Een van de laatste nieuwe smalle integrale van Hymer is de Exsis-i 580 Pure.
De smalle integrale schijnen bij de zwerfautomobilisten goed aan te slaan. Wie in die smalle integrale geïnteresseerde is mag het bovengenoemde type zeker niet voorbij gaan. Hij is 2,22 m breed en is met veel extra toebehoren uitgerust. Om de prijs een beetje te kunnen drukken heeft hij niet het dure AL-Ko chassis maar het verlaagd chassis van Fiat Ducato.
Voor de opbouw van de wooncel gebruikt de fabrikant een 41 mm dikke sandwich bodemplaat. Wanden en dak zijn met 34 mm Aluminium sandwichplaten gemaakt. Alle hout werd door kunststof materiaal gevangen. Pu schuim en XPS zijn de gebruikelijke isolatie middelen bij Hymer. De garage heeft zelfs een zelf dragende geïsoleerde bodem die geen stalen drager nodig heeft. Eventueel kostend besparend is de uit verschillende delen samen gestelde bumper, met geïntegreerde lichtblokken. Achteruitrij camera en een dubbel vergrendelbare chauffeurs deur zijn standaard uitvoeringen. Eveneens is de buitendeur en het venster met dubbele vergrendeling bedacht. Een goed punt is zeker het regenprofiel boven de buitendeur, die een natte douche voorkomt bij het uitstappen.
Voor het interieur werd veel licht hout decor gebruikt wat een warm en aangenaam gevoel geeft. De meubelen zijn keurig afgewerkt en waar mogelijk zijn de kanten afgerond. Deuren en bovenkastdeuren passen nauwkeurig sluiten zacht en blijven goed dicht tijdens het rijden. Achterin zijn 2 enkele bedden zoals je die overal kan vergroten tot één groot bed. Voor de bed verbreding hebben we echter al betere systemen gezien, dat zullen de architecten nog eens moeten bekijken. Het opstapje om in de bedden te geraken is goed bedacht. Onderaan de voeteinden zijn kleerkasten. Wie in bed nog wil lezen kan gebruik maken van de zwanenhals lampen boven de hoofdeinden. 13 cm dikke matrassen waarborgen een aangenaam slaapcomfort.
De wat schuin uitgevoerde badkamer is goed uitgerust, wanden en kastdeuren zijn in hetzelfde houtdecor als in het woongedeelte, geven hier ook dat warm gevoel. De wc staat gebruiksvriendelijke op gesteld met voldoende plaats voor ellebogen en benen. Het wastafeltje met spiegel is mooi en past chique in de badkamer. Een douche neemt het overige deel van de badkamer in. Voor je de douche instapt eerst wat oefenen vooraleer je de vierdelige acryldeur open en dicht krijgt.
We kunnen de keuken als een mooi pronkstuk van het interieur beschouwen. De wat schuine gang volgend heeft ze ook een schuine hoek wat ze een elegante vorm geeft. Met drie brede en drie smalle laden plus de bovenkast met haar witte deur biedt ze voldoende plaats voor het keukengerief voor vier personen. Het aanrecht met zijn drie kookvuren en spoelbak kan men verlengen met een opklapblad aan de zijkant. Een 142 l grote Thetford absorptie maakt de keuken compleet.
Bij het binnenkomen nodigt de zitgroep uit om er zich in neer te vleien, de duo zitbank heeft veiligheidsgordels en om tv te kijken neemt men de hoofdsteunen beter weg. In de koffer van de zitbank komt men langs buiten bij de batterij lader, boordaccu, Truma 6 CP. Het tafelblad kan men draaien en in de hoogte verstellen want van de zitgroep kan men een noodbed maken. Boven de zitgroep kan men een hefbed handmatig op en af laten. Het lichtsysteem is knap uitgekiend, LED voor de heldere verlichting of sfeerverlichting, blauwe nachtlichtjes staan op de juiste plaatsen en de schakelaars zijn goed bereikbaar.
%%%FOTO7%%%
Samen gevat.
De Exsis i 580 Pure is een compleet uitgeruste integrale zwerfauto met een hoogwaardige opbouw voor een lang leven. Voor veel zwervers is het een luxe dat ze geen lange lijst met toebehoren moeten uitpluizen, hier zit alles in. Met de veiligheidsuitrusting kan de verwarming en/of de koelkast werken tijdens de verplaatsingen. De smalle opbouw en de korte wielbasis maken van hem een handig voertuig. Men moet ongeveer een 104.000 euro voorzien.
2023: het grote jubileumjaar van de Carthago Groep
Het is een typisch voorbeeld van de spreekwoordelijke Carthago-dynamiek: Precies een jaar na het leggen van de eerste steen opende de Carthago Groep haar nieuwe fabriek in Ormo¸/Slovenië. De site is gespecialiseerd in de productie van de populaire Malibu Van. De totale investeringen bedragen zo'n 50 miljoen euro en naar verwachting zullen eind volgend jaar 300 banen worden gecreëerd. Met Ormo¸ als tweede fabriek in Slovenië naast Odranci geeft de bedrijvengroep met de bekende merken Carthago en Malibu voor campers in de premiumklasse een duidelijk signaal af: ook in tijden van politieke en economische onzekerheid blijft Carthago stabiel en duidelijk op groeikoers.
Prominente openingsgasten: de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie
De gastenlijst bij de openingsceremonie, geleid door de Sloveense president Nataša Pirc Musar en Matja¸ Han, minister van Economische Ontwikkeling en Technologie, documenteert het grote belang van de Carthago Groep, die nu twee fabrieken in Slovenië heeft. Ze werden onder meer vergezeld door Danijel Vrbnjak, burgemeester van Ormo¸. Naast de directie van het Sloveense bedrijf Carthago doo was de voltallige directie van de Carthago Groep aanwezig, inclusief oprichter en eigenaar Karl-Heinz Schuler. Dit onderstreept de strategisch belangrijke verbinding tussen de Duitse camperfabrikant en zijn vestigingen in Slovenië.
Ook Karl-Heinz Schuler benadrukte in zijn toespraak de nauwe band tussen de locaties in Duitsland en Slovenië: "Naast onze hoofdvestiging in Aulendorf/Oberschwaben vormen de fabrieken in Odranci en nu in Ormo¸ de ondersteunende en onmisbare pijler van de Carthago Groep . Zonder de positie in Slovenië zou de Carthago Groep niet zijn wat ze nu is: een van de meest succesvolle fabrikanten van premium campers in Europa.”
Nieuwe banen: 300 medewerkers verwacht tegen eind 2024
De nieuwe, zeer gespecialiseerde en moderne fabriek in Ormo¸, in het noordoosten van Slovenië, is letterlijk gebouwd op een greenfield-terrein. De oppervlakte van het terrein bedraagt circa 100.000 vierkante meter. De productie omvat een schrijnwerkerij, voormontage en montage evenals het magazijn. Naast aantrekkelijke werkplekken kunnen de medewerkers zich verheugen op moderne sociale ruimtes en het bedrijfsrestaurant. De totale investeringen bedragen circa 50 miljoen euro.
In de eerste uitbreidingsfase vanaf mei zal de nieuwe fabriek een jaarlijkse capaciteit hebben van ongeveer 3.000 Malibu-bestelwagens. Bij de start van de productie zullen er ongeveer 180 mensen in Ormo¸ werkzaam zijn. Hun aantal zal naar verwachting toenemen tot ongeveer 300 werknemers tegen het einde van het eerste volledige productiejaar in 2024.
Tot nu toe werd de Malibu Van parallel met de Carthago- en Malibu-campers geproduceerd in de nabijgelegen fabriek van de Carthago-groep in Odranci. De twee fabrieken liggen op slechts ongeveer een half uur rijden van elkaar. Daarom kunnen bijna 100 ervaren werknemers uit Odranci de kern van het personeelsbestand in Ormo¸ vormen, zij pendelden voorheen vanuit deze regio naar hun werkplekken in Odranci. Sandra ´upanec, bedrijfsleider van Carthago doo: "Dit zorgt voor een snellere opstart van de productie en topkwaliteit."
De verhuizing van de bestelwagens naar de nieuwe fabriek maakt in Odranci capaciteit vrij voor de productie van campers. Er zullen daardoor geen arbeidsplaatsen verloren gaan. Integendeel: de locatie wordt verder uitgebreid en er zal verder gezocht worden naar nieuwe medewerkers.
Milieuvriendelijke productie: economie en ecologie in harmonie
Bij de bouw van de fabriek in Ormo¸ lag de focus niet alleen op de modernste en efficiënte productie, maar ook op milieubescherming en duurzaamheid. Markus Kern, CEO Carthago: "In Ormo¸ combineren we economie en ecologie op een voorbeeldige manier."
Ongeveer een derde van het gebied bestaat uit planten- en groengebieden. De LED-verlichting bespaart energie, net als de warmteterugwinning tijdens het genereren van perslucht en vacuüm. De centrale wordt van energie voorzien door een warmtekrachtcentrale en een fotovoltaïsch systeem met een indrukwekkend vermogen van één megawatt. Zeer efficiënte warmtepompen dekken vermogenspieken op. Alle productie- en kantoorruimtes kunnen verwarmd, gekoeld en gecontroleerd geventileerd worden. Thomas Weiß, bedrijfsleider van Carthago doo, vat het samen: "Het resultaat is zowel een ultramoderne als een voorbeeldige milieuvriendelijke productie."
Malibu Van: Succesvolle serie onder de comfort campers
De Malibu Van is een van de pioniers van de populaire comfortcamper met badkamer. Ze worden steeds belangrijker in Duitsland en Europa. De Carthago Groep ziet nog steeds een groot toekomstpotentieel in dit marktsegment. De relevantie van de Malibu Van werd onlangs duidelijk bij de verkiezing voor Motorhome of the Year 2023 in Duitsland: hier won hij voor de vierde keer op rij zijn categorie.
In de nieuwe fabriek in Ormo¸ worden aantrekkelijke banen gecreëerd. De toekomstige werknemers zullen profiteren van de bekende uitstekende sociale voordelen van Carthago doo. Denk hierbij aan een royale vakantietoeslag of een bedrijfspensioenregeling. Carthago doo werkt samen met scholen en biedt stageplaatsen aan junior medewerkers. De werkplekken zijn uitgerust met state-of-the-art apparatuur en ook vlakke hiërarchieën en goede ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden zijn kenmerkend voor het dynamische bedrijf.
2023: het grote jubileumjaar van de Carthago Groep
De opening van de nieuwe fabriek in Ormo¸ vindt plaats in een opmerkelijk jaar voor de Carthago Groep: tien jaar Malibu Van, 15 jaar fabriek in Odranci en tien jaar Carthago City, het hoofdkantoor van de Carthago Groep in Duitsland dat uniek is in de industrie, moeten gevierd worden. Last but not least viert de gemeente Ormo¸ in 2023 haar 750ste verjaardag.
De Knaus Yaseo: een nieuwe generatie caravans voor het elektrische tijdperk
Hoewel het misschien niet altijd zo lijkt, zijn er nog volop nieuwe ontwikkelingen gaande bij de caravans. Zo passen fabrikanten steeds innovatievere materialen en bouwwijzen toe. Niet alleen om sneller en goedkoper te produceren, maar ook om caravans lichter en in alle opzichten duurzamer te maken.
Dat duurzame aspect uit zich ook in de komst van ‘gasloze’ caravans. Daarnaast zien we dat ook caravanfabrikanten anticiperen op het groeiende aantal elektrische auto’s. Een van de meest opvallende nieuwkomers op dat gebied is de nieuwe Knaus Yaseo, een caravan die naar verluidt de grenzen van design en functionaliteit verlegt.
EEN GASLOZE CARAVAN
De Knaus Yaseo is ontworpen met het oog op de toekomst. Knaus heeft hem ontwikkeld als antwoord op de groeiende populariteit van elektrische voertuigen en de vraag naar milieuvriendelijke reisopties. De Yaseo is volledig elektrisch (gasloos), alle apparatuur werkt dus op 230 volt. Die apparatuur omvat een dubbele inductiekookplaat alsmede verwarming en koeling via de Dometic Freshwell 3000 bankairco.
INNOVATIEVE INDELINGEN EN SLIMME OPLOSSINGEN
Een aspect waarmee de Knaus Yaseo zich ook onderscheidt, zijn de innovatieve indelingen en slimme oplossingen. De caravan heeft een bed dat eenvoudig uit de wand kan worden geklapt, waardoor het niet nodig is om het bed op te maken. Dit is een voorbeeld van hoe Knaus de ruimte in de caravan optimaal benut. Daarnaast heeft de Yaseo ook slimme opslagoplossingen voor het vervoer van fietsen en andere outdoor spullen. Dit is een handige functie voor de avontuurlijke reiziger die graag zijn of haar uitrusting meeneemt op reis.
LICHTGEWICHT EN MILIEUVRIENDELIJK
De Yaseo is niet alleen innovatief in zijn ontwerp, maar ook in zijn bouw. Hij is lichter dan vergelijkbare caravans, wat grotendeels te danken is aan het lichtgewicht, multifunctionele meubilair en het ontbreken van een gasinstallatie. Dit maakt de Yaseo milieuvriendelijker en gemakkelijker te trekken door elektrische voertuigen. Het enige waar Knaus misschien nog meer rekening mee zou kunnen houden, is de luchtweerstand. Die is namelijk van doorslaggevende invloed op de totale weerstand die de caravan toevoegt. En daarmee is die luchtweerstand dus ook van grote invloed op het rijbereik van de elektrische auto, en de hoeveelheid laadpauzes die er onderweg moeten worden gehouden.
TWEE INDELINGEN
Vooralsnog zal Knaus de nieuwe Yaseo, die we uiteraard in volle glorie op de Caravan Salon in Düsseldorf kunnen bewonderen, in twee indelingen aanbieden. Beide modellen hebben een vernieuwd ontwerp van de Knaus CATEYE-achterlichten, die nu 25% kleiner zijn, minder wegen en minder ruimte innemen, maar met hun volledige LED-technologie nog steeds de verkeersveiligheid verhogen.
Yaseo 500 DK
De Yaseo 500 DK is de grootste van de twee indelingen. Hij biedt volgens Knaus een indrukwekkende hoeveelheid ruimte, met een bruikbare oppervlakte van 11,7 vierkante meter op een grondoppervlak van ongeveer 10,8 vierkante meter. Dit wordt bereikt door het gebruik van flexibele meubelconcepten en de FoldXpand-technologie aan de voor- en achterkant van de caravan.
De 500 DK heeft ook een multifunctionele “Cozy-Lounge” die kan worden omgevormd tot een volwaardig bed voor twee personen. Daarnaast heeft de Yaseo 500 DK een badkamer met een uitklapbare douchecabine die de badkamerruimte bijna verdubbelt. De koelkast in dit model heeft een inhoud van 150 liter en is op hoogte geplaatst voor gemakkelijke toegang.
Yaseo 340 PX
De Yaseo 340 PX is een compacter model en bied alles wat er nodig is voor een comfortabel verblijf met twee personen. Hij heeft een keuken aan de voorkant, een ruime zithoek aan de achterkant en optioneel extra opbergruimte in de woonruimte. Net als de 500 DK heeft de 340 PX een bed dat eenvoudig uit de wand kan worden geklapt. De koelkast in dit model heeft een inhoud van 96 liter.
Ondanks het feit dat er naar onze menig nog wel het een en ander aan de aerodynamica te verbeteren valt, is de Knaus Yaseo een spannende nieuwe speler in de wereld van caravans. Met zijn innovatieve ontwerp, slimme oplossingen en milieuvriendelijke bouw is het een caravan die een mooi voorproefje is van de caravans die we in het elektrische tijdperk zullen zien.
Dé plek voor caravaningfans 's Werelds toonaangevende vakbeurs voor mobiel reizen nodigt uit voor een ontmoeting van de branche Caravaning blijft populair, daar het reizen met recreatieve voertuigen staat voor vrijheid, individualiteit en vakantiedromen en een flexibele en aantrekkelijke vorm van reizen is, die aansluit bij de huidige tijdgeest.
CARAVAN SALON is het hoogtepunt en de ontmoetingsplek voor alle liefhebbers van mobiel reizen en nodigt geïnteresseerden uit om deel te nemen aan dit tiendaagse festival voor de branche in Düsseldorf. Van 25 augustus tot en met 3 september 2023 kunnen caravaning-fans van over de hele wereld uitkijken naar een breed scala aan producten op het gebied van campers, caravans, kampeerwagens en accessoires, maar ook het passende toeristische aanbod. Net als in het voorgaande jaar, worden in 16 beurshallen en op het buitenterrein ’s werelds grootste caravaning-aanbod gepresenteerd. "CARAVAN SALON bezet door haar unieke combinatie van businessplatform en evenement voor de branche een sterke positie op de jaarkalender van caravaning-liefhebbers en mensen die dat willen worden. Er is enorm veel interesse van exposanten en de beschikbare ruimte in de hallen is zeer goed geboekt. In Düsseldorf is de caravaning-ervaring in alle facetten voelbaar.
CARAVAN SALON heeft met afstand het breedste scala aan mobiele vrijetijdsbesteding - bezoekers zullen deze variëteit aan merken, modellen en indelingen op geen enkele andere vrijetijdsbeurs zien," zegt directeur Stefan Koschke enthousiast. Eind augustus zullen in Düsseldorf opnieuw meer dan 700 exposanten vertegenwoordigd zijn en een compleet marktoverzicht met talrijke wereldpremières bieden. Het assortiment aan voertuigen varieert van tentcaravans tot luxe mobiele woningen en daarnaast de gebruikelijke basisvoertuigen, bestemmingen, mobiele woningen en kampeeraccessoires die hier worden aangeboden. "CARAVAN SALON dankt haar unique selling point niet alleen aan de diversiteit van producten, maar ook aan de caravaning-ervaring, variërend van voertuigen tot droombestemmingen. In Düsseldorf vinden bezoekers de nieuwste stand van de techniek en ontwikkelingen op het gebied van caravaning, inclusief alle actuele thema's, innovaties en visies voor de komende jaren. Uiteraard richt het aanbod zich niet alleen op eindconsumenten:
CARAVAN SALON is ook de wereldwijde ontmoetingsplaats voor experts en industrieverenigingen uit de hele wereld. Bovendien biedt de beurs een uitgebreid vakprogramma, speciale shows en interessante themawerelden," aldus Koschke. Messe Düsseldorf en Caravaning Industrie Verband (CIVD) als conceptuele sponsor kijken vol verwachting uit naar de 62e editie van CARAVAN SALON. StarterWorld in hal 7 "Steeds meer mensen uit alle lagen van de bevolking en alle leeftijdsgroepen tonen interesse in deze vorm van vakantie - op onze beurs registreerden we vorig jaar met 37% opnieuw een zeer hoog percentage nieuwe bezoekers. Voor deze nieuwkomers hebben we met de StarterWelt (hal 7 / direct bij Ingang Noord) een servicegericht en klantvriendelijk adviescentrum," voegt Stefan Koschke toe. In verschillende themawerelden krijgen zowel beginners als ervaren caravan-liefhebbers interessante wetenswaardigheden rondom de mobiele vrijetijdsbesteding. In het informatiecentrum van de StarterWelt geven experts praktische tips en aanbevelingen voor verschillende typen voertuigen, reisroutes of de keuze voor campingstaplaatsen, en staan ook klaar om specifieke vragen te beantwoorden en persoonlijke advies te bieden. Bovendien is er een interessant programma met diverse caravaning-thema's.
Doe-het-zelf-bouwavontuur Na het grote succes van de première vorig jaar is de special ‘Abenteuer Selbstausbau’ van ‘Explorer / Vanderlust’ in samenwerking met Martin Kreplin aanzienlijk uitgebreid en thematisch verbeterd. Er zijn steeds meer mensen geïnteresseerd in professioneel advies en de kennis van experts waar het gaat om het zelf ombouwen van hun eigen campers. Verschillende zelfgebouwde recreatievoertuigen tonen de veelzijdige mogelijkheden. Dagelijkse lezingen voor beginners, gevorderden en professionele bouwers behandelen thema's zoals energievoorziening, werkplaats en materiaalkunde, verwarming en koken, wonen en timmerwerk, ramen en luiken, isolatie en indelingsplanning. De speciale tentoonstelling is op het buitenterrein voor de hallen 13 en 14 te vinden en vormt daardoor een directe link met het aanbod van deze exposanten. "Op geen enkel ander caravaning-evenement ter wereld vinden zowel experts als consumenten een groter, uitgebreider en internationaler productaanbod voor accessoires, technische uitrusting en onderdelen. Veel van de onderdelen die voor de betreffende ombouwen nodig zijn, zijn dan ook bij de toebehorenexposanten in de aangrenzende hallen te vinden. Deze samenwerking is uniek," benadrukt Stefan Koschke. Caravan Center Bij het Caravan Center (grote parkeerplaats P1) wordt het beursbezoek een echte ervaring. Tijdens CARAVAN SALON worden - op wat dan de grootste camperstaplaats van Europa is, met 3.500 staplaatsen met en zonder voorzieningen - tussen de 60.000 en 70.000 overnachtingen gereserveerd. Het Caravan Center is na sluitingstijd van de beurs dé ontmoetingsplaats voor de community, waar exposanten, bezoekers, journalisten en alle andere vrienden van mobiele vrijetijd samenkomen. Een groot event- en cateringgedeelte met ’s avonds een muziekprogramma, zorgt voor plezier, entertainment en een gezellig samenzijn. Wie na een lange dag op de beurs de beroemde Altstadt van Düsseldorf wil verkennen, kan gebruikmaken van een speciale service: een gratis pendelbus brengt gasten comfortabel naar de Altstadt en ’s avonds laat weer terug naar het Caravan Center. Vanwege de grote vraag zullen de staplaatsen snel volgeboekt zijn, dus het is belangrijk ze vanaf medio juni tijdig via de Ticketshop te reserveren.
Het Caravan Center is van 7.30 uur tot 22.00 uur geopend. CARAVAN SALON Club De CARAVAN Salon Club kan terugkijken op indrukwekkende groei. Maar liefst 214.000 leden zijn in 's werelds grootste beursclub verenigd. De club is volledig gratis en biedt alle caravaning-fans nuttige informatie, evenals handige aanbiedingen en prijsvoordelen. Op de beurs hebben de leden in de Club Lounge de gelegenheid om in een exclusieve omgeving andere clubleden te ontmoeten, of om gewoon even in alle rust te ontspannen. TraumtourenKino en European Outdoor Film Tour Het populaire TraumtourenKino keert dit jaar met een eigen locatie terug en vindt een nieuw thuis in hal 1 op de 1e verdieping. Het gerenommeerde Traumtouren-trio Janette Emerich, Konstantin Abert en Uwe Hamm nemen bezoekers mee op een reis naar spannende caravanbestemmingen en zorgen voor een inspirerende tijd tijdens hun beursbezoek.
Bij de European Outdoor Film Tour (EOFT) kunnen spectaculaire outdoor- en avonturenfilms worden bekeken. Tijdens CARAVAN SALON zullen we op het podium ‘Travel & Nature CONNECTED’ in hal 3 op vrijdag 1 september een ‘Best of’ van de EOFT-films vertonen, die toeschouwers meenemen in de wereld van avontuur, waardoor ze samen met de acteurs hun grenzen opzoeken, of het nu gaat om bergbeklimmen, rotsklimmen, mountainbiken, kajakken, paragliden, skiën, snowboarden en nog veel meer. E-bike parcours voor hal 15 Caravaning als vakantievorm is ook bijzonder geschikt om met elektrische voertuigen en fietsen een vakantiebestemming te verkennen en mobiel te zijn. Op het buitenterrein voor hal 15 biedt het E-bike parcours bezoekers de mogelijkheid om op een apart terrein de rijkwaliteiten van e-bikes, elektrische scooters en eco movers uit te proberen. De ticketverkoop start eind juni.
Actuele informatie en nieuws is op www.caravan-salon.de te vinden.
CAMPER OVERWINTERD OP BANDEN MET VOLDOENDE BANDENSPANNING?
ZIJN JE BANDEN BESCHADIGD OF TE OUD?
HEBBEN JE BANDEN NOG VOLDOENDE PROFIEL?
HEBBEN JE BANDEN DE GOEDE BANDENSPANNING?
HEB JE DE GOEDE SEIZOENBAND GEMONTEERD?
BEN JE VOORBEREID VOOR EVENTUELE BANDENPECH?
Rijd niet op gewone autobanden, maar wel op aangepaste, kwalitatieve C- ofCP-banden, met de correcte belastingindex. Indien de bandenspanning tijdens de winterstalling te laag was, is het karkas van je banden mogelijks beschadigd en dat kan aanleiding geven tot een klapband.Vervang je banden indien ze te lang met te weinig spanning zijn gestald
Controleer op beschadigingen van het loopvlak en flanken, en kijk na of de banden niet te oud zijn. Check op barstjes in het rubber & kijk naar het productiejaar op de banden : indien > 6 jaar, laat ze dan jaarlijks door een bandenspecialist controleren.Indien ≥ 10 jaar, vervang ze dan. Je gaat lange afstanden afleggen, dus laat nieuwe banden monteren van zodra je minder dan 3 mm profieldiepte hebt.
Rijden met een te lage spanning heeft een gevaarlijk negatieve impact op
de wegligging, en kan onherstelbare schade veroorzaken aan de structuur en het loopvlak van de band.
Kies voor zomerbanden, winterbanden of all season-banden in functie van je bestemming. Winterbanden bestaan wel met C-markering maar niet met CP-markering.
Neem aangepast materiaal mee voor geval je lek zou rijden. Controleer voor je vertrek ofje wielbouten correct zijn aangespannen met een momentsleutel. Zo ben je zeker dat de bouten niet loskomen, en dat je ze bij een bandenpanne ook kan losmaken om een wiel te wisselen.
CAMPERBANDEN CHECKLIST HEEFT JE CAMPER HET JUISTE TYPE BAND? CAMPER OVERWINTERD OP BANDEN MET VOLDOENDE BANDENSPANNING? ZIJN JE BANDEN BESCHADIGD OF TE OUD? HEBBEN JE BANDEN NOG VOLDOENDE PROFIEL? HEBBEN JE BANDEN DE GOEDE BANDENSPANNING? HEB JE DE GOEDE SEIZOENBAND GEMONTEERD? BEN JE VOORBEREID VOOR EVENTUELE BANDENPECH? Rijd niet op gewone autobanden, maar wel op aangepaste, kwalitatieve C- of CP-banden, met de correcte belastingindex. (*) Indien de bandenspanning tijdens de winterstalling te laag was, is het karkas van je banden mogelijks beschadigd en dat kan aanleiding geven tot een klapband. Vervang je banden indien ze te lang met te weinig spanning zijn gestald Controleer op beschadigingen van het loopvlak en flanken, en kijk na of de banden niet te oud zijn. Check op barstjes in het rubber & kijk naar het productiejaar op de banden : indien > 6 jaar, laat ze dan jaarlijks door een bandenspecialist controleren. Indien ≥ 10 jaar, vervang ze dan (**). Je gaat lange afstanden afleggen, dus laat nieuwe banden monteren van zodra je minder dan 3 mm profieldiepte hebt. Rijden met een te lage spanning heeft een gevaarlijk negatieve impact op de wegligging, en kan onherstelbare schade veroorzaken aan de structuur en het loopvlak van de band. Kies voor zomerbanden, winterbanden of all season-banden in functie van je bestemming. Winterbanden bestaan wel met C-markering maar niet met CP-markering. Neem aangepast materiaal mee voor geval je lek zou rijden. Controleer voor je vertrek of je wielbouten correct zijn aangespannen met een momentsleutel. Zo ben je zeker dat de bouten niet loskomen, en dat je ze bij een bandenpanne ook kan losmaken om een wiel te wisselen. banden met een LI van 118 hebben elk een draagvermogen van maximaal 1.320 kg, waardoor het maximale toelaatbare gewicht per as 2.640 kg bedraagt, en voor het hele voertuig 5.280 kg; banden met een LI van 103 hebben elk een draagvermogen van maximaal 875 kg, wat voldoende is voor campers tot 3,5 ton (3.500 kg). (*) Houd – in functie van uw camper - rekening met de belastingindex (LI) wanneer u nieuwe camperbanden koopt : (**) Kijk zeker naar de bepalingen in je verzekeringspolis – zeker wanneer je met een caravan gaat vertrekken: sommige verzekeraars eisen een maximale bandenleeftijd van 6 jaar. Voor je vertrekt, check steeds jebanden
PERSBERICHTENMOBILITEITAUTOMATERIALEN EN GEREEDSCHAPPEN
7 bandentips voor een veilige campervakantie (TRAXIO-checklist)
Banden van campers verdienen extra aandacht voor op vakantie te vertrekken: heel wat campers rijden of worden gestald met een te lage bandendruk en dat houdt veiligheidsrisico’s in. Bovendien is het belangrijk om het correcte type band te monteren in functie van het type camper. TRAXIO roept daarom alle bestuurders van campers op om aangepaste, kwalitatieve banden te laten monteren én om de banden grondig na te zien voordat ze op vakantie vertrekken.
Dat kan aan de hand van de handige TRAXIO-checklist met 7 praktische vragen en tips.
Waarom aangepaste banden voor een camper?
Kampeerwagens verschillen van gewone personenwagens: ze hebben een hoog basisgewicht en daarbij komt nog het extra gewicht van reisuitrusting zoals keuken- en ander gerei, plus bagage, water, fietsen... Daarnaast moet je ook rekening houden met hun hogere zwaartepunt, een grote overhang aan de achterzijde van het voertuig (met extra gewicht door bijvoorbeeld fietsen of een scooter) en lading die ongelijkmatig verdeeld kan zijn door o.a. de watertank. Dat maakt dat de belasting op de banden veel hoger is dan bij een personenwagen, en dat ze in bochten veel zwaarder worden belast door de combinatie van het hoge gewicht en een hoog zwaartepunt. Aangepaste banden met een versterkte structuur worden daarom vanuit veiligheidsoogpunt ten stelligste aanbevolen, in het bijzonder voor de zwaardere types campers.
Types van campers en de bijhorende bandenkeuze
Voor campers onderscheiden we twee types banden, die elk een aparte markering op de zijwand hebben. Om te beginnen zijn er de banden met C-markering: dit zijn de courante bestelwagenbanden. Zij kunnen ingezet worden voor familiebusjes en campers maar hun gebruik is beperkt voor de lichtste modellen, met andere woorden voor de tot camper omgebouwde bestelbusjes.
Voor de zwaardere campers (de zogenaamde alkoofcampers, de halfintegrale en integraalcampers) wordt heel sterk aanbevolen om banden met CP-markering te monteren: deze hebben een versterkte structuur zodat ze moeiteloos het hoge gewicht kunnen trotseren, en ze kunnen worden opgepompt tot maar liefst 5,5 bar. Ze gaan ook langer mee dan klassieke banden en zijn veel beter bestand tegen de zware gebruiksomstandigheden.
Noteer alvast ook dat er speciale winter- en vierseizoenenbanden bestaan voor wie het hele jaar door van de camper wil genieten. Deze banden zijn voorzien van een 3PMSF-markering waardoor ze voldoen aan alle bestaande wetgeving m.b.t. het rijden onder winterse omstandigheden. Deze banden bieden ook meer grip buiten het asfalt wat nuttig kan zijn op een camping of bij het wildkamperen.
De TRAXIO-checklist voor een veilige campervakantie
Heeft je camper het juiste type band?
Rijd niet op gewone autobanden, maar wel op aangepaste, kwalitatieve C- of CP-banden, met de correcte belastingindex. (*)
Heeft je camper overwinterd op banden met voldoende bandenspanning?
Indien de bandenspanning tijdens de winterstalling te laag was, is het karkas van je banden misschien beschadigd en dat kan aanleiding geven tot een klapband. Vervang je banden indien ze te lang met te weinig spanning zijn gestald.
Zijn je banden beschadigd of te oud?
Controleer op beschadigingen van het loopvlak en flanken, en kijk na of de banden niet te oud zijn. Check ze daarvoor op barstjes in het rubber en kijk naar het productiejaar op de banden: indien ze ouder dan 6 jaar zijn, laat ze dan jaarlijks door een bandenspecialist controleren en van zodra ze 10 jaar oud zijn, vervang ze dan (**).
Hebben je banden nog voldoende profiel?
Je gaat lange afstanden afleggen, dus laat nieuwe banden monteren van zodra je minder dan 3 mm profieldiepte hebt.
Hebben je banden de goede bandenspanning?
Rijden met een te lage spanning heeft een gevaarlijk negatieve impact op de wegligging, en kan onherstelbare schade veroorzaken aan de structuur en het loopvlak van de band.
Heb je de goede seizoenband gemonteerd?
Kies voor zomerbanden, winterbanden of vierseizoenenbanden in functie van je bestemming. Winterbanden bestaan wel met C-markering maar niet met CP-markering.
Ben je voorbereid voor eventuele bandenpech?
Neem aangepast materiaal mee voor geval je lek zou rijden. Controleer voor je vertrek of je wielbouten correct zijn aangespannen met een momentsleutel. Zo ben je zeker dat de bouten niet loskomen, en dat je ze bij een bandenpanne ook kan losmaken om een wiel te wisselen.
(*) Houd – in functie van je camper - rekening met de belastingindex (LI) wanneer je nieuwe camperbanden koopt:
banden met een LI van 118 hebben elk een draagvermogen van maximaal 1.320 kg, waardoor het maximale toelaatbare gewicht per as 2.640 kg bedraagt, en voor het hele voertuig 5.280 kg;
banden met een LI van 103 hebben elk een draagvermogen van maximaal 875 kg, wat voldoende is voor campers tot 3,5 ton (3.500 kg).
(**) Kijk zeker naar de bepalingen in je verzekeringspolis – zeker wanneer je met een caravan gaat vertrekken: sommige verzekeraars eisen een maximale bandenleeftijd van 6 jaar.
Tussen het aanbod aan kampeerauto’s biedt Rapido in zijn C reeks 4 smalle integrale aan met Peugeot Boxer als basisvoertuig.
Rapido heeft naam gemaakt met zijn soliede keurig afgewerkte kampeerauto’s, zijn nieuwe smalle types zijn van hetzelfde allure. Het algemeen van de smalle zwerfauto’s volgend heeft Rapido in zijn programma de 5,99 m lange C 56 met Fransbed met ernaast de badkamer. De keuken staat naast de buitendeur, vooraan is een L-zitgroep. Bij de 6,59 m lange C 50 is een dwarsbed boven de garage, keuken en natte cel staan centraal opgesteld. Het grootste type de 6,99 m. C 86 heeft zelfs een eilandbed met ruime badkamer en vooraan een comfortabele zitgroep. Wij konden de C 55 met een lengte van 6,72 m bekijken. Hij is uitgerust met twee enkele bedden boven de garage, keuken en badkamer staan zo ongeveer in het midden van het interieur. Een L-zitgroep maakt de inrichting compleet. Met deze 4 verschillende indelingen heeft Rapido de meest gevraagde indelingen in zijn nieuwe C reeks. Ze worden gebouwd op een Peugeot Boxer basis voertuig met een 2,2 l turbo diesel 140 pk sterk met een 6 versnellingsbak.
De opbouw wordt gemaakt met dezelfde sandwich panelen als zijn brede broeders. Voor de bodem zijn de sandwich panelen 40 mm dik met PU schuim en hagelbestendige polyesterplaat langs buiten. Voor de wanden en dak heeft men 30 mm dikke sandwich panelen gebruikt. Als isolatie materiaal water afstotend XPS. Vensters en het dakvenster boven de stuurcabine zijn van goede kwaliteit. De buitendeur heeft een venster, centrale vergrendeling en muggenhor, dat zijn opties. De garagebodem is geïsoleerd en ze heeft 2 deuren. In de gasfleskast kan slechts één fles, dat is voldoende want de verwarming en de koelkast hebben geen gas nodig.
Dank zij het lichte meubilair in houtdecor, lichte wanden en dak en het al even lichte PVC vloerbekleding valt het niet eens op dat het interieur “slechts” 2,02 m breed is. De twee grote dakvensters dragen er nog een steentje bij. Bovendien geeft het ook nog een vakantiegevoel. De C 55 van Rapido is 36 cm langer dan de camperbus van Fiat Ducato. Het houtdecor is van een zeer goede kwaliteit want het voelt als hout aan. Bovenkasten hebben geen handgrepen wat een elegant effect geeft. Na een druk op de deur gaat ze bij middel van een gasveer open. Het meubilair is zoals we gewoon zijn van Rapido stevig en keurig afgewerkt.
Achterin zijn voor een smalle halfintegrale redelijk brede enkele bedden. 1,95 x 0,8 m is zeker niet mis, bovendien liggen de Bultex matrassen op een lattenbodem, slaapcomfort is dus verzekerd. De voeteinden kunnen omhoog klappen om beter bij de onderstaande kleerkasten te kunnen. Dat hoeft niet altijd langs deze kant want er zijn ook nog deuren. In een van die kasten liggen de spullen om de opening tussen de bedden op te vullen. Met twee treden komen de zwervers gemakkelijk in de bedden. Aan het hoofdeinde zijn bovenkasten en leeslampen. Wegens de grote vensters in de zijwanden bleef er slechts een klein stukje over voor een bovenkast. Van de zitgroep kan men ook nog een bed maken voor een derde slaper.
De comfortabele zitbank heeft 2 veiligheidsgordels en in de hoogte verstelbare hoofdsteunen. In de kofferbank ligt de verswatertank. De originele Agusta cabine zetels kunnen zowel draaien als in de hoogte ingesteld worden. Het tafelblad op een centrale poot kan men samenvouwen, verschuiven, in de hoogte verstellen wat nodig is om het derde bed te maken. In de bovenkast met licht gebogen deuren kunnen veel spulletjes die men graag bij de hand heeft.
Aanpalend bij het bed heeft de fabrikant de keuken geplaatst. Het aanrecht is 1,40 m breed zodat naast de kookvuren en de spoelbak nog wat plaats voor een werkblad over blijft. Onderaan zijn een 85 l compressor koelkast en laden, samen met de mooie bovenkast voldoende ruimte voor het keukengerief van twee personen. Langs de zijde aan de buitendeur is een stevige handgreep als hulpje bij het in of uit stappen. Een lange LED lichtstrook zorgt voor voldoende licht en een afzuigkap stuwt de geurtjes naar buiten.
In de ruime natte cel is de wc gebruiksvriendelijk opgesteld. Het wastafeltje met afzonderlijk wit waskommetje is een mooi meubelstuk, er behoren ook nog wat toiletkastjes bij. Om te douchen draait men een wand voor de wc, sluit de cel af met een acrylglazendeur en de waterverspilling kan beginnen.
Met de C 55 bouwt Rapido een voor twee zwervers ingerichte knappe halfintegrale zwerfauto. Met zijn breedte hoeft men geen angst te hebben om de witte wegeltjes van de Michelin kaart te nemen, straatjes van historische stadjes behoren eveneens tot de mogelijkheden. De hoogwaardige uitvoering zijn bekend, wat nieuw is voor een Rapido is het lichte meubilair wat snel aan een vrolijke vakantie doet denken. Met alles er op en er aan plus de kwaliteit van de kampeerauto is hij zijn prijs rond de 80.000 waard.
OH Leuven laat voetballers begeleiden om zich verkeersveilig te gedragen Vias institute hoopt dat andere clubs het voorbeeld van OHL volgen
Eind maart gebeurde een zwaar ongeval in Flémalle waarbij voetballer Sofian Kiyine van OHL in een sporthal belandde. Met veel geluk werd een drama nipt vermeden. OH Leuven neemt samen met Vias institute nu als eerste Belgische club het voortouw om hun spelers extra te begeleiden naar verkeersveiliger gedrag. Speler Sofian Kiyine moet een intensief traject volgen rond verkeersveiligheid. Daarnaast krijgt het hele team een algemene vorming rond verkeersveiligheid. Nog unieker is dat alle nieuwe aanwinsten uit het buitenland gerichte coaching en rijlessen krijgen. Zo zijn ze beter geïnformeerd over de verkeersregels en gebruiken in ons land. Vias hoopt dat de andere profclubs het voorbeeld volgen van OHL.
Jonge mannen zijn een doelgroep met een verhoogd ongevalsrisico die oververtegenwoordigd zijn in de ongevalsstatistieken. De voetbalwereld is daarop geen uitzondering. Uiteraard blijft elke bestuurder altijd zelf verantwoordelijk voor zijn eigen daden achter het stuur. Toch is extra vorming en opleiding zeker een nuttig middel om het risicobewustzijn te vergroten en de kans zo klein mogelijk te maken dat (jonge) bestuurders in de fout gaan. Daarom heeft voetbalclub OH Leuven beslist om een samenwerking met Vias institute aan te gaan voor meerdere jaren. Het actieplan bestaat uit meerdere luiken die gericht zijn op zowel de spelers, de staff als de supporters Transfers uit het buitenland worden wegwijs gemaakt in ons verkeer Elke nieuwe voetballer die uit het buitenland getransfereerd wordt, krijgt van een rijinstructeur een persoonlijke coaching over de wegcode en de gebruiken op onze wegen. Voor buitenlandse spelers zijn onze wegen vaak een verrassing. Lintbebouwing, trajectcontroles, speed pedelecs, fietsstraten, etc komen niet overal voor. De lesgevers leggen met de spelers de weg af die ze dagelijks volgen om naar de club te komen. Ze informeren niet alleen over de verkeersregels, maar sturen ook gericht bij om defensief te rijden. Deze vormingen zijn al lang de standaard wanneer expats in ons land komen werken. Een situatie die vergelijkbaar is met voetballers die vaak maar enkele jaren in ons land hun beroep uitoefenen. Ook jonge spelers van OHL die hun eerste wagen krijgen, zullen dezelfde opleiding volgen om hun wegwijs te maken in het verkeer. Vorming voor heel de ploeg en staff rond de grootste killers in ons verkeer Het voltallige eerste elftal zal samen met de technische staff ook een volledige dag opleiding volgen rond de grootste doodsoorzaken in ons verkeer: overdreven snelheid, gebruik van de gsm en rijden onder invloed. Zowel in theorie als in praktijk zullen ze in een rijsimulator en op de rijvaardigheidspiste ervaren welke impact al deze gedragingen kunnen hebben op hun prestaties achter het stuur. Intensief traject voor Sofian Kiyine Sofian Kiyine had op het moment van het ongeval te veel alcohol in het bloed. Het onderzoek van het parket is nog bezig. De eventuele strafrechtelijke gevolgen en bestraffing zijn op dit moment nog niet bekend. De club heeft wel beslist om de speler een apart en intensief programma te laten volgen om hem bewust te maken over de gevolgen die verkeersonveilig gedrag kan hebben. De impact van alcohol, snelheid en het belang van voertuigbeheersing, maar ook de noodzaak om respect te hebben voor de verkeersregels komen daarin een bod. Daarnaast zal de speler ook op verschillende momenten verkeersslachtoffers gaan ontmoeten in revalidatiecentra. De club behoudt zich het recht voor eventuele verdere maatregelen te nemen na de uitspraak van het gerecht. Om aan zijn ploegmaats, club en supporters te bewijzen dat hij het niet enkel bij woorden houdt, laat Sofian Kiyine ook vrijwillig een alcoholslot installeren.
Sofian Kiyine: “Ik ben me heel hard bewust van wat het ongeval teweeg heeft gebracht en vooral dat een groot drama vermeden werd. Dit heeft me heel hard aangegrepen want dit past totaal niet bij de persoon die ik ben. Ik excuseer me dan ook bij iedereen hiervoor. Ik neem samen met de club enkele initiatieven omdat het ongeval een grote impact op mij en vele anderen had. Ik zal me elke dag bewijzen en dit niet alleen met woorden, maar ook met concrete daden. De rechter zal beslissen wat de juridische gevolgen voor mij zullen zijn.”
Supporters worden ook mee gesensibiliseerd Bij de thuismatchen komen vele duizenden supporters te voet, met de fiets of met de wagen naar het stadion. Sommige supporters durven ook wel eens een glas te veel te drinken. Als club die zorg draagt voor zijn spelers en supporters zal OHL ook gerichte communicaties voorzien om hen aan te sporen op een veilige en verantwoorde manier naar de wedstrijden te komen. Via verschillende communicatiedragers in het stadion zullen oa de gegevens van taxibedrijven duidelijk vermeld worden, bij de uitnodigingen voor VIP-maaltijden zal expliciet gevraagd worden om op voorhand een BOB te kiezen. Daarnaast zullen via de sociale media en nieuwsbrieven van de club gerichte tips gegeven worden om naar het stadion te komen en op een even veilige manier terug thuis te geraken. Peter Willems, CEO OHL:“We zijn na het ongeval van Sofian intern binnen de club gaan kijken of we meer kunnen doen naar verkeersveiligheid. We hebben dan ook samen met VIAS aan een structureel programma gewerkt waarmee we onze spelers en staff beter kunnen wapenen en sensibiliseren over het belang van verkeersveiligheid. Daarnaast willen we bij OH Leuven niet enkel zorg dragen voor onze spelers en staf, maar ook voor onze fans. We zullen dan ook vanaf komend seizoen onze supporterssensibiliseren over de risico’s van het verkeer.”
Karin Genoe, CEO Vias institute: “We zijn tevreden dat OHL het voortouw neemt om zijn spelers beter te sensibiliseren en te begeleiden rond verkeersveilig gedrag. Het ongeval met hun speler had even goed met een speler van een andere club kunnen voorvallen. We hopen dat andere clubs het voorbeeld van OHL volgen en dat alle profvoetballers enkel om de juiste reden nog in het nieuws komen, namelijk met hun sportieve prestaties. “
Nieuwe Vredestein high-performance allseason-band biedt ongeëvenaarde grip op nat wegdek
De Vredestein Quatrac Pro+ is speciaal ontwikkeld voor personenauto's en SUV’s met veel vermogen en biedt superieure grip, duurzaamheid en efficiëntie
De nieuwe generatie polymeren en het hoge silica- en harsgehalte garanderen toonaangevende prestaties op nat wegdek. Het rijgedrag in sneeuw en modder is bovendien sterk verbeterd
Geen enkel ander merk biedt zo'n breed assortiment allseason-banden met beschikbare maten voor 17- tot 22-inch velgen
Bouwt voort op 30 jaar innovatie en leiderschap in het allseason-segment
Vanaf augustus beschikbaar in heel Europa
7 juni 2023 - Apollo Tyres heeft details vrijgegeven van zijn gloednieuwe Vredestein Quatrac Pro+, een speciale allseason-band voor high-performance auto's en SUV's die nieuwe normen stelt voor grip, duurzaamheid en efficiëntie. De nieuwe band wordt vanaf augustus in heel Europa verkocht en zal na de invoering beschikbaar zijn in 108 maten voor velgen van 17 tot 22 inch.
De introductie van de nieuwe band, die wordt aangeboden in dezelfde maten als de populaire Vredestein Quatrac Pro (die nog te koop is), maakt dat het premium-merk Vredestein van Apollo Tyres nog steeds het breedste assortiment allseason-banden op de markt heeft.
De nieuwe Quatrac Pro+ heeft de beste grip op nat wegdek in zijn klasse en zorgt in vergelijking met de populaire Quatrac Pro voor 5% meer grip op sneeuw. De band heeft bovendien een 5% lagere rolweerstand, voor een hogere brandstofefficiëntie. De prestaties die de band het hele jaar door levert, zijn grotendeels te danken aan een geavanceerd loopvlakontwerp en een verfijnde en nieuwe mix van ingrediënten voor de compound.
Bredere lengtegroeven voeren water sneller af, terwijl lamellen in het midden van het loopvlak de waterafvoer verbeteren en aquaplaning tegengaan. De geavanceerde compound bestaat uit een nieuwe generatie polymeren en heeft een hoog gehalte aan silica en hars om de grip op natte ondergrond te verbeteren en de stuurrespons en stabiliteit bij sneeuw en modder te maximaliseren.
De nieuwe band heeft robuuste schouderblokken aan de buitenzijde voor meer stabiliteit in bochten en is dermate flexibel dat loopvlakblokken in de lengterichting kunnen vervormen onder zeer koude omstandigheden voor maximale grip op sneeuw. De band is voorzien van het symbool 'Three Peak Mountain Snowflake' op de wang, waarmee de prestaties in alle weersomstandigheden en zijn bekwaamheid in winterse omstandigheden worden bevestigd.
In vergelijking met de Quatrac Pro bevat de band 1,5% meer duurzame materialen, wat in overeenstemming is met de milieudoelstellingen van Apollo Tyres op de lange termijn.
"De Quatrac Pro+ is het resultaat van 30 jaar innovatie op de concurrerende Europese markt voor allseason-banden," zegt Yves Pouliquen, Group Head of Sales and Marketing bij Apollo Tyres. "Onze nieuwste band introduceert nieuwe compounds en ontwerpkenmerken die de lat hoger leggen in het segment. Het is zeer moeilijk om dit niveau van leiderschap in welke branche dan ook te behouden, maar ons R&D-team in Nederland heeft de prestaties verbeterd en biedt een indrukwekkend aantal maten, ook voor enkele van de grootste wielen."
30 jaar allseason-banden Het premium-merk Vredestein van Apollo Tyres ontwikkelt al sinds 1993 allseason-banden. Sindsdien is het een pionier in het segment geworden en toonaangevend gebleven op het gebied van technologie en innovatie. Naast de komende Quatrac Pro+ omvat het aanbod van Apollo Tyres momenteel drie topbanden: de Vredestein Quatrac, de Quatrac Pro en de meest recente Quatrac Pro EV - de eerste allseason-band voor elektrische auto's en hybrides. Het bedrijf biedt daarnaast de Pinza AT voor SUV's en terreinwagens en de Comtrac 2 AS+ voor bedrijfsvoertuigen en campers.
De Quatrac Pro EV werd eerder dit jaar geïntroduceerd. Voor deze band is de virtuele prototyping-software van Apollo Tyres gebruikt, die in de afgelopen 25 jaar is ontwikkeld. De efficiëntie en prestaties van de band zijn hierdoor aanzienlijk verbeterd en de impact op het milieu is verlaagd. Het gebruik van deze technologie heeft het bedrijf geholpen zijn voorsprong op de concurrentie op de allseason-markt te behouden en illustreert de evolutie van zowel Apollo Tyres als het merk Vredestein door de ontwikkeling van innovatieve en duurzame producten.
Nieuwe speed pedelecs krijgen klappen in mei maar tweedehandsmarkt stijgt met een kwart
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen : “Na een moeilijke maand april valt ook mei tegen : het aantal inschrijvingen van nieuwe speed pedelecs daalde afgelopen maand immers met -33,5% naar 1.299 eenheden. Gelukkig kenden we een sterke start van het jaar waardoor we nog +5,5% voorliggen op 2022 en +29,1% op 2021. Dat de snelle elektrische fiets twee lastige maanden achter de rug heeft, kunnen we waarschijnlijk deels op het conto schrijven van het natte voorjaar. De komende maanden gaan meer duidelijkheid verschaffen over het marktpotentieel. Ondertussen blijkt uit de cijfers alvast dat er heel veel speed pedelecs worden ingeschreven door leasingmaatschappijen, die nu meer dan de helft van de inschrijvingen voor hun rekening nemen, terwijl de inschrijvingen door particulieren sterk teruglopen. Die verschuiving merken we ook op provinciaal vlak, waar vooral Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant de vruchten plukken van de toegenomen leasing-inschrijvingen. Op de tweedehandsmarkt blijft het hard gaan en werden er in mei +25,4% meer eenheden ingeschreven dan in 2022 en zelfs +186,5% meer dan twee jaar geleden. Over de eerste vijf maanden zijn nu al meer dan 2.500 occasie speed pedelecs ingeschreven in België.”
Het succes van de tweedehandse speed pedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het stijgende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht.
Goed nieuws is bovendien dat sinds 1 mei alle werknemers in de privésector recht hebben op een fietsvergoeding, wat de fietsverkoop in het algemeen alsook die van de speed pedelec nog een extra boost zou kunnen geven. Dat lijken we alvast te merken in het succes van de nieuwe speed pedelecs die via leasing worden ingeschreven.
In mei werden in totaal 1.872 nieuwe en tweedehandse snelle fietsen ingeschreven.
Inschrijvingen speed pedelecs mei 2023
Particulier versus bedrijven en leasing
We merken een enorme verschuiving. Het aantal speed pedelecs dat wordt ingeschreven door particulieren is dit jaar sterk teruggevallen (-31,8%). Daar waar de particulieren vorig jaar (2022) bijna de helft van de verkoop voor hun rekening namen, is hun aandeel in de eerste 5 maanden gezakt tot slechts 33,4%. Bedrijven zien hun aandeel verder stijgen (+7,2%) maar vooral opvallend is dat de stijging bij de leasingmaatschappijen (+58,4%) waardoor zij nu goed zijn voor meer dan de helft van de speed pedelec-inschrijvingen.
Fietsleasing biedt dan ook enkele evidente voordelen voor bedrijven zoals minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud, verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.
Geografische verschillen
De speed pedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid maar het klassement is danig overhoop gegooid. Antwerpen was jarenlang koploper, maar is over de vijf eerste maanden met -11% gedaald tot 1.203 stuks en wordt ruim geklopt door 3 Vlaamse provincies die sterk groeiden : Oost-Vlaanderen (1.922 ex., +27%), Vlaams- Brabant (1.620 ex., +16%) en Limburg (1.359 ex., +17%). West-Vlaanderen doet heel wat het minder goed dan vorig jaar (473 ex., -37%).
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen.
Toch zien we enkele mooie groeicijfers aan Waalse/Brusselse kant met een lichte stijging in Brussel (151 ex., +7%) en in Waals-Brabant een krachtige +49% tot 61 stuks. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
De stijging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opmerkelijk omdat de hogesnelheidsfiets er minder troeven heeft in de erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en er bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio. Mogelijk zijn er daar meer fietsen door bedrijven ingeschreven.
Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (mei 2023)
Cijfers tweedehandse speed pedelecs
Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat op meer dan 60.000 eenheden. Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
De tweedehandsmarkt van de speed pedelec groeit daardoor exponentieel : 2 jaar geleden werden er in de maand mei 200 opnieuw ingeschreven maar dat aantal is vorige maand opgelopen tot 573 stuks. Bijna een verdrievoudiging op 2 jaar tijd, en een mooie +25,4% ten opzichte van 2022. Gecumuleerd over de eerste vijf maanden bedraagt de stijging +18,6% tegenover vorig jaar en +217,2% tegenover 2021.