekend in België. Een rede om eens kennis te maken met het werk van de Italiaanse fabrikant.
Behorende tot de grote familie van de Hymer Group moet hij wel zijn best doen om degelijke producten te leveren al behoren ze tot de instap modellen van de Hymer Group.
Integrale en halfintegrale kampeerauto’s.
Voor het volgend modellen jaar werd weinig veranderd aan de indelingen en het meubilair. De aandacht ging naar kleuren en de gezelligheid in de vakantievoertuigen. In alle interieurs zijn de kleuren van de materialen goed aan mekaar aangepast. Ook de wanden passen best in het geheel. Zelfs de kaders rond de dakluiken kregen een gepaste kleur. De bovenkasten hebben hoogglansdeuren wat al direct een blikvanger is bij het binnen komen. De tint in de alkoven A6600 is in warme kleuren gehouden, terwijl in Aosta zoals de A7300 de grijze kussens wat koeler aanvoelen. In de halfintegrale T6900 type X Edition is het interieur in stralend wit uitgevoerd afgewisseld met zachte natuur tonen. Hier ook zorgen de hoogglansdeuren van de bovenkasten voor een schitterend geheel. Voor de kussens hebben kunstenaars figuren bedacht in wit leder. De 7,4 m lange halfintegrale T7400 SBC heeft buiten de enkele bedden een zitgroep met sofa’s langs de wanden.
Tegen het einde van het jaar mogen we de nieuwe reeks compacte zwerfauto’s verwachten, zij volgt de huidige reeks Vanola op.
Inschrijvingen speed pedelecs dalen voor het eerst na een goede zomer Na een sterke zomer,vooral tijdens de maanden juni (+24,7%) en augustus (+27,8%) dalen de inschrijvingen van Speed Pedelecs in september met -9 %. Voor de volledige periode januari-september bedraagt de daling 6,9 % t.o.v. de eerste negen maanden van vorig jaar. “Tijdens de voorbije zomermaanden steeg het aantal inschrijvingen van speed pedelecs waardoor de achterstand t.o.v. 2019 stilaan werd dichtgefietst. In september werden er echter 119 speed pedelecs minder ingeschreven dan in september vorig jaar dit is een daling van 9 %,” zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Die daling doet zich voor in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant waar het aantal inschrijvingen via leasing daalt terwijl de inschrijvingen in de rest van het land stijgen. TRAXIO hoopt dat de FOD Mobiliteit het digitale platform WebDIV ook voor de inschrijving van speed pedelecs wil openstellen en zo de rem wegneemt op de verkoop aan bedrijven en de verdere groei van dit segment.”
Regionale verschillen Opvallend is de terugval van de gecumuleerde jaarverkoop (YtD) in de provincies Antwerpen (-18 %), Vlaams-Brabant (-16 %) en Brussel (-28 %). Alle andere provincies laten wel positieve cijfers noteren.
In Vlaanderen blijft Oost-Vlaanderen (+0 %) op hetzelfde niveau terwijl West-Vlaanderen (+11 %) en Limburg (+10 %) mooie groeicijfers voorleggen.
In het Franstalige landsgedeelte is de groei procentueel nog sterker: Waals-Brabant (+17 %), Henegouwen (+35 %), Namen (+113 %), Luik (+21 %) en Luxemburg (+20%). Kanttekening hierbij is dat het aantal inschrijvingen in de Waalse provincies merkelijk lager ligt dan in Vlaanderen: 219 inschrijvingen tot nu toe, op een totaal van 9.821 voor het hele land ofwel 2,2 % van het totaal.
De daling op de as Antwerpen-Brussel heeft te maken met het (voorlopig?) lagere aantal structurele files door het verminderde woon-werkverkeer (thuiswerk).
Particulier en bedrijf/leasing
Door de terugval van het aantal leasing speed pedelecs, werd nipt meer dan de helft van alle speed pedelecs dit jaar ingeschreven door particulieren (52,2 %) terwijl het aandeel leasing zakte naar 30,8 %. Op enige afstand (16,9 %) volgen de inschrijvingen op naam van een bedrijf. Persbericht van TRAXIO
Door de snel stijgende verkoop van kampeerauto’s hebben de dieven meer keus en verdwijnen er veel meer vrijetijdsvoertuigen. Tegenover 2016 zijn het aantal diefstallen al meer dan verdubbeld. Verzekeringsmaatschappijen zien dat met lede ogen aan en beginnen stilaan hogere eisen te stellen aan de beveiliging van zwerfauto’s. Bijzonder de zogenaamde bus campers van Volkswagen T5 en T6 vallen in de smaak van begerige handen. Omgebouwde bestelwagens van Mercedes of klassieke kampeerauto’s ontsnappen al evenmin aan grijpgrage vingers. Net zoals dure auto’s door bendes op bestelling worden gestolen gebeurt het ook met kampeervoertuigen. Zij verdwijnen zeer snel uit het land. Denk nu niet, mijn wagen is elektronisch beveiligd, er kan mij niets overkomen. De gangsters zijn zo knap dat ze zonder stukken te maken of sporen van inbraak achter te laten, de elektronica uitschakelen en de wagen meenemen of hem voor een deel leeg stelen waarbij heel dikwijls ook de airbag verdwijnt. De vraag is of we niet beter terug grijpen naar de nu sterk verbeterde mechanische beveiliging, die veel moeilijker te kraken is. Enkele van die sloten zijn het versnellingsbakslot, motorkapslot, verschillende stuurwielsloten, extra sloten op de deuren en minder handig maar wel degelijk de wielklem. Al die zowel elektronische als mechanische sloten helpen de diefstal vertragen. Als een “gewone” dief ziet dat het te lang gaat duren vooraleer hij het karweitje geklaard heeft kijkt hij uit naar een andere minder beveiligde wagen, er staan er tegenwoordig genoeg op straat of op een parking. Als provisionele gangsters uw zwerf- of ander auto willen stelen is daar niets aan te doen. Eén van de nieuwste antidiefstel sloten is de “DISKLOK” hij belet dat ongewenste niet met de wagen kunnen rijden en beschermt vooral de airbag die dagelijks uit een paar honderd auto’s worden gestolen. De Disklok, op vrachtwagens na, past op bijna alle wagens en voorkomt verbreking van het stuurslot en diefstal van de airbag omdat het volledige stuurwiel omsloten is. Het is het enige stuurslot dat het hele stuurwiel van de wagen omsluit. De behuizing is van gehard staal, bedekt met een sterke chroomkleurige laklaag en bedrukt met de benaming wat potentiele dieven afschrikt. Het speciale slot uit titanium vergrendelt samen met de metalen lange beugel de behuizing. Hij kwam trouwens als één van de beste beveiligingssysteem tegen diefstal uit Duitse testen.
Samengevat
- Voorzien van SCM goedkeuring
- Beschermt airbag tegen diefstal.
- Verkrijgbaar in drie afmetingen.
- Voor stuurwielen tussen de 35 en 44 cm doormeter.
- Stuurslot voor kampeervoertuigen, personenwagens, bestelwagens.
- Houten of met leder beklede stuurwielen bescherm je met een optionele hoes.
- Handige draagtas ligt stevig op automatten.
- Prijzen tussen de 149 en de 169 euro
- de DISKLOK is in de meeste winkels voor auto toebehoren te koop.
Rapido uit het Franse Mayenne heeft het segment van de smalle bestelwagen ontdekt dat bekend staat als gedeeltelijk geïntegreerd. De modellen in de nieuwe C-reeks zijn slechts 2,17 meter breed. De Fransen beginnen met drie indelingen op basis van een Fiat Ducato: De 6,99 meter lange CB6 heeft een eilandbed boven de garage achterin, met een badkamer ervoor. Achter de zitgroep face-to-face is de l keuken. De 6,72 meter lange C55 biedt enkele bedden boven de garage achterin, ervoor een compacte badkamer met zwenkbare wastafel en geïntegreerde douche en een lang aanrechtblad met groot werkblad. Rapido gebruikt de ruimte voor een L-vormige zitgroep richting de bestuurderscabine. Derde in de groep is de Rapido C56 die we hier bekijken. Met een uitwendige lengte van slechts 5,99 meter biedt de keurige zwerfauto van drie en een halve ton een Fransbed naast de lange badkamer. Het keukenblok bevindt zich tussen de badkamer en de buitendeur en de L-vormige zithoek in het voorste deel van de opbouw nodigt uit tot verpozen. Kortom: een ideale indeling voor twee reizigers. Kenmerkend voor Rapido is de houtvrije constructie van dak, wanden en vloer van hagelbestendig GVK. Als isolatie wordt waterafstotend piepschuim gebruikt. De Fransen plaatsten de cabine op het originele verlaagde chassis van de Fiat Ducato. De afwerking is goed, zo worden technisch noodzakelijke doorbraken op de onder vloer keurig afgedicht De PU-kozijnramen op de carrosserie zijn net zo standaard als het echt glazen panoramavenster in het dak, dat volgens de fabrikant UV-beschermd is. Samen met het dakraam boven het zitgedeelte zorgt het voor een luchtige, vriendelijke sfeer in het voertuig, ondersteund door het aangenaam lichte meubeldecor. Het raam in de buitendeur en het tweede slot maken deel uit van het optionele Rapido Pack Select. Wie de Rapido C56 betreedt via de standaard elektrische opstap, kijkt eerst naar het zitgedeelte. De fabrikant rust de bank uit met twee hoofdsteunen en driepuntsgordels, zodat de kleine Rapido geschikt is voor vier personen. Het tafelblad kan in het midden naar beneden worden geklapt. Dit maakt het gemakkelijker om bij de stuurcabine te komen. Er is een kleine klapstoel tussen de buitendeur en de voorste passagiersdeur, die bij gebruik tamelijk veel ruimte inneemt. Wie plaats neemt op de voorste passagierszetel, die in de vergaderpositie wordt gedraaid, zal hem ook graag als beensteun gebruiken. Naast de genoemde grote dakramen gaan er genoeg LED’s branden. De keuken is voorzien van al het nodige. Zelfs indirecte LED verlichting,. Het klassiek ontworpen keukenblok naast de buitendeur is voorzien van alles wat je nodig hebt om op vakantie te koken. De compressor koelkast van 90 liter die in de basiseenheid is ingebouwd, ze is niet enorm groot, maar goed genoeg voor twee of drie personen.. Het visueel aantrekkelijke tweepits fornuis met zwarte omlijsting heeft een grote afstand tussen de twee branders zodat de kok geen derde brander mist. Daarnaast is het glaspaneel boven de branders gemakkelijk schoon te maken. De opbergruimte in de onderkast is niet bepaald groot. De twee bovenkasten compenseren dit. De rechthoekige spiegel is qua vorm en afmeting goed bedacht. Om ruimte te besparen kan de kleine zijstoel worden neergeklapt. Voor de zwerver op de gedraaide passagiersstoel kan deze ook als beensteun worden gebruikt. De fabrikant heeft zelfs aan een afzuigkap gedacht. De verlichting van de tafel is ook goed. Aan de achterkant voorbij de keuken gaat het de badkamer in. Men moet wel door de douchecel om bij de wc te geraken. De acrylglazendeuren zijn gebruiksvriendelijk en sluiten goed af van de rest van de badkamer. Water en schuim verlaten de douchebak via twee verzonken afvoeren. Bij de C-serie van Rapido worden het warme water en het interieur niet verwarmd door een Combi 4 of 6 gaskachel van Truma, zoals zo vaak het geval is, maar wel door het Truma Combi D dieselmodel. Dit helpt om gas te besparen en maakt vakantiegangers minder afhankelijk van de soms moeilijk te vinden gasflessen. Voor een redelijke luchtverversing in de badkamer zorgt een dakraam van 40 bij 40 centimeter. Naast de badkamer is ongeveer 2,O4 X 1,33 meter groot Frans bed met een comfortabel Bultex koudschuim matras. Omdat deze aan het voeteneinde sluit om ruimte te creëren voor de openingshoek van de badkamerdeur, gebruikt de fabrikant een trucje: simpelweg een push-lock aan de zijkant bij het voeteneinde losmaken en een houten lade uittrekken, dan een extra kussen aan de matras bevestigen met een rits, en het bed ligt er al ook breder aan het voeteneinde. Met een beetje vaardigheid kun je nog steeds de badkamer in. De houten lattenbodem onder de in lengterichting verdeelde matras kan met een gasdemper worden opgesteld. Onder: de achterste bergruimte. Het basisoppervlak meet ongeveer 110/68 bij 135 centimeter. De gasfleskast is toegankelijk via de buitenzijde van deze bergruimte. De kachel wordt ook onder het bed geïnstalleerd. De Combi D werkt iets luider dan zijn gas-tegenhangers, maar het bedrijfsgeluid wordt voldoende gedempt door de matras. De fabrikant hangt een kleerkast boven het voeteneinde van het bed, waaronder nog voldoende ruimte is tijdens het slapen, vooral omdat de fabrikant ervoor heeft gezorgd dat er geen uitstekende randen zijn die de slaap abrupt kunnen onderbreken. Blijf nog tussen de kleerkast en de achterkant van de bank een paar centimeter voor een apothekerskast. Boven deze apotheeklade hebben de ontwerpers een uittrekbare houder voor een vlakscherm televisie in een meubelnis geplaatst.
De nieuwe slanke Rapido C56 overtuigd in termen van structuur, meubilair en plattegrond, langs de hele lijn. Alle drie de voertuigen van de nieuwe C-serie hebben standaard met 140 pk turbodiesel. Als een optie Rapido biedt ook de motoren van 160 pk en 180 pk, evenals de nieuwe, alom geprezen automatische transmissie met negen versnellingen. Met zijn wielbasis van slechts 3,45 meter is de gedeeltelijk geïntegreerde C56 ook een extreem wendbaar voertuig.
De koper krijgt waar voor zijn geld een goed uitgerust en solide kampeerauto.
Tweedehandsvoertuigen hebben sterke septembermaand achter de rug, zowel bij auto’s als lichte bedrijfsvoertuigen en motorfietsen
Inschrijvingen nieuwe wagens herpakken zich in september (+2,4 %) en deze van tweedehandswagens (+15,1 %) blijven voor de vierde maand op rij op hoog niveau. Bij de lichte bedrijfsvoertuigen (LCV) zien we dezelfde trend voor de maand september 2020: nieuwe voertuigen (+12,1 %) overstijgen het niveau van september 2019 terwijl tweedehandse lichte vrachtwagens (+17,1 %) sterk blijven scoren. Bij de motorfietsen doen zowel nieuw (+24 %) als tweedehands (+30 %) het erg goed.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat de situatie als volgt samen: “Na een zwakke augustusmaand overstijgen de septemberinschrijvingen van nieuwe personenwagens het niveau van vorig jaar (+2,4 %). Dat is voornamelijk te danken aan de levering en inschrijving van eerder dit jaar bestelde wagens alsook van recente acties op onmiddellijk beschikbare stockwagens. Tweedehandswagens blijven goed scoren (+15,1 %) en dat valt grotendeels toe te schrijven aan de onzekerheid bij de consument en de onmiddellijke beschikbaarheid. TRAXIO verwacht dat er dit jaar 20 % minder nieuwe wagens zullen ingeschreven worden tegenover een beperktere daling van 5 % voor tweedehandswagens. De inschrijvingen van lichte bedrijfsvoertuigen liggen in dezelfde lijn. Voor de zware bedrijfsvoertuigen blijft dit Corona-jaar helemaal een zware dobber met zware verliescijfers voor de nieuwverkoop en een tweedehandsmarkt die het niveau van vorig jaar niet haalt. Verrassend sterk blijven anderzijds de motorfietsen die deze maand +24 % (nieuw) en +30% (tweedehands) scoorden tegenover september vorig jaar. Hun seizoen loopt nu bijna ten einde en we verwachten dat de motorfietssector het jaar zal kunnen afsluiten met een status quo voor de nieuwverkoop en een lichte winst (+5 %) voor tweedehands.” Meer info www.traxio.be
Pössl heeft al lang een bekende naam in de vakantiewereld vooral door het grote gamma aan compacte zwerfauto’s.
Wij kozen voor de 2Wim Vario een 6 m lange omgebouwde Citroen bestelwagen met verhoogd dak. Dat maakt de 2WimVario interessant, er is plaats om met 4 te wonen en zelfs nog een ruimtelijke gevoel te geven.
Voor het modellen jaar 2021 zijn er een aantal wijzigingen aan het meubilair doorgevoerd. Het is lichter en daarmee de trend volgend van lichtere interieurs. In de nieuw ontworpen keuken heeft men aan de zijkant een 100 l compressor koelkast geïnstalleerd. Ze kan links en rechts opendraaien zodat je ze zowel langs binnen als van buiten kan openen. Het bedieningspaneel heeft een plaats gekregen in de wand boven het aanrecht. Een tweede opmerkelijke verandering is de natte cel, de ladder naar het dakbed heeft een andere plaats en laat nu de doorgang naar de badkamer vrij. Het wasbakje kan voldoende water bevatten om zich fatsoenlijk te wassen. Zitten op de draaibare wc is geen probleem maar om de nodige handelingen te maken staan de wanden wat dicht bij. Draai je het wastafeltje opzij bekomt men een relatief grote douchecel. Om het naar boven geplooide dakbed omlaag te trekken moet je wel 2,20 m hoog kunnen reiken. Via de ladder geraakt men gemakkelijk in het 1,95 x 1,44 m grote dakbed waar de 12 cm dikke koudschuim matras voor een heerlijke nachtrust zorgt. Onder het bed beneden is er niet zo veel bergruimte. Aan de ene zijde is een watertank en aan de andere kant nemen twee 11 kg gasflessen plaats in. Daartussen blijft nog ongeveer een meter plaats over voor andere bagage. Er is op die plaats geen dubbele bodem men kan er wel stukken van 70 cm hoog bergen. Het bed is drieledig, het middendeel kan zoals bij veel compacte zwerfauto’s omhoog klappen. Zo kan men langs de achterdeur naar buiten of terug naar binnen stappen, goed verluchten of fietsen in het middenvak vervoeren. Twee grote vensters en dakluik zorgen voor voldoende ventilatie en een mooi uitzicht.
Een vast verhoogd dak heeft buiten het ruimte gevoel nog voordelen. Het is winterbestendig, heeft meer bergruimte en meer stahoogte. Een vast verhoogd dak heeft in zekere zin meer voordelen dan een hefdak. Als het hefdak open staat gaat er bij frisse dagen en nachten veel warmte verloren, als het nat is moet het eerst goed droog zijn voor men het een langere tijd dicht laat.
Bij het rijden heeft het door zijn geringe hoogte voordelen. De motor verbruikt minder brandstof en de wagen blijft stabieler bij sterke zijwinden.
Samen gevat, voor gezinnen met 2 kinderen, mogen zelfs al volwassen zijn, zijn er 4 volwaardige slaap- en zitplaatsen en aan bergvakken is er geen gebrek in de Pössl 2Win Vario
Nieuwe website voor B2B en B2C Duidelijke presentatie en informatieve overdracht van knowhow Speciale hoofdstukken voor kampeerders, exploitanten en architecten / planners
10 jaar CamperClean is niet alleen een reden om te vieren, maar ook een gelegenheid om jezelf te presenteren in een nieuwe (jubileum) outfit: De nieuwe CamperClean website staat online. Met een aantrekkelijk design, duidelijke productpresentatie en handige service-informatie is de nieuwe website niet alleen informatief, maar ook vermakelijk.
De kern van deze presentatie was en is het in heel Europa gepatenteerde, volautomatische reinigingsstation voor mobiele toiletcassettes, dat nu met 325 stations in 15 landen in Europa vertegenwoordigd is. Dienovereenkomstig is de website beschikbaar in 6 talen: Duits, Engels, Frans, Nederlands, Spaans en Zweeds.
Inmiddels is het bedrijventerrein echter fors uitgebreid en vertegenwoordigt het naast het eerder genoemde station ook complexere verwijderings- en toevoersystemen, diverse stroom- en servicekolommen voor water, tv en wifi, die zijn gemaakt van duurzame en resistente materialen, evenals de complete ruimteapparatuur van Check-in terminal via de slagboomsystemen naar cashless facturatiesystemen.
Met dit in gedachten is de website onderverdeeld in verschillende hoofdstukken. Naast de algemene openingspagina is er een hoofdstuk voor kampeerders. Hier worden niet alleen de afzonderlijke producten en hun instructies gepresenteerd, er is ook een online winkel die kampeerders 100 procent milieuvriendelijke en gegarandeerd chemicaliënvrije producten aanbiedt in de sanitaire ruimte en voor auto-onderhoud. Het is interessant om op te merken dat de verzendverpakking ook milieuvriendelijk en biologisch afbreekbaar is.
Het hoofdstuk voor operators presenteert alle beschikbare producten voor het comfortabel inrichten van een camping of parkeerplaats. Een complete catalogus met alle producten is beschikbaar om te downloaden als "pdf".
Er is ook een hoofdstuk voor architecten / planners. CamperClean ondersteunt architecten en planners als adviseur van de locatiekeuze en planning tot de realisatie van een op behoeften gebaseerde en aantrekkelijke parkeerplaats. Omdat een parkeerplaats geen eenvoudige parkeerplaats of een onverharde weide is. Een team van experts, bestaande uit architecten, civiele techniek en betonbouwers, maar ook kopers, branchedeskundigen en marketingprofessionals, begeleidt geïnteresseerden in parkeerplaatsen gedurende het hele traject.
Een laatste hoofdstuk "Locaties" informeert geïnteresseerden waar CamperClean in Europa al aanwezig is met haar producten. Momenteel in 15 landen met 325 locaties.
Veel productnieuws van Nederlandse Campfire Group vouwwagenfabrikanten Holtkamper en Easy Caravanning.
Door de Corona pandemie is vakantie minnend Nederland op zoek gegaan naar alternatieven voor hun zomervakantie. Niet alleen doorgewinterde kampeerders, maar ook mensen die eerder nog niet gekampeerd hadden zijn de afgelopen maanden massaal aan het kamperen gegaan, om veiligheidsredenen veelal in eigen land. Na het weer openstellen van de campings is de vraag naar caravans, campers, maar zeker ook vouwwagens alleen maar verder toegenomen. “Daar komt bij dat een vouwwagen of ‘tent trailer’, zoals we onze producten liever noemen, zich onderscheidt van campers en caravans door het ultieme vrijheidsgevoel. Een avontuurlijke manier van kamperen die alles heeft. Wakker worden met de geur van tentdoek, maar wél met het comfort van een compacte caravan”, aldus Maarten de Roos - algemeen directeur van de Campfire Group. “Vouwwagens hebben nóg een streepje voor op campers en caravans. Behalve relatief goedkoop, zijn ze licht en aerodynamisch, en kunnen daarom eenvoudig door zowel compacte als hybride én vol-elektrische auto’s getrokken worden.” Holtkamper modeljaar 2021 Modeljaar 2021 zal voor Holtkamper eind oktober 2020 worden ingeluid met een geheel gerestylde Holtkamper Kyte (het topmodel uit het Holtkamper tent trailer familie). Zo zal de Kyte 2021 o.a. uitgevoerd worden met een vernieuwde tent, een nieuw ontwerp van de achterzijde van de trailer met standaard stootvaste off-road bumper met diffuser en LED verkeersverlichting (een duidelijke knipoog naar het automotive design van moderne SUV’s), bijbehorende spatborden en standaard grotere 15 inch smoke grey lichtmetalen velgen. Diverse typische stijlkenmerken van de nieuwe Kyte zullen in een later stadium ook toegepast gaan worden op de andere modellen uit het Holtkamper gamma. Zo zal het instapmodel Cocoon ook voorzien gaan worden van eerdergenoemde stijlelementen aan de trailer en een nieuw tentontwerp. De nieuwe designtaal is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met industrial design buro Hegge ID uit België. Hegge ID heeft ruime ervaring in de kampeer- en automotive branche en werkte onlangs nog nauw samen met dochtermerk Easy Caravanning van de Campfire Group aan het innovatieve cross over kampeerconcept ‘TakeOff’. Productnieuws TakeOff - Easy Caravanning Van de eind vorig jaar geïntroduceerde TakeOff is de First Edition serie inmiddels helemaal uitverkocht. Nieuwe leveringen zullen weer vanaf begin volgend jaar gaan plaatsvinden. De kersverse nieuwe Nederlandse fabrikant Easy Caravanning weet te melden dat er momenteel gewerkt wordt aan een uitneembare lichtgewicht keuken, meer opbergmogelijkheden aan het dak zodra dat uitgeklapt is, en mogelijk op termijn ook een nieuwe uitvoering welke geschikt zou moeten zijn voor 4 personen. Volgens Easy Caravanning heeft deze versie wel gewoon dezelfde compacte buitenafmetingen en lichtgewicht constructie zoals we die kennen van de huidige TakeOff. Ook bij uitstek geschikt dus voor compacte en elektrische trekauto’s. Verder wordt de assemblagelijn van de TakeOff in Emmen opgeschaald om aan de verwachte toenemende vraag uit binnen- en buitenland te kunnen voldoen. Najaars campagne: nog even oude prijzen tijdens ‘oktober – kampeermaand’ Zowel Holtkamper als Easy Caravanning doen mee aan de landelijke najaars campagne. Speciaal daarom hebben beide fabrikanten besloten om de nieuwe prijzen voor modeljaar 2021, die normaal gesproken per 1 september 2020 ingaan, uit te stellen tot 1 november. Bent u in de markt voor een kwalitatief hoogwaardige vouwwagen van eigen bodem? Dan loont het zeker om tijdens de najaars campagne in oktober eens langs te gaan bij een van de 3 tent trailer centers van de Campfire Group in Emmen, Utrecht of Boxtel.
Drie broeders met een eigen ontwikkeld hefdak uitgerust.
Voor het modellen jaar 2021 vullen de 3 compacte zwerfauto’s het gamma van Knaus-Weinsberg aan. Eenzelfde hefdak past op de 3 compacte zwerfauto’s. Het herbergt een bed van 2.0 x 1.35 m, groot genoeg om 2 zwervers slapen te leggen. Door een deel van de voorkant open te ritsen bekomt men van uit het bed een prachtig panoramisch uitzicht. Ingeval de voorkant gesloten is blijft er een geïntegreerde verluchting open en om de koude nachten een beetje op te warmen zorgt een uitstroom van de warme luchtleiding. Volgens de fabrikant staat het dak in geopende toestand zeer stabiel, gesloten heeft het een uitstekende aerodynamische vorm. Bovendien komt er nog veel licht binnen door het Heki dakluik.
Bij de 600 en de 630 is nog een extra dakluik mogelijk of wel een luchtkoeler.
Voor een meer ruimtelijk gevoel kan bij de H2 wagens nog een Skyroof panorama dakvenster boven de stuurcabine worden geplaatst. Het is openstelbaar, uitgerust met verduistering en muggenhor rollo’s.
Bovendien is er nog het jubileum model “60 Years Knaus”. De Boxdrive 680 heeft nu het chassis van MAN TGE in plaats van de VW Crafter. Dat biedt veel voordelen zoals assistentie systemen, noodremmen plus nog een aantal elektronische snufjes voor een veilig en comfortabel rijgedrag.
Kampeerauto parkeerplaatsen staan bijna overal vol, wellicht een vraag waarom er meer vraag is naar kortere zwerfauto’s. Alkoof types zijn er echt geschikt voor. Ze hebben allen op z’n minst 4 volwaardige slaap- en zitplaatsen zoals hier in de A60 van Sunlight. De fabrikant brengt alzo zijn eerste alkoofmodel onder de 6 m op de markt. De cabine zetels kunnen draaien en samen met de zitbank vormen ze een leuke zitgroep. Bovendien kan de helft van het alkoofbed naar voor kantelen en heeft men meer kopvrijheid. Dit systeem vindt men trouwens in alle alkooftypes van Sunlight. Knap gevonden is de in de kleerkast geïntegreerde opstap naar het achterste bed. Voor volgend modellen jaar 2021 zijn er betere zitkussens gelegd, een extra venster aan de keuken en LED verlichting als de voornaamste kenmerken voor de nieuwe A60.
Voor volgend modellenjaar heeft Itineo, een dochter van De Franse Rapido groep, de fronten van zijn integralen gemoderniseerd.
Eén van de integralen de MC 700 viel op tussen zijn tentoongestelde broeders. Hij is gebouwd op Fiat Ducato met een 140 pk sterke turbodiesel, heeft een MTM van 3,5 ton en meet juist één centimeter minder dan 7,0 m. Achter de cabinezetels in het interieur zien we twee lange zitbanken staan tegen de zijwanden. Door de cabinezetels te draaien bekomt men een super ruime zitgroep met een opvouwbare tafel, noodzakelijk om van en naar de stuurcabine te wandelen. Beide sofa’s kunnen met enkele handgrepen worden omgebouwd tot zittingen met veiligheidsgordels in de rijrichting.Boven de zitgroep is een hefbed van 1,9 x 1,4 m groot. Achter de centraal geplaatste keuken via een opstapje komt men in de slaapkamer. Hier worden de zwervers in het comfortabele eilandbed gelokt. Om zich wakker te douchen hoeft men slechts de deur van de douchecel, direct naast het bed, te openen. De wc bevindt zich afgesloten met een vouwdeur tussen de keuken en het bed voeteneinde. Onder het bed en de douchecel is een enorme bergruimte.
Zijn broeder de 6,99 m lange Itineo SC700 heeft net dezelfde zitgroep met hefbed. Achterin zijn variaties mogelijk, de klant kan kiezen tussen een tweede zitgroep, stapelbedden of een extra grote bergruimte.
Een absoluut succes voor Morelo MORELO behaalde uitstekende verkoopresultaten tijdens de Caravan Salon 2020. De doelstelling van 80 voertuigen zou zelfs met 23 voertuigen kunnen worden overschreden en zo worden 103 MORELO First Class kampeerauto’s verkocht. Dat is een heel indrukwekkend resultaat. Reizen met uw eigen zwerfauto is momenteel een van de meest populaire vormen van vakantie vooral als de hij een eersteklas voertuig van MORELO is. Met 20 tentoongestelde voertuigen op een oppervlakte die bijna twee keer zo groot is als in voorgaande jaren, heeft MORELO haar eigen productgamma gepresenteerd dat zo uitgebreid en uitgebreid is als nooit tevoren. Hét beurs hoogtepunt 2020 “De absolute bezoekersmagneet was onze MORELO GRAND EMPIRE. Het werd zeer goed ontvangen door onze klanten en fans van het merk MORELO. We hebben veel positieve feedback gekregen ”, zegt directeur Reinhard Löhner. De GRAND EMPIRE vierde zijn première op de Caravan Salon en is het nieuwe vlaggenschip van de fabrikant uit Schlüsselfeld. MORELO heeft het "Actros 1853" vrachtwagenchassis van Mercedes-Benz met 530 pk, 12,8 l cilinderinhoud en 2600 Nm koppel die indruk maakt met zijn comfortabele rijgedrag, uitstekende veiligheid en de nieuwste technologie, en uiteindelijk overtuigt met zijn uitstekende design over de hele linie. Gegarandeerde eindprijs MORELO gaat nog een stap verder als het gaat om zijn beursaanbiedingen: MORELO garandeert de aangegeven aankoopprijs op het moment van levering. MORELO wil haar eigen assortiment verder uitbouwen om zo optimaal te blijven voldoen aan de wensen van klanten uit het luxesegment. meer info: www.morelo-reisemobile.de
Dat apparaten niet altijd goed werken ligt meestal niet aan het toestel zelf. Het is dikwijls een kwestie van juist inbouwen. Die kennis hebben vooral de caravan fabrikanten opgedaan toen de caravan industrie op gang kwam tijdens de jaren zestig. Koelkasten, toen nog Electrolux en Sibir koelden nauwelijks als het 25°C omgevingstemperatuur was en als de caravan niet zuiver waterpas stond vertikte ze het helemaal omdat pintje fris te houden. De eerste oorzaak werd opgelost door grotere ventilatie openingen te maken in de wand van de caravan waar de koelkast stond. Éen opening zo hoog mogelijk de andere zo laag mogelijk. Meestal zijn nu twee grote ventilatie rooster achter de koelkast aangebracht. Zo kan de stijgende luchtstroom het koelaggregaat beter afkoelen. Het waterpas ongevoelig maken heeft Electrolux zelfs opgelost. Bij Truma kende we in de begin jaren een ander probleem. Als er wat wind stond ging de kachel uit. De oorzaak zat in het korte stukje schouwpijp dat boven het dak uitstak. Dat stond bij veel caravans in de nabijheid van een dakluik. Op de een of andere manier veranderde de luchtstroom van richting blies in de schouwpijp en het vuur doofde. Men kon ook de caravan verplaatsen om van het probleem verlost te zijn. Oplossing: een verlengde schouwpijp en de kachel bleef branden. Een ander akkevietje was dat de bewoners water hoorde koken als de Truma een tijdje brandde. De caravan fabrikant had de schouwpijp direct achter de kachel eerst een bocht omlaag laten maken en daarna recht omhoog. In de bocht onderaan bleef condentie water staan en begon na een tijd te broebelen door de warmte van de verbrande gasafvoer. Oplossing: de bocht onderaan weglaten en de uitlaat pijp direct omhoog. Die problemen zijn intussen allemaal opgelost er zijn zelfs geen schouwpijpen meer door het dak wel door een zijwand.
Zo komen we bij Webasto kachels die veel in campingbussen en in de stuurcabine van integrale kampeerauto’s worden ingebouwd als bijverwarming. Kwestie van geen zware en veel plaats innemende gasflessen te moeten meenemen. De apparaten zijn ontworpen om de wagen tussen de chassis balken te monteren. Maar als hij brandt gaat er veel stralingswarmte van de kachel verloren. Bovendien is de plaats waar hij bevestig is soms slecht gekozen en de bedrading voor stroom en warme lucht leidingen zijn slordig gelegd en verankerd. Winterkampeerders vertrekken hier in België waar de wegen rijkelijk met zout bestrooid worden. Dat springt tegen de brander, draden en leidingen met nadelige gevolgen. Op slechte wegen kunnen er nog steentjes en ander vuil tegen knallen wat helemaal niet goed is. Beter is als de kampeerauto fabrikant de brander binnen installeert. Alles blijft droog en draden en luchtslangen kunnen beter verankerd worden. Wel opletten als de brander in een te kleine ruimte bijvoorbeeld in een dubbele bodem onder een zitbank geplaatst is wordt het er snikheet en kan de elektronica keuren krijgen. In mijn zwerfauto stelde zich dat probleem. Ik heb een temperatuur gevoelige ventilator van een pc ingebouwd en aan de andere andere zijde van de zitbank een grote opening gezaagd.(niet zichtbaar) De overtollige warmte wordt in het interieur geblazen en de Websto werkt perfect.
Bij sommige kampeerauto’s weigert de stand verwarming goed te functioneren. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Heel dikwijls is de fout te vinden bij de manier van inbouwen, want niet alle zwerfautofabrikanten volgen de instructies van Webasto. Zo komen we dan bij de aanvang van het artikel, beide fabrikanten moeten eens samen aan tafel gaan zitten. Al levert Webasto uitstekende apparatuur, soms functioneert ze niet te best omdat er foutjes zijn gemaakt bij het inbouwen. Die zijn bespreekbaar.
Wacht niet te lang om de stand verwarming te laten onderhouden. Het hangt natuurlijk af hoeveel ze gebruikt wordt. Gaat men veel in het na- en voorseizoen op stap wordt ze dikwijls gebruikt. Heeft ze het moeilijk om te starten is het hoogtijd om ze te laten nakijken. Als hij nieuw is meet de temperatuur van de uitstromende warme lucht aan één van de uitlaten om het half jaar. Duurt het veel langer om dezelfde temperatuur te bekomen of misschien zelfs niet is het hoog tijd voor nazicht. Wacht niet tot je in de wintermaanden op vakantie wil. Andere zwervers en gebruikers staan eind oktober te trappelen voor een afspraak, doe het zeker bij een erkende Webasto verdeler.
Met dank aan LMF nv
Industrieterrein 1132
3540 Herk-de-Stad.
info@lmf.beL
Bij de foto’s ziet u de verzameling stof op de filter, wat op de ventilator kleeft en op de koelribben van de brander. Daarna het opgepoetste toestel, de oude en de nieuwe brander. Terug in mekaar zetten. Het lijkt eenvoudig omdat het hier om een gewoon onderhoud gaat. Het vraagt echter de nodige vakkennis en ondervinding om het tot een goed einde te brengen als er problemen zijn met het toestel.
Bij 1 op de 8 verkeersongevallen met gewonden in Vlaanderen is er sprake van vluchtmisdrijf Nieuwe kortfilm over deze problematiek voorgesteld Bij 12% van de verkeersongevallen waarbij iemand gewond raakt of sterft in ons land is er sprake van vluchtmisdrijf. Vorig jaar gebeurde er minstens elke twee uur een ongeval waarbij de dader de vlucht nam. Ook in Vlaanderen neemt het fenomeen toe en in 1 op de 8 letselongevallen is er sprake van vluchtmisdrijf. Vandaag werd de kortfilm ‘Cirque’ voorgesteld van regisseur Bob Colaers. Die film toont haarscherp de gevolgen van vluchtmisdrijf. Vanaf nu kan de kortfilm gebruikt worden in vormingen voor verkeersovertreders van Vias institute. Daarnaast start Rondpunt VZW vandaag ook de campagne ‘Ik blijf erbij’ om iedereen zijn engagement te laten uitspreken om altijd te stoppen na een ongeval.
Nationale tendens: 1 ongeval met vluchtmisdrijf elke twee uur in ons land Vorig jaar zijn er 4458 letselongevallen gebeurd waarbij als verzwarende omstandigheid vluchtmisdrijf is gepleegd, 24 personen kwamen bij die ongevallen om het leven. Het gaat dus over meer dan 1 ongeval elke 2 uur waarbij iemand gewond geraakt of sterft. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 10 jaar geleden (+2,8%). In dezelfde periode is het totale aantal letselongevallen wel gedaald (-18%). Vandaag gebeuren dus vooral verhoudingsgewijs meer ongevallen met vluchtmisdrijf dan 10 jaar geleden (12% ten opzichte van 9%). De kwaal wordt dus steeds erger op onze wegen. 1 op de 8 ongevallen in Vlaanderen gaat gepaard met vluchtmisdrijf In Brussel neemt bij 16% van alle letselongevallen de dader de vlucht, in Vlaanderen is dat 12% en in Wallonië 10%. In 1 op de 8 ongevallen in Vlaanderen vlucht de dader dus weg in een ongeval met doden of gewonden. In Vlaanderen is het absolute aantal ongevallen waarbij sprake is van vluchtmisdrijf de laatste jaren gestegen van 2583 in 2017 naar 2766 in 2019. In totaal kwamen in 2019 10 personen om het leven in Vlaanderen in een ongeval waarbij de dader de vlucht nam. Ook in Wallonië (van 1023 in 2017 naar 1059 in 2019) en Brussel (van 593 in 2017 naar 633 in 2019) is er een stijging in absolute cijfers van het aantal letselongevallen met vluchtmisdrijf.
6 op de 10 van de ongevallen met fietsers of voetgangers in Vlaanderen Fietsers en voetgangers zijn in Vlaanderen in het algemeen betrokken in 37% en 10% van alle letselongevallen, maar in 47% en 18% van alle ongevallen met vluchtmisdrijf. Ze zijn dus oververtegenwoordigd in dit type ongevallen. In totaal is in 62% van de ongevallen met vluchtmisdrijf in Vlaanderen een fietser en/of voetganger betrokken. 15% van de ongevallen met vluchtmisdrijf gebeurt ‘s nachts. In het algemeen gebeurt 10% van de letselongevallen ‘s nachts. Meer dan 8 op de 10 ongevallen met vluchtmisdrijf gebeuren dus overdag.
Meeste vluchtmisdrijven in Antwerpen In Vlaanderen ligt het absolute aantal vluchtmisdrijven het hoogst in de provincie Antwerpen. In 2019 waren er 948 letselongevallen waarbij de dader vluchtmisdrijf pleegde. De laatste 2 jaar steeg het aantal letselongevallen met vluchtmisdrijf. In totaal is er nu bij 14% van alle letselongevallen in de provincie sprake van vluchtmisdrijf. In Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen ligt dat percentage op 12%, in Vlaams-Brabant op 11% en in Limburg op 8%.
Vooral jonge mannen plegen vluchtmisdrijf Vias institute analyseerde het profiel van 850 bestuurders die door een rechter veroordeeld werden om een sensibiliseringscursus te volgen nadat ze betrokken waren in een ongeval met vluchtmisdrijf. 86% van hen waren mannen. Meer dan 50% hiervan was jonger dan 25 jaar op het moment dat ze vluchtmisdrijf pleegden. Bij 42% van de ongevallen was de bestuurder onder invloed van alcohol en/of drugs. 16% reed rond zonder geldig rijbewijs of verzekering. De meesten van hen waren jonge bestuurders die niet mochten rijden tijdens de weekendnachten of die te jong waren om hun rijbewijs te halen. Enkele oudere bestuurders waren al veroordeeld tot een verval van recht tot sturen na het plegen van andere misdrijven.
Nieuwe kortfilm voorgesteld met vluchtmisdrijf als thema Vandaag stelde de Limburgse filmmaker Bob Colaers zijn kortfilm ‘Cirque’ voor in Cinema Zed Hasselt. In deze kortfilm met acteurs Oscar Willems, Darya Gantura en Bert Huysentruyt wordt een verhaal geschetst waarin vluchtmisdrijf een prominente rol speelt. Rijden onder invloed van alcohol is een versterkende factor die vluchtmisdrijf in de hand kan werken. Ook dat komt aan bod in deze kortfilm die de zware gevolgen van vluchtmisdrijf in 15 minuten in kaart brengt. Regisseur Bob Colaers: ‘In mijn thuisdorp Peer zijn doorheen de jaren verschillende jonge mensen overleden aan verkeersongevallen waaronder ook ongevallen waar vluchtmisdrijf werd gepleegd. Tijdens mijn brainstormsessies voor deze film viel het me op dat er weinig rond dit thema wordt gewerkt terwijl dit helaas toch een veelvoorkomend probleem is. Ik vond het daarom belangrijk om mijn licht hierop te werpen. Ik hoop dat ik aan de hand van deze film mensen aan het denken kan zetten wat voor een impact dit kan hebben voor zowel de nabestaanden als de bestuurder zelf.’
Vormingen als hulpmiddel tegen vluchtmisdrijf De straffen voor vluchtmisdrijf zijn de laatste jaren verstrengd. Bij een ongeval met dodelijke afloop kan je tot 4 jaar gevangenisstraf krijgen. Overtreders zijn vaak niet aan hun proefstuk toe als het gaat om verkeersonveilig gedrag. Het is belangrijk om zelfs indien er bij een ongeval met vluchtmisdrijf geen (zwaar) lichamelijk letsel is, toch de bestuurder die vluchtmisdrijf pleegt adequaat te bestraffen . Dit om te voorkomen dat hij later opnieuw in de fout gaat. De klassieke straffen zoals een geldboete of een verval van recht tot sturen kennen hun limieten om het permanent gedrag te veranderen. In sommige gevallen gaat de rechter daarom over tot een alternatieve straf in de vorm van een verkeerscursus. Er bestaan zo specifieke vormingen voor overtreders die te snel rijden, rijden onder invloed van alcohol en drugs, en een meer algemene module waar ook plegers van vluchtmisdrijf in terechtkomen. Vorig jaar volgden in Vlaanderen bijna 1100 verkeersovertreders zo’n interactieve vorming van 20 uur bij Vias institute. De kortfilm ‘Cirque’ kan nu ook door de vormingsmedewerkers gebruikt worden in hun lessen als aanknopingspunt om hen inzicht in hun gedrag te geven.
Zuhal Demir, Vlaams minister van Justitie en Handhaving: “De gevolgen van vluchtmisdrijf zijn voor families van gewonden, voor nabestaanden, een zware tweede klap. Een effectieve en sterke bestraffing van verkeersmisdrijven is dan ook cruciaal, ook voor de geloofwaardigheid van justitie. Toch zijn de klassieke straffen alleen niet voldoende als we nieuwe slachtoffers willen voorkomen. Hardleersheid of risico op recidive doorbreek je met schuldinzicht en door daders een spiegel voor te houden over hun eigen gedrag. Om ervoor te zorgen dat daders inzien dat wat zij gedaan hebben niet door de beugel kan en hun daden niet herhalen, zijn de gedragstrainingen van Vias een zinvolle aanvulling of alternatief voor loutere geldboetes.” Rondpunt VZW lanceert campagne ‘Ik blijf erbij’ Als je betrokken partij bent in een ongeval, is vluchten altijd de slechtste optie. Zeker als er gewonden zijn, moet je eerste bekommernis zijn om hulp te verlenen. VZW Rondpunt pakt daarom van 21 tot en met 27 september uit met de actie www.ikblijferbij.be. Met die petitie te ondertekenen geef je het signaal om altijd te stoppen wanneer je betrokken bent in een ongeval. Nadat mensen de petitie ondertekend hebben, zullen ze ook aangemoedigd worden om de gratis autosticker te bestellen en op de autoruit te plakken als reminder aan hun belofte.
Vorig jaar stelde Hymer de B Klasse MasterLine voor, intussen zijn er nu vier integrale bijgekomen met verschillende indelingen waaronder twee tandemassers. Het koetswerk wordt met moderne technieken opgebouwd en het interieur oogt met de nieuwe meubelen zeer mooi. Om aan de vraag van veel klanten te voldoen stelt de fabrikant nu eerst zijn integrale voor.
De nieuwe B-MLT 780 krijgt voor een deel dezelfde uitvoeringen en ideeën mee in de integralen. Daarbij horen assistentie systemen van het basisvoertuig. In de klasse onder de 4,5 ton heeft men het SL-C chassis gecombineerd met de Mercedes Sprinter. Bijkomend vergroot Hymer het gamma in CamperVan met de Free 540 Blue Edition. Het is een reactie op het succes met de al bestaande “Blue Edition”. Het sportieve uiterlijk in blauw metallic gecombineerd met het zwarte hefdak maakt van de Free 540 Blue Evolution een blikvanger. Dank zij het hefdak biedt de compacte zwerfauto toch nog 4 slaapplaatsen aan. Het Fiat Ducato basisvoertuig is met het splinter nieuwe navigatie systeem uitgerust inbegrepen een 7 duim scherm. Met het geïntegreerde isofix kinderbeveiliging systeem is de Free 540 Blue Edition ook voor jonge gezinnen geschikt.
Webasto is lang geen onbekende meer in de zwerfautowereld. De geschiedenis echter van de fabrikant gaat terug tot 1901. Wilhelm Baier richtte dat jaar de Esslinger Draht-und Eisenwahrenfabrik op. In 1908 verhuisde het bedrijf naar Stockdorf en kreeg de naam WEBASTO. Aanvankelijk werden enkel schuif- en dakkanteldaken gefabriceerd. Pas later ontwikkelde de constructeur een verwarmingssysteem voor personenauto’s en vrachtwagens. In 1952 werd de eerste verwarming voor autobussen geproduceerd.
Thermo Top verwarmingen
De Thermo Top comfortverwarming werkt volgens het principe waarbij de koelvloeistof van de motor wordt verwarmd. Het grote voordeel van dit systeem is dat de motor voor een deel op bedrijfstemperatuur komt. Met als gevolg een vlottere start en minder uitstoot van giftige gassen. Naast dit type verwarming heeft Webasto nog enkele lucht verwarmers. Zij hebben een compacte vorm en kunnen dienen als verwarming voor slaap-verblijfplaatsen of stuurcabines. Afhankelijk van de te verwarmen ruimtes bestaan er verschillende types met aangepaste vermogens. Zo levert de Air Top vermogens van 0,9 tot 22 kW. Gezien het succes van de zwerfauto’s begonnen de ingenieurs van Webasto enkele verwarmingen wat aan te passen voor het gebruik in deze wagens. Begonnen werd met luchtverwarming voor integrale zwerfauto’s. De grote ruit oppervlakte en een kachel die soms ver naar achter in het interieur staat waren de oorzaak dat het vooraan in de wagen moeilijk behaaglijk warm te krijgen was tijdens winterse omstandigheden. Bovendien is het net daar waar de zitgroep zich bevindt en men er veel tijd doorbrengt. Als extra en afzonderlijk te bedienen verwarmingssysteem biedt een Thermo Top vooraan een grote verbetering voor het interieur. Een ander bijkomend voordeel is dat de brandstof voor de verwarming uit de tank van de wagen betrokken wordt. Die is overal verkrijgbaar tegenover gasflessen omruilen in het buitenland geen eenvoudige klus is. De Webasto verwarmingen mogen branden tijdens het rijden er is geen veiligheidsapparaat nodig zoals voor vloeibaar gas.
Later ontwikkelde de fabrikant verwarmingen voor zowel het interieur als voor warm water voor een stortbad en voor de keuken. Dat was niet direct een succes want 2 zware batterijen waren op 24 u plat. De ingenieurs en elektronikers begonnen in ijltempo aan het systeem te sleutelen met als resultaat veel minder stroom verbruik en geen problemen meer met snel leeg gelopen batterijen. Wel vragen diesel branders, ze bestaan ook voor benzine, dat komt echter nauwelijks voor bij zwerfauto’s, meer onderhoud dan een gasbrander. Men doet er goed aan de Webasto, we kennen ook de Eberspächer die werkt volgens het zelfde principe, maar minder gebruikt wordt in zwerfauto’s, minstens éénmaal per maand 10 tot 15 min op volle kracht te laten werken. Ja, ook als het 30°C is. Als een dieselbrander te lang werkloos blijft kan hij soms moeilijker op gang komen, lukt het dan braakt hij dikke rookwolken uit. Zulk een start doe je best niet op een camping op parkeerplaats voor zwerfauto’s. Stop ergens langs de weg, start de verwarming en rijdt onmiddellijk verder. Rookwolken en reukgordijnen zijn dan sneller verspreid.
Er zijn al meerdere merken zwerfauto’s waar Webasto een standaard uitrusting heeft. Trouwens ook koken op diesel is geen nieuws meer, neem daarbij nog een compressor koelkast en je hoeft helemaal geen zware gasflessen meer mee te voeren, dus in het buitenland geen zoekacties voeren om een fles te vullen of om te ruilen. Indien men kan kiezen welk type verwarming moet ingebouwd worden, dit zal meestal voorkomen in een ingerichte bestelwagen, neem geen dieselbrander met een overschot aan vermogen. Een type dat juist geschikt is voor de te verwarmen ruimte zal als het koud is constant blijven branden om het interieur op temperatuur te houden. De verbranding is zuiverder omdat heel het systeem warm blijft. Een type met overschot aan vermogen warmt het interieur sneller op maar valt dan stil het apparaat koelt af en moet na een tijd terug opstarten. Dat kost energie van de batterij en voor dat de brander weer goed warm staat stoot hij meer onwelriekende gassen uit.
Voor onderhoud best naar een erkende verdeler gaan
Voor onderhoud van een Webasto of Eberspächer kan men enkel terecht bij verdelers van het merk. Een dieselverwarming kan lang normaal werken, op voorwaarde dat hij geregeld een tijdje mocht functioneren. Na enkele jaren afhankelijk van het gebruik begint hij minder warmte te produceren, dat is het moment voor nazicht. Een eerste ingreep(je) dat je zelf gemakkelijk kunt uitvoeren is de rooster langs waar de lucht wordt aangezogen los schroeven of klikken en het stof verwijderen. Kan je de schoepen van de schroef bereiken, ze zuiver borstelen met een tandenborstel. Verdere ingrepen laat je over aan vakmensen. LMF in Herk-de Stadt een specialist in Webasto houdt zich naast het onderhoud en herstellingen van verwarmingen in tractoren, autobussen en bouwkranen ook bezig met de Webasto producten in zwerfauto’s. Ik ging eens kijken hoe een specialist de Webasto in een ingerichte bestelwagen demonteerde en na herstelling terug werd bouwde. In het werkhuis werd het apparaat uit elkaar gehaald, de brander vernieuwd, want hij was gedeeltelijk zwart gebrand, en vakkundig weer in elkaar geschroefd. Nadien terug in de wagen geïnstalleerd. Omdat het apparaat redelijk gemakkelijk uit de zitbank kan worden genomen ging het langs dezelfde weg terug op zijn plaats. Hier was het verwarmingsapparaat redelijk goed bereikbaar en moest er niets worden afgebroken om hem te verwijderen. Volgens Marc Forier van LMF zijn er constructeurs die er weinig rekening mee houden dat kachels het mogen zowel diesel als gasbranders zijn op zijn minst onderhoud vragen maar ook defecten kunnen krijgen. Om aan het toestel te geraken moeten soms panelen of een stuk van een wand worden afgebroken en later zo goed mogelijk hersteld worden, dat kost dure werkuren.
Voor deze reportage was ik welkom bij LMF nv Industrieweg 1132 3540 Herk de Stad. www.lmf.be