Sterke partners voor de vakantiebeurzen van de toekomst
Messe Stuttgart en Hamburg Messe und Congress organiseren samen de oohh! Vrijetijdswerelden in de Hanzestad
Om de toerisme- en caravanbranche een nog beter platform te bieden, werken nu twee sterke partners samen: in samenwerking met Hamburg Messe und Congress organiseert Messe Stuttgart de oohh! Vrijetijdswerelden in de Hanzestad. Aan de oohh! FreizeitWelten is eigenaar van de afzonderlijke merken REISEN HAMBURG, CARAVANING HAMBURG, RAD HAMBURG, KREUZFAHRTWELT HAMBURG en FOTOHAVEN HAMBURG. De samenwerking stelt beide beursbedrijven in staat de positie van hun vakantiebeurzen te versterken en het aanbod voor de reis- en caravanbranche verder uit te breiden. De nieuwe organisator uit Stuttgart begeeft zich op bekend terrein: met de CMT in Stuttgart en de CMT China in Nanjing en de Touristik & Caravaning in Leipzig, demonstreert Messe Stuttgart al met succes zijn expertise op vakantiebeurzen op drie locaties.
“Wij in Stuttgart zijn al meer dan een halve eeuw dé vakantiespecialist in de Duitse beursbranche. Onze CMT is al jaren succesvol op verschillende locaties. Het is geweldig dat we onze knowhow nu ook naar de Duitse toeristenmetropool in het noorden kunnen brengen. Ik kijk uit naar de samenwerking met mijn Hamburgse collega's ”, zegt Roland Bleinroth, Managing Director van Messe Stuttgart en verantwoordelijk voor CMT.
“De samenwerking maakt de oohh! nog interessanter en creëert extra groeimogelijkheden in het beurscentrum van Hamburg door het gebruik van synergieën. De combinatie van jarenlange ervaring, de beste branchecontacten en de mogelijkheid dat zowel onze Stuttgart-collega's met een eigen locatie als Leipzig en Hamburg drie aantrekkelijke Duitse beurslocaties tegelijk kunnen aanbieden, dienen in onze optiek om zorgen voor openbare beurzen voor de lange termijn in de genoemde steden. Met deze stap volgen we onze strategie en de overtuiging dat het economisch en inhoudelijk zinvol is om samen te werken met sterke partners ”, zegt Bernd Aufderheide, CEO van Hamburg Messe und Congress.
De oohh! FreizeitWelten trok in 2020 ongeveer 77.000 bezoekers naar de beurshallen van Hamburg. 770 exposanten uit 37 landen presenteerden gedurende vijf dagen hun aanbiedingen op het gebied van reizen, caravans, fietsen, cruises en fotografie. Guido von Vacano, lid van de directie van Messe Stuttgart, verheugt zich op het nieuwe project: “The oohh! FreizeitWelten is een publiekstrekker en het Noord-Duitse beurslandschap is niet meer weg te denken. We zijn er zeker van dat al onze beurzen zullen profiteren van deze samenwerking en dat we onze bezoekers en exposanten in de toekomst nog betere evenementen kunnen bieden. "
Over de CMT:
De CMT is 's werelds grootste openbare vakbeurs voor toerisme en vrije tijd en wordt al meer dan 50 jaar gehouden in het expositiecentrum van Stuttgart. Het trok onlangs ongeveer 300.000 bezoekers naar de hallen gedurende de negen dagen van de beurs. Meer dan 2000 exposanten uit 100 landen en 360 steden en regio's zijn regelmatig aanwezig op de CMT en de bijbehorende vakbeurzen Bicycle & Hiking Travel, Cruise & Ship Travel en Golf & Wellness Travel. In de caravanbranche presenteren de fabrikanten ongeveer 1000 voertuigen per jaar. De CMT China vindt sinds 2012 plaats in het expositiecentrum in Nanjing. Sinds 2018 organiseert het CMT-team ook de grootste reisbeurs van Midden-Duitsland met Touristik & Caravaning in Leipzig.
Over de oohh! Vrijetijdswerelden:
De oohh! FreizeitWelten verenigt vijf bijzondere beurzen onder één dak met REISEN HAMBURG, RAD HAMBURG, CARAVANING HAMBURG, KREUZFAHRTWELT HAMBURG en FOTOHAVEN HAMBURG.
In de toekomst zal het worden uitgevoerd door Messe Stuttgart op het terrein van Hamburg Messe und Congress. De volgende oohh! FreizeitWelten vindt plaats van woensdag 9 februari tot en met zondag 13 februari 2022.
De TOP100-innovatieprijs en de European Innovation Award TOP100-innovatieprijs 2021 Truma heeft de TOP100-innovatieprijs al voor de vijfde keer op een rij in ontvangst mogen nemen. Het bedrijf behoort daarmee opnieuw tot de honderd meest innovatieve middenstanders in Duitsland. De prijs is een bekroning voor het uitstekende innovatiemanagement van Truma. Daarbij werden 120 verschillende criteria beoordeeld: stimuleert het topmanagement nieuwe ideeën en benaderingen? in welke mate is de innovatiecultuur in het bedrijf aanwezig? hoe zien de innovatieprocessen eruit? De Wirtschaftsuniversität Wien heeft op basis van deze vragen de honderd meest innovatieve bedrijven bepaald uit een selectie van ongeveer 400 deelnemers. “Wij zijn als organisatie zeer goed gepositioneerd om toekomstgerichte systemen en oplossingen te ontwikkelen. Wij benutten de gegevens optimaal, werken volgens flexibele methodes en betrekken onze klanten vanaf het begin bij onze activiteiten. Bovendien profiteren we van de expertise van ons nieuwe Innovation Lab nexT”, aldus Alexander Wottrich, CEO van de Truma Group. European Innovation Award 2021 De European Innovation Award 2021 bevestigt de innovatiekracht van Truma. De prijs wordt uitgereikt door DoldeMedien Verlag in samenwerking met 17 Europese vakbladen. De nieuwe Truma Cooler-compressorkoelboxen konden de jury in de categorie Campingtoebehoren overtuigen. Het familiebedrijf werd ook bekroond in de categorie “Social Vision Concept”. Met deze award wordt het bijzondere maatschappelijke engagement van Truma in de bloemetjes gezet. Via de eigen stichting Renate Schimmer-Wottrich, biedt het bedrijf al enkele jaren ondersteuning aan sociale organisaties en projecten in München en omstreken. Fotobijschrift: De twee CEO’s van de Truma Group, Robert Strauß en Alexander Wottrich, zijn ontzettend blij met de bekroningen.
De caravanparade is met succes door Düsseldorf gereden.
110 voertuigen als caravanparade op 13 maart 2021 in Düsseldorf.
Toegewijde caravan-experts willen meer acceptatie.
Zelfvoorzienende caravans en kampeerauto’s voldoen aan de strenge pandemie-eisen.
Vakantievoertuigen zijn zo veilig als een eengezinswoning.
De grote caravanparade op 13 maart 2021 is veilig en succesvol verlopen. In dubbele zin. Enerzijds kwamen de 110 kampeerauto’s en caravanteams ondanks het onervaren konvooi-rijden snel en veilig van de beursparking naar Düsseldorf, door de stad en terug. Aan de andere kant vond de parade ook positieve reacties van het publiek, zowel van de begeleidende wetshandhavers als van de bevolking, of het nu gematigd was dus ook daar werd het goed ontvangen.
De organisatoren van de Facebookgroep “Kamperen op afstand”, Daniel Gansen, Jan Kirschner en Sascha Bündgen, werden door de lokale politie zeer geprezen om hun goede organisatie en het gedisciplineerde gedrag van alle deelnemers.
“Men mag met het vliegtuig naar Mallorca, maar kamperen niet!”, Kopte de krant BILD en verder “Dat baart kampeerders frustratie. Daarom toeteren camperaars en caravanbestuurders de politici in een opvallende parade. "
110 voertuigeenheden waren toegestaan voor het konvooi, nog eens 20 voertuigen waren beschikbaar op de beursparking als basiskamp en mogelijke vervangende voertuigen voor mogelijke storingen. Meer dan 200 voertuigen zouden graag naar dit evenement komen, dat op zeer korte termijn georganiseerd werd uit alle delen van Duitsland.
Het gebrek aan begrip van de kampeerders voor het gebrek aan begrip van de politiek en anderszins verantwoordelijke autoriteiten is groot. 'reizen met een vol vliegtuig mag, kamperen niet', samen gevat. De frustratie van de kampeerders is groot, net als de vraag naar soortgelijke evenementen. Vanuit alle delen van de republiek ontvangt de Facebook-groep “kamperen op afstand” verzoeken voor een vervolg parade. Na Düsseldorf worden momenteel evenementen gepland in Hamburg, Berlijn en München.
Sinds 2012 moet elke nieuwe band, die in de EU wordt verkocht, worden gemarkeerd met een bandenlabel dat de grip van de band op nat wegdek, geluidsemissie en impact op het brandstofverbruik aangeeft. Het ontwerp is vergelijkbaar met het bekende EU-energielabel voor huishoudelijke apparaten. Het doel is om consumenten te begeleiden naar banden die veiliger, stiller en energiezuiniger zijn.
Om het bewustzijn van de consument te vergroten en het markttoezicht en de handhaving te verbeteren, heeft de EU een labelupdate geïnitieerd. Een nieuwe verordening treedt in werking in mei 2021. Fabrikanten en leveranciers kunnen goed worden voorbereid met de etiketteermachines van Weber Marking Systems.
Wat verandert er in de etikettering van banden?
De meeste van de huidige belangrijkste bepalingen van TLR nr. 1222/2009 worden gehandhaafd en versterkt. Vanaf 2021 moet de markt nauwlettend worden gevolgd om ervoor te zorgen dat de richtlijn daadwerkelijk in de hele Europese Unie wordt geïmplementeerd. Een paar nieuwe regels voor fabrikanten en leveranciers zullen met de vernieuwing komen:
Toon bandenlabel in alle vormen van aankoop
Niet alleen producten, die fysiek in winkels worden gepresenteerd, moeten het nieuwe bandenlabel hebben. De informatie op het etiket moet ook worden opgenomen op de website(s) van de leverancier, in brochures, in de technische promotieliteratuur van de fabrikant, in prijslijsten en op of met de, aan de koper, overhandigde bandfactuur.
Toepassing op zware voertuigen
Tot nu toe is het bandenlabel verplicht voor passagiers- en lichte voertuigen. In de toekomst zou het ook van toepassing zijn op zware voertuigen.
Sneeuw en ijs pictogrammen
Op het oorspronkelijke bandenlabel konden consumenten geen onderscheid maken tussen winterbanden, die voor verschillende omstandigheden zijn ontworpen. Het nieuwe label zal visuele informatie bevatten over de prestaties van de banden in sneeuw- of ijsomstandigheden.
Print & Apply etiketteersysteem voor bandenlabel
Een van onze klanten, wereldwijde autoleverancier Continental, voldoet vanaf het begin aan de EU-regelgeving voor bandenetikettering. Kort na de eerste EU-aankondiging hebben we een volledig automatisch print-apply-etiketteersysteem ontwikkeld, dat nu wordt gebruikt in tal van Contintental fabrieksgebouwen in Europa.
Wij voorzien Contintental van voorgedrukte labels, die de essentiële elementen voor het labelen van banden bevatten. Het etiketmateriaal en de lijm zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd om op een afgerond rubberoppervlak te kleven. Bij goederenafgifte voegt ons etiketteersysteem alle variabele gegevens zoals schaalletters, productnamen, artikelnummers en barcodes via thermisch transfer op het etiket toe. Vervolgens wordt het label nauwkeurig op het midden van het loopvlak van de band aangebracht. Etiketten worden aangebracht met de wipe-on methode, waarbij het bedrukte etiket gelijkmatig van de afgiftestempel wordt losgemaakt, door vacuüm wordt aangezogen en naar de stopplaat wordt getransporteerd. Op deze manier kan een band elke twee en een halve seconde afzonderlijk worden gelabeld.
De labelhoogtes en -afstanden verschillen per band: een 135-band voor een klein elektrisch voertuig vereist bijvoorbeeld een andere labelpositie dan een hoogwaardige sportband met een breedte van 355 millimeter. De applicatorarm van de labeler kan zich binnen milliseconden tot 10 centimeter uitstrekken. De banddiameter bepaalt hoe ver de afgiftestempel moet reiken voordat het etiket kan worden aangebracht. Om deze reden werden de individuele bandenafmetingen vooraf opgeslagen in het etiketteersysteem. Een barcodelabel op elke band vertelt het labelsysteem welke band de volgende keer komt, zodat het de labelpositie, afstand en printgegevens kan aanpassen.
Het etiketteringssysteem is een belangrijk onderdeel van de “Automatische etikettering en uitgaande controlesystemen” bij Continental, die miljoenen banden per jaar verwerken en fouten bij het verzamelen en verzenden tot nul reduceren.
Op zoek naar de perfecte etiketteringsoplossing?
We weten dat elk productieproces voor verschillende uitdagingen staat. We gebruiken een slim modulair systeem om u de optimale etiketteringsoplossing te garanderen die aan uw specifieke eisen voldoet. Neem contact met ons op voor een gratis advies!
EU publiceert nieuwe regels voor etikettering van banden
Eindgebruikers, zoals consumenten en wagenparkbeheerders die een nieuwe band kopen, of voornemens zijn een nieuwe band te kopen, krijgen binnenkort nog betere informatie. De Europese Raad en het Europese Parlement namen eerder dit jaar een nieuwe verordening aan met nieuwe etiketteringsvoorschriften voor eigenschappen zoals brandstofverbruik, grip op nat wegdek en geluid. In de praktijk vaak ook ‘het Europese bandenlabel’ genoemd.
Doel van de nieuwe Verordening (EU) 2020/740 is de etiketten beter zichtbaar te maken en eindgebruikers beter te informeren, zodat zij kunnen kiezen voor banden die veiliger, zuiniger en stiller zijn. Hiervoor wordt o.a. de lay-out van het bandenlabel ingrijpend aangepast. Dankzij het schrappen van overbodige prestatieklassen zou het bandenlabel zichtbaarder en duidelijker moeten worden voor de consument. De nieuwe Verordening (EU) 2020/740 treedt op 26 juni 2020 inwerking en is vanaf 1 mei 2021 van toepassing.
Uitfasering oude banden/labels
Vanaf 1 mei 2021 treedt een soort sterfhuisconstructie voor het oude bandenlabel in werking en mogen oude en nieuwe bandenlabels wel naast elkaar op de markt aangeboden en verkocht worden, maar vanaf deze datum mag een band niet meer voor de eerste keer in de Europese Unie op de markt/in de handel gebracht worden met het oude bandenlabel.
In overweging (37) van de nieuwe Verordening (EU) 2020/740 meldt ook dat banden die al vóór 1 mei 2021 in de handel waren, niet van een nieuw bandenetiket hoeven te worden voorzien. Bandenimport bedrijven moeten hun banden met het oude bandenlabel dus wel tijdig inklaren voor de douane en doorverkopen aan hun wederverkopers binnen de EU, of de banden alsnog voorzien van een bandenlabel volgens de nieuwe lay-out.
De verordening voorziet in een aantal belangrijke wijzigingen in de bestaande regels. Banden voor zware bedrijfswagens (C3) moeten straks ook voorzien zijn van een bandenlabel in de vorm van een sticker op de band. Tot 1 mei 2021 zijn deze C3 banden hier nog van vrijgesteld.
Het ontwerp van het etiket wordt geactualiseerd en zal ook iconen voor de grip op sneeuw en ijs bevatten. De nieuwe verordening gaat ook voor coverbanden gelden. De voorschriften voor coverbanden worden van toepassing zodra er een officiële testmethode die geschikt is voor het meten van de prestaties van deze banden beschikbaar komt.
De verordening bevat ook bepalingen voor de vermelding van eigenschappen als kilometrage en slijtage zodra er ook hier geschikte testmethoden voorhanden zijn. Hierdoor zullen er naar verwachting minder fijnstof en microplastics in het milieu terechtkomen als gevolg van bandenslijtage.
Doel van de etikettering van banden is de uitstoot van broeikasgassen en de geluidsoverlast in de vervoerssector terug te dringen en de verkeersveiligheid te verhogen. Eindgebruikers, consumenten en wagenparkbeheerders, krijgen zo nuttigere en beter vergelijkbare informatie over brandstofverbruik, veiligheid en geluid, waarmee zij bij de aankoop van nieuwe banden geld kunnen besparen en voor het milieu kiezen.
Kopers vooraf informeren
Artikel 7 van de nieuwe Verordening (EU) 2020/740 introduceert ook een aangescherpte nieuwe verplichting voor leveranciers en distributeurs van voertuigen. Vanaf 1 mei 2021 moet aan de koper van een nieuw voertuig, vóór de verkoop, in het relevante technische reclamemateriaal van de leverancier, informatie verstrekken over het bandenlabel voor de banden die bij het voertuig worden aangeboden of daarop gemonteerd zijn. Ook moeten de leveranciers en distributeurs van voertuigen ervoor gaan zorgen dat er een productinformatieblad beschikbaar is. Dit "productinformatieblad" is gedefinieerd als een standaarddocument met de in bijlage III beschreven informatie, in gedrukte of elektronische vorm.
Productinformatieblad
De informatie in het productinformatieblad van de banden moet in de productbrochure of andere bij de band verstrekte documenten worden opgenomen en omvat het volgende:
de handelsnaam of het handelsmerk van de leverancier of van de fabrikant, indien fabrikant en leverancier niet dezelfde zijn;
bandentypeaanduiding;
maataanduiding, de beladingsindex en het snelheidssymbool l;
de brandstofefficiëntieklasse;
de klasse grip op nat wegdek van de band;
de rolgeluidemissieklasse en de waarde in decibels;
de vermelding of de band bij hevige sneeuwval kan worden gebruikt;
de vermelding of de band een band met grip op ijs is;
de datum waarop de productie van het bandentype is begonnen (twee cijfers voor de week en twee voor het jaar);
de datum waarop de productie van het bandentype is beëindigd, indien bekend (twee cijfers voor de week en twee voor het jaar).
Vanaf 1 mei 2021 geldt een vernieuwd bandenlabel voor personenwagenbanden (C1), bestelwagenbanden (C2) en – voor het eerst - ook voor bedrijfswagenbanden (C3). Dit nieuwe label moet klanten helpen om bewuster te kiezen voor banden die veiliger (kortere remweg), zuiniger en stiller zijn; nog te vaak kiezen klanten immers voor banden die suboptimaal presteren en dat heeft een negatieve impact op ongevallen en verbruik (CO2-uitstoot). Daarom is het ondertussen 9 jaar oude label verder vereenvoudigd: zo is het aantal ‘klassen’ gedaald van 7 naar 5, en is relevante informatie over een band snel en gemakkelijk terug te vinden via een QR-code.
“Het nieuwe bandenlabel biedt heel wat voordelen voor zowel de klant als de bandenspecialist, voor de verkeersveiligheid en voor het milieu”, stelt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “De eenvoudigere structuur en de extra informatie helpen de klant om de optimale band te kiezen of om zich beter te laten begeleiden tijdens het verkoopgesprek met de bandenprofessional. Die optimale bandenkeuze draagt bij tot potentieel minder ongevallen – bijvoorbeeld door te kiezen voor banden met een kortere remweg bij nat wegdek -, een lagere CO2-uitstoot en een lager geluidsniveau. Het nieuwe bandenlabel is met andere woorden zowel op economisch, ecologisch als maatschappelijk vlak een goede zaak.”
Eenvoudiger en vollediger
Het nieuwe bandenlabel geeft op een visueel erg overzichtelijke manier de kwaliteit van de band weer. Particuliere en professionele klanten kunnen voor een aantal essentiële prestatiecriteria in één oogopslag de verschillen tussen banden aflezen waardoor ze vlot de optimale keuze kunnen maken. Het nieuwe label helpt de bandenverkoper ook om de klant beter te ondersteunen in zijn/haar keuze.
De 7 verschillende klassen van het oude label (beoordeling op brandstofefficiëntie door de rolweerstand en remweg op nat wegdek) zijn vervangen door een eenvoudiger systeem met telkens 5 klassen. Ook de geluidsproductie van de band is nu duidelijker weergegeven: het aantal geproduceerde dB wordt voortaan geflankeerd door een lettercode (A,B,C) in plaats van het abstractere systeem met geluidsgolfjes. En voortaan staat op het bandenlabel voor personenwagens ook aangegeven of de band geschikt is voor gebruik op sneeuw of ijs.
Betere communicatie met de klant
Het nieuwe label is dus eenvoudiger en vollediger. Maar naast het nieuwe label – dat niet alleen bij elke band in de shop maar ook bij elke communicatievorm rond banden moet vermeld worden – is het voortaan ook verplicht om een productinformatieblad fysiek (print) of digitaal ter beschikking te stellen van de klant. De QR-code in de rechterbovenhoek van het label biedt een snelle en gemakkelijke toegang tot een openbare productdatabase waarin de klant relevante informatie over de band kan vinden.
Hogere verkeersveiligheid en lagere CO2-uitstoot
Het nieuwe bandenlabel past in het streven van de Europese Unie naar meer verkeersveiligheid op de weg en minder milieubelasting door het wegverkeer. Dankzij een goede informatie kunnen klanten doelbewuster kiezen voor banden met optimaal veiligheids- en brandstofefficiëntieniveau wat het aantal ongevallen en de CO2-uitstoot verder naar beneden moet halen. In 2012 werd het eerste bandenlabel geïntroduceerd. Onder impuls van de Europese Unie werd dit herzien en wordt vanaf 1 mei 2021 het vernieuwde bandenlabel van kracht.
Carado breidt zijn reeks uit met een 5,95 m lang compact alkoof type A 132, met zijn korte wielbasis is hij zeer wendig. Voor de bewoners heeft hij twee vaste bedden. Daarbij heeft hij nog een garage voor een fiets en grote bagage. Meer fietsen zullen op een fietsrek achteraan moeten. Voor wie zich niet stoort aan de uit de kluiten gewassen alkoof is de A 132 uiterst geschikt voor een gezin met twee kinderen, bovendien valt de aankoopprijs nog best mee.
Het is logisch dat een zwerfauto in deze prijsklassen niet met de nieuwste en dure technische snufjes is uitgevoerd. Toch zit de constructie degelijk in mekaar en is keurig afgewerkt. Er kunnen alvast 2 gasflessen mee. Om de watertank onderaan te isoleren moet men wel wat euro’s opleggen.
Via een noodzakelijk opstapje komt men in het interieur. De fabrikant heeft voor de A 132 een Fiat Ducato met een ladder chassis gekozen, met als voordeel dat men een vlakke vloer van voor tot achter heeft. Met het zicht naar de open alkoof heeft men een enorm ruimtelijk gevoel. Het meubilair in donker houtdecor wisselt mooi af met lichte stroken op de deuren.
Aan bergvakken is in de A 132 geen gebrek, met het oog op het maximum laadvermogen even oppassen om ze niet allen vol te proppen.
Om achteraan in het bed te geraken is er een uittrekbare lade die als opstap kan dienen. Zo hoeft men geen laddertje mee te nemen. Het bed is 1,4 m breed met een op een lattenbodem liggende matras. Ieder heeft een leeslamp met schakelaar en zelfs een USB stopcontact.
Voor de algemene verlichting zorg een sliert half weggedoken LED’s. Meer ruimte is er in het 2.1 x 1.6 m grote alkoofbed met matras op een lattenbodem, men moet het echter doen zonder leeslampen, schap en venster. Een voordeel is dat de helft van de alkoofbodem bij middel van gasveren naar boven kan klappen wat de doorgang van en naar de stuurcabine gemakkelijker maakt.
De gedraaide cabinezetels maken samen met de zitbank in de rijrichting plus de tafel een comfortabele zitgroep voor het gezin. Bij middel van een extra plank kan men de tafel 20 cm verlengen.
In het lichte keukenaanrecht zijn 3 afdekbare kookvuren en de ronde spoelbak geïntegreerd er blijft nog wat plaats over als werkblad. Onderaan is een 113 l absorptie koelkast met ernaast nog voldoende bergruimte. Kleine keuken attributen kunnen in de redelijk grote bovenkasten.
Zoals we al eens elders gezien hebben heeft de badkamer een zwenkbare wand om de douchecel te vormen. We zien 2 wateraflopen, handig als de kampeerauto niet netjes waterpas staat.
In plaats van de bekende plissé gordijnen aan de cabine ruiten heeft men een stevige gordijn gebruikt die heel het glas oppervlak kan afsluiten voor nieuwsgierige blikken.
Standaard uitgerust is de Carado A 132 klaar om te vertrekken. Om over wat meer comfort te beschikken zijn een paar pakketten aan te raden zoals een met een luchtkussen op de plaats van de bijrijder, een luchtkoeler en geïsoleerde watertank zijn hun geld waard.
Voor zijn prijs kan de Carado A 132 het vakantieplezier van een jong gezin niet bederven. Vier volwaardige zit- en slaapplaatsen zijn belangrijk, en voldoende plaats voor bagage. Wat minder luxe zal de vakantie pret zeker niet bederven.
Op 5 jaar tijd is het aantal gebruikers van een elektrische fiets verdubbeld Gratis parking aan stations populairste mobiliteitsmaatregel
De elektrische fiets wordt steeds populairder. Uit een nieuwe enquête van Vias institute blijkt dat 1 Belg op de 5 vorig jaar met eentje gereden heeft. Op 5 jaar tijd is het percentage gebruikers zelfs verdubbeld en het succes zal de komende jaren alleen maar toenemen. Om het autoverkeer in steden te verminderen zijn 8 op de 10 Belgen voorstander van gratis parking bij treinstations en meer parking aan de rand van de steden. Een ruime meerderheid wil dat ook er meer op de grootste doodsoorzaken in het verkeer gecontroleerd wordt. Dat zijn overdreven snelheid, alcohol en afleiding achter het stuur.
Voor deze 9ste editie van de jaarlijkse Nationale VerkeersONveiligheidsenquête werd een representatief staal van 6.000 personen uit de Belgische bevolking bevraagd over allerhande verkeersveiligheids- en mobiliteitstopics. 1 Belg op 5 reed met een elektrische fiets 80% van de Belgen verplaatste zich in het afgelopen jaar als bestuurder met de wagen, een jaar eerder was dat 83%. De auto blijft daarmee het populairste vervoersmiddel in ons land. Iets meer dan de helft (51%) van de Belgen gebruikte het afgelopen jaar de fiets. 39% van de Belgen reed vorig jaar met een klassieke fiets, ongeveer evenveel als de voorbije jaren. De elektrische fiets wordt wel steeds populairder. Vorig jaar reed 18% van de Belgen wel eens met een elektrische fiets. 5 jaar geleden was dat nog maar 9%. Het aantal respondenten dat met een speed pedelec reed is quasi verdubbeld op 2 jaar tijd, van 0,6% naar 1,1%. Jaar na jaar worden ook de voortbewegingstoestellen zoals elektrische steps of monowheels populairder. 5% van de Belgen gebruikte er vorig jaar eentje. Een jaar eerder was dat 4%. 39% maakte vorig jaar gebruik van het openbaar vervoer, dat is beduidend minder dan een jaar eerder (50%). Drie kwart wil meer parkings aan de rand van de stad Deze enquête legt dit jaar de focus op manieren om de mobiliteit te verbeteren en de multimodaliteit te promoten. Gratis parking aan treinstations (85%), investeringen in een betere fietsinfrastructuur (82%) en meer investeren in parkeergelegenheden aan de rand van stadscentra (75%) zijn de drie maatregelen die het meeste voorstanders hebben. Door aan de rand van de stad over te stappen op openbaar vervoer richting het stadscentrum, is er veel minder autodrukte in het stadscentrum. Minder autodruk zorgt er ook voor dat mensen andere alternatieve vervoersmiddelen makkelijker gaan overwegen. 72% van de respondenten is tevens voorstander van aparte tram- en busbanen voor een betere doorstroming van het openbaar vervoer. Hierdoor ondervinden de trams en bussen minder hinder van verkeersopstoppingen en kunnen ze beter hun dienstregeling respecteren. Door aparte banen zijn er normaal gezien ook minder conflicten, waardoor de verkeersveiligheid toeneemt. Autodelen stimuleren wordt door iets meer dan de helft (52%) van de Belgen positief onthaald. 17% is tegenstander. Het stimuleren van autodelen is het populairst in Brussel (58% voor, 17% tegen) en Wallonië (56% voor, 15% tegen). In Vlaanderen is het enthousiasme iets minder groot (48% voor, 19% tegen). Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet: “Mobiliteit 2.0 staat voor deelmobiliteit en efficiëntie. Zo kan je bijvoorbeeld met de auto naar het station, met de trein naar de stad en voor het laatste stuk van je verplaatsing neem je de fiets. Nooit eerder waren er zoveel vervoerswijzen die samen de weg delen. Deze Nationale VerkeersOnveiligheidsenquête van Vias toont ook aan dat we op zoeken moeten naar een nieuw evenwicht op de weg. Het is belangrijk dat elke weggebruiker zich veilig voelt, ongeacht het vervoersmiddel waarmee hij zich verplaatst. Empathie, sensibilisering en controle zijn de basis voor meer verkeersveiligheid.” Snelheid en afleiding blijven groot probleem achter het stuur De Nationale VerkeersONveiligheidsenquête bevraagt ook het onveilige gedrag van autobestuurders. Het percentage autobestuurders dat zegt minstens 1 keer per maand te snel te rijden blijft hoog. Dit zowel binnen de bebouwde kom (26%), buiten de bebouwde kom (33%%) als op de op autosnelwegen (28%). Maar ook verschillende vormen van afleiding zoals het instellen van je navigatiesysteem tijdens het rijden (20%), mails of berichten lezen achter het stuur (10%), niet-handenvrij bellen (8%) of een foto nemen tijdens het rijden (7%) worden vaak toegegeven. Groot draagvlak voor meer controles op gsm, alcohol en overdreven snelheid Er is grote eensgezindheid dat de pakkans verder omhoog moet voor gsm-gebruik achter het stuur (81% voor, 9% tegen). Het gebruik van slimme camera’s die gsm-gebruik achter het stuur kunnen detecteren, kan daarvoor een zeer nuttig hulpmiddel zijn. De Belgen willen ook meer controles op rijden onder invloed van alcohol (73%, 12% tegen). Bijna 6 op de 10 Belgen (59%) wil meer trajectcontroles om de maximumsnelheid te respecteren. In Vlaanderen (64% voor, 22% tegen) is het draagvlak momenteel groter dan in Brussel (55% voor, 26% tegen) en Wallonië (51% voor, 28% tegen). Overal in het land zullen er dit jaar wel nieuwe trajectcontroles in gebruik genomen worden. Conclusie Uit de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van dit jaar blijkt dat de multimodaliteit stap per stap concreter wordt in België. Naast het succes van meer actieve vervoersmodi zoals de (elektrische) fiets en voortbewegingstoestellen is de trend naar meer leefbare steden met minder autoverkeer op veel plaatsen ingezet. Om hierop verder in te spelen vragen burgers onder andere om meer werk te maken van parking aan de rand van steden of gratis parking aan treinstations. Er is bij de bevolking ook een grote meerderheid overtuigd dat de pakkans voor afleiding, overdreven snelheid en alcohol verder omhoog moet. Nieuwe technologie kan daarbij een hulpmiddel zijn.
Om 14.00 uur vindt in Düsseldorf een caravanparade plaats met een maximum van 110 door de regelgevende instanties goedgekeurde kampeerauto’s en caravans. De installatie vindt plaats op de MesseParkplatz 1. Van daaruit baant de parade zich een weg door Düsseldorf.
Er stonden veel meer voertuigen klaar om deel te nemen. De organisator is de Facebook-groep “Kamperen op afstand”. De achtergrond hiervan is het niet in overweging nemen van feitelijke brieven van verschillende caravanverenigingen en belangengroepen aan politieke partijen en relevante instellingen met het verzoek om gedifferentieerd rekening te houden met de veiligste vorm van vrije tijd bij geplande ontspanningsmaatregelen. Nadat de stem niet is gehoord of brieven niet zijn gelezen, maakt de doelgroep zich nu, na maandenlang geduldig stil te hebben gehouden, zichtbaar. "Onwetendheid maakt je boos (helaas)." Lees het bijgevoegde persbericht.
110 voertuigen als caravanparade op 13 maart 2021 in Düsseldorf
Zichtbaar teken, want er is geen reactie op de brief, geen aandacht in het stappenplan
Toegewijde caravan-experts willen meer acceptatie
Zelfvoorzienende caravans en stacaravans voldoen aan strenge pandemie-eisen
Beoefende milieubescherming, leefde A-H-A-regels, zo veilig als een eengezinswoning
Op 13 maart 2021 om 14.00 uur start de eerste grote "Caravaning Parade for Greater Acceptance" met 110 stacaravans en caravanteams vanaf parkeerplaats 1 op de beurs van Düsseldorf. De organisator is de Facebook-groep "Camping with a distance", die wordt gerund door Jan Kirschner, Daniel Gansen en Sascha Büntgen.
Twee weken geleden werd er een kleine parade met 29 voertuigen georganiseerd die vrijwel geheel gesloten was voor het publiek. Nu is de Facebook-groep in zeer korte tijd uitgegroeid tot bijna 3.000 leden, en ze pleitten voor voortzetting van deze campagne in heel Duitsland. Na Düsseldorf worden momenteel evenementen gepland in Hamburg, Berlijn en München.
Waarom deze parade? Jan Kirschner legt uit: “Diverse caravaninstellingen en verenigingen hebben brieven gestuurd naar politici en verantwoordelijke instellingen om bij eventuele ontspanning tenminste rekening te houden met onze mobiele vorm van vrijetijdsbesteding. Aan alle brieven werd weinig aandacht besteed. En als je onze stem niet kunt horen, dan moeten we onszelf zichtbaar maken. '
Waarom eerst Düsseldorf? Met de jaarlijkse Caravan Salon is de Noordrijn-Westfaalse hoofdstad het Europese Mekka voor caravaning; het Caravan Salon is 's werelds grootste show voor alles wat met mobiele vrijetijdsbesteding te maken heeft.
In feite werd in de loop van de pandemie heel duidelijk dat caravaning, vakanties, vrije tijd met caravans en kampeerauto’s op camperplaatsen en campings de vorm van toerisme is die voldoet aan alle eisen voor pandemiebestendige maatregelen. Veel mensen hebben geïnvesteerd en overeenkomstige voertuigen gekocht.
Alle zwerfautomobilisten en kampeerders hielden zich maandenlang stil. Het feit dat campings en parkeerplaatsen niet genoemd worden in het stappenplan, maar eerder gecombineerd worden met concurrerende vormen van toerisme en reizen die niet (altijd) pandemievriendelijk zijn, heeft mensen ter plaatse gebracht.
Caravanning is zeker niet systeemrelevant, maar er zijn andere voorbeelden in het stappenplan voor de versoepeling waarbij dezelfde vraag aan de orde is en waarmee toch rekening is gehouden. Caravans, stacaravans en kampeerauto’s zijn net zo veilig als een eengezinswoning.
Mensen en gezinnen brengen hun (vrije) tijd door in voertuigen die volledig zelfvoorzienend zijn met hun eigen sanitaire ruimte, keuken, woonkamer en slaapkamer. Ze komen niet samen in een trappenhuis of andere gemeenschappelijke ruimte. Zo ja, dan ontmoeten ze elkaar in de vrije natuur op gepaste afstand en in de open lucht. Kinderen kunnen op een sociaal verantwoorde manier spelen en volwassenen kunnen de nodige fysieke en mentale regeneratie bereiken door te wandelen, fietsen en soortgelijke activiteiten.
Daarnaast het volgende bericht:
Op 18 februari 2021 hebben kinderartsen een noodoproep gedaan naar de burgemeester van Essen. Ze waarschuwden voor hoe afwijkingen zich manifesteren bij hun jonge patiënten en drongen erop aan dat de bijkomende schade van de lockdown meer gericht zou zijn. Soortgelijke oproepen zijn gedaan door psychotherapeuten en psychiaters met betrekking tot volwassenen en door vrouwenopvangcentra met betrekking tot escalerend huiselijk geweld.
Veel van deze psychologische problemen, die wijdverbreid lijken te zijn, kunnen in gezinnen en relaties worden voorkomen of opgelost als mensen hun vrijheid krijgen, bijvoorbeeld door te investeren in een recreatievoertuig moeilijke tijd) en verdiend met crisisconform gedrag op campings en camperplaatsen.
Het gaat niet om een vraag, maar om meer acceptatie van de mobiele vorm van toerisme en een verstandige integratie in het stappenplan van mogelijke versoepelingsmaatregelen. Omdat de politici op federaal en staatsniveau niet (zinvol) reageren op feitelijk schrijven, durven mensen nu in de openbaarheid te treden.
De landelijke reactie op de Facebookgroep “Kamperen op afstand” laat duidelijk zien hoe groot de wens is voor dergelijke campagnes. Momenteel worden er optochten gepland in Hamburg, Berlijn en München.
Liner 1090 GIO, de luxe mobiel voor klassieke auto's
Nieuwe layout Liner 1090 GIO
Nieuwe jachtlounge straalt een exclusieve clubsfeer uit
Klassieke autogarage voor verschillende modellen
Ongeveer 27 m² vloeroppervlak en 15 ton MTM
"Wat een geweldige indeling", zullen veel liefhebbers van klassieke auto's onder liefhebbers van luxe kampeerauto’s zeggen. Met de nieuwe Liner 1090 GIO brengt Concorde autodromen weer tot leven.
Met een intelligente constructie is Concorde erin geslaagd om een comfortabele garage voor klassieke auto's te integreren in zijn luxe voering. Liefhebbers van oldtimers zoals het Porsche 911 F- of G-model, Ferrari Dino of bijvoorbeeld Mercedes-Benz SL 280 Pagoda kunnen gemakkelijk hun waardevolle meesterwerken in de voering onderbrengen.
Hiervoor zorgt de oldtimergarage, waarin elk “sieraad” met verschillend instelbare spoorbreedtes / wielbases afzonderlijk is ondergebracht. Alleen beperkt door een gewichtslimiet van 1.400 kilogram en volumemetingen, die limieten stellen in hoogte van 1,36 meter en lengte van 4,30 meter. Afhankelijk van de stand van het sleepoog op de oldtimer kan de garagelier links of rechts versteld worden. De garagelift kan ook worden beladen met maximaal 80 kilogram voor reservewielen of gereedschapskisten, of als fietsenrek.
Van buitenaf schittert de Liner 1090 GIO met zijn gebruikelijke aantrekkelijkheid. Alleen een gewijzigde positie van de slaapkamerramen, als gevolg van de garageconstructie, duidt op deze nieuwe indeling. Decor en folies, het (optionele) Bird-View-System evenals het klepontwerp en hun functionaliteit komen overeen met de standaarduitrusting van een Concorde-Liner. Door de exclusiviteit van deze plattegrond zijn individuele ontwerpverzoeken uiteraard mogelijk.
De uitgebreide en comfortabele garageconstructie resulteert in een kleine ruimtebesparing in de woonkamer en in de keuken. In het woongedeelte compenseert de visuele uitstraling en het slimme concept van de nieuwe ronde zitgroep “Yacht Lounge”, die een bijzondere clubsfeer uitstraalt, de met 10 centimeter ingekorte ruimte. De tafel is flexibel verplaatsbaar en de uittrekelementen in het voeteneind kunnen flexibel worden gebruikt. De meubelkleur en (optioneel) lederen bekleding in "Jatoba Brilliant" en "Vanilla" stralen exclusieve Concorde-elegantie uit. Bovendien is dit gebied opgewaardeerd met een 32-inch tv-monitor.
De bekende exclusieve Concorde keukeninrichting komt uit de Centurion op Daily. Dit scheelt 25 centimeter, maar merk je niet op in het handige scala aan functies. De spoelbak met roestvrijstalen onderstel, de hybride kookplaat en de uitschuifbare keukenpoot en de Dometic combikoelkast plus magnetron zorgen nog steeds voor veel kookplezier.
Ook de badkamer met grote douche met (optioneel) regenwoudkop en handdouche evenals verwarming en handdoekdroger komt overeen met het vaak gewenste Concorde niveau.
De slaapkamer presenteert ook voeringkwaliteit. De "verhoogde" garageopstelling beperkt de stahoogte slechts onbeduidend. Het is groot genoeg en comfortabel. De royale bed afmetingen en de uitrusting met bijvoorbeeld tv en soundbar blijven behouden.
De basisprijs van de Liner 1090 GIO bedraagt ongeveer 390.000 euro, inclusief zitgroep “Yacht Lounge” en garagelift. Verdere exclusieve speciale uitrusting vervult de individuele opties en wensen die bij Concorde in de gebruikelijke stijl en uitgebreide selectie beschikbaar zijn.