CARAVAN SALON 2023: De industrie biedt de caravangemeenschap een ongekend aanbod aan producten
In Düsseldorf worden actuele trendthema's, innovaties en visies voor de komende jaren gepresenteerd
Binnenkort is het eindelijk tijd om het doek weer te hijsen voor het belangrijkste evenement in de caravanbranche. De voortekenen voor de 62e CARAVAN SALON, die van 25 augustus tot 3 september de hele wereld van mobiel reizen samenbrengt, zijn uitstekend. "De positie als 's werelds toonaangevende vakbeurs heeft er ook voor gezorgd dat onze boekingscijfers voor CARAVAN SALON dit jaar een duidelijke taal spreken. De belangstelling van de exposanten was weer enorm en we zijn erg blij dat we het record van het afgelopen jaar hebben bereikt en zelfs hebben overtroffen”, zegt Stefan Koschke, projectleider van CARAVAN SALON. Meer dan 750 nationale en internationale exposanten presenteren zich op 250.000 vierkante meter in 16 hallen en op het buitenterrein van het beurscentrum van Düsseldorf.
Caravaning belichaamt individualiteit als geen ander type vakantie. Voor camper- en caravanvakantiegangers komt dit niet alleen tot uiting in een flexibele reisplanning, maar ook in de keuze van het voertuig en de uitrusting. De branche biedt de continu groeiende caravangemeenschap een ongekend productassortiment en talloze ontwerpmogelijkheden. Nergens is dit zo duidelijk als bij CARAVAN SALON, legt Daniel Onggowinarso, directeur van de Caravaning Industry Association (CIVD) uit: “Caravans en campers bieden vakantiegangers talloze mogelijkheden om hun eigen voertuig aan te passen. Daarom vinden bezoekers van CARAVAN SALON niet alleen een grote verscheidenheid aan voertuigcontouren, maar ook een enorme keuze aan accessoires. Dat begint bij de buitenzonwering en loopt door tot het home entertainment-systeem. Als het om voertuigdesign gaat, hechten caravanvakantiegangers veel belang aan individualiteit en hebben ze een bijzonder emotionele band met hun camper of caravan.”
Interieurdesign: helder, natuurlijk en multifunctioneel
Als het gaat om het ontwerpen van het interieur van caravans en stacaravans, zijn de eisen van klanten toegenomen. De slaapkamer en woonkamer moeten modern en van hoge kwaliteit zijn. Natuurlijk en licht interieurdesign is erg in de mode: de interieurs worden gekenmerkt door lichte, warme kleuren en natuurlijke houttinten. Voor meubels en apparatuur worden duurzame materialen gebruikt. Als het gaat om technisch ontwerp, ligt de focus op multifunctionele benaderingen: bedden en badkamers hebben componenten die in en uit kunnen worden geklapt, werkbladen kunnen gemakkelijk worden verplaatst en zitgedeeltes kunnen worden herschikt. De woonkamer is in een paar simpele stappen uit te breiden met veel ruimte. De besturing van de boordtechnologie via tablet of smartphone is al lang de industriestandaard, de eerste modellen maken zelfs besturing via spraakinvoer mogelijk.
Compactheid ontmoet flexibiliteit en comfort
Caravans bieden vakantiegangers veel flexibiliteit op hun vakantiebestemming en overtuigen met een geweldig woongevoel. De verscheidenheid aan caravanmodellen groeit van jaar tot jaar. Dit opent ook steeds meer gebruiksmogelijkheden: de markt biedt al lang niet alleen caravans die zijn ontworpen voor gezinsvakanties, maar ook modellen die dankzij grote opbergruimte en extra uitrusting gericht zijn op doelgroepen zoals actieve sporters.
Ook op het gebied van campers is de keuze aan modellen nog nooit zo groot geweest als nu: naast populaire klassiekers zoals alkoven en half- of volledig integrale modellen, worden compacte campers steeds populairder. Campers zijn het snelst groeiende segment, vorig jaar goed voor meer dan de helft van alle nieuwe inschrijvingen. Een van de gewaardeerde kenmerken van compacte voertuigen is hun gebruiksgemak en geschiktheid voor dagelijks gebruik vanwege hun grootte. Wie compactheid op prijs stelt, hoeft niet per se voor de kleinste voertuigcategorie te gaan: compacte halfintegrale campers zijn trendy en combineren de voordelen van verschillende typen campers. Enerzijds worden ze gekenmerkt door hun handzame omvang en wendbaarheid, Dankzij slimme interieuroplossingen bieden ze bovendien veel ruimte en het comfort dat bekend is van volledig geïntegreerde modellen. Voor alle type campers geldt: dankzij de nieuwste techniek verschilt de rijervaring nauwelijks van die van een gewone auto, wat het voor nieuwkomers in het caravannen nog makkelijker maakt.
Diversiteit in de basisvoertuigen
Door de grote vraag naar stacaravans betreden steeds meer fabrikanten van basisvoertuigen de caravanmarkt. Naast de Fiat Ducato en de identieke modellen Citroën en Peugeot behoren modellen van Ford, Iveco, MAN, Mercedes, Renault en Volkswagen al lang tot het assortiment van veel camperfabrikanten. Het uitgebreide chassisassortiment opent niet alleen extra opties voor klanten, maar biedt fabrikanten ook nog meer ontwerpmogelijkheden.
Tickets en prijzen voor CARAVAN SALON Düsseldorf 2023 :
De dagkaart voor volwassenen kost in het weekend 19 euro en doordeweeks 17 euro; Met korting (scholieren, studenten, Club CARAVAN SALON & boot, ADAC) in het weekend 16 euro, op weekdagen 14 euro), voor kinderen (6 tot 12 jaar) is de dagkaart 8 euro in het weekend en op weekdagen 6 euro. Daarnaast is er van maandag t/m vrijdag een middagkaart voor 10 euro (van 14.00 uur tot 18.00 uur). De prijzen voor de Preview Day zijn 35 euro voor volwassenen (30 euro gereduceerd), kinderen van 6 tot 12 betalen 8 euro.
Malibu Van: extra aantrekkelijke variant voor het jubileum
Malibu campers T/I: subtiele upgrade
Premium bestelwagens, halfintegrale en integrale campers van de hoogste categorie - Malibu dekt met succes de gangbare segmenten van bestelwagens en campers voor veeleisende camperkopers. Een bestelwagen of camper van Malibu is precies goed als je iets meer nodig hebt - het is het merk met echte toegevoegde waarde. De Malibu Van en campers worden voortdurend geüpdatet en daardoor in topvorm en beginnen met upgrades aan het reisseizoen 2024. De focus: een extra aantrekkelijke gezins-voor-4-variant met uitklapbaar dak voor de Malibu Van. Met een nieuw gebouwde, zeer gespecialiseerde fabriek voor de Malibu Van richt Malibu zich op groei en versoepeling van de toeleveringsketens.
Malibu Van: extra aantrekkelijke variant voor het jubileum
De Malibu Van was in de zomer van 2013 een van de pioniers van comfortcampers met badkamer. Hij was niet alleen medeoprichter van dit snelgroeiende segment van de camperbranche, maar gaf het met een groot aantal innovaties ook een beslissende vorm. Dit geldt consequent voor praktische ideeën zoals de enorme opbergruimte, de XL Flexibad 1000 of het hoogwaardige meubilair en varieert van baanbrekende plattegronden en nieuwe ruimte-indelingen zoals de GT Skyview en Malibu Van coupé tot de family-for-4, het pop-up dak in een unieke hybride constructie. Geen twijfel mogelijk - de Malibu Van is de camper onder de busjes. De Malibu Van is voortdurend doorontwikkeld en is in tien jaar tijd uitgegroeid tot seriewinnaar bij de verkiezing van camper van het jaar - hij zet daarmee de maatstaf in zijn categorie.
Malibu zet deze traditie nu voort: de modellen Malibu Van comfort 600 DB en 640 LE zijn nu optioneel verkrijgbaar als family-for-4 met pop-up dak en zijn daardoor nog veelzijdiger. Ze zijn 6,0 of 6,4 meter lang en kenmerken zich door indelingen met een tweepersoonsbed achterin (DB) en eenpersoonsbedden in de lengte (LE). Het exclusief in eigen huis ontwikkelde en geproduceerde pop-up dak heeft een unieke hybride constructie en bestaat uit een GVK dakbedekking, hoogwaardige isolatie en een volledig beklede binnenhuid van aluminium en biedt twee extra slaapplaatsen. De hoogwaardige constructie komt overeen met een volwaardig camperdak, is licht en tegelijkertijd zeer stabiel en beschermd tegen hagel. Malibu biedt nu alle modellen van de Malibu Van compact, comfort,
Met de vier modellijnen Malibu Van compact, comfort, diversiteit en first class - two rooms biedt Malibu in totaal zeven basismodellen. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. Alle Malibu Van comfort, diversiteit en eersteklas - twee kamers zijn ook beschikbaar in de exclusief uitgeruste charmante coupé-uitrustingslijn met plafondluifels en verhoogde binnenhoogte in de bestuurderscabine en boven de lounge in plaats van de dakkast in de bestuurderscabine. Hierdoor ontstaat een gevoel van ruimte bijna zoals in een halfintegraal camper. Dit kan tot het uiterste worden doorgevoerd in de exclusieve lijn Charming GT skyview met een grote panoramadakkoepel van de bestuurderscabine tot boven het zitgedeelte en bovendien een verhoogde binnenhoogte in de bestuurderscabine en boven het zitgedeelte.
Als je alle basismodellen, uitrustingslijnen en de family-for-4-varianten en de verschillende stijlwerelden bij elkaar optelt, kom je op drie dozijn varianten van de Malibu Van. Ze zijn allemaal gebaseerd op de Fiat Ducato met een hoog dak in verschillende lengtes.
Malibu blijft vertrouwen op de bestelwagen: de populaire Malibu-bestelwagen komt nu uit een nieuwe fabriek in Ormo¸/Slovenië die er speciaal voor is gebouwd. In de eerste uitbreidingsfase vanaf mei zal de nieuwe fabriek een jaarlijkse capaciteit hebben van ongeveer 3.000 Malibu-bestelwagens. Bij de start van de productie zullen er ongeveer 180 mensen in Ormo¸ werkzaam zijn. Hun aantal zal naar verwachting toenemen tot ongeveer 300 werknemers tegen het einde van het eerste volledige productiejaar in 2024. Deze capaciteitsuitbreiding staat enerzijds voor de groeikoers van het merk en moet anderzijds zorgen voor een versoepeling van de toeleveringsketens.
Malibu Campers T/I
Ze zijn een voorbeeld van een succesvolle concentratie op het wezenlijke: met bijna tien modellen integrale en halfintegrale campers dekt de huidige generatie Malibu-campers alle essentiële behoeften van de hogere middenklasse. De in 2020 geïntroduceerde Malibu campers hebben zich internationaal bewezen.
Daarom stelt het huidige programma voor het reisseizoen 2024 zich tevreden met kleine detailwijzigingen. Kenners ontdekken de interne scharnieren voor de buitenste kleppen. Ze onderstrepen de elegante en homogene uitstraling.
Het aanbod halfintegrale Malibu campers loopt van de compacte, 6,9 meter lange T 430 LE tot de bijzonder ruime T 500 QB met een lengte van 7,4 meter. De indelingen met eenpersoonsbedden in lengterichting en eilandbed, met een gecombineerde badkamer en deelbare ronde douche en een ruime badkamer voldoen aan alle gangbare wensen - ook rijbewijsvriendelijke varianten in de klasse van 3,5 ton. Het spectrum van de geïntegreerde Malibu I reikt van de compacte en handzame I 441 LE, die slechts 6,67 meter lang is, tot de royale I 500 QB met een lengte van 7,5 meter. De plattegronden komen overeen met de stationwagons.
Alle Malibu-campers zijn meestal gebaseerd op de Fiat Ducato met een plat frame. Met hun hoogwaardige kwaliteit, de eersteklas carrosserieconstructie met elegante dak- en zijwandwelvingen, de hoogwaardige meubelconstructie met dubbele verbindingstechniek, het bestuurderscabine-optiekconcept van de geïntegreerde en een volwaardige dubbele vloerkelder met de grootste opbergruimte ruimte in zijn klasse, ze blijven de norm stellen. Bijzondere aandacht verdienen de Malibu Touring-modellen met een weelderige uitrusting en een flink prijsvoordeel.
De rijopleiding zal er in Vlaanderen binnenkort iets anders uitzien. Wie leert rijden, moet langer oefenen en vrije begeleiders zullen opnieuw een vormingsmoment moeten volgen.
Belangrijk nieuws voor wie binnenkort een rijbewijs wil halen. Op 1 maart 2024 gaan de nieuwe regels rond de rijopleiding in voege. Wie in Vlaanderen zijn of haar rijbewijs wil halen, moet vanaf dan minstens vijf maanden oefenen – waar dat nu slechts drie maanden is. De verlenging van de verplichte oefenperiode geldt zowel voor een voorlopig rijbewijs 18 maanden als 36 maanden, dus zowel voor wie met de rijschool leert rijden als voor wie met een vrije begeleider z’n rijbewijs probeert te halen. Deze minimale oefenperiode moet doorlopen worden door iedereen die na 1 maart 2024 een praktisch examen gaat afleggen. Als je dus voor deze datum je voorlopig rijbewijs hebt gehaald maar pas na die datum het examen gaat doen, moet je toch vijf maanden oefenen.
Vormingsmoment weer ingevoerd
Wie ervoor kiest om niet met een rijschool te leren rijden, valt in het regime van een opleiding met een vrije begeleider. Die begeleiders moeten vanaf 1 maart 2024 ook weer een vormingsmoment volgen voordat ze iemand mogen leren rijden. Dat vormingsmoment heeft al eens een tijdje bestaan, maar werd afgevoerd. Nu wordt het dus opnieuw verplicht. Het vormingsmoment is een sessie van drie uur waarin de vrije begeleiders informatie krijgen over hoe ze iemand moeten leren rijden en hun kennis van de wegcode bijgespijkerd wordt. Vooral dat laatste is erg belangrijk, want vaak worden fouten doorgegeven van begeleider op leerling. Het vormingsmoment kan zowel fysiek (in groep) als digitaal gevolgd worden. VAB-Rijschool plant alvast opleidingen in heel wat kantoren, maar zal het vormingsmoment ook digitaal aanbieden.
Aanpassing maneuvres
De samenstelling van de groepen manoeuvres die je moet uitvoeren tijdens je rijexamen wordt gewijzigd. Voortaan kun je dus andere combinaties loten.
De tijd dat je als leerling tijdens een examen alle manoeuvres moest uitvoeren ligt al lang achter ons. Tegenwoordig moet je wel alle manoeuvres kennen en vlekkeloos kunnen uitvoeren, maar je moet er tijdens het examen maar twee effectief doen. Welke dat zijn wordt door loting bepaald. Je krijgt uit twee groepen telkens één manoeuvre. Welke manoeuvres er in die groepen zitten, wordt nu aangepast. Dat komt omdat er in opdracht van de Vlaamse overheid een evaluatie is geweest van de rijopleiding. De inhoud van de groepen ziet er vanaf nu zo uit:
Groep 1
loodrecht ten opzichte van de weg achterwaarts parkeren
evenwijdig rechts parkeren tussen twee voertuigen
evenwijdig links parkeren tussen twee voertuigen
Groep 2
loodrecht ten opzichte van de weg voorwaarts parkeren
in rechte lijn achteruitrijden
keren in een smalle straat
Als je de groepen zo bekijkt zou je denken dat het mogelijk is dat je loodrecht parkeren zowel voorwaarts als achterwaarts kunt loten, maar die twee manoeuvres zullen in de praktijk nooit gecombineerd worden. Welke combinatie je ook loot, de examinator heeft nog altijd de mogelijkheid om de door het systeem voorgestelde selectie aan te passen als één van de manoeuvres niet uitvoerbaar blijkt tijdens het examen.
Ontdek van 26 augustus tot en met 3 september (25 augustus Preview Day) de ultieme vrijheid van mobiel reizen op CARAVAN SALON in Düsseldorf. Tijdens 's werelds grootste vakbeurs voor campers, caravans en uitrusting presenteren meer dan 700 exposanten in 16 hallen de nieuwste trends voor mobiele vrije tijd.
Op CARAVAN SALON vind je alles wat de markt te bieden heeft onder één dak:
Vergelijk op locatie het unieke veelzijdige aanbod aan vrijetijdsvoertuigen.
Ontdek de nieuwste accessoires, innovatieve technieken en fantastische reisbestemmingen!
Profiteer van de tips voor beginners in de Starterwelt in hal 7
Bezoek in hal 3 de segmenten Travel & Nature en Equipment & Outdoor, inclusief een rally speciaal voor kinderen.
Ontmoet in hal 13 & 14 de toeleveranciers van Technology & Components
Ontspannen bezoek met OV
Wil je snel en comfortabel naar Düsseldorf reizen? NMBS Internationaal begeleidt u op uw internationale reizen naar Duitsland met de hogesnelheidstreinen ICE en Thalys vanuit Brussel of Luik. U-Bahn 78 brengt je vanuit Düsseldorf Hbf rechtsreeks naar Ingang Noord van het beursterrein.
Voor het openbaar vervoer in Düsseldorf kun je een Düsseldorf Ticket bestellen. Dit is alleen mogelijk in combinatie met een
e-Ticket voor de beurs en tijdens de beursperiode.
Voor reizen buiten Düsseldorf, verwijzen we naar de Rheinbahn voor een Eezy-Ticket (beschikbaar in de Rheinbahn App).
Zoals we kunnen merken neemt Ford Transit meer plaats in bij de verschillende fabrikanten en modellen.
Sunlight volgt dezelfde trend en fabriceert nu halfintegrale op Ford Transit basisvoertuigen. Nieuw zijn de T680, de T690 L en de T670 S ze hebben verschillende lengtes en drie verschillende indelingen en kregen er nog een langere naam bij “Adventure Edition”. Die typen zijn standaard mooier en beter uitgerust met allerlei toebehoren om het leven aan boord aangenamer te maken voor de bewoners en veiliger te rijden.
Vertrokken met een 41 mm dik sandwich bodempaneel op het laag chassis van een Ford Transit. 34 mm dik zijn de zijwanden met aluminium buitenplaat. Diezelfde sandwich panelen maar met hagelbestendig materiaal langs buiten werden voor het dak en het achterfront gebruikt. Als isolatie materiaal is het water afstotend EPS gebruikt. De constructie is eenvoudig maar extreem goed in elkaar gezet, met de gebruikte afdichtingen is er weinig kans op water insijpeling. Via links en rechts een deur is de inhoud van de garage goed bereikbaar. In de bodemplaat zijn 2 profielen geschroefd met verstelbare verankeringsringen. Er is LED verlichting en 230 Volt stopcontact. Naast de garage is de koffer voor twee 27 kg gasflessen. De buitendeur heeft een venster en sluit goed, een elektrisch bediend trapje behoort tot de standaard uitrusting.
Interieur
Met een eerste blik bij het binnenkomen is de indeling in grote lijnen net zoals vele andere typen en merken. Toch hebben de ontwerpers iets anders gevonden. Meestal staat de badkamer aan de linkerkant van het interieur en de keuken naast de buitendeur. In de T670 S Adventure Edition is het net omgekeerd. Helemaal achterin is de slaapkamer met twee enkele bedden, één van 2,0 m lang het andere is 8 cm korter. De 12 cm dikke matrassen worden gedragen door lattenbodems. Om er een groot bed van te maken zijn de nodige kussen voorzien alsook een laddertje om gemakkelijk in het vergroot bed te geraken. Onder de voeteinden zijn kleer of bagage kasten. Boven het voeteinde van het rechtse bed is nog een kleerkast voor hangkleren. Achteraan is een decoratieve wand en twee zwanenhals leeslichten. Bovenkasten met witte deuren en donkere handgrepen vormen het bovenste deel van de wand. Links en rechts zijn half open legvakken. Twee groten vensters en een dakluik brengen voldoende licht en lucht in huis.
Badkamer en keuken.
Van uit het bed is de badkamer vlakbij. Ze is eenvoudig maar keurig gemaakt en vooral overal met zorg dicht gekit om lekken te voorkomen. Boven de onvermijdelijk knap afgewerkte wielkast is het wastafeltje met een grote spiegel. Links is het draaibaar Thetford wc. Om te douchen een wand weg draaien en de douche cabine komt tevoorschijn. Ze is volledig uit witte kunststof gemaakt, in de douchebak zijn twee aflopen. Een deur belet dat het rond spattend water heel de badkamer nat maakt.
Van uit de badkamer zijn we al direct bij de donker uitgevoerde L vormige keuken. Onderaan zijn drie zelfsluitende laden en rechts is nog een kast. In het aanrecht zijn 2 kookvuren met elektrische aansteking. In de redelijk grote ronde spoelbak kan veel afwas. Er is slechts een zeer kleine werkoppervlakte overgebleven. Wel kunnen op de lage kast naast de keuken potten, flessen of ander keuken materiaal tijdelijk een plaats vinden. De bovenkast is groot genoeg voor het kleinere keukengerief ze is in wit materiaal uitgevoerd. De deuren hebben donkere handgrepen en onderaan zijn 2 spots geïntegreerd. De hoofdkranen voor de gasafsluiting bevinden zich zichtbaar en goed bereikbaar net onder het aanrecht. Om de drankjes en de voeding koel te ouden beschikt de T670 S Adventure Edition over een 156 l grote absorptie koelkast.
Zitgroep
Samen met de cabinezetels en de zitbank voor 2 met veiligheidsgordels en hoofdsteunen kunnen 4 zwervers op stap. Met het aan de wand bevestigde tafelblad zullen ze hun bezigheid hebben. Het is moeilijk te vergroten en de stabiliteit laat veel te wensen over. Hier ook vinden we hetzelfde type bovenkasten als in de keuken en de slaapkamer. Een hefbed met comfortabele matras en een afsluiting belet dat kinderen er zouden uit vallen. In de zitbank is een 95 Ah batterij geborgen samen met een Truma C 6 die voor warme voetjes zorgt tijdens de koude dagen.
Samen gevat
De Sunlight T670 S Adventure Edition is voor zijn prijs een interessante kampeerauto geschikt voor een paar eventueel met 1 of 2 kinderen. Zeer goed afgewerkt met een aangenaam interieur al ontbreekt er wat luxe uitrusting, dat bepaalt echter de prijs. Wel is hij zo goed als compleet uitgerust, men kan instappen en vertrekken voor een zwerftocht zowel in de zomer als tijdens de koude winterdagen. Hier en daar zijn nog een paar foutjes die de fabrikant eens moet bekijken.
De Tendenza van Fendt behoorde net niet tot de topklassen. Met zijn huidige aanpassingen komt hij weer een stapje dichter bij.
De Tendenza profiteert mee van de Fendt modernisering. Alle reeksen hebben de nieuwe stijl koetswerk van de Diamant. Dat de stahoogte in het interieur bijna 2 m is valt nauwelijks op aan de buitenkant.
Koetswerk
Alleen aan de bronskleurige decorlijnen en de tentprofielen boven de ramen merkt men het verschil tussen de Tendenza, de Diamant en andere reeksen. Fendt blijft zich houden aan de hamerslag buitenplaat voor de zijwanden. Om de fronten voor en achter mooie vormen te geven zijn ze in kunststof uitgevoerd. De achterlichten gevormd door een smalle rode strook over de volle breedte van de Tendenza met op het einde een krul geeft een chique effect aan het front. Alle verplichte functies zoals vaste, stop, mist lichten en pinkers zijn er in verwerkt. De ingebouwde LED’s geven een fel licht ten goede van het achter op komend verkeer. Vooraan in het licht gebogen front is een groot venster en de disselkoffer met een deksel dat ver open gaat. In de koffer zijn verankeringspunten voor gasflessen, watertank en reservewiel. Het interieur wordt afgesloten met een stevige deur inbegrepen een goed slot, venster en afvalbakje. Daarnaast is het universele stopcontact ingebouwd voor de aansluiting van stroom en TV antenne.
Hoewel het moderne meubilair niet direct aan Fendt doet denken zijn de afwerking en de gebruikte materialen perfect. Bovenkasten hebben gelakkeerde deuren met onderaan een smal profiel als afwerking. Wanden in houtdecor hebben een gepast contrast met de licht grijze kleur van de deuren. Kussens van de zitgroep zijn grijs voor de rug en blauw voor de zittingen. De ontwerpers van Fendt hebben zich voor de Tendenza 560 SFDW gehouden aan een van de succesrijke indelingen. Achterin staat een eilandbed vooraan een U-zitgroep met centraal gelegen de ruime badkamer en naast de buitendeur de keuken. In een 6 m lang interieur heeft men de mogelijkheid om wat meer plaats te voorzien voor een eilandbed. Het is 1,5 x 1,98 m groot en heeft een zevenzone koudschuim matras. Hij biedt genoeg plaats en comfort voor een paar. Het hoofdeinde kan wat omhoog klappen en wordt het bed korter, zo kan men beter bij de kleerkasten naast het bed. Boven het hoofdeinde zijn bovenkasten, een open bergvak en leeslampen. Twee grote vensters en een dakluik laten voldoende licht en lucht binnen in de slaapkamer.
In verhouding van zulk een grote caravan is de keuken redelijk klein, toch groot genoeg voor een twee persoons bezetting. Ze is hoekig doch degelijk uitgevoerd, de lichtgrijze kleur misstaat niet. In het aanrecht zijn drie kookvuren en een rechthoekige spoelbak geplaatst met een zwarte plaat af te dekken. Vooraan blijft een smal stukje over als werkblad. Onderaan zijn drie laden, samen met de 2 deurige bovenkast voldoende plaats voor het keukengerief van de bewoners. Licht en stopcontacten zijn voorzien. Naast de keuken staat een Dometic 154 l grote koelkast op een verhoog.
Op plaats voor de badkamer heeft de fabrikant niet bezuinigd. Ze is zo breed als heel de keuken aan de overkant. Een elegant wastafeltje uitgevoerd in witte kunststof staat onder het venster. Onderaan in houtdecor zijn open bergvakken en de met hout afgewerkte wielkast. Op het vaste wc hebben zelfs groten kampeerders voldoende beenruimte. In het middenvak is ruimschoots plaats om zich om te kleden. We vragen ons echter af waarom die hoge opstap naar de douchecel noodzakelijk is.
Komen we zo stilaan in de al even schitterende moderne zitgroep. Rondom zijn bovenkasten met grijze deuren zoals we in de slaapkamer gezien hebben. Door de drie vensters heeft men een panoramisch uitzicht. Voor de gezelligheid heeft ieder venster een gordijn, feitelijk meer bij avond als het buiten donker is. In de hoeken zijn kleine schappen met een leuk lichtje. Grijze rugkussens en blauwe zitkussens bieden een goed zitcomfort. Het 0,76 x 0,96 m grote tafelblad wordt door een ‘automatische poot’ gedragen. Een beetje voorzichtigheid is aan te raden want het tafelblad durft wel eens onverwachts omhoog of omlaag bewegen. Het blad is alleszins groot genoeg voor een eventuele bezetting van vier personen. In de linkerbank is een Alde warmwater verwarming geïnstalleerd, zij bediend ook de vloerverwarming. Het zal dus best aangenaam vertoeven zijn in de Tendenza 560 SFDW gedurende winterse dagen. Zoals je kan verwachten heeft Fendt overal voor sfeer en/of voldoende licht gezorgd.
Samen gevat.
Zulk een bijna 8 m lange Fendt koop je niet voor een prikje. Reken er op dat je voor de standaard uitvoering al rond de 45.000 euro op tafel moet leggen. Daar komt allicht nog een paar duizend euro bij voor pakketten. Je bekomt voor dit geld een caravan van de bovenste plank. Inrichting en koetswerk is vakmanschap waar niets op aan te merken valt. Daarbij krijg je een gezellig modern interieur, veel bewegingsruimte en meer dan genoeg plaats voor bagage.
Technische gegevens.
L X B X H: 7,72,x 2,5x 2,66 m
Lengte interieur: 5,95 m
Bed: 1,96 x 1,5 m
Dikte dak: 39 mm
Wanden: 31 mm
Vloer 47 mm
Gewicht: MTM 2.000 kg
Leeg gewicht: 1.530 kg
Verwarming: Alde warmwater met vloerverwarming en boiler.
CARAVAN SALON wordt het centrum van de caravaning-wereld Mobiel reizen is meer dan een vorm van vakantie; het is een levensgevoel dat steeds meer aanhangers vindt. Voor ieder, die zich overal ter wereld thuis voelt, verandert CARAVAN SALON van 25 augustus tot 3 september in het centrum van de caravaning-wereld. Op een oppervlakte van 250.000 vierkante meter, worden meer dan 720 exposanten caravans, campers en kampeerbusjes gepresenteerd - voor elke smaak en elk budget. Daarnaast vinden bezoekers in 16 hallen en op het buitenterrein basisvoertuigen, accessoires, uitbouwonderdelen, tenten, stacaravans, vakantie-bestemmingen, camping- en staplaatsen.
CARAVAN SALON is tien dagen lang hét belangrijkste internationale platform voor mobiel reizen en het hoogtepunt van het jaar voor alle caravaning-fans. Naast het brede scala aan producten en een groot aantal diensten rond caravaning, biedt de toonaangevende beurs ook een gevarieerd programma, dat perfect op de interesses en behoeftes rond de mobiele vrije tijd is afgestemd. Speciale tentoonstellingen en talloze events vol actie, plezier en een goede sfeer nodigen jong en oud uit om naar het beursterrein in Düsseldorf te komen. Bovendien is CARAVAN SALON het belangrijkste forum voor professionals, experts en brancheverenigingen uit de hele wereld. 3e Duitse Staplaatsdag: ‘Duurzaam, digitaal en informatief - wat ons in beweging brengt en hoe we vooruitkomen’
In Duitsland zijn er momenteel bijna 4.700 staplaatsen voor campers met meer dan 71.000 standplaatsen - niet genoeg om gelijke tred te houden met het groeiende aantal campers. Een ontwikkeling die ook steeds meer staplaatsen in minder drukbezochte plaatsen in de schijnwerpers plaatst en daarmee steeds meer regio's de kans geeft om deel te nemen aan de caravaning-boom. Tegen deze achtergrond nodigen CIVD, ADAC en DTV op maandag 28 augustus 2023 geïnteresseerden op CARAVAN SALON in Düsseldorf uit voor de 3e Duitse Staplaatsdag, die onder het motto ‘Duurzaam, digitaal en informatief - wat ons in beweging brengt en hoe we vooruitkomen’ staat.
Het evenementenprogramma met ervaren experts en wetenschappers belooft onder andere interessante inzichten in natuurvriendelijke toeristische projecten, inzichten op het gebied van de winstgevendheid van de laadinfrastructuur op staplaatsen en campings, wat gasten verwachten van overnachtingsplaatsen en hoe de Generatie Z over campertoerisme denkt.
Model-camperstaplaats op het buitenterrein De Caravaning Industrie Verband (CIVD) presenteert dit jaar op het buitenterrein tussen de hallen 10 en 17 een speciale tentoonstelling met innovatieve oplossingen op het gebied van staplaatstechnologie en -infrastructuur. Experts uit de branche en producenten laten aan de hand van praktijkvoorbeelden zien, hoe een succesvolle planning en exploitatie van camperstaplaatsen werkt. Hierbij ligt de nadruk met name op duurzaamheid en elektrische mobiliteit. Net als de voorgaande jaren kunnen bezoekers ter plaatse advies van experts krijgen. Symposium Natuur.Toerisme.Toekomst: ‘De natuur ervaren: avontuur, buitensport en duurzaam toerisme’ Steeds meer mensen willen hun vrije tijd in de natuur doorbrengen. Voor veel toeristische regio's en de partijen die daar actief zijn, is deze trend dé kans bij uitstek om natuurbehoud en kwaliteitstoerisme met doordachte en duurzame concepten te combineren. Maar hoe zien duurzame toerismeprojecten er in de praktijk uit? En hoe kunnen sportaanbiedingen met natuurbescherming worden gecombineerd? Onder het motto ‘De natuur ervaren: avontuur, buitensport en duurzaam toerisme’ zullen vertegenwoordigers uit de politiek, het bedrijfsleven, de wetenschap en de sport tijdens het symposium Natuur.Toerisme.Toekomst op dinsdag 29 augustus 2023 hierover discussiëren. Deelnemers kunnen best practices en gesprekken over duurzaamheidsthema's verwachten.
CIVD presenteert nieuwe opleiding De eerste beroepsopleiding die speciaal op de branche is afgestemd, is een belangrijke mijlpaal voor de caravaning-branche. Met de nieuw opgerichte
specialisatie ‘Caravan- en campermonteur’ zullen in de toekomst gespecialiseerde vakkrachten voor de productie, het onderhoud en de reparatie van caravans en campers worden opgeleid. Hiermee komt de caravaning-branche actief tegemoet aan de enorme vraag naar gespecialiseerde vakkrachten. De CIVD wijdt ook dit jaar op het buitenterrein van CARAVAN SALON een eigen stand aan deze nieuwe beroepsopleiding. Op deze stand informeren vertegenwoordigers van de branche potentiële leerlingen en hun ouders/opvoeders over de inhoud van de opleiding en de uitstekende carrièremogelijkheden in de caravaning-branche.
ADAC zoekt de ‘Kampeerder van het jaar 2023’ De ADAC is op zoek naar de ‘Kampeerder van het jaar 2023’. De finale van de landelijke wedstrijd vindt op zaterdag 2 september (11 tot 16 uur) op het buitenterrein voor hal 10 op CARAVAN SALON plaats. Acht campereigenaren uit heel Duitsland hebben zich tijdens de ADAC Camping Days in juni of met een wildcard voor de eindronde gekwalificeerd en moeten hun vaardigheden in verschillende rijdisciplines en bij verschillende speciale opdrachten bewijzen. Bij de ADAC ‘Kampeerder van het jaar-verkiezing’ staat, naast een flinke dosis plezier, verkeersveiligheid centraal. ‘Starter Welt’ in hal 7 - een must voor beginners Voor alle beginners toont de ‘Starter Welt’ in hal 7 waarop zij bij de aankoop of het huren van campers en caravans op moeten letten. Hierbij staat onafhankelijk advies centraal. De experts beantwoorden ook vragen en bieden individuele oplossingen aan. Daarnaast biedt het lezingenforum een gevarieerd programma over verschillende onderwerpen op het gebied van mobiele recreatie die voor starters relevant zijn
Doe-het-zelf-avontuur Bij het ‘Doe-het-zelf-avontuur’, opgezet door ‘Explorer / Wanderlust’ in samenwerking met Martin Kreplin op het buitenterrein voor de hallen 13 en 14, krijgen doe-het-zelvers praktische tips voor het ombouwen en aanpassen van voertuigen tot campers. Verschillende dagelijkse lezingen voor beginners, gevorderden en professionals behandelen onderwerpen als stroom- en energievoorziening, werkplaats en materiaalkennis, verwarming en koken, wonen en timmerwerk, ramen en luiken, maar ook isolatie en het ontwerpen van de indeling.
Hal 3: Equipment & Outdoor en Travel & Nature Van de volgende wandeltocht in het hooggebergte, een peddeltocht op een idyllisch bergmeer, snel raften door stroomversnellingen of ontspannen SUP op kalme rivieren, voor degenen die houden van activiteiten in de vrije natuur, is hal 3 dé place to be. Onder het motto ‘Travel & Nature’ en ‘Equipment & Outdoor’ kunt u heerlijk dromen over uw volgende caravanvakantie in de bergen of aan zee. Hier vindt u traditionele en alternatieve kampeer- en camperplaatsen, de mooiste regio's en een groot aantal recreatieve activiteiten. Bovendien informeren talrijke regio’s van over de hele wereld over geweldige bestemmingen voor de mooiste tijd van het jaar. Ook zijn er volop ideeën en tips voor de juiste uitrusting voor buitensport. Ook aanbieders van tenten, vouwcaravans, caravan- en campingaccessoires en outdoor-kleding en -uitrusting tonen hun diverse aanbod. Het podium Travel & Nature CONNECTED in het midden van hal 3, biedt een spannende mix van entertainment en presentaties over bestemmingen, uitrusting en recreatieve activiteiten.
E-bikeparcours voor hal 15 Fietsen is een favoriete hobby van veel caravaning-fans. Vooral e-bikes zijn erg populair en worden graag gebruikt voor de ‘laatste mijl’ tussen de camping en de excursiebestemming. Op het buitenterrein voor hal 15 biedt het ‘E-bikeparcours’ bezoekers de gelegenheid om de rij-eigenschappen van elektrische fietsen, e-scooters en elektrische scooters op een apart terrein uit te proberen. Droomreizen voor campers en spannende EOFT-films In het Traumtouren-Kino op de 1e verdieping van hal 1, kunnen bezoekers ook dit jaar bijzondere caravaning-bestemmingen leren kennen. Konstantin Abert, Janette Emerich en Uwe Hamm nemen caravaning-fans mee naar nabij en ver weg gelegen droombestemmingen en zorgen met hun mooie shows voor een speciaal wow-effect. Op vrijdag 1 september zijn er tijdens de European Outdoor Film Tour (EOFT) spectaculaire outdoor- en adventure-films te zien. Op het podium ‘Travel & Nature CONNECTED’ in hal 3, biedt de EOFT-crew een kijkje in de spectaculaire diversiteit van outdoor-sporten. Of het nu in de diepe jungle is, op grote hoogte of een reis rond de wereld - de professionals op het scherm laten zien hoeveel inspiratie er in de wereld en in ons zelf is te vinden.
Activiteiten voor kinderen In hal 3 zorgt een door de Deutschen Wanderverband en Messe Düsseldorf georganiseerde rally gedurende de hele beursperiode ervoor, dat CARAVAN SALON ook voor kinderen een mooie ervaring is. Met een speciale loopkaart kunnen kinderen de hal verkennen en bij verschillende exposanten kleine puzzels oplossen of deelnemen aan gevarieerde interactieve activiteiten. Jonge en oudere kinderen vinden in het Adventure Camp van de Stadtsportbund Düsseldorf diverse speel- en klimmogelijkheden. Op het buitenterrein tussen hal 11 en hal 15 nodigen verschillende activiteitenstations uit tot spel en plezier.
Preview Day Op de Preview Day op vrijdag 25 augustus kunnen bezoekers in een exclusieve ambiance van de première van de vakbeurs genieten. Dankzij het beperkt aantal tickets, kunnen geïnteresseerden op hun gemak alle voertuigen en nieuwtjes bekijken en zich uitgebreid laten adviseren door de exposanten.
Caravan Center Wie van het beursbezoek een korte vakantie wil maken, kan in het populaire Caravan Center op parkeerplaats P1 van het beursterrein terecht. Deze tijdens CARAVAN SALON grootste camperstaplaats van Europa met ongeveer 3.500 staplaatsen met en zonder voorzieningen, kent een groot gemeenschapsgevoel. Vanwege de grote vraag zijn de camperplaatsen snel volgeboekt en moeten daarom tijdig via de ticketshop op www.caravan-salon.de worden gereserveerd.
Tickets en prijzen voor CARAVAN SALON Düsseldorf 2023: Een dagkaart kost in het weekend 19 euro voor volwassenen en doordeweeks 17 euro; dagkaarten met korting (scholieren, studenten, Club CARAVAN SALON & boot, ADAC) kosten 16 euro in het weekend en doordeweeks 14 euro; voor kinderen (6 tot 12 jaar) kost een dagkaart in het weekend 8 euro en doordeweeks 6 euro. Daarnaast wordt er van maandag tot vrijdag een middagkaart aangeboden voor 10 euro (van 14 tot 18 uur). De prijzen voor de Preview Day bedragen 35 euro voor volwassenen (met korting 30 euro) en kinderen van 6 tot 12 jaar betalen 8 euro.
Autosnelwegen: 1 dodelijk ongeval op 2 vindt plaats nabij op –en afritten.
Ook verrassend: 1 op 10 verkeersdoden is... een voetganger!
Vias institute heeft alle dodelijke ongevallen op snelwegen onderzocht uit de periode 2021-2022. Uit deze nieuwe analyse blijkt dat op- en afritten van snelwegen bijzonder risicovol zijn: meer dan 1 op de 2 dodelijke ongevallen vond daar plaats gedurende deze periode. Een andere bevinding: 1 op de 10 verkeersdoden op de snelweg was een voetganger! Verder stellen we vast dat een groot aandeel dodelijke ongevallen plaatsvindt wanneer het donker is: bijna 1 op de 3.
In België wordt meer dan een derde (38%) van alle voertuigkilometers op de autosnelwegen afgelegd. Het risico op een ongeval is er kleiner dan op andere delen van het wegennet, maar de ernst van de ongevallen is wel hoger. We kunnen 31 doden per 1000 letselongevallen vaststellen; dat is 3 à 4 keer meer dan in een bebouwde kom (9 doden per 1000 letselongevallen). In het kader van deze studie heeft Vias institute 151 dodelijke snelwegongevallen in de periode 2021-2022 onderzocht. Hierbij waren 483 personen betrokken.
54% van de ongevallen op de op- en afritten Eén dodelijk ongeval op tien (10%) gebeurde op de op –of afrit en meer dan 4 dodelijke ongevallen op 10 (44%) vond plaats in de onmiddellijke omgeving (500 m) ervan. In totaal vindt dus meer dan 1 dodelijk ongeval op 2 (54%) plaats op of nabij een op- of afrit. Het risico op een ongeval is er dus hoger. 3% van de ongevallen vond plaats ter hoogte van een verkeerswisselaar.
Dodelijke ongevallen op een autosnelweg
Nabij oprit/afrit
40%
Nabij oprit/afrit naar tankstations, rustplaatsen
4%
Op oprit
1%
Op afrit
6%
Op verkeerswisselaar
3%
Totaal ongevallen nabij oprit/afrit
54%
1 ongeval op 3 in duisternis
Meer dan een vijfde van de dodelijke snelweg ongevallen (21%) vond plaats bij duisternis, waarbij de openbare verlichting actief was. Bij 1 ongeval op 6 (13%) in duisternis, was de openbare verlichting niet actief. Dus in totaal, vond 34% van de ongevallen plaats wanneer het donker was. Het percentage dodelijke ongevallen tijdens de nacht (tussen 22u en 6u) is hoger op autosnelwegen (25%) dan op andere type wegen (19%).
1 weggebruiker op 10 is een voetganger
1 weggebruiker op 10 (10%) die om het leven kwam bij een ongeval op een autosnelweg was… een voetganger. Wanneer er zich een ongeval voordoet met een kwetsbare weggebruiker is het overlijdensrisico zeer groot: 29% van de voetgangers betrokken bij een ongeval overleed. In de wagen bedraagt de mortaliteitsgraad 1,4%. In ons land is meer dan 1 op de 5 weggebruikers (22%), die betrokken zijn bij een dodelijk snelweg ongeval, afkomstig uit het buitenland. Dit percentage is veel hoger voor vrachtwagens: meer dan 1 op de 2 (57%) is ingeschreven in het buitenland.
Autosnelwegen meest dodelijk in Oost-Vlaanderen Over de periode 2013-2022, vielen er gemiddeld 56 doden per 100 kilometer autosnelweg. De autosnelwegen in Oost-Vlaanderen (73 doden per 100 km), Vlaams-Brabant (67 doden per 100 km), Antwerpen (64 doden per 100 km) en Henegouwen (64 doden per 100 km) waren het meest dodelijk. De autosnelwegen in de provincie Luxemburg waren het veiligst (28 doden per 100 km).
Aantal doden per 100 kilometer snelweg en per provincie, 2013-2022
Km snelweg
Ongevallen per 100 km
Doden per 100 km
Wallonië
Waals Brabant
67
1509
43
Henegouwen
274
1149
64
Luik
255
1335
46
Luxemburg
157
448
28
Namen
100
1085
43
TOTAAL
852
1096
48
Vlaanderen
Vlaams Brabant
182
2788
67
Antwerpen
214
2572
64
Oost-Vlaanderen
186
2605
73
West-Vlaanderen
183
1352
62
Limburg
106
1380
39
TOTAAL
872
2224
63
Brussel
18
3388
124
TOTAAL
1741
1684
56
Conclusie Deze statistische analyse toont duidelijk de aanwezigheid van gevaarlijke locaties op de snelweg aan. Dit is het geval waar weggebruikers met elkaar interageren of plotseling van richting moeten veranderen, zoals op verkeerswisselaars of op- en afritten (vaak in bochten welke soms zeer scherp kunnen zijn). Hoewel er al strenge snelheidslimieten gelden bij afritten van snelwegen, blijft het belangrijk dat weggebruikers zich hieraan houden. Ook andere maatregelen zouden de verkeersveiligheid kunnen verbeteren. Zo zou een volle witte lijn aangebracht kunnen worden tussen de 1ste en 2de rijstrook ter hoogte van een drukke op- of afrit om bestuurders te ontmoedigen om op het laatste moment af te slaan of van richting te veranderen. Weggebruikers verder stroomopwaarts bij knooppunten beter begeleiden kan ook helpen om te vermijden dat men op het laatste moment van richting dient te veranderen. Ten slotte zouden camera's, dewelke het overschrijden van een volle witte lijnen kunnen detecteren, gebruikt kunnen worden om bepaalde weggebruikers aan te moedigen om de regels beter te respecteren. De wet staat dit nu al toe.
Compact en licht: de nieuwe Carthago c-tourer T/I 145 RB LE
Uniek modellengamma in de camper premiumklasse
Vijf series geïntegreerd, twee series semi-integraal
In totaal meer dan 60 modellen op drie verschillende basisvoertuigen
Never change a winning team: Carthago, het toonaangevende Europese merk voor premium campers, start het reisseizoen 2024 met een grotendeels ongewijzigd en uniek programma bestaande uit zeven succesvolle series.De grote uitzondering: het c-tourer-programma wordt versterkt door het nieuwe Carthago c-tourer T/I 145 RB LE. Daarmee maakt Carthago zijn reputatie als innovator in de camperbranche eens te meer waar: de nieuwe c-tourer T/I 145 RB LE is compact, biedt maximaal reiscomfort en is verkrijgbaar in vijf varianten als halfintegraal en integraal voertuig op twee basisvoertuigen en daarvoor in de exclusieve "superieur".
Compact: de nieuwe Carthago c-tourer T/I 145 RB LE
Bij Carthago staat de nieuwe c-tourer T/I 145 RB LE in het middelpunt van het programma voor het reisseizoen 2024 (zie ook uitgebreide aparte tekst). Het biedt maximaal reiscomfort over een lengte van slechts ongeveer zeven meter: grote, vast geïnstalleerde eenpersoonsbedden in de lengte met een lengte tot twee meter in de slaapkamer. Daarvoor is een ruime badkamer en de merktypische kleedkamer. Een ruime comfort hoekkeuken. De comfortabele L-vormige loungezitgroep met extra individuele zitplaats, eveneens typisch voor het merk. Achteraan een ruime scootergarage, daaronder een volwaardige dubbele vloerkelder met enorme bergruimte. De tot nu toe optionele stijlwereld "casablanca" behoort tot de standaarduitrusting van de nieuwe c-tourer T/I 145 RB LE en werd in de loop daarvan verder ontwikkeld.
Carthago bouwt de nieuwe c-tourer T/I 145 RB LE optioneel op een Fiat Ducato en Mercedes-Benz Sprinter, elk verfijnd met een AL-KO verlaagd chassis. De nieuwe campers zijn zo'n 30 tot 50 centimeter compacter dan vergelijkbare campers. Dit vereenvoudigt de bediening en vermindert het gewicht: de meeste modellen komen uit met een rijbewijsvriendelijk 3,5 ton toegestaan totaalgewicht.
De opnieuw ontworpen opvallende Dynamic Design-achterkant met gebogen hoekstijlen en opvallende achterlichten in de typische onafhankelijke C-branding straalt kracht uit. Het luidt een nieuw tijdperk in voor de Carthago c-tourer. Als u kiest voor de Mercedes-Benz Sprinter, is de bestuurderscabine nu optioneel verkrijgbaar in obsidiaanzwart metallic in plaats van de standaard lakkleur Artic White.
Verkrijgbaar als halfintegrale en integrale camper op twee verschillende basisvoertuigen en als integraalcamper in de optisch en technisch uitstekend uitgeruste "superieure" variant, het nieuwe model komt in talrijke varianten met een compleet wagenpark en vormt een serie in de serie .
Uniek modellengamma in de camper premiumklasse
Vijf series met integrale campers, geflankeerd door twee series met halfintegrale modellen – als toonaangevend merk in het premiumsegment van campers biedt Carthago het grootste aanbod in Europa. Of het nu Carthago c-compactline, c-tourer T/I, chic c-line T/I, chic e-line en s-plus, de exclusieve "superior" versies en de fascinerende liner-for-two - veeleisende kopers vinden hier hun camper op maat van meer dan 60 modellen. Inbegrepen is de unieke verscheidenheid aan chassis van Fiat Ducato en Mercedes-Benz Sprinter - elk verfijnd met AL-KO lage chassis - en Iveco Daily. Daarnaast zijn er verschillende stijlwerelden en talloze stofferingsvarianten, met de geïntegreerde mogelijkheid om te kiezen tussen standaard hefbed of opbergkasten boven de cockpit - een Carthago is net zo individueel als zijn eigenaar, bijna geen camper lijkt op de andere.
Alle modellen worden gekenmerkt door het Carthago premium-DNA. Het bestaat uit een opbouw uit de Liner Premium-klasse, een dubbele vloerkelder met enorme opbergruimte, een hoog laadvermogen en een zorgvuldig uitgebalanceerd gewicht, de hoogwaardige verwarmings- en klimaattechniek, het visuele concept van de bestuurderscabine en last but not least de Carthago persoonlijkheid.
Carthago c-compactline I: het slanke formaat
Met een opbouwbreedte van slechts 2,12 meter verzekert de slanke Carthago c-compactline zich van een uitzonderlijke positie als premium camper onder de slanke integrale modellen: volwaardige dubbele bodem met AL-KO verlaagd chassis, superlichtgewicht constructie met een verrassend lage massa in rijklare toestand en alle kenmerken van het Carthago-DNA. Met de c-compactline richt Carthago zich op drie indelingen: de bijzonder compacte I 138 DB, die slechts 6,41 meter lang is met een tweepersoonsbed dwars achterin, de 6,67 meter lange I 141 LE met eenpersoonsbedden en Vario draaibare badkamer, en de I 143 LE met eenpersoonsbedden en combi-badkamer met deelbare ronde douche. Alle drie de varianten beschikken over de typische Carthago-kleedkamer met roomdivider-functie en het bekende royale bankstel.
De c-compactline krijgt nog meer individualiteit door te kiezen tussen de twee stijlwerelden 'epic' en 'casablanca'. Beide zijn op maat gemaakt voor de slanke lichaamsbreedte. Het zorgt voor een eenvoudige bediening, zelfs op smalle wegen, en een laag gewicht van de integrale campers.
Carthago c-tourer I: de allrounder voor veeleisende klanten
Nu zes plattegronden, twee basisvoertuigen, twee stijlwerelden - de Carthago c-tourer I overtuigt met een grote keuze aan integraalcampers van 6,67 tot 7,65 meter lang. Nog een belangrijk argument: ondanks het volledige formaat, ondanks de hoogwaardige constructie met een volwaardige dubbele bodem en ondanks de uitgebreide uitrusting met een hefbed, kunnen tal van modellen tot een lengte van ongeveer zeven meter worden goedgekeurd voor een rijbewijs met een toelaatbaar totaalgewicht van 3,5 ton. Dat geldt ook voor het splinternieuwe model Carthago c-tourer I 145 RB LE, dat uitblinkt door maximaal reiscomfort bij minimale lengte en tal van nieuwe features van binnen en van buiten.
Carthago chic c-line I: de instap in de Carthago liner premiumklasse
Het vormt de stabiele ruggengraat van het grote merk Carthago: de chic c-line I opent de deur naar de fascinatie van de premiumklasse Carthago line. Wie Carthago zegt, zegt ook chic c-line I. Dat heeft te maken met comfort en kwaliteit, maar ook met fijne techniek, maar ook met een unieke veelzijdigheid. Zes plattegronden, de exclusieve "superieure" versies en de keuze tussen twee basisvoertuigen met twee en drie assen samen tot 20 modellen van 7,39 tot 8,78 meter lang. Daarnaast zijn er drie stijlwerelden en tal van andere individualiseringsmogelijkheden - een Carthago chic c-line I is net zo uniek als zijn bezitter.
Carthago chic e-line I/s-plus I: het hoogtepunt van de Carthago Liner-klasse
Ruimte is echte luxe – de dubbele serie Carthago chic e-line I/s-plus I biedt zowel royaal wooncomfort als enorme bergruimte in de dubbele vloerkelder. Wat chic e-line I/s-plus I gemeen heeft, is de elegante uitstraling zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant met twee stijlwerelden om uit te kiezen. Het basisvoertuig maakt het verschil: onder de chic e-line I bevindt zich een Fiat Ducato of een Mercedes-Benz Sprinter met voorwielaandrijving, AL-KO verlaagd chassis en twee of drie assen. De basis voor de chique s-plus I is de stoere Iveco Daily met krachtige achterwielaandrijving en dubbele banden. Het resultaat zijn in totaal elf integrale campers van topklasse met een lengte van 7,89 tot 8,99 meter en een toegestaan totaalgewicht van 4,5 tot 6,7 ton.
Carthago liner-for-two: pure luxe en comfort
Het is een perfect voorbeeld van de innovatieve kracht van Carthago: de fascinerende Carthago liner-for-two met zijn unieke 4-kamerconcept op een relatief compacte voertuiglengte heeft zich met zijn unieke kenmerken onderscheiden in de eersteklas integrale campers voor koppels . De creatieve ontwikkelaars van het merk hebben de gebruikelijke camperindeling 180 graden gedraaid: vooraan boven de bestuurderscabine zweven elektrisch neerlaatbare eenpersoonsbedden, achterin bevindt zich een royale rondzitgroep met elektrisch uitschuifbaar tv-bed. Daartussen bevindt zich een extra brede kitchenette en een comfortabele ruime badkamer met kleedkamer en grote kledingkast. Verfijnde details zoals een extra, ruime zitplaats voor werk en vrije tijd in de cockpit of het elegante aanrechtblad als scheidingswand met geïntegreerde pantry en een schuifdeur in tegengestelde richting zetten ook de norm. De Carthago liner-for-two is verkrijgbaar in twee lengtes van ongeveer 7,8 en 8,5 meter op basis van de Ducato met AL-KO verlaagd chassis en enkele of tandemas en op de Iveco Daily.
Carthago c-tourer T/chic c-line T: de premium halfintegraal
Ook geïnteresseerden in halfintegrale campers hoeven de kwaliteit en het comfort van Carthago niet te missen. Met de c-tourer T en chic c-line T heeft Carthago twee series premium halfintegralen voor u klaar staan. De Carthago c-tourer T is de instap in de Carthago premiumklasse. Het is de goedkoopste manier om met een Carthago te rijden. Met vijf indelingen en de keuze tussen de basisvoertuigen Ducato en Sprinter is er een breed aanbod om uit te kiezen. Altijd aanwezig: de typische Carthago-kenmerken zoals het AL-KO verlaagde chassis, de volwaardige dubbele bodem en de hoogwaardige opbouw- en meubeltechniek.
Dit alles vormt ook de basis voor de exclusieve Carthago chic c-line T. Twee indelingen, twee basisvoertuigen - een aanbod op maat voor de topklasse onder de halfintegraalcampers.
Ook de Carthago T-modellen voldoen aan de waardebelofte van het Carthago premium-DNA - de garantie voor comfortabel en veilig reizen en het bijna spreekwoordelijke hoge waardebehoud van een Carthago.
Het is de moeite waard om naar ecologische kampeerautoplaats te rijden WOHNmobil for Climate Protection e.V. evalueert al 2 jaar het ecologische profiel van parkeerplaatsen voor zwerfauto's in Duitsland. Sinds de herfst van vorig jaar reikt de vereniging een ECO-certificaat uit met 3 tot 5 ECO-sterren. Tijd voor een balans. Niedernhausen in juli 2023 "Slechts elke 10e parkeerplaats voor Kampeerauto's voldoet aan de eisen die we hebben vastgelegd in een catalogus met criteria voor een ecologisch ontworpen en geëxploiteerde parkeerplaats", vat Albert Märkl, voorzitter van de vereniging, de resultaten tot nu toe samen. WOHNmobil für Klima e.V. heeft tot nu toe 144 camperplaatsen in Duitsland geëvalueerd (93 zonder sanitair, 51 met sanitair), en de vereniging heeft 14 plaatsen kunnen belonen met het ECO-certificaat. 4 plaatsen behaalden 5 ECO-sterren, 3 plaatsen 4 ECO-sterren en 7 plaatsen 3 ECO-sterren. Märkl vervolgt: "Ook al is dit geen representatieve steekproef van alle parkeerplaatsen voor kampeerauto's in Duitsland, het wordt duidelijk dat er nog ruimte is voor verbetering als het gaat om de ecologie van kampeerauto's." Een paar voorbeelden: Slechts ongeveer elke tweede parkeerplaats (48,3%) biedt gescheiden afvalinzameling aan. Ook op de staanplaatsen zijn energie- en waterbesparende voorzieningen ver onder de maat. Fotovoltaïsche cellen voor stroomopwekking gebruiken slechts ongeveer elke tiende parkeerplaats; als je alleen kijkt naar plaatsen met sanitair is dat bijna een derde (30%). Ook wordt regenwater onvoldoende opgevangen en gebruikt. Een overeenkomstige voorzorgsmaatregel is slechts in elke tiende parkeerplaats te vinden; Als je alleen kijkt naar de staanplaatsen met sanitair, dan gebruikt een kwart (26%) het kostbare water.
Ondanks bomen en groen heeft slechts elke derde parkeerplaats natuur (32,2%) en nog niet elke vijfde parkeerplaats heeft biotopen of vergelijkbare natuurbeschermingsmaatregelen (17,5%). Tot nu toe heeft slechts 3,5% van de parkeerplaatsen voor zwerfauto's voorzieningen om e-mobiliteit te promoten/ondersteunen (bijv. laadstations, verhuur van e-bikes). Last but not least kan de ecologisch relevante informatievoorziening aan gasten op de staanplaatsen worden uitgebreid. Van de 144 onderzochte parkeerplaatsen gaf 14,0% informatie over milieuvriendelijk gedrag op de parkeerplaats, 18,2% over OV-verbindingen en 18,9% over winkelmogelijkheden voor streekproducten op loopafstand. Een volledige en continu bijgewerkte analyse van de beoordeelde kampeerauto's is te vinden op de website van de vereniging. Naar de mening van de vereniging loont het de moeite om naar ecologische camperplaatsen te rijden. Ecologisch ingerichte camperplaatsen hechten veel belang aan milieuvriendelijke maatregelen. Ze gebruiken hernieuwbare energiebronnen, bevorderen het zuinige gebruik van hulpbronnen en bieden recyclingmogelijkheden voor afvalverwerking. Ecologisch ontworpen camperplaatsen zijn vaak ontworpen om de natuurlijke omgeving te respecteren en te beschermen. Ze waarderen het behoud van flora en fauna en creëren leefgebieden voor dieren. Door te kiezen voor ecologisch ingerichte camperplaatsen steunen camperbezitters direct duurzame initiatieven. Dit kan de vraag naar milieuvriendelijke oplossingen op staanplaatsen helpen vergroten en ecologisch kamperen en kamperen bevorderen. "Het zou belangrijk zijn als we het zichtbare aanbod van ecologisch ontworpen en geëxploiteerde kampeerauto's verder zouden kunnen vergroten", zegt Märkl. Volgens het gedachtegoed van de vereniging zouden milieubewuste exploitanten van zwerfautoparkeerplaatsen daarom actief het ECO-certificaat moeten aanvragen. Campereigenaren kunnen standplaatsen voor de prijs indienen. Alle nodige informatie over de procedure is te vinden op de website van de vereniging (zie hieronder). Op zijn website presenteert WOHNmobil for Climate Protection e.V. ook alle 14 bekroonde parkeerplaatsen met hun ecologisch profiel. Camperliefhebbers kunnen sinds kort ook de door de vereniging toegekende ECO-plaatsen vinden in de CampingAPP (https://camping-app.eu). De APP-gebruiker kan op dit moment in de pitchbeschrijving aflezen hoeveel ECO-sterren een pitch heeft gekregen. Een apart ECO-pictogram wordt later toegevoegd. Gedetailleerde informatie op www.wohnmobil-fuer-klimaschutz.de