Inhoud blog
  • een interieur
  • even een ander werkje
  • De terrassen zijn nog leeg
  • zomer aan de Bodensee
  • Pretpark
  • Een toren met kleintjes
  • Een nieuwe MAXIA bij Hobby
  • Leuker met een boot
  • Opletten in Spanje
  • Een mooie hoek
  • Subaru valt in de smaak
  • Waarom?
  • Zwerfauparkeerplaats reserveren
  • Achter de bloemen
  • De nieuwe ITrend van Dethleffs
  • Veel verschillende
  • Een nieuwe versie van een Niesmann-Bisschoff
  • Opgepast !!
  • Rijdt niet te snel !!!!!
  • niet te snel rijden
  • Hobby caravans in de kijker
  • Feest in de stad
  • Fietsen in Belgiê
  • Een oude granaat werper
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    01-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rijdt eens naar een zwerfauto parking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is de moeite waard om naar ecologische kampeerautoplaats te rijden
    WOHNmobil for Climate Protection e.V. evalueert al 2 jaar het ecologische profiel van parkeerplaatsen voor zwerfauto's in Duitsland. Sinds de herfst van vorig jaar reikt de vereniging een ECO-certificaat uit met 3 tot 5 ECO-sterren. Tijd voor een balans.
    Niedernhausen in juli 2023
    "Slechts elke 10e parkeerplaats voor Kampeerauto's voldoet aan de eisen die we hebben vastgelegd in een catalogus met criteria voor een ecologisch ontworpen en geëxploiteerde parkeerplaats", vat Albert Märkl, voorzitter van de vereniging, de resultaten tot nu toe samen. WOHNmobil für Klima e.V. heeft tot nu toe 144 camperplaatsen in Duitsland geëvalueerd (93 zonder sanitair, 51 met sanitair), en de vereniging heeft 14 plaatsen kunnen belonen met het ECO-certificaat. 4 plaatsen behaalden 5 ECO-sterren, 3 plaatsen 4 ECO-sterren en 7 plaatsen 3 ECO-sterren.
    Märkl vervolgt: "Ook al is dit geen representatieve steekproef van alle parkeerplaatsen voor kampeerauto's in Duitsland, het wordt duidelijk dat er nog ruimte is voor verbetering als het gaat om de ecologie van kampeerauto's."
    Een paar voorbeelden: Slechts ongeveer elke tweede parkeerplaats (48,3%) biedt gescheiden afvalinzameling aan. Ook op de staanplaatsen zijn energie- en waterbesparende voorzieningen ver onder de maat. Fotovoltaïsche cellen voor stroomopwekking gebruiken slechts ongeveer elke tiende parkeerplaats; als je alleen kijkt naar plaatsen met sanitair is dat bijna een derde (30%).
    Ook wordt regenwater onvoldoende opgevangen en gebruikt. Een overeenkomstige voorzorgsmaatregel is slechts in elke tiende parkeerplaats te vinden; Als je alleen kijkt naar de staanplaatsen met sanitair, dan gebruikt een kwart (26%) het kostbare water.

    Ondanks bomen en groen heeft slechts elke derde parkeerplaats natuur (32,2%) en nog niet elke vijfde parkeerplaats heeft biotopen of vergelijkbare natuurbeschermingsmaatregelen (17,5%).
    Tot nu toe heeft slechts 3,5% van de parkeerplaatsen voor zwerfauto's voorzieningen om e-mobiliteit te promoten/ondersteunen (bijv. laadstations, verhuur van e-bikes).
    Last but not least kan de ecologisch relevante informatievoorziening aan gasten op de staanplaatsen worden uitgebreid. Van de 144 onderzochte parkeerplaatsen gaf 14,0% informatie over milieuvriendelijk gedrag op de parkeerplaats, 18,2% over OV-verbindingen en 18,9% over winkelmogelijkheden voor streekproducten op loopafstand.
    Een volledige en continu bijgewerkte analyse van de beoordeelde kampeerauto's is te vinden op de website van de vereniging.
    Naar de mening van de vereniging loont het de moeite om naar ecologische camperplaatsen te rijden. Ecologisch ingerichte camperplaatsen hechten veel belang aan milieuvriendelijke maatregelen. Ze gebruiken hernieuwbare energiebronnen, bevorderen het zuinige gebruik van hulpbronnen en bieden recyclingmogelijkheden voor afvalverwerking. Ecologisch ontworpen camperplaatsen zijn vaak ontworpen om de natuurlijke omgeving te respecteren en te beschermen. Ze waarderen het behoud van flora en fauna en creëren leefgebieden voor dieren. Door te kiezen voor ecologisch ingerichte camperplaatsen steunen camperbezitters direct duurzame initiatieven. Dit kan de vraag naar milieuvriendelijke oplossingen op staanplaatsen helpen vergroten en ecologisch kamperen en kamperen bevorderen.
    "Het zou belangrijk zijn als we het zichtbare aanbod van ecologisch ontworpen en geëxploiteerde kampeerauto's verder zouden kunnen vergroten", zegt Märkl. Volgens het gedachtegoed van de vereniging zouden milieubewuste exploitanten van zwerfautoparkeerplaatsen daarom actief het ECO-certificaat moeten aanvragen. Campereigenaren kunnen standplaatsen voor de prijs indienen. Alle nodige informatie over de procedure is te vinden op de website van de vereniging (zie hieronder).
    Op zijn website presenteert WOHNmobil for Climate Protection e.V. ook alle 14 bekroonde parkeerplaatsen met hun ecologisch profiel.
    Camperliefhebbers kunnen sinds kort ook de door de vereniging toegekende ECO-plaatsen vinden in de CampingAPP (https://camping-app.eu). De APP-gebruiker kan op dit moment in de pitchbeschrijving aflezen hoeveel ECO-sterren een pitch heeft gekregen. Een apart ECO-pictogram wordt later toegevoegd.
    Gedetailleerde informatie op www.wohnmobil-fuer-klimaschutz.de

    01-08-2023 om 20:55 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bomen langs een rivier
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    01-08-2023 om 20:44 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Let op het caravan gewicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Let op het gewicht.

    Een caravan laden is geen kunst, het is alleen wat oplettendheid. Probeer al de spullen die u wil meenemen te wegen. Tel dit gewicht bij het ledig gewicht van de caravan dat mag niet hoger zijn dan de MTM van de caravan.

    Eerst en vooral zorg dat je niet te veel inlaad, ten tweede de lading goed verdelen, de zwaarste voorwerpen zoveel mogelijk boven de as(sen) leggen. Best geen zware voorwerpen achterin leggen dat kan aanleiding tot slingeren geven. Zeker als een watertank ver naar achter ingebouwd is. Ze ledig meenemen is gewicht besparend, of wel moet ze vol zijn. Het water in een halfvolle tank kan door de deining van de caravan over en weer beginnen te klotsen en een bron zijn van slingeren. In bijna alle Europese landen doet de politie gewicht controles langs de wegen. Te zwaar op de weegschaal kan een hap uit het vakantie budget zijn. De boete moet meestal direct met bar geld worden betaald.

    Te zwaar wat kan het kosten?

    Wanneer te veel overgewicht is kan men het voertuig vast leggen tot de lading verminderd is. Mogelijk moet men daarna naar een keuringstation

    België  110 tot 330 €

    Frankrijk 125 tot 750 €

    Italië 41 tot 1.697 €

    Kroatië vanaf 40 €

    Luxenburg 74 tot 5.000 €

    Nederland 130 tot 850 €

    Oostenrijk per 2% overlading 36 €

    Portugal 60 tot 300 €

    Spanje 300 tot 4.600 €

    Zwitserland 85 tot 170 €

    30-07-2023 om 19:31 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.aan de brug




    29-07-2023 om 19:40 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laika Ecovip L 3009 knap werk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Laika Ecovip L 3009

    Buiten de knappe Kreos heeft Laika nu ook zijn Ecovip een nieuw kleedje gegeven. Bij merkelijke verandering behoort zeker de dubbele bodem en nog enkele details.

    De Ecovip is te vinden tussen de eenvoudige Kosmos en de luxueuze Kreos. Voor de klant is er keuze tussen integrale, halfintegrale en buscampers. De 8 opbouwlengtes liggen tussen de 6.97 en de 7,0 m allen met overbekende inrichtingen. Fiat Ducato met verlaagd chassis en een 140 pk sterke dieselmotor levert de basisvoertuigen. Als optie kunnen andere motoren of versnellingsbakken bekomen worden. Zelfs kan het MTM  kan oplopen tot max 4.400 kg. De prijzen beginnen rond de 85.000 euro.

    Koetswerk

     Voor de wanden gebruikt de fabrikant 34 mm dikke sandwich panelen met aluminium plaat aan de buitenkant. De binnenvloer is 42 mm dik terwijl de onderste bekleed met polyester 16 mm dik is. Het 38 mm dik dak is beschermd met hagelbestendig materiaal. Een kloeke Hartal deur met venster, dubbele vergrendeling en afstandsbediening sluit de wooncel af. Achteraan heeft de garage met geïsoleerde bodem twee deuren. Het front in kunststof is tamelijk vlak uitgevoerd en heeft een rode lichtbalk over heel de breedte van de kampeerauto. Vooraan past het koetswerk perfect aan de stuurcabine en heeft de snoet boven de stuurhut een groot panoramisch dakluik.

    De halfintegrale Ecovip L 3009 is eigenlijk ontworpen voor een koppel. Maar hij kan worden geleverd met een optioneel hefbed in de stuurcabine. Voor alle zekerheid heeft de L-zitbank van de zitgroep twee veiligheidsgordels zodat men alvast met vier op stap kan. Achter de zitgroep met de ronde tafel hebben de ontwerpers de natte cel getekend met er tegen over de keuken en achteraan de slaapkamer met twee enkele bedden. Dank zij de verwarmde geïsoleerde bodem is de binnen vloer van de Ecovip L 3009 volledig vlak, dus geen vervelende soms gevaarlijke op- en afstapjes. De stahoogte is 2,05 m wat een ruimtelijk gevoel geeft. De versierde wanden van enkele meubels verhogen dit effect nog een beetje. Bij avond als de dimbare LED verlichting brandt is het er beslist aangenaam vertoeven.

    Witte bovenkastdeuren maken een chique contrast met het donkere hout decor van het meubilair. Zoals tegenwoordig bij de meeste kampeerauto’s hebben de deuren van de bovenkasten geen handgrepen meer wel een drukslot sluiting. Het textiel straalt een hoogwaardige flair uit, als optie kan men echt leder bekomen. Een deur sluit de slaapkamer van het woongedeelte af. In de slaapkamer maken de bedden van 2,0 m lang het dak van de garage. Koudschuim matrassen op lattenbodems waarborgen een zalig slaapcomfort. Met twee trapvormige opbergvakken komt men gemakkelijk in de bedden. Een mooi decor vormt de achterwand met bovenkasten, aan de zijkanten zijn open legplanken met stootrand. Onder de voeteinden van de bedden zijn kleerkasten.

    Keuken en badkamer  

    Erg groot is de keuken niet, voor twee zwervers en geen overdreven keukengerief zal ze wel voldoen. In het aanrecht zijn drie kookvuren met elektrische ontsteking, spoelbak en een klein stukje als werkblad. Het uitklapbaar plankje aan de linkerkant is goed om iets op te zetten maar niet om aan te werken. Onderaan zijn twee brede laden, aan de rechterkant staat een 137 l absorptie koelkast. Een afzuigkap blaast de keukengeurtjes snel naar buiten.

    De badkamer is ook een knap stukje vakwerk. Afsluiting van de douche gebeurt met een stabiele tweevoudige acrylglazen deur. Het draaibare wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld maar wel een beetje in de weg als men bij het wastafeltje nodig is. Verdeeld over het interieur zijn er genoeg 230 volt stopcontacten en enkele voor USB’s. Licht is overal voldoende en goed verdeeld, met de Truma C 6 zal men zeker geen koude lijden tijdens de wintermaanden.

     Samengevat

    Laika heeft naam gemaakt als fabrikant van degelijke en goed uitgeruste kampeerauto’s. De nieuwe Ecovip L 3009 voldoet er eveneens aan. Zowel de constructie van de opbouw als de afwerking bevinden zich op een hoog niveau. Het meubilair is met degelijke materialen vakkundig in mekaar gezet. De grotendeels dimbare verlichting is doordacht geïnstalleerd en geeft bij avond een aangename sfeer. Wie de Ecovit L 3009 aanschaft en slechts met 2 op stap gaat zal met het totaal gewicht van 3.500 kg waarschijnlijk geen probleem hebben. Laat je het hefbed plus nog een aantal toebehoren inbouwen, reist een kind (of andere persoon) mee zal de 3.500 kg maximaal toegelaten gewicht niet volstaan. Laika biedt mogelijkheden om het MTM te verhogen tot 3.650 – 4.250 en 4.400 kg.

    Technische gegevens

    Basis voertuig: Fiat Ducato met laag chassis

    Motor: Turbo Diesel 140 Pk

    MTM: 3.500 kg

    Leeg gewicht: 2.975 kg

    Afmatingen

    L X B X H:  6,99 x 2,25 x 2,96 m

    Bedden: 1,96 x 0,82 m

           2,0 x 0,82 m

    Prijs: ongeveer vanaf 85.000 euro

    Meer info www.laika.it



    27-07-2023 om 20:02 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Genieten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    25-07-2023 om 20:10 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Caravelair heeft veel nieuws voor 2024

    Caravelair komt komend jaar met veel nieuws op de markt!

     

    De Franse caravanproducent Caravelair heeft afgelopen seizoen uitstekende zaken gedaan.

    Ondank een wat sputterende economie zit kamperen nog steeds in de lift en daar heeft de  caravanmarkt uiteraard voordeel van. De verkopen van Caravelair zijn op het moment prima te noemen, mede door een uitgekiend programma van betaalbare en lichtgewicht caravans.

    Toch heeft de caravanfabrikant besloten om niet op haar lauweren te gaan rusten, maar het gehele programma te moderniseren zodat een nieuwe generatie caravans weer een aantal jaar up to date zal zijn.

    Het aantal modelseries gaat terug van 4 naar 3 series:

    de Alba,

    de Sport Line (een combinatie van de huidige Alba Style en Antares Titanium)

    en de Exclusive Line (op het niveau van de 2023 Artica serie).

    ALBA serie:

    De Alba serie komt in 5 indelingen: 4 ervan kenden we al in 2023 (390, 400, 426 en 466) en als vijfde komt daar de 472 indeling (uit de 2023 Alba Style serie) bij.

    De caravans krijgen een nieuwe buitendecoratie, en de witte zijwanden bestaan voortaan ook uit polyester in plaats van aluminium, waarbij meteen ook de isolatie is opgeschaald naar het IRP-systeem.

    De bekleding blijft gelijk aan het afgelopen seizoen. Het interieur blijft op details na gelijk.

    er zijn 2 pakketten te bestellen:

    Safety Pack: AKS stabilisator, schokbrekers en reservewiel.

    Cosy Pack: Serviceluik (100 x 40 cm), groot dakluik (70 x 50 cm), dik matras, hordeur, extra led spotjes en extra led strips.

    SPORT LINE serie:

    De nieuwe Sport Line serie komt in de Sydney bekleding uit de Antares Titanium en heeft een nieuwe kleurstelling van de bovenkastjes en vloerzeil.

    Buiten vinden we een nieuwe striping op de grijze buitenwanden.

    Het Safety Pack en Cosy Pack van de ALBA serie behoren hier tot de standaarduitrusting, ook heeft de Sport-Line standaard een Shower Pack: een boiler, een vaste watertank van 50 liter en een douchegordijn en handdouche.

    De serie bestaat uit 4 indelingen, elk met een tweepersoons vast bed of twee enkele bedden. Ook is er een familie-indeling geschikt voor 6 personen met achterin een stapelbed.

    EXCLUSIVE LINE serie:

    De Exclusive Line serie is een doorontwikkeling van de Artica, maar dan met een veel mooiere body in combinatie met tevens een nieuwe buitendecoratie.

    Alle modellen krijgen standaard een sky-view panoramaraam en hebben de zitgroep voorin. Ook de bekleding is nieuw.

    De standaarduitrusting ligt op een nog hoger niveau dan de Sport-Line, met onder andere buitenaansluitingen voor douche en gas, elektrische opstap, aansluiting voor direct water vanaf de kraan, tv-aansluiting en accuvoorbereiding.

    Ook hebben deze modellen standaard de Truma Combi 4 boiler en een gedeelde douche-toiletruimte af te scheiden door middel van vouwdeuren. De ruimte heeft ook een fraaie klapwastafeloplossing om comfortabel te kunnen douchen.

    De modellen zijn verder nog uit te breiden met een Pack Arctic, bestaande uit elektrische vloerverwarming en een Truma Combi 6 op gas en elektra in plaats van de Combi 4.

    De serie bestaat uit 3 indelingen: allemaal met een vaste slaapplaats, twee enkele bedden of een tweepersoonsbed. Dit allemaal in combinatie met een grote rondzit en een keuken met 150 liter compressorkoelkast.

    De basisserie van Caravelair, de Alba is verkrijgbaar vanaf € 17.990,-, de Sport Line begint bij € 24.490,-, en de Exclusive Line  start bij € 32.490,-.

    De prijzen zijn All-in, dus inclusief 21% BTW, kentekenbewijs, verwijderingsbijdrage, transport naar de dealer en kosten rijklaar maken.

    Caravelair geeft op alle modellen 3jaar fabrieksgarantie en 7 jaar garantie op vochtinwerking.

    Meer nieuws: www.caravelair.nl

    25-07-2023 om 20:08 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dat is vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    24-07-2023 om 13:14 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe halfintegrale Laika Ecovip L 3009
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Laika Ecovip L 3009

    Buiten de knappe Kreos heeft Laika nu ook zijn Ecovip een nieuw kleedje gegeven. Bij merkelijke verandering behoort zeker de dubbele bodem en nog enkele details.

    De Ecovip is te vinden tussen de eenvoudige Kosmos en de luxueuze Kreos. Voor de klant is er keuze tussen integrale, halfintegrale en buscampers. De 8 opbouwlengtes liggen tussen de 6.97 en de 7,0 m allen met overbekende inrichtingen. Fiat Ducato met verlaagd chassis en een 140 pk sterke dieselmotor levert de basisvoertuigen. Als optie kunnen andere motoren of versnellingsbakken bekomen worden. Zelfs kan het MTM  kan oplopen tot max 4.400 kg. De prijzen beginnen rond de 85.000 euro.

     Voor de wanden gebruikt de fabrikant 34 mm dikke sandwich panelen met aluminium plaat aan de buitenkant. De binnenvloer is 42 mm dik terwijl de onderste bekleed met polyester 16 mm dik is. Het 38 mm dik dak is beschermd met hagelbestendig materiaal. Een kloeke Hartal deur met venster, dubbele vergrendeling en afstandsbediening sluit de wooncel af. Achteraan heeft de garage met geïsoleerde bodem twee deuren. Het front in kunststof is tamelijk vlak uitgevoerd en heeft een rode lichtbalk over heel de breedte van de kampeerauto. Vooraan past het koetswerk perfect aan de stuurcabine en heeft de snoet boven de stuurhut een groot panoramisch dakluik.

    De halfintegrale Ecovip L 3009 is eigenlijk ontworpen voor een koppel. Maar hij kan worden geleverd met een optioneel hefbed in de stuurcabine. Voor alle zekerheid heeft L-zitbank van de zitgroep twee veiligheidsgordels zodat men alvast met vier op stap kan. Achter de zitgroep met de ronde tafel hebben de ontwerpers de natte cel getekend met er tegen over de keuken en achteraan de slaapkamer met twee enkele bedden.

    Dank zij de verwarmde geïsoleerde bodem is de binnen vloer van de Ecovip L 3009

    volledig vlak, dus geen vervelende soms gevaarlijke op- en afstapjes. De stahoogte is 2,05 m wat een ruimtelijk gevoel geeft. De versierde wanden van enkele meubels verhogen dit effect nog een beetje. Bij avond als de dimbare LED verlichting brandt is het er beslist aangenaam vertoeven.

    Witte bovenkastdeuren maken een chique contrast met het donkere hout decor van het meubilair. Zoals tegenwoordig bij de meeste kampeerauto’s hebben de deuren van de bovenkasten geen handgrepen meer wel een drukslot sluiting. Het textiel straalt een hoogwaardige flair uit, als optie kan men echt leder bekomen. Een deur sluit de slaapkamer van het woongedeelte af. In de slaapkamer maken de bedden van 2,0 m lang het dak van de garage. Koudschuim matrassen op lattenbodems waarborgen een zalig slaapcomfort. Met twee trapvormige opbergvakken komt men gemakkelijk in de bedden. Een mooi decor vormt de achterwand met bovenkasten, aan de zijkanten zijn open legplanken met stootrand. Onder de voeteinden van de bedden zijn kleerkasten.

     Keuken en badkamer  

    Erg groot is de keuken niet, voor twee zwervers en geen overdreven keukengerief zal ze wel voldoen. In het aanrecht zijn drie kookvuren met elektrische ontsteking, spoelbak en een klein stukje als werkblad. Het uitklapbaar plankje aan de linkerkant is goed om iets op te zetten maar niet om aan te werken. Onderaan zijn twee brede laden, aan de rechterkant staat een 137 l absorptie koelkast. Een afzuigkap blaast de keukengeurtjes snel naar buiten.

    De badkamer is ook een knap stukje vakwerk. Afsluiting van de douche gebeurt met een stabiele tweevoudige acrylglazen deur. Het draaibare wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld maar wel een beetje in de weg als men bij het wastafeltje nodig is.

    Verdeeld over het interieur zijn er genoeg 230 volt stopcontacten en enkele voor USB’s. Licht is overal voldoende en goed verdeeld, met de Truma C 6 zal men zeker geen koude lijden tijdens de wintermaanden.

    Samengevat

    Laika heeft naam gemaakt als fabrikant van degelijke en goed uitgeruste kampeerauto’s. De nieuwe Ecovip L 3009 voldoet er eveneens aan. Zowel de constructie van de opbouw als de afwerking bevinden zich op een hoog niveau. Het meubilair is met degelijke materialen vakkundig in mekaar gezet.        De grotendeels dimbare verlichting is doordacht geïnstalleerd en geeft bij avond een aangename sfeer. Wie de Ecovit L 3009 aanschaft en slechts met 2 op stap gaat zal met het totaal gewicht van 3.500 kg waarschijnlijk geen probleem hebben. Laat je het hefbed plus nog een aantal toebehoren inbouwen, reist een kind (of andere persoon) mee zal de 3.500 kg maximaal toegelaten gewicht niet volstaan. Laika biedt mogelijkheden om het MTM te verhogen tot 3.650 – 4.250 en 4.400 kg.

    Technische gegevens

    Basis voertuig: Fiat Ducato met laag chassis

    Motor Turbo: Diesel 140 Pk

    MTM: 3.500 kg

    Leeg gewicht: 2.975 kg

    Afmetingen

    L X B X H  6,99 x 2,25 x 2,96 m

    Bedden: 1,96 x 0,82 m

                  2,0 x 0,82 m

    Prijs: ongeveer vanaf 85.000 euro

     Meer info www.laika.it



    24-07-2023 om 13:11 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.genieten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    20-07-2023 om 14:05 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Sterckeman voor 2024

    Sterckeman introduceert twee nieuwe modelseries!

    Een caravanmerk met degelijke lichtgewicht caravans voor een aantrekkelijke prijs, dat is waar Sterckeman voor staat. Niet zo verwonderlijk dus, dat Sterckeman een trouwe groep klanten heeft.

    De afgelopen twee seizoenen hebben steeds meer caravanners het merk ontdekt. Geen reden voor Sterckeman om stil te staan maar komend jaar juist behoorlijk uit te pakken.

    Het aantal modelseries gaat terug van 4 naar 3 series:

    de Easy,

    de Sport Edition (een combinatie van de huidige Easy Comfort en Starlett Graphite)

    en de Open Edition (op het niveau van de 2023 Evolution serie).

    Easy serie:

    De Easy serie komt in 4 indelingen waarbij 3 ervan geschikt zijn voor stellen: de 390 CP, 420 CP en de 472 LJ. Er is ook een familie-indeling met een vast tweepersoonsbed aan de voorzijde een zit in het midden met daar tegenover de keuken en aan de achterzijde een stapelbed die ook van buiten bereikbaar is door de grote garagedeur, makkelijk om grote spullen op te bergen. Dit wordt de Easy 470 PE.

    De caravans krijgen een nieuwe buitendecoratie, en de witte zijwanden bestaan voortaan ook uit polyester in plaats van aluminium, waarbij meteen ook de isolatie is opgeschaald naar het veel betere IRP (isolatie)-systeem.

    De bekleding blijft gelijk aan het afgelopen seizoen. Het interieur blijft op details na gelijk.

    Er zijn 2 pakketten te bestellen:

    Safety Pack: AKS stabilisator, schokbrekers en reservewiel.

    Cosy Pack: Serviceluik (100 x 40 cm), groot dakluik (70 x 50 cm), dik matras, hordeur, extra led spotjes en extra led strips.

    De Sport Edition serie komt in de huidige Sydney bekleding en heeft een nieuwe kleurstelling van de bovenkastjes en een nieuw vloerzeil.

    Buiten vinden we een nieuwe buitendecoratie op de grijze buitenwanden die veel lijkt op de huidige Graphite striping.

    Het uitrustingsniveau ligt ruim boven de Easy serie want het Safety Pack en Cosy Pack zijn hier standaard gemonteerd, ook heeft de Sport-Edition standaard een boiler, een vaste watertank van 50 liter en een douche pakket (gordijn en handdouche).

    De Sport Edition komt in vier indelingen elk met een tweepersoons vast bed of twee enkele bedden. Ook is er een nieuwe familie-indeling geschikt voor 6 personen met achterin een stapelbed.

    De Sport Edition 492 LJ, de caravan met twee enkele bedden, heeft zelfs de mogelijkheid om deze om te bouwen tot een groot “king size” bed. 

    De Open Edition serie is de opvolger van de Evolution maar dan met een veel mooiere body in combinatie met de sportieve 2023 Graphite striping.

    Alle modellen krijgen standaard een sky-roof. 

    De bekleding is nieuw en de standaarduitrusting ligt op een nog hoger niveau dan de Sport-Edition, met onder andere buitenaansluitingen voor douche en gas, elektrische opstap, aansluiting voor direct water vanaf de kraan, tv-aansluiting en accuvoorbereiding.

    Ook vindt u in deze modellen standaard de Truma Combi 4 en een gedeelde douche-toiletruimte af te scheiden d.m.v. vouwdeuren. De ruimte heeft ook een fraaie klapwastafeloplossing om comfortabel te kunnen douchen. 

    De serie bestaat uit 2 indelingen: één met een vast tweepersoonsbed en één met twee enkele bedden. Beide modellen hebben een rondzit aan de voorzijde zodat optimaal van het licht uit het panoramisch dakraam kan worden genoten.

    De Easy serie is geprijsd vanaf € 17.990,-. De Sport Edition serie start vanaf € 24.490,-. De 2 Open Edition indelingen zijn verkrijgbaar vanaf € 32.490,-.

    De prijzen zijn All-in, dus inclusief 21% BTW, kentekenbewijs, verwijderingsbijdrage, transport naar de dealer en kosten rijklaar maken.

    Sterckeman geeft op alle modellen 3jaar fabrieksgarantie en 7 jaar garantie op vochtinwerking.

    Sterckeman caravans worden in Nederland geïmporteerd door Caravan Trading Europe B.V.

    Meer info: www.sterckeman.nl

    20-07-2023 om 14:03 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het is vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    20-07-2023 om 13:56 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Ford Transit
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ford Pro verhoogt de productiviteit met nieuwe digitale functies en verbeterde technologie die in 2024 naar Ford Transit komen

     

    • Ford Pro in Europa kondigt grote upgrade aan in digitale mogelijkheden voor zijn Transit- en E-Transit-bedrijfsvoertuigen, beschikbaar voor klanten in 2024

     

    •          Verbeteringen voegen 5G-connectiviteit, Ford Power-Up draadloze updates, een 12-inch touchscreen en het nieuwe Delivery Assist en Upfit Integration System toe aan Ford Pro's ecosysteem van productiviteitsverhogende software en diensten 

     

    • Opgewaardeerde vooras, nieuwe achttraps automatische transmissie en lichter chassis helpen het laadvermogen te maximaliseren en de handling, prestaties en efficiëntie van het voertuig te verbeteren

     

    • De 2024 Transit- en E-Transit-modellen, die later deze zomer kunnen worden besteld, zijn volledig geïntegreerd met het productiviteitsverhogende laad-, software- en onderhoudsaanbod van Ford Pro

     

    DUNTON, VK, 18 juli 2023 – Ford Pro in Europa kondigt vandaag aanzienlijke voertuigprestaties en productiviteitsverhogende upgrades aan die in 2024 naar Transit komen – 's werelds best verkochte vrachtauto – 1 die is ontworpen om bedrijven te helpen meer te doen en hun activiteiten te optimaliseren.

     

    De Ford Transit- en E-Transit-modellen krijgen een uitgebreide stap omhoog in standaard connectiviteitsfuncties en Ford Power-Up draadloze updatemogelijkheden. Nieuwe software vereenvoudigt aftermarket-conversies en automatiseert repetitieve taken voor bezorgers die vaak 150 druppels per dag kunnen maken. Chassisverbeteringen en een achttraps automatische transmissieoptie verhogen het laadvermogen en verbeteren de prestaties, handling en efficiëntie van het voertuig. 

     

    "Als europa's verkoopleider voor bedrijfsvoertuigen gedurende acht opeenvolgende jaren, stoppen we nooit met het zoeken naar nieuwe mogelijkheden om de productiviteit van onze klanten te helpen verhogen", aldus Hans Schep, general manager, Ford Pro, Europa. "We werken hand in hand met onze klanten om de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd te begrijpen en samen nieuwe oplossingen te creëren. Deze nieuwe innovaties verbeteren de digitale functies, hardware en het ondersteunende Ford Pro-ecosysteem van Transit om onze klanten een nieuw niveau van productiviteit te bieden."

     

    Verbeterde technologie als standaard


    Om klanten van alle roepingen te helpen de productiviteitsvoordelen van geconnecteerde bedrijfsvoertuigen te behalen, blijft Ford Pro de digitale mogelijkheden van zijn Transit- en E-Transit-bedrijfswagenportfolio uitbreiden. Nieuwe functies voor 2024 in Europa zijn onder meer:

    • SYNC 4 communicatie- en informatiesysteem, 3 ondersteund door een 12-inch centraal gemonteerd touchscreen en 8-inch digitaal instrumentenpaneel voor een op de bestuurder gerichte, intuïtieve cabine, met Connected Navigation 4 voor realtime verkeersinformatie om bestuurders te helpen routes te plannen en op schema te blijven ,
    • Ford's nieuwste 5G-modem, 5, die supersnelle connectiviteit biedt met de slimme technologieën van Transit met Ford Power-Up draadloze updates voor productiviteitsverbeteringen in voertuigen zonder een reis naar de dealer
    • Nieuwe Delivery Assist-technologie 6 – beschikbaar op E-Transit- en Transit-modellen met lange wielbasis en automatische transmissie – die repetitieve beveiligingstaken automatiseert voor bezorgers die vaak tot 150 druppels per dag maken en tot 20 seconden na elke levering scheren. Als u overschakelt naar Park, wordt de motor gestopt, worden de waarschuwingslichten en het alarm geactiveerd en worden alle deuren vergrendeld die de bestuurder niet gebruikt om de cabine te verlaten of toegang te krijgen tot pakketten. Door het rempedaal in te drukken, wordt de motor opnieuw gestart en worden de alarmlichten gedeactiveerd
    • Ford Pro's Upfit Integration System, waarmee bestuurders aftermarket geïnstalleerde apparatuur kunnen bedienen via digitale knoppen op het standaard touchscreen in de cabine en ook koppelingen maken met Ford Pro-softwarepakketten voor bewaking op afstand - bijvoorbeeld om de temperatuur te volgen in gekoelde voertuigen met geneesmiddelen of voedsel en drank waar een ononderbroken koelketen essentieel is

    Ontworpen voor betere prestaties, efficiëntie en mogelijkheden

    Een uitgebreide reeks geavanceerde rijhulpsystemen voor bestuurders- en vrachtveiligheid wordt standaard voor 2024 op Transit, inclusief Pre-Collision Assist met Autonomous Emergency Braking, Lane Keeping Alert & Aid en Intelligent Speed Assist. 6 rijhulppakketten omvatten een dodehoekinformatiesysteem met Cross Traffic Alert, intelligente adaptieve cruise control met rijstrookcentrering en Stop & Go, en Auto Park Assist met een 360-gradencamera om bestuurders extra gerust te stellen en kan helpen de uitvaltijd, reparatie- en verzekeringskosten voor operators te verminderen. 

    Het 2024-model introduceert een nieuwe achttraps automatische transmissieoptie voor voorwielaangedreven Transits om de prestaties, efficiëntie en laadcapaciteit te verbeteren. 2 De nieuwe transmissie maximaliseert het vermogen met maximaal 4.250 kg GVM en 6.000 kg GTM 7 – een toename van respectievelijk 700 kg en 1.750 kg.

    Nieuwe wielnaaf- en remsystemen verminderen het gewicht met maximaal 27 kg, afhankelijk van de voertuigconfiguratie. Het ontwerp maakt het ook mogelijk om de remmen gemakkelijker te vervangen, waardoor de onderhoudstijd met maximaal twee uur wordt verkort bij het vervangen van alle vier de schijven. Nieuwe 16-inch wielen worden standaard in het 2024-model.

    Een nieuw heavy-duty Gross Axle Weight Rating-pakket is nu ook beschikbaar voor voorwielaangedreven modellen, waardoor het maximumgewicht van de vooras wordt verhoogd van 1.850 kg naar 2.000 kg om het conversiepotentieel te vergroten en tijd en moeite te besparen voor machinisten door de vraag naar lastverdeling te verminderen. Ford Pro verwacht dat dit vooral ten goede zal komen aan toepassingen zoals paardenboxen of diepladers die gemakkelijke toegang tot de laadruimte en een hoog laadvermogen vereisen.

    De nieuwste Transit- en E-Transit-modellen zijn later deze maand beschikbaar voor klantbestelling en gaan volgend jaar in productie, met leveringen die vanaf de zomer van 2024 worden verwacht. Sinds zijn lancering in 2022 is de Ford E-Transit een duidelijke leider geworden in het EV-segment van twee ton, goed voor meer dan 50 procent van alle elektrische voertuigen die in Europa in zijn klasse worden verkocht. 

    19-07-2023 om 21:26 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met stijl
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    18-07-2023 om 19:28 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Aero up 530 ER

    Dethleffs Aero up 530 ER

    De fabrikant uit Isny heeft de Aero reeks met 3 types uitgebreid. Wij bekeken de Aero up 530 ER met boven de zitgroep een tweepersoons hefbed. De slaapkamer met enkele bedden vooraan kan men afsluiten.  Samen met de omgebouwde zitgroep achterin en het hefbed heeft zes volwaardige slaapplaatsen. Komt daarbij nog een grote keuken en veel bergruimte kunnen we met zijn 6 m binnen lengte en 2,3 m breedte van een ruime caravan spreken.

    De nieuwelingen zijn nauwelijks van hun reeds bekende broers te onderscheiden zelfs al is hij langs buiten iets hoger. Die verhoging is nodig om het hefbed te  instaleren en nog genoeg stahoogte over te hebben onder het hefbed. Het eenvoudig maar modern uitgevoerd interieur is in drie uitvoeringen te bekomen. In standaard uitvoering kost de Aero up 530 ER net geen 30.000 euro wat redelijk is voor zulk een grote caravan. Wil men hem uitrusten met de aangeboden pakketten kan de prijs met een kleine 9000 euro oplopen.

     Het type dat wij bekeken was uitgerust met enkele pakketten waaronder gladde buitenplaat en alu velgen wat een chique   uitzicht geeft. Daarbij nog een 60 cm brede buitendeur met venster en enkele fijne decor stukken op de flanken kom je zeker niet ongemerkt op een camping. Het dak heeft een hagelbestendige buitenplaats. Achter- en voorfront zijn om ze een sierlijke vorm te kunnen geven uit kunststof vervaardigd. De dissel koffer is goed bereikbaar om de 27 kg gasflessen te herbergen. Het deksel heeft een busklep systeem, sluit goed af laat geen water binnen net zoals de andere kofferdeksel in de zijwanden. De rangeergrepen zijn in een kleine verzinking van het front goed geplaatst. Grote ramen rondom zorgen voor voldoende ventilatie

    Lichtgrijs is de dominerende kleur van het interieur. Bovenkastdeuren zijn vlak staan wat schuin en hebben geen handgrepen wat tegenwoordig in is, stevige metalen scharnieren waarborgen een lang leven. Druksloten houden de deuren dicht. Comfortabele kussens zowel voor de rug als voor de zittingen hebben dezelfde kleur als de kastdeuren. Onder het hefbed boven de zitgroep zijn 4 spots, zij moeten min of meer het dakluik vervangen tijdens donkere dagen. Met de groten in de hoogte regelbare tafel heeft men voldoende plaats voor de tassen en borden voor het gezin. Onder het bed hangen de wat kleinere bovenkasten. In de zitbanken heeft men meer dan voldoende bergruimte. Via de brede doorgang met rechts de keuken en links de badkamer, koelkast en kleerkast komen we in de slaapkamer. Twee enkele bedden van zo maar eventjes 2,05 m lang en 0,88 m breed zijn voor de huidige grote bewoners een luxe. Op de zeven zone matrassen gedragen door een lattenbodem is het zalig slapen. Wel een beetje oppassen met de grote koffers onder de bedden. Geen te zware kampeerzaken inleggen want dat beïnvloed sterk de druk op de dissel en kogel. Rondom zijn schuine bovenkasten met redelijk grote inhoud. De wand aan het hoofdeinde heeft men vlak gehouden met twee in textiel uitgevoerde hangzakken tegen de wand en twee verschuifbare zwanenhals lampen.

    Keuken

    Vlak naast de buitendeur staat de knappe en modern getekende keuken met lichtgrijs gekleurde voorfronten, omgeven door houten kaders. Drie brede laden, de smalle flessenkast plus de twee deuren  bovenkast zijn ruim voldoende voor het keukengerief van een gezin. In het witte 1,33 m brede aanrecht zijn drie kookvuren en spoelbak geïnstalleerd.  Allen met zwart glazen platen af te dekken, achteraan is een acrylwand wat de keuken een chique effect geeft. Een venster en dakluik voeren keuken  geurtjes en dampen snel af. Aan de overkant houdt een 142 l Thetford koelkast de drankjes en voeding fris.

    Sanitair

    Hoewel het sanitair knap afgewerkt is had men die 4 open vakken toch beter een deurtje gegeven. Misschien heeft het iets met de prijs te maken het is tenslotte een instapmodel. Over de volle breedte onder het venster is een legplank met onderaan een kast en aan de rechterkant een waskommetje in witte kunststof. De draaibare wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld. Lange benen geen probleem, armen hebben echter wat minder bewegingsvrijheid. Om te douchen kan men beter naar de douche inrichting van de camping gaan. Naast de badkamer is de koelkast geïnstalleerd gevolgd door een brede kleerkast.

    Al zijn er geen lange stroken onrechtstreeks licht en hier en daar nog wat LED fantasietjes op de juiste plaatsen is voldoende licht voorzien. Stopcontacten zijn geplaatst waar nodig is, USB contacten zijn aanwezig. Verder geen overdreven luxe de Aero up is een instap model maar op het eerste zich is er toch weinig van te merken.

    %%%FOTO7%%%

     Samen gevat

    De nieuwe Detleffs Aero up 530 ER mag zowel van buiten als van binnen gezien worden. Hij geeft helemaal niet de indruk van een instapmodel te zijn. Het interieur is modern en keurig afgewerkt. Vlakke deuren aan de schuine bovenkasten geven een ruimtelijk gevoel. Hij is geschikt voor een paar dat van veel bewegingsruimte houdt, hebben ze echter 4 kinderen voor hen is ook plaats genoeg en volwaardige zit – en slaapplaatsen. Kan men zich het veroorloven laat een paar pakketten door de fabrikant installeren. Het kost iets meer maar ze bieden meer comfort en luxe.

    Meer info www.dethleffs.de

     

    Technische gegevens.

    L X B X H  7,73 x 2,3 x 2,61 m

    Lengte interieur 6,0 m

    Leeg gewicht 1480 kg (standaard uitvoering)

    MTM 1800 kg

    Bedden enkele  2 – 2,05 x 0,88 m

           Hefbed 2,0 x 1,44 m

           Ongebouwde zitgroep 2,13 x 1,55 m

    Standaard prijs, ongeveer 29.000 euro.

    18-07-2023 om 19:25 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op den top
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    17-07-2023 om 22:18 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij de matrassen

    "Liegende diagnostiek" exclusief alleen op de CSA

    Exclusieve actie "liggende diagnostiek" op de Caravan Salon 2023

    Wetenschappelijk onderbouwd, computergestuurd diagnostisch systeem

    Matrasproductie met de hoogste kwaliteit en de grootste variabiliteit

    Op het Caravan Salon 2023 in Düsseldorf en alleen daar bieden de matrasfabrikant er een aan exclusieve actie getiteld "liegende diagnostiek". Op de diagnosemat kunnen bezoekers hun lichaam objectief laten meten. Het systeem analyseert nauwkeurig de ideale matras op basis van lichaamsvorm en slaaphouding.

    Het systeem bestaat uit een eenvoudig proces in drie stappen dat leidt tot de selectie van de op maat gemaakte matras. Met het draadloze Compare-systeem kan de klant gerust zijn en vergelijk direct de ondersteuning van meerdere matrassen. Er wordt een "live drukkaart" weergegeven tot op de millimeter nauwkeurig welke drukpunten worden gegeven voor de betreffende matras en persoon om ter vergelijking het juiste model te vinden met de ideale drukomstandigheden.

    Drukpunten worden nauwkeurig en lichaamszone per lichaamszone weergegeven, om uiteindelijk te kunnen ontspannen om een ​​kwaliteitsmatras te krijgen dat past bij uw lichaam en uw behoeften slaaphouding is optimaal aangepast. De computergestuurde wetenschappelijke geïnformeerde real-time inzichten van het systeem en onbevooroordeelde aanbevelingen van geteste matrassen en geeft de klant de zekerheid dat de juiste matras ook neutraal wordt beoordeeld te hebben gevonden.

    Met deze campagne bewijzen de matrasfabrikanten opnieuw hun uitstekende positie in de branche

    de stoffering en vooral de fabricage van matrassen. Alle aangeboden matrassen zijn consequent op maat gemaakt en ontwikkeld om te voldoen aan de eisen van de kampeerder.

    Bij het juiste matras speelt ook het juiste kussen een grote rol. Terwijl dat in hoogte verstelbare 3-in-1 kussens van de stoffeerders zijn voorbestemd. Ook over dit onderwerp de laat de meetlat direct de effecten van de verschillende hoogte-instellingen zien.

    Meer info www.diepolstermacher.com.

    17-07-2023 om 22:16 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bomen langs een rivier
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    14-07-2023 om 19:54 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws van Webasto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     In Düsseldorf zijn voor het eerst twee nieuwe op het dak gemonteerde airconditioners van Webasto met variabele compressoren te zien. Daarnaast zal de thermische expert een efficiënte totaaloplossing voor e-campers laten zien, evenals een retrofit-oplossing op brandstof om het bereik van elektrisch aangedreven kampeerauto's uit te breiden.

    %%%FOTO1%%%

    De twee op het dak gemonteerde airconditioners Cool Top Trail 28V en Cool Top Trail 36V breiden het productassortiment uit tot in totaal zeven systemen voor verschillende voertuiggroottes en bestemmingen. De compacte units koelen met een vermogen van 2,8 of 3,6 kilowatt (kW) en kunnen ook voor extra verwarming zorgen. Ze worden gebruikt bij buitentemperaturen tussen -5 en +50 graden Celsius. Uitgerust met een nieuwe compressor met variabel toerental, genereren de airconditioningsystemen geen piekstromen tijdens de opstartfase.

    Tijdens bedrijf past het stroomverbruik zich automatisch aan de vereiste verwarmings- of koelcapaciteit aan. Een Eco1- en een Eco2-functie kunnen het stroomverbruik verlagen tot respectievelijk ongeveer 70 en 40 procent van de nominale waarde. Zodra de doeltemperatuur in het voertuig is bereikt, kan deze lange tijd constant worden gehouden met weinig energie en lage geluidsniveaus - wat vooral 's nachts voordelig is. Als het voertuig niet is aangesloten op walstroom, beschermt het lagere verbruik de alternatieve stroombron bestaande uit batterij en omvormer.

    De Cool Top Trail 28 V en 36V verbruiken respectievelijk tot 5,0 en 6,4 ampère bij nominaal gebruik. Met 21,5 en 22,3 centimeter zijn ze erg plat. Dankzij het gebruik van UV-gestabiliseerd polypropyleen wegen de systemen slechts 34,9 en 41,9 kilogram en zijn ze extreem robuust. Naast ontvochtigings-, timer-, slaap- en ecofuncties is er een turbomodus die het interieur bijzonder snel koelt. De twee nieuwe airconditioningsystemen zijn vanaf september verkrijgbaar voor respectievelijk 2.891 en 3.367 euro (adviesprijs).

    De nabije toekomst: thermisch beheer in e-campers

    Voor elektrisch aangedreven campers heroverweegt Webasto airconditioning. Met een geïntegreerde totaaloplossing voldoet de thermische specialist aan de vraag naar een centraal besturingssysteem voor alle verwarmings- en koelunits in het voertuig. Of het nu gaat om autorijden, wonen of slapen - het holistische systeem genereert warmte of koude efficiënt en naar behoefte. Het thermische systeem zorgt er ook voor dat de tractiebatterij naar behoefte wordt verwarmd of gekoeld, zodat deze binnen het bereik van zijn "feel-good temperatuur" (ongeveer 15 tot 35 graden Celsius) blijft. Hierdoor kan het zijn beste prestaties leveren voor een groot bereik.

    Het concept combineert meerdere apparaten in één systeem, waardoor de benodigde ruimte wordt verminderd. Het bespaart gewicht en vermindert onderhoud en kosten. Voor verwarming haalt een warmtepomp thermische energie uit de omgeving, die naar behoefte door het intelligente managementsysteem in het voertuig wordt verdeeld. Voor een snelle verwarming fungeert de Webasto hoogspanningsverwarming als booster. Het zet gelijkstroom om in warmte en is geïntegreerd in het koelvloeistofsysteem. De varianten HVH 50, 70 en 100 leveren elk tot 5, 7 of 10 kW verwarmingsvermogen en werken met spanningen tot 870 volt. Optioneel kunnen vloerverwarming en radiatoren de warmte via het waterverwarmingssysteem naar de gewenste locatie brengen. De waterstroom of warmteverdeling wordt automatisch aangepast.

    Het sp80 hydro-airconditioningsysteem, dat slechts acht centimeter hoog is, stroomt warme of koude lucht uit het plafond door geïnstalleerde luchtkanalen in het voertuig zoals vereist. In vergelijking met eerdere op het dak gemonteerde airconditioners is de buitenunit niet langer nodig. Het gewicht wordt verminderd, het dak kan gesloten blijven en het systeem kan flexibel worden geplaatst.

    Het koudwaterpad van de warmtepomp voorziet de koelkast van de nodige koude. Er is geen conventionele koelkast nodig. Voor douches en handwaswater zorgt een boiler voor warm water of water gekoeld door het thermisch beheersysteem.

    Het intelligente Cronus-integratieplatform van Webasto stuurt het systeem centraal en individueel aan, afhankelijk van de vooraf ingestelde gewenste temperaturen. Cronus vertegenwoordigt ook de CAN-interface voor het voertuig en is beschikbaar voor 12-volt- en 24-voltsystemen. Alle functies van het systeem kunnen centraal worden geconfigureerd en bediend via een display of de ThermoConnect-app, inclusief de gewenste gevoelstemperatuur en de sterkte en verdeling van de luchtstromen.

    Webasto Range Plus: Standkachel zorgt voor warmte in e-campers

    Bij koude buitentemperaturen verkort het verwarmen van het interieur van elektrische voertuigen het bereik van een batterijlading met maximaal 35 procent. Bovendien ontsnappen warmte, bijvoorbeeld door frequente deuropeningen en grote raamoppervlakken, waardoor het voertuig snel kan afkoelen. Met het achteraf in te bouwen Range Plus-systeem biedt Webasto een oplossing die de belasting van het elektrisch aangedreven verwarmingssysteem in het elektrische voertuig aanzienlijk verlicht.

    De brandstofaangedreven Air Top 2000 STC-luchtverwarmer verwarmt het interieur van het voertuig, zodat de aandrijfaccu op zijn volledige capaciteit beschikbaar is voor het maximale bereik van de e-camper. Een tank, die ook achteraf kan worden gemonteerd, bevat acht liter brandstof, wat voldoende is voor een opwarmtijd van ongeveer 50 uur bij volle belasting. Range Plus is geschikt voor 12-volt en 24-volt systemen en werkt op diesel of, indien beschikbaar, gehydrogeneerde plantaardige olie (HVO). Afhankelijk van uw vereisten zijn de veelzijdige ThermoConnect-app of het MultiControl-besturingselement dat in het voertuig moet worden geïnstalleerd, beschikbaar voor besturing.

    Meer info www.webasto-group.com.

    14-07-2023 om 19:42 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inde sneeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    14-07-2023 om 19:35 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!