Inhoud blog
  • een interieur
  • even een ander werkje
  • De terrassen zijn nog leeg
  • zomer aan de Bodensee
  • Pretpark
  • Een toren met kleintjes
  • Een nieuwe MAXIA bij Hobby
  • Leuker met een boot
  • Opletten in Spanje
  • Een mooie hoek
  • Subaru valt in de smaak
  • Waarom?
  • Zwerfauparkeerplaats reserveren
  • Achter de bloemen
  • De nieuwe ITrend van Dethleffs
  • Veel verschillende
  • Een nieuwe versie van een Niesmann-Bisschoff
  • Opgepast !!
  • Rijdt niet te snel !!!!!
  • niet te snel rijden
  • Hobby caravans in de kijker
  • Feest in de stad
  • Fietsen in Belgiê
  • Een oude granaat werper
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    14-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een gat in de rotsen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    14-09-2023 om 18:00 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doe een test


    Rijgeschiktheidstesten: 9 op de 10 geteste bestuurders kan nog veilig aan verkeer deelnemen
    Eerste provinciale rijgeschiktheidsafdeling vandaag geopend in Limburg

    Vorig jaar hebben 4980 bestuurders in Vlaanderen een rijgeschiktheidsevaluatie bij het CARA ondergaan. Daar wordt zowel medisch, neuropsychologisch als rijpraktisch bekeken of ze nog veilig aan het verkeer kunnen deelnemen. In 87% van de gevallen is gebleken dat ze al dan niet met een beperking op het rijbewijs en/of aanpassingen aan hun voertuig nog mochten rijden. Vandaag opende Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters in Limburg de eerste provinciale rijgeschiktheidsafdeling. Vanaf nu kunnen Limburgse cliënten in Hasselt terecht voor alle onderzoeken, terwijl ze voorheen voor bepaalde onderzoeken naar Brussel moesten.

    Wat is het CARA?
    Het rijgeschiktheidscentrum CARA is een multidisciplinaire afdeling van Vias die al meer dan 40 jaar bestaat. Het onderzoekt of mensen nog veilig aan het verkeer kunnen deelnemen op basis van medische, neuropsychologische en rijpraktische criteria. Die onderzoeken gebeuren, na een medische doorverwijzing, enkel bij personen van wie er twijfel is over de rijgeschiktheid. Afhankelijk van de aandoening wordt beslist welke onderzoeken nodig zijn. Na alle onderzoeken wordt op basis van wettelijke criteria een beslissing genomen door een arts. Daar zijn verschillende uitkomsten mogelijk:

    • De bestuurder kan verder rijden zonder aanpassingen of beperkingen op het rijbewijs.
    • De bestuurder mag enkel verder rijden met aanpassingen aan zijn voertuig, vb verplichte automatische versnellingsbak.
    • De bestuurder mag enkel verder rijden met beperkingen op het rijbewijs: vb enkel nog in een straal van 10 kilometer rond zijn woning.
    • De bestuurder mag verder rijden met beperkingen op het rijbewijs en aanpassingen aan zijn voertuig.
    • De persoon wordt rijongeschikt verklaard en moet het rijbewijs inleveren.

     
    Opening eerste provinciale rijgeschiktheidsafdeling in Hasselt
    Vandaag werd in het Hasseltse Jessa Ziekenhuis in aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters de eerste volwaardige provinciale rijgeschiktheidsafdeling geopend.
    Minister Lydia Peeters: ‘Vanaf nu kunnen dus alle onderzoeken (zowel neuropsychologisch, medisch als rijpraktisch) van Limburgse cliënten dichter bij huis gebeuren. Voorheen konden enkel in sommige gevallen de rijpraktische proeven al lokaal gebeuren. Vorig jaar werden in totaal 868 personen uit Limburg onderzocht op hun rijvaardigheid. Daarvan werd ongeveer 25% uitgenodigd naar Brussel voor medische en neuropsychologische onderzoeken en/of rijpraktische proeven. Die onderzoeken kunnen vanaf nu allemaal in Hasselt afgelegd worden. De dienstverlening wordt zo dus nog beter afgestemd op de noden van de doelgroep.
    Na de rijgeschiktheidsafdeling in Limburg opent Vias dit najaar bij het AZ Delta in Roeselare een soortgelijke rijgeschiktheidsafdeling in West-Vlaanderen. Andere provinciale hubs zijn zeker in de toekomst mogelijk.

    9 op de 10 kan nog veilig aan het verkeer deelnemen.
    Vorig jaar werden in Vlaanderen in totaal 4980 personen door het CARA onderzocht op hun rijgeschiktheid. 13% van de geteste bestuurders kreeg te horen dat hun rijgeschiktheid niet meer voldoende is om nog veilig aan het verkeer deel te nemen. De overige 87% kan wel nog veilig aan het verkeer deelnemen, al dan niet met aanpassingen aan hun voertuig en/of beperkingen op hun rijbewijs.
     
    In totaal kreeg 4 op de 10 bestuurders (41%) een aanpassing aan hun voertuig opgelegd. In quasi alle gevallen ging het om de verplichting om te rijden met een auto met een automatische versnellingsbak. Daarnaast kreeg een kleine groep de combinatie opgelegd om met een wagen te rijden die een gas- en rembediening aan het stuur had.

    De helft van de bestuurders (50%) kreeg minstens een beperking opgelegd. Binnen die groep kreeg 85% de beperking opgelegd om enkel te rijden met bril of contactlezen. 18% kreeg een straalbeperking opgelegd, dat wil zeggen dat ze enkel in een beperkte straal rond hun woning nog met de wagen mogen rijden. 15% van de bestuurders die een beperking opgelegd kreeg, mag niet meer op de autosnelweg rijden en 7% mag enkel nog overdag rijden. Ook een combinatie van de voorgaande beperkingen komt voor.

    Doe eerst een zelftest
    Mensen die twijfels hebben over hun rijgeschiktheid kunnen in eerste instantie terecht bij een online zelftest op de vernieuwde website www.senior-test.be. Als daaruit blijkt dat ze tot de risicogroep behoren, nemen ze best contact met hun arts of specialist. Die kunnen bij gegronde twijfel altijd doorverwijzen naar de onderzoeken van het CARA.
    Die onderzoeken bij het CARA zijn gratis en worden in Vlaanderen gefinancierd door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Samen met Vias zien ze erop toe dat de rijgeschiktheidsonderzoeken op een efficiënte en kwaliteitsvolle manier kunnen gebeuren.
    De mensen die getest worden op hun rijgeschiktheid zijn zeker niet alleen ouderen. De gemiddelde leeftijd van iemand die door het CARA onderzocht wordt is 59 jaar. De jongste was 16 jaar en de oudste was 99 jaar.
    De insteek van het CARA zal altijd zijn om te bekijken hoe bestuurders zo lang mogelijk op een veilige manier nog aan het verkeer kunnen deelnemen.
     

    14-09-2023 om 17:58 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zware kampeerauto's
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    14-09-2023 om 11:54 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Steeds zwaardere, hogere en krachtigere wagens zorgen voor verkeersveiligheid op twee snelheden
    Inzittenden van lichtere voertuigen en kwetsbare weggebruikers lopen meer risico’s

    De laatste jaren zijn wagens steeds zwaarder, hoger en krachtiger geworden. Dat zorgt ervoor dat de inzittenden van die wagens bij een ongeval steeds beter beschermd zijn. Voor inzittenden van lichtere voertuigen en voor kwetsbare weggebruikers is de balans minder gunstig. In een botsing tussen twee wagens waarbij de ene minstens dubbel zo zwaar is dan de andere, lopen de inzittenden van het lichte voertuig 3 keer meer kans op ernstige verwondingen dan wanneer de voertuigen evenveel zouden wegen. Een fietser of voetganger die aangereden wordt door een voertuig waarvan de motorkap 10 cm hoger is dan gemiddeld, loopt 30% meer kans op dodelijke verwondingen. Deze conclusies blijken uit een studie van Vias institute die alle ongevallen van 2017 tot 2021 bestudeerd heeft.

    Voor deze grootschalige studie zijn alle letselongevallen tussen 2017 en 2021 geanalyseerd. In totaal waren daarbij 300 000 auto-inzittenden en kwetsbare weggebruikers betrokken. Twee vragen stonden centraal in de studie:

    • Wat is de impact van voertuigkenmerken van een personenwagen op de letselernst bij kwetsbare weggebruikers?
    • Wat is de impact van voertuigkenmerken op de letselernst van auto-inzittenden, zowel bij de eigen auto als bij de auto van de tegenpartij?

    Voertuigkarakteristieken die een impact hebben op de ernst van de verwondingen bij een ongeval
    1. Massa van het voertuig
    Ten eerste heeft voertuigmassa zowel een beschermend als “agressief” effect: inzittenden van voertuigen met een hogere voertuigmassa hebben minder kans om ernstig of dodelijk gewond te raken, terwijl opponenten getroffen door een voertuig met een hogere voertuigmassa net meer kans hebben om ernstig of dodelijk gewond te raken.
     
    Als een wagen van bijvoorbeeld 1600 kilogram botst met een wagen van 1300 kilogram dan is het risico op dodelijke verwondingen:

    • 50% lager voor de inzittenden van de zwaarste wagen
    • 80% hoger voor de inzittenden van de lichtste wagen

    Per 300 kilo dat een wagen zwaarder wordt, stijgt de kans op dodelijke verwondingen met 30% voor kwetsbare weggebruikers als ze aangereden worden.
    Wanneer een kleine stadsauto met een gewicht van ongeveer 1000 kg botst met een grote gezinswagen met een gewicht van 2000 kg, hebben de inzittenden van het lichte voertuig ongeveer 3 keer meer kans op ernstig letsel dan wanneer de twee voertuigen een vergelijkbare massa zouden gehad hebben.

    2. Vermogen van de wagen
    De inzittenden van een wagen die 50 KW krachtiger dan een andere wagen die in botsing betrokken is, lopen 65% minder risico om te overlijden dan de inzittenden van de andere wagen.
    Daarentegen hebben inzittenden van een wagen 125% meer kans om te sterven wanneer ze aangereden worden door een wagen die 50 KW meer vermogen heeft dan hun wagen.
     
    Dit effect komt omdat massa en vermogen sterk met elkaar verbonden zijn. Een zwaardere wagen heeft gemiddeld meer vermogen dan een lichtere wagen. Meer vermogen gaat soms ook gepaard met een sportievere rijstijl.
     
    3. Motorkaphoogte
    Het risico op dodelijke verwondingen voor kwetsbare weggebruikers wordt groter naarmate de motorkaphoogte toeneemt. Zo is het risico om te sterven 30% groter voor fietsers of voetgangers wanneer zij aangereden worden door een voertuig met een motorkaphoogte van 90 cm, dan wanneer zij worden aangereden door een voertuig met een motorkap van 10 centimeter lager.
     
    4. Pick-up
    De inzittenden van een pick-up lopen minder kans op ernstige of dodelijke verwondingen dan de inzittenden van een personenwagens. De risico’s voor de opponenten om ernstig gewond te raken of te sterven zijn wel groter dan wanneer ze door een personenwagen aangereden zouden worden.
    Het risico op ernstige verwondingen:

    • Vermindert met 65% voor de inzittenden van een pick-up
    • Stijgt met 50% voor de inzittenden van een wagen die in een ongeval betrokken is met een pick-up.

    Wanneer een fietser of voetganger wordt aangereden door een pick-up dan verdubbelt de kans (+90%) op ernstige verwondingen en verdriedubbelt (200%) de kans op dodelijke verwondingen.

    5. SUV
    De inzittenden van een SUV lopen minder risico om ernstig gewond te raken of te sterven dan de inzittenden van een gewone personenwagen. De inzittenden van een personenwagen die betrokken zijn in een ongeval met een SUV hebben wel een hoger risico op ernstige verwondingen.  
     
    Het risico op ernstige verwondingen:

    • Vermindert met 25% voor de inzittenden van een SUV
    • Stijgt met 20% voor de inzittenden van een personenwagen die betrokken zijn in een ongeval met een SUV.

    Leeftijd van de wagen
    Hoe ouder de wagen, hoe minder goed hij de inzittenden in een geval van een aanrijding zal beschermen. In vergelijking met een jonge wagen (0-3 jaar) zal het risico op ernstige verwondingen voor inzittenden met 60% stijgen bij voertuigen die 12 jaar of ouder zijn.
     
    Evolutie van de voertuigkarakteristieken
    De laatste 20 jaar zijn de voertuigkarakteristieken gunstiger geworden voor de auto-inzittenden en minder gunstig voor de opponenten:

    • De massa van personenwagens is met bijna 30% gestegen op 20 jaar tijd (van 1186 kg in 2000 naar 1521 kg en 2021) 
    • Het vermogen van personenwagens is met 60% toegenomen (van 65 kW in 2000 naar 103 kW in 2021)
    • De motorkaphoogte is met 15% gestegen (van 73 cm naar 83 cm).

    Conclusie
    Uit de bestudeerde ongevallen tussen auto’s onderling en anderzijds auto’s met kwetsbare weggebruikers blijkt dat de evolutie van steeds zwaardere, krachtigere en hogere voertuigen leidt naar een verkeersveiligheid op twee snelheden. De inzittenden van de steeds robuuster wordende wagens zijn beter beschermd, maar langs de andere kant hebben inzittenden van lichtere voertuigen en kwetsbare weggebruikers meer risico op ernstigere of dodelijke verwondingen.
    Hoewel voertuigen steeds vaker uitgerust zijn met allerhande rijhulpsystemen die kunnen bijdragen tot het vermijden van ongevallen of het verminderen van de ernst ervan, is het nodig om de tendens naar zwaardere voertuigen te doorbreken. Hoe homogener het voertuigpark is op het vlak van gewicht, hoe beter voor de bescherming van zowel fietsers en voetgangers als voor auto-inzittenden van de tegenpartij wanneer ze aangereden worden.

    Meer info www.vias.be
     

    14-09-2023 om 11:53 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zware kampeeraut's
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    14-09-2023 om 11:49 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opgepast

    Wees voorzichtig bij het kopen van een voertuig!

    De lekgarantie bij aanschaf van een recreatievoertuig wordt anders behandeld

    Lekdichtheidsgarantie bij aankoop van het voertuig zonder extra installatie van accessoires

    Lekdichtheidsgarantie na installatie van accessoires

    Lekdichtheidsgarantie met tijd- en prestatiegerelateerd (KM) raamwerk

    Frankfurt in augustus 2023

    De Reisemobil Union, de Duitse koepelorganisatie voor camperrijders, wijst op een belangrijk feit bij het kopen van een kampeerauto (maar ook een caravan). Het gaat om de dichtheidsgarantie. Dit is van het allergrootste belang voor een (handgemaakt) recreatievoertuig en wordt door alle fabrikanten toegekend. Belangrijk om te weten is dat dit doorgaans beperkt is tot een bepaalde periode, maar dit kan zeker ingekort worden middels een KM-prestatieclausule. Wat veel mensen niet weten is dat deze dichtheidsgarantie kan vervallen als er accessoires (bijvoorbeeld satellietantenne, luifel etc.) op het voertuig zijn geïnstalleerd. Dan moet er over een nieuwe garantie worden onderhandeld.

    Een dichtheidsgarantie voor kampeerauto's en caravans is een garantie van de fabrikant of dealer dat het voertuig gedurende een bepaalde periode beschermd is tegen het binnendringen van water of vocht. Deze vrijwillige dichtheidsgarantie zorgt ervoor dat een voertuig beschermd is tegen het binnendringen van water en vocht. Deze garantie is een belofte van de fabrikant of dealer dat alle relevante delen van de camper zorgvuldig zijn afgedicht om te beschermen tegen de mogelijk schadelijke effecten van vocht en om de kwaliteit van het product te ondersteunen.

    Normaal gesproken dekt de dichtheidsgarantie zowel het dak van het voertuig als de interfaces met de zijwanden, die bijzonder kwetsbaar kunnen zijn voor het binnendringen van water. Ook ramen en deuren, vaak gevoelige toegangspunten voor water, worden zorgvuldig afgedicht zodat het voertuig in iedere situatie optimaal beschermd is. Ook andere kritische ruimtes zoals ventilatieopeningen, doorvoeren voor kabels en leidingen en aansluitingen voor externe voorzieningen worden grondig gecontroleerd en afgedicht.

    De dichtheidsgarantie wordt doorgaans verleend voor een bepaalde periode vanaf de aankoopdatum. Deze periode kan variëren afhankelijk van de fabrikant of detailhandelaar, maar bedraagt ​​meestal meerdere jaren. Tijdens de garantieperiode heeft de klant recht op reparatie of herstelmaatregelen als vocht in de camper of caravan binnendringt en schade veroorzaakt.

    Belangrijk om te weten is dat aan de lekgarantie doorgaans bepaalde voorwaarden verbonden zijn. Hierin kan worden bepaald dat het voertuig moet worden onderhouden volgens de specificaties van de fabrikant om de geldigheid van de garantie te behouden. Schade veroorzaakt door oneigenlijk gebruik of ongelukken kan eveneens van de garantie uitgesloten zijn. Indien de dealer na aankoop wijzigingen aan het recreatievoertuig uitvoert, zoals het installeren van een satellietsysteem met schotel of een zonne- of alarmsysteem, kan de fabrieksgarantie vervallen. Nu is de garantie van de dealer vereist.

    Belangrijk: De lekgarantie zelf vervalt niet automatisch als accessoires door de dealer worden geïnstalleerd, maar als de fabrikant van mening is dat een eventueel lek te wijten is aan de installatie. Dit geldt ook voor geautoriseerde dealers van de fabrikant, wat uit de ervaring ook kan gebeuren. Als de eindklant er bij een claim anders over denkt, moet de klant een rechtszaak aanspannen. Dit gaat meestal gepaard met een zeer duur beoordelingsproces.

    Ook moet worden opgemerkt dat de dealergarantie doorgaans maximaal 2 jaar bedraagt, wat altijd veel korter is dan de lekgarantie van de fabrikant. Als u bijvoorbeeld op een beurs het aanvullende pakket aanschaft waar in aanwezigheid van de fabrikant veel reclame voor wordt gemaakt, komt u vaak pas op de hoogte van de uitsluitingscriteria voor de lekgarantie nadat het nieuwe voertuig is afgeleverd en overgedragen met de bijbehorende papieren. Dan zal het te laat zijn. Vroeger kon je de kleine lettertjes niet eens lezen. Volgens de Reisemobil Union moet dit tijdig en duidelijk zichtbaar voor de koper worden gewaarborgd. Dit is ook in het belang van de industrie en het bedrijfsleven om conflicten met klanten tegen te gaan.

    Voordat u een kampeerauto (of caravan) koopt, is het dus voor alle betrokkenen raadzaam om goed de voorwaarden van de lekgarantie te checken. Houd rekening met de garantieperiode, de gedekte gebieden en eventuele uitsluitingen. Een uitgebreide lekdichtheidsgarantie toont het vertrouwen van de fabrikant in de kwaliteit van zijn product en zorgt voor extra veiligheid en gemoedsrust. Over het geheel genomen is de dichtheidsgarantie voor kampeerauto's een belangrijke waarborg tegen mogelijke schade door vocht en draagt ​​hieraan bij.

    14-09-2023 om 11:28 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bomen langs een rivier
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    13-09-2023 om 19:58 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minder verkeersdoden

    Sterke daling aantal verkeersdoden in de eerste 6 maanden van het jaar
    Het aantal ongevallen met e-steps is eindelijk ook gedaald

    Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute op basis van cijfers van de Federale politie is het aantal verkeersdoden met 21% gedaald in ons land in de eerste 6 maanden van het jaar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vorig jaar waren er 287 personen die om het leven kwamen in deze periode, nu nog 227. De covid-jaren buiten beschouwing gelaten, is dat het laagste aantal ooit. Het is positief om vast te stellen dat ook eindelijk het aantal ongevallen met een elektrische step daalt (-18%). Daarentegen noteren we wel een grote stijging van het aantal doden tijdens weeknachten. Het aantal doden is verdubbeld tijdens die momenten.

    Alle indicatoren dalen op nationaal niveau
    Tijdens de eerste 6 maanden van het jaar is het aantal verkeersdoden in ons land met 21% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (ofwel 227 doden ten opzichte van 287 vorig jaar). Buiten het covid-jaar 2021 waren er nog nooit zo weinig verkeersdoden in de eerste 6 maanden van een jaar. Dit is dus een gunstige tendens. Toch sterven nog elke week gemiddeld 9 mensen op onze wegen, wat natuurlijk veel te veel blijft.
     
    Ook het aantal letselongevallen is lichtjes gedaald (van 18.577 naar 17.944, ofwel een daling van 3%). Het aantal gewonden nam af met 4% (van 22.495 naar 21.594). Alle indicatoren vertonen dus een positieve tendens.

                     Evolutie 2022-2023 van het aantal letselongevallen en slachtoffers tijdens de eerste 6 maanden

     

     
    1ste semester 2022

     
    1ste semester 2023

    Evolutie 2022-2023
     (aantallen)

    Evolutie
    2022-2023
    (%)

    Letselongevallen

    18.577

    17.944

    - 633

    - 3%

    Totaal aantal slachtoffers

    22.782

    21.821

    - 961

    - 4%

    Doden

    287

    227

    -60

    -21%

    Gewonden

    22.495

    21.594

    -901

    -4%

                                  Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL – Infografie: Vias institute

    Daling in alle gewesten
    In Wallonië daalde het aantal verkeersdoden het sterkst, van 133 naar 100 (-25%), in Vlaanderen was de daling iets minder groot (van 142 naar 122, ofwel -14%). In Brussel noteerden we 5 doden in de eerste 6 maanden van dit jaar, ten opzichte van 12 vorig jaar in die periode.
     
    Het aantal letselongevallen daalde het meest in Brussel (van 2081 naar 1898 ongevallen, ofwel - 9%). In Vlaanderen (van 11.547 naar 11.230 ongevallen, ofwel -3%) en Wallonië (van 4949 naar 4816 ongevallen, ofwel -3%) was de daling minder uitgesproken.

    Enkel in Vlaams-Brabant geen daling in Vlaanderen
    Het aantal doden daalt in elke Vlaamse provincie, behalve in Vlaams-Brabant (van 14 naar 18 doden). In Limburg (van 24 naar 18 doden), West-Vlaanderen (van 36 naar 28), Oost-Vlaanderen (van 31 naar 28) en Antwerpen (van 37 naar 30) stelden we wel een daling vast.

    Tendensen volgens het type weggebruiker.
    Aantal doden in ongevallen met bestelwagens blijft hoog
    Op nationaal vlak daalt het aantal verkeersdoden voor bijna alle categorieën. Toch valt op dat het aantal dodelijke ongevallen waarbij een bestelwagen betrokken is, hoog blijft (29 doden in het eerste semester 2023 ten opzichte van 28 in 2022). Het blijvende succes van e-commerce speelt daarin mogelijk een rol.
    Het aantal fietsdoden daalde wel stevig van 54 naar 37. 

    Een eerder verontrustende tendens is dat aantal doden tijdens weeknachten verdubbeld is (35 doden in  het 1ste semester van 2023 ten opzichte van 18 doden vorig jaar tijdens dezelfde periode). Meer dan een derde van die doden stelden we vast in de nacht van donderdag op vrijdag. Dat is een moment waar sommige mensen al feest gaan vieren.

    Het aantal letselongevallen met e-steps eindelijk gedaald
    Bijna voor alle types weggebruikers daalt het aantal letselongevallen, enkel voor de voetgangers (2116 ongevallen dit jaar ten opzichte van 2103 in 2022) en de bromfietsen (1954 ongevallen in 2023 en exact evenveel en 2022) is er geen verbetering.

    De meest gunstige tendens stellen we vast bij het aantal ongevallen met elektrische steps. We zien een daling met 18%. Iets meer dan een jaar geleden zijn de regels verstrengd en mogelijk begint die verstrenging zich nu te vertalen in minder ongevallen.

    Conclusie
    De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer voor de eerste 6 maanden van het jaar tonen een gunstige evolutie van de verkeersveiligheid in ons land. De twee covid-jaren buiten beschouwing gelaten was het aantal verkeersdoden op nationaal vlak nooit zo laag in ons land in de eerste 6 maanden van het jaar. In vergelijking met 10 jaar geleden is er een daling met 35% van het aantal verkeersdoden. Toch blijft het aantal verkeersdoden te hoog. Nog elke week komen gemiddeld 9 personen om in het verkeer in ons land.

    Bij de gunstige tendensen valt vooral de daling van het aantal ongevallen met e-steps op. Die ongevallen stegen de laatste jaren zeer fors. De maatregelen die reeds genomen worden vorig jaar lijken nu een positief effect te hebben.
     Toch is er geen reden tot euforie, de gunstige tendens moet zich ook in de komende maanden en jaren verderzetten.

    Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit: "Deze resultaten zijn eerder bemoedigend, hoewel er nog veel werk aan de winkel is en elk ongeval er één te veel is. Het lijkt erop dat de maatregelen over de e-steps zich nu vertalen in positieve cijfers, maar het blijft duidelijk een grote zorg. Het is essentieel om doeltreffende maatregelen te blijven nemen: er staan mensenlevens op het spel. Als federaal minister van Mobiliteit blijf ik werken aan verschillende maatregelen, waaronder een hervorming van de Wegcode om een beter evenwicht te vinden tussen alle weggebruikers en een efficiënter systeem om recidivisten met gevaarlijk rijgedrag te bestrijden."

    13-09-2023 om 19:55 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boekhouder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    13-09-2023 om 19:46 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Instapmodel van Dethleffs

    Halfintegraal-camper, instapmodel met aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding

    Dethleffs Globebus Go: de nieuwe compacte camper op basis van de Ford Transit

    Groter dan een Camper Van en compacter en wendbaarder dan een grote camper: de Dethleffs Globebus, bijzonder populair bij starters, ontdekkingsreizigers en stedentripliefhebbers. De integraal Globebus op basis van de Fiat Ducato krijgt gezelschap van een halfintegraal: de Globebus Go op basis van de Ford Transit.

     

    ‘Compactheid’ is het toverwoord: wie comfortabel en flexibel wil reizen, hoeft niet zijn heil te zoeken in een cruiseschip. Het is pas als je op smalle landweggetjes rijdt of in nauwe binnensteden manoeuvreert, dat je de wendbaarheid leert waarderen die kleine voertuigafmetingen met zich meebrengen. Dat ook een compacte camper luxe, comfort en woongenot kan bieden, bewijst de Dethleffs Globebus al jarenlang. Nu breidt Dethleffs deze populaire serie uit met een halfintegraal.  

    De compacte halfintegraal onderscheidt zich door een erg aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding. Met zijn breedte van slechts 2,20 meter en het voor Dethleffs kenmerkende exterieurontwerp met de vloeiende zijlijn en de goedgevormde achterkant, zijn bij de nieuwe Globebus Go de genen van het zustermodel Globebus onmiskenbaar aanwezig. Maar als het gaat om het basisvoertuig, de uitrusting en het interieurontwerp gaat de halfintegraal zijn eigen weg. Datzelfde geldt voor de voertuighoogte. Want de Globebus Go is niet alleen compact in lengte en breedte, maar ook in totale hoogte: met een hoogte van 269 centimeter is de nieuwe halfintegraal 12 centimeter lager dan de integraal.

    Basis met uitgebreide veiligheidsuitrusting: Ford Transit

    Terwijl het zustermodel, de integraal, de Fiat Ducato als basis heeft, neemt Dethleffs bij de halfintegraal Globebus Go de Ford Transit als basisvoertuig. Het omvangrijke startpakket omvat in de basisuitvoering al een EcoBlue-dieselmotor van 96 kW (130 pk) met voorwielaandrijving en een uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting. De standaarduitrusting omvat cruisecontrol, verwarmbare, elektrisch instelbare buitenspiegels en een digitale DAB+-autoradio met afstandsbediening op het stuur evenals talrijke hulpsystemen, zoals noodremassistent, hill-holder-, zijwind- en hulpremsysteem. Voor extra comfort tijdens de rit zorgen de draaibare en in hoogte verstelbare pilotenstoelen met twee armsteunen.

    Keuze uit twee indelingen

    Dethleffs biedt de halfintegraal Globebus Go in twee indelingen aan. De korte          T 15 beschikt over een dwars ingebouwd tweepersoonsbed achterin en is met een totale lengte van 599 centimeter de kortste camper in het Dethleffs-programma. De langere T 45 heeft eenpersoonsbedden achterin en is met een totale lengte van 669 centimeter de kortste Dethleffs-camper met eenpersoonsbedden. Onder de verhoogde bedden bevinden zich royale opbergkasten voor kleding en allerlei reisbenodigdheden.

    De klassieke indeling vóór de slaapkamer is bij beide modellen hetzelfde: in het midden van het voertuig de badkamer en de keuken, daarvoor een halve dinette met een tweezitsbank en een aan de wand bevestigde tafel. In het moderne interieurontwerp zijn mat witte, greeploze bovenkastkleppen met natuurlijke houttinten gecombineerd met antracietkleurige, contrasterende vlakken. De stoffering Salerno vult het geheel perfect aan.

     

    Passend bij de compacte afmetingen en ten behoeve van een hoge nuttige lading heeft Dethleffs de Globebus Go in de standaarduitvoering voor twee personen ontworpen. Desgewenst kunnen passende opties worden besteld, waardoor een derde en vierde zitplaats mogelijk wordt.

    Minder gas – meer opbergruimte

    De keuken is compact maar toch goed uitgerust. Naast ruime hangkasten en lades, een tweepits kooktoestel, spoelbak en uitklapbaar werkblad, is de keuken van de Globebus Go voorzien van een zuinig en krachtige 86-liter compressorkoelkast. Ook te bestellen: een koel-vriescombinatie van 149 l.

    De elektrische compressorkoelkast is tegelijk een belangrijk onderdeel van het totaalconcept van de Globebus Go, waarin hij afwijkt van de integraal Globebus, evenals de standaard 6 kW dieselverwarming met geïntegreerde, tien liter grote warmwaterboiler. Want het feit dat er, behalve het kooktoestel, geen extra gasverbruikers zijn biedt veel voordelen. Zo kan voor het kooktoestel worden volstaan met een kleiner formaat gasfles, die gewoon in de keuken past. En is het is niet meer nodig om met zware gasflessen van 11 kg te slepen. Achterin, op de plaats waar normaal gesproken de opbergkast voor gasflessen is, is er zo ook meer opbergruimte voor kampeerbenodigdheden. En omdat de efficiënte dieselverwarming wordt gevoed met brandstof uit de tank van het voertuig, biedt de Globebus Go ook op koude dagen maximale autonomie. Een optioneel verkrijgbare lithium-ion-boordaccu met een capaciteit tot 168 Ah maakt ook een langere autonome werking van de elektrische compressorkoelkast mogelijk.

     

    Comfortabele badkamer met innovatieve draaibare wand

    Ondanks de zeer compacte voertuigafmetingen van beide Globebus-Go-modellen heeft de badkamer dankzij de innovatieve draaibare wand een comfortabel formaat en uitrusting met een wastafel, toilet en douche. In de basispositie sluit de draaibare wand tegen de buitenwand aan – wastafel en toilet zijn vrij toegankelijk. Bij het naar buiten draaien schuift de aan de draaibare wand bevestigde wastafel over het toilet, zodat er voldoende ruimte ontstaat voor een volwaardige douche met vaste wanden.

    Twee uitvoeringsvarianten vereenvoudigen de keuze

    De omvangrijke basisconfiguratie omvat bijvoorbeeld al de opbouwdeur met hor, cabineverduistering en koudschuimmatrassen van 150 mm dik op de bedden. De garage beschikt standaard al over een vloer met antislipoppervlak en nieuwe, soepele draai-spansluitingen.

    Het voor Nederland en België standaard aanwezige Comfortpakket voldoet aan de eisen voor meer woon- en rijcomfort. Naast extra uitrusting voor het basisvoertuig, zoals een koplamp assistent, regensensor en airco, beschikt het Comfortpakket o.a. over een dakraam in de cabine, een hef-kanteldakluik Midi Heki boven de zitgroep, voorruitverduistering en de mogelijkheid om de eenpersoonsbedden om te bouwen tot tweepersoonsbed.

    Voor beide versies is bovendien een assistentiepakket met meer veiligheidsassistenten verkrijgbaar. Dankzij het optionele wintercomfortpakket wordt de Globebus Go een absolute winterspecialist, die ook in koude omstandigheden een prima wooncomfort biedt, zonder risico dat de waterinstallatie bevriest. Daarnaast kan de camper voor een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding een persoonlijke touch krijgen dankzij opties, zoals een sterkere motor van 114 kW (155 pk), automatische in plaats van manuele versnelling, trekhaak, elektrische vloerverwarming of een grotere lithium-ion-accu met max. 168 Ah.

    13-09-2023 om 19:45 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw basisvoertuig bij Dethleffs

    Nieuw basisvoertuig voor Dethleffs Camper Van-serie

    Nieuw: Dethleffs Globetrail voor het eerst op VW Crafter-basis

    Dethleffs biedt de Camper Van Globetrail in de toekomst niet meer alleen op basis van de Fiat Ducato, Citroën Jumper of Ford Transit aan. Vanaf het modeljaar 2024 is er voor het eerst ook een Globetrail-model op basis van de VW Crafter. Deze zal uitsluitend verkrijgbaar zijn met een hoogwaardige uitrusting in de nieuwe ‘Performance’-serie. Een ruime badkamer met inloopdouche, een twee meter lang dwarsbed en een keuken met telescopische werkbladverbreding: dat zijn slechts enkele van de hoogtepunten in de Globetrail 600 DR Performance.

     

    In het modeljaar 2024 bestaat de Dethleffs Camper Van Globetrail uit veel nieuwe indelingen en uitrustingsvarianten. Een bijzondere rol is daarbij voor de Globetrail 600 DR weggelegd. De indeling met een lengte van zes meter, een dwars ingebouwd tweepersoonsbed en een ruime badkamer is er op basis van de Fiat Ducato of Citroën Jumper in zowel de productlijn voor starters, Classic, als in de productlijn Advantage met een uitgebreide standaarduitrusting. En alsof dat nog niet genoeg is: in de lijn voor de hogere middenklasse ‘Performance’ is de Globetrail 600 DR de eerste VW Crafter die in de Camper Van-serie uit de Allgäu wordt opgenomen.

    „Het aandeel Camper Vans onder de voertuigen die in Europa als camper zijn geregistreerd, is al meer dan 50 procent en de trend zet door“, zegt Bernhard Kibler, algemeen directeur van Dethleffs. „Met de VW Crafter buscamper als basisvoertuig kunnen we nog beter inspelen op de grote vraag naar goed presterende en compacte campers. Tegelijkertijd hebben we met de Crafter een basisvoertuig dat met zijn standaarduitrusting en de vele beschikbare hulpsystemen perfect in het hogere middenklasse-segment past.“ De Dethleffs Globetrail 600 DR Performance op VW Crafter zal vanaf januari 2024 beschikbaar zijn.

    Basisvoertuig met veel beschikbare rijhulpsystemen

    Standaard wordt de Globetrail 600 DR Performance aangedreven door een 2,0-liter TDI-dieselmotor met 140 pk (103 kW) en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Naar wens is een krachtigere motor met 177 pk (130 kW) verkrijgbaar. Deze topmotor kan met een automaat met acht versnellingen worden gecombineerd. Naast een licht-en-zicht-pakket met grootlichtregeling ‘Light Assist’, dagrijverlichting, ‘Leaving home’-functie en licht- en regensensor biedt Dethleffs voor de Globetrail 600 DR Performance twee rijassistentiepakketten van verschillende omvang. Pakket 1 omvat een multifunctioneel stuurwiel, de rijstrookassistent ‘Lane Assist’, vermoeidheidsdetectie en cruise control met snelheidsbegrenzer. Pakket 2 biedt dit alles ook, plus de automatische afstandsregeling ACC en het omgevingscontrolesysteem ‘Front Assist’ met noodremfunctie voor in de stad.

    Reizen met een extra portie rij- en wooncomfort

    Wie in de nieuwe serie Performance extra comfort verwacht, wordt bij de Globetrail 600 DR Performance op wenken bediend. Zo vindt u in de cockpit veel opbergvakken boven uw hoofd dankzij de standaard uitbouw. Extra opbergruimte bieden de bovenkasten aan de zijkant, die tot voorin doorlopen. De pilotenstoelen met armsteunen aan beide zijden behoren ook tot de standaarduitrusting. Deze stoelen kunnen niet alleen in hoogte en diepte worden versteld, maar hebben ook een kantelfunctie en een in vier richtingen elektrisch verstelbare lendensteun. De bestuurders- en de passagiersstoel rusten op speciale draaiconsoles van Aguti. Daardoor kunnen de stoelen draaien, zonder dat de hoek van de rugleuning of andere stoelinstellingen aangepast hoeven te worden. Ook de passagiers op de tweede rij reizen met extra comfort dankzij de verstelbare hoek van de zitbank.

    Meer huiselijkheid en technische finesses

    In het hele interieur zorgen textiele panelen in viltlook op de wanden voor een beter binnenklimaat en een aangename, huiselijke sfeer. ’s Nachts verlicht het lichtconcept ‘Light Moments’ het interieur volledig naar wens op maar liefst vier niveaus. De indirecte verlichting onder het plafond kan apart ingeschakeld worden, net als de wandverlichting, de verlichting op de vloer of de functionele verlichting die in de keuken, aan tafel en in bed het licht precies daar richt waar het nodig is om te werken of te lezen.

    De aan de wand bevestigde tafel in de zitgroep is groot genoeg: hij is 50 centimeter breed en het tafelblad heeft een draaibaar verlengstuk. Het werkblad in de keuken ertegenover heeft ook royale afmetingen, omdat het verlengstuk in de rijrichting naar voren telescopisch kan worden uitgeschoven. De koelkast met een inhoud van 80 liter blijft gewoon aan de voorzijde toegankelijk. De tweepits kookplaat met aansluitende spoelbak kan volledig afgedekt worden, waardoor het werkoppervlak in de keuken nog groter wordt. Greeploze kleppen en deuren in de keuken maken net zo goed deel uit van de hogere standaard van de Globetrail 600 DR Performance als de vaste kraan die naar opzij kan worden gedraaid.

    Ruime badkamer met inloopdouche

    Een van de absolute hoogtepunten in de Globetrail 600 DR op VW-Basis is de innovatieve ruime badkamer, die in deze klasse de standaard zet. Door bijvoorbeeld de badkamer uit te breiden naar de gang voor de keuken, slaagden de ontwerpers van Dethleffs erin om een royale badkamer te creëren met veel ruimte om te douchen. Maar ook wordt hier voor het eerst een inloopdouche gebruikt. Dankzij deze technologie kan de vloer in de gang gewoon worden gebruikt bij normaal gebruik en hoeft deze niet te worden omgebouwd of afgedekt om te douchen. De hoogwaardige opklapbare wastafel, die in neergeklapte toestand over het toilet heen reikt, biedt extra bewegingsvrijheid in de badkamer.

    Twee meter lang dwarsbed

    Het dwars ingebouwde tweepersoonsbed achterin is net zo gerieflijk en ruim als de cockpit, zitgroep, keuken en badkamer. Om grotere bedmaten te creëren heeft Dethleffs in de Globetrail 600 DR Performance bij het bed een wanduitbouw doorgevoerd. Het resultaat: het bed van 2,00 bij 1,40 meter biedt bovengemiddeld veel plaats. Aan ligcomfort heeft Dethleffs ook extra aandacht besteed: de comfortabele koudschuimmatrassen rusten op schotelveren, die zich aan de lichaamscontouren van de slaper aanpassen en het lichaam optimaal ondersteunen. Bovendien heeft de VW-Globetrail een andere bedopbouw. De linkerhelft van het bed rust namelijk op een vaste onderkast. Het middelste gedeelte van de bedplaat met schotelveren kan heel eenvoudig omhoog worden geklapt. Zo ontstaat ruimte voor een brede gang waar bijvoorbeeld fietsen kunnen staan. Deze flexibele oplossing maakt een extra bedframe overbodig. Net als in de Globetrail zitten er in de linker opbergkast achterin twee gasflessen van 11 kg. En er is een praktische lade om kampeerspullen in op te bergen die binnen handbereik moeten zijn. De schoonwatertank van 100 liter bevindt zich rechts onder het bed. Extra opbergruimte bieden de bovenkasten, die niet alleen langs de zijwanden boven het bed lopen, maar ook aan de achterkant.

    Dethleffs zal in januari 2024 beginnen met de serieproductie van de Globetrail 600 DR Performance op VW-Basis.

    13-09-2023 om 19:39 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Detleffs

     Gezinscaravan in een nieuw jasje

    Nieuw interieur voor Dethleffs c’go en c’go up

    Dethleffs vernieuwt de gezinscaravan c’go en het model met hefbed, c’go up. Met een volledig nieuw interieurdesign onderstreept de producent het moderne karakter van de c’go. De nieuwe, frisse look combineert lichte meubelpanelen met nieuwe, aantrekkelijke bekledingen en kleuraccenten op het plafond, de wanden en de vloer. Voor het modeljaar 2024 zit bovendien de Dethleffs System Information Unit (SIU) standaard in de c’go. Daarmee kunnen de elektrische spanning, horizontale uitlijning en nog veel meer worden bekeken en gecontroleerd in de Dethleffs Connect App op de smartphone.

    Met zijn royale opbergruimte en dito laadvermogen is de lichte caravan Dethleffs c’go net zo geliefd bij jonge gezinnen met kinderen als bij startende kampeerders. Met twee- of eenpersoonsbedden, stapelbedden, rondzitgroep of dinette: met vijf mogelijke indelingen is er voor elke kampeerder een passende oplossing. Met de c’go up met hefbed komen daar nog eens twee extra indelingen bij, met zes of zeven slaapplaatsen. Afhankelijk van het model heeft de c’go een breedte van 220, 230 of 250 centimeter. Elke c’go is comfortabel uitgerust met een sanitairruimte en een goed doordacht keukenblok met driepits kooktoestel en grote koelkast, afhankelijk van het model met een inhoud tot 137 liter plus een groot vriesvak van 15 liter. Bovendien zijn het dak en de voor- en achterzijde van de c’go voorzien van een stevige buitenbeplating van GFK.

    Zoals bekend is in het interieur van de c’go geen houtdecors te vinden, maar effen, lichte oppervlakken. Dat geeft het interieur een vriendelijke uitstraling, licht, modern en uitnodigend. Ook daarom is hij bij jonge gezinnen zo populair. Voor het modeljaar 2024 steekt Dethleffs nu het interieur van de c’go en de c’go up in een nieuw jasje en zorgt daarmee voor een harmonieus, modern en ongecompliceerd interieurdesign.

    Als je de woonruimte binnenkomt, voel je je door de nieuwe, huiselijke sfeer meteen thuis: warme, natuurlijk ogende kleuren voor het plafond en de wanden contrasteren mooi met lichte meubeloppervlakken. Capuccino kleurige wandbekledingen met een leerachtige structuur worden afgewisseld met lichtgrijze oppervlakken met een linnenstructuur. De nieuwe vloer met grafisch patroon in grijsbruin is ongevoelig voor vuil en geeft de Dethleffs c’go een extra modern tintje.

    De nieuwe stofferingen Ronda, Estepona en Manilva – genoemd naar Spaanse steden – zetten accenten in het nieuw ontworpen interieur met naar keuze een donkerbruine, groene of cognackleurige stof, en zorgen zo voor een instant vakantiegevoel. In de standaarduitrusting zorgt de stoffering Ronda voor een gezellige sfeer met een fraaie donkerbruine bekleding die naar antraciet neigt. De stofferingen Estepona met cognackleurige bekleding en Manilva met stoffen in gedekt groen zijn optioneel verkrijgbaar.

    Dethleffs System Information Unit

    In modeljaar 2024 breidt ook de technologie uit in de caravan c’go. De System Information Unit (SIU) is bij de c’go in de basisuitrusting inbegrepen en biedt daarmee voor het eerst de mogelijkheid om diverse gegevens en informatie over de caravan gemakkelijk via de Dethleffs Connect App voor Android- of IOS-smartphones te bekijken. Standaard beschikt de SIU-besturingseenheid in de c’go en c’go up over de sensoren ‘spanning’ en ‘niveauregeling’, waarmee respectievelijk de elektrische spanning en de horizontale uitlijning van de caravan bekeken kunnen worden. Naar wens kan de SIU worden aangevuld met extra sensoren uit de Originele Dethleffs-accessoires, bijvoorbeeld voor het waterniveau, het vulniveau van de gasfles, de aslast, temperatuur, bandenspanning of de vergrendelingsstatus van de deur.

     

     

    13-09-2023 om 19:32 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bij rimpelloos water
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    13-09-2023 om 19:27 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klein maar fijn

    Caravelair Alba 350 E

    Het moet niet altijd groot en chique zijn met een kleine eenvoudige caravan kan men net zo goed een leuke vakantie maken. Caravelair heeft hier een beetje op ingespeeld met zijn jongste en kleinste instap model de Alba 350 E. De indeling is “gewoon” maar efficiënt voor een koppel. Een kleine auto volstaat om hem mee op vakantie nemen.

    De naam van de nieuweling is gebleven het uitzicht en de constructie is sterk verbeterd. De Alba heeft een hagelbestendige buiten bekleding voor de opbouw. Voorheen was dat in aluminium. Als isolatie is nu het veel betere XPS materiaal gebruikt in plaats van styropor. De decor elementen op de flanken doen een beetje denken aan de vroegere jaren toen de firma nog vliegtuigen fabriceerde.  De Nieuwe Alba 350 E heeft een binnen lengte  van 3,5 m en een totale lengte van 5,2 m, hij heeft geen gas inrichting.

    Om te koken zullen de bewoners zich moeten wennen aan een inductie kookplaat, om drankjes en voeding fris te houden is een compressor koelkast geïnstalleerd. Zeer praktisch als er voldoende stroom uit het stopcontact van de camping komt. Voor je een camping op rijdt of reserveert eerst eens informeren of er genoeg stroom voorhanden is. Voor de indeling hebben de ontwerpers zich wat aan de traditionele indeling gehouden. Achterin de keuken met ernaast de badkamer, gevolgd door de zitgroep met banken tegen de zijwanden en vooraan een twee persoonsbed. Alles is eenvoudig gehouden, dat heeft natuurlijk met de prijs te maken, toch keurig afgewerkt.

    Wie graag wat groter woont zijn er nog 7 grotere Alba modellen. Vijf types hebben een 85 l compressor koelkast. Drie andere hebben stapelbedden en geschikt voor gezinnen met kinderen, plus een 150 l compressor koelkast. Wie liever op gas kook kan een gasvuur bekomen met 3 branders.

    Niet te vergeten Caravelair geeft 7 jaar waterdichtheid garantie.

    De prijzen liggen zowat tussen de 15.000 en de 19.000 euro

    Meer info jkruimer@caravantradingeurope.nl

    23-08-2023 om 15:54 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek aan de Wadden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-08-2023 om 15:46 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel nieuws bij Webasto

     Nieuwe dakairco's bij Webasto

    In Düsseldorf zijn voor het eerst twee nieuwe dakairco's van Webasto met variabele compressoren te zien. Daarnaast toont de thermo-expert een efficiënte totaaloplossing voor e-campers en een retrofit-oplossing op brandstof om het aanbod van elektrisch aangedreven kampeerauto’s uit te breiden.

    De twee rooftop-airco's Cool Top Trail 28V en Cool Top Trail 36V breiden het productassortiment uit tot in totaal zeven systemen voor verschillende voertuigafmetingen en reisbestemmingen. De compacte apparaten koelen met een vermogen van 2,8 of 3,6 kilowatt (kW) en kunnen ook verwarmen. Ze worden gebruikt bij buitentemperaturen tussen -5 en +50 graden Celsius. Uitgerust met een nieuwe compressor met variabel toerental, genereren de airconditioners geen piekstromen tijdens de opstartfase.

    Tijdens het gebruik past het stroomverbruik zich automatisch aan het benodigde verwarmings- of koelvermogen aan. Met een Eco1- en een Eco2-functie kan het stroomverbruik worden teruggebracht tot respectievelijk ongeveer 70 en 40 procent van de nominale waarde. Zodra de doeltemperatuur in het voertuig is bereikt, kan deze met weinig energie en bij een laag geluidsniveau lange tijd constant worden gehouden - wat vooral 's nachts voordelig is. Als het voertuig niet is aangesloten op walstroom, beschermt het lagere verbruik de alternatieve stroombron bestaande uit accu en omvormer.

    De Cool Top Trail 28 V en 36 V verbruiken respectievelijk tot 5,0 en 6,4 ampère bij nominaal gebruik. Met 21,5 en 22,3 centimeter zijn ze erg plat. Dankzij het gebruik van UV-gestabiliseerd polypropyleen wegen de systemen slechts 34,9 en 41,9 kilogram en zijn ze extreem robuust. Naast de ontvochtigings-, timer-, slaap- en ecofuncties is er een turbomodus die het interieur bijzonder snel koelt. De twee nieuwe airco's zijn vanaf september verkrijgbaar voor respectievelijk 2.891 en 3.367 euro (RRP).

    De nabije toekomst: thermomanagement in e-campers

    Webasto heroverweegt airconditioning voor elektrisch aangedreven kampeerauto’s. Met een geïntegreerde totaaloplossing voldoet de thermospecialist aan de wens naar een centrale besturing voor alle verwarmings- en koelapparaten in het voertuig. Of het nu gaat om autorijden, wonen of slapen - het holistische systeem genereert efficiënt warmte of koude als dat nodig is. Het thermische systeem zorgt er ook voor dat de tractiebatterij naar behoefte wordt verwarmd of gekoeld, zodat deze binnen het bereik van de "comforttemperatuur" (ongeveer 15 tot 35 graden Celsius) blijft. Het kan dus zijn beste prestaties leveren over een lange afstand.

    Het concept combineert meerdere apparaten in één systeem en vermindert zo de benodigde ruimte. Het bespaart gewicht en vermindert onderhoud en kosten. Voor verwarming onttrekt een warmtepomp thermische energie aan de omgeving, die het intelligente managementsysteem naar behoefte in het voertuig verdeelt. De Webasto hoogspanningsverwarmer fungeert als booster voor snelle opwarming . Het zet gelijkstroom om in warmte en is geïntegreerd in het koelsysteem. De varianten HVH 50, 70 en 100 leveren tot 5, 7 of 10 kW warmtevermogen en werken met spanningen tot 870 volt. Optioneel kunnen vloerverwarming en radiatoren via het waterverwarmingssysteem de warmte op de gewenste plek brengen. De waterstroom en warmteverdeling worden automatisch aangepast.

    Het airconditioningsysteem SP80 Hydro, dat slechts acht centimeter hoog is , laat naar behoefte warme of koude lucht van het plafond door de in het voertuig ingebouwde luchtkanalen stromen. In vergelijking met eerdere dakairconditioningsystemen is de buitenunit niet meer nodig. Het gewicht wordt verminderd, het dak kan gesloten blijven en het systeem is flexibel te positioneren.

    Via het koudwatertraject van de warmtepomp wordt de koelkast voorzien van de nodige koude. Er is geen conventionele koelkast. Een boiler zorgt voor warm water voor de douche en handenwaswater, of water dat is gekoeld door het thermomanagementsysteem.

    Het intelligente Cronus- integratieplatform van Webasto regelt het systeem centraal en individueel, afhankelijk van de eerder ingestelde gewenste temperaturen. Cronus vertegenwoordigt ook de CAN-interface naar het voertuig en is beschikbaar voor 12 volt- en 24 volt-systemen. Alle systeemfuncties zijn centraal te configureren en te bedienen via een display of de ThermoConnect- app, inclusief de gewenste comforttemperatuur en de sterkte en verdeling van de luchtstromen.

    Webasto Range Plus: Extra verwarming zorgt voor warmte in e-campers

    Bij lage buitentemperaturen verkort het verwarmen van het interieur van elektrische voertuigen de actieradius van een acculading tot wel 35 procent. Bovendien ontsnapt de warmte bijvoorbeeld door veelvuldig openen van deuren en zorgen grote raamoppervlakken ervoor dat het voertuig snel afkoelt. Met de achteraf aan te brengen Range Plus-systemen biedt Webasto een oplossing die de belasting van de elektrisch aangedreven verwarming in het e-voertuig aanzienlijk vermindert.

    De luchtverwarmer Air Top 2000 STC op brandstof verwarmt het voertuiginterieur, zodat de volledige capaciteit van de aandrijfaccu beschikbaar is voor het maximale bereik van de e-camper. Een tank die ook achteraf kan worden gemonteerd, heeft een inhoud van acht liter brandstof, wat voldoende is voor een opwarmtijd van ongeveer 50 uur bij vollast. De Range Plus is geschikt voor 12 volt- en 24 volt-systemen en werkt op diesel of, indien beschikbaar, op gehydrogeneerde plantaardige olie (HVO). De veelzijdige ThermoConnect-app of het in het voertuig te installeren MultiControl-bedieningselement zijn beschikbaar voor bediening, afhankelijk van uw voorkeur.

    Mail: birgit.felske@webasto.com

     

    18-08-2023 om 20:09 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daktenten zijn in opmars
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    17-08-2023 om 20:17 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We lichten een klein stukje op van de sluier 2024
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Trends op de CARAVAN SALON DÜSSELDORF 2023Op de CARAVAN SALON worden de trends en innovaties van het komende seizoen gepresenteerd.

    Van 25 augustus tot en met 3 september staan nieuwe producten en innovaties in de caravanbranche weer centraal op de CARAVAN SALON DÜSSELDORF. Op 's werelds grootste vakbeurs voor mobiele vrije tijd presenteren zo'n 750 exposanten hun innovaties in 16 hallen. Zowel voor kampeerauto's als caravans werken fabrikanten aan nieuwe lichtgewicht oplossingen om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan: caravans die ook door elektrische trekkende voertuigen kunnen worden getrokken en kampeerauto's met een bruto voertuiggewicht tot 3,5 ton die met een B-rijbewijs kunnen worden bestuurd. Hierdoor worden recreatievoertuigen compacter en lichter.

    17-08-2023 om 20:14 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-08-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel belangstellenden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    16-08-2023 om 20:10 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel nieuws in Düsseldorf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CARAVAN SALON 2023: De industrie biedt de caravangemeenschap een ongekend aanbod aan producten

    In Düsseldorf worden actuele trendthema's, innovaties en visies voor de komende jaren gepresenteerd

    De CARAVAN SALON heeft 's werelds grootste keuze voor alles wat met mobiele vrije tijd te maken heeft.

    Binnenkort is het eindelijk tijd om het doek weer te hijsen voor het belangrijkste evenement in de caravanbranche. De voortekenen voor de 62e CARAVAN SALON, die van 25 augustus tot 3 september de hele wereld van mobiel reizen samenbrengt, zijn uitstekend. "De positie als 's werelds toonaangevende vakbeurs heeft er ook voor gezorgd dat onze boekingscijfers voor CARAVAN SALON dit jaar een duidelijke taal spreken. De belangstelling van de exposanten was weer enorm en we zijn erg blij dat we het record van het afgelopen jaar hebben bereikt en zelfs hebben overtroffen”, zegt Stefan Koschke, projectleider van CARAVAN SALON. Meer dan 750 nationale en internationale exposanten presenteren zich op 250.000 vierkante meter in 16 hallen en op het buitenterrein van het beurscentrum van Düsseldorf.

    16-08-2023 om 20:08 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!